Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
OK. Wat een help. Thanks.Technician- schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:38:
[...]
Ja ghehe precies.
Maar je wil echt niet condenserend koelen op je vloer en met je ondampdichte leidingsysteem toch?
x
Hij is altijd erg behulpzaam, klopt
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Dat is serieus een ding toch? Alles gaat ervan kapot als je toch condenserend gaat koelen (op den duur)
Naarmate het warmer wordt buiten en er van de rest geen significante weersveranderingen zijn zal het dauwpunt hoger komen te liggen. Vaillant limiteert de minimum Ta vanaf de buitenunit tot het dauwpunt + een marge, standaard 2 graden.ditbenikecht schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:03:
Vandaag voor het eerst gekoeld met mijn 75/6. Helaas zie je geen symbool of gewenste temperatuur staan in de thermostaat.
Helaas wel direct pendel festijn. Betekent dit dat hij nu zijn koude water niet kwijt kan/ te weinig afgiftevermogen. (Bij verwarmen nog nauwelijks last van gehad, dus dit verbaasd mij enigszins.)
Je ziet dan de runs steeds korter worden. Wel gaat het startvermogen steeds verder omhoog wat ik dan weer onlogisch vind als hij heeft gependeld.[Afbeelding]
Wanneer de warmtepomp op minimum vermogen pompt en de Ta onder de dauwpunt+2 graden komt zal de run stoppen. Hierdoor wordt voorkomen dat er condensatie op het leidingwerk/afgiftesysteem komt. Hierdoor worden de runs dus wel korter naarmate het warmer wordt buiten.
Ik heb gisteren ook gekoeld en heb precies hetzelfde zien gebeuren. Bij een van de eerste runs startte de Ta op 24 en stopte bij 20. Dauwpunt was 18 (+2 is 20). Einde van de dag was het een stuk koeler buiten en is de Ta onder de 20 gegaan en zijn de runs juist weer langer geworden. Dit ontkracht ook dat het afgiftesysteem hier iets betekent aangezien de kamertemperatuur alleen maar gezakt is. Dat zou juist minder afgifte/ kortere runs gegeven hebben!
Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW
Ik overweeg nu bij de verbouwing van de badkamer op de verdieping om daar vloerverwarming bij aan te leggen. In de badkamer heb ik graag warme voeten en mag het over het algemeen wel warmer zijn dan elders. Is het dan mogelijk om daarvan een aparte zone te maken, die eerder warm wordt maar later op de dag niet zo?
Met WP geloof ik dat het niet zinnig is om er 5 graden verschil tussen dag en nacht in te stellen maar een paar graden verschil kan toch wel wat verlies en dus kosten schelen, of niet?
"I don't always test my code, but when I do, I test on production."
Het zijn prijzen van Vaillant. Trouwens, ik heb net mijn eerste onderhoudsbeurt ingepland en Vaillant komt zelf langs. Onze monteur is er niet meer bij betrokken behalve voor het innen van de jaarlijkse kostenhelpme schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:50:
[...]
het is mij wat onduidelijk of dit Vaillant prijzen zijn of prijzen van de installateur. Zou het zin hebben om bij meerdere installateurs prijzen op te vragen? Tevens is het me niet duidelijk wie er straks onderhoud komt uitvoeren. Het liefst zou ik alles door Vaillant willen laten doen, daar heb ik meer vertrouwen in.
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Zal eens een rits aanschrijven, maarja welke installateur wil zoiets, verdienen ze denk ik zelf niets aan?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ik vind het een ook wat vreemde constructie waar ik niet echt op zit te wachten.Kees_frl schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:35:
Ons installateur wil niet die jaarlijkse kosten innen etc. Toch willen we ook graag zo'n contract met Vaillant voor onderhoud/storingen.
Zal eens een rits aanschrijven, maarja welke installateur wil zoiets, verdienen ze denk ik zelf niets aan?
Doet ie erg goed moet ik zeggenTechnician- schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:24:
[...]
Vaillant rekent vanuit de kamertemperatuur ook dauwpunt en zal het setpoint hier boven houden.
Heb zelf een warmtepomp en de eerste jaren wel geprobeerd mee te koelen. De laatste jaren niet meer; ben van mening dat dat geen toegevoegde waarde heeft en zet gewoon de airco’s aan.
Ik heb hem nog niet 1 keer kunnen betrappen op condensatie op mijn verdelers, en dan gaat ie ook gerust wel eens net boven de 16 graden zitten.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
1. Is er iemand die wat kan zeggen over de prestaties van de Arotherm ten opzichte van een Amber 9.5. Voor verwarmen en sww kwam ik op ongeveer 8kw uit. Dan is de Amber 9.5 wat Kw betreft wellicht wat beter? Of is dat verschil door de ingebouwde BUH in de Amber anders?
2. Is er voor de Arotherm ook een back up heater (BUH) beschikbaar?
3. Omdat ik eigelijk alleen maar plaats heb voor een horizontale sww tank, zou dan de iTho boiler op mijn lijstje staan om met de Arotherm 75/6te combineren.
4. Om een dergelijke setup te maken wat heb ik dan nodig naast de Vaillant Plus 75/6 A, buiten unit, de iTho boiler met warmtewisselaar ? (ja, natuurlijk ook leidingen, etc.)
5. hoe is bij deze machine de vorstbescherming geregeld? Ook caleffies toepassen?
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dit is het Vaillant topic, maar als je 8 kW nodig hebt, is die Amber 95 veel te klein. Die heeft maar zo'n 5.5 kW bij -10. Dat wordt bibberen....pc_slopert schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:11:
1. Is er iemand die wat kan zeggen over de prestaties van de Arotherm ten opzichte van een Amber 9.5. Voor verwarmen en sww kwam ik op ongeveer 8kw uit. Dan is de Amber 9.5 wat Kw betreft wellicht wat beter?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AWJE7PFCNjEve5j4675yw4Ut.jpg?f=user_large)
(Overigens zou van dat vermogen bij lage temperaturen nog een update komen, maar daar wachten we al meer dan een jaar op, en de 8 kW ga je zeker niet halen)
De Vaillants staan er (net als bijvoorbeeld de Mitsubishi's) om bekend wél hun nominale vermogen bij lage temperaturen te kunnen leveren.
[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 27-07-2024 17:22 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Hierop heeft @Andrehj al gereageerd.pc_slopert schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:11:
Was tot nu toe aan het kijken voor een iTho Amber. Maar ben gezien het geluid (erg stil) en degelijke bouw ook erg gecharmeerd geraakt van de Arotherm 75/6.
1. Is er iemand die wat kan zeggen over de prestaties van de Arotherm ten opzichte van een Amber 9.5. Voor verwarmen en sww kwam ik op ongeveer 8kw uit. Dan is de Amber 9.5 wat Kw betreft wellicht wat beter? Of is dat verschil door de ingebouwde BUH in de Amber anders?
Als je SWW wilt kun je beter de hydraulische module nemen, wil je alles los dan neem je de VWZ AI + MEH 60.2. Is er voor de Arotherm ook een back up heater (BUH) beschikbaar?
Kan je beter even navragen in het amber topic.3. Omdat ik eigelijk alleen maar plaats heb voor een horizontale sww tank, zou dan de iTho boiler op mijn lijstje staan om met de Arotherm 75/6te combineren.
Ik plaats zelf geen Itho Daalderop.
- De VWZ AI voor plus.4. Om een dergelijke setup te maken wat heb ik dan nodig naast de Vaillant Plus 75/6 A, buiten unit, de iTho boiler met warmtewisselaar ? (ja, natuurlijk ook leidingen, etc.)
- Sensocomfort VRC720
- Optioneel - Backup element MEH60 of hydraulische module.
- En natuurlijk een driewegklep.
De Vaillant heeft vorstbescherming, echter bij stroomuitval heb je geen backup. Vandaar dat ik altijd 2 vorstbeveiligingskleppen plaats.5. hoe is bij deze machine de vorstbescherming geregeld? Ook caleffies toepassen?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Wat mij opvalt tov andere (A) merken.
- sterke degelijke montagevoeten, die op de juiste plek zitten
- goed afneembare beplating die van veel dikker staal gemaakt is.
- isolatie op de beplating intern waar nodig
- volledige condenslekbak onder de gehele condensor.
- goed aflopend naar 1 grote centrale afvoer
- standaard lekbakverwarming met afvoer verwarming
- goede coating condensor
- goede lak en stevige m5 schroeven beplating
- goede behuizing electronica en wartel invoeren
- juiste gebruik aansluit klemmen van Phoenix
- weinig bekabeling nodig buitendeel
- ingebouwde vochtmeting binnen en buiten standaard bij de VZI En thermostaat
- (andere WP meergeld voor dauwpuntsensor)
- aansluiting leiding degelijk en niet vertwistend
- aansluitset met kap beschikbaar voor mooie afwerking buiten.
- plaat compressor dubbel zwevend opgesteld
- zwaar dus vrij van trilling
- mooi om te zien.
- e bus makkelijk qua aansluiten en uitbreiden
- echte cascade regeling middels e bus
- prestaties overstijgen type vermogens ipv andersom
- efficiency en stilheid
- Vaillant heeft eigen monteurs, is je installateur weg kom je er nog goed uit.
- vaiilant is aardig en behulpzaam.
Nadelen zijn er ook, die lees je in de voordelen.
Zwaar, iets meer geld, extra componenten nodig ipv een echte all in one warmtepomp
Niet voor dubbeltje eerste rang. Gaat voor kwaliteit. Montage mag dus ook wat kosten als dit keurig is (toepassen koper enz)
De iets grotere woning want opstelruimte is nodig.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Het is niet handig om 's ochtends alleen de badkamer te willen verwarmen: meestal heb je daar maar ~4m2 vloerverwarming, en dan haal je misschien 500W afgiftevermogen. Oftewel, pendelen is gegarandeerd.Jeroen schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:01:
Ik heb nu radiatoren in het huis op 2 verdiepingen. Er komt een arotherm plus aan, en die radiatoren (met fans) blijven voorlopig. Op de bovenverdieping zal ik in de slaapkamer zelfs de radiator dichtdraaien en het raam open hebben gedurende veel nachten, maar de binnenmuren en plafonds worden wel geïsoleerd.
Ik overweeg nu bij de verbouwing van de badkamer op de verdieping om daar vloerverwarming bij aan te leggen. In de badkamer heb ik graag warme voeten en mag het over het algemeen wel warmer zijn dan elders. Is het dan mogelijk om daarvan een aparte zone te maken, die eerder warm wordt maar later op de dag niet zo?
Met WP geloof ik dat het niet zinnig is om er 5 graden verschil tussen dag en nacht in te stellen maar een paar graden verschil kan toch wel wat verlies en dus kosten schelen, of niet?
Wat je wel kan doen: de vloerverwarming 's ochtends parallel zetten met je radiatoren en dan in de middag met een tweewegklep uitzetten. Bijvoorbeeld deze, of een Chinees alternatief. Een thermische zoneklep is goedkoper in aanschaf maar verbruikt continu wat energie. Om deze te schakelen zou je simpelweg een tijdschakelklok kunnen gebruiken, of eventueel een kamerthermostaat die geschikt is voor 230V.
Als je 's ochtends met bijvoorbeeld 35 graden stookt, verwacht ik dat de vloerverwarming met een redelijk tempo opwarmt. Hoe hoger Ta, hoe sneller de badkamer opwarmt, maar dat gaat wel ten koste van COP.
Binnenkort meer over de Pure serie die ik aan het monteren ben.dunklefaser schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:12:
@Technician- Heb je ook ervaring met en een mening over de andere series van Vaillant?
Waarvan ik het binnendeel heb aangesloten en dat is in iedergeval pure Vaillant kwaliteit.
Het buitendeel schijnt import te zijn en moet ik nog beoordelen.
[ Voor 22% gewijzigd door Technician- op 28-07-2024 12:55 ]
en m.n. de beoordeling van het buitendeel.
Ik kan me voorstellen dat Vaillant dit onderdeel misschien gaat vervangen c.q. "moderniseren".
Heb al wel foto’s en het buitendeel uitgepakt. Is al heel anders dan een normale “Aziatisch” buitendeel. Veel zwaarder, en ook wartel invoeren ed. Ik ben ook benieuwd, op papier zijn het niet de stilsten.dunklefaser schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:19:
@Technician- Ik ben zeker benieuwd naar jouw eerste ervaringen met de "pure" serie
en m.n. de beoordeling van het buitendeel.
Ik kan me voorstellen dat Vaillant dit onderdeel misschien gaat vervangen c.q. "moderniseren".
Het is voor een twee-onder-een-kap, huidig gasverbruik in de laatste jaren 875 (2022) en 1000 (2023) m³ en als ik terug zoek naar eerdere jaren (2018) vind ik nog een oude inschatting van 1200 m³. Met de koevlaasmethode kom ik op 5,8 kW als ik uitga van dit hogere verbruik. De offerte is nu VWL 75/6 A 230V, dus de 7,0 kW en niet de 5,7 kW. Neig er naar dat het een goede keuze is om voor 7,0 te gaan (de afgelopen winters waren érg zacht en onderdeel van de formule is "afronden naar boven"), ben benieuwd naar reacties.
We hebben nu radiatoren, dit wordt waarschijnlijk volgend voorjaar vloerverwarming. De aanvoertemperatuur van de cv-ketel staat nu een paar jaar of 50 graden.
De installateur offreert een Vaillant buffervat VP RW 100/3 B, inhoud 100 liter ipv VP RW 50/3 B in een parallell opstelling met een aparte pompgroep (Vaillant pompgroep VDM 10 met A label pomp). Dat tikt financieel wel aan en maakt - zo begrijp ik uit de FAQ - de installatie minder rustig, en het lijkt me zeker als we de vloerverwarming onnodig. Klopt het dat het minimale watervolume van deze warmtepomp 20 / 50 liter is? En klopt mijn aanname dat een groter buffervat en een parallelopstelling onnodig is?
Alvast hartelijk dank!
[ Voor 3% gewijzigd door Jelmer058 op 29-07-2024 17:51 ]
Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus
Wat is je overweging om nu een warmtepomp te installeren, en pas volgend jaar je afgiftesysteem hierop af te stemmen?Jelmer058 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:47:
Een installateur heeft een offerte uitgebracht voor een Vaillant all-electric warmtepomp. Heb vertrouwen in het merk, vandaar mijn post in dit topic. Maar ik heb - een standaard vraag, het spijt me - nog vraagtekens bij de voorgestelde installatie. Als er even meegedacht kan worden, zou ik dat erg waarderen.
Het is voor een twee-onder-een-kap, huidig gasverbruik in de laatste jaren 875 (2022) en 1000 (2023) m³ en als ik terug zoek naar eerdere jaren (2018) vind ik nog een oude inschatting van 1200 m³. Met de koevlaasmethode kom ik op 5,8 kW als ik uitga van dit hogere verbruik. De offerte is nu VWL 75/6 A 230V, dus de 7,0 kW en niet de 5,7 kW. Neig er naar dat het een goede keuze is om voor 7,0 te gaan (de afgelopen winters waren érg zacht en onderdeel van de formule is "afronden naar boven"), ben benieuwd naar reacties.
We hebben nu radiatoren, dit wordt waarschijnlijk volgend voorjaar vloerverwarming. De aanvoertemperatuur van de cv-ketel staat nu een paar jaar of 50 graden.
De installateur offreert een Vaillant buffervat VP RW 100/3 B, inhoud 100 liter ipv VP RW 50/3 B in een parallell opstelling met een aparte pompgroep (Vaillant pompgroep VDM 10 met A label pomp). Dat tikt financieel wel aan en maakt - zo begrijp ik uit de FAQ - de installatie minder rustig, en het lijkt me zeker als we de vloerverwarming onnodig. Klopt het dat het minimale watervolume van deze warmtepomp 20 / 50 liter is? En klopt mijn aanname dat een groter buffervat en een parallelopstelling onnodig is?
Alvast hartelijk dank!
Zelf zit ik ook in een soortgelijk proces, en heb inmiddels vloerverwarming en laag temperatuur radiatoren. Mijn CV-ketel draait nu rechtstreeks op de vloerverwarming, op maximaal 30-35 graden. De volgende en laatste stap is een warmtepomp.
Als ik jouw post lees plaatst de installateur allerlei kunstgrepen zoals een buffer en extra pomp om voor dat ene jaartje de radiatoren warm te kunnen krijgen. En kun je het er volgend jaar tussenuit slopen.
Ga je full electric of blijft SWW op de ketel draaien?Jelmer058 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:47:
Een installateur heeft een offerte uitgebracht voor een Vaillant all-electric warmtepomp. Heb vertrouwen in het merk, vandaar mijn post in dit topic. Maar ik heb - een standaard vraag, het spijt me - nog vraagtekens bij de voorgestelde installatie. Als er even meegedacht kan worden, zou ik dat erg waarderen.
Alvast hartelijk dank!
Ik zou voor de 55/6 gaan i.c.m. de hydraulische module en een losse RVS boiler van DJG.
Buffervat weglaten en ook de pompgroep lekker links laten liggen… Meeste leveranciers en fabrikanten zien graag een buffervat (standaard) in NL, en de gemiddelde installateurs volgt dit advies op.
[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 29-07-2024 18:08 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
De zekerheid dat ik dit jaar subsidie krijg, en anderzijds dat mijn vriendin en ik waarschijnlijk wat langer doen om te beslissen over de kleur van de nieuwe vloer :-) maar het is niet erg handig, en als we sneller kunnen doen we dat.Mjier schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:04:
[...]
Wat is je overweging om nu een warmtepomp te installeren, en pas volgend jaar je afgiftesysteem hierop af te stemmen?
Full electric. Het is met een "Vaillant MEH 97/6 complete hydraulischeDutchWing schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:06:
[...]
Ga je full electric of blijft SWW op de ketel draaien?
Ik zou voor de 55/6 gaan i.c.m. de hydraulische module en een losse RVS boiler van DJG.
Buffervat weglaten en ook de pompgroep lekker links laten liggen… Meeste leveranciers en fabrikanten zien graag een buffervat (standaard) in NL, en de gemiddelde installateurs volgt dit advies op.
module met naverwarmer en
besturingsmodule" en "Vaillant uniSTOR boiler VIH RW 200, inhoud 200 liter". Wat maakt dat je specifiek een DJG boiler noemt?
Mogelijk relevant om toe te voegen: we verwarmen bijna alleen de begane grond en één werkkamer, de rest van het huis is vervolgens warm genoeg (slaapkamers wat koeler).
[ Voor 6% gewijzigd door Jelmer058 op 29-07-2024 18:17 ]
Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus
Deze installateur heeft dat wel een interessante keuze gemaakt. Vaillant heeft een hulptool die letterlijk doet wat je invoert. Dus als je zegt bgg VV en 1e radiatoren gaat die een buffer en een menggroep berekenen.Jelmer058 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:15:
Bedankt voor de reacties!
[...]
De zekerheid dat ik dit jaar subsidie krijg, en anderzijds dat mijn vriendin en ik waarschijnlijk wat langer doen om te beslissen over de kleur van de nieuwe vloer :-) maar het is niet erg handig, en als we sneller kunnen doen we dat.
[...]
Full electric. Het is met een "Vaillant MEH 97/6 complete hydraulische
besturingsmodule" en "Vaillant uniSTOR boiler VIH RW 200, inhoud 200 liter". Wat maakt dat je specifiek een DJG boiler noemt?
Mogelijk relevant om toe te voegen: we verwarmen bijna alleen de begane grond en één werkkamer, de rest van het huis is vervolgens warm genoeg (slaapkamers wat koeler).
Maar je zegt zelf al dat de eerste wel mag meehobbelen op de LTV bgg.
Dan kun je alles weglaten behalve de MEH 97/6 en de boiler.
Aangezien je boven dus nauwelijks verwarmd neig ik dus ook naar de 55/6. Met dien ter verstande dat bij lange koude je wellicht boven electrisch moet bijverwarmen.
[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 29-07-2024 18:28 ]
Voordelen DJG boiler 200 liter vs uniSTOR 200:Jelmer058 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:15:
Full electric. Het is met een "Vaillant MEH 97/6 complete hydraulische
- 2,5 m2 verwarmingsspiraal vs 1,81m2 verwarmingsspiraal.
- RVS onderhoud vrij vs geëmailleerd staal.
- Geen anode vs Anode.
- stiltstandverlies 48 W vs 75 W
- gewicht leeg 41 kg vs 103 kg
Laatste is vooral om m’n eigen rug te sparen
Hoeveel m2 vloerverwarming praten we over?Mogelijk relevant om toe te voegen: we verwarmen bijna alleen de begane grond en één werkkamer, de rest van het huis is vervolgens warm genoeg (slaapkamers wat koeler).
Dan zou ik gewoon de aanvoertemperatuur verlagen en alles open zetten, krijg je ook hogere COP van.
Ik maak gebruik van een Sensocomfort (vrc720/2) thermostaat.
Enkele weken geleden bij de eerste warme dagen van het jaar kon de pomp mijn huis niet goed koel houden. Ik heb automatisch koelen aan staan, en hij begon mooi wanneer de gemiddelde buitentemperatuur boven de ingestelde waarde kwam, net zoals het moet. Binnentemperatuur compensatie staat op uitgebreid, wat voor mij het beste uitkwam voor verwarmen in de winter. Ik heb geprobeerd de stooklijn omhoog te zetten, maar dat had geen effect. De gewenste aanvoortemperatuur veranderde nooit.
Dan heb ik de binnentemperatuur compensatie veranderd naar Actief, de gewenste aanvoertemperatuur veranderde direct naar de minimaal gewenste aanvoertemperatuur, en daarmee lukte het goed om de temperatuur in huis goed te houden.
Ik vind het niet ideaal om dan de binnentemperatuur compensatie te moeten veranderen tussen winter en zomer, maar op zich geen probleem.
Tot afgelopen zondag. Ik heb ingesteld om te koelen naar 21,5°. De temperatuur begint te stijgen, 21.5°, 22°, 22.5°, 23°, en de pomp start maar niet op. Na wat kijken in de instellingen probeer ik maar eens om "Koelen gedurende enkele dagen" aan te zetten, en de pomp start direct.
De rest van zondag en maandag lijkt het correct te werken. Rond 4u 's nachts stopt de pomp met koelen omdat de binnentemperatuur onder de ingestelde 21.5° is gedaald, en hij start terug wanneer het begint op te warmen.
Gisteren overdag blijft hij mooi werken, geen klachten.
Maar afgelopen nacht blijft hij maar koelen en stopt nooit. Binnentemperatuur was 20.5° toen ik wakker werd.
Nu heb ik een paar dingen geprobeerd op de thermostaat. "Koelen gedurende enkele dagen" terug afgezet, en hij blijft vrolijk door doen. Het enige dat nu effect lijkt te hebben is binnentemperatuur compensatie. Op actief en inactief blijft hij heel de tijd maar koelen, op uitgebreid is hij gestopt.
Zoals ik het begrijp, is het correct dat hij verder blijft op inactief, maar op actief zou hij wel moeten stoppen, net zoals gisteren.
Ik heb ook geen idee waarom hij zondag niet wou opstarten zonder koelen gedurende enkele dagen aan te zetten.
Weet iemand hier meer over?
Bij inactief kijkt hij enkel naar buitentemperatuur en wordt er niets veranderd aan de stooklijn mbt binnentemperatuur, bij actief kijkt hij ook naar binnentemperatuur om de stooklijn op te schuiven, maar bij beiden blijft alles circuleren. Enkel bij uitgebreid wordt het circuleren gestopt. Staat ook zo uitgelegd in de handleiding: https://www.vaillant.nl/d...7-02483842-en-2569250.pdfDonkeychote schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:39:
Heeft er iemand hier wat ervaring met koelen met de arotherm plus? Het koelen op zich werkt wel goed, maar ik begrijp de instellingen en het gedrag niet goed.
Ik maak gebruik van een Sensocomfort (vrc720/2) thermostaat.
Enkele weken geleden bij de eerste warme dagen van het jaar kon de pomp mijn huis niet goed koel houden. Ik heb automatisch koelen aan staan, en hij begon mooi wanneer de gemiddelde buitentemperatuur boven de ingestelde waarde kwam, net zoals het moet. Binnentemperatuur compensatie staat op uitgebreid, wat voor mij het beste uitkwam voor verwarmen in de winter. Ik heb geprobeerd de stooklijn omhoog te zetten, maar dat had geen effect. De gewenste aanvoortemperatuur veranderde nooit.
Dan heb ik de binnentemperatuur compensatie veranderd naar Actief, de gewenste aanvoertemperatuur veranderde direct naar de minimaal gewenste aanvoertemperatuur, en daarmee lukte het goed om de temperatuur in huis goed te houden.
Ik vind het niet ideaal om dan de binnentemperatuur compensatie te moeten veranderen tussen winter en zomer, maar op zich geen probleem.
Tot afgelopen zondag. Ik heb ingesteld om te koelen naar 21,5°. De temperatuur begint te stijgen, 21.5°, 22°, 22.5°, 23°, en de pomp start maar niet op. Na wat kijken in de instellingen probeer ik maar eens om "Koelen gedurende enkele dagen" aan te zetten, en de pomp start direct.
De rest van zondag en maandag lijkt het correct te werken. Rond 4u 's nachts stopt de pomp met koelen omdat de binnentemperatuur onder de ingestelde 21.5° is gedaald, en hij start terug wanneer het begint op te warmen.
Gisteren overdag blijft hij mooi werken, geen klachten.
Maar afgelopen nacht blijft hij maar koelen en stopt nooit. Binnentemperatuur was 20.5° toen ik wakker werd.
Nu heb ik een paar dingen geprobeerd op de thermostaat. "Koelen gedurende enkele dagen" terug afgezet, en hij blijft vrolijk door doen. Het enige dat nu effect lijkt te hebben is binnentemperatuur compensatie. Op actief en inactief blijft hij heel de tijd maar koelen, op uitgebreid is hij gestopt.
Zoals ik het begrijp, is het correct dat hij verder blijft op inactief, maar op actief zou hij wel moeten stoppen, net zoals gisteren.
Ik heb ook geen idee waarom hij zondag niet wou opstarten zonder koelen gedurende enkele dagen aan te zetten.
Weet iemand hier meer over?
Persoonlijk zet ik het voor koelen gewoon manueel aan en op inactieve ruimtecompensatie en laat ik het gewoon bollen als er warme dagen zijn. Die kleine extra kost in de nacht valt reuze mee. Het is nu soms zelfs wat 'te koud' in de ochtend, maar je weet gewoon dat dat een goeie buffer is voor de rest van de dag en avond (wij zitten met avondzon in de leefruimte).
Hij komt bij mij al op een locatie te staan waar nu ook al een grind-oprit is, ik denk zelfs dat het daar evt zelfs wel zonder grindbak zou kunnen. Water loopt atijd goed weg. Maar goed, ik heb het grind nog liggen dus maar wel een bak maken.. ?
:strip_exif()/f/image/meDXM9tvXt7A6yXUnoorDk11.jpg?f=fotoalbum_large)
Kijk maar eens naar urban plumber of heat geek..
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Bedankt voor de extra uitleg, ik had de handleiding verkeerd begrepen dan. Ik ging ervan uit dat hij bij actief alleen naar binnentemperatuur keek.Proim schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:51:
[...]
Bij inactief kijkt hij enkel naar buitentemperatuur en wordt er niets veranderd aan de stooklijn mbt binnentemperatuur, bij actief kijkt hij ook naar binnentemperatuur om de stooklijn op te schuiven, maar bij beiden blijft alles circuleren. Enkel bij uitgebreid wordt het circuleren gestopt. Staat ook zo uitgelegd in de handleiding: https://www.vaillant.nl/d...7-02483842-en-2569250.pdf
Persoonlijk zet ik het voor koelen gewoon manueel aan en op inactieve ruimtecompensatie en laat ik het gewoon bollen als er warme dagen zijn. Die kleine extra kost in de nacht valt reuze mee. Het is nu soms zelfs wat 'te koud' in de ochtend, maar je weet gewoon dat dat een goeie buffer is voor de rest van de dag en avond (wij zitten met avondzon in de leefruimte).
Dit verklaard waarom hij nu blijft doordoen, maar ik begrijp nog niet waarom hij stopte 2 nachten geleden, en afgelopen nacht niet. Ik had de instellingen niet veranderd in tussentijd.
Thanks, ik denk dat dat de oplossing zal worden. Ik zal 'm willen besturen via Home Assisstant, maar dat kan ik met ESPhome wel voor elkaar krijgen zo denk ik.marcop23 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:41:
[...]
Het is niet handig om 's ochtends alleen de badkamer te willen verwarmen: meestal heb je daar maar ~4m2 vloerverwarming, en dan haal je misschien 500W afgiftevermogen. Oftewel, pendelen is gegarandeerd.
Wat je wel kan doen: de vloerverwarming 's ochtends parallel zetten met je radiatoren en dan in de middag met een tweewegklep uitzetten. Bijvoorbeeld deze, of een Chinees alternatief. Een thermische zoneklep is goedkoper in aanschaf maar verbruikt continu wat energie. Om deze te schakelen zou je simpelweg een tijdschakelklok kunnen gebruiken, of eventueel een kamerthermostaat die geschikt is voor 230V.
Als je 's ochtends met bijvoorbeeld 35 graden stookt, verwacht ik dat de vloerverwarming met een redelijk tempo opwarmt. Hoe hoger Ta, hoe sneller de badkamer opwarmt, maar dat gaat wel ten koste van COP.
"I don't always test my code, but when I do, I test on production."
Nu je de kans hebt zou ik niet twijfelen en minimaal de valbuis aanleggen waar het verwarmingslint in komt te hangen. Nu relatief gemakkelijk te maken, als de WP er eenmaal staat is het een lastige klus omdat de WP dan weer los gekoppeld en weg gezet moet worden.
Ja ik heb zon soort ding als hemelwater afvoer (put) in de tuin voor mijn tuinhuis werkt ook goed. Weet alleen niet meer waar ik die toen vandaan heb gehaald. Maar de vraag was of die buis echt nodig is? Zag ook iets van een warmte lint die in die buis gaat? Klopt dat?Icekiller2k6 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:13:
@pc_slopert wat ze in engeland doen is een uitgraven, buis met gaten en 'kous' erover tegen verstopping - vullen met kiezel met een open bodem zodat het water weg kan.
Kijk maar eens naar urban plumber of heat geek..
Misschien was de buitentemperatuur gezakt onder de minimale die je hebt ingesteld om koelen te activeren? Het was in de nachten uiteindelijk best koel nog.Donkeychote schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:49:
[...]
Bedankt voor de extra uitleg, ik had de handleiding verkeerd begrepen dan. Ik ging ervan uit dat hij bij actief alleen naar binnentemperatuur keek.
Dit verklaard waarom hij nu blijft doordoen, maar ik begrijp nog niet waarom hij stopte 2 nachten geleden, en afgelopen nacht niet. Ik had de instellingen niet veranderd in tussentijd.
Vandaag voor het eerst eens geprobeerd te koelen, maar hij wil niet verder dan dit scherm op de VWZ AI, de WP start niet... Er is een gewenste aanvoertemp van 18 graden, op de thermostaat lijkt alles OK, maar de WP doet verder niets.boschdave schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:09:
Heeft iemand een idee hoelang het programma "Koelen Temperatuurzelftest actief" duurt? Dit programma staat inmiddels de hele dag aan en pompt een temperatuur van 22 graden door de leidingen.
[Afbeelding]
Is een Arotherm 85/3 overigens. Iemand een idee?
Hier stond een dode link.
Staan de instellingen van onderstaande video goed? Daar wordt redelijk goed uitgelegd welke instellingen je moet doen. Misschien dat je hier iets aan hebt?strandbal schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:45:
[...]
Vandaag voor het eerst eens geprobeerd te koelen, maar hij wil niet verder dan dit scherm op de VWZ AI, de WP start niet... Er is een gewenste aanvoertemp van 18 graden, op de thermostaat lijkt alles OK, maar de WP doet verder niets.
Is een Arotherm 85/3 overigens. Iemand een idee?
Wat betreft de opstelplaats. Ik maak een put met stortbuis/ grind. Kan ik daar twee betonnen stoepranden in zetten als fundering? De afmeting is mij wat onduidelijk vanaf de tekening. 120 x 50 en 60 diep?
Het mogen ook andere dempers zijn. Die van Vaillant zijn wel de goede maat en netjes afgewerkt met een mooi T-track.pc_slopert schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:58:
Heb vandaag de Arotherm 75/6 besteld. Ik heb nog geen trillingsdempers, moeten die van Vaillant zijn of zijn er betere/ goedkoperete vinden die ook passen?
Wat betreft de opstelplaats. Ik maak een put met stortbuis/ grind. Kan ik daar twee betonnen stoepranden in zetten als fundering? De afmeting is mij wat onduidelijk vanaf de tekening. 120 x 50 en 60 diep?
Ik heb voor de fundering twee grote betonnen stukken kunnen hergebruiken van het terras dat open moest voor de Terrendis. Laatst zag ik ergens op het forum dat iemand die de fundering gestort heeft van beton. Dat is ook een hele mooie oplossing. Even een kleine bekisting timmeren en met betonmortel vullen. Heb ook nog overwogen om opsluitbandjes te gebruiken maar ik vond dat toch wat te fragiel en niet netjes.
Op de tekening van Vaillant is de maat van de fundering niet heel erg duidelijk beschreven maar ik maakte uit de tekening op: 20x30x80. Maar dat is wel erg groot en degelijk. Ik heb 20x20x80 gebruikt.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Nee 60cm dus.
Breedte 140 mm
Hoogte 95 mm
Diepte 600 mm
[ Voor 26% gewijzigd door pc_slopert op 01-08-2024 15:04 ]
Ja, idd 60cm. Heb wel wat extra voor en achter.pc_slopert schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:46:
@bensss Bedankt, hoe lang zijn die dempers van Vaillant dan? toch geen 80 cm hoop ik![]()
Nee 60cm dus.
Breedte 140 mm
Hoogte 95 mm
Diepte 600 mm
:strip_exif()/f/image/fhzRZGQij3gM9zMXor9H4dE3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BQL6XwbyZjtMKpuAXHnThZUs.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Die tekening in de handleiding is wel best duidelijk gelukkig. Maar bij mij net niet helemaal gecentreerd geplaatst helaas. Maar valt er wel in dus goed genoeg. Het helpt om een grote diameter te kiezen, ik heb 110 gepakt ☺️.pc_slopert schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:17:
top! nu nog bepalen waar ongeveer de stortbuis moet komen
https://gathering.tweaker...message/78099668#78099668
https://www.betondingen.n...antraciet.html?id=6179738
Staat als een huis!
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Ik heb eerst adhv de maattekening een malletje gemaakt om de condenspijp en voeten te positioneren. Toen graven (110x67x20), opluitbandjes erin en alles waterpas en 90° zetten. Put (-65cm) graven, valpijp erin en grind storten.
Binnenmaat bak is 100x55x20, niet zo heel groot en diep. We zitten hier op zandgrond en 12m boven NAP dus het watert heel goed af. Enige twijfel die ik heb is of bigfoots van 55cm lang genoeg zijn... Volgens maattekening is de H.O.H. afstand 48cm??
Het is wel een tikkie anders dan de meesten hier, omdat ik de rubber bigfoots graag onder het maaiveld wil hebben. De warmtepomp staat ca 5cm boven het maaiveld, vind ik een stuk mooier dan zo hoog op zn poten.
Opbouw:
Zand - grind - betonbiels - bigfoot - trillingsdemper - arotherm 75/6
Hoop zweet en een pijnlijke rug later:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 4% gewijzigd door robin15243 op 02-08-2024 09:10 ]
Misschien is de kans op insneeuwen niet super groot, maar afgelopen jaren is hier toch een paar keer een redelijke laag sneeuw gevallen waardoor de onderkant van de WP dan (bijna) in aanraking met de sneeuw gekomen was. Nog even de sneeuwjacht van 2021 negerend waarbij dat zeker gebeurt zou zijn.
Nu vroeg ik me af waarom er hier niet meer aandacht is voor opstellingen met 2 kleine Arotherm's ipv 1 grote. Ik heb nog geen offertes, maar qua aanschaf voor puur de buitenunit(s) zou ik verwachten dat de kosten na subsidie lager zijn voor 2 kleine dan voor 1 grote. Zijn de extra kosten voor installatie dan zoveel hoger bij een dubbele?
Îk zou het ook zeker afraden, ook kans dat de ventilator/radiator veel sneller vervuild geraakt met stof/bladeren, wat de levensduur en efficiëntie zal verlagen.Franciesco schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:36:
@robin15243 mooier ja, maar ik zou dit toch niet adviseren omdat je bij sneeuwval een mooi verzamelbakje creëert.
Misschien is de kans op insneeuwen niet super groot, maar afgelopen jaren is hier toch een paar keer een redelijke laag sneeuw gevallen waardoor de onderkant van de WP dan (bijna) in aanraking met de sneeuw gekomen was. Nog even de sneeuwjacht van 2021 negerend waarbij dat zeker gebeurt zou zijn.
Helaas heb ik weinig keus, de bouwvergunning gaat tot maximaal 1 meter.
Het blijft een risico, ik ga het in de gaten houden.
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Met ongeacht wat je instelt, bedoel je dan ook de ingestelde minimale temperatuur?Cyrus The Virus schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:18:
Weet iemand hoe de gewenste aanvoer temperatuur voor koelen word berekend? Bij mij blijft die op 20 hangen ongeacht wat ik instel.
Ja dat en stooklijn, minimale aanvoer temp.Proim schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:26:
[...]
Met ongeacht wat je instelt, bedoel je dan ook de ingestelde minimale temperatuur?
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Niet dat ik 'm tot dusver gestart krijg om te koelen...
Het is wat puzzelen met de maten van koppelingen en ML- buis.
Ik plaats twee Caleffi 1/ 1/4 vorstbeschermers in de leiding van de wp naar Terrendis 32mm
1. Nu zoek ik eigenlijk nog een geschikte rvs flex leiding die dan tussen de vorstbeschermer en Terrendis kan komen. De Vaillant versie lijkt wat kort (en prijzig) voor mijn opstelling en met de caleffi er tussen.
is dit bruikbaar? https://edelstahlwellrohr...5mm-1000m-IG-IG/AEW-32501
2. Wat betreft een driewegklep denk ik nu aan een honeywell, die moet met de 32mm ML gaan werken.
deze dacht ik: https://www.bolasystems.c...ree-way-internal-thread-1 (neem aan dat hier dan ook weer een verloop op moet naar de 32mm buis?
Met welke controler/ actuator is die voor de vaillant geschikt?
deze?: https://www.bolasystems.com/actuator-honeywell-vc4013zz00-u
Of deze nodig is hangt overigens nog wel af van de keuze voor een warmwater-opslag (boiler). gezien de ruimte op zolder (en gewicht-verdeling) is een itho WPV-H nog de favoriet.
Maar zag ook de DJG rvs boilers, die zijn goedkoper weet alleen niet of ik die kwijt kan op zolder.
Kunnen die DJG boilers ook rechtstreeks verwarmd worden vanaf de warmtepomp of moet er dan een module tussen? Neem aan dat in het geval van een module de drieweg-klep daar al in is ingebouwd? de VWZ MEH 97/6?
Zijn er nog andere zaken die op het bestellijstje moeten komen?
Ik heb destijds hier besteld, ze hebben meer lengtes in de webwinkel staan en kunnen ook isolatie leveren
https://www.rjtec-shop.eu...lflexschlauch-sonder.html
Ik heb nog een 75cm Vaillant ribbelbuis liggen. 1 1/4 wartel - 1 inch, zie foto. Mocht je interesse hebben dan graag een DM.pc_slopert schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:00:
Nog even wat verder puzzelen met de aansluiting. Probeer mijn bestellijst wat verder af te maken.
Het is wat puzzelen met de maten van koppelingen en ML- buis.
Ik plaats twee Caleffi 1/ 1/4 vorstbeschermers in de leiding van de wp naar Terrendis 32mm
1. Nu zoek ik eigenlijk nog een geschikte rvs flex leiding die dan tussen de vorstbeschermer en Terrendis kan komen. De Vaillant versie lijkt wat kort (en prijzig) voor mijn opstelling en met de caleffi er tussen.
is dit bruikbaar? https://edelstahlwellrohr...5mm-1000m-IG-IG/AEW-32501
:strip_exif()/f/image/BNR44RZwnx4hLlaj2TgZRNCH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JMlvRLeJIVQktwcz92PTdJNH.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb ze hier vergeleken met deze niet uittrekbare DN25 RVS ribbelslangen met 1 1/4" wartels.
Voor de liefhebber....
Met 2 Quatts heb 2x 2,7 = 5,4 kW bij -7 graden buiten. Dat haal je al vrij makkelijk met de Vaillant 55/6. Met de 75/6 heb je nog meer vermogen met relatief weinig extra ruimte.jbvo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:54:
Na een Quatt overwogen te hebben, heb ik nu mijn zinnen gezet op een Arotherm Plus. In het geval van de Quatt zou ik voor een dubbele gegaan zijn, zodat er zonder twijfel genoeg vermogen beschikbaar zou zijn en enigszins als voorbereiding op all-electric. Bij Quatt is er maar 1 uitvoering, met name door de subsidie is de (meer)prijs voor een dubbele Quatt gering.
Nu vroeg ik me af waarom er hier niet meer aandacht is voor opstellingen met 2 kleine Arotherm's ipv 1 grote. Ik heb nog geen offertes, maar qua aanschaf voor puur de buitenunit(s) zou ik verwachten dat de kosten na subsidie lager zijn voor 2 kleine dan voor 1 grote. Zijn de extra kosten voor installatie dan zoveel hoger bij een dubbele?
Waarom dan cascade? Het blijft een boel extra ruimte kosten. Het vereist meer onderhoud. Het is meer werk om te installeren. Ik zie eigenlijk weinig voordelen zolang je aan een 75/6 genoeg hebt qua vermogen.
Als je meer vermogen nodig hebt, zie ik wel wat meer voordelen.
Kostentechnisch denk ik alleen dat het uitkan bij goedkope buitenunit zoals zoals de Quatt, waardoor de subsidie groter is dan de hardwarekosten. Dat is bij Vaillant niet het geval.
[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 04-08-2024 23:02 ]
De VWZ Ai heeft een aansluiting voor een driewegklep. Bij verwarmen komt er 230V op de ene draad, bij boiler opwarmen op de ander. Een "3-draads aansturing" is daarom het makkelijkst, maar een klep met relais werkt eventueel ook. Dan moet je alleen een constante 230V ergens anders vandaan halen, dus dat is wel minder handig.pc_slopert schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:00:
2. Wat betreft een driewegklep denk ik nu aan een honeywell, die moet met de 32mm ML gaan werken.
deze dacht ik: https://www.bolasystems.c...ree-way-internal-thread-1 (neem aan dat hier dan ook weer een verloop op moet naar de 32mm buis?
Met welke controler/ actuator is die voor de vaillant geschikt?
deze?: https://www.bolasystems.com/actuator-honeywell-vc4013zz00-u
Of deze nodig is hangt overigens nog wel af van de keuze voor een warmwater-opslag (boiler). gezien de ruimte op zolder (en gewicht-verdeling) is een itho WPV-H nog de favoriet.
Maar zag ook de DJG rvs boilers, die zijn goedkoper weet alleen niet of ik die kwijt kan op zolder.
Kunnen die DJG boilers ook rechtstreeks verwarmd worden vanaf de warmtepomp of moet er dan een module tussen? Neem aan dat in het geval van een module de drieweg-klep daar al in is ingebouwd? de VWZ MEH 97/6?
Zijn er nog andere zaken die op het bestellijstje moeten komen?
De MEH 97/6 heeft inderdaad een ingebouwde driewegklep.
Je hebt niet per se een hydraulische module nodig. Een WP + VWZ AI + driewegklep + geschikt boilervat is genoeg.
Het enige voordeel wat ik zie is het minimumvermogen en dus minder pendel gedrag in het tussenseizoen. Oh en natuurlijk een beperkte vorm van redundantie. Iets is beter dan niets.marcop23 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:53:
[...]
Met 2 Quatts heb 2x 2,7 = 5,4 kW bij -7 graden buiten. Dat haal je al vrij makkelijk met de Vaillant 55/6. Met de 75/6 heb je nog meer vermogen met relatief weinig extra ruimte.
Waarom dan cascade? Het blijft een boel extra ruimte kosten. Het vereist meer onderhoud. Het is meer werk om te installeren. Ik zie eigenlijk weinig voordelen zolang je aan een 75/6 genoeg hebt qua vermogen.
Als je meer vermogen nodig hebt, zie ik wel wat meer voordelen.
Kostentechnisch denk ik alleen dat het uitkan bij goedkope buitenunit zoals zoals de Quatt, waardoor de subsidie groter is dan de hardwarekosten. Dat is bij Vaillant niet het geval.
Nilvo schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:41:
Het enige voordeel wat ik zie is het minimumvermogen en dus minder pendel gedrag in het tussenseizoen. Oh en natuurlijk een beperkte vorm van redundantie. Iets is beter dan niets.
- Bij twee warmtepompen kan er ook twee keer zoveel stuk. Je hebt bijvoorbeeld twee compressoren en twee ventilatormotoren.
- Bovendien heb je bij twee warmtepompen een (extra ingewikkelde) regeling nodig om het vermogen van die twee op elkaar af te stemmen.
- Pendelen is in de praktijk bij een goed afgestemd geheel van warmtepomp en afgiftesysteem geen probleem. Kijk maar in de diverse topics. Daar waar er pendelproblemen waren werd dat in 99% van de gevallen veroorzaakt door te weinig afgifte, vaak veroorzaakt door een zoneregeling (die meestal meer fout dan goed doet).
- Als je redundantie zoekt, kun je beter 20 euro investeren in een elektrisch ventilatorkacheltje...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb er twee (55/6), zou ik het nog een keer doen? Nee, waarom niet? Omdat een 75/6 acheraf voldoende zou zijn. Maar juist daardoor ben ik wel blij met 2x een 55/6 ipv 1x 105/6 omdat ik mijn minimale vermogen nu dus prima kwijt kan.Andrehj schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:45:
[...]
- Bij twee warmtepompen kan er ook twee keer zoveel stuk. Je hebt bijvoorbeeld twee compressoren en twee ventilatormotoren.
- Bovendien heb je bij twee warmtepompen een (extra ingewikkelde) regeling nodig om het vermogen van die twee op elkaar af te stemmen.
- Pendelen is in de praktijk bij een goed afgestemd geheel van warmtepomp en afgiftesysteem geen probleem. Kijk maar in de diverse topics. Daar waar er pendelproblemen waren werd dat in 99% van de gevallen veroorzaakt door te weinig afgifte, vaak veroorzaakt door een zoneregeling (die meestal meer fout dan goed doet).
- Als je redundantie zoekt, kun je beter 20 euro investeren in een elektrisch ventilatorkacheltje...
Waarom dan niet gewoon een 75/6? De verbouwing liep nogal uit de hand waardoor we veel meer isolatie hebben kunnen toepassen. En beneden alles vloerverwarming hebben gemaakt wat eerst niet de bedoeling was. Verbruik was 2300m3 gas zitten nu op 2900 kwh stroom dus dat is mooi.
Complexiteit valt bij Valliant nogal mee, alles aan een ebus knopen en Valliant regelt de rest.
Pompen slijten ook minder vermoed ik, winter tokkelen ze beide op half vermogen ipv op vol vermogen, vermoeden is dat dit gunstig is voor de levensduur en ook voor de cop. Relatief weinig defrosts ook door niet volgas.
Oftewel cascade ipv 1x een zware jongen is niet slecht en units veel handelbaarder, maar 1x een 75/6 lijkt me veel beter dan 2x een 35/6
Valt wel mee, beetje merk afhankelijk en hoe je het hydraulisch aansluit.Andrehj schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:45:
[...]
wat ik tot nu toe heb gemerkt: bij binnentemperatuur compensatie op inactief, is de gewenste aanvoertemperatuur altijd gelijk aan de instelling "minimaal gewenste aanvoer temperatuur koelen". De stooklijn veranderen of de buitentemperatuur hebben hier precies geen effect op.Cyrus The Virus schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:18:
Weet iemand hoe de gewenste aanvoer temperatuur voor koelen word berekend? Bij mij blijft die op 20 hangen ongeacht wat ik instel.
Als ik binnentemperatuur compensatie op actief of uitgebreid zet, dan veranderd de gewenste aanvoertemperatuur wel afhankelijk van de binnentemperatuur, maar blijft altijd een stuk boven de minimale temperatuur. Ook al is het binnen 23° en de ingestelde temperatuur is 21°.
Volgens mij houd hij bij inactief ook geen rekening met dauwpunt. In elk geval toont mijn sensocomfort geen dauwpunt meer als ik deze op inactief zet. Op actief of uitgebreid wel.
Het blijkt overigens ook zo beschreven te staan in de documentatie.
Zoals ik het nu begrijp regelt de warmtepomp in koelbedrijf en binnentemperatuurcompensatie op actief/uitgebreid op dauwpunt, ruimtetemperatuur en ingestelde wenstemperatuur.
Onze Arotherm plus 75/6 staat nu een ruim jaartje in bedrijf. Het is tijd voor onderhoud. De handleiding is reuze uitgebreid met vanalles en nogwat, maar wat ik kan vinden over het onderhoud is summier.
Is er ergens een checklist of voorschrift welk onderhoud gedaan moet worden?
De condensor zal stofvrij gemaakt moeten worden, dat ding is kwetsbaar. Wat gebruiken jullie daarvoor?
Indien gewenst reiniger (foam of vloeibare airco reiniger bijv) en wederom goed naspoelen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Na 1 jaar onderhoud condensor? Lekker van af blijven. Ik verwarm hier al 4 jaar met L/L. Tijdje geleden buitenunit open gemaakt. Als nieuw.Acadiane schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:34:
Het klopt dat in koelbedrijf en binnentemperatuurcompensatie op inactief de dauwpuntbewaking uit gaat. Daar kwam ik vorige week ook achter.
Zoals ik het nu begrijp regelt de warmtepomp in koelbedrijf en binnentemperatuurcompensatie op actief/uitgebreid op dauwpunt, ruimtetemperatuur en ingestelde wenstemperatuur.
Onze Arotherm plus 75/6 staat nu een ruim jaartje in bedrijf. Het is tijd voor onderhoud. De handleiding is reuze uitgebreid met vanalles en nogwat, maar wat ik kan vinden over het onderhoud is summier.
De condensor zal stofvrij gemaakt moeten worden, dat ding is kwetsbaar. Wat gebruiken jullie daarvoor?
L/W heeft wel een filter. Die zou ik even checken.
Genoeg instructies op You Tube te vinden hoe te reinigen.Acadiane schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:56:
In de omgeving waar onze Arotherm staat gaat dat niet lukken. Meerdere pluizige bomen, veel spinnen, naast een loods waar regelmatig geschuurd, gelast, geklust, geslepen, etc wordt.
Aha. Ik dacht al dat ik gek was geworden en nergens meer de dauwpuntbewaking kon terugvinden!Acadiane schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:34:
Het klopt dat in koelbedrijf en binnentemperatuurcompensatie op inactief de dauwpuntbewaking uit gaat. Daar kwam ik vorige week ook achter.
Heeft hier iemand eigenlijk echt al 'natte plekken' gehad door te koelen? De dagen dat ik dit seizoen al heb zitten koelen was het vooral op inactief, en dan vermoed ik onder het dauwpunt, maar ik heb toch nergens iets gemerkt.
Ik heb al wel condens gehad wanneer de dauwpuntbewaking uit staat.
Waar je bedacht op moet zijn dat het ook kan condenseren op plekken die je niet ziet, weggewerkte leidingen bijvoorbeeld.
Dus ik blijft er lekker vanaf en haal vooral de bladeren eromheen en tegen de lamellen weg. Dat, met een visuele inspectie, moet maar volstaan. Maar de mijne heeft maar weinig te lijden van de elementen: staat tegen het huis onder een overhangende dakgoot waardoor alleen de voorkant wat nat wordt bij slecht weer.
Maar, hoe zit het dan met de retour leiding? Die is al kouder en zal sneller bevriezen bij vorst en stroom uitval. Loopt het systeem dan niet nog steeds leeg als de vorstklep voor de retour open gaat? Of loopt er maar een deel uit en stopt het dan? (ben bang van niet
Waarom wil je terugstroombeveiliging? Het is geen Itho Amber en is niet voorgeschreven door Vaillant.pc_slopert schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:40:
Ik ga mijn Arotherm Plus 75/6 aansluiten met Caleffi Vorstbeschermers. Nu denk ik, dat er ook ergens nog een terugstroom beveiliging moet komen. Daar heb ik deze voor. Die zou dan in de aanvoer leiding komen? En kan die dan ook binnen ergens zitten of maakt dat niet uit.
Maar, hoe zit het dan met de retour leiding? Die is al kouder en zal sneller bevriezen bij vorst en stroom uitval. Loopt het systeem dan niet nog steeds leeg als de vorstklep voor de retour open gaat? Of loopt er maar een deel uit en stopt het dan? (ben bang van niet. Wat is dan de aanpak? Er komen wel afsluiters binnen. Maar ja je bent niet altijd thuis om die dicht te zetten bij stroom-uitval.
Dus qua gas lekkage zal het wel goed zitten vermoed ik.
En ja je wilt je systeem buiten helemaal laten leeglopen en niet dat het blokkeert door je terugstroombeveiliging.
Enige reden voor een retour klep is als je de cv ketel parallel aansluit.
Tot en met de 75/6 zijn alle condensors dubbel gescheiden uitgevoerd.pc_slopert schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:40:
Ik ga mijn Arotherm Plus 75/6 aansluiten met Caleffi Vorstbeschermers. Nu denk ik, dat er ook ergens nog een terugstroom beveiliging moet komen. Daar heb ik deze voor. Die zou dan in de aanvoer leiding komen? En kan die dan ook binnen ergens zitten of maakt dat niet uit.
Maar, hoe zit het dan met de retour leiding? Die is al kouder en zal sneller bevriezen bij vorst en stroom uitval. Loopt het systeem dan niet nog steeds leeg als de vorstklep voor de retour open gaat? Of loopt er maar een deel uit en stopt het dan? (ben bang van niet. Wat is dan de aanpak? Er komen wel afsluiters binnen. Maar ja je bent niet altijd thuis om die dicht te zetten bij stroom-uitval.
Hier het artikel met uitleg over dit onderwerp
@Proton_ Als dit nog niet aan de TS is toegevoegd, misschien handig om dit alsnog te doen?
De automatische ontluchter moet je wel dicht zetten na een jaar zoals in de gebruiksaanwijzing staat. Er zijn hier al diverse mensen waar die ging lekken.Gramser schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:00:
Mijn installateur zegt: blijf er maar gewoon vanaf. Je schijnt 'm zelf ook niet zomaar open te mogen maken (staat zelfs in de handleiding) vanwege R290 / brandgevaar / gedoe.
Dus ik blijft er lekker vanaf en haal vooral de bladeren eromheen en tegen de lamellen weg. Dat, met een visuele inspectie, moet maar volstaan. Maar de mijne heeft maar weinig te lijden van de elementen: staat tegen het huis onder een overhangende dakgoot waardoor alleen de voorkant wat nat wordt bij slecht weer.
snameroc
Ik heb een VIH RW 300/3 BR met een opofferingsanode.
Vraag is waar zit deze (bovenop ?) en moet de boiler drukloos gemaakt worden om deze te bekijken/vervangen ?
Een electrische 'onderhoudsvrije' variant kost 270 euro (VA shop in BE), best prijzig, is dit ondanks dat toch de moeite waard of zijn er nog goedkopere varianten te koop ?
[ Voor 5% gewijzigd door MartinSE op 06-08-2024 23:46 . Reden: aanvulling ]
Zie hoofdstuk 7.2.MartinSE schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:43:
Heeft iemand van jullie de warmwaterboiler anode al eens vervangen of gecontroleerd?
Ik heb een VIH RW 300/3 BR met een opofferingsanode.
Vraag is waar zit deze (bovenop ?) en moet de boiler drukloos gemaakt worden om deze te bekijken/vervangen ?
Zit onder het kunststof deksel.
Drukloos maken staat er niet bij maar lijk mij logisch omdat de anode in het water moet zitten.
Geen ervaring maar simpel sommetje:Een electrische 'onderhoudsvrije' variant kost 270 euro (VA shop in BE), best prijzig, is dit ondanks dat toch de moeite waard of zijn er nog goedkopere varianten te koop ?
(270e/ kosten anode ) x 5y = tijdsduur roi exclusief kosten elektriciteit. Ik zag iets van 70e voor een anode. Lijkt mij niet interessant met deze prijzen.
Kijk eerst eens hoe lang deze anode het gaat uithouden.
Buiten visueel controleren zou ik foto’s nemen en de lengte en diam op een aantal locaties meten. Dan weet je echt wat de veranderingen over een jaar zijn als ze niet extreem is.
Het ging mij niet om evt. gas lekkage. En, ja ik snap dat de buitenunit helemaal leeg moet lopen als de klep open gaat. Maar mijn redenatie was eerder gericht op het systeem binnen. Die loopt dan toch ook leeg? Als die vorstbeveiliging open gaat? Lijkt me niet direct wenselijk. Of gebeurt dat niet?
Ik heb een Arotherm split warmtepomp die ook kan koelen, maar de installateur gaf aan dat er hiervoor nog een extra USB stick aangekocht moest worden om dit te activeren? Heeft er iemand enig idee hoe dit noemt? Ik kan hier online niets over terugvinden en met deze temperaturen zou het wel handig zijn om de vvw op koelen te zetten.
Artikelnummer: 0020269259
Thanks, er is er eentje op voorraad bij een winkel vlakbij! Ik vermoed dan gewoon in het installateursmenu koelen activeren, of zijn er nog speciale instellingen die aangepast moeten worden?Franciesco schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:36:
@Xanthine dat is de zogenoemde codeerstekker/ koelcontact/ koelweerstand.
Artikelnummer: 0020269259
Is dat op de binnenunit? Is dat met speciale tools die enkel een installateur heeft?Franciesco schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:44:
@Xanthine in de besturingsmodule (Ai etc) moet je de koelfunctie ook activeren (niet alleen in de thermostaat dus).
(De initiële setup heb ik ook zelf gedaan).
Tijdens het doorlopen van de installatieassistent kom je de optie ook tegen.
Ik heb er helemaal geen vorstbeveiliging tussen zitten. Kan misschien zijn omdat het een hybride opstelling is. Kom hem ook niet tegen in het schema van Vaillant.pc_slopert schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:59:
@ditbenikecht
Het ging mij niet om evt. gas lekkage. En, ja ik snap dat de buitenunit helemaal leeg moet lopen als de klep open gaat. Maar mijn redenatie was eerder gericht op het systeem binnen. Die loopt dan toch ook leeg? Als die vorstbeveiliging open gaat? Lijkt me niet direct wenselijk. Of gebeurt dat niet?
Maar sowieso vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is van een vorstbeveiliging. Als het vriest draait je pomp continu lijkt mij. Behalve als je stroom uitvalt uiteraard, maar wat is de kans daarop?
Uit het vakblad warmtepompen:
Het is vooral een bescherming bij worstcase-scenario’s. In normale bedrijfstoestand is de appendage overbodig. Bij een all-electric monoblock draait de pomp bij vorst gewoon door, de woning of het bedrijfspand moet immers warm blijven. En bij een hybride, als in de winter de cv-ketel het overneemt, gaat de circulatiepomp in de monoblock bij een buitentemperatuur van 3 tot 4 graden automatisch draaien om bevriezing van de leidingen en warmtepomp te voorkomen.
Conclusie:
Een vorstbeschermingsklep bij monoblockwarmtepompen lijkt vooral effect te hebben als bij minder strenge vorst om welke reden dan ook de circulatiepomp niet meer draait. De appendage maakt bij naderende vorst een installatie drukloos, zodat bij een vorstnachtje het water toch uit kan zetten. De klep voorkomt niet altijd dat al het water wegstroomt, omdat er altijd water kan achterblijven. Bij ernstige vorst zal er dan toch schade ontstaan aan leidingen, of zelfs in de warmtepomp doordat bijvoorbeeld de platenwisselaar kapotvriest.
Ben benieuwd hoe men (de tweakers) hier over denkt.
Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1
Op de binnenunit heb ik “koelingstechnologie: actieve koeling” geactiveerd maar ik denk dat ik ergens nog een instelling mis want hij doet niets. Dient het systeemschema op de thermostaat ook aangepast te worden?Franciesco schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:31:
@Xanthine Inderdaad, op de binnenunit. Normaal gesproken kun je dat menu openen via de default code (17).
Tijdens het doorlopen van de installatieassistent kom je de optie ook tegen.
:strip_exif()/f/image/8fyjbMYzdBuTRASGR1CHKsGS.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de thermostaat moet de koeling ook aangezet worden:
menu --> instellingen --> installateurniveau --> Installatieconfiguratie
Daarnaast kun je het koelen daadwerkelijk starten via b.v. de optie "koelen gedurende enkele dagen. Kort geleden is hier ook nog het e.e.a. over besproken in dit topic.
Oooh helemaal top. Ik had alles juist geconfigureerd maar met automatisch koelen deed hij niets. Nu heb ik manueel koelen gedurende enkele dagen geactiveerd en begint hij meteen. Top dankjewel!Franciesco schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:22:
@Xanthine nee, het systeemschema hoeft hiervoor niet gewijzigd te worden.
Op de thermostaat moet de koeling ook aangezet worden:
menu --> instellingen --> installateurniveau --> Installatieconfiguratie
Daarnaast kun je het koelen daadwerkelijk starten via b.v. de optie "koelen gedurende enkele dagen. Kort geleden is hier ook nog het e.e.a. over besproken in dit topic.
De split versie bijvoorbeeld is best een heel mooi en mooi geprijsd apparaat.
BV de 190L all in one binnendeel uniTOWER VWL 108/7.2 IS
Maar net als de losse vaten alleen in staal, is het bekend waarom Vaillant geen rvs aanbied?
Ergens denk ik ook wel dat staal ergens een voordeel moet hebben tov rvs maar kan niet bedenken wat?
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
En, voor een later moment: wat is nu de beste manier om weer over te schakelen naar verwarmen?
P.S. Ik ben ook benieuwd hoe dit gaat werken met de Edel Eau, die juist zijn warmte uit de vloer haalt. Die zal wel weer in de stress/storing schieten 😋
Ga ook eens kijken naar wat “koelen gedurende enkele dagen” voorstelt, want dat zie ik ook in het menu staan, nu.
[ Voor 25% gewijzigd door Gramser op 09-08-2024 07:59 ]
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic