dag allen,
Ik heb een vraag over ons Vaillant warmtepompsysteem. We hebben een uniTower Pure (binnenunit) die gestuurd wordt met een SensoComfort thermostaat.
We hebben maar 1 zone en 1 circuit.
Het is mij intussen gelukt om de automatische koelfunctie te activeren, met de volgende instellingen:
- Koelen: Modus: Manueel
- Koelen: Gewenste temperatuur: 21.5°
- Circuit 1: Koelen mogelijk: ja
- Circuit 1: Dauwpuntsbewaking: ja
- Circuit 1: Min. gew. aanvoertemp koelen: 18°
- Circuit 1: Offset dauwpunt: 2 K
En deze waardes lees ik dan af:
- Status: Koelen
- Actuele dauwpunt:: 18°
- Gew. aanvoertemperatuur: 20° (= som actuele dauwpunt + offset, neem ik aan)
MAAR, en daar gaat mijn vraag over, de ACTUELE aanvoertemperatuur is een pak lager, zo lees ik af:
- Actuele aanvoertemperatuur: 17°
Deze laatste waarde vind ik terug onder de menu's "Warmtepomp 1" en "Warmtepompregelingsmodule 1" op de thermostaat, maar ook op het scherm van de UniTower Pure binnenunit.
Hoe kan dat eigenlijk? dat betekent toch dat die dauwpuntsbewaking niet goed werkt? Ik vermoed dat de berekening van de gewenste aanvoertemperatuur correct verloopt: hij kiest inderdaad de hoogste waarde van enerzijds de minimum gewenste aanvoertemperatuur (18°) en anderzijds de som van actuele dauwpunt en offset (18+2=20°), dus dat is 20°, en dat is ook wat ik aflees. Maar dit wordt dan niet afgedwongen, zo lijkt het wel, omdat de actuele aanvoertemperatuur 17° is, drie graden lager dus dan de gewenste aanvoertemperatuur (20°) en zelfs lager dan het dauwpunt (18°) !
PS: af en toe springt het koelbedrijf af, en dan lees ik als status bericht op het scherm van de binnenunit: "S.112. Koelen compressor geblokkeerd." In de handleiding zie ik als uitleg: "de compressor is voor het koelbedrijf geblokkeerd omdat de warmtepomp zich buiten de gebruiksgrenzen bevindt". Nu, ik weet niet of en hoe dit relevant is voor het vraagstuk hierboven. Misschien is dat volkomen normaal.
alvast bedankt!
Tom
[
Voor 80% gewijzigd door
TOA op 15-08-2024 22:20
]