Neuh was een klein vraagje en vind het nu ook terug in de manual dus bedankt .Proton_ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:53:
@MooDyBLueS Ik zag het wel, maar heb er helemaal geen ervaring mee dus kon niets bijdragen wat je niet al zelf gevonden had
Misschien kan @Technician- de Vaillant support inschakelen, Vaillant heeft tenslotte het laatste woord neem ik aan. Ook naar mij als consument waren ze vrij vlot en inhoudelijk.
Ook @Proton_ heeft mn bijdrage niet gelezen denk ik. Zat al een beetje te wachten op het moment dat iemand mijn bijdrage zou spottenMooDyBLueS schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:42:
[...]
Oeps, zag deze pas na Proton's antwoord. Moet voortaan notifications maar eens op volgorde van tijd aanklikken.
Jouw uitleg is inderdaad super helder, thanks. Ik ga even op zoek naar de buskabel, WP en VWZ zitten naast elkaar dus dat moet niet moeilijk zijn. Als ik die kan vinden, ga ik er vanuit dat ik de wago klemmen ook wel kan vinden.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Ook @Technician- en @Proton_
Zowel de vr940 alsook de vr921 werken met de arotherm modellen.
De vr921 is het oudere model maar heeft wel een ethernet poort, de vr940 is enkel via wifi te verbinden.
De vr940 kan direct met myvaillant worden geïnstalleerd (app) en gaat steeds vlotter...
De vr921 moet (afhankelijk van de firmware) eerst updaten etc. Bij installatie (doet dat soms ook pas een week later!?!!) en kan afhankelijk van de firmware nog met de oude sensonet app moeten worden geïnstalleerd. (Hoop "gedoe")
Op de verpakking van de vr921 staat dat ie wel eebus ondersteund, dit staat niet op de vr940 (maar ondersteund het wel).
Aansluiten;
Adapter in stopcontact
Kabeltjes (2p) op de ebus (buisleiding, samen met wp, vwz-ai, thermostaat etc) polariteit maakt niet uit.
Hulpverwarming werkt inderdaad middels een 230vac uitgang.
Als je een aan-uit ketel wilt aansturen of een backup heater (1f).
Sluit een relais (NO) aan op de poort ZH, op N en 2kw. (Ook bij ketel!?!!)
Stel hem in de vzw ai in op 2 kw vermogen. (Ook bij ketel via aan-uit).
Noodzakelijk? Afhankelijk van je systeemontwerp.
Volgens mij zegt de handleiding (afhankelijk van type wp) iets van 40L+ en ontwerp temperatuur+25C dan niet noodzakelijk..
In de (NL) schemas staat hij niet zonder backupheater.
In de UK schema's wel.
Vaillant NL raadt altijd een backup aan..
Bij een juiste dimensionering (zie vooral de snelgids en reken zelf) is het niet nodig...
Soms is het wel fijn om een iets kleinere te nemen en een 2 kw backup voor die paar uurtjes per jaar.
Kan een hoop pendelen schelen..
2050vandaag, waarom wachten?
Zo, ik heb het nagemeten met een amperetang. Rechtstreeks bij de werkschakelaar van de buitenunit. En is meet 0A in de uitstand. En dat terwijl er in de app 250W staat.FrankMarken schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:59:
[...]
[Afbeelding]
Ik lees hier toch echt +/- 6kwh per dag
Van de week even een ampere tang lenen/kopen, nu ben ik toch wel benieuwd
Conclusie, de app (en ook de warmtepomp zelf) geeft een verkeerde waarde aan.
Dit is heel fijn, dan heb ik de afgelopen periode niet teveel verbruik gehad. aan de andere kant is de meting van het verbruik dus niet betrouwbaar. Is dit iets wat herkenbaar is? En hoe zou ik dit aan kunnen passen??
Bedankt voor het meedenken, dat scheelt mij veel zorgen:)
@FrankMarken installeer of laat een kWh meter in de groepenkast installeren voor de warmtepomp groep. Via b.v. Home Wizard of iungo kun je dan o.a. het stroomverbruik van de groep waar de warmtepomp op zit monitoren.
Dat is ook heel handig om straks in het stookseizoen te kunnen zien wat de warmtepomp aan runs doet.
Dat is ook heel handig om straks in het stookseizoen te kunnen zien wat de warmtepomp aan runs doet.
Ik kreeg de vraag van iemand om mee te kijken naar een nieuwe installatie met een MEH en arotherm 105 3 fase systeem. Nu is de aanvoer 5x2.5mm2 maar als ik in de handleinding kijk staat er voor de MEH max 14A en voor de arotherm max 15A. Als dat allebei tegelijk voorkomt is 2.5mm2 niet genoeg want dat zou ook 20kW zijn.
Maar bij mijn eigen 105 en unitower heb ik nooit grotere pieken gezien dan 6kW, weet iemand wat het maximale gecombineerde vermogen is van zn opstelling in de documentatie kon ik het niet echt vinden.
Maar bij mijn eigen 105 en unitower heb ik nooit grotere pieken gezien dan 6kW, weet iemand wat het maximale gecombineerde vermogen is van zn opstelling in de documentatie kon ik het niet echt vinden.
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Bron voor de claim dat de VR940 ook EEBus ondersteunt?BjornHero schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 06:57:
[...]
Op de verpakking van de vr921 staat dat ie wel eebus ondersteund, dit staat niet op de vr940 (maar ondersteund het wel).
1. Ik kan het in de app activeren bij klanten met een vr940Wim Leers schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:04:
[...]
Bron voor de claim dat de VR940 ook EEBus ondersteunt?
2. Nagevraagd bij Vaillant TPA
Wim Leers schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:04:
[...]
:strip_exif()/f/image/cJEOGmKM7yhHNLgmwG1uPXQS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Goed om weten als mijn VR921 ooit sterft. Dank!BjornHero schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:10:
[...]
1. Ik kan het in de app activeren bij klanten met een vr940
2. Nagevraagd bij Vaillant TPA
Gebruik je eebus actief?Wim Leers schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:37:
[...]
Goed om weten als mijn VR921 ooit sterft. Dank!
Zoja, met welke manager (SolarEdge/sma?)
En welke mogelijkheden biedt dit en gebruik jij?
https://www.vaillant.nl/c...-advies/smart-home/eebus/Wim Leers schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:04:
[...]
Vaillant AroTHERM+ WP - 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV * Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Even wat vragen voor een VWL75/6 geplaatst op een grindbed in de tuin.
Vaiilant verkoopt allerlei (dure) accessoires, zoals een kap om de leiding, flex slangen haaks met koppelingen
Enz.
Na mijn idee is een flexslang helemaal niet nodig als de leiding meters gefixeert is in de grond. Een flexleiding is ook maar een zwakke schakel met verouderend rubber.
Hoe is jullie grondopstelling aangesloten en heb je er een foto van?
Vaiilant verkoopt allerlei (dure) accessoires, zoals een kap om de leiding, flex slangen haaks met koppelingen
Enz.
Na mijn idee is een flexslang helemaal niet nodig als de leiding meters gefixeert is in de grond. Een flexleiding is ook maar een zwakke schakel met verouderend rubber.
Bij mij zijn de buiten- (125/6) en binnenunit (MEH) aangesloten op elk hun eigen 3 fase groep in de meterkast, en worden dan ook met eigen bekabeling aangesloten (achter een eigen werkschakelaar).Cyrus The Virus schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:29:
Ik kreeg de vraag van iemand om mee te kijken naar een nieuwe installatie met een MEH en arotherm 105 3 fase systeem. Nu is de aanvoer 5x2.5mm2 maar als ik in de handleinding kijk staat er voor de MEH max 14A en voor de arotherm max 15A. Als dat allebei tegelijk voorkomt is 2.5mm2 niet genoeg want dat zou ook 20kW zijn.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
De Vaillant aansluitset is met rvs ribbelbuis, geen rubber dus. Het werkt wel veel makkelijker dan een vrij starre grondleiding exact uit te laten komenTechnician- schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:32:
Even wat vragen voor een VWL75/6 geplaatst op een grindbed in de tuin.
Enz.
De isolatie is wat dikker dan solarbuis volgens mij.
De kap om de leiding is volgens mij alleen zinvol bij muurmontage, anders komt het alsnog niet uit.
Ik kan me voorstellen dat het op plekken met strenge vorst erg nauw luistert en dan is het fijn als het af-fabriek allemaal goed past, maar voor hier vind ik het ook wat duur.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ja dat zou je eigenlijk wel willen, alleen is het heel lastig om nieuwe kabel te leggen naar de locatie waar de WP komt te staan. Er ligt nu 5x2.5mm2 dat zou genoeg moeten zijn voor alles gebaseerd op mijn eigen systeem. Maar kan alleen geen gecombineerd vermogen vinden in de handleiding.Question Mark schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:41:
[...]
Bij mij zijn de buiten- (125/6) en binnenunit (MEH) aangesloten op elk hun eigen 3 fase groep in de meterkast, en worden dan ook met eigen bekabeling aangesloten (achter een eigen werkschakelaar).
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Aah zo. Heb jij toevallig nog een foto van toen er werd aangesloten?Proton_ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:17:
[...]
De Vaillant aansluitset is met rvs ribbelbuis, geen rubber dus. Het werkt wel veel makkelijker dan een vrij starre grondleiding exact uit te laten komen
De isolatie is wat dikker dan solarbuis volgens mij.
De kap om de leiding is volgens mij alleen zinvol bij muurmontage, anders komt het alsnog niet uit.
Ik kan me voorstellen dat het op plekken met strenge vorst erg nauw luistert en dan is het fijn als het af-fabriek allemaal goed past, maar voor hier vind ik het ook wat duur.
Ik vind op de interwebs deze, is wel lekker eenvoudig KISS.
Maar mis dan wel de vorstbeveiligings (excuusklepjes)
/f/image/BHZmMM3hjHMXfV88ukblBFMz.webp?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Technician- op 10-06-2024 12:01 ]
Je kunt op de Duitse webshop een rechtstreekse pers koppeling kopen 11/4 naar 35mm buis. Evt. een 90 pers bocht er tussenzetten. Zo kun je ook de perskoppeling naar het Terrendis puntstuk persen. Allemaal tegen zeer schappelijke prijzen.Technician- schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:50:
[...]
Aah zo. Heb jij toevallig nog een foto van toen er werd aangesloten?
Ik vind op de interwebs deze, is wel lekker eenvoudig KISS.
Maar mis dan wel de vorstbeveiligings (excuusklepjes)
[Afbeelding]
Ik bestel gewoon uponor vanwege snelheid en gemak, maar weet dat uponor goed aansluit op grondleiding 32x2,9 door direct te persen. Dat scheel enorm veel lengte van de terrendis puntstukken en geld ook.anthon3 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:26:
[...]
Je kunt op de Duitse webshop een rechtstreekse pers koppeling kopen 11/4 naar 35mm buis. Evt. een 90 pers bocht er tussenzetten. Zo kun je ook de perskoppeling naar het Terrendis puntstuk persen. Allemaal tegen zeer schappelijke prijzen.
@Technician- bij mij zijn de Terrendis buizen rechtstreeks op de 75/6 aangesloten. M.a.w.: er is een koppelstuk op de Terrednis geperst en dat koppelstuk zit aan de WP. Maar vanwege de erg stugge Terrendis buis, kun je trillingen van de pomp voelen als je binnen de Terrendis buizen vast pakt. En dat wordt dan weer in bepaalde mate doorgegeven aan de vvw verdeler en buizen binnenshuis. Bij strenge vorst en tijdens defrosts hoor ik (vermoedelijk) daardoor soms een lichte brom in huis. In mijn geval niet erg storend, maar ik ga dat toch proberen op te lossen door een stuk flexibel tussen de WP en de Terrendis buizen te zetten. Hopelijk kom ik daar voor het stookseizoen nog aan toe.
Maar ik zou dus aanraden om direct een stuk flexibel te plaatsen.
Ok dit zijn goede tips. De standaard Vaillant oplossing is met 75cm te lang en te duur voor een grondopstelling vind ik dan.Franciesco schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:23:
@Technician- bij mij zijn de Terrendis buizen rechtstreeks op de 75/6 aangesloten. M.a.w.: er is een koppelstuk op de Terrednis geperst en dat koppelstuk zit aan de WP. Maar vanwege de erg stugge Terrendis buis, kun je trillingen van de pomp voelen als je binnen de Terrendis buizen vast pakt. En dat wordt dan weer in bepaalde mate doorgegeven aan de vvw verdeler en buizen binnenshuis. Bij strenge vorst en tijdens defrosts hoor ik (vermoedelijk) daardoor soms een lichte brom in huis. In mijn geval niet erg storend, maar ik ga dat toch proberen op te lossen door een stuk flexibel tussen de WP en de Terrendis buizen te zetten. Hopelijk kom ik daar voor het stookseizoen nog aan toe.
Sowieso, zie de foto hierboven, is het lastig een stuk flex kwijt te kunnen.
Klopt, maar als je een dus een 90 graden pers neemt ben je een stuk voordeliger uit en kun je ook zo strak werken als hierboven. Heima24 heeft veel van deze koppelingen voor een goede prijs.Technician- schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:27:
[...]
Ok dit zijn goede tips. De standaard Vaillant oplossing is met 75cm te lang en te duur voor een grondopstelling vind ik dan.
Sowieso, zie de foto hierboven, is het lastig een stuk flex kwijt te kunnen.
@Technician- zelf heb ik de onderstaande rvs flex leidingen besteld, maar dus nog niet gemonteerd.
Deze lijken erg flexibel. Als ik me niet vergis zijn er hier anderen die ze ook gebruiken.
https://edelstahlwellrohr...5mm-1000m-IG-IG/AEW-32111
Deze lijken erg flexibel. Als ik me niet vergis zijn er hier anderen die ze ook gebruiken.
https://edelstahlwellrohr...5mm-1000m-IG-IG/AEW-32111
@Technician-
Deze is denk ik het handigst om op een buitenleiding te zetten, die is geen 75 cm.
Ik denk dat de 75 cm variant handig is om meteen door een muur te gaan.
Om trillingsvrij te werken heb je toch wel iets van overlengte en een bocht nodig.
Deze is denk ik het handigst om op een buitenleiding te zetten, die is geen 75 cm.
Ik denk dat de 75 cm variant handig is om meteen door een muur te gaan.
Om trillingsvrij te werken heb je toch wel iets van overlengte en een bocht nodig.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
doorgaans 3 dagen in huisTechnician- schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:32:
[...]
Ik bestel gewoon uponor vanwege snelheid en gemak, maar weet dat uponor goed aansluit op grondleiding 32x2,9 door direct te persen. Dat scheel enorm veel lengte van de terrendis puntstukken en geld ook.
Hallo, ik krijg na een stroomuitval de volgende foutmelding: F.1240 Systemschemacode niet correct. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Vriendelijke groeten Johan
Maar jij hebt dus gewoon “star” aangesloten met kunstof via een bocht op de warmtepomp.anthon3 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:54:
[...]
Klopt, maar als je een dus een 90 graden pers neemt ben je een stuk voordeliger uit en kun je ook zo strak werken als hierboven. Heima24 heeft veel van deze koppelingen voor een goede prijs.
Al dat flex, en rvs ribbelbuis is mooi maar je weet nooit hoe zich dat houdt na 5 jaar ofzo, met uitzetten en krimpen is het toch een zwakke schakel.
Ben ik niet helemaal met je eens... Ik plaats iedere monoblock met flexibele leidingen en nooit een probleem gehad.Technician- schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:26:
[...]
Maar jij hebt dus gewoon “star” aangesloten met kunstof via een bocht op de warmtepomp.
Al dat flex, en rvs ribbelbuis is mooi maar je weet nooit hoe zich dat houdt na 5 jaar ofzo, met uitzetten en krimpen is het toch een zwakke schakel.
Juist met starre leidingen direct op een warmtepomp buiten zou ik wat terughoudender zijn..
Daarnaast lijkt juist een flexibele leiding zich te hebben bewegen als het gaat om uitzetten/krimpen/bewegen etc.. denk eens aan de solar-thermie installaties, allemaal met rvs ribbelbuis aangesloten, zeer hoge temperaturen gaan er doorheen en geen problemen...
Laat ik nou juist daar veel lekkages van hebben gezien…solar, maar ook klimaatplafonds. Daar schrijven ze voor binnen de 10jaar alle flexibel te vervangen door veroudering rubbers. Beetje klimaat plafond zitten al snel 500 slangen in.BjornHero schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:43:
[...]
Ben ik niet helemaal met je eens... Ik plaats iedere monoblock met flexibele leidingen en nooit een probleem gehad.
Juist met starre leidingen direct op een warmtepomp buiten zou ik wat terughoudender zijn..
Daarnaast lijkt juist een flexibele leiding zich te hebben bewegen als het gaat om uitzetten/krimpen/bewegen etc.. denk eens aan de solar-thermie installaties, allemaal met rvs ribbelbuis aangesloten, zeer hoge temperaturen gaan er doorheen en geen problemen...
Zelfde bij inductie units en dergelijke.
Bij RVS-flex zie je alleen dat gevlechte omhulsel maar uiteindelijk is het een rubber (soort) slang.
Maar misschien gaan we off-topic, je opmerking is duidelijk en ben wel overtuigd. Een RVS ansi304 flex kort lijkt me het beste.
[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 10-06-2024 21:49 ]
Rvs ribbelslang dan. Geen rubber, wel de flexibiliteit die bij het aansluiten van pss komt. En ook door Vaillant zelf als accessoire beschikbaar.
[ Voor 22% gewijzigd door _ferry_ op 10-06-2024 21:03 ]
Ja. Met de SMA Home Manager 2.0. Die stuurt automatisch bij surplus PV mijn Vaillant warmtepomp aan om de SWW voorraad extra warm te maken.BjornHero schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:43:
[...]
Gebruik je eebus actief?
Zoja, met welke manager (SolarEdge/sma?)
En welke mogelijkheden biedt dit en gebruik jij?
Als je een buffervat hebt, kan ie ook dat extra verwarmen.
mooi man, midden juni en gewoon de warmtepomp aan 
ik zit een beetje met het minimale vermogen. Ik ben eigenlijk niet onder de ca 2300W kunnen komen (bij deze temperaturen)
Is dat een beetje volgens verwachting van een AroTHERM plus 55/6?
Moment van inschakelen ruimte temp 20.9, buiten 8.5.
/f/image/KOEFtwWqvg4RH3spJHWJ2Adn.png?f=fotoalbum_large)
ik zit een beetje met het minimale vermogen. Ik ben eigenlijk niet onder de ca 2300W kunnen komen (bij deze temperaturen)
/f/image/KOEFtwWqvg4RH3spJHWJ2Adn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/leuLeU2f1fVH0uUN5nWvUfzs.png?f=fotoalbum_large)
Ziet er voor een 55/6 heel normaal uit. Veel lager dan 400W opgenomen vermogen ga je daarmee niet komen.
@Proim Ondertussen al iets later, maar heb het een beetje in de gaten voor je gehouden. Bij mij blijft hij echt heel netjes op de waardes waar hij op stond (maand en totaal, dag is sinds de aanpassingen op 0 gekomen en gebleven.) Bij mij dus geen 11kwh in de gegevens.Proim schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:57:
[...]
Het lijkt mij ook niet logisch, maar toch ik om de x aantal dagen er een kWh bijkomen, met als eindtotaal 11 kWh als 'vebruik afgelopen maand'. Terwijl ik echt 100% zeker ben dat er geen warmtevraag was, ik heb hem zelfs helemaal uitgezet...
--edit is de h van hour bij kwh--
*kWhJoJo85 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:54:
[...]
@Proim Ondertussen al iets later, maar heb het een beetje in de gaten voor je gehouden. Bij mij blijft hij echt heel netjes op de waardes waar hij op stond (maand en totaal, dag is sinds de aanpassingen op 0 gekomen en gebleven.) Bij mij dus geen 11kw in de gegevens.
En met fluisterbedrijf ingeschakeld ?paQ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:42:
mooi man, midden juni en gewoon de warmtepomp aan
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
zou dat wat uitmaken denk je?
Hij zit al aan zijn minimale snelheid.
Wel bloedirritant trouwens dat je dat alleen in een schema kunt regelen
[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 12-06-2024 11:20 ]
@paQ Bij relatief hoge buitentemperaturen heb je nu eenmaal een hoge COP (6 in je plaatje) dus hoog thermisch vermogen op minimale modulatie. Lagere modulatie levert geen hogere COP op, want vast verbruik van elektronica, pompen gaat dan domineren dus het is energetisch ook niet zinvol.
Hij perst er nog een run van bijna 3 uur uit, dus welk gedrag zou je precies anders willen zien?
Hij perst er nog een run van bijna 3 uur uit, dus welk gedrag zou je precies anders willen zien?
[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 12-06-2024 11:43 ]
Was eigenlijk alleen benieuwd of dit idd het minimale was.Proton_ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:42:
@paQ Bij relatief hoge buitentemperaturen heb je nu eenmaal een hoge COP (6 in je plaatje) dus hoog thermisch vermogen op minimale modulatie. Lagere modulatie levert geen hogere COP op, want vast verbruik van elektronica, pompen gaat dan domineren dus het is energetisch ook niet zinvol.
Komende van een ThermaV, die kan een stuk verder terugmoduleren. Dan zou het minimale vermogen bij een 7kW ca 1700W zijn. Zodoende
(Leverde idd niet noodzakelijk het beste COP )
fluisterbedrijf vlak je de startpiek af? = Langere run?paQ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:19:
[...]
zou dat wat uitmaken denk je?
Hij zit al aan zijn minimale snelheid.
Wel bloedirritant trouwens dat je dat alleen in een schema kunt regelen(of zie ik iets over het hoofd?)
Is een poging waard natuurlijk. Maar baal wel dat je dat niet gewoon aan of uit kunt zetten.mr_evil08 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:29:
[...]
fluisterbedrijf vlak je de startpiek af? = Langere run?
Omdat de gebruiker het niet snapt en boos de installateur gaat bellen als zijn woning niet warm wordt terwijl hij zelf aan heeft zitten kloten.paQ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:30:
[...]
Is een poging waard natuurlijk. Maar baal wel dat je dat niet gewoon aan of uit kunt zetten.
En vanwege geluidseisen afschermen voor de gebruiker zodat de pomp in de nacht niet kan brullen.
Die 40db eis in de nacht zeg maar.
[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 12-06-2024 13:00 ]
sja dat is dan een keuze van Vaillant.mr_evil08 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:53:
[...]
Omdat de gebruiker het niet snapt en boos de installateur gaat bellen als zijn woning niet warm wordt terwijl hij zelf aan heeft zitten kloten.
En vanwege geluidseisen afschermen voor de gebruiker zodat de pomp in de nacht niet kan brullen.
Die 40db eis in de nacht zeg maar.
Ik kan zelfs in ebus geen setting vinden om het te overrulen (van het schema)
Anyway, ik zal het eens aanzetten op elke dag, en silent op 60%. Mocht het morgenochtend weer veel afkoelen dan zet ik hem eens aan.
De stuurmodule VWZ AI moet die achter dezelfde automaat als de WP? Of mag achter ander groep?
Stel de VWZ AI valt uit tijdens -15, werken zaken als vorst preventie nog wel als de WP zelf stroom heeft?
Stel de VWZ AI valt uit tijdens -15, werken zaken als vorst preventie nog wel als de WP zelf stroom heeft?
@mr_evil08 zonder de Ai Plus doet de WP niets zover ik weet.
Zelf heb ik hem op dezelfde groep/achter dezelfde automaat zitten als de WP (een 75/6 in mijn geval) en de VRC720.
Zelf heb ik hem op dezelfde groep/achter dezelfde automaat zitten als de WP (een 75/6 in mijn geval) en de VRC720.
IK heb thuis zelf de Vaillant dure aansluitset. Maar bij mijn laatste installatie had ik voldoende ruimte om een 32mm in een schuine bocht weg te leggen. Als je in de lengte van de warmptepomp de grondleiding hebt liggen is dit goed te doen.Technician- schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:26:
[...]
Maar jij hebt dus gewoon “star” aangesloten met kunstof via een bocht op de warmtepomp.
Hier staat het alweer op 4 kWh voor deze maand... aan verwarming dus terwijl die 100% zeker volledig uit staat en het ook niet nodig zou geweest zijn.JoJo85 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:54:
[...]
@Proim Ondertussen al iets later, maar heb het een beetje in de gaten voor je gehouden. Bij mij blijft hij echt heel netjes op de waardes waar hij op stond (maand en totaal, dag is sinds de aanpassingen op 0 gekomen en gebleven.) Bij mij dus geen 11kwh in de gegevens.
--edit is de h van hour bij kwh--
Ik hoop dat het misschien verkeerd wordt gemeten of afgelezen bij het opwarmen van het SWW.
Goedenavond. Door een verkeerde handeling van onze elektrieker kreeg onze 230v een stroomstoot van 400v. Gevolg kapotte prinplaten, kapotte condesator, kapotte ventilatoren,... Ze gaan alles wel vervangen maar vraag mij af of er ook blijvende schade kan zijn of een inkorting van de levensduur? Vriendelijke groeten Johan
Was dat tijdens het plaatsen van een nieuwe wp?JohanOP schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:39:
Goedenavond. Door een verkeerde handeling van onze elektrieker kreeg onze 230v een stroomstoot van 400v. Gevolg kapotte prinplaten, kapotte condesator, kapotte ventilatoren,... Ze gaan alles wel vervangen maar vraag mij af of er ook blijvende schade kan zijn of een inkorting van de levensduur? Vriendelijke groeten Johan
Ik heb in de maand mei ook 11kWh verbruikt aan verwarming volgens de app terwijl die hele maand op uit heeft gestaan vrij bijzonder moet ik zeggen.Proim schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:26:
Ik lees op de thermostaat af dat hij deze maand 11 kWh aan elektriciteit heeft verbruikt (voor verwarming), zonder dat er iets van warmtevraag is geweest. Is dit gewoon het sluimerverbruik?
Ter referentie: Bij mij verbruikt de opstelling (vwzai en arotherm+) zonder warmtevraag continu 11 Watt. Daarmee totaal 8,7 kWh in mei.
[ Voor 6% gewijzigd door Speedfight op 17-06-2024 09:39 ]
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Hier hetzelfde. Dit is dus nog exclusief de VR941 module.Speedfight schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:39:
Ter referentie: Bij mij verbruikt de opstelling (vwzai en arotherm+) zonder warmtevraag continu 11 Watt. Daarmee totaal 8,7 kWh in mei.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Maar de vraag is: wordt dit vermeld onder "verwarmen"? Want daar heeft men het veelvuldig over namelijk.Speedfight schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:39:
Klopt telt mee als verwarmen. COP 1 ;-)MooDyBLueS schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:32:
[...]
Maar de vraag is: wordt dit vermeld onder "verwarmen"? Want daar heeft men het veelvuldig over namelijk.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
+1, telt mee voor verwarmen. Hierdoor daalt de COP ook bij lage verwarmingsbehoefte, het stilstandsverlies telt dan harder mee. Dit al wel eerder genoemd. Snap eerlijk gezegd niet waarom dit steeds terugkomt. Volgens mij kan @Proim dit hoofdstuk nu sluiten.
Ik lees hier al even mee en was het nochtans nog nooit tegengekomen dat er toch verbruik te zien is bij "verwarmen" als er niet verwarmd wordt...bensss schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:47:
[...]
+1, telt mee voor verwarmen. Hierdoor daalt de COP ook bij lage verwarmingsbehoefte, het stilstandsverlies telt dan harder mee. Dit al wel eerder genoemd. Snap eerlijk gezegd niet waarom dit steeds terugkomt. Volgens mij kan @Proim dit hoofdstuk nu sluiten.
Nuja, als het dat is dan is mijn vraag opgelost.
Mijn VRC720 registreert dit alleen als stroomverbruik (voor verwarmen en voor totale installatie), niet als milieuopbrengst (=0kWh voor deze maand en vorige maand).
Nu is bekend dat warmteopbrengst=stroomverbruik+milieuopbrengst. Dus voor de maanden dat de WP niks doet: warmteopbrengst=stroomverbruik. En dus COP 1 inderdaad
Ze zijn 2-3 dagen bij mijn schoonouders bezig geweest met de Arotherm Plus te installeren.
Echter gisteren kreeg ik telefoon van mijn schoonvader dat het niet werkt en de installateurs het niet opgelost krijgen.
Het is een arotherm plus (Arotherm Plus VWL A 75/6 230V S2 7,00KW) met een unitower (Unitower VIH QW 190/6 E), de sturing is mbv VRC 720f/3 (met buiten sensor en internet module VR 940f).
Als ik door de menus ga zie ik niets meteen verkeerd (systeem schema staat op 8 ). Als ik test programma's draai krijg ik de buiten unit aan het draaien. Ik krijg zelfs CV water opgewarmd (wat moeilijk was met deze temperaturen..
Echter ik krijg op geen enkele manier het SWW opgewarmd - immersion heater test, temp verhogen, anti legionalla....
Als ik boost gebruik krijg ik soms het kraantje maar na... 2 min verdwijnt het, het rapporteert het water gewoon als 17c dus de sensor lijkt me wel te werken. Ik heb ook de drieweg kraan zien 'draaien'.
Hetgene wat ik ook nog wou vragen er zit een 18l retourvat in ik vind dat deze veel 'lawaai' maakt - precies of er nog veel lucht in zit - is dit herkenbaar?
Echter gisteren kreeg ik telefoon van mijn schoonvader dat het niet werkt en de installateurs het niet opgelost krijgen.
Het is een arotherm plus (Arotherm Plus VWL A 75/6 230V S2 7,00KW) met een unitower (Unitower VIH QW 190/6 E), de sturing is mbv VRC 720f/3 (met buiten sensor en internet module VR 940f).
Als ik door de menus ga zie ik niets meteen verkeerd (systeem schema staat op 8 ). Als ik test programma's draai krijg ik de buiten unit aan het draaien. Ik krijg zelfs CV water opgewarmd (wat moeilijk was met deze temperaturen..
Echter ik krijg op geen enkele manier het SWW opgewarmd - immersion heater test, temp verhogen, anti legionalla....
Als ik boost gebruik krijg ik soms het kraantje maar na... 2 min verdwijnt het, het rapporteert het water gewoon als 17c dus de sensor lijkt me wel te werken. Ik heb ook de drieweg kraan zien 'draaien'.
Hetgene wat ik ook nog wou vragen er zit een 18l retourvat in ik vind dat deze veel 'lawaai' maakt - precies of er nog veel lucht in zit - is dit herkenbaar?
[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 18-06-2024 09:19 ]
Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be
Hebben ze het systeem gevuld met de 3-weg klep in de goede positie? Staat in de handleiding.Icekiller2k6 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:06:
Ze zijn 2-3 dagen bij mijn schoonouders bezig geweest met de Arotherm Plus te installeren.
Als ik door de menus ga zie ik niets meteen verkeerd (systeem schema staat op. Als ik test programma's draai krijg ik de buiten unit aan het draaien. Ik krijg zelfs CV water opgewarmd (wat moeilijk was met deze temperaturen..
En daarnaast zit er een blauwe soort knop bij het vul/aflaat gebeuren onderaan, kijk of die in de goede richting staat.
De automatische ontluchter zit bovenin de uniTower.
-------------------------------
Ik heb nu al een week of 4 de verwarming gewoon uit staan, COP van 3 op SWW. Best netjes maar ik heb de delta voor het verwarmen dan ook op 1 graden staan en voor de rest op eco modus. Dat gaat in de winter natuurlijk niet. Vat wordt tot 52 graden verwarmd. Minder zou ook wel kunnen (dacht dat het vat leeg was met douchen maar de thermostaatkraan kon gewoon niet minder mengen

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Dus:Icekiller2k6 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:06:
* het probleem is dat er niet automatisch SWW wordt gemaakt
* er zijn geen storingen op de unitower of de thermostaat zichtbaar.
Doet verwarming het wel?
MENU → INSTELLINGEN → Installateurniveau → Installatieconfiguratie → Warm water instellingen gecheckt?
@Proton_
Inderdaad
- Geen foutmeldingen
- Warm water settings staan zoals ik zie gewoon allemaal juist
Ik kon water van CV triggeren en laten rond gaan - leidingen werden warm
edit
ok persoon van Vaillant is langsgeweest... de installateur had kraantje voor circuit van SWW spiraal niet open gedaan.. (installateur: dat heb ik nog nooit moeten doen!)
Edit2:
De buiten unit is aangesloten op 1 fase 16a.
Unitower hebben ze aangesloten op 1 fase. Mag ik deze gewoon veranderen naar 3 fase ? Zodat ik weg kan met verbruik over de 3 fases?
Inderdaad
- Geen foutmeldingen
edit
ok persoon van Vaillant is langsgeweest... de installateur had kraantje voor circuit van SWW spiraal niet open gedaan.. (installateur: dat heb ik nog nooit moeten doen!)
Edit2:
Unitower hebben ze aangesloten op 1 fase. Mag ik deze gewoon veranderen naar 3 fase ? Zodat ik weg kan met verbruik over de 3 fases?
[ Voor 77% gewijzigd door Icekiller2k6 op 19-06-2024 08:16 ]
Een 1 fase toestel kun je toch niet op 3 fase aansluiten.
snameroc
Vermoed dat bedoelt wordt dat de aansluitingen op de fases verdeeld worden.snameroc schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 23:07:
Een 1 fase toestel kun je toch niet op 3 fase aansluiten.
Ik heb een 75/5. Buitenunit op 1 fase, binnenunit op 3 fase. Voor de monobloc versie surf ik het niet te zeggen.
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
@edit2; ja, je kunt de binnenunit (unitower plus) "gewoon" op 3 fase aansluiten. Moet je wel even de instellingen aan passen naar 400v - 6 kw buh.Icekiller2k6 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:14:
@Proton_
Inderdaad
- Geen foutmeldingen
edit
Edit2:
Dit zorgt er enkel voor dat je backupheater 3 fases gebruikt, je buitenunit (75/6) is en blijft een 1 fase apparaat.
Volgens mij hangt dat er vanaf welk type je hebt. Je hebt de unitower plus met en zonder E’tje achter het modelnummer. Alleen die met E heeft een BUH. Zo was het mij in ieder geval door de verkoper verteldBjornHero schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 23:25:
[...]
@edit2; ja, je kunt de binnenunit (unitower plus) "gewoon" op 3 fase aansluiten. Moet je wel even de instellingen aan passen naar 400v - 6 kw buh.
@ZenMonkey Unitower VIH QW 190/6 E het is de E het stond op 6 KW ingesteld waardoor de vaillant controleur in zijn haar krabte... (was op 1 fase 16a afgezekerd)
[ Voor 10% gewijzigd door Icekiller2k6 op 21-06-2024 14:30 ]
Hello tweakers,
Ik ben momenteel de draad even (letterlijk/figuurlijk) kwijt
Het lukt me maar niet om mijn "setje" werkend te krijgen namelijk. Het betreft een hybride opstelling van een Ecotec Exclusive en een Arotherm plus.
Mijn configuratie is alsvolgt:
-Arotherm 55/6
-Ecotec Exclusive VHR25/36 (met VR32/3)
-CV en WP op een minibuffer aangesloten
-VWZ AI (MB3)
-VRC720f (via een bijbehorend basestation, met draadloze buitenvoeler, dat zit ingeplugd in de ketel)
En dat alles via een VR921 met de buitenwereld verbonden.
Ik gebruik dit (systeem-)schema(code 8 ) van Vaillant:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/439uk59TnclucMJWZi8Oi7zW.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N4HB4tJg4hCJf5LEcu6PLSjM.jpg?f=user_large)
Dit schema komt uit de installatiebundel maar ik kan dit niet echt plaatsen. Linksonder ziet het er naar uit dat de arotherm niet via ebus is aangesloten en rechtsboven weer wel..
Tevens wordt de ketel op z'n eigen busaansluiting aangesloten en niet op de VR32/3, echter rechtsboven is die VR32/3 ineens weer in beeld
/f/image/c6C0BMsZ4s2xM77wALFnMznQ.png?f=fotoalbum_large)
Installatieassistent op de VWZ doorlopen zonder probleem.
Zodra ik de installatie-assistent op de VRC720f doorloop eindigt hij met dit::no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t3UgHe18CjbskQ5mkuPovkBo.jpg?f=user_large)
Volgens Vaillant zou ik dit moeten verwachten:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JHsldnisNqJgfeknpiq08KuV.jpg?f=user_large)
De warmtepomp en de regelmodule ontbreken dus in het verhaal.
Ik heb het idee dat het ergens in de (e)bus bekabeling zit. Nou is de handleiding een beetje vaag (IMHO) dus ik heb er dit van gebrouwen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6O3VGyX15eQtksEXu5990KOo.jpg?f=user_large)
Het basisstation krijgt z'n voeding vanuit de ketel, zit geen ebus aansluiting op. Ketel, VWZ AI, VR921 hangen allen in dezelfde ruimte.
Ik heb een lasdoosje geplaatst en had eerst alles lekker in ster aan elkaar geknoopt. Totdat m'n overvolle brein bedacht dat het een bus netwerk moest zijn en geen ster...
Ik gebruik overigens 2x1mm2 VMVL
Dus nu zit het zo:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jsi5P7vF1TzDAyq3jAS7iFEm.jpg?f=user_large)
Het mocht allemaal niet baten, ik zie overduidelijk iets over het hoofd maar kan er momenteel even niet de vinger op leggen.
Ziet iemand waar ik de fout in ga in dit verhaal?
Ik ben momenteel de draad even (letterlijk/figuurlijk) kwijt
-Arotherm 55/6
-VWZ AI (MB3)
-VRC720f (via een bijbehorend basestation, met draadloze buitenvoeler, dat zit ingeplugd in de ketel)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/439uk59TnclucMJWZi8Oi7zW.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N4HB4tJg4hCJf5LEcu6PLSjM.jpg?f=user_large)
Dit schema komt uit de installatiebundel maar ik kan dit niet echt plaatsen. Linksonder ziet het er naar uit dat de arotherm niet via ebus is aangesloten en rechtsboven weer wel..
Tevens wordt de ketel op z'n eigen busaansluiting aangesloten en niet op de VR32/3, echter rechtsboven is die VR32/3 ineens weer in beeld
/f/image/c6C0BMsZ4s2xM77wALFnMznQ.png?f=fotoalbum_large)
Zodra ik de installatie-assistent op de VRC720f doorloop eindigt hij met dit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t3UgHe18CjbskQ5mkuPovkBo.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JHsldnisNqJgfeknpiq08KuV.jpg?f=user_large)
Ik heb het idee dat het ergens in de (e)bus bekabeling zit. Nou is de handleiding een beetje vaag (IMHO) dus ik heb er dit van gebrouwen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6O3VGyX15eQtksEXu5990KOo.jpg?f=user_large)
Het basisstation krijgt z'n voeding vanuit de ketel, zit geen ebus aansluiting op. Ketel, VWZ AI, VR921 hangen allen in dezelfde ruimte.
Ik heb een lasdoosje geplaatst en had eerst alles lekker in ster aan elkaar geknoopt. Totdat m'n overvolle brein bedacht dat het een bus netwerk moest zijn en geen ster...
Dus nu zit het zo:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jsi5P7vF1TzDAyq3jAS7iFEm.jpg?f=user_large)
Het mocht allemaal niet baten, ik zie overduidelijk iets over het hoofd maar kan er momenteel even niet de vinger op leggen.
[ Voor 10% gewijzigd door Remar65 op 21-06-2024 18:27 ]
Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW)
@Remar65 Ik zou als eerste gaan uitzoeken waarom de VWZ Ai niet zichtbaar is. Deze heet zoals ook in de manual aangegeven: Wp-regelmodule.
De basis installatiestappen in de VWZ Ai zijn doorlopen?
En dus nog even de bedrading nakijken of dit juist aangesloten zit.
De basis installatiestappen in de VWZ Ai zijn doorlopen?
En dus nog even de bedrading nakijken of dit juist aangesloten zit.
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Die base van je draadloze thermostaat moet op je centrale ebus zitten.Remar65 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:44:
Hello tweakers,
Ik ben momenteel de draad even (letterlijk/figuurlijk) kwijtHet lukt me maar niet om mijn "setje" werkend te krijgen namelijk. Het betreft een hybride opstelling van een Ecotec Exclusive en een Arotherm plus.
-Arotherm 55/6
-VWZ AI (MB3)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tevens wordt de ketel op z'n eigen busaansluiting aangesloten en niet op de VR32/3, echter rechtsboven is die VR32/3 ineens weer in beeld![]()
[Afbeelding]
Zodra ik de installatie-assistent op de VRC720f doorloop eindigt hij met dit:[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus nu zit het zo:
[Afbeelding]
(Stekkertje uit groene blokje, met stukje kabel bij de rest van je ebus knopen)
Nu zie je alleen;
Cv-Ketel, thermostaat en ontvanger van thermostaat.
Als je dat hebt gedaan; kijken naarde instelling van je vr32/3
Ik ben eerst eens wat chinees eten gaan halen en heb dat met een biertje (2) erbij naar binnen gewerkt.BjornHero schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:02:
[...]
Die base van je draadloze thermostaat moet op je centrale ebus zitten.
(Stekkertje uit groene blokje, met stukje kabel bij de rest van je ebus knopen)
Nu zie je alleen;
Cv-Ketel, thermostaat en ontvanger van thermostaat.
Als je dat hebt gedaan; kijken naarde instelling van je vr32/3
Tijdens het diner kreeg ik in een openbaring te zien dat het basisstation wel eens niet op een ebus kon zitten maar gewoon op een voeding vanuit de ketel en dat het dan niet communiceert met de module en WP
Nu lees ik jouw reactie en heb even snel het e.e.a. aangepast. En voila, dat deel doet het nu. Ik zie nu wat ik volgens Vaillant zou moeten zien
Dus thanks!
Morgen verder met de instellingen en kijken of de WP iets gaat doen.
Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW)
Een aantal maanden geleden heb ik hier hulp gevraagd omdat de externe (circulatie)pomp (die wordt aangestuurd door de binnenunit) op onverklaarbare wijze ‘s nachts niet draaide, waardoor de vloerverwarming dus ook niks deed en het huis afkoelde.
Na 3 interventies door Vaillant is het probleem eindelijk opgelost door de laatste monteur. Het probleem zit blijkbaar in de thermostaat VRC720 die volgens de monteur eigenlijk een dergelijke setup niet kan aansturen. Hij heeft een workaround toegepast door twee zones te creëren in de thermostaat, waarbij de externe (circulatie)pomp in de tweede zone wordt ingesteld. Beide zones moeten dan op dezelfde wenstemperatuur ingesteld worden en dan wordt de externe pomp wel correct aangestuurd (lees: aan als er warmtevraag is, uit wanneer geen warmtevraag ipv overdag continue aan en ‘s nachts uit).
Alternatief zou zijn om er een extra sturingseenheid bij de binnenunit te plaatsen (€€).
Wie weet kan dit ooit iemand met hetzelfde probleem verder helpen.
Na 3 interventies door Vaillant is het probleem eindelijk opgelost door de laatste monteur. Het probleem zit blijkbaar in de thermostaat VRC720 die volgens de monteur eigenlijk een dergelijke setup niet kan aansturen. Hij heeft een workaround toegepast door twee zones te creëren in de thermostaat, waarbij de externe (circulatie)pomp in de tweede zone wordt ingesteld. Beide zones moeten dan op dezelfde wenstemperatuur ingesteld worden en dan wordt de externe pomp wel correct aangestuurd (lees: aan als er warmtevraag is, uit wanneer geen warmtevraag ipv overdag continue aan en ‘s nachts uit).
Alternatief zou zijn om er een extra sturingseenheid bij de binnenunit te plaatsen (€€).
Wie weet kan dit ooit iemand met hetzelfde probleem verder helpen.
Vanmorgen de zaak maar eens opgestart.
Na wat kleine problemen ( de retouren van m'n nieuwe open VV-verdeler vergeten open te draaien
) draait de WP nu netjes volgens mij.
Om te kunnen testen even wat settings gewijzigd en de thermostaat een graadje of twee omhoog gezet.
Hij draait mijns inziens wel netjes zo:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/McXceNQgbBXej616YeVvOAuF.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6CWBwDF7cOYTC3kgYIDPVGSR.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VDuBmGfKxKduv07rXT4Mi1Q9.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TqVh08fYx5Tv2IDo6wrNrYmk.jpg?f=user_large)
/f/image/QSqCKoVMUxct4pYG5YhQOyK8.png?f=fotoalbum_large)
Ik merk alleen dat er wel een verschil zit tussen wat de VRC720f als aanvoertemperatuur wenst en wat de WP denkt te moeten leveren:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RicR6LwWYCwKspLv90uZ1PwO.jpg?f=user_large)
Iemand een idee waar dat verschil vandaan zou kunnen komen?
Ik wil namelijk voorkomen dat de WP in de winterperiode zelf gaat bepalen wat z'n aanvoertemperatuur wordt. M'n vloerverwarming vindt 38 graden wel voldoende namelijk
Na wat kleine problemen ( de retouren van m'n nieuwe open VV-verdeler vergeten open te draaien

Om te kunnen testen even wat settings gewijzigd en de thermostaat een graadje of twee omhoog gezet.
Hij draait mijns inziens wel netjes zo:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/McXceNQgbBXej616YeVvOAuF.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6CWBwDF7cOYTC3kgYIDPVGSR.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VDuBmGfKxKduv07rXT4Mi1Q9.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TqVh08fYx5Tv2IDo6wrNrYmk.jpg?f=user_large)
/f/image/QSqCKoVMUxct4pYG5YhQOyK8.png?f=fotoalbum_large)
Ik merk alleen dat er wel een verschil zit tussen wat de VRC720f als aanvoertemperatuur wenst en wat de WP denkt te moeten leveren:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RicR6LwWYCwKspLv90uZ1PwO.jpg?f=user_large)
Ik wil namelijk voorkomen dat de WP in de winterperiode zelf gaat bepalen wat z'n aanvoertemperatuur wordt. M'n vloerverwarming vindt 38 graden wel voldoende namelijk
De aanvoer temp is een gevolg van de buiten temp en de stooklijn instelling, of bedoel je dat niet?
snameroc
Dat zou je wel denken. Maar ik vat niet dat de WP de thermostaat niet volgt. Die stooklijn en buitentemperatuur worden gemonitord door de VRC720f, toch?snameroc schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 08:57:
De aanvoer temp is een gevolg van de buiten temp en de stooklijn instelling, of bedoel je dat niet?
Die thermostaat wil in dit geval op dit moment 25 graden aanvoer en de WP begon met 36 om nu met 26,5 inmiddels redelijk bijgetrokken te zijn. Ik zou gewoon denken, lever direct wat gevraagd wordt (dat doet/deed de ketel namelijk wel)
Misschien is dit ook niet echt het moment om te gaan lopen rommelen met instellingen, de temperatuur buiten begint inmiddels op te lopen en binnen ook.
[ Voor 5% gewijzigd door Remar65 op 22-06-2024 09:25 ]
@Remar65 Is er een (belangrijk) verschil tussen plaatje 2 en plaatje 3?
Voor de rest: Ik denk dat de compressor (ook bij andere wp's)
in eerste instantie met een (iets) hoger toerental start.
Dat doet een cv-ketel trouwens ook, maar om andere reden.
Voor de rest: Ik denk dat de compressor (ook bij andere wp's)
in eerste instantie met een (iets) hoger toerental start.
Dat doet een cv-ketel trouwens ook, maar om andere reden.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
@Remar65 Je circuit regelt op 26 graden op VF1 in je "minibuffer" open verdeler.
Om dat voor elkaar te krijgen is blijkbaar 27.5 graden op de warmtepomp-aanvoersensor nodig.
Kan een opwarmding of kleine sensorafwijking zijn.
Lijkt me niet zorgwekkend.
Mocht het meer dan twee graden worden, dan even verder kijken.
Om dat voor elkaar te krijgen is blijkbaar 27.5 graden op de warmtepomp-aanvoersensor nodig.
Daar is een functie voor die je aan kunt zetten. Ik dacht ruimte temperatuur compensatie uit, aan en uitgebreid. Met uitgebreid wordt de wp uitgeschakeld als je boven de wenstemp zit.Remar65 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:23:
[...]
Dat zou je wel denken. Maar ik vat niet dat de WP de thermostaat niet volgt. Die stooklijn en buitentemperatuur worden gemonitord door de VRC720f, toch?
Die thermostaat wil in dit geval op dit moment 25 graden aanvoer en de WP begon met 36 om nu met 26,5 inmiddels redelijk bijgetrokken te zijn. Ik zou gewoon denken, lever direct wat gevraagd wordt (dat doet/deed de ketel namelijk wel)
Misschien is dit ook niet echt het moment om te gaan lopen rommelen met instellingen, de temperatuur buiten begint inmiddels op te lopen en binnen ook.
snameroc
Hallo Tweakers,
Veel van jullie in dit topic zijn mij al voorgegaan! Nu overweeg ik om zelf ook een aroTherm te plaatsen. Ik heb behoorlijk veel overproductie van mijn zonnepanelen (35 stuks op zuid) en de energiemaatschappijen maken er tegenwoordig ook een potje van.
Ik heb onlangs een installateur over de vloer gehad en die heeft een offerte gemaakt voor een Itho Daalderop WP + buffervat + 200L boiler waar ik stijl van achterover ben gevallen. Ging dik over de 20K heen.
Nu heb ik een vrijstaande A+ label woning uit 2019 met een gasverbruik van circa 1100m3 voor verwarmen en warm water. Ik zou graag een AroTHERM WP + Unistor boiler willen laten zetten (geen buffervat, meer dan voldoende vloeroppervlak VVW).
Als ik zelf wat materialen bij elkaar optel (Vaillant AroTHERM VWL 75/6A, Unitower 190L, Sensocomfort, elektrische anode) kom ik uit op een bedrag tussen de 9-10K. Tel daarbij 2K aan diverse onderdelen en 3K aan installatiekosten en dat kom ik op een heel andere eindprijs van 15K uit.
Twee vragen:
1) Is het volgens jullie mogelijk om een dergelijke installatie voor die prijs geleverd en geplaatst te krijgen?
Wat heeft het jullie ongeveer gekost?
2) Overigens vind ik de business case nog steeds lastig te maken gelet op de levensduur (15 jaar?) van de WP. Mijn laatste jaarafrekening voor gas was €1800. Er zal nog steeds een deel van de electra van de grid moeten komen (na einde saldering in 2027) en 15K op 15 jaar is ook €1.000 per jaar afschrijving. Hoe hebben jullie de business case rond gerekend?
Alvast dank voor het meedenken en jullie feedback!
Veel van jullie in dit topic zijn mij al voorgegaan! Nu overweeg ik om zelf ook een aroTherm te plaatsen. Ik heb behoorlijk veel overproductie van mijn zonnepanelen (35 stuks op zuid) en de energiemaatschappijen maken er tegenwoordig ook een potje van.
Ik heb onlangs een installateur over de vloer gehad en die heeft een offerte gemaakt voor een Itho Daalderop WP + buffervat + 200L boiler waar ik stijl van achterover ben gevallen. Ging dik over de 20K heen.
Nu heb ik een vrijstaande A+ label woning uit 2019 met een gasverbruik van circa 1100m3 voor verwarmen en warm water. Ik zou graag een AroTHERM WP + Unistor boiler willen laten zetten (geen buffervat, meer dan voldoende vloeroppervlak VVW).
Als ik zelf wat materialen bij elkaar optel (Vaillant AroTHERM VWL 75/6A, Unitower 190L, Sensocomfort, elektrische anode) kom ik uit op een bedrag tussen de 9-10K. Tel daarbij 2K aan diverse onderdelen en 3K aan installatiekosten en dat kom ik op een heel andere eindprijs van 15K uit.
Twee vragen:
1) Is het volgens jullie mogelijk om een dergelijke installatie voor die prijs geleverd en geplaatst te krijgen?
2) Overigens vind ik de business case nog steeds lastig te maken gelet op de levensduur (15 jaar?) van de WP. Mijn laatste jaarafrekening voor gas was €1800. Er zal nog steeds een deel van de electra van de grid moeten komen (na einde saldering in 2027) en 15K op 15 jaar is ook €1.000 per jaar afschrijving. Hoe hebben jullie de business case rond gerekend?
Er is subsidie en alles zelf gedaan.
Daarnaast wordt geld snel minder waard dus ieder jaar dat je wacht word het moeilijker en duurder.
Niet iedereen kan alles zelf natuurlijk maar je kunt altijd iets zelf doen. Je kunt ook een losse wp boiler nemen dan heb je 2 keer subsidie en die kun je laten opwarmen met de stroom van je panelen op de meest zonnige tijd vvan de dag dan valt die stroom buiten de saldering. Ook het vast recht van gas is niet meer nodig en bespaart daardoor.
Daarnaast wordt geld snel minder waard dus ieder jaar dat je wacht word het moeilijker en duurder.
Niet iedereen kan alles zelf natuurlijk maar je kunt altijd iets zelf doen. Je kunt ook een losse wp boiler nemen dan heb je 2 keer subsidie en die kun je laten opwarmen met de stroom van je panelen op de meest zonnige tijd vvan de dag dan valt die stroom buiten de saldering. Ook het vast recht van gas is niet meer nodig en bespaart daardoor.
snameroc
Dat is het inderdaad. Ik was inmiddels zo gefocust op detailniveau dat ik het grote plaatje uit het oog verloor. Het overzicht van wat nou precies wat doet had ik niet meer. Af en toe een stapje terug en goed kijken helpt al heel wat 😂Proton_ schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:59:
@Remar65 Je circuit regelt op 26 graden op VF1 in je "minibuffer" open verdeler.
Tnx!
Die had ik al ingesteld, stond op uitgebreid en dat is wel ok.snameroc schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:00:
[...]
Daar is een functie voor die je aan kunt zetten. Ik dacht ruimte temperatuur compensatie uit, aan en uitgebreid. Met uitgebreid wordt de wp uitgeschakeld als je boven de wenstemp zit.
Denk dat het inderdaad is wat @Proton_ al aangaf. Je verliest wat onderweg en er wordt op twee punten gemeten. Uiteindelijk zat er maar een halve graad tussen dus denk dat dit wel ok is.
Het hangt sterk af hoeveel grondleiding je nodig hebt en of je veel leidingen binnen moet plaatsen. Als je alles met vaste leidingen doet en veel bochten nodig hebt kan het aardig oplopen.thelcdkid schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:11:
Hallo Tweakers,
Twee vragen:
Klopt het dat de E bus geen getwiste kabel mag hebben? Ik lees normale bv soepele kabel 2x1mm2
Ik pak vaak cat5 of 4x0,8 voor sturingen laagspanning maar dat kan dus bij Vaillant niet ?
Ik pak vaak cat5 of 4x0,8 voor sturingen laagspanning maar dat kan dus bij Vaillant niet ?
[ Voor 32% gewijzigd door Technician- op 24-06-2024 13:39 ]
geen idee maar hier werkt het gewoonTechnician- schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:38:
Klopt het dat de E bus geen getwiste kabel mag hebben? Ik lees normale bv soepele kabel 2x1mm2
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Dat dacht ik al, gebruik vaak uit gemak cat5 kabel. Goedkoop en lekker makkelijk uit een doos trekken.
Dat lijkt me zeker mogelijk. Ik zat zelf onder de 10k, bestaande uit VWL 75/6 (5,5k inclusief AI Plus module en bezorging), RVS boilervat 1,5k, installatiematerialen (bv leidingen, beugels, draden, driewegklep, fittingen) in totaal ca 1,5k). Het heeft me vooral heel veel tijd gekost. Als ik al die tijd betaald werk zou doen, had ik van het extra verdiende geld misschien wel een installateur kunnen betalenthelcdkid schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:11:
Twee vragen:
Een significant deel van de investering hoop ik niet in 15 jaar af te schrijven. Ik heb bijvoorbeeld een losse RVS boiler gekocht, die langer dan 1 warmtepompleven mee gaat. Dat is met zo'n Unistor lastig, of je moet hem zelf ombouwen. Dingen als leidingwerk kan je waarschijnlijk ook weer hergebruiken bij vervanging WP.
En verder qua businesscase: het helpt als je subsidie kan krijgen, mogelijk dat je een factuur kunt krijgen door een (bevriende) installateur een dagje mee te laten klussen / de WP in gebruik te laten nemen. Het helpt enorm als je de waardestijging van het huis meeneemt in de berekening. Bedenk dat het energielabel waarschijnlijk goed omhoog gaat, en daarmee de leencapaciteit van nieuwe kopers. Je moet jezelf wel een beetje rijk rekenen
Dit heb ik ook gemerkt, het verschil is niet groot, maar op de regelunit is de gewenste aanvoertemp altijd iets hoger als dat de thermostaat aangeeft. Geen idee waarom dat is?Remar65 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 08:20:
[Afbeelding]
Hier stond een dode link.
ik vond hier niet meteen een antwoord over.. sanitair warm water staat ingesteld op 53c , echter daalt de temperatuur nu al paar dagen gestaag dat het nu 43c is ... Mode staat op manueel - ben ik verplicht om een week planning in te stellen?
aortherm | ||
![]() | ![]() |
wat is de ingestelde hysterese?Icekiller2k6 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:51:
ik vond hier niet meteen een antwoord over.. sanitair warm water staat ingesteld op 53c , echter daalt de temperatuur nu al paar dagen gestaag dat het nu 43c is ... Mode staat op manueel - ben ik verplicht om een week planning in te stellen?
aortherm [Afbeelding] [Afbeelding]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
@Kees_frl dat kan ik neem ik aan niet in de app zien? Is bij schoonouders dus zal ik eens moeten langsgaan.. ik dacht 6c... maar nu twijfel ik
nee klopt, je moet even kijken naar de hystere bij verwarmen zelf van het sww en wanneer de WP aan zou moeten slaan.Icekiller2k6 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:12:
@Kees_frl dat kan ik neem ik aan niet in de app zien? Is bij schoonouders dus zal ik eens moeten langsgaan.. ik dacht 6c... maar nu twijfel ik
Weten jullie moet de CV aanvoer (buffer) sensor aangesloten worden als je rechtstreeks op de VV aansluit?
Of kan je die uit programmeren en op de eigen interne voelers draaien
(Sensor op Ai plus)
Of kan je die uit programmeren en op de eigen interne voelers draaien
(Sensor op Ai plus)
@Technician- als je een naverwarmer hebt is hij dacht ik eigenlijk wel nodig, maar zonder werkt het op zich ook als de sensor bij opstarten niet aanwezig is.
Ik heb 'm niet, maar ook geen hulpverwarming.
Hier is nog een cv die mee mag doen, de gebruiker haalt die na een tijdje ook weg.Proton_ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:48:
@Technician- als je een naverwarmer hebt is hij dacht ik eigenlijk wel nodig, maar zonder werkt het op zich ook als de sensor bij opstarten niet aanwezig is.
@Technician- https://www.vaillant.nl/p...dingen/installatiebundel/ pg 38 heeft 'm wel. Zonder sensor is het lastig regelen op de Ta die in de vloer terecht komt 
Met een gasketel heb je ook zo veel vermogen dat je vrij snel in de problemen kan komen, dus als het al werkt zou ik het afraden.
Uiteindelijk heeft Vaillant het laatste woord.
Met een gasketel heb je ook zo veel vermogen dat je vrij snel in de problemen kan komen, dus als het al werkt zou ik het afraden.
Ja bedoel ook dan moet je hem wel gebruiken dus; en heb m er net aangezet ook.Proton_ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:14:
@Technician- https://www.vaillant.nl/p...dingen/installatiebundel/ pg 38 heeft 'm wel. Zonder sensor is het lastig regelen op de Ta die in de vloer terecht komt
Bedankt Proton voor de snelle interventie.
Hallo,
ik heb een unitower - vrc700 combinatie die maar niet automatische wil koelen.
Hier mijn huidige instellingen:
Unitower:
> Koelingstechnologie : Actieve koeling
VCR700:
> Dagtemp.koelen : 20°C
> Tijsprog Zone 1 : Koelen : 07:40 - 17:30
> Systeem: Autom. Koeling : Ja
> Systeem: BT koelen starten : 18°C
> Systeem: Bronregeneratie : Nee (het is een Lucht water warmptepomp)
> CV Circ1: BT uitschakelgrens : 18°C
> CV Circ1:Systeem auto off : Eco
> CV Circ1:Binnencompensatie : Thermost.
> CV Circ1: Koelen mogelijk : Ja
> CV Circ1: Dauwpuntbewaking : Ja
> CV Circ1: Min voorl gew wa koel : 18°C (geen idee waar dit de afkorting van is, vermoed gewenste aanvoer temperatuur voor koelen?)
> CV Circ1: BT koelen beeindigen = 4°C
> CV Circ1: Offset dauwpunt : 2K
=> Indien ik via Modus de Manueel Koelen functie activeer slaat hij dus wel aan het koelen, maar hij doet het niet automatisch.
=> Momenteel zie ik op het scherm:
> Auto
> zonnetje
> Buitentemp = 30°C
> Binnentemp = 26,5°C
> Gew. temp.Koelen = 23°C
> Tijd : 13:35
Ik heb zo wat alle instellingen al eens proberen aan passen van het ene extreem naar het andere, maar het had geen impact.
Hebben jullie nog enige tips of oplossingen?
Mvg,
J
ik heb een unitower - vrc700 combinatie die maar niet automatische wil koelen.
Hier mijn huidige instellingen:
Unitower:
> Koelingstechnologie : Actieve koeling
VCR700:
> Dagtemp.koelen : 20°C
> Tijsprog Zone 1 : Koelen : 07:40 - 17:30
> Systeem: Autom. Koeling : Ja
> Systeem: BT koelen starten : 18°C
> Systeem: Bronregeneratie : Nee (het is een Lucht water warmptepomp)
> CV Circ1: BT uitschakelgrens : 18°C
> CV Circ1:Systeem auto off : Eco
> CV Circ1:Binnencompensatie : Thermost.
> CV Circ1: Koelen mogelijk : Ja
> CV Circ1: Dauwpuntbewaking : Ja
> CV Circ1: Min voorl gew wa koel : 18°C (geen idee waar dit de afkorting van is, vermoed gewenste aanvoer temperatuur voor koelen?)
> CV Circ1: BT koelen beeindigen = 4°C
> CV Circ1: Offset dauwpunt : 2K
=> Indien ik via Modus de Manueel Koelen functie activeer slaat hij dus wel aan het koelen, maar hij doet het niet automatisch.
=> Momenteel zie ik op het scherm:
> Auto
> zonnetje
> Buitentemp = 30°C
> Binnentemp = 26,5°C
> Gew. temp.Koelen = 23°C
> Tijd : 13:35
Ik heb zo wat alle instellingen al eens proberen aan passen van het ene extreem naar het andere, maar het had geen impact.
Hebben jullie nog enige tips of oplossingen?
Mvg,
J
Iemand ervaring met DBH's die niet aanslaan voor het koelen? 3 van de 5 doen het prima, maar 2 DBH's slaan niet aan. Allemaal zelfde circuit en de temperatuur in de kamers is vergelijkbaar. Thermostaatknoppen van Jaga overal op stand 'K'. Ook de instellingen van de DBH's zijn identiek. Ideeën?
[ Voor 9% gewijzigd door Tweeke op 25-06-2024 17:17 ]
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic