Acties:
  • +2 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:34

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ondanks dat de thermostaat niet veel graden lager aangaf na een dagje vloerkoeling, voelde het voor mijn gevoel (en dat van mijn vrouw) toch een stukje comfortabeler aan.

Ik zie die koeling meer als het voorkomen dat je huis al te ver op warmt op een hete dag, niet zozeer als kunnen terugkoelen.

Inmiddels de koeling dus aan de praat, blijkbaar moest de parameter "koelen vanaf buitentemperatuur" op een veel lagere waarde staan, ondanks dat het etmaalgemiddelde al heel lang dik boven de 20 graden zat... :?

[ Voor 26% gewijzigd door strandbal op 09-08-2024 08:27 ]

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-06 14:28
Volgens mij worden dan de komende dagen, en met name maandag, interessant als testperiode. Het gaat warm worden. En nu miezer 🙃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:03

Seafarer

XXX

strandbal schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:26:
Ondanks dat de thermostaat niet veel graden lager aangaf na een dagje vloerkoeling, voelde het voor mijn gevoel (en dat van mijn vrouw) toch een stukje comfortabeler aan.

Ik zie die koeling meer als het voorkomen dat je huis al te ver op warmt op een hete dag, niet zozeer als kunnen terugkoelen.

Inmiddels de koeling dus aan de praat, blijkbaar moest de parameter "koelen vanaf buitentemperatuur" op een veel lagere waarde staan, ondanks dat het etmaalgemiddelde al heel lang dik boven de 20 graden zat... :?
Ventilator op de vloer laten blazen. Dus de lucht stroom direct op de vloer richten dan wordt alle lucht gekoeld.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
En bij mij gebeurt nu dus al waar ik bang boor was: de Edel Eau schiet aan op het element omdat de WP de vloer te koud heeft gemaakt. Dat wordt weer tweaken, want zo is de wpb gewoon een dure COP1 machine.

Gedoe altijd…

Idee: gewenste Ta voor koelen verhogen tot 20 graden? Dan wordt het koeleffect wel een stuk minder… hij stond nu op 15 met dauwpuntbewaking.

[ Voor 24% gewijzigd door Gramser op 09-08-2024 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Gramser schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:16:
Oh en nog een vraagje, gewoon uit nieuwsgierigheid: wat mag ik hiervan verwachten? Dat ga ik natuurlijk ervaren nu maar merken mensen ook echt verschil? Het zal geen “airco-effect” hebben verwacht ik.
Ik heb van die dagen/vroege ochtenden dat ik met cop 7,5 20 kWh in de vloer pomp.
Dan gaan we bijv van 24.2 naar 23,4 en daar
Blijft het dan ook uren. Boven de 24,7 is het bij me nog niet geweest. (Zuid Limburg)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
COP7 had ik sinds gister ook. Da’s wel leuk. Effect is dan inderdaad geen airco-idee, maar misschien wel als we een fan op de vloer richten 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycatoxX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:39
Goed om te horen dat je het werkend gekregen hebt. Je kan dit eventueel overschrijven door de optie "Enkele dagen koelen" handmatig aan te zetten in de Vaillant app of de thermostaat, deze gebruik ik dan vaak, tot ik dit geautomatiseerd heb via ebus.

[ Voor 11% gewijzigd door CycatoxX op 09-08-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Het rare is dat die etmaalgemiddelde erboven staat, en die is met de warme nachten van nu inmiddels >24 graden... Zelfs met de optie "enkele dagen koelen" deed hij niets totdat de "koelen vanaf buitentemperatuur" op 15 graden was gezet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:01
Gramser schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:16:
Oh en nog een vraagje, gewoon uit nieuwsgierigheid: wat mag ik hiervan verwachten? Dat ga ik natuurlijk ervaren nu maar merken mensen ook echt verschil? Het zal geen “airco-effect” hebben verwacht ik.
Ik ken iemand met vloerkoeling, het functioneert redelijk zolang het niet gaat onweren waardoor het buiten drukkend wordt want dan stopt het ivm condens gevaar.

Je voelt het wel kwa gevoelstemperatuur het voegt zeker wat toe, kwa werkelijke temperatuur verlaging is het hooguit 2c, je moet het systeem op tijd laten draaien en niet ad-hoc gebruiken.

In ons bedrijfspand zit het ook en je voelt het zeker.
Het nadeel wat bij een airco wel is dat de relatieve luchtvochtigheid niet daalt maar juist iets hoger kan worden in huis.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 09-08-2024 16:25 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Gramser mijn Edel Eau geeft geen problemen met een Ta van 18. Hij zit in de retour, dus ziet zelf 19°C+ bij een kamertemperatuur van 22.
Je kunt ook een tijdschemaatje maken zodat ze niet tegelijk draaien.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Proton_ schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:46:
@Gramser mijn Edel Eau geeft geen problemen met een Ta van 18. Hij zit in de retour, dus ziet zelf 19°C+ bij een kamertemperatuur van 22.
Je kunt ook een tijdschemaatje maken zodat ze niet tegelijk draaien.
Tsja, ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat het aan die Ta lag. Die had ik op 14, en hij had de hele nacht gekoeld. Tijdens de run van de auer heb ik ‘m op 18 gezet (en moest toen weg) maar niet lang daarna is-ie weer op de compressor gaan draaien. Dus nu laat ik ‘m even op de 18 staan, kijken wat hij doet, morgenochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
mr_evil08 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:23:
[...]

Ik ken iemand met vloerkoeling, het functioneert redelijk zolang het niet gaat onweren waardoor het buiten drukkend wordt want dan stopt het ivm condens gevaar.

Je voelt het wel kwa gevoelstemperatuur het voegt zeker wat toe, kwa werkelijke temperatuur verlaging is het hooguit 2c, je moet het systeem op tijd laten draaien en niet ad-hoc gebruiken.

In ons bedrijfspand zit het ook en je voelt het zeker.
Het nadeel wat bij een airco wel is dat de relatieve luchtvochtigheid niet daalt maar juist iets hoger kan worden in huis.
Hij mag van mij 24/7 koelen, zolang de wenstemp niet is bereikt… ik las een tip van de ventilator erop zetten, dat werkt ook wel. Zou een plafondventilator dat effect ook hebben? Die zijn vaak wat stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:52
Ik vraag me dat af. Vaak zijn stalen vaten geemailleerd ook duurder dan RVS.
Het productie proces kan ik me voorstellen dat het best arbeidsintensief is die vaten helemaal te emailleren.
Op de een of andere manier denk ik dat staal wel duurzamer is dan rvs. Het is taaier, dikker, de glazen bescherming is goed.
Eigenlijk denk ik dat rvs nog nadelen heeft die nooit benadrukt worden. Alleen ik ben er nog niet achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ik lees hier wel interessante info.
https://www.boiler-info.nl/materiaal

Misschien is het de slechte bestendigheid tegen chloride (chloor in het drinkwater) dat Vaillant kiest voor emaille vaten. En de “gewoonte van de markt in het land” Duitsland zie je toch vnl stalen geglaasde vaten. De levensduur zou niet slechter moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:29
Technician- schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:37:
[...]

Ik vraag me dat af. Vaak zijn stalen vaten geemailleerd ook duurder dan RVS.
Het productie proces kan ik me voorstellen dat het best arbeidsintensief is die vaten helemaal te emailleren.
Op de een of andere manier denk ik dat staal wel duurzamer is dan rvs. Het is taaier, dikker, de glazen bescherming is goed.
Eigenlijk denk ik dat rvs nog nadelen heeft die nooit benadrukt worden. Alleen ik ben er nog niet achter.
Bestaande supply chain?
Druk bestendigheid van staal tov rvs?

Veel rvs vaten zien liever een 6bar inlaatcombinatie.

Persoonlijk plaats ik liever rvs vaten, vooral een bak lichter qua hanteren..

Wat me meer stoort is het relatief kleine spiraal- oppervlakte van de Vaillant vaten..

Maargoed, das een beetje geneuzel in de marge.

Overigens heb ik bij mn Duitse en Belgische installaties nauwelijks eens installatie gezien die NIET in een kelder of op de begane grond stond.. denk dat de zolder ook een Nederlands dingetje is...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
BjornHero schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:29:
[...]

Bestaande supply chain?
Druk bestendigheid van staal tov rvs?

Veel rvs vaten zien liever een 6bar inlaatcombinatie.

Persoonlijk plaats ik liever rvs vaten, vooral een bak lichter qua hanteren..

Wat me meer stoort is het relatief kleine spiraal- oppervlakte van de Vaillant vaten..

Maargoed, das een beetje geneuzel in de marge.

Overigens heb ik bij mn Duitse en Belgische installaties nauwelijks eens installatie gezien die NIET in een kelder of op de begane grond stond.. denk dat de zolder ook een Nederlands dingetje is...
Chloride en woningen op grote hoogte (>2500m boven nap) zijn beter uit te voeren in staal.
Duitse markt is gewoon verzot op geëmailleerd staal. (Dit las ik her en der)
Maar plaats natuurlijk ook liever RVS qua gewichts. Bij een Vaillant kies ik altijd een OSO vat met 3.1m2 spiraal opp.
Wel jammer dat Vaillant ze in de all in one oplossingen niet aanbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:44
Franciesco schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:22:
@Xanthine nee, het systeemschema hoeft hiervoor niet gewijzigd te worden.

Op de thermostaat moet de koeling ook aangezet worden:
menu --> instellingen --> installateurniveau --> Installatieconfiguratie

Daarnaast kun je het koelen daadwerkelijk starten via b.v. de optie "koelen gedurende enkele dagen. Kort geleden is hier ook nog het e.e.a. over besproken in dit topic.
Ik ga ook eens kijken om die codeerweerstand op mijn Vaillant warmtepomp (VWL 105/5 AS 230V S2) te laten installeren - de installateur (die nu failliet is) heeft er destijds niet over gesproken :/ Het enige wat ik me afvraag: hoe zit dat met condens? Voorkomt het systeem zelf condensvorming door de koeling aan te passen aan de luchtvochtigheid in de kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

Dat is het ook.
Je kan tegen een meer dan behoorlijk cop de boel comfortabel houden.
Tuindeuren staan gewoon open hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Elpenoor schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:50:
[...]

Ik ga ook eens kijken om die codeerweerstand op mijn Vaillant warmtepomp (VWL 105/5 AS 230V S2) te laten installeren - de installateur (die nu failliet is) heeft er destijds niet over gesproken :/ Het enige wat ik me afvraag: hoe zit dat met condens? Voorkomt het systeem zelf condensvorming door de koeling aan te passen aan de luchtvochtigheid in de kamer?
Als het goed is pakt ie de rlv van de woonkamer mee voor de dauwpuntberekening. Je kan zelf ook nog een offset/afwijking voor het dauwpunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:32
Ik wil de buitenunit 75/6 op zijn plaats gaan zetten. Nu doen ze dat in het instructie-filmpje met twee of drie man, met til-lussen.
Ik vroeg me af of je het ook anders kunt doen als je maar met 1 persoon bent en geen geduld hebt om te wachten :)
Zo dacht ik aan een pallet-wagen er onder en dan op hoogte er op zetten (opkrikken)? Of is het tillen met de lussen de enige manier? Hoe doen jullie dat?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
pc_slopert schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:21:
Ik wil de buitenunit 75/6 op zijn plaats gaan zetten. Nu doen ze dat in het instructie-filmpje met twee of drie man, met til-lussen.
Ik vroeg me af of je het ook anders kunt doen als je maar met 1 persoon bent en geen geduld hebt om te wachten :)
Zo dacht ik aan een pallet-wagen er onder en dan op hoogte er op zetten (opkrikken)? Of is het tillen met de lussen de enige manier? Hoe doen jullie dat?
het ding weegt 130 kilo...
waar moet ie 'op'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Op twee voeten op betonblokken :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQDyvULkbvGS3FLxzMY2gqQE1tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDDaL7klRYLvP77cFWRME3fI.jpg?f=fotoalbum_large

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:40
pc_slopert schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:21:
Hij komt geleverd op een pallet, waar die op vastgeschroefd is (bij de bevestigingsgaten van de WP). Je kan je dus met een palletwagen de WP met pallet en al op zn plek zetten. Daarna misschien de pallet er onder weg krikken / slopen? Je kan

Of gewoon wachten op hulp, maar ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik snap er niks meer van, na een dag succesvol kunnen koelen vandaag weer de koeling aangezet voor de komende warme dagen, maar wederom blijft het ding hangen op "Koelen temperatuurzelftest actief"... Hij start weer niet... Alle parameters staan nog hetzelfde.

Maandag dan maar weer de installateur bellen en hopen dat hij nog even tijd heeft in de 33 graden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
strandbal schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:39:
Ik snap er niks meer van, na een dag succesvol kunnen koelen vandaag weer de koeling aangezet voor de komende warme dagen, maar wederom blijft het ding hangen op "Koelen temperatuurzelftest actief"... Hij start weer niet... Alle parameters staan nog hetzelfde.

Maandag dan maar weer de installateur bellen en hopen dat hij nog even tijd heeft in de 33 graden...
Waarom stop je met koelen? Ik koel hier met L/L en dat ding staat al weken te pruttelen. Net als met verwarmen gewoon aanhouden en temperatuur constant houden. Lijkt me met een L/W helemaal noodzaak bij koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

In de nacht blijft de vloer aardig op temperatuur, plus overdag koel ik met zonne energie.
Buiten dat moet dat ding toch gewoon gaan koelen als je 't lief aan 'm vraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
strandbal schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:59:
In de nacht blijft de vloer aardig op temperatuur, plus overdag koel ik met zonne energie.
Buiten dat moet dat ding toch gewoon gaan koelen als je 't lief aan 'm vraagt?
In de nacht door door te koelen koel je ook de massa van je huis en niet alleen je vloer. Muren worden dan uiteindelijk ook koud. Onderaan de streep meer confort en hier met L/L zelfs zuiniger. Slaat hier zelfs in de nacht uit zichzelf af. Ik heb overigens ook panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Dan moet 'ie 't wel blijven doen... Vanochtend ging 'ie wel aan, maar toen om 11 uur de buitentemperatuur de 26 graden bereikte ging 'ie uit, nu staat 'ie al die tijd al wederom op dezelfde melding... Ik zie een patroon. Straks maar weer met de installateur overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
strandbal schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:56:
Dan moet 'ie 't wel blijven doen... Vanochtend ging 'ie wel aan, maar toen om 11 uur de buitentemperatuur de 26 graden bereikte ging 'ie uit, nu staat 'ie al die tijd al wederom op dezelfde melding... Ik zie een patroon. Straks maar weer met de installateur overleggen.
Ik heb niet echt teruggekeken, en ken je setup en settings niet - had je die al eens gepost? Bij mij (55/6werkt het aardig nu, door de volgende instellingen:

- Ta mag minimaal 16 graden worden
- dauwpuntbewaking staat aan
- ruimtecompensatie uitgebreid
- kamerthermostaat ingesteld op 23 graden, hoger dan dat en hij gaat koelen
- koelen vanaf 18 graden buitentemperatuur

Nu doet hij telkens een run van een uurtje, dan weer pauze. Nu met 30 graden en de zon vol op onze uitbouw en platte dak, weet hij het op 25,5 graden te houden, met hulp van een kleine ventilator. Maar dankzij de koude vloer voelt het eigenlijk koeler aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:36
Gramser schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:52:
[...]

Ik heb niet echt teruggekeken, en ken je setup en settings niet - had je die al eens gepost? Bij mij (55/6werkt het aardig nu, door de volgende instellingen:

Nu doet hij telkens een run van een uurtje, dan weer pauze. Nu met 30 graden en de zon vol op onze uitbouw en platte dak, weet hij het op 25,5 graden te houden, met hulp van een kleine ventilator. Maar dankzij de koude vloer voelt het eigenlijk koeler aan.
hier ook even nagelopen, staat ta minimaal 19... Lijkt me vrij hoog, ook maar aanpassen. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Kees_frl schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:17:
[...]

hier ook even nagelopen, staat ta minimaal 19... Lijkt me vrij hoog, ook maar aanpassen. :)
Ik zou wel die dauwpuntbewaking aan laten staan, dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
[...]

Het is hier buiten nu 32.3, binnen 23.8 :) Het verschil van 8 graden is echt heel erg merkbaar.
55/6 ook

Tuindeuren heb ik rond 13:00 (pas) dicht gedaan.
Ta zat vanochtend rond de 16.5 graden, nu rond de 17.5.
Verdelers zijn gewoon droog.

Met die aanvoer houdt de fancoil in de hal het netjes op 22.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F59FElKim7qziG75v7Zu_fnaw6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Yxh3PIYZOeDrRUVEd6UrrstE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 12-08-2024 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Tsja, het verschilt natuurlijk enorm van huis tot huis, maar mijn conclusie is in ieder geval dat het niet níks doet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Gramser schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:14:
Tsja, het verschilt natuurlijk enorm van huis tot huis, maar mijn conclusie is in ieder geval dat het niet níks doet!
Nee de cijfers laten dat ook keurig zien. Nu binnen met blote voeten lopen is gewoon 'koud'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
paQ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:15:
[...]

Nee de cijfers laten dat ook keurig zien. Nu binnen met blote voeten lopen is gewoon 'koud'.
Klopt! Sokken aan!

Hier overigens een COP van 6,28. Prima!

[ Voor 8% gewijzigd door Gramser op 12-08-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

[...]

Ik heb een arotherm 85/3.

- Ta min 15 graden
- Dauwpuntbewaking ook aan
- Ruimtecompensatie op actief
- Thermostaat op 22 graden
- Koelen vanaf 15 graden buitentemp (ik activeer koelen handmatig).

Vanochtend deed 'ie een mooie lange run van 8-11 uur, toen stopte 'ie weer en nu staat er weer op het display "Koelen temperatuurzelftest actief". Daar staat 'ie sindsdien op, pomp blijft draaien, Tr loopt langzaam op, net als de kamertemperatuur...

Ik heb het gevoel dat hij boven de 26 graden buitentemp niet aan wil cq weer uit gaat (niet heul handig als koelapparaat...) maar dat moet ik ergens nog hard zien te maken. Gisteren zette ik 'm om een uur of tien op koelen en toen ging 'ie in z'n geheel niet aan, maar toen lag de buitentemperatuur ook al ergens rond de 26 ofzo. Vanochtend was het koeler.

[ Voor 6% gewijzigd door strandbal op 12-08-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
strandbal schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:19:
[...]

Ik heb een arotherm 85/3.

- Ta min 15 graden
- Dauwpuntbewaking ook aan
- Ruimtecompensatie op actief
- Thermostaat op 22 graden
- Koelen vanaf 15 graden buitentemp (ik activeer koelen handmatig).

Vanochtend deed 'ie een mooie lange run van 8-11 uur, toen stopte 'ie weer en nu staat er weer op het display "Koelen temperatuurzelftest actief". Daar staat 'ie sindsdien op, pomp blijft draaien, Tr loopt langzaam op, net als de kamertemperatuur...

Ik heb het gevoel dat hij boven de 26 graden buitentemp niet aan wil cq weer uit gaat (niet heul handig als koelapparaat...) maar dat moet ik ergens nog hard zien te maken.
En dit is niet in België waarbij je een extra koelmodule moet aanschaffen / inprikken voor koelen mogelijk is? Dit is een 85/3 zeg je. Ik ken dat model niet, dat is een split denk ik? Of een van de nieuwere monoblocks zonder R290?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Nee het is een wat ouder model monobloc. Gewoon in NL. En hij KAN wel koelen, vanochtend werkte 'ie prima... Heel apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Wat raar, en hij staat ook niet in hybride opstelling ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Nope, gewoon in z'n uppie, klein buffervaatje (tjsa...), doet ook geen warmwater, alleen verwarming/koelen. Geen zoneregeling, alles staat gewoon open. Beneden vvw en een flinke convector, boven wat radiatoren. Verwarming heeft de hele winter prima gewerkt, hij krijgt 't makkelijk warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dan hoop ik dat er iemand langs komt hier die er meer verstand van heeft dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert40
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-05 08:23
Beste Allemaal,
Even voorstellen;
Ik ben Evert en heb verleden jaar oktober een VAILLANT WP lucht/water aroTHERM VWL 115/2 A 400V geïnstalleerd met een Unitower.
In eerste instantie wilde ik alleen een warmtepompboiler installeren maar deze kwam op mijn pad en besloot het beste van twee werelden te nemen....

Mijn gasverbruik, huis van 1985 zeer goed (na) geïsoleerd en gehele beneden verdieping met vloerverwarming(ongeveer 110m2) twee verdelers waarvan een met circulatiepomp en de andere de pomp ertussen uit gehaald.
De bovenverdieping en wat kamers beneden, slaapkamers, met normale radiatoren lag rond de 600m3.
Het overgrote deel hiervan ging op aan koken en sanitair water.
Verwarmen meestal met inverter airco's A+++ van Panasonic en de heerlijke houtkachel vandaar het lage verbruik ook tijdens de koude winters...
Na een proefperiode van een paar maanden heb ik de CV ketel/Combiketel een trap gegeven(was al een jaar of 14 oud) en de gasleiding er laten uittrekken.
Gasloos omdat onze heerlijke regering zei dat na 2026 er sowieso geen CV ketel meer op gas geplaatst mocht worden maar bevalt prima.

Ik heb de gehele installatie zelf gedaan en na een inspectie door een installateur heb ik de kranen open gezet en is alles keurig in de benen gekomen.
Helaas is het zo dat ik van het inregelen de ballen verstand heb en weet zeker dat er meer uit het systeem te halen is.
De ruimte thermostaat, de uitgebreide versie, hangt nu in de huiskamer maar omdat daar ook de houtkachel brand is het daar bijna altijd rond de 22 graden dus zal de warmtepomp niets doen tenzij je hem op 24 graden zet maar dan loopt hij alleen maar te loeien.
Mijn vraag in deze groep is dan ook is er een mogelijkheid om de ruimte temperatuur uit te zetten en puur en alleen op de retour leiding af gaat?
ik wil alleen de vloerverwarming op een constante temperatuur hebben van rond de 20 / 21 graden, radiatoren staan overal dicht of op vorstbescherming.
Ik heb ooit eens iemand wat horen roepen over een temperatuursensor direct op de CV retourleiding.
Na het opwarmen van de vloer zou het op temperatuur houden van de vloer niet te veel aan energie moeten kosten?

Overigens heb ik rond de 15KW aan panelen liggen verdeeld over drie installaties waarvan een installatie mijn huisaccu's, 25kw, volpompt.
De 25Kw wordt per jaar ongeveer 270 dagen gehaald.
Verbruik met, slecht afgestelde, warmtepomp en alles voor de rest elektrisch zat op ongeveer -1200Kw.

Ik hoop echt dat iemand mij in jip en janneke taal wegwijs kan maken!

Alvast bedankt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
<knip> We gaan hier geen houtkachel discussie voeren

[ Voor 99% gewijzigd door Septillion op 13-08-2024 14:28 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Om jouw probleem op te lossen, zou ik niet direct willen pleiten voor het "weg doen" van de houtkachel. Je kunt ook overwegen die houtkachel niet meer als "hoofdverwarming" te gaan gebruiken, want dat is met een warmtepomp naast je huis echt totaal niet nodig. Het ding laten staan om eens een keertje wat te stoken voor de gezelligheid of snel bij te warmen (maar je hebt ook airco) kan m.i. weinig kwaad, mits je niet in een dichtbevolkt gebied woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
@Evert40 de oplossing is denk ik simpel: op het moment dat je de houtkachel aan gaat doen zet je de ruimtecompensatie/kamerbijschakeling op "Actief" of op "Inactief" (instelling in de thermostaat). Dan blijft de WP doordraaien, ook als het wat warmer wordt en de ingestelde kamertemperatuur reeds bereikt is.

Omdat bij mij de thermostaat in de dichte keuken hangt, gebruik ik deze stand onder andere om er voor te zorgen dat de WP door blijft draaien tijdens uitgebreid koken (wat ook veel warmte genereert). Dus een situatie die te vergelijken is met de jouwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
PS: je hebt het over een 25kW batterij, maar ik neem aan dat je 25kWh bedoeld? Daarnaast: een verbruik van 1200kWh ipv 1200kW? En zo ja: voor het huishouden inclusief een warmtepomp is dat wel heel weinig. Of bedoel je eigenlijk 1200kWh netafname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:11
Ik heb te maken met een vloerverwarming als bijverwarming. Er staan een set radiatoren op begane grond. Het huis is van 2008, dus goed geisoleerd.

Momenteel kan ik geen koeling toepassen vanwege verdeel unit voor vloerverwarming. Op koude dagen moet deze unit gebruikt worden. Bestaat er een bypass, naast deze unit, voor in de zomer? De waterleidingen worden dan rechtstreeks verbonden met vloerverwarming.

Is het soms helemaal niet zo rendabel wat de stroomverbruik betreft? Kan ik beter een losse airco unit aanschaffen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvUNIWALg4VJKkdVIyeQNli6R_Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JPRgfrClKqFkZKCnxuKY21LL.jpg?f=user_large

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Nou, vandaag heeft-ie het wel wat moeilijker met koelen - runs van maximaal een half uur nu, en temperatuur in huis stijgt... het is wel een stuk lager dan de buitentemperatuur, en dat is echt pure winst, en de luchtvochtigheid hier is ook gewoon heel hoog. Dauwpunt nu op 19 graden geloof ik. Dan wordt het lastig.

Maar hopelijk gaat het vanaf nu weer wat omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:44
Had vandaag flink vocht op de vloer, leidingpatroon zichtbaar. Mijn instellingen:

Ta mag minimaal 18 graden worden
- thermostaat ingesteld op 23
- koelen vanaf 20 graden buiten

Schrok er eerlijk gezegd van, niet eerder meegemaakt. Maar niet zo gek met buiten 33.2 en luchtvochtigheid van 70%. Wat ik heb gelezen kan het niet direct kwaad, maar wel goed om te weten. Ik heb mijn minimale ta maar naar 20 gezet..

Overigens is de COP waarde van onze WP tijdens het koelen de afgelopen maanden tussen de 8,5 en 9,5 geweest. Ik vind het keurig 😃

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
ervh schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:12:
Had vandaag flink vocht op de vloer, leidingpatroon zichtbaar. Mijn instellingen:

Schrok er eerlijk gezegd van, niet eerder meegemaakt. Maar niet zo gek met buiten 33.2 en luchtvochtigheid van 70%. Wat ik heb gelezen kan het niet direct kwaad, maar wel goed om te weten. Ik heb mijn minimale ta maar naar 20 gezet..

Overigens is de COP waarde van onze WP tijdens het koelen de afgelopen maanden tussen de 8,5 en 9,5 geweest. Ik vind het keurig 😃
inderdaad erg keurig, laat je hem snachts doorkoelen? :)

Vreemd het vocht met dauwpuntsbewaking aan

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Kees_frl schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:57:
[...]

Hoezo is dat vreemd? De dauwpunts bewaking werkt op temperatuur niet op gemeten lucht vochtigheid. Ventileer je onvoldoende dan wordt de luchtvochtigheid door menselijk uitademen alleen maar hoger. Ook andere activiteiten brengen vocht in de lucht. De temperatuur meting weet daar helemaal niets vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:44
Kees_frl schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:57:
[...]

Ja, gewoon 1 temperatuur ingesteld sinds mei ongeveer.

Tis zelfs nog ietsje beter over het hele jaar. Let op; dit is alleen koelen 😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRfYHmJ_AhDtdZd9cFPkgQ9KbEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdfm2Nf6IRLjEDMvrykmNqVE.jpg?f=fotoalbum_large

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Welke meet- middelen / modules, etc. zijn handig om nu al tijdens de installatie op te nemen of voor te bereiden? Ik ga in ieder geval in de vernieuwde meterkast een Din kWh meter opnemen. Welke zijn geschikt voor gebruik met HomeAssistant? Shelly Pro 1? Of beter een ander model? Of iets van Legrand? Of zijn er nog andere die geschikt zijn.
Zijn er ook andere modules te koppelen aan de Warmtepomp die zinvol zijn (kan modbus to tcp bijvoorbeeld? ), of is er nog een nadere slimme meet / control unit. Of een flow-meter die in HA is uit te lezen? Welke dan?

Nog andere (extra) kabels naar de Wp voor later gebruik of om te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Seafarer schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:22:
[...]

Hoezo is dat vreemd? De dauwpunts bewaking werkt op temperatuur niet op gemeten lucht vochtigheid. Ventileer je onvoldoende dan wordt de luchtvochtigheid door menselijk uitademen alleen maar hoger. Ook andere activiteiten brengen vocht in de lucht. De temperatuur meting weet daar helemaal niets vanaf.
Nouja voor mij vreemd dan. De Vaillant thermostaat geeft bij mij ook het luchtvochtigheidspercentage aan dus in combinatie met temperatuur leek mij dat een 1 - 2 tje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Kees_frl schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:37:
[...]

Nouja voor mij vreemd dan. De Vaillant thermostaat geeft bij mij ook het luchtvochtigheidspercentage aan dus in combinatie met temperatuur leek mij dat een 1 - 2 tje :)
Is ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Kees_frl schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:37:
[...]

Ik snap je logische gedachte. Maar is dat dan een werkelijk gemeten vochtigheid of een berekende vanuit temperaturen?

Bij berekend gaat het geheid fout. Maar exacte vochtigheids meting blijft ook best moeilijk.

Overigens, ik woon in Gouda. (lekker belangrijk :) ) maar dat betekend dat er altijd water onder de vloer staat. (tussen de 0,5 en de 10cm). Dus de luchtvochtigheid onder de vloer is constant 90%. Heb je nu ergens een kleine opening in je vloer en deze vochtige lucht trekt over je vloer dan "regent" het bijna op je vloer. Maar je vochtigheids meting heeft hier totaal geen benul van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wat ook zo?

Berekende vochtigheid met temperatuur meting of een echt goede vochtigheids meting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Seafarer schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:50:
[...]

Ik snap je logische gedachte. Maar is dat dan een werkelijk gemeten vochtigheid of een berekende vanuit temperaturen?

Bij berekend gaat het geheid fout. Maar exacte vochtigheids meting blijft ook best moeilijk.

Overigens, ik woon in Gouda. (lekker belangrijk :) ) maar dat betekend dat er altijd water onder de vloer staat. (tussen de 0,5 en de 10cm). Dus de luchtvochtigheid onder de vloer is constant 90%. Heb je nu ergens een kleine opening in je vloer en deze vochtige lucht trekt over je vloer dan "regent" het bijna op je vloer. Maar je vochtigheids meting heeft hier totaal geen benul van.
Ik heb geen idee wat je allemaal wauwelt.

De VR720 heeft uiteraard een inwendige temp sensor en een redelijk nauwkeurige digitale RV sensor. Daarmee wordt het dauwpunt berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:15
@Technician- Je had het afgelopen week over een "pure" installatie waar je mee bezig was.
Kan je hierover iets meer vertellen? - Ik heb hier namelijk sinds vrijdag een offerte liggen.
Ik heb in de (uitvoerige) technische documentatie trouwens iets gevonden over het geluidsvermogen van een 65/7.2 pure wat ik een beetje vreemd vind :S : Hoe hoger de aanvoertemperatuur des te lager het geluidsvermogen :? .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Technician- schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 07:25:
[...]

De VR720 heeft uiteraard een inwendige temp sensor en een redelijk nauwkeurige digitale RV sensor. Daarmee wordt het dauwpunt berekend.
Ik zou het geen gewauwel noemen (dat klinkt niet zo leuk) maar heb altijd wel begrepen dat het zo werkt als jij beschrijft. Je ziet het ook vrij duidelijk dat de thermostaat reageert op wat er in de directe omgeving gebeurt. Als ik de houtkachel aan heb, stijgt de temperatuur (duh) maar de RLV zakt dan ook als een malle. Ik ga er dan ook klakkeloos vanuit dat de dauwpuntsbewaking volgt uit de samenhang tussen temperatuur en RLV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:29

Op sommige plekken zag ik het hier ook (met dauwpuntsbewaking aan), ook de voegen tussen de tegels die op sommige plaatsen wat donkerder kleurden. Ik vroeg mij inderdaad af of het echt kwaad kan, of het eerder een 'ongemak' is dat het allemaal wat vochtig aanvoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Proim schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:37:
[...]

Op sommige plekken zag ik het hier ook (met dauwpuntsbewaking aan), ook de voegen tussen de tegels die op sommige plaatsen wat donkerder kleurden. Ik vroeg mij inderdaad af of het echt kwaad kan, of het eerder een 'ongemak' is dat het allemaal wat vochtig aanvoelt.
Lijkt mij vooral ongemak. Mij viel ook op dat vooral de onderkant van de badkamerradiator kletsnat was, die draait hier mee op de vloerverwarmingsverdeler. De vloer van de huiskamer was niet nat, wel koud en misschien wat vochtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Technician- schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 07:25:
[...]

Das duidelijk dan wel een echte vochtigheids sensor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:10

martijn v o

Certified by Enphase.

Dauwpunt is de temperatuur waarbij de in de lucht aanwezige vocht gaat condenseren. Dat gebeurd altijd op de koudste oppervalkten als eerste vocht moleculen kunnen zich namelijk goed verplaatsen.

Het dauwpunt kun je niet meten* maar alleen berekenen, dit door de huidige luchttemperatuur te meten en de huidige relatieve vochtigheid.
aan de hand van die twee gegevens kun je uitrekenen (middels het mollier diagram) wat de dauwpuntstemperatuur is.

Voorbeeld:
Temperatuur gemeten is 28 graden Celsius
Relatieve vochtigheid gemeten is 50%
Dauwpunt is dan 16,6 graad Celius
Kijk naar de blauwe lijn nummer 1, nummer 2 is de enthalpie lijn dat is weer ergens anders voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbokqfhTMhYkRugLPtk0nkmJlLU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wfVXj5UnS8QLrSWJyXU3vSeU.png?f=user_large

* Er zijn meters die het dauwpunt kunnen meten, maar dat zijn meters die wachten tot een oppervlak condenseert om dan een signaal af te geven, maar dan is het te laat, ik zie dat dus niet als meters maar meer als een beveiliging. Je kunt dan je koelmachine bijvoorbeeld laten stoppen.

[ Voor 9% gewijzigd door martijn v o op 14-08-2024 11:33 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rover87
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-04 13:32

rover87

Symfony Developer

MIsschien een domme vraag maar kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de

Sensocomfort VRC720f/2
Sensocomfort VRC720/2
Sensocomfort VRC720/3

Volgens mij is de f draadloos en de 3 voor vloerverkoeling? Ik kan nergens vinden wat de verschillen nu precies zijn.

Ik ben van plan een aroTHERM Plus 55/6 aan te schaffen. Alles heb ik helder alleen de Thermostaat daar kom ik niet uit.

Heeft iemand een goed beeld wat de verschillen zijn? Ook via Google en Tweakers kan ik geen duidelijke antwoorden vinden.

[ Voor 0% gewijzigd door rover87 op 14-08-2024 12:47 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
dunklefaser schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:20:
@Technician- Je had het afgelopen week over een "pure" installatie waar je mee bezig was.
Kan je hierover iets meer vertellen? - Ik heb hier namelijk sinds vrijdag een offerte liggen.
Ik heb in de (uitvoerige) technische documentatie trouwens iets gevonden over het geluidsvermogen van een 65/7.2 pure wat ik een beetje vreemd vind :S : Hoe hoger de aanvoertemperatuur des te lager het geluidsvermogen :? .
Ja die mensen zijn nog op vakantie, eind volgende week plaats ik het buitendeel, binnendeel ed zijn al aangesloten.
Ik zal daarna een verslag en foto rapportage doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 18:07
Kort vraagje: ik ben de meterkast aan het voorbereiden op een vwl 75/6 + unitower VIH 190 E (met backup heater).

Vaillant raadt 16A C-karakteristiek aan. Is dit echt nodig of kan ik ook B-karakteristiek installeren?

We hebben nogal wat grootverbruikers (laadpaal, inductie koken, Quooker, VW, WM, WD) en ik zou graag de hoofdzekering wat sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
robin15243 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:32:
Kort vraagje: ik ben de meterkast aan het voorbereiden op een vwl 75/6 + unitower VIH 190 E (met backup heater).

Vaillant raadt 16A C-karakteristiek aan. Is dit echt nodig of kan ik ook B-karakteristiek installeren?

We hebben nogal wat grootverbruikers (laadpaal, inductie koken, Quooker, VW, WM, WD) en ik zou graag de hoofdzekering wat sparen.
Je spaart de hoofdzekering nihil met de karakteristiek van de eindgroep.
Maar in mijn ervaring kan een B kar prima.
De inverter zorgt voor stapsgewijze inschakeling van de compressor zonder meetbare piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luminatus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:11
rover87 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:46:
MIsschien een domme vraag maar kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de

Sensocomfort VRC720f/2
Sensocomfort VRC720/2
Sensocomfort VRC720/3

Volgens mij is de f draadloos en de 3 voor vloerverkoeling? Ik kan nergens vinden wat de verschillen nu precies zijn.

Ik ben van plan een aroTHERM Plus 55/6 aan te schaffen. Alles heb ik helder alleen de Thermostaat daar kom ik niet uit.

Heeft iemand een goed beeld wat de verschillen zijn? Ook via Google en Tweakers kan ik geen duidelijke antwoorden vinden.
Dit is wat ChatGPT aangeeft. Helaas geen garantie of het klopt maar klinkt plausibel.

1. Vaillant Sensocomfort VRC720f/2:
• Type verbinding: Dit is een draadloze variant van de VRC720-serie.
• Functies: Deze thermostaat communiceert draadloos met de ketel, wat betekent dat je geen bekabeling nodig hebt tussen de thermostaat en de verwarmingsinstallatie.
• Geschiktheid: Ideaal voor situaties waarin bedrading moeilijk of ongewenst is.
2. Vaillant Sensocomfort VRC720/2:
• Type verbinding: Dit is de bedrade versie van de VRC720-serie.
• Functies: Deze thermostaat moet met kabels worden aangesloten op de verwarmingsinstallatie.
• Geschiktheid: Geschikt voor situaties waarin een bedrade verbinding mogelijk is en een voorkeur heeft vanwege stabiliteit en betrouwbaarheid.
3. Vaillant Sensocomfort VRC720/3:
• Type verbinding: Dit is een andere bedrade variant, vergelijkbaar met de VRC720/2.
• Functies: Qua functionaliteit is deze vrijwel identiek aan de VRC720/2, maar met enkele kleine updates of optimalisaties die typisch zijn voor modelaanpassingen, zoals software-updates of verbeterde compatibiliteit met nieuwere verwarmingssystemen.
• Geschiktheid: Ideaal voor gebruikers die een bedrade oplossing willen met de nieuwste kleine verbeteringen in vergelijking met de VRC720/2.

Samengevat is het grootste verschil tussen de VRC720f/2 en de andere modellen de draadloze functionaliteit. Tussen de VRC720/2 en VRC720/3 zijn de verschillen minimaal en vaak gerelateerd aan lichte updates of optimalisaties die met nieuwe versies van hetzelfde model komen.

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-06 08:20
Niet nodig. Kan naar 16 of zelfs 15. Maar stel gewoon de dauwpuntbewaking delta in op 2 of 3: 2 of 3 graden boven het berekende dauwpunt adhv jouw relatieve luchtvochtigheid.

• Evert40
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-05 08:23
Probleem is dat de temperatuur nooit, in ieder geval bijna nooit, onder de 20 graden komt in de huiskamer.
In tegenstelling tot andere woningen hebben wij een gemetselde schouw die warm blijft waardoor de houtstook echt beperkt blijft tot hooguit 6 a 7 kuub per stookseizoen.
Overigens voor de mensen die anti houtstook zijn: uitsluitend 3 jaar gedroogd eiken met een minimale overlast voor de omgeving!
Bij mist en windstil weer stook ik niet....

Ik zoek dus eigenlijk gewoon de oplossing die jij ook aangeeft maar dan automatisch... dus vanaf oktober / november altijd de vloer op 20 / 21 graden op de retourleiding.
Inmiddels er wel achter dat een buffervat van 100 liter een welkome aanvulling zou zijn.

Overigens is de genoemde 1200kw per jaar de rest saldeer ik en komt uit de accu.
En de accu heeft een opslag capaciteit van 25Kw met een maximale ontlading van 5000Wp continue.

• Gramser
Evert40 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 02:14:
Probleem is dat de temperatuur nooit, in ieder geval bijna nooit, onder de 20 graden komt in de huiskamer.
In tegenstelling tot andere woningen hebben wij een gemetselde schouw die warm blijft waardoor de houtstook echt beperkt blijft tot hooguit 6 a 7 kuub per stookseizoen.
Overigens voor de mensen die anti houtstook zijn: uitsluitend 3 jaar gedroogd eiken met een minimale overlast voor de omgeving!
Bij mist en windstil weer stook ik niet....

Ik zoek dus eigenlijk gewoon de oplossing die jij ook aangeeft maar dan automatisch... dus vanaf oktober / november altijd de vloer op 20 / 21 graden op de retourleiding.
Inmiddels er wel achter dat een buffervat van 100 liter een welkome aanvulling zou zijn.

Overigens is de genoemde 1200kw per jaar de rest saldeer ik en komt uit de accu.
En de accu heeft een opslag capaciteit van 25Kw met een maximale ontlading van 5000Wp continue.
Je zou dan wel een van de weinigen hier zijn voor wie een buffervat een welkome aanvulling is :+

Maar ik krijg een beetje het idee alsof je twee hoofdverwarmingssystemen wil aanleggen. Enerzijds je haard, die je duidelijk niet weg gaat doen, en anderzijds de warmtepomp. Ik denk dat je een keuze moet gaan maken - welk systeem moet leidend zijn?

Ik heb zelf ook een houtkachel. Kan prima als hoofdverwarming dienen als het nodig is, maar hij is voor de back-up en gewoon het mooie vuurtje (shoot me, het hele dorp heeft er een 😄). Ik stel de ruimtecompensatie in op “inactief” als de houtkachel aan gaat, en dat werkt prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Evert40 Je kunt de warmtepomp op weersafhankelijk zonder ruimtecompensatie zetten, dan trekt hij zich niets aan van de thermostaat, of hij kan op vaste aanvoertemperatuur, dan trekt hij zich ook niets aan van de buitentemperatuur.
Of dat ook een comfortabel huis met acceptabel verbruik oplevert durf ik niet te zeggen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• rover87
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-04 13:32

rover87

Symfony Developer

Luminatus schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:41:
[...]

Dit is wat ChatGPT aangeeft. Helaas geen garantie of het klopt maar klinkt plausibel.

1. Vaillant Sensocomfort VRC720f/2:
• Type verbinding: Dit is een draadloze variant van de VRC720-serie.
• Functies: Deze thermostaat communiceert draadloos met de ketel, wat betekent dat je geen bekabeling nodig hebt tussen de thermostaat en de verwarmingsinstallatie.
• Geschiktheid: Ideaal voor situaties waarin bedrading moeilijk of ongewenst is.
2. Vaillant Sensocomfort VRC720/2:
• Type verbinding: Dit is de bedrade versie van de VRC720-serie.
• Functies: Deze thermostaat moet met kabels worden aangesloten op de verwarmingsinstallatie.
• Geschiktheid: Geschikt voor situaties waarin een bedrade verbinding mogelijk is en een voorkeur heeft vanwege stabiliteit en betrouwbaarheid.
3. Vaillant Sensocomfort VRC720/3:
• Type verbinding: Dit is een andere bedrade variant, vergelijkbaar met de VRC720/2.
• Functies: Qua functionaliteit is deze vrijwel identiek aan de VRC720/2, maar met enkele kleine updates of optimalisaties die typisch zijn voor modelaanpassingen, zoals software-updates of verbeterde compatibiliteit met nieuwere verwarmingssystemen.
• Geschiktheid: Ideaal voor gebruikers die een bedrade oplossing willen met de nieuwste kleine verbeteringen in vergelijking met de VRC720/2.

Samengevat is het grootste verschil tussen de VRC720f/2 en de andere modellen de draadloze functionaliteit. Tussen de VRC720/2 en VRC720/3 zijn de verschillen minimaal en vaak gerelateerd aan lichte updates of optimalisaties die met nieuwe versies van hetzelfde model komen.
Hahah thanks! Lijkt inderdaad wel te kloppen met wat ik dacht.

• TOA
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-06 12:51

TOA

dag allen,

Ik heb een vraag over ons Vaillant warmtepompsysteem. We hebben een uniTower Pure (binnenunit) die gestuurd wordt met een SensoComfort thermostaat.
We hebben maar 1 zone en 1 circuit.
Het is mij intussen gelukt om de automatische koelfunctie te activeren, met de volgende instellingen:

- Koelen: Modus: Manueel
- Koelen: Gewenste temperatuur: 21.5°
- Circuit 1: Koelen mogelijk: ja
- Circuit 1: Dauwpuntsbewaking: ja
- Circuit 1: Min. gew. aanvoertemp koelen: 18°
- Circuit 1: Offset dauwpunt: 2 K

En deze waardes lees ik dan af:
- Status: Koelen
- Actuele dauwpunt:: 18°
- Gew. aanvoertemperatuur: 20° (= som actuele dauwpunt + offset, neem ik aan)

MAAR, en daar gaat mijn vraag over, de ACTUELE aanvoertemperatuur is een pak lager, zo lees ik af:
- Actuele aanvoertemperatuur: 17°

Deze laatste waarde vind ik terug onder de menu's "Warmtepomp 1" en "Warmtepompregelingsmodule 1" op de thermostaat, maar ook op het scherm van de UniTower Pure binnenunit.

Hoe kan dat eigenlijk? dat betekent toch dat die dauwpuntsbewaking niet goed werkt? Ik vermoed dat de berekening van de gewenste aanvoertemperatuur correct verloopt: hij kiest inderdaad de hoogste waarde van enerzijds de minimum gewenste aanvoertemperatuur (18°) en anderzijds de som van actuele dauwpunt en offset (18+2=20°), dus dat is 20°, en dat is ook wat ik aflees. Maar dit wordt dan niet afgedwongen, zo lijkt het wel, omdat de actuele aanvoertemperatuur 17° is, drie graden lager dus dan de gewenste aanvoertemperatuur (20°) en zelfs lager dan het dauwpunt (18°) !

PS: af en toe springt het koelbedrijf af, en dan lees ik als status bericht op het scherm van de binnenunit: "S.112. Koelen compressor geblokkeerd." In de handleiding zie ik als uitleg: "de compressor is voor het koelbedrijf geblokkeerd omdat de warmtepomp zich buiten de gebruiksgrenzen bevindt". Nu, ik weet niet of en hoe dit relevant is voor het vraagstuk hierboven. Misschien is dat volkomen normaal.

alvast bedankt!
Tom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0I4kJU4adXs7RL8b5jiWsp9vqQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeO09RpFmfPAP9hUxGmbWJdC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7aaH7Kn1at859dGtELgl7i1RA8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNL4YAFTaXrTK3vcOQ1yVqxW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iy2WrcbJux87tR79NQO0xs52BGI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLpTfCsgXlF4NX0X5KuJgZ5W.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sa9rwi4bVscVmgn0OhP74I7FVsM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRfCSEb7Zgeg12gg7zLAV2TK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mI3BkGnbKvdTzz4ORHxqYJzKsZg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mglV6aF6fstXdoBBAE6435Ai.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWNsZs9v7hXyNj8RcG-YPdpEQv0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlFyJsd1syEywKbNQ8b8cF4t.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8YS5YKWGs-ZVfKppnfH-WCYN3s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFuaPctXVEGmqGotDs79aeko.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 80% gewijzigd door TOA op 15-08-2024 22:20 ]

• Technician-
TOA schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:49:
dag allen,

Ik heb een vraag over ons Vaillant warmtepompsysteem. We hebben een uniTower Pure (binnenunit) die gestuurd wordt met een SensoComfort thermostaat.
We hebben maar 1 zone en 1 circuit.
Het is mij intussen gelukt om de automatische koelfunctie te activeren, met de volgende instellingen:

- Koelen: Modus: Manueel
- Koelen: Gewenste temperatuur: 21.5°
- Circuit 1: Koelen mogelijk: ja
- Circuit 1: Dauwpuntsbewaking: ja
- Circuit 1: Min. gew. aanvoertemp koelen: 18°
- Circuit 1: Offset dauwpunt: 2 K

En deze waardes lees ik dan af:
- Status: Koelen
- Actuele dauwpunt:: 18°
- Gew. aanvoertemperatuur: 20° (= som actuele dauwpunt + offset, neem ik aan)

MAAR, en daar gaat mijn vraag over, de ACTUELE aanvoertemperatuur is een pak lager, zo lees ik af:
- Actuele aanvoertemperatuur: 17°

Deze laatste waarde vind ik terug onder de menu's "Warmtepomp 1" en "Warmtepompregelingsmodule 1" op de thermostaat, maar ook op het scherm van de UniTower Pure binnenunit.

Hoe kan dat eigenlijk? dat betekent toch dat die dauwpuntsbewaking niet goed werkt? Ik vermoed dat de berekening van de gewenste aanvoertemperatuur correct verloopt: hij kiest inderdaad de hoogste waarde van enerzijds de minimum gewenste aanvoertemperatuur (18°) en anderzijds de som van actuele dauwpunt en offset (18+2=20°), dus dat is 20°, en dat is ook wat ik aflees. Maar dit wordt dan niet afgedwongen, zo lijkt het wel, omdat de actuele aanvoertemperatuur 17° is, drie graden lager dus dan de gewenste aanvoertemperatuur (20°) en zelfs lager dan het dauwpunt (18°) !

PS: af en toe springt het koelbedrijf af, en dan lees ik als status bericht op het scherm van de binnenunit: "S.112. Koelen compressor geblokkeerd." In de handleiding zie ik als uitleg: "de compressor is voor het koelbedrijf geblokkeerd omdat de warmtepomp zich buiten de gebruiksgrenzen bevindt". Nu, ik weet niet of en hoe dit relevant is voor het vraagstuk hierboven. Misschien is dat volkomen normaal.

alvast bedankt!
Tom

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja.
Minimale draaitijd en onvoldoende koelafgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 22:06
@TOA Misschien omdat de gewenste temperatuur van 20 graden vermeld staat bij verwarmen van circuit 1? En dus niet van toepassing bij koeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TOA

TOA

ditbenikecht schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:26:
@TOA Misschien omdat de gewenste temperatuur van 20 graden vermeld staat bij verwarmen van circuit 1? En dus niet van toepassing bij koeling?
Goh, ik neem aan dat je doelt op we aanduiding "verwarming" bij "soort circuit". Dat is normaal.. Je hebt daar ook andere mogelijke opties maar het is de bedoeling dat dit op "verwarming" staat. En tevens kan de status ervan dan "koelen" zijn, zoals nu het geval bij ons.
Bovendien zie ik de gewenste aanvoertemperatuur direct veranderen als ik de koeling parameters (bv. Gewenste minimum aanvoertemp koeling) verander.. dus dat moet wel de juiste "gewenste aanvoertemperatuur zijn" denk ik.
Als de "status" van Circuit 1 verandert naar "verwarmen" zal die gewenste aanvoertemperatuur ook wel mee veranderen.

[ Voor 3% gewijzigd door TOA op 16-08-2024 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOA

TOA

Niemand een idee waarom die dauwpuntbewaking niet lijkt te werken?
De actuele aanvoertemperatuur schiet daar gewoon onder, een paar graden onder de berekende "gewenste aanvoertemperatuur". En dat is dan nefast voor condensatieproblemen...

En in feite is het niet zozeer de dauwpuntbewaking die niet lijkt te werken, want zelfs als ik die afzet (waardoor dus de manueel ingestelde minimum aanvoertemperatuur -bij koelen- de enige ondergrens is) schiet de actuele aanvoertemperatuur daar gewoon onder. Het is dus eerder het afdwingen van de ondergrens (=de gewenste aanvoertemperatuur) die niet lijkt te werken.

[ Voor 49% gewijzigd door TOA op 16-08-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Ik ben nog aan het stoeien met de juiste wijze aansluiten van de Arotherm 75/6 aan de terrendis grondbuis.

Op de foto de opstelling van boven en opzij gezien (buis wordt nog afgekort tot iets boven de grond.
Omdat ik naar de zijkant moet om aan te sluiten aan het puntstuk op de terrendis en tevens de vorstbeveiliging er tussen moet passen (die moeten horizontaal geplaatst) is het even een puzzel. Ik weet (nog) niet hoe flexibel de rvs slang is en of ik daar dan mee uit ga komen (nog geen idee welke lengte dan moet kopen). Ook vraag ik mezelf af of ik met een bocht verticaal op de terrendis kan uitkomen, of dat ik daar op het puntstuk eerst nog een messing bocht op moet zetten (1 1/4). (dan kom je horizontaal aan.
Ik heb voor mezelf een aantal opties bedacht zie schetsjes,

Optie A
Op de aansluiting de vorstbeveiliging, dan messing bocht, dan rvs flex naar terrendis (evt ook messing bocht op het puntstuk).

Optie B
Vanaf de WP eerst een stuk ML-buis in een bocht, dan vorstbeveiliger en laatste stukje flex rvs (indien nodig ook op een messing bocht).

Optie C:
Op de WP messing bocht, daarop een stukje flex om de bocht te maken, dan de calleffi vorstbeveiliging, en verder flex naar de terrendis waar (indien nodig) een messing bocht op zit.

Andere beter optie?:
-nog niet bedacht :)

Graag even advies van de specialisten hier :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9po0JUDNLLZvA-GRtzrYS99MkQE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwUVYmoZ5YfIRI6BiMDsy2gR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpdhYsVHovPUteabdjpEDB1Rrz8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hyTEnkshlIJEGjBWIZT00u2i.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dRiPAM81VcHYjZephGraETU6T8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKEpAz0Pu1fByGqupZ0X3i17.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kc_Y2O9vlNwjEHrJzXsfKswh3k4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnJ0Fw0idQj9jop6gfM4xg3N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rRPGyqbUbww9GlTbfPxfxifA08=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puMJCYxwC5cXhrj4opi8WbyY.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:29
TOA schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:55:
Niemand een idee waarom die dauwpuntbewaking niet lijkt te werken?
De actuele aanvoertemperatuur schiet daar gewoon onder, een paar graden onder de berekende "gewenste aanvoertemperatuur". En dat is dan nefast voor condensatieproblemen...

En in feite is het niet zozeer de dauwpuntbewaking die niet lijkt te werken, want zelfs als ik die afzet (waardoor dus de manueel ingestelde minimum aanvoertemperatuur -bij koelen- de enige ondergrens is) schiet de actuele aanvoertemperatuur daar gewoon onder. Het is dus eerder het afdwingen van de ondergrens (=de gewenste aanvoertemperatuur) die niet lijkt te werken.
Volgens mij kijk je naar de actuele die gevraagd wordt aan de buitenunit, en niet zozeer wat er door de buizen in de vloer gaat. Wat geeft hij aan bij het circuit zelf van gewenste en actuele aanvoerstemperatuur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@TOA De graadminutenregeling zorgt dat het gemiddelde wel klopt.
Op minimaal toerental is er al best wat koelvermogen.
Als het dauwpunt omhoog gaat en de vloer al koel is dan is er weinig te doen -> pendelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztCHjzDWVcN1cANOPS-uSx3o2DI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nag98o6eeWLF2No97bgQO2w4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door Proton_ op 16-08-2024 17:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@pc_slopert rvs slang heeft een flinke buigradius (>10x diameter ofzo).
Met rvs ribbelbuis kan je haakse bochten maken alsof het een knietje is.

Optie D: vorstkleppen weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
@Proton_ Ha dat is mooi. Ga ik even kijken met een stuk slang welke ik heb liggen en weet ik meteen de lengte. Welke rvs mantel slang zou je in dit geval adviseren?
Waarom zou ik de vorst-kleppen weglaten (zijn al besteld)? Lijkt me toch een prettig idee als er met vorst weer eens stroomuitval is (ze zijn hier nogal aan het graven en hebben al eerder een dag zonder stroom gezeten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:02
pc_slopert schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:13:
Ik ben nog aan het stoeien met de juiste wijze aansluiten van de Arotherm 75/6 aan de terrendis grondbuis.

Op de foto de opstelling van boven en opzij gezien (buis wordt nog afgekort tot iets boven de grond.
Omdat ik naar de zijkant moet om aan te sluiten aan het puntstuk op de terrendis en tevens de vorstbeveiliging er tussen moet passen (die moeten horizontaal geplaatst) is het even een puzzel. Ik weet (nog) niet hoe flexibel de rvs slang is en of ik daar dan mee uit ga komen (nog geen idee welke lengte dan moet kopen). Ook vraag ik mezelf af of ik met een bocht verticaal op de terrendis kan uitkomen, of dat ik daar op het puntstuk eerst nog een messing bocht op moet zetten (1 1/4). (dan kom je horizontaal aan.

Optie A
Op de aansluiting de vorstbeveiliging, dan messing bocht, dan rvs flex naar terrendis (evt ook messing bocht op het puntstuk).

Optie B
Vanaf de WP eerst een stuk ML-buis in een bocht, dan vorstbeveiliger en laatste stukje flex rvs (indien nodig ook op een messing bocht).

Optie C:
Op de WP messing bocht, daarop een stukje flex om de bocht te maken, dan de calleffi vorstbeveiliging, en verder flex naar de terrendis waar (indien nodig) een messing bocht op zit.

Andere beter optie?:

[Afbeelding][Afbeelding]

Het is jammer dat je met de terrendis buizen niet aan de linkerkant van de machine uit bent gekomen. Het is dan veel makkelijker aansluiten omdat je dan wat meer lengte hebt en niet een heel krappe bocht hoeft te maken. Ik heb trouwens precies dezelfde fout gemaakt :D Rvs ribbelbuis lijkt me dan wel het makkelijkste omdat deze buigzamer is. En ik zou zo’n 45 cm nemen als ik dat zo zie. Overigens heb ik een mooi filmpje gezien waarin uitgelegd wordt hoe je een ribbelslang kunt inkorten, dan kan bij jou nog van pas komen: YouTube: Heat Pump Installation Tips - Flexible Hoses Trick

PS: heb nog steeds die ribbelbuis over mocht je nog interesse hebben.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technician-
pc_slopert schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:13:

Optie A

Optie B

Optie C:

Andere beter optie?:

[Afbeelding][Afbeelding]

Tip gebruik de originele Vaillant RVS ribbelbuis incl de isolatie.
Tip 2: haal de warmtepomp omhoog door bigfootverhogers
Tip3: haal de mantel van de terrendis en maak deze naar onder de aansluiting onder de grond.
Tip4: pers een puntstuk U32x1” rechtstreeks op terrensis.
Tip5: isoleer alles en in de grond een gietgel gebruiken van Raychem grote verpakking.
Gebruik de originele Vaillant isolatiebochten.
Resultaat: super strak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLIwfC5sYYS-TUZUAncTzc1Y9jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sR2lFWnaAxkkSqrTgBlkHCi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 17-08-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Uit interesse: wat doet die gietgel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Gramser schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:36:
Uit interesse: wat doet die gietgel?
Dat hoeft niet perse. Maar als je met grondleiding direct onder de unit wilt aansluiten dan krijg je stukjes losse buis en koppelingen in de grond.
Na afpersen is het een mooie manier om het waterdicht af te sluiten.

Kreeg dat mee van een bedrijf wat stadsverwarming aanlegt, lastige stukken die ze niet goed kunnen isoleren met speciale schalen worden ook afgegoten met gel.

[ Voor 18% gewijzigd door Technician- op 17-08-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:08
Opmerking: dat slangetje onder de buitenunit tbv water afvoer is eigenlijk maar een ielig dingetje die ook nog eens telkens losschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Sonja12s schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:57:
Opmerking: dat slangetje onder de buitenunit tbv water afvoer is eigenlijk maar een ielig dingetje die ook nog eens telkens losschiet.
Hoe bedoel je “losschiet”? Je bedoelt het warmtelint toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Sonja12s hij zou met een tiewrap vast moeten zitten, als hij dan losschiet zal er iets stuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
pc_slopert schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:44:
@Proton_ Ha dat is mooi. Ga ik even kijken met een stuk slang welke ik heb liggen en weet ik meteen de lengte. Welke rvs mantel slang zou je in dit geval adviseren?
Waarom zou ik de vorst-kleppen weglaten (zijn al besteld)? Lijkt me toch een prettig idee als er met vorst weer eens stroomuitval is (ze zijn hier nogal aan het graven en hebben al eerder een dag zonder stroom gezeten...
Wil je slang of ribbelbuis gaan gebruiken?
Correct gebruik van vorstkleppen is in jouw situatie nog niet zo eenvoudig, helemaal omdat de aansluitingen van de Arotherm aan de onderkant en boven elkaar zitten, de vorstkleppen niet boven elkaar moeten en het water vrij weg moet kunnen lopen. Je dus zult iets moeten verhogen en verspringen. Bovendien loopt je grondleiding nooit leeg, enige schade is dus niet uit te sluiten. Tenzij je ook een vulautomaat hebt, want dan blijft het lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Proton_ schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:44:
[...]

Wil je slang of ribbelbuis gaan gebruiken?
Correct gebruik van vorstkleppen is in jouw situatie nog niet zo eenvoudig, helemaal omdat de aansluitingen van de Arotherm aan de onderkant en boven elkaar zitten, de vorstkleppen niet boven elkaar moeten en het water vrij weg moet kunnen lopen. Je dus zult iets moeten verhogen en verspringen. Bovendien loopt je grondleiding nooit leeg, enige schade is dus niet uit te sluiten. Tenzij je ook een vulautomaat hebt, want dan blijft het lopen.
Ik denk zelf dat bij een grondaansluiting vorstbeveiligingskleppen eigenlijk weggegooid geld zijn. Maar das meer gevoel omdat je dat zou moeten testen in extreme kou en spanningsuitval.
Maar naar mijn idee hoe water zich gedraagt bij aftappen blijft toch een deel hangen en vriest er sowieso wat kapot, kleppen of niet. Tis meer een schijnbeveiliging.
Ja de eerste uren zal er wat circulatie ontstaan door het leeglopen wat bevriezen kan voorkomen maar als het maar lang genoeg duurt gaat eea wel kapot.
Installaties in vorst die waren afgetapt zagen we toch ook meestal wel kapot vriezen. Na aftappen zou je er ook nog flink wat lucht/stikstof door moeten blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Dus wat is nu de conclusie. Wel of geen vorstkleppen? :) Waarom worden ze dan bij bijvoorbeeld de Amber wel geadviseerd? @Proton_ ik denk ribbelslang, die is lijkt mij wat beter te vormen. Dacht aan deze ribbelbuis/ slang alleen ga nu wel twijfelen over de juiste diameter. De aansluiting op de Arotherm is 1 1/4 (zitten naast elkaar trouwens) en het terrendis puntstuk ook 1 1/4.

Heb nu de terrendis wat ingekort en aangesloten tevens m et krimpkap afgewerkt. Later komt er nig wat meer isolatie er om als hij aangesloten is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOFdnnexJILuO1CT_ayPcmFdqkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OhALMzLKnbDeo2ezeeRPZhAR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 22:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Weet iemand hoe ik de vrc 720 reset?
Hij loopt constant vast en is volledig onbruikbaar. Het heeft bijna 3 jaar super gewerkt. Ik heb hem op 18 graden gezet met onze arotherm uni tower en VWL 75/6.
Nu als ik op de menu knop onderin druk zie ik heel kort het menu en dan het vaillant logo en reboot.

Ik kom niets vinden hierover.
Ik kan hem vd wand halen en dan reboot hij ook.

Iemand een idee?
Of nieuwe kopen?
Installateur is foetsie en met de noorderzon vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:02
pc_slopert schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:36:
Dus wat is nu de conclusie. Wel of geen vorstkleppen? :) Waarom worden ze dan bij bijvoorbeeld de Amber wel geadviseerd? @Proton_ ik denk ribbelslang, die is lijkt mij wat beter te vormen. Dacht aan deze ribbelbuis/ slang alleen ga nu wel twijfelen over de juiste diameter. De aansluiting op de Arotherm is 1 1/4 (zitten naast elkaar trouwens) en het terrendis puntstuk ook 1 1/4.

Heb nu de terrendis wat ingekort en aangesloten tevens m et krimpkap afgewerkt. Later komt er nig wat meer isolatie er om als hij aangesloten is.
[Afbeelding]
Weet je zeker dat Terrendis 1 1/4 is? Ik ben niet in de gelegenheid om het te checken maar ik dacht dat die puntstukken 1” zijn.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

ApC_IcE schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:03:
Weet iemand hoe ik de vrc 720 reset?
Hij loopt constant vast en is volledig onbruikbaar. Het heeft bijna 3 jaar super gewerkt. Ik heb hem op 18 graden gezet met onze arotherm uni tower en VWL 75/6.
Nu als ik op de menu knop onderin druk zie ik heel kort het menu en dan het vaillant logo en reboot.

Ik kom niets vinden hierover.
Ik kan hem vd wand halen en dan reboot hij ook.

Iemand een idee?
Of nieuwe kopen?
Installateur is foetsie en met de noorderzon vertrokken.
Los kabeltje? Hij krijgt zijn voeding via de ebus aansluiting vanaf de buitenunit (dacht ik). Misschien de hele tweedraads keten even nalopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:32
strandbal schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:28:
[...]

Los kabeltje? Hij krijgt zijn voeding via de ebus aansluiting vanaf de buitenunit (dacht ik). Misschien de hele tweedraads keten even nalopen?
Anders even met een ander kabeltje direct aansluiten op de kast/ebus in de unit. Dan kan je het misschien sneller uitsluiten.

@ApC_IcE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-06 22:05
Technician- schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:57:
[...]

Ik denk zelf dat bij een grondaansluiting vorstbeveiligingskleppen eigenlijk weggegooid geld zijn. Maar das meer gevoel omdat je dat zou moeten testen in extreme kou en spanningsuitval.
Als ik het goed herinner draait de pomp onder de 4 (?) graden toch altijd?

Nog even en iedereen heeft thuis thuisaccus staan (ik zou die dan gelijk als noodstroom voorziening inrichten), als de temperatuur dan onder het vriespunt is draait de pomp toch al en zou dat dan al voldoende zijn om je WP intern niet kapot te laten vriezen? Je huis koelt dan natuurlijk wel af.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Voor de home-assistant gebruikers:
heeft iemand enig idee hoe het kan dat de dag-COP berekening in HA zoveel afwijkt van de gegevens in de Vaillant app?
Die in de app valt aanzienlijk hoger uit dan uit de API komt.

Pagina: 1 ... 133 ... 171 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic