Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:01
Staat je stookgrens niet gewoon te laag ingesteld?

Op mijn binnenunit kan ik via het installateurs menu de boel testen als ik me goed herinner.
Ik heb een 75/5 split unit, maar ik verwacht dat die optie ook op de VWZ AI zit. Dan zou hij moeten starten ongeacht stookgrens etc.

Je zult toch dingen moeten uitsluiten om het probleem te vinden

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05-2024

AJA

BertusB404 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:05:
Staat je stookgrens niet gewoon te laag ingesteld?

Op mijn binnenunit kan ik via het installateurs menu de boel testen als ik me goed herinner.
Ik heb een 75/5 split unit, maar ik verwacht dat die optie ook op de VWZ AI zit. Dan zou hij moeten starten ongeacht stookgrens etc.

Je zult toch dingen moeten uitsluiten om het probleem te vinden
Weet je welke instelling dat is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
AJA schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:14:
[...]

Weet je welke instelling dat is?
"BT uitschakelgrens"
Die zit op mijn VRC720 kamerthermostaat bij MENU → INSTELLINGEN → Installateursniveau → Installatieconfiguratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anthon3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-09 13:25
BertusB404 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:33:
[...]

"BT uitschakelgrens"
Die zit op mijn VRC720 kamerthermostaat bij MENU → INSTELLINGEN → Installateursniveau → Installatieconfiguratie
mmm, ik heb de thermostaat opnieuw geinstalleerd, maar bijzonder kan ik nu geen temperatuur instellen. Zie foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeB-udMa9QepwVIZKgfEhrIcsDQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8JnXfLaXnkYSxQScBD4M6rRF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UhWHgWGVfmSCo38eMkUqRaVJ00=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a4UU2gsqlKsRU8zIM6w84gNF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mt4zY3AqMEQMgiv2aFcm4lVwYg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvbby5VYo7z7E0RzU50v2lO5.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZokWY2aPq6Y7i1F_50tQbgK6g-Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tCmRQHfy1JtOkYVnkIpu00N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcGfji2AkZt4h4zASSQRGW220CU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35sn4YiJP3fU6sXOxJNA63Zh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEa_MpxzH79XyOeAuluBh2krsgE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZ2y8a03JYRNRZWZx2F80Cas.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhoSMLUpFtv0Bs_IABrrRV7k5Lo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZsIakeIEXZrmogVj7ftFX8x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PiI4Pkesvn0oWIq6YUdPOvFsKZM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QKKSZfzloThv9SOUsd6qEar.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYMeS8LeMcVaFLVrytojeIT-pHY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDuFMLMK2MuiVVKfjC0FDW93.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9a61FalgBRXB6yE6R0sWqXBM9w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBE51jNAKaKewHGTYZeXUDJw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9pkoHvQvcBrPfO91kSbXnGWpGM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAFO73KXYgsmzwnHsFt5wXmr.jpg?f=fotoalbum_tile

Je ziet op de foto met de VWZ dat de verwarmingsvraag aanstaat, echter verdwijnt dit weer naar seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
@anthon3
Probeer die BT-uitschakelgrens eens omhoog te zetten. (Hier staat deze op 15C) Nu krijg je "geen verwarmingsvraag" zodra de buitentemperatuurmeting boven de 10C komt, en dan zal hij nooit verwarmen.

De buitenvoeler zit momenteel wel buiten? (Ik zie 14.5C staan, boven je stookgrens dus)

[ Voor 10% gewijzigd door BertusB404 op 24-04-2024 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05-2024

AJA

BertusB404 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:30:
@anthon3
Probeer die BT-uitschakelgrens eens omhoog te zetten. (Hier staat deze op 15C) Nu krijg je "geen verwarmingsvraag" zodra de buitentemperatuurmeting boven de 10C komt, en dan zal hij nooit verwarmen.

De buitenvoeler zit momenteel wel buiten? (Ik zie 14.5C staan, boven je stookgrens dus)
ik zie inderdaad dat dit verkeerd staat, zal het morgenmiddag aanpassen en kijken wat ie doet. De rest klopt wel? Bij mijn eigen installatie heb ik namelijk ook zone staan, onder circuit1, hier heb ik alleen circuit1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
Ik heb zelf een installatie zonder verschillende zones. Systeemschema 8 zo uit mijn hoofd. Durf je zo niet te zeggen of de rest klopt, dat is per systeem verschillend.

De BT-uitschakelgrens is de buitentemperatuur waarbij de warmtepomp niet meer hoeft te verwarmen. Zodra de temperatuur hier boven komt gaat de warmtepomp uit, enkel SWW werkt dan nog.

Wanneer de buitentemperatuur hier onder zit, zal het systeem "graad minuten" bijhouden. Dit is een berekening vanuit de afwijking van de gewenste waarde op de thermostaat en de gemeten binnentemperatuur, en de tijd dat er een verschil blijft.
In mijn binnenunit, en waarschijnlijk ook op de VWZ AI, is in te stellen bij hoeveel graad minuten de warmtepomp moet aanslaan. (Fabrieksinstelling voldoet meestal)

Dus de warmtepomp hoeft niet per se aan te slaan zodra er warmtevraag is, je moet soms een beetje geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:56
anthon3 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:12:
[...]

mmm, ik heb de thermostaat opnieuw geinstalleerd, maar bijzonder kan ik nu geen temperatuur instellen. Zie foto's.
..........
Je ziet op de foto met de VWZ dat de verwarmingsvraag aanstaat, echter verdwijnt dit weer naar seconden.
Is je circulatiepomp ook daadwerkelijk op multfunctionele uitgang MA2 van de VWZ aangesloten?
Als dat namelijk het geval is dan moet je zone 2 nog op actief zetten en deze toewijzen aan de thermostaat.
Daarna zou je dan de temperatuur van zone 2 kunnen regelen met je thermostaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Switek op 25-04-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
Switek schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:05:
[...]

Is je circulatiepomp ook daadwerkelijk op multfunctionele uitgang MA2 van de VWZ aangesloten?
Als dat namelijk het geval is dan moet je zone 2 nog op actief zetten en deze toewijzen aan de thermostaat.
Daarna zou je dan de temperatuur van zone 2 kunnen regelen met je thermostaat.
Ik heb geen circulatiepomp.

Betreft puur een Arotherm die direct op de vloerverwarming is aangesloten (open verdeler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:56
anthon3 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:01:
[...]

Ik heb geen circulatiepomp.

Betreft puur een Arotherm die direct op de vloerverwarming is aangesloten (open verdeler).
Duidelijk, dacht dat ik dat op 1 van je foto's zag staan?
Als het niet werkt bel dan even met Vaillant, ze loodsen je zo door de menus op de besturingsmodule en de Thermostaat heen is mijn ervaring.

[ Voor 5% gewijzigd door Switek op 25-04-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:07
@anthon3, ik zie op de foto's dat je nachtmodus op eco staat. In Eco is verwarmingsfunctie uitgeschakeld. Wellicht op Normaal zetten of checken of het tijdprogramma behorend bij nachtmodus niet per ongeluk op 24 uur per dag staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aequitas258
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-09 16:17
anthon3 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:12:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Hier een zelfde melding op de VRC720 vandaag, ook geen mogelijkheid meer om de gewenste temperatuur aan te passen.

Hoor graag hoe jij het nu opgelost hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
Dan zit de buitentemperatuur boven de BT-uitschakelgrens.
Ik kan hier de temperatuur ook niet aanpassen om die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom7557
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik heb sinds augustus 2023 een Arotherm plus VWL 55/6 met een hydraulische unit waar een electrische naverwarmer in zit.
naast de WP heb ik een Flamco zoutbatterij voor mijn warmwater voorziening en die draait standalone.
Al sinds het begin heeft die naverwarmer de nare eigenschap voortdurend bij te springen, waardoor de SCOP niet boven de 2 uitkomt, terwijl dat bij de temperaturen van de afgelopen winter totaal niet nodig is om bij te springen.
Ik heb onlangs de systeemschemacode van 10 naar 11 gezet en toen leek het erop dat de naverwarmer niet meer bijspringt bij warmtevraag.
Helaas blijkt dat toch niet te kloppen en is het na een weekje vakantie met de WP op afwezigheid modus (in die week sprong de naverwarmer niet bij en bleek de SCOP 3,2 te halen) weer hommeles.
Hoe krijg ik die naverwarmer definitief uitgeschakeld?

[ Voor 6% gewijzigd door Tom7557 op 28-04-2024 18:19 . Reden: aanvulling zoutbatterij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
"Bivalentiepunt verwarmen" lager instellen in de thermostaat. (Staat hier op -10)
Zelfde kun je doen voor warm water.

In de hydraulische module kun je het vermogen van de naverwarmer beperken. Of 0kw een optie is durf ik je niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom7557
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 01-12-2024
@ BertusB404: ik heb het bivalentiepunt al op -5 gezet maar dat helpt totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:54
@Tom7557 de “bijverwarming” kun je ook op Uit zetten. Dan zou het elektrische element niet meer moeten bijspringen, behalve voor mn anti legionellarun van sww en defrosts.

Op de VRC720:
Instellingen —> Installateurniveau —> Installatieconfiguratie —> Installatie

Wellicht kun je deze instelling eens controleren?
De hybride manager staat neem ik aan op bivalentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
anthon3 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:15:
Mijn Arotherm 75/6 wilt maar niet opstarten, weten jullie wat ik fout doe?

Ik heb het installatie menu doorlopen en systeemcode 8 ingesteld.

Betreft een Arotherm 75/6, circa 70m2 vloerverwarming met pomploze verdeler, geen SWW op aangesloten.
Hij geeft geen foutmeldingen aan, echter bij monitoren staat er wel CV compressor geblokkeerd; afgifte circuit doorstroming te laag.
Bekend probleem.
Als je de p900 waarde hebt aangepast waardoor de flow dichtbij het minimum debiet komt krijg je deze melding. hetzelfde als je het vermogen verlaagt (auto/100%,...) .
Advies p waarde verhogen met 50 en/of pompbegrenzing verhogen.
Bij ,ijn 105/6 was dit het euvel, die begint te sputteren bij 995 l/uur , staat nu op 1100 en alles ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
Vraagje.
Ik heb de VR921 internetmodule en de VRC720 kamerthermostaat met een MEH97/6 en heb de tweede winter gedraaid.
Sommigen kunnen met dezelfde installatie in de MyVaillant app onder Systeemoverzicht, Energie-informatie het vermogen, bedrijfsuren en opstartcycli aflezen.
Bij mij laat deze alleen de Arotherm met serienummer zien, moet ik nog iets instellen of veranderen ergens ?
Vraag 2. Mijn Installatie draait standaard op stand-by 16Watt (all in), andere draaien op de helft weet iemand waar dit in zou kunnen zitten ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:33
Er is goed weer op komst, dus bij deze verklaar ik het stookseizoen ten einde 8) Een goede tijd om te reflecteren:

Afgelopen zomer heb ik een Vaillant 75/6 geplaatst. Daarvoor, een korte geschiedenis:

1996: Bouw van 't huis. 2 onder 1 kap, ca. 110 m2. Geleverd met een VR ketel. Aan/uit thermostaat, ketel stookt meteen bij ontvangen "Aan" naar 80 graden. Jaarverbruik ca. 1700 m3 gas bij een temperatuur van 20 graden overdag, 's nachts uit.

2014: Installatie van een nieuwe HR-ketel. Ik heb toen de installatie waterzijdig ingeregeld, daarvoor ging het meeste water door de badkamerradiator. Ook stond vanaf toen de cv op max. 60 graden ( + modulerende thermostaat). Jaarverbruik ging meteen omlaag naar ca. 1200 m3.

Afgelopen jaren zijn een aantal ramen vervangen door HR++. En hebben we een huisgenoot minder (relevant voor douchen). Het jaarverbruik is nu ca. 1050 m3. In 2022/2023 heel erg zuinig gestookt (= 16 graden + dekens) ivm de zeer hoge gasprijs, toen hadden we een jaarverbruik van 800 m3.

Nu is er afgelopen jaar de warmtepomp geplaatst, alleen nog voor het cv-bedrijf tot ik tijd heb om ook het boilervat te installeren. Daarnaast 40 m2 vloerverwarming op de begane grond. Nu is natuurlijk de grote vraag: wat heeft de warmtepomp verbruikt?
spoiler:
1230 kWh (+ ca. 250 m3 gas voor SWW)

Wat een besparing! We hadden nog 800 kWh overschot aan zonnestroom, dus maar 430 kWh hoeven "bijkopen". Al is dat feestje na dit seizoen wel voorbij met de terugleverboetes :+

Ca. 800 m3 vervangen door 1230 kWh, dat had ik echt niet verwacht. Al zal het ook komen door de zeer zachte winter. Alleen in januari was ons maandverbruik namelijk 500 kWh, als die kou aanhield was het jaarverbruik een stuk hoger uitgekomen.

De seizoens-COP volgens de Vaillant is 3,9. Dat geloof ik eerlijk gezegd niet helemaal gezien het gunstige jaarverbruik. Maar goed, ik heb helaas geen warmtemeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@marcop23 Mooi dat je zo tevreden bent over het verbruik. Als je het verbruik per graaddag berekent, dan kun je de jaren wat beter met elkaar vergelijken.

https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/new

In mei heb ik de WP 2 jaar in gebruik, dus binnenkort ga ik van jaar 2 de balans opmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anthon3
MartinSE schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:57:
[...]

Bekend probleem.
Als je de p900 waarde hebt aangepast waardoor de flow dichtbij het minimum debiet komt krijg je deze melding. hetzelfde als je het vermogen verlaagt (auto/100%,...) .
Advies p waarde verhogen met 50 en/of pompbegrenzing verhogen.
Bij ,ijn 105/6 was dit het euvel, die begint te sputteren bij 995 l/uur , staat nu op 1100 en alles ok
Uiteindelijk heb ik de aan- en afvoer leiding naar de WP afzonderlijk doorgespoeld, er bleek toch nog aardig wat lucht in de zitten. Daarnaast duurt het even voordat hij opstart, dus iets meer geduld hielp ook! ;)

Allen bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
MartinSE schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:02:
Vraagje.
Ik heb de VR921 internetmodule en de VRC720 kamerthermostaat met een MEH97/6 en heb de tweede winter gedraaid.
Sommigen kunnen met dezelfde installatie in de MyVaillant app onder Systeemoverzicht, Energie-informatie het vermogen, bedrijfsuren en opstartcycli aflezen.
Bij mij laat deze alleen de Arotherm met serienummer zien, moet ik nog iets instellen of veranderen ergens ?
Vraag 2. Mijn Installatie draait standaard op stand-by 16Watt (all in), andere draaien op de helft weet iemand waar dit in zou kunnen zitten ?
Ik zie dezelfde informatie als jij ziet.

Buitenunit gebruikt 9 watt, mijn MEH en besturingmodules gebruiken 5 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-09 09:42
Update: probleem is verholpen na de nacht

Weet iemand toevallig waarom het niet mogelijk lijkt om een VR921 te koppelen met de MyVaillant app? Ik krijg deze error:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzM9I5XCNh2e5HrIVL1Dn3smoJ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lgq6kCh0f28WMskjMBalar2E.png?f=fotoalbum_large
Als ik dan wil koppelen aan de wifi van de VR921 krijg ik deze error:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMsb4sRPYuIdiLueFgZLlgYOGa0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3zZVJjiV1DubYXC5iF8G4oC2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 2% gewijzigd door wicked_fool op 01-05-2024 08:48 . Reden: Probleem is verholpen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
De warmtepomp is gisteren geïnstalleerd en de installateur heeft uitleg gegeven wat mogelijk is. Nu begint het instellen van het systeem, al weet ik niet of er met deze buitentemperaturen veel in te stellen is (al koelt het in de nacht nog steeds wel af).

Het systeem bestaat uit de volgende componenten:
- naverwarmer MEH 60
- buffervat 100L
- sensoCOMFORT VRC 720 met buitenvoeler
- SensoNET VR 921
- VWZ AI+
- pompgroep VDM 10
- VR70
- aroTHERM Plus VWL 75/6

Volgens de warmteverliesberekening welke gemaakt is heeft de woning bij -10 een aanvoertemperatuur nodig van 45. Momenteel hebben de meeste kamers in de woning Jaga convectoren (de twee in de woonkamer/keuken hebben DIY boosters), op de tweede etage draaien nog twee T22 radiatoren mee om de kou te breken. De installateur komt nog terug om alle Jaga's waterzijdig in te regelen.

Na wat gelezen te hebben in dit topic (nee ik heb niet alle 500+ pagina's gelezen) wil ik het volgende instellen:

Stooklijn: 0.6
Min TA: 28~30 (gelezen dat dit de minimale temperatuur is dat de Jaga's warmte afgeven)
Max TA: 55 (standaard)
Ruimtecompensatie: Uitgebreid (gelezen dat deze rond de 3 graden buiten naar Actief kan/moet)
Verwarmingsschema: 06:00-23:00 @ 21,5
Nachtverlaging: 20 (misschien is dit te laag)

Wat denken jullie van deze instellingen als basis voor nu? Twijfel of ik wil blijven verwarmen met schema of toch manueel zonder nachtverlaging. Zijn er nog andere instellingen die ik kan/moet controleren en aanpassen?

Ebus naar wifi adapter is besteld zodat ik alle informatie in HA krijg, voor nu moet ik het met de app doen en de informatie op de VWZ AI+ en VRC 720.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 16:32
@marcop23 wow dat is wel heel weinig!

Ik had zelf even snel een rekensommetje gemaakt: 1000m³ - 250 voor de douche = 750m³. Dat is ca 7500kWh, met een COP van 4 verwachtte ik 1875kWh verbruik. Met jouw gegevens kom ik uit op een COP van 6, dat is wel heel hoog!

Zou natuurlijk mooi zijn maar ik verwacht dat de zachte winter hier ook wel een duid in het zakje heeft gedaan. Ik denk dat 1500-1850kWh wat realistischer is voor normale winters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:50
wicked_fool schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:58:
De warmtepomp is gisteren geïnstalleerd en de installateur heeft uitleg gegeven wat mogelijk is. Nu begint het instellen van het systeem, al weet ik niet of er met deze buitentemperaturen veel in te stellen is (al koelt het in de nacht nog steeds wel af).

Het systeem bestaat uit de volgende componenten:
- naverwarmer MEH 60
- buffervat 100L
- sensoCOMFORT VRC 720 met buitenvoeler
- SensoNET VR 921
- VWZ AI+
- pompgroep VDM 10
- VR70
- aroTHERM Plus VWL 75/6

Volgens de warmteverliesberekening welke gemaakt is heeft de woning bij -10 een aanvoertemperatuur nodig van 45. Momenteel hebben de meeste kamers in de woning Jaga convectoren (de twee in de woonkamer/keuken hebben DIY boosters), op de tweede etage draaien nog twee T22 radiatoren mee om de kou te breken. De installateur komt nog terug om alle Jaga's waterzijdig in te regelen.

Na wat gelezen te hebben in dit topic (nee ik heb niet alle 500+ pagina's gelezen) wil ik het volgende instellen:

Min TA: 28~30 (gelezen dat dit de minimale temperatuur is dat de Jaga's warmte afgeven)
Ruimtecompensatie: Uitgebreid (gelezen dat deze rond de 3 graden buiten naar Actief kan/moet)
Verwarmingsschema: 06:00-23:00 @ 21,5
Nachtverlaging: 20 (misschien is dit te laag)

Wat denken jullie van deze instellingen als basis voor nu? Twijfel of ik wil blijven verwarmen met schema of toch manueel zonder nachtverlaging. Zijn er nog andere instellingen die ik kan/moet controleren en aanpassen?

Ebus naar wifi adapter is besteld zodat ik alle informatie in HA krijg, voor nu moet ik het met de app doen en de informatie op de VWZ AI+ en VRC 720.

Alvast bedankt!
Het heeft eigenlijk weinig zin om nu nog te gaan inregelen qua verwarming. Je merkt helemaal niks van alle aanpassingen die je doet, want het is veel te warm buiten. Kom in het najaar maar eens terug :+

Eerste wat ik wilde aangeven: vergeet die nachtverlaging, maakt het misschien alweer nodeloos ingewikkeld. Kun je altijd nog activeren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Franciesco
De warmtepomp (VWL 75/6) heb ik nu 2 winters in gebruik. In navolging van vorige winter heb ik dan ook de balans opgemaakt:

Oktober 2022 t/m april 2023:
Stroomverbruik: 2104kWh (alleen tbv CV, SWW via WPboiler)
Graaddagen: 2474
=0,85kWh/graaddag

Oktober 2023 t/m april 2024:
Stroomverbruik: 1517kWh (alleen tbv CV, SWW via WPboiler)
Graaddagen: 2312
=0,66kWh/graaddag

Een fors lager verbruik dus voor de warmtepomp. Een stuk veroorzaakt door de mildere winter. Het andere deel door een iets efficientere afregeling/gebruik van de WP (wenstemperatuur is ongewijzigd gebleven) maar ook doordat ik de isolatie en kierdichtheid van m.n. het dak verbeterd heb. Hier ben ik overigens nog steeds mee bezig en moet ergens in de loop van dit jaar afgerond zijn.

Ik ben in ieder geval heel tevreden met het stroomverbruik van afgelopen winter (en ook van de winter er voor). En ben benieuwd of het de aankomende winter vergelijkbaar gaat zijn of zelfs nog een stukje lager door de verdere naisolatie van het dak.
Maar eerst voorjaar en zomer. Heerlijk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:45
Franciesco schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:23:
De warmtepomp (VWL 75/6) heb ik nu 2 winters in gebruik. In navolging van vorige winter heb ik dan ook de balans opgemaakt:

Oktober 2022 t/m april 2023:
Stroomverbruik: 2104kWh (alleen tbv CV, SWW via WPboiler)
Graaddagen: 2474
=0,85kWh/graaddag

Oktober 2023 t/m april 2024:
Stroomverbruik: 1517kWh (alleen tbv CV, SWW via WPboiler)
Graaddagen: 2312
=0,66kWh/graaddag

Een fors lager verbruik dus voor de warmtepomp. Een stuk veroorzaakt door de mildere winter. Het andere deel door een iets efficientere afregeling/gebruik van de WP (wenstemperatuur is ongewijzigd gebleven) maar ook doordat ik de isolatie en kierdichtheid van m.n. het dak verbeterd heb. Hier ben ik overigens nog steeds mee bezig en moet ergens in de loop van dit jaar afgerond zijn.

Ik ben in ieder geval heel tevreden met het stroomverbruik van afgelopen winter (en ook van de winter er voor). En ben benieuwd of het de aankomende winter vergelijkbaar gaat zijn of zelfs nog een stukje lager door de verdere naisolatie van het dak.
Maar eerst voorjaar en zomer. Heerlijk! :)
Dat zijn idd mooie getallen.
Maar hiermee krijg ik de indruk dat jouw wp behoorlijk over gedimensioneerd is.
Met dit verbruik zou je makkelijk uit kunnen met een VWL 55/6.
Wat is de reden dat je voor de 75/6 hebt gekozen ?
En voor een aparte WPBoiler ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wicked_fool
Gramser schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:10:
[...]

Het heeft eigenlijk weinig zin om nu nog te gaan inregelen qua verwarming. Je merkt helemaal niks van alle aanpassingen die je doet, want het is veel te warm buiten. Kom in het najaar maar eens terug :+

Eerste wat ik wilde aangeven: vergeet die nachtverlaging, maakt het misschien alweer nodeloos ingewikkeld. Kun je altijd nog activeren.
Begrijp dat de warmtepomp niet heel veel meer gaat doen met dit weer. Was meer bedoeld als startpunt voor in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
wicked_fool schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:15:
[...]

Begrijp dat de warmtepomp niet heel veel meer gaat doen met dit weer. Was meer bedoeld als startpunt voor in de toekomst.
Vanaf morgen weer herfst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Zwanenburg7
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:40
wicked_fool schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:58:
De warmtepomp is gisteren geïnstalleerd en de installateur heeft uitleg gegeven wat mogelijk is. Nu begint het instellen van het systeem ...

Volgens de warmteverliesberekening welke gemaakt is heeft de woning bij -10 een aanvoertemperatuur nodig van 45.
Ik zou in eerste instantie de stooklijn zo instellen dat je inderdaad een AT van 45 graden krijgt bij -10.
Er is een grafiekje waarin aangegeven hoe de stooklijnen lopen, maar ik kan dat zo niet vinden.
Dit zou zomaar op 0,7 of 0,6 uit kunnen komen. En dan vanaf daar kijken (in het stookseizoen) of hij nog verder naar beneden kan. Wellicht is de warmteverliesberekening wat te pessimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dat grafiekje staat in de topicstart :) Herstel: op pagina 1 van dit topic. En 0,6 is spot on voor 45 graden bij -10.

[ Voor 53% gewijzigd door Gramser op 03-05-2024 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
Ik heb het nu als volgt ingesteld:
Min TA: 30
Ruimtecompensatie: Uitgebreid
Warmtewens: 21
BT uitschakel grens: 18

Wat gebeurd er trouwens als er wel warmtewens is maar het buiten boven de BT uitschakel grens temperatuur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:50
wicked_fool schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:32:
Ik heb het nu als volgt ingesteld:
Min TA: 30
Ruimtecompensatie: Uitgebreid
Warmtewens: 21
BT uitschakel grens: 18

Wat gebeurd er trouwens als er wel warmtewens is maar het buiten boven de BT uitschakel grens temperatuur is?
Lijkt me een goed begin aan instellingen op basis van jou afgifte systeem.

BT uitschakelgrens is precies wat het zegt, buiten dus in jou geval 18 graden of warmer zal de pomp niet aanslaan ook als het binnen onder de 21 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
martinusv schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:31:
[...]

Dat zijn idd mooie getallen.
Maar hiermee krijg ik de indruk dat jouw wp behoorlijk over gedimensioneerd is.
Met dit verbruik zou je makkelijk uit kunnen met een VWL 55/6.
Wat is de reden dat je voor de 75/6 hebt gekozen ?
En voor een aparte WPBoiler ?
Mijn gasverbruik lag voorheen tussen de 1100 en 1400m3 per jaar. En dat was met zuinig stookgedrag waarbij de wenstemperatuur zelden boven de 19 graden lag en boven alleen de badkamer verwarmd werd. Volgens de Koevlaas methode zou ik ca 6,9kW bij -10 graden nodig hebben in het geval van 1400m3 gas. Dus de 75/6 was de logische keuze, ook om oa wat marge te hebben in een eventueel wat hogere toekomstige kamertemperatuur.

Door de extra isolatie en kierdichting zou het kunnen dat ik straks uit kan met de 55/6. Maar tot nu toe doet de 75/6 het prima en heb ik geen noemenswaardig pendelgedrag. De totaal ca 135m2 oppervlak aan vloerverwarming helpt daar uiteraard ook bij. Afwachten wat het straks gaat doen als de extra isolatiemaatregelen afgerond zijn.

De WPboiler is een Vaillant aroSTOR 150. Het eerste jaar was het verbruik 257,5kWh. Het tweede jaar kan ik eind van de maand berekeken en gaat vermoedelijk iets lager uitpakken. O.a. omdat ik de watertemperatuur verlaagd heb van 50 naar 48 graden en de opwarming gebeurt nu grofweg om de dag i.p.v. iedere dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:08
Hier draait een Arothemr+ met beneden volledig vloerverwarming en fancoils met condenswaterafvoer op de 1e verdieping. TIjdens de warme maanden staat alles open en mocht er een kamer zijn die ik extra op wil warmen zet ik de temperatuur van de thermostaat op de fancoil omhoog.
Zodra er koelvraag komt regel ik de vloerverwarming beneden met een zelf gemaakte controller op de kranen op de verdeler om de vloerverwarming beneden toch maximaal af te kunnen koelen en maximaal koud water naar boven gaat maar om te voorkomen dat de vloer beneden gaat condenseren.

Nu is een vriend ook in de markt voor een warmtepomp bij een complete verbouwing en heeft ook wel oren naar dezelfde setup, alleen is hij geen DIY knutselaar dus alles moet eigenlijk "off the shelf" te koop zijn.

Zijn huis heeft 3 lagen, beneden en de 1e worden volledig VVW, op de 3e verdieping fancoils met wens om condenserend te koelen.

Dus ik vraag het voor een vriend, is het mogelijk om zoiets met Vaillant componenten of andere merken te bouwen? (en dus zonder DIY ESP controller)

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:31
nou hoi hoi :w
van LG ThermaV 7kW, vandaag naar arotherm 55/6 :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PyT3590AZpcjX2v5GZrKVec6gk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QiWNCjFLVPnKx8hWvZzYNct.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSC1bFT92qB1PmycHd9kAabfFz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cCWI1e42tXegNEBI6VtAUI04.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIUJGNPiu3ZP_ducdxPF3Y6xyJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRQZXcQuyeRKfEBSpjpnde5r.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Kan me iemand vertellen waarom 'flow temperatuur' (bijv) wel is af te in de home assistant integratie, maar zaken als compressorsnelheid, Ta, Tr enz enz, niet, maar weer wel op de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:43
marvel27 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:37:
Ik wil een Arotherm Plus plaatsen, en ik overweeg de WP ook mijn SWW te laten maken. Probleem is, binnen is het huis afgewerkt, en de WAF van muren open breken is bijzonder laag. Op dit moment loopt er een aanvoer- en retourleiding van de ketel op zolder naar de vvw-verdeler in de keuken. Ik kan geen nieuwe leidingen aanleggen tussen keuken en zolder, dus de driewegklep zou op zolder geplaatst moeten worden. Maar ik moet ook de vvw-verdeler kunnen afsluiten, dus daar moet ik waarschijnlijk ook een elektrische kogelkraan plaatsen. Een driewegklep voor de splitsing is niet mogelijk, want dan wordt ook de leiding naar zolder afgesloten.

De vraag is de schakeling van die kleppen. Ik begrijp dat de VZW AI kleppen kan schakelen. De klep voor de vvw zou ik bedraad kunnen aansluiten op de VZW, maar de driewegklep op zolder niet. Ik krijg die kabel niet tot bij de VZW. Weten jullie of het mogelijk is om kleppen draadloos te schakelen? Ik draai home assistant thuis, maar ben zeker geen expert.

Hier een schema.

[Afbeelding]
Kun je niet de oude gasleiding gebruiken? Ik overweeg dit zelf ook. Bij ons kan de driewegklep dan in de meterkast waar ook de vwz ai komt te hangen. Enige puntje is dan nog de boiler voeler.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:06
Djvdb schreef op zondag 5 mei 2024 @ 07:30:
[...]

Kun je niet de oude gasleiding gebruiken? Ik overweeg dit zelf ook. Bij ons kan de driewegklep dan in de meterkast waar ook de vwz ai komt te hangen. Enige puntje is dan nog de boiler voeler.
Of gewoon op zolder een warmtepompboiler en je SWW onafhankelijk van de Arotherm maken.
Geen extra leidingen nodig en 2x subsidie mogelijkheid.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:20
Is een optie, maar wel een flinke bron van geluid op je zolder. Hard sell voor mijn vrouw die best gevoelig is voor geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-09 07:26
Beste tweakers,

Ik sta op het punt een Arotherm VWL 75/6 A 230V aan te schaffen en deze zelf te plaatsen.

Er hangt reeds een Ecotec Exclusive met WAR en VRC720f van nog geen twee jaar oud dus het wordt even een hybride gebeuren. In ieder geval tot ik wat extra tijd over heb om de rest te doen en een plek heb weten te verzinnen voor een boiler want dat past daar niet in dezelfde kast.

Alles, VV beneden en T11 radiatoren boven, draait reeds twee winters op 35 graden en een delta T van ca. 6 graden. Naar volle tevredenheid en voor nood en spannende *; momenten hebben we nog een 5kW houtkachel staan ;)

De ketel en de VV-unit (6 groepen) zitten helaas op een wat ongunstige plek dus ik moet het leidingwerk door de woonkamer verslepen. Dat zal in zicht zijn (zo'n meter of 6/7). Dat wil ik met 28mm CV-buis doen want ik denk dat meerlagenbuis niet echt mooi gaat worden.
Op enig moment moet het spul echter naar buiten en daar loop ik even vast. Standaard CV buis mag eigenlijk niet naar buiten ivm de kans op roestvorming door condensering.

Om het "mooi" te houden wil ik eigenlijk geen koppeling naar een ander type buis in de woonkamer maken. Kan het heel veel kwaad om de cv-leiding naar buiten te brengen en hem daar direct te knellen aan een stuk flexibel en daar de buitenunit mee aan te sluiten?
Op zich kan ik buiten de boel wel goed inpakken dus ik heb het idee dat het mijn tijd wel uit zal dienen maar heb toch nog wel gerede twijfel. Geen idee hoeveel condens er kan ontstaan op die plek en hoe lang het duurt voor zo'n buis evt doorgeroest zou zijn.

Zat al te denken om een stuk inox buis (Temponox) aan de cv buis te persen en door de muur heen te steken maar ik heb het vermoeden dat dit niet 1 op 1 mogelijk is.

Iemand misschien een idee waarmee ik in ieder geval mijn vrouw niet nog minder blij maak?

Grt. Marco

[ Voor 0% gewijzigd door Remar65 op 05-05-2024 17:47 . Reden: spellingscontrole ;) ]

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het begint me een beetje te duizelen van alle ebus zaken.
https://github.com/danielkucera/esp-arduino-ebus
Zou dit moeten functioneren op een Vaillant controller van aroTherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvs1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-08 15:45
Ik heb een vraagje over diameter.

Uit de VWL 125/6 A 400V handleiding CV-aanvoerleiding, G 1 1/4′′

Ik moet 20 meter door de grond overbruggen
10 meter door kruipruimte voordat ik bij de vloerverwarming verdeler ben

Mijn vraag is moet het echt allemaal 40mm (1 1/4) zijn of kan ik bijvoorbeeld de 20 meter 40mm en dan over op 32mm ik neem uit de tabellen die hier op het forum circuleren dat in basis 32 mm voldoende zou moeten zijn maar door de handleiding van Vaillant ga ik nu wel twijfelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-08 09:08

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Hi all, ik overweeg sterk om te kiezen voor een aroTHERM Plus VWL 75/6 in ons oude maar nageisoleerde tussenwoning. Ik heb wat vragen, misschien kan iemand we naar de juiste pagina wijzen.
  • Is alles wat een beetje tweaker wil meten uit het apparaat zelf te halen, of kun je vaak beter wat extra hardware toevoegen aan de installatie om te meten hoe het gaat?
  • Zijn er andere dingen waar je op moet letten bij de installatie van zo'n model? We laten dit waarschijnlijk doen, maar kunnen wel wat eisen stellen natuurlijk.
  • Heeft iemand ervaring met prestaties in de koude wintermaanden i.c.m. radiators (niet vloeverwarming, dus niet zo'n lage temperatuur)?
Is het ook toegestaan om te vragen of een offerte redelijk is?

Ik heb een offerte voor:
- aroTHERM Plus VWL 75/6
- met uniSTOR boiler 200L
- 10 meter leiding door het huis naar aansluitpunt huidige CV (in L vorm)
- Thermostaat
- Installatie

Exclusief:
- Elektra
- Aanleg grindbak in de tuin

Totaalprijs: 16000 incl. BTW voor subsidie

Ik heb ook een vergelijkbare offerte voor een Bosch Compress 5800i serie. Heeft iemand toevallig ervaring met beide units? Ik lees er in ieder geval hier niet zo veel (goeds) over, maar hij leek me vergelijkbaar.

[ Voor 49% gewijzigd door Jeroen op 06-05-2024 23:38 ]

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-09 08:02
De laatste dagen is er normaal geen warmtevraag meer geweest bij ons, temperaturen zijn telkens minstens 0.5 graad boven de wens en ik merk ook niet echt iets van pieken oid bij de afname van stroom. Alleen, merk ik dat hij precies toch wat verwarming heeft gedaan aangezien er 2 kWh is verbruikt (afgelezen op de thermostaat, heb geen eBUS) sinds begin deze maand. Ik weet wel dat hij 1x per 24u de pompen eens aanzet, maar zou mij verbazen als dat wordt gezien als verbruikt op de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:09
jvs1 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:14:
Ik heb een vraagje over diameter.

Uit de VWL 125/6 A 400V handleiding CV-aanvoerleiding, G 1 1/4′′

Ik moet 20 meter door de grond overbruggen
10 meter door kruipruimte voordat ik bij de vloerverwarming verdeler ben

Mijn vraag is moet het echt allemaal 40mm (1 1/4) zijn of kan ik bijvoorbeeld de 20 meter 40mm en dan over op 32mm ik neem uit de tabellen die hier op het forum circuleren dat in basis 32 mm voldoende zou moeten zijn maar door de handleiding van Vaillant ga ik nu wel twijfelen...
Schroefdraad is altijd veel groter dan de werkelijke binnenmaat. Je moet vooral kijken welke minimale binnendiameter je nodig hebt voor je afgifteinstallatie. 32 mm klinkt overigens niet gek voor 5/4".

Ter vergelijk: mijn woning zit op 3/4" dikwandig/22 mm dunwandig voor een 75/6. Ook die 75/6 heeft G 1 1/4", maar dat is ruim overbemeten gezien de capaciteit die hij kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Hi allen,

Wij gaan deze zomer een arotherm 55/6 plaatsen. Ik heb als super veel aan de informatie in dit topic gehad! Echter zit ik nog met een vraag rondom de boiler. Ik kan voor een schappelijke prijs een 300liter boiler krijgen met een spiraal oppervlakte van 1,32m2 (iventum maxtank inv-ib). Nu vraag ik mij af of dit voldoende spiraal oppervlakte is of dat ik toch voor een versie met grotere spiraal moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Jeroen schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:13:
Hi all, ik overweeg sterk om te kiezen voor een aroTHERM Plus VWL 75/6 in ons oude maar nageisoleerde tussenwoning. Ik heb wat vragen, misschien kan iemand we naar de juiste pagina wijzen.
  • Is alles wat een beetje tweaker wil meten uit het apparaat zelf te halen, of kun je vaak beter wat extra hardware toevoegen aan de installatie om te meten hoe het gaat?
  • Zijn er andere dingen waar je op moet letten bij de installatie van zo'n model? We laten dit waarschijnlijk doen, maar kunnen wel wat eisen stellen natuurlijk.
  • Heeft iemand ervaring met prestaties in de koude wintermaanden i.c.m. radiators (niet vloeverwarming, dus niet zo'n lage temperatuur)?
Is het ook toegestaan om te vragen of een offerte redelijk is?

Ik heb een offerte voor:
- aroTHERM Plus VWL 75/6
- met uniSTOR boiler 200L
- 10 meter leiding door het huis naar aansluitpunt huidige CV (in L vorm)
- Thermostaat
- Installatie

Exclusief:
- Elektra
- Aanleg grindbak in de tuin

Totaalprijs: 16000 incl. BTW voor subsidie

Ik heb ook een vergelijkbare offerte voor een Bosch Compress 5800i serie. Heeft iemand toevallig ervaring met beide units? Ik lees er in ieder geval hier niet zo veel (goeds) over, maar hij leek me vergelijkbaar.
Wat is eigenlijk de afweging voor een WP icm met alleen radiatoren? Weet je bij welke minimale aanvoer temperatuur je het huis nu kan warm houden/krijgen?
Als dit boven de 40 graden is dan moet je ook goed nakijken of deze WP ook daadwerkelijk voldoet? Heeft de installateur dit voor je uitgerekend/nagerekend?
Lijkt mij een vrij belangrijke voor het te verwachten stroomverbruik in de wintermaanden... Hoe hoger de aanvoer temperatuur hoe lager de efficiëntie (COP).
Je gaat 16.000 euro investeren en ik neem aan dat je dit ergens doet omdat je niet meer met gas wilt verwarmen..
Hoeveel gas (m3) verbruik je nu per jaar in de huidige situatie?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik merk dat de WAR curve constant anders staat. Ik heb hem zelf op 0.40 gezet maar hij schommelt (vaak naar boven), zoals nu op 0.44. Ligt dit eraan dat ruimtecompensatie op Uitgebreid staat? Ik kom daar niet uit in de handleiding. Vraag me namelijk af of dit wel zo handig is. Als ik het instel op 0.4 met een hele hoge buitentemp of net heel laag lijkt mij dat die 0.4 een andere baseline krijgt.

Daarnaast mijn boiler maar op een deltaT gezet van 1K en een temperatuur van 52 graden. Af en toe eens de temp op 62 zetten voor de legionellapreventie. Dit lijkt wel wat positief te doen voor de COP. Logisch ook, hij target uiteindelijk 53 graden ipv 57 graden (of 75 origineel). Duurt wel langer dus in de winter niet te doen.

Ik blijf ook het probleem houden dat er vooral bij hoge aanvoeren (SWW) water uit mijn grondleiding loopt. Ik begrijp er niks van. Die Terrendis puntstukken ben ik echt niet over te spreken. En het allerergste is dat je ook maar 1 kans krijg om de slang af te snijden en opnieuw te proberen. Want ja, je grondleiding van 80,- per meter ligt in de grond.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:50
Kuusj schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:20:
Ik merk dat de WAR curve constant anders staat. Ik heb hem zelf op 0.40 gezet maar hij schommelt (vaak naar boven), zoals nu op 0.44. Ligt dit eraan dat ruimtecompensatie op Uitgebreid staat? Ik kom daar niet uit in de handleiding. Vraag me namelijk af of dit wel zo handig is. Als ik het instel op 0.4 met een hele hoge buitentemp of net heel laag lijkt mij dat die 0.4 een andere baseline krijgt.
Dat zal aan je wenstemperatuur liggen denk ik, uitgebreide regeling zou niks met stooklijn doen echter als je wens temperatuur afwijkt van 20 graden dan verschuift de stooklijn. Dit zegt de handleiding over de stooklijn:

De afbeelding toont de mogelijke stooklijnen van 0,1 tot 4.0 voor een gewenste kamertemperatuur van 20 °C. Als bijv. de stooklijn 0.4 gekozen is, dan wordt bij een buitentemperatuur van -15 °C op een aanvoertemperatuur van 40 °C geregeld.

Als de stooklijn 0.4 gekozen is en voor de gewenste kamertemperatuur 21 °C opgegeven is, dan verschuift de stooklijn zoals op de afbeelding weergegeven. Bij de 45° hellende as wordt de stooklijn parallel verschoven overeenkomstig de waarde van de gewenste kamertemperatuur. Bij een buitentemperatuur van −15 °C zorg de regeling voor een aanvoertemperatuur van 45 °C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

KryTech schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:20:
[...]

Dat zal aan je wenstemperatuur liggen denk ik, uitgebreide regeling zou niks met stooklijn doen echter als je wens temperatuur afwijkt van 20 graden dan verschuift de stooklijn. Dit zegt de handleiding over de stooklijn:

De afbeelding toont de mogelijke stooklijnen van 0,1 tot 4.0 voor een gewenste kamertemperatuur van 20 °C. Als bijv. de stooklijn 0.4 gekozen is, dan wordt bij een buitentemperatuur van -15 °C op een aanvoertemperatuur van 40 °C geregeld.

Als de stooklijn 0.4 gekozen is en voor de gewenste kamertemperatuur 21 °C opgegeven is, dan verschuift de stooklijn zoals op de afbeelding weergegeven. Bij de 45° hellende as wordt de stooklijn parallel verschoven overeenkomstig de waarde van de gewenste kamertemperatuur. Bij een buitentemperatuur van −15 °C zorg de regeling voor een aanvoertemperatuur van 45 °C
Dat is dus het vreemde, de wenstemperatuur is gewoon 20 graden namelijk. Ik heb hem nu weer op 0.4 gezet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
Kuusj schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:28:
[...]

Dat is dus het vreemde, de wenstemperatuur is gewoon 20 graden namelijk. Ik heb hem nu weer op 0.4 gezet..
Ik denk dat je Adaptieve stooklijn aan staat.
Check, installateurs menu > Installatie config. > Installatie > Adaptieve stooklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 16:28
Vorige week mijn arotherm plus 55/6 ontvangen + unitower.

In het installatieschema zie ik geen vorstkleppen. Weet iemand of dit wel mogelijk/toegestaan is bij deze buitenunit? Ik wil liever met gewoon water werken omdat ik niet mijn afgifte verder wil verlagen omdat mijn systeem niet bijzonder veel flow aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:09
ZenMonkey schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:12:
Vorige week mijn arotherm plus 55/6 ontvangen + unitower.

In het installatieschema zie ik geen vorstkleppen. Weet iemand of dit wel mogelijk/toegestaan is bij deze buitenunit? Ik wil liever met gewoon water werken omdat ik niet mijn afgifte verder wil verlagen omdat mijn systeem niet bijzonder veel flow aan kan.
Kun je er gewoon tussen zetten - zou niet weten waarom het niet toegestaan is.

De vraag is eerder of vorstkleppen zin hebben - langdurige stroomuitval in de winter is een verre zeldzaamheid. Ook dan is het de vraag of die kleppen na 10 jaar nog werken. Maar dat is een afweging die je zelf moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46
Remar65 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:45:
Beste tweakers,

Ik sta op het punt een Arotherm VWL 75/6 A 230V aan te schaffen en deze zelf te plaatsen.

Er hangt reeds een Ecotec Exclusive met WAR en VRC720f van nog geen twee jaar oud dus het wordt even een hybride gebeuren. In ieder geval tot ik wat extra tijd over heb om de rest te doen en een plek heb weten te verzinnen voor een boiler want dat past daar niet in dezelfde kast.

Alles, VV beneden en T11 radiatoren boven, draait reeds twee winters op 35 graden en een delta T van ca. 6 graden. Naar volle tevredenheid en voor nood en spannende *; momenten hebben we nog een 5kW houtkachel staan ;)

De ketel en de VV-unit (6 groepen) zitten helaas op een wat ongunstige plek dus ik moet het leidingwerk door de woonkamer verslepen. Dat zal in zicht zijn (zo'n meter of 6/7). Dat wil ik met 28mm CV-buis doen want ik denk dat meerlagenbuis niet echt mooi gaat worden.
Op enig moment moet het spul echter naar buiten en daar loop ik even vast. Standaard CV buis mag eigenlijk niet naar buiten ivm de kans op roestvorming door condensering.

Om het "mooi" te houden wil ik eigenlijk geen koppeling naar een ander type buis in de woonkamer maken. Kan het heel veel kwaad om de cv-leiding naar buiten te brengen en hem daar direct te knellen aan een stuk flexibel en daar de buitenunit mee aan te sluiten?
Op zich kan ik buiten de boel wel goed inpakken dus ik heb het idee dat het mijn tijd wel uit zal dienen maar heb toch nog wel gerede twijfel. Geen idee hoeveel condens er kan ontstaan op die plek en hoe lang het duurt voor zo'n buis evt doorgeroest zou zijn.

Zat al te denken om een stuk inox buis (Temponox) aan de cv buis te persen en door de muur heen te steken maar ik heb het vermoeden dat dit niet 1 op 1 mogelijk is.

Iemand misschien een idee waarmee ik in ieder geval mijn vrouw niet nog minder blij maak?

Grt. Marco
Ik heb de doorvoer door de muur met koper 28 gedaan. Maargoed dan heb je nog steeds een overgangs koppeling van staal naar koper of je moet heel het trace met koper doen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
snameroc schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 23:11:
[...]

Ik heb de doorvoer door de muur met koper 28 gedaan. Maargoed dan heb je nog steeds een overgangs koppeling van staal naar koper of je moet heel het trace met koper doen.
Kun je hem niet buiten persen naar flexibel, gat iets groter maker en dan terugduwen in de spouwmuur? Dan zit de overgang in de spouwmuur. In de spouwmuur heb je als het goed is alleen droge lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-08 21:59
Hier heeft de installateur de plaatsing van de Arotherm 75 afgerond (hybride opstelling). Incl. buffervat en Vaillantpomp. Mooie thermostaat Sensocomfort erbij, mooi apparaatje.
Systeem draait lekker, temperatuur aangenaam.
Vooralsnog zeer tevreden en happy.
Eens lekker genieten van de "gratis" warmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-09 13:16
Weet iemand of het mogelijk is om de warmtepomp (VWL 75/6) alleen overdag te laten draaien (zodat de stroom van de zonnepanelen wordt gebruikt)? In de instellingen of handleiding krijg ik het niet gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:48
Met thermostaat kun je het dagprogramma wijzigen wanneer je de ruimte wilt verwarmen. De pomp gaat dan de thermostaat volgen. Dus elke dag kun je indelen als je wilt.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Hi allen,

Wij hebben plannen om aankomende zomer een vaillant arotherm plus 55/6 plaatsen. Ons afgiftesysteem bestaat uitsluitend uit radiatoren en 1 convector. Qua vermogen gaat dit geen problemen opleveren dit hebben we afgelopen winter ook al getest door de ketel te begrenzen op 5,4kw (lager kon niet) en de aanvoer temperatuur te verlagen naar max 45 graden. In de praktijk is de temperatuur nooit boven de 40 graden uitgekomen (gemeten met een kamstrup). Echter hebben we wel weinig volume in ons systeem. Zonder leidingen meegerekend 39 liter (zie tabel hieronder). De installateur gaf aan dat dit mogelijk problemen tijdens de defrotst op kan leveren en adviseert daarom met klem een buffervat, het liefst in parallel opstelling. Ik wordt zelf niet enthousiast van een extra pompgroep en zou indien mogelijk helemaal zonder buffer willen werken. Ik kwam in de installatie handleiding uit de UK het onderstaande schema tegen waarbij in de retour een 18 liter "volumizer" wordt gebruikt (nr. 20), wat denk ik gewoon een kleine seriebuffer is?

Ik heb twee vragen:

zijn er mensen die ook met alleen radiatoren verwarmen en geen buffer gebruiken?
Wat zou jullie advies zijn tav wel/geen buffer en de opstelling en zou een 18 liter seriebuffer voldoende zijn?

A35R30flow (l/u)altijd openvolume
woonkamer voor (convector)1200205ja1-2
woonkamer achter1700290ja8,5
gang12221ja2,5
badkamer12021ja5
slaapkamer 133758nee6,3
slaapkamer 228649nee4,5
slaapkamer 321938nee3,7
werkkamer28549ja5,4
426973139,4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUzWb9TP5wozbrheyc4_lA97DeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EYHdpqtsIC8cY5BEx3DyBVDl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-08 20:03
@Djvdb als je geen zone regeling nodig hebt, maar wel een buffer vat ivm systeem volume kun je het beste de buffer in serie in de retour plaatsen. Dat heb ik ook, al heb ik ook vloerverwarming 2 verdiepingen lager dan de WP. 18 liter is wellicht wel wat klein, maar je kunt ook 45 liter kiezen. De Vaillant snelgids bevat informatie hierover, zie bijgevoegde foto. Als je kiest voor een binnenunit met elektrische bijverwarming heb je slechts 15l volume nodig. 40 liter zonder elektrische bijverwarming.

NB de elektrische bijverwarming kan ook dienst doen als backup verwarming en als extra verwarming als je buitenunit (onverhoopt) toch te weinig vermogen heeft bij (extreem) lage temperaturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZydiVzJdLgwGTJw6WvAOOx0LxnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2iuyUlckFxG6WXVwgWL6EL1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
@Djvdb Neem ook nog de inhoud van je leidingen mee. Bijvoorbeeld een 10 meter 32mm buis heeft al een inhoud van 5,3L.
https://www.econo.nl/Bere...000&Param2=26&Param3=0,53

Wellicht heb je dan niet eens een buffer nodig, of die 18L erbij dan voldoet het al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Snippo schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:59:
Weet iemand of het mogelijk is om de warmtepomp (VWL 75/6) alleen overdag te laten draaien (zodat de stroom van de zonnepanelen wordt gebruikt)? In de instellingen of handleiding krijg ik het niet gevonden.
Ik heb wat @Eriko al opmerkt ook voor het SWW ingesteld, die mag alleen tussen 9 en 20u draaien om te zorgen dat het zonnestroom is wat er wordt gebruikt. Op zonnige dagen schop ik de temperatuur nog van 47 naar 55c om de boiler verder op te laden zodat we daar de dagen er na nog van kunnen douchen ed.

Een boilervat kan je dus handig als batterij gebruiken, de 1e stap naar minder terug te leveren door de opgewerkte energie in de warmtebatterij op te slaan :)

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
We hebben hier een 2000L buffervat dus qua opslag capaciteit zit het wel goed. Alleen is de regeling dus vrij beperkt. In het ideale geval zou het systeem slim genoeg zijn om overdag voldoende warmte te bufferen om de nacht makkelijk door te komen (of in andere ingestelde tijden). Met het oog op de energie transitie zou het bijvoorbeeld wel slim zijn om de pomp vooral te draaien bij een stroom overschot op het net. Dat is natuurlijk ingewikkelder dan het lijkt want je wil op een bewolkte dag ook je woning op temperatuur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Snippo schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:49:
We hebben hier een 2000L buffervat dus qua opslag capaciteit zit het wel goed. Alleen is de regeling dus vrij beperkt. In het ideale geval zou het systeem slim genoeg zijn om overdag voldoende warmte te bufferen om de nacht makkelijk door te komen (of in andere ingestelde tijden). Met het oog op de energie transitie zou het bijvoorbeeld wel slim zijn om de pomp vooral te draaien bij een stroom overschot op het net. Dat is natuurlijk ingewikkelder dan het lijkt want je wil op een bewolkte dag ook je woning op temperatuur hebben.
De Vaillant software is daar te beperkt in om te integreren in elke situatie met zonnepanelen en andere energie bronnen. Als je een beetje handig bent dan kan je die integratie voor jouw toepassing met een ebus interface en bijv Nodered of Home Assistant zelf bouwen:

Als de warmtepomp toch al voor verwarming draait en er is zon, dan draai maar door voor de boiler lading:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZCvjaEPnfMUqQE5Cn0D_a-frqY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c84QUPLNF7aPOKvIhlv0QmTg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door maarten_NL op 09-05-2024 15:43 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Nu het eerste stookseizoen erop zit (15-10-2023 t/m 27-04-2024), hierbij de resultaten:
  • Opbrengst: 7052kWh (met de ingebouwde meting, dus met een korrel zout nemen)
  • Verbruik: 1284kWh
  • sCOP: 5.49
Situatie/configuratie:
  • Zelf geinstalleerde VWL55/6 (zonder buffervat)
  • Enkel vloerverwarming op alle etages (155m2)
  • SWW doet de CV-ketel nog
  • 2-onder-1-kap uit 2008 met WTW-ventilatie
  • Stooklijn: 0.15 met minimale aanvoertemperatuur van 25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuNX1vQdVqBmkb9KJiC3COdknvY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T8G0iTH6BbnBxU2AILGF1sU4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCoNc00HpK-FnSSML07jVVqjwO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ypUNJkRru0OlsKpjU0EhzQaw.png?f=fotoalbum_large

Al met al zeer tevreden hoe hij draait; stil, goede defrost logica, moduleert mooi etc.
We gaan dit najaar 35m2 uitbouwen (met vvw), hopelijk trekt hij het dan ook nog goed.
Nu eerst op naar het koelbedrijf!

[ Voor 15% gewijzigd door Speedfight op 09-05-2024 21:42 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-09 19:07
Wat gebruik je om alle informatie in HA te krijgen en het systeem weer aan te sturen via ebus?
maarten_NL schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 15:42:
[...]

De Vaillant software is daar te beperkt in om te integreren in elke situatie met zonnepanelen en andere energie bronnen. Als je een beetje handig bent dan kan je die integratie voor jouw toepassing met een ebus interface en bijv Nodered of Home Assistant zelf bouwen:

Als de warmtepomp toch al voor verwarming draait en er is zon, dan draai maar door voor de boiler lading:

[Afbeelding]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
Hier ook het eerste stookseizoen met de WP (125/5) achter de rug. Ben tevreden over de prestaties.

Metingen zijn gedaan met een Kamstrup Multical energie meter en Eastron kWh meters.

Mix van radiatoren boven + beneden en vloerverwarming in badkamers boven en vloer verwarming beneden.
De vloerverwarming is als bijverwarming geinstalleerd bij de bouw van dit huis en ligt 30cm h.o.h.
De meeste T22 radiatoren boven heb ik vervangen voor T33 modellen om meer afgifte te hebben.

Mijn warmte verlies is meer dan ik van te voren had gemeten met de CV ketel, dit heeft twee oorzaken:
  1. Bij het vervangen van de verdeler van de vloer verwarming kwam ik er achter dat 2 van de 7 groepen dicht zaten, na het spoelen van de slangen doen die weer mee. Het gevolg is dat een deel van mijn beneden verdieping, de keuken en bijkeuken, waarvan ik dacht dat er geen vloerverwaming zat en waar het voorheen in de winter koud was, nu ook verwarmd worden wat wel aangenaam is, maar ook een groter warmte verlies geeft.
  2. Na wat CO2 metingen ben ik meer gaan ventileren op de slaapkamers, dit geeft ook extra warmte verlies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HztoUrkur5-ESSVAv1oPywrIXz4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KzgEjXjLB8UVyiiexA1JABuk.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-08 09:08

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Bart_Denon schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:07:
[...]

Wat is eigenlijk de afweging voor een WP icm met alleen radiatoren?
Het is met name een principiele kwestie dat ik efficient wil verwarmen zonder gas. Het is met name een budgetkwestie dat ik niet ook op dit moment al VVW kan installeren, en de radiatoren hebben een relatief groot vermogen.

Uiteindelijk is het niet ondenkbaar om hier alsnog voor te verbouwen, met name als we eventueel zouden aanbouwen, en misschien sneller dan gedacht als het niet warm genoeg mocht worden (of veel te onzuinig).
Bart_Denon schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:07:

Weet je bij welke minimale aanvoer temperatuur je het huis nu kan warm houden/krijgen?

[...]

Hoeveel gas (m3) verbruik je nu per jaar in de huidige situatie?
Ik heb het huis recent gekocht, dus ik heb niet zoveel data als je normaal zou willen. We hebben niet de verbruikshistorie van de vorige bewoners, maar die hadden ook een hele andere comfortbehoefte (waarschijnlijk) die ook onbekend is, dus dan zegt het toch weinig.

Op 7 maart was het buiten 0 graden en had ik 24 uur lang (en daarvoor) de thermostaat vast op 20 graden staan. De aanvoertemperatuur was ingesteld op 50 graden. De temperatuur bereikte inderdaad de 20 graden. Het verbruik in die 24 uur was 5,63 m³ gas. Hoewel het maar enkel datapuntje is, zegt me dat we om en nabij de 50 kWh warmteenergie nodig hebben op zo'n dag. Dat is dus 2,1 kW.

Dan volgt nog de context:
  • Op dit moment was er nog niks in het huis extra geisoleerd. Er komt nog dakisolatie, muurisolatie en een upgrade van dubbel glas naar HR++ glas (of beter).
  • We hadden op dit moment zelfs een aantal grote kieren blootgelegd maar nog niet gedicht (ja, we denken ook aan ventilatiemogelijkheden).
  • Mocht de WP op vol vermogen niet in staat zijn het hele huis te verwarmen tot 20 graden, dan nemen we ook genoegen met 15. Dat doen we op dit moment thuis namelijk ook uit zuinigheid. Als het buiten hard vriest voelt 15 al aardig warm aan.
  • Er zijn natuurlijk ook nog een stuk koudere dagen, en op dat moment stijgt het warmteverlies snel. Hoeveel warmte we dan nodig hebben weten we niet zeker.
Het heikelste punt is dus dat op de allerkoudste dagen de opbrengst van de WP zou kunnen dalen tot onder het energieniveau dat (zelfs na isolatie) het huis nodig heeft om goed op te warmen. Dan kan ik de keuze maken om nog een stookseizoen met gas en de aanvoertemperatuur op 35 graden en radiatorfans te kijken hoe het gaat, en wat we daadwerkelijk verbruiken. We kunnen ook kiezen voor een hybride opstelling, of ik kan de gok wagen en eventueel later problemen oplossen (er zijn legio opties).

Hybride proberen lost niks op, het is hooguit financieel gunstiger als op bepaalde dagen gaswarmte goedkoper is dan elektrische WP-warmte. Wat als de gas CV echt moet worden aangesproken? Dan moet ik alsnog verder isoleren of het afgiftesysteem aanpassen, anders kan ik niet van het gas af. In plaats daarvan komt er een 6kW backupelement. Dat is ook onzuinig, maar ondertussen hoef ik geen CV ketel te onderhouden en geen gasaansluiting te betalen.

We verbruiken in onze huidige woning per jaar ook fors minder dan wat 'gemiddeld voor dit type woning' is omdat we de thermostaat laag zetten (want goed geisoleerd is de woning zeker niet). Ik schat het risico op een dramatische uitkomst dusdanig laag in dat we het een beetje YOLO'en verder.

Ik ben zoals eerder gezegd dus ook best benieuwd naar metingen van de prestaties van het systeem, dus ik ben een beetje benieuwd of ik nog extra sensors (inline) zou moeten/kunnen installeren om die data in m'n domotica te krijgen, of dat er voldoende data uit de unit zelf komt om vast te stellen hoeveel de COP nou in de praktijk is. Als ik nu een een beetje extra moet uitgeven om veel beter te kunnen optimaliseren dan heb ik dat er wel voor over.

[ Voor 18% gewijzigd door Jeroen op 10-05-2024 12:34 ]

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
pascalwinters schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:50:
Wat gebruik je om alle informatie in HA te krijgen en het systeem weer aan te sturen via ebus?

[...]
Verwarming uitlezen met ebusd

Ebus interface van Ebusd.eu
De deamon op een Raspberry en de automatisering in HA op een 2e raspberry. (Het kan ook op 1 maar.ik had die 2e toch al voor andere dingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-09 19:07
Welke hardware gebruik je, en waar heb je die gekocht?
maarten_NL schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:21:
[...]

Verwarming uitlezen met ebusd

Ebus interface van Ebusd.eu
De deamon op een Raspberry en de automatisering in HA op een 2e raspberry. (Het kan ook op 1 maar.ik had die 2e toch al voor andere dingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannr2
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-08 23:41
Ik heb een Vaillant warmtepomp en zag in het installateursmenu dat ik “koelen mogelijk” ook op ja kan zetten. In het hoofdscherm kan ik dan “manueel koelen” aanzetten voor een instelbaar aantal dagen. Het lijkt dan te werken, maar na een uur is het koelen uitgeschakeld en de optie “koelen mogelijk” weer automatisch op “nee” gezet in het installateursmenu.

Is mijn Vaillant op de een of andere manier beperkt waardoor deze niet kan koelen? Kan er een andere reden zijn waarom de optie verwijderd wordt? Het is een woning met enkel een vloerverwarming.

De installatie is een uniTOWER VWL 58 …128/5 IS met een aroTHERM VWL … AS buitenunit en de VRC 700/6 bedieningsunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Sannr2 Op de uniTower zit ook nog een instelling van iets van 'actieve koeling', die moet ook aan (W/W warmtepompen kunnen ook passief koelen, maar L/W units niet).
(Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen")

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
maarten_NL schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 15:42:
[...]

[Afbeelding]
Begrijp ik het goed als deze regeling 3 uur lang de temperatuur van de buffer verhoogt wanneer het zonnig blijft en de warmtepomp draait? Dus die MQTT Publish verandert tijdelijk de instellingen voor de Vaillant software/regeling waardoor deze geen seintje geeft om de warmtepomp weer uit te zetten (in tegenstelling tot handmatig de warmtepomp aansturing regelen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik kom hier als nieuwe eigenaar van een Vaillant aroTHERM plus warmtepomp, huis uit 2022 en wij wonen er sinds kort.

Nu begreep ik dat er ook gekoeld kan worden, maar als ik nu op de sensoCOMFORT regelaar kijk, dan zie ik niet hoe dat werkt. Ik had voor de verhuizing ook al eens met de simulator op de website gespeeld en dan zie ik het er wel bijstaan. Volgens de handleiding kan ik het via het installateursmenu inschakelen, maar voordat ik dat doe wil ik even zeker weten of dit zomaar kan, ik wil immers niks kapot maken.

Op dit moment is verkoelen nog niet nodig, het is binnen 22,0 graden en buiten inmiddels 25. Maar als de écht hete dagen eraan komen, dan zou het fijn zijn.

Verder merk ik dat op deze warme dagen de buitentemp sensor wel erg veel afwijkt, maar ook meer zodra de zon echt schijnt. Gisterenavond toen het alweer 18 graden was gaf hij nog 26 graden aan. Vanochtend met 15 graden buiten zei hij 18 graden. Ik heb gezien waar je de offset in kan stellen, maar iets zegt me dat hij misschien niet helemaal lekker geplaatst is en direct zonlicht vangt gezien de enorme afwijking midden op de dag? Ik heb werkelijk geen idee waar de sensor zit namelijk.

Verder wilde ik eigenlijk de app gebruiken (myVaillant), die vraagt om de gateway te scannen (QR/serienummer) en uiteindelijk erachter gekomen dat die onder het hydraulische station (een VWZ MEH 97/6 in ons geval) hoort te hangen en ik zag mooi een lege UTP-kabel ernaast hangen maar nergens een gateway. Misschien zijn de verkopers iets te rigoreus gaan opruimen of zelfs bewust, hoe dan ook: ik zou toch wel een gateway willen aanschaffen, volgens mij is geofencing en op afstand instellen daarmee dan mogelijk toch?

Laatste vraag: veel leefruimtes hebben een losse thermostaat, zo een als dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.wstele.net/upload/1c/202103/wst-7000-series-motorized-valves-3.jpg

En op een groot deel van de vloerverwarmingsverdelers (we hebben er 1 beneden, 1 boven) zitten dergelijke ventielen (niet van Danfoss, wel vrijwel identiek uiterlijk):
Afbeeldingslocatie: https://img.installerendoejezelf.nl/full/9414179

Mijn vraag omtrent dit laatste is tweeledig:
1. Kunnen deze thermostaatjes vervangen worden voor digitale die ik ook in de myVaillant app of een andere app kan inzien? Ik zou graag inzicht in elke ruimte krijgen en iets fijnmaziger verwarmen/verkoelen dan een draaiknop die 'ongeveer' op 20 graden gezet wordt.
2. Zijn deze ook geschikt om in de sensoCOMFORT als extra zones toegevoegd te worden of is daar wat anders voor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@MooDyBLueS De buitenvoeler die bij de VRC720 wordt geleverd ziet er ongeveer zo uit
Afbeeldingslocatie: https://img.installerendoejezelf.nl/full/4570230
en die hoort op het noorden in de schaduw :)
Bij mij hangt hij aan een schutting.

Zoneregeling/minithermostaatjes/zoneventielen... in een huis uit 2022? Probeer het een jaartje zonder.
Als je geen zoneregeling hebt is het mogelijk je buffervat te tunen met gelijk primair en secundair debiet en kan je stooklijn omlaag. Bij voldoende ervaren comfort kan daarna het buffervat eruit of slechts in de retour.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 13-05-2024 15:51 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Proton_ Thanks! Ik heb een rondje gelopen maar dat kastje (of iets anders wat er op zou lijken) nergens kunnen vinden. De enige plekken die ik niet direct kan zien is direct onder de boeidelen van het schuine dak, die steken ca. 1m uit en boven het platte dak van de garage zit daar een stuk wat ik niet direct kan zien vanuit de tuin. Zal later wel even het dak opklimmen. :)

Wat bedoel je precies met "in een huis uit 2022"? Dat het juist niet nodig is in jouw ogen of achterhaald juist of...?

Het punt is dat die elementen er nu al zitten, weet niet of ik dat goed had overgebracht in mijn verhaal.

Verder is het stuk wat je noemt over buffervat tunen mij nog redelijk abacadabra, maar ik zal er eens op inlezen. :P

Over het buffervat: ik heb aan ons stroomverbruik wel gezien dat hij nadat we 's avonds douchen met 3 man achter elkaar, hij pakweg een uurtje redelijk stroom verbruikt, logisch, maar kan ik dit (deels) laten verschuiven naar overdag (de dag erna) zodat ik optimaal mijn PV gebruik? Het is een Remeha Aqua Pro 300L vat. Hij slaat nu namelijk aan precies wanneer de opbrengst van de PV niet genoeg is om het op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
Kuusj schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:20:

Daarnaast mijn boiler maar op een deltaT gezet van 1K en een temperatuur van 52 graden. Af en toe eens de temp op 62 zetten voor de legionellapreventie. Dit lijkt wel wat positief te doen voor de COP. Logisch ook, hij target uiteindelijk 53 graden ipv 57 graden (of 75 origineel). Duurt wel langer dus in de winter niet te doen.

Ik blijf ook het probleem houden dat er vooral bij hoge aanvoeren (SWW) water uit mijn grondleiding loopt. Ik begrijp er niks van. Die Terrendis puntstukken ben ik echt niet over te spreken. En het allerergste is dat je ook maar 1 kans krijg om de slang af te snijden en opnieuw te proberen. Want ja, je grondleiding van 80,- per meter ligt in de grond.
Op de koppeling van Terrendis naar buis of aan de andere kant? Ik heb er inmiddels 8 gebruikt, zonder enig probleem. Je kunt ze trouwens gewoon strakker aandraaien naderhand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
MooDyBLueS schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:13:
@Proton_ Thanks! Ik heb een rondje gelopen maar dat kastje (of iets anders wat er op zou lijken) nergens kunnen vinden. De enige plekken die ik niet direct kan zien is direct onder de boeidelen van het schuine dak, die steken ca. 1m uit en boven het platte dak van de garage zit daar een stuk wat ik niet direct kan zien vanuit de tuin. Zal later wel even het dak opklimmen. :)

Wat bedoel je precies met "in een huis uit 2022"? Dat het juist niet nodig is in jouw ogen of achterhaald juist of...?

Het punt is dat die elementen er nu al zitten, weet niet of ik dat goed had overgebracht in mijn verhaal.

Verder is het stuk wat je noemt over buffervat tunen mij nog redelijk abacadabra, maar ik zal er eens op inlezen. :P

Over het buffervat: ik heb aan ons stroomverbruik wel gezien dat hij nadat we 's avonds douchen met 3 man achter elkaar, hij pakweg een uurtje redelijk stroom verbruikt, logisch, maar kan ik dit (deels) laten verschuiven naar overdag (de dag erna) zodat ik optimaal mijn PV gebruik? Het is een Remeha Aqua Pro 300L vat. Hij slaat nu namelijk aan precies wanneer de opbrengst van de PV niet genoeg is om het op te vangen.
Verwar een buffervat niet met een SWW-vat. Door het buffervat gaat geen drinkwater, alleen water dat ook door de vloer gaat om ervoor te zorgen dat je genoeg systeeminhoud hebt, (mede) om ongewenst pendelen met een mogelijke temperatuurfluctuatie te voorkomen. Wordt vaak “ voor de zekerheid” toegepast maar is in veel gevallen niet nodig omdat er in de vvw al voldoende inhoud zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

anthon3 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:28:
[...]

Op de koppeling van Terrendis naar buis of aan de andere kant? Ik heb er inmiddels 8 gebruikt, zonder enig probleem. Je kunt ze trouwens gewoon strakker aandraaien naderhand.
Koppeling op de Terrendis. En ja op de instructie staat dat je ze helemaal moet aandraaien dus dat doe ik dan ook. Het vervelende is dat je die buis niet even vervangt en het ook nog een enorme kostenpost is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Gramser schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:00:
[...]

Verwar een buffervat niet met een SWW-vat. Door het buffervat gaat geen drinkwater, alleen water dat ook door de vloer gaat om ervoor te zorgen dat je genoeg systeeminhoud hebt, (mede) om ongewenst pendelen met een mogelijke temperatuurfluctuatie te voorkomen. Wordt vaak “ voor de zekerheid” toegepast maar is in veel gevallen niet nodig omdat er in de vvw al voldoende inhoud zit.
Check, thanks. Dat buffervat is dan waarschijnlijk het kleinere broertje wat ernaast hangt, toch?

Mijn voornaamste vraag blijft nog: hoe kan ik checken/zorgen dat ik ook koeling toe kan passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
MooDyBLueS schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:37:
[...]

Check, thanks. Dat buffervat is dan waarschijnlijk het kleinere broertje wat ernaast hangt, toch?

Mijn voornaamste vraag blijft nog: hoe kan ik checken/zorgen dat ik ook koeling toe kan passen?
Waarschijnlijk is dat dan idd het buffervat (mits je geen expansievat bedoelt).

Met koeling kan ik je niet goed helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankMarken
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-04 09:56
Hoi, nieuw hier en lang geleden dat ik actief was op een forum.
maar nu met een nieuwe warmtepomp toch wat vragen:

Ik had:
Oude cv ketel
800m3 gas verbruik
alleen beneden verwarmen (60m2) + badkamer (4m2)
Beneden tijdens de verbouwing 12 jaar geleden radiatoren vervangen door grote T33 LTV.
Al een paar jaar op 45 graden gedraaid, geen comfort verlies.
radiatoren zijn waterzijdig ingeregeld

Omdat ik graag van de vernineuwing ben, advies ingewonnen over een warmtepomp, uiteindelijk is begin februari onderstaande geplaatst:
Vaillant Arotherm Pure VWL 85/7,2 230V (buitenunit)
Unitower 190L
VR921 wifi unit
Sensohome thermostaat

Cv ketel is verwijderd, warmtepomp vervangen (3,5 dag werk geweest, ze waren het niet gewend om dit aan te sluiten en ook in te regelen).
De unitower (200kg) staat op zolder, buitenunit hangt aan de gevel boven de uitbouw (naast mijn slaapkamerraam, dat is minder slim)

Ik heb hem nu ingesteld en hij doet het redelijk goed. Af en toe schiet ie nog te laat aan of gaat ie vol vermogen leveren totdat het warm is (maar dat zoek ik wel weer uit bij de start van het stookseizoen)
Maar met dit warme weer blijf ik (volgens de app) toch nog een verbruik van 6Kw per dag houden (verwarming is uitgezet met de app, maar deed gelukkig al niks meer).

Iemand enig idee hoe ik dit standby verbruik kan terugbrengen naar normaal niveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@FrankMarken is dat dan vooral SWW? Hoe warm staat die? Mogelijk 'helpt' het hulpelement elke dag met COP1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannr2
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-08 23:41
Proton_ schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:59:
@Sannr2 Op de uniTower zit ook nog een instelling van iets van 'actieve koeling', die moet ook aan (W/W warmtepompen kunnen ook passief koelen, maar L/W units niet).
(Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen")
Bedankt, geloof dat het gelukt is! Wist niet dat je op de Unitower zelf ook nog van alles kon instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Snippo schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:02:
[...]

Begrijp ik het goed als deze regeling 3 uur lang de temperatuur van de buffer verhoogt wanneer het zonnig blijft en de warmtepomp draait? Dus die MQTT Publish verandert tijdelijk de instellingen voor de Vaillant software/regeling waardoor deze geen seintje geeft om de warmtepomp weer uit te zetten (in tegenstelling tot handmatig de warmtepomp aansturing regelen)?
Klopt, als de warmtepomp toch al draait en er is zon genoeg laat ik de boiler dus naar 55c opladen. De boiler staat standaard op 47c dus als je die zonder de 1e conditie naar 55 schopt dan start de boilerlading op basis van de standaard regeling in de thermostaat. Dat wil je niet dus ik wacht eerst tot de warmtepomp toch al aan is om dan de boilerlading te forceren en verhogen. Nu draait die alleen op basis van de Heating Circuit1 doel flow temp, maar dat moet dus ook een OR HWC temp worden anders dan triggert het alleen wanneer de WP voor CV bedrijf draait.

Ik ben nog opzoek naar een goede weersvoorspelling API om de boiler op een zonnige dag voor een bewolkte dag, ook de boiler nog verder op te laden. Ophogen van eigen stroomverbruik en verlagen van de compressor starts.

Vandaag begint het huis toch flink op te warmen dus ik ben nog eens door de koelbedrijf instellingen gelopen. Netzoals de BT uitschakelgrens een minimale grens in om over te gaan op koelbedrijf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nabkqexUSZDFSriaxzxZP7wxbO8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wdSMTpDc3ow4zp5zl4UAwx7R.png?f=user_large

Met dauwpunt bewaking aan is de Ta nu alsnog 13c dus de Arovairs koelen al lekker :)

[ Voor 5% gewijzigd door maarten_NL op 13-05-2024 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankMarken
Proton_ schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:55:
@FrankMarken is dat dan vooral SWW? Hoe warm staat die? Mogelijk 'helpt' het hulpelement elke dag met COP1.
Nee, dit is wat de app aangeeft voor de verwarming.
voor SWW verbruikt ie een paar KW KWh per dag (deze is nu wel gewoon in gebruik)

[ Voor 1% gewijzigd door FrankMarken op 14-05-2024 07:10 . Reden: aanpassing terminologie, bedankt! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
FrankMarken schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:42:
[...]

voor SWW verbruikt ie een paar KW per dag (deze is nu wel gewoon in gebruik)
FTFY: Paar kWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:57
FrankMarken schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:42:
[...]

voor SWW verbruikt ie een paar KW KWh per dag (deze is nu wel gewoon in gebruik)
Ben je mogelijk in de war met de opbrengst waarde? of is het echt verbruik? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkr07
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 15:29
Nu dat de zomer er aan komt en ik mijn systeem wat wil optimaliseren had ik nog 2 vragen waar iemand me hier hopelijk wat advies/ervaring over kan delen.

Ik zit met een warmwater systeem uniSTOR VIH RW 400/3 BR en een Arotherm plus VWL 55/6 A 230V S2

1) Hoe regelen jullie jullie warmwater instellingen? Momenteel staat dit bij mij op tijdgestuurd tussen 6u 'smorgends en 9u s'avonds. Het lukt met niet op goed te zien hoe snel het water afkoelt in het vat en wat de meest handige/efficiente manier is om dit in te stellen. Het water zelf staat momentele op 48 graden.

Zijn er ervaringen/tips rond hoe je dit tijdschema best in stelt?

2) Vloerverwarming, hoe stel je die in in de zomer? Wij komen van een standaard CV systeem waar we in de zomer gewoon de thermostaat op vorstberscherming zetten (6 graden?). Het lijkt me niet efficient om dat ook te doen maar heeft het nut die te verlagen naar 16 ofzo? (momenteel 22 als wens temperatuur)

Ik zou zeker niet willen dat de airco's en CV gaan vechten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
dirkr07 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:28:
Nu dat de zomer er aan komt en ik mijn systeem wat wil optimaliseren had ik nog 2 vragen waar iemand me hier hopelijk wat advies/ervaring over kan delen.

Ik zit met een warmwater systeem uniSTOR VIH RW 400/3 BR en een Arotherm plus VWL 55/6 A 230V S2

1) Hoe regelen jullie jullie warmwater instellingen? Momenteel staat dit bij mij op tijdgestuurd tussen 6u 'smorgends en 9u s'avonds. Het lukt met niet op goed te zien hoe snel het water afkoelt in het vat en wat de meest handige/efficiente manier is om dit in te stellen. Het water zelf staat momentele op 48 graden.

Zijn er ervaringen/tips rond hoe je dit tijdschema best in stelt?

2) Vloerverwarming, hoe stel je die in in de zomer? Wij komen van een standaard CV systeem waar we in de zomer gewoon de thermostaat op vorstberscherming zetten (6 graden?). Het lijkt me niet efficient om dat ook te doen maar heeft het nut die te verlagen naar 16 ofzo? (momenteel 22 als wens temperatuur)

Ik zou zeker niet willen dat de airco's en CV gaan vechten :-)
Mij is vertelt om het beste te laden tussen 14H en 16H, of dit waar is geen idee? Ik laad 300L op met circa 2 KwH verbruik (300L dejong).

Ik heb de warmtevraag voor CV uitgezet, tot hij weer moet stoken om het huis op te warmen. Dit heb ik via de VR720 gedaan, op installateursniveau en dan volgens mij CV uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Iemand die hier nog wat over kan roepen? Ik heb de Vaillant aroTHERM Plus in VWL 75/6 A uitvoering, deze kan koelen maar dit staat nu uit.

Ik ben er inmiddels achter dat je (volgens mij) via de sensoComfort systeemregelaar dan in ieder geval koelen moet aanzetten, maar wellicht ook iets met temperatuur moet doen en de CV (verwarmings)modus dan uit moet zetten?

Via de handleiding heb ik het volgende gevonden:
1. Navigeer in de systeemthermostaat naar de functie
MENU | INSTELLINGEN | Installateursniveau | Installatieconfiguratie | Circuit | Koelen mogelijk: en
bevestig dit met Ja.
2. Navigeer naar de functie MENU | INSTELLINGEN | Installateursniveau | Installatieconfiguratie | Circuit |
Min.gew. aanvoertemp koelen: °C en stel de temperatuur in.
En ook:
3. Navigeer eventueel naar de functie MENU | INSTELLINGEN | Installateursniveau | Installatieconfiguratie | Circuit | Binnentemp.comp.: en kies Actief of
Uitgebreid.
4. Navigeer eventueel naar de functie MENU | INSTELLINGEN | Installateursniveau | Installatieconfiguratie | Circuit | Dauwpuntsbewaking: en bevestig dit
met Ja.
5. Navigeer eventueel naar de functie MENU | INSTELLINGEN | Installateursniveau | Installatieconfiguratie | Installatie | Automatisch koelen: en kies geactiveerd.
Nummers 4 en 5 zijn mij duidelijk, maar 3 niet.

En vooral: wat moet ik bij 2 invullen: de minimaal gewenste aanvoertemperatuur?

Mij gaat het puur om het net iets koeler krijgen van de woning op hele warme dagen. Hoeft zeker geen 20 graden in huis te worden, maar als het rond 22 kan blijven hangen vind ik het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@MooDyBLueS Ook op de binnenunit moet je Actief koelen aanzetten.
Als minimale temperatuur kan je om te testen dit op 17 of 18 zetten, dat wordt over het algemeen gekozen als veilige temperatuur waarbij de kans op condens op (of in) de vloer erg klein is. Maar als het vochtig in huis is, dan is koelen zonder fancoils en geïsoleerde leidingen sowieso af te raden :)

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 14-05-2024 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:33
anthon3 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:07:
[...]

Mij is vertelt om het beste te laden tussen 14H en 16H, of dit waar is geen idee? Ik laad 300L op met circa 2 KwH verbruik (300L dejong).
Het is eigenlijk heel simpel: hoe hoger de buitentemperatuur, hoe hoger het rendement van de warmtepomp. Het klinkt best realistisch dat dit tussen 14:00 en 16:00 het geval is.

Daarbij komt nog een tweede overweging: eigenverbruik van zonnestroom. Als je zonnepanelen op oost liggen, kan het lonen om je warmtepomp iets eerder te laten verwarmen. Als ze op west liggen, iets later.

En als je dynamische tarieven hebt, kan je ook weer spelen. Die zijn het laagst tussen 13:00 en 15:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:33:
@MooDyBLueS Ook op de binnenunit moet je Actief koelen aanzetten.
Als minimale temperatuur kan je om te testen dit op 17 of 18 zetten, dat wordt over het algemeen gekozen als veilige temperatuur waarbij de kans op condens op (of in) de vloer erg klein is. Maar als het vochtig in huis is, dan is koelen zonder fancoils en geïsoleerde leidingen sowieso af te raden :)
Thanks, ik ga dat even testen dan.

Wat zie je als vochtig in huis? Op dit moment is het 47% luchtvochtigheid. Is er een bepaalde grenswaarde?

En wat zijn fancoils?

Edit: en hoe lang duurt het eigenlijk met koelen voordat ik er een merkbaar effect van ervaar? Puur om te testen is dat even.

[ Voor 9% gewijzigd door MooDyBLueS op 14-05-2024 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
marcop23 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:56:
[...]

Het is eigenlijk heel simpel: hoe hoger de buitentemperatuur, hoe hoger het rendement van de warmtepomp. Het klinkt best realistisch dat dit tussen 14:00 en 16:00 het geval is.

Daarbij komt nog een tweede overweging: eigenverbruik van zonnestroom. Als je zonnepanelen op oost liggen, kan het lonen om je warmtepomp iets eerder te laten verwarmen. Als ze op west liggen, iets later.

En als je dynamische tarieven hebt, kan je ook weer spelen. Die zijn het laagst tussen 13:00 en 15:00.
Hoe stel ik in wanneer het vat gevuld mag worden?

Bovenstaande heb ik namelijk ook wel oren naar. Met 28 zonnepanelen verdeeld over 14 Oost en 14 West via een gescheiden aansluiting op de omvormer (dus de ene helft heeft geen negatieve invloed op de andere helft) heb ik vandaag bijv. al sinds 8u 3,7 kW, om 13u 6,0 kW en as we speak (19:45u) nog 2,8 kW. Veel vlakkere én langere curve dan mijn vorige huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankMarken
Kees_frl schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:47:
[...]

Ben je mogelijk in de war met de opbrengst waarde? of is het echt verbruik? :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbRJjJp4SfXLoey8blf4q2DqXsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ieBgkQn3IGDj0OVnsZCZcBV.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn verbruik van 11 mei (enkel verwarming).
Ik heb geen enkel idee waarom mijn warmtepomp zoveel verbruikt (in standby)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
MooDyBLueS schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:44:
[...]

Thanks, ik ga dat even testen dan.

Wat zie je als vochtig in huis? Op dit moment is het 47% luchtvochtigheid. Is er een bepaalde grenswaarde?

Edit: en hoe lang duurt het eigenlijk met koelen voordat ik er een merkbaar effect van ervaar? Puur om te testen is dat even.
De thermostaat heeft ook instellingen om op basis van de huidige temperatuur en luchtvochtigheid (=dauwpunt) de aanvoer temperatuur aan te passen zodat je geen condensvorming krijgt. Zie de handleiding ;)

Het nadeel van boven het dauwpunt koelen is dat de lucht niet ontvochtigd en door het kleinere temperatuur verschil zal je ook minder warmte af kunnen voeren.

Koelen en verwarmen zijn 2 aparte regelingen met hun eigen instellingen. Je hoeft CV bedrijf dus niet uit te zetten of de aanvoer temperatuur te verlagen. In installatie configuratie - installatie moet je automatisch koelen aanzetten en vervolgens de "koelen vanaf buitentemp" laag genoeg zetten. Daarna in per circuit de koelen mogelijk op ja zetten en evt dauwpunt instellingen en min gewenste aanvoertemp koelen instellen.

Pagina: 1 ... 127 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic