Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobro
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15-03 01:50
Hello

Een heel andere vraag/opmerking..

Ik heb gezien dat de tijd niet in orde is op mijn VRC700. Draait nog steeds op winter uur...

Ik heb geprobeerd dit manueel aan te passen in de basisinstellingen, maar de tijd verspringt na x aantal seconden terug naar het winter uur.. (Ook al verander ik het met x aantal uren of x aantal minuten, het blijft terug te springen naar de originele tijd.. zomeruur staat ook op 'man' en niet 'Auto')

Iemand dit al meegemaakt?

Stroom al eens volledig down gehaald.. Nothing seems to help

[ Voor 6% gewijzigd door Cobro op 03-04-2024 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:05
Bij mij is hij automatisch aangepast naar zomertijd op de vrc700

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49
Cobro schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:02:
Hello

Een heel andere vraag/opmerking..

Ik heb gezien dat de tijd niet in orde is op mijn VRC700. Draait nog steeds op winter uur...

Ik heb geprobeerd dit manueel aan te passen in de basisinstellingen, maar de tijd verspringt na x aantal seconden terug naar het winter uur.. (Ook al verander ik het met x aantal uren of x aantal minuten, het blijft terug te springen naar de originele tijd.. zomeruur staat ook op 'man' en niet 'Auto')

Iemand dit al meegemaakt?

Stroom al eens volledig down gehaald.. Nothing seems to help
Pagina 13 van de handleiding:
Automatisch of handmatig omstellen van de zomerstand activeren
Menu → Basisinstellingen → Datum/tijd → Zomertijd
– Met deze functie kunt u instellen of de systeemthermostaat automatisch op de zomerstand omstelt en of u
handmatig op de zomerstand wilt omstellen.
– Auto: de systeemthermostaat stelt automatisch op de zomerstand om. De systeemthermostaat gebruikt de
Midden-Europese zomertijd: begin = laatste zondag in maart, einde = laatste zondag in oktober.
– manueel: u moet handmatig op de zomerstand omstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Cobro Heb je een DCF ontvanger? Die zit bij mij in de buitentemperatuursensor. Dan zet hij automatisch de klok goed naar de juiste tijd, maar zonder dat je hem vertelt dat hij daar zomertijd op toe moet passen is dat niet wat je verwacht.
Dus zomertijd op 'auto' of handmatig aangeven dat zomertijd moet worden toegepast (dat is dus wat anders dan de klok verzetten!).
Als je echt zelf de tijd wil instellen zal je zonder DCF ontvanger moeten werken, misschien doet de internetgateway zelfs ook NTP?

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 03-04-2024 11:07 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobro
@Proton_ Yes ik heb zo een DCF ontvanger buiten hangen bij de buitenunit.

Enig idee hoe ik dit kan troubleshooten? Want hij geeft nog altijd het winter uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Cobro het meest voor de hand liggend is de instructies van @ahbart volgen om de omschakeling op Auto te zetten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobro
Yes maar die instelling stond origineel al op auto en dat doet dus niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobro
Ik heb even het kabeltje uitgetrokken van enkel de DCF verbinding aan de buitenvoeler. Tijd blijft nu stabiel. Dus ik vermoed ergens aan de binnenunit dat daar mss de DCF niet correct is aangesloten of de module is gewoon kapoetski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobro
Kabeltjes DCF demonteren en terug monteren did the trick.

@Proton_ merci om me naar de juiste richting te sturen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-05 18:24
Flail schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:25:
[...]

Ik geloof niet dat het echt verboden is. Maar dan nog: als je (zeker met hoge grondwaterstanden van de afgelopen maanden) elke week een paar badkuipen water erbij plenst worden je gevelstenen uiteindelijk nat door optrekkend vocht. Ook met een grindbak tot onder de vorstgrens. En dat geldt helemaal als je daar een kelder hebt, dan zou ik het condens al helemaal niet in de bodem infiltreren.

De opstelling zoals die in de installatiehandleiding is beschreven kijkt in elk geval niet naar dit soort bouwkundige aspecten, dat moet je zelf in de gaten houden.
@Flail @Gramser Bij ons is om exact die reden de condens afvoer wel aangesloten op de hemelwaterafvoer. De unit staat langs de gevel op een plek waar ook een kelder zit en om doorslag te voorkomen hebben we hiervoor gekozen.

Er loopt een dunne 40mm buis de grond in die op circa 50cm diepte aansluit op de 12cm dikke hemelwaterafvoer. In de dunne hangt het verwarmingslint.

We zijn nu twee winters verder, waarvan enkele weken met matig tot iets strengere vorst. We hebben nog absoluut niet gemerkt dat e.e.a. problematisch functioneerd. De 40mm lijkt de bulk van het water prima te verwerken want heb nog nooit plassen rond de unit gezien.

Vorst periodes waarbij de grond tot dusdanig diep bevriest, verwacht ik sowieso niet meer in de toekomst.

[ Voor 4% gewijzigd door Middenberm op 03-04-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-04 20:42
de warmtepomp is geleverd, wat ik mis is de condens afvoer trechter en het verwarmingslint wat in de handleiding staat. Dit zou in een bij verpakking moeten zitten maar deze heb ik niet gezien. Of zit dit niet standaard erbij?

Euh laat maar, al gevonden 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door bmweetje3 op 06-04-2024 09:48 . Reden: aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:53
bmweetje3 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:14:
de warmtepomp is geleverd, wat ik mis is de condens afvoer trechter en het verwarmingslint wat in de handleiding staat. Dit zou in een bij verpakking moeten zitten maar deze heb ik niet gezien. Of zit dit niet standaard erbij?
Lint zit er al in, even vingers in het gat.

Trechter in zakje bij een handleiding achtig iets

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
Bij verpakking al gevonden, zit in de deksel in het peipschuim, lint ga ik ff zoeken in het gat
Kees_frl schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:38:
[...]

Lint zit er al in, even vingers in het gat.

Trechter in zakje bij een handleiding achtig iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
de warmtepomp en de VWZ AI+ hebben beide bij de ebus aansluiting een plus en min aanduiding. Deze aanduiding mis ik bij de VRC 720. Wel staat vermeld op de VRC 720 dat de voeding gelijkspanning is. Maar hoe weet je nu wat de plus en min aansluiting in de connector is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-05 21:31
@bmweetje3

Ebus heeft geen polariteit dus hoe je het aansluit maakt niet uit.

Van dat warmtelint is wel een goede fout in de handleiding, warmteservice hield eerst vol dat het er niet standaard bij zit terwijl het wel zo in de handleiding stond. Een warmtelint gekocht, in de grindput gehangen en uiteindelijk kwam ik er dus achter dat het lint dus standaard al gemonteerd zit. Warmtelint hebben ze uiteindelijk wel terug genomen.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmweetje3
wel vreemd dat ze dan bij 2 units polariteit aangeven en bij de themostaat niet.
Warmtelint is inderdaad onduidelijk beschreven, dat kan wel duidelijker vermeld worden.

update, heb net dit gevonden er is dus wel verschil,

Houd rekening met de polariteit. De eBUS aansluitingen met een rosé aansluiting zijn wel degelijk polariteit gevoelig en zijn dan ook voorzien van een +/- teken. Alle eBUS aansluitingen die anders gekleurd zijn (groen of zwart) maakt de polariteit niet uit.

[ Voor 48% gewijzigd door bmweetje3 op 06-04-2024 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-05 14:53
@bmweetje3 Als je de zoekfunctie gebruikt zie je dat ik ook al tegen vraag ben aangelopen en dat die is beantwoord.
busscherski schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:02:
[...]

polariteit maakt niet bij VRC720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Speedfight schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:26:
[...]

Beste heer/mevrouw,

Wij hebben 10 maart een storing gehad in onze systemen waardoor klanten de energie gegevens in het Energie informatie scherm niet meer konden zien. Deze storing is door onze technici opgelost. Helaas krijgt u alleen de actuele energie informatie nog steeds niet te zien. Deze gegevens zijn niet verloren gegaan maar het zal een aantal dagen duren voordat deze gegevens weer zichtbaar zijn.

Met vriendelijke groet,
Vaillant App Support
Ik heb sinds 10 maart nog steeds geen energie gegevens :-( Vaillant support heeft het bij de ontwikkelaars neergelegd. Aanvoer, binnen en buitentemperatuur laat de myVAILLANT app nog wel zien.
De VRC720 en ebusd adapter laten de energiegegevens overigens wel zien.
Ben bang dat er niets anders op zit dan de uitkomst van de support case afwachten…

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 11:28
Speedfight schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:16:
[...]

Ik heb sinds 10 maart nog steeds geen energie gegevens :-( Vaillant support heeft het bij de ontwikkelaars neergelegd. Aanvoer, binnen en buitentemperatuur laat de myVAILLANT app nog wel zien.
De VRC720 en ebusd adapter laten de energiegegevens overigens wel zien.
Ben bang dat er niets anders op zit dan de uitkomst van de support case afwachten…
Bedoel je in de nieuwe app van Vaillant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
anthon3 schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:04:
[...]

Bedoel je in de nieuwe app van Vaillant?
Klopt de myVAILLANT app (de oude heb ik nooit gehad, er is dus geen sprake geweest van migratie van data).

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anthon3
Bij mij heeft het ook een tijd geduurd, maar inmiddels zie ik dat het wel is bijgewerkt. Duurde ook enkele weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-05 22:34
anthon3 schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:38:
Bij mij heeft het ook een tijd geduurd, maar inmiddels zie ik dat het wel is bijgewerkt. Duurde ook enkele weken.
Hier is de melding dat het enkele weken zal duren voor de overdracht verdwenen.

Maar … de historische data is nog steeds niet zichtbaar 😞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Sinds gisteren zijn alle dagen sinds de 10 maart niet meer “greyed out” maar hebben een vaste waarde qua energiegevens. Gaat duidelijk nog iets niet goed daar…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHcRhdK-OKUcfustxMrCVBuLapk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ae7165Jdfz23T7khJtlzYXlA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bmweetje3
gisteren alles netjes afgewerkt en de wp draait probleemloos. Veel gehad aan de info hier en een dankjewel aan iedereen die mijn vragen beantwoord heeft. Het zal nog wel even hier en daar wat finetune worden. De wp draait echt heel stil en je hoort totaal geen geluiden aan de leidingen dat de wp aan staat. Zeer tevreden over deze installatie.
Volgende stap is een wp boiler, twijfel nog over een mono systeem of een spit systeem. Stof voor over na te denken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bbxXL5EIRJRVLRdDaryZvmGCRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5KBNAstacsdIlCmZj21J4SH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8R4AjuFUopz3_SlVw8Jx1iGgctE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWVPZTy032nYguU60L6siZ8b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiEIpRuBNsxWCbiUdkAtxV9OiZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4B9mctU26m2bYkR8Nny17n4O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vw_fem_TkBX5r5VAqCqR76g_h-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1d1cL3MZ7X7QZZotMkdRfot.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-05 06:29
bmweetje3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:06:
gisteren alles netjes afgewerkt en de wp draait probleemloos. Veel gehad aan de info hier en een dankjewel aan iedereen die mijn vragen beantwoord heeft. Het zal nog wel even hier en daar wat finetune worden. De wp draait echt heel stil en je hoort totaal geen geluiden aan de leidingen dat de wp aan staat. Zeer tevreden over deze installatie.
Volgende stap is een wp boiler, twijfel nog over een mono systeem of een spit systeem. Stof voor over na te denken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi hoor. Maar, ik denk niet dat je echt al iets kunt zeggen over stil of niet. Wacht maar even tot het rond het vriespunt wordt en defrosts nodig zijn. Alle vertrouwen hoor, maar je zit nog even op een roze wolkje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ85
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 08:00
Manchu schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:00:
Ik ben het antwoord nog steeds zoek of ik specifiek het debiet kan regelen voor warm water aan te maken (VWL 57/5 binnenunit icm 55/5 buitenunit). De pro app geeft een debiet van 2000 liter per uur en een delta T van 2.5 a 3.

Vandaag nog eens een testrun gedaan om van 37 naar 48 te gaan met een max TA van 58.
55 min, een verbruik van 1.5kwh om in totaal 4.5kwh opgewekt te hebben (COP 3.1)
Is dat normaal dat het zolang duurt voor 160 liter? (vat in vat, totaal 300 liter maar warm je niet volledig op)
Is de COP OK? Gegeven dat we natuurlijk starten van een relatief hoge temp van 37 graden ..

Bedankt voor any feedback!
Daar zit ik zelf ook mee te stoeien. Zit zelf op een warm water cop van 3,3 en verwarmen 7,8 (*maandstats in de vwz ai). Heb t idee dat er in de sww productie nog wel wat te halen valt. Systeem doet nu een dagelijkse run naar 55c en wil eigenlijk niet lager om legionella problemen te voorkomen. Wat voor cop heeft de rest hier op sww de afgelopen maand?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Laatst online: 08-05 07:17

l3p

www.^.nl

VWL55/6 + unitower 190/6 op 57C

myVaillantCVCOPSWWCOP
Jan3144,51843,6
Feb1695,41503,7
Mar1385,01513,7
Apr (tm 9-4)175,5403,6
Totaal6404,95253,7

L3p - PC - HT - MK - PV - WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 15:44
bmweetje3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes! Nou de beschermfolie nog van de thermostaat afhalen, dan glimt ie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
nu begint het gepuzzel voor de juiste instellingen, misschien dat er mensen met dezelfde configuratie hier al wat ervaringen mee hebben en wat tips kunnen geven.
Mijn systeem bestaat uit de 55/6 met alleen vloer verwarming beneden verdieping, gesloten verdeler, expanievat en vuilfilter en de VRC720.
Systeemcode 8 is ingesteld, adaptieve stooklijn niet actief, binnen temp.compensatie actief zijn de instellingen die ik veranderd heb.
Gewenste binnentemperatuur staat ingesteld op 17 graden, binnentemperatuur is rond de 21 graden.
Toch zie ik dat de wp geregeld aan gaat voor kleine runs.
Wat ik nu gewijzigd heb is de instelling boiler, deze is niet aanwezig maar stond bij instellingen op actief. Deze nu op inactief gezet. nu afwachten of dit wat veranderd.
Wat betekent de instelling BT-uitschakelgrens, deze staat op 21 graden ingesteld.
Tijdens het door lezen van dit topic wel veel opmerkingen en vragen over dit soort zaken gelezen maar het zijn inmiddels 502 pagina`s geworden pffffff.
Als er mensen zijn met dezelfde configuratie en werkend naar wens hoor ik dat graag.
Zou het handig zijn om de instellingen van de verschillende systeemcodes bij de start pagina vast te zetten?
Eventueel met aanvullingen van gebruikers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQp4Ws9jZauuPnRFMUpgmHUHvOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AaoVMKbunv8O4F98ZptUrOVf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
bmweetje3 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:45:
nu begint het gepuzzel voor de juiste instellingen, misschien dat er mensen met dezelfde configuratie hier al wat ervaringen mee hebben en wat tips kunnen geven.
Mijn systeem bestaat uit de 55/6 met alleen vloer verwarming beneden verdieping, open verdeler, expanievat en vuilfilter en de VRC720.
Systeemcode 8 is ingesteld, adaptieve stooklijn niet actief, binnen temp.compensatie actief zijn de instellingen die ik veranderd heb.
Gewenste binnentemperatuur staat ingesteld op 17 graden, binnentemperatuur is rond de 21 graden.
Toch zie ik dat de wp geregeld aan gaat voor kleine runs.
Wat ik nu gewijzigd heb is de instelling boiler, deze is niet aanwezig maar stond bij instellingen op actief. Deze nu op inactief gezet. nu afwachten of dit wat veranderd.
Wat betekent de instelling BT-uitschakelgrens, deze staat op 21 graden ingesteld.
Tijdens het door lezen van dit topic wel veel opmerkingen en vragen over dit soort zaken gelezen maar het zijn inmiddels 502 pagina`s geworden pffffff.
Als er mensen zijn met dezelfde configuratie en werkend naar wens hoor ik dat graag.
Zou het handig zijn om de instellingen van de verschillende systeemcodes bij de start pagina vast te zetten?
Eventueel met aanvullingen van gebruikers.

[Afbeelding]
BT-uitschakelgrens is de BuitenTemperatuur waarboven de WP stopt met verwarmen. Die staat bij mij op 16 graden - als het 's morgens 16 graden is, is het met een beetje zon ee paar uur later prima warm binnen. Die staat bij jou dus veel te hoog.

Maar ook met BT-uitschakelgrens op 21 graden is het niet logisch dat je WP nu aangaat als de wenstemperatuur allang is bereikt.

Wat zegt het schermpje? In het groot is de huidige binnentemperatuur, daaronder staat in het klein naar welke temperatuur hij wil verwarmen (wenstemperatuur).

Ook staat in de eerste regels van het instellingenmenu de huidige modus. Is dat Verwarmingsmodus als je ziet dat hij bezig is?

Ik zie ook dat je een verdeler hebt. Waarvoor? Zit daar niet een sensor in, dat hij die verdeler als een buffervat ziet en aan het verwarmen is?

[ Voor 3% gewijzigd door Zwartoog op 10-04-2024 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@bmweetje3 met
binnen temp.compensatie actief
blijft hij volgens de stooklijn het cv water op temperatuur houden.
Als je wil dat hij uit gaat als de thermostaat warmer meet dan de wenstemperatuur moet hij op 'Uitgebreid'. Zo is het bij de meesten ingesteld :)

Dat het nu zoveel te warm is, is een teken dat je stooklijn ook te hoog staat. Met vloerverwarming als hoofdverwarming kom je met de stooklijn ergens tussen de 0.15 en 0.25 uit. Hoe hoog is die nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-05 06:29
Zwartoog schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:04:
[...]

Ik zie ook dat je een verdeler hebt. Waarvoor? Zit daar niet een sensor in, dat hij die verdeler als een buffervat ziet en aan het verwarmen is?
Die verdeler lijkt me een pomploze verdeler (en is daarmee eigenlijk gesloten, maar laat ik die discussie niet starten) voor de vloerverwarming, denk niet dat daar een sensor in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Proton_ schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:10:
@bmweetje3 met
[...]

Als je wil dat hij uit gaat als de thermostaat warmer meet dan de wenstemperatuur moet hij op 'Uitgebreid'. Zo is het bij de meesten ingesteld :)

Dat het nu zoveel te warm is, is een teken dat je stooklijn ook te hoog staat. Met vloerverwarming als hoofdverwarming kom je met de stooklijn ergens tussen de 0.15 en 0.25 uit. Hoe hoog is die nu?
Actief compenseert wel de stooklijn op basis van de binnentemperatuur, die verschuift als het te warm wordt (wat dus ook wel kan zorgen voor minder draaiuren van de wp als de gewenste aanvoertemp laag wordt). Ik merk nu als de zon vol naar binnen schijnt dat de wp effectief de hele middag uit blijft. De circulatiepomp blijft wel draaien. Actief of uitgebreid is in mijn ogen ook een comfort dingetje, hij staat hier tot dusver nog op actief, het houdt net even iets meer de kou uit je vloer als hij af en toe een beetje z'n ding doet. Plus hij hoeft niet ineens in een koude nacht, als je huis eindelijk voldoende is afgekoeld, ineens op volle bak bij te benen.

Stooklijn kan een ding zijn (die staat met vvw standaard veel te hoog), maar de zon doet ook wel wat vandaag :)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:35

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Proton_ schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:10:
@bmweetje3 met
[...]

Toevallig dat ik hier ook tegenaan liep :) Bedankt. Het is binnen inmiddels 21.5 of zelfs bijna 22 graden..
Mijn stooklijn staat voor nu op 0.45, ik heb radiatoren, dus veel lager heeft sowieso geen nut.

Ik heb wel nog een vraagje: de legionellabescherming. Ik heb deze op zondag gezet, en nu kwam ik zondag terug en zag ik dat het boilervat op 75 graden is gebracht (standaard 55). Ik kan na tich keer doorspitten van de VRC720 toch geen instelling vinden die lijkt op het instellen tot welke temperatuur de boiler wordt verwarmd bij een legionella run.

Had het bijladen van de boiler sowieso maar eens vanaf 16:00 gezet. Merkte dat hij dit in de standaardinstelling om 11:00 of 13:00 ging doen, en dan was het vat al een paar graden afgekoeld in de avond.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmweetje3
Ik zie dat ik een foutje geschreven heb, ik heb en gesloten verdeler, de verdeler met pomp is verwijderd.
De stooklijn staat nu nog op 0.60, die kan dus naar beneden.
De kamer temperatuur is denk ik niet door de wp zo hoog dit is het al een paar dagen met deze temperaturen buiten.
Maar ik denk dat de keuze boiler actief de boosdoener was, deze heb ik vanmorgen op inactief gezet en vanaf dat moment verbruikt de wp niks meer, van standby 19W naar bijna 0.
Ik ga de stooklijn op 0.15 zetten, het testen zal toch pas gebeuren als het weer kouder wordt, hopelijk pas rond de kerst dit jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Mocht iemand nog baat hebben bij een vuilafscheider.. Ik heb van mijn warmtepomp project nog een Flamco Clean Smart EcoPlus 1 liggen die te laat is geleverd. Dus 1" binnendraad (DIN25) met een dikke isolatieschaal. Een PM mag altijd, over de prijs worden we het wel eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 19:55
bmweetje3 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:54:
Ik zie dat ik een foutje geschreven heb, ik heb en gesloten verdeler, de verdeler met pomp is verwijderd.
De stooklijn staat nu nog op 0.60, die kan dus naar beneden.
De kamer temperatuur is denk ik niet door de wp zo hoog dit is het al een paar dagen met deze temperaturen buiten.
Maar ik denk dat de keuze boiler actief de boosdoener was, deze heb ik vanmorgen op inactief gezet en vanaf dat moment verbruikt de wp niks meer, van standby 19W naar bijna 0.
Ik ga de stooklijn op 0.15 zetten, het testen zal toch pas gebeuren als het weer kouder wordt, hopelijk pas rond de kerst dit jaar
Mijn systeem is vrijwel hetzelfde. Ook stooklijn 0,15, wenstemperatuur 18, kamertemperatuur wordt dan 19-19,5, op standje 'actief' als het onder de 8-9 graden is buiten, op uitgebreid als het daarboven is.
Alleen wel een buffervat, waar ik volgend stookseizoen de sensor uithaal om te kijken naar het effect.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Speedfight schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:40:
Sinds gisteren zijn alle dagen sinds de 10 maart niet meer “greyed out” maar hebben een vaste waarde qua energiegevens. Gaat duidelijk nog iets niet goed daar…
[Afbeelding]
Sinds vandaag stromen de energiegevens weer binnen. Helaas dus wel een flinke hap kwijt uit de historische data. Gelukkig heb ik alles via ebusd kunnen loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-05 18:24
l3p schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 23:14:
VWL55/6 + unitower 190/6

myVaillantCVCOPSWWCOP
Jan3144,51843,6
Feb1695,41503,7
Mar1385,01513,7
Apr (tm 9-4)175,5403,6
Totaal6404,95253,7
:? Wij komen met de COP van SWW niet hoger dan 3.0 in 2023 en 2,7 tot nu toe in 2024.

200L boiler en geen buitensporig douche gedrag van 3 a 4 personen.

Ik kan maar niet begrijpen waarom die COP zo achterblijft. Het ding staat wel op een matig geïsoleerde zolder dus dat zal zeker meespelen maar dat vast in meer situaties zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Middenberm schreef op donderdag 11 april 2024 @ 04:48:
[...]
Ik kan maar niet begrijpen waarom die COP zo achterblijft. Het ding staat wel op een matig geïsoleerde zolder dus dat zal zeker meespelen maar dat vast in meer situaties zo.
Dit soort waardes haal ik ook niet. Ik zit in 2024 op 2,9, terwijl de temperatuur van de boiler op 52 graden staat ingesteld. Ben wel benieuwd waar het verschil dan in zit. Beperken jullie ook nog de momenten waarop de warmtepomp SWW mag maken? (bijvoorbeeld alleen overdag bij wat warmere temperaturen?)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breedam
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-05 11:37
Zo he. Ik heb hier dezelfde combi maar cop sww in jan (2.7), feb (3.4), maart (3.4) en april (3.7) met 47 graden. Jij stookt 10 graden hoger met een hogere cop. Wat zijn je andere sww instellingen bij jou?

Toegevoegd: sww alleen tussen 1 en 3 's-middags in de winter en nu de dagen langer zijn tussen 2 en 5.

[ Voor 13% gewijzigd door Breedam op 11-04-2024 08:42 ]

Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05 09:25
Ik ben ook wel benieuwd naar jouw SWW instellingen @l3p.

Standaard staat de ∆T voor het vat op 15°C, voor 47°C gaat de WP dan 62°C maken. Je kan dit prima verlagen naar ∆10°C of zelfs ∆5°C. Dan duurt alleen het opwarmen van het vat wel een stuk langer.

Elke graad scheelt ca 2%. 10 graden koeler = 20% winst. Maakt het verschil tussen cop =3.0 en cop = 3.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-05 13:30
Middenberm schreef op donderdag 11 april 2024 @ 04:48:
[...]
:? Wij komen met de COP van SWW niet hoger dan 3.0 in 2023 en 2,7 tot nu toe in 2024.

200L boiler en geen buitensporig douche gedrag van 3 a 4 personen.

300 liter SWW staat hier op 48oC en actief verwarmen tussen 13:30-15:30,
ik meet met een Kamstrup warmte meter i.c.m. Eastron kWh meter de volgende COP's:
Jan: 2.39
Feb: 2.79
Mar: 2.73
Apr t/m de 10e: 2.85

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Ik zeg COP maar in de myVaillant app heet het 'Energie-efficiëntie'.
Dat is nu toch hetzelfde :?

CV
Weekplanner 06:00-23:00 @ 21,5 °C
Verlagingstemp. 21 °C
Stooklijn 0.20
Min TA 32 °C
Nachtmodus Normaal
Binnentemp.comp Uitgebreid

SWW
Weekplanner 08:00-23:00 @ 57 °C
Hysterese boilerlading 5.0 K
Offset boilerlading 5 K
Max. boilerlaadtijd 120 min

Even 4 april als voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piJyshRQpw6sCQkvhsOAmHDtdns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKOL9k2wPSrjQYYQxhDVxZBv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6vlN2OhURW05CtuC0kOXKz8lDw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYuYtGO4M0zoBs9txZYV04TT.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 52% gewijzigd door l3p op 23-04-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:21
Volgens mij is de COP van je SWW ook erg gevoelig voor leidingverlies. Je gaat je leiding ook opstoken naar 50 graden en als dat een 15 meter lange leiding door de grond is dan verlies je daar behoorlijk meer energie dan als je slechts 1 muurtje tussen binnen en buitenunit hoeft te overbruggen.

Dat zou de grote variatie in SWW COP tussen verschillende tweakers kunnen verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ik roep nog eens 'meetonnauwkeurigheid'.
Zeker bij SWW met hoog debiet en navenant lage dT tikt dat hard aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baxxie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-05 08:49
Wat doen jullie met het condenswater als de buitenunit op het plat dak staat?
Ik heb de buitenunit op 2 marlux traptreden van 125kg geplaatst op de EPDM van het plat dak
Een gat van 30cm diep graven lijkt ons niet zo een goede optie ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFqBlCvR9jbTHYvCqPX9N-8cp_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FPoTrMlB7FVmAKOWPfZqpaGm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
baxxie schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:49:
Ik heb de buitenunit op 2 marlux traptreden van 125kg geplaatst op de EPDM van het plat dak

[Afbeelding]
idem als voor de regen. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baxxie
Dat is gemakkelijk.
Vriest de afvoer dan niet dicht waar hij op het dak uitkomt?
Is dat lintje in de afvoerbuis voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Ik heb mijn thermostaat even van de muur moeten halen en net weer er op geklikt. Thermostaat doet het netjes maar de app zegt geen thermostaat aangesloten.

Iemand wel eens gehad? Kan het me niet herinneren dat het eerder even duurde ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
baxxie schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:47:
[...]

Dat is gemakkelijk.
Vriest de afvoer dan niet dicht waar hij op het dak uitkomt?
Is dat lintje in de afvoerbuis voldoende?
Ja ging prima:) zeker ook met jouw hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-05 12:38
Weet iemand in dit forum wat het standby gebruik van de aroTherm 55/6 is ?
Ik kan het niet vinden in de technische documentatie van Vaillant.
Maar aangezien zo'n wp een groot deel van de tijd in standby mode staat lijkt me dit wel relevant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:05
De kwh meter geeft bij mijn 75/6 9 watt aan in de zomer. Dit is zonder de vwzai die zit met een stekker in een bestaand stopcontact.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:04
martinusv schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:33:
Weet iemand in dit forum wat het standby gebruik van de aroTherm 55/6 is ?
Ik kan het niet vinden in de technische documentatie van Vaillant.
Maar aangezien zo'n wp een groot deel van de tijd in standby mode staat lijkt me dit wel relevant
Voor een 55/6 is dat 7W.
Voor een hele dag (24h) standby registreer ik 0,19 kWh.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
baxxie schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:49:

[Afbeelding]
Ik heb een gat in het dak gemaakt recht onder de condensafvoer van de WP. Het water loopt dus direct binnen weg naar het riool.

Maja, zit je wel met een gat in het dak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Laatst online: 17-05 14:53
@baxxie Waarom nog airco als je een warmtepomp hebt? Of had je die al eerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
Wat vinden jullie van deze offerte ? zowel systeem technisch als qua prijsstelling

AroTherm all electric systeem met Nibe boilervat, legionella cyclus via wp.
Men kiest voor Nibe omdat Vaillant uniStor materiaal en installatie technisch ~800Euro duurder is.
Post materialen bevat parallel buffervat van 50l en sensoComfort thermostaat, alsmede electra aansluiting via extra groep in meterkast.
Buitenunit wordt geplaatst op plat dak garage en heeft ongeveer 7m aanvoer naar binnenunit nodig, zonder betonboringen. Binnenunit en boiler worden geplaatst op zolderverdieping op dezelfde plaats als de huidige CV. Dus alle aansluitingen binnen bereik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67Le0WvfS_yxSPwTXCuxC2C8628=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFbfwyTOAc3CaHa4kVZUICFV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@martinusv Over materialen en arbeid durf ik niets te zeggen :) maar opvallend is
* 1 antivries ventiel :voor gegarandeerd leeglopen heb je er twee nodig, voor toepassing volgens het boekje ook een vulautomaat al geloof ik niet dat iemand dat doet
* geen buffervat, of zit die ook in 'materialen'?
* geen ombouw vloerverdeler, zonder buffervat zou ik dat zeker aanraden.

Al met al wordt het tijd voor het template in Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
Proton_ schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:24:
@martinusv Over materialen en arbeid durf ik niets te zeggen :) maar opvallend is
* 1 antivries ventiel :voor gegarandeerd leeglopen heb je er twee nodig, voor toepassing volgens het boekje ook een vulautomaat al geloof ik niet dat iemand dat doet
* geen buffervat, of zit die ook in 'materialen'?
* geen ombouw vloerverdeler, zonder buffervat zou ik dat zeker aanraden.

Al met al wordt het tijd voor het template in Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic denk ik ;)
Heb je een referentie voor zo'n antivries ventiel ?
Is het standaard om antivries ventielen toe te passen ? Zie hier niks over in dit forum.

De post materialen bevat (zoals aangegeven) een parallel buffervat van 45l met extra pomp.
Serie vat is volgens de adviseur af te raden omdat de primaire pomp in het monoblock dan te hard moet werken en sneller versleten is. Is dit realistisch ?

Mijn afgifte systeem bestaat uit 20m2 vloerverwarming over 2 groepen en verdeler met pomp.
En 5 a 7 radiatoren (T11 en 22) in ruimtes van totaal ~100m2.
Volgens de adviseur hoeft dit niet aangepast. Ook pomp in vlvw kan blijven zitten.
Goed geisoleerde woning uit 1995; huidige gasverbruik verwarming is ~700m3 per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wadaenator
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-05 12:59
martinusv schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:38:
Wat vinden jullie van deze offerte ? zowel systeem technisch als qua prijsstelling

AroTherm all electric systeem met Nibe boilervat, legionella cyclus via wp.
Men kiest voor Nibe omdat Vaillant uniStor materiaal en installatie technisch ~800Euro duurder is.
Post materialen bevat parallel buffervat van 50l en sensoComfort thermostaat, alsmede electra aansluiting via extra groep in meterkast.
Buitenunit wordt geplaatst op plat dak garage en heeft ongeveer 7m aanvoer naar binnenunit nodig, zonder betonboringen. Binnenunit en boiler worden geplaatst op zolderverdieping op dezelfde plaats als de huidige CV. Dus alle aansluitingen binnen bereik.

[Afbeelding]
Ik zou de de jong wps rvs boiler nemen (iets zuiniger en iets goedkoper) en vragen om flex leidingen in pvc buis, oogt mooier dan witte goot en stukken goedkoper schat ik in.
Voor de MEH + boiler kun je ook de Unitower kiezen, ruimt lekker op! (Zelfde prijs ongeveer in dit geval). Oh ja, de 55/6 mag wel wat zakken in prijs…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
@wadaenator
Unitower past helaas niet vanwege hoogte beperking.
De Jong wps 200 zou kunnen. 48W vs 63W stilstandsverlies volgens de specbladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Ik ben er met grote zekerheid nu achter waar mijn waterverlies door komt, een combinatie van een versleten expansievat en de onnauwkeurigheid van de druksensor in de WP.

Ik moest het systeem elke 3-5 dagen bijvullen omdat de druk dan van 1.5-1.8 naar 1 bar was gezakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wv78xwp_9UnxwMuaN3KiSdyeQIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pxyx3nw9hwoJJSL3JUI4ShoY.png?f=fotoalbum_large

Tijdens de verbouwing heb ik het complete CV systeem aangepakt en leidingen zijn afgezien van een enkel stukje in de vloer allemaal zichtbaar, afgezien van een miniem lekje bij de vooraadvat lekt het nergens dus, het zou dan alleen in de bestaande (PE-X leidingen) vloerverwarming kunnen zitten. ik hada een aantal loodgieters gebeld met de vraag om een lekdetectie te doen en 2 van de 3 vroegen zonder enige voorkennis of ik het expansievat al had vervangen. Als het systeem de expansie niet in het expansievat kwijt kan dan zou dat via de overdrukklep (2.5 bar ind WP) afgelaten worden. Nu zeikt er met vochtig weer natuurlijk altijd water uit de WP dus ik kon niet echt beoordelen of dat nu condensafvoer of CV water was.

In 1e instantie had ik niet het idee dat dat het geval zou zijn want de druksensor die ik via ebus en API uitlees gaf eigenlijk nooit een drukverhoging aan van meer dan 0.2 bar boven de vuldruk.

Toch het expansievat er maar eens afgedraaid en warmepel, die zat halfvol water. Dus een nieuw vat gehaald en tegelijkertijd een analoge drukmeter gekocht. Nu 2 weken later valt het toch wel op dat de druk niet meer zo hard zakt (Woensdag komt een loodgieter het knelpuntstuk vervangen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjWvF1yYPuWDzpB2gDBe8d1c0cg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eni1mveLNkHyuNo4tUif60iB.png?f=fotoalbum_large

Adviespunt: installeer dus een analoge drukmeter en geloof de drukmeter van de warmtepomp niet!

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

martinusv schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:39:
Heb je een referentie voor zo'n antivries ventiel ?
Is het standaard om antivries ventielen toe te passen ? Zie hier niks over in dit forum.
Het wordt vanuit Vaillant niet verplicht.
Alleen bij een eventuele stroomstoring heb je natuurlijk wel een risico, vandaar het advies.
In de UK worden vorstkleppen i.c.m. Vaillant gewoon toegepast.
De post materialen bevat (zoals aangegeven) een parallel buffervat van 45l met extra pomp.
Met een 55/6 kun je in nagenoeg alle situaties zonder buffervat.
Serie vat is volgens de adviseur af te raden omdat de primaire pomp in het monoblock dan te hard moet werken en sneller versleten is. Is dit realistisch ?
De pomp zal evenredig iets harder moeten werken en slijten, maar dat geeft geen meerwaarde voor een tweede circulatiepomp met bijbehorende prijskaartje incl. mengverlies en extra stroomverbruik van een tweede pomp.
Mijn afgifte systeem bestaat uit 20m2 vloerverwarming over 2 groepen en verdeler met pomp.
En 5 a 7 radiatoren (T11 en 22) in ruimtes van totaal ~100m2.
Volgens de adviseur hoeft dit niet aangepast. Ook pomp in vlvw kan blijven zitten.
Goed geisoleerde woning uit 1995; huidige gasverbruik verwarming is ~700m3 per jaar
Met welke argumenten komt hij?
Benodigde aanvoertemperatuur etc...

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
DutchWing schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:50:
[...]

Met welke argumenten komt hij?
Benodigde aanvoertemperatuur etc...
Afgifte systeem is okay omdat met 50grC CV temp het huis goed warm te houden is.
En omdat de aroTherm bij 40 a 50grC efficient werkt.
Vervangen van radiatoren door speciale lage temp versies is onnodig duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

martinusv schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:26:
[...]

Afgifte systeem is okay omdat met 50grC CV temp het huis goed warm te houden is.
En omdat de aroTherm bij 40 a 50grC efficient werkt.
Als je bij -7 á -10 maximaal 50 graden nodig hebt, is dit helemaal prima :)
Vervangen van radiatoren door speciale lage temp versies is onnodig duur.
Is ook nergens voor nodig, als bijvoorbeeld een type 11 radiatoren onvoldoende afgifte heeft, kun je deze prima vervangen voor dezelfde radiator in type 22 of 33.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
martinusv schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:38:
Qua prijsstelling vind ik het eigenlijk wel prima. Je zit helaas zo aan een paar duizend euro aan materialen. Ik zat bij DIY installatie en goed shoppen op €2000 "klein materiaal". Er zit niet overdreven veel marge op materialen (wel iets uiteraard, de VWL 55/6 kan je voor €100 meer inclusief BTW krijgen). Maar goed, genoeg installateurs die overal veel meer marge op kwakken.

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 16-04-2024 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
maarten_NL schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:38:
Ik ben er met grote zekerheid nu achter waar mijn waterverlies door komt, een combinatie van een versleten expansievat en de onnauwkeurigheid van de druksensor in de WP.

Ik moest het systeem elke 3-5 dagen bijvullen omdat de druk dan van 1.5-1.8 naar 1 bar was gezakt.

[Afbeelding]

Tijdens de verbouwing heb ik het complete CV systeem aangepakt en leidingen zijn afgezien van een enkel stukje in de vloer allemaal zichtbaar, afgezien van een miniem lekje bij de vooraadvat lekt het nergens dus, het zou dan alleen in de bestaande (PE-X leidingen) vloerverwarming kunnen zitten. ik hada een aantal loodgieters gebeld met de vraag om een lekdetectie te doen en 2 van de 3 vroegen zonder enige voorkennis of ik het expansievat al had vervangen. Als het systeem de expansie niet in het expansievat kwijt kan dan zou dat via de overdrukklep (2.5 bar ind WP) afgelaten worden. Nu zeikt er met vochtig weer natuurlijk altijd water uit de WP dus ik kon niet echt beoordelen of dat nu condensafvoer of CV water was.

In 1e instantie had ik niet het idee dat dat het geval zou zijn want de druksensor die ik via ebus en API uitlees gaf eigenlijk nooit een drukverhoging aan van meer dan 0.2 bar boven de vuldruk.

Toch het expansievat er maar eens afgedraaid en warmepel, die zat halfvol water. Dus een nieuw vat gehaald en tegelijkertijd een analoge drukmeter gekocht. Nu 2 weken later valt het toch wel op dat de druk niet meer zo hard zakt (Woensdag komt een loodgieter het knelpuntstuk vervangen):

[Afbeelding]

Adviespunt: installeer dus een analoge drukmeter en geloof de drukmeter van de warmtepomp niet!
Maar ook met een kapot expansievat zou je na een aantal keer bijvullen toch geen drukverlies meer moeten hebben?

Het is met de beperkte temperaturen van een WP ook niet zo dat je overdrukventiel open springt. Denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Zwartoog schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:54:
[...]

Maar ook met een kapot expansievat zou je na een aantal keer bijvullen toch geen drukverlies meer moeten hebben?

Het is met de beperkte temperaturen van een WP ook niet zo dat je overdrukventiel open springt. Denk ik.
Ik draai ook SWW met de warmtepomp dus dan gaat de temperatuur naar 55 en met de legionella run naar 70c. Dan heb je in het kleine circuit blijkbaar toch voldoende expansie om de overstort open te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Zwartoog
Water is niet samendrukbaar, zonder expansievat wordt de druk enorm onstabiel.

Dit is al bij een kleine systeeminhoud heel goed merkbaar.

Veelal is een expansievat niet voor 100% kapot, mooie test om je expansievat te controleren. Installatie opstoken en begin en einddruk noteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:41
Echt wel.

Maar je overdrukventiel stat dit (hopelijk als eerste component in je verwarmingssysteem) niet toe. :)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

The Lord schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:52:
[...]
Echt wel.

Maar je overdrukventiel stat dit (hopelijk als eerste component in je verwarmingssysteem) niet toe. :)
Vloeistoffen zijn per definitie nauwelijks samendrukbaar. In de verwarmingstechniek wordt daarom gewoon gezegd dat water niet samendrukbaar is.

Gassen zijn in dat opzicht wel samendrukbaar.
Vandaar dat een verwarmingsinstallatie een expansievat nodig heeft om de expansie van het water tijdens opwarmen op te vangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• baxxie
ditbenikecht schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:23:
@baxxie Waarom nog airco als je een warmtepomp hebt? Of had je die al eerder?
Daar heb ik verschillende redenen voor.

Koeling:
Met een airco kan je veel verder koelen omdat een airco ook lucht kan ontvochtigen.
De bedoeling is om in de zomer de vloerverwarming te vullen met water van +-18°C om het gebouw een zekere basis koeling te geven. Een klein vermogen 24/24 waardoor er toch relatief veel energie wordt verpompt.
Met de aircos kan ik het koelvermogen dan bijregelen en de slaapkamers lekker fris houden.

Verwarming:
In slaapkamers wil je soms gewoon even 60min extra warmte om bvb even te studeren.
Een airco reageert veel sneller dan vloerverwarming.
Om te slapen is het beter wat frisser. Constante vloerverwarming vind ik niet steeds nodig.

Vermogen:
Ik heb een te kleine warmtepomp voor zeer koude dagen. Dat maakt niet uit aangezien de aircos een pak extra vermogen kunnen leveren in deze zeldzame gevallen. Hierdoor moet de warmtepomp niet te ver terug moduleren tijdens normale winterdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:41
DutchWing schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:33:
[...]

Vloeistoffen zijn per definitie nauwelijks samendrukbaar. In de verwarmingstechniek wordt daarom gewoon gezegd dat water niet samendrukbaar is.

Gassen zijn in dat opzicht wel samendrukbaar.
Vandaar dat een verwarmingsinstallatie een expansievat nodig heeft om de expansie van het water tijdens opwarmen op te vangen.
Geen twijfel over mogelijk, een expansievat is in een water CV systeem thuis nodig.

mompel, mompel, 't was maar een theorie grapje, 'niet' versus 'enkel onder extreme druk', mompelinmezelf

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

spijkerhoofd schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:23:
[...]

Ik heb de aanvraag 2 weken gedaan met een bankafschrift maar nog geen reactie want ze kunnen er 6 weken over doen!
Ik heb voor die van mij vandaag goedkeuring ontvangen :)F *O*
Volgens mij na een week of 3, misschien 4.

Komt de totale WP installatie bij mij na subsidie op ongeveer 7850,- uit voor de 55/6 en unitower 190/6.
Dat is nog wel prima te doen. Zeker omdat ik voor het vervangen van mijn CV-ketel mede door de zeer lange rookgasafvoer al ongeveer 3500,- kwijt zou zijn. Waarschijnlijk nog meer zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:13
Kuusj schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:07:
[...]

Ik heb voor die van mij vandaag goedkeuring ontvangen :)F *O*
Volgens mij na een week of 3, misschien 4.

Komt de totale WP installatie bij mij na subsidie op ongeveer 7850,- uit voor de 55/6 en unitower 190/6.
Dat is nog wel prima te doen. Zeker omdat ik voor het vervangen van mijn CV-ketel mede door de zeer lange rookgasafvoer al ongeveer 3500,- kwijt zou zijn. Waarschijnlijk nog meer zelfs.
Wij hebben het geld al binnen, de totale investering was met aftrek van de subsidie 16000 euro, en dat zat vooral in het meerwerk van de extra leidingen en buizen die getrokken moesten worden. De installateur is echt 4 dagen bezig geweest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSjedow
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-10-2024
Bij ons is vorige week een vwl 55/6 geplaats met een 45l buffervat, en een vrc720 voor in de woonkamer . Hij is hybride aangesloten maar de verwachting is dat ketel weinig/niets hoeft bij te stoken. Installatie is deze week door vaillant gecontroleerde en ze hebben qua instelling alles nagelopen.

Nu merkte ik dat de meneer van vaillant de code 17 om in 't installatie menu te komen aangepast heeft. Ik ben snel even alle codes na gegaan, maar er lijkt geen enkele andere code te werken buiten 00 dan.

Kan 't zijn dat dit menu volledig uitgeschakeld is of wordt er iets tijdelijk gelocked als je x aantal keer een foute code invoert waardoor je het niet kan "bruteforcen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:23
BigSjedow schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:13:
. Installatie is deze week door vaillant gecontroleerde en ze hebben qua instelling alles nagelopen.
Mag ik vragen wat Vaillant allemaal naloopt? Ook de radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Laatst online: 18-05 08:36
In de myvaillant app komen de temperaturen niet meer door (indoor, outdoor). Dit vanaf 30 maart. Weet iemand hoe en wat?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzeMGkRXV9PiKqFXU_-pco1FcwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSsnHWb3qIAsVBBjL4cXrKwy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSjedow
Sonja12s schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:00:
[...]

Mag ik vragen wat Vaillant allemaal naloopt? Ook de radiatoren?
't bedrijf dat bij ons de warmtepomp geïnstalleerd heeft laat vaillant altijd nog een eindcontrole doen, systeem testen en controleren of alles netjes aangesloten is. Wat de precies allemaal qua instellingen gedaan hebben is mij niet bekend. Hij heeft bij ons niet naar de radiatoren gekeken, maar wellicht omdat ik aangaf dat we die bijna niet gebruiken omdat we alles stoken op vloerverwarming. Hij gaf wel aan dat 't beter zou zijn om een andere verdeler op de vloerverwarming te zetten. Qua instellingen heeft hij wat suggesties gegeven om met wat instellingen te kunnen proberen om em efficiënter te laten draaien, maar volgens mij was dat niet iets wat hier al veelvuldig besproken is in de thread.

[ Voor 11% gewijzigd door BigSjedow op 20-04-2024 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
jellybrah schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:16:
In de myvaillant app komen de temperaturen niet meer door (indoor, outdoor). Dit vanaf 30 maart. Weet iemand hoe en wat?[Afbeelding]
Apart, hier werkt het wel correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:23
BigSjedow schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:23:
[...]

't bedrijf dat bij ons de warmtepomp geïnstalleerd heeft laat vaillant altijd nog een eindcontrole doen, systeem testen en controleren of alles netjes aangesloten is. Wat de precies allemaal qua instellingen gedaan hebben is mij niet bekend. Hij heeft bij ons niet naar de radiatoren gekeken, maar wellicht omdat ik aangaf dat we die bijna niet gebruiken omdat we alles stoken op vloerverwarming. Hij gaf wel aan dat 't beter zou zijn om een andere verdeler op de vloerverwarming te zetten. Qua instellingen heeft hij wat suggesties gegeven om met wat instellingen te kunnen proberen om em efficiënter te laten draaien, maar volgens mij was dat niet iets wat hier al veelvuldig besproken is in de thread.
Heeft jouw installateur de radiatoren wel waterzijdig ingeregeld?
In het algemeen: behoort een installateur na het plaatsen van de warmtepomp de radiatoren in te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSjedow
Sonja12s schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:00:
[...]

In het algemeen: behoort een installateur na het plaatsen van de warmtepomp de radiatoren in te regelen?
Dat is niet gedaan bij het plaatsen van de warmtepomp, wel toen we de vloerverwarmin / radiatoren aangelegd hebbben.

De radiatoren hebben we alleen in de woonkamer zitten en staan eigenlijk altijd dicht omdat ze niet nodig zijn. Heel soms, in de winter hadden we ze soms open staan om de kamer sneller te laten opwamen. Nu verwacht ik met de warmtepomp continue een constante temperatuur aan te houden dus er is niet echt meer spake van "even snel laten opwarmen", en daarmee verwacht ik dat de radiatoren niet meer aan gaan en dus alleen nog maar de vloerverwarming te zullen gebruiken.

Ik zou de installateur nog kunnen vragen alsnog het waterzijdig inregelen uit te voeren, maar heeft dat nog meerwaarde?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaXL45g9iNe8bLzWKswj7zWo7IM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkIxHVgGKD7XmqJ3r63YNLja.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een kleine week wachten en dan wordt de warmtepomp geïnstalleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@BigSjedow meer afgifte open = lagere watertemperatuur nodig voor hetzelfde vermogen = hogere COP = lagere rekening. Ik zou proberen wat er gebeurt als je de radiatoren open zet en de stooklijn een halfje verlaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSjedow
@Proton_ Daar zit wat in. Ik heb de stooklijn naar wat lager (0.5) gezet en de radiatoren open gezet. Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

myVaillantCVCOPSWWCOP
Jan3144,51843,6
Feb1695,41503,7
Mar1385,01513,7
Apr (tm 9-4)175,5403,6
Totaal6404,95253,7
(edit: ik zie dat je eerder al een reactie hebt gegeven, excuus!)
Ik heb dezelfde setup maar haal tot dusver een COP op SWW van 2,7. Temperatuur is ingesteld op 55 graden, hij mag iedere dag een run doen om 16:00 en staat op ECO. Heb je nog tips qua instellingen?

CV lijkt beter met ongeveer 4,6 tot dusver deze maand maar zal ook vast wel wat in te verbeteren zijn (stooklijn 0.5 op radiatoren minimaal 25 graden maximaal 45). Voornamelijk het feit dat er buiten op de flexbuizen nog geen isolatie zit om op lekken te kunnen controleren (waarvan ik er helaas 2 gehad heb op de puntstukken van de Terrendis leiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
Mijn Arotherm 75/6 wilt maar niet opstarten, weten jullie wat ik fout doe?

Ik heb het installatie menu doorlopen en systeemcode 8 ingesteld.

Betreft een Arotherm 75/6, circa 70m2 vloerverwarming met pomploze verdeler, geen SWW op aangesloten.
Hij geeft geen foutmeldingen aan, echter bij monitoren staat er wel CV compressor geblokkeerd; afgifte circuit doorstroming te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
anthon3 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:15:
Mijn Arotherm 75/6 wilt maar niet opstarten, weten jullie wat ik fout doe?

Ik heb het installatie menu doorlopen en systeemcode 8 ingesteld.

Betreft een Arotherm 75/6, circa 70m2 vloerverwarming met pomploze verdeler, geen SWW op aangesloten.
Hij geeft geen foutmeldingen aan, echter bij monitoren staat er wel CV compressor geblokkeerd; afgifte circuit doorstroming te laag.
heb je ontluchtingsprogramma doorlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05-2024

AJA

Kees_frl schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:17:
[...]

heb je ontluchtingsprogramma doorlopen?
Gedaan, maar stopt deze vanzelf? Ik heb uiteindelijk het menu gesloten naar circa 10 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
AJA schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:28:
[...]

Gedaan, maar stopt deze vanzelf? Ik heb uiteindelijk het menu gesloten naar circa 10 minuten.
Hier stopte deze automatisch en een aantal keren laten lopen. Had toch nog lucht hoewel we de nieuwe vloerverwarming op iedere verdieping nog gespoeld hebben om alle lucht er uit te krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05-2024

AJA

Ga ik dat eerst eens doen, wellicht te ongeduldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Kuusj schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:01:
[...]

(edit: ik zie dat je eerder al een reactie hebt gegeven, excuus!)
Ik heb dezelfde setup maar haal tot dusver een COP op SWW van 2,7. Temperatuur is ingesteld op 55 graden, hij mag iedere dag een run doen om 16:00 en staat op ECO. Heb je nog tips qua instellingen?
Nee helaas dit zijn de instellingen. ECO zie heel af en toe in de app.

[ Voor 8% gewijzigd door l3p op 23-04-2024 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
Inmiddels meerdere keren programma ontlucht gedraaid, melding compressor geblokkeerd is inmiddels weg. Echter, opstarten doet ie niet.

Hij geeft geen foutmeldingen op de thermostaat of op de VWZ. Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
anthon3 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:41:
Inmiddels meerdere keren programma ontlucht gedraaid, melding compressor geblokkeerd is inmiddels weg. Echter, opstarten doet ie niet.

Hij geeft geen foutmeldingen op de thermostaat of op de VWZ. Iemand tips?
Heb je de VWZ AI+, en niet de VWZ AI niet-plus? Die fout hebben sommigen (kuch, ikzelf) hier gemaakt en resulteert in wat wazig gedrag.

Heb je kunnen verifiëren dat er wel doorstroming is in het cv-circuit?
Sonja12s schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:00:
[...]

Dat is maar net wat je afspreekt natuurlijk. Als je de monteur veel aan het afgiftesysteem klust, vind ik dat inregelen erbij hoort, maar als hij alleen een beperkt deel van de installatie doet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
marcop23 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:46:
[...]

Heb je de VWZ AI+, en niet de VWZ AI niet-plus? Die fout hebben sommigen (kuch, ikzelf) hier gemaakt en resulteert in wat wazig gedrag.

Dat is een goede, ik heb de AI+ besteld, maar hoe kan ik dit controleren? Staat dit ergens vermeld of de VWZ?
Wat is het resultaat als ik de verkeerde heb?

Heb je kunnen verifiëren dat er wel doorstroming is in het cv-circuit?
Er is doorstroming, je hoort hem ook draaien als je het test menu draait.
[...]

Dat is maar net wat je afspreekt natuurlijk. Als je de monteur veel aan het afgiftesysteem klust, vind ik dat inregelen erbij hoort, maar als hij alleen een beperkt deel van de installatie doet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:54
@anthon3 aan de linker zijkant van de Ai Plus kun je het modelnummer zien. Dat moet VWZ AI, VWL x/6 MB3 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Aanvullend: op diezelfde sticker staat ook het artikelnummer: 0010031645 voor de Ai Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@anthon3 als ik me niet vergis heb jij een vergelijkbare configuratie als ik heb (dus VWL x/6 met Ai Plus, buitensensor, VRC720 en zonder overige zaken. Onderstaand (voor de zekerheid) de aansluitingen op de Ai Plus die je dan moet gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBJMzvMou-PrSrSZbBbDCxqGbTQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OkEa6lTplJFTVxkOtyQhIZy9.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1PSkG465sEj8nqGHqLaESFdLxM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dsg8CEnxBFRMufDdK07nuRhz.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
Franciesco schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:11:
@anthon3 als ik me niet vergis heb jij een vergelijkbare configuratie als ik heb (dus VWL x/6 met Ai Plus, buitensensor, VRC720 en zonder overige zaken. Onderstaand (voor de zekerheid) de aansluitingen op de Ai Plus die je dan moet gebruiken.

[Afbeelding][Afbeelding]
Klopt, ik heb dezelfde componenten, echter alleen de F versie. d.w.z. geen kabels naar de DCF/AF. Alleen ebus van de draadloze ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
Franciesco schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:00:
@anthon3 aan de linker zijkant van de Ai Plus kun je het modelnummer zien. Dat moet VWZ AI, VWL x/6 MB3 zijn.
Ik heb de juiste VWZ AI+, zelfde artikelcode als die van jou.
Ik draai nog enkele keren het ontluchtingsprogramma, maar het blijft vreemd dat hij bij een hogere gevraagde temperatuur niet aanslaat. :?
Pagina: 1 ... 126 ... 169 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic