Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Wist die zelf ook niet, ligt nog in doos, opdracht kwam van kantoor om erbij te leveren, moet sowieso nog de zaak opleveren bij een 2e bezoek.Gramser schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:17:
[...]
Wat was de redenering van de installateur?
Is de VR70 nog nuttig voor iets?
Mijn CV heeft geen meerdere zone,s of pompgroepen.
Ik heb:
- VR921.
- VWZ AI.
- Vaillant Scheidings relais(Voor de Intergas ketel).
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ah! Volgens mij heb je die VR70 alleen nodig bij verschillende zones/groepen. Maar, misschien kan je installateur even contact opnemen met Vaillant anders? Zou wat raar zijn dat je als klant dan zelf moet gaan bepalen wat ze wel en niet installeren? Of heb je soms vvw en radiatoren en willen ze die met die VR70 scheiden ofzo?mr_evil08 schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:53:
[...]
Wist die zelf ook niet, ligt nog in doos, opdracht kwam van kantoor om erbij te leveren, moet sowieso nog de zaak opleveren bij een 2e bezoek.
Is de VR70 nog nuttig voor iets?
Mijn CV heeft geen meerdere zone,s of pompgroepen.
Ik heb:
- VR921.
- VWZ AI.
- Vaillant Scheidings relais(Voor de Intergas ketel).
[ Voor 5% gewijzigd door Gramser op 09-09-2024 17:57 ]
Ik denk dat ik weet hoe dit komt.mr_evil08 schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:09:
De installateur heeft hier de Vaillant mengmodule VR70 geplaatst, geen idee waar het voor is...
Ik heb geen naregeling, geen koelklep, het is een seriebuffer ofwel een vat op de retour.
wel een relais aanwezig voor de gasketel aan te sturen maar dat is een ander kastje.
Wel is de bedoeling om niet condenserend te koelen.
Kan iemand uitleggen wat het nut van deze module is?
De gasketel staat op 8mtr afstand.
Als je in Vaillant installatienet een project aanmaakt en Vaillant een schema laat bepalen komt deze bij hybride altijd met de VR70.
Dit in een menggroep print.
Dit komt omdat Vaillant een schema maakt met een parallel buffervat waar zowel de cv als de WP opzitten. En secundair een pomp en flowsys sensor (is aanvoer temp opnemer)
Dit is opzich wel te snappen want dat zorgt wel voor een mooier regelgedrag ism de warmtepomp van de ketel. Maar is niet heel efficiënt.
Ik gebruik deze dan ook niet in gebruik installatie schema 8. Dan is de mengmodule niet nodig.
De ketel koppel ik in met een verdeler in de aanvoer. Deze maak ik na van Intergas.
Voor gebruik met de Arotherm 75/6 ga ik de beneden verdieping met vloerverwarming verwarmen. Omdat ik die nog aan moet leggen (binnen nu en twee weken) sta ik voor wat keuzes. Welke buis-diamter is nu de beste keuze? Standaard en meest economisch is 16mm. Heb ook 20mm overwogen maar de meeste bevestiging-systemen zijn daar niet voor geschikt. Dan wordt het op netten of platen vast zetten. Kan ook maar is voor zelf doen wellicht wat moeilijker? Wel stuk goedkoper. Maakt het nou echt veel uit of het 16 of 20mm is? Ik heb nu een keuken waar nog 10mm ligt (17m2 op 5 groepen 20 jaar oud) die ga ik vervangen voor nieuwe dikkere en die is met de cv aanvoer nu altijd goed warm.
Totaal kom ik op circa 72 m2 vloerverwarming oppervlakte, met 9 of 10 groepen zoals ik het nu zie.
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Laat anders een tekening met berekening maken?pc_slopert schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:00:
Omdat ik niet zo goed weet waar ik deze vraag zal stellen doe ik het maar hier![]()
Voor gebruik met de Arotherm 75/6 ga ik de beneden verdieping met vloerverwarming verwarmen. Omdat ik die nog aan moet leggen (binnen nu en twee weken) sta ik voor wat keuzes. Welke buis-diamter is nu de beste keuze? Standaard en meest economisch is 16mm. Heb ook 20mm overwogen maar de meeste bevestiging-systemen zijn daar niet voor geschikt. Dan wordt het op netten of platen vast zetten. Kan ook maar is voor zelf doen wellicht wat moeilijker? Wel stuk goedkoper. Maakt het nou echt veel uit of het 16 of 20mm is? Ik heb nu een keuken waar nog 10mm ligt (17m2 op 5 groepen 20 jaar oud) die ga ik vervangen voor nieuwe dikkere en die is met de cv aanvoer nu altijd goed warm.
Totaal kom ik op circa 72 m2 vloerverwarming oppervlakte, met 9 of 10 groepen zoals ik het nu zie.
kost je 75 euro, maar dan heb je het debiet, ontwerp en vermogen wel helder.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Heb je hier een goede partij voor?paQ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:30:
[...]
Laat anders een tekening met berekening maken?
kost je 75 euro, maar dan heb je het debiet, ontwerp en vermogen wel helder.
Feitelijk maakt het niet zoveel uit of het 16-20 mm is. De weerstand van elke lus bepaalt het totale debiet en is bij te veel weerstand belemmerend voor het afgiftevermogen en kan dus nadelig zijn voor je COP. Je kan makkelijk de lussen van de 16mm buis iets korter maken en dan op het hetzelfde debiet uitkomen als met 20mm en langere lussen. Er zal best een klein verschil zijn voor wat betreft warmteafgifte en waterinhoud van het systeem en dat heeft theoretisch misschien wat invloed maar dat valt denk ik binnen de ruis van alle andere systeemcomponenten.pc_slopert schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:00:
Omdat ik niet zo goed weet waar ik deze vraag zal stellen doe ik het maar hier![]()
Ik zou voor een standaard diameter gaan (16mm) en relatief korte lussen van 60m. Dan heb je altijd een groot debiet en is je investering enkel een extra groepje op je verdeler. 720m leidinglengte delen door 60 is 12 groepten totaal. Ik zou ook even kijken of het nodig is of je die 10mm buizen wel moet vervangen. Je hebt 170m 10mm buis liggen verdeeld over 5 groepen, dat betekend dat je (als ze op 10cm liggen) dat je lussen hebt van 170/5=32m. Mogelijk komt het debiet per lus dan best wel in de buurt van de 60m op 16mm (kan je zelf even opzoeken) en dan scheelt het weer breken. Belangrijk is dat er wat betreft debiet/afgiftevermogen geen grote verschillen zijn (retour temp moet dus gelijk zijn voor de begane grond). Mocht er toch een (te) groot verschil zitten tussen debiet van 10mm en 34m lus tov 16mm 60m lus dan kan je er ook voor kiezen om de nieuw aan te leggen groepen juist langer of korter te maken zodat alle groepen van de begane grond bij elkaar in de buurt komen. Hierbij ga ik ervan uit dat alle bg lussen altijd open staan en er geen naregeling is (dit is ook het meest efficiënte namelijk).
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
dankjewel!paQ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:53:
[...]
Ik heb hier destijds 90 euro ex BTW betaald zie ik.
https://www.devloerverwarmer.eu
Het verbruik hangt af van hoe hard jouw pomp moet werken. Hier zo'n ~1400 l/h. (BuildingCircuitPumpPower is hier 50%, geobserveerd met ebusd)Gramser schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:35:
[...]
Bij de tweede situatie blijft de circulatiepomp draaien, maar dan is het verbruik eerder 30W.
Dat kan nooit zo'n hoog verbruik opleveren. Alle Vaillant onderdelen communiceren sowieso al via eBUS, da's dus zeker niet omdat je zo'n eBUS-adapter geplaatst hebt!bensss schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:39:
[...]
Wat zou het dan nog kunnen zijn? Misschien dat er continu een ebus status verwerkt wordt?
(Terechte vraag trouwens: ik heb toen ik er mee startte het verschil in verbruik met een Shelly Pro 3EM in detail geobserveerd, zonder eBUS-adapter vs met (lage poll frequentie) vs met (hoge poll frequentie). Geen verschil waarneembaar in verbruik 👍)
[ Voor 25% gewijzigd door Wim Leers op 11-09-2024 01:23 ]
Dat kan natuurlijk, maar dat verklaart dan weer niet het verschil tussen de 6W en 10W als de circulatiepomp niet draait.Wim Leers schreef op woensdag 11 september 2024 @ 01:21:
[...]
Het verbruik hangt af van hoe hard jouw pomp moet werken. Hier zo'n ~1400 l/h. (BuildingCircuitPumpPower is hier 50%, geobserveerd met ebusd)
Precies. Het blijft een raadsel. Het gaat maar om 6W maar ik wil het desondanks graag weten :-)Gramser schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:39:
[...]
Dat kan natuurlijk, maar dat verklaart dan weer niet het verschil tussen de 6W en 10W als de circulatiepomp niet draait.
“Wij werken uitsluitend voor bedrijven “ staat op de prijsaanvraag pagina.paQ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:53:
[...]
Ik heb hier destijds 90 euro ex BTW betaald zie ik.
https://www.devloerverwarmer.eu
mwa... geld is geld.sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:01:
[...]
“Wij werken uitsluitend voor bedrijven “ staat op de prijsaanvraag pagina.
Gewoon je plattegrond met afmetingen sturen, type vloer, type afwerkvloer, type bron.
https://energy-stats.uk/v...ems-energy-integral/?s=08
Pardon my dutch
gaat dat niet over de (oude) aortherm ipv de plus?Kip schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:08:
Ik kwam het volgende tegen over dit type warmtepomp. Ik had even hier gezocht maar het leek nog niet gedeeld te zijn. Blijkbaar heeft oudere firmware een bug waardoor de warmtepomp onnodig gaat pendelen.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Ik zou eens kunnen kijken wat die printplaten inkoop kosten voor de forumleden hier.Speedfight schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:01:
Gaat over de plus, wat verderop in de tekst geeft hij het aan. Ik heb ook een plus met de firmware versie die de beschreven bug bevat.
Edit:
Bij mijn groothandel duurder dan hier, zonder al te lang Google af te struinen
https://groothandel.be/p/vaillant-wss-print-4/
[ Voor 16% gewijzigd door drboneym op 11-09-2024 14:09 ]
Edit: zelfde als @drboneym gevonden
[ Voor 25% gewijzigd door Speedfight op 11-09-2024 14:15 ]
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Het artikel zegt dit: "The Vaillant part number of the replacement circuit board is 10033771 and as of May 2024 this costs around £210 including VAT."Kees_frl schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:03:
welke firmware heeft deze dan indien je deze bestelt? Zie het niet.
Datzelfde artikelnummer is gegeven in de link. Is dit vervolgens gewoon een plug & play - item? Oude eruit, nieuwe erin?
[ Voor 8% gewijzigd door Gramser op 11-09-2024 15:59 ]
Eerst maar eens kijken wat ik zelf draai en of ik issues ervaar. Afgelopen winter wel gedraaid maar woonden we er nog niet. We hebben toen niets negatief ervaren.Gramser schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:58:
[...]
Het artikel zegt dit: "The Vaillant part number of the replacement circuit board is 10033771 and as of May 2024 this costs around £210 including VAT."
Datzelfde artikelnummer is gegeven in de link. Is dit vervolgens gewoon een plug & play - item? Oude eruit, nieuwe erin?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Vanmiddag de installateur op bezoek gehad. Hij heeft handmatig de positie van de 3-weg klep iets aangepast. Hij was van mening dat deze waarschijnlijk niet helemaal afsloot.Michieas schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:06:
[...]
Gisteren heeft het systeem weer de legionella run gedaan en het viel ons weer op dat een verwarming weer warm was.
Vooralsnog lijkt het dat het de verwarming is die het dichste bij de boiler/regelunit zit.
Heb vanmorgen de installateur gevraagd om even langs te komen voor controle.
Heeft iemand het nog opgemerkt of dit voorkomt?
Zondag weer de legionella run. Dan weer even in de gaten houden.
Ik ben bezig met hetzelfde. Tijdens een SWW run zie ik de temperatuur op de verdelers oplopen. De flowsensoren laten niet zichtbaar iets zien maar.okk de retour loopt gewoon mee op dus er is zeker flow.Michieas schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:16:
[...]
Vanmiddag de installateur op bezoek gehad. Hij heeft handmatig de positie van de 3-weg klep iets aangepast. Hij was van mening dat deze waarschijnlijk niet helemaal afsloot.
Zondag weer de legionella run. Dan weer even in de gaten houden.
Andersom, de boiler koelt af als de warmtepomp koelt.
Dit is de verdeler boven:
:strip_exif()/f/image/rbip7Qn3zZhA4Jwvj1x9rhbb.jpg?f=fotoalbum_large)
De 3 weg handmatig bedienen heeft bij mij geen nut, je voelt ook niet dat je iets bediend dus de actuator staat fysiek op zijn einde.
[ Voor 6% gewijzigd door maarten_NL op 11-09-2024 19:23 ]
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p7nlRLUq2i2jETABozCBTCLQ.jpg?f=user_large)
Dit is wat de monteur in essentie heeft gedaan. Dat knopje naar manueel gedraaid en daarna de zwarte knop horizontaal gezet.
In welke stand staat deze wanneer je warm water vraagt en wanneer je verwarming gebruikt.
Je kan deze schakelen vai de thermostaat module door deze om en om aan/uit te zetten. (tenminste zo heb ik het meegekeken)
Goed om te weten, ik heb die integraal ook wel eens van 60 naar 100 gezet met het idee dat hij dan wat minder zou pendelen, maar ik zag geen verschil. Zal de firmware eens checken. Bijna 3 jaar oud, dus erg recent zal hij niet zijn.Kip schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:08:
Ik kwam het volgende tegen over dit type warmtepomp. Ik had even hier gezocht maar het leek nog niet gedeeld te zijn. Blijkbaar heeft oudere firmware een bug waardoor de warmtepomp onnodig gaat pendelen.
Al zie ik bij hem in de grafiek dat hij binnen het uur weer een start deed, dat heb ik eigenlijk nooit gehad.
Daarbij ging hij vaak eerder uit/pendelen op kamertemperatuur (want die histeresis kun je niet aanpassen) dan op een te hoge aanvoer. Wat deels een kwestie is van een groot afgiftesysteem. Hij geeft ook aan dat het voordeel dan wat beperkter is.
Maar he, een PCB vervangen vanwege een foutje in de software, anno 2024. WTF

[ Voor 24% gewijzigd door _ferry_ op 11-09-2024 20:11 ]
Ik heb een Orkli klep:Michieas schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:39:
[Afbeelding]
Dit is wat de monteur in essentie heeft gedaan. Dat knopje naar manueel gedraaid en daarna de zwarte knop horizontaal gezet.
In welke stand staat deze wanneer je warm water vraagt en wanneer je verwarming gebruikt.
Je kan deze schakelen vai de thermostaat module door deze om en om aan/uit te zetten. (tenminste zo heb ik het meegekeken)
:fill(white):strip_exif()/f/image/TckDrtiLYMnF2C9fhKI0ihaH.png?f=user_large)
Met aan de linkerkant een heveltje die je op standje MAN kan zetten. Als de klep niet door de VWZAI is bediend dan voel je veerdruk van een klep. Als de VWZAI de klep heeft bediend dan gaat het heveltje zonder enige moeite naar standje MAN.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Bizar ja. Misschien dat een handige persoon toch een manier vind om de firmware te updaten zonder de PCB te wisselen. Zit er een EEPROM of iets vergelijkbaars op de PCB?_ferry_ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:54:
[...]
Maar he, een PCB vervangen vanwege een foutje in de software, anno 2024. WTF
Ik las dat een persoon in Duitsland de PCB heeft kunnen laten wisselen onder garantie/service.
https://www.haustechnikdi...m-Energieintegral-?page=5
Pardon my dutch
[ Voor 90% gewijzigd door Wokschotel op 12-09-2024 17:12 ]
De islam kan uw vrijheid schaden
De cijfers van Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" zijn wel het maximum, nb: die zijn zonder defrosts.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb hem al geprobeerd op 23 graden te zetten, stroom eraf en er weer op, druk gecheckt, maar er gebeurt nada. In het installateursmenu zie ik dat de WP uit staat maar kan dat schijnbaar niet aanpassen.
Wat doe ik verkeerd? Schijnbaar doet het ding niks..
:strip_exif()/f/image/6nHj2q21h0KOIISJBj8PQxOc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qYMipooSZ2A37gZL0Jwebto9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 47% gewijzigd door ervh op 12-09-2024 23:54 ]
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Misschien interessant om te weten. Ik heb begin dit jaar een Vaillant monteur op bezoek gehad voor een storing (iets met een F08 nummer, dacht ik). Hij heeft toen direct die printplaat vervangen. Hij vertelde iets over een bekend probleem in de "versie 1" van de printplaat. De versie 2 heeft geen problemen en daarom werd deze onder garantie vervangen.Kip schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:08:
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Ik vermoed de BT uitschakelgrens, zo lang de (meerdaagsgemiddelde?) buitentemperatuur hoger is dan ingesteld doet de WP niks.ervh schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:23:
Ik heb mijn Arotherm van koelen afgehaald omdat het wat fris werd hier. Weer lekker op verwarmen gezet. Maar de WP is al drie dagen uit. De temperatuur is aardig teruggelopen in huis, eerder was het me niet opgevallen. Maar nu is het 19 graden nog..
Ik heb hem al geprobeerd op 23 graden te zetten, stroom eraf en er weer op, druk gecheckt, maar er gebeurt nada. In het installateursmenu zie ik dat de WP uit staat maar kan dat schijnbaar niet aanpassen.
Wat doe ik verkeerd? Schijnbaar doet het ding niks..[Afbeelding][Afbeelding]
Nog altijd niets, snap het niet..
Die is gewoon gaan verwarmen, waar hij een weekje geleden nog stond te koelen. Niks aan hoeven doen.
:strip_exif()/f/image/MNbpw3jpL0vZjGDCtgxwcq8R.jpg?f=fotoalbum_large)
Enige opvallende verschil voor zover ik nu kan zien. Sorry voor de slechte foto, dat ding glanst nogal.
[ Voor 107% gewijzigd door Gramser op 13-09-2024 09:26 ]
EDIT 1: Wat ik altijd al raar heb gevonden is dat ik twee circuits in de thermostaat zie. Sinds installatie is circuit 1 altijd al inactief geweest en doe ik alle instellingen in circuit 2. Ik kan circuit 1 blijkbaar wel aan zetten op verwarmen en krijg dan het zelfde menu te zien. Echter; er gebeurt helemaal niets.
Net nog even op de binnenunit in het installateurs menu een testrun gedraaid, dan komt alles mooi online en begint de buitenunit te draaien, buizen worden warm en de pomp gaat aan. Nu nog ontdekken waarom dit niet vanuit de thermostaat wordt aangestuurd...
Nog even samenvattend: WP stond manueel op koelen (omdat hij het van het voorjaar ook niet automatisch deed), ik heb hem weer op verwarmen gezet en sindsdien doet hij niets meer.
EDIT 2: Zoals hierboven beschreven, circuit 1 aanzetten gebeurde niets (circuit 2 had ik gewoon aan laten staan). Tot ik na 15 min ongeveer de melding kreeg, geen warmtevraag. Toen circuit 1 weer uitgezet, en warempel. Op circuit 2 is nu wél warmtevraag (binnentamp. compensatie nog op inactief) en alles springt aan. Kijken hoe lang dit duurt, maar vooralsnog lijkt het nu te werken.
[ Voor 86% gewijzigd door ervh op 13-09-2024 11:31 ]
Die besparingen stapelen zo wel lekker op met die warmtepompenervh schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 07:31:
Dankje. Gecheckt maar het meerdaags gemiddelde staat op 12.4..
Nog altijd niets, snap het niet..
Toen de warmtepomp 1 jaar draaide heb ik wat dingen genoteerd die misschien handig kunnen zijn.
De compressor had 2390 draaiuren met 1432 compressor starts.
2772 draaiuren afgiftepomp en 1019 pompstarts.
Naar mijn idee draait de warmtepomp goed?
Graag hoor ik jullie reacties.
De bug is onschuldig als de default van 60 graadminuten voor jouw systeem prima is, en vaak is dat zo (de default is immers niet voor niets gekozen).
Of je de oude software hebt is aan de hand van het artikel eenvoudig te achterhalen.benolski schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:49:
Ik lees bovenstaande over de software Bug. Naar mijn idee heb ik ook de oude firmware.
Toen de warmtepomp 1 jaar draaide heb ik wat dingen genoteerd die misschien handig kunnen zijn.
De compressor had 2390 draaiuren met 1432 compressor starts.
2772 draaiuren afgiftepomp en 1019 pompstarts.
Naar mijn idee draait de warmtepomp goed?
Graag hoor ik jullie reacties.
Is daar een instelling voor?
nee, die pomp water op temperatuur die jij invoert. Dus die kun je aanpassen per dag naar de waardes die jij wilt.pinibo schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:23:
Vraagje: ik heb zojuist mijn Vaillant warmtepomp voor de eerste keer aangezet. Ik zou nu graag de nieuw aangelegde vloerverwarming langzaam willen opwarmen. Ik wil dus de aanvoertemperatuur bij de vloerverwarming verdeler langzaam gaan ophogen. Ik lees dat er een opstookprotocol is, maar ik neem aan dat die op omgevingstemperatuur gaat regelen. Ik zou dus de aanvoertemperatuur bij de verdeler elke dag langzaam iets opvoeren.
Is daar een instelling voor?
Thanks. Ik probeer de cijfers voor een Itho Daalderop Amber, Nefit Bosch 5800i, een Vaillant AroTherm Plus, een LG Therma V R290 en een LG Therma V R32 S (allemaal 12kW) op een rijtje te zetten, maar dat is nog niet zo makkelijk. Qua uiterlijk winnen de Amber, Nefit en de LG Therma V 290 volgens mijn vrouw. Maar gelukkig ga ik over de techniekProton_ schreef op donderdag 12 september 2024 @ 18:04:
@Wokschotel Dat zijn de vermogens volgens EN11nogwat, waar een stooklijn en deellast gebruikt wordt.
De cijfers van Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" zijn wel het maximum, nb: die zijn zonder defrosts.
LG, Vaillant en Nefit verkopen een unit als 12 kW als hij dat bij -7 ook kan leveren. Itho heeft een andere logica.
Verlies ik hiermee niet heel veel energie of is dat wel te overzien? Op offerte stond echt buffervat en ik twijfel of ik hier werk van moet maken.
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
De flexcon VSV100 is een voorschakelvat bedoeld voor compressor gestuurde expansieautomaten, dit zorgt voor een langere levensduur (kom je niet in woonhuizen tegen)Joba schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:52:
Wij hebben sinds een paar weken een VWL 75/5 warmtepomp en deze staat nu lekker te snorren nu het het wat kouder is. Wat ik me wel afvraag is of het buffervat wel een buffervat is. Deze is niet geïsoleerd en als ik hem google (flexcon VSV 100) wordt hij aangeduid als compressievat, niet buffervat.
Verlies ik hiermee niet heel veel energie of is dat wel te overzien? Op offerte stond echt buffervat en ik twijfel of ik hier werk van moet maken.
Deze kun je echter ook als buffervat toepassen bij niet condenseerde toepassingen. Alleen prijstechnisch totaal niet interessant, een standaard 100 liter buffervat met isolatie is goedkoper/beter.
Ik zou dit zeker even melden, meestal kan een buffervat achterwege worden gehouden.
[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 14-09-2024 14:24 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Hoe heb je berekend dat je een 12kW warmtepomp nodig hebt?Wokschotel schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:04:
[...]
Thanks. Ik probeer de cijfers voor een Itho Daalderop Amber, Nefit Bosch 5800i, een Vaillant AroTherm Plus, een LG Therma V R290 en een LG Therma V R32 S (allemaal 12kW) op een rijtje te zetten, maar dat is nog niet zo makkelijk. Qua uiterlijk winnen de Amber, Nefit en de LG Therma V 290 volgens mijn vrouw. Maar gelukkig ga ik over de techniek
Normaal als je een 12kW warmtepomp kwijt kan, heb je voldoende afgifte. Minimaal vermogen ligt bij de meeste merken ongeveer gelijk, ik zou daar niet de focus op leggen met voldoende afgifte i.c.m. vloerverwarming
Ik zou eerder de focus leggen op;
- Garantie termijn.
- Hoeveel jaar garantie dat onderdelen na productie leverbaar blijven.
- Functionaliteit zoals instellingen, beheer op afstand etc.
- Prijs / Kwaliteit verhouding.
- Support vanuit de leverancier bij problemen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Met diverse berekeningen, waaronder Koevlaas. Gasverbruik is rond de 2500m3. Groot vrijstaand huis met beneden vloerverwarming en boven ouderwetse grote radiatoren. 12-14 kW zou moeten passen.DutchWing schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:02:
[...]
Hoe heb je berekend dat je een 12kW warmtepomp nodig hebt?
Normaal als je een 12kW warmtepomp kwijt kan, heb je voldoende afgifte. Minimaal vermogen ligt bij de meeste merken ongeveer gelijk, ik zou daar niet de focus op leggen met voldoende afgifte i.c.m. vloerverwarming
Dat is zeker belangrijk. Ik heb mijn zoektocht nu vooral gericht op de Vaillant Arotherm en de LG R290. Waarvan de LG het mooiste past in de tuin. Met buren hoef ik geen rekening te houden want die heb ik niet.Ik zou eerder de focus leggen op;
- Garantie termijn.
- Hoeveel jaar garantie dat onderdelen na productie leverbaar blijven.
- Functionaliteit zoals instellingen, beheer op afstand etc.
- Prijs / Kwaliteit verhouding.
- Support vanuit de leverancier bij problemen.
Ik zou dan voor een 12kW warmtepomp gaan.Wokschotel schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:01:
Met diverse berekeningen, waaronder Koevlaas. Gasverbruik is rond de 2500m3. Groot vrijstaand huis met beneden vloerverwarming en boven ouderwetse grote radiatoren. 12-14 kW zou moeten passen.
Indien de kleur van de LG je meer aanspreekt, Panasonic heeft nu een 12kW M serie.Dat is zeker belangrijk. Ik heb mijn zoektocht nu vooral gericht op de Vaillant Arotherm en de LG R290. Waarvan de LG het mooiste past in de tuin. Met buren hoef ik geen rekening te houden want die heb ik niet.
Indien je liever een kleinere warmtepomp wilt, dan heeft Mitsubishi nog een 12kW R32 split warmtepomp.
