Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
pc_slopert schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 17:03:
Moet er naast de datakabel nog een andere (data) kabel naar de Arotherm ? Lijkt me handig die dan in een keer te trekken. Dacht dat er voor de thermostaat ook nog een kabel nodig was voor buiten temperatuur sensor ?
Nee. De buitenunit heeft stroom en eBus nodig, verder niets.

De buitentemperatuursensor zit aangesloten aan de VWZ AI of binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Moet de maximaalthermostaat om de vloer te beschermen (bij vloerverwarming) niet ook op de buitenunit aangesloten worden?

[ Voor 13% gewijzigd door gns1l op 20-09-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 18:08
marcop23 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:26:
[...]

Nee. De buitenunit heeft stroom en eBus nodig, verder niets.

De buitentemperatuursensor zit aangesloten aan de VWZ AI of binnenunit.
Ik heb een draadloze buitentemperatuur sensor.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
gns1l schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 20:34:
Moet de maximaalthermostaat om de vloer te beschermen (bij vloerverwarming) niet ook op de buitenunit aangesloten worden?
De buitenunit doet niks anders dan warmte (of koude) produceren. De regeling en aansluitingen zitten aan de binnenunit.

De maximaal thermostaat heb ik er nav het principe schema ook bij besteld, maar die ligt hier nog ongebruikt in de doos. Als je de regeling goed afgesteld komt de aanvoer temperatuur nooit boven de ingestelde temperatuur.

Als je het ding wil hebben, komt maar halen ;)

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:58
@gns1l De vloerverwarmingsverdelers voor lage temperaturen (o.a. warmtepompen) hebben geen maximaal thermostaat nodig om de niet meer aanwezige circulatiepomp uit te schakelen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Ik dacht dat die ook nut heeft wanneer er iets mis gaat met de 3-w klep voor SWW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Ligt ook aan je afgiftesysteem. Na wat user error in januari heeft mijn unit een uur of 20 tussen vol vermogen en uit gependeld omdat de buitensensor -25 aangaf en de stooklijn dus op max ging. Na een uur lang op 90 Hz was de aanvoer nog niet op 35 graden (maar het huis wel warm, lang leve 'uitgebreid').
https://snapshots.raintan...sjDVMH64lFhYcQ8RQBwzwhE5s

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:48
Volgens onderstaand schema, maar dan zonder parallel buffervat heb ik 2 stuks 75/6 cascade gezet. Dus met een MEH97/6, AI plus, buskoppelaar, terugslagkleppen, afgiftesysteem geupgradet naar 35 mm buis etc. Het is dus de bedoeling dat warmtepomp 1 zowel kan verwarmen als tapwater verwarmen. Warmtepomp 2 kan geen tapwater verwarmen.
De VRC720 heeft door dat het cascade is, komt met allerlei opties die ik nog niet eerder gezien heb (cascade volgorde etc).
Toen ik op de VRC720 per ongeluk tapwater bereiding door alle warmtepompen had geselecteerd dacht warmtepomp 2 dat die tapwater moest maken en begon CV te verwarmen, wat werkte. Toen ik het inschakelde voor warmtepomp 1 ging warmtepomp 2 netjes uit.

Maar toen ik de thermostaat omhoog draaide begon er geen met verwarmen. (ik had de uitschakeltemperatuur voor de test aangepast van 15 naar 25 graden)
Is er ergens een instelling die ik gemist heb? Want technisch zou het moeten werken.

Ik heb geen VR10 aangesloten op AI plus, is dat misschien het probleem? Al zie ik VR10 nergens staan in het schema dat ik heb gevolgd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-wjca6vrGe4ExM2hP_EOpjB1D4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLUsK3wbaCesnW6dK66T7kmf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emocc4FT1OE6YLjPPqkS_RnTXnM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZW6Zdt4Pq437eVGCtS9vvodM.png?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
O ging nu alsnog aan

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 22:27
Even een gekke vraag misschien. Ben nu zo ver dat ik buiten de kabels aan de Arotherm kan aansluiten. Dat lukt verder prima en is voorbereiding voor de rest binnen. Maar nu vraag ik mezelf wel iets af: als straks binnen bij de meterkast de aansluiting gemaakt wordt, en er per ongeluk stroom op de buitenunit komt te staan, is dat dan een probleem? Want de buitenunit is nog niet met water verbonden. Of herkent de Arotherm dat en schakelt dan uit/ of doet verder niets? Net als bij een cv ketel die te weinig waterdruk heeft?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddaJgmQ0YklWSoAjcei91U6wyxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SLZKec48F0oEoLIXgkoxvSdp.jpg?f=fotoalbum_large

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@pc_slopert
Gaat niet aan voor je de installatie assistant uitgevoerd hebt. Als het erg koud is buiten moet de unit zelfs al spanning krijgen voor je cv water er in laat. (dan gaat de carter verwarming aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-09 21:12
busscherski schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:19:
Volgens onderstaand schema, maar dan zonder parallel buffervat heb ik 2 stuks 75/6 cascade gezet. Dus met een MEH97/6, AI plus, buskoppelaar, terugslagkleppen, afgiftesysteem geupgradet naar 35 mm buis etc. Het is dus de bedoeling dat warmtepomp 1 zowel kan verwarmen als tapwater verwarmen. Warmtepomp 2 kan geen tapwater verwarmen.
De VRC720 heeft door dat het cascade is, komt met allerlei opties die ik nog niet eerder gezien heb (cascade volgorde etc).
Toen ik op de VRC720 per ongeluk tapwater bereiding door alle warmtepompen had geselecteerd dacht warmtepomp 2 dat die tapwater moest maken en begon CV te verwarmen, wat werkte. Toen ik het inschakelde voor warmtepomp 1 ging warmtepomp 2 netjes uit.

Maar toen ik de thermostaat omhoog draaide begon er geen met verwarmen. (ik had de uitschakeltemperatuur voor de test aangepast van 15 naar 25 graden)
Is er ergens een instelling die ik gemist heb? Want technisch zou het moeten werken.

Ik heb geen VR10 aangesloten op AI plus, is dat misschien het probleem? Al zie ik VR10 nergens staan in het schema dat ik heb gevolgd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi project hoor!
Heb al vaker gehad dat dingen pas na een tijdje werken bij Vaillant. Je kunt het best na een lange dag spanning opzetten, de 1e installatie configuratie doen en dan de volgende dag verder.
Heb al eens gehad dat na 2 uur pas een buitensensor zichtbaar werd.

Verder heb ik ook al propaan pompen onder ramen gezet. De criticaster zal zeggen, mag niet. Hoe gaan jullie hier mee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 20:50
busscherski schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:19:

Ik kreeg een FM3 melding zonder vr10 maar ik heb geen meh97. Geen foutmeldingen dan moet het wel goed zitten.

Opstelplaats wel afvoer etc. Anders wel gevaar op ijsbaan maar misschien vertekend de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:04:
Verder heb ik ook al propaan pompen onder ramen gezet. De criticaster zal zeggen, mag niet. Hoe gaan jullie hier mee om?
Na mijn weten geeft alleen Itho Daalderop aan dat er 30 cm boven de unit vrij moet wezen.
Andere merken, alles boven de unit mag gewoon.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
DutchWing schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:57:
[...]

Na mijn weten geeft alleen Itho Daalderop aan dat er 30 cm boven de unit vrij moet wezen.
Andere merken, alles boven de unit mag gewoon.
Oh dan zit het goed. Propaan is ook zwaarder dan lucht.
Trouwens geldt de wetgeving uit een npr blad daarvoor en toch niet wat een fabrikant roept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Technician- schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:27:
[...]

Trouwens geldt de wetgeving uit een npr blad daarvoor en toch niet wat een fabrikant roept?
Gaat het niet om explosiegevaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:27:
[...]

De gebruikers en installatiehandleiding moeten voldoen aan wet en regelgeving.
De fabrikant plakt een CE keuring en geeft een conformaliteitsverklaring af.
In deze verklaring staat conform welke normen het product voldoet en zodoende veilig is etc.
Een installatiehandleiding is dus gewoon leidend.

Sommige producten gaan via een keuringsinstantie zoals cv ketels, dan staat er een CE PIN nummer vermeld op het typeplaatje.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Even een vraagje.. ik heb net mijn buitenunit met een microvezel schoongemaakt (55/6) en zag tot mijn irritatie en verbazing dat ik de E van de ‘Arotherm Plus’ sticker rechtsonder de unit eraf heb geveegd.. dat ziet natuurlijk echt niet uit.

Weet iemand het typenummer van die sticker? Of zou ik contact met Vaillant opnemen? Ding is net een half jaar oud, beetje extreem dit. Met Google vind ik niks in ieder geval.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
DutchWing schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:04:
[...]

De gebruikers en installatiehandleiding moeten voldoen aan wet en regelgeving.
De fabrikant plakt een CE keuring en geeft een conformaliteitsverklaring af.
In deze verklaring staat conform welke normen het product voldoet en zodoende veilig is etc.
Een installatiehandleiding is dus gewoon leidend.

Sommige producten gaan via een keuringsinstantie zoals cv ketels, dan staat er een CE PIN nummer vermeld op het typeplaatje.
Nee hoor, alleen de Nlse norm geldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Kuusj schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:05:
Even een vraagje.. ik heb net mijn buitenunit met een microvezel schoongemaakt (55/6) en zag tot mijn irritatie en verbazing dat ik de E van de ‘Arotherm Plus’ sticker rechtsonder de unit eraf heb geveegd.. dat ziet natuurlijk echt niet uit.

Weet iemand het typenummer van die sticker? Of zou ik contact met Vaillant opnemen? Ding is net een half jaar oud, beetje extreem dit. Met Google vind ik niks in ieder geval.
Alles eraf halen? Veel strakker toch? Toevallig een paar weken geleden met mijn L/L units gedaan
MotorBeast in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

MotorBeast schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:01:
[...]

Alles eraf halen? Veel strakker toch? Toevallig een paar weken geleden met mijn L/L units gedaan
MotorBeast in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
Ik vind de chrome-letters met Arotherm Plus echt niet lelijk als ik eerlijk ben haha. Maar ik begrijp waarom je het doet. De Daikin van mijn ouders zou ook wel mooier zijn zonder ja.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Technician- schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:04:
[...]

Mooi project hoor!
Heb al vaker gehad dat dingen pas na een tijdje werken bij Vaillant. Je kunt het best na een lange dag spanning opzetten, de 1e installatie configuratie doen en dan de volgende dag verder.
Heb al eens gehad dat na 2 uur pas een buitensensor zichtbaar werd.

Ik heb me laten vertellen dat de buitenvoeler moet wachten tot er een sateliet langs vliegt voor die de tijd doorgeeft. Communicatiefout buitenvoeler kan veroorzaakt en opgelost worden met een powercycle.
De ramen zitten lager dan de bovenkant van de unit.
KryTech schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:16:
[...]

Ik kreeg een FM3 melding zonder vr10 maar ik heb geen meh97. Geen foutmeldingen dan moet het wel goed zitten.

Opstelplaats wel afvoer etc. Anders wel gevaar op ijsbaan maar misschien vertekend de foto.
Er zijn gewoon 2 buizen van diameter 100 ingegraven, die eindigen op een grindbed. Deze ingepakt in worteldoek en weer overheen gestraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Kuusj schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:50:
[...]

Ik vind de chrome-letters met Arotherm Plus echt niet lelijk als ik eerlijk ben haha. Maar ik begrijp waarom je het doet. De Daikin van mijn ouders zou ook wel mooier zijn zonder ja.
Ik fohn bij mijn auto's ook altijd alles eraf van stickers en typenummers. En een kentekenplaatrand zonder reclame. Beetje afwijking van me denk ik :D

Als de Arotherm Plus hier komt gaat ook alles eraf. Maar ieder zijn ding. Doe wat je mooi vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op zondag 22 september 2024 @ 18:21:
[...]

Nee hoor, alleen de Nlse norm geldt.
offtopic:
Dat is per definitie fout!
Een Norm is pas verplicht als hier naar wordt verwezen vanuit de wet. Bijvoorbeeld de NEN 1010 en NEN 3028.

Overigens is de NPR (wat je eerder vroeg) geen norm maar een aanvulling met praktische uitwerkingen.

Er kunnen buiten het product aanvullende eisen gelden, maar in eerste plaats is de fabrikant handleiding gewoon leidend en daarna aanvullende normeringen.
Dit is overigens een vraag bij vakmanschap CO (voorbeeld)

Als jij het conform de installatiehandleiding aansluit en het gaat mis ben je gewoon ingedekt. Doe je dit niet en gaat het verkeerd dan kun je aansprakelijk gesteld worden, diverse uitspraken hierover zijn te vinden bij rechtspraak waarbij de installateur niet de installatiehandleiding en/of aanvullende normen heeft opgevolgd.

Doe zelf namelijk ook best veel met keuringen en regelgeving dan alleen warmtepompen… ;)

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 22-09-2024 21:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
busscherski schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:03:
[...]

Ik heb me laten vertellen dat de buitenvoeler moet wachten tot er een sateliet langs vliegt voor die de tijd doorgeeft. Communicatiefout buitenvoeler kan veroorzaakt en opgelost worden met een powercycle.
De ramen zitten lager dan de bovenkant van de unit.

[...]
De buitenvoeler heeft een DCF77 ontvanger. Dat is een langegolfzender in Frankfurt die elke minuut de tijd uitzend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
DutchWing schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:01:
[...]

offtopic:
Dat is per definitie fout!
Een Norm is pas verplicht als hier naar wordt verwezen vanuit de wet. Bijvoorbeeld de NEN 1010 en NEN 3028.

Overigens is de NPR (wat je eerder vroeg) geen norm maar een aanvulling met praktische uitwerkingen.

Er kunnen buiten het product aanvullende eisen gelden, maar in eerste plaats is de fabrikant handleiding gewoon leidend en daarna aanvullende normeringen.
Dit is overigens een vraag bij vakmanschap CO (voorbeeld)

Als jij het conform de installatiehandleiding aansluit en het gaat mis ben je gewoon ingedekt. Doe je dit niet en gaat het verkeerd dan kun je aansprakelijk gesteld worden, diverse uitspraken hierover zijn te vinden bij rechtspraak waarbij de installateur niet de installatiehandleiding en/of aanvullende normen heeft opgevolgd.

Doe zelf namelijk ook best veel met keuringen en regelgeving dan alleen warmtepompen… ;)
Ja nou ik geloof je wel.
Echter is zelfs een NEN1010 geen wettelijke plicht maar een norm wanneer je daar aan voldoet je mag aannemen dat je het goed doet. Waar je wettelijk voor moet zorgen is een deugdelijke, veilige installatie. Opzich kun je daarvoor zelf richtlijnen schrijven of een NLse of andere EU norm toepassen.
Maar dat wat in de installateurshandleiding staat wettelijke plicht is gaat er bij mij niet in. Zeker niet als het ene merk andere voorschriften meldt dan de andere.
Ook zie je belachelijke afzekerwaarden soms, duidelijk bedoelt voor de Belgische of Franse markt.
B.V. afzekeringen van 1 Fase 35A voor backup heaters, zie ik regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqwo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 29-08 11:31
Hallo forumleden,
Sinds kort heb ik een nieuw warmtepompsysteem (het systeem), bestaande uit de volgende onderdelen: Arotherm plus VWL 55/6 (monoblock), VR70 regelunit, MEH97/6 hydraulische unit, buffervat 100 liter, VRC720 kamerthermostaat en buitenvoeler. Apart hiervan een Fluostor VWH B200 boiler, die alleen waterzijdig met het systeem verbonden is. Hier zit nu juist de moeilijkheid. De boiler wordt door het systeem niet aangestuurd. Ook heeft de boiler geen EEbus aansluiting. Wel wil de boiler dat de CV-pomp van het systeem draait, dus aan staat bij warmtevraag en dat het systeem CV-water van minimaal 20 graden aanbiedt. De installateur heeft alles zo ingesteld, dat het systeem permanent 21 graden levert en ook dat de CV-pomp 24/7 draait. Dit blijkt niet erg efficiënt. Het kost 6 tot 8 kWh op een niet te koude dag om zo’n 50 liter (geschat) tapwater op 55 graden te brengen, wat vergeleken met 0,35 kub gas voorheen wel erg duur wordt. Intelligentere instellingen van het systeem worden hierdoor ook zwaar beperkt.
Een oplossing lijkt me dat de boiler bij warmtevraag via een relais een signaal aan het systeem geeft, waardoor de CV-pomp gaat draaien. Loopt hierdoor de aanvoertemperatuur te ver terug, dan gaat het systeem vanzelf aan. Is alles weer op de ingestelde temperatuur, dan slaat het systeem weer af, in de winter zal het wel door blijven draaien. Hoe moet dit idee concreet worden uitgevoerd of heeft iemand een ander/beter idee, bijvoorbeeld de boiler EEbus-geschikt maken. Graag bij voorbaat dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Luqwo schreef op zondag 22 september 2024 @ 23:21:
Hallo forumleden,
Sinds kort heb ik een nieuw warmtepompsysteem (het systeem), bestaande uit de volgende onderdelen: Arotherm plus VWL 55/6 (monoblock), VR70 regelunit, MEH97/6 hydraulische unit, buffervat 100 liter, VRC720 kamerthermostaat en buitenvoeler. Apart hiervan een Fluostor VWH B200 boiler, die alleen waterzijdig met het systeem verbonden is. Hier zit nu juist de moeilijkheid. De boiler wordt door het systeem niet aangestuurd. Ook heeft de boiler geen EEbus aansluiting. Wel wil de boiler dat de CV-pomp van het systeem draait, dus aan staat bij warmtevraag en dat het systeem CV-water van minimaal 20 graden aanbiedt. De installateur heeft alles zo ingesteld, dat het systeem permanent 21 graden levert en ook dat de CV-pomp 24/7 draait. Dit blijkt niet erg efficiënt. Het kost 6 tot 8 kWh op een niet te koude dag om zo’n 50 liter (geschat) tapwater op 55 graden te brengen, wat vergeleken met 0,35 kub gas voorheen wel erg duur wordt. Intelligentere instellingen van het systeem worden hierdoor ook zwaar beperkt.
Een oplossing lijkt me dat de boiler bij warmtevraag via een relais een signaal aan het systeem geeft, waardoor de CV-pomp gaat draaien. Loopt hierdoor de aanvoertemperatuur te ver terug, dan gaat het systeem vanzelf aan. Is alles weer op de ingestelde temperatuur, dan slaat het systeem weer af, in de winter zal het wel door blijven draaien. Hoe moet dit idee concreet worden uitgevoerd of heeft iemand een ander/beter idee, bijvoorbeeld de boiler EEbus-geschikt maken. Graag bij voorbaat dank voor het meedenken.
Deze boiler is eigenlijk bedoeld voor stadsverwarming en/of collectieve installatie waarbij centraal een lucht/water of water/water warmtepomp altijd warmte produceert…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqwo
Dank je voor je snelle antwoord, Dutchwing, maar nu nog een oplossing voor deze situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Luqwo Qua principe lijkt het erg op mijn Edel Eau (volgens het plaatje is het wel een ander fabrikaat, maar er zijn meer overeenkomsten).
Ik lees dat de minimale aanvoertemperatuur 18 graden is, net als mijn unit.
Als je vloerverwarming hebt met pomploze verdeler dan is die 18 graden gegarandeerd.

De Edel Eau heeft een eigen 24V pompje die hij zelf aanstuurt tijdens een run. Bij mij zijn het dus twee losstaande systemen die niet communiceren en dat werkt al vijf jaar goed, eerst met gasketel en nu met warmtepomp.
Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen

Dus de hoofdvraag is wat je afgifte is en hoe de boiler ertussen is geschakeld.
Heeft jouw boiler ook een eigen pompje?

6 tot 8 kWh lijkt erg op een elektrisch element. Mijn boiler verbruikt minder dan 1 kWh per dag.

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 23-09-2024 10:13 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqwo
Dank @proton, de Fluostor is bouwtechnisch identiek aan de Edel Eau. Over de aanvoertemperatuur maak ik me inderdaad niet zoveel zorgen, maar de boiler schiet in error bij gebrek aan "verse warmte" als de CV-pomp niet draait. De boilerpomp kan hier alleen zijn eigen kleine aan-/afvoercircuit laten circuleren. Hoe kan ik dus de CV-pomp laten werken, zolang de boiler aan staat.

Het boilerverbruik zelf is ca 1,2 kWh per dag, maar de hoge waardes komen door het noodgedwongen verbruik van de rest van de installatie.

[ Voor 15% gewijzigd door Luqwo op 23-09-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Luqwo Het antwoord op je vraag is een eenvoudig 24V relais op het contact van de ingebouwde pomp erbij.
Maar dan nog heb ik het vermoeden dat er iets hydraulisch niet helemaal lekker zit.
Wat is het afgiftesysteem en hoe zit de boiler daartussen? Mijn boilerpompje circuleert zonder problemen en zonder hulp over 130 m² vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqwo
@proton Het afgiftesysteem bestaat uit ca 110 m2 vloerverwarming beneden en badkamer boven en 13 Jaga Tempo's in diverse maten voor alle ruimtes, ook die met vloerverwarming, dit vanwege koelmogelijkheid. Daarnaast in keuken en badkamer nog handdoekradiatoren. Totaal woonoppervlak is ca 190 m2. De vloerverwarming gaat via RTL thermostaten in 7 groepen. De CV-pomp zorgt voor de circulatie voor dit alles. De boiler is op de retourleiding naar het buffervat aangesloten. De geschatte waterhoeveelheid is ca 225 liter.

[ Voor 4% gewijzigd door Luqwo op 23-09-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Luqwo Het is me nog niet helemaal duidelijk, maar er lijkt dus sprake te zijn van parallelbuffervat, naregeling en mengverdelers?
Is het probleem dan niet dat alle afgifte doorgaans dicht staat en je dus geen warmte-opname uit de vloer hebt?
Beter nog: heb je een schema? Ik begrijp nog niet waarom de boilerpomp hulp nodig heeft van een CV-circulatiepomp (vloerverwarmingspomp zou ik snappen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqwo
@proton Er is inderdaad een parallel aangesloten buffervat aanwezig. De RTL thermostaatkranen regelen niet op luchttemperatuur, maar op de retourtemperatuur van de vloerverwarmingsgroep. Dit kun je, denk ik, opvatten als naregeling. Ze staan nu nagenoeg dicht. Het huis is goed geïsoleerd en een beetje zon doet al veel. Een mengverdeler kan ik niet ontwaren in het systeem (of misschien de buffervat schakeling). Al schrijvend denk ik, dat het beter is de thermostaten verder open te zetten, waardoor de circulatie gezonder wordt. Het systeem is nog geen 3 weken oud en ik leef nog enigszins in de gastijd. Niettemin lijkt me jouw tip van het 24V (AC of DC?) relais de zekerste weg om errors van de boiler te voorkomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Luqwo schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:02:
@proton Er is inderdaad een parallel aangesloten buffervat aanwezig. De RTL thermostaatkranen regelen niet op luchttemperatuur, maar op de retourtemperatuur van de vloerverwarmingsgroep. Dit kun je, denk ik, opvatten als naregeling. Ze staan nu nagenoeg dicht. Het huis is goed geïsoleerd en een beetje zon doet al veel. Een mengverdeler kan ik niet ontwaren in het systeem (of misschien de buffervat schakeling). Al schrijvend denk ik, dat het beter is de thermostaten verder open te zetten, waardoor de circulatie gezonder wordt. Het systeem is nog geen 3 weken oud en ik leef nog enigszins in de gastijd. Niettemin lijkt me jouw tip van het 24V (AC of DC?) relais de zekerste weg om errors van de boiler te voorkomen..
Waarom heb je mengverdelers bij een goed geïsoleerde woning?

Kun je wat foto’s posten al dan niet via [membersonly] tag.
+ eventueel een schets maken hoe het systeem nu in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
Luqwo schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:03:
De boiler is op de retourleiding naar het buffervat aangesloten.
Bedoel je hiermee dat de aanvoer en retour van de WPB beiden aan dezelfde retourleiding zitten? Zo ja: logisch natuurlijk dat de ingebouwde pomp geen stroming door het afgiftecircuit veroorzaakt.

Het systeem met de RTL ventielen komt me ook onhandig over: als het binnen 30 graden is (bij wijze van spreken), zullen de ventielen nagenoeg dicht gaan, vermoed ik. Maar juist dan is 't natuurlijk nuttig als de WPB zijn koele water door de vloer kan circuleren.

Ik ben 't eens met de rest dat het handig om een compleet schema inclusief buffervat te geven, zodat we goed kunnen oordelen wat er nu aan de hand is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@marcop23 daar hoort een terugslagklep tussen, dan werkt dat prima.
Als de grote pomp loopt, gaat het door de terugslagklep en als de boilerpomp loopt zorgt de terugslagklep dat het water door het hele circuit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqwo
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 0% gewijzigd door Proton_ op 24-09-2024 13:23 . Reden: mo-fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
Luqwo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:42:
[membersonly] @proton Bijgaand wat foto's van de nogal ruim opgezette installatie. Het houten schapje is voor de camera, die het verbruik van de boiler laat zien en de temperatuur van het (circulatie-) tapwater. Een schema heb ik helaas niet, maar het geheel is opgezet volgens Vaillant systeemschema 8, FM3 nummer 1. Ik hoop dat de foto's voldoende inzicht geven.
Als ik het zo zie, gaan de cv-leidingen van de FluoStor naar beneden door de vloer, zonder dat het op zolder ergens aan vast geknoopt zit. Klopt dat?

Die VL en RL zullen voor Vorlauf en Rücklauf staan; aanvoer en retour. Die andere twee leidingen de vloer in zijn dan de boiler?

Eerlijk gezegd zou ik het zelf even uittekenen. Kan gewoon met potlood en papier, daar heb je niet per se fancy programma's voor nodig. Dan is het een stuk makkelijker, dan hoeft niet iedereen die wil helpen zelf al het leidingwerk uit te vogelen.

[ Voor 7% gewijzigd door marcop23 op 24-09-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqwo
@proton Tussen de twee kranen van de boileraansluiting zit een terugslagklep. Ik weet, dat de monteur problemen had met de inbouw van het onderdeel (kranen met terugslagklep en bochtstukken is één voorgemonteerd geheel). Toen de chef de installatie in gebruik stelde bleken de slangen voor de boiler verkeerd om te zitten. Hij heeft ze gewisseld, dus aanvoerslang boilerpomp rechts en retour links, systeemretour komt van rechts. Ik kan me voorstellen, dat de terugslagklep ook verkeerd om zit. Kan de boiler in deze situatie gewoon werken, behalve dat de grote pomp wel moet draaien. Hoe kan ik testen of zien of die klep in de goede richting staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Luqwo circulatietapwater? Heb je daar niet al de bron van het hoge verbruik te pakken (want dat zal 60 graden zijn ook)?

Met wat geluk staat er een grote pijl op de terugslagklep. Die klep zit verstopt onder de isolatie.
Als de klep verkeerdom zit, gaat het hele debiet door de boiler-wisselaar. Dat lijkt met niet de bedoeling.
Mijn aftak-samenstelling heeft twee rode kogelkleppen en ik denk ze bij jou ook te kunnen zien. Als die dicht staan moet de CV-circulatie nog wel door de terugslagklep kunnen lopen. Dat kan je testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqwo
@marcop23, @proton Bijgaand een schematische tekening van het geheel. De verwarming van het tapwater gebeurt zonder circulatie. Dat circuit koelt af tot huiskamerniveau. Het verbruik van de boiler is normaal, zo'n dikke 1 kWh voor water op 57 graden. Gaat 's ochtends de circulatie aan (comfort van snel warm water wil ook wat), dan zakt de watertemperatuur met 5 á 6 graden. Samen met het stilstandsverlies van de voorgaande nacht zitten we op ca. 49 graden. Dat is genoeg om te douchen en af te wassen, bad wordt niet gebruikt. Tegen de tijd dat de boiler weer aan gaat is de (circulatie) watertemperatuur gezakt tot ca 38 graden. Het hoge verbruik komt door het verwarmingselement van de MEH97. De Arotherm doet iets van 0,3 tot 0,7 kWh per dag.
Inderdaad zijn er twee afsluiters voor de aan- en afvoer van de boilerpomp. Bedankt voor de test-tip. Ik ga ermee aan de slag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRowbsNUkWOEiMaHBiCiOfvQ6FI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NSPnNHtiuG2yOrn4jtw9Qsib.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Luqwo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:25:
@marcop23, @proton Bijgaand een schematische tekening van het geheel. De verwarming van het tapwater gebeurt zonder circulatie. Dat circuit koelt af tot huiskamerniveau. Het verbruik van de boiler is normaal, zo'n dikke 1 kWh voor water op 57 graden. Gaat 's ochtends de circulatie aan (comfort van snel warm water wil ook wat), dan zakt de watertemperatuur met 5 á 6 graden. Samen met het stilstandsverlies van de voorgaande nacht zitten we op ca. 49 graden. Dat is genoeg om te douchen en af te wassen, bad wordt niet gebruikt. Tegen de tijd dat de boiler weer aan gaat is de (circulatie) watertemperatuur gezakt tot ca 38 graden. Het hoge verbruik komt door het verwarmingselement van de MEH97. De Arotherm doet iets van 0,3 tot 0,7 kWh per dag.
Inderdaad zijn er twee afsluiters voor de aan- en afvoer van de boilerpomp. Bedankt voor de test-tip. Ik ga ermee aan de slag.[Afbeelding]
ik heb het element gewoon uitgeschakeld in de instellingen, die doet bij mij nooit mee. Niet bij verwarmen CV dan wel SWW :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ik twijfel hier nog over een 300 liter boiler of toch een Unitower. Dat laatste scheelt me ruim €850,- aan kosten bij installatie.

Hoeveel warm water op 38 graden haalt zo'n Unitower (op 55 graden) nu precies? De Quickstart zegt dat ik 305 liter eruit kan trekken. Dan kan ik dus makkelijk een bad vullen (210 liter) en daarna nog eventueel een douche en de volgende dag overdag opwarmen (ivm Cop). Keuken houd ik de keukenboiler en/of in de toekomst Quooker. Of is die 305 liter te rooskleurig?

Ervaringsdeskundige die hier iets over kunnen zeggen? Hoor het graag want €850,- is toch weer heel veel stroom die ik daarmee kan verstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqwo
@Proton,@marcop23 Ik heb de afsluiters gesloten, maar constateerde geen effect op de grote pomp. Misschien kan dat ook wel, want de installatie is anders, zie nieuwe tekening. Snappen jullie deze constructie?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuMgYCTaWxsuT4WJncXH2ROS_uU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dUOYAYM4qR634n9AXw8roQZD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Luqwo uh, nee. Die constructie snap ik niet :)
Maar het verklaart wel waarom het mis gaat als de CV pomp niet loopt.

Alles bij elkaar zou ik zeggen dat ze beter de Fluostor op kunnen halen en een gewone indirecte boiler met grote spiraal aan de MEH97 koppelen. Dat gaat zuiniger zijn, is minder complex en goedkoper. Bovendien heb je dan 5-7 kW in plaats van 1.2 kW en is de boiler dus veel sneller op temperatuur.

(iets controversiëler is het buffervat en de RTL ventielen ertussenuit, ik houd van simpel).

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 24-09-2024 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqwo
@proton Hoe is de verklaring dan en kan het zo toch werken als de terugslagklep verkeerd om gemonteerd is. Het systeem is nog niet uitgeleverd en volledig betaald. Heb ik argumenten om een verandering te eisen en welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Luqwo Het zou zo moeten zitten, het circuleert dan over alle afgifte waar warmte opgenomen kan worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMCzDmlrji79PRD_y4UlLXNiOw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mIALF4njQ8m1SGmqygaK1yb1.png?f=fotoalbum_large

In plaats daarvan heb je dit, de weg van minste weerstand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O82orfv4O_RMFfZGAFiXPvOlzJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/52DYdc725xKcB0DY7zvuhlMy.png?f=fotoalbum_large
Misschien zijn we het niet eens over wat 'aanvoer boilerpomp' betekent en staan de pijlen verkeerdom, maar hoedanook is dit loopje natuurlijk ongeschikt om warmte uit te onttrekken.
Als de CV pomp loopt wordt er in ieder geval nog wat bijgemengd.

En los daarvan moet de hulpverwarming natuurlijk uit blijven als het niet keihard vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqwo
@proton Heel erg veel dank voor de heldere uitleg. Het is zonneklaar hoe inefficiënt deze installatie is. Ik ga het opnemen met de installateur, hoewel deze Fachhandwerker hier in Duitsland erg arrogant kunnen zijn. Nogmaals dank, ook aan de anderen hier voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
Bedankt voor het schema, dat verduidelijkt een boel.

Naast wat @Proton_ al noemt: kan die pompgroep ook mengen? Zo ja: als het mengventiel (deels) open staat kan dat ook een (tweede) reden zijn waarom je geen circulatie over het afgiftesysteem krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Luqwo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:00:
@proton Hoe is de verklaring dan en kan het zo toch werken als de terugslagklep verkeerd om gemonteerd is. Het systeem is nog niet uitgeleverd en volledig betaald. Heb ik argumenten om een verandering te eisen en welke.
Echt een Duitse installatie, met parallel buffervervat maar ook uitgaande mengverdeler.
Helemaal opgezet als of zo nog een hochleistunggaskessel op zou kunnen.

Ik zou (zelf) de hele installatie aanpassen. Geen vloerverwarming met RTL afsl.
Gewoon super simpel maken. De buffer maar in serie zetten en de vv verdelers gewoon pomploos aansluiten. De radiatoren zullen het dan moeten doen met hele lage aanvoer temp maar je systeem wordt dan super efficiënt.
Ik zou de boiler verkopen en een gewone indirecte boiler plaatsen op de aansluiting van de meh97 dus achter de driewegklep.

Hoe gaat deze boiler de 21C water halen op de momenten dat je koelt? Dan mag je wel een 2e vat plaatsen op heatpipes of een batterij in je uitgangspunt WTW ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Luqwo De FluoStor is wat mij betreft een probleemoplosser en jij hebt alle ruimte (en onderdelen!) voor een eenvoudige standaardoplossing. De MEH heeft immers al een driewegklep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCXZKz0yekg-DJRLgEPAXy51BTc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aqbnG5gj2R7dZ0j0ChJsTMif.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqwo
@marcop23 De pompgroep bestaat alleen uit aan- en afvoer aansluitingen, een pomp en een afsluiter in de aanvoerleiding. Geen mengverdeler. Als de Fluostor het begeeft, wordt het tijd voor jouw/jullie idee met een indirect gestookte boiler. RTL-boxen slopen is bouwkundig erg ingrijpend. Er is maar één CV-pomp, die alles aandrijft. Om subsidie (max 70%) te krijgen voor dit systeem moeten alle radiatoren hydraulisch gebalanceerd worden voor de onderlinge watertoebedeling en efficiëntie. Koelen is niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Luqwo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:47:
@marcop23 De pompgroep bestaat alleen uit aan- en afvoer aansluitingen, een pomp en een afsluiter in de aanvoerleiding. Geen mengverdeler. Als de Fluostor het begeeft, wordt het tijd voor jouw/jullie idee met een indirect gestookte boiler. RTL-boxen slopen is bouwkundig erg ingrijpend. Er is maar één CV-pomp, die alles aandrijft. Om subsidie (max 70%) te krijgen voor dit systeem moeten alle radiatoren hydraulisch gebalanceerd worden voor de onderlinge watertoebedeling en efficiëntie. Koelen is niet aan de orde.
Je moet je initiële probleem eenvoudig kunnen oplossen (zolang je niet koelt) als de boiler met zijn eigen pompje vrij over de vloer kan circuleren.
Ik (en jij ook niet denk ikz) heb nog steeds geen volledig beeld van het PI schema van jouw installatie.
Maar het lijkt me dat de 2 leidingen vanaf de boiler op retour die rechtstreeks op de installatie zit gemaakt moet worden. Er zit vlg mij namelijk een htlydraulusch neutrale verdeler achter het buffervat in de pompgroep.
De boiler zit nu rechtstreeks op de retour naar de warmtepomp die zorgt dat deze gaat draaien en daardoor teveel energie produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqwo
@Technician Inderdaad moet, zoals @Proton ook schreef, de bypass over de boilerpomp aansluitingen verwijderd worden. Doorzagen, afdoppen en isoleren. De pompgroep heeft geen verdeler en er is ook geen andere verdeler. Van de boiler aansluitingen gaat de retour naar het parallel geschakelde buffervat. Het hoge energieverbruik ontstaat vooral door de elektrische weerstand in de binnenunit (MEH97). Dit zie ik op de kWh-meters, die op warmtepomp, boiler en binnenunit staan.

Het schema, dat ik heb getekend, geeft vrij nauwkeurig de situatie weer. Als de leidingen de zoldervloer naar beneden ingaan, is er per etage een soort stervormige verdeling. Boven per ruimte een convector met thermostaat. Beneden 7 vloerverwarmingscircuits van 15 tot 20 m2 met elk een RTL thermostaat. Oh ja, buiten staat natuurlijk nog de Arotherm op het platte dak van de carport. Verder nog de gebruikelijke spullen als expansievaten, overdrukbegrenzer, ontluchters, vuilafscheider, etc.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MotorBeast schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:04:
Ik twijfel hier nog over een 300 liter boiler of toch een Unitower. Dat laatste scheelt me ruim €850,- aan kosten bij installatie.
Dat is puur de montage en extra werk van losse componenten inbouwen neem ik aan?
Hoeveel warm water op 38 graden haalt zo'n Unitower (op 55 graden) nu precies? De Quickstart zegt dat ik 305 liter eruit kan trekken. Dan kan ik dus makkelijk een bad vullen (210 liter) en daarna nog eventueel een douche en de volgende dag overdag opwarmen (ivm Cop). Keuken houd ik de keukenboiler en/of in de toekomst Quooker. Of is die 305 liter te rooskleurig?
Ze gaan er vanuit dat de boiler tussentijds weer bezig is met opwarmen, zodoende het vermogen aangevuld kan worden.
Zonder bijverwarming is het 55/20 = ca 180 liter van 38 graden.
Met bijverwarming is het 55/20 = ca 310 liter van 38 graden.
Ervaringsdeskundige die hier iets over kunnen zeggen? Hoor het graag want €850,- is toch weer heel veel stroom die ik daarmee kan verstoken.
Ik zou een losse 300 liter vat nemen icm een MEH 60. Lekker compact.

Wil je besparen dan een OSO 300 liter vat met ingebouwd elektrisch element en de MEH 60 achterwege houden. In het geval stekker in stopcontact en verwarmen via elektrisch element met ingebouwde temperatuur regeling. (Noodbedrijf SWW)

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:54
Ik zou een losse 300 liter vat nemen icm een MEH 60. Lekker compact.

Wil je besparen dan een OSO 300 liter vat met ingebouwd elektrisch element en de MEH 60 achterwege houden. In het geval stekker in stopcontact en verwarmen via elektrisch element met ingebouwde temperatuur regeling. (Noodbedrijf SWW)
Mijn ervaring: 200l OSO met een 1,5kW elektrisch element én via een driewegklep verwarmd door een VWL55/6. De WP verwarmt het water tot 50° C en het element duwt de temperatuur dan verder tot zo'n 64° C
Ik ben nog bezig om het enigszins te tweaken, d.w.z. finetunen op basis van tijd/tarief en opbrengst zonnepanelen.

Bad vullen van 240 liter en 2x korte afspoelbeurt erna is geen probleem. Bij voldoende zon laat ik het elektrisch element z'n werk doen en de WP doet het (indien nodig) tijdens de uren met een laag tarief. Tot op heden is dat voornamelijk in de nacht en soms een korte run in de middag.

Het vat had ik voor €850 (overblijvertje zonder verpakking maar wel nieuw :) )

In de keuken een heetwaterkraan (Howat, geen Quooker) en dat volstaat prima voor ons (2 personen)

[ Voor 22% gewijzigd door Remar65 op 25-09-2024 14:57 ]

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

• Acadiane
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-08 10:05
Zijn er hier mensen die actief (condenserend) koelen met hun Arotherm Plus?

Ik ben even benieuwd hoe dat aangepakt is qua leidingwerk, wat voor soort/materiaal en de isolatie daarvan. Ook hoe de afsluiting van de vloerverdelers is geregeld.
(We hebben nu anderhalfjaar een VWL75/6 staan)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-09 12:50
Volgens mij heeft niemand hier z’n warmtepomp ingesteld op condenserend koelen, juist vanwege de nogal nauw luisterende eisen mbt dat leidingwerk. De meesten koelen niet-condenserend en halen daar volgens mij acceptabele resultaten mee. Ik in elk geval wel.

• MotorBeast
Ik ga denk ik toch maar niet voor de Unitower maar 300 liter boiler neem. Kan ik de volgende dag tijdens warme uren in de winter opwarmen, kom nooit krap te zitten, keukenwater er dan ook maar mee voorzien ipv Cop1 keukenboiler (dan maar even wachten op warm water, gebruiken daar toch zelden warm water) en wellicht op lagere temperatuur dan 55 graden houden = hogere Cop. Meerkosten aanschaf zijn op 10/15 jaar ook weer verwaarloosbaar. €850,- : 15: 12 = €4,70 per maand = €0,15 per dag voor meer comfort en wellicht zuiniger. Tja......keuzes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
MotorBeast schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:34:
Ik ga denk ik toch maar niet voor de Unitower maar 300 liter boiler neem. Kan ik de volgende dag tijdens warme uren in de winter opwarmen, kom nooit krap te zitten, keukenwater er dan ook maar mee voorzien ipv Cop1 keukenboiler (dan maar even wachten op warm water, gebruiken daar toch zelden warm water) en wellicht op lagere temperatuur dan 55 graden houden = hogere Cop. Meerkosten aanschaf zijn op 10/15 jaar ook weer verwaarloosbaar. €850,- : 15: 12 = €4,70 per maand = €0,15 per dag voor meer comfort en wellicht zuiniger. Tja......keuzes.
Goede keuze en nu doorpakken en niet twijfelen!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Acadiane schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:42:

Ik ben even benieuwd hoe dat aangepakt is qua leidingwerk, wat voor soort/materiaal en de isolatie daarvan. Ook hoe de afsluiting van de vloerverdelers is geregeld.
Ik heb geen klanten die condenserend koelen.
Zou een klant dit willen, dan schakel ik een isolatie bedrijf in die ook werkzaam is in de grotere koelinstallaties. Prijstechnisch niet heel goedkoop.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 25-09-2024 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:34:
wij hebben de 300 liter boiler van Vaillant - verwarmen momenteel tot 45 graden en douchen iedere dag met vier personen. En mijn vriendin minimaal 15 minuten. Rest ook normaal. Kan prima.

Daarom ook de 300 liter genomen, kan het wat minder heet allemaal.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ik ben eerlijk gezegd het spoor een beetje bijster. Wellicht begrijp ik @MotorBeast niet helemaal, maar ik zou denken dat een boiler goedkoper is dan een Unitower (of zijn de extra installatiekosten zoveel meer?).

En wat is het voordeel van een Unitower t.o.v. (bijv.) een UniStor? Ik snap: ander product, maar zoals ik het lijkt te begrijpen is de Unitower vooral een nette/compacte/geintegreerde oplossing. Maar ik kan best wat ruimte missen op zolder (huidige CV staat met wasmachine en droger in aparte kamer van 3m bij 2,5m (met deel schuin dak, maar ruimte zat dus).

Ons SWW-gebruik is niet veel, halen in de zomer de 15 m³ niet, dus de (190l) unitower zal zeker niet 'te weinig' zijn. Maar die oplossing is toch duurder dan de Unistor? Of zelfs een aparte WP-boiler (met subsidie). Of is het voordeel dat een Unitower alles geintegreed is en een verwarmingselement heeft, dat ingezet kan worden als het heel koud is (duur verwarmingselement dan).

Ik heb beneden vloerverwarming op > 55m² vloer, maar officieel is het 'bijverwerming' (maar 3 lussen dus); overige radiotore staan echter al 12 jaar dicht. Vloerverwarming heeft een mengverdeler, als ik het goed begrijp heeft het vervangen van die mengverdeler voor pomploze (open) verdeler meer nut dan een buffervat. Ik heb de afgelopen twee winters het cv-water al op 35° gehad, dat ging(/gaat) eigenlijk probleemloos (ja, het is vrij langzaam op de bovenverdieping, maar het is ook niet erg als het daar soms een paar graden kouder is dan beneden; maar afgelopen winter was dat totaal niet zo).

Afgelopen jaar hebben we < 800 m³ gebruikt, dus uitgangspunt is een AroTherm Plus 55/6 (of een Pure 65/7.2; hoe komt het dat die laatste een betere COP heeft bij A-7/W35?). Ik heb nu een offerte voor (bijna) € 15k (zonder aftrek subsidie), voor de Plus 55/6, Unitower, thermostaat (sensocomfort) en een buffervat (40l); incl. installatie (en BTW).

• MotorBeast
@Jake Hier€13.500 voor Plus 55/6 met boiler en hydraulische module, dus met Buh. En Unitower €850,- goedkoper. Ex subsidie. Unitower is minder werk en alles in 1.

Pure wil ik niet. China machine en dus minder kwaliteit. Ik wil premium spul. Als ik iets doe moet het goed zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:53
MotorBeast schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:50:
@Jake Hier€13.500 voor Plus 55/6 met boiler en hydraulische module, dus met Buh. En Unitower €850,- goedkoper. Ex subsidie. Unitower is minder werk en alles in 1.

Pure wil ik niet. China machine en dus minder kwaliteit. Ik wil premium spul. Als ik iets doe moet het goed zijn.
Gaat het er nu van komen?

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-08 07:02
Sonja12s schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:35:
[...]
Maar goed:
@DutchWing....mijn vraag is dus nog waarom het niet jouw voorkeur geniet om de Wp's in cascade opstelling te zetten.
Ik heb het nagevraagd bij de Vaillant cursus en de instructeur zei juist dat cascade geweldig is! Enkele belangrijke voordelen zijn:
-minder start/stops omdat je een groter kw bereik hebt, kijk maar naar het vermogensbereik van de 55/6 tov de 125/6 (2,10-6,90 & 5,5-14). Twee 55/6 hebben dus hetzelfde vermogen als één 125/6, maar draaien veel efficiënter omdat er bij deellast maar één 55/6 aan is.
-als het koud is draaien beide warmtepompen, mits goed gedimensioneerd. Dus het is niet zo dat bij koud weer er alleen maar warm water door een uit staande wp gepompt wordt.
-keuze in cv pomp afstellingen. Je kunt ervoor kiezen om beide cv pompen altijd te laten draaien of afhankelijk van warmtevraag en welke wp aan is. Dus dubbel of enkel debiet. Eerlijkheidshalve is het totale debiet van 2x55/6 wel minder dan 1x 125/6.
-minder groot!!! Veel mensen vinden een dubbele gestapelde unit niet mooi. Bijv als je deze voor je huis wilt plaatsen. 2x 55/6 (zelfs 2x 75/6) kun je vergunningsvrij voor je huis plaatsen, max 1m hoog en 2m2 breed. Dit haal je dus niet met een 105/6 of 125/6.
-het volgende is een aanname, heb ik nog niet kunnen testen in de praktijk! Volgens mij is het mogelijk dat met gebruik van de 97/6, er tegelijk warm water en verwarming opwekking kan zijn. Één wp loopt namelijk via de 97/6 en de ander zit op het cv circuit direct aangesloten. Dus geen afkoeling bij je afgifte (zonder buffervat) bij warm water productie of defrosts (om en om).

Installatie is alleen wel iets complexer dan Sonja denkt.
-advies is 35mm buis technische ruimte. Vaak is het bij één pomp 28mm
-2x terugslagklep
-extra vwz ai
-ebus koppelaar vr32/b
Dit ga je niet door een installateur voor €1000,- incl materiaal laten installeren.

• marcop23
  • Nu online
Acadiane schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:42:

Ik heb het nog niet werkend allemaal, maar ik ben er wel mee bezig. Qua leidingen wil ik deels met koper werken (solderen, handig want kost weinig en geen perstang nodig) en deels met meerlagenbuis + schroefkoppelingen van Heima24.

Isolatie wil ik doen met dit materiaal en dan lijmen met deze lijm.. De slang heeft gesloten cellen dus dampdicht, dat is belangrijk. Ik heb er al een stukje mee geïsoleerd en het lijkt prima te werken, het zit echt goed vast na lijmen.

Je hoort ook veel de naam Armaflex vallen. Volgens mij is dat ongeveer hetzelfde spul, maar dan wat duurder :+ Maar echt zeker weten doe ik dat niet.

Ik heb nog geen verdelers, maar radiatoren die via T-stukken zijn aangesloten. Die leiding wil ik centraal vanuit de stookruimte afsluiten met een kogelkraan. Bijvoorbeeld Tameson of een Chinees alternatief. Als je ruimte hebt, zou je ook zo'n kraan op de verdeler kunnen schroeven, waar nu mogelijk een handmatige kogelkraan zit.

[ Voor 14% gewijzigd door marcop23 op 26-09-2024 08:05 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kees_frl schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:00:
[...]
wij hebben de 300 liter boiler van Vaillant - verwarmen momenteel tot 45 graden en douchen iedere dag met vier personen. En mijn vriendin minimaal 15 minuten. Rest ook normaal. Kan prima.
Even een controlevraag. Maakt de minimum temperatuur nog iets uit gelet op legionella risico? Ik draai wekelijks een legionella run dus mijn gevoel zegt dat het in dit geval niks uitmaakt.

De installateur heeft tijdens installatie de temperatuur van mijn boiler op 55 graden gezet, wat vrij hoog is. (maar keurig volgens de NEN1006). Ik wil eigenlijk de temperatuur stapsgewijs steeds naar beneden brengen, maar twijfel of dit wel "veilig" genoeg is. Ik heb geen idee hoe snel legionella kan aangroeien en wil voor die paar euro's voordeel ook geen risico lopen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• dunklefaser

Hoe dat met de kwaliteit uitpakt weet waarschijnlijk niemand,
maar de technische data kan je nu natuurlijk wel vergelijken (voor zover bekend).
Ik kijk bijvoorbeeld ook naar het geluidsvermogen LwA max..
Als ik me niet heel erg vergis:
64 dB max. voor de pure 65/7.6 en 54 dB max. voor de Plus 55/6
Met 64 dB kan je relatief snel problemen met het berekende geluid op de erfgrens etc. krijgen.
De rekentool geeft dit meestal duidelijk aan, ook voor specifieke toetsposities.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Question Mark Daar is al een topic over volgeschreven.
Het antwoord is dus niet eenvoudig maar met een wekelijkse desinfectie zit je goed.
Voorkomen legionella in boilers

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 26-09-2024 08:45 ]

• Gramser
Je kunt je ook afvragen (in een ander topic) hoeveel meer je bespaart bij een lagere SWW-temperatuur. Als je de boiler direct stookt op het moment dat er zonuren zijn, vang je dat waarschijnlijk al af. Comfort is ook... comfortabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Gramser schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:07:
Je kunt je ook afvragen (in een ander topic) hoeveel meer je bespaart bij een lagere SWW-temperatuur. Als je de boiler direct stookt op het moment dat er zonuren zijn, vang je dat waarschijnlijk al af. Comfort is ook... comfortabel.
Zeker en dat doen wij ook zeker.

Maar wij leveren niets in qua comfort. Mijn vriendin heeft weinig hobby's, maar lang douchen is er wel eentje. Ik douche zelf ook zo'n 10 minuten. Vriendin minimaal 15. Twee kinderen en daar durf ik geen gemiddelde op te zetten. Ene keer willen ze er niet onderuit, de andere keer er niet onder :)

Maar met 45 graden leveren wij niets in qua comfort.
Minder piek verbruik dus tot de donkere maanden bijna altijd binnen de zonnepanelen direct verbruik
Legionella doe ik idd vaak op een zonnige dag en straks met donkere maanden wanneer nodig
WP hoeft minder hard te werken wat dat ook voor iets onmeetbaars kan betekenen

Zodra we te kort komen gaat de temperatuur in het vat omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ik kan nu een relaas gaan houden over onnodig lang douchen, dat doe ik niet, maar je kinderen zijn nog te redden :+

Zonder gekheid: je hebt erover nagedacht en het werkt voor je. Helemaal prima!

• Technician-

Nou nou om nou zomaar te zeggen dat Pure China prul is vind ik ook niet netjes.
Het hydrodeel is sowieso uit de Vaillant keuken.
Het buitendeel weet ik niet zeker maar na vergelijk van interne onderdelen middels de onderdelen tekening denk ik dat het Mitsubishi Electric is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-08 21:59
Kees_frl schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:42:
[...]

Zeker en dat doen wij ook zeker.

Maar wij leveren niets in qua comfort. Mijn vriendin heeft weinig hobby's, maar lang douchen is er wel eentje. Ik douche zelf ook zo'n 10 minuten. Vriendin minimaal 15.
Ik zou kiezen voor samen douchen......gezelliger en ook nog goedkoper :P :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Technician- schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:25:
[...]

Nou nou om nou zomaar te zeggen dat Pure China prul is vind ik ook niet netjes.
Het hydrodeel is sowieso uit de Vaillant keuken.
Het buitendeel weet ik niet zeker maar na vergelijk van interne onderdelen middels de onderdelen tekening denk ik dat het Mitsubishi Electric is.
Ik zeg toch geen prul? Mindere kwaliteit. Voor geld Dacia rijd ik ook geen Volvo. En ik wil gewoon minimaal 15 jaar zonder teveel ellende vooruit kunnen. Ik vind het meer een airco unit, net als bij al die hybride systemen. Ik geef dan liever iets meer uit, wil ook een stille unit, en dan wint de Plus. Maar ieder zijn ding en budget.
Vaillant noemt het niet voor niets ook zelf: Instap prijsklasse. Maar zoals met alle producten weten we pas over een paar jaar wat wijsheid was en of de Pure wellicht DE keuze had moeten zijn. Ik neem die gok liever niet.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:16
Kuusj schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:05:

Kun je niet je installateur om een nieuwe vragen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
  • Laatst online: 05-08 13:27
smart grid

Ik wil mijn warmtepomp kunnen schakelen met dynamische tarieven

Het aan / uit schakelen bij hoge en lage prijzen lijkt mij niet z’n groot probleem

Maar weet dat een Nibe mooi kan terug moduleren wanneer stroom duur is en dus niet geheel uitschakelt waardoor het kouder in huis word

Dit lijkt me een mooi systeem. Hoe zou je dit kunnen bewerkstelligen. Waarschijnlijk via het ingewikkelde eBus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@frans3 Ik ben bang van wel. En afgezien van ebusd moet je ook je eigen modulatie-sturing gaan ontwerpen, ik ken geen kant-en-klare sturing op prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 20:42
Heb zelf geen Arotherm, maar was zoiets niet al eerder langs gekomen?

https://www.vaillant.nl/c...-advies/smart-home/eebus/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Hippe Lip schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:13:
Ik heb een Vaillant aroTHERM plus VWL 35/6 en die is via een 50 liter buffervat aangesloten op de vloerverwarming (pomploze verdeler) van het atelier van mijn vrouw; ca. 40 m2. De VRC 720 wordt gebruikt als ruimtethermostaat. De circulatiepomp in het secundaire circuit, aangesloten op de VWZ AI, lijkt een nalooptijd van ca. een half uur te hebben. Geen idee trouwens waar die nalooptijd is in te stellen. Dat ben ik nog nergens tegengekomen.

Als ik nu kijk naar de starts in een etmaal, dan valt me op dat de wp in de ochtenduren een aantal keer aanslaat en daarna de rest van de dag niet meer. Dat zal zijn omdat de temperatuur ‘s nachts lager is dan overdag. Dat kan ik nog volgen.

Maar waarom slaat die pomp nu een aantal keren achter elkaar aan en gaat dat niet in één langere run. Waar ligt dat aan?

[Afbeelding]
Hoe is het afgelopen?
Hier blijft de WP doordraaien, gebruik seriebuffervat 25L, aangifte ongeveer gelijk 42m2 maar met flink wat CV inhoud doordat de hoofdleidingen DN25 zijn.

Min aanvoerstooklijn staat op 25 graden.
Pompvermogen 54%
859l/h
Aanvoer 31,3
Retour 29,4
Compressor 30rps.
Valliant Arotherm Plus 55/6
Een VRC 720 als ruimtethermostaat.

Geen gependel, de aanvoertemperatuur lijkt die vanzelf op te tillen om niet te gaan pendelen.

Ben nog bezig met waterzijdig inregelen want als ik de luchtverwarmer boven de kranen open zet valt de WP direct uit(gaat teveel water doorheen wat niet afkoelt).

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 27-09-2024 10:28 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Uit een mailing van afgelopen week van een landelijk opererende organisatie
(ter informatie, lering en vermaak):

"We willen u nogmaals wijzen op een unieke kans om te besparen op uw energiekosten én te profiteren van aantrekkelijke subsidies. U heeft in het verleden een offerte ontvangen voor een warmtepomp, en we willen u eraan herinneren dat ons exclusieve aanbod voor de nieuwste Vaillant aroTHERM pure (hybride) warmtepomp nog steeds geldig is.

Als u vóór 1 oktober een nieuwe offerte aanvraagt, helpen wij u gratis bij het aanvragen van de subsidie, waar u tot €3.975,- kan besparen op de installatie. Dat betekent dat u zowel bespaart op uw energiekosten als een deel van uw investering terugkrijgt!"
..."
+ Zeer energiezuinig met verwarming A+++
+ Compact en veelzijdig voor binnen en buiten
+ Geschikt voor hybride en all-electric systemen
+ Komt in aanmerking voor geldende subsidies (tot €3.975,-)
+ Gratis hulp bij subsidieaanvraag"

En even verder:
"Onze missie is om woningverduurzaming makkelijker, slimmer, en betrouwbaarder te maken. Daarom hebben wij een platform gemaakt dat woningeigenaren koppelt aan lokale installateurs.

U hoeft u niet te verdiepen in de techniek en we rekenen alles voor u uit: investering, besparingen en terugverdientijd. Ook regelen we de uitvoer van alle maatregelen, inclusief garantie en subsidies.

Zo ondervind u wel de lusten, maar niet de lasten van het energiezuinig maken van uw huis."

Ik ben benieuwd of ze ook een geldige WPAC-berekening voor de "Pure" kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:20
MotorBeast schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:04:

Het is sowieso rooskleurig, aangezien je boiler lang niet altijd 100% op temperatuur is. Neemt er iemand een niet te lange douche, dan gaat een boiler niet direct verwarmen. Ik heb geen unitower maar een apart vat, met sensor op 1/3 van onderen. Effectief kan dus alleen voor 2/3 van de boilerinhoud de warmte gegarandeerd worden.

Voordeel van een 300 liter boiler is, is dat de temperatuur omlaag kan - staat bij mij op 48 graden met 5 graden hysterese. Alleen in de winter loopt het hier wel eens spaak bij een douche-kort bad-douche cyclus, óf een heel lange douche. En dan hebben we nog een DWTW.

Gevoelsmatig zou ik me op het totaal niet stuk kijken op 850 euro. Een deel win je sowieso terug in lagere boilertemperatuur, en/of flexibiliteit om een SWW-run uit te stellen tot de zon schijnt. Tevens gaat een goed boilervat (RVS) veel langer mee dan een WP (nou ja, beloven ze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Laatst online: 10:40
Wordt bij een kortstondige/ tijdelijke verhoogde warmtevraag ook rekening gehouden met de graadminuten?

Het begint kouder te worden, maar mijn warmtepomp slaat nog steeds niet aan. De circulatiepomp loopt wel gedurende het tijdsvenster dat een hogere dag temperatuur staat ingesteld, maar de compressor dus niet.
Daarom heb ik tijdelijk de temperatuur verhoogd naar 26 graden in de hoop dat de warmtepomp dan wel gaat starten, maar na enkele minuten nog steeds niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
ditbenikecht schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:00:
Wordt bij een kortstondige/ tijdelijke verhoogde warmtevraag ook rekening gehouden met de graadminuten?

Het begint kouder te worden, maar mijn warmtepomp slaat nog steeds niet aan. De circulatiepomp loopt wel gedurende het tijdsvenster dat een hogere dag temperatuur staat ingesteld, maar de compressor dus niet.
Daarom heb ik tijdelijk de temperatuur verhoogd naar 26 graden in de hoop dat de warmtepomp dan wel gaat starten, maar na enkele minuten nog steeds niets.
waar staat de buiten uitschakel temperatuur op? zou dat het kunnen zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Die stond op 18 graden, dus heb ik maar verhoogd naar 22 graden. Desondanks is de temperatuur nu 12 graden buiten en zou dus moeten gaan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
ditbenikecht schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:05:
Die stond op 18 graden, dus heb ik maar verhoogd naar 22 graden. Desondanks is de temperatuur nu 12 graden buiten en zou dus moeten gaan verwarmen.
heb je de WP op uitgebreid of actief staan? Bij Actief draait de WP, bij mij, bijna altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-09 23:22
Ik had van de zomer wellicht een vergelijkbare situatie. Wilde een check doen of de WP het nog deed en toen wilde hij ook niet zo snel aanslaan. Ik had het idee dat de regeling gewoon niet zo snel reageert en dat ik wat ongeduldig was. Misschien is dat bij jou vergelijkbaar? Ik kon in elk geval naast buiten uitschakeltemeratuur niks anders bedenken waaraan het zou kunnen liggen.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Trouwens nu herinner ik me ineens iets dat misschien ook relevant is. Hoe heb je de aanpassingen gedaan, via de app/VR921 of op de thermostaat? Ik had de indruk dat de app niet helemaal lekker reageerde op wijzigingen. Het aanpassen van het weekschema had wel het gewenste effect.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

heszol schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:33:
Enkele belangrijke voordelen zijn:
-minder start/stops omdat je een groter kw bereik hebt, kijk maar naar het vermogensbereik van de 55/6 tov de 125/6 (2,10-6,90 & 5,5-14). Twee 55/6 hebben dus hetzelfde vermogen als één 125/6, maar draaien veel efficiënter omdat er bij deellast maar één 55/6 aan is.
Met zoveel benodigde afgifte kun je altijd je minimaal vermogen kwijt.
De extra efficiëntie is over de levensduur niet erg rendabel. 2x de aanschafprijs incl regeling en montage, reken maar uit.

[ Voor 20% gewijzigd door DutchWing op 27-09-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
@bensss Ik heb geen app dus dat zal het niet zijn. De boiler is gisteren nog opgewarmd, dus verwacht ook niet direct dat de compressor stuk is. Zal wel moeten wachten op de graadminuten, want ben nu al een uur verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
ditbenikecht schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:08:
@bensss Ik heb geen app dus dat zal het niet zijn. De boiler is gisteren nog opgewarmd, dus verwacht ook niet direct dat de compressor stuk is. Zal wel moeten wachten op de graadminuten, want ben nu al een uur verder.
Wel via weekschema aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Nee tijdelijke verhoging, dus buiten de weekplanning om. Tot nu toe nog steeds geen actie.
Heb ook uitgebreid even veranderd naar actief op advies van @Kees_frl maar dat helpt dus ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ditbenikecht wachten op de graadminuten heb ik nog nooit gezien; er zal iets anders aan de hand zijn.
Relevante settings/sensormetingen:
Menu → Regeling → Zone → Verwarmen
Menu → Instellingen → Installateurniveau → Installatieconfiguratie → Circuit 1
Menu → Instellingen → Installateurniveau → Installatieconfiguratie → Zone 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
  • Laatst online: 05-08 13:27
@Proton_ Is er wel …. O.a.. https://www.ecosoftenergie.nl/ecosoft-smartgridcontroller/.

Maar de arotherm kan alleen maar aan uit schakelen. Erg jammer en gemiste kans ivm echt verduurzamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ditbenikecht schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:08:
Als je hem aan de gateway hangt kan een installateur of misschien jij zelf via Vaillant Pro inloggen en dan veel beter een overzicht van instellingen draaien. Zoals bv de gewenste aanvoertemperatuur uitlezen.
Had vanochtend een die sloeg niet aan op blokkering buitentemp. Kon op afstand aanpassen.

Kan ook nog zijn dat de gewenste aanvoertemp heel laag staat bij voetpunt 15C en nog wel meer.

Eigenlijk zijn er ook veel te veel instellingen bij warmtepompen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Mijn eigen warmtepomp (een Remeha Eria potverdikke) doet het zoals elk jaar niet als het stookseizoen begint.
Dan moet ik de buitenunit een harde reset geven en dan communiceert die weer met het binnendeel (ook geen storing) en dan zie ik dat ie al dagen SWW maakt met het element. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
frans3 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:34:
@Proton_ Is er wel …. O.a.. https://www.ecosoftenergie.nl/ecosoft-smartgridcontroller/.

Maar de arotherm kan alleen maar aan uit schakelen. Erg jammer en gemiste kans ivm echt verduurzamen.
De arotherm VWZAI heeft naast die blokkeeringang ook een fotovoltaic ingang.

Pagina: 1 ... 137 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic