Ik heb het nagevraagd bij de Vaillant cursus en de instructeur zei juist dat cascade geweldig is! Enkele belangrijke voordelen zijn:
-minder start/stops omdat je een groter kw bereik hebt, kijk maar naar het vermogensbereik van de 55/6 tov de 125/6 (2,10-6,90 & 5,5-14). Twee 55/6 hebben dus hetzelfde vermogen als één 125/6, maar draaien veel efficiënter omdat er bij deellast maar één 55/6 aan is.
-als het koud is draaien beide warmtepompen, mits goed gedimensioneerd. Dus het is niet zo dat bij koud weer er alleen maar warm water door een uit staande wp gepompt wordt.
-keuze in cv pomp afstellingen. Je kunt ervoor kiezen om beide cv pompen altijd te laten draaien of afhankelijk van warmtevraag en welke wp aan is. Dus dubbel of enkel debiet. Eerlijkheidshalve is het totale debiet van 2x55/6 wel minder dan 1x 125/6.
-minder groot!!! Veel mensen vinden een dubbele gestapelde unit niet mooi. Bijv als je deze voor je huis wilt plaatsen. 2x 55/6 (zelfs 2x 75/6) kun je vergunningsvrij voor je huis plaatsen, max 1m hoog en 2m2 breed. Dit haal je dus niet met een 105/6 of 125/6.
-het volgende is een aanname, heb ik nog niet kunnen testen in de praktijk! Volgens mij is het mogelijk dat met gebruik van de 97/6, er tegelijk warm water en verwarming opwekking kan zijn. Één wp loopt namelijk via de 97/6 en de ander zit op het cv circuit direct aangesloten. Dus geen afkoeling bij je afgifte (zonder buffervat) bij warm water productie of defrosts (om en om).
Installatie is alleen wel iets complexer dan Sonja denkt.
-advies is 35mm buis technische ruimte. Vaak is het bij één pomp 28mm
-2x terugslagklep
-extra vwz ai
-ebus koppelaar vr32/b
Dit ga je niet door een installateur voor €1000,- incl materiaal laten installeren.