De merken met voldoende support vanuit het forum zijn:
- Itho Daalderop
- Mitsubishi Electric
- Panasonic
- Vaillant
Dat klopt, maar van dat rijtje levert Itho geen 12 kW versie, de Amber 120 doet maar zo'n 7 kW bij strenge vorst. Daarmee gaat @Wokschotel het niet warm houden.DutchWing schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:22:
Ik zou dan voor een 12kW warmtepomp gaan.
Indien de kleur van de LG je meer aanspreekt, Panasonic heeft nu een 12kW M serie.
Indien je liever een kleinere warmtepomp wilt, dan heeft Mitsubishi nog een 12kW R32 split warmtepomp.
De merken met voldoende support vanuit het forum zijn:
- Itho Daalderop
- Mitsubishi Electric
- Panasonic
- Vaillant
:fill(white):strip_exif()/f/image/03L31wZxxGXa7VzZl46PkYuS.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 14-09-2024 20:31 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Opstelling in cascade plaatsen, niet dat dit mijn voorkeur heeft voor woonhuizen.Andrehj schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:05:
[...]
Dat klopt, maar van dat rijtje levert Itho geen 12 kW versie, de Amber 120 doet maar zo'n 7 kW bij strenge vorst. Daarmee gaat @Wokschotel het niet warm houden.
[Afbeelding]
In 2023 had ik een v720 thermostaat en een senonet gateway. Kocht een draadloze thermostaat de720f maar die werkte weer niet goed met de gateway. Daarbij kon je zeer beperkte instellingen bekijken en dus de gateway geretourneerd. . Nu 2024 hoop ik dat er wat verbeterd is en lees nu dat er een “myPyllant“ Home assistant integratie is waardoor je veel kan uitlezen. Iemand ervaringen?? Werkt dit goed ? Want dan koop ik weer de gateway …… (hopen dat dat nu wel goed gaat met m’n 720f thermostaat.)
Opstelling in cascade plaatsen, niet dat dit mijn voorkeur heeft voor woonhuizen.
[/quote]
Mag ik vragen waarom dit niet jouw voorkeur heeft?
Ik ben voornemens om een 2e 75/6 bij te plaatsen (in cascade)
Ik schat in dat het mij €2000,- kost(incl. 2e maal subsidie
[ Voor 27% gewijzigd door Sonja12s op 16-09-2024 10:49 ]
Wij zijn sinds april 2024 verhuisd naar een nieuwbouwwoning. Afgelopen zomer hebben we het goed koel kunnen houden door middel van passieve koeling met onze geothermische warmtepomp met diepteboring.
Nu het hier terug wat frisser wordt hebben we de afgelopen dagen verwarmd.
Ik heb een Google Sheets documentje gemaakt met alle instellingen van onze warmtepomp:
https://docs.google.com/s...bsmNfhCE/edit?usp=sharing
Informatieve over onze woning en installatie:
Warmtepomp: Vaillant flexoTHERM exclusive 87/4 230 V
Boiler: Vaillant uniSTOR VIH RW plus BR 300/3
Oppervlakte: 260 vierkante meter
2 circuits vloerwarming, beneden en boven
Nu mijn bezorgheden:
Ik heb al een tijdje onze digitale meter gekoppeld in Home Assistant.
Als de verwarming op manueel staat (24u) zie ik volgende grafiek in Home Assistant:
/f/image/UQ6brovGZGy56BDaUpVFS3o3.png?f=fotoalbum_large)
Is dit verbruik van 2 kW, telkens voor een aantal minuten, normaal? Hoe is dit bij andere installaties? Ik verwacht dat hier een geleidelijke lijn is, niet ineens van 0 naar 2 maar geleidelijk van 0 naar 2 kW.
Ik vroeg me ook af hoe andere soortgelijke installaties ingesteld waren, staan ze gewoon manueel (24u) op 21 graden of ook tijdgestuurd? Ons huis koelt af naar ongeveer 19.5 graden 's nachts indien tijdgestuurd van 6-22u. Eergisteren duurde het 2u (6u-8u) voor ik de compressor af hoorde springen, dus 2 uur om het huis op te warmen.
I.v.m. warm water: Ik heb de tijd ingesteld van 11u-17u omwille van de compensatie door zonne-energie omdat we anders met energie-pieken zitten (capaciteitstarief in België). Ik zie hier een constant verbruik van 4 kW. Is dit een normaal verbruik? Dit kan ook wel even aanhouden omdat hij 's nachts uiteraard afkoelt omwille dat hij niet meer opwarmt. Iemand een idee hoe deze instelling beter zou kunnen?
Het gebeurt ook niet altijd dat hij om 11u begint maar ook soms pas om 13u, heeft dit te maken met et afkoeltemperatuurverschil?
De boost warm water functie heb ik al enkele keren geprobeerd maar deze lijkt niets te doen, ik hoor de compressor niet aanspringen, nog mensen met dit probleem?
Als laatste puntje vind ik dat onze warmtepomp enorm veel lawaai maakt. Hij staat op zolder maar we horen dit tot op de beneden verdieping. Link naar youtube:
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeAlvast bedankt voor de reacties!
Omdat het een aan/uit machine is, heb je geen efficientiewinst van lager moduleren en is 24/7 constant stoken minder zinvol. Ook neem ik aan dat je een bodembron hebt waardoor het niet heel veel uitmaakt op welk moment je warmte onttrekt, maar als je afkoeling van de bron in kaart wil brengen zou je dat kunnen loggen.
Het is soms lastig de bron van geluid en trillingen te achterhalen maar je kunt wel dingen uitsluiten: staat de compressor vrij op de rubbers (of zit er nog vervoerplastic tussen, loopt er iets aan)? Zijn de leidingen zo gemonteerd dat trillingen niet doorgegeven worden aan de constructie? Staat er iets tegen de kast?
Wordt het minder als je iets vasthoudt of tegenaan drukt?
Als trillingen via de voetjes worden doorgegeven helpen wasmachinedempers wellicht (maar let op star leidingwerk).
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Dat vind ik knap; zo'n WP kost zo'n 5k en de subsidie is zo'n 3k. Installatiekosten gaan meestal erg hard, fittingen hier en daar, wat muurbeugels / bigfoots, eventuele vorstbeveiligingskleppen, beetje beton, beetje flexibele aansluitslang. Je zit zo op €1000, al zal het voor een tweede WP relatief goedkoper zijn.Sonja12s schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:45:
@DutchWing
Opstelling in cascade plaatsen, niet dat dit mijn voorkeur heeft voor woonhuizen.
[/quote]
Mag ik vragen waarom dit niet jouw voorkeur heeft?
Ik ben voornemens om een 2e 75/6 bij te plaatsen (in cascade)
Ik schat in dat het mij €2000,- kost(incl. 2e maal subsidie) voor een 2e 75/6 + installatiekosten
Dan ga ik er nog van uit dat je al het gereedschap al hebt (b.v. buigtang + meerlagenbuis, et cetera).
En waarom het niet de voorkeur heeft? Je kan misschien beter vragen waarom het wél de voorkeur heeft. Het neemt in ieder geval extra ruimte in, geeft extra onderhoud, extra dingen die stuk kunnen, extra warmteverlies buiten.
Ik ben net eens aan het kijken geweest maar ik vind nergens een oorzaak. Het enige ik kan voelen is een leiding die naar boven gaat die wanneer ik hem vastneem hard trilt. Hij trilt niet minder wanneer ik hem vastneem.Proton_ schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:38:
@W.Eskens De flexotherm is volgens mij een aan/uit warmtepomp, niet modulerend dus. Bij deellast staat hij dus ondanks warmtevraag een deel van de tijd uit. Je zit op ongeveer 1 start per uur, dat is prima ingeregeld.
Omdat het een aan/uit machine is, heb je geen efficientiewinst van lager moduleren en is 24/7 constant stoken minder zinvol. Ook neem ik aan dat je een bodembron hebt waardoor het niet heel veel uitmaakt op welk moment je warmte onttrekt, maar als je afkoeling van de bron in kaart wil brengen zou je dat kunnen loggen.
Het is soms lastig de bron van geluid en trillingen te achterhalen maar je kunt wel dingen uitsluiten: staat de compressor vrij op de rubbers (of zit er nog vervoerplastic tussen, loopt er iets aan)? Zijn de leidingen zo gemonteerd dat trillingen niet doorgegeven worden aan de constructie? Staat er iets tegen de kast?
Wordt het minder als je iets vasthoudt of tegenaan drukt?
Als trillingen via de voetjes worden doorgegeven helpen wasmachinedempers wellicht (maar let op star leidingwerk).
De compressor staat vrij op de rubbers maar de transportriem hangt er nog wel aan.
/f/image/tjyxTSyZ2WvY9llCgpC1Z5kg.png?f=fotoalbum_large)
De wand achter de warmtepomp is een houtskeletwand dus misschien wordt het op die manier doorgegeven aan de constructie.
De voetjes wil ik ook wel proberen maar zoals je zei zijn de leidingen heel stug. Misschien meer iets voor de sanitairman zelf.
Ik neem er dit even tussenuit. Is dat de algemene 'regel' die ook geldt voor de aroTHERM, 1 start per uur is ok? Of gaat het ook nog echt om hoelang een run dan duurt?Proton_ schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:38: Je zit op ongeveer 1 start per uur, dat is prima ingeregeld.
Tot 3 start/stops per uur wordt gezien als niet schadelijk voor een inverter compressor.Proim schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:25:
[...]
Ik neem er dit even tussenuit. Is dat de algemene 'regel' die ook geldt voor de aroTHERM, 1 start per uur is ok? Of gaat het ook nog echt om hoelang een run dan duurt?
Echter je wilt minimaal 1 start/stop per uur, een langere draaitijd per start/stop is in het algemeen zuiniger.
Vaillant geeft bijvoorbeeld voor hun Comfort Garant contract (all-in) een maximale van 10 jaar en niet meer <120.000 draaiuren + starts opgeteld. (bijvoorbeeld 30.000 draaiuren + 90.000 starts)
Die van mij zit er nu 2,5 jaar in, dus ik wil hem eens gaan controleren, maar ik kon zo gauw op het www ook geen vervanger vinden. Wel staan er wat modellen op de website van warmteservice, maar ik kan niet achterhalen welke de juiste is qua artikelnummer.
Of ik moet er een elektrische anode in stoppen, als ik het zo zie kost die ongeveer hetzelfde als 2 a 3 gewone magnesium anodes.
Vaillant uniTOWER VIH QW 190/6 E_ferry_ schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:12:
Heeft iemand wel eens de anode gecheckt? (van de unitower).
Die van mij zit er nu 2,5 jaar in, dus ik wil hem eens gaan controleren, maar ik kon zo gauw op het www ook geen vervanger vinden. Wel staan er wat modellen op de website van warmteservice, maar ik kan niet achterhalen welke de juiste is qua artikelnummer.
Of ik moet er een elektrische anode in stoppen, als ik het zo zie kost die ongeveer hetzelfde als 2 a 3 gewone magnesium anodes.
Art nr. 0020107795
Aan ruimte geen gebrek...>4500m² Huidige 75/6 staat op 10 meter van het huismarcop23 schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:26:
[...]
Dat vind ik knap; zo'n WP kost zo'n 5k en de subsidie is zo'n 3k. Installatiekosten gaan meestal erg hard, fittingen hier en daar, wat muurbeugels / bigfoots, eventuele vorstbeveiligingskleppen, beetje beton, beetje flexibele aansluitslang. Je zit zo op €1000, al zal het voor een tweede WP relatief goedkoper zijn.
Dan ga ik er nog van uit dat je al het gereedschap al hebt (b.v. buigtang + meerlagenbuis, et cetera).
En waarom het niet de voorkeur heeft? Je kan misschien beter vragen waarom het wél de voorkeur heeft. Het neemt in ieder geval extra ruimte in, geeft extra onderhoud, extra dingen die stuk kunnen, extra warmteverlies buiten.
Warmtepomp kost €4800,- (incl.Btw)en ik krijg er 2 bigfoots gratis bij.
Daar gaat dan de subsidie van €3.075,- eraf.
Er schijnt nog 1 apparaat bij te komen welke ongeveer €150,- gaat kosten.
Onderhoud zal meevallen omdat de wp's om-en-om draaien.
Beton heb ik niet nodig want ik zet de Wp op 6 grote tegels.
Dan komen de uurtjes van de installateur er nog bij voor het koppelen.
Tel uit wat dus deze 2e Wp mij gaat kosten
Maar goed:
@DutchWing....mijn vraag is dus nog waarom het niet jouw voorkeur geniet om de Wp's in cascade opstelling te zetten.
Voor minder dan 10K incl BTW ga je extern geen knappe WP geïnstalleerd krijgen denk ik. Een FTE kost ook al gauw 400 eu per dag. Arbeid 1,5-2K, WP 4-5K, Boiler 1,5K, materiaal 1-1,5K. Voorrijdkosten, marge, BTW, garantie...MotorBeast schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:31:
[...]
Geluid heb je in praktijk wel gelijk, deellast, maar begrijp uit andere topics dat bij klachten buren men uitgaat van vollast. Nederland regeltjes land.
Japans geeft mij een beter gevoel dan Chinees. Weet het....gevoel.
Ik twijfel toch enorm ivm terug verdientijd. Offerte Plus 55/6 met rvs boiler en gelijk meterkast naar normen 2024
https://www.berekenhet.nl...tml?berekening=5hVv5vVtvA
13 mille na subsidie.
Wat is wijsheid? Grrrrrr
Ik weet niet hoever je van je buren zit, maar je je alternatief is goedkopere WP en materiaal zelf kopen, een deel zelf voorbereiden en iemand vinden die het laatste deel van je installatie doet en factureert voor de subsidie-eis. (dit is geen verkapt advies). Ik kom in zo'n calculatievoorbeeld na subsidie voor mezelf op 8K incl aanpassingen naar LTV. Maar dan heb ik wel wekenlang werk (avond/weekend) en geen garantie.
Ter referentie, ik ben 2e graads docent en kost bruto incl pensioen om en nabij 40 euro per uur (geen lesuur maar werkuur). En daarvoor kom ik maar 40 weken per jaar naar m'n werk dus als je 46 weken werkt mag je als gediplomeerd vakman zeker boven de 50 eu per uur vragen.
Fazit: 13K na subsidie voor een Vailliant, geïnstalleerd en aanpassingen. Niet duur zou ik zeggen.
Aftikken en je airco's hoeven niet meer aan deze winter!
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
1. Extra onderhoud... Onderhoud is meer als alleen reinigen, ook even alles nameten en koeltechnisch beoordelen. Natuurlijk hoeft dit niet elk jaar.Sonja12s schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:35:
Maar goed:
@DutchWing ....mijn vraag is dus nog waarom het niet jouw voorkeur geniet om de Wp's in cascade opstelling te zetten.
2. Meer kans op defect raken van onderdelen, je geeft aan dat er 1 unit tegelijk draait... Stilstand is ook achteruitgang...
3. Een grotere unit is veelal productietechnisch minder belastend voor het milieu als 2 units plaatsen, afhankelijk van merk/type etc.
4. De meeste woonhuis installateurs snappen een cascade installatie minder goed, Vaillant heeft de opbouw van hun systeem wel heel erg versimpeld.
5. Hogere geluidsvermogen, units kunnen elkaar versterken... Zal in deze situatie niks uitmaken.
6. Langere afstanden zorgen nu wel voor meer warmteverlies, de andere unit blijft toch af en toe pompen om niet te bevriezen...
Het heeft geen enkel voordeel, tenzij je vermogen moet maken en de grootste warmtepomp is niet toereikend (van een bepaald merk)Sonja12s schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:35:
[...]
Aan ruimte geen gebrek...>4500m² Huidige 75/6 staat op 10 meter van het huis![]()
Warmtepomp kost €4800,- (incl.Btw)en ik krijg er 2 bigfoots gratis bij.
Daar gaat dan de subsidie van €3.075,- eraf.
Er schijnt nog 1 apparaat bij te komen welke ongeveer €150,- gaat kosten.
Onderhoud zal meevallen omdat de wp's om-en-om draaien.
Beton heb ik niet nodig want ik zet de Wp op 6 grote tegels.
Dan komen de uurtjes van de installateur er nog bij voor het koppelen.
Tel uit wat dus deze 2e Wp mij gaat kosten
Maar goed:
@DutchWing....mijn vraag is dus nog waarom het niet jouw voorkeur geniet om de Wp's in cascade opstelling te zetten.
Vaillant heeft ook de VWL 125/6 die nominaal toch op ong 12KW en hoger zit.
Weet je wat ik echt vind? Mensen die dit willen zijn gewoon subsidie schrapers want zou je dit zonder subsidie ook doen?
Nee hè?
Dit terwijl het eigenlijk te warm is in huis, 2 graden boven ingestelde temperatuur. Toch zie ik hem wat vaak aanspringen. Dat is toch niet nodig zou je zeggen? Behalve voor warm water heeft hij geen andere taak..
Staat er iets op van ruimtecompensatie? Indien deze op 'inactief' staat kijkt hij enkel naar de buitentemperatuur en maakt binnen niets uit. Als daarnaast het buiten ook nog eens kouder is dan wat je hebt ingesteld om te stoppen met verwarmen zal hij volgens mij gewoon aangaan.ervh schreef op woensdag 18 september 2024 @ 07:50:
Vraagje; ik zie dat onze WP ongeveer elk uur een start maakt. WP staat op verwarmen nu, automatisch omschakelen tussen koelen/verwarmen werkt niet.
Dit terwijl het eigenlijk te warm is in huis, 2 graden boven ingestelde temperatuur. Toch zie ik hem wat vaak aanspringen. Dat is toch niet nodig zou je zeggen? Behalve voor warm water heeft hij geen andere taak..
@DutchWing En bovendien heeft een cascade zviw altijd een evenwichtsfles/buffervat nodig en secundaire pomp: lastiger inregelen, hoger verbruik.
Maar goed, er zijn ook kleine voordelen; redundantie en groter modulatiebereik.
Ik ga het anders doen.....ik wacht deze winter even af hoeveel m³ gas ik bij moet stoken(naast de warmtepomp) en dan maak ik een nieuw rekensommetje.Technician- schreef op woensdag 18 september 2024 @ 07:36:
[...]
Het heeft geen enkel voordeel, tenzij je vermogen moet maken en de grootste warmtepomp is niet toereikend (van een bepaald merk)
Vaillant heeft ook de VWL 125/6 die nominaal toch op ong 12KW en hoger zit.
Weet je wat ik echt vind? Mensen die dit willen zijn gewoon subsidie schrapers want zou je dit zonder subsidie ook doen?
Nee hè?
Ik bestel vandaag nog een elektrische auto want volgend jaar vervalt de subsidie!
En dan pak ik in 2025 weer subsidie op een 2e warmtepomp want de ISDE subsidie blijft ook volgend jaar bestaan, er zit dan 578 miljoen in de pot !!
Kortom: ik maak een dubbel klapper
Leuk geprobeerd Sonja.Sonja12s schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:38:
[...]
Ik ga het anders doen.....ik wacht deze winter even af hoeveel m³ gas ik bij moet stoken(naast de warmtepomp) en dan maak ik een nieuw rekensommetje.
Ik bestel vandaag nog een elektrische auto want volgend jaar vervalt de subsidie!
En dan pak ik in 2025 weer subsidie op een 2e warmtepomp want de ISDE subsidie blijft ook volgend jaar bestaan, er zit dan 578 miljoen in de pot !!
Kortom: ik maak een dubbel klapper
Maar verzonnen verhalen kan ik niks mee.
De aroTHERM pure lijkt nu overal? met flinke? korting in de aanbieding te gaan.
Net een mailtje van de "Energiebespaarders" ontvangen:
"Verlaagde Prijzen op Vaillant aroTHERM pure Warmtepomp"
(incl. subsidieaanvraag service t.w.v. € 89 - wat dat dan ook inhoudt)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Dat is al een tijdje zo omdat Vaillant ze 25% onder normale inkoops prijzen wegdoet om ze in de markt te krijgen.dunklefaser schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:39:
@Technician-
De aroTHERM pure lijkt nu overal? met flinke? korting in de aanbieding te gaan.
Net een mailtje van de "Energiebespaarders" ontvangen:
"Verlaagde Prijzen op Vaillant aroTHERM pure Warmtepomp"
(incl. subsidieaanvraag service t.w.v. € 89 - wat dat dan ook inhoudt)
Die dingen zijn dan ook teringlelijk. 😂Technician- schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:42:
[...]
Dat is al een tijdje zo omdat Vaillant ze 25% onder normale inkoops prijzen wegdoet om ze in de markt te krijgen.
Vind jij (belangrijk) als buurman

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik ga dat ding ook niet in mn eigen tuin zetten.dunklefaser schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:12:
[...]
Vind jij (belangrijk) als buurmanmisschien.
Zijn splits dus komen bijna altijd op één dak niet zichtbaar. Maar prima als je ze lelijk vind, dat vind ik van veel warmtepompen wel.
Zo op een dak uit zicht, mwoah
:strip_exif()/f/image/d9GeqWBffsDp0zu5aa3LzFHS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door Technician- op 18-09-2024 18:36 ]
Wel een factor 2-3x goedkoper (incl. btw) als de arotherm plus
Alleen (de tonaliteit van) het geluid

Maar heeft ie ook dezelfde kwaliteiten als bijv de Arotherm plus?dunklefaser schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:49:
Lelijk of mooi is gelukkig geen criterium bij de subsidietoekenning of in de omgevingswet.
Alleen (de tonaliteit van) het geluidspeelt soms nog een rol.
Retorische vraag? - Ergens komt het prijsverschil vandaan.aschja schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:05:
[...]
Maar heeft ie ook dezelfde kwaliteiten als bijv de Arotherm plus?
Waarom ze nu quasi in de uitverkoop gaan blijft gissen.
Ik zou trouwens een split-wp niet direct met een mono-block willen en kunnen vergelijken.
Je zou met andere split-wp's moeten vergelijken.
Ook Vaillant heeft nog een andere (duurdere) serie split-wp's.
Ze gaan niet quasi in de uitverkoop.dunklefaser schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:37:
[...]
Retorische vraag? - Ergens komt het prijsverschil vandaan.
Waarom ze nu quasi in de uitverkoop gaan blijft gissen.
Ik zou trouwens een split-wp niet direct met een mono-block willen en kunnen vergelijken.
Je zou met andere split-wp's moeten vergelijken.
Ook Vaillant heeft nog een andere (duurdere) serie split-wp's.
Ze zijn net op de markt, de pure. En Vaillant heeft nog geen aandeel in de hybride markt, die wordt gedomineerd door Remeha en Intergas in Nl.
Om bekendheid en aandeel te vergroten investeert Vaillant daarin door met een hele lage prijs te komen.
Net zoals bv Tesla deed, doen grote bedrijven wel vaker.
Nu is de Pure overigens een echte Full Electric warmtepomp, incl aansluitingen tapwater, besturing , en belangrijkste het vermogen bij -7C op het typeplaatje wordt (ruimschoots) gehaald.
Alleen kun je hem ook hybride inzetten omdat Vaillant goede communicatie mogelijkheden met ketels heeft.
En bij een Vaillant Eco ketel kan deze zelfs communiceren en modulerend aansturen.
Bovendien is de besturing exact als de Plus versie, goed dus.
[ Voor 21% gewijzigd door Technician- op 19-09-2024 14:03 ]
Maar wat bijvoorbeeld ook nog een rol zou kunnen spelen is de wat zwakkere markt m.n. voor hybride warmtepompen en de relatief volle opslag. Of dat de dagen van de R32 warmtepompen geteld zijn of dat Vaillant (en andere fabrikanten) volgend jaar met een nieuwe serie split-wp komt, . . .
Ik speculeer maar wat.
Dat er wat overgeproduceerd is zal ook meespelen.dunklefaser schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:06:
@Technician- Een marktaandeel veroveren is waarschijnlijk één van de reden voor de relatief lage prijs.
Maar wat bijvoorbeeld ook nog een rol zou kunnen spelen is de wat zwakkere markt m.n. voor hybride warmtepompen en de relatief volle opslag. Of dat de dagen van de R32 warmtepompen geteld zijn of dat Vaillant (en andere fabrikanten) volgend jaar met een nieuwe serie split-wp komt, . . .
Ik speculeer maar wat.
Maar een net uitgebrachte WP uitfaseren lijkt me niet van toepassing.
Bovendien zal deze unit ook werken met een ander buitendeel bv met een eenvoudige switch van koudemiddel, er is ook een GWP 146 variant
aansluiting X41, FB en 0 (aarde).
Als je deze verbindt en de VR720 op phovaltiek zet (boilerlading) wordt de boiler eerst geboost en bij aanhouden contact extra opgewarmd.
Vraag is hoe kun je met deze enkele schakeling de temperatuur van de CV aanvoer (tijdelijk) verhogen (offset) ? in de folder staan allerlei modi beschreven, AUTO,ECO, voornamelijk met home energie management systemen van SMA, https://www.vaillant.nl/c...-advies/smart-home/eebus/
maar kan dit ook op een andere manier met dit PV contact ?
Ik zou graag die keuzes met een relais oid willen maken. bv eerst CV en dan pas boiler.
Heeft iemand dit reeds aangesloten en werkend ?
Je kunt dit ook werkend krijgen vanuit home-assistant door aansturing van de de boiler via de ebus van de VR720. Ik gebruik de boost mode functie en manual ipv schedule en door te varieren met de temperatuur om de opwarmmomenten naar voren te halen of te verlengen.MartinSE schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 00:46:
In het komende stookseizoen zou ik willen experimenteren met de smart grid photovaltiek functie, (smart grid ready / PV contact) voor zover mij bekend is dat één contact op de MEH,
aansluiting X41, FB en 0 (aarde).
Als je deze verbindt en de VR720 op phovaltiek zet (boilerlading) wordt de boiler eerst geboost en bij aanhouden contact extra opgewarmd.
Vraag is hoe kun je met deze enkele schakeling de temperatuur van de CV aanvoer (tijdelijk) verhogen (offset) ? in de folder staan allerlei modi beschreven, AUTO,ECO, voornamelijk met home energie management systemen van SMA, https://www.vaillant.nl/c...-advies/smart-home/eebus/
maar kan dit ook op een andere manier met dit PV contact ?
Ik zou graag die keuzes met een relais oid willen maken. bv eerst CV en dan pas boiler.
Heeft iemand dit reeds aangesloten en werkend ?
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic