@
BjornHero en @
Proton_ bedankt voor jullie reactie
Ik begrijp dat er in allSTOR vaten horizontale schijven zitten die de gelaagdheid ook onder turbulente toestanden verbeteren? Het is vast beter maar of het de moeite is om een vat te vervangen. De verswater spiraal is niet meer zo belangrijk omdat ik een 'normale' boiler voor warmtepomp in serie wil zetten met de verswaterspiraal.
klopt, maar die allstor vaten zijn gelaagd waardoor je enkel de "kop" op 45C hoeft te stoken
Mijn plan was om de warmtepomp gewoon een stooklijn +/- 0.4 te laten stoken met een minimale aanvoer van 30 graden. En dan kijk ik later nog wel een keer met MyVaillantPro of ik het nog een beetje wil finetunen. Of de gebruiker moet dat leuk vinden om te doen.
Het vat stook je op deze manier niet of nauwelijks warmer dan de retourtemperatuur van je afgiftesysteem. Omdat ik er een 'normale' boiler bij heb hoeft het allemaal niet zo warm.
vf1 dan op de aanvoerleiding?
Ik weet hoe je dat doet bij een VWZ AI plus. Dan stop je een VR10 bij onder de buisisolatie in de aanvoer richting CV systeem die je aansluit op VF1 in VWZ AI plus. Deze keer lijkt het een beetje richting een aroTHERM split te gaan. Heeft die ook een extern contact voor VF1? Of hoe moet dat in dit geval? En hoe werkt dat?
let op; zon zonthermie installatie kan retewarm worden... Een menggroep zal noodzakelijk zijn..
Ja ik weet dat heel warm kan worden. Voor zonneboilers gevuld met tapwater heb ik dat wel eens naar tevredenheid opgelost met een 22 mm mengventiel. Kan dat hier misschien niet ook ipv een menggroep? Of is de druk daarvoor te laag?
of een dT regeling die warmte van t buffervat naar t boilervat stuurt? Dan kom je heel de zomer zonder wp uit...
Een soort solar controller met pomp die de temperatuur van beide vaten meet en indien de buffer warmer is de pomp aan zet en dan dus CV water uit de boiler haalt en door de spiraal van de boiler pompt? Tenzij de boiler 70 graden bereikt, dan stopt het? Maar in de winter moet de boiler sowieso al door de warmtepomp worden verwarmd.
Dit bespaart in de zomer een paar keer aanslaan van de warmtepomp.
klant duidelijk maken dat alles kan maar t niet voordelig is.. liever dit vat ditchen...(zeg ik als gelaagde - buffervat-fan)...
Als je echt naar een allSTOR oplossing wilt dan heb je denk ik vooral een grotere verswater spiraal nodig. Maar ik heb dan misschien liever dat oude buffervat met een boilervat erbij.
Sowieso willen mensen denk ik vaak graag doorborduren op wat ze hebben. #sunkcostfallacy
Proton_ schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:51:
@
busscherski
Het lastige is dat, om efficiënt te werken, ruimteverwarming iets van WAR gaat hebben maar tapwater niet.
Hieruit volgt dat het inderdaad zaak is de 600 liter tank zo min mogelijk op te warmen voor ruimteverwarming.
Ook niet bovenaan als buffer aansluiten, want in het tussenseizoen ben je dan door de lagere stooklijn het tapwater aan het koelen.
Ja ik had een schema getekend met een boiler erbij voor tapwater. Vervolgens een parallel buffer met T-aansluiting. Op die manier zal, zonder zon, het boilervat ongeveer opwarmen tot de retourtemperatuur denk ik. Het boilervat hoeft niet warm genoeg te zijn om onder te kunnen douchen. Dus dat heeft allemaal geen invloed op de COP. Natuurlijk wel een stukje warmteverlies door de isolatie van het boilervat heen, maar dat zal denk ik geen significant verlies opleveren.
Voor de hand liggend alternatief is om het 600 liter buffervat in serie in de retour te zetten en helemaal te bypassen indien het kouder is dan de retourtemperatuur. Dat is hoe het momenteel aangesloten zit icm de CV ketel. Die driewegklep wordt momenteel aangestuurd door de solarcontroller.
Dan krijg je zoiets.
/f/image/T34Rhrn0K9sY0EZUHzagA0Qv.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb er een mengventiel in getekent. De driewegklep voor buffer bypass niet (maar die komt er in dit geval wel)
Nadeel is denk ik dat het wellicht wat lastiger is om het buffervat optimaal te benutten voor ruimteverwarming. Omdat alle afgifte via de CV pomp in de binnenunit gaat en ik die niet onder controle heb? Die kan ik denk ik niet aan laten gaan zonder dat de compressor ook aan gaat he? Hoe vaak en hoelang gaat die CV pomp aan op momenten dat er geen warmtevraag is?
Misschien dat het beste nog is om de buffer juist onderaan in de retour in serie te zetten - is hij warm door zonnewarmte, dan blijft de warmtepomp uit en wanneer hij niet warm is, dan stookt de warmtepomp en wordt de onderkant een beetje voorverwarmd. Met wat stratificatie zal niet het hele vat gebruikt worden.
Niet van toepassing als ik toch al van plan ben het buffervat niet veel warmer dan de retourtemperatuur te stoken, of wel?
Wel een mengventiel en/of maximaalthermostaat opnemen want solargestookt water van 90 graden vindt de warmtepomp niet leuk (al kan R290 er beter tegen dan R32).
Ja ik heb al in de installatiehandleidig van 77/5 gekeken.
S.314 Indien de retourtemperatuur >56 graden zal de compressor niet aan gaan.
S.351 Indien de aanvoertemperatuur aan het verwarmingselement > 75 graden: De warmtepomp wordt uitgeschakeld.
Als een mengventiel hiervoor net zo goed werkt als een menggroep dan zet ik die er tussen. Dan kan er altijd nog mee geprutst worden of je die beter op 60 graden zet of juist beter op 50 graden.
Ik zou inderdaad sowieso ergens een maximaalthermostaat in het systeem opnemen.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)