Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-08 20:12

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

sjorsjuhmaniac schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:30:
[...]

Anders even met een ander kabeltje direct aansluiten op de kast/ebus in de unit. Dan kan je het misschien sneller uitsluiten.

@ApC_IcE
Ik zal morgen met licht eens proberen aan te sluiten op de buitenunit. Zal even zoeken worden maar heb nog wat utp over.
Hele traject volgen kan niet. Gaat door kruip, mantelbuizen, onder schuur, garage, door tuin dan naar de wp

[ Voor 8% gewijzigd door ApC_IcE op 18-08-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:45
Reactie
UBB-codes | Speciale karakters
Proim schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:37:
[...]
Op sommige plekken zag ik het hier ook (met dauwpuntsbewaking aan), ook de voegen tussen de tegels die op sommige plaatsen wat donkerder kleurden. Ik vroeg mij inderdaad af of het echt kwaad kan, of het eerder een 'ongemak' is dat het allemaal wat vochtig aanvoelt.
Gramser schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:54:
[...]
Lijkt mij vooral ongemak. Mij viel ook op dat vooral de onderkant van de badkamerradiator kletsnat was, die draait hier mee op de vloerverwarmingsverdeler. De vloer van de huiskamer was niet nat, wel koud en misschien wat vochtig.
Ik heb boven een gietvloer en zag dat de ingangen waar de buizen "de vloer in gaan" nat waren. Toen wat verder gekeken en de verdeler was aardig drijfnat, het vocht hing er letterlijk aan. Even afgedroogd met een handdoekje, en gekeken naar de temperatuur. Hij zat een graad of 2 onder de minimum instelling. Ik heb nog wat analoge meters op de verdeler zitten dus kan het in die zin wel makkelijk checken. Leidingen waren goed koud was ook te voelen. Maar ja, luchtvochtigheid was ook torenhoog. (Woensdag 72% geloof ik)

Inmiddels zijn we op vakantie maar heb de koelfunctie in de vakantie toch maar even uitgezet. Het lijkt me niet heel handig dat dit zo blijft.
Wim Leers schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 00:08:
[...]

Niet nodig. Kan naar 16 of zelfs 15. Maar stel gewoon de dauwpuntbewaking delta in op 2 of 3: 2 of 3 graden boven het berekende dauwpunt adhv jouw relatieve luchtvochtigheid.
Goede tip. Weet je waar ik dit kan vinden in het menu? Is dat die 2K/3K die je kunt instellen?

Zoals TOA aangeeft kamp ik een beetje met het zelfde. Vocht slaat op de leidingen bij die hoge luchtvochtigheid (wat gewoon hoort bij dit soort luchtvochtigheid als ik het goed begrijp), maar schijnbaar gaat mijn 105/6 ook flink tekeer qua koelen op dat moment. Die buizen waren echt goed koud. Is dat niet wat te remmen ahv luchtvochtigheid? Of alleen te voorkomen door een luchtontvochtiger te plaatsen :P

Op zich is het overigens de rest van het seizoen dikke prima gegaan. We hebben al sinds mei een heerlijke koele woning maar dit fenomeen hadden we nog niet meegemaakt.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-07 16:06
bensss schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:26:
[...]

Weet je zeker dat Terrendis 1 1/4 is? Ik ben niet in de gelegenheid om het te checken maar ik dacht dat die puntstukken 1” zijn.
Ja je hebt gelijk het is "1" inch. (PE-X Koppeling 32/2,9-1 M), dat betekent dus nog een verloop stuk er tussen van 1 binnendraad naar 1-1/4 buitendraad.

Ik zie dat mijn callefi's wel 1-1/4 zijn maar ook daar moet nog iets aan om ze op de buitendraad van de Arotherm te krijgen. Zou kunnen met een sok, dat vindt ik niet zo handig. Maar kan misschien ook met een kort stukje rvs flex (10cm / 20cm). Of beter met een andere koppeling?

Volgens de beschrijving mogen de caleffi's niet boven elkaar maar dan volgens mij wel naast elkaar als er 10 cm tussen zit? Dan zou ik ze ook beide direct op de warmtepomp kunnen plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88TkBjTnDpVGW0R0-3gIXGhKVhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mc3o2pJTn9mqV0YJgOpp5M65.png?f=fotoalbum_large

Zie trouwens dat de ene keer voor 1-1/4 DN32 staat en bij andere is dan D25 juist geschikt voor 1-1/4 ? Bijvoorbeeld bij de rvs ribbelslang die ik in mijn eerdere post vermeld. Is dat verkeerd gebruik of klopt het wel?

[ Voor 8% gewijzigd door pc_slopert op 19-08-2024 09:20 ]

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
paQ schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:57:
Voor de home-assistant gebruikers:
heeft iemand enig idee hoe het kan dat de dag-COP berekening in HA zoveel afwijkt van de gegevens in de Vaillant app?
Die in de app valt aanzienlijk hoger uit dan uit de API komt.
Wat gebruik je in je systeem om in HA uit te lezen? Ik plan nu een kWh din-rail meter. Heb ook naar een Kamstrup, Zijn er nog andere toepassingen interessant? Kan het nu nog toevoegen in de installatie. :)

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:00
pc_slopert schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:24:
[...]

Wat gebruik je in je systeem om in HA uit te lezen? Ik plan nu een kWh din-rail meter. Heb ook naar een Kamstrup, Zijn er nog andere toepassingen interessant? Kan het nu nog toevoegen in de installatie. :)
Ik poll ebus waarden elke 10 sec middels een commandline.
Zo krijg ik heel accuraat de juiste gegevens te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f22pVvpZubWp5Yyi0uIkXDeACa8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7mdXRJqIXoOcr7BIyWsllWRd.png?f=fotoalbum_large
De COP berekening komt echter uit een HACS integratie waar ik momenteel dus mijn vraagtekens bij zet.
Die valt altijd beduidend lager uit dan de Vaillant gegevens in de app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQpoYrVR3ZrfeXFspD9eFYvCs2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/329FDuja2ZRqb3kDTx9maUjt.png?f=fotoalbum_large
(Bij "Vandaag")
Op moment van de screenshot geeft Vaillant zelf aan 7.3
Ik heb al een topic aangemaakt bij de integratie, wellicht dat daar wat uit rolt.

Mooier zou zijn als ik in ebusd ergens de dagelijkse yield kon terugvinden, dan is het eenvoudig rekenen middels de MID home wizard meter die er voor zit.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 19-08-2024 09:42 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:12
ervh schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:27:

Zoals TOA aangeeft kamp ik een beetje met het zelfde. Vocht slaat op de leidingen bij die hoge luchtvochtigheid (wat gewoon hoort bij dit soort luchtvochtigheid als ik het goed begrijp), maar schijnbaar gaat mijn 105/6 ook flink tekeer qua koelen op dat moment. Die buizen waren echt goed koud. Is dat niet wat te remmen ahv luchtvochtigheid? Of alleen te voorkomen door een luchtontvochtiger te plaatsen :P
Het "probleem": bij slechts 500 W vermogen en een EER van 7-8 heb je al gauw 3,5 - 4 kW minimum koelvermogen. Dat is veelal te veel om in de vloer kwijt te raken, vooral als de luchtvochtigheid hoog is en daarom ook de gevraagde aanvoertemperatuur. Gevolg is dat de aanvoertemperatuur onder de gevraagde aanvoertemperatuur daalt.

De Arotherm stopt dan niet meteen, maar heeft een algoritme om de gemiddelde aanvoertemperatuur precies gelijk te maken aan de gevraagde. Probleem is dat er intussen wel condens kan ontstaan natuurlijk.

Als je in zo'n situatie alsnog wil koelen, moet je eigenlijk gewoon ontvochtigen. Met een fancoil of losse airco, bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TOA
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-07 08:31

TOA

Proim schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:21:
[...]

Volgens mij kijk je naar de actuele die gevraagd wordt aan de buitenunit, en niet zozeer wat er door de buizen in de vloer gaat. Wat geeft hij aan bij het circuit zelf van gewenste en actuele aanvoerstemperatuur?
Neen ik ben redelijk zeker dat het echt over de aanvoertemperatuur gaat, dus de temperatuur van het water dat de binnenunit verlaat en naar het vloercircuit gestuurd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TOA

TOA

Goede tip. Weet je waar ik dit kan vinden in het menu? Is dat die 2K/3K die je kunt instellen?
Jep, de instelling heet "Offset dauwpunt", zie bij de foto's die ik heb gepost een 2-3 pagina's terug in deze draad. Dat is op de thermostaat zelf, ergens onder het installateur menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOA

TOA

marcop23 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:45:
[...]

Het "probleem": bij slechts 500 W vermogen en een EER van 7-8 heb je al gauw 3,5 - 4 kW minimum koelvermogen. Dat is veelal te veel om in de vloer kwijt te raken, vooral als de luchtvochtigheid hoog is en daarom ook de gevraagde aanvoertemperatuur. Gevolg is dat de aanvoertemperatuur onder de gevraagde aanvoertemperatuur daalt.

De Arotherm stopt dan niet meteen, maar heeft een algoritme om de gemiddelde aanvoertemperatuur precies gelijk te maken aan de gevraagde. Probleem is dat er intussen wel condens kan ontstaan natuurlijk.

Als je in zo'n situatie alsnog wil koelen, moet je eigenlijk gewoon ontvochtigen. Met een fancoil of losse airco, bijvoorbeeld.
Ik denk dat dit in een notendop een goede verklaring is, bedankt. En ook merci aan de anderen om mee te denken of te antwoorden op mijn probleemstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 23:46
marcop23 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:45:
[...]

Dit.

Het enige alternatief is je dauwpunt offset nog hoger te zetten, waarmee je de gemiddelde minimumtemperatuur dus omhoog dwingt. Maar dat zal het niet helemaal oplossen — want het aangevoerde water zal vermoedelijk even koud zijn als voorheen (als het de minimumcapaciteit van de WP is), je dwingt dan gewoon meer/langere pauzes af om aan dat hoger gemiddelde te geraken.

Wat je wel nog zou kunnen doen is de "integraal" instelling (wat de WP gebruikt om gemiddeld op de doeltemperatuur uit te komen) veranderen van de default van -60 naar bijvoorbeeld -30, waardoor je dwingt om dichter te blijven *rond* dat gemiddelde: de WP zal dan sneller pauzeren (= meer pendelen!) omdat ie slechts korte tijd zal kunnen afwijken van dat gemiddelde.

Hier is de minimumtemperatuur overigens 16ºC, en heb ik een dauwpunt offset van 2º. Ook vandaag is 16ºC z'n doel, en zit ie er inderdaad vaak onder: het laagste dat ik kan zien is 15,38ºC, meestal zo rond de 15,6ºC zo te zien.
Hier staat de integraal op -100, waardoor ik zeer lange runs krijg maar soms ook condensatie.

Bij mij staat de VV verdeler in de wasruimte met alle nutsvoorzieningen. Als de relatieve luchtvochtigheid hoog wordt, springt de mechanische ventilatie ("systeem C+" heet dat in België) automatisch aan — normaliter voor de droger, maar bij dit weer in principe ook wanneer de ruimte voldoende gekoeld is om de relatieve luchtvochtigheid boven de 50% te drijven. (Mijn VRC720/f staat in de leefruimte.)

[ Voor 32% gewijzigd door Wim Leers op 19-08-2024 13:58 . Reden: 55 → 50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:28
Ik ga binnenkort de grondleiding en mantelbuis leggen (~9m) naar de Arotherm 75/6 buitenunit. Moet ik voor de eBus kabel een aparte mantelbuis voorzien of kan deze bij de voedingskabel? In de handleiding staat dat deze een bepaalde afstand van elkaar moeten liggen, maar in dit topic kom ik dat niet tegen (of ik kijk niet goed). Hoe hebben andere Tweakers dit uitgevoerd?

Om storing van de eBUS-signalen (bijv. door interferentie) te
voorkomen:
▶ Houd een minimale afstand van 120 mm aan tot netaansluitkabels of andere elektromagnetische storingsbronnen.
▶ Installeer bij parallel leggen met netvoedingskabels de
kabels conform de geldende voorschriften bijv. op kabeltracés.
▶ Uitzonderingen: bij wanddoorvoeren en in schakelkasten is onderschrijding van de minimale afstand acceptabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
@Melvin15397 ik heb hem in dezelfde mantelbuis gedaan. Tot op heden 0 problemen.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TOA

TOA

Ik heb Vaillant trouwens gecontacteerd met exact dezelfde vraag (en bijhorende foto's), met dit als antwoord:
=========================================================

Beste, Bedankt voor je mailtje. De Warmtepomp regelaar neemt het hoogste temperatuur van dauwpuntmeting + offset dauwpunt en min. gew. Aanvoertemp. koelen.

Het is inderdaad zo dat de warmtepomp even onder de gewenste aanvoertemperatuur koelen gaat omdat we werken met Energie Integraal. Dit is om het pendelen van de warmtepomp tegen te gaan en een langere levensduur van de compressor (= warmtepomp) te garanderen. Energie Integraal = Het verschil tussen de werkelijke en de gevraagde temperatuur wordt éénmaal per minuut gemeten en opgeteld (EI-waarde in °min). Deze opgetelde waarde is de energie-integraal. Bij 60°C min. zal de compressor beginnen en de compressor stopt bij 0 °C min (hiervoor moet de actuele temperatuur onder de gewenste temperatuur gaan). In verwarming gebeurt hetzelfde maar omgekeerd.

Ik zie wel dat de gewenste temperatuur in koelen (21,5°C) laag staan. VEKA raad toch aan om deze wat hoger in te stellen. Meer informatie hierover kan je hier vinden: Het VEKA lanceert infografiek 'Hou uw woning koel in drie stappen' | Vlaanderen.be

Fijne dag

=========================================================

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover87
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-04 13:32

rover87

Symfony Developer

Kan iemand mij vertellen of de driewegklep die ik nodig heb voor mijn aroTHERM universeel is? Zo zie ik ze van ESBE en Nefit-Bosch bijvoorbeeld. Kan alleen niet vinden of ik deze gewoon kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Afgelopen weekend heb ik een legionella-run geobserveerd (ik heb geen eBus-uitleestool :+) In de handleiding staat dit over de legionellatemperatuur:
Vastleggen op welke dagen de legionellabescherming moet worden uitgevoerd. Op deze dagen
wordt de watertemperatuur boven 60 °C verhoogd.
Boven de 60 graden, lekker concreet haha. Bij mij is die uiteindelijk door gegaan met verwarmen tot de tank 69 graden was. De aanvoer was toen ~75 graden, de retour ~72. Dit deed hij nog met relatief gemak, het ingangsvermogen was ongeveer 2,3 kW (max. vermogen van de 75/6 is ca. 3 kW). De buitentemperatuur was 23 graden, verdamper 12. Alles zonder element, want die heb ik niet.

Toch een mooi ding, die warmtepomp. Ik ben wel benieuwd hoe hij in de winter presteert zonder element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:45
Ik heb ook geen element maar maar er ook geen warm tap water mee. Alleen verwarmen van de woning. Tijdens een defrost komt de 75/6 wel eens op 2 kw maar tijdens bedrijf helemaal nooit. Misschien omdat we geen nachtverlaging toepassen

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
marcop23 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:52:
Afgelopen weekend heb ik een legionella-run geobserveerd (ik heb geen eBus-uitleestool :+) In de handleiding staat dit over de legionellatemperatuur:

[...]

Boven de 60 graden, lekker concreet haha. Bij mij is die uiteindelijk door gegaan met verwarmen tot de tank 69 graden was. De aanvoer was toen ~75 graden, de retour ~72. Dit deed hij nog met relatief gemak, het ingangsvermogen was ongeveer 2,3 kW (max. vermogen van de 75/6 is ca. 3 kW). De buitentemperatuur was 23 graden, verdamper 12. Alles zonder element, want die heb ik niet.

Toch een mooi ding, die warmtepomp. Ik ben wel benieuwd hoe hij in de winter presteert zonder element.
Details over legionalla-run van technische dienst Vaillant: Wim Leers in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:27
Melvin15397 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:31:
Ik ga binnenkort de grondleiding en mantelbuis leggen (~9m) naar de Arotherm 75/6 buitenunit. Moet ik voor de eBus kabel een aparte mantelbuis voorzien of kan deze bij de voedingskabel? In de handleiding staat dat deze een bepaalde afstand van elkaar moeten liggen, maar in dit topic kom ik dat niet tegen (of ik kijk niet goed). Hoe hebben andere Tweakers dit uitgevoerd?

Om storing van de eBUS-signalen (bijv. door interferentie) te
voorkomen:
▶ Houd een minimale afstand van 120 mm aan tot netaansluitkabels of andere elektromagnetische storingsbronnen.
▶ Installeer bij parallel leggen met netvoedingskabels de
kabels conform de geldende voorschriften bijv. op kabeltracés.
▶ Uitzonderingen: bij wanddoorvoeren en in schakelkasten is onderschrijding van de minimale afstand acceptabel.
Ik heb hem apart gelegd. Mijn gedachte was dat het voor de kosten niet veel uitmaakt en dat er later makkelijker nog een andere kabel doorheen kan (bijv, andere stuurkabel of toch een 3fase draad) mocht het systeem een keer op de schop gaan. Maar die laatste redenering is wel een beetje vergezocht vermoed ik.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:00
Geinig, je ziet ook dat de target temp dynamisch meebeweegt met de omstandigheden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1knNGMyYT7aSWhkil8BXauIR-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nZvEV4ZnszOCxRlPVnz1vbWH.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 31-07 21:38
Misschien stel ik nu een blonde vraag, waarvoor dan mijn excuses alvast. Ik heb al heel wat gezocht maar kom niet echt een eenduidige oplossing of antwoord tegen.

Ik heb na enig overwegen de all-electric-boel maar een beetje versneld en krijg, in plaats van volgend jaar, volgende week al een tapwatervat (een Panasonic/OSO PAW-TD20C1E5). Voor de duidelijkheid, het betreft een VWL 55/6 met WVZ AI+ die nu hybride is aangesloten. CV ketel gaat er versneld uit omdat ons gasfornuis met oven eerder de geest gaf dan gepland en ik meteen helemaal maar van het gas af wil..

Nu ben ik aan het bekijken hoe het e.e.a. aan te sluiten en er vallen mij twee zaken op:

1. de driewegklep; die zie ik soms in de retour en soms in de aanvoer. Is dat ergens van afhankelijk? In de aanvoer komt mij het beste uit (qua aanpassen installatie)

2. in het schema van Vaillant zie ik een expansie vat in het primaire deel van de installatie in de retour. Bij mij zit hij (nog) in de retour in het secundaire circuit. Als ik de driewegklep in de aanvoer plaats dan staat volgens mij alle retour met elkaar in verbinding en kan ik het expansievat laten waar ie nu zit en lijkt een tweede mij overbodig toch?

Ergens ben ik bang toch iets over het hoofd te zien dus als iemand mij wijzer maken of gerust kan stellen in deze ben ik zeer geholpen :)

edit:

Alles bevindt zich dadelijk in dezelfde kast (foto). De minibuffer gaat er dan uit en het huidige expansievat zit aangesloten op ongeveer twee meter van het punt waar dadelijk de retour van het SWW vat en de retour van de radiatoren/VV bij elkaar komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cjl_xxshb4nabUuoXkJqjUzuc-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJSbnWREesH7VmSiH8ObdI8G.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Remar65 op 21-08-2024 20:39 ]

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-07 08:27
rover87 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:34:
Kan iemand mij vertellen of de driewegklep die ik nodig heb voor mijn aroTHERM universeel is? Zo zie ik ze van ESBE en Nefit-Bosch bijvoorbeeld. Kan alleen niet vinden of ik deze gewoon kan gebruiken.
Lijkt me wel. Je hebt 2 aders voor de stroomvoorziening van de klep, en de 3e om te schakelen. Ik heb deze: https://tameson.nl/produc...4inch-3-weg-230vac-relais

Voor SWW trouwens, Ik weet niet of je op iets anders doelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-07 08:27
Remar65 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:15:

1. de driewegklep; die zie ik soms in de retour en soms in de aanvoer. Is dat ergens van afhankelijk? In de aanvoer komt mij het beste uit (qua aanpassen installatie)
Ik ben geen installateur, maar volgens mij is een klep in de retour alles behalve een goed idee. Hydrolisch volgens mij minder efficiënt, maar ook ingewikkeld als je elders nog een klep hebt en daarmee de boel kunt blokkeren. Verder maakt het de positie van je expansievat ingewikkeld (of indien afgesloten, inefficiënt).

Ik weet niet waar je een driewegklep in de retour hebt gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:26
Remar65 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:15:
Misschien stel ik nu een blonde vraag, waarvoor dan mijn excuses alvast. Ik heb al heel wat gezocht maar kom niet echt een eenduidige oplossing of antwoord tegen.

Ik heb na enig overwegen de all-electric-boel maar een beetje versneld en krijg, in plaats van volgend jaar, volgende week al een tapwatervat (een Panasonic/OSO PAW-TD20C1E5). Voor de duidelijkheid, het betreft een VWL 55/6 met WVZ AI+ die nu hybride is aangesloten. CV ketel gaat er versneld uit omdat ons gasfornuis met oven eerder de geest gaf dan gepland en ik meteen helemaal maar van het gas af wil..

Nu ben ik aan het bekijken hoe het e.e.a. aan te sluiten en er vallen mij twee zaken op:

2. in het schema van Vaillant zie ik een expansie vat in het primaire deel van de installatie in de retour. Bij mij zit hij (nog) in de retour in het secundaire circuit. Als ik de driewegklep in de aanvoer plaats dan staat volgens mij alle retour met elkaar in verbinding en kan ik het expansievat laten waar ie nu zit en lijkt een tweede mij overbodig toch?

Ergens ben ik bang toch iets over het hoofd te zien dus als iemand mij wijzer maken of gerust kan stellen in deze ben ik zeer geholpen :)

edit:

Alles bevindt zich dadelijk in dezelfde kast (foto). De minibuffer gaat er dan uit en het huidige expansievat zit aangesloten op ongeveer twee meter van het punt waar dadelijk de retour van het SWW vat en de retour van de radiatoren/VV bij elkaar komen.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
3 wegklep in de aanvoer en de rest klopt.

Wat ik zou aanpakken is het leiding systeem. Deze is te dun van het T stuk tot de binnenunit.

TIP zet onder de binnenunit de 3 wegklep.
Koop slangen goede kwaliteit DN25 die je met ring op de 3 wegklep kunt draaien en op de boiler met verloop 3/4bi x 1”bu
Dat monteert heel snel en je kunt de boiler heel makkelijk eens eruit halen als dat moet

Voorbeeld, de driewegklep klep zit met een nippel rechtstreeks onder de binnenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqiaRHm7pMWA6XsmhUjhoWYyp8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yUZxtJ84pUcWRTpygBfh3m4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 22-08-2024 07:29 ]

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 31-07 21:38
Zwartoog schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:16:
[...]

Ik ben geen installateur, maar volgens mij is een klep in de retour alles behalve een goed idee. Hydrolisch volgens mij minder efficiënt, maar ook ingewikkeld als je elders nog een klep hebt en daarmee de boel kunt blokkeren. Verder maakt het de positie van je expansievat ingewikkeld (of indien afgesloten, inefficiënt).

Ik weet niet waar je een driewegklep in de retour hebt gezien?
Dat dacht ik dus ook al. Had wat posts gelezen in de diverse warmtepompdiscussies over wel of niet in de retour en dacht als die vraag er is dan zal er een reden zijn om hem soms in de retour te hebben. Een collega van mij gaf me hetzelfde advies, in de retour. Zal eens goed doorvragen waarom het bij hem blijkbaar wel zo zit. In mijn geval gaat ie gewoon in de aanvoer dus. Tnx!
Technician- schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:27:
[...]

3 wegklep in de aanvoer en de rest klopt.

Wat ik zou aanpakken is het leiding systeem. Deze is te dun van het T stuk tot de binnenunit.

TIP zet onder de binnenunit de 3 wegklep.
Koop slangen goede kwaliteit DN25 die je met ring op de 3 wegklep kunt draaien en op de boiler met verloop 3/4bi x 1”bu
Dat monteert heel snel en je kunt de boiler heel makkelijk eens eruit halen als dat moet

Voorbeeld, de driewegklep klep zit met een nippel rechtstreeks onder de binnenunit.

[Afbeelding]
Ik had al zo'n vermoeden dat ie in de aanvoer beter tot z'n recht zou komen dan in de retour. Dank dat je dit bevestigt.

Wat je op mijn foto ziet is de CV-ketel die eruit gaat, geen binnenunit. Het is nog vroeg, ik weet het ;)
Dit is de combinatie van een VWL55/6 met VWZ AI regelunit die je rechts ziet hangen.

Het leldingwerk wordt aangepast. Ben blij dat je de foto deelt van het aansluiten met slangen, die oplossing speelde al door mijn hoofd. Dat scheelt echt enorm veel werk in dat hokje en de meerkosten zijn redelijk beperkt. Krijg ook een mooie prijs voor de ketel en de boiler heb ik met 50% korting weten te scoren :Y

Tnx!

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-06 17:38
@Zwartoog @Remar65

De driewegklep in de retourleiding zie ik ook in bv. Systeemschema 0020185687, 0020194203, 0020194189, ... van Vaillant zelf (https://elearning.vaillan...fopool/Systeemschemas.pdf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

sjorsjuhmaniac schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:30:
[...]

Anders even met een ander kabeltje direct aansluiten op de kast/ebus in de unit. Dan kan je het misschien sneller uitsluiten.

@ApC_IcE
Voor diegene die het wilden weten. Het was dus de kabel. Zat er niet goed in in het blokje achter de thermostaat. Ze hebben utp gebruikt en dan 2x2 aders gecombineerd. 1 was los.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Zat even te hannesen met een arotherm pure, in hybride opstelling. Met de inbedrijfname.

Volgens de beschrijving moet je de warmwater aansluitingen op de hydrolische module afdoppen.
Ik begrijp niet hoe dat kan werken.

Maar afijn monteren ging mooi.

Maar de communicatie met de CV ketel nog niet aan de praat, volgens Vaillant moet dit met een buskoppelaar.

En ik kreeg maar geen flow in de installatie.
Volgens mijn komt dat doordat de druk op de 3wegklep te hoog wordt of dat er lucht blijft hangen.
Iemand enig idee?

• Technician-
De Pure is wel een heel mooi toestel ook.
Vakkundig en professioneel gebouwd

Wat foto’s.
Binnendeel geleverd met afsluiters met aftappers, heel degelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqgP4ScCX4cdfNC7Un2q5gP2JB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/weFDwI5n25LGJqkxxxp4OtaV.jpg?f=fotoalbum_large

Buitendeel met 15m voorgemonteerde modbuskabel. En wartels en tules voor invoeringen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/riAXZO3FaT98WZaRQ5HsJaGvrvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCsqiZ6qWxJ1xwtSfVKXL2Wb.jpg?f=fotoalbum_large

Raar stekkertje erbij om de modbus aan te sluiten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cp4XB72gPlNwGlfdzl0ZAtx-3ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hF41k1rRQnqhwcDu4PR75YdU.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog geluidsvideos van het ding maar moet die wel eerst draaien. Haha

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:41:
Zat even te hannesen met een arotherm pure, in hybride opstelling. Met de inbedrijfname.

Volgens de beschrijving moet je de warmwater aansluitingen op de hydrolische module afdoppen.
Ik begrijp niet hoe dat kan werken.

Maar afijn monteren ging mooi.

Maar de communicatie met de CV ketel nog niet aan de praat, volgens Vaillant moet dit met een buskoppelaar.

En ik kreeg maar geen flow in de installatie.
Volgens mijn komt dat doordat de druk op de 3wegklep te hoog wordt of dat er lucht blijft hangen.
Iemand enig idee?
Automatische ontluchterdop in de binnenunit staat open?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Technician-
DutchWing schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:09:
[...]

Automatische ontluchterdop in de binnenunit staat open?
Ja weet ik niet, er zat een niet draaibaar “tuutje” op.

• Technician-
Baal er wel van, van te voren met Vaillant gebeld, wat is er nodig, hoe pak ik dat aan.
Wat met de ww aansluitingen.

Nou gewoon afdoppen en E bus aansluiten.
Geen printjes nodig? Nee hoor.

Bij installatie bellen, ja u heeft een buskoppelaars print nodig, haha weet je dat niet

En nu kijk ik op de schema generator, en wat zie ik???
Dat je dus de cv ww en cv aanvoer moet verbinden en niet afdoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfANtiZmlJe24fE1VYaj4xrjvRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMAciXJMBBOtrY3x6PFhtOCg.jpg?f=fotoalbum_large

M.a.w. ze weten het zelf ook niet. Verdomme.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:56:
Baal er wel van, van te voren met Vaillant gebeld, wat is er nodig, hoe pak ik dat aan.
Wat met de ww aansluitingen.
Waarom volg je niet van elk merk die je wilt plaatsen gewoon de training en/of laat je de eerste warmtepomp door de fabrikant en/of leverancier de inbedrijfstelling uitvoeren?
Nou gewoon afdoppen en E bus aansluiten.
Geen printjes nodig? Nee hoor.

Bij installatie bellen, ja u heeft een buskoppelaars print nodig, haha weet je dat niet
In de installatie schema staan alle minimaal benodigdheden per setup.
Vaillant heeft afdeling TPA, stuur hun een mail met vragen.
En nu kijk ik op de schema generator, en wat zie ik???
Dat je dus de cv ww en cv aanvoer moet verbinden en niet afdoppen.
Ik dop ze bij de MEH97/6 gewoon af, desnoods even het ontluchtingsprogramma laten draaien?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:17:
[...]

Ja weet ik niet, er zat een niet draaibaar “tuutje” op.
Ik ken alleen de MEH 97/6 ik plaats hoofdzakelijk monoblocks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
DutchWing schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 23:11:
[...]

Waarom volg je niet van elk merk die je wilt plaatsen gewoon de training en/of laat je de eerste warmtepomp door de fabrikant en/of leverancier de inbedrijfstelling uitvoeren?

[...]

In de installatie schema staan alle minimaal benodigdheden per setup.
Vaillant heeft afdeling TPA, stuur hun een mail met vragen.

[...]

Ik dop ze bij de MEH97/6 gewoon af, desnoods even het ontluchtingsprogramma laten draaien?
toon volledige bericht
Die Pure kwam plots tussendoor, normaliter alleen de R290. Dacht die is het zelfde grotendeels maar dat is niet helemaal zo.
Een training ga ik dan ook doen.
Zal Vaillant deze ook inbedrijf laten stellen, dat zal leerzaam zijn of mischien hebben ze de Pure in de training en kan ik die eens volgen.

Heb TPA gemaild, volgens mij is die voor hun ook vrij nieuw en weten ze het niet helemaal zeker ook gezien tegenstrijdige info die ik gehad heb.

Maakt niet uit, uiteindelijk komt het goed.
Het is alleen irritant dat als je de hele dag monteert en om 16:30 een ibs doet en om 18:30 de boel niet werkend moet verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

ApC_IcE schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:30:
[...]

Voor diegene die het wilden weten. Het was dus de kabel. Zat er niet goed in in het blokje achter de thermostaat. Ze hebben utp gebruikt en dan 2x2 aders gecombineerd. 1 was los.
Shit, alsnog een vastloper, maar kwam al verder in het menu.

Is het normaal dat ze 4 aders gebruiken bij het aansluiten van de thermostaat?
Aan de achterkant zitten maar 2 pinnetjes.

Nieuwe thermostaat vind wel de installatie echter krijg ik dan de installatieassistent waar ik vastloop omdat ik niet alle instellingen weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@ApC_IcE Vaillant specificeert (uit m'n hoofd) 0.75 mm² voor de thermostaat. Een enkele UTP ader is dan te dun.
Voor korte afstand niet erg, op lange afstand zou dat storingen kunnen veroorzaken.
Ik zou ze dan wel samenknijpen in een huls, juist om dit soort problemen voor te zijn.

Het protocol werkt door de belasting te veranderen en zo de busspanning aan te passen en is daarom relatief gevoelig voor de draadweerstand.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Proton_ schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:29:
@ApC_IcE Vaillant specificeert (uit m'n hoofd) 0.75 mm² voor de thermostaat. Een enkele UTP ader is dan te dun.
Voor korte afstand niet erg, op lange afstand zou dat storingen kunnen veroorzaken.
Ik zou ze dan wel samenknijpen in een huls, juist om dit soort problemen voor te zijn.

Het protocol werkt door de belasting te veranderen en zo de busspanning aan te passen en is daarom relatief gevoelig voor de draadweerstand.
Thanx, de afstand is zeker 25meter, misschien wel 30. Ja ik heb er nog naar gekeken maar het blokje achterin de thermostaat is minimaal. dus ik heb ze ouderwets in elkaar gedraaid. Ik heb niet zulke kleine hulsjes. Dus die zal ik nog eens kopen.

Nu hebben we nog een warmwater buffer elektrisch (ook in verband met de afstand), en een houtkachel. dus ik wacht even tot de installateur terug is van vakantie half sept. Die nam ineens spontaan zijn telefoon op. |:(

Nu nog die installatie weer maken in de thermostaat zoals hij was. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ApC_IcE 2 utp geleiders is nog krap zat trouwens (komt op 0.4-0.5 mm²). Als de kabel nergens anders voor wordt gebruikt zou ik 4 aders samen nemen en eventueel de laatste 20 centimeter met een andere kabel (tweeling, telefoon, luidspreker) voor in het blokje.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Proton_ schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:49:
@ApC_IcE 2 utp geleiders is nog krap zat trouwens (komt op 0.4-0.5 mm²). Als de kabel nergens anders voor wordt gebruikt zou ik 4 aders samen nemen en eventueel de laatste 20 centimeter met een andere kabel (tweeling, telefoon, luidspreker) voor in het blokje.
Lastig, ik kan niet de kabel meer vervangen, die gaat door muren en vloer en mantelbuizen en garage etc.
Het heeft ook 2 jaar prima gefunctioneerd. Dus de kabel zal het probleem niet zijn. Nu de instellingen in de thermostaat weer terug krijgen. Vaillant gebeld maar die doet dat niet telefonisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@Technician- Arotherm Pure buitendeel modbus en de rest bij Vaillant is e-bus toch?
Ik heb hier een offerte met de pure in een all-electric configuratie (plus een aparte Atlantic IV) wp-boiler).
Moet nog vragen of er een BUH bij zit.

Als de pure serie voor de "TPA" na meer dan een jaar nog vrij nieuw is
en de technische documentatie geen correctie bijlage bevat ...
Wacht ik nog even af.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 23-08-2024 22:05 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Vandaag een nieuwe meterkast laten installeren. Nu was het alleen niet duidelijk welke zekering automaat voor de Arotherm Plus 75/6A nodig is? Is dat een 1 fase 16A C ? Uit de handleiding is dat niet heel duidelijk. Welke passen jullie toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:16
pc_slopert schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:13:
Vandaag een nieuwe meterkast laten installeren. Nu was het alleen niet duidelijk welke zekering automaat voor de Arotherm Plus 75/6A nodig is? Is dat een 1 fase 16A C ? Uit de handleiding is dat niet heel duidelijk. Welke passen jullie toe?
in de handleiding staat C maar hoor van iedereen dat B ook prima kan. Hier een C in gezet. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
dunklefaser schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:04:
@Technician- Arotherm Pure buitendeel modbus en de rest bij Vaillant is e-bus toch?
Ik heb hier een offerte met de pure in een all-electric configuratie (plus een aparte Atlantic IV) wp-boiler).
Moet nog vragen of er een BUH bij zit.

Als de pure serie voor de "TPA" na meer dan een jaar nog vrij nieuw is
en de technische documentatie geen correctie bijlage bevat ...
Wacht ik nog even af.
De Pure binnendeel met aanduiding IS heeft een multifunctioneel BUH ingebouwd. Kan op 3fase, 2x 1 fase en 1 fase, van 5,4 - 2kw instelbaar.
Kijk even naar het type binnendeel.

De manual is veel te beperkt opgesteld. Klopt.
Staat alleen in hoe je een tank aansluit terwijl Vaillant het als hybride systeem aanbiedt. En dan later met extra printjes aankomt. Irritant vind ik.
Maar al met al ziet het er heel goed uit wel.
En exacte dezelfde regelaar en menu’s als de plus.

Eenmaal een paar dingen wetend moet dit in het vervolg geen probleem zijn.
Mijn enige twijfel is of het “ingekochte” buitendeel van voldoende kwaliteit is.
Voordeel van de twijfel: wartel invoeren, 4 zijdig kunnen invoeren koelleiding.
Gold fin coating condensor.
Zwaar qua gewicht.

Kgrappige is dat de 85 (8kw) 2 keer in de meldcodelijst staat, 1 met €3025 en 1 met € 3225 subsidie.
Prijs/kwaliteit/subsidie verhouding is zeer gunstig vergeleken met split concurrentie van Remeha/Intergas en die soort jongens.

De prestatietabel bij -7C is ook heel goed.

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 23-08-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinibo
  • Laatst online: 31-07 17:43
Ik heb zojuist deze vraag gesteld: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2261172.
Welke Vaillant gebruiker kan hier advies geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-08 13:13
pinibo schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:45:
Ik heb zojuist deze vraag gesteld: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2261172.
Welke Vaillant gebruiker kan hier advies geven?
Ja, hier ga je natuurlijk geen objectieve mening krijgen, in een Vaillant topic :+. Je vraag staat goed waar hij staat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Ben even aan het bekijken welke kabels ik nodig heb voor het aansluiten van de ArothermPlus 75/6A.

1. Ik heb nog een grondkabel liggen die net lang genoeg is, met 3 aders en mantel.
2. Wat betreft de e-bus kabel krijg je die bij de VWZ AI Plus?
3. Welke kabel moet er nog meer naar de buitenunit?
4. Is het handig nog extra kabels te leggen voor toekomstig gebruik of metingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-08 20:49
Vraagje over 7kW Arotherm Plus in all electric met Itho 270 vat. Ik heb vragen over de nut van het buffervat. Ik heb wat error met Vaillant die zo damn veel componenten zit toe te voegen dat ik wil onderzoeken of ik buffervat en evt. 2e pomp weg kan laten.

Boven op slaapkamers en badkamer radiatoren met thermostaatkraan. Beneden 70m2 in woonkamer/keuken betonvloer met 7 groepen vloerverwarming op één verdeler met pomp.

Sinds pasen betrokken, vorige bewoners hadden een gasverbruik van 1600-1800m3. Dakisolatie, vloerisolatie, spouwmuurisolatie en ramen gedaan.

Ik probeer deze installatiegids als inspiratie te nemen, pagina 44 tm 47
https://easyfairsassets.c...OKTOBER_2021_ONLINE-1.pdf

Wat ik heb aangeschafd
  • aroTHERM+ VWL 75/6 230V
  • VWZ MEH 97/6 MB3
  • boilervoeler uniSTOR
  • Ontkopp.buffer VP RW 45/2 B
  • sensoCOM VRC 720f syst.reg.
  • VR 921 communicatie modelu int
  • Itho 270 vat met laadmodule
Hydraulische module hangt, hydraulische module hangt, vat ligt, maar nu twijfel ik enorm over de noodzaak/wijsheid van het buffervat. Er lijkt in de installatiegids van Vaillant geen scenario waar er geen buffervat zit.

Typisch van het systeem is dus, geen open radiator of verdeler en geen AVDO, wat me vragen doet stellen bij het buffervat. Buffervat in serie op de retour uiteraard geen probleem, maar daar tackel ik alleen een groter systeemvolume mee wat ik ook nog eens enkel kan garanderen door een AVDO te plaatsen.

Buffervat in parallel kan, pomp kan lekker z'n runs maken, defrosts, en hydraulisch gescheiden van afgite, maar Vaillant wil dan weer meteen een pompgroep VDM10 en mengmodule VR70 gaan toepassen. Dat kan ik toch moeilijk verkroppen, weer € 1000 erbij.

Zou ik zonder buffervat kunnen? Of toch in serie of parallel? Als in parallel, kan ik dan zonder pompgroep en mengmodule en zelf gewoon een secundaire pomp in de aanvoer zetten van mijn afgitesysteem (waar wordt die pomp dan aangestuurd?)

Ben benieuwd naar de meningen/ervaringen. Bedankt alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
drboneym schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:30:
Vraagje over 7kW Arotherm Plus in all electric met Itho 270 vat. Ik heb vragen over de nut van het buffervat. Ik heb wat error met Vaillant die zo damn veel componenten zit toe te voegen dat ik wil onderzoeken of ik buffervat en evt. 2e pomp weg kan laten.

Boven op slaapkamers en badkamer radiatoren met thermostaatkraan. Beneden 70m2 in woonkamer/keuken betonvloer met 7 groepen vloerverwarming op één verdeler met pomp.

Sinds pasen betrokken, vorige bewoners hadden een gasverbruik van 1600-1800m3. Dakisolatie, vloerisolatie, spouwmuurisolatie en ramen gedaan.

Ik probeer deze installatiegids als inspiratie te nemen, pagina 44 tm 47
https://easyfairsassets.c...OKTOBER_2021_ONLINE-1.pdf

Wat ik heb aangeschafd
  • aroTHERM+ VWL 75/6 230V
  • VWZ MEH 97/6 MB3
  • boilervoeler uniSTOR
  • Ontkopp.buffer VP RW 45/2 B
  • sensoCOM VRC 720f syst.reg.
  • VR 921 communicatie modelu int
  • Itho 270 vat met laadmodule
Hydraulische module hangt, hydraulische module hangt, vat ligt, maar nu twijfel ik enorm over de noodzaak/wijsheid van het buffervat. Er lijkt in de installatiegids van Vaillant geen scenario waar er geen buffervat zit.

Typisch van het systeem is dus, geen open radiator of verdeler en geen AVDO, wat me vragen doet stellen bij het buffervat. Buffervat in serie op de retour uiteraard geen probleem, maar daar tackel ik alleen een groter systeemvolume mee wat ik ook nog eens enkel kan garanderen door een AVDO te plaatsen.

Buffervat in parallel kan, pomp kan lekker z'n runs maken, defrosts, en hydraulisch gescheiden van afgite, maar Vaillant wil dan weer meteen een pompgroep VDM10 en mengmodule VR70 gaan toepassen. Dat kan ik toch moeilijk verkroppen, weer € 1000 erbij.

Zou ik zonder buffervat kunnen? Of toch in serie of parallel? Als in parallel, kan ik dan zonder pompgroep en mengmodule en zelf gewoon een secundaire pomp in de aanvoer zetten van mijn afgitesysteem (waar wordt die pomp dan aangestuurd?)

Ben benieuwd naar de meningen/ervaringen. Bedankt alvast!
toon volledige bericht
In principe kan 70 m2 vloerverwarming prima in de bufferbehoefte voorzien, dus wat dat betreft is er geen buffervat nodig. Maar dat geldt vooral als je een pomploze verdeler hebt.

Ik vind menggroepen e.d. ook vaak onnodig voor eensgezinswoningen. En Vaillant maakt het al gauw complex / duur in hun installatieschema's inderdaad. Dus ik ben het er mee eens dat je dit probeert te vermijden.

Waarom wil je vasthouden aan een pompverdeler? Wil je een hogere aanvoertemperatuur i.v.m. de radiatoren boven? Als je de verdeler vervangt / ombouwt tot pomploos, kan je goedkoper stoken, en zonder buffervat. Dan moeten je leidingen wel dik genoeg zijn, en als je 't boven (vlot) warm wil krijgen, zul je waarschijnlijk aan bijverwarming moeten denken.

Maar goed: zolang je een ingeschakeld backup-element hebt, kan de Vaillant met slechts 20 liter systeeminhoud toe. Dan zie ik eigenlijk niet waarom een buffer nodig is, zelfs met pompverdeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@drboneym in de Nederlandse installatiebundel staan twee voorbeelden met 'directe groep'. Wel met w/w warmtepompen.

In de Engelse/Britse installatiebundel staat onder 3.4 pg 37 wat je wil. NB: werkt alleen met voldoende ongeregelde inhoud, een thermostatische verdeler kan dus ook niet.

https://professional.vail...ematics-setup-2831195.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
OK super! Dank voor het wijzen in wat mogelijkheden.

@marcop23 met je opmerking over hogere aanvoertemperatuur, nee dat hoeft van mij absoluut niet, met 35° aanvoer kan de bovenverdieping 'van de kou af' als dat door mijn radiatoren raast. Ik ben op het punt dat een kwartje aan het vallen is: dus een verdeler met pomp mengt aanvoertemperatuur water van bijv. 65° terug tot zo'n 35-45° en regelt in een ideale wereld ook zijn pompsnelheid op basis van een gewenste delta T tussen aanvoer en retour? (volgens mij geef ik die WILO pomp dan teveel credits want die staat gewoon ingesteld op rechtdoor blijven vlammen)

Dus als ik met 35° aan kom rechtstreeks vanuit de warmtepomp is het gewoon gefixt, maar moeten mijn radiatoren het ook doen met die 35°. Dat lijkt me geen probleem, boven hoeven ze de ruimte net van de kou af te kunnen krijgen in diepe winter, eventueel airco als bijverwarmer mogelijk.

Dan nog het stukje over de diameters:

Buisdiameters, 12meter DN25 RVS flexbuis van buitenunit naar binnenunit (3 meter omhoog), daarna een 28mm hoofdleiding door het huis die na 16 meter (6 meter omlaag) ergens in een vloer verdwijnt en 10 meter verderop eruit komt als Uponor 25 waarna hij direct op mijn VV verdeler met pomp komt.

Redt de pomp in de buitenunit het om die afstand te overbruggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
drboneym schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:02:
OK super! Dank voor het wijzen in wat mogelijkheden.

@marcop23 met je opmerking over hogere aanvoertemperatuur, nee dat hoeft van mij absoluut niet, met 45° aanvoer kan de bovenverdieping 'van de kou af' als dat door mijn radiatoren raast. Ik ben op het punt dat een kwartje aan het vallen is: dus een verdeler met pomp mengt aanvoertemperatuur water van bijv. 65° terug tot zo'n 35-45° en regelt in een ideale wereld ook zijn pompsnelheid op basis van een gewenste delta T tussen aanvoer en retour? (volgens mij geef ik die WILO pomp dan teveel credits want die staat gewoon ingesteld op rechtdoor blijven vlammen)
Klopt helemaal :)

Veelal staan die pompen gewoon op een vast vermogen inderdaad. Soms met een "pompschakelaar", zodat de pomp alleen aan gaat als er de aanvoer warm wordt (zodat de pomp in de zomer niet hoeft te draaien). Daar zit verder meestal geen slimmigheid in.
Dus als ik met 35° aan kom rechtstreeks vanuit de warmtepomp is het gewoon gefixt, maar moeten mijn radiatoren het ook doen met die 35°. Dat lijkt me geen probleem, boven hoeven ze de ruimte net van de kou af te kunnen krijgen in diepe winter, eventueel airco als bijverwarmer mogelijk.

Dan nog het stukje over de diameters:

Buisdiameters, 12meter DN25 RVS flexbuis van buitenunit naar binnenunit (3 meter omhoog), daarna een 28mm hoofdleiding door het huis die na 16 meter (6 meter omlaag) ergens in een vloer verdwijnt en 10 meter verderop eruit komt als Uponor 25 waarna hij direct op mijn VV verdeler met pomp komt.

Redt de pomp in de buitenunit het om die afstand te overbruggen?
28 mm staal komt ongeveer overeen met DN25 en is voldoende voor de volledige flow van 1200 L/min L/uur. 25mm Uponor heeft een kleinere diameter (20 mm). Die laatste is dus iets dunner, maar dat is geen ramp, omdat de flow naar de radiatoren dan al afgesplitst is (toch?).

Je noemt overigens "mijn verdeler met pomp", maar uit de rest van je bericht haal ik dat je de pomp wel weg wil doen?

De pomp in de Vaillant is krachtig genoeg. Wel is het fijn als je niet te veel scherpe bochten (knietjes) in je systeem hebt i.v.m. mogelijk stromingsgeluid. Ook is het handig als je radiatoren ingeregeld kunnen worden d.m.v. een voetventiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
marcop23 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:22:
[...]

Klopt helemaal :)

Veelal staan die pompen gewoon op een vast vermogen inderdaad. Soms met een "pompschakelaar", zodat de pomp alleen aan gaat als er de aanvoer warm wordt (zodat de pomp in de zomer niet hoeft te draaien). Daar zit verder meestal geen slimmigheid in.

[...]

28 mm staal komt ongeveer overeen met DN25 en is voldoende voor de volledige flow van 1200 L/min. 25mm Uponor heeft een kleinere diameter (20 mm). Die laatste is dus iets dunner, maar dat is geen ramp, omdat de flow naar de radiatoren dan al afgesplitst is (toch?).

Je noemt overigens "mijn verdeler met pomp", maar uit de rest van je bericht haal ik dat je de pomp wel weg wil doen?

De pomp in de Vaillant is krachtig genoeg. Wel is het fijn als je niet te veel scherpe bochten (knietjes) in je systeem hebt i.v.m. mogelijk stromingsgeluid. Ook is het handig als je radiatoren ingeregeld kunnen worden d.m.v. een voetventiel.
toon volledige bericht
1200 l/min, dan zou je toch zeker naar DN350 moeten gaan. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@drboneym Je wil dus met de wp max. 35 °C maken en aan het eind van je aanvoertraject van 38 m
een mengende vloerverwarmingsverdeler gebruiken? - Heb je al het "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" bekeken?
Daar staat ook iets over (mengende) vloerverwarmingsverdelers.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
dunklefaser schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:25:
@drboneym Je wil dus met de wp max. 35 °C maken en aan het eind van je aanvoertraject van 38 m
een mengende vloerverwarmingsverdeler gebruiken? - Heb je al het "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" bekeken?
Daar staat ook iets over (mengende) vloerverwarmingsverdelers.
Ik zette 35° neer omdat ik niet met veel meer dan 40° mijn vloer in wil gaan voor comfort. Kan natuurlijk wel dat aanvoertemperatuur aan de warmtepomp 50° moet zijn om uiteindelijk met 40° mijn verdeler te bereiken. Het idee was om dat te blijven tweaken tot comfort is bereikt.

Wel goeie opmerking die open vraag (ik denk dat het een opmerking was verpakt in een vraag), helaas staat er niet veel uitgebebreids op die TS daar, maar als ik er verder op google zie ik inderdaad dat mengverdelers niet veel kunnen met <45°.

Hoe doen ze dat bij hybride systemen dan? Die maken toch ook geen >45° als het buiten 16° is en de thermostaat vraagt voor 19°. Wat gebeurd er dan bij zo'n mengende verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
marcop23 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:22:
[...]

28 mm staal komt ongeveer overeen met DN25 en is voldoende voor de volledige flow van 1200 L/min L/uur. 25mm Uponor heeft een kleinere diameter (20 mm). Die laatste is dus iets dunner, maar dat is geen ramp, omdat de flow naar de radiatoren dan al afgesplitst is (toch?).

Fijn te horen dat die pomp sterk genoeg is, dat haal je dan uit die L/u neem ik aan.

Mijn verdeler met pomp is inderdaad de huidige situatie. Als ik geen buffervat in parallel plaats zou ik hem eruit slopen, zo niet dan zou ik hem laten zitten denk ik. Maar ik zit nu op de lijn van geen buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@drboneym Je hebt gelijk, in de TS van "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
staat niet zoveel over de relatie tussen warmtepomp en het type vloerverwarmingsverdeler.
Sommige nieuwere verdelers kunnen voor een wp "omgebouwd" worden en mengen dan niet meer bij.
Ik vermoed maar dat dit deel in de FAQ nog wat uitgebreid gaat worden - of niet @Proton_?

Citaat:
"Mijn verdeler met pomp is inderdaad de huidige situatie. Als ik geen buffervat in parallel plaats zou ik hem eruit slopen, zo niet dan zou ik hem laten zitten denk ik. Maar ik zit nu op de lijn van geen buffervat."

Ik zou me ook nog een beetje in de relatie tussen aanvoertemperatuur en COP verdiepen.

[ Voor 30% gewijzigd door dunklefaser op 26-08-2024 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
drboneym schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:58:
[...]

Hoe doen ze dat bij hybride systemen dan? Die maken toch ook geen >45° als het buiten 16° is en de thermostaat vraagt voor 19°. Wat gebeurd er dan bij zo'n mengende verdeler?
Ja dat is een goeie vraag. Vaak doen hybride-boeren aan geen enkele vorm van optimalisatie. Lekker hoge (standaard) stooklijn, niet hydraulisch optimaliseren. En als de WP het dan niet trekt, dan stookt de cv de boel wel weer naar 60 graden. Het gaat installateurs om twee dingen: snel thuis zijn, en geen comfortklachten achteraf krijgen. En als je de pompverdeler gaat verbouwen, loop je bij beide factoren een flink risico.

Op Tweakers zijn de meesten veel meer van het optimaliseren: we willen een hoge COP, dus een lage aanvoertemperatuur, en dat mag best wat werk (uren) kosten. Dat geldt zowel voor de installatie (weglaten pompverdeler, geen parallel buffervat) als achteraf (logging, tuning stooklijn). Niet voor niets heten we Tweakers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:39

Seafarer

XXX

drboneym schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:58:
[...]

Ik zette 35° neer omdat ik niet met veel meer dan 40° mijn vloer in wil gaan voor comfort. Kan natuurlijk wel dat aanvoertemperatuur aan de warmtepomp 50° moet zijn om uiteindelijk met 40° mijn verdeler te bereiken. Het idee was om dat te blijven tweaken tot comfort is bereikt.

Wel goeie opmerking die open vraag (ik denk dat het een opmerking was verpakt in een vraag), helaas staat er niet veel uitgebebreids op die TS daar, maar als ik er verder op google zie ik inderdaad dat mengverdelers niet veel kunnen met <45°.

Hybride verdeler?

https://therminon.nl/prod...ie/verdelers/hybrid-line/

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-07 22:11
Vandaag is Vaillant langs geweest voor een onderhoudsbeurt. De monteur is 50 minuten bezig geweest en dat was exclusief boiler. Hij heeft een stresstest uitgevoerd, de buitenunit geheel schoongemaakt (ook van binnen), et Cetera. De boiler zit ingewikkeld in glaswol dus heeft hij deze niet gecheckt (normaliter gebeurt dat wel; vooral de anode). Volgende keer zorg ik ervoor dat hij er bij kan.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
ben2513 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:13:
Vandaag is Vaillant langs geweest voor een onderhoudsbeurt. De monteur is 50 minuten bezig geweest en dat was exclusief boiler. Hij heeft een stresstest uitgevoerd, de buitenunit geheel schoongemaakt (ook van binnen), et Cetera. De boiler zit ingewikkeld in glaswol dus heeft hij deze niet gecheckt (normaliter gebeurt dat wel; vooral de anode). Volgende keer zorg ik ervoor dat hij er bij kan.
Onderhoudsabonnement? 1 ste "onderhoudsbeurt"? - Kosten?
Stresstest - Wat moet ik me hierbij voorstellen?
Schoonmaken (verdamper) kan je waarschijnlijk in toekomst zelf doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
dunklefaser schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:25:
[...]

De antwoorden op jouw vragen zijn wel gewoon bekend hoor. Kwam hier al vaak ter sprake, ook het nut ervan. Maar volgens mij ben ik de eerste die nu echt een onderhoudsbeurt had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KryAK-XsB8giEFYzgWvUp_0yuzg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/37ctb49mNwgvrxlUsDUwmVlt.png?f=user_large

De stresstest kun je via de binnenunit instellen. Geen idee wat dit inhoudt. Staat vast in de handleiding

[ Voor 7% gewijzigd door ben2513 op 27-08-2024 11:39 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
dunklefaser schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:25:
[...]

Okee geen L/W maar toch: MotorBeast in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

NB: wordt al 4 jaar mee verwarm en net zoals met L/W meestal 24/7.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 27-08-2024 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
MotorBeast schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:55:
[...]

Okee geen L/W maar toch: MotorBeast in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

NB: wordt al 4 jaar mee verwarm en net zoals met L/W meestal 24/7.
Het is gewoon een afweging die je maakt hoor. Ik vind het geruststellend dat dit jaarbedrag is wat wij ervoor betalen, ook al gaat de hele warmtepomp stuk. Het contract is een soort van extra garantie, want ook materiaal en arbeid is inbegrepen. Ik vind het zo erg niet.

Lucht/lucht zijn natuurlijk ook veel goedkoper. Als bij mijn warmtepomp iets stuk gaat wordt het heel snel heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ben2513 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:01:
[...]

Het is gewoon een afweging die je maakt hoor. Ik vind het geruststellend dat dit jaarbedrag is wat wij ervoor betalen, ook al gaat de hele warmtepomp stuk. Het contract is een soort van extra garantie, want ook materiaal en arbeid is inbegrepen. Ik vind het zo erg niet.

Lucht/lucht zijn natuurlijk ook veel goedkoper. Als bij mijn warmtepomp iets stuk gaat wordt het heel snel heel duur.
Enige verschil is volgens mij dat jij een circulatiepomp hebt, driewegklep en een magneetfilter. Die laatste kan je volgens mij ook makkelijk zelf schoonmaken. Techniek van compressor etc zal weinig uitmaken. Maar wat je wil natuurlijk.

Veel goedkoper is ook een fabeltje. Heb er 3 hangen maakte 4 jaar geleden €5500,- zonder subsidie en natuurlijk geen warm water. Zet je er een WP Boiler bij kom je al snel bij prijzen die in de buurt van L/W komen. Komt er hier een L/W doe ik onderhoud ook gewoon zelf. Met een historisch gasverbruik van zo'n 900/1000m3 bespaar ik anders niet veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
ben2513 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:37:
[...]

De antwoorden op jouw vragen zijn wel gewoon bekend hoor. Kwam hier al vaak ter sprake, ook het nut ervan. Maar volgens mij ben ik de eerste die nu echt een onderhoudsbeurt had.

[Afbeelding]

De stresstest kun je via de binnenunit instellen. Geen idee wat dit inhoudt. Staat vast in de handleiding
FYI: dit aanbod bestond niet in België tot voor kort, maar nu wel, maar helaas wel met flink andere prijzen: https://www.vaillant.be/c...houdscontract-warmtepomp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:32
Wim Leers schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 00:03:
[...]

FYI: dit aanbod bestond niet in België tot voor kort, maar nu wel, maar helaas wel met flink andere prijzen: https://www.vaillant.be/c...houdscontract-warmtepomp/
Die prijsverschillen zijn wel hallucinant ... Na een nare ervaring met onze installateur hebben we wel zo'n contract genomen en de Vaillant-onderhoudsman is hier toch een uurtje of twee bezig geweest om alles deftig te configureren, de buitenunit schoon te maken, ... Maar voor die prijs mag het ook wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ben2513
Elpenoor schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 06:20:
[...]

Die prijsverschillen zijn wel hallucinant ... Na een nare ervaring met onze installateur hebben we wel zo'n contract genomen en de Vaillant-onderhoudsman is hier toch een uurtje of twee bezig geweest om alles deftig te configureren, de buitenunit schoon te maken, ... Maar voor die prijs mag het ook wel.
Ik vond het dus ook extra interessant omdat Vaillant onderhoud en reparaties uitvoert en niet de installateur. Bovendien krijg je, in de winter, voorrang op reparaties en onderdelen. Ik vind het de moeite dus wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Poeha zeg, wat een ingewikkelde koppelingen op die hydraulische module. Dit topic ook wat doorgespit en dat bracht me erg aan het twijfelen.

Vaillant technische ondersteuning gebeld en die waren haast sprakeloos toen ze m'n twijfel hoorde "gewoon koppelingen gebruiken die erbij zitten" en daarmee uut, waarna mn zelfvertrouwen tot dieptepunt zonk lol.

uiteindelijk met de info hier en het vaillant YouTube filmpje op pauze en terug maar de knoop doorgehakt.

28 pers naar 1" buitendraad puntstukken voor CV en Boiler, viega artikelnummer 106508

28 pers naar 1.1/4 wartel 2 delig koppeling naar insteekstuk spie 28 naar 1" buitendraad om naar mijn 1" wartel van mijn rvs flex ribbelboord te gaan. Viega artikelnummers 265700 en Xpress 38172.

Morgen ligt het klaar voor me.

Nu bijna klaar voor het integreren in m'n CV systeem en toepassen vuilfilter en microbelontluchter.

Nog een vraag die mij rest, nu de gasketel eruit gesloopt is vraag ik me af of die 20cm 22mm die van de 28mm eruit moet slopen en vervangen voor 28mm. Flink wat werk waar ik weinig zicht heb op de 'return'. Maakt dat echt significant verschil voor m'n flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Omdat mijn eigen topic geen reactie opleverde en ik hele tegenstrijdige informatie op internet vind, probeer ik het hier even.

Kort gezegd heb ik een Vaillant aroTHERM plus WP met VWZ MEH 97/6 binnenunit en sensoCOMFORT systeemregelaar VRC 720/2 en zoek ik daar de juiste internetmodule voor.

Ik kom daarbij uit op 3 opties:
  1. sensoNET wandmodule
  2. sensoNET "onder de ketel" module
  3. myVaillant Connect internetmodule
Als ik het zo bekijk, kwam ik er al een keer achter dat de binnenunit die ik heb niet geschikt is voor een internetmodule "onder de ketel", er zit ook niks van aansluitingen daar, en zou het dus gaan om de wandmodule van dezelfde sensoNET. Echter zie ik ook her en der dat de myVaillant Connect juist het nieuwe is, met warmtepompen werkt én Apple HomeKit connectiviteit heeft (hoe beperkt ook).

Nu zag ik dat er genoeg eigenaren van de aroTHERM plus met VWZ MEH 97/6 hier rondhangen, kunnen jullie aangeven welke module jullie in gebruik hebben? Is dat de sensoNET wandmodule of toch de myVaillant Connect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
MooDyBLueS schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:32:
Omdat mijn eigen topic geen reactie opleverde en ik hele tegenstrijdige informatie op internet vind, probeer ik het hier even.

Kort gezegd heb ik een Vaillant aroTHERM plus WP met VWZ MEH 97/6 binnenunit en sensoCOMFORT systeemregelaar VRC 720/2 en zoek ik daar de juiste internetmodule voor.

Ik kom daarbij uit op 3 opties:
  1. sensoNET wandmodule
  2. sensoNET "onder de ketel" module
  3. myVaillant Connect internetmodule
Als ik het zo bekijk, kwam ik er al een keer achter dat de binnenunit die ik heb niet geschikt is voor een internetmodule "onder de ketel", er zit ook niks van aansluitingen daar, en zou het dus gaan om de wandmodule van dezelfde sensoNET. Echter zie ik ook her en der dat de myVaillant Connect juist het nieuwe is, met warmtepompen werkt én Apple HomeKit connectiviteit heeft (hoe beperkt ook).

Nu zag ik dat er genoeg eigenaren van de aroTHERM plus met VWZ MEH 97/6 hier rondhangen, kunnen jullie aangeven welke module jullie in gebruik hebben? Is dat de sensoNET wandmodule of toch de myVaillant Connect?
toon volledige bericht
Mijn leverancier raadt deze aan: Vaillant sensoNET VR921 internetmodule, Vaillant artikelnummer 0020260962. Ik heb hem nog niet draaien maar heb op hun advies die erbij genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwlem3qqLTcEwcNmrW5Vo92G1ls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/doSwDeGvMafdwQFQK8VEtxFu.jpg?f=fotoalbum_large

Live vanuit de war room voor de nieuwsgierigen #ditiseensafespacetoch? #plzdontjudge

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@drboneym en @Proton_ thanks!

Als ik de gelinkte reactie van BjornHero doorlees dan kunnen beide dus en moeten ze beide op de eebus aangesloten worden. Zit er dan nog verschil in functionaliteit? Er is nogal een verschil in prijs namelijk, ±240 voor de VR921 wand model waar drboneym het over heeft en ±130 voor de myVaillant Connect. Die laatste heeft ogenschijnlijk als voordeel dat hij Apple HomeKit koppeling heeft, maar als nadeel alleen Wi-Fi.

Nu loopt er al een UTP-kabel in de technische ruimte, waarschijnlijk ter voorbereiding op een internet module. Dus dan heeft de VR921 lichtelijk de voorkeur, ondanks de prijs.

Nu vraag ik me alleen af: ik zie wel een reeks kabels uit de binnenunit komen (rechtsonder) en die zitten netjes ge-tiewrapped aan elkaar, maar nergens zie ik een open verbinding, koppelstuk of plek waar ik van af kan tappen om een module op aan te sluiten. Zou het een kwestie worden van (de juiste) kabel doorknippen en dan met wago-lasklemmen opsplitsen zodat de module ertussen kan? Indien nodig kan ik een foto maken van mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
MooDyBLueS schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:06:
@drboneym en @Proton_ thanks!

Als ik de gelinkte reactie van BjornHero doorlees dan kunnen beide dus en moeten ze beide op de eebus aangesloten worden. Zit er dan nog verschil in functionaliteit? Er is nogal een verschil in prijs namelijk, ±240 voor de VR921 wand model waar drboneym het over heeft en ±130 voor de myVaillant Connect. Die laatste heeft ogenschijnlijk als voordeel dat hij Apple HomeKit koppeling heeft, maar als nadeel alleen Wi-Fi.

Nu loopt er al een UTP-kabel in de technische ruimte, waarschijnlijk ter voorbereiding op een internet module. Dus dan heeft de VR921 lichtelijk de voorkeur, ondanks de prijs.

Nu vraag ik me alleen af: ik zie wel een reeks kabels uit de binnenunit komen (rechtsonder) en die zitten netjes ge-tiewrapped aan elkaar, maar nergens zie ik een open verbinding, koppelstuk of plek waar ik van af kan tappen om een module op aan te sluiten. Zou het een kwestie worden van (de juiste) kabel doorknippen en dan met wago-lasklemmen opsplitsen zodat de module ertussen kan? Indien nodig kan ik een foto maken van mijn situatie.
Je sluit de gateway gewoon aan op de E-bus.
Dus niks doorknippen (al kan dat ook nog wel) maar gewoon ergens dubbel onder de klemmen afpakken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Technician- schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:29:
[...]

Je sluit de gateway gewoon aan op de E-bus.
Dus niks doorknippen (al kan dat ook nog wel) maar gewoon ergens dubbel onder de klemmen afpakken,
Thanks, als ik het zo zie (als ik de handleiding van de VWZ MEH 97/6 goed begrijp) moet ik dus eerst de kast openen en dan tot de schakelkast komen.

Daarnaast zie ik installatievideo's van de myVaillant Connect die allemaal via een externe aansluiting werken onderop een ketel en de video's die inhoud van de verpakking erbij tonen laten geen andere kabel zien.

Komt bij dat volgens de handleiding (en wat ik fysiek gezien heb) alle kabels rechtsachter via de onderkant naar binnen doorgevoerd worden in de VWZ, maar aangezien hij al op de muur gemonteerd zit (in een hoek nota bene), zou ik niet weten hoe ik daar wat bij moet krijgen.

Een UK video heeft het over een VRA42 die erbij moet, maar Nederlandse bronnen vind ik niet. Via de app en een QR code uit een video heb ik zelf de 'installatiestappen' door kunnen lopen in de app, maar die heeft het ook puur over de externe aansluiting en als je klikt op "heb ik niet" dan zegt ie niks meer dan "dit moet door een professional gedaan worden".

Komt ook nog eens bij dat de Vaillant website geen ene zak vermeld over de installatie behalve "via de app" (waar je dus niks aan hebt) en je snapt dat ik echt met geen mogelijkheid eruit kom hoe ik dit nu voor elkaar ga krijgen.

Is er echt nergens informatie over te vinden? Ik heb zelf al maanden geleden de installateur die ook vlak voordat wij het huis kochten nog onderhoud gepleegd heeft geraadpleegd maar die weigeren zelfs alleen voor een gateway langs te komen. En even telefonisch vragen beantwoorden was ook teveel gevraagd "daarvoor moet u bij een andere partij zijn". Ja leuk, maar wie dan? 8)7

Kortom: ik zoek gewoon wat meer leidraad en duidelijkheid. Ik heb zelf ook al alle handleidingen en documentatie van de aroTHERM zelf, de VWZ binnenunit, de sensoComfort en de beide gateways (die geen handleidingen hebben op de Vaillant website) uit zitten pluizen maar word daar helaas nog niet wijzer van.

En tot slot lijken de UK, BE en NL websites elkaar ook continu tegen te spreken, wat wellicht kan komen door lokale installaties die anders zullen zijn, maar met een NL website die maar bar weinig uitleg geeft en pure marketing is, loop ik dus continu vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
@MooDyBLueS : Gewoon de goedkopere connect met wifi pakken. Heb ik ook met mn arotherm plus en werkt top!

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Speedfight Ok klinkt goed. Heb je hem zelf aangesloten of is dat door de installateur gedaan? Dat is namelijk nog mijn enige twijfel: hoe ik die aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
MooDyBLueS schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:11:
@Speedfight Ok klinkt goed. Heb je hem zelf aangesloten of is dat door de installateur gedaan? Dat is namelijk nog mijn enige twijfel: hoe ik die aansluit.
Er wordt in de handleiding van de VR921 verwacht dat je basiskennis hebt van hoe de ebuskabel werkt en hoe je die aansluit. Dat is het lastige voor een dhz-er.

Er komt als het goed is een ebuskabel vanaf de warmtepomp naar je VWZ. Om de VR921 ertussen te krijgen kan je twee dingen doen. 1. In de VWZ op het ebuscontact (check je handleiding) de ebuskabel naar de VR921 steken (polariteit maakt niet uit). Of 2. Je knipt je ebuskabel door en plaatst lasklemdoosje waarmee je de ebuskabel van de VR921 verbindt (dit is misschien makkelijker voor jou).

Dan is er nog een punt dat er bij de VR921 een kabeltjeplus connector is voorgemonteerd. Die heb je niet nodig, dat is alleen voor componenten die zo’n connector hebben (hr ketels dacht ik). Het contact van dat kabeltje heb je wel nodig voor de ebuskabel.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is?

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• MooDyBLueS
  • Niet online
@bensss Ik denk dat het zo inderdaad duidelijk is. Een van de punten was namelijk dat ik de kabels rechtsachter onderin de VWZ in zie gaan en volgens de handleiding (van de VWZ) is dat ook de plek waar je ze doorvoert om vervolgens linksvoor in de schakelkast te verbinden aan het ebuscontact. Dat leek mij dus voor een nieuwe kabel (van een van de internetmodules) niet zomaar mogelijk. En voor zover ik tot nu toe heb bekeken is de voorkant verder hermetisch afgesloten en zit het voorpaneel zelfs met 2 torx-schroeven vast, die ik natuurlijk prima los krijg maar geen ruimte voor een kabel aan de voorzijde heeft.

Dus dan ga ik ervan uit dat de ebuskabel doorknippen en in een lasklemdoosje plaatsen inderdaad de beste optie is.

Het andere punt van twijfel benoem je gelukkig ook en dat is inderdaad welke kabel ik dan gebruik, als ik jou goed begrijp kan ik dus eigenlijk de connector die voor (hr) ketels gebruikt wordt (die onderop een connector hebben daarvoor) eraf halen en dan de beide aders dus op de doorgeknipte ebuskabel monteren met het genoemde lasklemdoosje. Als ik de video's namelijk zie is die kabel ook niet lang en is dat dus nog een reden waarom ik geen mogelijkheid zie de kabel naar binnen te werken de VWZ in.

Dus volgens mij zijn we er dan inderdaad wel, ik ga de VR940 (myVaillant Connect) bestellen, stukken goedkoper en vooral omdat deze nieuwer en makkelijker te installeren lijkt te zijn dan de VR921 die volgens de eerder gedeelde post nogal een gedoe kan zijn.

Ik heb geen info kunnen vinden of er een verschil is in gerapporteerde informatie in de app, of de VR940 wellicht wat meer basic is, maar daar kom ik vanzelf achter en worst case kan ik altijd nog naar een VR921 dan. Ik moet de gok maar gewoon wagen nu. ;)

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dan wil ik alleen nog even een check doen op ebuskabel. Dit is mijn situatie direct onder de VWZ (klik voor groot):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaP9InnaGfApt2HPVPxHMXCgcKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyKilugf51VLTDbX8UE4jPt1.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie ik van rechtsachter liefst 4 kabels komen die gebundeld in de rechter pvc pijp naar beneden gaan.

Beneden tref ik dit aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9uZfNWQDM2UgTX7ZiJQQym5nmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIgKeaIFw3BXrKJrny2Xe5Q5.jpg?f=fotoalbum_large

Daar komen de 4 kabels eruit, worden met de zwarte uit de andere pijp gebundeld, 1 grijze gaat rechts het gele pijpje de grond in en kan ik nergens meer vinden waar die uitkomt. Ik gok dat dat de buitensensor van de sensoComfort moet zijn. En linksachter zie je 1 kabel richting het warm water vat gaan, dat moet dan de ebuskabel zijn lijkt mij?

Ik zit nog wel te denken om het front van de VWZ even los te halen om bij de schakelkast te kunnen in de hoop dat ik daar mijn bevestiging zie ahdv de kleur van de kabel dat deze inderdaad op de ebus aangesloten zit.

Er zal vast ook geen andere manier zijn om te checken wat de ebuskabel is, neem ik aan?

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:08
Ik heb een 75/6 installatie met een 200L uniStor boiler.
De legionella run staat ingesteld om te draaien op zondag.
Gisteren, nadat 2 personen apart gedoucht hadden moest de boiler natuurlijk opwarmen. Maar in dit geval werd ook de verwarming warm en gaf de app aan dat actuele aanvoer tempereatuur (cv-circuit) 70 graden was.
Enig idee waarom dit is of heb ik wellicht een instelling verkeerd staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
MooDyBLueS schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:49:
@bensss Ik denk dat het zo inderdaad duidelijk is. Een van de punten was namelijk dat ik de kabels rechtsachter onderin de VWZ in zie gaan en volgens de handleiding (van de VWZ) is dat ook de plek waar je ze doorvoert om vervolgens linksvoor in de schakelkast te verbinden aan het ebuscontact. Dat leek mij dus voor een nieuwe kabel (van een van de internetmodules) niet zomaar mogelijk. En voor zover ik tot nu toe heb bekeken is de voorkant verder hermetisch afgesloten en zit het voorpaneel zelfs met 2 torx-schroeven vast, die ik natuurlijk prima los krijg maar geen ruimte voor een kabel aan de voorzijde heeft.

Dus dan ga ik ervan uit dat de ebuskabel doorknippen en in een lasklemdoosje plaatsen inderdaad de beste optie is.

Het andere punt van twijfel benoem je gelukkig ook en dat is inderdaad welke kabel ik dan gebruik, als ik jou goed begrijp kan ik dus eigenlijk de connector die voor (hr) ketels gebruikt wordt (die onderop een connector hebben daarvoor) eraf halen en dan de beide aders dus op de doorgeknipte ebuskabel monteren met het genoemde lasklemdoosje. Als ik de video's namelijk zie is die kabel ook niet lang en is dat dus nog een reden waarom ik geen mogelijkheid zie de kabel naar binnen te werken de VWZ in.

Dus volgens mij zijn we er dan inderdaad wel, ik ga de VR940 (myVaillant Connect) bestellen, stukken goedkoper en vooral omdat deze nieuwer en makkelijker te installeren lijkt te zijn dan de VR921 die volgens de eerder gedeelde post nogal een gedoe kan zijn.

Ik heb geen info kunnen vinden of er een verschil is in gerapporteerde informatie in de app, of de VR940 wellicht wat meer basic is, maar daar kom ik vanzelf achter en worst case kan ik altijd nog naar een VR921 dan. Ik moet de gok maar gewoon wagen nu. ;)
toon volledige bericht
Zelf heb ik een losse VWZ maar ik neem toch aan dat je jouw VWZ MEH gewoon goed moet kunnen openen zodat je erbij komt?

Mogelijk staat er ergens op de kabel het type gedrukt?

Je kan voor identificatie van de stuurkabel ook bij je wp kijken. Daar is het misschien beter af te lezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@MooDyBLueS Ergens zal een kap af moeten tot je een schroefklem ziet :)
In de installatiehandleiding vind je welke schroefklem en dus welke kabel voor de ebus aansluiting is.
Dan kun je gelijk testen of de installatie een stroomuitval overleeft, want kappen eraf is minder spannend met de spanning eraf.

• pc_slopert
Welke kabel is geschikt voor het aansluiten van de Arotherm Plus75/6A buitenmodule met de VWZ AI plus?
Of zit die kabel bij de module in? Moet ik voor gebruik van de VR 921 ook een kabel naar de buitenunit hebben of kan die op de VWZ aangesloten worden? En welke kabel is dan handig om die VR 921 te verlengen? Ik zie wel speciale Vaillant kabel (50mtr) maar die is best prijzig. Dus wellicht kan het ook met andere kabels.
Ga ook kijken om een Ebus adapter aan te sluiten. Kan die ook op de VWZ of moet dat ook vanaf de Buitenunit? En welke kabel (of combineren met bestaande). Stuurstroom kabel, meer aderig of kleur - genummerd).

• MooDyBLueS
  • Niet online
@bensss Inmiddels heb ik de VWZ geopend. Die dunne beigegrijze kabel zit op X22 aangesloten, dat is dus (duh nu ik het lees) de temp sensor warmwaterboiler. Op de X106/BUS zitten 2 witte draden enerzijds en 2 rode anderzijds aangesloten en die lopen via die 2 grijze dikkere kabels naar buiten. Op die kabels staat "Draka 08 signaalkabel Cca". Ik zie ook dat er nog een witte en blauwe ader in die kabel zitten die ongebruikt zijn. Ik weet niet of zo'n ebus snel storing geeft, maar wellicht kan ik intern dus 1 set van die blauw+witte aders er bij aansluiten en buiten de VWZ MEH het omhulsel loshalen en alleen blauw en wit doorknippen en verbinden met de Connect.

Zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6Se0yu40GTY9bS6vohJxkhjNQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgmmQxA5DW1wmlvoDafPXggz.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens zag ik ook nog iets bizars, er is blijkbaar een complete stroomkabel ongebruikt, afgemonteerd met simpelweg wago lasklemmetjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mx9US-GwmuLKW8jYPWUuU6q5b9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdLu9LyjNILtBARZTmkDCe4f.jpg?f=fotoalbum_large

Stroom = stroom zou je zeggen toch? Aangezien ik aan de VWZ en warmwaterboiler kant geen stroom heb (beide hebben een lange stroomkabel) is het dan heel raar als ik eraan denk daar de Connect module op aan te sluiten? Mits er stroom op zit, nog niet getest.

• anthon3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-08 10:23
MooDyBLueS schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:48:
@bensss Inmiddels heb ik de VWZ geopend. Die dunne beigegrijze kabel zit op X22 aangesloten, dat is dus (duh nu ik het lees) de temp sensor warmwaterboiler. Op de X106/BUS zitten 2 witte draden enerzijds en 2 rode anderzijds aangesloten en die lopen via die 2 grijze dikkere kabels naar buiten. Op die kabels staat "Draka 08 signaalkabel Cca". Ik zie ook dat er nog een witte en blauwe ader in die kabel zitten die ongebruikt zijn. Ik weet niet of zo'n ebus snel storing geeft, maar wellicht kan ik intern dus 1 set van die blauw+witte aders er bij aansluiten en buiten de VWZ MEH het omhulsel loshalen en alleen blauw en wit doorknippen en verbinden met de Connect.

Zie hier:
[Afbeelding]

Overigens zag ik ook nog iets bizars, er is blijkbaar een complete stroomkabel ongebruikt, afgemonteerd met simpelweg wago lasklemmetjes:
[Afbeelding]

Stroom = stroom zou je zeggen toch? Aangezien ik aan de VWZ en warmwaterboiler kant geen stroom heb (beide hebben een lange stroomkabel) is het dan heel raar als ik eraan denk daar de Connect module op aan te sluiten? Mits er stroom op zit, nog niet getest.
De witte stroomkabel is toch de aansluitkabel voor de MEH? Deze gaat links in het kastje. Hij was mij bij ook niet voorgemonteerd.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@anthon3 Nou ja, ik wil je niet tegenspreken, maar de hele installatie hier draait al ±2 jaar (wij hebben het huis paar maanden geleden gekocht) en er zit nog een 2e identieke kabel die wel aangesloten is.

Maar je hebt wel een punt, wellicht dat het een 3-fase MEH betreft die 1-fase aangesloten is? Ik zag zoiets wel in de handleiding voorbijkomen namelijk. In dat geval kan ik inderdaad geen stroom aftappen maar zou het juist toevoer zijn, nu dus ongebruikt.

Hoe dan ook, ik moet even gaan bekijken hoe ik de Connect module dan aan ga sluiten. Wat ik nu denk: Stroom van MEH en warmwaterboiler lopen namelijk via vloer naar de andere kant van de technische ruimte en komen daar weer naar boven. Daar zitten incl. de vloerverwarmingsverdeler exact 3 stopcontacten en zijn bezet. Voor stroom lijkt het mij het handigst als ik de vloerverwarmingsverdeler (nou ja, de pomp eigenlijk) samen met de Connect module op 1 stopcontact zet, dat zijn de kleinste verbruikers lijkt mij. Dan moet ik wel een ±5 meter verlengsnoer voor de Connect module gebruiken, maar dat is geen probleem. Hoeft toch niet mooi weggewerkt te worden, is immers de technische ruimte, dus ik leg het gewoon langs de muren dan. En dan kan de Connect module ergens onder de MEH op de muur gemonteerd worden en tap ik dus de ebus-kabel ergens af.

[ Voor 47% gewijzigd door MooDyBLueS op 29-08-2024 10:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ok, de knoop is doorgehakt en de MyVaillant Connect (VR940f) besteld. Kon maar weinig webshops vinden, de ene die ik vond had hem voor €135 maar stond niks qua voorraad indicatie. Uiteindelijk via Google Shopping terechtgekomen bij Techniekwebshop.nl en de zoekfunctie hier op GoT gebruikt om te zien dat er genoeg mensen daar regelmatig naar verwijzen.

Wat blijkt: € 64,55 en dat is inclusief de € 7,95 verzending die er nog bijkwam. Dus gelijk een tip voor iedereen die er ook eentje nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
pc_slopert schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:45:
Welke kabel is geschikt voor het aansluiten van de Arotherm Plus75/6A buitenmodule met de VWZ AI plus?
Of zit die kabel bij de module in? Moet ik voor gebruik van de VR 921 ook een kabel naar de buitenunit hebben of kan die op de VWZ aangesloten worden? En welke kabel is dan handig om die VR 921 te verlengen? Ik zie wel speciale Vaillant kabel (50mtr) maar die is best prijzig. Dus wellicht kan het ook met andere kabels.
Ga ook kijken om een Ebus adapter aan te sluiten. Kan die ook op de VWZ of moet dat ook vanaf de Buitenunit? En welke kabel (of combineren met bestaande). Stuurstroom kabel, meer aderig of kleur - genummerd).
Dat is eBus, dus een 2-aderige kabel van ~0,75 mm2 voldoet. UV-bestendig en waterdicht is handig, omdat de buitenunit uiteraard buiten staat. Ik heb daarom deze gebruikt: https://www.sandervunderi...el-dca-2-en-4-aderig.html

De thermostaat (en internetmodule) kunnen naar mijn weten op een willekeurige plek aan de eBus gekoppeld worden, b.v. gewoon met Wagootjes in een lasdoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
MooDyBLueS schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:48:

Zie hier:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik begrijp even niet goed wat je wil doen met blauw en wit maar ik zou ze compleet links laten liggen en de kleuren van de gebruikte ebus bijelkaar houden. Dus zorg ervoor dat je een ebus geschikte kabel pakt en die verbindt met de kabel die er al in zit. (met lasklemmen in een doosje).

Die stroomkabel uit de VWZ zou ik direct weghalen. Die heb je blijkbaar niet nodig (die aansluiting is mogelijk voor driewegklep of extra BUH of anderszins bedoeld) en is alleen maar gevaarlijk.

Je voorstel voor het gebruiken van een stopcontact voor voeding is prima.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:15
Michieas schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:03:
Ik heb een 75/6 installatie met een 200L uniStor boiler.
De legionella run staat ingesteld om te draaien op zondag.
Gisteren, nadat 2 personen apart gedoucht hadden moest de boiler natuurlijk opwarmen. Maar in dit geval werd ook de verwarming warm en gaf de app aan dat actuele aanvoer tempereatuur (cv-circuit) 70 graden was.
Enig idee waarom dit is of heb ik wellicht een instelling verkeerd staan?
Klinkt alsof een driewegklep niet goed functioneert!

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• bensss
pc_slopert schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:45:
Dit is al wel heel vaak gepost hier maar de handleiding zegt twee aderig minimaal 0.75 mm2 vaste kern. Dit vind je online onder de naam signaalkabel. Indien door de grond moet er dan een beschermmantel omheen. Voor korte trajecten wordt ook wel CAT6 kabel gebruikt ook al voldoet dat niet helemaal aan de eisen van Vaillant.

Bijvoorbeel hier te koop.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Technician-
Heb de Pure aan het draaien.

Waarom ik totaal geen flow kreeg na 2-3 keer ontluchtingsprogramma is me ook duidelijk.
De afgedopte leidingen voor SWW zitten zo vol lucht en gaan naar beneden zodat de 3 wegklep blokkeert met lucht. De stoppen aan de onderzijde rustig iets losdraaien en daar kwam heel veel lucht uit en ineens was er flow.

Al met al moeilijk aansluiten, je hebt niks aan de hele handleiding die er bij zit.
De aansturing van de ketel gaat nu via een buskoppelaar aan een Ecofit Pro.
Warmwater nog via de CV ketel, maar hier kan probleemloos een tank aan en dan is deze All-electric.

Het vermogen is volgens de tabellen ook goed voor FE, deze 85/7.2 is nom 8kw en doet dat bij -7C ook nagenoeg.

Al met al ben ik niet ontevreden, het buitendeel is mooi rustig, niet Aerotherm plus stil maar behoorlijk stil.
Een 2e keer zal ik de helft vd tijd nodig hebben, voor de e-aansluitingen.
Buitenvoeler is ook echt nodig en moet je gelijk erin trekken (al staat daar nikas over in de handleiding, de T vd buitenunit leest deze niet in)

Geluidsopname warmtepomp
https://i.imgur.com/m2CWqCE.mp4

Binnenunit met cv ketel Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGPdeA4S2N4SzrNPxTfocKUo7-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4cgiRUgpTbRqPzdeKK5C6cqN.jpg?f=fotoalbum_large
Ik gebruik hier een open verdeler van Intergas, als een booster, de WP draait altijd bij warmtevraag, de cv ketel kan de temp verhogen (niet overnemen), zodoende ben je geen 2e pomp nodig.
Die verdeler is wel scheef hardgesoldeerd dus zit er wat schuin onder, de aansluitingen van de hydrodeel zijn aan de binnenkant rubbers dus die hangen er flexibel bij.

Buitenunit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E22zX3FDrnNlx0hKqPV7PP-dUjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9GeqWBffsDp0zu5aa3LzFHS.jpg?f=fotoalbum_large

Als je bedenkt dat ding hetzelfde kost als een Intergas Xtend die 3KW doet bij -7C en de Vaillant voorzien is van alle benodigdheden voor FE (BUH, 3 wegklep, magn filter, overstort, regeling) dan heb je pas door hoeveel je krijgt.
Maar deze is nu ook 30-40% goedkoper dan normaal omdat Vaillant ze op de markt wil zetten.

[ Voor 27% gewijzigd door Technician- op 29-08-2024 17:26 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
bensss schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:20:
[...]

Ik begrijp even niet goed wat je wil doen met blauw en wit maar ik zou ze compleet links laten liggen en de kleuren van de gebruikte ebus bijelkaar houden. Dus zorg ervoor dat je een ebus geschikte kabel pakt en die verbindt met de kabel die er al in zit. (met lasklemmen in een doosje).
De twee kabels (signaalkabels volgens de markering) die nu gebruikt worden om uit te komen op de eBus hebben blijkbaar 4 draden: rood+wit en blauw+wit. Rood en wit is nu de enige die in gebruik is en blauw+wit zit er maar een beetje omheen gewikkeld.

Mijn idee was: als die blauw+wit draden toch niet gebruikt worden, kan ik die in de ebus aansluiting erbij prikken en aan de buitenkant puur die gebruiken voor de ebus connectie met de Connect module. Maar goed, het is om het even want de mantel zal ik er toch af moeten halen en het is dus of blauw+wit aan de Connect module koppelen of rood+wit via lasklemmetjes.
Die stroomkabel uit de VWZ zou ik direct weghalen. Die heb je blijkbaar niet nodig (die aansluiting is mogelijk voor driewegklep of extra BUH of anderszins bedoeld) en is alleen maar gevaarlijk.
Check, zodra ik hem weer moet openen zal ik eens kijken of die weg te halen valt of dat het andere uiteinde toch ergens aan vast blijkt te zitten.
Je voorstel voor het gebruiken van een stopcontact voor voeding is prima.
Thanks.

• MotorBeast
Technician- schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:46:
Heb de Pure aan het draaien.

Waarom ik totaal geen flow kreeg na 2-3 keer ontluchtingsprogramma is me ook duidelijk.
De afgedopte leidingen voor SWW zitten zo vol lucht en gaan naar beneden zodat de 3 wegklep blokkeert met lucht. De stoppen aan de onderzijde rustig iets losdraaien en daar kwam heel veel lucht uit en ineens was er flow.

Al met al moeilijk aansluiten, je hebt niks aan de hele handleiding die er bij zit.
De aansturing van de ketel gaat nu via een buskoppelaar aan een Ecofit Pro.
Warmwater nog via de CV ketel, maar hier kan probleemloos een tank aan en dan is deze All-electric.

Het vermogen is volgens de tabellen ook goed voor FE, deze 85/7.2 is nom 8kw en doet dat bij -7C ook nagenoeg.

Al met al ben ik niet ontevreden, het buitendeel is mooi rustig, niet Aerotherm plus stil maar behoorlijk stil.
Een 2e keer zal ik de helft vd tijd nodig hebben, voor de e-aansluitingen.
Buitenvoeler is ook echt nodig en moet je gelijk erin trekken (al staat daar nikas over in de handleiding, de T vd buitenunit leest deze niet in)

Geluidsopname warmtepomp
https://i.imgur.com/m2CWqCE.mp4

Binnenunit met cv ketel [Afbeelding]
Ik gebruik hier een open verdeler van Intergas, als een booster, de WP draait altijd bij warmtevraag, de cv ketel kan de temp verhogen (niet overnemen), zodoende ben je geen 2e pomp nodig.
Die verdeler is wel scheef hardgesoldeerd dus zit er wat schuin onder, de aansluitingen van de hydrodeel zijn aan de binnenkant rubbers dus die hangen er flexibel bij.

Buitenunit
[Afbeelding]

Als je bedenkt dat ding hetzelfde kost als een Intergas Xtend die 3KW doet bij -7C en de Vaillant voorzien is van alle benodigdheden voor FE (BUH, 3 wegklep, magn filter, overstort, regeling) dan heb je pas door hoeveel je krijgt.
Maar deze is nu ook 30-40% goedkoper dan normaal omdat Vaillant ze op de markt wil zetten.
toon volledige bericht
Als je nu een klant hebt die geen voorkeur heeft monteer je dan een Plus of een Pure? Afgezien van het prijskaartje. Ik heb nog steeds een Plus (FE met RVS Boiler) op het oog maar is kwalitatief een Pure net zo goed? Ergens moet toch het prijsverschil in zitten en hoeveel scheelt dit ongeveer in aanschaf?

Ik zie wel dat de Pure een vrij hoog minimum vermogen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
MotorBeast schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:43:
[...]

Als je nu een klant hebt die geen voorkeur heeft monteer je dan een Plus of een Pure? Afgezien van het prijskaartje. Ik heb nog steeds een Plus (FE met RVS Boiler) op het oog maar is kwalitatief een Pure net zo goed? Ergens moet toch het prijsverschil in zitten en hoeveel scheelt dit ongeveer in aanschaf?

Ik zie wel dat de Pure een vrij hoog minimum vermogen heeft.
Altijd een Plus. Dat is wel meer kwaliteit nog.

Soms is de opstelruimte of de wens van een klant anders en dan past een Pure beter.
Vooral installatie technisch, een koelleiding en een 50% wegend buitendeel is soms veel beter weg te plaatsen
In dit voorbeeld een houten dak, mensen willen hybride, geen buitenunit op de BGG, perse op het houten dak met relatief dunne balkjes. daar ga ik geen 140kg neerzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 29-08-2024 22:07 ]

• MotorBeast
Technician- schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:46:
[...]

Altijd een Plus. Dat is wel meer kwaliteit nog.

Soms is de opstelruimte of de wens van een klant anders en dan past een Pure beter.
Vooral installatie technisch, een koelleiding en een 50% wegend buitendeel is soms veel beter weg te plaatsen
In dit voorbeeld een houten dak, mensen willen hybride, geen buitenunit op de BGG, perse op het dak, daar ga ik geen 140kg neerzetten.
Plus wil men hier op mijn dak plaatsen. Bgg is een probleem. Dilemma dus in mijn geval. Ik wil wel kwaliteit. Mocht ik oud mogen worden wil ik toch wel 15/20 jaar met dat ding doen. Wat is wijsheid? Grrrrr

Wil wel graag Vaillant. Installateur biedt ook Amber en Weheat aan maar dat is not my cup of tea.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 29-08-2024 21:01 ]

• Technician-
MotorBeast schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:54:
[...]

Plus wil men hier op mijn dak plaatsen. Bgg is een probleem. Dilemma dus in mijn geval. Ik wil wel kwaliteit. Mocht ik oud mogen worden wil ik toch wel 15/20 jaar met dat ding doen. Wat is wijsheid? Grrrrr

Wil wel graag Vaillant. Installateur biedt ook Amber en Weheat aan maar dat is not my cup of tea.
Wat voor dak is het dan?

• MotorBeast
Een....jawel....plat dak met houten delen eronder. Niet ideaal dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
MotorBeast schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:38:
[...]

Een....jawel....plat dak met houten delen eronder. Niet ideaal dus.
Een dak kan vaak meer hebben dan je denkt, vooral bij goede drukverdeling.
Maar mijn regel is geen monoblocs op houten dakconstructies, betonnen dakconstructies kan wel.
Dat is wat ik persoonlijk doe, ik zou dat niet willen.
Pagina: 1 ... 134 ... 173 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic