Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:44
Heintje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:14:
[...]

Ik heb dezelfde setup.
Was die sensor aan het buffervat gekoppeld?
Wat is de reden voor het loskoppelen?
Om te proberen de WP wat rustiger te laten lopen. Bij mij, en ook bij andere gebruikers heeft de WP nog wel eens de neiging om een soort aan/uitgedrag te vertonen met een overschoot in aanvoertemp. Blijkbaar is het advies in de UK inmiddels om de betreffende sensor niet te gebruiken zodat er geregeld wordt op de sensor in de WP zelf. Gaat inderdaad om de sensor in/aan het buffervat. Deze sensor is verplicht om een niet vaillant cv-ketel te schakelen in een hybride opstelling. Zoek maar eens op "VF1" in dit forum.
WP draait nu al uren op een laag vermogen en een stabiele aanvoer temp.
Gaat hier wel om een opstelling met alleen radiatoren en de thermostaat op de stand uitgebreid. Met vloerverwarming zal het waarschijnlijk vanzelf al wat rustiger reageren allemaal.

[ Voor 16% gewijzigd door Switek op 28-02-2024 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-07 10:23
Switek schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:35:
[...]

Om te proberen de WP wat rustiger te laten lopen. Bij mij, en ook bij andere gebruikers heeft de WP nog wel eens de neiging om een soort aan/uitgedrag te vertonen met een overschoot in aanvoertemp. Blijkbaar is het advies in de UK inmiddels om de betreffende sensor niet te gebruiken zodat er geregeld wordt op de sensor in de WP zelf. Gaat inderdaad om de sensor in/aan het buffervat. Deze sensor is verplicht om een niet vaillant cv-ketel te schakelen in een hybride opstelling. Zoek maar eens op "VF1" in dit forum.
Gaat hier wel om een opstelling met alleen radiatoren en de thermostaat op de stand uitgebreid. Met vloerverwarming zal het waarschijnlijk vanzelf al wat rustiger reageren allemaal.
Ik heb idd vloerverwarming.
Het gedrag op 'actief' is netjes (tot 8-10 graden buitentemperatuur staat hij op actief, daarbuiten zet ik hem op uitgebreid).

Plaatje hieronder was van gisteren. Runs van 1,5 uur in de nacht, met beperkt stroomverbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1wC9Q7ANDqJVPChpPLailxyzWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mAv3YQKtbYxyb6tNNZHhVOTK.png?f=fotoalbum_large

Maar: wie weet loopt het nog beter met de sensor eruit, en kan ik hem het hele jaar op uitgebreid laten draaien.
Mooi experiment voor volgend stookjaar.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Sinds gisteren 13h30 is mijn Vaillant installatie serieus beginnen pendelen. Ik heb volgens mij eerder die dag Home Assistant geupdate + HAOS en mijn addons herstart. Ik heb een EBUS module er aan hangen en na een update van HAOS krijg ik geen EBUS data meer binnen. In het verleden hielp dat een herstart even.
Nu merk ik dat ik andere/extra parameters binnen krijg van de binnen unit en dat mijn systeem niet helemaal lekker meer werkt...

Rond 16h vandaag heb ik even de stroom van binnen en buiten unit gehaald. Ook de EBUS module even een reboot gegeven, maar zonder verbetering. Je kan mooi zien dat gisteren tot 13h30 alles normaal was. Het zijn soms ook wel korte runs, maar dat is normaal bij mij met deze temperaturen.
Nu nog een keer de stroom er af gehaald en de ebus module afgekoppeld. Hopelijk is het daarmee verholpen.

Dit is is de vermogenscurve van de buitenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwBo1k8Q4cEJ7MFBU0ApzUhhUsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DzfKVIGzUR4rxHh55NqETghq.png?f=fotoalbum_large

En dit van de binnen unit. Daar zitten 3 pompen in. Boven, beneden en de pomp rond de warmtewisselaar. Je ziet duidelijk dat 1 van de 3 pompen ook de hele tijd aan en uit gaat.
Het zijn aparte kWh meters (shelly en homewizard) en het feit dat ze beiden op andere toestellen hetzelfde patroon laat zien, doet mij er van uit gaan dat beide meters gewoon OK zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5h-69JwhMc87Y4BgJ8W2rpfRfq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IKszyKgernQFe45WajddsT6F.png?f=fotoalbum_large

EDIT: ebus module afgekoppeld en terug een constante run van 30-40min als ik de vraagtemperatuur naar 22.5°C breng. Ik sluit de module aan en terug runs van 10 minuten. Alles is herstart geweest. HA, warmtepomp, ebdus module. Ik snap het niet goed :/

[ Voor 9% gewijzigd door Broodro0ster op 29-02-2024 18:33 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-07 17:06
Broodro0ster schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:24:

EDIT: ebus module afgekoppeld en terug een constante run van 30-40min als ik de vraagtemperatuur naar 22.5°C breng. Ik sluit de module aan en terug runs van 10 minuten. Alles is herstart geweest. HA, warmtepomp, ebdus module. Ik snap het niet goed :/
Dit gedrag heb ik ook gezien, zie het ebusd topic.

Als je de HA ebusd gebruikt dan kan je het gedrag stoppen door in de add-on config de setting readonly aan te zetten, maar dan mis je vervolgens een hoop entiteiten.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-07 15:34
Ik wil een Arotherm Plus plaatsen, en ik overweeg de WP ook mijn SWW te laten maken. Probleem is, binnen is het huis afgewerkt, en de WAF van muren open breken is bijzonder laag. Op dit moment loopt er een aanvoer- en retourleiding van de ketel op zolder naar de vvw-verdeler in de keuken. Ik kan geen nieuwe leidingen aanleggen tussen keuken en zolder, dus de driewegklep zou op zolder geplaatst moeten worden. Maar ik moet ook de vvw-verdeler kunnen afsluiten, dus daar moet ik waarschijnlijk ook een elektrische kogelkraan plaatsen. Een driewegklep voor de splitsing is niet mogelijk, want dan wordt ook de leiding naar zolder afgesloten.

De vraag is de schakeling van die kleppen. Ik begrijp dat de VZW AI kleppen kan schakelen. De klep voor de vvw zou ik bedraad kunnen aansluiten op de VZW, maar de driewegklep op zolder niet. Ik krijg die kabel niet tot bij de VZW. Weten jullie of het mogelijk is om kleppen draadloos te schakelen? Ik draai home assistant thuis, maar ben zeker geen expert.

Hier een schema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSVP30L6RS8nMp66Wf0lfDe-POs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IC1kdVbbBFZHmWvJfbKPiiMM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door marvel27 op 01-03-2024 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-07 10:32
marvel27 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:37:
Ik wil een Arotherm Plus plaatsen, en ik overweeg de WP ook mijn SWW te laten maken. Probleem is, binnen is het huis afgewerkt, en de WAF van muren open breken is bijzonder laag. Op dit moment loopt er een aanvoer- en retourleiding van de ketel op zolder naar de vvw-verdeler in de keuken. Ik kan geen nieuwe leidingen aanleggen tussen keuken en zolder, dus de driewegklep zou op zolder geplaatst moeten worden. Maar ik moet ook de vvw-verdeler kunnen afsluiten, dus daar moet ik waarschijnlijk ook een elektrische kogelkraan plaatsen. Een driewegklep voor de splitsing is niet mogelijk, want dan wordt ook de leiding naar zolder afgesloten.

De vraag is de schakeling van die kleppen. Ik begrijp dat de VZW AI kleppen kan schakelen. De klep voor de vvw zou ik bedraad kunnen aansluiten op de VZW, maar de driewegklep op zolder niet. Ik krijg die kabel niet tot bij de VZW. Weten jullie of het mogelijk is om kleppen draadloos te schakelen? Ik draai home assistant thuis, maar ben zeker geen expert.

Hier een schema.

[Afbeelding]
Bij een klant zou ik het niet snel doen, bij mijzelf zou ik het aandurven die kleppen draadloos te sturen.

Vaak zijn het "gewoon 230vac" kleppen. Die je probleemloos met bijv. Een Shelly kunt sturen...

Waar ik wel problemen zie is je temp. Sensor van je boilervat.. daar heb ik niet zo snel een optie voor.

Anderzijds, paar kabeltjes "wegwerken" is veelal wel te doen toch?

Waarom geen aparte warmtepompboiler?
Koel je in de zomer ook nog fijn je zolder mee en in de winter hergebruik je je cv-doorvoer om de koude lucht uit te blazen.(andere kap, iets groter)

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
Bart_Denon schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:37:
Heb ook een inbedrijfstelling laten doen door valliant. Wp draaide toen al een aantal dagen.
Ik vond het persoonlijk weinig voorstellen en de beste man was binnen 20 minuten weer weg.
Is dus ook net wie je treft, denk ik.
Alles was ook verder goed en qua instellingen had hij alleen de stooklijn op 0,4 gezet, die ik daarna weer lekker terug op 0,2 had gezet.
Al met al was het bij mij dus meer een inbedrijfscontrole.
Heb wel een keurig een rapport wat ik dan toch fijn vindt ivm garantie, service in de toekomst.
@Bart_Denon en @anthon3 hoe hebben jullie Vaillant zover gekregen om de inbedrijfstelling te laten uitvoeren? Ik las eerder in het topic dat dit enkel via een installateur kon, en zie het ook niet terug op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
BjornHero schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:04:
[...]

Bij een klant zou ik het niet snel doen, bij mijzelf zou ik het aandurven die kleppen draadloos te sturen.

Vaak zijn het "gewoon 230vac" kleppen. Die je probleemloos met bijv. Een Shelly kunt sturen...

Waar ik wel problemen zie is je temp. Sensor van je boilervat.. daar heb ik niet zo snel een optie voor.

Anderzijds, paar kabeltjes "wegwerken" is veelal wel te doen toch?

Waarom geen aparte warmtepompboiler?
Koel je in de zomer ook nog fijn je zolder mee en in de winter hergebruik je je cv-doorvoer om de koude lucht uit te blazen.(andere kap, iets groter)
Voornaamste reden is geluid. Ik heb wat zitten grasduinen in het wpb topic en het geluid van die dingen lijkt toch flink tegen te vallen. Mijn vrouw is best gevoelig voor geluid, en ons huis is naar gehorig. Dus het lijkt mij geen geweldige oplossing. Ik heb wel gekeken naar een water/water wpb zoals de Auer Edel Eau, gezien die best stil zijn, maar de kwaliteit ervan lijkt ondermaats op basis van de ervaringen in het forum. Dus ja, ik ben er nog niet echt uit 😀 maar op zich is dat niet erg. Ik wil eerst de wp plaatsen, en pakweg en jaar later een oplossing voor sww als de gasketel eruit gaat.

Maar als je andere stille en duurzame opties hebt hoor ik het graag 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:20
marvel27 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:19:
[...]

@Bart_Denon en @anthon3 hoe hebben jullie Vaillant zover gekregen om de inbedrijfstelling te laten uitvoeren? Ik las eerder in het topic dat dit enkel via een installateur kon, en zie het ook niet terug op de website.
Toentertijd via de installateur (Vaillant dealer) laten regelen. Is dus niet door mijzelf ingeschakeld.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UserJ
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-01 11:24
In de handleiding van de unistor boiler VIH RW 300/3 geen details vinden over de hoeveelheid water die de boiler per minnuut/uur verwarmt. Ik zal waarschijnlijk niet op de goede term zoeken. Kan iemand me vertellen met hoeveel liter per minuut/uur deze boiler weer warm water aanmaakt?

Dank weer!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@UserJ Dat ligt dan ook volledig aan de warmtepomp waar je 'm aan knoopt :)

Water heeft een specifieke warmte van 4.2 kJ/kgK dus een 4.2 kW warmtepomp levert elke seconde 1 liter water van 1 graad warmer op.
Met die warmtepomp 300 liter water een graad opwarmen kost dus 300 seconden -> 5 minuten per graad.
Een 12 kilowatt warmtepomp doet dan dus ongeveer drie graden in vijf minuten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-07 22:52
Dan staat hij buiten wel te loeien in de zomer terwijl je op het Teras in de zon zit. Dat lijkt mij een nadeel tov een wpb.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:59
Dat uurtje, en indien je ervoor kunt zitten lekker verkoelend briesje :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
snameroc schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:40:
Dan staat hij buiten wel te loeien in de zomer terwijl je op het Teras in de zon zit. Dat lijkt mij een nadeel tov een wpb.
Het vermogen delen door de COP en de warmtepomp niet op je terras zetten en dan valt het wel mee.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
maarten_NL schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:23:
[...]

Het vermogen delen door de COP en de warmtepomp niet op je terras zetten en dan valt het wel mee.
Tja dat is een keuze maar ik heb een redelijk grote tuin en zelfs dan zou ik niet willen hebben dat dat ding loopt terwijl ik buiten zit. Dus hoe is dat in een binnentuintje? Tijdens normaal verwarmen is hij echt stil de 75/6 maar bij hoog vermogen vind ik hem niet stil. Bij mij geen probleem want ik heb een woboiler dus ben niet buiten als de 75/6 draait. Misschien dat je de boiler run kunt temperen in vermogen maar dan duurt het weer langer.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Nu we het toch over een boilerun hebben. Weet iemand hoelang een 55/6 erover doet om 300 liter boilervat naar 45 of 55 graden te stoken? En is het verstandig voor de legionellarun wel of niet een BUH te hebben?

Edit: @Proton_ Zie net je post. Kan ik zelf uitrekenen. d:)b

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 03-03-2024 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
MotorBeast schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:04:
Nu we het toch over een boilerun hebben. Weet iemand hoelang een 55/6 erover doet om 300 liter boilervat naar 45 of 55 graden te stoken? En is het verstandig voor de legionellarun wel of niet een BUH te hebben?
Voor de opgave van Vaillant zelf, zie pagina 11 van de snelgids (al is zelf uitrekenen een stuk leerzamer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:08
snameroc schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:40:
Als het buiten boven 7 graden is moet je er anders nog best dichtbij komen om te kunnen horen of de warmtepomp aan staat of niet. En als het een probleem is, zet het dan in de zomer op fluistermodus.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
busscherski schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:43:
[...]

Als het buiten boven 7 graden is moet je er anders nog best dichtbij komen om te kunnen horen of de warmtepomp aan staat of niet. En als het een probleem is, zet het dan in de zomer op fluistermodus.
Ook bij een boiler opwarm run?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
maarten_NL schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:18:
[...]

Voor de opgave van Vaillant zelf, zie pagina 11 van de snelgids (al is zelf uitrekenen een stuk leerzamer)

[...]
Bedankt. Bij 7 graden dus 44 minuten voor 300 liter. (y) Maar wat als het -8 is buiten? Dan levert de 55/6 5,6kW en dat is hier al vrij kritisch om te verwarmen en de 75/6 wordt in de tussenseizoenen weer te groot ivm minimaal vermogen. Twijfel nog of ik er dus geen BUH bij moet nemen voor als het een keer echt koud is buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
snameroc schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:00:
[...]

Ook bij een boiler opwarm run?
ja

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno_15
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09-05-2024
Hallo,
Sinds oktober 2023 heb ik een Vaillant aroTHERM 75/6 warmtepomp.
Sindsdien al met veel interesse dit forum gevolgd en al veel zaken toegepast.

Heb echter nog vele vragen waarvan de volgende er 1 is en misschien dat iemand me kan helpen.
De warmtepomp staat in hybride en ik probeer zo veel mogelijk de warmtepomp te gebruiken en zo weinig mogelijk de CV-ketel te gebruiken
Verwarmen gaat middels vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de verdiepingen(de radiotoren gaan nauwelijks aan omdat ik daar bijna niet kom).
Nu heb ik het echter al zo kunnen afstellen dat het gasverbruik nog zo'n (gemiddeld) 3m3 gas per week is.
Wat ik echter wil is het verbruik naar 0 te brengen voor het verwarmen.
Wat zou ik qua instellingen kunnen aanpassen om dit te bereiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:35
Arno_15 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:01:
Hallo,

Heb echter nog vele vragen waarvan de volgende er 1 is en misschien dat iemand me kan helpen.
De warmtepomp staat in hybride en ik probeer zo veel mogelijk de warmtepomp te gebruiken en zo weinig mogelijk de CV-ketel te gebruiken
Verwarmen gaat middels vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de verdiepingen(de radiotoren gaan nauwelijks aan omdat ik daar bijna niet kom).
Nu heb ik het echter al zo kunnen afstellen dat het gasverbruik nog zo'n (gemiddeld) 3m3 gas per week is.
Stroom van de CV ketel halen *O*

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Arno_15 weet je wanneer die 3 m³ verbrandt wordt? Is dat bij defrosts, opwarmen na nachtverlaging, of ook SWW?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
bensss schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:38:
[...]

Stroom van de CV ketel halen *O*
Edit: zie nu dat je nog wel tapwater wilt maken. Ik heb zelf als een tussenoplossing een Daalderop boiler van MP opgehangen, dat werkt perfect. Een andere route is misschien dat je de temp van je cv water op 0 graden zet of in menu van de cv het cv bedrijf uitschakeld afhankelijk van het type cv.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-07 15:27
Broodro0ster schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:24:
Hoe voed je je ebus module? Via een externe voeding middels USB-C of zonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Kaspers schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:21:
[...]

Hoe voed je je ebus module? Via een externe voeding middels USB-C of zonder?
Via externe USB voeding.
Het probleem is opgelost. De default templates die online opgehaald worden, zijn gewijzigd. Waardoor niet enkel ik maar heel wat gebruikers problemen hebben. Maar zolang je die addon niet herstart, blijf je met de oude config files verder werken, dus het probleem treedt niet bij iedereen tegelijk op.

Ik heb deze config files download en die toegevoegd aan mijn HA config en ingeladen. Nu draait het terug als een zonnetje: https://github.com/jonesPD/ebusd-configuration

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Arno_15
- geen nachtverlaging als het buiten vriest
- in VRC720 bijverwarming aanpassen van ruimteverwarming naar helemaal niet.
Mocht het niet warm blijven in huis. Dan deze weer aan zetten en bivalentietemperatuur 2 graden warmer instellen dan het buiten was toen je merkte dat de woning niet op temperatuur bleef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:44
Arno_15 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:01:
Hallo,

Met deze temperaturen verwacht je geen gasverbruik voor verwarmen inderdaad.
Wat is je bivalentiepunt en eventueel je alternatieve punt?
Hoe maak je sanitair warmwater? Misschien staat je ketel nog op een comfortstand voor warmwater of iets dergelijks. Oudere ketels hebben nog wel eens een klein voorraadvaatje die op temp. gehouden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@Arno_15 Even opgezocht, maar wij hebben sinds 1 oktober ook elke week iets meer dan 2,6 m² gas verbruikt met onze Intergas HrEco die alleen SWW mag produceren en waarvan alle comfort maatregelen uitgeschakeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Vaillant is ook weer bezig met de app (helaas)

Lijkt er op dat ze de i button inactief hebben gemaakt en er onder instellingen --> thermostaat een nieuwe button komt met de naam Energiebeheer....

Echter werken beide knoppen (momenteel) niet dus dat is jammer voor de informatie.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ85
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 08:00
Prima te doen. Vooraf even gebeld met ze m.b.t hun voorraad en ze gaven destijds aan dat ze alleen nog 3-fase modellen monoblock hadden. Besteld en levering in 7 dagen. Bleek overigens het overstort ventiel kaduuk, kreeg het systeem niet op druk en water liep bij 1 bar al uit de warmtepomp. Dit niet gemeld omdat het simpel zelf uit te wisselen is.

Mijn vwl 125/6 van de week in gebruik genomen en wat een verademing t.o.v. Aircos/electrische boiler.. Nu aan het spelen met de stooklijn.

Mijn installatie volledig met alupex gedaan. Buizen buiten ook met armaflex en pvc geisoleerd en beschermd. Heb zelf geen flexpijpen gebruikt en gelukkig geen last van resonantie o.i.d. Max flow van 2200 liter, COP in dit (zachtere) weer op verwarmen 6.0. Voor een doe het zelf installatie ben ik heel blij met het resultaat.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ85
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 08:00
Switek schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:35:
[...]

Ja, dat verklaart wel het een en ander. Ik dacht dat het bedoeld was als aanvoervoeler (VorlaufFuhler1) om een verschil tussen de aanvoer buiten en je techniekruimte binnen te meten en daarop een aanpassing in de aanvoertemp te maken. Bij mij werd de gewenste temperatuur consequent met 1 - 1,5 graad overschreden. I.p.v stooklijn te verlagen tot iets wat juist overmatig pendelen gaat veroorzaken mijn gewenste temp nu op 19 gezet bij een stooklijn van 0,3. Constant 20 - 20,5 graden binnen nu. Allebelangrijkste: Vrouwlief tevreden.

Wat raden jullie aan voor third party monitoring trouwens?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-07 15:33
Hi allen,

Ik zit al een tijdje te oriënteren op all-electric warmtepompen. Dank voor alle info op dit forum.

Nou is de arotherm plus alweer 4 jaartjes oud, en inmiddels zijn er talloze concurrenten met r290 op de markt gekomen. Ik zie modellen voorbij komen met een SCOP van 6, EPS behuizingen en lagere decibel waardes.

Is de Vaillant arotherm plus nog competatief, of kan ik inmiddels beter voor een nieuwer model gaan als de Amber, Bosch 5800i AW, Sparrow oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-07 18:49
Laten we de vraag omkeren, de meeste hier hebben al een AroTherm Plus 😉

Wat maakt dat jij níet voor een AroTherm zou gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
robin15243 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:30:
Hi allen,

Ik zit al een tijdje te oriënteren op all-electric warmtepompen. Dank voor alle info op dit forum.

Nou is de arotherm plus alweer 4 jaartjes oud, en inmiddels zijn er talloze concurrenten met r290 op de markt gekomen. Ik zie modellen voorbij komen met een SCOP van 6, EPS behuizingen en lagere decibel waardes.

Is de Vaillant arotherm plus nog competatief, of kan ik inmiddels beter voor een nieuwer model gaan als de Amber, Bosch 5800i AW, Sparrow oid?
SCOP zegt mij niet zoveel. Ik weet zeker dat mijn SCOP beter/hoger is met een woning in Zuid/West Nederland tov iemand die in Noord/Oost woont.

Verder wil ik graag een Arotherm Plus omdat het bewezen materiaal is, ik geen Itho branded Chinees wil (Amber), ik hier goede verhalen lees over inregelen/functioneren (Daikin vind ik een drama als ik dat topic lees), ik alleraardigst te woord wordt gestaan door Vaillant en de installateur waar ik nu mee bezig ben ook de kennis heeft van Vaillant. Misschien nog wel het belangrijkst.....de installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MotorBeast schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:05:
[...]

Bedankt. Bij 7 graden dus 44 minuten voor 300 liter. (y) Maar wat als het -8 is buiten? Dan levert de 55/6 5,6kW en dat is hier al vrij kritisch om te verwarmen en de 75/6 wordt in de tussenseizoenen weer te groot ivm minimaal vermogen. Twijfel nog of ik er dus geen BUH bij moet nemen voor als het een keer echt koud is buiten.
Dan altijd de grotere nemen, weet niet hoe het met Vaillant zit met minimum vermogen? Maar een paar keer per dag uitgaan omdat de ruimte op temp is is geen enkel probleem.
Ik snap die angst voor (iets) overcapaciteit niet hoor. (Bedoel geen grote overcapaciteit)
Maar zolang de WP het bij +8 over de cv installatie goed kwijt kan en je laat een fatsoenlijke hysterese staan dan is het prima.

Heb zelf nu wat WP die worden geregeld met een Honeywell T6R smart thermostaat.
Gewoon op eigen stooklijn en met externe aan/uit sturing. Op de T6R kun je dan instellen dat deze niet meer dan 3x per uur mag schakelen.
Onder de pendelgrens van 4x per uur.
En je stooklijn redelijk vlak zetten zodat het lang duurt tot kamertemperatuur gehaald wordt.

Maar niks zo vervelend als het eens koud is, dat de WP het niet redt of BUH steeds aanzet. Je zult het merken en er aan gaan ergeren.
En vooral de +2C tot 0C met vocht, wat in NL best veel voorkomt in de winter, heeft een onderbemeten WP het heel lastig.

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 06-03-2024 19:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarten_NL
robin15243 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:30:
Hi allen,

Juist bij iets waar je jaren plezier van wil hebben zou ik niet voor een zero day product gaan. Amber, Quatt en weet ik het welke startup heeft gedoe. Dat is 1 van de redenen dat ik juist voor een Vaillant bent gegaan, een respectabele fabrikant met een groot service netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:54
Gisteren overdag heeft de WP mooi continue gedraad met fluistermodus 40%. Hij heeft de wenstemperatuur nooit bereikt en je ziet enkele defrosts, ongeveer 1 per uur in de ochtend.

Vandaag een nog niet eerdere geziene situatie. De warmtepomp staat in standby, terwijl het huis te koud is en de boiler ook. De VWZ AI geeft aan dat het systeem bezig is met boiler opwarmen. Hulpverwarming is daarbij aan, (bivalent punt is -1 graad voor bijverwarmen, buiten is het +3). In dit geval is de WP dus helemaal niets aan het doen, behalve rondpompen. Hulpverwarming is bij mij het elektrisch element van 750W, maar het lijkt alsof de WP verwacht dat er een ketel de boiler gaat opwarmen. Normaal is het WP plus evt. bijverwarming. Het gekke is ook dat de maximale duur van 120 minuten ruim wordt overgeschreden.
Het nadeel van dat mijn hulpverwarming alles moet doen, is dat de WP effectief warmte onttrekt aan de boiler door het rondpompen en niets toevoegt.
Later op de dag is er wel een succesvolle bijdrage aan de boiler, van 1200 tot 1400 uur zie je verhoogde elektra belasting van de WP.

Iemand idee waarom mijn WP in de ochtend lui was en alles overliet aan de hulpverwarming?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5APLJBwRL4WSTS9dYoXXjLhP3vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8F9Wg7lXBmPKZBa46cd4ZmtO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8H35e0-ws8IJ6Vc8FtmMUvyEi1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h99wPNfPEtSlYOulYMswt2gz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Laatst online: 18-07 11:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Mijn ‘installateur’ heeft afgelopen week nog met Vaillant gebeld over mijn installatie, en Vaillant gaf met klem aan dat ik een buffervat nodig heb. Dus dat maakte hem aan het twijfelen. Ik heb gezegd de verantwoordelijkheid op mij te nemen omdat ik ervan overtuigd ben dat ik dat ding niet nodig heb.. maarja als sanity check:
- DN25 koper als hoofdleidingen, ook dikke aftakkingen.
- Een heleboel radiatoren die allemaal 100% open staan.
- Vaillant AroTherm 55/6 die dus max 860l per uur doet op een uniTOWER 190.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
@Kuusj Vaillant beweert wel meer, bijvoorbeeld dat ik met mijn installatie geen boiler kan verwarmen. Daar zou ik een vr70 voor nodig hebben🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Kuusj schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:35:
Mijn ‘installateur’ heeft afgelopen week nog met Vaillant gebeld over mijn installatie, en Vaillant gaf met klem aan dat ik een buffervat nodig heb. Dus dat maakte hem aan het twijfelen. Ik heb gezegd de verantwoordelijkheid op mij te nemen omdat ik ervan overtuigd ben dat ik dat ding niet nodig heb.. maarja als sanity check:
Die 860l/u is nominaal. Ik hem op 1100l/u staan en is de max iets van 1400l/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Kuusj schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:35:
Ik heb hier beneden voor ongeveer 3,5kW aan radiatoren hangen en in de offerte......geen buffervat. Je kan toch berekenen hoeveel inhoud je systeem heeft. In ieder geval je installateur. Dat bepaalt buffervat of niet.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 08-03-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Technician- schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:24:
[...]

Dan altijd de grotere nemen, weet niet hoe het met Vaillant zit met minimum vermogen? Maar een paar keer per dag uitgaan omdat de ruimte op temp is is geen enkel probleem.
Ik snap die angst voor (iets) overcapaciteit niet hoor. (Bedoel geen grote overcapaciteit)
Maar zolang de WP het bij +8 over de cv installatie goed kwijt kan en je laat een fatsoenlijke hysterese staan dan is het prima.

Heb zelf nu wat WP die worden geregeld met een Honeywell T6R smart thermostaat.
Gewoon op eigen stooklijn en met externe aan/uit sturing. Op de T6R kun je dan instellen dat deze niet meer dan 3x per uur mag schakelen.
Onder de pendelgrens van 4x per uur.
En je stooklijn redelijk vlak zetten zodat het lang duurt tot kamertemperatuur gehaald wordt.

Maar niks zo vervelend als het eens koud is, dat de WP het niet redt of BUH steeds aanzet. Je zult het merken en er aan gaan ergeren.
En vooral de +2C tot 0C met vocht, wat in NL best veel voorkomt in de winter, heeft een onderbemeten WP het heel lastig.
Gebeld met Vaillant en die zeggen de 55/6 nemen met eventueel een BUH. Minimum vermogen bij 7 graden met 35 graden 2.1kW tegen 3,2kW bij de 75/6. Vrees dat het een pendelfestijn wordt met de 75/6 boven de 5 graden buiten anders. Heb als backup ook nog een L/L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MotorBeast schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:23:
[...]

Gebeld met Vaillant en die zeggen de 55/6 nemen met eventueel een BUH. Minimum vermogen bij 7 graden met 35 graden 2.1kW tegen 3,2kW bij de 75/6. Vrees dat het een pendelfestijn wordt met de 75/6 boven de 5 graden buiten anders. Heb als backup ook nog een L/L.
Volgens mij moduleert Vaillant veel verder terug. Vraag maar eens aan gebruikers die er een hebben.
Maar je hebt toch ook de 65/6? (Dacht ik)
Ben nooit zo huiverig voor pendelen. Dat merk ik bv thuis helemaal niet met een echte 8kw bij +10C ook niet (zonder buffervat). Maar das Mitsubishi electric.
Ben veel huiveriger voor veel BUH gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Het minimum opgenomen vermogen is bij mij bijna 600 watt van de 75/6. Dus met een cop van 4 is dat 2,4 kW. En als de cop 5 zou kunnen zijn zou dat 3 kW zijn. Maar ik denk dat ik dichter bij de 4 dan de 5 zit.

[ Voor 55% gewijzigd door snameroc op 09-03-2024 08:58 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Minimaal opgenomen vermogen wat ik op mijn VWL55/6 gezien heb: 360 watt (volgens spec sheet 450 watt). Leverde toen 2,6kWh energie (CoP 7,4). Dat was met TA 24,5 (DT 2,7), T-Buiten 11.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
snameroc schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 08:52:
Het minimum opgenomen vermogen is bij mij bijna 600 watt van de 75/6. Dus met een cop van 4 is dat 2,4 kW. En als de cop 5 zou kunnen zijn zou dat 3 kW zijn. Maar ik denk dat ik dichter bij de 4 dan de 5 zit.
Ik heb met de 75/6 als minimum opgenomen vermogen 515W. Toch nog wel een verschil. Zou de cos phi niet zo mooi zijn, dat de meting niet helemaal goed gaat? Ik gebruik een Homewizard 1 fase meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik heb een eltako dinrail kwh meter. Maar daarnaast nog een plugwise totaal meting op de kwh p1 poort. Die moet je dan een beetje innovatief bekijken net voor hij stopt. Cosphi zou niet uit moeten maken in de meting. Daarnaast zijn alle motoren in een wp elektronisch geregeld dus is er geen sprake van een slechte cosphi. Ik denk wel dat de ta nog van invloed kan zijn op het minimum vermogen. Ik heb alleen radiatoren en een minimum ta van 29 graden.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ditbenikecht schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:53:
[...]

Ik heb met de 75/6 als minimum opgenomen vermogen 515W. Toch nog wel een verschil. Zou de cos phi niet zo mooi zijn, dat de meting niet helemaal goed gaat? Ik gebruik een Homewizard 1 fase meter.
Die 515 zou hier perfect zijn. Dat deed mijn L/L waar ik op dit moment mee verwarm gisteren ook bijna met 500. Ik zit hier met een situatie dat ik in deze tijd van het jaar nauwelijks verwarming nodig heb door een serre die zon vangt maar daar integen in de winter wel het vermogen van zo'n 6kW nodig heb als ik het beneden 20/21 graden wil hebben en boven 18/19 graden. Alleen dat is dan alleen bij vorst gedurende een hele dag. Ik zit dus precies in een tussengebied van de 55/6 en de 75/6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
@MotorBeast Je kunt met de 75 ook alleen overdag verwarmen of desnoods een paar uur per dag. Heb je geen overmatige slijtage door pendelen en wel het vermogen voor een koude dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Dat pendelen valt best mee in de praktijk als je een beetje Systeem inhoud hebt. Een keer per 2 uur een pauze van een half uur ofzo. Als je de minimum temp maar hoog genoeg zet.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
snameroc schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:02:
Dat pendelen valt best mee in de praktijk als je een beetje Systeem inhoud hebt. Een keer per 2 uur een pauze van een half uur ofzo. Als je de minimum temp maar hoog genoeg zet.
Ik heb hier beneden zo'n 3,5 a 4 kW aan afgifte met de radiatoren. Met de HR Ketel heb ik als minimum 25 graden aanvoer. Als het 1 x per uur uit is vind ik het goed maar 3x per uur zou ik niet blij mee zijn. Het is dat tussenseizoen wat het probleem is. Vandaag heb ik tot een uur geleden niet eens verwarmt @ditbenikecht ....ja gratis met de zon. Ik neig toch steeds meer naar de 75/6. Is de boiler ook weer wat eerder warm bij koud weer. Lastig.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Hier is de wp nog steeds uit vandaag idd door de zon. Zal straks om een uur of 10 wel aangaan. Gewoon een keer een plaatsen. En van genieten.

snameroc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:12
ditbenikecht schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:53:
[...]

En het kan nog een tikkie lager bij de 75/6: rond de 457Watt bij een Ta van 24 graden en 467Watt bij een Ta van 25 graden. Uiteraard ook afhankelijk van de buitentemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/046r9OthU-NZBL54vE-ct6rTTm4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhWuxDiGBeuJXFnPoZ8ZuwjY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q70hqVkgGNs38-43AbJhgyT9ccM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTEjHf3KEQon15F1SBoOTm90.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Franciesco schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:50:
[...]

En het kan nog een tikkie lager bij de 75/6: rond de 457Watt bij een Ta van 24 graden en 467Watt bij een Ta van 25 graden. Uiteraard ook afhankelijk van de buitentemperatuur.

[Afbeelding][Afbeelding]
idem voor mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Franciesco schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:50:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Mijn L/L doet nu 300W met 20,5 graden binnen en 10 buiten. Hoe gaat het gedrag van een 75/6 er dan uitzien met aan/uit? Daar zit mijn twijfel nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno_15
busscherski schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:47:
@Arno_15
- geen nachtverlaging als het buiten vriest
- in VRC720 bijverwarming aanpassen van ruimteverwarming naar helemaal niet.
Mocht het niet warm blijven in huis. Dan deze weer aan zetten en bivalentietemperatuur 2 graden warmer instellen dan het buiten was toen je merkte dat de woning niet op temperatuur bleef.
De nachtverlaging staat uit. De bijverwarming staat op 'cond' ik zal deze eens op uit zetten en kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno_15
Switek schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:04:
[...]

Met deze temperaturen verwacht je geen gasverbruik voor verwarmen inderdaad.
Wat is je bivalentiepunt en eventueel je alternatieve punt?
Hoe maak je sanitair warmwater? Misschien staat je ketel nog op een comfortstand voor warmwater of iets dergelijks. Oudere ketels hebben nog wel eens een klein voorraadvaatje die op temp. gehouden wordt.
Sanitair gebruik ik de CV-ketel nog voor maar dat gasverbruik heb ik er al vanaf getrokken. De comfortstand van het warm water staat uit dus dat zou goed moeten gaan.

M.b.t. het bivalentie/alternatieve punt.
In de VRC720 staat de hybride manager op triVAI wat, volgens mij, betekent dat er gekeken wordt naar de ingestelde energie tarieven. Deze heb ik nagekeken en kloppen sowieso niet.
Waarschijnlijk ingesteld door de installateur.
Als ik deze instelling wijzig kan ik het bivalentiepunt instellen.
Echter wat zijn dan goede startwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno_15
Proton_ schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:47:
@Arno_15 weet je wanneer die 3 m³ verbrandt wordt? Is dat bij defrosts, opwarmen na nachtverlaging, of ook SWW?
Nachtverlaging gebruik ik niet dus dat zal het niet zijn.
SWW gebruik ik nog wel van de CV ketel maar dat heb ik al verrekend op het verbruik.

Heb gekeken en het zou best wel eens de defrosts kunnen zijn gezien het tijdstip van het verbruik.
Hoe zou ik dit het beste kunnen wijzigen?

[ Voor 12% gewijzigd door Arno_15 op 10-03-2024 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
MotorBeast schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:03:
[...]

Mijn L/L doet nu 300W met 20,5 graden binnen en 10 buiten. Hoe gaat het gedrag van een 75/6 er dan uitzien met aan/uit? Daar zit mijn twijfel nog.
Die 300Watt gaat de 75/6 niet halen. Ik denk dat de door mij genoemde ca 457Watt zo’n beetje het minimale elektrische vermogen is. En dan heb je afhankelijk van het afgiftesysteem ook nog kans op pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Franciesco schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:44:
[...]

Die 300Watt gaat de 75/6 niet halen. Ik denk dat de door mij genoemde ca 457Watt zo’n beetje het minimale elektrische vermogen is. En dan heb je afhankelijk van het afgiftesysteem ook nog kans op pendelen.
Ik snap dat hij de 300 niet haalt, maar hoe vaak pendelt hij? Ik schat in dan 1 x per 1,5 uur. Dat vind ik niet erg. Klopt mijn stelling?

Pendelen voorkom je op een gegeven moment toch niet, zeker niet hier met de zon op een serre in voor en najaar.

L/L staat nu op 21 graden en doet nu 500W dus dan is pendelen waarschijnlijk met de 75/6 ook weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@MotorBeast
Allebei de opties zijn prima. Minimale aanvoertemperatuur inderdaad even hoog genoeg zetten en dan is het goed.
Ben je inmiddels 3 of 4 jaar aan het shoppen voor een warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
busscherski schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:17:
@MotorBeast
Allebei de opties zijn prima. Minimale aanvoertemperatuur inderdaad even hoog genoeg zetten en dan is het goed.
Ben je inmiddels 3 of 4 jaar aan het shoppen voor een warmtepomp?
2 :X Eindelijk goede installateur gevonden die wel meedenkt via Tweakers. Ik woon hier in hybride is the bomb area blijkbaar. Allemaal HR ketel mannen die dolgraag hun keteltjes willen slijten. ;w Of 24 mille vragen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@MotorBeast in mijn geval met een Ta van 25 graden en dan bij de huidige buitentemperatuur een elektrisch vermogen van ca 467Watt kan de wp vele uren achter elkaar draaien zonder te pendelen: een run van ca 10 uur waarvan 5á6 uur op dat minimale vermogen is volgens mij het langse wat ik ooit gezien heb. Maar normaal gesproken draait de wp bij mij in dat soort gevallen niet zo lang omdat de wenstemperatuur dan al lang gehaald is. De ruimtethermostaat schakelt de wp dan uit. Die ene keer was eigenlijk een foutje omdat ik vergeten was de instelling goed te zetten. Achteraf was het toch interessant ;)

Bij een Ta van 24 graden en de huidige buitentemperatuur gaat de wp na een uur of 3/4 pendelen. Dus ook dat valt nog erg mee vind ik. Maar kan bij een ander totaal anders zijn. Ik verwarm met totaal ca 135m2 vloerverwarming en 1 handdoeken radiator, de radiatoren op de slaapkamers staan meestal dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
MotorBeast schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:24:
[...]

2 :X Eindelijk goede installateur gevonden die wel meedenkt via Tweakers. Ik woon hier in hybride is the bom area blijkbaar. Allemaal HR ketel mannen die dolgraag hun keteltjes willen slijten. ;w Of 24 mille vragen. 8)7
Ik zie aan je karma opbouw dat het inderdaad nog net geen 2 jaar is. Maar het voelt langer :9

Je installateur komt ongetwijfeld met iets dat goed gaat werken. Vertrouw daar maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Franciesco Hier wordt het met radiatoren. Ik zeg nu wel 300W en 500W met L/L maar ik stook nu niet in de wc, badkamer, hal aangezien de L/L alleen de woonkamer doet. Als er straks L/W komt zal ik toch zeker in de badkamer ook meer gaan stoken want na die jaren met L/L gaat de schimmel toch winnen daar op het plafond. :'( Droogt gewoon te langzaam. Dus zal iets meer vermogen gaan trekken en de hal met natte jassen ook dan weer wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
busscherski schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:35:
[...]

Ik zie aan je karma opbouw dat het inderdaad nog net geen 2 jaar is. Maar het voelt langer :9

Je installateur komt ongetwijfeld met iets dat goed gaat werken. Vertrouw daar maar op.
Hij leest hier vast mee. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Kees_frl schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:18:
Vaillant is ook weer bezig met de app (helaas)

Lijkt er op dat ze de i button inactief hebben gemaakt en er onder instellingen --> thermostaat een nieuwe button komt met de naam Energiebeheer....

Echter werken beide knoppen (momenteel) niet dus dat is jammer voor de informatie.
Hier nu ook, nadat de gateway onbereikbaar was geworden en ik hem een paar keer uit/aan heb moeten zetten :-(

Update: de “i” is terug, maar geen data:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGgVHw1bCU-tW1ufxEuY010YjBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nh0Ml6oAPENahjPwFne12SLS.jpg?f=fotoalbum_large

Update2: inmiddels werkt de energie inzage weer!

[ Voor 31% gewijzigd door Speedfight op 11-03-2024 16:40 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 19-07 16:07
Ik zie in dit topic regelmatig het opstookprotocol genoemd. Ik heb even in dit topic gezocht en in de standaard handleiding (voor de vwl 105/5) maar heb het nog niet gevonden.

De installateur heeft dit aangezet (als het goed is), we mogen niet aan de thermostaat komen 😏. Ik zie wel dat de wp vrijwel continu zo'n 3kW gebruikt 8)7
Het is wel een flinke huis (ca. 200m2 vvw), en de temperatuur binnen loopt op naar ruim 24 graden.

Weet iemand hoe dit protocol er precies uitziet. Ik zie zaken langs komen als van 20C naar 35C en weer terug, dus totaal 7 dagen? Welk verbruik zien jullie typisch (graag even de omvang van het huis / de installatie erbij vermelden, en buitentemp :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Continu 3kW gebruik klinkt best wel hoog. Dat klinkt bijna als permanent gebruik van de back-up heater. Het je gecheckt of de buitenunit wel werkt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marvel27
In other news: ik heb een topic gemaakt waarin ik door middel van de rekentool van de overheid een kleine analyse maak van het geluidsvermogen dat een WP maximaal mag produceren op een aantal mogelijke opstellocaties in tussenwoningen (bv in een hoek tegen de achtergevel, in een hoek van een tuinmuur en schuur aan de achterzijde van de tuin, etc). Dat heb ik vervolgens vergeleken met het geluidsvermogen van verschillende types warmtepompen aan de hand van een Excelsheet die op het forum circuleert.

En tromgeroffel: ook in tussenwoningen is het mogelijk om buiten een WP te plaatsen die aan de geluidseisen voldoet zonder geluidswerende omkasting, maar eigenlijk alleen maar als het een Arotherm is ;) tot en met de 75/5 en 75/6. Of misschien een Bosch Compress 7400i. Maar bij die laatste is het onduidelijk hoe het met tonaliteit zit, en vallen mogelijk af.

Daarnaast zijn er natuurlijk andere factoren die niet in de rekentool meegenomen worden, zoals resoneren bij plaatsing op een houten dak, trillingen via contact met de gevel, etc. Maar als je bang bent voor luchtgeluid is in een tussenwoning een Arotherm dus de way to go. Ik ga maar wat Vaillant aandelen kopen ;)

Ik ben benieuwd hoe dit de komende jaren evolueert, want de Arotherm is ook alweer een aantal jaar oud. Je zou denken dat nieuwe types beter scoren qua geluid, maar dat lijkt nog niet echt het geval te zijn. De Itho Amber zou ook 54dB doen, maar die doorloopt op dit moment een Kiwa-keuring om het geluidsvermogen defintief vast te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Batilan schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:44:
Ik zie in dit topic regelmatig het opstookprotocol genoemd. Ik heb even in dit topic gezocht en in de standaard handleiding (voor de vwl 105/5) maar heb het nog niet gevonden.

De installateur heeft dit aangezet (als het goed is), we mogen niet aan de thermostaat komen 😏. Ik zie wel dat de wp vrijwel continu zo'n 3kW gebruikt 8)7
Het is wel een flinke huis (ca. 200m2 vvw), en de temperatuur binnen loopt op naar ruim 24 graden.

Weet iemand hoe dit protocol er precies uitziet. Ik zie zaken langs komen als van 20C naar 35C en weer terug, dus totaal 7 dagen? Welk verbruik zien jullie typisch (graag even de omvang van het huis / de installatie erbij vermelden, en buitentemp :) )
Opstookprotocol maakt gebruik van de backup heater. Dat is behoorlijk onzinnig, maar het is helaas wel zo.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Tweeke schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:38:
[...]

Opstookprotocol maakt gebruik van de backup heater. Dat is behoorlijk onzinnig, maar het is helaas wel zo.
Thx.

Voor de 75/6 is dat weer anders blijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Batilan schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:28:
[...]

Thx.

Voor de 75/6 is dat weer anders blijkbaar?
Het was toen wel mei voor zo ver dat wat uit maakt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Bij een 125/5 tijdens weersomstandigheden vergelijkbaar met nu zag ik de compressor meestal wel aan stond maar het element meer dan de helft van het stookwerk deed.
Het gaat op die manier zodat de aanvoer temperatuur heel constant is. Bijvoorbeeld een defrost zou de aanvoer al snel 7 of 8 graden kunnen verlagen.

Als je dat teveel stroom vind verbruiken kun je ook in modus "vaste aanvoer" gaan (ipv "verwarmen"). En dan handmatig elke dag een andere aanvoertemperatuur instellen.

Of helemaal geen opstook protocol maar slechts de max aanvoer de eerste dagen voorzichtig opvoeren tot het hoog genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommans2000
  • Laatst online: 28-03-2024
Is het mogelijk / wenselijk om het Tado-systeem te houden ipv de Vaillant-thermostaat? Ik heb nu een boel slimme radiatoren en ik vind het gebruiksgemak van de Tado-app erg hoog. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik begrijp dat Tado inmiddels ook een Warmtepomp Connector heeft die geschikt is voor de Vaillant Arotherm, heeft iemand daar ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Kees_frl schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:01:
[...]

Het was toen wel mei voor zo ver dat wat uit maakt :)
Wellicht, maar het uitgangspunt dat een Vaillant wp per definitie het element gebruikt lijkt dus niet altijd op te gaan. Vandaag toch maar even wat op de thermostaat rondgekeken. Deze geeft aan:

45 °C vloerdroogtemperatuur | actuele dag: 6
Binnen temp is 22.5 °C (buiten 8.0 °C)

Dan heeft ie dus nog wel even te gaan. We hebben nu zo'n 700 kWh erdoor gejast in zo'n 11 dagen. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@tommans2000 dat ligt er aan, het standaard antwoord is 'nee' maar als je hem gewoon op een kleine hysterese kan regelen en niet 'slim' laat PWMen zou het kunnen werken als de stooklijn niet te hoog staat.
Tip: in zones met meer dan één klep de helft altijd open laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Laatst online: 18-07 11:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

bensss schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:01:
[...]

Die 860l/u is nominaal. Ik hem op 1100l/u staan en is de max iets van 1400l/u.
Ah ok, ja de max zal wellicht wat geluid gaan produceren door mijn DN25 leiding maar alles tot een 1250l/u zou prima moeten zijn.

Hoe zit dat tijdens een defrost?

Morgen wordt het gat door mijn muur geboord van 150mm voor de Terrendis leiding. Daarna kan ik (als het weer eindelijk eens meezit, godsamme) alles buiten af gaan ronden.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Kuusj schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:05:
[...]

Ah ok, ja de max zal wellicht wat geluid gaan produceren door mijn DN25 leiding maar alles tot een 1250l/u zou prima moeten zijn.

Hoe zit dat tijdens een defrost?

Morgen wordt het gat door mijn muur geboord van 150mm voor de Terrendis leiding. Daarna kan ik (als het weer eindelijk eens meezit, godsamme) alles buiten af gaan ronden.
Ik heb dat eerlijk gezegd nooit gecheckt hoe dat zit bij een defrost..

Mooi dat je Terrendis bijna naar binnen mag. Afgelopen half jaar is niet echt best geweest om buiten te klussen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Batilan schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 01:50:
[...]

Wellicht, maar het uitgangspunt dat een Vaillant wp per definitie het element gebruikt lijkt dus niet altijd op te gaan. Vandaag toch maar even wat op de thermostaat rondgekeken. Deze geeft aan:

45 °C vloerdroogtemperatuur | actuele dag: 6
Binnen temp is 22.5 °C (buiten 8.0 °C)

Dan heeft ie dus nog wel even te gaan. We hebben nu zo'n 700 kWh erdoor gejast in zo'n 11 dagen. ;w
Hier niet, heb separate meters voor WP en element dus kon alles volgen en heb als test ook gewoon eens de schakelaar voor element uitgezet en draaide prima door.

Wat voor woning heb je trouwens? Want je pompt nu 45 graden water door je vloer? Ga je dat later ook nodig hebben dan? Wij hebben een nieuwbouw woning dus geen 45 graden aanvoer nodig, dus ook niet zo ver gegaan met het protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Kees_frl schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:14:
[...]

Hier niet, heb separate meters voor WP en element dus kon alles volgen en heb als test ook gewoon eens de schakelaar voor element uitgezet en draaide prima door.

Wat voor woning heb je trouwens? Want je pompt nu 45 graden water door je vloer? Ga je dat later ook nodig hebben dan? Wij hebben een nieuwbouw woning dus geen 45 graden aanvoer nodig, dus ook niet zo ver gegaan met het protocol.
Ik verwacht niet dat we 45 graden nodig gaan hebben nee. Het is een nieuwbouwwoning die ruim voldoet aan BENG eisen, QV10 waarde is 0,19. Er is een Ducobox WTW Energy premium geinstalleerd. Ik neem aan dat dit het standaard opstook protocol is van de Vaillant, of kan de installateur dat nog instellen? Zou 2 weken moeten lopen :F Dan hebben we de eerste megawatuur aan afname al ruim te pakken (met 26 zonepanelen op het dak). En wat vervelender is: we hebben gepland om de vloer eind deze week te laten egaliseren, dan moet de verwarming uit staan. Ik zie weinig reden om het protocol geheel af te werken.

EDIT: Wij hebben een VWZ MEH binnen unit (Hydraulic station). Ik heb even in de handleiding gezocht en zie verschillende verwijzingen naar het verwarmingselement, maar zag niet zo snel hoe ik hem uit kan zetten. Zie wel dat het gehele opstookprotocol maar liefst 29 dagen duurt :o Daarbij lijken dagen 17-23 bedoelt voor het leggen van de vloer (in ons geval egaliseren + PVC plakken) waarna er nog een opstook van 6 dagen achteraan komt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sw3SnglfnyovpkxgTlPVbnAvM-Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tIJw3zZGcgJiWUC6r6WD4UJ3.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Batilan op 12-03-2024 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:54

ErikVers

e-Duurzaam

Proton_ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:39:
Aan de specs en ontwerp te zien is het een goedkope Chinese rebrand. Begrijpelijk, maar toch jammer.
Hey ik vroeg me af wat er zo jammer aan is?

Speedfight in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Specs zijn goed en icm (inkoop) prijzen misschien wel beste wat je voor je geld kan kopen. Ok het ziet erminder chiq uit maar kun je wegwerken of aampassen toch. Zo groot is die niet.

Ik snap wel dat men hier voor de plus gaat als het om uitstraling en geluid gaat hoor alleen de pure gaat denk ik wel een aantallen knaller worden waar Remeha niet blij van gaat worden 😜

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 12-03-2024 17:01 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ErikVers Tja, met het "compacte" komt meer geluid en vermoedelijk ook ander defrostgedrag.
Maar dat is een oppervlakkige eerste indruk die snel door praktijkervaringen weersproken kan worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Proton_ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:08:
@ErikVers Tja, met het "compacte" komt meer geluid en vermoedelijk ook ander defrostgedrag.
Maar dat is een oppervlakkige eerste indruk die snel door praktijkervaringen weersproken kan worden :)
Dat was ook de reden dat ik even hier kwam kijken, zag alleen geen gebruikers. Zocht voor een klant een prijsknaller van gerenomeerd merk en ivm ruimte gebrek en positie kom ik niet onder een split uit.

Weet dat de plus, tevreden gebruikers heeft en mooi stil is, ik ga nu eerst maar kijken of ik met een Pana 7K meneer kan overtuigen de bank te overvallen 😋🙈

Nb
Geluid zag ik inderdaad in de specs al dat dingetje is. Daar wil ik geen stap in achteruit maken. De Itho Amber Vaillant Arotherm Plus en de Pana L zijn hier voor mij de beste opties.

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 12-03-2024 18:21 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
@ErikVers Een Pana van 7kW of een van 7000 euro ;) Welke van de drie is volgens jou het stilste? De Pana j serie heeft met R32 denk het meeste geluid en de L serie is veel te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ditbenikecht schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:30:
@ErikVers Een Pana van 7kW of een van 7000 euro ;) Welke van de drie is volgens jou het stilste? De Pana j serie heeft met R32 denk het meeste geluid en de L serie is veel te duur.
K is de r32 (split) versie dus niet in de zin van thermisch vermogen of kosten 😋👍

Zelf nog een H deze is vrijwel gelijk aan de J en zijn normaal stil, enkel bij defrost en volle belasting zeker niet meer stil vind ik. Niks ernstigs maar kan gewoon beter, hoewel mijn H niet weg gaat ivm het lage (1.5kW) thermische vermogen.

De Itho Amber de Pana L en de Vaillant Arotherm Plus trekken aardig gelijk op. Alle drie mooi, modern en stil. Ik ben een Pana fan dus ben bang dat je geen objectief antwoord van mij zal krijgen. Laat ik het zo zeggen; zou zelf voor de Pana L all in one gaan, gewoon vanwege de techniek, ervaring en de uitstraling.

Iemand die voor de Vaillant Arotherm Plus gaat zal ik deze niet ontraden, ze zijn mooi en stil en hebben hele goede specs. Vind de unit wel wat groot (dik) alleen dat geeft ook de db reductie. En heb altijd intuïtief ruzie met de thermostaat controller, hij of ik ben tegendraads 🙈😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ditbenikecht schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:30:
Ik weet niet wat de prijzen zijn waar je mee vergelijkt? De L koop je ongeveer voor t zelfde in als een Arotherm Plus, kan een keer €500,- tussen zitten niet veel meer. De L ga je wat mij betreft altijd voor een all in one omdat je dan geen lomp los binnendeel hebt. Die boiler is extreem goed geïsoleerd.

De Arotherm is weer juist iets goedkoper en als je toch al een losse boiler of geen boiler neemt dan heb je voordeel dat je geen groot binnendeel hebt. Wel verplichte control unit en thermostaat dat moet je uiteraard wel nemen in de kosten vergelijking. Een L is standaard al met backup element 3kW, een control unit, + thermostaat en een wifi module met app.

Ik besef me wel dat dit een Vaillant topic is, dus zullen er vast genoeg argumenten voor zijn waarop deze als winnaar wordt gezien 👍

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 12-03-2024 20:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
@Batilan
Als je het opstookprotocol wil stoppen zou ik wel rustig de temperatuur afbouwen. Met de voorgestelde 5 graden per dag. Bijvoorbeeld door de warmtepomp op vaste aanvoer te zetten en die 5 graden per dag dan zelf elke dag in te voeren. Het afkoelen schijnt nog belangrijker te zijn dan het opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft de VWL75/6 een:
MMI, de 0010031645 bijgeleverd of apart bestellen. (Daikin zit het bij altijd)
Ebus voor thermostaat op MMI?

Zit er een BUH standaard in de monobloc? (Daikin wel)

Zit er een overstort in de buitenunit, of evt Exp vat en filter? Of dient dit erbuiten geplaatst te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ErikVers schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:03:
[...]

Ik weet niet wat de prijzen zijn waar je mee vergelijkt? De L koop je ongeveer voor t zelfde in als een Arotherm Plus, kan een keer €500,- tussen zitten niet veel meer. De L ga je wat mij betreft altijd voor een all in one omdat je dan geen lomp los binnendeel hebt. Die boiler is extreem goed geïsoleerd.

De Arotherm is weer juist iets goedkoper en als je toch al een losse boiler of geen boiler neemt dan heb je voordeel dat je geen groot binnendeel hebt. Wel verplichte control unit en thermostaat dat moet je uiteraard wel nemen in de kosten vergelijking. Een L is standaard al met backup element 3kW, een control unit, + thermostaat en een wifi module met app.

Ik besef me wel dat dit een Vaillant topic is, dus zullen er vast genoeg argumenten voor zijn waarop deze als winnaar wordt gezien 👍
Panasonic slaat wat mij betreft de plank helemaal mis. Met die vreemde L en lawaaiige J. En dan de vage regels bij pro service.
Sorry ik ben nog niet overtuigd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
Technician- schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:59:
Heeft de VWL75/6 een:
MMI, de 0010031645 bijgeleverd of apart bestellen. (Daikin zit het bij altijd)
Ebus voor thermostaat op MMI?

Zit er een BUH standaard in de monobloc? (Daikin wel)

Zit er een overstort in de buitenunit, of evt Exp vat en filter? Of dient dit erbuiten geplaatst te worden?
Je moet er van alles los bij kopen
https://www.vaillant.nl/i...ndel-jan-2024-2820000.pdf
pagina 36

Je hebt verschillende opties maar standaard serieel systeem komt op

Vaillant aroTHERM plus warmtepomp VWL 75/6 A 230V 0010021626
Vaillant MEH 97/6 complete hydraulische module met naverwarmer en besturingsmodule 0010023611 (binnenunit met 3wegklep, back up heater, besturingelectronica, overstort)
Vaillant sensoCOMFORT VRC 720 systeemregelaar met buitenvoeler 0020260913
ook de internetmodule VRC921 moet je er los bij kopen (de R32 versie van de split -eind dit jaar leverbaar- gaat het wel ingebouwd krijgen in de binnenunit, zoals een Daikin)

Die MEH97/6 kun je ook in losse onderdelen installeren (heb ik een keertje gedaan omdat het onder een trap moest waar geen MEH97/6 paste).

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 13-03-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
busscherski schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:13:
[...]

Je moet er van alles los bij kopen
https://www.vaillant.nl/i...ndel-jan-2024-2820000.pdf
pagina 36

Je hebt verschillende opties maar standaard serieel systeem komt op

Vaillant aroTHERM plus warmtepomp VWL 75/6 A 230V 0010021626
Vaillant MEH 97/6 complete hydraulische module met naverwarmer en besturingsmodule 0010023611 (binnenunit met 3wegklep, back up heater, besturingelectronica, overstort)
Vaillant sensoCOMFORT VRC 720 systeemregelaar met buitenvoeler 0020260913
ook de internetmodule VRC921 moet je er los bij kopen (de R32 versie van de split -eind dit jaar leverbaar- gaat het wel ingebouwd krijgen in de binnenunit, zoals een Daikin)

Die MEH97/6 kun je ook in losse onderdelen installeren (heb ik een keertje gedaan omdat het onder een trap moest waar geen MEH97/6 paste).
toon volledige bericht
Ik wil door de grond en in de kruipruimte inkoppelen.
De MEH97/6 hoeft toch niet?
Kan net bestuurmodule AI plus toch?
Alleen moet je hydraulische dingen ergens kwijt.

Alleen heb je dan geen BUH, is dat een probleem?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
Technician- schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:23:
[...]

Ik wil door de grond en in de kruipruimte inkoppelen.
De MEH97/6 hoeft toch niet?
Kan net bestuurmodule AI plus toch?
Alleen moet je hydraulische dingen ergens kwijt.

Alleen heb je dan geen BUH, is dat een probleem?
Er is geen all-electric schema van Vaillant zonder BUH. Ik heb er tientallen geplaatst, niet een keer all-electric zonder BUH.
Als je er geen tapwater mee maakt en al een andere warmtebron in huis hebt (houtkachel of airco in de woonkamer) dan zou je een punt kunnen maken dat het niet nodig is.

Zolang je er geen tapwater mee verwarmd werkt het in ieder geval allemaal wel zonder. Maar als je bijvoorbeeld een klein systeemvolume hebt en met defrostweer probeert op te warmen van 10 graden kamertemperatuur dan kan het er heel goed op uitdraaien dat zonder elektrisch element de defrost niet lukt. Dan krijg je een storing en gaat de warmtepomp uit. Ontdooien wordt dan een vervelend klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Technician- schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:07:
[...]

Panasonic slaat wat mij betreft de plank helemaal mis. Met die vreemde L en lawaaiige J. En dan de vage regels bij pro service.
Sorry ik ben nog niet overtuigd.
J maakt inderdaad wat meer geluid alleen zeker niet meer dan de gelijk soortige prijsvechters (LG ed)
Best acceptabel als je een ruim bemeten variant hebt staan, dan hoor je vrijwel niets, is het krap en moet hij steeds volle bak dan kan het vervelend worden.

Wat maakt dat je de L vreemd noemt? Zie dat niet echt en ik heb al heel verschillende concurrerende modellen bediend, open gemaakt en getest in de praktijk thuis of bij klanten. Ja hij is in basis niet goedkoop alleen alles zit er ook al direct dan in. (Controller - driewegklep - boiler RVS met beste isolatie die er is - backupheater - magneet filter)

"Vage regels Pro service". Bedoel je de verplichte activatie van je unit in Proclub Service Cloud voor garantie claim? Ze willen enkel NL verkochte untis ondersteunen, zal zijn omdat ze op die import geen marge hebben gedraaid en dus niet voor aan het werk willen. Dat kan ik wel begrijpen zou ik zelf ook niet doen, of doel je ergens anders op?

Voor on topic: De aroTHERM zou best wel eens mijn tweede keuze kunnen zijn _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 13-03-2024 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ErikVers schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 23:04:
[...]

J maakt inderdaad wat meer geluid alleen zeker niet meer dan de gelijk soortige prijsvechters (LG ed)
Best acceptabel als je een ruim bemeten variant hebt staan, dan hoor je vrijwel niets, is het krap en moet hij steeds volle bak dan kan het vervelend worden.

Wat maakt dat je de L vreemd noemt? Het is mijn favoriet en heb er al heel verschillende concurrerende modellen bediend, open gemaakt en getest in praktijk thuis of bij klanten. Ja hij is in basis niet goedkoop alleen alles zit er ook al direct dan in. (Controller - driewegklep - boiler RVS met beste isolatie die er is - backupheater - magneet filter)

Voor on topic: De aroTHERM zou best wel eens mijn tweede keuze kunnen zijn _/-\o_
Ik vind het concept, bi-bloc monobloc maar niks.

Neem bv Daikin, die ik graag zie, echt stiller, maar ook alles in de monobloc, Exp vat, overstort, filter en BUH. Die kun je perfect draaien met niks binnen (zonder SWW bv met WPB maar ook met tank). En dan heb je A merk voor minder geld.
Ook gewoon een Grundfos A+ pomp. Duidelijke menu. En mooie slanke binnentheemistaat die iedereen snapt. Standaard app en monitoring.
De nieuwe 4gen zal propaan zijn en echt monobloc weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Technician- schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 23:11:
[...]

Neem bv Daikin, die ik graag zie, echt stiller, maar ook alles in de monobloc, Exp vat, overstort, filter en BUH. Die kun je perfect draaien met niks binnen (zonder SWW bv met WPB maar ook met tank). En dan heb je A merk voor minder geld.
Ook gewoon een Grundfos A+ pomp. Duidelijke menu. En mooie slanke binnentheemistaat die iedereen snapt. Standaard app en monitoring.
Dat snap ik wel, vandaar dat ik ook altijd op all in one aanstuur, dan heb je niet meer door dat je een bibloc hebt, je ziet vooral een strakke vierkanten boiler :-)
En je krijgt er een veel compactere (check de maten en met name de diepte) buitenunit door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Technician- schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 23:11:
[...]

Ik lees bijna niet anders in het topic dat Daikin grote ellende geeft met inregelen en mooi lopen, een thermostaat die een veel te grote overschoot heeft en zelfs de verlichting van dat ding heeft invloed erop, boven de 25 graden buiten maakt de BUH warm water en niet de compressor en veel mensen die veel te veel moeten stoken op de BUH. Dat maakt dat ik liever voor Vaillant kies als koper.

En A merk? Heb ook al gezeik met mijn Daikin L/L gehad met de buitenunit en zit al maanden met een lamellen die tikken en wat niet wordt opgelost door zowel installateur als Daikin. Daikin staat je als consument ook nog eens echt schofterig te woord. Vaillant is een en al vriendelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
busscherski schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:40:
[...]

Er is geen all-electric schema van Vaillant zonder BUH. Ik heb er tientallen geplaatst, niet een keer all-electric zonder BUH.
Als je er geen tapwater mee maakt en al een andere warmtebron in huis hebt (houtkachel of airco in de woonkamer) dan zou je een punt kunnen maken dat het niet nodig is.

Zolang je er geen tapwater mee verwarmd werkt het in ieder geval allemaal wel zonder. Maar als je bijvoorbeeld een klein systeemvolume hebt en met defrostweer probeert op te warmen van 10 graden kamertemperatuur dan kan het er heel goed op uitdraaien dat zonder elektrisch element de defrost niet lukt. Dan krijg je een storing en gaat de warmtepomp uit. Ontdooien wordt dan een vervelend klusje.
Heel veel dank voor deze info. Heb een aanbod zonder BUH met SWW maken. Dat wordt overleg. Wat was een keteltje kopen vroeger toch lekker simpel. Werkt die VWZ MEH 97/6 ook met een rvs boiler van een ander merk niet zijnde Vaillant?

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 13-03-2024 23:59 ]

Pagina: 1 ... 123 ... 173 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic