Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UserJ
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-01 11:24
Ik heb een vraag met betrekking tot het selecteren van de juiste Vaillant warmtepomp. Voor het stellen van de vraag, heb ik eerst delen van het warmtepomp topic gelezen, waar ik al veel handige informatie heb gevonden….deze informatie brengt me echter ook aan het twijfelen, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn gegevens:
  • Ik woon in een huis uit 2001 met een vloeroppervlak van ongeveer 170 m2.
  • We zijn een gezin van 4 personen, en verbruiken (o.b.v. jaar 2021) ongeveer 1500 m3 gas (verwarmen + tapwater samen).
  • In de woonkamer hebben we vloerverwarming, op de verdiepingen radiatoren.
  • We verwarmen de verdiepingen slechts beperkt: de badkamer + af en toe een kinderkamer.
  • Op basis van de koevlaas formule, kom ik er op uit dat ik een warmtepomp van ongeveer 7,5 KWh nodig heb bij een temperatuur van -10.
Mijn twijfel zit in het feit dat ik mijn benodigd vermogen tussen 2 soorten warmtepompen in lijk te zitten. Een te grote warmtepomp verbruikt onnodig veel energie en er is een risico op pendelen. Een te kleine zorgt ervoor dat ik het huis niet warm krijg.

Mijn vraag: welke warmtepomp kan ik volgens jullie het beste nemen?

De Mono block varianten waartussen ik op dit moment twijfel zijn:

Vaillant Arotherm plus: VWL 75/6 A 230V
  • Vaillant geeft een vermogensbereik bij A-7 aan van tussen de 2,5 – 8,0 KWh.
  • Echter in de specs zie ik ook dat het “Verwarmingsvermogen, A-7/W35” maar 7.0 KWh is
Is het vermogen bij -10 nu wel of niet voldoende, 8.0 KWh voelt van wel, maar 7.0 KWh net niet. Heeft de warmtepomp nog een elektrisch element waarmee de 8.0 KWh kan worden bereikt?

Vaillant Arotherm plus: VWL 105/6 A 400V
  • Vaillant geeft een vermogensbereik bij A-7 aan van tussen de 4,8 – 10,5 KWh.
  • In de specs zie ik ook dat het “Verwarmingsvermogen, A-7/W35” 9.2 KWh is
Dit is lijkt me ruim voldoende bij -10, maar is het vermogen hiervan niet te hoog? Ik heb ook gelezen over een hoog minimaal vermogen (4,8 KWh bij deze?), dat dit juist ervoor zorgt dat je warmtepomp gaat pendelen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:50
@UserJ in de warmtepompen zelf zit geen elektrisch element. Wel wordt hij vaak (vanuit Vaillant "verplicht" geïnstalleerd met een hydraulische module waar een element in zit: Vaillant keurt eigenlijk geen installaties goed zónder.

Wat niet wil zeggen dat het niet gewoon kan, als je een goed alternatief hebt, zoals ondergetkende met een houtkachel.

Dat gezegd hebbende denk ik dat het fijner is om verder terug te kunnen moduleren, dan een hoog maximum vermogen: dat laatste komt namelijk veel minder vaak voor en áls het voorkomt, is je huis ook niet van het ene op het andere moment steenkoud. Maar dan hebben we het weer over isolatie, afgiftevermogen en warmteverlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:39
@UserJ
Toen ik 1500 m3 gas zag dacht ik dat je zou twijfelen tussen het 55/6 en het 75/6 model.
105 zou totaal fout zijn

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UserJ
busscherski schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:17:
@UserJ
Toen ik 1500 m3 gas zag dacht ik dat je zou twijfelen tussen het 55/6 en het 75/6 model.
105 zou totaal fout zijn
Dank @Gramser & @busscherski voor jullie snelle antwoord. Jullie beide zeggen dus duidelijk dat VWL 105/6 A te groot is voor ons verbruik.

@busscherski Toch nog wel een vraag over het 55/6 model. Heb ik bij de keuze voor dit model niet vaak een probleem in geval van koud weer? De koevlaas formule was tot nu toe namelijk mijn houvast bij het maken van een selectie, maar die matcht voor mijn gevoel niet met het vermogensbereik van de 55/6.

Ik heb er verder weinig verstand van en zie dat jij installateur bent :), maar het maakt het hierdoor het voor mij lastig te begrijpen :? Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:48
Het hoeft niet totaal fout te zijn.

Ik verbruikte 1200 m3 gas en ben overgestapt naar VWL125/6 400V. De aanschaf is wel duurder en het pendelen komt soms wel eens voor. Als de minimum Ta hoger is ingesteld, moet het pendel gedrag lager zijn. Ik zet de pomp 's nachts bijna nooit aan. Het scheelt wel wat nachtrust betreft. Het voelt ook wat aangenamer overdag, net zoals die van CV ketel.

De elektrische verbruik sinds half september tot nu toe is 1620 kWh voor een zeer goed geisoleerd huis met vloerverwarming als bijverwarming.

Bovendien kan ik de stroom verdelen over 3 fasen. Dat is ook soms een voordeel.

En als de saldering wordt afgebouwd, is flink 'stoken' met tijdsloten in de thermostaat soms wel gunstiger. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Eriko op 20-02-2024 17:01 ]

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@UserJ
Het 55/6 model haalt 6.2 kW bij -7. Bij -10 zal het rond 6.0 kW liggen.
Als je 7.5 kW nodig hebt dan kom je op een betafactor van 6.0/7.5=0.8. Dat is nog hoog genoeg voor all-electric. Op die paar echt koude dagen die je per 10 jaar hebt komt dan het verwarmingselement erbij.

Maar omdat het 75 model niet veel duurder is en iets meer subsidie heeft (netto nauwelijks duurder dus) is dat in dit geval een net iets betere keuze denk ik. Niets mis mee.

@Eriko
Dat is wel heel extreem

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 20-02-2024 16:56 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Eriko schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:54:

Ik verbruikte 1200 m3 gas en ben overgestapt naar VWL125/6 400V. De aanschaf is wel duurder en het pendelen komt soms wel eens voor. Als de minimum Ta hoger is ingesteld, moet het pendel gedrag lager zijn. Ik zet de pomp 's nachts bijna nooit aan. Het scheelt wel wat nachtrust betreft. Het voelt ook wat aangenamer overdag, net zoals die van CV ketel.

De elektrische verbruik sinds half september tot nu toe is 1620 kWh voor een zeer goed geisoleerd huis met vloerverwarming als bijverwarming.

En als de saldering wordt afgebouwd, is flink 'stoken' met tijdsloten in de thermostaat soms wel gunstiger. ;)
@Eriko waarom zo’n “zwaar” model met 1200m3 gas? Ik verbruikte dat in een niet optimaal nageisoleerde jaren 30 woning en draai nu de tweede winter zonder centje pijn met een 55/6 (AWB GeniaAir “kloon”). Jouw woning is met 99,9% zekerheid beter geïsoleerd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:56
Eriko schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:54:

Beetje overkill naar mijn idee. 3 fasen verdeling klink wel aannemelijk. Maar mijn kennis reikt helaas niet zover. Hier met een 76/6 over de afgelopen 12 maanden ruim 2150 kwh voor alleen verwarmen in een woning van 147 m2 van 1998. Mijn gedachte was juist had ik maar een 55/6 genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joene69
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:55
busscherski schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:17:
@UserJ
105 zou totaal fout zijn
Ik heb de 65/6 die valt er toch nog tussenin? 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Volgens mij is die op de eoa manier softwarematig beperkt tov de 75/6, aan de bovengrens van het vermogen. Moduleert volgens mij even ver terug, dus voegt in dat opzicht niet zoveel toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Joene69 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:08:
[...]

Ik heb de 65/6 die valt er toch nog tussenin? 🙄
Een 65/6 is eigenlijk een 75/6 die permanent in fluistermodus staat.
Terwijl een 65/6 wanneer het vriest een lager thermisch vermogen haalt dan een 55/6

75 euro goedkoper dan een 75/6, maar ook 150 euro minder subsidie. Voor woningen van na 2018 dus duurder.

Ik neem aan dat een 65/6 bij vollast wel stiller is dan een 55/6 op vollast. Overigens uiteraard net zo stil als een 75/6 die op 85 Hz is begrenst dmv fluistermodus.
Als je kritisch zit qua geluid en het dmv een berekening aan moet tonen, kan ik me voorstellen dat je voor een 65/6 kiest. (want bij een 75/6 had je stiekem de stille modus uit kunnen zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09 21:30
Speelt formaat nog een rol? De 75/6 is een flink stuk groter (hoger) dan de 55/6 die ik al fors vind.. Misschien is dat nog van belang voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:08
UserJ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:00:
Ik heb een vraag met betrekking tot het selecteren van de juiste Vaillant warmtepomp. Voor het stellen van de vraag, heb ik eerst delen van het warmtepomp topic gelezen, waar ik al veel handige informatie heb gevonden….deze informatie brengt me echter ook aan het twijfelen, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ga je SWW ook met de warmtepomp doen? Als je met 4p bent en als het bad vaak wordt gebruikt dan zou ik je adviseren om de boilerlaadtijd tov de boilerinhoud ook meenemen in je afweging. Hier staat een 300L

Wat is je gasverbruik in de zomermaanden? Dan weet je je aandeel in SWW ook.

Ik heb hier in een huis van nu 165 (wordt 180) met vloerverwarmingbeneden en fancoils/vloerverwarming boven en ben nu wel blij met den 105/6A. Begin januari draaide de WP 24u/dag, lekker op een laag pitje en de laatste weken smorgens een uurtje of 2 en mocht de zon weg blijven einde smiddags ook weer uurtje of 2 en het huis is de hele dag op temperatuur met de vloer op de tijden dat je thuis bent ook lekker warm.
De stroom verdelen over 3 fases is ook een grote +, als je zoals hier ook nog electrisch rijd en de ovens vaak aan staan is de scheve belasting op 1 fase niet handig.

Ik heb de installatie ism met een algemeen bouwbedrijf gedaan en echt KISS gehouden, dus geen electrische module van 1600 (met te klein expansievat) of doorstroomverwarmer van 600. De kachel kan het beneden wel warm stoken en ik heb nog wel een paar straalkacheltjes.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UserJ
maarten_NL schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:59:
[...]

Ga je SWW ook met de warmtepomp doen? Als je met 4p bent en als het bad vaak wordt gebruikt dan zou ik je adviseren om de boilerlaadtijd tov de boilerinhoud ook meenemen in je afweging. Hier staat een 300L

Wat is je gasverbruik in de zomermaanden? Dan weet je je aandeel in SWW ook.

Ik heb hier in een huis van nu 165 (wordt 180) met vloerverwarmingbeneden en fancoils/vloerverwarming boven en ben nu wel blij met den 105/6A. Begin januari draaide de WP 24u/dag, lekker op een laag pitje en de laatste weken smorgens een uurtje of 2 en mocht de zon weg blijven einde smiddags ook weer uurtje of 2 en het huis is de hele dag op temperatuur met de vloer op de tijden dat je thuis bent ook lekker warm.
De stroom verdelen over 3 fases is ook een grote +, als je zoals hier ook nog electrisch rijd en de ovens vaak aan staan is de scheve belasting op 1 fase niet handig.

Ik heb de installatie ism met een algemeen bouwbedrijf gedaan en echt KISS gehouden, dus geen electrische module van 1600 (met te klein expansievat) of doorstroomverwarmer van 600. De kachel kan het beneden wel warm stoken en ik heb nog wel een paar straalkacheltjes.
We gebruiken niet heel veel warm water met zijn vieren, maar ik kan me voorstellen dat dit in de toekomst nog wel toeneemt. We hebben geen bad. Op dit moment gebruiken we in de zomermaanden ongeveer 20 m3 gas. Dat zou dus 250 m3 per jaar zijn voor warm water. In de keuken hebben we een quooker voor het warm water en we koken op inductie. Om op de toekomst voorbereid te zijn (met vier of zes personen dagelijks douchen) zitten we wel aan een 300l boiler te denken.

We hebben wel al een drie fase aansluiting, en ik weet niet goed hoe de zware apparaten verdeeld zijn. Kan het tot problemen leiden wanneer veel op dezelfde fase zit?
Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:39:
Speelt formaat nog een rol? De 75/6 is een flink stuk groter (hoger) dan de 55/6 die ik al fors vind.. Misschien is dat nog van belang voor je.
Formaat is nog wel een goeie. Voor ons speelt het gelukkig geen rol, we hebben een plat dak met veel ruimte en het dak is grotendeels uit het zicht.

[ Voor 3% gewijzigd door UserJ op 20-02-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
UserJ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:56:
[...]

We hebben wel al een drie fase aansluiting, en ik weet niet goed hoe de zware apparaten verdeeld zijn. Kan het tot problemen leiden wanneer veel op dezelfde fase zit?
Ik heb de meterkast hier zelf vervangen en de grote constante enkelfase verbruikers verdeeld over de 3 fases om overbelasting van de 3x25A hoofdaansluiting te voorkomen. 3x35A probeer ik zo lang mogelijk uit te stellen want dat kost iets van 60 euro per maand vastrecht meer.

De keuken heb ik hier met de verbouwing ook expres van de warmwater afgekoppeld, laat die quooker het maar lekker oplossen en de WP alleen voor CV en badkamerwater in te zetten.

De warmtepomp pruttelt op minimaal vermogen rond de 1kW en gaat bij boilerlading 30-40 minuiten richting de 3kw, dat is verdeeld over 3 fases dan 350/100W. Op 1 fase wordt 3kW icm met een wasmachine van 2.2kW al krap op een 3x25A (5.7kW/fase) aansluiting, met een oven van 3.6kW zit je wel in het rode gebied. Nu knalt een hoofdzekering er niet zomaar uit maar 20% overbelasting moet je naar mijn idee geen half uur vol gaan houden.

Als je dan ook nog een auto op wil laden dan is er niks meer over.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@maarten_NL gelukkig zal een wasmachine ook geen half uur lang 2 kW trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
busscherski schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:32:
@maarten_NL gelukkig zal een wasmachine ook geen half uur lang 2 kW trekken.
Nee klopt maar je brood is na 20 min nog niet gaar, of je moet je beperken tot afbak kampioentjes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
maarten_NL schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:43:
[...]

Nee klopt maar je brood is na 20 min nog niet gaar, of je moet je beperken tot afbak kampioentjes ;)
Je oven gaat doorgaans de eerste 5 a 7 minuten op volle kracht. Zodra die op temperatuur is pendelt ie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
Link123 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 07:32:
Ik heb bij de installateur gevraagd om een onderhoudscontract op de WP. ik heb een arotherm 105 en daar rekenen ze dan 247 p jr voor. Vlgs hun is dat de prijs die Vaillant rekent. Ik schrik hier nogal van. Is dit herkenbaar en realistisch vraag ik me af?
Heb nog niks afgesloten trouwens. Vraag me ook af of t nodig is.
Ik zit dit jaar op 250p/j voor comfortGARANT (ook materiaal inclusief). Dat is de prijs voor wp onder de 10 kW. Het is een beetje zonde om nu op te zeggen want ze doen maar een onderhoudsbeurt per twee jaar, dus ik denk dat ik hem nog even door laat lopen en dan na de onderhoud ga opzeggen. Loopt echt flink in de kosten dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KryAK-XsB8giEFYzgWvUp_0yuzg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/37ctb49mNwgvrxlUsDUwmVlt.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door ben2513 op 21-02-2024 09:53 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UserJ
maarten_NL schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:49:
[...]

Ik heb de meterkast hier zelf vervangen en de grote constante enkelfase verbruikers verdeeld over de 3 fases om overbelasting van de 3x25A hoofdaansluiting te voorkomen. 3x35A probeer ik zo lang mogelijk uit te stellen want dat kost iets van 60 euro per maand vastrecht meer.

De keuken heb ik hier met de verbouwing ook expres van de warmwater afgekoppeld, laat die quooker het maar lekker oplossen en de WP alleen voor CV en badkamerwater in te zetten.

De warmtepomp pruttelt op minimaal vermogen rond de 1kW en gaat bij boilerlading 30-40 minuiten richting de 3kw, dat is verdeeld over 3 fases dan 350/100W. Op 1 fase wordt 3kW icm met een wasmachine van 2.2kW al krap op een 3x25A (5.7kW/fase) aansluiting, met een oven van 3.6kW zit je wel in het rode gebied. Nu knalt een hoofdzekering er niet zomaar uit maar 20% overbelasting moet je naar mijn idee geen half uur vol gaan houden.

Als je dan ook nog een auto op wil laden dan is er niks meer over.
Als ik kijk naar verschillende fabrikanten van warmtepompen, hebben die volgens mij allemaal een 230V aansluiting bij warmtepompen tot 8 KWh. Ik verwacht dat merendeel van de warmtepompen in NL daarmee ook via 1 fase zal lopen, of zeg ik dan iets geks?

Hebben jullie ervaring ermee, of horen jullie op het forum, dat het vaak fout gaat wanneer een warmtepomp op 1 groep zit en daarmee via 1 fase loopt? Moet ik hier rekening mee houden bij de aanschaf, of een electricien / installateur een specifieke opdracht mee geven om risico’s te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:44
UserJ schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:15:
Als ik kijk naar verschillende fabrikanten van warmtepompen, hebben die volgens mij allemaal een 230V aansluiting bij warmtepompen tot 8 KkWh. Ik verwacht dat merendeel van de warmtepompen in NL daarmee ook via 1 fase zal lopen, of zeg ik dan iets geks?
Nee. Maar er is een positieve uitzondering. Mitsubishi verkoopt de PUHZ-SW75YAA en de opvolgers daarvan in de PUD en PUZ reeks. Die zijn (ca) 8 kW, en draaien mooi op drie fasen. Dat is handig voor de faseverdeling in je woning.

Maar de meerderheid onder de 8 kW hangt inderdaad aan 1 fase. En dat kan ook prima. Enig nadeel is als je ooit (snel en bij strenge kou) een elektrische auto wilt opladen en de warmtepomp één fase met continu 1.5 à 2 kW belast, dan gaat je EV-lader van 11 kW terug van 3x16 naar 3x 9 Ampere.
Hebben jullie ervaring ermee, of horen jullie op het forum, dat het vaak fout gaat wanneer een warmtepomp op 1 groep zit en daarmee via 1 fase loopt? Moet ik hier rekening mee houden bij de aanschaf, of een electricien / installateur een specifieke opdracht mee geven om risico’s te voorkomen?
Je moet met een enkel fase WP extra aandacht aan de faseverdeling besteden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:26
Heeft er iemand hier toevallig ervaring met een Vailant warmtepomp opgehangen aan een gevel?

Ik heb sinds enkele weken een 55/5 aan de gevel hangen, helaas met behoorlijk geluidshinder in huis. Buiten is die echt zo stil als het maar kan, maar binnen hoor ik een constante bron (als de warmtepomp draait) en we voelen ook regelmatig getril als we in bed liggen.

De warmtepomp en beugel voel ik ook behoorlijk trillen. Ook de koelleiding (split unit) voel ik in huis heel lichtjes trillen.

Ik heb wat foto's gemaakt van hoe deze nu opgehangen is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3uW7SKl5a-ZsFa8TbEVZTklJvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fuz3iO5c7fqkTO9V1UitB19a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LX2WJ4w0xoTUkXMd0iRwEDUI1Xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XimW70b3slCitv36atqRSOI9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4kuwDvLMuRpVW0oS0aW_dU-EPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HsrgrBRJcaVMBwQ31qllKQq3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnedbZvRXBgB7gBhJGorYD_Kx-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNfPtm2yYV6aqKQYR1yldOmN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-zHUbAtaU6HnzgzYanXp3ubaNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhbayzI39rdsLo1Ch8uFTLZq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPW-y3zZRmhhC4UCvSzlfBG4lrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8K15L6zMWTSuPN8CYG6M5k6y.jpg?f=fotoalbum_large

Wat me opvalt is dat er geen rubbers zitten tussen de beugel en muur, geen idee of dat normaal is.
Voor de rest zie ik geen gekke dingen. Zou het plaatsen van veren hier nog kunnen helpen?

Onder de airco, die ernaast hangen, moeten ook nog andere dempers. Die hebben we alleen overdag en dan specifiek voor de werkkamer aan, dus daar is de overlast minder erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco_Bu
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-08 14:47

Marco_Bu

Hybride AroTHERM plus 55/6

Er is in deze draad hier wel over gesproken.
Als ik mij goed herinner waren dit veren waar de warmtepomp op bevestigd wordt, ipv jouw huidige rubber pootjes.

Geen rubber tussen beugel en muur is normaal inderdaad, hoewel er ook anti resoneer pluggen bestaan.

https://tweakers.net/i/HT...6opUL1rK.png?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door Marco_Bu op 21-02-2024 18:20 ]

Vaillant AroTHERM plus 55/6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:47
@helpme Er is hierover een heel topic: trillingen warmtepomp dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@helpme
Die muurbeugel ziet er wel goed uit er horen geen rubbers tegen de muur. Dat is de originele muurbeugel van Vaillant.
Stalen veren op een muurbeugel raad ik niet aan. Omdat je de basis niet kunt verbreden (zoals in dat topic) gaat de unit veel heen en weer in de wind. Wel bestaan er slappere rubbers.

Wat gebeurt er met het geluid als de koudemiddelleidingen aan de muur worden vastgezet? Dat lijkt me er sowieso wel bij horen. Of in een leidinggoot.
Als er geen leidinggoot komt dan wel even wat pcv tape er omheen doen. Zoals bij die airco wel gebeurt is. Anders blijft die isolatie geen 15 jaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Gezien de zwaarte van mijn pomp (220kg) en ook rekening houdend met de carport draagvermogen heb ik een dubbele H frame bedacht en geplaatst. Deze frame is van RVS. Ook wil ik wat geluidtrillingen door de muur voorkomen.

Aanvankelijk wilde ik 4 poten van de pomp zelf voorzien van een RVS veervoet. Het beweegt zo gevoelig. Dus eruitgehaald en vervangen door een rubberen matje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rDZN90f1bswQIZK9fOn23ga0zc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxnMGcPMaBBPTPsmPDR0HdWF.jpg?f=fotoalbum_large

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wadaenator
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 31-08 17:03
helpme schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:03:
Heeft er iemand hier toevallig ervaring met een Vailant warmtepomp opgehangen aan een gevel?

Ik heb sinds enkele weken een 55/5 aan de gevel hangen, helaas met behoorlijk geluidshinder in huis. Buiten is die echt zo stil als het maar kan, maar binnen hoor ik een constante bron (als de warmtepomp draait) en we voelen ook regelmatig getril als we in bed liggen.

De warmtepomp en beugel voel ik ook behoorlijk trillen. Ook de koelleiding (split unit) voel ik in huis heel lichtjes trillen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat me opvalt is dat er geen rubbers zitten tussen de beugel en muur, geen idee of dat normaal is.
Voor de rest zie ik geen gekke dingen. Zou het plaatsen van veren hier nog kunnen helpen?

Onder de airco, die ernaast hangen, moeten ook nog andere dempers. Die hebben we alleen overdag en dan specifiek voor de werkkamer aan, dus daar is de overlast minder erg.
Overweging om flex buis te gebruiken naar de buitenunit toe, scheelt overdracht (bij mij geen trillingen hoorbaar binnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
wadaenator schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:51:
[...]

Overweging om flex buis te gebruiken naar de buitenunit toe, scheelt overdracht (bij mij geen trillingen hoorbaar binnen)
Nee dat kan niet. Hij heeft een split, dat kun je zien aan /5.

De koudemiddelleiding is overigens veel flexibeler dan een dikke meerlagenbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:35
helpme schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:03:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarom zet je 'm niet op je plat dak op rubberen balken en met wat ballast onder? Je leidingen zijn lang genoeg...

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:26
roofburner schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:58:
[...]

Waarom zet je 'm niet op je plat dak op rubberen balken en met wat ballast onder? Je leidingen zijn lang genoeg...
Het plat dak is een houten constructie, vandaar dat we gekozen hebben voor de muurbeugel. Dat i.c.m. het later makkelijk kunnen vervangen van het dakleer.

Volgende week komt de installateur en Vaillant langs om naar de geluidsproblemen te kijken (horen? :) )

Ik zal dezelfde vraag eens stellen in het eerder genoemde topic. Dacht stel hem hier eerst omdat het een Vaillant betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eriko
Dakleer vervangen doe je om 25 jaar. De irritante geluid krijg je dagelijks. Aan ieder een keus.

• busscherski
Eriko schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:39:
Dakleer vervangen doe je om 25 jaar. De irritante geluid krijg je dagelijks. Aan ieder een keus.
Een houten dak is qua geluid juist slechter dan een gemetselde muur met muurbeugel.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:27

silverball

De wagen voor moderne mensen

wadaenator schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:51:
[...]

En die heb je gewoon ingepakt met armaflex o.i.d.?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• UserJ
Ik heb nog twee aanvullende vragen over een Arotherm 75/6:

- kan iemand een installateur aanbevelen in de regio Den Haag?
- wat is een goede richtprijs voor een offerte van de Arotherm plus 75/6 + een boiler van 300 liter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@UserJ
Je kunt het proberen op deze manier https://www.vaillant.nl/c...llateur/?address=den+haag maar dan vind je ook veel installateurs die alleen CV ketels installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wadaenator
busscherski schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:10:
[...]

Nee dat kan niet. Hij heeft een split, dat kun je zien aan /5.

De koudemiddelleiding is overigens veel flexibeler dan een dikke meerlagenbuis.
Nokink o.a. verkoopt rvs flex koelleiding, dit haalt alle trilling-transfers weg. Bij mijn buren is dit niet gedaan, brom door zijn en mijn huis (helaas)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LmtMBsEG4YBu_OMwaiohabYHmQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dPzRGw5Cc8ttsPOKJTLrcSJI.jpg?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wadaenator
silverball schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:36:
[...]

En die heb je gewoon ingepakt met armaflex o.i.d.?
Alles met armaflex en daaromheen pvc buis (ivm uv slijtage over de jaren heen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/811g1t6Z1ALiLYybZOd4xwJEOI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTJMDRvQEEHZFCRcziREfoT7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:27

silverball

De wagen voor moderne mensen

wadaenator schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:51:
[...]

[Afbeelding]
Das netjes zeg, ga ik ook doen d:)b

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:49
Proton_ schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:34:

@headhunter1985 een parallel buffervat maakt efficiënt inregelen moeilijker.
Zeker als je afgifte gaat knijpen en waterzijdig inregelen niet is gebeurd "omdat dat met zoneregeling toch nageregeld wordt".
Inregelen begint met
* Huidige instellingen opschrijven
* Alles open zetten
* Temperatuur meten aan de 4 poorten van de buffer. Aanvoer moet binnen een graad én retour moet binnen een graad van elkaar zitten.
Meetapparatuur heb ik nog niet. Ga hiervoor na de komende vakantie kijken.

Maar met de handen voel ik dat er een significant verschil zit in de temperaturen. Waarbij tussen aanvoer van WP en aanvoer naar verdeler verschil minder groot is dan bij de retour.

alles open zetten? Je bedoeld hiermee de zoneregeling sturing eraf halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-08 21:59
ik ontving vandaag ook een offerte van een installateur voor de Arotherm plus 7.5kw 75/6 230V
€ 5.247 excl. btw
Op internet te vinden voor €5000,- incl.btw
Arbeid €2.114 excl. btw
Materiaal leidingwerk (warmtepomp komt bijna tegen de gevel aan en leiding(en) moet 4 meter omhoog €1198

Ik begrijp het niet meer....of ben ik niet van deze tijd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:10
Sonja12s schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:11:
ik ontving vandaag ook een offerte van een installateur voor de Arotherm plus 7.5kw 75/6 230V
€ 5.247 excl. btw
Arbeid €2.114 excl. btw
Materiaal leidingwerk (warmtepomp komt bijna tegen de gevel aan en leiding(en) moet 4 meter omhoog €1198

Wat begrijp je niet meer? Tuurlijk het zou goedkoper kunnen maar ik vind de prijs niet eens extreem hoog

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:26
Sonja12s schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:11:
€ 5.247 excl. btw
Arbeid €2.114 excl. btw

Geen unitower (sww vat) erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-04 20:42
vandaag de leidingen gehaald en alvast wat pers koppelingen, nou heb ik een uitdaging bij het gedeelte wat door de meterkast moet gaan. hier moet ik met een bocht om de valpijp van de riolering met de aan en afvoer.
Dit gaat niet lukken denk ik met de meerlaags buis Uponor 32mm. Nou lijkt mij de oplossing te zijn om hier een stuk flexibele leiding van RVS te gebruiken. Nou moeten de leidingen diffuus dicht zijn en de meeste flex leidingen zijn dat niet geheel of staat niet vermeld. Valliant gebruikt zelf ook deze flex leidingen voor de wartepompen en boilers aan te sluiten. Zijn deze leidingen van Valliand dan 100% diffuus dicht of is het toch niet echt zo`n probleem als deze niet 100% dicht zijn?
Nou ben ik in dit topic van bijna 500 pagina`s wel deze flex leidingen tegen gekomen en ik dacht ook via een duitse website dat deze besteld waren. Wie heeft ervaring met deze flex leidingen en kan mij helpen aan websites eventueel? Ik vind dit topic geweldig maar even 500 pagina`s weer doorspitten pfffff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
jellybrah schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:19:
[...]

Geen unitower (sww vat) erbij?
Een buffervat 45 liter van €570 excl.btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
hood schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:33:
[...]

Wat begrijp je niet meer? Tuurlijk het zou goedkoper kunnen maar ik vind de prijs niet eens extreem hoog
De Wp is dus €6.350 incl. Internet te koop bij diverse zaken €5000,-
De installateur koopt in lager dan cons.prijs. Levert hem dus minimaal 1.350 zonder het inkoopvoordeel
Daarnaast het arbeidsloon. Dit is een eenvoudig te installeren set. Waarom verdient iemand ruim 2000 per dag
Materiaalkosten? 4 meter leiding?

Komt mij over als de consument de zakken leeg trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Sonja12s schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:28:
[...]

De installateur koopt in lager dan cons.prijs. Levert hem dus minimaal 1.350 zonder het inkoopvoordeel
Daarnaast het arbeidsloon. Dit is een eenvoudig te installeren set. Waarom verdient iemand ruim 2000 per dag

d:)b Welkom in de wondere wereld van voor een normale prijs een WP plaatsen. Is nog niets. Mijn duurste offerte was 23 mille voor WP met boiler. Was wel in goud uitgevoerd. _O-

NB: je kan een internet dozenschuiver natuurlijk niet 1 op 1 vergelijken met een installateur.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 23-02-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:10
Sonja12s schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:28:
[...]

De prijs van de WP is hoog, dat ben ik met je eens. Maar de arbeidsloon en het materiaal vind ik niet buitensporig. Je moet je bedenken dat het bedrijf ook het risico draagt als het niet lukt zoals hij van te voren bedacht heeft.

Je zou kunnen voorstellen om zelf de WP te bestellen omdat je dat zelf goedkoper kan en hen op uur basis te laten werken, kleine kans dat ze daarin mee gaan maar je kan het proberen.

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wadaenator
Oxistop of oxitight, rvs ommanteld kun je bij veel leveranciers krijgen. Rvs met zwarte draad of blauwe draad, in alle lengtes. Voorbeeld: https://fixaflex.com/be/p...iedichte-aansluitslangen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
headhunter1985 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:03:
[...]

Meetapparatuur heb ik nog niet. Ga hiervoor na de komende vakantie kijken.

Maar met de handen voel ik dat er een significant verschil zit in de temperaturen. Waarbij tussen aanvoer van WP en aanvoer naar verdeler verschil minder groot is dan bij de retour.

alles open zetten? Je bedoeld hiermee de zoneregeling sturing eraf halen?
Een handig stuk gereedschap hiervoor is een pistool IR-thermometer van €10 en een rol PVC tape (IR meet onjuiste temperatuur op glimmende oppervlakten). Je krijgt er geen exacte waarden uit maar voor ondering vergelijken is het prima, plak een tapeje en duw de meetopening ertegenaan. De tape zorgt vervolgens dat je consequent op dezelfde plek meet en je kunt zelfs met een marker er op schrijven.

Als de retour aan afgiftezijde voelbaar kouder is, dan heb je minder debiet aan de afgiftekant dan aan de warmtepompkant. Dat is wat ik verwacht met zoneregeling waarbij de helft dicht staat. Dus inderdaad voor het inregelen alle servo's er (tijdelijk) af, de afgiftepomp voluit etc.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Sonja12s schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:21:
[...]

Een buffervat 45 liter van €570 excl.btw
Hij rekent gewoon de advies prijzen vanuit de fabrikant, prijzen zijn in dat opzicht niet zomaar uit de lucht gegrepen.

Buffervat is 9-10 keer niet nodig.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MotorBeast schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:36:
[...]

d:)b Welkom in de wondere wereld van voor een normale prijs een WP plaatsen. Is nog niets. Mijn duurste offerte was 23 mille voor WP met boiler. Was wel in goud uitgevoerd. _O-

NB: je kan een internet dozenschuiver natuurlijk niet 1 op 1 vergelijken met een installateur.
Iemand schijnt ooit een offerte voor 35.000 te hebben geaccepteerd op Tweakers. Was op de frontpage, bericht over warmtepompen.

Zulke klanten wilt iedereen :P

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
DutchWing schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:28:
[...]

Iemand schijnt ooit een offerte voor 35.000 te hebben geaccepteerd op Tweakers. Was op de frontpage, bericht over warmtepompen.

Zulke klanten wilt iedereen :P
Dan ben ik een slechte. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-04 20:42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:22
Heb je al een installateur en een keuze wat je laat installeren?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
Zie deze prijzen dan eens......
https://www.va-shop.be/c-3902892/warmtepompen-lucht-water/

Iemand ervaring met deze site?

[ Voor 15% gewijzigd door Sonja12s op 24-02-2024 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:09
wadaenator schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:51:
[...]

[Afbeelding]
Kijk wat uniek dit.
Daar hou ik nou van zulke foto’s

Gebruikte je RVS ribbelslang waar je zelf een connector aan zet met die halve maantjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

wadaenator schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:47:
[...]

Nokink o.a. verkoopt rvs flex koelleiding, dit haalt alle trilling-transfers weg. Bij mijn buren is dit niet gedaan, brom door zijn en mijn huis (helaas)[Afbeelding]
Daar valt dan toch iets aan te doen?
Aanbellen, hè buurman ik ervaar overlast van je warmtepomp door resonantie… Ik heb hier de oplossing, samen even monteren? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:20
Daar komt mijn vwl75/6 ook vandaan. Geen klachten gehad en alles werdt netjes geleverd. Geen idee of de garantieafhandeling ook goed is, nog geen gebruik van hoeven maken ;) Let wel, dit zijn toestellen zonder koelfunctie. Hiervoor moet je nog een extra connector kopen van een paar tientjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
DutchWing schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:23:
[...]

Aanbellen, hè buurman ik ervaar overlast van je warmtepomp door resonantie… Ik heb hier de oplossing, samen even monteren? :)
Het is wel een flinke ingreep in het koudemiddelcircuit. Die je alleen uit mag voeren als je STEK gecertificeerd bent.
Je moet onder andere opnieuw afpersen met stikstof en vacuumeren. Mogelijk extra R410a toevoegen omdat de leiding nu langer is.
Ik weet niet of je die slangen mag hardsolderen, anders moet je met MaxiPro perskoppelingen aan de slag. (perstang en persbekken)
Kleine kans dat jij of je buurman de certificering en gereedschappen heeft.

Los daarvan hoeft dit de oplossing niet te zijn. En het dicht nooit beter af dan de oude situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Dan moet je ook niet klagen over installatiekosten want dat mag je bij deze site volgens mij zelf uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
snameroc schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:23:
[...]

Heb je al een installateur en een keuze wat je laat installeren?
Waarschijnlijk een mono met los RVS boilervat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

busscherski schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:35:
[...]

Het is wel een flinke ingreep in het koudemiddelcircuit. Die je alleen uit mag voeren als je STEK gecertificeerd bent.
Je moet onder andere opnieuw afpersen met stikstof en vacuumeren. Mogelijk extra R410a toevoegen omdat de leiding nu langer is.
Ik weet niet of je die slangen mag hardsolderen, anders moet je met MaxiPro perskoppelingen aan de slag. (perstang en persbekken)
Kleine kans dat jij of je buurman de certificering en gereedschappen heeft.

Los daarvan hoeft dit de oplossing niet te zijn. En het dicht nooit beter af dan de oude situatie.
Stek = F-Gassen tegenwoordig, maar je hebt helemaal gelijk!

Maar ik dacht dat het ging om een monoblock opstelling, niks gezegd dan ;)

Flexibele slangen zou ik nooit toepassen bij split. Overigens hadden me ouders zo’n airco met snelkoppelingen van de bouwmarkt, ding heeft het toch 12+ jaar volgehouden. Maar bijvoorbeeld projecten van Factory Zero weer enorm veel ellende.

Kwestie is de leiding ook in goede beugels te monteren, zodoende het geheel trillingvrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wadaenator
Technician- schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:00:
[...]

Kijk wat uniek dit.
Daar hou ik nou van zulke foto’s

Gebruikte je RVS ribbelslang waar je zelf een connector aan zet met die halve maantjes?
Nee, op lengte besteld met moeren aan beide kanten (DN32)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wadaenator
DutchWing schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:23:
[...]

Zeker wat aan te doen, maar buurman is nogal gehecht aan zijn installateurs die wat anders adviseren…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-09 12:54
Goedemorgen

Onze Arotherm 75/6 plus draait hier nu ruim één jaar naar volle tevredenheid. Heerlijk behagelijk en een forse besparing in verbruik t.o.v. gas.

MAAR....

Er zit al die tijd een vermeldde hoge resonantie in het leidingwerk die ik er maar niet uit geregeld krijg.

De leidingen tot aan de vloerverwarming verdeler zijn 28mm. De buizen van de buitenunit naar binnen 32mm. Alle groepen staan maximaal open. Het leidingwerk naar de oude radiatoren is 18/16mm.

Bij alles is de flow aan te passen en ook qua instelling op de binnen unit heb ik hier al mee geëxperimenteerd. Alle buizen hangen aan met rubber gevoerde beugels maar die zitten vervolgens wel in de balken geschroefd. Je voelt wel continue een lichte trilling in het leidingwerk vanaf de buitenunit.

Ben ik de enige met zo'n vervelend hoge brom/fluittoon? Wie weet de gouden oplossing? Moet ik hier mee leren leven?

Zoals gezegd, het systeem draait als een zonnetje maar dit irriteert wel enigszins.

Stooklijn; 0,2
T-min; 22
T-max; 32
Binnen compensatie; Actief
Flow op binnenuit; 1400 l/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-08 07:02
Dag Arotherm bezitters,

Ik heb al enorm veel info gevonden in alle topics op Tweakers, mijn dank voor wat iedereen deelt. Voor mijn toekomstige setup zit ik toch nog met een paar vraagjes. Hopelijk is er iemand die zin heeft om zich over onderstaande situatie te buigen en advies te geven.

Woning uit 1905. Gasverbruik niet meer relevant ivm totale renovatie. Alles binnen gestript tot de buitenmuur. Alles op en top geïsoleerd van binnen weer opgebouwd.
Wanden 140mm PIR (geen spouw)
Vloeren 200mm PIR
Dak 140mm PIR
Glas HR++ en deels HR+++. Beperkte oppervlaktes.
Vloerverwarming overal, begane grond 20mm hoh 10cm, 80m max groepen. Constructievloer is eindvloer 20cm beton, gevlinderd. Verdiepingen 14mm hoh 10cm, droogbouw, houten vloer.
Overal WTW (begane grond en verdiepingen gesplitst)

Het huis bestaat uit:
Linker deel met begane grond 60m2 (21gr) en verdieping 60m2 (18gr).
Hoofdwoning begane grond 120m2 (21gr) en verdieping 100m2 (18gr) en 80m2 (18gr).
Gastenverblijf begane grond 70m2 (21gr).

Hoofdwoning begane grond krijgt een houtkachel voor sfeer of eventueel als nood in de winter.

3 badkamers voor 6 mensen vanuit 1 boiler.

20kw aan zonnepanelen. Aansturing eebus warmtepomp.

Ik kom uit rond de 12kw aan warmtevraag volgens berekeningen. 490m2 vloerverwarming. 70% van het huis verwarmt.

Nu zit de technische ruimte aan de voorkant van het huis en ik wil graag de warmtepompen aan de voorkant van de woning. Gecheckt en is vergunningsvrij (1m hoog max, 2m2 max).

Ik heb zelf de volgende opstelling bedacht:
2x 75/6 plus (niet in cascade)
1x Meh 97/6
1x Unistor 300L
1x VWZ AI
2x VRC720
2x expansievat
2x inregelventiel
2x Avdo (is deze eigenlijk wel nodig als de vvw altijd open staat) hij staat namelijk altijd op de tekeningen van Vaillant.
Geen buffervat

Ik wil 1 wp via 97/6 op de verdelers van het linkerdeel en gastenverblijf zetten. Gastenverblijf wil ik kunnen afsluiten met 24v afsluitklep en aan/uit thermostaat. Deze wp verwarmt dan ook de boiler en dus 190m2 vvw.

Andere wp direct op verdelers van de hoofdwoning. Deze verwarmt dus 300m2 vvw.

Voordeel van deze setup is geen pompgroepen en een mooie constante flow over het hele systeem. Wat volgens mij een lage aanvoer mogelijk moet maken.

Ik wil ook alles koelen. Volgens mijn snelle berekening moet dat kunnen zonder buffervaten en rekening houdend met het minimale vermogen van de warmtepompen. Mee eens? Ik twijfel nog over 2x Vaillant multisplit met 8 binnenunits. Maar ik hoop eigenlijk dat ik met overal vvw de boel redelijk koel (23gr) kan houden in de zomer.

Wat zijn jullie gedachtes? Grotere Unistor? Twee keer een 55/6 ipv de 75/6? Of is 2x 75/6 te krap? Of toch alles als cascade en dan pompgroepen en buffervat? Of toch de mogelijkheid zoeken van 1x een 125/6 (moeilijker plaatsen en lange grondleiding) of 1x een 75/6 en airco’s installeren om bij te verwarmen tijdens een strenge winter? Toch buffervaten? Kan ik 490m2 van voldoende flow voorzien vanuit de cv pompen in de warmtepompen?

Dingen die ik al onderzocht heb en eigenlijk niet wil in het systeem; Arostor, ik hoor veel storing en schade verhalen. Ook wil ik zo min mogelijk onderhoud en slijtage elementen in het systeem. Fancoils, ivm het moeilijk inregelen van het hele systeem, flow problemen bij aan en uit, Dt problemen bij doorstromen of overhevelen van Ta naar Tr. Niet met vvw koeling te combineren Ta van 7 & 18gr.

Het is een heel verhaal, hopelijk is het wel duidelijk uiteengezet. Bedankt voor jullie moeite en tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Middenberm
Als de buitenunit al met bijvoorbeeld een stukje geribbelde buis vast zit kun je een proberen om de flow 10 of 20% te verlagen dmv max delta p te verlagen. Op de binnenunit.
Kijk eerst welke flow je nu haalt tijdens cv bedrijf. Vervolgens max delta p verlagen van 900 naar 200 Pa. En controleren wat de flow nu is, als de flow te laag is max delta p ietsje verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsweb1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-09 19:50
Misschien verkeerde topic.

Ik heb een rijtjeswoning uit 1983 zonnepanelen, genoeg ruimte in tuin met vloer en spouwnaisolatie. 20k beschikbaar voor warmtepomp.
All electric,

Meerdere offertes opgevraagd, offerte geaccepteerd en als er dan gekeken moet worden naar hoe leidingen lopen. Krijg ik overal te horen niet mogelijk.
Dan kijken ze naar split unit, niet mogelijk
UIteindelijke advies hybride blokje onder de CV.

WTF
Het lijkt wel of bedrijven alleen makkelijke opdrachten willen.

Zijn er andere mensen die deze ervaring hebben ?

Ik begin langzaam klaar mee te zijn en wil denk ik voor airco gaan om woonkamer bij te vewarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Middenberm klinkt als iets in de 28mm dat niet goed ontbraamd is? Zit daar een nieuw stuk tussen?
Als het knelkoppelingen zijn kun je ze loshalen en de buis inspecteren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
MotorBeast schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:08:
[...]

Dan moet je ook niet klagen over installatiekosten want dat mag je bij deze site volgens mij zelf uitzoeken.
Niet klagen?? De beste man installeert in 1 dag......Mag ik effe vangen? €2.550,-
X 3 stuks in de week = per maand €30.000,-
Wie is er nou ..........??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@heszol klinkt als een doordacht maar wel wild plan.
Heb je zonder gastenverblijf voldoende inhoud over?
Ik denk dat bij twee warmtepompen je ook twee VWZ AI Plus nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
Proton_ schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:30:
Bedankt voor je reactie! Het is inderdaad een wild plan, maar het is ook een beetje een aparte situatie. Het gastenverblijf moet bij koelen ook meedoen ja, klopt. Bij verwarmen hoeft het (volgens mij) niet persé. 100m2x40wm2=4kw. Laagste modulatie bereik is 3kw.

Eén aansturing zit al in de Meh 97/6, zoals ik het begrijp.

Groet Hessel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@heszol ah natuurlijk, de MEH heeft ook een VWZ.
Ik bedoelde met 'inhoud' de waterzijdige inhoud van het afgiftesysteem, benodigd voor defrosts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco_Bu
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-08 14:47

Marco_Bu

Hybride AroTHERM plus 55/6

Sonja12s schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:25:
[...]

Niet klagen?? De beste man installeert in 1 dag......Mag ik effe vangen? €2.550,-
X 3 stuks in de week = per maand €30.000,-
Wie is er nou ..........??
Het blijft lastig in te schatten of het een goudzoeker is of niet.

Als het allemaal meezit zou zo’n installatie in 1 dag zeker wel mogelijk kunnen zijn.
Punt is, vermoed ik, dat de beste man rekening houdt met tegenvallers.
Hier was de raming b.v. 1,5 dag 2 man. Maar door tegenvallers (toch moeilijker bereikbare plaats waar e.e.a. geinstalleerd moest worden) werd dit uiteindelijk het dubbele qua tijd.
Het blijft tenslotte een aangenomen klus.

Prijs is zeerzeker een heel belangrijk punt om in de overweging mee te nemen. Maar ook zaken als goede communicatie, de kwaliteit van installeren en service achteraf zijn wat mij betreft ook zaken die je mee moet nemen.

Als het op diensten aankomt is het tenslotte altijd; pay peanuts get monkeys.

In the end moet je er een goed gevoel bij hebben voordat je met een installateur in zee gaat, en dan alsnog is het afwachten of het resultaat overeenkomt met wat je afspreekt.

Succes met je keuze!

Vaillant AroTHERM plus 55/6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
Proton_ schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:38:
@heszol ah natuurlijk, de MEH heeft ook een VWZ.
Ik bedoelde met 'inhoud' de waterzijdige inhoud van het afgiftesysteem, benodigd voor defrosts.
Volgens mij wel, minimale waterinhoud voor de 75/6 is 55L. Linkerdeel is 100m2x1,75L=175L (zonder gastenverblijf). En het is 20cm beton, dus verwacht dat daar wel voldoende warmte in zit om de temperatuur schommeling op te vangen. Of zie ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:48
heszol schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:34:

Het is een heel verhaal, hopelijk is het wel duidelijk uiteengezet. Bedankt voor jullie moeite en tijd!
Klinkt als een schitterend project.

Qua isolatie denk ik dat je het met twee 55/6 wel warm krijgt met de genoemde isolatie.

Voor wat betreft je SWW en koeling; heb je goed nagedacht over het gebruik? Is dit 1 groot gezin met drie badkamers of ga je de woning in de toekomst splitsen? Ik zou alles zo inrichten dat het makkelijk te splitsen is indien nodig. Ook voor he balansventilatie zou ik daar rekening mee houden.

SWW: Voor het gastenverblijf zou ik bijvoorbeeld een gewoon boilertje neerhangen die je meestal niet aanzet, of doorstroomverwarmer als je je gasten ongelimiteerde hoeveelheden douchwater wilt aanbieden. Scheelt heel veel stilstandsverlies. Zijn douche WTWs een optie in de badkamers?

Koelen: het klinkt als een huis dat niet snel opwarmt maar mogelijk zijn er wel plekken die juist erg warm worden. Je kan sowieso prima koelen met de 75/6 als je leidingen allemaal kunststof zijn maar je moet denk ik wel rekening houden dat je binnentemperatuur slechts een aantal graden minder wordt tov van niet koelen (is vaak nog steeds heel aangenaam). Continu en stabiel 23 graden bij 40 graden buitentemp ga je denk ik niet redden. Zijn er ruimtes die kritisch zijn? Bijvoorbeeld een slaapkamer op het westen met toch veel instraling waar geen zonwering kan? Dan kan een airco toepassen de oplossing zijn.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wadaenator
Proton_ schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:30:
Kun je de buitenleiding beschrijven (materiaal, lengte,hoeveel bochten, etc.) en foto van beugelmethode?
Flex buis in armaflex vs uponor verschilt heel veel (ik heb een 125/6 met flex, 55/6 met uponor) dus kan goed vergelijken mbt trillingen/brom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:25
heszol schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:34:

Voordeel van deze setup is geen pompgroepen en een
Wat zijn jullie gedachtes? Grotere Unistor? Twee keer een 55/6 ipv de 75/6? Of is 2x 75/6 te krap? Of toch alles als cascade en dan pompgroepen en buffervat? Of toch de mogelijkheid zoeken van 1x een 125/6 (moeilijker plaatsen en lange grondleiding) of 1x een 75/6 en airco’s installeren om bij te verwarmen tijdens een strenge winter? Toch buffervaten? Kan ik 490m2 van voldoende flow voorzien vanuit de cv pompen in de warmtepompen?
Cascade kan ook prima zonder pompgroep en buffervat. Gezien de afgifte goed op orde is kan je ook prima af met 1x een 125/6. Minimale vermogen kan hij zeker wel kwijt met deze grote opervlaktes.

Als je geen behoefte hebt aan naregelen zou ik enkel een paar vvw groepen wat knijpen waar nodig en voor de rest geen moeielijke dingen doen. Weet niet waarom je een verblijf wil kunnen afsluiten? Bij langdurig geen gebruik kan je ook handmatig die groepen wat dichtdraaien.

Arostor is niet alleen maar ellende overigens, hier geen problemen mee (270L variant). Met name plaatsing en leidinglengte bepaald denk ik wat handig is. Losse wpb kan je ook een niet Valliant pakken bij twijfel zoals de Atlantic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
KryTech schreef op zondag 25 februari 2024 @ 15:23:
[...]

Cascade kan ook prima zonder pompgroep en buffervat. Gezien de afgifte goed op orde is kan je ook prima af met 1x een 125/6. Minimale vermogen kan hij zeker wel kwijt met deze grote opervlaktes.

Als je geen behoefte hebt aan naregelen zou ik enkel een paar vvw groepen wat knijpen waar nodig en voor de rest geen moeielijke dingen doen. Weet niet waarom je een verblijf wil kunnen afsluiten? Bij langdurig geen gebruik kan je ook handmatig die groepen wat dichtdraaien.

Arostor is niet alleen maar ellende overigens, hier geen problemen mee (270L variant). Met name plaatsing en leidinglengte bepaald denk ik wat handig is. Losse wpb kan je ook een niet Valliant pakken bij twijfel zoals de Atlantic.
Er is een hoogtebeperking van 1 meter, dus 125 zou dan niet lukken. 75/6 heeft 3.5cm speling vanaf de grond, dat lijkt me in de praktijk ook lastig dus wordt het vanwege de vergunning niet 2x 55/6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
@bensss

Bedankt voor het meedenken.

2x 55/6 zou ook mijn voorkeur hebben. Ik ben alleen bang dat 1x een 55/6 misschien te weinig is voor sww 300L en 100m2 plus 80m2 vvw? Of trekt die dat wel?

Het is voor één gezin. Splitsen zou alleen relevant zijn voor het gastenverblijf. Hier wil ik de wtw ook niet in doortrekken. Verdeler is altijd af te koppelen van het geheel. Linkerdeel en hoofdwoning blijft altijd samen functioneren.

Aparte sww voor het gastenverblijf is inderdaad slimmer dan de Unistor dimensioneren op dat verwachte verbruik. Douche wtw’s zijn zeker een optie, maar besparen die echt zoveel?

Wat betreft koeling, zijn er geen ruimtes met grote glasoppervlaktes met zon instraling. Maar als ik 2x de 55/6 pak is overal extra airco’s ook gelijk een goede backup voor verwarming in het geval van -10. Tevens heeft het linkerdeel en gastenverblijf de meh 97 backup en de hoofwoning een houtkachel. Alles kunstof, ook verdelers, technische ruimte koper 28 of 35 en Armaflex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
@wadaenator

De warmtepompen komen naast de gevel direct naast de technische ruimte. Ik moet er wel met grondleiding naartoe, de technische ruimte is ook een badkamer. 2x 5m Uponor Ecoflex 2x40x3.7. Technische ruimte alles 28 (bij twee systemen) of 35 bij één cascade systeem, ingepakt in Armaflex. Alles in beugels met rubberen inlage. De units komen op een nog te storten betonplaat. Heb ik alles volgens jou zo goed bedacht ivm trillingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@heszol
Of 75/6 modellen, maar dan volledig onttrokken aan het zicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
@KryTech

Een 125/6 heeft niet mijn voorkeur. Deze kan inderdaad niet voor de gevel. Ik moet dan 20m grondleiding toepassen en dat staat zo’n grote unit altijd in t zicht.

Er hoeft inderdaad niet veel na geregeld te worden. Het gastenverblijf is niet altijd in gebruik. Hier wil ik alleen verwarmen indien nodig of minimaal tegen de vorst. Met een thermostaat en 24v klep op de verdeler kan ik dit wat makkelijker regelen.

Er zullen er zeker genoeg goed draaien. Er is op tweakers een apart topic met heel wat probleemverhalen, dat zegt denk ik ook wel wat.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
@Kiwi_Kevin

Dat klopt inderdaad, liever geen 125/6. Met 2x55/6 is het iets optimaler plaatsen en oogt nog iets minder groot dan 2x75/6. Al denk ik dat 2x75/6 ook wel te plaatsen is onder de 1m. De vraag is dus wat is noodzakelijk om alles goed warm te houden? 2x 55/6 of 75/6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wadaenator
heszol schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:27:
@wadaenator

De warmtepompen komen naast de gevel direct naast de technische ruimte. Ik moet er wel met grondleiding naartoe, de technische ruimte is ook een badkamer. 2x 5m Uponor Ecoflex 2x40x3.7. Technische ruimte alles 28 (bij twee systemen) of 35 bij één cascade systeem, ingepakt in Armaflex. Alles in beugels met rubberen inlage. De units komen op een nog te storten betonplaat. Heb ik alles volgens jou zo goed bedacht ivm trillingen?
Bij mij was de uponor niet trillingsvrij ondanks beugels met rubber inleg, wel genoeg om buiten de technische ruimte geen last ervan te hebben. Elke 90 graden bochtkoppeling bij uponor zorgt wel voor extra vernauwing dus een stap dikkere buis is te overwegen. In de grote installatie ben ik juist daarom overgestapt op een flexibele buis (oxistop met rvs ommantelling) uit 1 stuk. Geen vernauwingen en daardoor minder last van trillingen/fluiten. Buitenunit naar binnen 9 meter DN32, binnenunit naar verdeler 8,5 mtr DN28. Alles met armaflex ommanteld (6 mm) dan in pvc dunne mantel 75 mm. De pvc buis in beugels, daardoor dempt volgens mij de armaflex elke trilling (9 mtr helpt ook…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
heszol schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:41:
@Kiwi_Kevin

Dat klopt inderdaad, liever geen 125/6. Met 2x55/6 is het iets optimaler plaatsen en oogt nog iets minder groot dan 2x75/6. Al denk ik dat 2x75/6 ook wel te plaatsen is onder de 1m. De vraag is dus wat is noodzakelijk om alles goed warm te houden? 2x 55/6 of 75/6?
Voor een indruk hoe 2x 55/6 eruit ziet: KryTech in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Heb je de units zelf al een keer in het echt gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
Kiwi_Kevin schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:06:
[...]

Voor een indruk hoe 2x 55/6 eruit ziet: KryTech in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Heb je de units zelf al een keer in het echt gezien?
Bedankt voor de tip, zojuist alles gelezen. Dat is inderdaad een mooie setup en beschrijving.

Ik heb ze nog niet in t echt gezien. Hoezo? Groter dan verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
@wadaenator

Bedankt voor het delen van je ervaring. In de technische ruimte is alles Viega koper profipress. Dit heeft dus geen vernauwing. Verder binnen naar de verdelers alles Viega smartpress 32, dit heeft een van de beste doorstromingseigenschappen bij knietjes en t-stukken. De grondleiding naar buiten is van uponor al is t geen uponor buis ofzo gewoon pex 40x3,7. De diameter is ook erg groot voor een 55/6 of 75/6. Dus stromingsgeluiden zouden eigenlijk niet moeten voorkomen (hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:48
heszol schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:23:
@bensss

Bedankt voor het meedenken.

2x 55/6 zou ook mijn voorkeur hebben. Ik ben alleen bang dat 1x een 55/6 misschien te weinig is voor sww 300L en 100m2 plus 80m2 vvw? Of trekt die dat wel?

Aparte sww voor het gastenverblijf is inderdaad slimmer dan de Unistor dimensioneren op dat verwachte verbruik. Douche wtw’s zijn zeker een optie, maar besparen die echt zoveel?

Wat betreft koeling, zijn er geen ruimtes met grote glasoppervlaktes met zon instraling. Maar als ik 2x de 55/6 pak is overal extra airco’s ook gelijk een goede backup voor verwarming in het geval van -10. Tevens heeft het linkerdeel en gastenverblijf de meh 97 backup en de hoofwoning een houtkachel. Alles kunstof, ook verdelers, technische ruimte koper 28 of 35 en Armaflex.
SWW: Je kan natuurlijk ook met een calypso split 270 l verwarmen. Is maar een kleine buitenunit, die pas ook op een buitenmuur.

Douche WTW: ja, die zijn zeker de moeite waard, vooral de vertikale variant.

Qua koelen en verwarmen: genoeg opties dus! Dan zou ik voor 2x 55/6 gaan met in gedachten nog ergens een airco voor als koelen en/of verwarmen toch niet lukt.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:56
Middenberm schreef op zondag 25 februari 2024 @ 08:22:
Goedemorgen

Onze Arotherm 75/6 plus draait hier nu ruim één jaar naar volle tevredenheid. Heerlijk behagelijk en een forse besparing in verbruik t.o.v. gas.

MAAR....

Er zit al die tijd een vermeldde hoge resonantie in het leidingwerk die ik er maar niet uit geregeld krijg.

De leidingen tot aan de vloerverwarming verdeler zijn 28mm. De buizen van de buitenunit naar binnen 32mm. Alle groepen staan maximaal open. Het leidingwerk naar de oude radiatoren is 18/16mm.

Bij alles is de flow aan te passen en ook qua instelling op de binnen unit heb ik hier al mee geëxperimenteerd. Alle buizen hangen aan met rubber gevoerde beugels maar die zitten vervolgens wel in de balken geschroefd. Je voelt wel continue een lichte trilling in het leidingwerk vanaf de buitenunit.

Ben ik de enige met zo'n vervelend hoge brom/fluittoon? Wie weet de gouden oplossing? Moet ik hier mee leren leven?

Zoals gezegd, het systeem draait als een zonnetje maar dit irriteert wel enigszins.

Stooklijn; 0,2
T-min; 22
T-max; 32
Binnen compensatie; Actief
Flow op binnenuit; 1400 l/u
Komt het geluid uit de buurt van de verdeler? Heb je een verdeler met of zonder pomp? Ik had ook last van geluid bij de verdeler met pomp, deze vervangen voor verdeler zonder pomp en geluid was weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
heszol schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:25:
[...]

Bedankt voor de tip, zojuist alles gelezen. Dat is inderdaad een mooie setup en beschrijving.

Ik heb ze nog niet in t echt gezien. Hoezo? Groter dan verwacht?
Ja, maar dat is mijn persoonlijke mening, wil het dus ter overweging meegeven.

Het hangt ook erg af van de omgeving waar je hem plaatst. Als je vrijstaand woont en je zet hem aan een zijgevel, dus niet het vooraanzicht van je huis, dan valt het waarschijnlijk wel mee.

Dus de tip zou zijn om de 75/6 even in het echt te bekijken.

Een losse WPB voor SWW zou ik niet doen als het niet nodig is. De WP heeft namelijk veel meer vermogen en kan het vat veel sneller opwarmen als er een keer incidenteel flink gebadderd en gedouched wordt.

In mijn situatie kon ik geen groot vat kwijt in de buurt van de binnenunit (split), dus dan kom je daarop uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkr07
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 15:29
Nog eens een vraag over een VRC720 instelling waar hopelijk iemand wat duidelijkheid over kan geven :)

In het installatieconfiguratiemenu zie ik onder het "installatie" punt de menu entry "bijverwarming"
Daar vind ik eigenlijk geen info rond in de handleidingen.

Die staat bij mij momenteel op VV+WW (dus vloerverwarming & warm water).
Kan iemand die instelling wat uitleggen en wat de impact daar van is als ik die aan pas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 16:28
Vanwege de verhalen over hoe stil hij is heb ik mijn oog laten vallen op de arotherm plus (of evt split). Hij komt nl dicht op de erfgrens te staan, en misschien zelfs aan beugels op de 1e verdieping grenzend aan de erfgrens.

Volgens de specs maakt hij bij A-7W35 op 60% vermogen slechts 46 dB, dus dat moet prima kunnen. Dan moet hij wel op stille modus, maar volgens mij heb ik dan nog steeds net genoeg vermogen (obv koevlaas 700 m3 gas en een 55/6). En zo niet dan gaat hij er stiekem eventjes vanaf op die paar koude dagen in het jaar.

Hoe zijn jullie aan een loodgieter/installateur gekomen? Iemand een aanrader in omgeving Leiden?

[ Voor 20% gewijzigd door ZenMonkey op 26-02-2024 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:24
dirkr07 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:57:
Nog eens een vraag over een VRC720 instelling waar hopelijk iemand wat duidelijkheid over kan geven :)

In het installatieconfiguratiemenu zie ik onder het "installatie" punt de menu entry "bijverwarming"
Daar vind ik eigenlijk geen info rond in de handleidingen.

Die staat bij mij momenteel op VV+WW (dus vloerverwarming & warm water).
Kan iemand die instelling wat uitleggen en wat de impact daar van is als ik die aan pas?
De bijverwarming gaat over een extra warmteopwekker in de vorm van een cv (gas) ketel of elektrisch element.
Bij jouw huidige instelling mag deze.dus meehelpen met het CV circuit (de verwarming) als ook de bereiding van warm tapwater.

Als je dit wilt gebruiken, dan is het ook goed om de instellingen voor oa bivalentiepunt warm water en verwarmen te controleren/ aan te passen. Deze bepalen namelijk de buitentenperatuur waarbij de bijverwarming mee mag helpen.

In de installatiehandleiding van de VRC720 staan deze en ook enkele andere gerelateerde parameters zoals de hybride manager en het alternatief punt (uitschakeltemp WP) ook genoemd.

[ Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 26-02-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWS-Megane
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-09 16:26
Mijn installatie is:
r290 arotherm plus vwl 105/6
mengmodule vr70 icm multimatic 700/1
vaillant vps r 200/1b 202ltr. buffervat
Ik heb een ebusd integratie in Home Assistant waar ik de installatie monitor.

Ik heb een raar issue met mijn warmtepomp installatie, hopelijk is er een expert die er enig licht op kan laten schijnen.
Het is begonnen nadat de stroom van de VR70 er even af moest.
Het gaat om de instelling van Hc1 (Hot Circuit 1) 1:
MaxHeatingFlowTemp
Deze stond altijd op 50 C.
Dit kan ik ook zien in mijn metingen. Ik volg ook de waarden van:
FlowTemp
ActualFlowTempDesired
Deze 2 volgde elkaar netjes.

Nadat de stroom erweer op is gezet, werd de MaxHeatingFlowTemp plotseling aangepast naar 15 C.
De ActualFlowTempDesired gaf dan ook weer 15 C. Echter de FlowTemp zelf werd wel hoger, maar ik had wel problemen om het huis warm te krijgen.

Ik heb toen de MaxHeatingFlowTemp weer op 50 C gezet, maar dit heeft een heel vreemd effect.
De ActualFlowTempDesired geeft dan weer netjes aan wat gewenst is, echter de flowTemp wordt dan 50 C.
Het is net alsof er dan iets open blijft waardoor HC1 verwarmd wordt tot de maximale flow temperatuur.
Wat zou het gedrag moeten zijn? Ik heb gekeken of er andere instellingen veranderd zijn, maar kan niets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joho500
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-09 20:10
Proton_ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:09:
Voor Home Assistant lijkt al wat reverse engineering gedaan te zijn:
https://github.com/thomasgermain/vaillant-component
Dit gebruikt dezelfde API als de Android app en is dus wel cloud-afhankelijk.

[...]
Vaillant en Home Assistant
Ik denk ook na over een Vaillant-oplossing en de integratie met mijn Home Assistant. Deze custom integratie ziet er heel interessant uit. Ik zie op de GitHub pagina staan dat hij werkt met de sensoAPP en getest is met de VR920 en VR921:
This integration is also compatible with sensoAPP and has been tested with the vr920 and vr921 devices.
Edit:
Het lijkt erop dat Vaillant haar software platform aan het aanpassen is waardoor deze integratie van Home Assistant niet meer werkt. Er is wel een andere integratie die wel schijnt te werken:
https://github.com/signalkraft/mypyllant-component
/edit

Multi-zonesysteem van Vaillant?
Ik wil dan ook mijn multi-zonesysteem van Plugwise vervangen door de ambiSense VR50 thermostaatkranen en VR51 wandthermostaten.
Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 12% gewijzigd door joho500 op 27-02-2024 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05:35
joho500 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:12:
[...]

Vaillant en Home Assistant
Ik denk ook na over een Vaillant-oplossing en de integratie met mijn Home Assistant. Deze custom integratie ziet er heel interessant uit. Ik zie op de GitHub pagina staan dat hij werkt met de sensoAPP en getest is met de VR920 en VR921:

[...]

Edit:
Het lijkt erop dat Vaillant haar software platform aan het aanpassen is waardoor deze integratie van Home Assistant niet meer werkt. Er is wel een andere integratie die wel schijnt te werken:
https://github.com/signalkraft/mypyllant-component
/edit

Multi-zonesysteem van Vaillant?
Ik wil dan ook mijn multi-zonesysteem van Plugwise vervangen door de ambiSense VR50 thermostaatkranen en VR51 wandthermostaten.
Heeft iemand hier ervaring mee?
ik gebruik mypyvllant werkt prima zonder gedoe met eBus

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:56
Switek schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:14:
[...]

Heeft er iemand ervaring met het loskoppelen van de VF1 bij een hybride waar de CV-ketel ook een Vaillant is? Deze wordt namelijk niet gestuurd door een uitgang op de VWZ AI maar door de e-bus.
Vanochtend even aan het testen geweest. Hybride opstelling 55/6 in combinatie met een Vaillant EcoTEC Plus CV-ketel aangesloten op en parallelbuffer. Temp.sensor (Sys.Flow) losgekoppeld van de VF1 aansluiting op de VWZ AI. Na het loskoppelen krijg je een foutmelding dat de temp.sensor niet is gevonden maar na een reset verdwijnt die melding.
Bivalentiepunt op de thermostaat VR720 ingesteld op 10 gr. en de CV ketel springs netjes aan en maakt de gewenste aanvoertemperatuur. Nu terugzetten bivalentiepunt naar een lage waarde (-5) neemt de WP het weer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
Switek schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:12:
[...]

Vanochtend even aan het testen geweest. Hybride opstelling 55/6 in combinatie met een Vaillant EcoTEC Plus CV-ketel aangesloten op en parallelbuffer. Temp.sensor (Sys.Flow) losgekoppeld van de VF1 aansluiting op de VWZ AI. Na het loskoppelen krijg je een foutmelding dat de temp.sensor niet is gevonden maar na een reset verdwijnt die melding.
Bivalentiepunt op de thermostaat VR720 ingesteld op 10 gr. en de CV ketel springs netjes aan en maakt de gewenste aanvoertemperatuur. Nu terugzetten bivalentiepunt naar een lage waarde (-5) neemt de WP het weer over.
Ik heb dezelfde setup.
Was die sensor aan het buffervat gekoppeld?
Wat is de reden voor het loskoppelen?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Pagina: 1 ... 122 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic