Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

busscherski schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:40:
[...]

Er is geen all-electric schema van Vaillant zonder BUH. Ik heb er tientallen geplaatst, niet een keer all-electric zonder BUH.
Als je er geen tapwater mee maakt en al een andere warmtebron in huis hebt (houtkachel of airco in de woonkamer) dan zou je een punt kunnen maken dat het niet nodig is.

Zolang je er geen tapwater mee verwarmd werkt het in ieder geval allemaal wel zonder. Maar als je bijvoorbeeld een klein systeemvolume hebt en met defrostweer probeert op te warmen van 10 graden kamertemperatuur dan kan het er heel goed op uitdraaien dat zonder elektrisch element de defrost niet lukt. Dan krijg je een storing en gaat de warmtepomp uit. Ontdooien wordt dan een vervelend klusje.
Vaillant NL heeft hier geen aansluitschema's voor dat klopt, echter in de UK doen ze niks anders.
Zoek bijvoorbeeld op YouTube kanalen van Heatgeek en Urban plumbers. (doen veel met Vaillant)
Vaillant UK aansluitschema's, ook op de website komt de binnenunit eigenlijk niet aan bod. :)

Enige discussie is inderdaad legionella run i.v.m. je onder een bepaalde buitentemperatuur de 60+ graden niet meer kan aantikken voor een fatsoenlijke legionella run. (R290 merk afhankelijk)

Bij Mitsubishi bijvoorbeeld staat het elektrisch element overigens voor verwarming en SWW in de software instelling uit, waarom zou Vaillant of welk ander merk niet zonder kunnen?
Je praat nu dus over een installatie met te weinig systeeminhoud, dus of elektrisch element of buffervat nodig (zie snelgids) + je praat nu over een situatie waarbij de installatie helemaal is afgekoeld (storing) en moet opwarmen, vrij specifiek... ;)

Je zou nog beter de gasketel kunnen laten zitten (ombouwen naar propaan) en indien nodig een propaanfles halen en zo even de installatie opstoken in geval van nood :P

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:43
MotorBeast schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 23:30:
[...]

En A merk? Heb ook al gezeik met mijn Daikin L/L gehad met de buitenunit en zit al maanden met een lamellen die tikken en wat niet wordt opgelost door zowel installateur als Daikin. Daikin staat je als consument ook nog eens echt schofterig te woord. Vaillant is een en al vriendelijkheid.
Misschien is de ervaring persoonlijk. En wat je meemaakt zoal. En vooral wie je spreekt.

De slechte werking en dergelijke is onzin, die zijn gewoon niet goed ingesteld.
De afwijking van de thermostaat is ook gewoon een kalibratie ingeven. Moet je wel weten hoe het moet.

Er werken bij een bedrijf altijd mensen die een dag chagrijnig zijn.
Als installateur heb ik een whatsapp nummer, waarop de binnendienst technische vragen snel en goed beantwoord

Tja en ik plaats verschillende merken dus mijn ervaring is wel objectief denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
ErikVers schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 23:13:
[...]

Dat snap ik wel, vandaar dat ik ook altijd op all in one aanstuur, dan heb je niet meer door dat je een bibloc hebt, je ziet vooral een strakke vierkanten boiler :-)
En je krijgt er een veel compactere (check de maten en met name de diepte) buitenunit door.
Een all in one. Waarom zou je die in godsnaam als monobloc pakken?
Dan kun je toch veel beter een echte split pakken?
Veel kleiner buitendeel.
Makkelijker leiding leggen, door kleinere koven
Geen vorstgevoeligheid geen vorstkleppen -€ 300
MLB 32 met slangen e.d. is godsgruwlijk duur
Een rol 3/8x5/8 is € 250

Een normale all in one split bv Daikin is ook rvs goed geïsoleerd enz enz. Maar denk zo €1000-€2000 goedkoper

Dit heeft niets met Vaillant te maken.
Ik kom erop door het binnendeel.
Vaillant stuurt dus ook weer aan op gebruik van een los binnendeel daardoor wordt de monobloc weer €1200’duurder

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 14-03-2024 07:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:43

ErikVers

e-Duurzaam

Technician- schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:48:
[...]

Een all in one. Waarom zou je die in godsnaam als monobloc pakken?
Dan kun je toch veel beter een echte split pakken?
Veel kleiner buitendeel.
Makkelijker leiding leggen, door kleinere koven
Geen vorstgevoeligheid geen vorstkleppen -€ 300
MLB 32 met slangen e.d. is godsgruwlijk duur
Een rol 3/8x5/8 is € 250

Een normale all in one split bv Daikin is ook rvs goed geïsoleerd enz enz. Maar denk zo €1000-€2000 goedkoper

Dit heeft niets met Vaillant te maken.
Ik kom erop door het binnendeel.
Vaillant stuurt dus ook weer aan op gebruik van een los binnendeel daardoor wordt de monobloc weer €1200’duurder
toon volledige bericht
Mooi dat je God hierin betrekt, amen 😋
Ter info ja een split is een €500,- goedkoper maar als je geen stek hebt kost je dat een €250,- voor stek gedeelte en ben je afhankelijk van een ander. Je kunt dus niet door. Hij is in R32 inderdaad iets kleiner dan met R290 alleen heb je ook een meer toekomst bestendig koudemiddel. En een lager GWP. We begonnen deze reis toch vanwege duurzaamheid??

Vorstbeveiliging kleppen is een persoonlijke keuze laten we die discussie er aub niet hier er ook nog bij halen 😂

Leiding werk is inderdaad makkelijker. Ik zeg ook niet dat ik nooit een Pana K all in one zou monteren toch? Zou in normale situatie voor de L gaan, gaat dat niet is een K zeker een goede optie 👍

De prijs voor MLB 32 incl isolatie zit incl btw rond de €10,- per meter (verkoopprijs) en zonder iso (binnen de schil) op €6,- per meter als je maar lang genoeg zoekt en groot inkoopt zonder de U in de merknaam. Zoek eens op pipetec in Duitsland 🤝

Nb tot en met 7kW kun je met een deltaT van 5 prima met 26x3mm installeren. Zonder t stukken en knietjes. Gewoon makkelijk te buigen en zat flow. Die maat monteert een stuk makkelijker en is meer voor geïsoleerd beschikbaar en nog goedkoper ook, dat prijsverschil is natuurlijk maar een klein bedrag in het grotere geheel. Dus als je ruimte hebt en rond 7kW of meer stap je over op 32mm.

Ik reken dat soort dingen altijd eerst zelf uit in plaats van buffers pompen en grote leiding diameters te plaatsen zonder nut en noodzaak. Moet het, dan komt het er pas, beginnen met basis.

26x3mm €3,92 per meter incl btw en 10mm isolatie met bescherming (buiten prima nog extra laag na isoleren indien gewenst)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAuh0HIEB_YI2yLPdEMatw7Xwgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UkN3Jx7NM1tD8aGRtrsb3bR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door ErikVers op 14-03-2024 08:57 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:19
DutchWing schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 01:16:
[...]

Vaillant NL heeft hier geen aansluitschema's voor dat klopt, echter in de UK doen ze niks anders.
Zoek bijvoorbeeld op YouTube kanalen van Heatgeek en Urban plumbers. (doen veel met Vaillant)
Vaillant UK aansluitschema's, ook op de website komt de binnenunit eigenlijk niet aan bod. :)

Enige discussie is inderdaad legionella run i.v.m. je onder een bepaalde buitentemperatuur de 60+ graden niet meer kan aantikken voor een fatsoenlijke legionella run. (R290 merk afhankelijk)

Bij Mitsubishi bijvoorbeeld staat het elektrisch element overigens voor verwarming en SWW in de software instelling uit, waarom zou Vaillant of welk ander merk niet zonder kunnen?
Je praat nu dus over een installatie met te weinig systeeminhoud, dus of elektrisch element of buffervat nodig (zie snelgids) + je praat nu over een situatie waarbij de installatie helemaal is afgekoeld (storing) en moet opwarmen, vrij specifiek... ;)

Je zou nog beter de gasketel kunnen laten zitten (ombouwen naar propaan) en indien nodig een propaanfles halen en zo even de installatie opstoken in geval van nood :P
toon volledige bericht
Ik zeg niet dat het onmogelijk is. Wel minder robuust.

Met wel voldoende systeem inhoud en een nog wat kouder huis kun je zonder elektrisch element ook in een situatie komen waar een defrost niet lukt. Bij een kamertemperatuur van net iets onder 10 graden met een koude vloer.
Het kan allemaal wel. Hier op tweakers iemand die bij nieuwbouw vast zat in een defrost van een monobloc. Ik heb zelfs een offerteaanvraag gehad van een familie die koud douched en de kamerthermostaat niet boven 10 graden zet (ik ben weer hard weggelopen, dat begrijp je)

Daarnaast maakt het elektrisch element noodloop mogelijk. Als het goed is heb je het niet nodig. Maar stiekem kan het heel handig zijn. Ik heb het zelf bijvoorbeeld gebruikt bij mijn eigen wpb, toen die storing had.

Met een elektrisch element heb je daarnaast de mogelijkheid om de warmtepomp iets krapper te dimensioneren. Anders zit je bij een plus vanaf 1600 m3 gas al aan een 3 fase machine (die je weer niet op bestaand leidingwerk van 22-26 mm aan mag sluiten). En dat dan alleen voor weer dat we sinds 2021 niet gehad hebben.

Voor die bijvoorbeeld 300 kWh bijstook per 5 jaar een propaan ketel hangen lijkt me niet uit kunnen. Werkt niet voor de legionella run. Als je hem wel onderhoud is dat een grotere kostenpost dan je potentiële besparing (los van de investering).
Zal ook stand-by verbruik hebben. Los daarvan zal dat minder robuust zijn en neemt het ruimte in.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:28
[...]

Dat wil ik ook doen met mijn vaillant cv ketel die al bijna 2 ongebruikt en inmiddels 1 jaar zonder gas
aansluiting, maar heb nog geen ombouwset kunnen vinden.De enige funktie die hij nu heeft is manometer. Weet jij waar te koop?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

snameroc schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:11:
[...]

Dat wil ik ook doen met mijn vaillant cv ketel die al bijna 2 ongebruikt en inmiddels 1 jaar zonder gas
aansluiting, maar heb nog geen ombouwset kunnen vinden.De enige funktie die hij nu heeft is manometer. Weet jij waar te koop?
Stuur even een PM met het typeplaatje van de ketel, dan kan ik het voor je uitzoeken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
[...]

toon volledige bericht
Ken jij de 75/6 en dergelijke goed?

Dus je zou een monobloc kunnen aansluiten op de cv aan de hoofdleiding en met voldoende inhoud zonder buffer kunnen draaien.
Je moet de overstort, expansie, manometer filter en dergelijke dus binnen plaatsen.
Je hebt nodig een AI plus regelunit en een sensocomfort thermostaat.
Wat heb je nog meer nodig?
Om het zo eenvoudig mogelijk te houden.
SWW gaat hier via een atlantic WPB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:20
@Technician- een afgiftesysteem :+

Zonder gekheid: niks extra is perse nodig.
Mijn CV systeem bestaat uit:
  • VWL75/6
  • Ai Plus
  • VRC720 (niet noodzakelijk maar wel handig en nodig indien ruimtecompensatie gewenst is)
  • Buitensensor
  • Fernox Vuilfilter
  • Flamco microbellen ontluchter (schijnt eigenlijk niet nodig te zijn bij lage temperaturen)
  • Expansievat
  • Manometer
  • Bijvulpunt
  • Verdeler vloerverwarming en slangen (ca 135m2) :+
  • Drie radiatoren incl ontluchters (boven)
  • kWh meter
SWW systeem:
  • aroSTOR 150 WPboiler (buiten/buiten aangesloten)
  • overstort
  • aftapkraan
  • kWh meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski

Hoofdstuk 4, 5, 6 en 8 van het document wat je linkt hebben wel een back up heater. Meer dan de helft van de pagina's van het document.
De rest van de schemas die SWW maken hebben een immersion heater in de boiler.

Maar wel goede info, het is alsnog iets heel anders dan de Nederlandse installatiebundel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:57

silverball

De wagen voor moderne mensen

@Franciesco Dus je hebt geen backupheater en geen vorstkleppen? Niet bang dat de boel in storing schiet tijdens de wintersport o.i.d.?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:15

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Brakke foto in het donker, maar ben de afgelopen 2 dagen druk geweest nadat het gat eindelijk geboord is.. De bandjes lopen netjes waterpas, geen paniek. Alleen mijn terras is bewust met een beetje afschot gelegd omdat hier grote problemen zijn in de straat met ondergelopen kelders als het lang regent, zo was dat ook bij mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5y9RzQP2IKMt0jCTk9KzRByIU-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4Npd59XFSEXMmvXA6tmp8t5.jpg?f=fotoalbum_large
Bak is inclusief bandjes 1.12m breed, 0.80m lang, en ongeveer 0.7m diep. Is tot dusver goedkoop grind in gegaan (Limburgs 15-30mm bij de Hornbach), dit is 625kg. Ik ga morgen nog 5-6 zakjes mooie antraciet halen.

Voor het bijmaken van de stenen twijfelde ik tussen een slijptol van 230mm met diamantzaag maar uiteindelijk gewoon een tegelknipper gehuurd bij de Gamma voor 18,- voor 6 uurtjes. Ging prima, niet belachelijk precies maar prima.

De Terrendis is achteraf toch een metertje te lang, shit happens. Zonde, maar beter dan dat hij te kort is.

Gat zag er op een bepaald moment zo uit: (is later nog groter geworden, en de geul was hier nog niet af)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmJxJhR3ox9OI9H7KUF8tpnErgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NVIQjcaLurr2EOL1cfsKDfuL.jpg?f=fotoalbum_large

Godsamme wat een gehannes, dat gat.. 8)7 Ding zat op een bepaald moment muur en muurvast, maar uiteindelijk gelukt. 90,-. Daar ging ik het echt niet zelf voor doen.. (dit is de kelder trouwens).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztBZBggERbeyxdotNKNnJJCu2lE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPga0gRxEgsms2Zi4l6vv30Y.jpg?f=fotoalbum_large
Uiteindelijk maar 16cm laten boren. Achteraf blij mee want die Terrendis is me een partij onbuigbaar 8)7 Met mijn volle gewicht beetje bij beetje buigen en door de muur heen..

Dus, wat rest dan nog? Terrendis inkorten, eBUS kabel door Terrendis en plek voor buitenvoeler verzinnen. Puntstukken op Terrendis. Grind erin met de poten van de WP. Dan de WP zelf. En dan de binnenunit nog _/-\o_

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
silverball schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:02:
@Franciesco Dus je hebt geen backupheater en geen vorstkleppen? Niet bang dat de boel in storing schiet tijdens de wintersport o.i.d.?
Heb ik ook niet. Wel afsluiters met aftappers bij de buiten gevel. Op wintersport gaan we nooit.

Zou altijd nog een doorstroom heater in de retour kunnen plaatsen. Maar dat is weinig efficiënter dan een ventilator kachel in de woonkamer bij storing, wat ik in de winter wel eens heb moeten doen voor een paar dagen bij storing aan de cv ketel. Neem van mij aan een cv monteur komt ook niet als je hem nodig hebt op afroep

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:32
Kuusj schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:05:
Brakke foto in het donker, maar ben de afgelopen 2 dagen druk geweest nadat het gat eindelijk geboord is.. De bandjes lopen netjes waterpas, geen paniek. Alleen mijn terras is bewust met een beetje afschot gelegd omdat hier grote problemen zijn in de straat met ondergelopen kelders als het lang regent, zo was dat ook bij mij.
Mooi resultaat met heel herkenbare ervaringen. Ben ook blij met de kunde van het betonboorbedrijf die voor ons de doorvoeren heeft geboord en de sleuven in het terras heeft geslepen.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-05 22:05
Kleuvert schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:41:
Vorige winter hadden we hier al eens COP discussies en de betrouwbaarheid van de Vaillant op dit gebied.
Mijn apparaat berekende een COP van bijna 9.
Inmiddels is de SMA home manager een paar updates verder en werkt eindelijk de weergave van het vermogensverbruik vanuit de Vaillant zelf.
Het begint mij wel duidelijk te worden waarom de COP zo hoog is.
Ik heb er namelijk meteen vanaf het begin ook een Shelly tussen geplaatst om het elektrische verbruik te checken.
Sinds kort heb ik beide zichtbaar in mijn SMA app.
Daar valt mij op dat de Vaillant standaard 80-100watt minder aangeeft zolang het vermogen onder de 700watt blijft. Maar zodra de pomp opstart en een hoog vermogen draait kan het wel bijna een verschil van 800watt zijn.
Zijn er meer mensen die dit constateren?
Is dit een software fout of klopt de meter in de Vaillant niet? Hoe wordt er eigenlijk gemeten in de Vaillant?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier ook Shelly Pro 3EM omdat ik de cijfers van Vaillant niet vertrouw. Maar … grosso modo zijn de cijfers wel juist, gewoon met zulk een lage update frequentie (in de SMA Energy app en op sunnyportal.com) en helaas ook met regelmatig gaten in de data (de EEBus-verbinding wordt regelmatig verloren … en een reboot van de Home Manager fixt dat; geen idee of het probleem bij Vaillant of SMA ligt — ik heb al máánden een ticket open bij SMA).

800 Watt verschil is uiteraard absurd. Tenzij … tenzij dat gewoon die update frequentie is. Als je op je Shelly een vrij constant verbruik ziet gedurende pakweg een kwartier, is het dan ook consequent zo'n groot verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-05 17:57
Wim Leers schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:54:
[...]

Hier ook Shelly Pro 3EM omdat ik de cijfers van Vaillant niet vertrouw. Maar … grosso modo zijn de cijfers wel juist, gewoon met zulk een lage update frequentie (in de SMA Energy app en op sunnyportal.com) en helaas ook met regelmatig gaten in de data (de EEBus-verbinding wordt regelmatig verloren … en een reboot van de Home Manager fixt dat; geen idee of het probleem bij Vaillant of SMA ligt — ik heb al máánden een ticket open bij SMA).

800 Watt verschil is uiteraard absurd. Tenzij … tenzij dat gewoon die update frequentie is. Als je op je Shelly een vrij constant verbruik ziet gedurende pakweg een kwartier, is het dan ook consequent zo'n groot verschil?
Nu ik weer maanden verder ben zie ik idd dat SMA zeer traag is met het weergeven van de Vaillant.
Maar vorige week kreeg ik het bericht dat ik naar die nieuwe app myVAILLANT over moest.
Nu werkt het hele eebus verhaal niet meer.
Ik had gedacht dat Vaillant dit al wel gefixt had in de nieuwe app.
Die nieuwe app geeft doodleuk aan dat ik een cop heb van 12,9.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ziRhuS2ugrO_K7nnBmpBiF_8GE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p5JXcECckpVY53It1D6Od0cy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:36
Kleuvert schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 05:55:
[...]

Nu ik weer maanden verder ben zie ik idd dat SMA zeer traag is met het weergeven van de Vaillant.
Maar vorige week kreeg ik het bericht dat ik naar die nieuwe app myVAILLANT over moest.
Het duurt een aantal dagen voor de oude data in de nieuwe app zichtbaar is, even geduld.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:20
silverball schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:02:
Klopt: geen backup heater er ook geen vorstkleppen. Ik ben niet de enige hier met een dergelijke configuratie.

Wel heb ik sinds afgelopen winter een thuisbatterij die ook noodstroom kan leveren. Dus in het geval van een stroomstoring kan ik nog een tijdje vooruit. Maar als de wp kapot zou gaan in de winter, dan zal ik de boel wellicht moeten aftappen en (tijdelijk) een andere warmtebron moeten nemen. Dit laatste zou met de combiketel niet anders geweest zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hier ook geen backup heater, geen buffervat en geen vorstkleppen. KISS 🤟🏻

[ Voor 3% gewijzigd door Speedfight op 15-03-2024 10:52 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
+1

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
+1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ockqYtNDmj04-LclHV-eJlfuv8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAPgZXuNzlwapfZlb6fBZQsv.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien dit schema bij Vaillant uploaden? :+

[ Voor 31% gewijzigd door maarten_NL op 15-03-2024 11:30 ]

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Speedfight schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:48:
Hier ook geen backup heater, geen buffervat en geen vorstkleppen. KISS 🤟🏻
Gedachte van een back-up heater vind ik thans niet verkeerd. Buffervat en vorstkleppen heb ik ook niet. Nu is het voordeel dat ik de uniTOWER heb en daarom een backup heater en dat AI ding er allemaal in zit.

Ik sluit die 1f aan, en limiteer hem dan op 2kW omdat hij voor nu nog even op dezelfde (voor de rest lege, buiten kookplaat) fase prikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:06

l3p

www.^.nl

De backup heater in mijn uniTower heeft in de laatste 6 maanden 8kWh verbruikt.
Daarvan was 4kWh testen en de andere 4 kWh waarschijnlijk de 4x dat ik warmwaterboost aan gezet heb.

L3p - PC - HT - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Kuusj schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:43:
[...]

Gedachte van een back-up heater vind ik thans niet verkeerd. Buffervat en vorstkleppen heb ik ook niet. Nu is het voordeel dat ik de uniTOWER heb en daarom een backup heater en dat AI ding er allemaal in zit.

Ik sluit die 1f aan, en limiteer hem dan op 2kW omdat hij voor nu nog even op dezelfde (voor de rest lege, buiten kookplaat) fase prikt.
Is 2 kW geen geheimtaal voor back up door CV ketel? 3 kW kan wel, dan wordt het 2.8 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

busscherski schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:04:
[...]

Is 2 kW geen geheimtaal voor back up door CV ketel? 3 kW kan wel, dan wordt het 2.8 kW.
Ah, geen idee. Ik keek naar de installatievideo van Vaillant en je kon alle vermogens onder de regenboog selecteren, dus vandaar dat ik hier mee kom.

Maar dan moet ik hem tzt maar even omhangen naar een andere fase.. Dat speelt toch alleen als de WP op 3.6kW staat te blazen en dan de backup nog aan met 2.8kW. Gaat opzich wel even goed op je 25A hoofdzekering maar als vriendinlief dan nog besluit te koken of zo klapt ‘ie er wel uit natuurlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door Kuusj op 15-03-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Speedfight schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:16:
[...]

Hier nu ook, nadat de gateway onbereikbaar was geworden en ik hem een paar keer uit/aan heb moeten zetten :-(

Update: de “i” is terug, maar geen data:
[Afbeelding]

Update2: inmiddels werkt de energie inzage weer!
Beste heer/mevrouw,

Wij hebben 10 maart een storing gehad in onze systemen waardoor klanten de energie gegevens in het Energie informatie scherm niet meer konden zien. Deze storing is door onze technici opgelost. Helaas krijgt u alleen de actuele energie informatie nog steeds niet te zien. Deze gegevens zijn niet verloren gegaan maar het zal een aantal dagen duren voordat deze gegevens weer zichtbaar zijn.

Met vriendelijke groet,
Vaillant App Support

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ85
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 08:00
busscherski schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:13:
[...]

Je moet er van alles los bij kopen
https://www.vaillant.nl/i...ndel-jan-2024-2820000.pdf
pagina 36

Je hebt verschillende opties maar standaard serieel systeem komt op

Vaillant aroTHERM plus warmtepomp VWL 75/6 A 230V 0010021626
Vaillant MEH 97/6 complete hydraulische module met naverwarmer en besturingsmodule 0010023611 (binnenunit met 3wegklep, back up heater, besturingelectronica, overstort)
Vaillant sensoCOMFORT VRC 720 systeemregelaar met buitenvoeler 0020260913
ook de internetmodule VRC921 moet je er los bij kopen (de R32 versie van de split -eind dit jaar leverbaar- gaat het wel ingebouwd krijgen in de binnenunit, zoals een Daikin)

Die MEH97/6 kun je ook in losse onderdelen installeren (heb ik een keertje gedaan omdat het onder een trap moest waar geen MEH97/6 paste).
toon volledige bericht
Mijn installatie: vwl 125/6, vwz ai, arostor 300l, driewegklep, buitenvoeler en vrc720. Optionele extra’s zoals een sww circulatiepomp tel ik dan niet mee. Bovenstaande dingen heb je minimaal nodig voor verwarming en sww. Bijverwarming of hydraulisch station is helemaal niet verplicht/nodig als je systeem volume voldoende groot is. Ik heb 120m2 vloerverwarming (10cm hoh) en 5 enorme grote radiatoren in de bijbouw waarmee ik het minimale volume al snel oversteeg. Het systeem is helemaal open en het huis is zelf het grootste buffer. Geen behoefte aan tado’s, zonekleppen of ander spul.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@MJ85
Ik weet dat er een heleboel installaties naar tevredenheid draaien zonder back up element.

Vaillant is ook een van de weinigen waar het mogelijk is om bij monoblocs de back up heater weg te laten. Vaak zit het al ingebouwd, maar kan het softwarematig aan of uit, of wordt tegen de instructies niet aangesloten.

Haalt jouw boiler ook als het buiten koud is 70° bij de legionellarun?
Sowieso heb je nu niet de mogelijkheid van noodloop etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-04 13:15
Ik heb de Vaillant Arotherm Plus 55/6 enkele maanden voor CV draaien en dat werkt goed. De volgende stap was om de boiler aan te sluiten op het warmtepomp circuit middels een 3-wegklep. Degene die ik heb is een Nefit-Bosch driewegklep 230 volt (artikel nummer 03553170). Echter loop ik tegen een probleem aan. De uitgang van de 3-weg klep kabel is een bruine/zwarte/blauwe draad. Heb verschillende dingen geprobeerd om de kabels op de Auf en Zu aan te sluiten van de VWZ AI. Echter lukt het mij niet om de schakeling werkend te krijgen. Heeft iemand ervaring hoe ik dit zou moeten doen en of het specifiek met dit type 3-weg klep werkt?

[ Voor 11% gewijzigd door wouter_tw op 18-03-2024 10:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@wouter_tw is dat een rebrand van deze
https://www.duurzametechn...98140479_utga_lr(1)-8.pdf ? Volgens het plaatje op warmteservice wel :)
Op plaatje 11 vind je dan je antwoord. Blauw en bruin vast aansluiten (L ergens anders vandaan halen), zwart op auf of zu afhankelijk van wat je A of B zijde is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
Proton_ schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:03:
@wouter_tw is dat een rebrand van deze
https://www.duurzametechn...98140479_utga_lr(1)-8.pdf ? Volgens het plaatje op warmteservice wel :)
Op plaatje 11 vind je dan je antwoord. Blauw en bruin vast aansluiten (L ergens anders vandaan halen), zwart op auf of zu afhankelijk van wat je A of B zijde is.
Dankjewel!! Heb de 3 weg klep werkend gekregen!

Nog een vraag overigens. De boiler heeft 2 temperatuur sensoren (beide bij VWZ AI meegeleverd). Zijn deze beide toe te voegen binnen SensoComfort / VWZ AI? Of kan maar met 1 sensor (temperatuur) gewerkt worden?

[ Voor 15% gewijzigd door wouter_tw op 17-03-2024 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@wouter_tw het SWW is geen circuit geloof ik.
Dat zijn gewoon losse settings in de thermostaat.
Eén van die sensoren hang je in een dompelbuis in de tank en sluit je op SP1 aan.

De andere kan als VF1 gebruikt worden, maar je kan ze wellicht ook met een wisselrelais beide aansluiten. Dat kan zinnig zijn om te triggeren op de bovenste sensor en door te gaan tot de onderste op temperatuur is. De spoel van het relais sluit je dan bij de driewegklep aan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Je kunt warm water toch aanzeten in je vrc700 in mijn geval dan zal dat in de 720 ook wel gaan.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Kleuvert schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 05:55:
[...]

[Afbeelding]
Vreemd. Hier werkt dat wél. En da’s precies de reden dat wij het nu pas krijgen: het was eerder nog niet klaar.

Heb jij je VR921 niet moeten updaten dan? De multiMATIC app gaf me aan dat dat deel van het upgradeproces is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
Proton_ schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:05:
@wouter_tw het SWW is geen circuit geloof ik.
Dat zijn gewoon losse settings in de thermostaat.
Eén van die sensoren hang je in een dompelbuis in de tank en sluit je op SP1 aan.

De andere kan als VF1 gebruikt worden, maar je kan ze wellicht ook met een wisselrelais beide aansluiten. Dat kan zinnig zijn om te triggeren op de bovenste sensor en door te gaan tot de onderste op temperatuur is. De spoel van het relais sluit je dan bij de driewegklep aan.
heb inderdaad 1 van de sensoren op de SP1. VF1, dan wordt de 2e dus als systeemtemperatuur weergegeven. Maar dit heeft verder geen functie dus.

Wat bedoel je met een wisselrelais? Je bedoelt dan een extern apparaat?

warm water heb ik overigens kunnen configureren met de settings.

[ Voor 45% gewijzigd door wouter_tw op 18-03-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-04 15:07
Goedenavond,

Ik heb de gezocht in dit topic maar kon niet echt een passend antwoord vinden.

Binnenkort gaan wij een aroTHERM Plus 75/6 laten plaatsen, nu is de vraag of het zinvol is om een grotere buffer (200L ipv 100L) te plaatsen om opgewekt vermogen hierin op te slaan?

In eerste instantie zullen we gaan draaien op Jaga radiatoren met een aanvoer van 45 en retour van 35 (dit op basis van een warmteverliesberekening). In de toekomst (binnen 2 jaar) zal er op de begane grond vloerverwarming komen.

Verder in de offerte zitten de volgende zaken:
- naverwarmer
- buffervat
- sensoCOMFORT VRC 720 met buitenvoeler
- VWZ AI
- pompgroep VDM 10
- aroTHERM Plus VWL 75/6

Alvast bedankt voor de informatie en reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:24
wicked_fool schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:23:
Goedenavond,

Binnenkort gaan wij een aroTHERM Plus 75/6 laten plaatsen, nu is de vraag of het zinvol is om een grotere buffer (200L ipv 100L) te plaatsen om opgewekt vermogen hierin op te slaan?

In eerste instantie zullen we gaan draaien op Jaga radiatoren met een aanvoer van 45 en retour van 35 (dit op basis van een warmteverliesberekening). In de toekomst (binnen 2 jaar) zal er op de begane grond vloerverwarming komen.

- naverwarmer
- buffervat
- VWZ AI
- pompgroep VDM 10
- aroTHERM Plus VWL 75/6

toon volledige bericht
nee :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Goedenavond,

- naverwarmer
- buffervat
- VWZ AI
- pompgroep VDM 10
- aroTHERM Plus VWL 75/6

toon volledige bericht
Met hoeveel personen ben je thuis, heb je er lange douchers bij zitten en/of heb je een bad?

Ik heb hier een 4p gezien met dames die nogal graag in bad gaan dus ik heb hier 300L (Nexus A-label) staan die voor de efficiency op 47c (sensor zit op 1e vanaf onder) staat, als de saldering er ooit af gaat dan wil ik wel een regeling gaan maken om nuttiger gebruik te maken van de opgewekte stroom en daar het boilervat mee verder op te pompen.

Een klein voorbeeld dat het naar mijn idee wel gaat werken is om de legionella run op de vrijdag middag te plannen, als het een beetje meezit schijnt de zon en is de buitentemperatuur het hoogste van de dag. Vervolgens hoeft de WP pas zondag weer een SWW run te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
In de VWZAI zit een ME (multifunction eingang) die je op "fotovoltaik" kan zetten.

Gebruikt iemand die ingang met de instelling fotovoltaik? Kan je daar de warmtepomp mee aan de gang zetten om overschot op te souperen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
Kan iemand aangeven wat het voordeel is van een elektrische anode tov van een magnesium anode?

Is dit dat de elektrische anode onderhoudsvrij is en niet vervangen hoeft te worden?

[ Voor 10% gewijzigd door wouter_tw op 18-03-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
Lekker kort maar krachtig antwoord, heb je ook iets meer informatie waarom dit niet zo is?
maarten_NL schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:03:
[...]

Met hoeveel personen ben je thuis, heb je er lange douchers bij zitten en/of heb je een bad?

Ik heb hier een 4p gezien met dames die nogal graag in bad gaan dus ik heb hier 300L (Nexus A-label) staan die voor de efficiency op 47c (sensor zit op 1e vanaf onder) staat, als de saldering er ooit af gaat dan wil ik wel een regeling gaan maken om nuttiger gebruik te maken van de opgewekte stroom en daar het boilervat mee verder op te pompen.

Een klein voorbeeld dat het naar mijn idee wel gaat werken is om de legionella run op de vrijdag middag te plannen, als het een beetje meezit schijnt de zon en is de buitentemperatuur het hoogste van de dag. Vervolgens hoeft de WP pas zondag weer een SWW run te gaan doen.
Het gaat echt om de buffer van de verwarming. SWW wordt gedaan middels een losse warmtepompboiler (Atlantic Explorer V4 270L).

[ Voor 68% gewijzigd door wicked_fool op 18-03-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
wicked_fool schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:48:
[...]

Lekker kort maar krachtig antwoord, heb je ook iets meer informatie waarom dit niet zo is?

[...]

Het gaat echt om de buffer van de verwarming. SWW wordt gedaan middels een losse warmtepompboiler (Atlantic Explorer V4 270L).
Het is 200 liter en je verwarmt tot 45 graden, hoe lang denk je dat je WP daardoor extra draait en hoeveel warmte je daarmee buffert?

Dat ook in verhouding tot de extra kosten, ruimte etc.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
wicked_fool schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:48:

Aha, als je ipv de complexere installatie incl buffer en pomp de tijd en energie in de vloerverwarming steekt dan heb je een simpeler systeem en dan kan je de vloer als batterij gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
Kees_frl schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:52:
[...]

Het is 200 liter en je verwarmt tot 45 graden, hoe lang denk je dat je WP daardoor extra draait en hoeveel warmte je daarmee buffert?

Dat ook in verhouding tot de extra kosten, ruimte etc.
De WP zal daar door zeker langer draaien, hoeveel warmte je daarmee buffert weer ik niet. Het was een idee van iemand die ik gesproken heb en wilde mensen met deze warmtepomp advies vragen.
maarten_NL schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:58:
[...]

Aha, als je ipv de complexere installatie incl buffer en pomp de tijd en energie in de vloerverwarming steekt dan heb je een simpeler systeem en dan kan je de vloer als batterij gebruiken :)
Vloerverwarming lukt pas op zijn vroegst volgend jaar, warmtepomp moet dit jaar. Misschien is een simpel 100L buffer dan voldoende voor nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@wicked_fool De zin en onzin van een buffervat is zo'n beetje het meest besproken onderwerp in de warmtepomptopics :)
De 75/6 doet nominaal zo'n 15 liter/min dus die 100 liter erbij geven je een minuut of 7.
Als je de temperatuur hoger zet gaat dat ten koste van rendement en kan je het hooguit rekken tot een kwartier zonder dat je extra complexiteit van geregelde menggroepen toe moet gaan voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-05 17:57
Wim Leers schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:18:
[...]

Vreemd. Hier werkt dat wél. En da’s precies de reden dat wij het nu pas krijgen: het was eerder nog niet klaar.

Heb jij je VR921 niet moeten updaten dan? De multiMATIC app gaf me aan dat dat deel van het upgradeproces is.
Hij geeft inmiddels aan verbonden te zijn.
Bij aanvullende systeemcomponenten kan ik de opbrengst van de zonnepanelen zien.
Dit was in de oude app ook al.
Zie verder geen nieuwe dingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kleuvert op 19-03-2024 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ85
busscherski schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:20:
@MJ85
Ik weet dat er een heleboel installaties naar tevredenheid draaien zonder back up element.

Vaillant is ook een van de weinigen waar het mogelijk is om bij monoblocs de back up heater weg te laten. Vaak zit het al ingebouwd, maar kan het softwarematig aan of uit, of wordt tegen de instructies niet aangesloten.

Haalt jouw boiler ook als het buiten koud is 70° bij de legionellarun?
Sowieso heb je nu niet de mogelijkheid van noodloop etc.
Ietwat controversieel misschien, maar legionella run staat uit. Dagelijkse run naar 55c, en boven de 50 graden sterft legionella binnen 2 uur, op 55c binnen 20 minuten. Het vat word ook dagelijks goed gebruikt. Dus ik heb hem nog nooit op 70c gestookt.

Van wat ik in de boekjes las, staat er nergens dat het verplicht is en heb dit inderdaad in navolging van urban plumber en heatgeek gedaan. Softwarematig heb ik mijn bivalentiepunt op een waarde gezet die niet gehaald kan/zal worden en als die gehaald worden heeft de wereld hele andere problemem 😅.

Dat van de noodloop kan kloppen, ik dacht echter ook dat de vwl zelf ook een beperkte afgifte modus heeft. Maargoed ik doe alles zelf, en kan veel oplossen. Mocht er iets gebeuren wat ik niet kan oplossen, dan heb ik hier nog twee airco’s hangen en ook heb ik de “tijdelijke” electrische boiler laten hangen waardoor ik altijd wel een backup voor verwarming en warm water heb.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ85
Goedenavond,

- naverwarmer
- buffervat
- VWZ AI
- pompgroep VDM 10
- aroTHERM Plus VWL 75/6

toon volledige bericht
In algemene zin snap ik je gedachtegang, en was ik zelf voornemens om het speedpower systeem van EFG Sandler te gaan installeren met een uitgebreide zone verdeling. Ook omdat ik bang was dat de vwl mijn wamtevraag niet ging dekken bij koude temperaturen en ik daarbij de mogelijkheid had om een watergevoerde houtkachel op aan te sluiten. Uiteindelijk bekeek ik de filmpjes van heat geek en urban plumber en raakte ik steeds meer overtuigd van dat je huis je grootste buffer is. Zo lang je afgifte systeem in orde is (groot oppervlak en voldoende diameter leidingwerk), zou ik het zo simpel mogelijk houden. Dat komt de efficientie alleen maar ten goede.

Voor wat betreft je offerte vraag ik me af waarom er een meng/pompgroep word voorgeschreven. Is dat op de een of andere manier nodig in jou situatie? De vwl 75/6 kan met zijn interne pomp al 1205 liter per uur rondpompen. Een buffer zou ik persoonlijk alleen plaatsen als je ook warmwater wilt maken met de wp.

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@MJ85 Die pompgroep heeft @wicked_fool nodig vanwege het parallelbuffervat.
Op één of andere manier kiezen installateurs in Nederland daar standaard voor, hoewel naar mijn mening een serievat meer voordelen heeft (en veel goedkoper, die pompgroep alleen is ex arbeid al zo'n €800 en die is met een serievat niet nodig).
@wicked_fool Zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
MJ85 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:36:
[...]

In algemene zin snap ik je gedachtegang, en was ik zelf voornemens om het speedpower systeem van EFG Sandler te gaan installeren met een uitgebreide zone verdeling. Ook omdat ik bang was dat de vwl mijn wamtevraag niet ging dekken bij koude temperaturen en ik daarbij de mogelijkheid had om een watergevoerde houtkachel op aan te sluiten. Uiteindelijk bekeek ik de filmpjes van heat geek en urban plumber en raakte ik steeds meer overtuigd van dat je huis je grootste buffer is. Zo lang je afgifte systeem in orde is (groot oppervlak en voldoende diameter leidingwerk), zou ik het zo simpel mogelijk houden. Dat komt de efficientie alleen maar ten goede.

Voor wat betreft je offerte vraag ik me af waarom er een meng/pompgroep word voorgeschreven. Is dat op de een of andere manier nodig in jou situatie? De vwl 75/6 kan met zijn interne pomp al 1205 liter per uur rondpompen. Een buffer zou ik persoonlijk alleen plaatsen als je ook warmwater wilt maken met de wp.
Bedankt voor de informatie, ik zal eens kijken of ik tijd vind voor die youtube filmpjes te gaan kijken.
Proton_ schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:06:
Op één of andere manier kiezen installateurs in Nederland daar standaard voor, hoewel naar mijn mening een serievat meer voordelen heeft (en veel goedkoper, die pompgroep alleen is ex arbeid al zo'n €800 en die is met een serievat niet nodig).
Ik zal er eens verder in gaan duiken. De pompgroep staat op mijn offerte voor €500 excl. BTW en arbeid. Ik heb het aan mijn installateur gevraagd m.b.t. parallel vs in serie. "Probleem" is dat ik in het begin alleen ga verwarmen met Jaga Tempo radiatoren, vloerverwarming komt pas over een tijd en dan zal er voldoende water in het systeem zitten. Met alleen de Jaga's weet ik dit niet zeker, ik kan nergens de waterinhoud van die radiatoren vinden.

--------

Andere vraag, zouden jullie thermostaatknoppen (van Jaga) op de radiatoren zetten, juist niet of iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@wicked_fool
Met alleen Jagas heb je inderdaad te weinig cv water en thermische massa.
Je kunt dat buffervat ook gewoon in serie zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 19-03-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
@wicked_fool ik heb op de Vaillant fancoils geen kranen/kleppen maar regel de warmte afgifte dmv de ventilator te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ85
@wicked_fool Als het puur gaat om je systeemvolume te vergroten is dat inderdaad helemaal nergens voor nodig. Weer een pomp die stroom verbruikt en in de aanschaf onnodig geld kost. Nog even los van het feit dat die pompen elkaar dwars kunnen gaan zitten als het niet helemaal jofel gemonteerd word. Dan kun je het inderdaad beter, zoals de anderen al zeggen, dit -in lijn- van de retour en zonder pomp laten monteren. Dit minimale systeemvolume is trouwens „nodig“ voor snelle defrosts van de warmtepomp.

Edit: Om op je vraag terug te komen, ik heb zelf geen ervaring met jaga‘s maar redenerend naar de vaillant; indien ze correct gedimensioneerd zijn in eerste instantie volledig open zetten en de vwl ongehinderd zijn/haar weergestuurde werkje laten doen. Ik heb mijn vlv-verdeler op de bovenverdieping nadien ook een beetje geknepen om het wat koeler te krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door MJ85 op 19-03-2024 21:54 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Kleuvert schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:53:
[...]

Hij geeft inmiddels aan verbonden te zijn.
Bij aanvullende systeemcomponenten kan ik de opbrengst van de zonnepanelen zien.
Dit was in de oude app ook al.
Zie verder geen nieuwe dingen.
Jep. Niets nieuws. Gewoon mooier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Het is zover, hij staat! Nu nog even vastzetten, slangen aansluiten en stroom+eBUS..
En dan helaas wachten tot mijn installateur tijd heeft om 2 leidingen te persen en wat appendages te installeren voordat ik hem echt kan gebruiken. En hij staat erop dat Vaillant hem in bedrijf komt stellen dus wie weet hoe lang dat nog gaat duren. Maar ja.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxlcIpWcVg6IwyaoPRTu35tdHLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FU5UGJhYb9UBmJUneyBB8SG2.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag me af wat een goed moment zou zijn om de subsidie aan te gaan vragen. Datum installatie is natuurlijk maar hoe je het interpreteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:44
Kuusj schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:02:
Het is zover, hij staat! Nu nog even vastzetten, slangen aansluiten en stroom+eBUS..
En dan helaas wachten tot mijn installateur tijd heeft om 2 leidingen te persen en wat appendages te installeren voordat ik hem echt kan gebruiken. En hij staat erop dat Vaillant hem in bedrijf komt stellen dus wie weet hoe lang dat nog gaat duren. Maar ja.
[Afbeelding]

Vraag me af wat een goed moment zou zijn om de subsidie aan te gaan vragen. Datum installatie is natuurlijk maar hoe je het interpreteert.
Uit ervaring weet ik dat je pas de aanvraag kan doen als je alle betaalbewijzen hebt, daar vragen ze explicied om! Heb je betaald, dan kun je die aanvragen en die dan de datum van vandaag. Wat je zei installatiedatum is wat vaaglijk gezien de installatie bij ons 4 dagen duurde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

spijkerhoofd schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:08:
[...]

Uit ervaring weet ik dat je pas de aanvraag kan doen als je alle betaalbewijzen hebt, daar vragen ze explicied om! Heb je betaald, dan kun je die aanvragen en die dan de datum van vandaag. Wat je zei installatiedatum is wat vaaglijk gezien de installatie bij ons 4 dagen duurde...
Ja betaalbewijs, ik heb een factuur ontvangen van mijn installateur waar de buiten en binnenunit opstaan inclusief installatie. Dat bedrag heb ik al een maand geleden overgemaakt. Dus het betaalbewijs is dan een bankafschrift. Of is dat niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:44
Kuusj schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:13:
[...]

Ja betaalbewijs, ik heb een factuur ontvangen van mijn installateur waar de buiten en binnenunit opstaan inclusief installatie. Dat bedrag heb ik al een maand geleden overgemaakt. Dus het betaalbewijs is dan een bankafschrift. Of is dat niet voldoende?
Ik heb de aanvraag 2 weken gedaan met een bankafschrift maar nog geen reactie want ze kunnen er 6 weken over doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

spijkerhoofd schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:23:
[...]

Ik heb de aanvraag 2 weken gedaan met een bankafschrift maar nog geen reactie want ze kunnen er 6 weken over doen!
Dan ga ik het ook maar alvast indienen. Het is toch een hoop geld natuurlijk. Begrijp nog steeds niet waarom die Vaillants zo laag scoren in de subsidie. De 55/6 pompt er 6kW uit bij -7, maar ja omdat je dan bij +7 op papier maar weinig doet krijg je ook maar relatief weinig subsidie. Ach ja.

Edit: tja, in het formulier staat expliciet dat het apparaat in gebruik is genomen. Dat is nog niet zo. Nu heb ik geen zin om iets 'illegaals' te doen.. Ik zal maar eens bellen met de installateur wanneer hij denkt langs te kunnen komen.. :( Formulier staat in ieder geval klaar.

Ik heb een perstang op accu aangeschaft, dus in de toekomst kan ik het sowieso zelf. Alleen duurt het ook nog een tijdje voordat die er is. Het is een Alibaba special maar ik durf het gokje wel eens te wagen. Die krengen daar kosten nog steeds 550$ exclusief hoge verzendkosten (100-150$). Heb na onderhandelen een 'sample' besteld voor 280 euro inclusief verzenden :+

[ Voor 38% gewijzigd door Kuusj op 20-03-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
Weet iemand of de hysterese voor uitgebreide ruimtecompensatie te configureren is? las dat deze standaard 0,13 graad is, dat is wel heel weinig toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
.

[ Voor 100% gewijzigd door wouter_tw op 20-03-2024 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:53
wouter_tw schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:04:
Weet iemand of de hysterese voor uitgebreide ruimtecompensatie te configureren is? las dat deze standaard 0,13 graad is, dat is wel heel weinig toch
Ik heb daar nog niemand over gehoord…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-05 13:48
wouter_tw schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:04:
Ja, die is niet te configureren.

Bij meer dan 2/16 (0.125oC) boven de ingestelde temperatuur gaat de WP uit.
Bij meer dan 3/16 (0.1875oC) onder de ingestelde temperatuur gaat de WP aan.
De totale hysterische is dan 0.3125 oC

Dat wordt alleen vervelend als je weinig thermische massa hebt in je huis, bij mijn huis dat zo'n 50 kWh / oC heeft, is dit een dikke 15.5 kWh aan warmte, wat betekend dat de WP een paar uur uit blijft als hij op de thermostaat uit gaat en het buiten rond het vriespunt is.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Proton_ schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:06:
Dat is de (meeste) installateurs niet aan te rekenen omdat de fabrikant dit met klem voorschrijft, en in al zijn producttraining telkens herhaalt.

Er zijn ook Duitse fabrikanten met de (duurdere) units die zelfs een parallel buffer in de warmtepomp verwerken.

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 20-03-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
spijkerhoofd schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:23:
[...]

6 weken … ik heb ruim 6 maanden moeten wachten op een eerste antwoord 😆

:)B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
Zojuist van de installateur te horen gekregen dat de extra pomp nodig is voor de flow in het systeem. De monoblock komt op een plat welke ruim 4 meter lager is dan de ruimte waar een buffer en naverwarmer komen. Van hieruit moet het dan het systeem nog in (en toekomst vloerverwarming). Kan het kloppen dat de 75/6 te weinig flow hiervoor heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@wicked_fool In mijn offerte staat geen extra pomp en de 55/6 moet zo'n 20 meter overbruggen naar verdeelpunt boven en vanuit dat verdeelpunt het hele huis rondpompen. Lijkt me stug dat je dan een extra pomp nodig hebt.

In de datasheet staat dat jouw 75/6 1205l/h doet. Opvoerhoogte 440mbar. Kan je het uitrekenen.

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 21-03-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
MotorBeast schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:23:
@wicked_fool In mijn offerte staat geen extra pomp en de 55/6 moet zo'n 20 meter overbruggen naar verdeelpunt boven en vanuit dat verdeelpunt het hele huis rondpompen. Lijkt me stug dat je dan een extra pomp nodig hebt.

In de datasheet staat dat jouw 75/6 1205l/h doet. Opvoerhoogte 440mbar. Kan je het uitrekenen.
Nog even gesproken met de installateur. Reden voor het buffervat parallel met pomp is de vraag of de pomp zijn capaciteit kwijt krijgt en niet te ver terig moduleert dat de woning niet warm wordt. Gegeven is het feit dat er al leidingen in de woning liggen. 25mm uponor tot aan de verdelers op de verdiepingen, hier gaat het met 16mm uponor verder. De toekomstige verdeler van de vloerverwarming wordt gevoed met 32mm uponor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
wicked_fool schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:44:
Zojuist van de installateur te horen gekregen dat de extra pomp nodig is voor de flow in het systeem. De monoblock komt op een plat welke ruim 4 meter lager is dan de ruimte waar een buffer en naverwarmer komen. Van hieruit moet het dan het systeem nog in (en toekomst vloerverwarming). Kan het kloppen dat de 75/6 te weinig flow hiervoor heeft?
Mijn 75/6 op BG moet ca. 6 meter omhoog naar het verdeelpunt, en na het verdeelpunt terug naar de kruipruimte, om vervolgens voor de radiatoren op de 1e verdieping weer 3 meter omhoog te gaan. Maximale flow die ik haal (met pomp op 100%) is ca. 1270 l/u. Op stand auto altijd ca. 1200 l/u. Extra pomp lijkt me echt niet nodig voor jouw situatie.

Afgiftesysteem bij mij is ca. 70 m2 vloerverwarming en 6 Jaga convectoren.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
wicked_fool schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:32:
[...]

Nog even gesproken met de installateur. Reden voor het buffervat parallel met pomp is de vraag of de pomp zijn capaciteit kwijt krijgt en niet te ver terig moduleert dat de woning niet warm wordt. Gegeven is het feit dat er al leidingen in de woning liggen. 25mm uponor tot aan de verdelers op de verdiepingen, hier gaat het met 16mm uponor verder. De toekomstige verdeler van de vloerverwarming wordt gevoed met 32mm uponor.
Ik weet het niet maar een goede installateur kan dit berekenen volgens mij. Niet voor niets geeft Vaillant waardes aan. Twee pompen word je volgens mij niet blij van. Niet voor niets is het eerste wat men adviseert bij vloerverwarming op Tweakers er een pomploze verdeler in te gooien.

@busscherski Adviseert je toch ook dat buffervat in serie te zetten? Volgens mij is hij zelf installateur.

Krijg je sowieso met 16mm geen problemen zoals ruis in je leidingen?

Het zal weer "gezellig" worden met de installateur bij je. Zodra je kritisch wordt zijn ze meestal snel klaar met je is mijn ervaring helaas. Heb hier al de meest vreemde adviezen en configuraties gehad. Hoop nu ook eens stappen te kunnen zetten.

[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 21-03-2024 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ85
Tweeke schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:49:
[...]

Mijn 75/6 op BG moet ca. 6 meter omhoog naar het verdeelpunt, en na het verdeelpunt terug naar de kruipruimte, om vervolgens voor de radiatoren op de 1e verdieping weer 3 meter omhoog te gaan. Maximale flow die ik haal (met pomp op 100%) is ca. 1270 l/u. Op stand auto altijd ca. 1200 l/u. Extra pomp lijkt me echt niet nodig voor jouw situatie.

Afgiftesysteem bij mij is ca. 70 m2 vloerverwarming en 6 Jaga convectoren.
@wicked_fool Bij dT van 5, een vermogen van 7,0kw (A-7, aanvoertemp van 35), zou jou hoofdleiding 21,2781mm in diameter moeten zijn om dat complete vermogen in je huis te krijgen.

Voor meer uitleg;
YouTube: Power to Pipe Size Equation | Heat Geek Style

Edit: ik zou buffer en pompgroep gewoon weglaten.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
MJ85 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:23:
[...]

@wicked_fool Bij dT van 5, een vermogen van 7,0kw (A-7, aanvoertemp van 35), zou jou hoofdleiding 21,2781mm in diameter moeten zijn om dat complete vermogen in je huis te krijgen.

Voor meer uitleg;
YouTube: Power to Pipe Size Equation | Heat Geek Style

Edit: ik zou buffer en pompgroep gewoon weglaten.
Bedankt voor de berekening. Uit de warmteverliesberekening is gekomen dat ik bij -10 buiten 45/35 nodig heb voor de ruimtes met radiatoren en 40/30 voor de vloerverwarming. Vloerverwarming komt later pas. Dus de capaciteit zou nu door de 25mm uponor moeten met 45/35 bij -10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@MJ85 binnendiameter, welteverstaan :)
Dus 32mm pex tot de eerste verdeler volgens die vuistregel.
Daarna kan 25mm pex volstaan.
Mits de drukval niet te hoog wordt; dan komt de leidinglengte en aantal knietjes om de hoek kijken en onderscheiden de vakmensen zich van de vuistregelmensen die liever een uurtje een misschien overbodige buffervat+pompgroep installeren dan een halfuur narekenen of het ook zonder kan.

Tja, lastig, want niemand wil veel tijd in offertes stoppen als de order niet zeker is. En als de order wel zeker is ook niet.
Toch zou je als vakman m.i. die moeite zeker de eerste paar keer wel moeten nemen, zodat je een gevoel ontwikkelt. Uiteindelijk stelt het je in staat om sommige installaties scherper aan te bieden zonder marge in te leveren.

Nacalculatie voor jezelf kan natuurlijk ook, want na installatie heb je zeker een goed beeld van de situatie :)

* Proton_ is stuurman aan wal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
MotorBeast schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:23:

Wanneer wordt hij geïnstalleerd?
Je bent er al even mee bezig toch?

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
MotorBeast schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:57:
[...]

Ik weet het niet maar een goede installateur kan dit berekenen volgens mij. Niet voor niets geeft Vaillant waardes aan. Twee pompen word je volgens mij niet blij van. Niet voor niets is het eerste wat men adviseert bij vloerverwarming op Tweakers er een pomploze verdeler in te gooien.

@busscherski Adviseert je toch ook dat buffervat in serie te zetten? Volgens mij is hij zelf installateur.

Krijg je sowieso met 16mm geen problemen zoals ruis in je leidingen?

Het zal weer "gezellig" worden met de installateur bij je. Zodra je kritisch wordt zijn ze meestal snel klaar met je is mijn ervaring helaas. Heb hier al de meest vreemde adviezen en configuraties gehad. Hoop nu ook eens stappen te kunnen zetten.
@wicked_fool
Ja ik doe 8 van de 10 keer helemaal geen buffer. Van de rest de helft serie en de helft parallel buffer.
Parallel buffer is alleen nodig als je twijfelt of voldoende flow mogelijk is aan de afgiftekant. Het liefst verbeter je de flow maar dat is niet altijd reeel. Parallel buffer kan ook voordelen hebben bij een cascade systeem met meerdere warmtepompen.

Maar dat wil niet zeggen dat parallel buffer superslecht is. Zeker niet zo slecht als veel mensen hier roepen. Er is iets meer aan af te stellen wat niet altijd gebeurt. En het zal altijd een klein beetje hogere aanvoertemperatuur veroorzaken maar heel veel niet. Veel mensen vergeten dat de primaire CV pomp zachter gaat draaien bij een parallel buffer systeem. Dus niet al het verbruik van de secundaire CV pomp komt erbij.

Als je een goed gevoel hebt bij je huidige installateur kun je ook prima dat parallel buffer systeem accepteren. Het is gewoon wat Vaillant hem aangeraden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:41
Hi allen, ik heb de arotherm plus vwl 55/6 op het oog om all electric te gaan. Hij is wat duurder maar wat mij betreft een uitblinker qua grootte van de buitenunit en geluidsproductie.

Echter er is 1 ding waar ik niet uit kom. Vaillant zegt dat de hydraulische module een vereiste. Dit lijkt me nogal sterk, je kunt toch ook gewoon schakelen met een driewegklep? De reden die ze opgeven is dat je dan de elektrische backup heater mist met bevriezingsgevaar van de buitenunit.

Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen? Iemand hier die het zonder heeft gedaan? Ik vind 1700 euro nogal duur voor een driewegklep!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
ZenMonkey schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:00:
Hi allen, ik heb de arotherm plus vwl 55/6 op het oog om all electric te gaan. Hij is wat duurder maar wat mij betreft een uitblinker qua grootte van de buitenunit en geluidsproductie.

Echter er is 1 ding waar ik niet uit kom. Vaillant zegt dat de hydraulische module een vereiste. Dit lijkt me nogal sterk, je kunt toch ook gewoon schakelen met een driewegklep? De reden die ze opgeven is dat je dan de elektrische backup heater mist met bevriezingsgevaar van de buitenunit.

Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen? Iemand hier die het zonder heeft gedaan? Ik vind 1700 euro nogal duur voor een driewegklep!
kun je de laatste paar pagina's even teruglezen? Het is net tot in den treure aan bod gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
snameroc schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:05:
[...]

Wanneer wordt hij geïnstalleerd?
Je bent er al even mee bezig toch?
Ik vermoed mei, zijn bezig met het laatste puntje op de i. Ben er inderdaad al even mee bezig, maar het gaat toch eindelijk gebeuren.
busscherski schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:57:
[...]

@wicked_fool
Ja ik doe 8 van de 10 keer helemaal geen buffer. Van de rest de helft serie en de helft parallel buffer.
Parallel buffer is alleen nodig als je twijfelt of voldoende flow mogelijk is aan de afgiftekant. Het liefst verbeter je de flow maar dat is niet altijd reeel. Parallel buffer kan ook voordelen hebben bij een cascade systeem met meerdere warmtepompen.

Maar dat wil niet zeggen dat parallel buffer superslecht is. Zeker niet zo slecht als veel mensen hier roepen. Er is iets meer aan af te stellen wat niet altijd gebeurt. En het zal altijd een klein beetje hogere aanvoertemperatuur veroorzaken maar heel veel niet. Veel mensen vergeten dat de primaire CV pomp zachter gaat draaien bij een parallel buffer systeem. Dus niet al het verbruik van de secundaire CV pomp komt erbij.

Als je een goed gevoel hebt bij je huidige installateur kun je ook prima dat parallel buffer systeem accepteren. Het is gewoon wat Vaillant hem aangeraden heeft.
Bedankt voor je uitleg d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manchu
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-11-2024
Vandaag hebben we de 55/5 in gebruik genomen.
De Sensonet hangt ook op en moet via de Wifi geconnecteerd worden, echter daar loopt er iets niet goed.

De Sensoapp (iPhone 14) geeft telkens aan dat die niet automatisch kan verbinden en ik manueel met de VRC wifi module dien te connecteren.
Dat doe ik dan telkens ook, ook al zie ik dat die gewoon geconnecteerd is ... maar zonder succes.

De wifi (via Ubiquiti Unifi 6 Long Range) heb ik ook geforceerd op 2.4ghz.
Ook getest met een oudere ipad.
Er is geen mac filtering actief.

Op het wereldwijde web kan ik niet veel vinden dat me kan verder helpen.
Misschien moet ik wel eens manueel connecteren naar het ip adres van die module via de browser op mijn iphone, maar vermoed dat die niet toegankelijk is via de browser...

Iemand enig idee wat nu gedaan?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Manchu schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:47:
Vandaag hebben we de 55/5 in gebruik genomen.
De Sensonet hangt ook op en moet via de Wifi geconnecteerd worden, echter daar loopt er iets niet goed.

De Sensoapp (iPhone 14) geeft telkens aan dat die niet automatisch kan verbinden en ik manueel met de VRC wifi module dien te connecteren.
Dat doe ik dan telkens ook, ook al zie ik dat die gewoon geconnecteerd is ... maar zonder succes.

De wifi (via Ubiquiti Unifi 6 Long Range) heb ik ook geforceerd op 2.4ghz.
Ook getest met een oudere ipad.
Er is geen mac filtering actief.

Op het wereldwijde web kan ik niet veel vinden dat me kan verder helpen.
Misschien moet ik wel eens manueel connecteren naar het ip adres van die module via de browser op mijn iphone, maar vermoed dat die niet toegankelijk is via de browser...

Iemand enig idee wat nu gedaan?

Alvast bedankt.
toon volledige bericht
Opstartproblemen met de Sensoapp heb ik ook gehad, maar verbindingsproblemen waren redlatief snel opgelost, ik heb daarna nog inlogproblemen gehad.
Bij verbindingsprobleem meen ik me te herinneren dat je flink geduld moet hebben. En de stroom van de gateway halen en pas na een paar minuten weer inpluggen kan misschien ook helpen, vervolgens lang wachten (geen idee hoe lang). Tenminste, ik dacht dat het zoiets was. In eerdere posts zijn er eerder ervaringen gedeeld.

Je kan ook in je thermostaat (of vwz ai?) checken of je sensonet op de bus is gedetecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manchu
bensss schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:23:
[...]

Opstartproblemen met de Sensoapp heb ik ook gehad, maar verbindingsproblemen waren redlatief snel opgelost, ik heb daarna nog inlogproblemen gehad.
Bij verbindingsprobleem meen ik me te herinneren dat je flink geduld moet hebben. En de stroom van de gateway halen en pas na een paar minuten weer inpluggen kan misschien ook helpen, vervolgens lang wachten (geen idee hoe lang). Tenminste, ik dacht dat het zoiets was. In eerdere posts zijn er eerder ervaringen gedeeld.

Je kan ook in je thermostaat (of vwz ai?) checken of je sensonet op de bus is gedetecteerd.
Die stappen zal ik morgen al eens proberen.
Ik zie onder bus componenten: systeemthermostaat, warmtepomp 1 en een wp regelmodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manchu
Lukt maar niet ... nu merk ik wel geen verschil in het aantal bus componenten als ik de sensonet af de stekker haal.
Maar ik denk niet dat mijn verbinding tussen iPhone en de sensonet iets met de ebus aansluiting te maken kan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Manchu schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:45:
Lukt maar niet ... nu merk ik wel geen verschil in het aantal bus componenten als ik de sensonet af de stekker haal.
Maar ik denk niet dat mijn verbinding tussen iPhone en de sensonet iets met de ebus aansluiting te maken kan hebben?
Hmm, gek dat je de sensonet ook niet op je bus kan terugvinden. Zijn alle draden goed verbonden?.

Als dat goed is nog eens overal de stroom vanaf halen (router, sensonet, thermostaat, wp, ai). Dan eerst je router rustig laten opstarten, wp en thermostaat, dan even wachten en dan pas je sensonet inprikken. Als het dan niet lukt dan zou ik even met Vaillant bellen/mailen, die hebben mij ook goed geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ZenMonkey schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:00:

Het is een hydraulische module met ingebouwde VWZ AI, Elektrisch element, driewegklep, veiligheidsventiel en expansievat.

Zoals @busscherski aangeeft, tijdje terug nog uitgebreid besproken.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 26-03-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K4F
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:14

K4F

Na het opwarmen van het warmwater vat zit er een sloot water van ~60 graden in het systeem. Mij valt op dat na een run de driewegklep terug draait naar verwarmingsstand en de vloerverwarming flink opwarmt doordat de pomp nog even lijkt door te draaien.

Dit is zomers niet zo fraai, maar ik kan me voorstellen dat het ook voor stress in de vloer zorgt. Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manchu
Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat ik de sensonet niet zie in de ebus componenten lijst in de SensoComfort thermostaat?
Ik zie dus 3 componenten:
- systeemthermostaat (zichzelf vermoedelijk ...)
- Buitenunit
- En de regelmodule (binnenunit)

Ondertussen heb ik een lange UTP kabel verbonden en zit 1 stap verder, Wifi issue los ik dan wel later op.

De Sensoapp blijft nu wel hangen op de systeemupdate van de Gateway om te kunnen omschakelen naar de MyVaillant App ...
Enkel de systeemindificatie is gelukt, Tijdvenster lezen (2min) en systeemgegevens lezen (ca 5 min) dat blijft maar lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Manchu schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:37:
Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat ik de sensonet niet zie in de ebus componenten lijst in de SensoComfort thermostaat?
Ik zie dus 3 componenten:
- systeemthermostaat (zichzelf vermoedelijk ...)
- Buitenunit
- En de regelmodule (binnenunit)

Ondertussen heb ik een lange UTP kabel verbonden en zit 1 stap verder, Wifi issue los ik dan wel later op.

De Sensoapp blijft nu wel hangen op de systeemupdate van de Gateway om te kunnen omschakelen naar de MyVaillant App ...
Enkel de systeemindificatie is gelukt, Tijdvenster lezen (2min) en systeemgegevens lezen (ca 5 min) dat blijft maar lopen.
Dat laatste is wel herkenbaar - uiteindelijk pakt ie de update :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
Heb last van het probleem dat de circulatiepomp van de Vaillant Arotherm Plus warmtepomp blijft doorlopen nadat hij klaar is met warm water bedrijf. Circuit 1 (CV gedeelte staat op Uitgebreide ruimtecompensatie), dus die hoefde op dat moment niet te verwarmen. De 3 weg klep schakelt niet terug naar CV verwarmen, dat hoeft ook niet perse. Maar de circulatiepomp bleef doordraaien en dus koelt hij mijn boiler weer af via het buizenstelsel. Weet iemand waarom de circulatiepomp blijft doordraaien nadat de warmtepomp klaar is met warm water bedrijf? en hoe dit valt aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manchu
Het is gelukt, de update is er uiteindelijk doorgekomen.
Daarna heb ik in de app de wireless LAN ingesteld en dat werkt nu ook via de MyVaillant App (ipv sensoapp).

Ik zie wel geen leuke grafiekjes in die app, om de COP enzo te zien ...
MyVaillant Pro misschien eens proberen ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Manchu schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:58:
Het is gelukt, de update is er uiteindelijk doorgekomen.
Daarna heb ik in de app de wireless LAN ingesteld en dat werkt nu ook via de MyVaillant App (ipv sensoapp).

Ik zie wel geen leuke grafiekjes in die app, om de COP enzo te zien ...
MyVaillant Pro misschien eens proberen ..
Morgen staat er meer info in je app.
MyVaillant Pro is beter, ook op desktop. Maar ik denk dat je dan als installateur geregistreerd moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
busscherski schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:17:
[...]

MyVaillant Pro is beter, ook op desktop. Maar ik denk dat je dan als installateur geregistreerd moet zijn.
Hoe controleren ze dat? 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Wim Leers schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:57:
[...]

Hoe controleren ze dat? 😇
Je moet je als installateur aanmelden bij Vaillant, je hebt dus een kvk nodig etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Vervolgens de Rayon manager uitnodigen voor een kop koffie etc.
Ik denk dat je ook wel echt een installatie bedrijf moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:57

silverball

De wagen voor moderne mensen

Gaat vaillant een beetje coulant om met serviceaanvragen (garantie, updates) vanuit particulieren? Staan ze je überhaupt te woord, is daar al ervaring mee?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:29
Het valt wel een beetje tegen. Ik had zulke losse Vaillant spullen gekocht in NL en BE. En toen laten installeren door een bevriende installateur. Het bedrijf wil geen garantie geven omdat ik alles zelf heb ingekocht. Het houdt dan op met de garantie. Als je een garantie kaart opstuur, krijg je geen bevestiging. Hoe weet ik dan dat het alles goed gaat.

Onlangs heb ik een installatie bedrijf gevonden voor een jaarlijks onderhoud. Dit bedrijf gaf ook geen garantie voor Vaillant spullen. Wel dat een print in MEH/97 kosteloos is vervangen door typische fout F.820. Zelfs komt deze MEH uit Belgie.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Eriko schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:23:
Het valt wel een beetje tegen. Ik had zulke losse Vaillant spullen gekocht in NL en BE. En toen laten installeren door een bevriende installateur. Het bedrijf wil geen garantie geven omdat ik alles zelf heb ingekocht. Het houdt dan op met de garantie. Als je een garantie kaart opstuur, krijg je geen bevestiging. Hoe weet ik dan dat het alles goed gaat.

Onlangs heb ik een installatie bedrijf gevonden voor een jaarlijks onderhoud. Dit bedrijf gaf ook geen garantie voor Vaillant spullen. Wel dat een print in MEH/97 kosteloos is vervangen door typische fout F.820. Zelfs komt deze MEH uit Belgie.
Ik denk dat het ook niet zoveel verschilt met andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
wouter_tw schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:25:
Heb last van het probleem dat de circulatiepomp van de Vaillant Arotherm Plus warmtepomp blijft doorlopen nadat hij klaar is met warm water bedrijf. Circuit 1 (CV gedeelte staat op Uitgebreide ruimtecompensatie), dus die hoefde op dat moment niet te verwarmen. De 3 weg klep schakelt niet terug naar CV verwarmen, dat hoeft ook niet perse. Maar de circulatiepomp bleef doordraaien en dus koelt hij mijn boiler weer af via het buizenstelsel. Weet iemand waarom de circulatiepomp blijft doordraaien nadat de warmtepomp klaar is met warm water bedrijf? en hoe dit valt aan te passen?
Niemand??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-04 20:42
Is het niet zo dat de verkopende partij de garantie moet regelen? Dit is bij elk artikel waarbij de fabrikant verwijst naar de verkopende partij met garantie. Als het aantoonbaar is dat je bijvoorbeeld zelf het verkloot hebt door bijvoorbeeld 230V op de eebus te zetten dan is het een duidelijk verhaal.
Maar een wp die na opstart draait en waarbij na een tijdje een onderdeel stuk gaat zou gewoon onder de garantie moeten vallen.
Eriko schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:23:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:29
De bevriende installateur heeft mij wel verteld dat er wel een garantie voor hele installatie is als je alle onderdelen via zijn werkgever gaat inkopen. Het was niet het geval bij mij. Het is wel een beetje flauw.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Eriko schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:45:
De bevriende installateur heeft mij wel verteld dat er wel een garantie voor hele installatie is als je alle onderdelen via zijn werkgever gaat inkopen. Het was niet het geval bij mij. Het is wel een beetje flauw.
Dat begrijp ik.

Aan de andere kant, die garantie wordt toch echt betaald uit de marge die zijn werkgever over de producten maakt. Ook al hoeft in sommige gevallen misschien alleen even te bellen, er gaat toch tijd in zitten. Die niet betaald wordt.

Zolang de werkgever geen personeel kan vinden dat gratis wil werken zal het denk ik zo blijven als het nu is.

Pagina: 1 ... 124 ... 168 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic