MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Echt een mooie unit hoor.Proton_ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:14:
@Technician- https://www.vaillant.nl/p...dingen/installatiebundel/ pg 38 heeft 'm wel. Zonder sensor is het lastig regelen op de Ta die in de vloer terecht komt
Met een gasketel heb je ook zo veel vermogen dat je vrij snel in de problemen kan komen, dus als het al werkt zou ik het afraden.
Uiteindelijk heeft Vaillant het laatste woord.
Mijn eerste Vaillant /6 R290 installatie. Na 10tallen Pana’s en Daikins zijn sommige dingen een verademing.
Heel degelijk gebouwd.
Bovenplaat met 2 schroefjes los (ipv 24 niet passende bij andere merken)
Hele zware deuren, vol isolatie. Makkelijk afneembaar.
Leidingen intern goed geïsoleerd
Loeizware en lompe unit dat wel.
Dubbele zwevende plaat compressor/ hydrodeel
Buiten bijna geen kabels.
Binnen veel kastjes en gedoe.
Mooie thermostaat
Drukmeting in buitendeel
Buitensensor actief met vochtmeting
Megastil
Dubbele afgeveerde compressor
:strip_exif()/f/image/HtjmQO71QTZe698BuPj6e7YO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QdjAo6xiMyUfsaIZpBFLxknW.jpg?f=fotoalbum_large)
Degelijke Grundfos A+ pomp
:strip_exif()/f/image/Q7mfqkJL0d4GugccRIjWgQCv.jpg?f=fotoalbum_large)
Aansluitset zo gek nog niet, met volledige voorgevormde isolatie.
:strip_exif()/f/image/l9UExjqkgD6ZqeWvgygR7vYw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 25-06-2024 21:05 ]
snameroc
Instellingen
- Installateursniveau
-- Installatieconfiguratie
Circuit 1:
- Soort: Verwarmen
- Status uit
- Gew. aanvoertemperatuur: 0
- BT-Uitschakelgrens: 10
- Stooklijn: 0.6
- Min gew. aanvoertemp: 15
- Max gew aanvoertemp: 55
- Nachtmodus: ECO
- Binnentemp.Com; Uitgebreid
- Koelen mogelijk: Ja
-Dauwpuntsbewaking: Ja
- Min gew. aanvoer temp koelen: 15
- Offset dauwpunt: 2 K
Circuit 2: Inactief
Zone 1:
- Zone geactiveerd: Ja
- Zonetoewijzing: Thermostaat
-Status zoneklep: Dicht
-Warmtepompregelingsmodule:
--Status: uit
- Warmtepomp 1:
--Status: Uit
-Config WP-Regelmodule:
-- Multif.uitg. 2: Circulatiepomp
-- ME: 1x Circulatie
- Configuratie systeem schema:
-- Systeemschemacode: 9
-- Configuratie FM3: 1
-- Multif.uitg. fm3: Circulatiepomp
Regeling:
- Zone 1
--Verwarmen
---Modus: Uit
-- Koelen
---Modus: Manueel
---Gewenste temp: 20
-Green iQ: Actief
Nu hierboven wat settings, alleen verspringt om welke reden dan ook de optie Koelen naar NEE in Circuit in de installateursconfiguratie. Waarna alle settings weg zijn.
Ook het koelen doet hij op deze manier niet. Als ik hem wil laten koelen dan moet ik naast bovenstaande ook de optie:
Regeling / Koelen gedurende enkele dagen
gebruiken. En dan lijkt hij iets te doen (Ik kon vanmiddag via het monitoren zien dat er een hele nette flow was) en de vloer is uiteindelijk ook koelen geworden. (Ik snap, en heb ook zeker deze verwachting niet, dat de temperatuur in huis hiermee 10 graden kouder wordt oid)
Echter na een korte periode is deze weer gestopt en bleken alle koel-settings weer gereset.
Heeft iemand een idee hoe het kan dat de 720f zichzelf blijft veranderen in settings en wat daar eventueel aan te doen is?
Arotherm Plus VWL75/6 A
Hydraulische module MEH 97/6
300L SWW boilervat
VRC 720 of VRC 720F
Voor het koelbedrijf i.c.m. de naregeling heb ik een signaal nodig dat de koelmodus actief is. Is dit signaal beschikbaar vanuit de binnen of buiten unit?
We hebben het hier opgelost met een omgekeerd open/dicht relais op de binnenunit aan te sluiten op het overrule droogcontact.Melvin15397 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:17:
Ik ga binnenkort een Arotherm Plus plaatsen. Deze gaat warmte leveren op de vloerverwarming begane grond (~75m2) en eerste verdieping (~80m2). Van de eerste verdieping zal ~50m2 d.m.v. naregeling dichtgezet kunnen worden.
Arotherm Plus VWL75/6 A
300L SWW boilervat
VRC 720 of VRC 720F
Voor het koelbedrijf i.c.m. de naregeling heb ik een signaal nodig dat de koelmodus actief is. Is dit signaal beschikbaar vanuit de binnen of buiten unit?
@BjornHero toch?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Met deze info en de handleidingen van de Vaillant site kom er niet uit. Zou je dit iets uitgebreider kunnen omschrijven?paQ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:26:
[...]
We hebben het hier opgelost met een omgekeerd open/dicht relais op de binnenunit aan te sluiten op het overrule droogcontact.
@BjornHero toch?
Die laat ik dan even aan @BjornHero als/zodra hij tijd heeft.Melvin15397 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:00:
[...]
Met deze info en de handleidingen van de Vaillant site kom er niet uit. Zou je dit iets uitgebreider kunnen omschrijven?
Ik gebruik externe thermostaten.
Volgens mij hebben we het nu zo aangesloten dat ik 1 contact gebruik om koelen te forceren, maar daardoor werkt het verwarmen dan niet meer. Dat overrulen we door het omgekeerde relais op dat droogcontact te zetten.
edit:
Kun je overigens niet met de zone verdeler uitbreiding van Vaillant die zones scheiden waarmee je er 1 wel koelt en de ander niet?
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 26-06-2024 11:14 ]
De technische data van de Pure serie laten een vrij hoog geluidsvermogen zien.
:strip_exif()/f/image/ot7yzJph9FcbAtllUgXm4IK1.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou me kunnen voorstellen dat het soms lastig is aan de geluidseisen op de erfgrens te voldoen
en idd. deze units aan de gevel in de buurt van een (slaapkamer)raam kunnen aanleiding tot slapeloze nachten geven.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik wil het koelen activeren op de VRC 720(F) in de woonkamer. Dan doen echter de nageregelde groepen niet mee.paQ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:12:
[...]
Die laat ik dan even aan @BjornHero als/zodra hij tijd heeft.
Ik gebruik externe thermostaten.
Volgens mij hebben we het nu zo aangesloten dat ik 1 contact gebruik om koelen te forceren, maar daardoor werkt het verwarmen dan niet meer. Dat overrulen we door het omgekeerde relais op dat droogcontact te zetten.
edit:
Kun je overigens niet met de zone verdeler uitbreiding van Vaillant die zones scheiden waarmee je er 1 wel koelt en de ander niet?
Ik heb een vloerverwarmingsregelaar met thermische motoren voor de slaapkamer groepen. Deze schakelt normaal boven de wenstemperatuur van de betreffende thermostaat de groep(en) uit. Deze regelaar heeft ook een omschakelcontact voor koelbedrijf. Dan gaan de groepen juist open boven de wenstemperatuur van de thermostaat in plaats van dicht. Hier wil ik het signaal voor gebruiken.
Heb vanochtend de min temp van 18 naar 17 gezet. Daarna ging hij kort wat oscilleren, maar herstelde daarna wel. Waarom hij uit en weer aan ging is me niet duidelijk, maar verder superstrak17 graden, met COP 5.4 .
4 kWh erin, 22 kWh eruit
/f/image/I8OzbwErdTk4BOk7eynpGX0L.png?f=fotoalbum_large)
Tuindeuren staan gewoon open trouwens, vloer voelt lekker koel, maar niet koud. Oppervlak ca 20 graden.
Verdelers gewoon droog, idem voor de FCU in de gang. (uiteraard ook niet dan)
De airco op kantoor heb ik pas om 14:00 ingeschakeld op 24 graden.
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 26-06-2024 17:37 ]
Koelen staat aan, dauwpunt ingesteld enz. enz. Ik snap er niets van. Vorige zomer werkte dit fantastisch. Iemand een idee?
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
wel in de koelmodus staan?ervh schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:49:
Ik krijg mijn Arotherm niet aan het koelen. Het is inmiddels 28 graden in huis; maar het ding schiet niet aan. Ik dacht aan de binnentemp. compensatie maar die stond nog op uitgebreid. Nu op actief gezet, maar heeft geen effect.
Koelen staat aan, dauwpunt ingesteld enz. enz. Ik snap er niets van. Vorige zomer werkte dit fantastisch. Iemand een idee?
[ Voor 27% gewijzigd door ervh op 26-06-2024 17:52 ]
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
maar je moet de thermostaat toch wel op koelen zetten zelf?ervh schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:51:
Nee niet. Dit moet volgens mij automatisch gaan boven de 22 graden. Tenminste, zo ging het voorheen. Hij zegt nu doodleuk dat er geen warmtevraag is, daar heeft ie gelijk in
(ik heb geen idee hoe het in de automodus werkt)
Dus je zet je warmtepomp op koelen en vervolgens de tuindeuren wijd open?paQ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:35:
Heb vanochtend de min temp van 18 naar 17 gezet. Daarna ging hij kort wat oscilleren, maar herstelde daarna wel. Waarom hij uit en weer aan ging is me niet duidelijk, maar verder superstrak17 graden, met COP 5.4 .
4 kWh erin, 22 kWh eruit
[Afbeelding]
Tuindeuren staan gewoon open trouwens, vloer voelt lekker koel, maar niet koud. Oppervlak ca 20 graden.
Verdelers gewoon droog, idem voor de FCU in de gang. (uiteraard ook niet dan)
De airco op kantoor heb ik pas om 14:00 ingeschakeld op 24 graden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Moet afgifte creëren heAndrehj schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:55:
[...]
Dus je zet je warmtepomp op koelen en vervolgens de tuindeuren wijd open?![]()
Krijg je subsidie om extra veel stroom te verbranden?
Deuren naar kantoor met airco zijn wel dicht hoor
@Kiwi_Kevin Voor zover ik weet niet 😉 het is vrij lean en meanKiwi_Kevin schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 07:21:
Heb je een ebus dongle aangesloten? Die zou ik als eerste verdenken bij raar gedrag.
:strip_exif()/f/image/QqcUKvWm1342asOZA7WSi5fU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ok, wat zijn dit voor kabels die je voor ebus gebruikt? Is dit thermostaatkabel met voldoende diameter?JoJo85 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:42:
[...]
@Kiwi_Kevin Voor zover ik weet niet 😉 het is vrij lean en mean
[Afbeelding]
Voeding (zwarte kabel) is normale 2.5mm2.Kiwi_Kevin schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:47:
[...]
Ok, wat zijn dit voor kabels die je voor ebus gebruikt? Is dit thermostaatkabel met voldoende diameter?
Signaalkabel (oranje/rood), vermoed (kon het even niet precies meten) met 0.8mm2, zachte kern (echte signaalkabel)
Vaillant werkt volgens mij met een stijlheid en de min en Max temp stooklijn toch?
Als installateur;Technician- schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:31:
Hoe stellen jullie de stooklijn in voor vloervarming als hoofdzone met wat radiatoren voor bijverwarming? Installatie draait goed bij koude op max 50C (kan nog wel iets lager na trail en error)
Vaillant werkt volgens mij met een stijlheid en de min en Max temp stooklijn toch?
Mooiste is een warmteverlies berekening op ruimte basis met een afgiftevermogensberekening.
In de realiteit maak ik die / zijn die er slechts zelden en kies ervoor een "basisinstelling" te doen en online bij te sturen zodra het stookseizoen begint.
Belangrijk om te weten;
De stooklijn is afhankelijk van meerdere factoren.
-buitentemp (obvious)
-ingestelde binnentemp
-offset tussen ingestelde binnentemp + gemeten binnentemp (indien ruimtetemperatuur compensatie op actief of uitgebreid staat)
Omwille van efficiëntie is het doel van de stooklijn "zo laag als mogelijk, zo hoog als nodig".
--> is er de vurige wens tijdprogrammas te gebruiken en of snel "aan te warmen" kan een (iets) hogere stooklijn nodig/wenselijk zijn.
Ik zou in die situatie beginnen met een stooklijn van 0,7. Hiermee maakt hij het water 49C bij -10C. @21c binnen.
De kans op comfort klachten is zo zeer gering...
Zodra het stookseizoen begint (okt?) controleer je online op basis waarvan de WP uitschakelt, is dat veelal ruimtetemperatuur? Dan lager.
Dit herhaal je gedurende het eerste seizoen iedere week of 2...
Heb je een "tech-savvie" klant, dan begin ik normaal "andersom" met een te lage stooklijn... Wel uitleggen uiteraard waarom je dat doet
--> de ruimtetemp compensatie trekt al een deel recht en zo voorkom je onnodig hoge aanvoertemperaturen.
Minimale aanvoertemperaturen kunnen belangrijk zijn om ervoor te zorgen dat de WP zijn vermogen kwijt komt --> veelal 25-28C om mee te beginnen?
Afhankelijk van de traagheid van de woning, het systeem en afstemming minimaal vermogen-woning kan het voordelig zijn de graadminutenregeling te verhogen --> veelal bij 100 beginnen... Klachten krijg je (zeer) zelden.
De arotherm plus units zijn "vrij performant" tov het aangegeven nominale vermogen... Ik heb voorheen veel Aziatische warmtepompen geplaatst en daarbij heel ander gedrag/inkakken vermogen gezien.
Mocht je willen stuur je me maar een PM, lopen we samen een keer (telefonisch) door je instellingen heen, ieder merk en type heeft toch net een iets andere regelstrategie, zelf heb ik er ook mee lopen stoeien voordat ik "alles"?? (Het meeste) begreep.
Succes
2050vandaag, waarom wachten?
Als ik het goed begrijp wil je een (stuur) signaal van de WP dat deze koelt zodat je je naregeling kunt zeggen "en nu andersom denken?".Melvin15397 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:17:
Ik ga binnenkort een Arotherm Plus plaatsen. Deze gaat warmte leveren op de vloerverwarming begane grond (~75m2) en eerste verdieping (~80m2). Van de eerste verdieping zal ~50m2 d.m.v. naregeling dichtgezet kunnen worden.
Arotherm Plus VWL75/6 A
300L SWW boilervat
VRC 720 of VRC 720F
Dat is iets (heel) anders als we bij @paQ hebben gebouwd, daar heb ik een sturing met externe thermostaten die zowel koelen als verwarmen sturen, en dat zonder vr70 en met meerdere externe thermostaten... Daarom een beetje geknutseld met een relais.
Van de buitenunit krijg je dit niet, je moet het "binnen" zoeken.
Als je een signaal nodig hebt dat koelen actief is (voor je naregeling) kun je dat op meerdere manieren;
-vr70 (uitbreidingsunit...) welke dit soort zaken ondersteunen, o.a. koelkleppen
-zelf iets knutselen?
--> eventueel een maximaal thermostaat op de aanvoerleiding plaatsen, deze instellen op/rond de 20 C... Is het aanvoerwater kouder schakelt ie, is het warmer schakelt ie weer. (Mechanische, off the shelf, max. Thermostaten hebben wellicht niet de regelbaarheid die je zoekt/wenst...
--> arduino/esp met een paar temp. Sensoren + relais?
[ Voor 4% gewijzigd door BjornHero op 27-06-2024 07:58 ]
[ Voor 99% gewijzigd door BjornHero op 27-06-2024 07:36 ]
In ieder geval niet op 50 graden....Technician- schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:31:
Hoe stellen jullie de stooklijn in voor vloervarming als hoofdzone met wat radiatoren voor bijverwarming? Installatie draait goed bij koude op max 50C (kan nog wel iets lager na trail en error)
Wat nou als je de stooklijn eens zodanig instelt dat je bij 0 graden buiten 35 graden water hebt?
Of zit er een mengverdeler in die maar een beetje bij mengt?
Welke flow haalt de WP? En bij welke dT?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat klopt inderdaad.BjornHero schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 06:59:
[...]
Als ik het goed begrijp wil je een (stuur) signaal van de WP dat deze koelt zodat je je naregeling kunt zeggen "en nu andersom denken?".
Bedankt. Dat wordt dan een VR70 of iets met een simpele temperatuur regelaar van Ali met een relais. Ik zal voor nu in ieder geval een extra loze leiding richting de naregeling voorzien zodat er een ebus kabel die kant op kan.Dat is iets (heel) anders als we bij @paQ hebben gebouwd, daar heb ik een sturing met externe thermostaten die zowel koelen als verwarmen sturen, en dat zonder vr70 en met meerdere externe thermostaten... Daarom een beetje geknutseld met een relais.
Van de buitenunit krijg je dit niet, je moet het "binnen" zoeken.
Als je een signaal nodig hebt dat koelen actief is (voor je naregeling) kun je dat op meerdere manieren;
-vr70 (uitbreidingsunit...) welke dit soort zaken ondersteunen, o.a. koelkleppen
-zelf iets knutselen?
--> eventueel een maximaal thermostaat op de aanvoerleiding plaatsen, deze instellen op/rond de 20 C... Is het aanvoerwater kouder schakelt ie, is het warmer schakelt ie weer. (Mechanische, off the shelf, max. Thermostaten hebben wellicht niet de regelbaarheid die je zoekt/wenst...
--> arduino/esp met een paar temp. Sensoren + relais?
Mij lukt koelen alleen als ik naarervh schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:49:
Ik krijg mijn Arotherm niet aan het koelen. Het is inmiddels 28 graden in huis; maar het ding schiet niet aan. Ik dacht aan de binnentemp. compensatie maar die stond nog op uitgebreid. Nu op actief gezet, maar heeft geen effect.
'regeling'
ga ik het menu van de 720 en dan kies voor:
'koelen gedurende enkele dagen'.
en daar dan het juiste tijdsblok invoer.
Ik krijg dan te zien:
:strip_exif()/f/image/fvP66wAZJiLDIzmYmCngQA5A.jpg?f=fotoalbum_large)
Werkt goed, maar beetje omslachtig.
Let op: als je dit te zien krijgt dan NIET op het pijltje terug drukken, want dan kun je opnieuw beginnen 😀. Gewoon laten staan tot het verdwijnt.
[ Voor 6% gewijzigd door Heintje op 27-06-2024 13:04 ]
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Gisteren geprobeerd op 'inactief', minimale aanvoer van 15 graden die hij dan ook vraagt, maar dan schiet hij wel nogal snel richting 4.5-5kW. Dat haal ik nog niet op dat uur. Ik zou het tijdsslot natuurlijk later kunnen zetten, maar wil ook niet te laat beginnen. Of de temperatuur eens op 16 of 17 zetten
Vandaag eens op uitgebreid aan het proberen, maar dan vraagt hij 19 graden, terwijl het mij toch wenselijker lijkt om kouder te gaan. Aangezien het doorheen de dag toch warmer wordt zou ik denken dat het beter is vroeg reeds koud te gaan, ipv afhankelijk van de ruimtecompensatie te zijn.
Wat gebruiken jullie om te koelen? Uitgebreid of toch inactief?
idem hier en dan ook steeds vanaf 1990 ofzoHeintje schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:03:
[...]
Mij lukt koelen alleen als ik naar
'regeling'
ga ik het menu van de 720 en dan kies voor:
'koelen gedurende enkele dagen'.
en daar dan het juiste tijdsblok invoer.
Ik krijg dan te zien:
[Afbeelding]
Werkt goed, maar beetje omslachtig.
Let op: als je dit te zien krijgt dan NIET op het pijltje terug drukken, want dan kun je opnieuw beginnen 😀. Gewoon laten staan tot het verdwijnt.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Dat zijn wel hele lage temperaturen. Ik zou eerder naar 20 of 22 graden gaan (er van uitgaande dat het bijvoorbeeld 26 graden wordt binnen). Bij mij slaat de compressor niet heftig aan bijvoorbeeld. De buitenunit blaast vooral. Blijft onder 3kw. Maar misschien is dat normaal in de koelstand itt verwarmen.Proim schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:05:
Ik heb hier gisteren terug de koeling opgezet en probeer deze zoveel mogelijk met de PV-opbrengst te laten draaiien tussen 8u30-20u.
Gisteren geprobeerd op 'inactief', minimale aanvoer van 15 graden die hij dan ook vraagt, maar dan schiet hij wel nogal snel richting 4.5-5kW. Dat haal ik nog niet op dat uur. Ik zou het tijdsslot natuurlijk later kunnen zetten, maar wil ook niet te laat beginnen. Of de temperatuur eens op 16 of 17 zetten
Vandaag eens op uitgebreid aan het proberen, maar dan vraagt hij 19 graden, terwijl het mij toch wenselijker lijkt om kouder te gaan. Aangezien het doorheen de dag toch warmer wordt zou ik denken dat het beter is vroeg reeds koud te gaan, ipv afhankelijk van de ruimtecompensatie te zijn.
Wat gebruiken jullie om te koelen? Uitgebreid of toch inactief?
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Ik zet het hier al graag 'preventief' op als het binnen 23-24 graden is op het gelijkvloers en 22 op de verdieping. Het is dan ook niet dat het effectief plots 20-21 graden binnen zal worden, zelfs al gaat er 16 door de vloer.Heintje schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:26:
[...]
Dat zijn wel hele lage temperaturen. Ik zou eerder naar 20 of 22 graden gaan (er van uitgaande dat het bijvoorbeeld 26 graden wordt binnen). Bij mij slaat de compressor niet heftig aan bijvoorbeeld. De buitenunit blaast vooral. Blijft onder 3kw. Maar misschien is dat normaal in de koelstand itt verwarmen.
:strip_exif()/f/image/X3qZu6rSiqczwnXXI8EHBDc5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door boschdave op 27-06-2024 15:10 ]
Zie volgende interessante link: https://energy-stats.uk/arotherm-plus-hot-water-modes/#:~:text=As%20the%20summary%20at%20the,keeps%20heat%20output%20low%20too. om de compressor als het ware te limiteren tot 50% vermogen en zo verbruikspieken dus te temperen. Hierdoor duurt het opwarmen van warm water wat langer, maar er wordt een hogere COP bereikt en als je een PV installatie hebt liggen zoals ik is dit interessant om binnen de eigen opgewekte elektriciteit je water op te warmen.
Ik heb de uitleg van dat artikel gevolgd en de instelling in de binnenunit van "normaal" naar "Eco" gebracht. Het lijkt echter niets gedaan te hebben... Ik heb manueel de warmwatervraag even 15° opgehoogd binnen de app en zie ik dat de warmtepomp toch flink naar 5,1kW elektriciteitsverbruik boost gedurende een kwartier... en dit was op de eco-stand die de compressor op 50% zou beperken
/f/image/mLgzcCeoA31gdDc9BLmeuSay.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/p1wbJ16fnjj6eIs0HAsl9e2f.png?f=fotoalbum_large)
Installatie betreft een Arotherm VWL AS 75/5 S2 op 230V, met als boiler Unistor van 281liter (VIH RW Exclusive MR300/3), VRC720 als thermostaat.
Mijn vraag is duidelijk: Wat zie ik over het hoofd of zou ik verder moeten instellen? In de binnenunit en/of in de VRC720? Ik neem aan dat mede-tweakers ook geïnteresseerd zijn in zuinigere warmwater-opwekking
[ Voor 6% gewijzigd door Icekiller2k6 op 28-06-2024 16:57 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Wellicht staat de dT erg hoog en wordt er dus een hogere temperatuur gevraagd dan de compressor kan (ook bv antilegionella)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Met name het geluidsvermogen lijkt niet meer van deze tijd te zijn.
De monoblocs zijn duidelijk stiller.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Als ik dan de ophanging aan een muur van een rijtjeshuis voor me zie weet ik niet of de geluidseisen makkelijk gehaald kunnen worden.Proton_ schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:51:
@dunklefaser de Pure is 'nieuwer'en vooral ontwikkeld/ingekocht om goedkoop te zijn. Dat gaat ten koste van iets...
Ook bij de eigenaar zelf eventueel wat lawaaierig.
Misschien ben ik ook wat pessimistisch.
Ik vond het ook al raar dat het totaalverbruik 5kW kon zijn. Ik ben even gaan kijken in de VRC720, installateursniveau, installatieconfiguratie, installatie, bijverwarming en deze stond op WP+WW, dus die heb ik nu op 'uit' gezet. Vermoedelijk gaat het dat zijn! Ik hou het de komende dagen in de gaten... Bedankt!Proton_ schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:03:
@Terrestraeon De compressor van de 75/6 kan geen 5 kW trekken, dus je kijkt naar het hulpelement.
Wellicht staat de dT erg hoog en wordt er dus een hogere temperatuur gevraagd dan de compressor kan (ook bv antilegionella)
Hulpelement is niet ingesteld. Tenzij je de bijverwarming bedoelt zoals Proton. Ik ga bovenstaande aanpassing eerst in de gaten houden. Bedankt!Icekiller2k6 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:57:
Hm op hoeveel staat uw hulp element (2,4,6 kw) ? En wat was de set temp van uw sanitair warm water?
Wij hebben onze geplaatst zonder koelfunctie (leng leve het EPB) maar dat zou blijkbaar peanuts zijn om bij te installeren achteraf.
Online/handleidingen vind ik gewoon dat het een codeerweerstand is die ingeplugd moet worden om het toe te voegen?
- Is het effectief zo eenvoudig? (kap er af, inpluggen, kap er op)
- Nadien lijkt het gewoon nog wat instellingen op de thermostaat?
- Is het verstandig dit zelf te doen of best toch even een technieker laten komen?
En misschien een heel domme vraag maar hoe impacteert de koelfunctie voor VVW het verwarmen van SWW?
[ Voor 6% gewijzigd door dirkr07 op 01-07-2024 11:15 ]
De app laat de optie koelen niet zien en dat komt blijkbaar omdat ze die knoppen alleen kunnen sturen op warmtevraag en niet op koudevraag. Zelf begrijp ik niet waar de moeilijkheid zit, zo'n knop moet op een ingestelde vraag of temperatuur de leiding open draaien. Zo moeilijk mag het toch niet zijn?
We hebben nu dik 4,5k in Ambisense geïnvesteerd en dat lijkt nu dus voor niets te zijn geweest...
Ik dacht dat tijdens koelbedrijf het VVW dan met het verwarmingselement van de (in ons geval) Unitower verwarmd wordt.dirkr07 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:47:
En misschien een heel domme vraag maar hoe impacteert de koelfunctie voor VVW het verwarmen van SWW?
Dit is niet toevallig in België?Erikz.nl schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:58:
Ik lig al een tijdje overhoop met Valliant. Blijkbaar werken Arotherm Plus WP's niet goed samen met Valliants eigen Ambisense: we kunnen niet koelen. Terwijl ook onze installateur dacht dat dit gewoon moest kunnen. Ook in de documentatie van de WP en de Ambisense apparaten staat nergens dat er niet gekoeld kan worden met onze setup.
De app laat de optie koelen niet zien en dat komt blijkbaar omdat ze die knoppen alleen kunnen sturen op warmtevraag en niet op koudevraag. Zelf begrijp ik niet waar de moeilijkheid zit, zo'n knop moet op een ingestelde vraag of temperatuur de leiding open draaien. Zo moeilijk mag het toch niet zijn?
We hebben nu dik 4,5k in Ambisense geïnvesteerd en dat lijkt nu dus voor niets te zijn geweest...
Ik neem aan dat je hier SWW bedoelt?Erikz.nl schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:59:
[...]
Ik dacht dat tijdens koelbedrijf het VVW dan met het verwarmingselement van de (in ons geval) Unitower verwarmd wordt.
https://asset.eezybridge....-866b-22776c886bb6/248629
https://www.solyd.be/nl/v...elfunctie-0020269259.html
als je hem koopt meet hem eens door
edit:
@Gramser oeps idd verkeerd gezien
[ Voor 62% gewijzigd door Icekiller2k6 op 01-07-2024 15:40 ]
Hebben wij het over dezelfde user? Ik doel op @Erikz.nl . Hij schrijft dat niet in zijn post waarop ik reageer.Icekiller2k6 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:37:
@Gramser gezien hij EPB zet is dat sowieso belgie
Voor mij is het inderdaad België en SWWIcekiller2k6 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:37:
@dirkr07 ja het is zo makkelijk, maar ik vond het vooral duur voor wat het was...
Aangezien het echt gewoon een een weerstand is met een plugje is een €60 inderdaad belachelijk veel voor wat het maar is.
Maar als ik al geen technieker moeten laten komen om het paneel er af te halen en ff in te pluggen dan kan ik er nog wel mee leven..
Wel nog benieuwd of ik dan men SWW energie niet door het dak jaag of maakt dit niet uit aangezien VWW en SWW toch op een uurlijkse cyclus zitten.?
[ Voor 15% gewijzigd door dirkr07 op 01-07-2024 15:52 ]
@Proton_ hehe... thx
iemand in regio hasselt met een REsc voor aankoop van de unitower etc... ? installeren gaat zelf wel... maar voor subsidie...
[ Voor 41% gewijzigd door Icekiller2k6 op 01-07-2024 15:56 ]
Die heten pure geloof ik.
Ik zie hiermee een mooie oplossing voor een hybride opstelling, waarbij vermogen gelijk al groot genoeg is voor het hele jaar.
Buitendeel op een houten dak en lastige leidingweg hier komt split beter tot zijn recht.
De /6 beviel mij zo goed dat ik ook wil kijken naar Vaillant split.
Voordeel (lijkt me) communiceert direct goed met een nieuwe Vaillant HR ketel.
-zijn deze ook kwalitatief goed?
-zijn deze ook stil (ler)
-zijn er zaken die bijzonder zijn?
[ Voor 27% gewijzigd door Technician- op 01-07-2024 19:53 ]
De "pure" is voornamelijk goedkoop..Technician- schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:51:
Zijn hier vaillantfielen die ervaring hebben met de split systemen bv de 7.2 systemen ?
Die heten pure geloof ik.
Ik zie hiermee een mooie oplossing voor een hybride opstelling, waarbij vermogen gelijk al groot genoeg is voor het hele jaar.
Buitendeel op een houten dak en lastige leidingweg hier komt split beter tot zijn recht.
De /6 beviel mij zo goed dat ik ook wil kijken naar Vaillant split.
Voordeel (lijkt me) communiceert direct goed met een nieuwe Vaillant HR ketel.
-zijn deze ook kwalitatief goed?
-zijn deze ook stil (ler)
-zijn er zaken die bijzonder zijn?
De arotherm plus is het "paradepaardje" van Vaillant, deze worden door henzelf geproduceerd en een stuk stiller, zwaarder, mooier afgewerkt etc.
De Pure is een Budget-Split, gemaakt om op prijs te kunnen concurreren. Niet te vergelijken met een plus. (Beetje als een volkswagen up vs. Touareg)
Het buitendeel van de pure is (volgens mij) een gerebrande Gree unit.
De towers etc. Zijn wel eigen fabrikaat. Voor zover ik weet.
Zelf heb ik de Pure nooit geïnstalleerd, wel vaker in Vaillant showrooms gezien en doorheen geklikt. Sturing is sowieso anders qua opzet, stuk meer parameters (volgens mij) geen graadminutenregeling.
Momenteel heeft Vaillant de volgende splits;
-arotherm split (R410a...), geen "dubbele ontkoppeling" van compressor etc..
-arotherm pure
-arotherm split plus (R32, binnenkort...gaat de bestaande "split" op ten duur vervangen, ingebouwde wifi)
De split plus lijkt mij de "evenknie" van de r290plus... Echter niet in mn handen gehad, niet open gehad..
Zelf hanteer ik de arotherm plus als "betaalbare" warmtepomp binnen mijn aanbod maar ik ben me ervan bewust dat dit kwalitatief een veel beter model is dan vele, vele andere warmtepompen.
Ook zijn er veel andere (veel) voordeligere modellen uit het oosten waarbij de subsidie al bijna de hele unit betaald...
Ja dat zei Vaillant bij mij op de zaak al dat ze ze split buitenunits inkopen in Azië. Om mee te kunnen. Alle binnendelen maken ze zelf.BjornHero schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:55:
[...]
De "pure" is voornamelijk goedkoop..
De arotherm plus is het "paradepaardje" van Vaillant, deze worden door henzelf geproduceerd en een stuk stiller, zwaarder, mooier afgewerkt etc.
De Pure is een Budget-Split, gemaakt om op prijs te kunnen concurreren. Niet te vergelijken met een plus. (Beetje als een volkswagen up vs. Touareg)
Het buitendeel van de pure is (volgens mij) een gerebrande Gree unit.
De towers etc. Zijn wel eigen fabrikaat. Voor zover ik weet.
Zelf heb ik de Pure nooit geïnstalleerd, wel vaker in Vaillant showrooms gezien en doorheen geklikt. Sturing is sowieso anders qua opzet, stuk meer parameters (volgens mij) geen graadminutenregeling.
Momenteel heeft Vaillant de volgende splits;
-arotherm split (R410a...), geen "dubbele ontkoppeling" van compressor etc..
-arotherm pure
-arotherm split plus (R32, binnenkort...gaat de bestaande "split" op ten duur vervangen, ingebouwde wifi)
De split plus lijkt mij de "evenknie" van de r290plus... Echter niet in mn handen gehad, niet open gehad..
Zelf hanteer ik de arotherm plus als "betaalbare" warmtepomp binnen mijn aanbod maar ik ben me ervan bewust dat dit kwalitatief een veel beter model is dan vele, vele andere warmtepompen.
Ook zijn er veel andere (veel) voordeligere modellen uit het oosten waarbij de subsidie al bijna de hele unit betaald...
Maar had gedacht dat er ook een mooie split oplossing was, daar waar de monobloc te zwaar wordt
[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 01-07-2024 23:04 ]
[ Voor 100% gewijzigd door Technician- op 02-07-2024 07:58 ]
Zou graag wel eens willen zien wat in Belgie/Nederland de algemene Scop is...
Heatgeek in de UK heeft een open energy monitor met veel Vaillants erin.Icekiller2k6 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:42:
Weet iemand eigenlijk of er een soort leaderbord bestaat voor heat pumps welke werken met vaillant?
Zou graag wel eens willen zien wat in Belgie/Nederland de algemene Scop is...
Ik krijg nu even de link niet bovenwater.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Hm is opensource - dus ik denk wel dat ik een api kan maken welke input bv van HA zou kunnen ingesten...
Zou daar interesse voor zijn?
Circulatie bij sanitair warm water - is me niet helemaal duidelijk waar dit voor dient - legionella?
[ Voor 81% gewijzigd door Icekiller2k6 op 02-07-2024 10:57 ]
Inderdaad die bedoelde ik.Icekiller2k6 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:04:
@Seafarer https://heatpumpmonitor.org/ bedoel je?
Hm is opensource - dus ik denk wel dat ik een api kan maken welke input bv van HA zou kunnen ingesten...
Zou daar interesse voor zijn?
Je ziet live alles van verschillende systemen.
Maar alleen HeatGeek monteurs hebben deze opstellingen gedaan.
@BjornHero Ik was door het forum heen aan het spitten en kwam je opmwerking tegen over de Itho wisselaar. Ik ben bezig met het installeren van een VWL 75/6 monoblock en heb m'n geloof gelegd in het horizontale Itho van van 270L. Die moet op m'n vliering zolder komen te liggen.BjornHero schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:10:
[...]
Die wisselaar lijkt mij erg klein...
Verschillende fabrikanten adviseren over het wisselaar oppervlak dat dat minimaal 0,25 - 0,5m2/kw moet zijn (liefst meer).
Des te groter de wisselaar des te hoger de overdracht paciteit is, des te lager de aanvoertemperatuur van de warmtepomp, des te hoger je efficiëntie.
Vaillant zelf gebruikt in de unitowers een wisselaar van 1,2-3? M2 wat ik al erg klein vind.
Elin heeft relatief smalle boilervaten (56 cm).
Alternatief kun je ook middels een indirecte laadunit (Itho Daalderop) de boilervat verwarmen (zonde spiraal).
Een perfecte aanvulling op mijn toekomstig gasloos Arotherm systeem dacht ik zo.
Na wat dieper doorvragen kwam ik uiteraard ook uit bij die laadmodule die daarbij hoort waardoor het vat ook daadwerkelijk een indirect gestookt vat wordt. Dus ik pak de handleiding van de Itho I-WPV Module erbij en zie uiteindelijk de instructies om de temperatuursensor en de pompvoeding in de Itho laadmodule op je Itho warmtepomp te plaatsen.
En dan krijg ik toch wat nervositeit welke contacten dat dan zouden zijn voor Vaillant. Heb jij toevallig een idee? Of iemand hier?
Ergens ben ik natuurlijk bang dat Vaillant niet veel te maken wil hebben met een pomp die in een boilervat circuit draait.
Handleiding Arotherm Plus pagina 182
https://www.vaillant.nl/p...0020299005-09-2831162.pdf
Itho laadmodule:
https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00772
[ Voor 50% gewijzigd door Proton_ op 02-07-2024 22:27 . Reden: linkfix ]
Pompje op aansluiting 3-weg klep.drboneym schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:18:
[...]
@BjornHero Ik was door het forum heen aan het spitten en kwam je opmwerking tegen over de Itho wisselaar. Ik ben bezig met het installeren van een VWL 75/6 monoblock en heb m'n geloof gelegd in het horizontale Itho van van 270L. Die moet op m'n vliering zolder komen te liggen.
Een perfecte aanvulling op mijn toekomstig gasloos Arotherm systeem dacht ik zo.
Na wat dieper doorvragen kwam ik uiteraard ook uit bij die laadmodule die daarbij hoort waardoor het vat ook daadwerkelijk een indirect gestookt vat wordt. Dus ik pak de handleiding van de Itho I-WPV Module erbij en zie uiteindelijk de instructies om de temperatuursensor en de pompvoeding in de Itho laadmodule op je Itho warmtepomp te plaatsen.
En dan krijg ik toch wat nervositeit welke contacten dat dan zouden zijn voor Vaillant. Heb jij toevallig een idee? Of iemand hier?
Ergens ben ik natuurlijk bang dat Vaillant niet veel te maken wil hebben met een pomp die in een boilervat circuit draait.
Handleiding Arotherm Plus pagina 182
https://www.vaillant.nl/p...0020299005-09-2831162.pdf
Itho laadmodule:
https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00772
Temperatuur sensor in vat vervangen voor een Vaillant sensor. (Vr10, 2 stuks inclusief bij vwz-ai/plus)
Je weet dat een horizontaal nauwelijks gelaagdheid heeft en je daardoor de volgende nadelen hebt?drboneym schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:18:
@BjornHero Ik was door het forum heen aan het spitten en kwam je opmwerking tegen over de Itho wisselaar. Ik ben bezig met het installeren van een VWL 75/6 monoblock en heb m'n geloof gelegd in het horizontale Itho van van 270L. Die moet op m'n vliering zolder komen te liggen.
- Netto minder warm water beschikbaar.
- Meer menging
- Daardoor vaker een SWW-run nodig, waardoor lagere COP.
Zijn particuliere prijzen
https://solarnrg.shop/sea...uery_adv=arotherm&x=0&y=0
[ Voor 9% gewijzigd door Sonja12s op 04-07-2024 07:54 ]
Zullen we er geen linkdump topic van maken? Ja, misschien heb je meer betaald voor het apparaat, maar dat is slechts een deel van de kosten die je maakt. Grote verschillen zitten vooral in de installatiekosten, en die kunnen ook gewoon van huis tot huis verschillen.Sonja12s schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:53:
Zeer interessante prijzen...ik heb dan teveel betaald
Verwacht niks geks qua zakelijk inkoopmarge, ik heb groothandels met prima prijzen die meer vragen.Sonja12s schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:53:
Zeer interessante prijzen...ik heb dan teveel betaald
Ach ik mag de forumleden toch wel wijzen op een site welke de wp 75/6 zo rond de €1.500 goedkoper kan leveren. Een Nederlands apparaat met garantie Vaillant Nederland.Gramser schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:10:
[...]
Zullen we er geen linkdump topic van maken? Ja, misschien heb je meer betaald voor het apparaat, maar dat is slechts een deel van de kosten die je maakt. Grote verschillen zitten vooral in de installatiekosten, en die kunnen ook gewoon van huis tot huis verschillen.
En ik heb het niet over de installatiekosten, deze zijn inderdaad van veel zaken afhankelijk.
Nee, ik praat gewoon over de "kale" Vaillant
Idem, deze worden gedumpt onder marktprijzen. Nadeel daarvan is dat je als installateur dan beticht wordt van overprijzen terwijl de zakelijke groothandels juist duurder zijn. Dat is jammer aan de internetverkoop.drboneym schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:00:
[...]
Verwacht niks geks qua zakelijk inkoopmarge, ik heb groothandels met prima prijzen die meer vragen.
Daarom wat mij betreft ook ongewenst.
[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 04-07-2024 10:00 ]
Ik ben er altijd voorzichtig mee. "Garantie Vaillant Nederland"- heb je daar als particulier direct toegang toe (recht op garantie heb je sowieso, maar recht hebben is niet gelijk aan het krijgen)? Of doen die vooral / alleen zaken met installateurs? Zaken om bij stil te staan.Sonja12s schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:04:
[...]
Ach ik mag de forumleden toch wel wijzen op een site welke de wp 75/6 zo rond de €1.500 goedkoper kan leveren. Een Nederlands apparaat met garantie Vaillant Nederland.
En ik heb het niet over de installatiekosten, deze zijn inderdaad van veel zaken afhankelijk.
Nee, ik praat gewoon over de "kale" Vaillant
Dat consumenten heel vaak appels met peren vergelijken of webshop prijzen waar ik niet tegen kan concurreren vindt ik helemaal geen probleem.Technician- schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:00:
[...]
Idem, deze worden gedumpt onder marktprijzen. Nadeel daarvan is dat je als installateur dan beticht wordt van overprijzen terwijl de zakelijke groothandels juist duurder zijn. Dat is jammer aan de internetverkoop.
Uiteindelijk zullen de klanten van dit soort webshops veelal zelf hun installatie installeren.
Ben daarom zelf ook nog van plan om een webshop met Mitsubishi en Vaillant warmtepompen te starten voor de DHZ’ers aangezien ik verwacht dat hiervoor de markt vrij groot is, alleen de kennis van de meeste webshops ondermaats…
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Heb nog nooit de Mitsubishi monobloc gezien, hoe bevalt deze?DutchWing schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:26:
[...]
Dat consumenten heel vaak appels met peren vergelijken of webshop prijzen waar ik niet tegen kan concurreren vindt ik helemaal geen probleem.
Uiteindelijk zullen de klanten van dit soort webshops veelal zelf hun installatie installeren.
Ben daarom zelf ook nog van plan om een webshop met Mitsubishi en Vaillant warmtepompen te starten voor de DHZ’ers aangezien ik verwacht dat hiervoor de markt vrij groot is, alleen de kennis van de meeste webshops ondermaats…
Webshop met kennis is wel belang bij daar weet ik alles van. Grootste nadeel is het zeer uitgebreide consumenten recht bij webshopverkoop
Ik zou deze Vaillant unit kiezen mocht ik het opnieuw doen. Nibe is gewoon te duur.Technician- schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:00:
[...]
Echt een mooie unit hoor.
Mijn eerste Vaillant /6 R290 installatie. Na 10tallen Pana’s en Daikins zijn sommige dingen een verademing.
Heel degelijk gebouwd.
Bovenplaat met 2 schroefjes los (ipv 24 niet passende bij andere merken)
Hele zware deuren, vol isolatie. Makkelijk afneembaar.
Leidingen intern goed geïsoleerd
Loeizware en lompe unit dat wel.
Dubbele zwevende plaat compressor/ hydrodeel
Buiten bijna geen kabels.
Binnen veel kastjes en gedoe.
Mooie thermostaat
Drukmeting in buitendeel
Buitensensor actief met vochtmeting
Megastil
Dubbele afgeveerde compressor
[Afbeelding]
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Ziet er strak uit! Kun je uitleggen waarom je geen grindbak gebruikt? Heb je gewoon alleen een pvc pijpje een meter de grond in? Ook geen werkschakelaar trouwens?Technician- schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:10:
De VWL75/6 geïnstalleerd en inbedrijfgesteld met AI + in een bivalente opstelling (voor nu)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En hoe heb je de koppeling tussen aansluitset en leiding in de grond afgeschermd? Stuk mantelbuis eromheen en dan dicht tapen?
Nu mijn vraag: hebben jullie nog een los expansievat? Of volstaat het (SWW?) expansievat in de unitower? Gaat om simpele all electric opstelling voor CV+SWW zonder buffervat.
Er hangt nog een expansievat bij de oude ketel. Ik ging er vanuit dat die weg kon, maar klopt dat ook?
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Nee is een complete grindbak, vrij diep ook. De gebruiker heeft gekozen daarop weer tegels te leggen.ZenMonkey schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 06:52:
[...]
Ziet er strak uit! Kun je uitleggen waarom je geen grindbak gebruikt? Heb je gewoon alleen een pvc pijpje een meter de grond in? Ook geen werkschakelaar trouwens?
En hoe heb je de koppeling tussen aansluitset en leiding in de grond afgeschermd? Stuk mantelbuis eromheen en dan dicht tapen?
Werkschakelaar in de meterkast. (Vind het buiten echt onooglijke dingen.)
Overgang tussen flex en PE met isolerende afgetaped en isolerende parels in de grond
Ik heb een 55/5 met een 200 liter boilervat, die in januari is geïnstalleerd, en heb van de week ook een prijs gekregen voor een onderhoudscontract.ben2513 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:52:
[...]
Ik zit dit jaar op 250p/j voor comfortGARANT (ook materiaal inclusief). Dat is de prijs voor wp onder de 10 kW. Het is een beetje zonde om nu op te zeggen want ze doen maar een onderhoudsbeurt per twee jaar, dus ik denk dat ik hem nog even door laat lopen en dan na de onderhoud ga opzeggen. Loopt echt flink in de kosten dit.
[Afbeelding]
het is mij wat onduidelijk of dit Vaillant prijzen zijn of prijzen van de installateur. Zou het zin hebben om bij meerdere installateurs prijzen op te vragen? Tevens is het me niet duidelijk wie er straks onderhoud komt uitvoeren. Het liefst zou ik alles door Vaillant willen laten doen, daar heb ik meer vertrouwen in.
:fill(white):strip_exif()/f/image/1qaIDR0tiqZVK2wsplUHbbyq.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/aJ4VigCyWYK3PRHPD1ad0NeX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YVANvzX4ujAPcBDWw3RsFoe7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5UV1PQ6lWk4MqM86KFvEApDJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hKfAfISwfxWJqND4aHAV5hoi.jpg?f=fotoalbum_large)
Om z’n verbruik wat te compenseren heb ik er nog 7 paneeltjes bijgeplaatst (elders liggen er al acht)
:strip_exif()/f/image/mlmF5MsxZXPfg5jAmT22CuyY.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorlopig nog even hybride. Dit omdat de kast waar ik het sww-vat zou willen plaatsen eigenlijk te klein is (80x75cm) om echt iets goeds te kunnen doen. Daarom zit het leidingwerk ook (nog) niet geheel naar m’n zin. De ruimte om te werken is zeer beperkt denk ik dan maar als excuus…
De woning is van 1910 (volledig verbouwd in 2011) en er is helaas geen kruipruimte. M’n mogelijkheden tot een “onzichtbare” installatie zijn zeer beperkt dus. Wel vloerverwarming op de gehele begane grond en standaard radiatoren boven. Dat laatste ging afgelopen winter prima met CV water van max 37 graden.
Ik zit er nog aan te denken om aan de buitenzijde iets te gaan bouwen voor een buffer/sww-vat of de grond in te gaan. Ben er nog niet over uit.
:strip_exif()/f/image/EJSbnWREesH7VmSiH8ObdI8G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h1xIrFq9K2utpwV9J8JW8SMB.jpg?f=fotoalbum_large)
Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1
Het expansievat in de unitower volstaat.ZenMonkey schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 07:02:
Dit weekend hoop ik mijn 55/6 plus + unitower plus installatie af te maken! Buitenunit staat al, elektra is gedaan, hoofdleiding naar de tower loopt al door de kruipruimte.
Nu mijn vraag: hebben jullie nog een los expansievat? Of volstaat het (SWW?) expansievat in de unitower? Gaat om simpele all electric opstelling voor CV+SWW zonder buffervat.
Er hangt nog een expansievat bij de oude ketel. Ik ging er vanuit dat die weg kon, maar klopt dat ook?
Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW
Als ik kijk wat mijn schoonouders betaald hebben:
/f/image/XNRnvzLa9Wv6k3z795kxAvkL.png?f=fotoalbum_medium)
dan is dat ongeveer een 21% te duur voor de 75/6 zelf...(dit is zonder btw !)
Als ik het dan zou vergelijken met bv VA shop dan vind ik alles buiten: de sww expansievat en vuilfilter - welke gecombineerd op een 280 euro excl btw komen.
Dan kom ik op een 9000 euro uit incl 21% btw. expansievat+vuilafscheider elders 280 euro dus pakt 9280 euro.
Dan moet ik nog de buizen van binnen naar buiten voorzien en aanpassingen aan bestaande installatie.
prijs verschil tussen het laten doen en zelf doen is dus 2668 euro zonder de extra kosten van klein materiaal welke ik hierboven vermeld.. subsidie is 3200 euro tot einde van dit jaar - schoonouders hebben recht op 4800.. dus met bovenstaande is het nog altijd goedkoper (in Belgie!) om het te laten doen dan het zelf te kopen.
Vat bij Heatgeek bestellen? Zie youtube filmpjes. Past in een keukenkastje.Remar65 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:58:
Inmiddels hier ook de hele installatie afgerond. Vanwege het “prachtige” weer hier (Kop van NH) draait ie ook al een paar uur per dag. Tot nu toe naar volle tevredenheid én op zonnestroom 🌞
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Om z’n verbruik wat te compenseren heb ik er nog 7 paneeltjes bijgeplaatst (elders liggen er al acht)
[Afbeelding]
Voorlopig nog even hybride. Dit omdat de kast waar ik het sww-vat zou willen plaatsen eigenlijk te klein is (80x75cm) om echt iets goeds te kunnen doen. Daarom zit het leidingwerk ook (nog) niet geheel naar m’n zin. De ruimte om te werken is zeer beperkt denk ik dan maar als excuus…
De woning is van 1910 (volledig verbouwd in 2011) en er is helaas geen kruipruimte. M’n mogelijkheden tot een “onzichtbare” installatie zijn zeer beperkt dus. Wel vloerverwarming op de gehele begane grond en standaard radiatoren boven. Dat laatste ging afgelopen winter prima met CV water van max 37 graden.
Ik zit er nog aan te denken om aan de buitenzijde iets te gaan bouwen voor een buffer/sww-vat of de grond in te gaan. Ben er nog niet over uit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij mij staat hij in een grindbak die is ingegraven in de aarde. Hoogte dus niet heel exact te bepalen. Maar vanaf de onderkant van de bigfoots is het ±106cm, vanaf het grind bij mij net onder de 120cm (de betonnen poeren waar de bigfoots op staan steken boven het grind uit). Voor degenen voor wie de vergunningsplicht relevant is: 100cm red je dus alleen als je de (eventuele) betonnen poeren én de bigfoots een stuk ingraaft. Op zich kan dan de uitblaas nog makkelijk vrij blijven, dus het kan wel. Is eigenlijk aan de hand van de installatietekeningen ook allemaal te zien.
Geinig, maar helaas volledig ongeschikt voor mijn situatie.Seafarer schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:07:
[...]
Vat bij Heatgeek bestellen? Zie youtube filmpjes. Past in een keukenkastje.
Denk namelijk niet dat je er een bad mee gevuld krijgt. Althans niet binnen een kwartier
Zie wel dat ze vaten hebben van 475mm in doorsnede. De 200l uitvoering zou het nog wel redden denk ik.
Qua vullen van het bad en qua plaats in de CV kast.
Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1
Mooie installatie! Ik ben wel benieuwd of je planten het overleven in de winter, het wordt waarschijnlijk erg koud voor de warmtepomp.Remar65 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:58:
Ik heb een CV-hok van vergelijkbare afmeting, die van mij is 85 breed en 90 diep. Iets groter dus. Ik heb een (radiator)verdeler tegen de achterwand. En ook het expansievat hoog gemonteerd, net als jij. Bij mij past er (hopelijk) precies een 200L vat voor. De diameter is inclusief isolatie 60cm. Komend weekend ga ik het proberen
Er is niet echt een weg terug, want de cv ketel moet er voor weg, net als bij jou.
Bij met name sneeuwval kan iets ingraven wel een risico zijn...Anomi schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:44:
Van @darkfujita kreeg ik via PM de vraag hoe hoog de AroTHERM 76/5 is na installatie. Antwoord even hier zodat anderen er ook nog iets aan hebben.
Bij mij staat hij in een grindbak die is ingegraven in de aarde. Hoogte dus niet heel exact te bepalen. Maar vanaf de onderkant van de bigfoots is het ±106cm, vanaf het grind bij mij net onder de 120cm (de betonnen poeren waar de bigfoots op staan steken boven het grind uit). Voor degenen voor wie de vergunningsplicht relevant is: 100cm red je dus alleen als je de (eventuele) betonnen poeren én de bigfoots een stuk ingraaft. Op zich kan dan de uitblaas nog makkelijk vrij blijven, dus het kan wel. Is eigenlijk aan de hand van de installatietekeningen ook allemaal te zien.
De totale hoogte van de VWL 75/6 bij mij is ca 115cm. Dat heb ik met opzet gedaan om wat extra marge te hebben. Met de sneeuwjacht van een paar jaar terug (voordat ik de WP had) waren er hier in het buitengebied flinke sneeuwduinen tot een kleine meter hoog. Dan is mijn opstelhoogte ook lang niet voldoende, maar het geeft wel meer kans dat de sneeuw er onder door kan waaien. En met een meer "normale" sneeuwval zal ik dan ook niet snel in de problemen komen.
Maar toegegeven: als de maximale hoogte een potentieel probleem is, dan kan ik me voorstellen dat je anders beslist. Alternatief: 2x een 35/6 in Cascade. Die zijn 20cm lager
Coniferen kunnen nogal wat hebben dacht ik, maar zo niet dan is er geen man overboord. Dat deel van de tuin/oprit moet nog aangepakt worden. Mooie testcase voor ze, komende wintermarcop23 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:05:
[...]
Mooie installatie! Ik ben wel benieuwd of je planten het overleven in de winter, het wordt waarschijnlijk erg koud voor de warmtepomp.
60cm in een hok van 85cm breed wordt wel een uitdaging! Ga je hem op wieltjes zetten en met slangen aansluiten? Of zitten de aansluitingen op een knappe en bereikbare plek?[b]
Ik heb een CV-hok van vergelijkbare afmeting, die van mij is 85 breed en 90 diep. Iets groter dus. Ik heb een (radiator)verdeler tegen de achterwand. En ook het expansievat hoog gemonteerd, net als jij. Bij mij past er (hopelijk) precies een 200L vat voor. De diameter is inclusief isolatie 60cm. Komend weekend ga ik het proberen
Er is niet echt een weg terug, want de cv ketel moet er voor weg, net als bij jou.
Ben benieuwd hoor. Laat het weten als ie staat (met foto uiteraard
Denk dat de installateurs geen verstand van inkopen hebben. Zij installeren. Vaak blijven ze hangen bij de oude vertrouwde groothandel, lekker makkelijk.Technician- schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:00:
[...]
Idem, deze worden gedumpt onder marktprijzen. Nadeel daarvan is dat je als installateur dan beticht wordt van overprijzen terwijl de zakelijke groothandels juist duurder zijn. Dat is jammer aan de internetverkoop.
Ik heb dat gemerkt met mijn zonnepanelen. Had hier zo'n installateur die maar 4 merken kon leveren en niet goedkoper dan. Uiteindelijk riep hij boos dat zijn groothandel niet anders kon leveren. Ik had nieuws voor hem.....hij kon vertrekken want ik kon ze elders 38% goedkoper inkopen.
Met een beetje om je heen kijken kun je met gemak goedkoper en beter inkopen. Maar de installateurs hebben daar geen zijn in want immers......de klant betaald`toch . Er bestaat een compleet verkeerde houding bij deze mensen, heel naar (en dat is vriendelijk uitgedrukt)
Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet zeggen. Daarom laat ik dat maar aan een ander over.Sonja12s schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:17:
[...]
Denk dat de installateurs geen verstand van inkopen hebben. Zij installeren. Vaak blijven ze hangen bij de oude vertrouwde groothandel, lekker makkelijk.
Ik heb dat gemerkt met mijn zonnepanelen. Had hier zo'n installateur die maar 4 merken kon leveren en niet goedkoper dan. Uiteindelijk riep hij boos dat zijn groothandel niet anders kon leveren. Ik had nieuws voor hem.....hij kon vertrekken want ik kon ze elders 38% goedkoper inkopen.
Met een beetje om je heen kijken kun je met gemak goedkoper en beter inkopen. Maar de installateurs hebben daar geen zijn in want immers......de klant betaald`toch . Er bestaat een compleet verkeerde houding bij deze mensen, heel naar (en dat is vriendelijk uitgedrukt)
Zoals ik het zie:
De eindklant heeft daar niet echt een boodschap aan, het is immers de vakman die de diensten van de groothandel wil.
Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat directe internetverkoop het huidige verdienmodel van groothandels om zeep helpt en dat is echt niet alleen maar slecht. Het vereist wel een antwoord/aanpassing van de groothandel.
:strip_exif()/f/image/g2Ujbml1iMU9OoRUZJQ9I23t.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hoor het graag
Blaaaaad
Wat je heel veel ziet nu, en bovenstaande is een voorbeeld daarvan, is een partijdump van onverkochte goederen. Dat zie je nu bij pv panelen, die hele wereld staat op instorten, en warmtepompen ook. Partijen en fabrikanten hebben teveel geproduceerd in coronajaren of komen met nieuwe modellen en dumpen dan een deel dik onder normale inkoopsprijzen.Proton_ schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:05:
@Technician- Het is ingewikkeld. Een groothandel levert meer diensten dan alleen de spullen en dat is een hoop waard, maar de marge op de spullen is wel de enige inkomstenbron.
Zoals ik het zie:
De eindklant heeft daar niet echt een boodschap aan, het is immers de vakman die de diensten van de groothandel wil.
Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat directe internetverkoop het huidige verdienmodel van groothandels om zeep helpt en dat is echt niet alleen maar slecht. Het vereist wel een antwoord/aanpassing van de groothandel.
De niet zo goed doordenkende consument die wel driftig googled denk ineens Hey die marge is wel 20-30% dat zal dus altijd zo zijn en ik heb teveel betaalt.
Ik weet wel dat als je als ondernemer gaat shoppen bij jan en alleman en de koopjes eruit pakt om zodoende de goedkoopste te zijn je snel af bent. Je gaat ten onder aan geen backup, onstabiele levering, geen opbouw van inkooprelaties en je mist de jaarlijkse bonus.
Elke installateur die normale marges pakt van 10-15% op de materialen, werkt gemiddeld hard en veel uren en wordt nooit echt rijk. Een boterham met beleg kunnen ze verdienen waarbij het beleg broodnodig is om de volgende tijd uit te zitten waar de overheid weer rare stappen zet.
Mensen vinden het helemaal oké dat ze bij een lening of hypotheek 2500euro advieskosten betalen, bij de notaris voor een standaard A4tje €450 aftikken, een iPhone kopen met >70% winstmarge voor de fabrikant. Een bankstel met naampje voor 3 keer de kostprijs kopen.
Maar ohwee als ze iets kunnen opzoeken op Google waar de prijs van verschilt.
Dat is gelijk het geheim van merken die enorme marges hebben, nooit die je iets in de uitverkoop, liever nog vernietig je overkochte producten.
Vb Gucci, Apple, Rayban/Oakley enz. Allemaal producten met meer dan 70% winstmarge.
[ Voor 13% gewijzigd door Technician- op 05-07-2024 19:06 ]
De abonnementsvormen zijn van Vaillant, ook de 1x per 24 maanden. Zodoende zal het onderhoud dus door Vaillant plaatsvinden, maar even navragen zou ik altijd.helpme schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:50:
[...]
Ik heb een 55/5 met een 200 liter boilervat, die in januari is geïnstalleerd, en heb van de week ook een prijs gekregen voor een onderhoudscontract.
het is mij wat onduidelijk of dit Vaillant prijzen zijn of prijzen van de installateur. Zou het zin hebben om bij meerdere installateurs prijzen op te vragen? Tevens is het me niet duidelijk wie er straks onderhoud komt uitvoeren. Het liefst zou ik alles door Vaillant willen laten doen, daar heb ik meer vertrouwen in.
[Afbeelding]
Prijstechnisch zal het niet veel verschillen… Ze rekenen iets er bovenop voor administratieve afhandelingen etc.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Je kan een webshop niet vergelijken met een groothandel, met een heel distributiecentrum en nagenoeg overal binnen 30 minuten rijden is een vestiging met de nodige voorraad.Proton_ schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:05:
@Technician- Het is ingewikkeld. Een groothandel levert meer diensten dan alleen de spullen en dat is een hoop waard, maar de marge op de spullen is wel de enige inkomstenbron.
Zoals ik het zie:
Zo’n webshop kan vaak de volume of snelle leveringen geen eens aan, want er zit altijd wel een vervoerder tussen die er maling aan heeft.
Indirect hebben de klanten hier ook profijt van, vooral als er in de winter periode snel geschakeld moet worden.
Dan is het natuurlijk ook de vraag per webshop of het geen grijze import is met de nodige risico’s als installateur.
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic