Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
maarten_NL schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:59:
[...]

De thermostaat heeft ook instellingen om op basis van de huidige temperatuur en luchtvochtigheid (=dauwpunt) de aanvoer temperatuur aan te passen zodat je geen condensvorming krijgt. Zie de handleiding ;)

Het nadeel van boven het dauwpunt koelen is dat de lucht niet ontvochtigd en door het kleinere temperatuur verschil zal je ook minder warmte af kunnen voeren.

Koelen en verwarmen zijn 2 aparte regelingen met hun eigen instellingen. Je hoeft CV bedrijf dus niet uit te zetten of de aanvoer temperatuur te verlagen. In installatie configuratie - installatie moet je automatisch koelen aanzetten en vervolgens de "koelen vanaf buitentemp" laag genoeg zetten. Daarna in per circuit de koelen mogelijk op ja zetten en evt dauwpunt instellingen en min gewenste aanvoertemp koelen instellen.
Ok, ik kan je volgens mij goed volgen, wat heel fijn is. Met alle respect want ik snap dat het goed bedoeld is, maar sommigen kwamen hier aardig met technische termen en ik zocht juist iets meer een stappenplannetje wat jij mij nu geeft.

Voor de zekerheid: ik heb 1 zone volgens de sensoComfort en in installatieconfiguratie staat 1 circuit. Klopt dat? 6 kamers hebben wel zo'n minithermostaat met draaiknopje, maar daar zie ik in de sensoComfort nergens iets van terug. Ik begreep dan ook van de verkoper van de woning dat het met name als limiet geldt en er niet verder dan dat verwarmd/gekoeld wordt.

In een ander huis heb ik Watts thermostaatjes gezien, digitaal, dat spreekt me al veel meer aan ook, maar dat is even los van het vraagstuk omtrent koelen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@maarten_NL Ik heb nu de instellingen gewijzigd zoals je aangaf, het is inmiddels in huis toch wel 23,5C geworden ondanks zonwering, maar met 3/4 dagen van 24-26 graden en volle zon hier in het Noordoosten houdt het de warmte inmiddels lekker vast.

Automatisch koelen = geactiveerd
Koelen vanaf buitentemp = 20C (stond het standaard op)

Circuit 1:
Koelen mogelijk = Ja
Min.gew. aanvoertemp koelen = 18C

Vervolgens gaf het scherm "geen koelvraag" aan, maar die heb ik nu via Zone 1 op Handmatig en 21C gezet. Dat is -2,5C tov kamertemperatuur.

Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat we er iets van merken.

Ik ben alleen nog in het ongewisse of ik de kamerthermostaten boven ook op 21C ofzo moet zetten, nu staan ze allemaal in de uit stand. Denk dat ik het enerzijds gauw genoeg merk.

Edit: we zijn nu 2 uur verder, maar ik merk niks en dat klopt ook want mijn stroommeter geeft geen enkel verbruik aan.

Ik heb net nog veranderd van Manueel naar Tijdgestuurd en had al Enkele dagen koelen aangezet op 14 t/m 16 mei, maar er lijkt gewoon niks te gebeuren.

Mis ik ergens een instelling?

[ Voor 16% gewijzigd door MooDyBLueS op 15-05-2024 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-09 08:02
dirkr07 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:28:
Nu dat de zomer er aan komt en ik mijn systeem wat wil optimaliseren had ik nog 2 vragen waar iemand me hier hopelijk wat advies/ervaring over kan delen.

Ik zit met een warmwater systeem uniSTOR VIH RW 400/3 BR en een Arotherm plus VWL 55/6 A 230V S2

1) Hoe regelen jullie jullie warmwater instellingen? Momenteel staat dit bij mij op tijdgestuurd tussen 6u 'smorgends en 9u s'avonds. Het lukt met niet op goed te zien hoe snel het water afkoelt in het vat en wat de meest handige/efficiente manier is om dit in te stellen. Het water zelf staat momentele op 48 graden.

Zijn er ervaringen/tips rond hoe je dit tijdschema best in stelt?

2) Vloerverwarming, hoe stel je die in in de zomer? Wij komen van een standaard CV systeem waar we in de zomer gewoon de thermostaat op vorstberscherming zetten (6 graden?). Het lijkt me niet efficient om dat ook te doen maar heeft het nut die te verlagen naar 16 ofzo? (momenteel 22 als wens temperatuur)

Ik zou zeker niet willen dat de airco's en CV gaan vechten :-)
Hier staat SWW tussen 13u-14u zodat er meeste kans is om op PV op te warmen. Ik denk dat hij op 5K delta staat. Vraag temperatuur is 45 graden en voorlopig voldoende hier om altijd warm genoeg water te hebben.

VVW gaat hier gewoon niet aan nu omdat het binnen te warm is / buiten te warm is. Als het binnenkort echt warm wordt zal het iets instellen worden voor de koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-09 19:43
Ik heb mijn Arotherm/Unitower nu een jaar draaien.
Hoeveel starts is normaal voor zo'n periode?
Hij heeft 2000 bedrijfsuren op de compressor en iets meer dan 2000 starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@aj_vdw Ik heb na drie jaar een totaal van 7833 uren warmtevraag, 2885 compressorstarts en 7014 compressoruren.
Ik weet ook niet of dat normaal is :)
Zolang bedrijfsuren ongeveer gelijk of groter is dan starts loopt het wel los denk ik.

555 defrosts (4wegklep bewegingen) trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 15-05-2024 20:12 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01:34
Proton_ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:32:
@aj_vdw Ik heb na drie jaar een totaal van 7833 uren warmtevraag, 2885 compressorstarts en 7014 compressoruren.
Ik weet ook niet of dat normaal is :)
Zolang bedrijfsuren ongeveer gelijk of groter is dan starts loopt het wel los denk ik.

555 defrosts (4wegklep bewegingen) trouwens.
Op basis van de draaiuren/starts kan ik (bijna) opmaken dat @Proton_ er geen sww(warm water) mee maakt en @aj_vdw wel.

Houd er rekening mee dat sww opwarmen vaak minder dan een uurtje duurt, hierdoor heeft men zomaar 300-500 starts per jaar extra met slechts 100-200 draaiuren.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Klopt, SWW met Edel Eau bij mij.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkr07
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 15:29
Proim schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:35:
[...]

Hier staat SWW tussen 13u-14u zodat er meeste kans is om op PV op te warmen. Ik denk dat hij op 5K delta staat. Vraag temperatuur is 45 graden en voorlopig voldoende hier om altijd warm genoeg water te hebben.

VVW gaat hier gewoon niet aan nu omdat het binnen te warm is / buiten te warm is. Als het binnenkort echt warm wordt zal het iets instellen worden voor de koeling.
Dan moet ik dringend iets doen aan het SWW blijkbaar. Die staat nu tijdgestuurd heel de dag op (die 50 graden is vooral omdat de vrouw er graag een sauna van maakt).
Wat is jullie ervaring met het afkoelen van het water? ik heb vooral "schrik" dat als het enkel over de middag zou opwarmen dat het dan te "koud" zou zijn 's avonds/de volgende ochtend.
Dat zal vooral testen worden dan waarschijnlijk?

De VVW heb ik nu wel gewoon even lager gezet, die springt dan toch niet aan aangezien er geen vraag is, dat lijkt me nog de eenvoudigste oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:15:
@maarten_NL Ik heb nu de instellingen gewijzigd zoals je aangaf, het is inmiddels in huis toch wel 23,5C geworden ondanks zonwering, maar met 3/4 dagen van 24-26 graden en volle zon hier in het Noordoosten houdt het de warmte inmiddels lekker vast.

Automatisch koelen = geactiveerd
Koelen vanaf buitentemp = 20C (stond het standaard op)

Circuit 1:
Koelen mogelijk = Ja
Min.gew. aanvoertemp koelen = 18C

Vervolgens gaf het scherm "geen koelvraag" aan, maar die heb ik nu via Zone 1 op Handmatig en 21C gezet. Dat is -2,5C tov kamertemperatuur.

Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat we er iets van merken.

Ik ben alleen nog in het ongewisse of ik de kamerthermostaten boven ook op 21C ofzo moet zetten, nu staan ze allemaal in de uit stand. Denk dat ik het enerzijds gauw genoeg merk.

Edit: we zijn nu 2 uur verder, maar ik merk niks en dat klopt ook want mijn stroommeter geeft geen enkel verbruik aan.

Ik heb net nog veranderd van Manueel naar Tijdgestuurd en had al Enkele dagen koelen aangezet op 14 t/m 16 mei, maar er lijkt gewoon niks te gebeuren.

Mis ik ergens een instelling?
Iemand nog een idee waarom koelen niet werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 10:01
Misschien handig om eerst uit te zoeken waar de kamerthermostaten voor zijn.
Ze lijken niet gekoppeld aan het Vaillant systeem, dus dan regelen ze hun eigen circuit, of bedienen een klep oid.

Mocht je het koelen niet aan de praat krijgen kun je altijd Vaillant bellen. Die staan je gewoon te woord en kunnen je ongetwijfeld op weg helpen.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@BertusB404 Ja volgens mij bedienen ze de kleppen op de vloerverwarmingsverdeler. We hebben 2 verdelers, een beneden en een boven. Hele huis is vloerverwarming.

Op driekwart van de knoppen van de vvw-verdeler zit zo'n aangestuurde klep/cilinder. De andere zijn zoals je verwacht handmatige knoppen.

Ik begreep van de verkoper dat het simpele maximum thermostaatjes zijn, dus als je hem instelt op 20C en de Vaillant gaat het hele systeem verwarmen, zodra die kamer 20C bereikt heeft, zet hij de vvw klep voor zijn zone dicht om niet door te verwarmen. En met koelen zou dat ook zo moeten werken begreep ik.

Het liefst zou ik:
- of een geïntegreerd systeem willen die in de Vaillant allemaal zones heeft en ik met de myVaillant app ook alles kan regelen
- of een reeks digitale en met een app uit te lezen kamerthermostaatjes hebben die inderdaad de kleppen aansturen zoals nu ook het geval is

Mijn nadeel is dat ik dit overgenomen heb door het huis te kopen en een WP is nieuw voor mij, ik had hiervoor wel vloerverwarming+radiatoren maar op stadsverwarming. En daar zat een Tado systeem aan gekoppeld. Dat kan met Tado X ook icm Vaillant, maar voor de WP betreft dat puur een optimizer én je moet de systeemregelaar alsnog behouden (waarschijnlijk omdat een WP systeem een stukje complexer is). Dus ik ben nog zoekende.

Misschien tijd om een eigen topic te openen. En los daarvan Vaillant te bellen voor het koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:54
@MooDyBLueS heb je al gekeken of de koelmodus überhaupt geactiveerd is?
Op de binnenunit (niet op de thermostaat) kun je die instelling vinden:

Menu --> Installateurniveau (code 17 normaal gesproken) --> Toestel configuratie --> Koelingstechnologie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Franciesco Hoe kom ik daar? Los van de thermostaat zie ik 4 apparaten:
- buitenunit
- sww vat
- buffervat
- hydraulic station (volgens handleiding)

Die laatste is de enige met een schermpje en daar zie ik dus het onderstaande op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXGDZxZGmeV3Vct8p_tILtMkihE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pnKzVl2STK2AIBRCE1CoJijB.jpg?f=fotoalbum_large

Enige knop die reageert is linksboven en dan blader ik enkel door wat waardes omtrent verbruik/besparing.

Reset heb ik maar niet geprobeerd. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@MooDyBLueS Het ligt niet aan jou, er is een hoop te lezen om alles zelf in te stellen ;)
Uit de handleiding (van de VWZ AI maar dat is onder de motorkap hetzelfde):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2NPp1bLKK1d_av2O53LKKR3TrA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XBOF9PzJg2eRZdH600pBYpMQ.png?f=user_large
Dus de bovenste twee toetsen tegelijk indrukken.

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 16-05-2024 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@MooDyBLueS dat is inderdaad de binnenunit waar ik het over had:
druk beide bovenste knoppen tegelijkertijd in. Mocht het display nog niet aan staan, dan eerst een knop indrukken zodat het display actief wordt.

Dan naar beneden bladeren met de + knop totdat je Installateurniveau ziet. Bevestigen met de select knop (rechts bovenin). En voor de rest zie mijn vorige bericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Ik zie trouwens het koelicoon al staan in het display. Dat betekent dat de koelmodus actief is. Dus ik verwacht dat de door mij genoemde optie al correct staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Proton_ Bedankt voor je begrip, het is inderdaad erg zoeken met zoveel opties. :P

@Franciesco Ja ik krijg inderdaad te zien “Actieve koeling”.

Edit: hij knippert wel, weet niet of dat nog wat betekent, maar meldt het toch maar.

Indien het nodig is kan ik alle (benodigde) instellingen vanuit de binnenunit en/of thermostaat wel delen.

[ Voor 39% gewijzigd door MooDyBLueS op 16-05-2024 13:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@MooDyBLueS op diezelfde binnenunit kun je ook zien wat de koelopbrengst geweest is.
Het display zoals je hem enkele berichten hierboven afgebeeld hebt geeft aan dat er 23,5kWh aan energieopbrengst is vandaag. Dat is dus niet het elektrische stroomverbruik. Even aangenomen dat hij niet aan het verwarmen is, is dat dus de "koelopbrengst". En doet hij het dus ook daadwerkelijk.

In het Menu en dan "verkregen energie" kun je ook terugkijken wat de koelopbrengst was van b.v. de gehele maand. Wat geeft hij daar aan?

Kan het zijn dat je er meer van verwacht dan hij waar kan maken? Sowieso zal het vele uren duren voordat je effect merkt op de binnentemperatuur. Vaak is het ook zo dat het vooral gebruik kan worden om verdere opwarming te voorkomen of te minimaliseren. Daadwerkelijk het huis (significant) afkoelen is er vaak niet bij.
Uiteraard afhankelijk van het afgiftecircuit, watertemperatuur en daarnaast natuurlijk de buitentemperatuur, zoninstraling, isolatie van de woning etc.

Nog iets anders: "koelen bij buitentemperatuur X" gaat volgens mij alleen koelen als de gemiddelde buitentemperatuur over 24 uur boven de ingestelde waarde ligt. Misschien is het goed om de koeling voorlopig eens manueel aan te zetten voor onbepaalde tijd?
Op de thermostaat:
Menu --> Regeling --> Zone --> Koelen manueel.

Dan kun je het effect er van denk ik beter bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Franciesco Check, ik moet zeggen dat het wel lijkt alsof de vloer koeler is beneden dan boven sinds vandaag. Alleen zag ik op de thermostaat geen informatie over verbruik, nu zie ik onder Informatie - Energieverbruik - Koelen wel 4 kWh staan. Ik gok dat die eens per dag wordt bijgewerkt?

Ook als ik via mijn laadpaal die ook import/export en verbruik van huis toont (wel netto, dus met PV opbrengst is het erg moeilijk in te zien) zie ik gisteren na 21u ongeveer toen de PV opbrengst veel minder werd dat er elk half uur pieken waren tot 3 kW.

Hoewel de vloer beneden (nu ik erop let) significant koeler is dan boven (waar overal die minithermostaten uit staan) heb ik geen verschil in temperatuur waargenomen. Nog steeds 22,5C wat gisteren ook al de hele tijd zo was.

Denk inderdaad dat het werkt, maar ik er iets meer van had verwacht. De insteek die jij benoemt mbt verdere opwarming voorkomen vind ik een goede voor de zomer. Voor nu lijkt het verbruik fors tov de winst, totaal namelijk 12 kWh al verbruikt, dus gaat hij nu maar uit.

Ik had er ook meer van verwacht in de zin dat ik echt iets zou merken, maar omdat ik meestal iets aan mijn voeten heb in huis en niet snel op blote voeten of sokken loop had ik nog niet gemerkt dat de vloer beneden kouder is geworden.

Thanks voor alle hulp! Dan is mijn volgende stap, maar dat is vast een eigen topic waard, om de zoneregeling te digitaliseren, zowel voor inzicht als voor regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
Ik zou de thermostaten in de kamers boven eens zo hoog mogelijk zetten. Dan zullen die groepen ook open gaan en koel je vanaf boven, dat zul je beneden wel gaan merken na een tijd. (Duurt best even)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:53
Idd de ruimte kleppen van de kamers boven gaan dicht als de temperatuur bereikt is bij verwarmen en houden helemaal geen rekening met koelen. Dus als je de ruimte thermostaatjrs zo hoog mogelijk zet tijdens koelen zal die ruimte bij het koelen meegenomen worden. En zal effectief in huis goed helpen om het gewenste resultaat te halen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@BertusB404 en @snameroc : thanks, dat klinkt wel logisch. Het is nu naar lagere temperaturen afgekoeld (binnen en buiten) dus voorlopig zal ik het even hierbij laten.

Betekent wel dat ik eigenlijk nog meer reden zie om de thermostaatjes aldaar te vervangen voor digitale die niet alleen de ingestelde temp weergeven, maar ook de huidige temp, zeker zomers wel zo handig. En app-bediend, want met 7 van die dingen verspreid over boven en beneden is het nogal een gewandel anders. :P

Het hoeft van mij niet per se te integreren met de sensoComfort regelaar, die volgens mij ook een limiet van 5 zones heeft? Maar op z'n minst dat ik wel inzicht heb en op afstand iets kan aan of uitzetten. Ik had Tado met radiatorthermostaten en daarvan was het wel fijn om te kunnen zien hoe warm/koud het was.

Dus als er op dat gebied suggesties zijn, ik hoor ze graag. Ik heb het topic er nog niet op doorgezocht moet ik er gelijk bijzeggen, dat zal ik ook natuurlijk nog even doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:59

Bravo

Second Best

MooDyBLueS schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:08:
@BertusB404 en @snameroc : thanks, dat klinkt wel logisch. Het is nu naar lagere temperaturen afgekoeld (binnen en buiten) dus voorlopig zal ik het even hierbij laten.

Betekent wel dat ik eigenlijk nog meer reden zie om de thermostaatjes aldaar te vervangen voor digitale die niet alleen de ingestelde temp weergeven, maar ook de huidige temp, zeker zomers wel zo handig. En app-bediend, want met 7 van die dingen verspreid over boven en beneden is het nogal een gewandel anders. :P

Het hoeft van mij niet per se te integreren met de sensoComfort regelaar, die volgens mij ook een limiet van 5 zones heeft? Maar op z'n minst dat ik wel inzicht heb en op afstand iets kan aan of uitzetten. Ik had Tado met radiatorthermostaten en daarvan was het wel fijn om te kunnen zien hoe warm/koud het was.

Dus als er op dat gebied suggesties zijn, ik hoor ze graag. Ik heb het topic er nog niet op doorgezocht moet ik er gelijk bijzeggen, dat zal ik ook natuurlijk nog even doen.
In plaats van de te werken met allemaal lokale sturingen op de groepen van de vloerverwarming die blijkbaar een relatie hebben met de warmtevoorziening van de kamers, zou je ook kunnen overwegen waarom je verschillende temperaturen in de verschillende kamers wil kunnen instellen. Als dit niet een harde eis is, kun je de thermostaatjes en de kleppen ook van de vloerverwarmingverdeler afhalen en het systeem goed waterzijdig inregelen op de vloerverwarmingverdeler. Hierdoor alle ruimtes in evenwicht komen en heb je geen bijsturing meer nodig.

Op mij komt het over dat er een systeem is neergelegd wat niet goed is ingeregeld en waar nog wat regelkleppen en thermostaten in gehangen zijn om een evenwicht te creeeren.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Bravo schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:32:
[...]

In plaats van de te werken met allemaal lokale sturingen op de groepen van de vloerverwarming die blijkbaar een relatie hebben met de warmtevoorziening van de kamers, zou je ook kunnen overwegen waarom je verschillende temperaturen in de verschillende kamers wil kunnen instellen. Als dit niet een harde eis is, kun je de thermostaatjes en de kleppen ook van de vloerverwarmingverdeler afhalen en het systeem goed waterzijdig inregelen op de vloerverwarmingverdeler. Hierdoor alle ruimtes in evenwicht komen en heb je geen bijsturing meer nodig.

Op mij komt het over dat er een systeem is neergelegd wat niet goed is ingeregeld en waar nog wat regelkleppen en thermostaten in gehangen zijn om een evenwicht te creeeren.
Ik snap wat je bedoelt. Maar hoe ga je dan bijv. om met een grote slaapkamer+inloopkast die op het Noorden ligt en 2 slaapkamers (van de kinderen) die op het Zuiden liggen (eentje Zuid+Oost, andere Zuid+West)? We merkten afgelopen week al dat die van de kinderen significant warmer worden dan onze eigen slaapkamer.

Nu zal dat verschil met verwarmen er ook zijn op (semi-)zonnige winterse dagen. In ons vorige huis was het namelijk precies andersom, wij hadden de warme slaapkamer en de kids de koelere en met genoeg winterzon zag ik op de Tado dat onze slaapkamer maar af en toe bij moest verwarmen, terwijl die van de kinderen praktisch de hele dag stonden te loeien. Dat waren wel radiatoren overigens, dat is natuurlijk heel anders, maar geeft wel een beeld van de benodigde warmtevraag lijkt mij.

Edit: en het is denk ik ook niet zozeer als "verschillende temperaturen", maar eerder: alles staat op zeg 20C en juist als de ene kamer al 20C bereikt heeft maar andere nog niet, dan kan/gaat die ene kamer al dicht om te zorgen dat het daar geen 22C wordt, maar de rest (zover nodig) nog door kan verwarmen.

[ Voor 8% gewijzigd door MooDyBLueS op 17-05-2024 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:57
MooDyBLueS schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:52:
[...]

Ik snap wat je bedoelt. Maar hoe ga je dan bijv. om met een grote slaapkamer+inloopkast die op het Noorden ligt en 2 slaapkamers (van de kinderen) die op het Zuiden liggen (eentje Zuid+Oost, andere Zuid+West)? We merkten afgelopen week al dat die van de kinderen significant warmer worden dan onze eigen slaapkamer.

Nu zal dat verschil met verwarmen er ook zijn op (semi-)zonnige winterse dagen. In ons vorige huis was het namelijk precies andersom, wij hadden de warme slaapkamer en de kids de koelere en met genoeg winterzon zag ik op de Tado dat onze slaapkamer maar af en toe bij moest verwarmen, terwijl die van de kinderen praktisch de hele dag stonden te loeien. Dat waren wel radiatoren overigens, dat is natuurlijk heel anders, maar geeft wel een beeld van de benodigde warmtevraag lijkt mij.

Edit: en het is denk ik ook niet zozeer als "verschillende temperaturen", maar eerder: alles staat op zeg 20C en juist als de ene kamer al 20C bereikt heeft maar andere nog niet, dan kan/gaat die ene kamer al dicht om te zorgen dat het daar geen 22C wordt, maar de rest (zover nodig) nog door kan verwarmen.
Wat Bravo ook aangaf, door waterzijdig in te regelen. Dus de ene groep zet je iets meer open dan de andere zodat daar meer flow - water dus warmte/koeling door de vloer gaat. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:37
misschien a-typische vraag - bij mijn schoonouders gaan ze een vaillant 75/6 installeren.
Echter gaat deze vermoedelijk 7-8 maanden per jaar puur gebruikt worden voor warm water (met de 190l unitower).

Weet iemand hoe dat zit kwa COP voor enkel sanitair warm water?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
Is erg afhankelijk van de boiler temperatuur.
Hier draait een 75/5 met een 300L boiler op 48°C. COP voor alleen SWW is daarmee 3,7 volgens het systeem zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FV33
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:25
Beste tweakers,

Op dit moment zit ik in een offerte fase voor een vailant warmtepomp systeem.

Offerte:
VWL 125/6 A S2 400V
VPS R 200/1 B
VWZ MEH 97/5 MB1
CV-boiler Vaillant uniSTOR VIH RW 200
VRC 720
VR 71
VR 92
VR 940f
verdeler collector van 2 pompgroepen

Systeem bestaat uit 2 zones:
1: HTV middels radiatoren
2: LTV middels VVW nieuwbouw dmv Geisoleerde Inox Flex DN 25 x 50 mt over platdak
Hierbij geven ze aan dat deze vorsvrij gelegd moet worden.. ? Tracing toepassen?
Is de diameter dik genoeg? ik wil deze ook gaan gebruiken voor vloerkoeling.
SWW middels een WPB Remeha Azorra Ace 250 AZORRA

Daarnaast maak ik me een beetje zorgen om de huisaansluiting 3x25A.
Zie situatie schets hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsCfdgZiDUF9DsA2ruWpOJBTzEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vvvyipS97UouaHNChY75QjX8.png?f=fotoalbum_large

PV productie 12,5KW

Hebben jullie tips / ideeën?
Bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

FV33 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:59:
Daarnaast maak ik me een beetje zorgen om de huisaansluiting 3x25A.
Waar zit je zorg? De 125/6 is een 3 fase warmtepomp, die 13,6 Ampere wordt dan 4,5 Amper pér fase. Je laadpaal doet loadbalancing, dus die schakelt wel terug.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@FV33 Die 13 A per fase tikt hij inderdaad worstcase aan met COP1.2, dus in SWW bedrijf bij -25 buiten.
Mijn verwachting is dat jij gedurende de levensduur niet meer dan 7A per fase gaat zien :) (tip: losse kWh meter aan domotica)

Tracing voor het buitenleidingwerk geeft extra veiligheid. Neem dan wel een variant met thermostaat, want de warmtepomp zelf zal bij een juiste tuning meer dan 20 uur per dag draaien bij vorst en gedurende die uren voegt tracing niets toe. Ook als de warmtepomp niet draait laat hij elke 30 minuten het water verversen.
Unistor en Azorra lijkt me een beetje dubbelop.

Omdat het geïsoleerde leidingwerk en de extra zones/pompgroepen niet per sé goedkoop zijn, lastiger in te regelen zijn en bovendien ook wat COP kosten kan je ook overwegen 2x een 75/6 (of 55/6) als losse installatie neer te zetten: een los LTV en een los HTV circuit. Misschien beter een eigen topic, met foto's enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik heb 2 vragen nu ik steeds meer gewend raak aan het leven met een warmtepomp. :)

1. Heeft de sensoNET gateway (veel) toegevoegde waarde? Vanuit de Vaillant heeft het huis maar 1 zone en op afstand iets aan/uit zetten lijkt me niet erg zinvol met het hele huis vloerverwarming. Tegelijkertijd lees ik wel dat hij dan "weersafhankelijk" kan sturen. Is dat nuttig? Ik vind het geen probleem de pakweg €200 uit te geven, ook al heeft het beperkt nut, maar wil vooral voorkomen dat het echt geen nut heeft behalve buitenshuis zien hoe warm/koud het is.

2. Met na het avondeten pannen enzo afwassen heb ik nu al 3x gemerkt dat na pakweg 5 min het water lauw wordt en iets later gewoon koud. Nooit ijskoud, maar het komt op mij over alsof het buffervat leeg is? Begrijp ik het goed dat het SWW vat puur voor douche/bad is en de keuken (drinkwater) juist apart verwarmd wordt? Is dat op het kleine buffervat? En is die dan wellicht te klein bemeten of wat kan ik hieraan doen?

Ter aanvulling op punt 2: we hebben een 300L Remeha Aqua Pro SWW en zelfs met op het begin een paar dagen dat beide kinderen achter elkaar in bad gingen (schoon water per kind) en wij daarna nog douchen, dus totaal 4x warm water gepakt, heb ik daar niet meegemaakt dat het water koud werd, dat is dus prima bemeten voor ons gezin.

En het kleine buffervat (weet niet of dat de juiste naam is) is een OSO Hotwater PAW-BTANK50L-2 met een net water volume van 48L volgens de sticker. :P

[ Voor 19% gewijzigd door MooDyBLueS op 22-05-2024 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@MooDyBLueS Het is gebruikelijk dat al het warmwater hetzij uit dezelfde (grote) boiler komt, hetzij voor de keuken uit een close-in boilertje.
Volg het leidingtracé zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Proton_ Kan het zijn dat de Quooker hiervoor gebruikt wordt? Ook dat is nieuw voor ons, maar onder de keukenkraan zit het reservoir en dat is een XXS.

Verder kan ik in de technische ruimte niet veel vinden wat mij direct wijzer maakt. Achter de SWW gaan er in totaal 3 warmwaterleidingen het plafond in. Het 48L buffervat waar ik het eerder over had heb ik de leidingen even gevolgd en deze is overduidelijk voor de vloerverwarming, deze zit ook tegenover de SWW en het hydraulisch station (die naast elkaar zitten).

Overigens zit de technische ruimte direct naast de keuken (via de bijkeuken bereikbaar).

Ik heb even een foto gemaakt van in het keukenkastje (klik voor groot):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQM6xo_ZcQbViHheRAZqMdWl3Xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xza34cRtttnykbROS5ueL3q5.jpg?f=fotoalbum_large

offtopic:
Die rood pulserende stroomstekker linksboven levert me ook vraagtekens op, daar zit de Quooker op, maar die werkt wel. Regelmatig thee gezet of pannen gevuld met heet water. Dus zal ongetwijfeld een slimme stekker zijn die niet meer zo slim is. :P Iets voor later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@MooDyBLueS Ik denk een mengventiel (https://www.vervangingsma...gventiel-combi-combi.html) te zien, die kokend water terugmengt naar heet water. Dus dan zou de quooker voor afwaswater gebruikt worden. Als de technische ruimte er pal achter zit, dan is het waarschijnlijk wel te doen om afwaswater uit de grote boiler te halen (en/of de quooker hotfillen, misschien nog makkelijker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:51:
@MooDyBLueS Ik denk een mengventiel (https://www.vervangingsma...gventiel-combi-combi.html) te zien, die kokend water terugmengt naar heet water. Dus dan zou de quooker voor afwaswater gebruikt worden. Als de technische ruimte er pal achter zit, dan is het waarschijnlijk wel te doen om afwaswater uit de grote boiler te halen (en/of de quooker hotfillen, misschien nog makkelijker).
Kijk... we komen ergens, thanks! _/-\o_

Of... de XXS Quooker voor een XXL vervangen? :P
Zonder gekheid: wat zou eigenlijk het meest energie efficiënt zijn? Direct op de SWW/WP of een Quooker met groter reservoir?

Hmm... nu ik gelijk even wat opzoek: ik zie dat het de Combi+ E betreft, volgens Quooker staat er bij de Combi+ (kan de E toevoeging niet vinden):
Geeft 7 liter direct kokend water en onbeperkt warm water.
Onbeperkt warm water, daar gaat dus iets mis? De gewone Combi (zonder +) heeft 27 liter 40C of 15 liter 60C. Iets zegt mij dat de Combi+ dus een boiler heeft die in theorie 24/7 real-time 60C water kan maken.

PS: Misschien is het te offtopic voor hier, dan kijk ik wel even in een ander topic als het puur nog om de Quooker gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
De ene versie is met warm water toevoer, de andere zonder.

Bij de ene krijg je eerst warm water gemengd uit kokend en koud, totdat het warme water daadwerkelijk warm is. Dan heb je dus "onbeperkt" warm water uit de warmwater leiding.

Beiden hebben een instelbaar mengventiel.
Staat uitgelegd in de handleidingen die online te vinden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:00

ErikVers

e-Duurzaam

gns1l schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:17:
In diverse topics is besproken welke slang geschikt is voor het flexibel aansluiten van een warmtepomp.
Meestal wordt DN32 pantserslang aanbevolen om min mogelijk weerstand te veroorzaken. Dat was ook de slang die ik aanvankelijk gekocht had.

De VWL 55/6 staat op Vaillant wandbeugels aan de gevel. Ik had twee rechte slangen van 1.5m gekocht met het idee de slang met een zo flauw mogelijke bocht vanaf de WP langs de muur te laten lopen. Helaas bleek de slang erg stug en moeilijk te buigen.
Ik was niet tevreden met deze oplossing en heb daarom later DN25 RVS ribbelslangen van 1.5m gekocht. Deze zijn veel makkelijke hanteerbaar en buigbaar.

Voordat ik de pantserslang verwijderde heb ik een meting van de flow tegen het pompvermogen gedaan. Dezelfde meting heb ik herhaald met de ribbelslang. Hierbij moet opgemerkt worden dat ik deze slang met kortere en ook meer bochten gemonteerd heb.
Bij beide metingen waren de slangen via puntstukken, 28mm pijp, kogelkranen, filters, keerklep en 22-28-22 T-stukken op de bestaande CV installatie aangesloten.

Onderstaand het verschil tussen de beide soorten slangen:
[Afbeelding]
Kijk dat is een helder bericht. Onlangs ook wel eens toegepast enkel om geluid te testen. Korte stukken dus vanaf buitenunit door de gevel. Max 60cm. Grote voordeel vindt ik de buig mogelijkheden en dat uittrekbaar en vormvast is. Dat maakt monteren zoveel makkelijker. Mijn ervaring is wel dat bij zeer hoge flow zoals een ontluchtingsprogramma of tijdens een defrost je zonder isolatie iets kon horen. Als je er naast stond. Meer t geluid van een 12v stroom adapter zeg maar. Met isolatie 0 te horen ✅

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:56
MooDyBLueS schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:09:
Ik heb 2 vragen nu ik steeds meer gewend raak aan het leven met een warmtepomp. :)

1. Heeft de sensoNET gateway (veel) toegevoegde waarde? Vanuit de Vaillant heeft het huis maar 1 zone en op afstand iets aan/uit zetten lijkt me niet erg zinvol met het hele huis vloerverwarming. Tegelijkertijd lees ik wel dat hij dan "weersafhankelijk" kan sturen. Is dat nuttig? Ik vind het geen probleem de pakweg €200 uit te geven, ook al heeft het beperkt nut, maar wil vooral voorkomen dat het echt geen nut heeft behalve buitenshuis zien hoe warm/koud het is.
Om weersafhankelijk te kunnen regelen heb je een systeemregelaar zoals de sensoCONFORT nodig, die heb je nog niet begrijp ik? Hoe regel je de warmtepomp nu dan?
De sensoNET is of wordt dacht ik opgevolgd door de myVAILLANT connect, ook altijd in combinatie met een systeemregelaar. Of een gateway weel toevoegt anders dan de punten die je zelf al aangeeft? Weinig, ik gebruik hem om wat gegevens te kunnen monitoren doormiddel van Home assistant maar ook dat is beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Switek Ik heb wel de SensoCOMFORT hangen hoor, dat wel. Die regelt inderdaad de warmtepomp op dit moment.

Ik ga eens kijken naar de Connect, ik dacht juist in eerste instantie gelezen te hebben dat die voor oudere Vaillant systemen was (lees: cv-ketels), maar ik kan ernaast zitten.

Met HA heb je wel een punt: ik heb daar al mee zitten spelen en wil daar gaandeweg serieuzer werk van maken en dan is alle extra info die ik erin kan sturen welkom. Dat is wel voor een ander topic, maar dus wel iets waar ik ook op gebied van de Vaillant rekening mee wil houden. Heb je wellicht kort inzicht in wat je wel/niet in HA kan krijgen van de Vaillant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:56
MooDyBLueS schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:52:
@Switek Ik heb wel de SensoCOMFORT hangen hoor, dat wel. Die regelt inderdaad de warmtepomp op dit moment.

Ik ga eens kijken naar de Connect, ik dacht juist in eerste instantie gelezen te hebben dat die voor oudere Vaillant systemen was (lees: cv-ketels), maar ik kan ernaast zitten.

Met HA heb je wel een punt: ik heb daar al mee zitten spelen en wil daar gaandeweg serieuzer werk van maken en dan is alle extra info die ik erin kan sturen welkom. Dat is wel voor een ander topic, maar dus wel iets waar ik ook op gebied van de Vaillant rekening mee wil houden. Heb je wellicht kort inzicht in wat je wel/niet in HA kan krijgen van de Vaillant?
Hier is de informatie te zien, afhankelijk van welke componenten je in gebruik hebt:
https://signalkraft.com/mypyllant-component/
Je regelt je WP dus ook al weersafhankelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:08
Ik zie tijdens boiler lading weleens dat de Ta en de actuele boiler temperatuur niet in een rechte lijn omhoog gaat. Nu was ik toevallig thuis terwijl de warmtepomp met de legionella run bezig was en toen viel het mij op dat de 3 wegklep geluid maakte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGlEgoxrw63SnAtah3pfqPwCUlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KSoK10hH0nMzu9ZncSKqzW0l.png?f=fotoalbum_large

Dus ik keek naar de vloerverwarming verdeler en zag dat er flow was in de kringen, dit terwijl er natuurlijk geen enkel warmte vraag is.

Na een tijdje hoorde ik de 3 wegklep weer schakelen en ging de boiler lading verder. De aanvoer/retour van de vloerverwarming en de transport leiding naar boven waren aardig warm. De legionella run loopt gewoon verder en na 1u55min is de boiler 68c en gaat de wp ook terug naar standby.

Herkent iemand dit gedrag en kan het verklaren?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonesuch
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 15:45
Ik zie dat Vaillant nu de VRC 720/3 levert , lijkt dus opvolger van de VRC 720/2. Ik heb de docs bestudeerd, maar ik zie niet 1-2-3 de verschillen.
Wie weet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Nog even een update van mijn kant omtrent de Quooker icm Vaillant warmtepomp: ik heb de mengkraan warmer gezet, deze stond volledig aan de K kant en daardoor werd het water al niet écht warm.

Nu heb ik warmer water (fijn met vette pannen/ovenschalen), maar na een tijdje is het alsnog over met de pret met afwassen, water wordt lauw. Als ik dan de kraan helemaal op warm zet (ipv half) wordt het weer even ok, maar binnen 2 minuten is ook dat over en wordt het gewoon koud.

Ik heb dus het idee dat het iets met de toevoer vanaf de warmtepomp te maken heeft, want de 7L Quooker boiler is natuurlijk na enkele minuten gewoon op met een lopende kraan. Is dit iets wat ergens nog met instellingen of een kraantje te maken kan hebben? Oftewel: wat ik zelf kan proberen. Of zit ik inmiddels op het punt dat ik beter de installateur kan bellen?

Als dat laatste nodig is, dan doe ik dat maar, maar ik betaal liever pas voor een dure installateur om eea te fixen als ik enige zekerheid heb dat het niet iets kleins is wat ik zelf kan oplossen (met hulp van hier :P ).

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 25-05-2024 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
@MooDyBLueS
Heb je daadwerkelijk een warmwater aansluiting op de Quooker?
Want als deze niet op de SWW boiler aangesloten zit, gaat hij daar nooit warm water vandaan halen.

Ik heb een combi+, maar die heb ik aangesloten als combi. Dus zonder warmwater, en ik herken wat je omschrijft.
Moet zeggen dat ik deze eigenlijk nooit gebruik om veel warm/heet water te pakken vandaar dat ik destijds geen warm water heb aangesloten.

Kijk dus eerst of je een combi of een combi+ hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@MooDyBLueS Ik vermoed dat je boilertje aan de koudwaterleiding zit en dat aanpassen is iets voor een ander topic ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankMarken
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-04 09:56
FrankMarken schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:54:
[...]

[Afbeelding]

Dit is mijn verbruik van 11 mei (enkel verwarming).
Ik heb geen enkel idee waarom mijn warmtepomp zoveel verbruikt (in standby)
Bovenstaande is nog neit veranderd, met wat uitzoekwerk ben ik erachter gekomen dat het verbruik aan de buitenunit ligt. Daar zit sluipverbruik van 250Wh. Ik heb de kast open gehad en er zijn een paar units op de printplaat die warmer zijn dat de rest. Zou dat iets kunnen zijn, dat er een contactje aanstaat (wat eigenlijk uit moet staan?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@FrankMarken 250W ga je niet op een printplaat terugvinden (tenzij als zwartgeblakerde plek).
Verdachten:
* bodemplaatverwarming
* Carterverwarming
* Defecte VFD
* (Meetfout).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankMarken
Proton_ schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:19:
@FrankMarken 250W ga je niet op een printplaat terugvinden (tenzij als zwartgeblakerde plek).
Verdachten:
* bodemplaatverwarming
* Carterverwarming
* Defecte VFD
* (Meetfout).
Thnx, enig idee hoe ik dat kan controleren (of laten controleren)?
En de meetfout, ik bekijk de gegevens op de app en daarop staat het verbruik. Kan ik aannemen dat dit klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:50
FrankMarken schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:13:
[...]Daar zit sluipverbruik van 250Wh.
@FrankMarken 250W of 250Wh? En in het laatste geval; over welke tijdspanne gemeten?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankMarken
Ik heb een sluipverbruik van 250Wh per uur, als de warmtepomp uitstaat.
En dat al een paar weken, sinds er geen warmtevraag meer is (zeg begin/medio april)
elke dag een verbruik van 6KWh per 24u. Soms wel wat minder (een uurtje op de helft), maar grotendeels/gemiddeld per dag 6KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:50
FrankMarken schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:07:
Ik heb een sluipverbruik van 250Wh per uur, als de warmtepomp uitstaat.
En dat al een paar weken, sinds er geen warmtevraag meer is (zeg begin/medio april)
elke dag een verbruik van 6KWh per 24u. Soms wel wat minder (een uurtje op de helft), maar grotendeels/gemiddeld per dag 6KWh
Ah, gemiddeld vermogen van 250W (zonder h dus) continu over 24 uur. En dat geeft een verbruik van 6kWh (met een h dus) over 24 uur.

Dat is inderdaad erg veel, als de WP verder niet doet. Dan komt de lijst van Proton_ terug:
Proton_ schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:19:
Verdachten:
* bodemplaatverwarming
* Carterverwarming
* Defecte VFD
* (Meetfout).
En zou ik beginnen met uitsluiten van de meetfout.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Enerzijds is dat het makkelijkst (kWh meter ertussen, klaar) anderzijds betekent dat in de meeste gevallen een aanpassing van de meterkast waar men iemand voor inschakelt.
Daarom pleit ik er voor om die bij installatie al te monteren ;)
Ding kost een tientje en dan kan je al heel veel gedrag zien.
Maargoed, mosterd na de maaltijd, misschien is een stroomtang wel haalbaar? Dan hoeft alleen de kap achter de buitenunit er af.
Volgens mijn kWh meter doet buitenunit + VWZ AI samen 0,15 A idle (PF 0.3)
Voor 250W zit je minimaal (want power factor) op 1.1 A. Dat verschil zou je eenvoudig moeten kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manchu
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-07 11:35
Volgens mij lees je het niet goed af? Hier toevallig ook 250wh zonder enige warmtevraag maar dat is per dag. Met een totaal van 6kwh in een maand.
Ik vind het op zich nog steeds veel, maar goed …

Geen idee hoe nauwkeurig dit alles is via de Vaillant app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:09
BertusB404 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:08:
Is erg afhankelijk van de boiler temperatuur.
Hier draait een 75/5 met een 300L boiler op 48°C. COP voor alleen SWW is daarmee 3,7 volgens het systeem zelf.
@Icekiller2k6 Hier dezelfde setup (nou ja 75/6 dan) met dezelfde waarden als @BertusB404.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Manchu hier soortgelijk: 0,23kWh per dag aan standby verbruik voor een VWL75/6 en Ai Plus en VRC720 samen. Gemeten met een externe MID kWh meter, dus betrouwbaar resultaat.

Wat mij betreft geen slechte waarde, al kan het altijd lager zou je zeggen. Die waarde is wel inclusief het kort laten draaien van de circulatiepomp elke dag (om de 23 uur) wat de unit automatisch doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:37
@Zwartoog bedankt - het is overigens 75/6 (monoblock) was iets te snel :)

Maar ben ook wel blij om te horen dat er niet super veel verschil is in COP tussen split vs plus.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo85
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-07 18:02
Hallo allemaal,

Wij hebben sinds twee weken geleden een een 55/6 plus monoblock in variabele opstelling staan (er is dus nog een cv combiketel, maar deze heeft een eigen thermostaat en is verder niet gekoppeld met de WP). Verder is deze wel compleet uitgerust met een boilervat, de VR 70 en de vrc720F draadloze thermostaat.

Verder is het huis goed geïsoleerd is er vloerverwarming (met regelunit en een eigen pomp). Tot zo ver helemaal goed en geen issues.

Bij de oplevering (dit was afgelopen week, want de installatie had toch iets meer tijd nodig) kon de WP niet aan, want toen was het heel warm.

Nu is het indertussen iets koeler buiten, maar binnen is het hier overdag nog steeds ruim boven de gewenste binnen temperatuur. Je zou zeggen, de WP hoeft niet aan te slaan.

Echter verwarmt de WP elke dag minimaal 3x waardoor het buffervat ook echt verwarmt wordt. De regelunit geeft aan dat er +- 11kw thermische warmte per dag in komt en ook de thermostaat geeft aan dat er (naar boven afgerond) 3kw per dag wordt verbruikt voor verwarmen.

Dit blijft hij doen, ongeacht de stand (verwarmen aan met een gewenste temperatuur lager dan binnen temperatuur, maar ook met verwarmen uitgeschakeld via de thermostaat - verwarm icoon blijft wel actief op de regelunit..)
Ook lijkt de thermostaat elke nacht terug te resetten naar standaard waarden. Koelen geactiveerd voor circuit 1 (met aan en of uit als stand voor zone 1) heeft als resultaat dat de instelling de volgende dag voor circuit 1 koelen niet meer geactiveerd heeft.

Voor nu heb ik de pomp van de vloerverwarming eruit gehaald, anders blijft de temperatuur rond de 26c in de woning.

Ter volledigheid, de warmtepomp draait in de 'buitenunit', de aanvoerleiding is na een tijdje handwarm, en ook de output van het buffervat is niet veel later handwarm. Als de VV-pomp aanstaat duurt het langer voordat de WP terugmoduleert/afslaat. Deze slaat dus wel iets eerder af als er geen 'afnemer' is. De retourzending naar de WP wordt dan ook sneller warm (en dat lijkt me ook heel logisch)

Ik heb de partij al gecontact ivm dit 'euvel', maar ze kunnen niet eerder dan eind volgende week om langs te komen. Ik dacht laat ik het hier proberen om te kijken of iemand dit herkent en mogelijk al een oplossing kan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankMarken
Manchu schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 03:34:
Volgens mij lees je het niet goed af? Hier toevallig ook 250wh zonder enige warmtevraag maar dat is per dag. Met een totaal van 6kwh in een maand.
Ik vind het op zich nog steeds veel, maar goed …

Geen idee hoe nauwkeurig dit alles is via de Vaillant app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbRJjJp4SfXLoey8blf4q2DqXsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ieBgkQn3IGDj0OVnsZCZcBV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik lees hier toch echt +/- 6kwh per dag
Van de week even een ampere tang lenen/kopen, nu ben ik toch wel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:33
JoJo85 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:15:
Echter verwarmt de WP elke dag minimaal 3x waardoor het buffervat ook echt verwarmt wordt. De regelunit geeft aan dat er +- 11kw thermische warmte per dag in komt en ook de thermostaat geeft aan dat er (naar boven afgerond) 3kw per dag wordt verbruikt voor verwarmen.
In welke stand staat de instelling "Ruimtecompensatie" op de thermostaat? Op actief, inactief of uitgebreid? Ik zou deze op uitgebreid zetten, dan weet je zeker dat de WP uitgaat als de doeltemperatuur gehaald is. Verder zou het kunnen zijn dat je stooklijn te hoog staat.
Franciesco schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:41:
@Manchu hier soortgelijk: 0,23kWh per dag aan standby verbruik voor een VWL75/6 en Ai Plus en VRC720 samen. Gemeten met een externe MID kWh meter, dus betrouwbaar resultaat.

Wat mij betreft geen slechte waarde, al kan het altijd lager zou je zeggen. Die waarde is wel inclusief het kort laten draaien van de circulatiepomp elke dag (om de 23 uur) wat de unit automatisch doet.
Toch bijzonder hoe groot de verschillen zijn: ik meet 150 Wh per dag = 6,3 W gemiddeld. Ook met een VWL 75/6, AI Plus en VRC720 (bedraad) samen, gemeten met een DIN kWh-meter van ABB. En ja, ik vind 't ook nog vrij veel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo85
@marcop23 Dank voor je snelle reactie.

De optie ruimtecompensatie kan ik niet terugvinden in het menu van de thermostaat ( ook niet in de handleiding). Binnentemperatuur.comp (lijkt me de setting die je bedoelt alleen met andere naamgeving staat op inactief. Ik zal deze op uitgebreid zetten.

De stooklijn staat op 0.60.

Afgelopen dagen sloeg hij rond 20.45 aan, komt toevallig redelijk uit, zal het direct in de gaten houden! Nogmaals dank.

---edit---
Omdat ik koelen ook geactiveerd heb (welke dus elke keer werd gereset) is hij nu direct begonnen met koelen. Gedrag wat ik eerder nog niet gezien heb.

[ Voor 15% gewijzigd door JoJo85 op 29-05-2024 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:33
JoJo85 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:42:
@marcop23 Dank voor je snelle reactie.

De optie ruimtecompensatie kan ik niet terugvinden in het menu van de thermostaat ( ook niet in de handleiding). Binnentemperatuur.comp (lijkt me de setting die je bedoelt alleen met andere naamgeving staat op inactief. Ik zal deze op uitgebreid zetten.

De stooklijn staat op 0.60.

Afgelopen dagen sloeg hij rond 20.45 aan, komt toevallig redelijk uit, zal het direct in de gaten houden! Nogmaals dank.
Dat is de goede instelling inderdaad :)
Een stooklijn van 0,6 is voor een goed geïsoleerde woning met vloerverwarming ook vrij hoog: veelal is 0,2 - 0,4 genoeg (o.a. afhankelijk van het aantal m2 vloerverwarming). Maar goed, je moet het voorlopig doen met een mengverdeler voor de vloerverwarming, dan is het misschien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo85
Woning is inderdaad goed geïsoleerd(vloer, spouw, kunstof kozijnen met hr++ glas etc), maar blijft een 2 onder 1 kap met 68m2 VV oppervlak.(inclusief SWW zaten we op nog geen 900m3 gas per jaar)

Ik zal de stooklijn van 0.6 in de gaten houden als hij zal moeten gaan verwarmen, vermoed dat ik dat verschil niet echt merk met de optie koelen.. tenzij ik me daar heel erg in vergis. (Dst is een nieuwe optie en feature..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manchu
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-07 11:35
Lees je inderdaad goed … toch maar eens gaan meten.
FrankMarken schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:59:
[...]

[Afbeelding]

Ik lees hier toch echt +/- 6kwh per dag
Van de week even een ampere tang lenen/kopen, nu ben ik toch wel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo85
marcop23 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:59:
[...]

Dat is de goede instelling inderdaad :)
Een stooklijn van 0,6 is voor een goed geïsoleerde woning met vloerverwarming ook vrij hoog: veelal is 0,2 - 0,4 genoeg (o.a. afhankelijk van het aantal m2 vloerverwarming). Maar goed, je moet het voorlopig doen met een mengverdeler voor de vloerverwarming, dan is het misschien nodig.
Helaas vanmorgen de pomp van de VV verdeler er maar weer uitgehaald. De WP was weer warmte aan het leveren. (Aanvoertemp 28,2 op het moment van kijken, gew. Aanvoer temp was 20,8, terwijl via de thermostaat verwarmen uit stond..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@JoJo85 Ook de buitentemperatuur waarboven er niet verwarmd moet worden is instelbaar, iets met BT Uitschakelgrens.
Bij mijn huis mag de kachel sowieso uit als het buiten 15 graden of meer is. Met die instelling kan ik 's zomers de ramen in de nacht open laten om passief te koelen, zonder dat de warmtepomp aan gaat.

Heb je toevallig meerdere zones? Dan moeten ze allemaal op 'uitgebreid' staan vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo85
Proton_ schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:56:
@JoJo85 Ook de buitentemperatuur waarboven er niet verwarmd moet worden is instelbaar, iets met BT Uitschakelgrens.
Bij mijn huis mag de kachel sowieso uit als het buiten 15 graden of meer is. Met die instelling kan ik 's zomers de ramen in de nacht open laten om passief te koelen, zonder dat de warmtepomp aan gaat.

Heb je toevallig meerdere zones? Dan moeten ze allemaal op 'uitgebreid' staan vermoed ik.
Hi Proton,

De BT Uitschakelgrens ligt bij ons op 21c. Die zou zeker lager kunnen, want de binnentemp staat al lager geconfigeruurd. Ik ga er, zonder het boekje er nu op na te slaan, voor het gemak even vanuit dat dit de max buitentemp is voor verwarmen en geen impact heeft op koelen.

Verder was je vraag over de zone ook een goede (ben zo blij met alle tweakers en de responses), er stond inderdaad een tweede zone, tijdgestuurd , actief. Heb deze nu via instal-config uitgeschakeld. Gaan we deze optie erbij proberen (en ik zal nog een keer zelf alle extra opties doorlopen om te kijken of ik niet nog zoiets ben
vergeten te veranderen vanuit de standaard instelling.

Wederom bedankt!

--edit--
Via circuit 2 maar heel zone 2 gedeactiveerd, kan het ook niet per ongeluk meer. Ook bij warm water (boiler gedeactiveerd) dus ook dat hele programma gedeactiveerd.

[ Voor 7% gewijzigd door JoJo85 op 30-05-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik wil een klein beetje aanhaken op de discussie die hierboven gevoerd wordt over verwarmen. Als ik in de sensoComfort kijk zie ik ook voor de huidige maand, mei dus, een stroomverbruik van 18 kWh bij verwarming. Ik kan me niet heugen wanneer dit is gebeurd.

Is dit iets wat de gateway via de app wel inzichtelijk maakt? Kan ik daar wel zien wanneer er bijv. verwarmd of gekoeld is? Ik mis dit wel namelijk en zou voor mij een reden zijn om direct de gateway te bestellen.

En klopt het dat de myVaillant Connect de nieuwere variant is van de sensoNet? Ik zie oa wel dat de myVaillant Connect ook Apple Homekit compatibel is, dus dat is ook nog eens ideaal voor mij als Apple gebruiker, ook al weet ik dat de mogelijkheden van Homekit op dit gebied beperkt zijn tot temperaturen instellen en uitlezen.

[ Voor 31% gewijzigd door MooDyBLueS op 31-05-2024 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo85
MooDyBLueS schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:25:
Ik wil een klein beetje aanhaken op de discussie die hierboven gevoerd wordt over verwarmen. Als ik in de sensoComfort kijk zie ik ook voor de huidige maand, mei dus, een stroomverbruik van 18 kWh bij verwarming. Ik kan me niet heugen wanneer dit is gebeurd.

Is dit iets wat de gateway via de app wel inzichtelijk maakt? Kan ik daar wel zien wanneer er bijv. verwarmd of gekoeld is? Ik mis dit wel namelijk en zou voor mij een reden zijn om direct de gateway te bestellen.

En klopt het dat de myVaillant Connect de nieuwere variant is van de sensoNet? Ik zie oa wel dat de myVaillant Connect ook Apple Homekit compatibel is, dus dat is ook nog eens ideaal voor mij als Apple gebruiker, ook al weet ik dat de mogelijkheden van Homekit op dit gebied beperkt zijn tot temperaturen instellen en uitlezen.
@MooDyBLueS helemaal goed, samen weten we meer. Ik heb geen gateway (voor zover ik weet, al is er 1 onderdeel welke ik nergens kanteugvinden bij Vaillant, maar welke welxaan de muur hangt. (Denk de zender voor de draadloze thermostaat, maar kan dit niet terug vinden). Ik heb mijn gegevens dan ook op de 720f en op de thermostaat terug gelezen. Elke ochtend opnieuw gekeken of er alweer verbruik is, met de aanpassingen zoals @Proton_ gisteren heeft voorgesteld, vandaag voor het eerst 0,0 KW verbruik na het uitschakelen van zone 2 (standaard fabrieksinstelling dat deze tijdgebonden iets doet?) en de boiler voor SWW .

Deze resultaten stemt mij erg tevreden ;-) (conform verwachting), nu het verder tunen al ben ik ook benieuwd wat Green IQ daar aan bijdraagt.

Met de app kan ik je dus niet helpen (al vond ik zo een gateway kastje wel een duur apparaat om puur de gegevens 'beschikbaar' te stellen, maar dat zijn mijn 2centen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
Ik lees op de thermostaat af dat hij deze maand 11 kWh aan elektriciteit heeft verbruikt (voor verwarming), zonder dat er iets van warmtevraag is geweest. Is dit gewoon het sluimerverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Proim schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:26:
Ik lees op de thermostaat af dat hij deze maand 11 kWh aan elektriciteit heeft verbruikt (voor verwarming), zonder dat er iets van warmtevraag is geweest. Is dit gewoon het sluimerverbruik?
Sluipverbruik bij mij is 9W, oftewel ca 0,2 kWh per dag, maar dan kom ik nog niet aan de 11 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:31
Ik heb eindelijk eens wat data en bedieningsmogelijkheden in HA voor de Arotherm plus.
Wat zou dit doen / zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujX2g8pIGs04NnDwp3w4oIYcyFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1aKy1eKDT4XhnGzuwA6fgNo5.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
maharens schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:48:
[...]

Sluipverbruik bij mij is 9W, oftewel ca 0,2 kWh per dag, maar dan kom ik nog niet aan de 11 kWh.
Ja ik vind het zelf toch best veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joene69
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:55
Proim schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:26:
Ik kom momenteel gemiddeld op 1 kWh per week uit. Dus 4-5 kWh per maand. Gebruik de wp alleen voor verwarming, en deze is momenteel dus niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Proim schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:50:
[...]

Ja ik vind het zelf toch best veel...
9W veel? Praktisch elke willekeurige Sonos speaker, router of wat voor HA achtig apparaatje dan ook zit ook al zo op 5-10W.

Ik vind het niks voorstellen als je ziet dat er een 4/5-tal apparaten aan gekoppeld zitten die 24/7 meten en regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
paQ schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:06:
Ik heb eindelijk eens wat data en bedieningsmogelijkheden in HA voor de Arotherm plus.
Wat zou dit doen / zijn?

[Afbeelding]
Heb je al geprobeerd wat dit doet, kun je hiermee de modulatie direct bepalen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
MooDyBLueS schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:41:
[...]

9W veel? Praktisch elke willekeurige Sonos speaker, router of wat voor HA achtig apparaatje dan ook zit ook al zo op 5-10W.

Ik vind het niks voorstellen als je ziet dat er een 4/5-tal apparaten aan gekoppeld zitten die 24/7 meten en regelen.
Nee, mijn 11 kWh tegenover wat de anderen zeiden. Ik heb er ook geen wifi oid op zitten. Buitenunit, binnenunit, boiler, thermostaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Proim op 02-06-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo85
Proim schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:10:
[...]

Nee, mijn 11 kWh tegenover wat de anderen zeiden. Ik heb er ook geen wifi oid op zitten. Buitenunit, binnenunit, boiler, thermostaat.
@Proim Het lijkt mij niet logisch als het eventuele sluimer verbruik gemeten wordt en dan bij de verwarming-inzicht stand wordt getoond. Ben pas kort eigenaar van een Arotherm, dus ik kan het niet staven, maar lijkt mij dus niet logisch. Zeker inderdaad ook niet met die hoeveelheden zonder specifieke warmtevraag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MartinSE schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:28:
[...]

Heb je al geprobeerd wat dit doet, kun je hiermee de modulatie direct bepalen ?
Zo te zien gebeurt er helemaal niets.
Hij slaat de wijziging ook niet op verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeanJeremy
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-08 13:45

JeanJeremy

broer van Ron

Volgende week komt onze AeroTherm als onderdeel van een grote verbouwing dus via een installateur van de aannemer. Intussen veel contact mee gehad en Vaillant medewerker is langs geweest om capaciteit inschatting te maken etc etc gezien het een jaren 30 woning betreft met een situatie voor de verbouwing (slecht geisoleerd) en daarna (zeer goed geïsoleerde jaren 30 woning, wat anno 2024 gewoon redelijk geïsoleerd is gok ik). Kortom: ik heb wel vertrouwen in de beste man.

Maar ... nu komt dus een beetje het nadeel van onderaannemers. De vraag of de "opstelplaats" buiten al geregeld is want meestal doet de aannemer dat of de hovenier. Wat dus nog niet gebeurd is. Ik neig er na om het zelf te doen dan wel de aannemer nog te vragen (druk druk druk), maar dan heb ik een controle vraag die jullie misschien weten:

Als ik de documentatie check:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkY1iwRaGvmbYvXly-derVQG41E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWHJZF87Z7oRcJ70oPQNci2w.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem nu zo getekend met 50cm links, 25cm achter en 100cm rechts en zit qua ruimte dan toch prima binnen de norm qua luchtstromen ?

Ik wilde namelijk het liefst de warmtepomp nog dichter tegen de plantenbak zetten op 25cm (wordt overigens geen corten maar steen dat terzijde) maar de installateur dacht dat hij aan beide zijdes wel 50cm nodig had qua werkruimte / onderhoud en dat het beter was qua luchtstroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDZu7wIi5HXqQfAU7n5aGe5Ufrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QiqlvVEoJnrTFpALuich6bSY.png?f=fotoalbum_large

Als ik foto's hier zie denk ik soms warmtepompen te zien die dichter dan 25 op de achtermuur staan en soms helemaal tegen de hoek. Dus ik check het liever even voordat ik mijn bekisting maak :)

[ Voor 6% gewijzigd door JeanJeremy op 03-06-2024 09:46 ]

Het is erg, maar het kan nog veel erger. Dus eigenlijk valt het reuze mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
25cm vanaf de muur is voldoende, maar 50cm is wel makkelijker met onderhoud.
Dat onderhoud bestaat voornamelijk uit bladeren verwijderen en eventueel de lamellen weer recht kammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
JoJo85 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:30:
[...]

@Proim Het lijkt mij niet logisch als het eventuele sluimer verbruik gemeten wordt en dan bij de verwarming-inzicht stand wordt getoond. Ben pas kort eigenaar van een Arotherm, dus ik kan het niet staven, maar lijkt mij dus niet logisch. Zeker inderdaad ook niet met die hoeveelheden zonder specifieke warmtevraag..
Het lijkt mij ook niet logisch, maar toch ik om de x aantal dagen er een kWh bijkomen, met als eindtotaal 11 kWh als 'vebruik afgelopen maand'. Terwijl ik echt 100% zeker ben dat er geen warmtevraag was, ik heb hem zelfs helemaal uitgezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
MooDyBLueS schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:41:
[...]

Apple HomePod is <1W bij idle. Een TP-Link 100 mbps switch ook.

Dat gezegd zijnde: hier is het 6–7 W (75/5 split), met VR921 via ethernet, eBUS adapter via WiFi, draadloze sensoComfort en buitenvoeler, en dat vind ik redelijk voor een toestel dat zo groot en complex is, en minder massaproductieschaalvoordeel op energie efficiëntie vlak heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
Proim schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:57:
[...]

Het lijkt mij ook niet logisch, maar toch ik om de x aantal dagen er een kWh bijkomen, met als eindtotaal 11 kWh als 'vebruik afgelopen maand'. Terwijl ik echt 100% zeker ben dat er geen warmtevraag was, ik heb hem zelfs helemaal uitgezet...
Hier is het ~15W wanneer hij water aan het rondpompen is, om te bepalen wanneer er weer moet bijverwarmd worden. Als je hem niet op “uitgebreid” hebt staan blijft ie voortdurend rondpompen (tenzij de buitentemperatuur te hoog wordt).

15*24*31/1000 = 11 kWh

Dus … heb je het op “uitgebreid” ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anthon3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-09 13:25
Goedemiddag,

Ik draai momenteel met een buffervat, maar deze ga ik ontkoppelen - gezien de afgifte meer dan voldoende is.

Heeft er iemand interesse in het volgende:
Vaillant VDM 10 met hoog efficientie pomp 1"
Buffervat VPS R 100/1 M Vaillant
Vaillant VR71 uitbreid.module

Let me know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
Wim Leers schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:54:
[...]

Hier is het ~15W wanneer hij water aan het rondpompen is, om te bepalen wanneer er weer moet bijverwarmd worden. Als je hem niet op “uitgebreid” hebt staan blijft ie voortdurend rondpompen (tenzij de buitentemperatuur te hoog wordt).

15*24*31/1000 = 11 kWh

Dus … heb je het op “uitgebreid” ingesteld?
Ja hij staat op uitgebreid, maar meer nog, hij staat qua warmtevraag gewoon uit. Dus als wenstemperatuur geeft hij (blijkbaar automatisch) 5 graden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@JeanJeremy Afhankelijk van wat er aan de andere kant van de schutting is (en wat voor schutting het is) kan je theoretisch met de geluidsnorm in de knoop komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Is dat grafische overzicht niet ook (mede) bedoeld om afdoende afstand in ogenschouw te nemen tov deuren en ramen die open kunnen. (en de koekoek in de grond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
Kan iemand uitleggen wat het verschil is tussen de AroTherm Plus 35/6 en 55/6 ?
Dacht dat de 35/6 alleen geknepen wordt in de firmware maar als je de 55/6 hebt dit ook kan met
"fluisterbedrijf".

Kan ik concluderen dat de 55/6 zit bij te verwarmen met element wanneer de temperaturen beneden 0 gaan?
(Het opgenomen vermogen schiet ineens flink omhoog).
Kan dat ook uitgeschakeld worden?

Specs:

35/6 55/6
A -7/W35: 3,60 KW 5,40 KW
A2/W35: 2,00 KW 2,00 KW
A7/W35: 3,30 KW 3,40 KW

Opgenomen vermogen
A -7/W35: 1,33 A 2,08 A
A2/W35: 0,51 A 0,51 A
A7/W35: 0,69 A 0,71 A

Pagina 26:
https://www.vaillant.nl/p...m-plus-022022-2339141.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 04-06-2024 13:08 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-09 12:50
Het al dan niet bijverwarmen met een element heeft in feite weinig van doen met welke monoblock je hebt. Dat ding zelf heeft geen element, die zit verwerkt in de binnenunit. En is softwarematig prima te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:12
Klein vraagje.
VWL 75/6, AI plus, VCR720
Installatie met in eerste instantie een CV voor warmwater en bijspringen defrost.

Is er een wifi gateway nodig of zit deze in de AI plus?
Of is dat bekabeld ethernet?

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 04-06-2024 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Technician- de VWZ AI is offline, heeft alleen ebus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@mr_evil08 Het verschil zit 'm volgens mij in de vrijgegeven compressor-toerentallen, de 35/6 komt maar tot 85Hz en de 55/6 gaat tot 120.
Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 05-06-2024 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:12
Proton_ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:11:
@Technician- de VWZ AI is offline, heeft alleen ebus.
Moet e.e.a. bestellen voor een installatie bij een kennis.
Dus om de installatie online te maken is een module extra nodig?
de myVAILLANT connect ?

Ik zie ook dat het ketelcontact in de AI + een 230V uitgang is. Moet ketel je de aansturen via een relais?
Al hoeft die ketel daar nooit aan, zou ook gewoon de ketelthermostaat nog kunnen laten hangen dat je alleen na een storing en koud huis de boel opwarmt. OF zou deze nodig zijn voor ontdooing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Technician- Ik geloof dat je de VR921 nodig hebt voor de app. De goedkopere Connect lijkt alleen voor ketels.

Ik weet niet wanneer de hulpverwarming inkomt bij ontdooiiing, ik vermoed op basis van retourtemperatuur. Als die hoog genoeg blijft (=voldoende inhoud), dan zal hij wel uit blijven.
Anders inderdaad een interfacerelais ertussen. Zonde dat ze de output niet potentiaalvrij hebben gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:57
Proton_ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:32:
@Technician- Ik geloof dat je de VR921 nodig hebt voor de app. De goedkopere Connect lijkt alleen voor ketels.

Ik weet niet wanneer de hulpverwarming inkomt bij ontdooiiing, ik vermoed op basis van retourtemperatuur. Als die hoog genoeg blijft (=voldoende inhoud), dan zal hij wel uit blijven.
Anders inderdaad een interfacerelais ertussen. Zonde dat ze de output niet potentiaalvrij hebben gemaakt.
Beide correct :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Aanhakend op de Connect vs VR921: ik had er al een eigen topic zelfs voor geopend maar daar keek blijkbaar niemand naar. :P

Anyway: hoe sluit ik de VR921 aan op mijn VWZ? Als ik de handleiding van de VR921 erbij pak staat er dat je hem eronder klikt, maar ik zie nergens een aansluiting. Dus heb daar een beetje hulp bij nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:22
MooDyBLueS schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:27:
Aanhakend op de Connect vs VR921: ik had er al een eigen topic zelfs voor geopend maar daar keek blijkbaar niemand naar. :P

Anyway: hoe sluit ik de VR921 aan op mijn VWZ? Als ik de handleiding van de VR921 erbij pak staat er dat je hem eronder klikt, maar ik zie nergens een aansluiting. Dus heb daar een beetje hulp bij nodig.
Dit is idd verwarrend in de handleiding. Aansluiten kan met een buskabel (ebus). Het meegeleverde stekkertje hoef je in geval van VWZ niet te gebruiken. Je sluit een buskabel (0.75 mm2 uit mn hoofd) aan op de VWZ (of takt hem af van de buskabel die al naar je WP loopt via een kabeldoos en wago's) en prikt hem in de VR921 (polariteit maakt niet uit). Verder nog ethernet/wifi en stroom aansluiten en dan is het klaar.

De handleiding is echt niet helemaal duidelijk voor de combi VWZ en VR921, ik krijg de indruk dat de handleiding is geschreven voor toepassing van de VR921 onder een ketel of besturingsmodule waar al een VWZ in is geintergreerd en waar een poort voor het stekkertje aanwezig is.

Hoop dat bovenstaande voldoende duidelijk is. Kan vanmiddag nog een foto posten mocht je er hier niet mee uit komen.

[ Voor 4% gewijzigd door bensss op 05-06-2024 10:41 ]

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@MooDyBLueS Ik zag het wel, maar heb er helemaal geen ervaring mee dus kon niets bijdragen wat je niet al zelf gevonden had :)

Misschien kan @Technician- de Vaillant support inschakelen, Vaillant heeft tenslotte het laatste woord neem ik aan :). Ook naar mij als consument waren ze vrij vlot en inhoudelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Proton_ Het leek zo'n redelijk eenvoudige vraag, maar ik sta er toch wel verbaasd van dat er zo weinig ervaring met de gateways is. Blijkbaar is het of gewoon bij oplevering van de hele WP installatie iets wat er gelijk bij zit of niet en dan kijkt men er ook niet meer naar.

Blijf het wel apart vinden, want ik heb me helemaal kapot gezocht aan alle kanten in de technische ruimte waar mijn binnenunit en SWW vat staan omdat ik dus wel direct naast de VWZ een loshangende UTP-kabel heb gevonden die ook nog eens in de meterkast is afgepatcht met "WP" en ik die doorgemeten heb met een UTP checker en dat bevestigt dat die werkt. Dus of er is alleen op voorbereid of er is een gateway verwijderd waar ik geen spoor van kan vinden (waar aan te sluiten).

Heb inmiddels de installateur een mailtje gestuurd, even afwachten dan maar en anders kan ik ook Vaillant even bellen/mailen, goed punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
bensss schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:35:
[...]

Dit is idd verwarrend in de handleiding. Aansluiten kan met een buskabel (ebus). Het meegeleverde stekkertje hoef je in geval van VWZ niet te gebruiken. Je sluit een buskabel (0.75 mm2 uit mn hoofd) aan op de VWZ (of takt hem af van de buskabel die al naar je WP loopt via een kabeldoos en wago's) en prikt hem in de VR921 (polariteit maakt niet uit). Verder nog ethernet/wifi en stroom aansluiten en dan is het klaar.

De handleiding is echt niet helemaal duidelijk voor de combi VWZ en VR921, ik krijg de indruk dat de handleiding is geschreven voor toepassing van de VR921 onder een ketel of besturingsmodule waar al een VWZ in is geintergreerd en waar een poort voor het stekkertje aanwezig is.

Hoop dat bovenstaande voldoende duidelijk is. Kan vanmiddag nog een foto posten mocht je er hier niet mee uit komen.
Oeps, zag deze pas na Proton's antwoord. Moet voortaan notifications maar eens op volgorde van tijd aanklikken. ;)

Jouw uitleg is inderdaad super helder, thanks. Ik ga even op zoek naar de buskabel, WP en VWZ zitten naast elkaar dus dat moet niet moeilijk zijn. Als ik die kan vinden, ga ik er vanuit dat ik de wago klemmen ook wel kan vinden.
Pagina: 1 ... 128 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic