Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breedam
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-08 19:02
silverball schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:36:
[...]

Helder, dus de 0020266791 VRC 693 buitenvoeler moet er dan ook nog bij om op de VWZ AI aan te sluiten als ik het goed begrijp.

Uiteraard moet er nog leidingwerk en zaken bij:
Flex slang -> 32mm meerlagen -> vorstkleppen op laagste punt -> Vuilafscheider/ ontluchter -> aftakking naar pomploze verdeler vvw -> 22mm bestaand CV systeem met expansievat / overstort.
Bij de 720 zitten buitenvoelers (meestal?) meegeleverd.
De vrc720f, 0020260929, is de draadloze variant waar sowieso de buitenvoeler bij zit.

Vorstkleppen heeft vgm niemand hier.

Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:56
tdjager schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:10:
Hoi, ik heb sinds begin deze maand een 75/6 icm de VRC720 thermostaat. Mijn huis wordt verwarmd met radiatoren maar dat lukt prima op de temperaturen die de WP kan leveren. Ik probeer nu het systeem een beetje in te regelen, maar ik kom er niet helemaal uit.

Als ik de buitentemperatuur compensatie op uitgebreid zet, is de temperatuur binnen prima. De warmtepomp gaat dan alleen een keer of 10 per dag voor 15-20 min aan, op maximaal vermogen. Ik vraag me af of dat wel de meest zuinige manier is, en of het goed is voor de levensduur van de WP.

Met de buitentemperatuur compensatie op actief gaat hij gewoon door met warmte maken terwijl het in de ruimte al warmer is dan nodig. Hij gaat dan wel moduleren. Ik neem dat dit betekend dat stooklijn te hoog is (nu 0.7), maar de aanvoertemperatuur wordt ook nog veel hoger dan zou moeten volgens de stooklijn.. In ieder geval kan het ook niet de bedoeling zijn dat het na een uur 2 graden te warm is in de woonkamer.

Wat ik graag zou willen is:
- De kamer wordt niet warmer dan gevraagd
- De WP draait alleen op vol vermogen als dat echt nodig is. (ivm geluid voor de buren)
- Verder draait de WP zo dat het efficientie en levensduur maximaliseerd

Hebben jullie tips om dit te bereiken of wil ik dingen die niet samengaan?
Hier een 55/6 met ook alleen radiatoren. Op actief zal je inderdaad de stooklijn naar beneden moeten brengen. Mijn ervaring is dat de temperatuur binnen toch te veel blijft fluctueren door bijvoorbeeld zon inval of snel wisselde temperaturen buiten. Met vloerverwarming zal dat beter gaan omdat dit minder snel reageert. Ik gebruik daarom de stand uitgebreid en langzaam de stooklijn naar beneden gebracht tot 0,5, hiermee kreeg ik het bij de matige vorst begin dit jaar nog prima warm. Bij deze buitentemperaturen 7-10 gr. heb ik wel een minimale aanvoertemp. van 32 nodig. Hiermee af en toe lange runs van meerdere uren maar gisteren bv 11 pieken van 30-60 minuten. WP gaat inderdaad naar vol vermogen en moduleert dan met stapjes terug, als de binnentemperatuur dan nog niet gehaald is gaat hij netjes op een laag vermogen verder en regelt naar de gewenste aanvoertemp. Als de temperatuur sneller gehaald is dan schakelt de WP uit. 12x per dag aan/uit is natuurlijk geen enkel probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:24
ditbenikecht schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:39:
Wat betreft de grote trillingsdempers, ik begrijp niet dat iedereen de veel te dure Vaillant versie koopt. Een standaard setje voor airco die ook 60cm lang is heb je al voor de helft van de prijs.
Ik heb zelf van Big Foot de 1m lange variant, met verhoging voor extra demping op mijn platte dak.
Mijn reden om destijds voor de Vaillant dempers te gaan was dat deze uitsparingen hebben om ze vast te zetten aan de betonnen bielsen. Vanwege de windrijke omgeving waar ik woon vond ik dat een prettig idee.

De andere dempers/big foots die ik destijds gevonden had, hadden die uitsparing niet. Maar wellicht zijn ze er (nu) wel en/of is het geen argument voor anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 10:57
@Breedam Ik heb wel vorstkleppen geïnstalleerd. Vind het nog wel spannend met de Vaillant regeling, want mijn kleppen gaan bij 3 graden open, terwijl Vaillant pas na 4 uren bij gemiddelde buitentemperatuur van 4 graden gaat rondpompen. Als het snel afkoelt, zijn mijn vorstkleppen waarschijnlijk sneller dan de pompregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:27

silverball

De wagen voor moderne mensen

Breedam schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:50:
[...]

Vorstkleppen heeft vgm niemand hier.
Hmm, daar moet ik dan nog even goed over nadenken. Tijdens m'n wintersport in '22 heeft hier de stroom lokaal hier 3 uur uit gelegen met nachtvorst, ik zou dat wel spannend vinden. Ik hoop eigenlijk dat als de vorstkleppen leeglopen de aroTERM gewoon stopt op een flow storing en handmatig gerestart moet worden, dat is dan te overzien.

Tnx.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:39
ditbenikecht schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:04:
@Breedam Ik heb wel vorstkleppen geïnstalleerd. Vind het nog wel spannend met de Vaillant regeling, want mijn kleppen gaan bij 3 graden open, terwijl Vaillant pas na 4 uren bij gemiddelde buitentemperatuur van 4 graden gaat rondpompen. Als het snel afkoelt, zijn mijn vorstkleppen waarschijnlijk sneller dan de pompregeling.
Plotje van buitentemperatuur, aanvoer en retour toen mijn monobloc een nachtje uit stond.
Maak je geen zorgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecTh4whAuXeA9xthtyzI5c5uoLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gO0q4sRJ9grMQthX2nHfQqjT.jpg?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@tdjager in aanvulling wat al geantwoord is naar jou: de huidige buitentemperaturen zijn naar mijn mening niet echt geschikt voor de afstelling van de stooklijn.

Als het weer een tijdje wat kouder is (continu minder dan 3 graden oid), onderstaand is de afregelmethode die ik toegepast heb:
  • Compensatie op Actief (of uit/inactief) zodat de WP continu blijft draaien
  • Wenstemperatuur ingesteld zoals gebruikelijk/gewenst
  • Indien na een tijd de gewenste kamertemperatuur overschreden wordt met 1 á 2 tienden: stooklijn 0.05 omlaag. Indien de overschrijding al heel snel is en/of veel groter, dan kan de stooklijn in grotere stappen aangepast worden
  • Als bovenstaande na de aanpassing nog steeds het geval is, stooklijn opnieuw aanpassen etc. Het effect van aanpassingen gaat geleidelijk, dus niet te snel bijsturen
  • Als de gewenste kamertemperatuur niet (meer) gehaald, dan stooklijn weer iets omhoog
Met bovenstaande methode kun je naar mijn idee een goede basis krijgen voor de stooklijn. Natuurlijk zijn er altijd variabelen zoals de wind en zon. Dus het liefst doe je bovenstaande op bewolkte dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
busscherski schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:09:
[...]

Plotje van buitentemperatuur, aanvoer en retour toen mijn monobloc een nachtje uit stond.
Maak je geen zorgen.

[Afbeelding]
Is dit gemeten in de WP zelf? En wat was de buitentemperatuur bij jou die nacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@NHL19 als je dat gedrag normaal gesproken niet ziet bij dit weer: instellingen controleren (zoals stooklijn en min Ta) en misschien nog een keer herstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-08 14:47

Marco_Bu

Hybride AroTHERM plus 55/6

tdjager schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:10:
Hoi, ik heb sinds begin deze maand een 75/6 icm de VRC720 thermostaat. Mijn huis wordt verwarmd met radiatoren maar dat lukt prima op de temperaturen die de WP kan leveren. Ik probeer nu het systeem een beetje in te regelen, maar ik kom er niet helemaal uit.

Als ik de buitentemperatuur compensatie op uitgebreid zet, is de temperatuur binnen prima. De warmtepomp gaat dan alleen een keer of 10 per dag voor 15-20 min aan, op maximaal vermogen. Ik vraag me af of dat wel de meest zuinige manier is, en of het goed is voor de levensduur van de WP.

Met de buitentemperatuur compensatie op actief gaat hij gewoon door met warmte maken terwijl het in de ruimte al warmer is dan nodig. Hij gaat dan wel moduleren. Ik neem dat dit betekend dat stooklijn te hoog is (nu 0.7), maar de aanvoertemperatuur wordt ook nog veel hoger dan zou moeten volgens de stooklijn.. In ieder geval kan het ook niet de bedoeling zijn dat het na een uur 2 graden te warm is in de woonkamer.

Wat ik graag zou willen is:
- De kamer wordt niet warmer dan gevraagd
- De WP draait alleen op vol vermogen als dat echt nodig is. (ivm geluid voor de buren)
- Verder draait de WP zo dat het efficientie en levensduur maximaliseerd

Hebben jullie tips om dit te bereiken of wil ik dingen die niet samengaan?
Zoek eens op dit forum op VF1.
Wellicht dat hier je probleem zit.

Het kan nl. zijn dat deze sensor roet in het eten gooit.
Snelste manier om te checken of daar je probleem zit is deze even loshalen van je VWZ AI en kijken of je warmtepomp dan wel rustig loopt en niet van die korte runs doet op vol vermogen, niet een enorme overshoot geeft qua aanvoertemperatuur etc.

Vaillant AroTHERM plus 55/6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdjager
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-01 14:23
@Switek Ik denk ook dat het lastig is met de zoninval etc, maar ik geloof toch dat ik de stooklijn nog wat te hoog heb staan.

@Franciesco Ja, die stooklijn wordt natuurlijk pas echt getest als het wat kouder is, maar werkt de stooklijn die je met lage temperatuur hebt afgesteld ook naar tevredenheid op de warmere dagen? Of heb je hem na het vaststellen van de beste stooklijn op uitgebreid gezet?

Ik vraag me eigenlijk af of een lagere stooklijn altijd zuiniger is.. Het lijkt me dat de pomp vaker aan moet slaan als de stooklijn lager is omdat hij per keer minder warmte kan inbrengen in het systeem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monesj
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-04 20:31
Hallo,

Ik heb een vreemd verschijnsel met onze Arotherm.
Vorig jaar heb ik met hulp dit forum en andere bronnen de installatie ingeregeld.
Ik ben begonnen met de verdeler en daarna de settings in de warmtepomp.
Stooklijn en Minimale en maximale aanvoer temperatuur ingesteld.
Nu werkte alles perfect naar mijn mening.
De wp maakte mooie lange runs en de temperatuur was mooi stabiel.
Echter op dit moment pendelt de installatie enorm. Ik heb echter niets veranderd.
Dit lijkt te zijn begonnen op 12 februari.
Heeft iemand enig idee waar dit van kan komen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m62CcOqn84ud1LHrdVUk-O1I84E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AIndRoyutkQlLf1d5PIFmdmW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2O5K7ypclR_hSRdDx58_vI0rjao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vUKrBaUC3c7owxbYF40aJ3OG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monesj
NHL19 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:38:
[Afbeelding]
Ik heb sinds vandaag ineens een heel ander gedrag van mijn 75/6. Normaal met deze temperaturen is het 40 minuten aan, 20 minuten uit (ik heb radiatoren, geen vloerverwarming). Maar nu schakelt hij minstens 3 keer zo vaak per uur. Er is niets veranderd aan de instellingen.
Wel is heeft gisteren vanwege lekkage bij de wasmachine de aardlekschakelaar twee of drie keer ingegrepen. Zou dat iets in de war hebben kunnen gebracht? En als dat zo is, bestaat er dan een soort softe reset o.i.d.?
Dit lijkt precies op mijn probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Franciesco schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:30:
[...]

Is dit gemeten in de WP zelf? En wat was de buitentemperatuur bij jou die nacht?
Ja, de buitentemperatuur is er ook bij geplot. 4 graden was het.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdjager
Marco_Bu schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:42:
[...]

Zoek eens op dit forum op VF1.
Wellicht dat hier je probleem zit.

Het kan nl. zijn dat deze sensor roet in het eten gooit.
Snelste manier om te checken of daar je probleem zit is deze even loshalen van je VWZ AI en kijken of je warmtepomp dan wel rustig loopt en niet van die korte runs doet op vol vermogen, niet een enorme overshoot geeft qua aanvoertemperatuur etc.
Bedankt, klinkt inderdaad wel interessant. Als ik het goed begrijp wordt deze sensor gebruikt om te bepalen of de CV ketel moet bijschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NHL19
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-09 17:47
monesj schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:56:
[...]

Dit lijkt precies op mijn probleem.
Toevallig ook een stroomstoring gehad o.i.d.? Want dit lijkt er inderdaad heel veel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switek
tdjager schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:43:
@Switek Ik denk ook dat het lastig is met de zoninval etc, maar ik geloof toch dat ik de stooklijn nog wat te hoog heb staan.
Gewoon blijven spelen met de instellingen. Ik zou het knap vinden dat je de ideale stooklijn kunt vinden die het bij alle buitentemperaturen exact op jou wenstemperatuur houd in de stand actief. Met radiatoren reageert je afgifte systeem waarschijnlijk gewoon te snel. Als het buiten ineens 3 gr. kouder wordt dan heeft je huis dat niet direct nodig, maar de aanvoertemp. gaat wel direct direct omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monesj
NHL19 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:14:
[...]

Toevallig ook een stroomstoring gehad o.i.d.? Want dit lijkt er inderdaad heel veel op.
We hebben geen stroomstoring gehad.
Is het bij jou verholpen inmiddels? En hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NHL19
Franciesco schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:32:
@NHL19 als je dat gedrag normaal gesproken niet ziet bij dit weer: instellingen controleren (zoals stooklijn en min Ta) en misschien nog een keer herstarten?
Herstart gedaan (als in "Uitschakelen" via het menu en daarna weer "Inschakelen").
Maar dat heeft niet geholpen.

Nu is hij bezig met het opwarmen van de boiler (190 l) Unitower, dat levert normaal een mooie lange run op van een uur, maar zijn nu allemaal piekjes van 5 minuten, afgewisseld met een paar minuten stilte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@NHL19 met herstart bedoeld ik eigenlijk een power cycle. Sorry, niet duidelijk geformuleerd.
Dus stroom er af en na een par minuten er weer op. Wel pas doen als de WP niet aan het verwarmen is of geen SWW aan het bereiden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monesj
Franciesco schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:25:
@NHL19 met herstart bedoeld ik eigenlijk een power cycle. Sorry, niet duidelijk geformuleerd.
Dus stroom er af en na een par minuten er weer op. Wel pas doen als de WP niet aan het verwarmen is of geen SWW aan het bereiden is.
Het is wel typisch dat wij hetzelfde gedrag zien op dit moment.
Kan het komen door temperatuur icm luchtvochtigheid oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Kan. Maar daarom zei ik in mijn eerdere bericht ook "als je dat gedrag normaal gesproken niet ziet bij dit weer".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monesj
Franciesco schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:28:
Kan. Maar daarom zei ik in mijn eerdere bericht ook "als je dat gedrag normaal gesproken niet ziet bij dit weer".
In mijn logging lijk 3 / 4 februari op dit weer.
Dan werkt alles normaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
tdjager schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:43:
@Franciesco Ja, die stooklijn wordt natuurlijk pas echt getest als het wat kouder is, maar werkt de stooklijn die je met lage temperatuur hebt afgesteld ook naar tevredenheid op de warmere dagen? Of heb je hem na het vaststellen van de beste stooklijn op uitgebreid gezet?

Ik vraag me eigenlijk af of een lagere stooklijn altijd zuiniger is.. Het lijkt me dat de pomp vaker aan moet slaan als de stooklijn lager is omdat hij per keer minder warmte kan inbrengen in het systeem..
Bij hogere buitentemperaturen (grofweg >3 graden) draai ik op Uitgebreid. Het minimale thermische vermogen wat de WP kan leveren is dan groter dan het warmteverlies van mijn woning. Dus bij continu draaien wordt het dan te warm in mijn woning. Bij lagere buitentemperaturen past de door mij ingestelde stooklijn heel goed: bij temps rond het vriespunt of iets daar boven en ook bij -7 blijft de binnentemp op de gewenste temp bij draaien op Actief. Een teken dat de stooklijn voor mijn situatie nu correct ingesteld staat.

Een langer draaiende WP op een laag pitje is vaak zuiniger dan een WP die korter draait maar dan ook harder moet werken (hogere Ta). Zie ook mijn onderstaande bericht.

Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
busscherski schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:58:
[...]

Ja, de buitentemperatuur is er ook bij geplot. 4 graden was het.
Ah ja, over heen gekeken.
Niet slecht dan c.q. daling valt best mee. Al zal de situatie wat minder gunstig zijn bij bijvoorbeeld -5 graden in de nacht en/of een lagere Ta net voordat de WP uit gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@busscherski
Het lastige is dat, om efficiënt te werken, ruimteverwarming iets van WAR gaat hebben maar tapwater niet.
Hieruit volgt dat het inderdaad zaak is de 600 liter tank zo min mogelijk op te warmen voor ruimteverwarming.
Ook niet bovenaan als buffer aansluiten, want in het tussenseizoen ben je dan door de lagere stooklijn het tapwater aan het koelen.
Misschien dat het beste nog is om de buffer juist onderaan in de retour in serie te zetten - is hij warm door zonnewarmte, dan blijft de warmtepomp uit en wanneer hij niet warm is, dan stookt de warmtepomp en wordt de onderkant een beetje voorverwarmd. Met wat stratificatie zal niet het hele vat gebruikt worden.
Wel een mengventiel en/of maximaalthermostaat opnemen want solargestookt water van 90 graden vindt de warmtepomp niet leuk (al kan R290 er beter tegen dan R32).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

tdjager schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:05:
[...]

Bedankt, klinkt inderdaad wel interessant. Als ik het goed begrijp wordt deze sensor gebruikt om te bepalen of de CV ketel moet bijschakelen?
Heb je al kunnen checken of je warmtepomp rustiger loopt en wel gewoon de stooklijn (al dan niet gecorrigeerd door ruimtecompensatie) volgt?

Sensor wordt niet gebruikt om te bepalen wnr de CV ketel meedoet. Dat ligt aan je ingestelde bivalentiepunt en de buitenluchttemp.
Maar het is wel zo dat de sensor aangesloten moet zijn op de VF1 positie omdat anders je CV ketel niet aangestuurd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo3
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-09 22:08
Franciesco schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:38:
[...]

Bij lagere buitentemperaturen past de door mij ingestelde stooklijn heel goed: bij temps rond het vriespunt of iets daar boven en ook bij -7 blijft de binnentemp op de gewenste temp bij draaien op Actief. Een teken dat de stooklijn voor mijn situatie nu correct ingesteld staat.
@Franciesco betekent dit dat als de stooklijn bij lage temperaturen gevonden is dat vanaf dat moment mode uitgebreid gekozen kan worden en er niet meer tussen actief en uitgebreid geschakeld hoeft te worden? Of is er toch nog een reden om terug naar actief te gaan?

Arotherm 75/6; pv 6000wp; ZP Nexus 20 kW; gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:07
@tdjager, @NHL19 en @monesj zie mijn eerdere uitgebreide post over dit onderwerp:
Arkor in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" en zeker ook de aanleiding in Arkor in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Kijk eens in de VWZAI, als je die hebt, hoe hoog de gewenste aanvoertemp is en hoe hoog de huidige aanvoertemp. Dit kan je zien in het menu 'monitoren'.
Als de gewenste aanvoertemp (veel)hoger is dan de huidige aanvoertemp, gaat de WP harder draaien om dit verschil weg te werken. Als de WP dan merkt dat hij dat niet kan halen, schakelt-ie uit om snel daarna weer op te starten en het proces herhaalt zich.
Zie mijn post. Bij mijn probleem, dat zonder aanwijsbare oorzaak opeens optrad, is uiteindelijk de VR71 vervangen en de S1 sensor op het buffervat is losgekoppeld. en dat was de oplossing in mijn situatie.
Een andere mogelijkheid is om de VF1 sensor op de VZWAI los te halen en kijken of het dan beter werkt. Ook de locatie van de VF1 sensor in het systeem is van belang, deze moet zo dicht mogelijk bij de warmtepomp zitten op de aanvoerleiding vanuit de WP naar het cv systeem of het buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdjager
Marco_Bu schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:09:
[...]

Heb je al kunnen checken of je warmtepomp rustiger loopt en wel gewoon de stooklijn (al dan niet gecorrigeerd door ruimtecompensatie) volgt?

Sensor wordt niet gebruikt om te bepalen wnr de CV ketel meedoet. Dat ligt aan je ingestelde bivalentiepunt en de buitenluchttemp.
Maar het is wel zo dat de sensor aangesloten moet zijn op de VF1 positie omdat anders je CV ketel niet aangestuurd kan worden.
Nog niet, ik wil eerst even kijken wat er gebeurt als ik de stooklijn blijf verlagen tot hij in actief niet meer heel hard over de temp heen gaat. Ik moet telkens een paar uur wachten voordat de WP weer aanslaat dus het gaat niet heel snel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
SteveR schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:11:
@Arkor

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik ga dit ook even nakijken, want hier heb ik ook erg veel verbruik van mijn warmtepomp.

Heb sinds augustus deze installatie:
- Arotherm Plus VWL 75/6 A S2 7 Kw
- module VWZ MEH 97/6 MB1
- module VR71
- Sensocomfort VRC 720 gelijkvloers
- Sensocomfort VR 92 1ste verdieping
- ik denk een "white label" buffervat, vind er niet veel info van terug: WP-DS 300/100 klasse A (300L SWW + 100L voor vloerverwarming)

Bedoeling van warmtepomp is dus zowel sanitair als vloerverwarming. Gelijkvloers en 1 verdieping. ongeveer 200 vierkante meter oppervlak.

Vloerverwarming staat op manueel en is constant. Dat werd me zo aangeraden door Vaillant.
Sanitair is met een weekplanning van 6 tot 21. Temperatuur werd ingesteld op 50 graden. (Installateur had dit initieel ingesteld op 60 graden).

Via dit forum al heel wat kunnen achterhalen. Ik wacht nu op mijn Raspberry Pi + eBus om meer data te kunnen zien (COP, temperatuur van aanvoer ed). Want nu moet ik dat allemaal uit die SensoComfort halen, maar ik geraak daar makkelijk mijn weg in kwijt.

Heb ook een EV en ben sinds eind vorig jaar alles wat aan het klaarzetten ivm Smappee rapportage. Heb CT's gehangen over bepaalde kringen, waaronder ook de warmtepomp. Toen kwam eigenlijk naar boven dat die veel verbruikt. Volgens mij toch. In januari zou hij in totaal 1.019 kWh verbruikt hebben. Van augustus tot en met december dan weer in totaal 2.132 kWh. Geen idee waarom er zo'n verschil is. We hebben wel koude dagen gehad, maar heeft dat zo'n impact? Ik ben niet aan de instellingen geweest en iemand van Vaillant is 2 weken terug ook al even langs geweest. Hij zei dat alles voor hem OK was.

[Afbeelding]

Ik zie gewoon dat hij de hele tijd door aan het verbruiken is. Ook 's nachts. Zie screenshot hieronder.
Ik lees ook veel over pendelen, maar weet nu niet of dit hier het probleem is.

[Afbeelding]

Ik wacht dus nog even af, maar jouw oplossing zal ik ook wel even proberen. Wie niet waagt, niet wint.

Hieronder nog even enkele screenshots van mijn configuratie, misschien zit daar wat geks in.
Bedankt alvast voor je bijdrage dus!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je waterdruk is met 1.1 bar erg laag. Ook is het temperatuurverschil tussen warmtepomp aanvoer 48 graden en systeem temperatuur van 26 graden erg groot, alsof je buiten een warmtelek hebt of de temperatuursensor niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdjager
Arkor schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:38:
@tdjager, @NHL19 en @monesj zie mijn eerdere uitgebreide post over dit onderwerp:
Arkor in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" en zeker ook de aanleiding in Arkor in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Als de gewenste aanvoertemp (veel)hoger is dan de huidige aanvoertemp, gaat de WP harder draaien om dit verschil weg te werken. Als de WP dan merkt dat hij dat niet kan halen, schakelt-ie uit om snel daarna weer op te starten en het proces herhaalt zich.
Thanks, ik ga het bekijken. Ik weet niet of het helemaal hetzelfde is, want hij is in principe na een kwartier vol draaien gewoon weer klaar voor een paar uur. Misschien is dit dus gewoon verwacht gedrag, maar ik zou zelf liever hebben dat hij alleen op max gaat als het ook echt npdig is vanwege het geluid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NHL19
Kijk eens in de VWZAI, als je die hebt, hoe hoog de gewenste aanvoertemp is en hoe hoog de huidige aanvoertemp. Dit kan je zien in het menu 'monitoren'.
Zie mijn post. Bij mijn probleem, dat zonder aanwijsbare oorzaak opeens optrad, is uiteindelijk de VR71 vervangen en de S1 sensor op het buffervat is losgekoppeld. en dat was de oplossing in mijn situatie.
Een andere mogelijkheid is om de VF1 sensor op de VZWAI los te halen en kijken of het dan beter werkt. Ook de locatie van de VF1 sensor in het systeem is van belang, deze moet zo dicht mogelijk bij de warmtepomp zitten op de aanvoerleiding vanuit de WP naar het cv systeem of het buffervat.
Ik heb geen VWZAI, en volgens mij ook geen VR71 (wel een unitower). Zou me er wat verder in moeten verdiepen om te begrijpen in hoeverre jouw issue en de mijne vergelijkbaar zijn, vanavond even op mijn gemak gaan lezen. Net wel even contact gehad met de installateur, maar die kwam vooralsnog niet verder dan: uitschakelen, 15 minuten wachten, en opnieuw inschakelen, en als dat niet helpt, bel dan morgen maar weer. Het heeft niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-09 14:18
@monesj en @NHL19 ik zie datzelfde pendelgedrag ook als ik ebusd heb draaien.
(Waarom precies ben ik nog niet achter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Flail communicatiefouten / busbelasting die een noodloop veroorzaakt?
Interessant.
@monesj @NHL19 zit er toevallig een internetgateway aan het systeem?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monesj
Flail schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:33:
Ik gebruik ook EBUSD. Echter heeft dit de korte tijd dat deze er tussen goed gewerkt.
Iig bedankt voor de tip.
Morgen ga ik hem uitschakelen. En desnoods ook alles opnieuw starten zonder de ebus adapter er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monesj
Proton_ schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:51:
@Flail communicatiefouten / busbelasting die een noodloop veroorzaakt?
Interessant.
@monesj @NHL19 zit er toevallig een internetgateway aan het systeem?
Soort van ja dus.
Een ebus adapter.
Zie mijn eerdere antwoord.
Bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NHL19
Ik heb er ook een ebusd adapter aan hangen, gekoppeld aan home-assistant. Ik zal eens kijken of dat iets doet als ik die er af haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
ivo3 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:31:
[...]

@Franciesco betekent dit dat als de stooklijn bij lage temperaturen gevonden is dat vanaf dat moment mode uitgebreid gekozen kan worden en er niet meer tussen actief en uitgebreid geschakeld hoeft te worden? Of is er toch nog een reden om terug naar actief te gaan?
In principe kan hij dan op Uitgebreid blijven. Maar toch draai ik met continu lagere buitentemperaturen (de genoemde ca 3 graden en lager*) op Actief ipv Uitgebreid. Want door het continu draaien van de WP op Actief draait deze rustiger dan op Uitgebreid waarbij hij bij de laatste om de zoveel uur de kamertemperatuur moet bijwerken/ophogen (vanwege de hysteresis van de thermostaat) ipv de boel alleen op temperatuur houden (wat bij Actief het geval is). En hierdoor is het verbruik tijdens die koude periodes lager.

Er zijn hier meer mensen die het soortgelijk doen, zoals @Gramser. De omschakeltemperatuur varieert wel per woning.

Voor de duidelijkheid: noodzakelijk is het niet in mijn geval, maar het rustigere gedrag en lagere verbruik vind ik redenen genoeg om het wel te doen.

* bij zonnig winterweer waarbij de zon de woning verder opwarmt schakel ik soms overdag wel tijdelijk even terug naar Uitgebreid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:50
Klopt! Zo rond de 7-8 graden buitentemperatuur schakel ik over op Uitgebreid, daaronder naar Actief. Ik zou ‘m ook Actief kunnen laten, maar die uren per dag dat-ie op Uitgebreid uit staat, tikken al met al toch aan. Scheelt in mijn geval rustig 5-6kWh op een dag.

Het is jammer dat er geen programmerbare voorkeurstoets oid op de kamerthermostaat zit, maar inmiddels kan ik dromen hoe ik ‘m omschakel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flail
@monesj @NHL19 bij mij heeft ebusd een jaartje prima gedraaid, zonder haperingen. Ik heb er al die tijd weinig aan gedaan, tot ik er een maandje geleden verder mee ben gegaan. Ik heb toen de configuratiebestanden geupdate/veranderd en daarmee is het rare gedrag begonnen. Sindsdien heb ik het weer uitgezet, maar ik wil er wel weer mee verder. Vrij ingewikkelde materie vind ik het.

Wat ik op het spoor lijk te zijn, kijkend naar de logs, is dat het gebeurt op het moment dat er een "publish ebus/hmu/State" of "publish ebusd/hmu/SetMode" voorbij komt. In Home Assistant zie ik ook dat het samenvalt met de entity SetMode flowtempdesired die tijdelijk even naar 0.0 springt. Ook als de warmtepomp in standby staat zie ik dat er 8x per uur een kort piekje zit in het stroomverbruik, van 9W naar 15W. Dat is er niet als ik ebusd niet heb draaien.

Ik heb de configuratiebestanden 08.hmu.csv en 15.ctlv2.csv nu veranderd naar de versies van JonesPD. Eens kijken of dat verschil maakt.

Misschien goed om samen verder uit te zoeken in Verwarming uitlezen met ebusd om dit topic schoon te houden.

Wel handig dat ik niet de enige ben met dit issue, samen komen we er vast wel uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo3
@Franciesco @Gramser Bedankt. Ik denk dat mijn schakeltemperatuur zo rond de 6 graden ligt. Meer uit gemakzucht ga ik eigenlijk niet terug naar actief. Maar als dit efficiënter is bij lage temperaturen ga ik dit toch eens proberen. Kan zijn dat dit volgende winter wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
@Proton_ communicatiefouten, wellicht.. ik heb eens foutcode F.8889 zien staan. Busbelasting, misschien.. De configuratiebestanden die ik nu gebruik genereren veel meer info in HA. Ik heb geen internetgateway overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
ivo3 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:27:
@Franciesco @Gramser Bedankt. Ik denk dat mijn schakeltemperatuur zo rond de 6 graden ligt. Meer uit gemakzucht ga ik eigenlijk niet terug naar actief. Maar als dit efficiënter is bij lage temperaturen ga ik dit toch eens proberen. Kan zijn dat dit volgende winter wordt
Het is effectiever en (vind ik) geeft ook meer comfort.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
ivo3 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:27:
Ga er vooral mee testen als het kouder wordt - ik heb het idee dat de WP er op actief minder hard voor hoeft te werken dan op Uitgebreid, bij lage buitentemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monesj
Flail schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:17:
@monesj @NHL19 bij mij heeft ebusd een jaartje prima gedraaid, zonder haperingen. Ik heb er al die tijd weinig aan gedaan, tot ik er een maandje geleden verder mee ben gegaan. Ik heb toen de configuratiebestanden geupdate/veranderd en daarmee is het rare gedrag begonnen. Sindsdien heb ik het weer uitgezet, maar ik wil er wel weer mee verder. Vrij ingewikkelde materie vind ik het.

Wat ik op het spoor lijk te zijn, kijkend naar de logs, is dat het gebeurt op het moment dat er een "publish ebus/hmu/State" of "publish ebusd/hmu/SetMode" voorbij komt. In Home Assistant zie ik ook dat het samenvalt met de entity SetMode flowtempdesired die tijdelijk even naar 0.0 springt. Ook als de warmtepomp in standby staat zie ik dat er 8x per uur een kort piekje zit in het stroomverbruik, van 9W naar 15W. Dat is er niet als ik ebusd niet heb draaien.

Ik heb de configuratiebestanden 08.hmu.csv en 15.ctlv2.csv nu veranderd naar de versies van JonesPD. Eens kijken of dat verschil maakt.

Misschien goed om samen verder uit te zoeken in Verwarming uitlezen met ebusd om dit topic schoon te houden.

Wel handig dat ik niet de enige ben met dit issue, samen komen we er vast wel uit :)
Het is idd de EBUS adapter. Ik heb hem om ongeveer 19:30 van spanning gehaald en gelaten. Verder heb ik de VWZ MEH 61 gereset.
Zie het resultaat hieronder (warmwater run) :)
Ik ga verder het door jou aangegeven topic volgen.
Bedankt voor de informatie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H12QCH2GHAyrXhHf_L5yGt8PCyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CReQLCgGgEMxM8Qbd4AQkLXM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:22
Wat wel eens wil gebeuren bij spannings onderbreking is dat de de begrenzing van 13a bij de arotherm75/6 “vergeten” wordt. Misschien komt daar het agressieve gedrag vandaan komt.
Er zijn een paar parameters die wel eens vergeten worden bij stroom onderbreking. Zoek maar eens terug.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdjager
Ik ben eigenlijk een beetje verbaast over wat ik zie, want in de VWZAI is de 'Aanvoertemp Gew' 39.5 en
de 'Huidige aanv temperatuur' ook rond de 39.

Als ik dan in de VRC720 kijk is de 'Gew aanvoertemperatuur' 28. Dit klopt ook beter bij de stooklijn (0.4). Blijkbaar luistert de warmtepomp dus niet naar de ingevoerde stooklijn en gewenste aanvoertemperatuur van de thermostaat..

Wordt die stooklijn niet gebruikt als hij op uitgebreid staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@BjornHero en @Proton_ bedankt voor jullie reactie
BjornHero schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 02:31:
[...]
Beetje jammerlijk vat, niet gelaagd en de spiraal tbv verswater beetje klein...
Ik begrijp dat er in allSTOR vaten horizontale schijven zitten die de gelaagdheid ook onder turbulente toestanden verbeteren? Het is vast beter maar of het de moeite is om een vat te vervangen. De verswater spiraal is niet meer zo belangrijk omdat ik een 'normale' boiler voor warmtepomp in serie wil zetten met de verswaterspiraal.
klopt, maar die allstor vaten zijn gelaagd waardoor je enkel de "kop" op 45C hoeft te stoken
Mijn plan was om de warmtepomp gewoon een stooklijn +/- 0.4 te laten stoken met een minimale aanvoer van 30 graden. En dan kijk ik later nog wel een keer met MyVaillantPro of ik het nog een beetje wil finetunen. Of de gebruiker moet dat leuk vinden om te doen.
Het vat stook je op deze manier niet of nauwelijks warmer dan de retourtemperatuur van je afgiftesysteem. Omdat ik er een 'normale' boiler bij heb hoeft het allemaal niet zo warm.
vf1 dan op de aanvoerleiding?
Ik weet hoe je dat doet bij een VWZ AI plus. Dan stop je een VR10 bij onder de buisisolatie in de aanvoer richting CV systeem die je aansluit op VF1 in VWZ AI plus. Deze keer lijkt het een beetje richting een aroTHERM split te gaan. Heeft die ook een extern contact voor VF1? Of hoe moet dat in dit geval? En hoe werkt dat?
let op; zon zonthermie installatie kan retewarm worden... Een menggroep zal noodzakelijk zijn..
Ja ik weet dat heel warm kan worden. Voor zonneboilers gevuld met tapwater heb ik dat wel eens naar tevredenheid opgelost met een 22 mm mengventiel. Kan dat hier misschien niet ook ipv een menggroep? Of is de druk daarvoor te laag?
of een dT regeling die warmte van t buffervat naar t boilervat stuurt? Dan kom je heel de zomer zonder wp uit...
Een soort solar controller met pomp die de temperatuur van beide vaten meet en indien de buffer warmer is de pomp aan zet en dan dus CV water uit de boiler haalt en door de spiraal van de boiler pompt? Tenzij de boiler 70 graden bereikt, dan stopt het? Maar in de winter moet de boiler sowieso al door de warmtepomp worden verwarmd.
Dit bespaart in de zomer een paar keer aanslaan van de warmtepomp.
klant duidelijk maken dat alles kan maar t niet voordelig is.. liever dit vat ditchen...(zeg ik als gelaagde - buffervat-fan)...
Als je echt naar een allSTOR oplossing wilt dan heb je denk ik vooral een grotere verswater spiraal nodig. Maar ik heb dan misschien liever dat oude buffervat met een boilervat erbij.
Sowieso willen mensen denk ik vaak graag doorborduren op wat ze hebben. #sunkcostfallacy
Proton_ schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:51:
@busscherski
Het lastige is dat, om efficiënt te werken, ruimteverwarming iets van WAR gaat hebben maar tapwater niet.
Hieruit volgt dat het inderdaad zaak is de 600 liter tank zo min mogelijk op te warmen voor ruimteverwarming.
Ook niet bovenaan als buffer aansluiten, want in het tussenseizoen ben je dan door de lagere stooklijn het tapwater aan het koelen.
Ja ik had een schema getekend met een boiler erbij voor tapwater. Vervolgens een parallel buffer met T-aansluiting. Op die manier zal, zonder zon, het boilervat ongeveer opwarmen tot de retourtemperatuur denk ik. Het boilervat hoeft niet warm genoeg te zijn om onder te kunnen douchen. Dus dat heeft allemaal geen invloed op de COP. Natuurlijk wel een stukje warmteverlies door de isolatie van het boilervat heen, maar dat zal denk ik geen significant verlies opleveren.

Voor de hand liggend alternatief is om het 600 liter buffervat in serie in de retour te zetten en helemaal te bypassen indien het kouder is dan de retourtemperatuur. Dat is hoe het momenteel aangesloten zit icm de CV ketel. Die driewegklep wordt momenteel aangestuurd door de solarcontroller.

Dan krijg je zoiets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlAhtu6Jw_OTdoBVlSSyfp9ccRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T34Rhrn0K9sY0EZUHzagA0Qv.png?f=fotoalbum_large
Ik heb er een mengventiel in getekent. De driewegklep voor buffer bypass niet (maar die komt er in dit geval wel)
Nadeel is denk ik dat het wellicht wat lastiger is om het buffervat optimaal te benutten voor ruimteverwarming. Omdat alle afgifte via de CV pomp in de binnenunit gaat en ik die niet onder controle heb? Die kan ik denk ik niet aan laten gaan zonder dat de compressor ook aan gaat he? Hoe vaak en hoelang gaat die CV pomp aan op momenten dat er geen warmtevraag is?
Misschien dat het beste nog is om de buffer juist onderaan in de retour in serie te zetten - is hij warm door zonnewarmte, dan blijft de warmtepomp uit en wanneer hij niet warm is, dan stookt de warmtepomp en wordt de onderkant een beetje voorverwarmd. Met wat stratificatie zal niet het hele vat gebruikt worden.
Niet van toepassing als ik toch al van plan ben het buffervat niet veel warmer dan de retourtemperatuur te stoken, of wel?
Wel een mengventiel en/of maximaalthermostaat opnemen want solargestookt water van 90 graden vindt de warmtepomp niet leuk (al kan R290 er beter tegen dan R32).
Ja ik heb al in de installatiehandleidig van 77/5 gekeken.
S.314 Indien de retourtemperatuur >56 graden zal de compressor niet aan gaan.
S.351 Indien de aanvoertemperatuur aan het verwarmingselement > 75 graden: De warmtepomp wordt uitgeschakeld.
Als een mengventiel hiervoor net zo goed werkt als een menggroep dan zet ik die er tussen. Dan kan er altijd nog mee geprutst worden of je die beter op 60 graden zet of juist beter op 50 graden.
Ik zou inderdaad sowieso ergens een maximaalthermostaat in het systeem opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
BjornHero schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 02:31:
[...]
Zie boven, als je wilt kunnen we een keer bellen over apartere schemas.
Heel erg bedankt voor het aanbod. Maar aan de telefoon heb ik wat minder tijd om na te denken over wat precies de voor en nadelen van een keuze zijn. Hier op Tweakers kan ik in alle rust een uur besteden om een post te schrijven en ondertussen nog wat manuals raadplegen. In de conceptfase ga ik daar net wat beter op.

Bellen werkt voor mij het best in geval het een simpele kwestie is of er haast mee is.

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:08
Flail schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:33:
Ik heb hier sinds gisteren ook onverklaarbaar aan/uitgedrag terwijl ik verder niks aan de installatie heb gewijzigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cys0imoSXdrz8bfHPMWn5hyBJFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L1EtY165Z580ZtQM6DoOiTdp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfwhiZtdJRIUVrajbgcjK-nqRKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/inRa5raxiUegk8iUeQhZjJRi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1tHmq6UIr-Nzi5NyUQGy0O9L6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZJP61rG5gjgP2CLzbfO045YA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbYejTMToF24BK-RH_WDROVvt64=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h3nFsT3bsBcVXjZO5tinwdmv.png?f=user_large
Lichtblauw= CV bedrijf, pomp aan.
Oranje, boilerladen, pomp aan,
Donkerblauw pomp uit

Paars is state 8,

Weet iemand wat pumpstate 8 is? Ik heb die nog niet eerder gezien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFokP8B_8Dk0MjKqnyJjC8x5fJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KBwOcVkmnmf9vtTid6jWD08f.png?f=fotoalbum_large

Dit is de data per fase uit de P1 poort, dus het gedrag wat je in de pumpstate/Ta/Tr ziet, zie je ook in de stroomafname (dus een ebus uitleesfout is uitgesloten).

Als ik straks thuis ben kan ik de ebus adapter pas loskoppelen want ik zie in de UI geen optie om de ebus communicatie te stoppen. de ebus rebooten of iets heeft het niet verholpen dus ik heb de WP maar even uit gezet.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:07
tdjager schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:36:
[...]

Ik ben eigenlijk een beetje verbaast over wat ik zie, want in de VWZAI is de 'Aanvoertemp Gew' 39.5 en
de 'Huidige aanv temperatuur' ook rond de 39.

Als ik dan in de VRC720 kijk is de 'Gew aanvoertemperatuur' 28. Dit klopt ook beter bij de stooklijn (0.4). Blijkbaar luistert de warmtepomp dus niet naar de ingevoerde stooklijn en gewenste aanvoertemperatuur van de thermostaat..

Wordt die stooklijn niet gebruikt als hij op uitgebreid staat?
Oei, nu ga ik me op glad ijs begeven en kan alleen maar mijn eigen ervaringen geven.
Naar mijn idee bepaalt de stooklijn in de stand Uitgebreid de gewenste aanvoertemperatuur die (in mijn situatie) vanuit het buffervat naar de cv radiatoren wordt gestuurd om de gewenste kamertemperatuur te halen.

De WP zorgt ervoor dat de temperatuur in het buffervat daarvoor voldoende op temperatuur is (hydraulisch gescheiden systeem). De gewenste aanvoer temperatuur voor het buffervat vanuit de WP wordt bepaald en de WP probeert dat vervolgens te halen (huidige aanvoer temperatuur). Deze huidige aanvoer temperatuur begint, logisch, laag en moet dan oplopen tot net boven de gewenste aanvoer temperatuur tbv het buffervat.

De gewenste aanvoer temp vanuit de WP richting het buffervat (in mijn situatie) kan hoger zijn dan de gewenste aanvoer temp zoals weergegeven op de thermostaat. Deze aanvoertemperatuur op de thermostaat geeft de temperatuur aan die nodig is om vanuit het buffervat de cv radiatoren op temperatuur te krijgen om de gewenste kamertemperatuur te bereiken. Dat zijn dus 2 aparte “gewenste aanvoertemperaturen” waar verschil tussen kan zitten, vanwege het hydraulisch gescheiden systeem. Vanuit Vaillant is dit ook bevestigd.

[ Voor 14% gewijzigd door Arkor op 15-02-2024 09:47 ]

• Flail
@maarten_NL bijzonder inderdaad. Zo te zien werk je ook met Home Assistant, kun je daar de ebusd add-on niet gewoon stoppen?

Ik heb gisteravond overigens 08.hmu.csv en 15.ctlv2.csv van John30 vervangen door die van JonesPD. Vooralsnog geen gek gedrag meer gezien maar het is nog te vroeg voor conclusies.

Edit: nog steeds zonder problemen op de config van JonesPD. Mijn vermoeden is dat er iets in de recente 08.hmu.csv van John30 staat wat de problemen veroorzaakt.

[ Voor 21% gewijzigd door Flail op 15-02-2024 12:57 ]

• maarten_NL
Flail schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:45:
@maarten_NL bijzonder inderdaad. Zo te zien werk je ook met Home Assistant, kun je daar de ebusd add-on niet gewoon stoppen?

Ik heb gisteravond overigens 08.hmu.csv en 15.ctlv2.csv van John30 vervangen door die van JonesPD. Vooralsnog geen gek gedrag meer gezien maar het is nog te vroeg voor conclusies.
Ik was een voor 1 te mogelijk oorzaken aan het aflopen en ik heb de oorzaak denk ik gevonden, in de ebusd deamon. Ik was bezig met wat automations (oa met ebusd) aan het proberen wat voor effect die hadden, op het 1e gezicht werkte het uitzetten van de boiler laden niet dus ik had die automations gestopt maar om een of andere reden bleef de ebusd de commando's dus blijkbaar doorsturen.

Na het stoppen van de ebus deamon in HA is het gedrag gestopt.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:58
Flail schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:45:

Edit: nog steeds zonder problemen op de config van JonesPD. Mijn vermoeden is dat er iets in de recente 08.hmu.csv van John30 staat wat de problemen veroorzaakt.
Ik ben hier een tijdje geleden ook tegenaan gelopen, voordat ik mijn eigen csv bestanden heb neergezet en vastgezet.
Het was een bepaalde leesactie in, uit mijn hoofd, livemonitoring adressen van de VWZ AI, waardoor deze crasht. Nu weet ik niet meer of deze ook daadwerkelijk reboot of dat alleen het setpoint naar 0 gaat. Maar ik zag inderdaad hetzelfde gedrag.

I've GoT a solution

• Flail
roelke schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:14:
[...]
Het was een bepaalde leesactie in, uit mijn hoofd, livemonitoring adressen van de VWZ AI, waardoor deze crasht.
Mocht je nog kunnen achterhalen waar het hem in zat dan hou ik me aanbevolen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:04
maarten_NL schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:45:
[...]

Ik heb hier sinds gisteren ook onverklaarbaar aan/uitgedrag terwijl ik verder niks aan de installatie heb gewijzigd.
Ik keek vandaag ook even raar op toen ik dit gedrag zag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fdeRXia-4SFTmUBM90WeSeJcFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KbkiIp1WWwlJ1oV6dR2b8MV9.png?f=fotoalbum_large

En vervolgens las ik in hmu Statuscode:'Heating: Compressor blocked'. Wat bleek: takjes in de compressor ventilator, waarschijnlijk afkomstig van een vogel die iets verderop een nestje aan het bouwen is 8)7.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
@Kaspers takjes tussen de ventilator hoop ik?

• maarten_NL
Kaspers schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:36:

En vervolgens las ik in hmu Statuscode:'Heating: Compressor blocked'. Wat bleek: takjes in de compressor, waarschijnlijk afkomstig van een vogel die iets verderop een nestje aan het bouwen is 8)7.
Gremlins in je ventilator ipv in de software :D

Ik ben er hier nog niet uit, de automations (die gisteren dus niet leek te werken, condition true > hwc state OFF) heb ik verwijderd, alle devices nagelopen, nergens geen automation te vinden, maar als ik de ebusd start krijg ik om de 15min die status 8 weer in de pumpstate. Ik ga in n00b modues richting het home assistant topic. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 18:34

l3p

www.^.nl

Sinds een paar weken dankzij de tips hier nu van het pendelen af.
Dit doordat de pomp nu op 600L/h draait en minimale Ta op 30
Ook daarna nog de stooklijn kunnen verlagen naar 0.15

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_AQooZUa4yCqd1_KbQ6Wdf-3r0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CvsUxmIBKMiV4ImKa55MCOA9.jpg?f=user_large

Eergister dacht ik, eens zien of de Ta 1 graadje lager kan naar 29.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aw67j57wLofKZT-1yCKbD6RtIVY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WTAxpDKwztb5Fv01Anuq03MT.jpg?f=user_large

Gelijk maar weer terug naar 30 en alles weer prima 8)7
Heeft het ook nog zin om de stooklijn op 0.10 te proberen? Heel snel zal je het niet merken denk ik met deze temperaturen.

[ Voor 6% gewijzigd door l3p op 15-02-2024 21:37 ]

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:47
@l3p Stooklijn van 0.15 komt pas bij pak 'm beet -10 boven de 30 graden uit. Dus feitelijk heb je helemaal geen stooklijn met je huidige minimumtemperatuur, maar een vaste Ta. Verlagen naar 0.1 zal dus geen enkel verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@l3p draai je nu Actief of Uitgebreid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:05
Gramser schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:12:
Klopt! Zo rond de 7-8 graden buitentemperatuur schakel ik over op Uitgebreid, daaronder naar Actief. Ik zou ‘m ook Actief kunnen laten, maar die uren per dag dat-ie op Uitgebreid uit staat, tikken al met al toch aan. Scheelt in mijn geval rustig 5-6kWh op een dag.

Het is jammer dat er geen programmerbare voorkeurstoets oid op de kamerthermostaat zit, maar inmiddels kan ik dromen hoe ik ‘m omschakel.
Ga m ook maar weer eens op uitgebreid zetten ja, vroeg me af waarom het bij jou zoveel scheelt qua verbruik, ik zit u op een totaal verbruik van ca 5a6 per dag, en dat is inclusief de extra energie benodigd voor de Auer Eau.
Zou standje uitgebreid ook een grotere overshoot (weet even het juiste woord ervoor) hebben zodat hij op die stand sowieso al iets langer blijft lopen?

Volgende week wordt vloerverwarming ingefreesd hier, heel benieuwd wat dat gaat doen met het pendel gedrag, zit nu op ca 20 korte runs per dag zie ik

[ Voor 7% gewijzigd door scarfoot op 16-02-2024 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Zo te horen zit je al op een heel laag verbruik… overshoot heb ik geen last van. Behalen wenstemperatuur = uit. Maar: 100% vvw hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

@Gramser ben ook reuze benieuwd hoe je zo’n verschil hebt in verbruik. En is dat hogere verbruik dan juist als je niet naar uitgebreid schakeld, of omgekeerd dat je een dergelijk hoger verbruik hebt als je uitgebreid laat staan tijdens de ‘koudere’ temperaturen?

Hier is mijn plaatje tussen deze 2 standen.
Heb er nog niet zo heel veel mee getest, want wanneer het kouder wordt merk ik vooral dat actief hier gewoon véél comfortabeler is qua stabiele binnentemperatuur. Wellicht omdat ik radiatoren heb ipv vloerverwarming.

Het verschil in verbruik is hier ongeveer hetzelfde zoals je ook kunt zien aan de oppervlakte van de grafiek links en rechts(paars).
Waar uitgebreid wel een grotere piek genereerd. De COP is in actief wel wat hoger tov uitgebreid (5.7 tov 5.0) en qua comfort (het stabiel houden vd temp binnenshuis) is het nu ongeveer vergelijkbaar tussen actief en uitgebreid met deze buitentemperaturen.

Met andere woorden; ik ben er nog niet helemaal uit. Zoals ik het nu zie is lijkt het voor mij handiger om actief te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVa8_XIKG5p-dl3Qjl8DvWOcpqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2xSUyHUHatTcnvfyKiBvN9cd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

sensoCOMFORT vraagt 24/7 21.0 gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Marco_Bu schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:33:
@Gramser ben ook reuze benieuwd hoe je zo’n verschil hebt in verbruik. En is dat hogere verbruik dan juist als je niet naar uitgebreid schakeld, of omgekeerd dat je een dergelijk hoger verbruik hebt als je uitgebreid laat staan tijdens de ‘koudere’ temperaturen?

Hier is mijn plaatje tussen deze 2 standen.
Heb er nog niet zo heel veel mee getest, want wanneer het kouder wordt merk ik vooral dat actief hier gewoon véél comfortabeler is qua stabiele binnentemperatuur. Wellicht omdat ik radiatoren heb ipv vloerverwarming.

Het verschil in verbruik is hier ongeveer hetzelfde zoals je ook kunt zien aan de oppervlakte van de grafiek links en rechts
Waar uitgebreid wel een grotere piek genereerd. De COP is in actief wel wat hoger tov uitgebreid (5.0 tov 5.7) en qua comfort (het stabiel houden vd temp binnenshuis) is het nu ongeveer vergelijkbaar tussen actief en uitgebreid met deze buitentemperaturen.

Met andere woorden; ik ben er nog niet helemaal uit. Zoals ik het nu zie is lijkt het voor mij handiger om actief te houden.
Wat ik merk is dat als ik bij temperaturen van zo’n 7-8 graden op Actief draai, de WP door blijft gaan wanneer de wenstemp is bereikt, op zo’n 400-420W. 5-6kWh besparing met Uitgebreid zal wat veel zijn nu ik erover nadenk, maar stel dat ik 7-8 uur overdag de pomp niet laat draaien, dan scheelt dat zo’n 3kWh. Sorry als ik hier wat verwarring over veroorzaakte!

Dus: uitgebreid is bij mij zuiniger omdat er een groot aantal uur per dag geen verbruik is. Vanmorgen is-ie weer afgeslagen, dat blijft wrslk de rest van de dag wel zo. Gaat-ie vanavond pas weer aan, schat ik. Ondertussen blijft het hier tussen de 19 en 20 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LN9jqvThwr-UFLrJlj2x8kmSNLM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WPBVy14b7tDmRa78GynHMffM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Gramser op 16-02-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

Dank voor je toelichting.
Ik vermoed dat jij door je grotere buffer in de vloer, tov van radiatoren hier, een betere temperatuur stabiliteit binnenshuis hebt.

Maar ik neem aan dat ie in actief bij jou toch niet 24/7 door blijft lopen en ook tussentijds wel ff afslaat (zoals je kunt zien aan de linkerkant van mijn grafiek hierboven )?

[ Voor 4% gewijzigd door Marco_Bu op 16-02-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Marco_Bu schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:44:
Dank voor je toelichting.
Ik vermoed dat jij door je grotere buffer in de vloer, tov van radiatoren hier, een betere temperatuur stabiliteit binnenshuis hebt.

Maar ik neem aan dat ie in actief bij jou toch niet 24/7 door blijft lopen en ook tussentijds wel ff afslaat (zoals je kunt zien aan de linkerkant van mijn grafiek hierboven )?
De compressor slaat even af maar de pomp blijft doorlopen. Misschien 15 minuten afslaan ofzo? Ik zal het wel even checken, zet ‘m straks wel weer even op Actief!

[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 16-02-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

Gramser schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:48:
[...]

De compressor slaat even af maar de pomp blijft doorlopen. Misschien 15 minuten afslaan ofzo? Ik zal het wel even checken, zet ‘m straks wel weer even op Actief!
Pomp blijft in actief inderdaad doorlopen, maar dat is maar 20 watt ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Gramser schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:31:
@l3p draai je nu Actief of Uitgebreid?
Ik draai al de hele tijd op Uitgebreid.
Vandaag haast zelfde verbruik als jou, alleen beginnen dan vanaf 12 uur mijn SWW runs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRzHlCFjzoYjBJ-WqpH2-CRjVvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXJ9EA9Tlu2yJEIvmp0Rxf28.jpg?f=fotoalbum_large

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anomi
Ik geloof dat je een keer schreef dat je de duur van de SWW-runs beperkt om te zorgen dat het huis niet teveel afkoelt. Dat heeft op een dag als vandaag (en alle warmere dagen) dus geen zin – er wordt tussendoor immers niet verwarmd – en is minder efficiënt. Misschien overwegen dat uit te zetten als het niet nodig is?

Wat een hoop SWW trouwens... maar dat is je eigen zaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Dat ga ik zeker doen maar dit zijn eigenlijk de eerste dagen qua buitentemperatuur dat ik het zo tegenkom.
Toevallig gister 3x douche en vandaag 2x bad en 1x douche dus kan wel kloppen.
Ter vergelijking:
December 500 kWh -> CV 315 kWh - SWW 185 kWh - COP 4.1
Januari 380 kWh -> CV 195 kWh - SWW 185 kWh - COP 4.2
Februari 170 kWh -> CV 90 kWh - SWW 80 kWh - COP 4.6

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
Haha, ja, dat zijn wel andere verhoudingen dan bij ons. Hier december 390 verwarmen, 22 SWW; januari 685 verwarmen, 25 SWW. Douchegootwtw doet blijkbaar toch wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
Marco_Bu schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:09:
[...]

Heeft er iemand ervaring met het loskoppelen van de VF1 bij een hybride waar de CV-ketel ook een Vaillant is? Deze wordt namelijk niet gestuurd door een uitgang op de VWZ AI maar door de e-bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

Goed punt, ben ik ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

Ik vermoed van wel, en dat dit een mooie oplossing is indien je een Vaillant ketel hebt die middels opentherm kan communiceren via de ebus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Laatst online: 18:10
Sinds december 2023 ook een Vaillant draaien.

Systeem
  • VWZ 75/6 A 230V
  • VIJ RW 300/3
  • VRC 720 f/2
  • VWZ AI
  • buffervat
Woning
  • vrijstaand nieuwbouw bj 2020
  • gebruiksopp. 190m2
  • vloerverwarming
  • woonkamer a 70m2 wordt verwarmd, wens 19.5
  • Bijkeuken a 6 m2 wordt verwarm, wens 15.0
  • zone regeling. Boven staat op 5gr zodat groepen dichtzitten. Woonkamer staat op 25gr zodat toevoer niet wordt geknepen
Instellingen
  • stooklijn 0.65
  • min aanvoertemp 15
  • max aanvoertemp 50
  • binnen temp comp uitgebreid
  • bt schakelgrens 21
  • zone 1 geactiveer, toewijzing thermostaat, zo eklep dicht
  • legionella bescherming uit
Verbruik dit jaar
  • stroom verwarmen 866 kWh
  • stroom warm water 201 kWh
  • milieu 3542 kWh
Vragen
Bij een stooklijn van 0.3 werd de gewenste kamer temperatuur nooit bereikt. Afwijking was meer dan 1 graden. Zodoende stapsgewijs, in overleg met installateur, stooklijn verhoogd tot huidige waarde. Hiermee bereik ik al zeker een maand de gewenste temperatuur.
Maar dit betekent wel een hoger verbruik, want aanvoertemp wordt ook hoger. Ik zie hier stooklijnen tussen de 0.15 en 0.3. Waarom kan ik dat niet bereiken?

Hoe kan ik het systeem uitlezen, zodat ik ook grafieken kan maken? Ik lees over EBUS aansluiten, waar moet je dat op aansluiten? Zelf geen ervaring met rasberry of programmeren e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@headhunter1985
Vloerverwarming neem ik aan?
Primaire en secundaire flow is bij voorkeur gelijk. Heb je dat? Je kunt het meten aan de temperatuur van de leidingen.

Bij goed geïsoleerde woningen moet je een minimale aanvoertemperatuur instellen. Doe om te beginnen eens stooklijn 0.4 en minimaal 30.

Met de huidige temperaturen moet je de min aanvoer tunen. Stooklijn tunen kan alleen als het vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
De minimum aanvoer temperatuur van 15 graden is veel te laag. Die moet minimaal de gewenste ruimte temperatuur zijn bij vloerverwarming en bij radiatoren nog een paar graden meer. Maar het resultaat komt ver overeen met de stooklijn opvoeren qua verbruik in mijn ogen.
Verder vind ik stroom wel heel hoog. Gebruik je een element?
Ik heb ook een 75/6 met radiatoren in een vrijstaand huis uit 96. Ik kom op een jaar verbruik verwarmen van 2650kWh

[ Voor 27% gewijzigd door snameroc op 18-02-2024 12:18 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
busscherski schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:45:
@headhunter1985
Vloerverwarming neem ik aan?
Primaire en secundaire flow is bij voorkeur gelijk. Heb je dat? Je kunt het meten aan de temperatuur van de leidingen.

Bij goed geïsoleerde woningen moet je een minimale aanvoertemperatuur instellen. Doe om te beginnen eens stooklijn 0.4 en minimaal 30.

Met de huidige temperaturen moet je de min aanvoer tunen. Stooklijn tunen kan alleen als het vriest.
Ja vloerverwarming. Mijn post hierop aangepast.

Bedoel je hiermee de leidingen van de vloerverwarming of de warmtepomp? Heb helaas geen digitale thermostaat.

Ga het aanpassen! Woning is goed geïsoleerd en voorzien van triple beglazing.
snameroc schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:16:
De minimum aanvoer temperatuur van 15 graden is veel te laag. Die moet minimaal de gewenste ruimte temperatuur zijn bij vloerverwarming en bij radiatoren nog een paar graden meer. Maar het resultaat komt ver overeen met de stooklijn opvoeren qua verbruik in mijn ogen.
Verder vind ik stroom wel heel hoog. Gebruik je een element?
Ik heb ook een 75/6 met radiatoren in een vrijstaand huis uit 96. Ik kom op een jaar verbruik verwarmen van 2650kWh
Ga de toevoer temperatuur verhogen naar 25gr en stooklijn verlagen. Ik vind zelf het verbruik ook hoog, maar lijkt mij verklaarbaar door de hoge stooklijn en hiermee hoge aanvoertemperatuur.

Waar zou ik kunnen zien of ik een element heb? Of zit deze standaard in bovengenoemde systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@headhunter1985
Als de wenstemperatuur niet gehaald wordt en het niet vriest. Min aanvoer verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:56
Hier een woning uit 1998 147m2 met tonzon en hr++ alleen voor verwarming 2180 kwh. Voor sww nog de cv ketel en zonneboiler. De 76/6 draait hier nu 1 jaar. Temperatuur in de woning overdag 20 en ‘s avonds 21 of 21.5 Scop 3.5 terwijl ik op een gasverbruik van gemiddeld 1150 m3 per jaar zat over de afgelopen 5 jaar ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@benolski als die sCOP niet uit een geijkte warmtemeter komt zou ik er niet teveel waarde aan hechten :)
Dat je kWh verbruik minder dan het dubbele is van het gasverbruik zegt m.i. meer; als dat gecorrigeerd voor graaddagen nog steeds zo is gaat het prima.

@headhunter1985 een parallel buffervat maakt efficiënt inregelen moeilijker.
Zeker als je afgifte gaat knijpen en waterzijdig inregelen niet is gebeurd "omdat dat met zoneregeling toch nageregeld wordt".
Inregelen begint met
* Huidige instellingen opschrijven
* Alles open zetten
* Temperatuur meten aan de 4 poorten van de buffer. Aanvoer moet binnen een graad én retour moet binnen een graad van elkaar zitten.

Zijn het pomploze verdelers voor je vloer? Zo niet, dan zou er nog veel meer moeten gebeuren en is goed inregelen nog lastiger...

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 18-02-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
headhunter1985 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:40:
[...]

Ja vloerverwarming. Mijn post hierop aangepast.

Bedoel je hiermee de leidingen van de vloerverwarming of de warmtepomp? Heb helaas geen digitale thermostaat.

Ga het aanpassen! Woning is goed geïsoleerd en voorzien van triple beglazing.

[...]

Ga de toevoer temperatuur verhogen naar 25gr en stooklijn verlagen. Ik vind zelf het verbruik ook hoog, maar lijkt mij verklaarbaar door de hoge stooklijn en hiermee hoge aanvoertemperatuur.

Waar zou ik kunnen zien of ik een element heb? Of zit deze standaard in bovengenoemde systeem.
Bij mij staat de stooklijn ook op 0,65.
Heb je een kwh meter?
Op welke temp staat de bivalent?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:33
headhunter1985 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:45:
Sinds december 2023 ook een Vaillant draaien.

Systeem
  • VWZ 75/6 A 230V
  • VIJ RW 300/3
  • VRC 720 f/2
  • VWZ AI
  • buffervat
Woning
  • vrijstaand nieuwbouw bj 2020
  • gebruiksopp. 190m2
  • vloerverwarming
  • woonkamer a 70m2 wordt verwarmd, wens 19.5
  • Bijkeuken a 6 m2 wordt verwarm, wens 15.0
  • zone regeling. Boven staat op 5gr zodat groepen dichtzitten. Woonkamer staat op 25gr zodat toevoer niet wordt geknepen
Instellingen
  • stooklijn 0.65
  • min aanvoertemp 15
  • max aanvoertemp 50
  • binnen temp comp uitgebreid
  • bt schakelgrens 21
  • zone 1 geactiveer, toewijzing thermostaat, zo eklep dicht
  • legionella bescherming uit
Verbruik dit jaar
  • stroom verwarmen 866 kWh
  • stroom warm water 201 kWh
  • milieu 3542 kWh
Vragen
Bij een stooklijn van 0.3 werd de gewenste kamer temperatuur nooit bereikt. Afwijking was meer dan 1 graden. Zodoende stapsgewijs, in overleg met installateur, stooklijn verhoogd tot huidige waarde. Hiermee bereik ik al zeker een maand de gewenste temperatuur.
Maar dit betekent wel een hoger verbruik, want aanvoertemp wordt ook hoger. Ik zie hier stooklijnen tussen de 0.15 en 0.3. Waarom kan ik dat niet bereiken?

Hoe kan ik het systeem uitlezen, zodat ik ook grafieken kan maken? Ik lees over EBUS aansluiten, waar moet je dat op aansluiten? Zelf geen ervaring met rasberry of programmeren e.d.
wat al gezegd is: aan het begin/eind van het stookseizoen tune je de minimale Ta en op de koudste dagen de stooklijn.

Verder is je BT Uitschakelgrens erg hoog - je warmtepomp gaat pas uit als het buiten 21 graden is. In de zomer heb je dus kans dat hij 's nachts gaat verwarmen. Bij mij staat deze op 16 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Uitlezen middels ebus, en natuurlijk de informatie in dit topic, geeft enorm veel inzichten. Icm grafana mooie analyses mee te doen (y).

Kunnen jullie mee in deze veronderstellingen?

configuratie:
aroTHERM plus VWL 105/6 icm Unitower
minimale tA: 27
stooklijn: 0.2
thermostaat: uitgebreid

Vandaag tot nog toe schommelde de buitentemperatuur tussen de 8 en 11 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3Zr2i2QQKa8c_JYJXZnlScEg2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LiAKbfOprAgrKIa9rYVttVeL.png?f=fotoalbum_large

Van pendelgedrag is opzich niet sprake, maar het kan mijns inziens 'rustiger':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoyo_kR1_oG-AAaQNVz4dgB8nlI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7CmWaoL5iBkmI4eGA8rsQ9wm.png?f=fotoalbum_large

Qua warmteafgifte zit het wel goed, er wordt netjes (tijdens de runs) zo rond de 5 graden afgegeven aan de vloer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpllgZxucirOcoXzRDf2STY7oZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L5Ah1kjsv1zi8k7bR0lS9PY3.png?f=fotoalbum_large

De energieintegraal loopt echter vrij rap terug naar 0:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2l8Y2klEiqNPexhTYxcVcj6czs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/laJBrMN3izWSrsvCwZwEZg99.png?f=fotoalbum_large

Wat betekent dat de tA steevast hoger is dan de gewenste tA, en dat klopt, zo'n 2,5 graad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsjPZ6zGPj56WHU4tLVMk1YwFRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sbuiPXPwuoGqfwimi31GF2jF.png?f=fotoalbum_large

Conclusie:

Om een rustiger verloop te krijgen moet de tA, dan wel de stooklijn omhoog. Eens?

Situatie: woning uit 1980. Redelijk geisoleerd. Vloerverwarming in beganevloeroppervlak van ongeveer 120 m2. Op verdiepingsvloer radiatoren, echter geringe warmtevraag boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-04 20:42
vandaag de gaten voor het leidingwerk gemaakt, nu zit ik nog met wat vraagjes voordat ik de spullen ga kopen voor het leidingwerk. De leidingen gaan vanuit de WP de kortste weg naar de vloerverdeler. Dit worden 32mm uponor leidingen waar 2 keer een bocht 90 graden (muur doorvoer) komt, dan 2 puntstukken waarop de WP aangesloten wordt en 2 puntstukken die op de verdeler komen. Het oude CV circuit doet niet meer mee en dus ook geen expansie vat meer. Is het echt nodig om een expansievat te plaatsen met deze lage temperaturen van het CV water? Is het echt nodig om een vuilvanger te plaatsen, dit wordt dan weer een restrictie naar 22mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
@bmweetje3 Alles op eigen risico, wat houdt je tegen om het oude expansievat opnieuw te gebruiken? Een magneetfilter is in elke maat verkrijgbaar, ik heb 5/4 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
Expansievat moet dan in de trapkast komen, is verder ook geen probleem om er eentje te plaatsen. Maar als het niet nodig is vind ik het ook weer jammer natuurlijk. Denk dat ik er toch maar eentje erbij zet, is ook weer iets meer volume inhoud wat misschien weer beter is tijdens een defrost.
Vuilvanger ga ik eens kijken wat er te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
Proton_ schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:34:

@headhunter1985 een parallel buffervat maakt efficiënt inregelen moeilijker.
Zeker als je afgifte gaat knijpen en waterzijdig inregelen niet is gebeurd "omdat dat met zoneregeling toch nageregeld wordt".
Inregelen begint met
* Huidige instellingen opschrijven
* Alles open zetten
* Temperatuur meten aan de 4 poorten van de buffer. Aanvoer moet binnen een graad én retour moet binnen een graad van elkaar zitten.

Zijn het pomploze verdelers voor je vloer? Zo niet, dan zou er nog veel meer moeten gebeuren en is goed inregelen nog lastiger...
Bedankt voor het huiswerk!

Ik zal eerst spullen moeten regelen om te meten. Eens kijken of ik eerst laser thermostaat kan lenen.

Er zit wel pomp op de verdeler. Maar daar mochten wij vanuit stadsverwarming niet aankomen. Als ik de kast ervoor heb, zal ik een foto maken.
Zwartoog schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:54:
[...]

wat al gezegd is: aan het begin/eind van het stookseizoen tune je de minimale Ta en op de koudste dagen de stooklijn.

Verder is je BT Uitschakelgrens erg hoog - je warmtepomp gaat pas uit als het buiten 21 graden is. In de zomer heb je dus kans dat hij 's nachts gaat verwarmen. Bij mij staat deze op 16 graden
Deze ook aangepast na 16 graden.

Net zelf de minimale aanvoertemperatuur verhoogt naar 28 ipv 25. Ik bereik niet de gewenste temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:27

silverball

De wagen voor moderne mensen

Excuus, fout topic.

[ Voor 95% gewijzigd door silverball op 19-02-2024 19:00 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
Kaspers schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:29:
Uitlezen middels ebus, en natuurlijk de informatie in dit topic, geeft enorm veel inzichten. Icm grafana mooie analyses mee te doen (y).

Kunnen jullie mee in deze veronderstellingen?
....
Conclusie:

Om een rustiger verloop te krijgen moet de tA, dan wel de stooklijn omhoog. Eens?

Situatie: woning uit 1980. Redelijk geisoleerd. Vloerverwarming in beganevloeroppervlak van ongeveer 120 m2. Op verdiepingsvloer radiatoren, echter geringe warmtevraag boven.
Ja, het lijkt erop dat je afgifte systeem het minimum vermogen dat bij deze buiten temperatuur hoort niet kwijt kan in je huis en je minimum Ta dus hoger moet liggen 31oC of iets dergelijks.
Misschien wel hoger, dat zie je pas als je het probeerd, dan kan je kijken hoelang het duurt voordat hij uit gaat op de energie integraal.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo3
Ik zie dit effect ook. Als ik de minimum Ta verhoog van 25 naar 28 verdwijnen de korte runs van een uur en draait de WP rustiger Wens heb ik op 21 graden bij stooklijn 0.2. Snap eigenlijk niet hoe het kan dat minimum vermogen lager wordt bij hogere Ta??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
bmweetje3 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:35:
vandaag de gaten voor het leidingwerk gemaakt, nu zit ik nog met wat vraagjes voordat ik de spullen ga kopen voor het leidingwerk. De leidingen gaan vanuit de WP de kortste weg naar de vloerverdeler. Dit worden 32mm uponor leidingen waar 2 keer een bocht 90 graden (muur doorvoer) komt, dan 2 puntstukken waarop de WP aangesloten wordt en 2 puntstukken die op de verdeler komen. Het oude CV circuit doet niet meer mee en dus ook geen expansie vat meer. Is het echt nodig om een expansievat te plaatsen met deze lage temperaturen van het CV water? Is het echt nodig om een vuilvanger te plaatsen, dit wordt dan weer een restrictie naar 22mm.
Ook al is het een lage temperatuur verwarming, alsnog heb je een uitzetting/krimpen van een flink volume aan water. Als de warmtepomp uit staat gaat het water zo naar omgevingstemperatuur en dat is tov een aanvoer van 30+ toch best een delta.

Heb je het SWW ook meegebomen? Bij een legionella run gaat de de temp naar 70+ dus dan heb je zeker een expansievat nodig. Hier gaan de leidingen onder de fundering de kruipruimte in, daar heb ik het oude CV expansie vat opgehangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
PentaClover schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:12:
[...]

Ja, het lijkt erop dat je afgifte systeem het minimum vermogen dat bij deze buiten temperatuur hoort niet kwijt kan in je huis en je minimum Ta dus hoger moet liggen 31oC of iets dergelijks.
Misschien wel hoger, dat zie je pas als je het probeerd, dan kan je kijken hoelang het duurt voordat hij uit gaat op de energie integraal.
ivo3 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:19:
Ik zie dit effect ook. Als ik de minimum Ta verhoog van 25 naar 28 verdwijnen de korte runs van een uur en draait de WP rustiger Wens heb ik op 21 graden bij stooklijn 0.2. Snap eigenlijk niet hoe het kan dat minimum vermogen lager wordt bij hogere Ta??
Dank beiden. Bij deze de bevestiging dat het verhogen van de minimale tA en ophogen van de stooklijn inderdaad meteen het gewenste effect heeft:

Stooklijn naar 0.3 (vanaf 14:15):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xU-nuK9jV46nuRXVp49QyOpSTWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2JClKx7guz5Cktal1zRP23fM.png?f=fotoalbum_large

minimale tA naar 30:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9rpy7adEKY5aTY1LO_t0GbivTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/30AOaN3DkeFFWiAW7PKkvScR.png?f=fotoalbum_large

tA ligt vervolgens veel dichterbij tA-wens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6g-1Dlew6CFdigaeefwm8jQf5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J3sO9c4ML54UE5lYx9W2JGdm.png?f=fotoalbum_large

Integraal wordt vlakker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gc38oZFm9VwARTdgXwl52Uf8WXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eJ0Uoygndiu64nWsIOgWTvDC.png?f=fotoalbum_large

Afgifte aan vvw overigens iets afgezwakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/103JX2wMBzB8lkJtosA3zKwkWCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qjn56Z8WW527RrZSm7cvQ3EO.png?f=fotoalbum_large

Resultaat: 'Pendelgedrag' nu rustiger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lTZlQP_fdE-svw1jbqAu3XbUJQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xctjBH2MauqnfrHTMr4gi9Xt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Kaspers op 19-02-2024 22:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anomi
ivo3 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:19:
Dat gebeurt ook niet. Het minimum vermogen blijft gelijk. De WP kan in bepaalde omstandigheden niet minder dan een bepaalde hoeveelheid warmte maken (minimum opgenomen vermogen x COP op dat moment). Het probleem ontstaat als die warmte niet in het afgiftesysteem 'past'. Maar dezelfde hoeveelheid water bevat bij een hogere temperatuur meer energie. Dus de WP kan meer warmte / energie kwijt in hetzelfde water als de Ta hoger is dan wanneer de Ta lager is. Het vergroten van je afgifte heeft hetzelfde effect, want dan kan de energie verdeeld worden over meer water.

(Misschien is er een iets correctere manier om het uit te leggen, maar zo vind ik het inzichtelijk en in grote lijnen klopt het volgens mij. Maar ik word graag gecorrigeerd!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Anomi schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:58:
[...]

Dat gebeurt ook niet. Het minimum vermogen blijft gelijk. De WP kan in bepaalde omstandigheden niet minder dan een bepaalde hoeveelheid warmte maken (minimum opgenomen vermogen x COP op dat moment). Het probleem ontstaat als die warmte niet in het afgiftesysteem 'past'. Maar dezelfde hoeveelheid water bevat bij een hogere temperatuur meer energie. Dus de WP kan meer warmte / energie kwijt in hetzelfde water als de Ta hoger is dan wanneer de Ta lager is. Het vergroten van je afgifte heeft hetzelfde effect, want dan kan de energie verdeeld worden over meer water.

(Misschien is er een iets correctere manier om het uit te leggen, maar zo vind ik het inzichtelijk en in grote lijnen klopt het volgens mij. Maar ik word graag gecorrigeerd!)
Het opgenomen vermogen blijft gelijk, maar bij een dalende COP (vanwege hogere Ta) gaat het minimum warmtevermogen toch ietsje omlaag ;)

Het klopt verder wat je zegt; het water houdt met een hogere temperatuur meer warmte-energie vast, maar nog belangrijker is dat het afgiftesysteem meer warmte afstaat aan de ruimte, zodat je blijvend de stroom aan warmte-energie kunt wegwerken.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmweetje3
maarten_NL schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:19:
[...]

Ook al is het een lage temperatuur verwarming, alsnog heb je een uitzetting/krimpen van een flink volume aan water. Als de warmtepomp uit staat gaat het water zo naar omgevingstemperatuur en dat is tov een aanvoer van 30+ toch best een delta.

Heb je het SWW ook meegebomen? Bij een legionella run gaat de de temp naar 70+ dus dan heb je zeker een expansievat nodig. Hier gaan de leidingen onder de fundering de kruipruimte in, daar heb ik het oude CV expansie vat opgehangen.
Expansievat is al besteld, WP gaat geen SWW maken alleen voor verwarming. Volgende stap is een WP boiler gaan plaatsen.
Pagina: 1 ... 121 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic