Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bmweetje3
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-04 20:42
waar jij de warmtepomp en onderdelen hebt gekocht moet jij ook zijn voor de garantie, voor zover ik weet is dit wettelijk geregeld. Koop jij een artikel via een webshop is deze webshop jou verkoper en ook diegene die garantie met geven. Lijkt mij toch niet dat een warmtepomp daar niet onder valt. Uiteraard kan een verkoper met een verhaal komen dat jij moet bewijzen dat het volgens voorschrift is geinstalleerd maar dat is bij elk artikel wat je koopt.
Eriko schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:45:
De bevriende installateur heeft mij wel verteld dat er wel een garantie voor hele installatie is als je alle onderdelen via zijn werkgever gaat inkopen. Het was niet het geval bij mij. Het is wel een beetje flauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnhgm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-04 23:09
Ik heb aan de AroTherm Plus A75/6 een Vaillant buffervat van 100 liter zitten.
De door Vaillant geleverde afsluitdoppen voor de gaten die niet gebruikt worden blijven echter druppelen.
Niet veel maar er ligt altijd wel een natte plek onder.
Zijn er buffervat gebruikers die dit herkennen?
Druk op het systeem is 1.5 bar. Niet echt hoog dus.
Wat is de oplossing om het druppelen te voorkomen. Kan de stop erin gelijmd worden?

Andere vraag is over het ontluchten van het buffervat. Dit is niet gedaan omdat de schroefdop voor de ontluchting boven in het vat zo vast zit dat er met een passende dopsleutel en een lange arm er geen beweging in te krijgen is. Lijkt wel of deze dop erop gelijmd is.
Zijn er tweakers dit dit ook herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnhgm
Beste,

Ik heb een buffervat aan de A75/6 hangen maar heb een probleem met de loze leiding kunststof afsluitdoppen die er bij geleverd zijn. Ze blijven namelijk lekken. Volgens mij ligt het aan de doppen. Het lekke gaat niet hard. Zo nu en dan een druppel maar daarmee wel altijd een natte plek onder de dop.
Komt dit bekend voor en zo ja hoe is dit bij anderen dan opgelost?

Ander probleem. Ontluchten van het vat. Dat is niet gedaan want het lukt niet om ook maar wat beweging te krijgen in de dop helemaal boven in het vat. Bij installatie is dit vat dus niet ontlucht. De wp zou voor de ontluchting moeten gaan zorgen.
Is er iemand die ook een buffervat heeft dat niet ontlucht kon worden zoal Vaillant beschrijft in haar handleiding.
Als het wel ontlucht is hoe is dit dan gedaan.

Groet,
Jan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:58
@jnhgm
Kun je foto's plaatsen?

Met kunststof bedoel je die EPS isolatiekap? Waar nog weer een gietijzeren plug onder zit.

Ik snap niet waarom dat buffervat geïnstalleerd is. Dat had beter meteen tijdens de installatie retour gestuurd kunnen worden toen bleek dat de bovenste dop vast zat en plaatsen van een ontluchter onmogelijk bleek.

Het kan zijn het lek op een hogere plek in het vat zit dan waar het water eruit komt. Laat je installateur het oplossen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anthon3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-04 10:47
jnhgm schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 00:02:
De door Vaillant geleverde afsluitdoppen voor de gaten die niet gebruikt worden blijven echter druppelen.
Wat is de oplossing om het druppelen te voorkomen. Kan de stop erin gelijmd worden?

Andere vraag is over het ontluchten van het buffervat. Dit is niet gedaan omdat de schroefdop voor de ontluchting boven in het vat zo vast zit dat er met een passende dopsleutel en een lange arm er geen beweging in te krijgen is. Lijkt wel of deze dop erop gelijmd is.
Ik heb ook een 100L vat, deze doppen gewoon goed vastgedraaid en geen lekkage. De ontluchtingsdop zit inderdaad goed vast, maar met het juiste gereedschap kreeg ik deze prima los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-04 19:52
Het lukt niet om mijn Vaillant 125/6 en de SMA Sunny Homemanager 2.0 via EEBUS aan elkaar te koppelen.
  • Beiden zijn aangesloten op dezelfde internetswitch
  • De warmtepomp is via internet en via de MyVaillant app te zien en te bedienen
  • de SMA Sunny Homemanager is via internet zichtbaar en geeft bijv wel opbrengst zonnepanelen weer.
  • op de MyVaillant app is bij netwerk instellingen onder het tabje EEBUS te zien dat er een verbinding is met de SMA Sunny Homemanager 2.0.
    In de Vaillant app wordt nu zelfs de opbrengst van de zonnepanelen aangegeven ! Dat was voor de verbinding tussen de Vaillant app en de Homemanager niet het geval
maar: op de Homemanager kan de warmtepomp niet worden toegevoegd, hij wordt niet herkend.

Moet er ergens een instelling worden aangepast?
Iemand een idee waar het aan kan liggen?

Installatie.
AroTHERM plus 125/6, Buffervat allSTOR VPS 800 met 6 zonnecollectoren (VFK 155), warmwatermodule en zonnemodule, VWZ AI, VR71, VRC 720 en internetmodule VR921.
SMA Sunny Homemanager 2.0

Update 20 mei 2024: Probleem opgelost: ivm met eerdere problemen is op begin dit jaar de printplaat van mijn warmtepomp vervangen en daarbij is vergeten het serienummer van de warmtepomp op de printplaat te zetten. Dit serienummer heeft de Sunny Portal nodig om de warmtepomp te herkennen.
De Vaillant monteur heeft het serienummer ingevoerd op de printplaat en nu herkent de Sunny Homemanager de Vaillant warmtepomp.

[ Voor 24% gewijzigd door Arkor op 20-05-2024 14:30 . Reden: probleem opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
ter controle kun je een DN32 rechtstreeks aansluiten op de Arotherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:34
@anthon3 Uhm. Nee. Tenzij je met ‘direct’ iets anders bedoelt dan ‘direct’. Misschien even in de handleiding kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
anthon3 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:25:
ter controle kun je een DN32 rechtstreeks aansluiten op de Arotherm?
Bij een Arotherm plus raadt Vaillant aan een stukje rvs spiraalbuis toe te passen. Die is DN25 en heeft een wartel van 5/4".
Het flexibele is zodat trillingen niet doorgegeven worden. Van waar je vraag?

edit: maar als je het echt wil. Het kan wel.
https://www.123installatieshop.nl/xpress-schroefbus-5-4-x-35
ik raad het niet aan, want deze krijg je er veel moeilijker af dan iets met een wartel

[ Voor 20% gewijzigd door busscherski op 28-03-2024 21:58 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnhgm
Aanvulling op het 100 Liter buffervat.
De dop voor de ontluchting bleek een gebroken rubberen ring te hebben en dat was 'opgelost' door de dop met witte kit er in te draaien. Vandaar dat het zo vast als een huis zat. Moest op mijn doppenset een pijp zetten van een meter en heb de stang van de doppenset nu enigzins verbogen.
Daarna tegen vijf uur met spoed op zoek naar een andere rubberen ring. Setje gevonden bij de Toolstation. Daar zaten ook grote rubberen ringen in en die heb ik meteen ook gebruikt voor de lekkende doppen. Nu met nieuwe verse rubbers er tussen is het lekken ook van de baan.
Ik denk dat dit materiaal ergens te lang in een magazijn gelegen heeft. De isolatie kappen voor over de doppen had ik al eerder terug gebracht want het plastic daarvan verbrokkelde.

De wp staat sinds vanavond lekker te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
busscherski schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:56:
[...]

Bij een Arotherm plus raadt Vaillant aan een stukje rvs spiraalbuis toe te passen. Die is DN25 en heeft een wartel van 5/4".
Het flexibele is zodat trillingen niet doorgegeven worden. Van waar je vraag?

edit: maar als je het echt wil. Het kan wel.
https://www.123installatieshop.nl/xpress-schroefbus-5-4-x-35
ik raad het niet aan, want deze krijg je er veel moeilijker af dan iets met een wartel
Excuus, mijn bericht was wat summier. Ik bedoel de RVS flexibele slang van de Duitse webshop, DN35, met binnendraad van 1/1/4 en dan inderdaad naar een terrendis puntstuk, maar deze is 1" zie ik. Is een verloop dan handig? Of bestaat de rvs slang ook in een 11/4 naar 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnhgm
Het flexibele is zodat trillingen niet doorgegeven worden.
Vaillant levert bij haar Arotherm R290 een kort flexibel stukje van ca 15 cm. Dat gaat van 1.1/4 naar 35 mm rond.
Ze hebben ook nog een andere langere die ook flexibel is maar dan 90 cm en met isolatie mantel. Die gaat van wartel 1/1/4 naar pijp 28mm met daarop al een schroefstuk met een puntstuk van 1 duims. Als je de warmtepomp aan de muur hangt kom je in een keer van buiten naar binnen. Binnen heb daar dan direct twee afsluiters met aftap er aan hangen. Mocht het nodig zijn om hem eens zonder water te hebben dan kan dat van binnen.

Vaillant aroTHERM aansl.set flex. 0,75m met 90°
0,75m met 90° bocht 2st. Vaillant code 0020165288

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wadaenator
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:27
anthon3 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:08:
[...]

Excuus, mijn bericht was wat summier. Ik bedoel de RVS flexibele slang van de Duitse webshop, DN35, met binnendraad van 1/1/4 en dan inderdaad naar een terrendis puntstuk, maar deze is 1" zie ik. Is een verloop dan handig? Of bestaat de rvs slang ook in een 11/4 naar 1.
Als je gewoon de juiste wartel bestelt bij de flexibele slang dan ben je gelijk klaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhGKu-bNM0u04WxI1qh896x9iFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fBH7mxCMndt30aeteCWUWlm.jpg?f=fotoalbum_large Dit is een 5/4 wartel op een Arotherm plus 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manchu
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-11-2024
Vandaag eens goed mijn SWW run van men VWL 55/5 in de gaten gehouden met de Vaillant Pro App/site.

- Warmwatertemp staat op 50.
- Is gestart op 38 ish graden (we hebben een zonneboiler).
- De offset staat op 8 graden.
- Na 1u15min was de temperatuur bereikt
- cop van 3.2 bij 12 graden +-
- Boiler is een ACV Smart ME 300. Je sanitair vat (Vat in vat systeem) is eigenlijk maar 160 liter.
- Sensor zit op het laagste punt van het sanitair vat dus de volle 160 liter.

Zijn volgende waarden ok, of kan ik beter wat bijsturen?
- Heeft eigenlijk non stop met een delta T van 2.5 gewerkt, lijkt mij laag?
- Pomp draait aan 2000l/h
- Met een offset van 8 heb ik wel een vertrek temperatuur van 60 graden gehaald op het einde, zou dit niet max 58 moeten zijn?

Zonde dat ik op de grafiek van My Vaillant Pro website de warmwatertemperatuur niet kan aflezen, staat wel op de grafiek maar blijft op 0. Dit terwijl die verder wel netjes af te lezen is ...

EDIT:
Iemand die weet hoe ik de pomp kan verlagen voor het warm water? In de handleiding staat:
Om de door de warmtepomp gegenereerde waterdoorstroming aan de betreffende installatie aan te passen, kan de
maximaal beschikbare druk van de warmtepomp in de CVen warmwaterfunctie worden ingesteld.
Deze beide parameters kunnen worden opgeroepen
via Menu → Installateurniveau → Toestel configuratie.
Het instelbereik ligt tussen 200 mbar en 900 mbar. De warmtepomp werkt optimaal, als door de instelling van de beschikbare druk de nominale doorstroming bereikt kan worden (Delta T = 5 K).

Maar ik kan de optie nergens vinden in de installateursettings op de binnenunit (VWL 57/5) ..

Delta T van 2 a 2.5 zou ik gelijk toch wat willen verhogen dmv pomp trager te laten draaien, niet?

[ Voor 39% gewijzigd door Manchu op 30-03-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
inmiddels alles zover klaar wat betreft leidingwerk, nu is het wachten op de warmtepomp die ook besteld is. Dan laatste 2 leidingen buiten op de juiste maat maken en alles aansluiten. Afvoer condens wordt uiteraard nog op de juiste lengte ingekort. onder de wp komt dan nog een kiezelbedje. Twijfel alleen nog of ik de gateway wil hebben. Wat voegt dit nog meer toe dan alleen in de app wat af kunnen lezen? Of zijn in de app meer instellingen en data af te lezen en te wijzigen?
Als ruimte thermostaat komt de VRC720, hier zijn da de belangrijke instellingen en data op te zien neem ik aan?
De wp blijft in principe eenmaal ingeregeld op dezelfde temperatuur staan 24/7 net zoals dit met de CV ketel werkte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4J19x_NzLY5Xoo-opuUZKN1tsUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8hqvt6lASTSxLYpOGavNGUt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4E2vrGyme2cucPPTLP1gBrpKQ48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYVVs6yw68hBz9vZxbAWBRkv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwBymVbiAk2H_6wMneHutgT-fRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2YdhMqEsJmZttdwlMnYxhGR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-04 05:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Alles zit in elkaar. Aangesloten en ontlucht. Aangezet, menu doorlopen.

En nu: F.820… ik weet dat er in dit topic al van alles over staat maar resetten werkt niet.
Hebben jullie ideeën?

Gaat om een aroTHERM Plus 55/6 met een uniTOWER Plus. Alvast bedankt! Zie het een beetje somber in momenteel moet ik eerlijk zeggen. Hij wil ook niet in noodbedrijf.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Manchu de delta T wil je bij tapwater productie denk ik zo laag mogelijk hebben. Al is 2000 liter per uur inderdaad wel hoog voor een 55 model. De monoblocs komen daar vaak niet aan met de CV pomp op 100%. Hoe lager de delta T hoe beter de COP. Alleen verbruikt de afgiftepomp dan wel ietsje meer. Heb je last van het geluid?

@bmweetje3 je krijg ook een push melding als er een error is. Daarnaast kan je installateur er eventueel in mbv MyVaillantPro. Verder zijn de statistieken in de app wat overzichtelijker.

@Kuusj Een valse F.820 melding zoals er sinds afgelopen najaar heel veel geweest zijn heeft er bij mijn installaties nog nooit toe geleid dat de warmtepomp het ook werkelijk niet meer deed, ook op het forum heb ik dat nog niet gehoord. Een valse F.820 melding moet verholpen worden door een fabrieksmonteur die de printplaat wisselt (uiteraard garantie). Ik heb het alleen gehad bij hydraulische modules (MEH 97/6), niet bij AI/6 of uniTOWER. Maar ik sluit niet uit dat het ook kan gebeuren bij een uniTOWER (heb die ook al een tijdje niet meer geplaatst).
Is er geen andere reden? Of dat het geen valse F.820 is maar werkelijk F.820?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
@busscherski,

Een notificatie zou een aanvulling kunnen zijn inderdaad. De installateur ben ik zelf dus daar hoeft het niet voor .Wat voor mij belangrijk is om te zien zijn de temperaturen aan en afvoer en de cop. Verbruik wordt apart al gemeten en zichtbaar in een app.
Vind het wel jammer dat in dit tijdperk geen standaard wifi ingebouwd is in de VWZ AI+. Kost bijna niks en weer een extra uitgave en kastje.
Als extra aanvulling plaats ik wel een clixon op de vloerverdeler, denk dat 45 graden wel juist is voor de beveiliging hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

busscherski schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:56:
@Manchu de delta T wil je bij tapwater productie denk ik zo laag mogelijk hebben. Al is 2000 liter per uur inderdaad wel hoog voor een 55 model. De monoblocs komen daar vaak niet aan met de CV pomp op 100%. Hoe lager de delta T hoe beter de COP. Alleen verbruikt de afgiftepomp dan wel ietsje meer. Heb je last van het geluid?

@bmweetje3 je krijg ook een push melding als er een error is. Daarnaast kan je installateur er eventueel in mbv MyVaillantPro. Verder zijn de statistieken in de app wat overzichtelijker.

@Kuusj Een valse F.820 melding zoals er sinds afgelopen najaar heel veel geweest zijn heeft er bij mijn installaties nog nooit toe geleid dat de warmtepomp het ook werkelijk niet meer deed, ook op het forum heb ik dat nog niet gehoord. Een valse F.820 melding moet verholpen worden door een fabrieksmonteur die de printplaat wisselt (uiteraard garantie). Ik heb het alleen gehad bij hydraulische modules (MEH 97/6), niet bij AI/6 of uniTOWER. Maar ik sluit niet uit dat het ook kan gebeuren bij een uniTOWER (heb die ook al een tijdje niet meer geplaatst).
Is er geen andere reden? Of dat het geen valse F.820 is maar werkelijk F.820?
De pomp maakt wat geluid (soort tikkend geluid?) als je de stroom erop zet. Dat geluid veranderd na +-10 seconden en wordt dan wat langer, alsof hij iets pompt. Dat doet hij ook cyclisch gedurende 15-20 seconden en stopt dan. Daarna gebeurt er niks meer.

Op de binnenunit kan ik alle sensoren van buiten en dergelijke wel zien, maar hij geeft de hele tijd deze storing. Als ik de pomp handmatig start via de binnenunit krijg je hetzelfde tafereel als wanneer je de stroom erop zet maar verder ook niks.

Overigens de flexbuis bij de buitenunit er even aan slag afgedraaid om te kijken of er lucht in zit maar zowel op de aanvoer als retour flinke druk en geen lucht. Heb alle connectoren gecontroleerd waar ik bij kan maar ook niks.

Knap vervelend dit eerlijk gezegd.

[ Voor 7% gewijzigd door Kuusj op 30-03-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
bmweetje3 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:41:
@busscherski,

Een notificatie zou een aanvulling kunnen zijn inderdaad. De installateur ben ik zelf dus daar hoeft het niet voor .Wat voor mij belangrijk is om te zien zijn de temperaturen aan en afvoer en de cop. Verbruik wordt apart al gemeten en zichtbaar in een app.
Vind het wel jammer dat in dit tijdperk geen standaard wifi ingebouwd is in de VWZ AI+. Kost bijna niks en weer een extra uitgave en kastje.
Als extra aanvulling plaats ik wel een clixon op de vloerverdeler, denk dat 45 graden wel juist is voor de beveiliging hierop.
Wordt aan gewerkt. De opvolger van de huidige R410a split krijgt de WiFi module ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Kuusj
Nieuwe installatie? Kun je er wat meer over vertellen? Alles goed aangesloten?
Wordt er terwijl de CV pomp draait flow gerealiseerd? Kun je zien via het installateurs menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

busscherski schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:08:
@Kuusj
Nieuwe installatie? Kun je er wat meer over vertellen? Alles goed aangesloten?
Wordt er terwijl de CV pomp draait flow gerealiseerd? Kun je zien via het installateurs menu.
Ik heb het flow menu geopend en als ik de buitenunit aan zet verschijnt daar nooit meer dan 0l/m. Maar goed het water is gewoon netjes in de buitenunit en retour terecht gekomen dus het is niet dat het water niet door kan.

Ja nieuw. Buitenunit staat op 5 meter van de binnenunit, via Terrendis 32mm grondleiding aangesloten. Binnenunit staat in de kelder. RVS flex buizen van buitenunit naar Terrendis en van Terrendis naar binnenunit (DIN25).

Koud water en warm water met Uponor 16 op koper aangesloten en CV met Uponor 32 op 28mm koper en daarna 1” dikwandig. In ieder geval qua diameter meer dan genoeg.

Magnetietfilter in de retour, extra expansievat, veel radiatoren die allemaal permanent open staan dus geen flow restricties.

Installatie gespoeld. Schoon water, is 2 jaar geleden ook al gedaan. Druk is 1.5 bar, alle radiatoren ontlucht en SWW vat en coil natuurlijk ook gevuld door de driewegklep handmatig te verzetten.

Verder alle normen gevolgd van de installatiehandleidingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Kuusj op 30-03-2024 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Kuusj ook de ontluchtings cyclus van 20 minuten afgemaakt?
Afgiftepomp kan tussen 0 en 100% draaien (hetzelfde menu als waar je de flow ziet maar dan 10 kliks naar rechts). Heb je daar al iets boven 0% gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

busscherski schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:55:
@Kuusj ook de ontluchtings cyclus van 20 minuten afgemaakt?
Afgiftepomp kan tussen 0 en 100% draaien (hetzelfde menu als waar je de flow ziet maar dan 10 kliks naar rechts). Heb je daar al iets boven 0% gezien?
Als ik de ontluchtingscyclus draai, dan staat er ook ‘actief’ maar ik hoor echt helemaal niks gebeuren.

Als ik de afgiftepomp handmatig aanzet hoor je dus dezelfde geluiden als dat je de stroom erop zet maar hij lijkt voor de rest niks te doen. Of ik hem dan op 20% of 100% zet maakt niks uit.

Edit: maarja het is paasweekend natuurlijk. Mijn installateur heeft akkoord gegeven dat ik hem zelf in bedrijf stelde dus dat is prima. Maar zal dan wel tot dinsdag moeten wachten tot ik via hem aan een monteur kom of zo. Echt geen idee wat ik nu moet doen, het is een enorme domper na maanden werk haha.

[ Voor 19% gewijzigd door Kuusj op 30-03-2024 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnhgm
@wadaenator

Heb net de foto van je opstelling gezien maar deze beugel zit vat aan de onderkant en jij zet daar een super grote pomp op. Ben bang dat dit van de muur los zal komen. Is niet voor niets dat de Vaillant (Hilti) beugels andersom geplaatst worden en dat de drager aan de muur 80 cm lang is. Dat is om te voorkomen dat het hefboom die het gewicht moet dragen zo goed als mogelijk met zo weinig mogelijk kracht op de muur werkt. Bij jou is het juist andersom. Denk er eens over na of vraag advies is van iemand met een beetje mechanische kennis.

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
jnhgm schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 23:05:
@wadaenator

Heb net de foto van je opstelling gezien maar deze beugel zit vat aan de onderkant en jij zet daar een super grote pomp op. Ben bang dat dit van de muur los zal komen. Is niet voor niets dat de Vaillant (Hilti) beugels andersom geplaatst worden en dat de drager aan de muur 80 cm lang is. Dat is om te voorkomen dat het hefboom die het gewicht moet dragen zo goed als mogelijk met zo weinig mogelijk kracht op de muur werkt. Bij jou is het juist andersom. Denk er eens over na of vraag advies is van iemand met een beetje mechanische kennis.

Jan
Inderdaad, dit is precies hoe het niet moet.
In de handleiding van de Vaillant muurbeugel staat dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oYvd7OKlEuwcoLw4_6KOEv49-w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Di3NYAbJ68BKeEijzWwKyDut.png?f=user_large

@Kuusj Heb je de 3wegklep weer op automatisch gezet?

[ Voor 13% gewijzigd door busscherski op 30-03-2024 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kuusj schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:57:
[...]

Als ik de ontluchtingscyclus draai, dan staat er ook ‘actief’ maar ik hoor echt helemaal niks gebeuren.

Als ik de afgiftepomp handmatig aanzet hoor je dus dezelfde geluiden als dat je de stroom erop zet maar hij lijkt voor de rest niks te doen. Of ik hem dan op 20% of 100% zet maakt niks uit.

Edit: maarja het is paasweekend natuurlijk. Mijn installateur heeft akkoord gegeven dat ik hem zelf in bedrijf stelde dus dat is prima. Maar zal dan wel tot dinsdag moeten wachten tot ik via hem aan een monteur kom of zo. Echt geen idee wat ik nu moet doen, het is een enorme domper na maanden werk haha.
Heb je ergen precisiebuis of koper gebruikt?
Dan zitten er standaard afsluitdoppen in, je zal niet de eerste zijn die zo’n dop vergeet eruit te halen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnhgm
jorne123 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:15:
@ErikRB , dank je wel. ik ga de binnencompensatie op compensatie zetten en kijken wat dat geeft

voor de volledigheid hieronder ook nog alle info die uit het systeem kan halen. Ik heb de datums van wanneer ik dit heb genoteerd erbij gezet

Binnenunit - monitoren
datum: 30/12/21 01:36

CV compressor actief
gebouwcircuit waterdruk 1.4 bar
gebouwcircuit doorstroming 1220 l/h
blokkeertijd compressor 0 min
blokkeertijd verwarmingsstaaf 0 min
Aanvoertemp. Gew. 49°C
Huidige aanvoer temp 38.4°C
Energie integraal -180°min -180°min
koel capaciteit 7.7kw
elektrisch vermogen opgenomen 2.9kw
compressor modulation 95.80%
lucht inlaat temp. 11.9°C
Verw. El. Vermogen 0.0kw
Status elektrische anode anode niet aangesloten
buitenlucht temp 11.8°C

Binnenunit - statistieken
datum: 30/12/21 12:28

Draaiuren compressor 2370h
Compressor starts 2015
Draaiuren afgift pomp 3527h
Afgifte pomp starts 717
4 wegklep uren 575h
4 wegkl schakelingen 1755
Bedr. V. ventilator 1 2426h
Starts ventilator 1 3447
EEV stappen 30349
schakelv. VVV warmw. 729
strooomv verw el tot 449kwh
Dr.vr. verw el 91h
schakelv verw el 18
Aantal inschakelbew 22

Binnenunit - installateur niveau - toestel configuratie
datum: 03/01/22 14:48

taal
kontakt data
MA relais Geen
Compressor start op -60° min
Compr. Start koel. Uit 60° min
Compr Hyst CV 7K
Comp. Hyst koel 5K
CV max Delta P 900mbar
Modus WW Eco ECO
Max. Duur blokk tijd 5h
Reset Blok tijd
Vermogensgr verw w 1 kw
stroombegr compressor 16
fluisterbed compr 40%
Zachte modulatie Ja
Koelingstechnologie Actieve Koeling
softwareversie 00 0351.05.17

Thermostaat VRC 700 - systeem status
datum: 30/12/21 01:48

Foutstatus geen fout
Green IQ aan
Waterdruk 1.4 bar
systeemstatus verw.m.
mileuopbrengst 10134 kwh
act kamerl vocht 51%
actueel dauwpunt 10.5°C
Dag temp verwarmen GV 21.5
dagtemp koelen GV 25
nachttemp verw GV 21.5
Dag temp verwarmen Verdiep 19
dagtemp koelen Verdiep 25
nachttemp verw Verdiep 19

Thermostaat VRC 700 - tijdsprogramma's
Gelijkvloers 00:00 - 24:00 ma-zo
Verdiep 00:00 - 24:00 ma-zo
warm water circuit 14:30-17:30 ma-zo

Thermostaat VRC 700 - basinstellingen

offset
kamertempteratuur 0.0K
buitentemperatuur 0.0K
modus
gelijkvloers
verwarmen Dag
koelen uit
Verdiep verwarmen Dag
koelen uit

Thermostaat VRC 700 - installateurniveau - systeemconfiguratie

Foutstatus geen fout
Waterdruk 1.4 bar
systeemstatus verw.m.
Vertraging vorstbev. 8 u
BT continu verw. uit
Regelingen /
adaptieve stooklijn nee
moduswerking conf. Zone 1.
Automat koeling Nee
BT Koelen starten 21°C
Brongeneratie Nee
act kamerl vocht 52%
actueel dauwpunt 11.0°C
Hybride manager bival. P.
Bivalentiep. Verw. -8°C
Bivalentiep. ww. -8°C
Alternatief punt uit
Temp. Noodbedrijf 25°C
Energievoorziening WP uit
Aanv. CV ketel voor inactief
fluisterbedrijf /
Systeem aanvoer temperatuur 31°C
PV buffergeh. Offset 15K om een of andere vreemde reden gaat dit steeds plots terug naar 0
configuratie systeemschema
Systeemschema 8
Config VR71 3
MA VR 71 geen functie
Aanvullende module
Multifunct uitg. 2 n. aangesl
Multifunct uitg. PV
Warmtepomp 1
status verw.m.
act aanvoertemp 39°C
Aanvullende module
Status Standby
act aanvoertemp 39°C
CV-CIRC1
Soort circuit Verwarmen
Status Verwarmen
Gew. Aanvoertemp 29°C
Werk. Temp 29°C
Temp verhoging 0K
BT uitschakelgrens 21°C
Stooklijn 0.4
Min Tempratuur 20°C
Max temperatuur 33°C
Systeem auto off Nacht
Binnencompensatie Thermost --> pas ik aan obv advies @ErikRB
Koelen mogelijk Ja
Dauwpunt bewaking Ja
Min Voorl gew wa koel 18°C
BT koelen beëindigen 5°C
Offset Dauwpunt 2 K
Status ext. Warmteb aan
pompstatus aan
mengklepstatus staat stil
CV-CIRC2
Soort circuit Verwarmen
Status uit
Gew. Aanvoertemp 0°C
Werk. Temp 17°C
Temp verhoging 0K
BT uitschakelgrens 21°C
Stooklijn 0.4
Min Tempratuur 20°C
Max temperatuur 33°C
Systeem auto off Nacht
Binnencompensatie Thermost --> pas ik aan obv advies @ErikRB
Koelen mogelijk Ja
Dauwpunt bewaking Ja
Min Voorl gew wa koel 18°C
BT koelen beëindigen 5°C
Offset Dauwpunt 2 K
Status ext. Warmteb aan
pompstatus uit
mengklepstatus sluit
CV-CIRC3
Soort circuit inactief
Gelijkvloers
Zone geactiveerd Ja
Dagtemp. Verwarmen 21.5°C
nachttemp. Verwarmen 21.5°C
kamertermperatuur 21.5°C
zonetoewijzing VRC700
status zoneklep open
Verdiep
Zone geactiveerd Ja
Dagtemp. Verwarmen 19°C
nachttemp. Verwarmen 19°C
kamertermperatuur 19°C
zonetoewijzing VR91 1
status zoneklep dicht
warmwatercircuit
Boiler actief
Gew. Aanvoertemp 0°C
Warm Water 45°C
Werk. Boilertemp 15°C
Boilerlaadpomp uit
circulatiepomp uit
legionellabev dag uit (staat ondertussen aan)
legionella bev tijd 14:00
hysterese boilerl 10.0K
Boilerlad offset 20K
max boilerlaadt 60min
blok tijd ww-beh 60 min
laadpomp naloopt 5 min
Paral boilerlad uit
Buffertank
boilertemp boven 31°C
Boilertemp beneden ---°C
@jorne123

Dit zijn hele nuttige lijstjes maar ik vroeg me af hoe je dat gemaakt hebt.
Komt het ergens automatisch eruit of heb je alles met de hand geschreven?

Voor ander tweakers. Vaillant heeft het niet gedaan maar een lijst met een ruime toelichting wat al deze settings doen en wat voor invloed ze hebben zou wel handig zijn.
Als zo'n lijst er al is (leesbaar en niet verdeeld over vijf installatie manuals) dan zou ik daar graag een verwijzing of een kopie van willen hebben.

PS.
Mijn setting is default 900mbar maar wat is het effect als ik hem verlaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnhgm
DutchWing schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 23:49:
[...]

Dan zitten er standaard afsluitdoppen in, je zal niet de eerste zijn die zo’n dop vergeet eruit te halen.
Of de wp is niet ontlucht, of het cv circuit is niet ontlucht, of buffervat is niet ontlucht, of er zitten geen microbel ontluchters op. Als er lucht in het systeem zit krijg je ook soort gelijke gedrag. Het wil niet pompen want de pomp draait lucht en geen vloeistof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

jnhgm schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 23:58:
[...]

Of de wp is niet ontlucht, of het cv circuit is niet ontlucht, of buffervat is niet ontlucht, of er zitten geen microbel ontluchters op. Als er lucht in het systeem zit krijg je ook soort gelijke gedrag. Het wil niet pompen want de pomp draait lucht en geen vloeistof.
Ik ga het er eens doorheen ‘forceren’ door aan de aanvoer te vullen en de retour het water eruit te laten. Op die manier flow creëeren. Kan best kloppen wat je zegt, alleen de WP zelf heeft natuurlijk geen ontluchter.
DutchWing schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 23:49:
[...]

Nee maar ik begrijp wel wat je zegt haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnhgm
Kuusj schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:25:
[...]

Ik ga het er eens doorheen ‘forceren’ door aan de aanvoer te vullen en de retour het water eruit te laten. Op die manier flow creëeren. Kan best kloppen wat je zegt, alleen de WP zelf heeft natuurlijk geen ontluchter.
Gaat niet werken want als de lucht ergens hoog zit krijg je het nog steeds niet weg.
Heb je bijvoorbeeld een buffervat in gebruik? En is deze tot bovenaan gevuld of zit er een grote luchtbel, Als dat zo is dan zuigt je pomp de hele tijd een beetje water en veel lucht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

jnhgm schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:56:
[...]

Gaat niet werken want als de lucht ergens hoog zit krijg je het nog steeds niet weg.
Heb je bijvoorbeeld een buffervat in gebruik? En is deze tot bovenaan gevuld of zit er een grote luchtbel, Als dat zo is dan zuigt je pomp de hele tijd een beetje water en veel lucht aan.
Nee ik heb geen buffervat. Ik ga eens wat proberen. Heb wat dat betreft even niet veel te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manchu
Klopt het dat je geen manier hebt om de pomp specifiek tijdens een warm water run aan te passen? Ik zie enkel de parameter CV max delta P die op 900mbar staat.
In myvaillant pro zag ik echter wel dat tijdens de cv run de pomp op 50 staat (wat een 1300 liter per uur was) en tijdens een sww run stond die op 100. I suppose percentage 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Tja, systeem helemaal leeggelaten, weer netjes gevuld (iedere radiator 5x gehad qua ontluchten), programma ontluchten dik een uur laten lopen. Maar het resultaat is hetzelfde.

Enige wat ik me kan bedenken is dat er een dikke knik in de grondleiding zit maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Ik heb een stuk met de hand gebogen en die knikte pas heel wat later dan de bochten die ik gemaakt heb. Dat er geen dopje op zit heb ik van te voren al getest door in de aanvoer of retour te blazen en de lucht te voelen die terug kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Kuusj 3 wegklep weer op automatisch gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

busscherski schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:18:
@Kuusj 3 wegklep weer op automatisch gezet?
Ja. Die draaide een paar keer rond in dat uur ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ85
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 08:00
jnhgm schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 00:02:

Als het schroefdraad heeft, eindstop met loctite draad (rode busje, 55 geloof ik), daar krijg je echt alle schroedraad verbindingen mee waterdicht. Vwb dat ontluchtingsgat, wel slordig maargoed, je kunt hem forceren en hopen dat ie loskomt met korte schokkende bewegingen. Heb zelf geen last van lekken in ieder geval. Als ie los is, automatische ontluchter erin zetten. Schroefdraad in waterleiding/cv is allemaal bsp met duimsmaten.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kuusj schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:04:
Tja, systeem helemaal leeggelaten, weer netjes gevuld (iedere radiator 5x gehad qua ontluchten), programma ontluchten dik een uur laten lopen. Maar het resultaat is hetzelfde.

Enige wat ik me kan bedenken is dat er een dikke knik in de grondleiding zit maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Ik heb een stuk met de hand gebogen en die knikte pas heel wat later dan de bochten die ik gemaakt heb. Dat er geen dopje op zit heb ik van te voren al getest door in de aanvoer of retour te blazen en de lucht te voelen die terug kwam.
Ik geloof niet zo snel dat lucht voor zulke obstructies zorgt. Meestal moet je de waterpomp wel enigszins horen borrelen.

Ik zou toch je aandacht focussen op een waterpomp welke DOA is of toch een obstructie door een afsluiter, knik of een dop ergens in het traject.

Heb je misschien wat extra foto’s of kun je het geluid opnemen dat je hoort?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ85
Kuusj schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:54:
[...]

Ja. Die draaide een paar keer rond in dat uur ontluchten.
Heb je vlakdichtende schroefverbinding gebruikt aan de wp (die je dus makkelijk kunt losdraaien) en zit je vulpunt binnen zodat je het ondergrondse deel kunt controleren? Als je binnen vult, zou er buiten immers water uit moeten lopen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:21
Kuusj schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:04:

Hij pompt dus wel water rond met het ontluchtingsprogramma?

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

DutchWing schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:03:
[...]

Ik geloof niet zo snel dat lucht voor zulke obstructies zorgt. Meestal moet je de waterpomp wel enigszins horen borrelen.

Ik zou toch je aandacht focussen op een waterpomp welke DOA is of toch een obstructie door een afsluiter, knik of een dop ergens in het traject.

Heb je misschien wat extra foto’s of kun je het geluid opnemen dat je hoort?
Ik zal zsm een video proberen te maken.
Ik vermoed na de stappen die ik heb genomen de afgelopen middag dat het goed kan zijn dat ik een DOA heb.
MJ85 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:44:
[...]

Heb je vlakdichtende schroefverbinding gebruikt aan de wp (die je dus makkelijk kunt losdraaien) en zit je vulpunt binnen zodat je het ondergrondse deel kunt controleren? Als je binnen vult, zou er buiten immers water uit moeten lopen.
Dat is inderdaad wat ik vanmiddag nog gedaan heb, ik heb de aanvoer (dus uitgaand water WP buiten) losgedraaid en de vulkraan (dus op ingaand water WP) aan gezet. Het water moet dus door de warmtewisselaar en daar liep een goede stroom uit. Als ik het op deze manier liet lopen (gebalanceerd zodat de druk gelijk bleef) kreeg ik af en toe een flow van 245l/h te zien op de binnenunit.

Ik heb om er zeker van te zijn dat er geen lucht bij kwam de vulkraan heel zacht laten lopen en daarna de slang bij buitenunit er weer op gezet. Was wel een waterfeestje ja haha.

In ieder geval. Dit laat mij in ieder geval zo goed als uitsluiten dat er geen flow mogelijk is of dat er lucht in de buitenunit zit.
bensss schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:03:
[...]

Hij pompt dus wel water rond met het ontluchtingsprogramma?
Nee. Ik dacht dus al dat dit wel zou moeten gebeuren, maar dat heeft hij nooit gedaan.

Ik kan verder dus alle waarden uitlezen van de buitenunit, dus eBUS zit wel prima. Ook de thermostaat werkt wat dat betreft prima.

Nou ja, even geduld tot dinsdag dus, en dan mijn installateur maar bellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
@Kuusj
Als je de voorkant van de uniTOWER af haalt zit er linksonder een afsluiter. Die blokkeert de flow voor tapwater verwarming. Heb je die open gezet? Bij mijn laatste uniTOWER plus zat die afsluiter vanuit de fabriek dichtgedraaid. Bij de eerderen zat die afsluiter af fabriek open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

busscherski schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:30:
@Kuusj
Als je de voorkant van de uniTOWER af haalt zit er linksonder een afsluiter. Die blokkeert de flow voor tapwater verwarming. Heb je die open gezet? Bij mijn laatste uniTOWER plus zat die afsluiter vanuit de fabriek dichtgedraaid. Bij de eerderen zat die afsluiter af fabriek open.
Ik werd even voorzichtig enthousiast, maar helaas.. die stond al open.

@DutchWing en anderen:
Ik heb er even een video van gemaakt. Het is helaas een short om de een of andere reden.
YouTube: 31 maart 2024

Ik hoop dat het te horen is.

Edit: overigens fijn die backup heater… waar je de waterpomp voor nodig hebt 8)7 Moet het dus zo lang als dit gaat duren zonder warm water en verwarming gaan doen. Maar het zij zo.

[ Voor 12% gewijzigd door Kuusj op 31-03-2024 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Kuusj buisisolatie aanbrengen is overigens veel gemakkelijker als je de isolatie over de buis heen schuift. Achteraf is het lastiger netjes te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

busscherski schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:20:
@Kuusj buisisolatie aanbrengen is overigens veel gemakkelijker als je de isolatie over de buis heen schuift. Achteraf is het lastiger netjes te krijgen.
Ja is helemaal waar.
Herken jij het geluid op mijn filmpje toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Kuusj nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:23
Het lijkt voor mij dat de waterpomp vast zit. Geen idee of de pomp in de arotherm ook een dop heeft om de as te kunnen zien en eventueel een zetje te geven met een schroevendraaier. Ik zou niet weten waar anders dat geluid van daan moet komen.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

snameroc schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:21:
Het lijkt voor mij dat de waterpomp vast zit. Geen idee of de pomp in de arotherm ook een dop heeft om de as te kunnen zien en eventueel een zetje te geven met een schroevendraaier. Ik zou niet weten waar anders dat geluid van daan moet komen.
Dan hebben we daar hetzelfde idee over.. Ik ga morgen de zijkant eraf halen en naar die pomp kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
snameroc schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:21:
Een CV pomp die een opstart duwtje nodig heeft heb ik wel eens van gehoord, bij een Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

busscherski schreef op zondag 31 maart 2024 @ 23:30:
[...]

Een CV pomp die een opstart duwtje nodig heeft heb ik wel eens van gehoord, bij een Panasonic.
Hij heeft wel een aantal dagen met regenachtig weer buiten gestaan zonder dat er water in zat en zonder dat hij luchtdicht afgesloten was.. dus wat dat betreft kan ik het onbewust best eens ‘veroorzaakt’ hebben. Maar we gaan het morgen zien.

Vermoed dat ik hem eerst weer leeg moet laten. Mijn voorschot water zal wel wat omhoog gaan vermoed ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnhgm
DutchWing schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:03:
[...]

Zo maar een idee. Staat de pomp in de goede richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnhgm
MJ85 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:03:
[...]

Als het schroefdraad heeft, eindstop met loctite draad (rode busje, 55 geloof ik), daar krijg je echt alle schroedraad verbindingen mee waterdicht. Vwb dat ontluchtingsgat, wel slordig maargoed, je kunt hem forceren en hopen dat ie loskomt met korte schokkende bewegingen. Heb zelf geen last van lekken in ieder geval. Als ie los is, automatische ontluchter erin zetten. Schroefdraad in waterleiding/cv is allemaal bsp met duimsmaten.
Loctite heeft geen grip op de afsluitdop. Daarom had ik tape gebruikt. Maar uiteindelijk bleken het de rubber afsluitringen te zijn. Die waren te droog, te oud of te hard en sloten dus niet goed aan. Na vervangen van de rubber ringen is het dicht.

Wat betreft de afsluitdop op het vat. Heb die met olifanten kracht ook open gekregen en rubber ring zat er gebroken is en de boel was blijkbaar vast gedraaid tot alles strak zat. Hier ook new rubber ring. Draad van de afsluitdop is alleen niet 1 duims.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

jnhgm schreef op maandag 1 april 2024 @ 00:11:
[...]

Zo maar een idee. Staat de pomp in de goede richting?
In principe zou dat niet mogen uitmaken, de 3-weg klep is niet richtingsgevoeling zou je zeggen. Maar ik ga alles minutieus nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wadaenator
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:27
[quote]busscherski schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 23:21:
[...]

[Afbeelding]
De Vaillant muurbeugel mag max 150 kg dragen, 125/6 gaat daar overheen.

Daarom andere beugel (tot 400 kg) gebruikt, met draadeinden door de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@wadaenator o dan zal het wel blijven hangen

Om de doorbuigingvan die beugel te compenseren zul je er ook nog wel wat uitvul ringetjes tussen moeten doen om het waterpas te krijgen.

[ Voor 60% gewijzigd door busscherski op 01-04-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breedam
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 25-04 15:57
[quote]Kuusj schreef op maandag 1 april 2024 @ 00:21:
[...]

Weet je zeker dat de leidingen niet verkeerd om zijn aangesloten?

Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Breedam schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:00:
[quote]Kuusj schreef op maandag 1 april 2024 @ 00:21:
[...]

Weet je zeker dat de leidingen niet verkeerd om zijn aangesloten?
Nu wel..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnrlFSxgGlBCIBWxv3EutX3gR_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fRFA9vrRxKMSnw9mCwyise1w.jpg?f=fotoalbum_large
Wat klopt hier niet bij de waterpomp?
Ongelofelijk dit. Maar hij werkt nu, is warm water aan het maken. Niet op vol vermogen (50rps) dus weet niet of dat normaal is. Maar met de back up heater erbij gaat het relatief ‘snel’.

Waterdebiet op 100% pomp is 1450l/h, lijkt me dikke prima!

Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik baalde echt als een stekker na al dat werk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Stekker los?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Yep. Was me eerder niet opgevallen. Vind het heel knullig dit, dit zou echt beter vastgezet moeten worden vanaf fabriek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Kuusj o een stekker los, die kende ik nog niet. In meer dan 50 Arotherms heb ik een keertje een slecht vergrendeld behuizing paneel gehad. En een VR921 die DOA was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kuusj schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:49:
[...]

Nu wel..
[Afbeelding]
Wat klopt hier niet bij de waterpomp?
Ongelofelijk dit. Maar hij werkt nu, is warm water aan het maken. Niet op vol vermogen (50rps) dus weet niet of dat normaal is. Maar met de back up heater erbij gaat het relatief ‘snel’.

Waterdebiet op 100% pomp is 1450l/h, lijkt me dikke prima!

Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik baalde echt als een stekker na al dat werk..
Kan toch gebeuren! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kuusj schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:07:
[...]

Yep. Was me eerder niet opgevallen. Vind het heel knullig dit, dit zou echt beter vastgezet moeten worden vanaf fabriek.
Zijn gewoon stekkertje vergeten erop te klikken, dat lijkt mij de meest waarschijnlijke scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Ja ach, het is opgelost zullen we maar zeggen (:

En de compressor op 50rps? Is dat normaal bij warm water vullen? Heb alle eco dingen uitgezet voor zover ik weet. Hij trekt 800W elektrisch. En dan de backup heater nog natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Kuusj op 01-04-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Kuusj schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:36:
Ja ach, het is opgelost zullen we maar zeggen (:

En de compressor op 50rps? Is dat normaal bij warm water vullen? Heb alle eco dingen uitgezet voor zover ik weet. Hij trekt 800W elektrisch. En dan de backup heater nog natuurlijk.
BUH zou zo uit moeten gaan denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

busscherski schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:07:
[...]

BUH zou zo uit moeten gaan denk ik
Ja die had ik handmatig aangezet op de thermostaat.

Hij is inmiddels zelf overgegaan tot CV bedrijf en daar duwt hij op 50% pomp 860l/h door het circuit. Volle poule met 3kW elektrisch vermogen, compressor 100%. Even om te testen. Alles werd lekker warm (34 graden aanvoertemp).

Even alles ontluchten; en dan maar even iets in de tuin gaan doen. Als het goed is vanavond dus eindelijk weer warm douchen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Kuusj
Uiteindelijk was het gewoon een echte F.820 dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

busscherski schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:05:
@Kuusj
Uiteindelijk was het gewoon een echte F.820 dus
Ja. En ja heel eerlijk, in de handleiding staat ook ‘controleer bekabeling of vervang pomp’ maarja ik zag eerst niet dat er 2 stekkers aan die pomp zaten. 1 voor de stroom natuurlijk en 1 voor het signaal.

De boiler is op temperatuur. Hij ging na CV bedrijf vol gas warm water maken op de compressor, zonder BUH. Prima dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Het is een mooi stukje techniek zo een arotherm als hij eenmaal werkt.
Ik heb met de mijn nu 2e winter achter de rug.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Ja mooie techniek is het zeker.
Net maar eens uitgebreid gedouched. Ging ook prima, boiler was na een half uur nog niet leeg in ieder geval.

1 irritatiepunt en dat is dat de Terrendis koppeling (puntstuk) was gaan druppelen.. ik kreeg al stress want 1x afsnijden en opnieuw doen gaat wel maar 2x lukt niet. Maar goed, ik dacht eerst maar eens loshalen, kwartslag draaien en opnieuw. Hij lijkt (!) zich nu te gedragen. Ik heb er weinig vertrouwen in. Misschien de Uponor 32 naar G1” nog maar even niet terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:01
Kuusj schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:52:
1 irritatiepunt en dat is dat de Terrendis koppeling (puntstuk) was gaan druppelen.. ik kreeg al stress want 1x afsnijden en opnieuw doen gaat wel maar 2x lukt niet. Maar goed, ik dacht eerst maar eens loshalen, kwartslag draaien en opnieuw. Hij lijkt (!) zich nu te gedragen. Ik heb er weinig vertrouwen in. Misschien de Uponor 32 naar G1” nog maar even niet terugsturen.
Van de 4 terrendis puntstukken had ik er ook 1 die niet direct dicht was. Echter had ik ze niet meteen helemaal tot het einde vastgedraaid. Degene die lekte toen wel strak gedraaid en bleef daarna droog ondanks dat het maar een klein tikje was wat ik nog kon aandraaien en ik er ook een slecht gevoel over had. Nu 7 maanden verder en druk is stabiel dus toch goed gekomen dus houdt moet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baxxie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-04 09:05
Ik ben onze arotherm warmtepomp aan het installeren met de VIH Binnenmodule. In het aansluitschema staat een buitenvoeler. (12m in het schema)
Ik vind niet direct een typenummer voor de buitenvoeler. Is dat universeel of is er een die goed werkt bij het systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

baxxie schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:21:
Ik ben onze arotherm warmtepomp aan het installeren met de VIH Binnenmodule. In het aansluitschema staat een buitenvoeler. (12m in het schema)
Ik vind niet direct een typenummer voor de buitenvoeler. Is dat universeel of is er een die goed werkt bij het systeem?
Wordt bij de VRC720 geleverd, art nr: 0020260913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnhgm
wadaenator schreef op maandag 1 april 2024 @ 07:54:
[quote]busscherski schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 23:21:
[...]

[Afbeelding]
De Vaillant muurbeugel mag max 150 kg dragen, 125/6 gaat daar overheen.

Daarom andere beugel (tot 400 kg) gebruikt, met draadeinden door de muur.
Waar jij naar verwijst dat is een muurbeugel voor prezi muren (gangbaar in Belgie en Duitsland). Piepschuim met mortel aan de buitenkant.
De muurbeugel van Vaillant voor de zware uitvoering is lastig te krijgen. Wat je wel kunt doen is de normale drager van Vaillant aanschaffen en dan lange muurstukken van Hilti bestellen. Moet je natuurlijk ook wat pluggen tussendoor gebruiken en hem niet ophangen zoals je met de 40 cm lange muursteunen zou moeten doen.
https://www.hilti.nl/c/CL...NEL_GALVANIZED_7134/r4330

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnhgm
Kuusj schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:52:
Ja mooie techniek is het zeker.
Net maar eens uitgebreid gedouched. Ging ook prima, boiler was na een half uur nog niet leeg in ieder geval.

Ik heb om dat te voorkomen geen pers maar knel gebruikt in combi met meerlagenbuis 32x3. Bonfix heeft een goed bewaard geheim dat de niet eens bij zich hadden op de VSK. Ze leveren namelijk schroef knel koppelingen voor meerlagen buis. Zoek eens op bonfix schroef 1 knel 32. Zijn puisten maar het werkt wel.

Alu-Knel koppelingen noemen ze het. EAN: 8717845302658

[ Voor 3% gewijzigd door jnhgm op 02-04-2024 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:45
Ik krijg binnenkort een Vaillant warmtepomp en een warmtepomp boiler. Wat ik mij af vraag is of de regelaar (sensoCOMFORT VRC720(f)) (draadloze versie) beide systemen aan kan sturen? Dat wil zeggen dat ik kan 'regelen' wanneer de systemen 'hun lawaai maken' ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-04 16:11
Dat kun je wel regelen, maar dan wel via de apparaten apart. De Arotherm via de VRC en de AroStor (denk ik?) via z'n eigen menuutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ85
ahbart schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:49:
Ik krijg binnenkort een Vaillant warmtepomp en een warmtepomp boiler. Wat ik mij af vraag is of de regelaar (sensoCOMFORT VRC720(f)) (draadloze versie) beide systemen aan kan sturen? Dat wil zeggen dat ik kan 'regelen' wanneer de systemen 'hun lawaai maken' ;) ?
Mag ik vragen waarom je een warmtepompboiler extra pakt? De arotherm kan zelf ook prima sanitair warm water maken met een buffervat vz van een warmtewisselaar.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
MJ85 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:07:
[...]Mag ik vragen waarom je een warmtepompboiler extra pakt? De arotherm kan zelf ook prima sanitair warm water maken met een buffervat vz van een warmtewisselaar.
Ja. De afstand tussen de beide apparaten. De boiler moet op zolder komen, maar daar kan de warmtepomp niet staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:57
@ahbart de warmtepompboiler kun je inderdaad (zoals @Gramser al dacht) niet via de VRC720(f) bedienen. Dat kan alleen via de interface op de boiler zelf. Dus ook het instellen van een weekschema voor het (bij)warmen van het tapwater doe je op de warmtepompboiler zelf.

Zelf heb ik ook een aparte warmtepompboiler (Vaillant aroSTOR 150) naast de Vaillant 75/6 warmtepomp. Dat heb ik met name gedaan omdat dat installatietechnisch veel beter uit kwam, dus jouw keuze begrijp ik helemaal. Maar daarnaast vind ik het ook prettig dat beide warmtepompen zich kunnen concentreren op hun eigen taak en elkaar dus nooit in de weg zitten. Maar ieder maakt zo zijn eigen afwegingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Ben eigenlijk stomverbaasd met hoe goed het geheel draait zonder te hoeven prutsen. WP is na om 22u uit te zijn gegaan volgens schema netjes om 6:00 aangegaan, even op een wat flinker vermogen natuurlijk (~2kW), maar na 1 uur zat deze op 600W te pruttelen, is daarna SWW gaan maken en blijft gewoon op 400W doorlopen voor CV zonder pendelen. En dat op een aanvoertemp van 29 graden op radiatoren :) dT van ongeveer 3-4 graden.

Zou iig een COP van ongeveer 5 of zelfs hoger moeten zijn? Ik heb er geen Kamstrup tussen zitten dus precies zal ik het nooit weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-04 22:58
bmweetje3 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:00:
Afvoer condens wordt uiteraard nog op de juiste lengte ingekort. onder de wp komt dan nog een kiezelbedje.
[Afbeelding]
Heb je de condensafvoer ondergronds aangesloten op je hemelwaterafvoer? Of heb je die mogelijkheid nog?

Zou ik altijd doen als je m zo voor de gevel plaatst.
Je moet je voorstellen dat er tijdens koude/vochtige periodes tot wel een paar badkuipen per week aan condenswater ontstaat. Als je dat daar infiltreert in de bodem gaat het bij je gevel leiden tot vochtproblemen, weet ik inmiddels uit ervaring...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:46
Kuusj schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:39:
Ben eigenlijk stomverbaasd met hoe goed het geheel draait zonder te hoeven prutsen.
Troost je - ik ben na installatie 2 dagen bezig geweest om te ontdekken dat ik de driewegklep tóch verkeerd had aangesloten (na meermaals checken vooraf). Daarna draaide hij ook gelijk als een zonnetje.

Voordeel: je hebt nu zo'n beetje alles 3x gechecked wat je kunt checken, dus waarschijnlijk geen verrassingen later :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ben eigenlijk stomverbaasd met hoe goed het geheel draait zonder te hoeven prutsen. WP is na om 22u uit te zijn gegaan volgens schema netjes om 6:00 aangegaan, even op een wat flinker vermogen natuurlijk (~2kW), maar na 1 uur zat deze op 600W te pruttelen, is daarna SWW gaan maken en blijft gewoon op 400W doorlopen voor CV zonder pendelen. En dat op een aanvoertemp van 29 graden op radiatoren :) dT van ongeveer 3-4 graden.

Zou iig een COP van ongeveer 5 of zelfs hoger moeten zijn? Ik heb er geen Kamstrup tussen zitten dus precies zal ik het nooit weten.
Wacht maar even tot het een keer winter wordt, dan kun je pas echt testen :X ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breedam
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 25-04 15:57
Ben eigenlijk stomverbaasd met hoe goed het geheel draait zonder te hoeven prutsen. WP is na om 22u uit te zijn gegaan volgens schema netjes om 6:00 aangegaan, even op een wat flinker vermogen natuurlijk (~2kW),
Je hebt toch een 55/6? 2kw lijkt me dan aan de hoge kant. Is dat enkel op de compressor?

Cop makkelijk hoger dan 5 met dit weer en ta 28-29. @bensss had 6 in maart en ik 5.5.

Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Flail schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:08:
[...]

Heb je de condensafvoer ondergronds aangesloten op je hemelwaterafvoer? Of heb je die mogelijkheid nog?

Je moet je voorstellen dat er tijdens koude/vochtige periodes tot wel een paar badkuipen per week aan condenswater ontstaat. Als je dat daar infiltreert in de bodem gaat het bij je gevel leiden tot vochtproblemen, weet ik inmiddels uit ervaring...
Daarom wordt ook aangeraden een grindbak tot onder de vorstgrens te graven. En dat is best diep. Volgens mij wordt aansluiten op de HWA afgeraden, vanwege bevriezingsgevaar, als het al niet ergens verboden is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
Is inderdaad op de hemelwater afvoer aangesloten.
Flail schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:08:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
verboden lijkt mij onwaarschijnlijk omdat deze afvoer bedoelt is voor al het natuurlijk water zoals regen en smeltende sneeuw. Condenswater is water wat in de vochtige lucht zit, valt volgens mij gewoon onder natuurlijk water.
Nog nooit mee gemaakt dat dit bevriest, ook nog nooit gehoord dat deze leidingen vervangen moeten worden na een winter. Zolang er voldoende afschot is en het water netjes wegloopt is er weinig kans op dicht vriezen.
Gramser schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:40:
[...]

Daarom wordt ook aangeraden een grindbak tot onder de vorstgrens te graven. En dat is best diep. Volgens mij wordt aansluiten op de HWA afgeraden, vanwege bevriezingsgevaar, als het al niet ergens verboden is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-04 15:21
Franciesco schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:12:

Zelf heb ik ook een aparte warmtepompboiler (Vaillant aroSTOR 150) naast de Vaillant 75/6 warmtepomp. Dat heb ik met name gedaan omdat dat installatietechnisch veel beter uit kwam, dus jouw keuze begrijp ik helemaal. Maar daarnaast vind ik het ook prettig dat beide warmtepompen zich kunnen concentreren op hun eigen taak en elkaar dus nooit in de weg zitten. Maar ieder maakt zo zijn eigen afwegingen.
Je haalt de warmte-energie uit een ruimte voor het opwarmen van de warm water. En tegelijkertijd moet een warmtepomp voor hele huis warmte energie instoppen. Je verliest weer wat energie aan die warmtepompboiler omdat de boiler een koude lucht uitblaast. Het geldt zeker voor koude maanden. De rendement is dan lager. Met zomersweer zet je een raam open. Dan is het geen probleem.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Eriko nee hoor, mijn warmtepompboiler is buiten/buiten aangesloten. De warmte die hij verbruikt heeft dus geen negatieve invloed op de ruimtetemperatuur (bijkeuken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHuKJoqxgtCUd1w8U_c26WAjUF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCn2AuxYO5QTZSsNlSUY0msT.jpg?f=fotoalbum_large

Dat het rendement van een warmtepompboiler die buiten/buiten aangesloten is doorgaans wat lager ligt dan sww bereiding door een "algemene" warmtepomp is mij bekend. Maar voor mij was dat geen argument die opwoog die de diverse voordelen van een warmtepompboiler. Waarvan zoals gezegd installatiegemak (inclusief de flexibiliteit van plaatsing) de belangrijkste was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Breedam schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:40:
[...]

Je hebt toch een 55/6? 2kw lijkt me dan aan de hoge kant. Is dat enkel op de compressor?

Cop makkelijk hoger dan 5 met dit weer en ta 28-29. @bensss had 6 in maart en ik 5.5.
Hij kan gewoon 16A trekken, dus zo gek vind ik het niet. Heb nog even gekeken en het duurt overigens eerder een kwartier waarna hij snel (binnen een kwartier) terugzakt naar 800W, en dan 600W. Met SWW doet hij ook ongeveer 2200-2400W op de compressor. Het koelt toch wel iets af in huis en heb ruimtecompensatie aan, dus denk dat hij dan even een goede stoot geeft om het geheel wat sneller op temperatuur te krijgen.

BUH is 3KW dus dat zou ik ook wel moeten zien denk ik.

Ach ja, ik ga het eens aanzien. Minimale aanvoer op 25 graden staan, maximaal op 55 graden, en dan een curve op 0.65 met ruimtecompensatie op actief. Het zal toch even duren voordat je een idee hebt of het gedrag je bevalt. Zó enorm warm is het buiten nu ook weer niet, dus fijn dat ik nu nog het eea kan proberen.

Edit: potverdorie, lekt buiten een Terrendis koppeling. Daar begin ik wel een beetje moe van te worden. Ik wacht er maar even een dagje mee, kijken of kalk het oplost. Anders gezegd wil ik er even een dag niet mee bezig zijn |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Kuusj op 02-04-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
Net bericht dat de 55/6 vrijdag geleverd gaat worden. Zover is alles klaar ik zit alleen nog met 1 vraag over de buiten temperatuursensor die bijgeleverd is bij de VRC720. Moet deze ook daadwerkelijk aangesloten worden als je regelt op kamer thermostaat. Op zich geen probleem om deze erbij aan te sluiten maar als het niet echt wat toevoegd laat ik hem weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Volgens mij wel. Elke regeling wordt eigenlijk in meer of mindere mate wel beinvloed door de buitentemperatuur via de stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-04 22:58
Gramser schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:40:
[...]

Ik geloof niet dat het echt verboden is. Maar dan nog: als je (zeker met hoge grondwaterstanden van de afgelopen maanden) elke week een paar badkuipen water erbij plenst worden je gevelstenen uiteindelijk nat door optrekkend vocht. Ook met een grindbak tot onder de vorstgrens. En dat geldt helemaal als je daar een kelder hebt, dan zou ik het condens al helemaal niet in de bodem infiltreren.

De opstelling zoals die in de installatiehandleiding is beschreven kijkt in elk geval niet naar dit soort bouwkundige aspecten, dat moet je zelf in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnhgm
ahbart schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:49:
Met de sensoComfort kan je tijd instellen dat ze moeten werken (normaal, silent) en met de stooklijn kan je ook nog wel de geluidsdruk sturen.
Je schrijft niet welke producten je op het oog hebt. Voor de wp zal dat wel een Arotherm zijn. Wordt het ook een wp boiler van Vaillant, zo ja welk model en type. De fluoStore is een wp boiler maar waarom kies je voor een tweede warmtepomp als je er al een wp hebt staan. De AroTherm kan ook een boiler aan.
Als het een ander merk wordt dan Vaillant dan zou het samen moeten kunnen werken als beiden de eeBus aansturting gebruiken. Zou moeten kunnen maar of het echt werkt daar kom je pas later achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Flail schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:25:
[...]

Ik geloof niet dat het echt verboden is. Maar dan nog: als je (zeker met hoge grondwaterstanden van de afgelopen maanden) elke week een paar badkuipen water erbij plenst worden je gevelstenen uiteindelijk nat door optrekkend vocht. Ook met een grindbak tot onder de vorstgrens. En dat geldt helemaal als je daar een kelder hebt, dan zou ik het condens al helemaal niet in de bodem infiltreren.

De opstelling zoals die in de installatiehandleiding is beschreven kijkt in elk geval niet naar dit soort bouwkundige aspecten, dat moet je zelf in de gaten houden.
Kelder: check. Infiltratieput: check. Hoop condenswater: check.

Afgelopen twee winters natte gevelstenen: gelukkig geen check, maar ik zit hier op heel veel zand.

Zelf in de gaten houden is absoluut het beste! En afvoer via HWA zal ook wel goed gaan met voldoende afschot en diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
jnhgm schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:20:
[...]
Met de sensoComfort kan je tijd instellen dat ze moeten werken (normaal, silent) en met de stooklijn kan je ook nog wel de geluidsdruk sturen.
Je schrijft niet welke producten je op het oog hebt. Voor de wp zal dat wel een Arotherm zijn. Wordt het ook een wp boiler van Vaillant, zo ja welk model en type. De fluoStore is een wp boiler maar waarom kies je voor een tweede warmtepomp als je er al een wp hebt staan. De AroTherm kan ook een boiler aan.
Als het een ander merk wordt dan Vaillant dan zou het samen moeten kunnen werken als beiden de eeBus aansturting gebruiken. Zou moeten kunnen maar of het echt werkt daar kom je pas later achter.
ahbart schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:21:
[...]

Ja. De afstand tussen de beide apparaten. De boiler moet op zolder komen, maar daar kan de warmtepomp niet staan.
De Vaillant aroTHERM plus warmtepomp VWL 75/6 A230 en de aroSTOR VWL B 200/5
Dit was mijn eerdere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnhgm
ahbart schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:28:
[...]

[...]

De Vaillant aroTHERM plus warmtepomp VWL 75/6 A230 en de aroSTOR VWL B 200/5
Dit was mijn eerdere topic.
Voor als je nog steeds niet de knoop hebt doorgehakt. Hou er ook wel rekening mee dat een warmtepompboiler de gebruikte binnenlucht ook weer moet afvoeren. Die lucht is vaak ook kouder en je zou deze eigenlijk door de muur in een goed geisoleerde pijp moeten afvoeren. Diameter waarschijnlijk rond 125mm. Met isolatie 160mm.
(Wie wilt dit even aanvullen?)

Maar antwoord op je sensoComfort vraag: Ja, hiermee kan je beiden ook aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@jnhgm indien je de aan- en/of afvoer van de aroSTOR 200 op de buitenlucht wilt aansluiten doe je dat normaalgesproken met 160mm intern. Dus afhankelijk van de soort geisoleerde buis is dat al gauw 190mm extern.
Alleen de kleinere aroSTOR wpboilers (zoals de 150 die ik heb) worden met intern 125mm en 80mm aangesloten. Dat is dan een gecombineerde aan- en afvoer waarvan de afvoer de binnenste 80mm is.

Zoals aangegeven door @Gramser en mijzelf kun je met de VRC720 de aroSTOR niet bedienen. De aroSTOR heeft zijn eigen bedieningspaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manchu
Ik ben het antwoord nog steeds zoek of ik specifiek het debiet kan regelen voor warm water aan te maken (VWL 57/5 binnenunit icm 55/5 buitenunit). De pro app geeft een debiet van 2000 liter per uur en een delta T van 2.5 a 3.

Vandaag nog eens een testrun gedaan om van 37 naar 48 te gaan met een max TA van 58.
55 min, een verbruik van 1.5kwh om in totaal 4.5kwh opgewekt te hebben (COP 3.1)
Is dat normaal dat het zolang duurt voor 160 liter? (vat in vat, totaal 300 liter maar warm je niet volledig op)
Is de COP OK? Gegeven dat we natuurlijk starten van een relatief hoge temp van 37 graden ..

Bedankt voor any feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnhgm
Franciesco schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:55:
@jnhgm indien je de aan- en/of afvoer van de aroSTOR 200 op de buitenlucht wilt aansluiten doe je dat normaalgesproken met 160mm intern. Dus afhankelijk van de soort geisoleerde buis is dat al gauw 190mm extern.
Alleen de kleinere aroSTOR wpboilers (zoals de 150 die ik heb) worden met intern 125mm en 80mm aangesloten. Dat is dan een gecombineerde aan- en afvoer waarvan de afvoer de binnenste 80mm is.

Zoals aangegeven door @Gramser en mijzelf kun je met de VRC720 de aroSTOR niet bedienen. De aroSTOR heeft zijn eigen bedieningspaneel.
Dank je, wist ik niet.
Ik heb hem zelf nog niet aangesloten. Vaillant geeft hoog op van hun eBus en schrijft ergens dat aan de sensoComfort dan al hun (nieuwere) apparaten met Ebus verbonden kunnen worden. Daarom dacht ik dat dit ook van toepassing was op de aroStore. Toch wel raar dat hun producten niet integreren. Ook de FluoStore niet.
Pagina: 1 ... 125 ... 167 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic