Ok, ik kan je volgens mij goed volgen, wat heel fijn is. Met alle respect want ik snap dat het goed bedoeld is, maar sommigen kwamen hier aardig met technische termen en ik zocht juist iets meer een stappenplannetje wat jij mij nu geeft.maarten_NL schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:59:
[...]
De thermostaat heeft ook instellingen om op basis van de huidige temperatuur en luchtvochtigheid (=dauwpunt) de aanvoer temperatuur aan te passen zodat je geen condensvorming krijgt. Zie de handleiding
Het nadeel van boven het dauwpunt koelen is dat de lucht niet ontvochtigd en door het kleinere temperatuur verschil zal je ook minder warmte af kunnen voeren.
Koelen en verwarmen zijn 2 aparte regelingen met hun eigen instellingen. Je hoeft CV bedrijf dus niet uit te zetten of de aanvoer temperatuur te verlagen. In installatie configuratie - installatie moet je automatisch koelen aanzetten en vervolgens de "koelen vanaf buitentemp" laag genoeg zetten. Daarna in per circuit de koelen mogelijk op ja zetten en evt dauwpunt instellingen en min gewenste aanvoertemp koelen instellen.
Voor de zekerheid: ik heb 1 zone volgens de sensoComfort en in installatieconfiguratie staat 1 circuit. Klopt dat? 6 kamers hebben wel zo'n minithermostaat met draaiknopje, maar daar zie ik in de sensoComfort nergens iets van terug. Ik begreep dan ook van de verkoper van de woning dat het met name als limiet geldt en er niet verder dan dat verwarmd/gekoeld wordt.
In een ander huis heb ik Watts thermostaatjes gezien, digitaal, dat spreekt me al veel meer aan ook, maar dat is even los van het vraagstuk omtrent koelen.