Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Technician- schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:01:
[...]
Ik weet wel dat als je als ondernemer gaat shoppen bij jan en alleman en de koopjes eruit pakt om zodoende de goedkoopste te zijn je snel af bent. Je gaat ten onder aan geen backup, onstabiele levering, geen opbouw van inkooprelaties en je mist de jaarlijkse bonus.
DutchWing schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:25:
[...]
een heel distributiecentrum en nagenoeg overal binnen 30 minuten rijden is een vestiging met de nodige voorraad.
Exact mijn punt: de waardevolle andere diensten die uit de marge betaald worden.
(ik laat het hierbij, zeker in dit topic).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:23

Seafarer

XXX

Franciesco schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:26:
[...]

Maar toegegeven: als de maximale hoogte een potentieel probleem is, dan kan ik me voorstellen dat je anders beslist. Alternatief: 2x een 35/6 in Cascade. Die zijn 20cm lager ;)
- En je kunt het overgangs seizoen met een enkele (dus ook kleinere) warmtepomp draaien.
- In de winter kunnen ze om en om defrosten.
- Redundantie.
- Sneller warm water.

Alleen de totaal prijs is wat minder. Of krijg je ook 2 keer subsidie?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-06 11:13
Seafarer schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:57:
[...]
Alleen de totaal prijs is wat minder. Of krijg je ook 2 keer subsidie?
Volgens mij wel, voor zo ver ik heb kunnen onderzoeken is er geen limiet. Je moet ze wel minstens een jaar thuis bij het subsidieadres gebruiken voor de verwarming van je woning.

Ik moet er drie kopen en wil ook 2x de 55/6 in cascade zetten zoals iemand anders hier ook gedaan heeft.

Tuurlijk heeft de cascade variant ook nadelen!
-langere leidingen, unit en aansluitpunten buiten, dus een beetje extra warmteverlies
-extra slijtage door veroudering
-installatiekosten zijn iets hoger
-ik ben ook benieuwd hoe het werkt met de circulatiepomp. Voor voldoende debiet zou ik beide pompen moeten laten draaien. Als ik één pomp aan heb dan ben ik benieuwd of alle vvw verdelers voldoende flow krijgen. Of dat de eerste het meest krijgt. In dat geval moeten dus beide circulatiepompen aan, ook bij geringe warmtevraag.

Voor mij is doorslaggevend de afmetingen, twee 55/6 zit onder de 2m2 die voor de woning vergunningsvrij geplaatst mag worden. 1 75/6 is op goede hoogte van de grond te hoog om vergunningsvrij te zijn. En ik vind het gewoon een leuk idee om goed werkend te krijgen de cascade opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 20:19
BuNNy_RaBBiT schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:34:
Heb nu een kleine week m`n VWL 155 warmtepomp draaien. Er zit alleen continu circulatie over mijn warmtewisselaar vanaf de boiler. Hoe kan ik dit het makkelijkste oplossen? Is een terugslagklep bij de paarse knie op de foto voldoende? Of is het beter om er een elektrische afsluiter te plaatsen?

[Afbeelding]

Ik hoor het graag :) .
Waarom heb je er een warmtewisselaar tussen? Heb je glycol in de buitenleidingen?
Ik zie een ouderwetse stroomvretende cv pomp. Stuur je die wel aan via de Vaillant AI?
Heb je het zelf aangesloten?
Je leiding vanaf de boiler zou direct meer naar beneden moeten lopen om ongewenste stromingen te voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door ditbenikecht op 06-07-2024 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:30
Vandaag bezig met eindelijk afronden installatie Vaillant arotherm 55/6! Helaas kom ik net 3 meter tekort aan 26mm meerlagenbuis.

Het lijkt er niet op dat de gewone bouwmarkten dit hebben. Iemand in de buurt van Leiden die een stukkie over heeft?

Edit: is al gelukt!

[ Voor 4% gewijzigd door ZenMonkey op 07-07-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:47
[quote]ZenMonkey schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:06:
Vandaag bezig met eindelijk afronden installatie Vaillant arotherm 55/6! Helaas kom ik net 3 meter tekort aan 26mm meerlagenbuis.

Het lijkt er niet op dat de gewone bouwmarkten dit hebben. Iemand in de buurt van Leiden die een stukkie over heeft?

Marktplaats is jouw vriend vandaag. Succes met het afronden van jouw project.

[ Voor 8% gewijzigd door Sonja12s op 07-07-2024 08:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fusionheroes1
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-06 13:18
@Proton_ @Xqlusive ik kwam via YouTube een site tegen van Vaillant zelf met Quicktools voor Planning, Installatie, Ingebruikname en Service. https://iqg.vaillant.com/nl/nl/vaillant Ik weet niet of het handig is voor deze Forum. ik ben nu zelf ook aan het kijken om van me 2012 Intergas HR ketel te vevangen voor een Vaillant warmte pomp. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Fusionheroes1 dank :) Het is in de startpost onder Algemene documentatie erbij gezet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuNNy_RaBBiT
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-06 23:26
ditbenikecht schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:45:
[...]

Waarom heb je er een warmtewisselaar tussen? Heb je glycol in de buitenleidingen?
Ik zie een ouderwetse stroomvretende cv pomp. Stuur je die wel aan via de Vaillant AI?
Heb je het zelf aangesloten?
Je leiding vanaf de boiler zou direct meer naar beneden moeten lopen om ongewenste stromingen te voorkomen.
Het RVS boilervat heeft alleen een 16mm koperen warmtewisselaar. Natuurlijk veel te weinig voor de warmtepomp. Daarom de wisselaar.
De circulatiepomp draait alleen als de 3weg klep gestuurd wordt, maximaal 1u per dag ongeveer. Niet zo spannend qua energieverbruik :).

Het is volgens mij echt stroming door de wisselaar en koude aanvoer onderin de boiler. Wanneer ik de kraan in het circuit dicht zet dan blijft de leiding koud. De hele wisselaar is ook warm, mooi verlies dus.

Blaaaaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-06 14:37
BuNNy_RaBBiT schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:15:
[...]

Het RVS boilervat heeft alleen een 16mm koperen warmtewisselaar. Natuurlijk veel te weinig voor de warmtepomp. Daarom de wisselaar.
De circulatiepomp draait alleen als de 3weg klep gestuurd wordt, maximaal 1u per dag ongeveer. Niet zo spannend qua energieverbruik :).

Het is volgens mij echt stroming door de wisselaar en koude aanvoer onderin de boiler. Wanneer ik de kraan in het circuit dicht zet dan blijft de leiding koud. De hele wisselaar is ook warm, mooi verlies dus.
Thermo-sifon lost je probleem op... (Dat zijn "gewoon" 2 bochten op de juiste plek)

Door eenbuis-circulatie (warm water gaat naar boven in je wisselaar, koelt af, zakt terug naar je vat... En weer rond.

Btw wat voor wisselaar heb je gekocht?

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuNNy_RaBBiT
Okay, ga het proberen vd week. Toch beetje hard hoofd in dat dit werkt in dit geval. Omdat het een open verbinding is. En niet zozeer eenbuis-circulatie zoals het bij de warm water uitgang zit. Ben benieuwd :).

Heb een Swep RVS316 wisselaar ertussen zitten. De warmtepomp kan z`n warmte er, zover ik kan zien goed op kwijt.

Blaaaaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
Zomerklusje.

Mijn warmtepomp is uitgevoerd met een 100l. buffervat die parallel is aangesloten.
Na 2 seizoenen ben ik erachter gekomen dat ik eigenlijk niets naregel, de flow gaat over alle circuits (100% vv boven en beneden).
De defrosts verstoort het normaal rustige gedrag behoorlijk, doordat het koude water van de defrost het circuit ingaat draait na herstel de wp op fors vermogen om de dip te compenseren.
Op warmtepompweetjes staan de verschillende buffervaten getekend, hierbij houdt men geen rekening met defrosts overduidelijk.
Heeft iemand een 3 pijps systeem gebouwd (1 aanvoer en de CVretour parallel door het buffervat, of aanvoer parallel door het buffervat en de CVretour met een t stuk gekoppeld)>
Wat zijn de bevindingen hiervan ?
Ik denk er namelijk over om het om te zetten deze zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonesuch
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 15:45
Niet de bedoeling :)

[ Voor 78% gewijzigd door Proton_ op 08-07-2024 13:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 22:48
Remar65 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:54:
[...]

60cm in een hok van 85cm breed wordt wel een uitdaging! Ga je hem op wieltjes zetten en met slangen aansluiten? Of zitten de aansluitingen op een knappe en bereikbare plek?
Ben benieuwd hoor. Laat het weten als ie staat (met foto uiteraard ;) )
Bij deze ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9OWMsm1NRecHvYkNV6eut2XN2E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZY7xFfisFyy7X6AJaKrii2n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHM19_lHLyjci-rtBruJvPzE0Qo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93TIt0ThuHDx927famSXB816.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6WfSFaBoT8SR35AALqbIQ25tkU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LUvy2zulWU8UPzsH3RedtlYZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NW1iG9EEZQVHdTXGa1hcgOX27kc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EBmkw6bLYK7kUqjW7C7GanWC.jpg?f=fotoalbum_tile

De leidingen van de warmtepomp komen linksonder uit de muur. Daar zit dan een driewegklep in de aanvoer, en een T-stuk in de retour. Ik vind het een mooi compact leidingcircuit zo. Alle cv-leidingen zijn 28mm staal. Koppelingen zijn knel- of draadkoppelingen.

Ik heb voor het eerst ook knietjes gebruikt: er zat weinig anders op in de ruimte die ik had, en omdat het zo'n kort cv circuit is, + dikke leidingen / ruime doorlaat, lijkt me dit ook geen probleem.

Er is nog wel wat werk aan de winkel:
  • Zoals je ziet, zijn de slangen voor de verwarmingsspiraal nog niet aangesloten. Deze zijn nog niet geleverd :(
  • Voor SWW had mooie slangen van 30 cm besteld, maar blijkt veel te kort te zijn. Daarom heb ik last-minute besloten om tijdelijk slangen van 50cm bij Warmteservice te kopen. Die uitstekende koperen leiding had ik gemaakt om tijdelijk toch die slangen van 30cm te gebruiken, en ik had daarna geen tijd meer om dat uitsteeksel weg te halen.
  • Op termijn wil ik de warmwater kogelkraan dicht langs de zijmuur maken, net als de overige kranen. Als ik voor onderhoud achter de boiler moet zijn, is het idee dat ik hem relatief makkelijk los kan koppelen en er uit kan "rollen" / wiebelen.
Uiteraard was alles weer veel meer werk dan ik dacht. Het ziet er zo simpel uit, als je het resultaat ziet :+ Maar ik ben er alsnog wel trots op, dit warmteproject is mijn eerste klus met leidingwerk überhaupt, en ik denk dat het vrij netjes in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
Wat is niet de bedoeling?
3 pijps aansluiting of ... , en vooral waarom niet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:57
marcop23 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:21:
[...]

Bij deze ;)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

De leidingen van de warmtepomp komen linksonder uit de muur. Daar zit dan een driewegklep in de aanvoer, en een T-stuk in de retour. Ik vind het een mooi compact leidingcircuit zo. Alle cv-leidingen zijn 28mm staal. Koppelingen zijn knel- of draadkoppelingen.

Ik heb voor het eerst ook knietjes gebruikt: er zat weinig anders op in de ruimte die ik had, en omdat het zo'n kort cv circuit is, + dikke leidingen / ruime doorlaat, lijkt me dit ook geen probleem.

• Zoals je ziet, zijn de slangen voor de verwarmingsspiraal nog niet aangesloten. Deze zijn nog niet geleverd :(
  • Voor SWW had mooie slangen van 30 cm besteld, maar blijkt veel te kort te zijn. Daarom heb ik last-minute besloten om tijdelijk slangen van 50cm bij Warmteservice te kopen. Die uitstekende koperen leiding had ik gemaakt om tijdelijk toch die slangen van 30cm te gebruiken, en ik had daarna geen tijd meer om dat uitsteeksel weg te halen.
  • Op termijn wil ik de warmwater kogelkraan dicht langs de zijmuur maken, net als de overige kranen. Als ik voor onderhoud achter de boiler moet zijn, is het idee dat ik hem relatief makkelijk los kan koppelen en er uit kan "rollen" / wiebelen.
Uiteraard was alles weer veel meer werk dan ik dacht. Het ziet er zo simpel uit, als je het resultaat ziet :+ Maar ik ben er alsnog wel trots op, dit warmteproject is mijn eerste klus met leidingwerk überhaupt, en ik denk dat het vrij netjes in elkaar zit.
toon volledige bericht
Netjes hoor. Voor een eerste klus ziet het er prima uit. _/-\o_
Ik had zelf denk ik wat zaken boven het vat uit gemonteerd zodat je er wat eenvoudiger bij kan in het geval van een defect oid. Maar da's puur op basis van mijn ervaring.

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
BuNNy_RaBBiT schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:16:
Okay, ga het proberen vd week. Toch beetje hard hoofd in dat dit werkt in dit geval. Omdat het een open verbinding is. En niet zozeer eenbuis-circulatie zoals het bij de warm water uitgang zit. Ben benieuwd :).

Heb een Swep RVS316 wisselaar ertussen zitten. De warmtepomp kan z`n warmte er, zover ik kan zien goed op kwijt.
Ben benieuwd!

Ik zou beginnen de leiding vanaf de wisselaar naar de pomp eerst omhoog te laten gaan (tot net boven de wisselaar).

Edit; heb je een foto van het typeplaatje van de wisselaar, hoeveel kw is ie?

Hoe ga je "verwerveling" in de tank tegen? Heb je een lage pomp snelheid of?

[ Voor 12% gewijzigd door BjornHero op 09-07-2024 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
marcop23 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:21:
[...]

Bij deze ;)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

toon volledige bericht
Netjes gedaan!

Wat voor 3-wklep heb je gebruikt?

Heb je 28mm met de hand gebogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
BjornHero schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:11:
[...]

Netjes gedaan!

Wat voor 3-wklep heb je gebruikt?

Heb je 28mm met de hand gebogen?
Dank je!

De driewegklep is een kogelkraan van Tameson, specifiek deze.

De 28mm leidingen heb ik met handen en voeten gebogen :+ Ik heb een 2e hands buigtang gekocht. Best een lomp stalen ding voor €30. Een arm daarvan zet ik op de grond. Dan trek ik de andere arm naar beneden, terwijl ik met mijn voet de knie naar buiten druk. Zo krijg ik het beginnetje gebogen. Na het eerste stukje wordt het makkelijker en lukt het zonder voet, al kost het nog steeds behoorlijk wat kracht. Geen idee verder of dit de normale manier is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
marcop23 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:51:
[...]

Dank je!

De driewegklep is een kogelkraan van Tameson, specifiek deze.

De 28mm leidingen heb ik met handen en voeten gebogen :+ Ik heb een 2e hands buigtang gekocht. Best een lomp stalen ding voor €30. Een arm daarvan zet ik op de grond. Dan trek ik aan de andere arm, terwijl ik met mijn voet de knie naar buiten druk. Zo krijg ik het beginnetje gebogen. Na het eerste stukje wordt het makkelijker en lukt het zonder voet, al kost het nog steeds behoorlijk wat kracht. Geen idee verder of dit de normale manier is :P
Haha, dat is inderdaad de "normale" manier als je 28mm met de hand buigt.
Ik hoop dat je de 1.2mm wanddikte had en niet de 1,5mm wanddikte.

Zelf doe ik het meest met prefab-persbochten.
Is er veel buigwerk gebruik ik een rems curvo.

Maar dat is niet iets wat je koopt voor 1* :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:01
heszol schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:25:
[...]

Volgens mij wel, voor zo ver ik heb kunnen onderzoeken is er geen limiet. Je moet ze wel minstens een jaar thuis bij het subsidieadres gebruiken voor de verwarming van je woning.

Ik moet er drie kopen en wil ook 2x de 55/6 in cascade zetten zoals iemand anders hier ook gedaan heeft.

Tuurlijk heeft de cascade variant ook nadelen!
-langere leidingen, unit en aansluitpunten buiten, dus een beetje extra warmteverlies
-extra slijtage door veroudering
-installatiekosten zijn iets hoger
-ik ben ook benieuwd hoe het werkt met de circulatiepomp. Voor voldoende debiet zou ik beide pompen moeten laten draaien. Als ik één pomp aan heb dan ben ik benieuwd of alle vvw verdelers voldoende flow krijgen. Of dat de eerste het meest krijgt. In dat geval moeten dus beide circulatiepompen aan, ook bij geringe warmtevraag.

Voor mij is doorslaggevend de afmetingen, twee 55/6 zit onder de 2m2 die voor de woning vergunningsvrij geplaatst mag worden. 1 75/6 is op goede hoogte van de grond te hoog om vergunningsvrij te zijn. En ik vind het gewoon een leuk idee om goed werkend te krijgen de cascade opstelling.
toon volledige bericht
Alhoewel ik een cascade een belachelijke oplossing vind, als dit voor prijs/subsidie is.
Zou je moeten werken met een parallel buffervat met de systeem sensor na de buffer.

Als je dit niet doet wordt het een debieten wiebelfeest. Wat allerlei problemen kan veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cata02
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-04 18:38
Heeft iemand ervaring met of gehoord van de nieuwe Vaillant aeroTHERM Pure warmtepompen?

Ze zijn van het split-type en ik heb net een aanbieding gekregen voor de 6kw versie voor 7400 euro, in een hybride opstelling, wat met een subsidie ​​van 3000 euro, ongeveer 4400 euro netto kost voor mij.

Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@cata02 niet echt, BjornHero in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Ik zou aanraden ook de Plus te onderzoeken, die kan ook hybride en geeft geen problemen met de WPAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cata02
Ik weet dat er ook een Plus-serie is, maar die is belachelijk duur. Ik heb 13.000 euro betaald voor een 8 kW-model, als ik me goed herinner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenMonkey
Vandaag de installatie van mijn arotherm plus 55/6 met unitower plus afgerond!

Op de unitower en de thermostaat alle configuraties doorlopen. Geen enkele foutcode, in de menu's lijkt alles normaal.

Echter de buitenunit gaat niet aan... Ook niet als ik bijv een warm water boost activeer of de koelmodus aan zet. Iemand een idee waarom de buitenunit niet aanslaat zonder enige foutcode?

edit: wel status s.132 en s275

edit2: inmiddels draait de boel! Ik ga foto's posten zodra alles netjes is afgewerkt

[ Voor 13% gewijzigd door ZenMonkey op 10-07-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@cata02 ? er is geen 8 kW plus.
In hybride opstelling hoeft een Plus zeker geen 13k te kosten. Geen SWW, geen binnenunit, doorgaans geen buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cata02
Ik heb het net gecontroleerd, het was de VWL75/6, met een buffertank en een nieuwe CV (VHR ecotec 25/32) omdat ze zeiden dat de Vaillant niet goed overweg kan met Intergas en dat ze de CV moeten vervangen.
Kost 16k, subsity 3k, netto kosten 13k.

Wie zijn goede installateurs in de buurt van Haarlem?

[ Voor 10% gewijzigd door cata02 op 10-07-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
cata02 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:13:
Heeft iemand ervaring met of gehoord van de nieuwe Vaillant aeroTHERM Pure warmtepompen?

Ze zijn van het split-type en ik heb net een aanbieding gekregen voor de 6kw versie voor 7400 euro, in een hybride opstelling, wat met een subsidie ​​van 3000 euro, ongeveer 4400 euro netto kost voor mij.

Dankjewel!
Toevallig vandaag een pure geplaatst. Met Vaillant ketel in bivalente opstelling. Is nog niet klaar maar ziet er weer zeer degelijk Vaillants uit.
De binnenunit is zwaar, groot en heel degelijk met vanalles aan boord, magneetfilter, driewegklep, goede metingen enz, geen extra kastjes nodig. En E-bus communicatie met de Vaillant ketel.
Grote rubbermat erbij tussen muur en binnendeel.
Heel mooi allemaal, en later is een vat zo geplaatst door de al aanwezige driewegklep.
Denk heel veel value for money.
Enige twijfel heb ik bij het buitendeel. Die schijnt extern ingekocht te zijn, al is die wel ook weer zwaar en groot en lijkt op stil zijn ontworpen.
En ik denk maar zo, een keer een nieuw buitendeel kost maar €1000,- en is zo geplaatst.
Dit was een gebruiker die hybride wou, en weinig ruimte had(overhad) voor een buitendeel. De split buitenunit komt op de carport vlakbij de installatie.
Een monobloc (plus) had daar niet kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tims95
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-02 21:24
Voor onze nieuwbouwwoning zijn we aan het twijfelen tussen de split en plus(monoblock) versie.
We gaan all electric dus we hebben geen gasaansluiting. De installateur opteert de split versies boven de monoblock.
Gezien dit:
- goedkoper zou zijn dan de monoblock
- omdat de buitenunit van de monoblock groter is.
- lengte water leidingen monoblock (afstand tot de technische ruimte is 8,5meter)

In de eerste offerte bood hij de Vaillant Arotherm Pure aan. Gezien het geluid willen we eerder de split of plus (monoblock) variant.
Het doel is enkel de benedenverdieping te verwarmen met vloerverwarming (64m²) en het volledige sanitaire gedeelte.

Nu is de split versie voorzien in de offerte:
- Vaillant aroTHERM VWL AS 75/5 split warmtepomp lucht/water 5800 W - 230V
- Vaillant uniTOWER VWL IS 78/5 binnenunit met boiler 190 l - 230V
- Vaillant RW 45/2 B multifunctioneel buffervat

Mijn twijfel is toch of de monoblock een betere optie is?
- Split zit nog met R410A, wachten op de split plus versie lijkt niet te lukken. R290 is de modernste techniek atm.
- monoblock zou duurder zijn?
- Op dit forum zie ik leden meer neigen naar monoblock (omdat ze deze zelf installeren? bij ons wordt het uitbesteed)

De ruwbouw is binnen een paar maanden af dus volgens mij is alles nog mogelijk.

Buitenunit komt op de grond tegen de zijgevel (HOB), de afstand tot de technische ruimte is 8,5m

Wat kunnen jullie adviseren?

Jinko [8x 420wp☆OOST][8x420wp☆WEST] APS [ds3-l] / Daikin 3MXM52A -[ FTXA35R - FTXM20R ]]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
tims95 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 07:55:
Voor onze nieuwbouwwoning zijn we aan het twijfelen tussen de split en plus(monoblock) versie.
We gaan all electric dus we hebben geen gasaansluiting. De installateur opteert de split versies boven de monoblock.
Gezien dit:
- lengte water leidingen monoblock (afstand tot de technische ruimte is 8,5meter)

In de eerste offerte bood hij de Vaillant Arotherm Pure aan. Gezien het geluid willen we eerder de split of plus (monoblock) variant.
Het doel is enkel de benedenverdieping te verwarmen met vloerverwarming (64m²) en het volledige sanitaire gedeelte.

- Split zit nog met R410A, wachten op de split plus versie lijkt niet te lukken. R290 is de modernste techniek atm.
- Op dit forum zie ik leden meer neigen naar monoblock (omdat ze deze zelf installeren? bij ons wordt het uitbesteed)

Buitenunit komt op de grond tegen de zijgevel (HOB), de afstand tot de technische ruimte is 8,5m

toon volledige bericht
Euh, de pure is split R32… de ../7.2 versies
De monobloc is meer premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:03:
[...]

Euh, de pure is split R32… de ../7.2 versies
De monobloc is meer premium.
Je hebt van de aroTHERM 3 versies, Plus, Split en Pure.
En dit najaar wordt de split vervangen voor de aroTHERM Split Plus.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:25
Technician- schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 23:05:
[...]

Toevallig vandaag een pure geplaatst. Met Vaillant ketel in bivalente opstelling. Is nog niet klaar maar ziet er weer zeer degelijk Vaillants uit.
De binnenunit is zwaar, groot en heel degelijk met vanalles aan boord, magneetfilter, driewegklep, goede metingen enz, geen extra kastjes nodig. En E-bus communicatie met de Vaillant ketel.
Grote rubbermat erbij tussen muur en binnendeel.
Heel mooi allemaal, en later is een vat zo geplaatst door de al aanwezige driewegklep.
Denk heel veel value for money.
Enige twijfel heb ik bij het buitendeel. Die schijnt extern ingekocht te zijn, al is die wel ook weer zwaar en groot en lijkt op stil zijn ontworpen.
En ik denk maar zo, een keer een nieuw buitendeel kost maar €1000,- en is zo geplaatst.
Dit was een gebruiker die hybride wou, en weinig ruimte had(overhad) voor een buitendeel. De split buitenunit komt op de carport vlakbij de installatie.
Een monobloc (plus) had daar niet kunnen staan.
De (ingekochte) buitenunits van de pure serie lijken volgens de technische data niet echt stil te zijn.
Ik heb er mijn twijfels over het geluid op 5 m afstand.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
tims95 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 07:55:
Gezien dit:

toon volledige bericht
Mijn eerste gedachte; wow 64m2 nieuwbouw verwarmen, 190l sww en daarvoor een 7-8 kw machine plaatsen? En dan ook nog een buffervat?

Snel een andere partij vragen of zelf stevig gaan sturen op systeemontwerp...

Bij 120m2 GO nieuwbouw kom ik op basis tabellen op ca 4,5 kw uit... Tel daar een beetje bij op voor het sanitair warm water en een vwl55/6 (arotherm plus 55) zal je al volledig warm houden... Die levert 6,2 kw bij 35graden@-7C buiten...

In welke regio ben je nieuw aan het bouwen?

Leiding lengte en prijzen etc... Bij bestaande bouw zie ik het voordeel van dunne koelleidingen maar in nieuwbouw heb je veelal wat "luxe" zaken als installateur (er moet bijv. Nog gestuct worden etc..

Dat buffervat zou niet noodzakelijk moeten zijn en kost je geld in aanschaf en efficiëntie in gebruik tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tims95
BjornHero schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:40:
[...]

Mijn eerste gedachte; wow 64m2 nieuwbouw verwarmen, 190l sww en daarvoor een 7-8 kw machine plaatsen? En dan ook nog een buffervat?

Snel een andere partij vragen of zelf stevig gaan sturen op systeemontwerp...

Bij 120m2 GO nieuwbouw kom ik op basis tabellen op ca 4,5 kw uit... Tel daar een beetje bij op voor het sanitair warm water en een vwl55/6 (arotherm plus 55) zal je al volledig warm houden... Die levert 6,2 kw bij 35graden@-7C buiten...

In welke regio ben je nieuw aan het bouwen?

Leiding lengte en prijzen etc... Bij bestaande bouw zie ik het voordeel van dunne koelleidingen maar in nieuwbouw heb je veelal wat "luxe" zaken als installateur (er moet bijv. Nog gestuct worden etc..

Dat buffervat zou niet noodzakelijk moeten zijn en kost je geld in aanschaf en efficiëntie in gebruik tenslotte.
toon volledige bericht
Bedankt om ons wijzer te maken.
We bouwen in Oost-Vlaanderen. We hadden ook het gevoel dat er graag over gedimensioneerd wordt.
We gaan een offerte vragen voor de Arotherm plus 55. EPC is 50W/m², dan kom ik uit op 3,2kW-3,5kW.
Nog extra gerekend voor het sanitair lijkt de 55 een correcter vermogen. Kan de WP dit vermogen ook nog leveren bij -7°C?

Een buffervat lijkt me wel nuttig om het systeem rustiger te houden? Lijkt me aangenamer en verdiend zichzelf terug?

Waarom kies je eerder de mono block boven de split versie?

Jinko [8x 420wp☆OOST][8x420wp☆WEST] APS [ds3-l] / Daikin 3MXM52A -[ FTXA35R - FTXM20R ]]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
tims95 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:54:
[...]

We bouwen in Oost-Vlaanderen. We hadden ook het gevoel dat er graag over gedimensioneerd wordt.
We gaan een offerte vragen voor de Arotherm plus 55. EPC is 50W/m², dan kom ik uit op 3,2kW-3,5kW.
Nog extra gerekend voor het sanitair lijkt de 55 een correcter vermogen. Kan de WP dit vermogen ook nog leveren bij -7°C?

Een buffervat lijkt me wel nuttig om het systeem rustiger te houden? Lijkt me aangenamer en verdiend zichzelf terug?

https://www.google.com/ur...Vaw1IXl9ll8d0jYaiGEksxu8M

De arotherm plus 55/6 levert nog 6.2 kW bij -7C (water 35C).

Daarmee heb je meer dan voldoende reserve.

Monoblock ipv split omwille van
-Efficiëntere machines
-Toekomstbestendiger (ivm koudemiddel)
-Bij wissel over 15-25 jaar geen gedoe met andere leidingen naar binnen-buiten nodig en dus kosten.
-Veel stiller.

Indien je 60m2 VV altijd open hebt (geen naregeling)! Voegt een buffer nagenoeg niets toe..
Het "rustiger draaien verhaal" komt uit de tijd van niet-modulerende warmtepompen.

Heb je een (veel) te grote warmtepomp kan een buffervat helpen om pendelen te verminderen... Echter spreek je dan over vaten van 100-en liters met een menggroep erachter.

Lang verhaal kort;
Buffervat levert je (standaard) geen efficiëntie op, helemaal niet indien er voor een parallel-opstelling wordt gekozen.

Mijn giveaways;
-Dimensioneer goed!
-leer je warmtepomp kennen en wees niet bang iets te wijzigen. Begrijp je iets niet? Vraag het (hier).
-Leidingen binnen-buiten uitvoeren op een manier dat er in de toekomst ook mee kan worden gekoeld.
-sluit ook het condensbakje van de unitower aan (ivm koelen)
-kunststof vloerverwarmingsverdeler (ivm koelen)
-juiste (dikke) leidingdimensionering.
-buffervaten zijn in een zulke installatie overbodig en kosten efficiëntie in tegenstelling tot wat men leest/hoort.

Pak gewoon die monoblock, wil je kosten besparen plaats zelf een (deel) van het leidingwerk en laat dat buffervat weg, bereid meteen je installatie voor op koelen.

Zou je de offerte willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24
tims95 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:54:
Dergelijke normen zijn vaak erg negatief. Ik zou een warmteverliesbereking (laten) maken. Dan kom je voor zo'n kleine woning waarschijnlijk rond de 2 à 3 kW uit.
Nog extra gerekend voor het sanitair lijkt de 55 een correcter vermogen.
Zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Het gemiddeld vermogen voor SWW is bij ons (gezin 4 personen) maar 164W. Daarvoor een 2 kW grotere WP kopen is dus bepaald niet nodig. (20-voudig overgedimensioneerd).
Voor zo'n woning moet je gewoon de kleinste warmtepomp kopen die er op de markt is, waarbij vooral het minimum vermogen belangrijk is.
Kan de WP dit vermogen ook nog leveren bij -7°C?
Dat staat in de datasheets, die @Proton_ mooi in de TS van dit topic heeft verlinkt.
Nee. Kost je alleen maar geld (in aanschaf, als sta-in-de-weg, en qua energiekosten). Zie Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
Dat is uitgebreid uitgelegd in Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-06 12:39
Onze warmtepomp wordt in september geplaatst (nieuwbouw). Een Arotherm split 75 met unitower.

Ik lees dat er dit najaar een Arotherm Split Plus uitkomt. Indien deze leverbaar is in september, is het de moeite om die nieuwere versie te overwegen? Ik vind niet meteen een goed overzicht van de veranderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tims95
BjornHero schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:12:
[...]

https://www.google.com/ur...Vaw1IXl9ll8d0jYaiGEksxu8M

De arotherm plus 55/6 levert nog 6.2 kW bij -7C (water 35C).

Daarmee heb je meer dan voldoende reserve.

Monoblock ipv split omwille van
-Efficiëntere machines
-Toekomstbestendiger (ivm koudemiddel)
-Bij wissel over 15-25 jaar geen gedoe met andere leidingen naar binnen-buiten nodig en dus kosten.
-Veel stiller.

Indien je 60m2 VV altijd open hebt (geen naregeling)! Voegt een buffer nagenoeg niets toe..
Het "rustiger draaien verhaal" komt uit de tijd van niet-modulerende warmtepompen.

Heb je een (veel) te grote warmtepomp kan een buffervat helpen om pendelen te verminderen... Echter spreek je dan over vaten van 100-en liters met een menggroep erachter.

Lang verhaal kort;
Buffervat levert je (standaard) geen efficiëntie op, helemaal niet indien er voor een parallel-opstelling wordt gekozen.

Mijn giveaways;
-Dimensioneer goed!
-leer je warmtepomp kennen en wees niet bang iets te wijzigen. Begrijp je iets niet? Vraag het (hier).
-Leidingen binnen-buiten uitvoeren op een manier dat er in de toekomst ook mee kan worden gekoeld.
-sluit ook het condensbakje van de unitower aan (ivm koelen)
-kunststof vloerverwarmingsverdeler (ivm koelen)
-juiste (dikke) leidingdimensionering.
-buffervaten zijn in een zulke installatie overbodig en kosten efficiëntie in tegenstelling tot wat men leest/hoort.

Pak gewoon die monoblock, wil je kosten besparen plaats zelf een (deel) van het leidingwerk en laat dat buffervat weg, bereid meteen je installatie voor op koelen.

Zou je de offerte willen delen?
toon volledige bericht
Wat bedoel je met "Leidingen binnen-buiten uitvoeren op een manier dat er in de toekomst ook mee kan worden gekoeld"
Standaard wordt de koelfunctie voorzien, dus ik veronderstel dat de afvoer en dergelijke ook geïnstalleerd wordt

[ Voor 11% gewijzigd door tims95 op 13-07-2024 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
tims95 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:40:
[...]

Wat bedoel je met "Leidingen binnen-buiten uitvoeren op een manier dat er in de toekomst ook mee kan worden gekoeld"
Standaard wordt de koelfunctie voorzien, dus ik veronderstel dat de afvoer en dergelijke ook geïnstalleerd wordt

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij koelen worden leidingen koud, hierdoor kan er condens(water) aan de buitenzijde van de leidingen ontstaan.
Om dit te voorkomen kunnen leidingen worden geïsoleerd (damp-diffusie-dicht, bijv. Met armaflexx of nmc-insulation materiaal).

Kies je een monoblock dient de leiding (binnen-buiten) met het oog hierop juist te worden gekozen.

Ook de rest van het leidingwerk (van binnendeel naar collectors etc.)

Wat mij opvalt aan je offerte;
-formaat warmtepomp, factoren te groot... Als het buiten 10graden is heb jij bijv. Maar 1 kW thermisch nodig, die zal er zomaar 3-4 (minimaal) uitduwen met een pendelfestijn tot gevolg.
(Wil je echt voor de pure gaan, vraag na bij je installateur of @Technician- of deze ook een graadminutenregeling heeft, daarmee kun je het pendelen reduceren op een passende manier.)
-zonekleppen; waarvoor?
-VR71; waarvoor? Om die zonnekleppen aan te sturen?
-buffervat? Haal er maar uit, kost geld, plaats, efficiëntie.
-materiaal leidingwerk opvragen bij leverancier
-materiaal collector vloerverwarming opvragen (je wilt kunststof)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
BjornHero schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:02:
[...]

Ik ben het grotendeels met je eens, maar waarom wil je per se een kunststof vloerverwarmingsverdeler? RVS werkt toch net zo goed?

Je gaat met vloerverwarming toch niet condenserend koelen, dus in principe hoef je geen rekening te houden met condens. Tenzij je het randje op gaat zoeken (aanvoertemp < dauwpunttemperatuur), maar dan kan je een vloerverwarmingsverdeler toch gewoon net als de rest van het leidingwerk isoleren?

@tims95: er is een opbouwvloerverwarming gespecificeerd. Is hier nog een speciale reden voor? Meestal is vloerverwarming in de dekvloer / chape veel goedkoper, geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
marcop23 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:21:
[...]

Ik ben het grotendeels met je eens, maar waarom wil je per se een kunststof vloerverwarmingsverdeler? RVS werkt toch net zo goed?

Je gaat met vloerverwarming toch niet condenserend koelen, dus in principe hoef je geen rekening te houden met condens. Tenzij je het randje op gaat zoeken (aanvoertemp < dauwpunttemperatuur), maar dan kan je een vloerverwarmingsverdeler toch gewoon net als de rest van het leidingwerk isoleren?

@tims95: er is een opbouwvloerverwarming gespecificeerd. Is hier nog een speciale reden voor? Meestal is vloerverwarming in de dekvloer / chape veel goedkoper, geloof ik.
Kort verhaal; klanten met een rvs verdeler hebben me wel eens gebeld in de zomer met de woorden "de verdeler is helemaal nat, kun je eens langskomen volgens mij lekt ie". Meer dan eens :)

Reden;
De Vaillant thermostaat heeft een ingebouwde dauwpunt-sensor.

Hierdoor ga je in de basis inderdaad niet condenserend koelen.

Echter, je dauwpunt wordt berekend op de locatie van de thermostaat (woonkamer).

De verdeler hangt in de berging?
Steel daar staat ook een wasmachine, droger, natte kleding etc... Dan is de luchtvochtigheid daar een stuk hoger.

Rvs verdelers kunnen er prima tegen inderdaad, isoleren kan ook (maar is wel lelijk..).

Prijsverschil is nihil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tims95
BjornHero schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:02:
[...]

Bij koelen worden leidingen koud, hierdoor kan er condens(water) aan de buitenzijde van de leidingen ontstaan.
Om dit te voorkomen kunnen leidingen worden geïsoleerd (damp-diffusie-dicht, bijv. Met armaflexx of nmc-insulation materiaal).

Kies je een monoblock dient de leiding (binnen-buiten) met het oog hierop juist te worden gekozen.

Ook de rest van het leidingwerk (van binnendeel naar collectors etc.)

Wat mij opvalt aan je offerte;
-formaat warmtepomp, factoren te groot... Als het buiten 10graden is heb jij bijv. Maar 1 kW thermisch nodig, die zal er zomaar 3-4 (minimaal) uitduwen met een pendelfestijn tot gevolg.
(Wil je echt voor de pure gaan, vraag na bij je installateur of @Technician- of deze ook een graadminutenregeling heeft, daarmee kun je het pendelen reduceren op een passende manier.)
-zonekleppen; waarvoor?
-VR71; waarvoor? Om die zonnekleppen aan te sturen?
-buffervat? Haal er maar uit, kost geld, plaats, efficiëntie.
-materiaal leidingwerk opvragen bij leverancier
toon volledige bericht
Bedankt voor je betrokkenheid. Kan ik niet ruilen van installateur? _/-\o_ Voor het pendelen hadden we ook een vermoeden dat dit teveel zou zijn in het tussenseizoen. De Pure versie willen we niet omwille van het geluid. We gaan een offerte aanvragen voor de monoblok (55).
In de zonekleppen en VR71 heb ik me niet verdiept. Ik ben geen CV monteur, ik dacht me niet verder druk te hoeven maken over de aansturing van de toestellen, blijkbaar wel.

Het is gewoon voor het verwarmen van de volledige beneden verdieping en het SWW voor douche en dergelijke (zelf geen bad). Beneden (68m²) is het een open keuken bij de leefruimte en een hal + toilet. Externe zoneregeling lijkt me niet nodig te zijn? Geen idee waarom hij deze erop heeft gezet. Ik vermoed zijn eigen flexibiliteit voor afregeling??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tims95
marcop23 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:21:
[...]

De vloeropbouw is als volgt: betonplaat, isolatiechape (met leidingen en riolering in) daarboven isolatieplaten , daarop wordt de vloerverwarming getackerd en daarop komt de dekvloer. Dit wordt volgens mij altijd zo gedaan bij nieuwbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
tims95 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:47:
[...]

Bedankt voor je betrokkenheid. Kan ik niet ruilen van installateur? _/-\o_ Voor het pendelen hadden we ook een vermoeden dat dit teveel zou zijn in het tussenseizoen. De Pure versie willen we niet omwille van het geluid. We gaan een offerte aanvragen voor de monoblok (55).
In de zonekleppen en VR71 heb ik me niet verdiept. Ik ben geen CV monteur, ik dacht me niet verder druk te hoeven maken over de aansturing van de toestellen, blijkbaar wel.

Het is gewoon voor het verwarmen van de volledige beneden verdieping en het SWW voor douche en dergelijke (zelf geen bad). Beneden (68m²) is het een open keuken bij de leefruimte en een hal + toilet. Externe zoneregeling lijkt me niet nodig te zijn? Geen idee waarom hij deze erop heeft gezet. Ik vermoed zijn eigen flexibiliteit voor afregeling??
Je hebt het de hele tijd over de beneden-verdieping.
Heb je ook een bovenverdieping en hoe wordt die verwarmd? Eventueel verklaar dat de zoneklep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ben heel benieuwd hoor naar het geluid van de pure. Ga hem in bedrijfstellen binnenkort en waar deze staat is wel 20 meter van de eerste bewoonde wereld en tegen de muur waar die (op blokken en 50cm eraf) komt zit ook niks.

Nou kan ik me echt niet voorstellen dat die buitenunit veel lawaai maakt als ik deze bekijk.
Omdat deze relatief groot en zwaar is uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:28
Ik heb een heleboel posts door gelezen, maar toch kan ik het niet goed vinden. Kan iemand bevestigen of je via ebusd wel of niet de opgenomen energie vanaf de start (lees meterstand, kWh) van het systeem kan uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
tims95 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:51:
[...]

De vloeropbouw is als volgt: betonplaat, isolatiechape (met leidingen en riolering in) daarboven isolatieplaten , daarop wordt de vloerverwarming getackerd en daarop komt de dekvloer. Dit wordt volgens mij altijd zo gedaan bij nieuwbouw?
Ah, dat klinkt logisch (voor België). Niets gezegd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@pascalwinters Ik heb wel een hmu/YieldTotal en hmu/ConsumptionTotal item, maar die wordt niet gevuld.
Met wat extra reverse engineering zou het wel moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:28
Proton_ schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:47:
@pascalwinters Ik heb wel een hmu/YieldTotal en hmu/ConsumptionTotal item, maar die wordt niet gevuld.
Met wat extra reverse engineering zou het wel moeten lukken.
Oh dat is wel jammer, zou die waarde graag willen hebben. Want alternatief is een kWh meter er tussen plaatsen.
Maar hoe te reverse engineeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tims95
BjornHero schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:17:
[...]

Je hebt het de hele tijd over de benedenverdieping.
Heb je ook een bovenverdieping en hoe wordt die verwarmd? Eventueel verklaar dat de zoneklep...
Boven gaan we verwarmen met lucht/lucht warmtepomp (airco). Dit omdat we dan zowel kunnen koelen als verwarmen. De bovenverdieping is onder schuin dak. De badkamer (boven) gaan we elektrisch verwarmen gezien dit enkel verwarmd wordt, als we daar kortstondig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
Technician- schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:26:
Ben heel benieuwd hoor naar het geluid van de pure. Ga hem in bedrijfstellen binnenkort en waar deze staat is wel 20 meter van de eerste bewoonde wereld en tegen de muur waar die (op blokken en 50cm eraf) komt zit ook niks.

Nou kan ik me echt niet voorstellen dat die buitenunit veel lawaai maakt als ik deze bekijk.
Omdat deze relatief groot en zwaar is uitgevoerd.
Voorstellen kan ik me nog minder omdat ik de buitenunit niet heb gezien.
Maar bij gebrek aan beter ga ik in eerste instantie op de technische data af.
Bij een afstand van 20 m of meer kan je vermoedelijk bijna elke (op papier luidruchtige)
warmtepomp probleemloos neerzetten of ophangen zonder dat de buren er last van kunnen krijgen.

@MacD007 zou hier eventueel meer over kunnen zeggen (en berekenen).
Ik persoonlijk zie het buitendeel van een Arotherm pure niet zomaar
bij een rijtjeshuis van 6 m breed staan (of hangen) en zou eerst een geluidsberekening willen zien.

Voor een split is het buitendeel idd. vrij zwaar - 85 kg voor de 85/7.2 (en de 108/7.2).

[ Voor 23% gewijzigd door dunklefaser op 12-07-2024 15:44 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
tims95 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:36:
[...]

Boven gaan we verwarmen met lucht/lucht warmtepomp (airco). Dit omdat we dan zowel kunnen koelen als verwarmen. De bovenverdieping is onder schuin dak. De badkamer (boven) gaan we elektrisch verwarmen gezien dit enkel verwarmd wordt, als we daar kortstondig zijn.
Ok, duidelijk, dan is die zoneklep niet bedoeld om eventuele radiatoren dicht te zetten.

Mijn voorstel bij een zulke klant/woning zou zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oTaW32Nt4Id0kJd5dw6cbAuYGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bh6kJSdeJjXaAjXqzVN6mVCC.jpg?f=fotoalbum_large

Behoorlijk KISS...

Als je installateur zoiets vaker heeft geinstalleerd zullen ze er dit afhankelijk van de omstandigheden er ook in een paar (3-5) mandagen in kunnen plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
dunklefaser schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:17:
[...]

Voorstellen kan ik me nog minder omdat ik de buitenunit niet heb gezien.
Maar bij gebrek aan beter ga ik in eerste instantie op de technische data af.
Bij een afstand van 20 m of meer kan je vermoedelijk bijna elke (op papier luidruchtige)
warmtepomp probleemloos neerzetten of ophangen zonder dat de buren er last van kunnen krijgen.

@MacD007 zou hier eventueel meer over kunnen zeggen (en berekenen).
Ik persoonlijk zie het buitendeel van een Arotherm pure niet zomaar
bij een rijtjeshuis van 6 m breed staan (of hangen) en zou eerst een geluidsberekening willen zien.
@Technician- als er behoefde is wil ik daar wel naar kijken, dat kan ook via een pm, mn omdat ik hier bepaalde data (persoonlijk) niet graag op een openbaar forum wil plaatsen, maar algemene info is natuurlijk geen probleem.

ik ga ook uitsluitend uit van officiele gegeven en data.
Voor een split is het buitendeel idd. vrij zwaar - 85 kg voor de 85/7.2 (en de 108/7.2).

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:20

l3p

www.^.nl

Ik heb het een keer ergens gezien maar weet het niet meer zeker en kan het ook niet in topic terug vinden.
Wanneer verwarming hele zomer uitgeschakeld staat, draait de externe CV pomp (aangesloten op de unitower) dan wel af en toe zodat hij niet vast komt te zitten?

L3p - PC - HT - MK - PV - WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
l3p schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:00:
Ik heb het een keer ergens gezien maar weet het niet meer zeker en kan het ook niet in topic terug vinden.
Wanneer verwarming hele zomer uitgeschakeld staat, draait de externe CV pomp (aangesloten op de unitower) dan wel af en toe zodat hij niet vast komt te zitten?
Afhankelijk van de manier van aansluiten...
Zit ie op MA2 en is als zone-uitgang aangesloten --> pomp draait niet.

Is er een VR70/71 geplaatst--> pomp draait wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:20

l3p

www.^.nl

Ok dan zou hij dus af en toe moeten draaien want hij is aangesloten op X13 (zone)
Iemand enig idee hoe vaak en hoe lang dat is? Anders moet ik er maar eens een meter tussen zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-7paMi47J0mohExvKfJljr05CA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/okXI7bp5nwyfedev10fmXDTV.jpg?f=fotoalbum_large

L3p - PC - HT - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
MacD007 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:51:
[...]

@Technician- als er behoefde is wil ik daar wel naar kijken, dat kan ook via een pm, mn omdat ik hier bepaalde data (persoonlijk) niet graag op een openbaar forum wil plaatsen, maar algemene info is natuurlijk geen probleem.

[...]
Waar naar kijken bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
l3p schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:38:
Ok dan zou hij dus af en toe moeten draaien want hij is aangesloten op X13 (zone)
Iemand enig idee hoe vaak en hoe lang dat is? Anders moet ik er maar eens een meter tussen zetten.

[Afbeelding]
Dit is in een unitower of 97/6 idu?

Als ie daarop zit draait de pomp niet regelmatig (indien hij als zone is ingesteld).

Is hij ingesteld als "pomp van circuit met wisselaar" dan draait ie wel.

Om het makkelijk te maken :)

Dus je moet weten;
Je systeem schema
De gemonteerde componenten
Op welke stekker-positie
Hoe (optioneel) een ma2 uitgang is aangesloten/geconfigureerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Technician- schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:30:
[...]

Waar naar kijken bedoel je?
Als je behoefde hebt om m.b.t. geluid en locatie (WPAC berekening) te bekijken, het hoeft niet, was gewoon een aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
Help...

Installatie van 55/6 plus + unitower hier zo goed als afgerond. Testrondjes gedaan voor koelen en verwarmen, werkt allemaal prima. Echter het boilervat wil hij niet opwarmen... Op de thermostaat allerlei instellingen geprobeerd maar mocht niet baten

Geen foutmeldingen. Wel zie ik een los stekkertje in de unitower:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqmWD6koJC6h1DbX7GHLptu4pOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tt2Ct2u1rczAS6mlntoNqdp5.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit normaal? Staat verder niks over in de handleiding (wel een ander stekkertje, die heb ik netjes verbonden)

Iemand enig idee? Beetje ten einde raad hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ZenMonkey schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:11:
Help...

Installatie van 55/6 plus + unitower hier zo goed als afgerond. Testrondjes gedaan voor koelen en verwarmen, werkt allemaal prima. Echter het boilervat wil hij niet opwarmen... Op de thermostaat allerlei instellingen geprobeerd maar mocht niet baten

[Afbeelding]

Is dit normaal? Staat verder niks over in de handleiding (wel een ander stekkertje, die heb ik netjes verbonden)

Zal een kleinigheidje zijn. Maar als je al lang bezig bent gaat het niet meer vaak. Tenminste dat heb ik dan. Nachtje goed slapen, goede koffie een wandeling. Dan nog eens de instellingen langslopen en dan gaat het vaak wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
ZenMonkey schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:11:
Help...

[Afbeelding]

Stekkertje is tbv een optionele elektrische anode.

Heb je het kraantje (vierkante knop, meestal blauw, linksonder in, voorzijde unitower) naar de spiraal open staan? (Kappen eraf halen))

Tijdklok boiler?

3 wegklep nog handmatig staan, werkt die wel?

Bij unitower ook wel vaker gehad dat ie eerst (half uurtje?) het elek. Element bijschakelde...

Reset knop of stroomloos maken en opnieuw aanzetten heeft me al een paar keer geholpen bij een inbedrijfstelling.

[ Voor 11% gewijzigd door BjornHero op 12-07-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
MacD007 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:51:
[...]

[...]
Ik laat hem eerst maar eens draaien en het geluid beoordelen. Bedankt voor je aanbod.
Ik geef juist weinig waarde aan fabrikant geluidsvermogens gegevens. Heb units gezien met lage waarden die een bak herrie maken en met hoge waarden die gewoon onhoorbaar waren.
Bv een Daikin monobloc is op papier niet stil maar hoor je gewoon niet in 100% vermogens belasting.
Al sta ik er niet bij als het -5C is de hele dag.

Vlg mij is de ene fabrikant er eerlijker mee dan de ander desondanks normen.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 12-07-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Technician- schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:58:
[...]

Ik laat hem eerst maar eens draaien en het geluid beoordelen. Bedankt voor je aanbod.
Ik geef juist weinig waarde aan fabrikant geluidsvermogens gegevens. Heb units gezien met lage waarden die een bak herrie maken en met hoge waarden die gewoon onhoorbaar waren.
Bv een Daikin monobloc is op papier niet stil maar hoor je gewoon niet in 100% vermogens belasting.
Al sta ik er niet bij als het -5C is de hele dag.

Vlg mij is de ene fabrikant er eerlijker mee dan de ander desondanks normen.
ik vrees dat dat eerder met gewoon ondeskundige installatie te maken heeft dan met de door genoemde eerlijkheid van de fabrikant.
Mn. het geluidsvermogen waarde LwA max wordt namelijk helemaal niet door de Fabrikant bepaald, deze heeft hier namelijk totaal geen invloed op, de bepaling wordt geheel onafhankelijk door daar aangewezen geheel onafhankelijke certificatieinstellingen zoals bv de Kiwa, TÜV conform een vaste eisen en normen bepaald. Deze metingen gebeuren ook in hiervoor speciaale testopstellingen.

ik weet uit eigen ervaring dat je eigen gehoor een heel slecht meetinstrument is, los het feit dat iedereen ook nog net iets anders hoort.

ik zelf hecht juist veel waarde aan de juiste geluidswaarden. Dus het aanbod blijft gewoon staan, voel je vrij om daar gebruik van te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenMonkey
BjornHero schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:17:
[...]

Heb je het kraantje (vierkante knop, meestal blauw, linksonder in, voorzijde unitower) naar de spiraal open staan? (Kappen eraf halen))
Ping ping ping! Dit was de winnende tip! Dankjewel @BjornHero _/-\o_

Misschien een idee om dit ook ergens in de topicstart op te nemen? Het staat namelijk nergens vermeld in de installatie handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-06 08:12
MacD007 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:14:
[...]

ik weet uit eigen ervaring dat je eigen gehoor een heel slecht meetinstrument is, los het feit dat iedereen ook nog net iets anders hoort.

ik zelf hecht juist veel waarde aan de juiste geluidswaarden. Dus het aanbod blijft gewoon staan, voel je vrij om daar gebruik van te maken.

Wat is er belangrijker dan mijn eigen gehoor?
Ik heb een db meter op de telefoon en die zal vast niet kloppen maar hij bevestigd wel mijn gevoel.
Als hij meer aangeeft vind ik hij meer lawaai. Dst zegt voor mij meer dan de waarden uit folders. Zelfde ervaring heb ik met vaatwassers de op papier stiller dan in de werkelijkheid op mijn gehoor.
Ik weet wel dat de buren daar niets aan hebben.
Maar ik hecht meer waarde aan mijn gehoor dan aan een rapport.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
snameroc schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:11:
[...]

Wat is er belangrijker dan mijn eigen gehoor?
Ik heb een db meter op de telefoon en die zal vast niet kloppen maar hij bevestigd wel mijn gevoel.
Als hij meer aangeeft vind ik hij meer lawaai. Dst zegt voor mij meer dan de waarden uit folders. Zelfde ervaring heb ik met vaatwassers de op papier stiller dan in de werkelijkheid op mijn gehoor.
Ik weet wel dat de buren daar niets aan hebben.
Maar ik hecht meer waarde aan mijn gehoor dan aan een rapport.
Heel eenvoudig, omdat het oor van je buurman met zekerheid er anders is en dus ook zijn gewaarwording wel eens heel anders uit zou kunnen vallen.
En dan blijkt als de gemeente aan de deur klopt jou gehoor en hoe jij dat ervaart helemaal niet meer belangrijk is en er eigenlijk hele maal er niet toe doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
MacD007 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:17:
[...]

Heel eenvoudig, omdat het oor van je buurman met zekerheid er anders is en dus ook zijn gewaarwording wel eens heel anders uit zou kunnen vallen.
En dan blijkt als de gemeente aan de deur klopt jou gehoor en hoe jij dat ervaart helemaal niet meer belangrijk is en er eigenlijk hele maal er niet toe doet.
Dat ligt er maar net aan waar je de getallen voor gebruikt. Zoals ik al zei de buurman heeft niets aan mijn gehoor. Als je het gebruikt voor bewijs heb je gelijk. Ik heb geen buren die er last van kunnen hebben. Maar 50 meter van mijn achter tuin grens staat een kantoorpand al 30 jaar met een wp op dak. Daarin zat een pieper die ging tijdens een storing. Volgens de receptioniste ging dat over een of andere druk. Dat ding ging maanden aan een stuk. Vooral snacht in de zomer als je met open raam slaapt is dat niet leuk. De huurder van het pand was heel verbaast en was zich van niets bewust. Er was een meding op het scherm maar het functioneerde gewoon voor hun.
Toen ik zag dat de monteur er een keer was heb ik hem opgewacht bij zijn auto en gevraagd of hij er iets aan kon doen. In eerste instantie zei hij nee. Het piepertje zat er inderdaad in en dat kon hij niet uitschakelen. Na even met hem in gesprek te zijn geweest over werk, ik werk in de industriële elektro. Vroeg ik hem kun je dan geen plakbandje over het piepertje plakken. Dat heeft hij gedaan en dat heeft 10 jaar zo gezeten. Inmiddels is het apparaat vervangen. Als je het wist kon je nog steeds de pieper horen als hij ging. Heel de buurt klaagde erover maar meetbaar is zoiets niet.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik niet zo ver weg loop met die regels en die maar zelden in je voordeel zijn.

Overigens heb ik een arotherm plus waar je meestal voor moet gaan staan voor de wind om te bepalen of hij aan staat.

[ Voor 3% gewijzigd door snameroc op 13-07-2024 13:53 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
snameroc schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:50:
[...]

Dat ligt er maar net aan waar je de getallen voor gebruikt. Zoals ik al zei de buurman heeft niets aan mijn gehoor. Als je het gebruikt voor bewijs heb je gelijk. Ik heb geen buren die er last van kunnen hebben. Maar 50 meter van mijn achter tuin grens staat een kantoorpand al 30 jaar met een wp op dak. Daarin zat een pieper die ging tijdens een storing. Volgens de receptioniste ging dat over een of andere druk. Dat ding ging maanden aan een stuk. Vooral snacht in de zomer als je met open raam slaapt is dat niet leuk. De huurder van het pand was heel verbaast en was zich van niets bewust. Er was een meding op het scherm maar het functioneerde gewoon voor hun.
ja, 30 jaar geleden hadden we ook nog geen wetgeving tegen lawaai van warmtepompen en airco's.
Nu dus wel.
En laten we eerlijk blijven, je geeft geen antwoord op de vraag of jij je wel aan de wet wilt houden, als je dat niet wilt, prima, maar ga dan ook niet zeuren als mensen daarover dan wel gaan klagen. Leuk dar je in de middel of nowere leeft, mooi voor jou, echter de meeste Nederlanders hebben redelijk dichtbij een buurman, en daar zul je gewoon ook rekening mee moeten houden.
en daarom zijn deze regelgeving en waarden ook bedoeld. niets meer maar ook niets minder.
Toen ik zag dat de monteur er een keer was heb ik hem opgewacht bij zijn auto en gevraagd of hij er iets aan kon doen. In eerste instantie zei hij nee. Het piepertje zat er inderdaad in en dat kon hij niet uitschakelen. Na even met hem in gesprek te zijn geweest over werk, ik werk in de industriële elektro. Vroeg ik hem kun je dan geen plakbandje over het piepertje plakken. Dat heeft hij gedaan en dat heeft 10 jaar zo gezeten. Inmiddels is het apparaat vervangen. Als je het wist kon je nog steeds de pieper horen als hij ging. Heel de buurt klaagde erover maar meetbaar is zoiets niet.
tuurlijk is dit meetbaar, heel eenvoudig zelfs, met de juiste kennis en juiste meetapparatuur geen enkel probleem, ook 30 jaar geleden niet, want ook toen hadden we al hiervoor meetapparatuur.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik niet zo ver weg loop met die regels en die maar zelden in je voordeel zijn.

Overigens heb ik een arotherm plus waar je meestal voor moet gaan staan voor de wind om te bepalen of hij aan staat.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 13-07-2024 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
MacD007 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:14:
[...]

ik vrees dat dat eerder met gewoon ondeskundige installatie te maken heeft dan met de door genoemde eerlijkheid van de fabrikant.
Mn. het geluidsvermogen waarde LwA max wordt namelijk helemaal niet door de Fabrikant bepaald, deze heeft hier namelijk totaal geen invloed op, de bepaling wordt geheel onafhankelijk door daar aangewezen geheel onafhankelijke certificatieinstellingen zoals bv de Kiwa, TÜV conform een vaste eisen en normen bepaald. Deze metingen gebeuren ook in hiervoor speciaale testopstellingen.

Nou ja een unit die op papier wel wat geluid maakt maar in de praktijk echt stil is is een leuke manier van ondeskundig aansluiten dan.
De geluidsgegevens in de documentatie kunnen afwijken van de gecertificeerde geluidsmetingen.
Ik zie en hoor dat gewoon. Ook is het nogal een verschil dat een unit nominaal heel stil is en alleen bij koude defrost een max geluidsniveau haalt of continue een brom geeft vanuit de compressor ruimte (J serie bv)
Ik kan het aardig inschatten en weet ook wanneer er een probleem ontstaat wanneer er feitelijk mensen last van krijgen. Dat is belangrijk hè? De praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
MacD007 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:28:
[...]
ja, 30 jaar geleden hadden we ook nog geen wetgeving tegen lawaai van warmtepompen en airco's.
Nu dus wel.
En laten we eerlijk blijven, je geeft geen antwoord op de vraag of jij je wel aan de wet wilt houden, als je dat niet wilt, prima, maar ga dan ook niet zeuren als mensen daarover dan wel gaan klagen. Leuk dar je in de middel of nowere leeft, mooi voor jou, echter de meeste Nederlanders hebben redelijk dichtbij een buurman, en daar zul je gewoon ook rekening mee moeten houden.
en daarom zijn deze regelgeving en waarden ook bedoeld. niets meer maar ook niets minder.

[...]

tuurlijk is dit meetbaar, heel eenvoudig zelfs, met de juiste kennis en juiste meetapparatuur geen enkel probleem, ook 30 jaar geleden niet, want ook toen hadden we al hiervoor meetapparatuur.

[...]
Alles is meetbaar maar dat niet als je wil bewijzen dat een tiende db van de pieper in het achtergrond geruis van de autoweg die weer achter dat kantoor wel of geen overlast veroorzaakt.
Als de wet iets toevoegt en ik help daar een ander mee prima dan houd ik me daar aan als dat je vraag is maar regels zijn voor de mensen en niet tegen de mensen en het gezonde verstand moet kunnen zegen vieren.
Verder moet ieder zelf maar zien hoe hij er mee omgaat. Ik mijn mijn mening jij de jouwe.

[ Voor 6% gewijzigd door snameroc op 13-07-2024 14:54 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Technician- schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:39:
[...]

Nou ja een unit die op papier wel wat geluid maakt maar in de praktijk echt stil is is een leuke manier van ondeskundig aansluiten dan.
Mijn reactie sloeg op "Heb units gezien met lage waarden die een bak herrie maken dus snap ik je reactie helaas niet helemaal.
De geluidsgegevens in de documentatie kunnen afwijken van de gecertificeerde geluidsmetingen.
Ik zie en hoor dat gewoon. Ook is het nogal een verschil dat een unit nominaal heel stil is en alleen bij koude defrost een max geluidsniveau haalt of continue een brom geeft vanuit de compressor ruimte (J serie bv)
Ik kan het aardig inschatten en weet ook wanneer er een probleem ontstaat wanneer er feitelijk mensen last van krijgen. Dat is belangrijk hè? De praktijk.
ja, je moet natuurlijk ook je gezond verstand er ook bij houden, daar ben ik het volledig mee eens. Maar als een type alleen maar bij bv een defrost een hoop herie maakt zou je ondanks dat hij voor de rest mooi stil is toch klachten met je buren krijgen. Wat die hebben daar dan blijkbaar tocvh last van, ookal is dat bij een Defrost, maar daar hebben ze begrijpelijk geen boodschap aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
MacD007 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:05:
[...]

Mijn reactie sloeg op "Heb units gezien met lage waarden die een bak herrie maken dus snap ik je reactie helaas niet helemaal.

[...]

ja, je moet natuurlijk ook je gezond verstand er ook bij houden, daar ben ik het volledig mee eens. Maar als een type alleen maar bij bv een defrost een hoop herie maakt zou je ondanks dat hij voor de rest mooi stil is toch klachten met je buren krijgen. Wat die hebben daar dan blijkbaar tocvh last van, ookal is dat bij een Defrost, maar daar hebben ze begrijpelijk geen boodschap aan.
In de praktijk hoor je op 3 meter al (vaak) helemaal niets en bij defrost heel iets (als je buiten je oren spitst) en binnen al totaal niet. En dat is bij units die op “papier” lawaaibakken zijn.

En units die “op papier” behoorlijk redelijk moeten zijn. (Panasonic J) die ik toch teveel hoor als continue brom. En dat is bij 20+ opstellingen, altijd op rubbers en met flex, in de vrije tuin, tegen een muur, enz enz. Het is dan als je deze openhaalt logisch want de unit is niet inwendig geïsoleerd en de compressor maar dun. In Duitsland bij Rjtech ofzoiets worden deze in de werkplaats nog voorzien van dikke plakken armaflex. Dat is niet voor niks. Een compressor is een monotone toon die heel lastig is op den lange duur en ver komt.
En de unit is juist populair bij mensen met de kleine knip, je ziet ze op Tweakers veel vragen bij rijtjeshuizen voor of achter het huis en kleine tuintjes.

Dan heb je op papier misschien goed gerekend is het nog niet goed. Want de brom van de compressor zal geen invloed hebben op de max geluidsnivo, welke wordt gemeten juist bij de defrost. Wellicht is het juist wel de sis van het hete gas door de condensor die de naald naar de hoogste waarde stuurt. Maar die hoort niemand, dan zit iedereen lekker binnen (mits die goed staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Zoals ik zei gezond verstand moet zegen vieren.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuNNy_RaBBiT
BjornHero schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:02:
[...]

Ben benieuwd!

Ik zou beginnen de leiding vanaf de wisselaar naar de pomp eerst omhoog te laten gaan (tot net boven de wisselaar).

Edit; heb je een foto van het typeplaatje van de wisselaar, hoeveel kw is ie?

Hoe ga je "verwerveling" in de tank tegen? Heb je een lage pomp snelheid of?
Nog geen tijd gehad om het verder op te pakken maar ga een 3 weg klep toepassen. Dit zodat ik de wisselaar standaard omzeil, ook tijdens de legionella run op het verwarmingselement mooi buiten de wisselaar om. 3 weg klep is besteld. Maar eerst op vakantie volgende week :).

Pomp draait ~1200L/h, nog niks gemerkt bij een "lege" boiler die vervolgens opgeladen wordt.

Foto van de wisselaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqd46jX28XBgGfG399s0n7Sy9b8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9caMtvR9lE71hEiFrs7S8Zy.jpg?f=fotoalbum_large

Blaaaaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
snameroc schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:46:
Zoals ik zei gezond verstand moet zegen vieren.
Voor de zegen moet je naar de kerk gaan - en voor de rest idd. boerenverstand of zoiets.
Of de handhaver/gemeenteambtenaar zo'n type "gezond" verstand heeft en gebruikt?
Wij horen het dan weer als er ergens een procedure gestart wordt of ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Welk tijdschema draaien jullie op jullie circulatiepomp ?

Full vloerverwarming hier en split systeem. ( Dus koudeleiding tussen binnen en buitenunit ).

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Tomsworld schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 19:14:
Welk tijdschema draaien jullie op jullie circulatiepomp ?

Full vloerverwarming hier en split systeem. ( Dus koudeleiding tussen binnen en buitenunit ).
Heb je een ringleiding voor je warme tapwater?

Daarvoor is de circulatiepomp zoals je in de instellingen vind.

Ik heb die niet, net als 90+% van de woningen in NL dus heb ik die niet actief.

Heb je die wel? dan pas je die normaliter aan op je warm-water gebruikstijden, zodat je dan snel warm-water ter beschikking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

@BjornHero geen ringleiding dus die instelling is nutteloos.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Vandaag voor het eerst gekoeld met mijn 75/6. Helaas zie je geen symbool of gewenste temperatuur staan in de thermostaat.
Helaas wel direct pendel festijn. Betekent dit dat hij nu zijn koude water niet kwijt kan/ te weinig afgiftevermogen. (Bij verwarmen nog nauwelijks last van gehad, dus dit verbaasd mij enigszins.)
Je ziet dan de runs steeds korter worden. Wel gaat het startvermogen steeds verder omhoog wat ik dan weer onlogisch vind als hij heeft gependeld. Heb hem op maximale fluistermodus van 60%.
De buitentemperatuur meet vaak foutieve waardes als die in de zon staat, vandaag gaf die 41 graden aan.
Daardoor klopt mijn 24 uurs gemiddelde ook niet van wanneer hij mag gaan koelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRrtQjnCJpEF7ah3JfX8Mux86vQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iHo5mz7QocFJPcfxt6cMHti0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door ditbenikecht op 20-07-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:46
@ditbenikecht, niet toevallig thermostaatkranen op de radiatoren? Die lopen dicht als het in de ruimte warm is terwijl je ze juist open wil om te kunnen koelen.

Idem dito voor een vloerverwarming pomp met pompschakelaar. Als de leiding niet warm genoeg is gaat de pomp dan niet aan en kun je het koude water niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
@Nilvo Goede tip, halverwege de dag de thermostaatkranen maximaal opengedraaid en hoorde toen het water stromen. Had verwacht dat koud water doorgelaten zou worden omdat die onder de gewenste temperatuur zit.

Voor de vloerverwarming heb ik het omgebouwd naar pomploos. Dus niet heel veel ander afgiftevermogen dan met verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
Vraagje voor de experts hier of iemand misschien vergelijkbaar gedrag heeft gehad in het verleden.

Onze installatie, een VWL105/6, zonder buffervat, met losse driewegklep, geen naverwarming, VWZ-AI plus en uiteraard wel een boilervat voor tapwater.
Enkele weken geleden is de oude driewegklep intern gebroken waardoor deze halverwege de slag vast was gelopen. Het gevolg was dat de CV behoorlijk warm werd toen boiler verwarmd werd. De klep was ~15 jaar oud dus op zich niet onverwacht.

Na het vervangen valt me op dat de driewegklep een soort van pendelt als de boiler wordt verwarmt. Elke 5? minuten hoor ik een korte klik van het relais en loopt de klep even 25% open en sluit vervolgens weer. Tijdens het openlopen is de bedrijfsmodule op de thermostaat niet veranderd, de status blijft Warm water. Het gevolg is dat er elke keer een stoot warm water de CV ingaat en met deze temperaturen is dat behoorlijk vervelend.

Heeft iemand dit eerder gezien? En zo ja, door welke instelling komt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Nilvo schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 21:22:
Vraagje voor de experts hier of iemand misschien vergelijkbaar gedrag heeft gehad in het verleden.

Onze installatie, een VWL105/6, zonder buffervat, met losse driewegklep, geen naverwarming, VWZ-AI plus en uiteraard wel een boilervat voor tapwater.
Enkele weken geleden is de oude driewegklep intern gebroken waardoor deze halverwege de slag vast was gelopen. Het gevolg was dat de CV behoorlijk warm werd toen boiler verwarmd werd. De klep was ~15 jaar oud dus op zich niet onverwacht.

Na het vervangen valt me op dat de driewegklep een soort van pendelt als de boiler wordt verwarmt. Elke 5? minuten hoor ik een korte klik van het relais en loopt de klep even 25% open en sluit vervolgens weer. Tijdens het openlopen is de bedrijfsmodule op de thermostaat niet veranderd, de status blijft Warm water. Het gevolg is dat er elke keer een stoot warm water de CV ingaat en met deze temperaturen is dat behoorlijk vervelend.

Heeft iemand dit eerder gezien? En zo ja, door welke instelling komt dat?
Gewoon een vraag om de eenvoudige zaken uit te sluiten.

- De nieuwe en oude klep zijn exact hetzelfde, want je hebt drieweg kleppen met T of L boringen.
- De motor zit er juist op gemonteerd?
Bij sommigen kun je dit per ongeluk
verkeerd doen.
- De diameter van de boring is hetzelfde?
Liefst full bore.
- Eventuele eindschakelaars zijn
hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
@Seafarer Het betreft een Honeywell klep, enige verschil in cartridge is dat er nu een niet lineaire in zit terwijl de oude wel lineair was.

De motor zelf is niet vervangen, alleen de cartridge in de klep. Het vervangende typenummer cardridge kwam uit de datasheet van de driewegklep. De vc4013 motor heeft geen eindschakelaars. Achteraf gezien had ik die wel graag gehad in Home assistant.

Ik heb nog zitten twijfelen of Ebusd mogelijk effect had, een ongewenste aansturing bijvoorbeeld. Het afkoppelen van de ebusadapter gaf echter hetzelfde regelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Tsja dan kan er weinig verkeerd gaan dat model had ik even niet aangedacht. :)
enige verschil in cartridge is dat er nu een niet lineaire in zit terwijl de oude wel lineair was.

De motor zelf is niet vervangen, alleen de cartridge in de klep. Het vervangende typenummer cardridge kwam uit de datasheet van de driewegklep. De vc4013 motor heeft geen eindschakelaars. Achteraf gezien had ik die wel graag gehad in Home assistant.

Ik heb nog zitten twijfelen of Ebusd mogelijk effect had, een ongewenste aansturing bijvoorbeeld. Het afkoppelen van de ebusadapter gaf echter hetzelfde regelgedrag.
In principe kan de klep uitgesloten worden. Alleen dat was de laatste wijzeging in je systeem dat moet dan toch de veroorzaker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indibindi
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:28
boschdave schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:09:
Heeft iemand een idee hoelang het programma "Koelen Temperatuurzelftest actief" duurt? Dit programma staat inmiddels de hele dag aan en pompt een temperatuur van 22 graden door de leidingen.

[Afbeelding]
@boschdave een oplossing of oorzaak gevonden? Heb net hetzelfde voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:15
Afgelopen week is onderstaand bij ons geinstalleerd:
- Vaillant AroTHERM Plus (All Electric) VWL 75/6
- Hydraulic station VWZ MEH 97/6
- uniSTOR boiler 200L
- Valliant sensoCOMFORT met WIFI (draadloos)

Momenteel ligt de woonkamer vloerverwarming nog open en deze word pas begin september afgesmeerd.
Vloerverwarming in de badkamer en keuken kunnen gebruikt worden.

De koelingsfunctie is ook geactiveerd alleen is het me nog niet duidelijk hoe ik deze nou activeer.
Toch maar eens even tijd nemen om de handleiding door te lezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Michieas schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:18:
Afgelopen week is onderstaand bij ons geinstalleerd:
- Vaillant AroTHERM Plus (All Electric) VWL 75/6
- Hydraulic station VWZ MEH 97/6
- uniSTOR boiler 200L
- Valliant sensoCOMFORT met WIFI (draadloos)

Momenteel ligt de woonkamer vloerverwarming nog open en deze word pas begin september afgesmeerd.
Vloerverwarming in de badkamer en keuken kunnen gebruikt worden.

De koelingsfunctie is ook geactiveerd alleen is het me nog niet duidelijk hoe ik deze nou activeer.
Toch maar eens even tijd nemen om de handleiding door te lezen
Ik zou er dan even 2 pijpen bij plaatsen voor een fancoil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 16:03
Hi, ik heb het Koelen nu al paar keer aan gehad. Alleen aanvoer temperatuur blijft rond de 19 graden dan. Terwijl de koeling ingesteld zou moeten zijn naar 15 graden.
Verwarmen is uitgezet.

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@repsaj Dat zal misschien de dauwpuntbewaking zijn, het nadeel van niet-condenserend koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
repsaj schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:15:
Hi, ik heb het Koelen nu al paar keer aan gehad. Alleen aanvoer temperatuur blijft rond de 19 graden dan. Terwijl de koeling ingesteld zou moeten zijn naar 15 graden.
Verwarmen is uitgezet.
Vaillant rekent vanuit de kamertemperatuur ook dauwpunt en zal het setpoint hier boven houden.

Heb zelf een warmtepomp en de eerste jaren wel geprobeerd mee te koelen. De laatste jaren niet meer; ben van mening dat dat geen toegevoegde waarde heeft en zet gewoon de airco’s aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
Proton_ schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:19:
@repsaj Dat zal misschien de dauwpuntbewaking zijn, het nadeel van niet-condenserend koelen.
Dauwpuntbewaking staat nu inderdaad aan. Uitzetten zou kunnen? Lijkt me ook dat de verdeler een zelfde soort bewaking heeft?

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
repsaj schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:25:
[...]

Dauwpuntbewaking staat nu inderdaad aan. Uitzetten zou kunnen? Lijkt me ook dat de verdeler een zelfde soort bewaking heeft?
Je kunt beter het dauwpunt van de omgeving verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
Technician- schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:28:
[...]

Je kunt beter het dauwpunt van de omgeving verlagen.
En waar dan, waar wordt die gemeten? Waar de boiler enzo zelf staan? Daar is het 67% vochtigheid bij 27 graden.

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Dan kan 19 graden al condens opleveren.
Het wordt overigens door de VRC720 gemeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYttUxZYbJxYPbxLxw38kMSTsbY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PE00oBCJSdy237d7mDM2ObOA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndRo555
  • Laatst online: 21:42
ditbenikecht schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:03:
Vandaag voor het eerst gekoeld met mijn 75/6. Helaas zie je geen symbool of gewenste temperatuur staan in de thermostaat.
Helaas wel direct pendel festijn. Betekent dit dat hij nu zijn koude water niet kwijt kan/ te weinig afgiftevermogen. (Bij verwarmen nog nauwelijks last van gehad, dus dit verbaasd mij enigszins.)
Je ziet dan de runs steeds korter worden. Wel gaat het startvermogen steeds verder omhoog wat ik dan weer onlogisch vind als hij heeft gependeld. Heb hem op maximale fluistermodus van 60%.
De buitentemperatuur meet vaak foutieve waardes als die in de zon staat, vandaag gaf die 41 graden aan.
Daardoor klopt mijn 24 uurs gemiddelde ook niet van wanneer hij mag gaan koelen.[Afbeelding]
Hogere min vermogen is gewoon door het hogere temperatuurverschil buitenlucht en cv water (naarmate de dag vordert wordt het warmer buiten), wat tot een groter drukverschil tussen verdamper en condensor leidt, wat meer koppel op de compressormotor geeft en meer koppel bij hetzelfde min toerental is meer elektrisch vermogen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
repsaj schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:32:
[...]

En waar dan, waar wordt die gemeten? Waar de boiler enzo zelf staan? Daar is het 67% vochtigheid bij 27 graden.
Door je huis te koelen en je rel vochtigheid te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:02
Technician- schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:14:
[...]

Door je huis te koelen en je rel vochtigheid te verlagen.
En hoe verlaag je de rel luchtvochtigheid? Juist door een airco of door te verwarmen en te ventileren 8)7

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
bensss schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:04:
[...]

En hoe verlaag je de rel luchtvochtigheid? Juist door een airco of door te verwarmen en te ventileren 8)7
Ja ghehe precies.
Maar je wil echt niet condenserend koelen op je vloer en met je ondampdichte leidingsysteem toch?
Pagina: 1 ... 131 ... 171 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic