Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:29
MotorBeast schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:54:
[...]

Plus wil men hier op mijn dak plaatsen. Bgg is een probleem. Dilemma dus in mijn geval. Ik wil wel kwaliteit. Mocht ik oud mogen worden wil ik toch wel 15/20 jaar met dat ding doen. Wat is wijsheid? Grrrrr

Wil wel graag Vaillant. Installateur biedt ook Amber en Weheat aan maar dat is not my cup of tea.
Zo heb ik het hier aangepakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egtFrLVTOiLmxrMkVZRfOVcZ41w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxF4kAdjWQ8eCdpi4imYdDqi.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben me bewust van de geluidseisen i.c.m. de nabije erfgrens. Daarom heb ik een van de stilste warmtepompen gekocht :) Ik ga sowieso silent mode instellen 's nachts en ik denk er aan om een geluidsscherm te maken.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:34
@Technician- De geluidsopname zegt natuurlijk bijna niets, je hoort niet veel.
Maar bij vol vermogen of bij een defrost wordt het pas interessant om naar te luisteren.
Actueel 30--40% korting dat klinkt natuurlijk beter in mijn oren dan het geluid van de wp zelf.
Wat kost het buitendeel dan normaal?

Op zich is de oplossing van @marcop23 wel inventief en doeltreffend voor een plat dak met houten onderconstructie. Alleen zijn de meeste daken qua afmetingen waarschijnlijk niet geschikt.

[ Voor 24% gewijzigd door dunklefaser op 29-08-2024 23:59 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:09
Bij mij lukt het ook op het platdak met houten balken eronder. Je kunt het gewicht verdelen over 8 punten. Liefst op een plek waar een houten balk staat.

Zie mijn realisatie voor een gevaarte van 220 kg. Sommige tweakers zeiden dat ie iets meer geluid/trillingen gaat produceren. Ik kan niet zeggen of het waar is omdat ik niet goed kan horen.

Eriko in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:06
busscherski schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:34:
[...]

Een houten dak is qua geluid juist slechter dan een gemetselde muur met muurbeugel.
Juist niet. Vaak is het een carport/garage met houten dak. Deze maakt geen direct deel uit van het huis behalve dat deze tegen de spouwmuur staat.
Als je bigfoots en ballast gebruikt is er de minste kans op resonantie.
Juist bij muurbeugels breng je de constructie binnen in resonantie wat heel ver nog een brom kan teweegbrengen. En daar is dan nauwelijks iets tegen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
dunklefaser schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 23:55:
@Technician- De geluidsopname zegt natuurlijk bijna niets, je hoort niet veel.
Maar bij vol vermogen of bij een defrost wordt het pas interessant om naar te luisteren.
Actueel 30--40% korting dat klinkt natuurlijk beter in mijn oren dan het geluid van de wp zelf.
Wat kost het buitendeel dan normaal?

Op zich is de oplossing van @marcop23 wel inventief en doeltreffend voor een plat dak met houten onderconstructie. Alleen zijn de meeste daken qua afmetingen waarschijnlijk niet geschikt.
De Pure kun je met testprogramma op 100% vermogen zetten, en dat was deze ook bij de opname, anders heeft het idd geen zin.

Sinds ik elke warmtepomp opneem vanaf ongeveer dezelfde afstand kan ik wel degelijk beoordelen hoe het geluid is/wordt.
Het gaat om fan geluid en compressor geluid, en het compressor geluid is heel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:17
Ter info wat verbruikscijfers van een cascade 55/6 en een vraag.

Mijn cascade setup 2x 55/6 en een losse WPB Arostor 270 heeft nu precies 1 jaar gedraaid. Verbruik is als volgt geweest met onderstaande situatie:
  • Woonboerderij 1918 a 250m2 leefoppervlak en goed nageisolleerd.
  • Wens temperatuur winter 21 & in de zomer paar dagen gekoeld
  • Dagelijks douchen 3 personen (Arostor staat op 52 graden en dmv schema max 1 run per dag
CV: 2387 kWh
SWW: 522 kWh

Nu moet volgens het boekje de onluchter in de buitenunit worden dichtgedraaid na één jaar. Iemand een foto wat ik precies moet dichtdraaien? Ik heb de kappen er nog niet afgehaald om dit te bekijken, misschien zie ik het dan meteen maar goed voorbereid aan de slag gaan is altijd wel prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ter info over de VR921 (sensoNET) en VR940 (myVaillant Connect), ik had ook Vaillant zelf ook al gemaild en hoewel het even heeft geduurd kreeg ik het volgende antwoord:
De gateway 940 is de geschikte gateway voor uw warmtepomp installatie. De 921 gaat er volgend jaar waarschijnlijk uit.
Om de gateway te verbinden met uw warmtepomp hoeft u alleen de E-bus verbinding aan elkaar te maken. Het liefst de plus op de plus enz. Het snoertje voor de buskoppeling wat meegeleverd is kunt u niet gebruiken. (is voor de nieuwe cv toestellen)
De adapter is voor de voeding van de gateway.
Als ik hun antwoord zo lees én de eerder gelinkte post waarin iemand aangaf dat de VR921 nogal nukkig kan zijn om geïnstalleerd te krijgen, dan is mijn conclusie eigenlijk dat tenzij je écht per se een LAN-verbinding wilt hebben je het beste altijd de VR940 kan kopen. Ik las namelijk ook dat de VR921 al een soort van gemigreerd is van de oude app en platform naar de nieuwe myVaillant, dus dat gaat al wat jaartjes mee en zal natuurlijk in de basis wel blijven werken ga ik gemakshalve vanuit, maar nieuwe ontwikkelingen, firmware updates en dergelijke zullen gegarandeerd sneller stoppen dan bij de VR940.

Vaillant's reactie kwam binnen nadat ik de VR940 al besteld had obv advies in dit topic, maar alsnog mooi om die bevestiging te zien.

Oh en voor de volledigheid: "uw warmtepomp installatie" is een aroTHERM plus met VWZ MEH hydraulisch station. Dat is volgens mij de belangrijkste basis, warmwaterboiler en buffervat maken volgens mij niet zoveel uit hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
KryTech schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:05:
Ter info wat verbruikscijfers van een cascade 55/6 en een vraag.

Mijn cascade setup 2x 55/6 en een losse WPB Arostor 270 heeft nu precies 1 jaar gedraaid. Verbruik is als volgt geweest met onderstaande situatie:
  • Woonboerderij 1918 a 250m2 leefoppervlak en goed nageisolleerd.
  • Wens temperatuur winter 21 & in de zomer paar dagen gekoeld
  • Dagelijks douchen 3 personen (Arostor staat op 52 graden en dmv schema max 1 run per dag
CV: 2387 kWh
SWW: 522 kWh

Nu moet volgens het boekje de onluchter in de buitenunit worden dichtgedraaid na één jaar. Iemand een foto wat ik precies moet dichtdraaien? Ik heb de kappen er nog niet afgehaald om dit te bekijken, misschien zie ik het dan meteen maar goed voorbereid aan de slag gaan is altijd wel prettig.
Ik weet dat dat in dit topic is besproken… met foto. En in diezelfde discussie stond ook dat je zelf geen onderhoud mag plegen, daar valt dit onder. Doe ermee wat je wil 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik lees over onderhoud: wij hebben zelf niet de keuze gemaakt voor deze WP installatie en het met de koop van het huis slechts overgenomen, een maand voor de sleuteloverdracht is er nog onderhoud gepleegd, maar wat is voor een aroTHERM plus nu eigenlijk de onderhoudsinterval? En zijn er nog bepaalde onderdelen die wel/geen onderhoud nodig hebben waar ik op kan letten zodat ik niet onnodig teveel betaal bij een bedrijf wat onderhoud pleegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:17
Gramser schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:29:
[...]

Ik weet dat dat in dit topic is besproken… met foto. En in diezelfde discussie stond ook dat je zelf geen onderhoud mag plegen, daar valt dit onder. Doe ermee wat je wil 😜
Ja check dat heb ik gezien, was met name opzoek hoe je dit zou dicht moeten draaien maar dat zal wel duidelijk worden als ik de ontluchter fysiek zie waar je aan moet draaien en hoe.

Betreft kappen verwijderen en propaan, zal voorzichtig zijn. Maar gevoel zegt dat het wel wat ver gaat om met een gassniffer in de buitenlucht te gaan staan op basis van nog geen 1 KG propaan wanneer er in de schuur een gasfles van 10KG staat voor in de caravan. Maar goed veiligheid altijd serieus nemen.
MooDyBLueS schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:26:
Ik lees over onderhoud: wij hebben zelf niet de keuze gemaakt voor deze WP installatie en het met de koop van het huis slechts overgenomen, een maand voor de sleuteloverdracht is er nog onderhoud gepleegd, maar wat is voor een aroTHERM plus nu eigenlijk de onderhoudsinterval? En zijn er nog bepaalde onderdelen die wel/geen onderhoud nodig hebben waar ik op kan letten zodat ik niet onnodig teveel betaal bij een bedrijf wat onderhoud pleegt?
Vaillant maintenace document gevonden waarin staat wat Vaillant aangeeft inclusief interval en wat er moet gebeuren. Eigenlijk alleen controlleren en schoonmaken.

https://professional.vail...0020330791-03-2806789.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 20:30
#Maintenance workIntervalPage
1Checking the protective zoneAnnually36
2Cleaning the productAnnually36
3Closing the purging valveDuring the first service37
4Checking the evaporator, fan and condensate dischargeAnnually37
5Checking the refrigerant circuitAnnually37
6Checking the refrigerant circuit for tightnessAnnually37
7Checking the electrical connections and electrical wiresAnnually37
8Checking the small damping feet for wearAnnually after the first 3 years37

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:47
Technician- schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:32:
[...]

Juist niet. Vaak is het een carport/garage met houten dak. Deze maakt geen direct deel uit van het huis behalve dat deze tegen de spouwmuur staat.
Als je bigfoots en ballast gebruikt is er de minste kans op resonantie.
Juist bij muurbeugels breng je de constructie binnen in resonantie wat heel ver nog een brom kan teweegbrengen. En daar is dan nauwelijks iets tegen te doen.
O dat is het tegenovergestelde van de ervaringen van deze mensen, die het ook getest hebben.
Trillingen warmtepomp dempen
Geluid is altijd lastig. Blijf het nog maar een tijdje testen, ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
busscherski schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:27:
[...]

O dat is het tegenovergestelde van de ervaringen van deze mensen, die het ook getest hebben.
Trillingen warmtepomp dempen
Geluid is altijd lastig. Blijf het nog maar een tijdje testen, ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen.
Ja ik lees veel klachten over units op het dak, cq dakkapel cq hoogste dak op het huis.
Daar zou ik nooit een WP plaatsen. Dat gaat nooit goed. Een aangebouwd dak naast het huis met voldoende ballast kan goed gaan. Dan liever geen monobloc nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
KryTech schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:59:

Vaillant maintenace document gevonden waarin staat wat Vaillant aangeeft inclusief interval en wat er moet gebeuren. Eigenlijk alleen controlleren en schoonmaken.

https://professional.vail...0020330791-03-2806789.pdf
Dit is denk ik niet de onderhoudsbeschrijving.
Dit is een bedieningshandleiding voor consumenten die regulier de unit schoon houden.
Er is ook een procedure voor Vaillant medewerkers en die is heel anders. Ze zijn iig best even bezig eens per 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:04
Ik heb mijn installatie praktisch volgens het Vaillant principe schema gemaakt en merk nu dat het SWW voorraadvat bij koelbedrijf afkoelt.

Ik heb de 3wegklep in de retour zitten, maar het blijkt toch dat er flow in de "verkeerde" lus zit en het voorraadvat sneller afkoelt dan als er niet gekoeld wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cxe7sfB4kB4y_xU_KWXdfeJqNEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WgLW1XcOan7iHuCnIvR1aulu.png?f=fotoalbum_large

Om 10u gaat de wp aan voor SWW, de zon schijnt lekker dus de temperatuur gaat naar 57c.

Om 14u loopt de huiskamer temperatuur op dus gaat de warmtepomp aan voor koelbedrijhf, eerst met aanvoertemperatuur 12c, om 18u40 gaat er iemand in bad dus gaat de temperatuur wat stijler naar beneden. De lijn aan het begin van de grafiek en de uren in de nacht en de volgende dag laten gewoon de normale afkoeling zien.

Merken jullie dit ook?

Wat zou de oplossing zijn, een 2e 3e wegklep maar dan in de aanvoer? Een non-return valve? Een afsluiter?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• busscherski
Technician- schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:41:
[...]

Ja ik lees veel klachten over units op het dak, cq dakkapel cq hoogste dak op het huis.
Daar zou ik nooit een WP plaatsen. Dat gaat nooit goed. Een aangebouwd dak naast het huis met voldoende ballast kan goed gaan. Dan liever geen monobloc nog.
Dit is een van de (als ik het me goed herinner) twee L/W warmtepompen die ik op een houten dak heb gezet. Dak van een aangebouwde bijkeuken of garage. Heb er meteen 2x 50kg veren en 2x 25 kg veren onder gezet, dus niet eerst zonder getest. Veren hart op hart 90 cm om bewegen in de wind te verminderen. Onder (bijna) vollast met erg koud weer niet geheel geruisloos als je in de garage zelf bent. In de rest van de woning wel stil. Met trillingen kun je altijd pech of geluk hebben. Ik heb het voorbehoud met dik gedrukte letters in de offerte gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-dzWasLfpgL74b0w-Y4RaU5HBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCnhX3eoEr0Iay3U8YjmMIRy.jpg?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:29
maarten_NL schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:54:
Ik heb mijn installatie praktisch volgens het Vaillant principe schema gemaakt en merk nu dat het SWW voorraadvat bij koelbedrijf afkoelt.

Ik heb de 3wegklep in de retour zitten, maar het blijkt toch dat er flow in de "verkeerde" lus zit en het voorraadvat sneller afkoelt dan als er niet gekoeld wordt.
Heb je een foto van de aansluiting van de boiler? Is het mogelijk dat er "eenpijpscirculatie" optreedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
marcop23 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:18:
[...]

Heb je een foto van de aansluiting van de boiler? Is het mogelijk dat er "eenpijpscirculatie" optreedt?
Daar heb ik rekening mee gehouden en dat zit bij stilstand verder wel goed. (een aantal maanden na mijn installatie had een collega er last van, installateur snapte het niet). Ik verlies bij 25c omgeving en 57c temp en hier en daar wat douchen ongeveer 5c per dag op een 300L Nexus vat.

De aanvoer naar SWW vat zit op 1.5m, komt haaks vanaf 30cm boven de vloer. Het SWW water doet hetzelfde (de 2 dunne witte leidingen langs de gouden isolatie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V53r4k2que24tsT9khur2Qx0FKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKrVQNNwsQcjcbUGCC1GgPob.jpg?f=fotoalbum_large

Paars is aanvoer in koel/CV bedrijf, rechtsaf naar verdelers CV installatie. Rood is in SWW bedrijf richting ingang SWW vat.
Blauw is retour van CV, groen is retour van SWW vat

Ik heb alleen 2 open verdelers en geen extra pomp.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-06 20:34
Geen idee van de oorzaak van de problemen, maareh, wanneer komt de installateur het leidingwerk afmaken? Dit verdient zo nog niet bepaald de schoonheidsprijs...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Andrehj schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:17:
[...]

Geen idee van de oorzaak van de problemen, maareh, wanneer komt de installateur het leidingwerk afmaken? Dit verdient zo nog niet bepaald de schoonheidsprijs...
Moet dat dan? Het enige gekke dat ik zie is dat ene knietje, dat had gewoon een bocht mogen zijn. Voor de rest, als je er niet hoeft te zijn, niet te moeilijk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
Andrehj schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:17:
[...]

Ik ben er zelf mee bezig om de boel af te isoleren, dus ja de muurbvestiging komt terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-06 20:34
Gramser schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:21:
Moet dat dan? Het enige gekke dat ik zie is dat ene knietje, dat had gewoon een bocht mogen zijn. Voor de rest, als je er niet hoeft te zijn, niet te moeilijk doen.
Alle leidingen hangen en liggen los. Dat hoort zo niet.
maarten_NL schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:22:
Ik ben er zelf mee bezig om de boel af te isoleren, dus ja de muurbvestiging komt terug.
Mooi, dan komt het vast goed. :)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
busscherski schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:15:
[...]

Dit is een van de (als ik het me goed herinner) twee L/W warmtepompen die ik op een houten dak heb gezet. Dak van een aangebouwde bijkeuken of garage. Heb er meteen 2x 50kg veren en 2x 25 kg veren onder gezet, dus niet eerst zonder getest. Veren hart op hart 90 cm om bewegen in de wind te verminderen. Onder (bijna) vollast met erg koud weer niet geheel geruisloos als je in de garage zelf bent. In de rest van de woning wel stil. Met trillingen kun je altijd pech of geluk hebben. Ik heb het voorbehoud met dik gedrukte letters in de offerte gezet.

[Afbeelding]
Pech of geluk? :X Houten dak hier grenst aan mijn woning maar ook aan die van de buren. Mijn pech is dan al waardeloos maar om ruzie te krijgen met de buren is een no go. Ik ga niet gokken met een investering van duizenden euro's en dan straks de boel eruit moeten gooien. Op de grond wordt hier meters extra aanvoer en wil dat ding vanwege vandalisme etc niet in de voortuin hebben. Mafkezen genoeg tegenwoordig. Project WP L/W ........heb je een installateur is het altijd weer wat. 8)7 Wil je een nieuwe HR Ketel? 10 minuten bellen en is geregeld. Pfffffffffff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
MotorBeast schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:30:
[...]

Pech of geluk? :X Houten dak hier grenst aan mijn woning maar ook aan die van de buren. Mijn pech is dan al waardeloos maar om ruzie te krijgen met de buren is een no go. Ik ga niet gokken met een investering van duizenden euro's en dan straks de boel eruit moeten gooien. Op de grond wordt hier meters extra aanvoer en wil dat ding vanwege vandalisme etc niet in de voortuin hebben. Mafkezen genoeg tegenwoordig. Project WP L/W ........heb je een installateur is het altijd weer wat. 8)7 Wil je een nieuwe HR Ketel? 10 minuten bellen en is geregeld. Pfffffffffff.
Ja klopt, uiteraard was het een vrijstaande woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
busscherski schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:31:
[...]

Ja klopt, uiteraard was het een vrijstaande woning.
Dank voor je eerlijke en objectieve geluid. Als installateur moet je die gok toch ook niet willen nemen? Veel klanten kennende....snap het, duidelijk....puntje bij paaltje heb jij het gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
MotorBeast schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:34:
[...]

Dank voor je eerlijke en objectieve geluid. Als installateur moet je die gok toch ook niet willen nemen? Veel klanten kennende....snap het, duidelijk....puntje bij paaltje heb jij het gedaan.
Er stond al een airco naast op dat houten dak (op 4x50 kg stalen veren), ging volgens de eigenaar prima.
Muurbeugel was niet mogelijk wegens gebrek aan ruimte en muur.
In de tuin niet vanwege WAF en zou ook een stuk duurder worden.

Uiteraard alleen doen als de klant heel graag wil. Er is ook een heel topic met een boel praktijkervaringen over, zie wat ik eerder linkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
MotorBeast schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:34:
[...]

Niet zo zwaar over denken. Misschien willen klanten dat perse zelf. Raad je het af maar kun je zeggen het wel te proberen met de juiste ballast/trilddempers en alvast bespreken wat te doen als het niet gaat.
Daar ergens op de vloer zetten en toch verplaatsen. Als iedereen dat gelijk weet is er weinig ah handje.

PS heb je een gedeeld dak met de buren?
Met houten onderconstructie?
Is het wel verstandig daarop een warmtepomp te plaatsen?

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 30-08-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 23:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZ1fFwaZScEyJUg5sWV11kcLC3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdB2fNEvRtqUy61aw36DpeH5.jpg?f=fotoalbum_large
Moeilijk te zien maar midden op de foto links van de warmte wisselaar zit de ontluchter ingepakt. Iinks zit het dopje

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:35
hood schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:21:
#Maintenance workIntervalPage
1Checking the protective zoneAnnually36
2Cleaning the productAnnually36
3Closing the purging valveDuring the first service37
4Checking the evaporator, fan and condensate dischargeAnnually37
5Checking the refrigerant circuitAnnually37
6Checking the refrigerant circuit for tightnessAnnually37
7Checking the electrical connections and electrical wiresAnnually37
8Checking the small damping feet for wearAnnually after the first 3 years37
Eerste onderhoud pas na 2 jaar, liet ik me vertellen door Vaillant-technieker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:39
drboneym schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:50:
Poeha zeg, wat een ingewikkelde koppelingen op die hydraulische module. Dit topic ook wat doorgespit en dat bracht me erg aan het twijfelen.

Vaillant technische ondersteuning gebeld en die waren haast sprakeloos toen ze m'n twijfel hoorde "gewoon koppelingen gebruiken die erbij zitten" en daarmee uut, waarna mn zelfvertrouwen tot dieptepunt zonk lol.

uiteindelijk met de info hier en het vaillant YouTube filmpje op pauze en terug maar de knoop doorgehakt.

28 pers naar 1" buitendraad puntstukken voor CV en Boiler, viega artikelnummer 106508

28 pers naar 1.1/4 wartel 2 delig koppeling naar insteekstuk spie 28 naar 1" buitendraad om naar mijn 1" wartel van mijn rvs flex ribbelboord te gaan. Viega artikelnummers 265700 en Xpress 38172.

Morgen ligt het klaar voor me.
Hmm, alles is binnen maar ik twijfel enorm. Ik heb normale viega pers naar puntstuk maar dat puntstuk met draad is best 'spits'. Gaat dat echt problemen geven als ik dit op die vlakke flens met pakking draai op de binnenunit?

Ik krijg daar wel nippels of verlopen voor gevonden, ook door hier het forum door te spitten (waarvoor dank), maar dat is allemaal niet zomaar op te pikken hier in de buurt terwijl ik dit weekend een flinke haal wilde maken.

Zit ik gewoon in m'n hoofd en kan ik hier gewoon een lekdicht systeem mee krijgen door het gewoon met beleid vast te draaien en evt. na te draaien, of moet ik geduld hebben en wachten op de speciale brede nippels? Alvast dank voor het advies

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KME7rNzGlVHQuz2HwUO0SKf8c4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vi0Doj67tF3br2LxqfTbvhzJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
drboneym schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:11:
[...]

Hmm, alles is binnen maar ik twijfel enorm. Ik heb normale viega pers naar puntstuk maar dat puntstuk met draad is best 'spits'. Gaat dat echt problemen geven als ik dit op die vlakke flens met pakking draai op de binnenunit?

Ik krijg daar wel nippels of verlopen voor gevonden, ook door hier het forum door te spitten (waarvoor dank), maar dat is allemaal niet zomaar op te pikken hier in de buurt terwijl ik dit weekend een flinke haal wilde maken.

Zit ik gewoon in m'n hoofd en kan ik hier gewoon een lekdicht systeem mee krijgen door het gewoon met beleid vast te draaien en evt. na te draaien, of moet ik geduld hebben en wachten op de speciale brede nippels? Alvast dank voor het advies

[Afbeelding]
https://www.warmteservice...QYCb58mch_j4dwR8Sv2JmdPTU

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:18
Sinds gisteren volledig van het gas af oOo

Alles werkt voor mijn gevoel naar behoren. Bad (240l :) ) vullen en een uur later 2x douchen was geen probleem.

Nu zit ik een beetje te stoeien met de instellingen in die MyVaillant app en ik krijg de CV-ketel er niet uit.
In de VR720f zie ik hem niet terug maar in de app blijft ie nogal prominent terugkomen...

Via de VaillantPro site krijg ik hem ook niet weg. Ik heb mezelf daar als klant in staan en het lukt me overigens ook niet om mezelf daar als klant weg te krijgen en weer in te voeren zonder dat die ketel weer terugkomt..

Iemand een idee hoe ik het voor elkaar kan krijgen die ketel uit het systeem te krijgen?

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ik heb mijn niet werkende thermostaat vervangen van de warmtepomp. Vrc720. Nu zijn Alle instellingen foetsie.
De nieuwe thermostaat wilt door de assistent heen lopen maar kom niet verder. Met 2 weken is mijn installateur er weer en geeft aan te willen helpen. Ik heb de warmtepomp niet nodig (geen verwarming nodig en voor warm water hebben we 60L buffer extra bij de douche) de arotherm toren staat nl redelijk ver weg in de garage. Ik heb de groep even uitgezet omdat ik de buitenunit constant korte runs zie maken van 3000w. Dus ik neem aan dat me stooklijn instellingen het niet doen.

Korte vraag: 2 weken uitzetten kan dat kwaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-05 18:24
Hier een sensoCOMFORT VRC720F hangen, volgens mij de eerste versie.

Het valt mij op dat dat ding vroeger veel responsiever was als je op de knop aan de bovenzijde drukte.

Waar hij toen bijna direct tot leven kwam, duurt dat nu circa 6 a 7 seconden. Verder geen problemen met dat ding.

Toen begon ik mij echter af te vragen.
- is dat ding überhaupt te upgraden qua firmware?
- doet hij dat automatisch via z'n basis die aan de binnenunit gekoppeld zit?
- als het handmatig moet, hoe dan?

Volgens mij is er inmiddels een VRC70F/3. Wat is het verschil met de eerste editie? Zitten er nieuwe opties in?

En hoe zit het eigenlijk met de firmware van overige componenten (met name de buiten en binnen unit)

[ Voor 7% gewijzigd door Middenberm op 02-09-2024 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@ApC_IcE Er is kans op vastzitten van de pomp, verder kan het geen kwaad.

Ik weet niet waar de beveiliging zit, misschien is de tower (vwz) spanningsloos maken voldoende met behoud van pompbescherming?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik heb mijn VR940f binnen en ik heb een mooie plek gevonden om de gateway op te hangen. Een van de eBus signaalkabels loopt namelijk mooi naar de kant waar ik wél stroom heb.

Maar waar ik tegenaan loop is het volgende: de VWZ MEH en het warmwatervat hebben beide een stroomkabel die direct de kruipruimte ingaat, ik vermoed dat ze direct op de groep in de meterkast aangesloten zitten.

Nu zei iemand al: als je met de elektra gaat spelen, zet dan je warmtepomp uit, dan weet je gelijk of die de stroomuitval overleeft. Je zult begrijpen dat ik wel een beetje schrik van zo'n opmerking. Ik heb namelijk absoluut geen zin in een niet werkende warmtepomp straks. Kortom: wat kan ik nu het beste doen? Ik zie 2 opties:
1. Groep WP in meterkast uitschakelen.
2. eBus kabel gewoon doorknippen.

Ik weet alleen niet of er stroom op de eBus staat en of dit eigenlijk problemen gaat geven voor het andere apparaat wat op eBus geregistreerd staat.

Uiteraard lijkt optie 1 mij de enige veilige, maar dan kom ik weer terug op die opmerking: hoe groot is het risico dat ik straks een (deels) niet werkende warmtepomp heb waar een installateur bij moet komen?

En aansluitend: hoe veilig/onveilig is zo'n eBus kabel? Is dat echt alleen data of loopt daar ook stroom overheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
ApC_IcE schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:32:
Korte vraag: 2 weken uitzetten kan dat kwaad
Hier ging het laatst in het Mitsubishi Electric warmtepomp topic ook over.

Toen antwoordde een WP installateur:
“ Uitzetten (voeding eraf) is nooit verstandig ivm je de carter verwarming zorgt dat koudemiddel niet gaat condenseren (kans op vloeistofslag) en gaat intrekken in de olie.”

En als ie tijdelijk niet op spanning stond:
“Afhankelijk van de buitentemperatuur zet je de warmtepomp in de koudere periode x aantal uur op spanning, zodoende de carterverwarming even kan opwarmen voor de inbedrijfstelling.
Fabrikanten zeggen standaard 24 uur op spanning voor inbedrijfstelling, echter dit is om zichzelf volledig in te dekken.”

Zie ook hier. Verder natuurlijk de pomp maar die zal niet na twee weken al vast gaan zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 02-09-2024 19:48 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Thanx @Proton_ en @SebastiaanPs voor de antwoorden,

Ik snap dat ze veilig willen zitten, maar de start en stops zonder een regeling blijkbaar zijn ook niet al te best. vond het wel bijzonder dat de thermostaat al zijn instellingen kwijt is. je zou denken dat zit ook in de tower.

Ik neem de gok. met deze temperaturen heb ik toch helemaal niks nodig van de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
Obv het antwoord van die WP installateur denk ik dat dat ook gewoon kan!
Als je hem weer inschakelt, dan eerst enkele uren op spanning voordat je de WP laat starten met verwarmen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:06
MooDyBLueS schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:36:
Ik heb mijn VR940f binnen en ik heb een mooie plek gevonden om de gateway op te hangen. Een van de eBus signaalkabels loopt namelijk mooi naar de kant waar ik wél stroom heb.

Maar waar ik tegenaan loop is het volgende: de VWZ MEH en het warmwatervat hebben beide een stroomkabel die direct de kruipruimte ingaat, ik vermoed dat ze direct op de groep in de meterkast aangesloten zitten.

Nu zei iemand al: als je met de elektra gaat spelen, zet dan je warmtepomp uit, dan weet je gelijk of die de stroomuitval overleeft. Je zult begrijpen dat ik wel een beetje schrik van zo'n opmerking. Ik heb namelijk absoluut geen zin in een niet werkende warmtepomp straks. Kortom: wat kan ik nu het beste doen? Ik zie 2 opties:
1. Groep WP in meterkast uitschakelen.
2. eBus kabel gewoon doorknippen.

Ik weet alleen niet of er stroom op de eBus staat en of dit eigenlijk problemen gaat geven voor het andere apparaat wat op eBus geregistreerd staat.

Uiteraard lijkt optie 1 mij de enige veilige, maar dan kom ik weer terug op die opmerking: hoe groot is het risico dat ik straks een (deels) niet werkende warmtepomp heb waar een installateur bij moet komen?

En aansluitend: hoe veilig/onveilig is zo'n eBus kabel? Is dat echt alleen data of loopt daar ook stroom overheen?
Op de thermostaat kun je hem in UIT-modus zetten. Bij mij: Modus->Systeem UIT. Dan even wachten - als hij draait, dan kan het even duren voor hij helemaal klaar is, zeker als de compressor net aangeslagen was. Dan kun je hem gerust via de meterkast uitschakelen.

Bij inschakelen moet je hem wel weer handmatig via de thermostaat uit de UIT-modus halen.

Als je een draaiende warmtepomp "abrubt" uit zet, kan deze in theorie inderdaad beschadigd raken (iets met koelvloeistof geloof ik). Anderzijds is stroomuitval ook geen uitzonderlijk iets in veel landen, dus daar zouden ze goed tegen moeten kunnen. Maar als je het kunt voorkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Zwartoog schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:41:
[...]

Op de thermostaat kun je hem in UIT-modus zetten. Bij mij: Modus->Systeem UIT. Dan even wachten - als hij draait, dan kan het even duren voor hij helemaal klaar is, zeker als de compressor net aangeslagen was. Dan kun je hem gerust via de meterkast uitschakelen.

Bij inschakelen moet je hem wel weer handmatig via de thermostaat uit de UIT-modus halen.

Als je een draaiende warmtepomp "abrubt" uit zet, kan deze in theorie inderdaad beschadigd raken (iets met koelvloeistof geloof ik). Anderzijds is stroomuitval ook geen uitzonderlijk iets in veel landen, dus daar zouden ze goed tegen moeten kunnen. Maar als je het kunt voorkomen...
Thanks! Dit is erg goed om te weten. Dan ga ik dit morgen oppakken. Ik zal hem gewoon via de genoemde optie uitzetten en dan even een half uurtje wachten. Neem aan dat dat wel genoeg is? Of toch langer wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
MooDyBLueS schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:04:
[...]

Thanks! Dit is erg goed om te weten. Dan ga ik dit morgen oppakken. Ik zal hem gewoon via de genoemde optie uitzetten en dan even een half uurtje wachten. Neem aan dat dat wel genoeg is? Of toch langer wachten?
Meer dan genoeg, na 5 min is hij echt wel klaar. Anders even luisteren of de fan nog draait, of op de AI/MEH de compressorlast aflezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Zwartoog op 03-09-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
Warmtepomp tijdelijk 2 uur uitschakelen ivm dynamische tarieven

Weet iemand welk contact in kan gebruiken van de arotherm om deze tijdelijk uit te schakelen tussen 18:00 en 20:00 wanneer stoom het duurste is ?

Of nog liever een contact op de aroTHERM VWZ AI Plus besturingsmodule ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Als dat altijd tussen 18 en 20 uur is kun je toch gewoon een tijdschema instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
frans3 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:41:

Weet iemand welk contact in kan gebruiken van de arotherm om deze tijdelijk uit te schakelen tussen 18:00 en 20:00 wanneer stoom het duurste is ?

Uit m'n hoofd is dat contact EVU op de AI, valt onder "Beheer energiebedrijf". Als je deze kortsluit, gaat de WP uit. Noodbedrijf blijft dan uiteraard wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
Kan idd via tijdschema. Maar met schakelcontact ben je wat flexibeler.

Evu zou prima zijn. Ga het even checken
Dank

[ Voor 3% gewijzigd door frans3 op 04-09-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
Klopt helemaal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9QvQGb0REWsprOSLbDhe5vCW90=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eWGzuPXuqUAE7cZloA0guRrm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@Technician- De buitendelen van de R32 split serie zijn ongeveer 30 kg zwaarder
dan die van de R410 pure split serie. Waardoor komt dit grote verschil?

Als ik naar het geluidsvermogen kijk zie ik ongeveer 10 dB (A) verschil
m.n. in de "fluistermodus" is dit signifikant - 48 db (A) normale split vs 58 dB (A) pure split.

Wat is trouwens het prijsverschil tussen de buitendelen van de normale split vs. de pure split
bij vergelijkbaar vermogen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
dunklefaser schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:57:
@Technician- De buitendelen van de R32 split serie zijn ongeveer 30 kg zwaarder
dan die van de R410 pure split serie. Waardoor komt dit grote verschil?

Als ik naar het geluidsvermogen kijk zie ik ongeveer 10 dB (A) verschil
m.n. in de "fluistermodus" is dit signifikant - 48 db (A) normale split vs 58 dB (A) pure split.

Wat is trouwens het prijsverschil tussen de buitendelen van de normale split vs. de pure split
bij vergelijkbaar vermogen?
Je hebt de oude serie volgens mij /3 en de andere split /5
En de Pure is /7.2 en altijd R32.
Ik snap niet goed welke types je nu vergelijkt?

Ps geluidsgegevens geven fabrikanten nogal eens op onder andere NEN/ISo condities of gewoonweg fout. De Pure buitendelen zijn zwaar in gewicht en daardoor (veel isolatie, wat dikkere beplating) gemiddeld stil te noemen in de praktijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 04-09-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 31-05 20:50
Ik zit te kijken naar een warmtepomp, en op m'n shortlist staat de VWL 55/6 A 230V (900m3 aan gas per jaar). Een van de voordelen is denk ik dat Vaillant zelf fancoils levert - maar maakt dat eigenlijk uit? Zit er enige vorm van communicatie tussen de fancoils en de warmtepomp? Ik was niet van plan een driewegklep te plaatsen voor de fancoils, alleen een twee-weg klep voor de vloerverwarming beneden zodat ik in de werk- en slaapkamers actief kan koelen.

Het zou om de VA 2-025 WN (wand model) gaan. Volgens mij is het enige verschil met de VA 2-035 WN dat de ventilator harder kan blazen (en luidruchtiger is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
TheJVH schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:43:
Ik zit te kijken naar een warmtepomp, en op m'n shortlist staat de VWL 55/6 A 230V (900m3 aan gas per jaar). Een van de voordelen is denk ik dat Vaillant zelf fancoils levert - maar maakt dat eigenlijk uit? Zit er enige vorm van communicatie tussen de fancoils en de warmtepomp? Ik was niet van plan een driewegklep te plaatsen voor de fancoils, alleen een twee-weg klep voor de vloerverwarming beneden zodat ik in de werk- en slaapkamers actief kan koelen.

Het zou om de VA 2-025 WN (wand model) gaan. Volgens mij is het enige verschil met de VA 2-035 WN dat de ventilator harder kan blazen (en luidruchtiger is).
Maakt niet uit welk merk fancoils normaliter regelen die stand-alone.

Zou wel een servo klep erop zetten, 2 of 3 weg. Waarbij 2 weg mijn voorkeur heeft. Want je wil niet dat er altijd water doorloopt zeker niet in de winter.
Je kan ook Inova Airleaf SL400 pakken met ingebouwde regeling.

Als je alleen de Francois boven gaat koelen, als je dat wil, en met echt koud water, dan kan dat wel.
Je moet de leidingen dampdicht isoleren en corrosie vrij materiaal nemen bv mlb
Ik zou dan zelfs gaan draaien op een flink parallel RVS buffervat met externe pomp.
Desnoods met een bypass met afsluiters om s’winters het buffervat te bypassen. Of als serie buffervat in te zetten samen met de VVW.

Velen zullen dat afraden, maar ik heb veel ervaring in watergekoelde installaties. En regelgedrag fancoils + kleine waterinhoud maken zonder buffer een pendelfestijn installatie waarbij ook stromingsgeluiden optreden.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 04-09-2024 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Technician- schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:50:
[...]

Maakt niet uit welk merk fancoils normaliter regelen die stand-alone.

Zou wel een servo klep erop zetten, 2 of 3 weg. Waarbij 2 weg mijn voorkeur heeft. Want je wil niet dat er altijd water doorloopt zeker niet in de winter.
Je kan ook Inova Airleaf SL400 pakken met ingebouwde regeling.

Als je alleen de Francois boven gaat koelen, als je dat wil, en met echt koud water, dan kan dat wel.
Je moet de leidingen dampdicht isoleren en corrosie vrij materiaal nemen bv mlb
Ik zou dan zelfs gaan draaien op een flink parallel RVS buffervat met externe pomp.
Desnoods met een bypass met afsluiters om s’winters het buffervat te bypassen. Of als serie buffervat in te zetten samen met de VVW.

Velen zullen dat afraden, maar ik heb veel ervaring in watergekoelde installaties. En regelgedrag fancoils + kleine waterinhoud maken zonder buffer een pendelfestijn installatie waarbij ook stromingsgeluiden optreden.
De Airleafs stonden inderdaad ook op m'n lijstje. Ik zag nergens een communicatie mogelijkheid tussen warmtepomp en fancoil dus ik ging er al vanuit. Ik zag in de Vaillant handleiding dat ie met een gemiddelde buitentemperatuur in koelmodus kan gaan.
Leidingen compleet isoleren staat inderdaad op de lijst.

Buffervat stond niet op de planning, ik zal rond de 70m2 vloerverwarming hebben dus voor verwarming zal het niet nodig zijn, maar ik was al benieuwd hoe het met actieve koeling zou werken. Ik ben van plan 3 kleine fancoils te plaatsen (2 boven in de slaapkamers, 1 in de werkkamer), maar dan heb je dus kans op pendelen? Je verliest inderdaad de buffer van vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
TheJVH schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:06:
[...]

De Airleafs stonden inderdaad ook op m'n lijstje. Ik zag nergens een communicatie mogelijkheid tussen warmtepomp en fancoil dus ik ging er al vanuit. Ik zag in de Vaillant handleiding dat ie met een gemiddelde buitentemperatuur in koelmodus kan gaan.

Buffervat stond niet op de planning, ik zal rond de 70m2 vloerverwarming hebben dus voor verwarming zal het niet nodig zijn, maar ik was al benieuwd hoe het met actieve koeling zou werken. Ik ben van plan 3 kleine fancoils te plaatsen (2 boven in de slaapkamers, 1 in de werkkamer), maar dan heb je dus kans op pendelen? Je verliest inderdaad de buffer van vloerverwarming.
Ja kan ook geen buffer doen en de vloerverwarming mee laten draaien in de zomer maar dan werken de fancoils niet zoals het hoort. Want dan is je watertemperatuur te hoog (zo’n 17-18C)
Zie, 3 fancoils die eenmaal de ruimte koel op zachte stand draaien nemen een keer 500W aan warmte nog op, of 2 van de 3 slaan uit. Dan heb je minimale koelingsvermogen.
Dus je zal dan echt een buffervat moeten selecteren die een run kan maken van min 15 min en het vat dan 5K kan koelen op je min koelvermogen warmtepomp. Maar 200L zit je zo aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
TheJVH schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:06:
[...]

Ik heb een airleaf SL aan de Vaillant.
Daar koel ik actief mee (en verwarm uiteraard)

De FCU zit op een aftakking van de hoofdtoevoer van de de WP, met een flowregelaar ertussen.
Het was in het begin een beetje zoeken naar een voor mij goede flow, maar ik heb er daarna nooit meer iets aan gewijzigd.
Dit is mijn verdeling van flow naar de FCU en de twee VVW verdelers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f22pVvpZubWp5Yyi0uIkXDeACa8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7mdXRJqIXoOcr7BIyWsllWRd.png?f=fotoalbum_large

In de zomer koelt ie de hal tot ca 21 graden (SL800C) en in de zomer verwarmt ie alles netjes tot en met boven aan de overloop. In beide gevallen heb ik de fan wel redelijk hard staan. Want immers met koelen is het water meestal zo 17, en met verwarmen moet het al iets doen met Ta 28. Je ziet ook duidelijk dat de fansnelheid invloed heeft op de Ta van de WP.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 04-09-2024 19:58 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
paQ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:56:
[...]

Ik heb een airleaf SL aan de Vaillant.
Daar koel ik actief mee (en verwarm uiteraard)

De FCU zit op een aftakking van de hoofdtoevoer van de de WP, met een flowregelaar ertussen.
Het was in het begin een beetje zoeken naar een voor mij goede flow, maar ik heb er daarna nooit meer iets aan gewijzigd.
Dit is mijn verdeling van flow naar de FCU en de twee VVW verdelers.
[Afbeelding]

In de zomer koelt ie de hal tot ca 21 graden (SL800C) en in de zomer verwarmt ie alles netjes tot en met boven aan de overloop. In beide gevallen heb ik de fan wel redelijk hard staan. Want immers met koelen is het water meestal zo 17, en met verwarmen moet het al iets doen met Ta 28. Je ziet ook duidelijk dat de fansnelheid invloed heeft op de Ta van de WP.
Ook jij kan wel 3-4x zoveel vermogen uit je fancoils halen. Als je zomers de vvw dichtzet en echt met 7-12C gaat koelen. Ligt eraan hoe groot de fcu’s zijn en of er condensafvoer opzit.
Maar soms kan dat prima zonder buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Technician- schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:26:
[...]

Ook jij kan wel 3-4x zoveel vermogen uit je fancoils halen. Als je zomers de vvw dichtzet en echt met 7-12C gaat koelen. Ligt eraan hoe groot de fcu’s zijn en of er condensafvoer opzit.
Oh zeker. Maar dat vind ik niet nodig. ca 21.5 op de hal is meer dan keurig. En ik ben fan van vloerkoeling.
Mijn airco (in kantoor) gaat echt VEEL later (en minder koud) aan daardoor.

Mijn punt was meer dat als je echt serieus veel vermogen uit je FCU wil, je echt wel koeler moet dan 17, en in de winter echt wel warmer dan 40 bijv. Dan gaat die SL800 ook wel heul erg veel vermogen leveren. Heb daarom ook bewust voor de 800 gekozen voor mijn toepassing gezien de lage Ta. Het moet toch wel echt ijskoud worden buiten wil ik de 34 aantikken namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
frans3 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:41:

Als je het echt wil tweaken en sturen op de beschikbaarheid van eigen productie of goedkope stroom, kijk eens in het ebus topic. Ik heb in nodered en home assitant een aantal regelingen draaien waarmee ik oa extra zonnestroom op slurp als de warmtepomp toch al voor sanitair warm water moet draaien, het boilervat is een handige warmtebatterij :) Of adv de weersvoorspelling de gunstigste dag kiezen om de legionella run te doen, of op basis van buiten en slaapkamertemperatuur de aanvoertemperatuur tijdens koelbedrijf aanpassen (overdag op zonnestroom op minimaal vermogen draaien) en sturen op dynamische energietarieven (die heb ik nog niet), het kan allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Technician- schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:26:
[...]

Ik hoef niet perse met 7C aanvoer te koelen, maar m'n plan was wel om condenserend te koelen om ook de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen. Dat is ook de reden dat ik alles wil isoleren (niet condenserend koelen is qua aanleg echt veel eenvoudiger - ik ga alle leidingen sowieso opnieuw aanleggen). Kan ik ergens vinden wat het minimale koelvermogen is van de units? Tot een graadje of 28 kan ik denk ik prima met vloerkoeling af, maar daarboven wil ik toch wel actief gaan koelen. Het plan van de warmtepomp was ook geboren omdat we eigenlijk een airco wilden op m'n thuiskantoor. Een 50 or 100 liter buffervat zou ik nog wel kwijt kunnen op de vliering, maar liever niet gezien de beperkte draagkracht / balkhoogte.

• Technician-
TheJVH schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:48:
[...]

Ik hoef niet perse met 7C aanvoer te koelen, maar m'n plan was wel om condenserend te koelen om ook de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen. Dat is ook de reden dat ik alles wil isoleren (niet condenserend koelen is qua aanleg echt veel eenvoudiger - ik ga alle leidingen sowieso opnieuw aanleggen). Kan ik ergens vinden wat het minimale koelvermogen is van de units? Tot een graadje of 28 kan ik denk ik prima met vloerkoeling af, maar daarboven wil ik toch wel actief gaan koelen. Het plan van de warmtepomp was ook geboren omdat we eigenlijk een airco wilden op m'n thuiskantoor. Een 50 or 100 liter buffervat zou ik nog wel kwijt kunnen op de vliering, maar liever niet gezien de beperkte draagkracht / balkhoogte.
Even ter verduidelijking. Je moet niet zomaar isoleren maar dampdicht isoleren, een groot verschil.
Dat betekend dat de gehele (dampdichte) isolatie luchtdicht moet zijn. Als je er een fietspomp op zou zetten mag er nergens lucht lekken.
Dat wordt normaliter gedaan met armaflex en lijmen van verbindingen en bij appendages omhulsels erop lijmen, allemaal luchtdicht.

• dunklefaser
Technician- schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:40:
[...]

Je hebt de oude serie volgens mij /3 en de andere split /5
En de Pure is /7.2 en altijd R32.
Ik snap niet goed welke types je nu vergelijkt?

Ps geluidsgegevens geven fabrikanten nogal eens op onder andere NEN/ISo condities of gewoonweg fout. De Pure buitendelen zijn zwaar in gewicht en daardoor (veel isolatie, wat dikkere beplating) gemiddeld stil te noemen in de praktijk.
De types die ik vergelijk zijn (ik had de koudemiddelen idd. omgedraaid)
VWL XX/7.2 AS 230V S3 (pure serie) = R32 - op dit moment in de "aanbieding"
VWL XX/5 AS 230V ("normale" split serie) = R410
Maar de buitendelen van de /5 serie zijn toch een stuk zwaarder dan die van de pure serie, of zie ik dit verkeerd? Waardoor komt dit?
Het verschil in geluidsvermogen blijft nog steeds 10 dB ten nadele van de luidruchtigere pure serie.
Gemiddeld ca. 64 dB (A) bij maximaal vermogen volgens de eigen opgave van Vaillant.

Sorry voor de verwarrring.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 05-09-2024 09:15 ]

• TheJVH
Technician- schreef op donderdag 5 september 2024 @ 06:50:
[...]

Even ter verduidelijking. Je moet niet zomaar isoleren maar dampdicht isoleren, een groot verschil.
Dat betekend dat de gehele (dampdichte) isolatie luchtdicht moet zijn. Als je er een fietspomp op zou zetten mag er nergens lucht lekken.
Dat wordt normaliter gedaan met armaflex en lijmen van verbindingen en bij appendages omhulsels erop lijmen, allemaal luchtdicht.
Dat was het plan inderdaad, Armaflex om MLB. Ik vroeg mij eigenlijk af waarom er niet meer aluminium tape wordt gebruikt? Ik heb de hele garage ook dampdicht geisoleerd en daarbij veel alutape gebruikt om dampdicht af te dichten. Waarom gebruikt men dat niet om eventuele kieren dicht te tapen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:15
TheJVH schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:28:
[...]

Dat was het plan inderdaad, Armaflex om MLB. Ik vroeg mij eigenlijk af waarom er niet meer aluminium tape wordt gebruikt? Ik heb de hele garage ook dampdicht geisoleerd en daarbij veel alutape gebruikt om dampdicht af te dichten. Waarom gebruikt men dat niet om eventuele kieren dicht te tapen?
Een muur maak je bijna nooit volledig dampdicht, ook al pas je dampdichte folies of pir met alutape toe. Maar voor een muur is het ook iets minder kritisch, als de muur van buiten meer droogt dan er vocht van binnen bijkomt dan is er meestal niet zoveel aan de hand. Bij leidingen is het risico anders en potentieel geeft het vervelende gevolgen door bijvoorbeeld corrosie. Alutape lijkt me niet heel handig omdat het niet flexibel is en makkelijker scheurt. Armaflex heeft dat probleem bijvoorbeeld niet.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• Technician-
dunklefaser schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:12:
[...]

De types die ik vergelijk zijn (ik had de koudemiddelen idd. omgedraaid)
VWL XX/7.2 AS 230V S3 (pure serie) = R32 - op dit moment in de "aanbieding"
VWL XX/5 AS 230V ("normale" split serie) = R410
Maar de buitendelen van de /5 serie zijn toch een stuk zwaarder dan die van de pure serie, of zie ik dit verkeerd? Waardoor komt dit?
Het verschil in geluidsvermogen blijft nog steeds 10 dB ten nadele van de luidruchtigere pure serie.
Gemiddeld ca. 64 dB (A) bij maximaal vermogen volgens de eigen opgave van Vaillant.

Sorry voor de verwarrring.
Pure is natuurlijk een budget oplossing van Vaillant en staat gewoon lager op de schaal.
Buitendeel is extern ingekocht

• MotorBeast
Technician- schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:02:
[...]

Pure is natuurlijk een budget oplossing van Vaillant en staat gewoon lager op de schaal.
Buitendeel is extern ingekocht
Is toch een Chinese machine met een Vaillant logo erop? Net als de Amber van Itho.

64dB gaat toch een probleem zijn bij de meeste woningen in woonwijken?

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 05-09-2024 19:44 ]

• Technician-
MotorBeast schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:41:
[...]

Is toch een Chinese machine met een Vaillant logo erop? Net als de Amber van Itho.

64dB gaat toch een probleem zijn bij de meeste woningen in woonwijken?
Dat kan een probleem zijn, ligt eraan waar die staat.
Maar kan me 64dB niet voorstellen.

Dit is op 100% compressor frequentie. Dat is nagenoeg de meeste tijd dit of minder. Misschien dat die bij defrost een bepaalde piek haalt.

Een bv J serie Panasonic maakt gewoon veel meer geluid maar staat lager op papier.

https://i.imgur.com/m2CWqCE.mp4

Voor wat ik kan zien is het buitendeel Japans. Lijkt wat op Mitsubishi of Toshiba.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 05-09-2024 20:15 ]

• MotorBeast
Technician- schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:13:
[...]

Dit is op 100% compressor frequentie. Dat is nagenoeg de meeste tijd dit of minder. Misschien dat die bij defrost een bepaalde piek haalt.

Een bv J serie Panasonic maakt gewoon veel meer geluid maar staat lager op papier.

Voor wat ik kan zien is het buitendeel Japans. Lijkt wat op Mitsubishi of Toshiba.
Geluid heb je in praktijk wel gelijk, deellast, maar begrijp uit andere topics dat bij klachten buren men uitgaat van vollast. Nederland regeltjes land.

Japans geeft mij een beter gevoel dan Chinees. Weet het....gevoel.

Ik twijfel toch enorm ivm terug verdientijd. Offerte Plus 55/6 met rvs boiler en gelijk meterkast naar normen 2024

https://www.berekenhet.nl...tml?berekening=5hVv5vVtvA

13 mille na subsidie.

Wat is wijsheid? Grrrrrr

• SebastiaanPs
  • Nu online
MotorBeast schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:31:
[...]

Geluid heb je in praktijk wel gelijk, deellast, maar begrijp uit andere topics dat bij klachten buren men uitgaat van vollast. Nederland regeltjes land.

Japans geeft mij een beter gevoel dan Chinees. Weet het....gevoel.

Ik twijfel toch enorm ivm terug verdientijd. Offerte Plus 55/6 met rvs boiler en gelijk meterkast naar normen 2024

https://www.berekenhet.nl...tml?berekening=5hVv5vVtvA

13 mille na subsidie.

Wat is wijsheid? Grrrrrr
Ik dacht dat jij met L/L verwarmde? Toch 1300 m3 gas ingevuld?

Financieel gezien: ik denk dat de tvt wat gunstiger uitvalt.

Het rendement van CV ketels is gemiddeld 94% voor verwarming en gemiddeld 65% voor SWW (bron), dus laten we zeggen in jouw geval wellicht gemiddeld 87%, niet 100% zoals hier ingevuld.

En afhankelijk van je afgiftesysteem kan de SCOP ook eerder richting 4.5 gaan. Als je conservatief bent reken je 4.25.

En stel dat je inderdaad nu met L/L verwarmt - comfort is ook wat waard toch?

• Technician-
SebastiaanPs schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:42:
[...]

Het rendement van CV ketels is gemiddeld 94% voor verwarming en gemiddeld 65% voor SWW (bron), dus laten we zeggen in jouw geval wellicht gemiddeld 87%, niet 100% zoals hier ingevuld.

En afhankelijk van je afgiftesysteem kan de SCOP ook eerder richting 4.5 gaan. Als je conservatief bent reken je 4.25.

Wat nog realistischer is is dat het midden oosten en de Oekraïne oorlogen gaan zorgen voor olie en gas leveringsproblemen waardoor de gasprijs nogmaals sterk stijgt.
Dan is de tvt ineens weer veel korter en het geeft je een goed gevoel niet daarvan afhankelijk te zijn.

Anyways zijn vraag is de keuze een Pure of Plus. Waarbij ze allebei goed doen maar de Pure een heel stuk goedkoper is gewoon.
Toch?

• Technician-
Ps weet iemand hier de functie van deze warmtewisselaar? Is een wisselaar in het R32 circuit, aan de heetgasleiding van de compressor. Kan me er iets bij voorstellen dat daarmee met strenge koude een opwarming van het verdampingsgas gehaald kan worden of is het iets voor de defrost?

De wisselaar onder nr 16:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2MfIPiImAkitgCKaNS64iccr8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAFRTPPJcRCXjjBG5rWCGgRw.jpg?f=fotoalbum_large

• Technician-
De Pure heeft wel alle prints netjes weggebouwd in een gesloten “schakelkast”.
Zie je ook niet vaak, zeker niet bij Chinezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1wZePgEyc1g_2iL_xjwdar69FM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bY4GNvRq10uMd313BBj8z9EL.jpg?f=fotoalbum_large

• Seafarer
  • Registratie: November 2012

Seafarer

XXX

SebastiaanPs schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:42:
[...]

Das wel een prehistorische bron. Moderne ketels met extra warmtewisselaar doen gewoon 92% op warmwater bereiding.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:13:
[...]

Panasonic J serie 5kW max geluidsvermogen is 64 dB, 7kW is 68 dB. (Zie service handleiding)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• SebastiaanPs
  • Nu online
Seafarer schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:45:
[...]

Das wel een prehistorische bron. Moderne ketels met extra warmtewisselaar doen gewoon 92% op warmwater bereiding.
2014… Zijn de HR ketels zoveel veranderd sindsdien? En heb jij een bron, ook met veldtesten ‘in het wild’? Niet helemaal on topic maar relevant voor de berekening van de terugverdientijd.

• Seafarer

Seafarer

XXX

SebastiaanPs schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:49:
[...]

2014… Zijn de HR ketels zoveel veranderd sindsdien? En heb jij een bron, ook met veldtesten ‘in het wild’? Niet helemaal on topic maar relevant voor de berekening van de terugverdientijd.
https://www.intergas-verw...he-Intergas-Xtreme-36.pdf

Niet direct een veld test. Maar dit lijkt me voldoende.

[ Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 05-09-2024 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
SebastiaanPs schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:49:
[...]

Bij wat oudere cv-ketels (van voor ongeveer 2015) zonder extra warmtewisselaar heb je bijna altijd een klein, slecht geïsoleerd boilervaatje met 10 - 20 l inhoud in het toestel. Hier ontstaan i.c.m. de comfortstanden (hysterese) de bekende stilstandsverliezen. En deze zijn natuurlijk relatief groter bij laag warmwaterverbruik.
Dit zie je ook terug in de resultaten van de veldtesten.
Onderstaand de grafiek: rendement vs. warmtevraag tapwater uit de befaamde Internetconsultantie van "Energymatters":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QERCV4_bSiSjVIStyqp6bjNoGk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7lGKMcM2CobbtH0hF2B4ekNt.jpg?f=user_large
warmtevraag 7,2 GJ = 2 MWh => 315 m³ gas @65% rendement
Verbruik je met zo'n toestel bijvoorbeeld maar 100 m³ voor warmwater
zakt het gemiddelde rendement onder de 50%!
Mijn oude cv-ketel verbruikte, met uitgeschakelde comfortstand (20 K hysterese),
alleen voor het warmhouden van het boilervaatje ongeveer 35 m³ per jaar.
YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Leuk dat ze ook LWA vermelden: maximaal 58 dB voor de Xtreme 36
Helaas vermelden ze geen bijbehorende (EU)-normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Mijn 55/6 draait nu bijna een jaar naar tevredenheid icm met alleen een VWZ AI. Tot nu toe zag ik via de Shelly Pro 1pm in de meterkast een standbyverbruik van 11W. Echter ik merkte dat vanaf 13 juli dit verbruik plotseling is gedaald naar ongeveer 6W. Heeft iemand dit eerder gezien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpAd9zUYDFEb1tFEKCiPlRTEsd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEz7fSCkACGgRf2QYa3Et58x.jpg?f=fotoalbum_large

Er is rond die datum niks veranderd aan de instellingen van thermostaat of VWZ.

Heeft iemand een idee?

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Is hij ondertussen een keer echt uit geweest? Ik meen me te herinneren dat als hij van de stroom is geweest, en je zet de stroom er weer op, hij op 6W staat, of in elk geval lager. Wanneer hij dan weer eens in actie is gekomen, en hij komt in standby, is het weer 10/11W. Tenminste, dat heb ik een keer geobserveerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
Gramser schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:46:
Is hij ondertussen een keer echt uit geweest? Ik meen me te herinneren dat als hij van de stroom is geweest, en je zet de stroom er weer op, hij op 6W staat, of in elk geval lager. Wanneer hij dan weer eens in actie is gekomen, en hij komt in standby, is het weer 10/11W. Tenminste, dat heb ik een keer geobserveerd.
Dit is precies wat ik heb gezien inderdaad, dank voor je reactie. Ik heb hem even aangeslingerd en nu zit het verbruik weer op 10-11 W. Het gekke is wel dat de monitoring laat zien dat de circulatiepomp wel heeft gedraait zo nu en dan. Vraag me dan toch af welk gedeelte van het systeem tijdelijk buiten gebruik of in low power mode staat na een stroomonderbreking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Ik heb ook geen idee, maar misschien is het iets met de communicatie met de VWZ. Dat hij een signaal krijgt en daarna dat signaal actief houdt ofzo.

Weet ik veel :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technician-
bensss schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:36:
Mijn 55/6 draait nu bijna een jaar naar tevredenheid icm met alleen een VWZ AI. Tot nu toe zag ik via de Shelly Pro 1pm in de meterkast een standbyverbruik van 11W. Echter ik merkte dat vanaf 13 juli dit verbruik plotseling is gedaald naar ongeveer 6W. Heeft iemand dit eerder gezien?

[Afbeelding]

Heeft iemand een idee?
Rond die tijd gaan de defrost kabouters op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Gramser schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:28:
Ik heb ook geen idee, maar misschien is het iets met de communicatie met de VWZ. Dat hij een signaal krijgt en daarna dat signaal actief houdt ofzo.

Weet ik veel :+
Dat zou wel een goede verklaring zijn idd.

[ Voor 7% gewijzigd door bensss op 06-09-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Technician- schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:19:
[...]

Rond die tijd gaan de defrost kabouters op vakantie.
_O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Het zijn ook altijd weer die kabouters 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 22:02
Ik twijfel tussen 16/18/20mm diameter voor in de vloer. Heb hiervoor ook een apart topic aangemaakt:

Diameter vloervewarmingsbuis 16/18/20mm?

Wat zouden jullie adviseren; is het het waard om een dikkere buis te leggen? (meer info in mijn topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
bensss schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:36:

[Afbeelding]

Heeft iemand een idee?
Na het afschakelen staat ie hier altijd op 11W, en na enkele uren zakt dat dan plotseling naar 6W.
Als je hem inschakelt en weer uit staat ie weer op 11.
Zal ongetwijfeld te maken hebben met idle vs standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
paQ schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:44:
[...]

Na het afschakelen staat ie hier altijd op 11W, en na enkele uren zakt dat dan plotseling naar 6W.
Als je hem inschakelt en weer uit staat ie weer op 11.
Zal ongetwijfeld te maken hebben met idle vs standby.
Het gekke is dat bij mij de VWZ maandenlang op 11W blijft draaien. Alleen die keer in juli zakte hij naar 6W nadat de stroom eraf was geweest. Misschien toch een setting? Misschien kan ik in het vervolg aan het einde van het stookseizoen even de stroom eraf halen zodat hij in de powersave modus gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
bensss schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:14:
[...]

Het gekke is dat bij mij de VWZ maandenlang op 11W blijft draaien. Alleen die keer in juli zakte hij naar 6W nadat de stroom eraf was geweest. Misschien toch een setting? Misschien kan ik in het vervolg aan het einde van het stookseizoen even de stroom eraf halen zodat hij in de powersave modus gaat?
Geen idee. Maar ik zie het hier tussen elke twee runs 11W zijn. Na een uurtje of 4 uit gaat ie naar 6W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Hier niet. Altijd 11W, tenzij stroom eraf is geweest, dan 6W. Grappig. Ook niks waar ik een aanpassing voor zou gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
Gramser schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:59:
Hier niet. Altijd 11W, tenzij stroom eraf is geweest, dan 6W. Grappig. Ook niks waar ik een aanpassing voor zou gaan doen.
Ik vind het besparen van 6W continu altijd interessant, is toch 52kWh per jaar.. Zeker als iemand op dit forum een simpele setting kent dan is het snel verdient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
bensss schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:56:
[...]

Ik vind het besparen van 6W continu altijd interessant, is toch 52kWh per jaar.. Zeker als iemand op dit forum een simpele setting kent dan is het snel verdient.
Simpele setting, helemaal mee eens! Ik hou me aanbevolen 😌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:54
Voor het aansluiten van de MEH97 op de werkschakelaar gebruik ik de bijgeleverde 5 aderige witte aansluitkabel. Mag deze zo in de werkschakelaar of moet ik hier adereindhulzen voor gebruiken?

Ik heb deze werkschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:57
Michieas schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:03:
Ik heb een 75/6 installatie met een 200L uniStor boiler.
De legionella run staat ingesteld om te draaien op zondag.
Gisteren, nadat 2 personen apart gedoucht hadden moest de boiler natuurlijk opwarmen. Maar in dit geval werd ook de verwarming warm en gaf de app aan dat actuele aanvoer tempereatuur (cv-circuit) 70 graden was.
Enig idee waarom dit is of heb ik wellicht een instelling verkeerd staan?
Gisteren heeft het systeem weer de legionella run gedaan en het viel ons weer op dat een verwarming weer warm was.
Vooralsnog lijkt het dat het de verwarming is die het dichste bij de boiler/regelunit zit.
Heb vanmorgen de installateur gevraagd om even langs te komen voor controle.
Heeft iemand het nog opgemerkt of dit voorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Het kan zijn dat de 3wegklep niet hermetisch sluit of dat er wat 1pijpscirculatie is. Misschien dat een strategisch geplaatste terugslagklep het kan verminderen.
Als de verwarming warm, maar niet heet is (70 graden is echt heet) dan zal het verlies wel meevallen, denk ik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:57
Proton_ schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:28:
Het kan zijn dat de 3wegklep niet hermetisch sluit of dat er wat 1pijpscirculatie is. Misschien dat een strategisch geplaatste terugslagklep het kan verminderen.
Als de verwarming warm, maar niet heet is (70 graden is echt heet) dan zal het verlies wel meevallen, denk ik.
De temperatuur meter op de vloerverwaming gaf toch 38 graden aan met een retour van 26.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:35
bensss schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:56:
[...]

Hier is het met ebusd makkelijk te zien.

IIRC:
- 6W → geen warmtevraag, uitgebreide compensatie en ruimte temp is boven de wenstemperatuur ⇒ pomp uit
- 11W → geen warmtevraag , uitgebreide compensatie en ruimte temp is níet boven de wenstemperatuur ⇒ pomp aan om de delta te blijven monitoren

(Ik weet dat het afschakelt obv de integraal, maar de pomp blijft wel degelijk draaien in de omstandigheden hierboven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Wim Leers schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:05:
[...]

IIRC:
- 6W → geen warmtevraag, uitgebreide compensatie en ruimte temp is boven de wenstemperatuur ⇒ pomp uit
- 11W → geen warmtevraag , uitgebreide compensatie en ruimte temp is níet boven de wenstemperatuur ⇒ pomp aan om de delta te blijven monitoren

(Ik weet dat het afschakelt obv de integraal, maar de pomp blijft wel degelijk draaien in de omstandigheden hierboven.)
Denk dat mijn pomp dan gewoon altijd een delta blijft monitoren... weet niet of dat het is hoor. Bij mij is de eerste situatie momenteel het geval en het verbruik is 11W.

Bij de tweede situatie blijft de circulatiepomp draaien, maar dan is het verbruik eerder 30W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:52
De installateur heeft hier de Vaillant mengmodule VR70 geplaatst, geen idee waar het voor is...

Ik heb geen naregeling, geen koelklep, het is een seriebuffer ofwel een vat op de retour.
wel een relais aanwezig voor de gasketel aan te sturen maar dat is een ander kastje.

Wel is de bedoeling om niet condenserend te koelen.
Kan iemand uitleggen wat het nut van deze module is?

De gasketel staat op 8mtr afstand.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 09-09-2024 15:09 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
mr_evil08 schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:09:
De installateur heeft hier de Vaillant mengmodule VR70 geplaatst, geen idee waar het voor is...

Ik heb geen naregeling, geen koelklep, het is een seriebuffer ofwel een vat op de retour.
wel een relais aanwezig voor de gasketel aan te sturen maar dat is een ander kastje.

Wel is de bedoeling om niet condenserend te koelen.
Kan iemand uitleggen wat het nut van deze module is?

De gasketel staat op 8mtr afstand.
Wat was de redenering van de installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Wim Leers schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:05:
[...]

IIRC:

Ahh, mooi dat de ebusd adapter dit inzicht geeft. Ik heb notbene de ebusd module klaarliggen om aan te sluiten. Jammer dat ik dat nog niet gedaan had. Ga hem meteen aansluiten.

Pagina: 1 ... 135 ... 170 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic