Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:50
ditbenikecht schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:29:
@Gramser Met instelling Uitgebreid doet hij de hele nacht niets, waardoor in de ochtend voldoende te doen is voor de warmtepomp. Blijkbaar wil hij dan zo snel mogelijk de wenstemperatuur bereiken i.p.v. zo efficient mogelijk.
Hij wil zo snel mogelijk de gewenste Ta bereiken ja - maar daar is hij echt geen 3 uur mee bezig. Ik heb het even niet scherp, maar jij hebt nachtverlaging? Als je dat nou eens niet doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 10:57
@Gramser Ik had eerst nachtverlaging/ standje Uitgebreid, dat resulteerde in de hele nacht uit met vorstbeveiliging. Nu heb ik op actief waardoor overshoot qua temperatuur mag en temperatuur op 21 graden wordt gehouden. De wenstemperatuur overdag is 21,5 graden.
Daardoor nu het plaatje van het pendelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
En uitgebreid zonder nachtverlaging, dat geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
@Gramser Dat is zeker nog eens het proberen waard. Alleen dat keihard uitzetten boven de wenstemperatuur hoeft van mij niet. Actief met dag en nacht zelfde temperatuur zou ik ook kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Klopt, kun je ook proberen. Maar dat werkt bij mij vooral goed bij maximum buitentemperatuur van 6-8 graden.

Nu draai ik Uitgebreid, zonder verlaging. Heb daar wel mee gespeeld maar bracht me weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Ensch053 Bij buitenverlichting en buitenunits zijn dit de lastigste problemen.
Klapt hij als de compressor start, loopt of ook als er niets gebeurt?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-03 16:12
Proton_ schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:01:
@Ensch053 Bij buitenverlichting en buitenunits zijn dit de lastigste problemen.
Klapt hij als de compressor start, loopt of ook als er niets gebeurt?
Het begon deze week spontaan op willekeurige momenten, wel met nat weer zover ik me herinner. Geen idee of dit ook voor of na sww verwarmen was.

Vandaag 2x achter elkaar bij selecteren van warm water snel, maar pas na een aantal minuten. Daarvoor 20 uur probleemloos cv bedrijf gedraaid. Vermoed als er meer vermogen wordt gevraagd het mis gaat. Of bij het schakelen naar sww run. Hij heeft deze week wel een aantal keer gewoon sww gedraaid zonder problemen.

Maar het schakelen naar sww of cv bedrijf wordt toch geregeld in de Unitower via de drieweg klep? Vermoed dat er in de 75/5 niks wijzigt voor cv of sww.

Na het controleren van de aansluitingen op de printplaat klapt hij er gelijk door zodra de werkschakelaar wordt omgezet. Vermoed een breuk in de print of sluiting op de behuizing via de achterzijde van de print. Gezien 2 clips van de printplaat niet goed vastgeklikt zaten in de behuizing. Het morrelen aan de print zal het wel verergerd hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Ensch053 op 04-02-2024 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:22
Ik zou met een ohm meter of liever een megger eens meten naar aarde. En vervolgens een voor een de afgaande stekkers losnemen en opnieuw meten. Bij vele komt de aard fout door een lekkende ontluchter.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:48
snameroc schreef op maandag 5 februari 2024 @ 06:26:
Ik zou met een ohm meter of liever een megger eens meten naar aarde. En vervolgens een voor een de afgaande stekkers losnemen en opnieuw meten. Bij vele komt de aard fout door een lekkende ontluchter.
@Ensch053 ik zou deze suggestie zeker ook even nalopen!

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
Bedankt voor je reactie. Alleen de 6 serie heeft toch een ontluchter in de buitenunit? Ik heb een 75/5 met een ontluchter in de Unitower.
snameroc schreef op maandag 5 februari 2024 @ 06:26:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:14
ivo3 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:19:
Aanvankelijk vond ik vooral de keuze tussen actief en uitgebreid ingewikkeld. Na spelen met de instellingen kom ik uit op een stooklijn 0.2 en handhaaf toch stand uitgebreid. Ta min-max is 25-35 graden. Tot ongeveer 7 graden buitentemperatuur zie ik dat de wenstemperatuur beneden net niet gehaald wordt en de kamertemperatuur heel constant op 20.5 blijft hangen. Effectief betekent dit denk ik dat de WP WAR draait. Runs kunnen dagen duren in deze toestand zonder de 21 graden kamer temperatuur te halen.
Bij hogere buiten temperaturen word de wens temperatuur van 21 graden gehaald zeker als de zon achter in schijnt. Ik zie dan meer aan-uit gedrag en runs van een uur komen voor. Aanvoer temperatuur blijft vrijwel altijd onder de 30 graden. Om toch afgifte met de T22 boven te hebben is deze voorzien van een climatebooster. Dit scheelt een graad of 2 in de ruimte boven en het is er nu altijd wel 18-19 graden.
Mooi! Ik wil een soortgelijke set-up uitvoeren: vvw beneden, radiatoren boven op één en dezelfde At, met boosters. Ik word gek verklaard door installateurs. Maar ik hoef ook 'maar' 18-19° boven. Momenteel is het omgekeerd hier: beneden (nog radiatoren) 19°, boven 21° :+

Mag ik weten hoeveel h-o-h je vloerverwarming zit en wat voor diameter die buizen hebben?
Ik neem aan dat de radiatoren non-stop open staan?

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Ensch053 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:00:
Bedankt voor je reactie. Alleen de 6 serie heeft toch een ontluchter in de buitenunit? Ik heb een 75/5 met een ontluchter in de Unitower.

[...]
Ja, je hebt helemaal gelijk, dat kan het dus niet zijn!

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo3
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-09 22:08
betaplayer schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:35:
[...]

Mooi! Ik wil een soortgelijke set-up uitvoeren: vvw beneden, radiatoren boven op één en dezelfde At, met boosters. Ik word gek verklaard door installateurs. Maar ik hoef ook 'maar' 18-19° boven. Momenteel is het omgekeerd hier: beneden (nog radiatoren) 19°, boven 21° :+

Mag ik weten hoeveel h-o-h je vloerverwarming zit en wat voor diameter die buizen hebben?
Ik neem aan dat de radiatoren non-stop open staan?
Ik heb geen gegevens van vvw alleen wat beeldmateriaal zie foto. Steek van rooster lijkt 10 cm?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1nPAicdpcCWYlDUO2jzXOQ2rvo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jRKBQ29aGq7TErMIVVE6oD87.png?f=user_large

Radiatoren staan idd altijd open

Arotherm 75/6; pv 6000wp; ZP Nexus 20 kW; gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Nou, met dank aan een medetweaker al de 720 SensoComfort binnen, en vandaag te horen gekregen dat de aroTHERM plus 55/6 en de uniTOWER plus 190 morgen geleverd gaan worden.

Vandaag maar een nieuwe schep aangeschaft voor het graven van de geul.

Hebben jullie nog tips over de plaats waar de buitenunit staat qua ondergrond? Volgens het boekje moet er een grindbed zijn van 70x140cm en dan nog eens afhankelijk van grondvorst (hebben we niet neem ik aan) 60 of 100cm diep. Dat is een kuub aan grind haha.

Ben van plan de rubberen voeten te bestellen. Vraag me dan ook af of ik een betonnen funderinkje moet storten. Ik heb sowieso leemgrond dus stabiel.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Kuusj schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:00:
Nou, met dank aan een medetweaker al de 720 SensoComfort binnen, en vandaag te horen gekregen dat de aroTHERM plus 55/6 en de uniTOWER plus 190 morgen geleverd gaan worden.

Vandaag maar een nieuwe schep aangeschaft voor het graven van de geul.

Hebben jullie nog tips over de plaats waar de buitenunit staat qua ondergrond? Volgens het boekje moet er een grindbed zijn van 70x140cm en dan nog eens afhankelijk van grondvorst (hebben we niet neem ik aan) 60 of 100cm diep. Dat is een kuub aan grind haha.

Ben van plan de rubberen voeten te bestellen. Vraag me dan ook af of ik een betonnen funderinkje moet storten. Ik heb sowieso leemgrond dus stabiel.
In plaats van een funderinkje kun je ook betonnen opsluitbanden gebruiken, als het maar waterpas is. Ik heb een grindbed dat tussen de voeten past en een 80cm lange buis waarin het warmtelint uitkomt, en waar het ontdooiwater dus in terecht komt. Het grind om de buis is tegen onverhoopt spatwater. Ik heb nooit iets onder de warmtepomp vandaan zien komen, dus het zal wel in buis en grind terecht komen zoals bedoeld.

Nu zitten we hier op zandgrond dus het water loopt sowieso snel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:20
Iemand een idee of er in 2024 vernieuwingen zitten aan te komen in de Arotherm-productlijn?

De /5 en /6 -reeks zijn geloof ik van eind 2019 / begin 2020 op de Belgische & Nederlands markt beschikbaar, dus een nieuwe reeks lijkt mij stilaan wel logisch? Spectaculaire verbeteringen zijn dan waarschijnlijk niet te verwachten, maar elke 0,1 COP hoger is natuurlijk mooi meegenomen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:39
stefaantje schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:36:
Iemand een idee of er in 2024 vernieuwingen zitten aan te komen in de Arotherm-productlijn?

De /5 en /6 -reeks zijn geloof ik van eind 2019 / begin 2020 op de Belgische & Nederlands markt beschikbaar, dus een nieuwe reeks lijkt mij stilaan wel logisch? Spectaculaire verbeteringen zijn dan waarschijnlijk niet te verwachten, maar elke 0,1 COP hoger is natuurlijk mooi meegenomen :)
Nieuw: aroTHERM Split plus
Op de VSK-beurs tonen we onze nieuwe aroTHERM Split plus. Deze hoogwaardige en betrouwbare split-warmtepomp behoort tot een van de allerstilste in de markt met R32 koudemiddel. Met een zeer hoog tapwaterrendement. Voor zowel renovatie- als nieuwbouwprojecten. De aroTHERM Split plus is makkelijk te plannen en installeren. Met de standaard meegeleverde internetmodule is deze bovendien ook nog eens eenvoudig te monitoren en optimaliseren met de myVAILLANT Pro app. De aroTHERM Split plus wordt in het vierde kwartaal van 2024 verwacht. Benieuwd hoe deze krachtpatser werkt? Vraag ernaar op de beurs.
Deze beurs begin morgen in Utrecht.

Ik denk niet dat ik het deze week red om naar de VSK te gaan. Ik hoop dat iemand in dit topic morgen op de VSK is en verslag uitbrengt?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik zou eerder nog wat softwarematige slimmigheden verwachten (nou ja wensen), zoals een door de gebruiker in te stellen omschakelmoment (Tbuiten) van Uitgebreid naar Actief v.v.

Maar een ander kleurtje zal makkelijker zijn 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:35
Zo te lezen alleen de split dan? Tja veranderingen heb je altijd, wel jammer altijd ding staat hier nog niet eens een jaar, maar toen eentje nodig dus keuze maken (en nu nog steeds nodig trouwens haha)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Het duurt ook nog wel even voor de aroTHERM Split plus (wat een naam trouwens) leverbaar is. Wordt in het vierde kwartaal van dit jaar verwacht. Wanneer ligt ie dan bij de groothandel?

Wellicht is het niet veel meer dan een compactere binnenunit, R32 ipv R410a, de internet module ingebouwd en hopelijk een fractie betere en stillere compressor. Het lijkt me niet dat je daar op gaat wachten. Maar ik ben wel nieuwsgierig.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Of wellicht is de aanleiding alleen omdat R410a splits tot 3kg wel eens verboden kunnen worden vanaf 1 januari 2025? Daarom ook logisch dat de modellen t/m 7 kW worden aangepakt. Omdat de 3 fase modellen meer dan 3 kg koudemiddel bevatten.

https://www.coolingpost.c...proposed-new-f-gas-rules/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htsxKPaj3IbrutWStXj4P0rp1EI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2kTLjy6ECI1u1NnPHeTBV9jI.png?f=user_large

Volgens dit artikel kun je het daarmee nog 2 jaar extra rekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
Dan valt dat al uit te sluiten.

Morgen de hele dag vrij, dan gaan we maar eens beginnen met de boel losdraaien en nameten.

Via een workaround wordt het sww vat nu verwarmd met het ellement in de unitower. De airco's verwarmen het huis. We kunnen ons zo wel even redden.

Het zelf installeren was een mooie goedkope optie, maar nu voel je wel de pijn omdat je geen beroep kunt doen op een installateur. Had wel ingecalculeerd dat er een keer kosten aan zaten te komen, maar binnen 2 jaar had ik niet verwacht.

Familielid werkt bij de Energiewacht en die kunnen tegenwoordig een onderhoudscontract aanbieden voor warmtepompen. Hij moet dan wel eerst weer 100% functioneren. Bij een defect moeten de onderdelen en het uurloon wel betaald worden. Wel komt er binnen 24 uur een monteur en zijn er geen voorrijkosten. Eens per 24 maanden een onderhoudsbeurt excl onderdelen is ook inbegrepen.

Zag dat de 75/5 aardig duurder is geworden. Ik heb deze in april 2022 gekocht voor €3095. Nu toch snel 25% meer
bensss schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:57:
[...]

Ja, je hebt helemaal gelijk, dat kan het dus niet zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
R32, werd tijd.
Al hoop ik ooit ook nog op een scrollcompressor en beter laagmoduleren voor monoblocks.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Proton_ schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:13:
R32, werd tijd.
Al hoop ik ooit ook nog op een scrollcompressor en beter laagmoduleren voor monoblocks.
wil je de huidige dan inruilen :P

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Het lijkt of ze het letterlijk zo lang mogelijk gerekt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Meer mensen waarbij de MyVaillant gateway / App onbereikbaar is? :)

App vraagt of de gateway wel aan de stroom is of ik wifi wachtwoord heb aangepast, maar daar heb ik niets in aangepast.

[ Voor 47% gewijzigd door Kees_frl op 06-02-2024 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
Kees_frl schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:16:

App vraagt of de gateway wel aan de stroom is of ik wifi wachtwoord heb aangepast, maar daar heb ik niets in aangepast.
Hier hetzelfde. Vanochtend was alles nog normaal maar nu krijg ik idd dezelfde melding als jij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ensch053
Even een update over mijn aardelschakelaar die die ieder keer uitschakelt.

Vandaag de print aan de achterzijde gedemonteerd. Nergens een spoor van kortsluiting. Doorgemeten of er ergens op de print of bekabeling aarde te meten is waar dit niet hoort, dit was ook niet het geval. Weer terug gebouwd en de machine weer op spanning gezet. Groene LED op de print gaat aan en de aardlek vliegt er niet door.

Vervolgens Unitower ingeschakeld. Fan begint te draaien en ik hoor het koelgas stromen. 2 minuten later weer de aardlek eruit.

Voorkant en zijkanten losgebouwd. Print achter het rechter voorpaneel visueel gecontroleerd en ook niks geks te zien.

Wel viel mij de kabel op onderstaande foto op. Deze zat tegen een gasleiding aan. Dit betreft slechts een enkele kabel (vermoedelijk van een sensor) Kabel iingetaped en samen met nog een kabel en anders laten lopen en vastgezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GYyg4aJF-r64vkjSu5q4-R_ll8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zw7CcYQzUMud40gD1famCxMB.jpg?f=fotoalbum_large

Thermostaat lager gezet zodat er geen warmtevraag is. Buitenunit weer aangezet. 5 minuten gewacht en de Unitower ingeschakeld. Tien minuten gewacht en alles blijft op spanning.

In de fouthistorie staat een f.820 foutcode. Geloof iets met de pomp. Deze fout heb ik al eens eerder gezien en alles werkte toen normaal. Fout gereset en komt niet terug.

In het installatiemenu, sensor/werkingtest alles bekeken en geen bijzonderheden.

Thermostaat op vraag gezet en alles begint te draaien, compressor toert op en het verwarmen van het CV circuit start. Compressor toert door naar 119,9 rps.

Sensor/werkingtest weer doorlopen en alles geeft een waarde.

Op dit moment draait alles al 45 minuten en is de compressor terug gemoduleerd.

Het lijkt me sterk dat een aardlek klapt door een sensor die een koperen leiding raakt. Heb er dan ook wel een hard hoofd in dat het probleem niet terugkomt.

Ga nu eerst een paar uur draaien met de driewegklep handmatig op CV. Als alles blijft draaien zet ik de driewegklep op automatisch en schakel ik de sww bereiding in.

Wel zat er het nodige vocht en troep bij de kant van de compressor. Dit is niet hermetisch afgesloten van de ruimte van de ventilator en de condensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TL7M9xtcNKxEauph4YBBjEYWI-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFsKK5ZgxCft348wk0jziH1r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJ3PUY6gh2GRzqCg8qyWk1rWLWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KY9d94dpru7Yl3Hk2RpridZg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Bart_Denon schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:08:
Vandaag dankzij de goede tips hier de slangen kunnen aansluiten.
De rvs flex slangen zijn echt top!
Heb 32mm Heima24 buis gebruikt met een directe overgang naar 1 1/4" wartel en dan de RVS flexbuis ook in 1 1/4" uitgevoerd.
De 32mm buis is geïsoleerd met 20mm isolatie rondom en dat zit weer in een mantelbuis 75-90mm.

Morgen weer verder:)

[Afbeelding][Afbeelding]
Excuses dat ik een hele oude post omhoog tover, maar is die flexbuis toevallig onderdeelnummer 0010027971? Heb eigenlijk alleen het buisje nodig denk ik (van 32mm Terrendis grondleiding). Zal dan natuurlijk iets moeten persen op die Terrendis (Uponor kon dacht ik) waarmee je naar 1 1/4" gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-08 14:47

Marco_Bu

Hybride AroTHERM plus 55/6

@Ensch053 Vervelend probleem heb je met die aardlek.
Ik help je met hopen, maar ben ook bang dat die sensordraad het niet geweest is.
Ik zou het waarschijnlijker vinden dat ie nu blijft draaien omdat het weer wat minder vochtig is op het ogenblik.

Heb je misschien al in je hoofdschakelaar gekeken of deze onverhoopt niet goed waterdicht is?

Vaillant AroTHERM plus 55/6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
Marco_Bu schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:49:
@Ensch053 Vervelend probleem heb je met die aardlek.
Ik help je met hopen, maar ben ook bang dat die sensordraad het niet geweest is.
Ik zou het waarschijnlijker vinden dat ie nu blijft draaien omdat het weer wat minder vochtig is op het ogenblik.

Heb je misschien al in je hoofdschakelaar gekeken of deze onverhoopt niet goed waterdicht is?
Bedoel je de werkschakelaar? Deze zit binnen. Heb deze wel open gehad om te controleren of de bekabeling nog goed vast zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

Ja daar doelde ik op, maar als de werkschakelaar binnen zit dan zal dat het niet geweest zijn.
Wellicht dat vocht toch ergens de boosdoener is omdat je op die print niks geks gevonden hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:11
Kuusj schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:50:
[...]
Excuses dat ik een hele oude post omhoog tover, maar is die flexbuis toevallig onderdeelnummer 0010027971? Heb eigenlijk alleen het buisje nodig denk ik (van 32mm Terrendis grondleiding). Zal dan natuurlijk iets moeten persen op die Terrendis (Uponor kon dacht ik) waarmee je naar 1 1/4" gaat.
Geen probleem hoor, ik heb t even nagekeken, vond de factuur nog, daarop staat:
Edelstahlwellrohr ausziehbar DN32 (1 1/4") 110-180mm bis 500-1000mm 200 - 370mm
Artikel-Nr: AEW-32200

Linkje 'nieuwe' versie: LINK

[ Voor 10% gewijzigd door Bart_Denon op 06-02-2024 18:20 ]

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmweetje3
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-04 20:42
Ensch053 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:54:
Even een update over mijn aardelschakelaar die die ieder keer uitschakelt.

Vandaag de print aan de achterzijde gedemonteerd. Nergens een spoor van kortsluiting. Doorgemeten of er ergens op de print of bekabeling aarde te meten is waar dit niet hoort, dit was ook niet het geval. Weer terug gebouwd en de machine weer op spanning gezet. Groene LED op de print gaat aan en de aardlek vliegt er niet door.

Vervolgens Unitower ingeschakeld. Fan begint te draaien en ik hoor het koelgas stromen. 2 minuten later weer de aardlek eruit.

Voorkant en zijkanten losgebouwd. Print achter het rechter voorpaneel visueel gecontroleerd en ook niks geks te zien.

Wel viel mij de kabel op onderstaande foto op. Deze zat tegen een gasleiding aan. Dit betreft slechts een enkele kabel (vermoedelijk van een sensor) Kabel iingetaped en samen met nog een kabel en anders laten lopen en vastgezet.

[Afbeelding]

Thermostaat lager gezet zodat er geen warmtevraag is. Buitenunit weer aangezet. 5 minuten gewacht en de Unitower ingeschakeld. Tien minuten gewacht en alles blijft op spanning.

In de fouthistorie staat een f.820 foutcode. Geloof iets met de pomp. Deze fout heb ik al eens eerder gezien en alles werkte toen normaal. Fout gereset en komt niet terug.

In het installatiemenu, sensor/werkingtest alles bekeken en geen bijzonderheden.

Thermostaat op vraag gezet en alles begint te draaien, compressor toert op en het verwarmen van het CV circuit start. Compressor toert door naar 119,9 rps.

Sensor/werkingtest weer doorlopen en alles geeft een waarde.

Op dit moment draait alles al 45 minuten en is de compressor terug gemoduleerd.

Het lijkt me sterk dat een aardlek klapt door een sensor die een koperen leiding raakt. Heb er dan ook wel een hard hoofd in dat het probleem niet terugkomt.

Ga nu eerst een paar uur draaien met de driewegklep handmatig op CV. Als alles blijft draaien zet ik de driewegklep op automatisch en schakel ik de sww bereiding in.

Wel zat er het nodige vocht en troep bij de kant van de compressor. Dit is niet hermetisch afgesloten van de ruimte van de ventilator en de condensor.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit treed vaker op bij het gebruik van frequentie gestuurde apparaten, de requentieregelaars hebben hogere lekstromen waardoor een aardlek er eerder uit klapt. Zeker als zo`n apparaat met verschillende groepen achter 1 aardlek zit. Wat vaak als oplossing wordt gedaan is het frequentie gestuurde apparaat in dit geval jou WP achter een installatie automaat type B te zetten. Zo heb ik het opgelost omdat de verschillende airco`s, warmtepomp zwembad en frequentieregelaar zwembadpomp ook een aardlek lieten klappen. De groepen opnieuw ingedeeld en ieder zijn eigen aardlekautomaat gegeven. Probleem is bij mij opgelost hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 18:34

l3p

www.^.nl

En let op type B aardlekbeveiliging is iets anders dan B- karakteristiek. O-)
Wordt ook toegepast voor zonnepanelen. Stukje onderaan deze pagina

[ Voor 3% gewijzigd door l3p op 07-02-2024 13:56 ]

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Bart_Denon schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:50:
[...]

Geen probleem hoor, ik heb t even nagekeken, vond de factuur nog, daarop staat:
Edelstahlwellrohr ausziehbar DN32 (1 1/4") 110-180mm bis 500-1000mm 200 - 370mm
Artikel-Nr: AEW-32200

Linkje 'nieuwe' versie: LINK
Top, bedankt.
Heb nu onderstaand lijstje om van WP naar uniTOWER te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muTILRKa80BqIn0_oVX7cvVU-xw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wfnuL4yhzlZnQqSuN2RcTp6Y.png?f=fotoalbum_large
Moet kijken of ik de pootjes onder de uniTOWER uit kan halen, kom eigenlijk net 8mm te kort in de hoogte. Daar lopen de 28mm CV leidingen. Anders moeten die wat ingekort worden, ook geen ramp an sich maarja.

Warmtepomp en uniTOWER staan in de garage. Om precies te zijn ligt de uniTOWER plat en staat de aroTHERM plus op z'n pallet. Ik heb de documentatie doorgespit en in tegenstelling tot de buitenunit staat nergens dat de uniTOWER niet plat mag. En als ik dat wel ergens gemist heb: er zit niks in van vloeistof of koelmiddel dus zou niet weten waarom niet met mijn simpele boerenverstand. Hoor het anders graag :)

Grondleiding is ook besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ensch053
Bedankt voor je reactie! Dan is het wel verstandig om de aardlekschakelaars te vervangen.

Heb jij de 30ma variant of een zwaardere?

Hier hebben we naast de warmtepomp ook nog airco's, zonnepanelen en een laadpaal.

Hier nog een 1-fase meterkast met 2 aardlekschakelaars.
Ik probeer de 1-fase kast nog aan te houden ivm de ferrarismeter die terugdraaid.

In onze wijk wordt binnenkort gestart met het vernieuwen van het elektra netwerk. In de brief stond dat aanpassingen in de meterkast mogelijk noodzakelijk zijn. Zal Enexis eens bellen of 1-fase dan nog wel mogelijk is. En als dat niet kan, voor wie de kosten dan zijn om het om te zetten naar 3-fase.

Momenteel heeft de warmtepomp er weer 30 uur opzitten zonder uitval. Gisteravond en vanacht heeft het hier behoorlijk geregend.
bmweetje3 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Dit treed vaker op bij het gebruik van frequentie gestuurde apparaten, de requentieregelaars hebben hogere lekstromen waardoor een aardlek er eerder uit klapt. Zeker als zo`n apparaat met verschillende groepen achter 1 aardlek zit. Wat vaak als oplossing wordt gedaan is het frequentie gestuurde apparaat in dit geval jou WP achter een installatie automaat type B te zetten. Zo heb ik het opgelost omdat de verschillende airco`s, warmtepomp zwembad en frequentieregelaar zwembadpomp ook een aardlek lieten klappen. De groepen opnieuw ingedeeld en ieder zijn eigen aardlekautomaat gegeven. Probleem is bij mij opgelost hierdoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmweetje3
Ensch053 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:25:
Bedankt voor je reactie! Dan is het wel verstandig om de aardlekschakelaars te vervangen.

Heb jij de 30ma variant of een zwaardere?

Hier hebben we naast de warmtepomp ook nog airco's, zonnepanelen en een laadpaal.

Hier nog een 1-fase meterkast met 2 aardlekschakelaars.
Ik probeer de 1-fase kast nog aan te houden ivm de ferrarismeter die terugdraaid.

In onze wijk wordt binnenkort gestart met het vernieuwen van het elektra netwerk. In de brief stond dat aanpassingen in de meterkast mogelijk noodzakelijk zijn. Zal Enexis eens bellen of 1-fase dan nog wel mogelijk is. En als dat niet kan, voor wie de kosten dan zijn om het om te zetten naar 3-fase.

Momenteel heeft de warmtepomp er weer 30 uur opzitten zonder uitval. Gisteravond en vanacht heeft het hier behoorlijk geregend.

[...]
Ik heb de 30Ma uitvoeringen, deze automaten zijn zekering en aardlek ineen. Je kunt dus elke groep of apparaat voorzien van een automaat. alle apparaten die jij opnoemt kunnen dit veroorzaken, zeker als ze ook nog met 2 of meerdere achter 1 aardlek zitten. Lijkt mij verstandig om dan zeker bij jou wp deze te voorzien van zo`n automaat. Als het goed is dan is de groep van de zonnepanelen al voorzien van een automaat type B. Ander voordeel van werken met automaten is dat niet meerdere groepen zonder stroom komen als er in 1 groep wat fout gaat.
Het is het proberen waard, geen verkeerde investering in iede geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:30
Kees_frl schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:16:

Ja, hier ook

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Mijn vriendin kon de app altijd gewoon benaderen... Ik niet erg vreemd.

Voor wat het waard is, ik heb de app er vanmiddag af gegooid en opnieuw geïnstalleerd en ingelogd en werkt nu weer prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
bmweetje3 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:32:
[...]

Ik heb de 30Ma uitvoeringen, deze automaten zijn zekering en aardlek ineen. Je kunt dus elke groep of apparaat voorzien van een automaat. alle apparaten die jij opnoemt kunnen dit veroorzaken, zeker als ze ook nog met 2 of meerdere achter 1 aardlek zitten. Lijkt mij verstandig om dan zeker bij jou wp deze te voorzien van zo`n automaat. Als het goed is dan is de groep van de zonnepanelen al voorzien van een automaat type B. Ander voordeel van werken met automaten is dat niet meerdere groepen zonder stroom komen als er in 1 groep wat fout gaat.
Het is het proberen waard, geen verkeerde investering in iede geval.
Je hebt gelijk, de zonnepanelen zitten al op een automaat met type B. De zonnepanelen, airco's en lader zitten op een andere aardlekschakelaar. In mijn vorige post zij ik laadpaal, maar dit is geen laadpaal, maar een granny charger van max 13A op 230 volt. Ik laad met max 10A.

De warmtepomp zit samen met de inductiekookplaat en wat kleine gebruikers op de aardlek die eruit klapt. Heb geen ruimte meer in de huidige meterkast voor de extra ruimte die de type B automaat nodig heeft.

Ik ga de aardlekschakelaar waar de warmtepomp op zit preventief vervangen.

Als het kabinet instemt met het afbouwen van de salderingsregeling is het ook gelijk gedaan voor de ferrarismeters. Dan ga ik maar werk maken van een 3-fase meterkast, de drie fases zijn wel aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-09 13:34
l3p schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:56:
En let op type B aardlekbeveiliging is iets anders dan B- karakteristiek. O-)
Wordt ook toegepast voor zonnepanelen. Stukje onderaan deze pagina
Als je heel precies wil zijn gaat het om een B of C uitschakel karakteristiek van de automaat en niet van de aardlek. C kar is voor toepassingen met hoge aanloop stromen en zijn in die zin iets vergevingsgezinder. In de installatie richtlijnen van mijn 105/6A stond een C, dus die heb ik er ook in zitten. Al betwijfel ik wel of een C kar echt nodig is want de warmtepomp start altijd zachtjes op.

Type B aardlek is voor het detecteren van DC stromen, een type A aardlek kan vlakke DC stromen niet detecteren. Type B is nodig als de omvormer of apparatuur geen DC lekdetectie heeft. Mijn laadpaal heeft zelf een 6ma DC lekdetectie dus gewoon een type A aardlek.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:30
Kees_frl schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:06:
[...]

Mijn vriendin kon de app altijd gewoon benaderen... Ik niet erg vreemd.

Voor wat het waard is, ik heb de app er vanmiddag af gegooid en opnieuw geïnstalleerd en ingelogd en werkt nu weer prima. :)
tx, hier ook.

Het wordt weer kouder, weer teruggeschakeld naar actieve modus 😃

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
ervh schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:20:
[...]
tx, hier ook.

Het wordt weer kouder, weer teruggeschakeld naar actieve modus 😃
Dat werkte hier ook, app verwijderd zoals @Kees_frl aangaf en na opnieuw downloaden kon ik direct weer bij de gegevens. Hoefde overigens niet opnieuw in te loggen.

Reminder voor actieve modus is ook heel welkom _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kuusj schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:50:
[...]

Fyi, Vaillant heeft zon rvs aansluitset, belachelijk duur, iets van 100€.
Via https://edelstahlwellrohr.com/ of heima24 kun je waarschijnlijk veel goedkoper iets samenstellen.

Edit: Ah nevermind, ik zie in dat screenshot hierboven dat je die site al gevonden had :+
Ik kocht er destijds een aantal meters van die geribbelde RVS slang met 4 koppelingen, in NL was dat echt belachelijk veel duurder.

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 08-02-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Eergisteren heeft de WP een hele dag mooi doorgedraaid. Alleen de opstartpiek mag van mij meer verdeeld worden over de dag.
Gisteren waren er allemaal defrosts. In de ochtend was het droog en koud, maar het ging helemaal mis met het vermogen. Aan het einde van de dag was er natte sneeuw, waarbij ik een defrost eerder verwacht.
Weet niet of het vermogen nou hoog is bij een defrost, of juist laag moet zijn. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2QJOIRYrpkS4C5H6BPh6lqy9Fk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Atx97wgxAoLr1PiHAYJDYnvH.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpoWDGexn1_A27kBdfNyD_VhHqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oNnorxBRfFhM3IRnHKE2RDJV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
ditbenikecht schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:57:
Eergisteren heeft de WP een hele dag mooi doorgedraaid. Alleen de opstartpiek mag van mij meer verdeeld worden over de dag.
Gisteren waren er allemaal defrosts. In de ochtend was het droog en koud, maar het ging helemaal mis met het vermogen. Aan het einde van de dag was er natte sneeuw, waarbij ik een defrost eerder verwacht.
Weet niet of het vermogen nou hoog is bij een defrost, of juist laag moet zijn. [Afbeelding][Afbeelding]
Werd de wenstemperatuur gehaald? Ik zie voor de rest niet zoveel geks. Normaal gedrag bij defrosts. Jij zult een 75/6 oid hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Gramser op 09-02-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
De wenstemperatuur is 21,5 en in de ochtend 0600 uur was het eergisteren afgekoeld tot 21,2 graden en gisteren tot 20,8 graden. Na even stoken wordt de wenstemperatuur rond 1030 uur bereikt.
Het betreft inderdaad een 75/6. Een 55/6 had net wel net niet gekund met -10 graden. Doordat ik nu wat meer vermogen heb kan ik nachtverlaging toepassen en op minimale toeren draaien wat gunstig is voor het geluid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Nou, maak je dan verder niet druk… ;) Lijkt erop alsof hij gewoon naar behoren functioneert. “Helemaal mis” is niet van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmweetje3
Het wordt toch de 55/6 heb ik besloten na hier en daar nog wat te lezen. Moet ruim voldoende zijn en bij extreme kou kan de airco nog bijspringen.
Maar hoe zit het met vorst beveiligingskleppen in de aan en retourleiding buiten? Daar lees ik in dit soort topics weinig over of ik heb het gemist. Wat als er een storing in de WP is of een stroomuitval bij strenge vorst?
Een extra beveiliging zijn dan deze vorst beveiligingskleppen zodat het systeem leeg loopt.
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
bmweetje3 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:11:
Het wordt toch de 55/6 heb ik besloten na hier en daar nog wat te lezen. Moet ruim voldoende zijn en bij extreme kou kan de airco nog bijspringen.
Maar hoe zit het met vorst beveiligingskleppen in de aan en retourleiding buiten? Daar lees ik in dit soort topics weinig over of ik heb het gemist. Wat als er een storing in de WP is of een stroomuitval bij strenge vorst?
Een extra beveiliging zijn dan deze vorst beveiligingskleppen zodat het systeem leeg loopt.
.
Wat als…

Ja, dat is de afweging. Ik heb ze niet. Bijna niemand hier, terwijl bijna iedereen ze in het Ambertopic wel weer lijkt te hebben.

Ik heb nog niet gelezen dat ze ergens nodig waren, maar wel dat ze een keer de boel hebben laten leeglopen terwijl het eigenlijk niet nodig was geweest, geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-09 13:34
Ja wat als maar het is wel een uitzonderlijke situatie als de WP compleet uitvalt (incl de pomp die volgens mij onder de 4c altijd draait? en daarnaast kan je de leidingen bij de WP ook loskoppelen.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
maarten_NL schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:33:
Ja wat als maar het is wel een uitzonderlijke situatie als de WP compleet uitvalt (incl de pomp die volgens mij onder de 4c altijd draait? en daarnaast kan je de leidingen bij de WP ook loskoppelen.
Niet als je niet thuis bent als de stroom uitvalt 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqwo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 29-08 11:31
Hallo forumleden, al langer lees ik mee met dit zeer informatieve forum en graag zou ik een beroep willen doen op de hier aanwezige verzamelde kennis. Mijn vraag is: uit welke componenten dient het volgende Vaillant warmtepompsysteem te bestaan. Enkele richtpunten zijn:
- Arotherm plus VWL 55/6 A S2 warmtepomp voor verwarming
- Fluostor VWH B200/1 tapwater warmtepomp
- Sensocomfort VRC 720 thermostaat met buitenvoeler
- Buffervat 100 liter, tegen pendelen van kleine systeeminhoud ca 150 liter, parallel aangesloten.
De installateur wil nog een hydraulic station VWZ MEH97/6 en een mengmodule VR70 inbouwen.
Bovendien stelt hij een extra expansievat van 35 liter voor. Mijn probleem is dat het hydraulic station weliswaar een elektrische nood/bijverwarming en circulatiepomp heeft, maar verder een overbodig expansievat van 18 liter en een overbodige driewegklep. De Fluostor is parallel op de verwarming aangesloten. Hij is autonoom geregeld en heeft alleen stromend verwarmingswater nodig van minimaal 20 graden, zodra hij werkt. Hoe moet dit nou precies. Alvast bij voorbaat dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wadaenator
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 31-08 17:03
Gramser schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:39:
[...]

Niet als je niet thuis bent als de stroom uitvalt 😉
Hiervoor kun je toch de anti-vries als optie bij doen? Wel gelijk scheiden van circuit, maar het is kiezen of delen vlgns mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:33
wadaenator schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:13:
[...]

Hiervoor kun je toch de anti-vries als optie bij doen? Wel gelijk scheiden van circuit, maar het is kiezen of delen vlgns mij.
Risicoanalyse. Zelden een grote lange stroomstoring waarbij er niemand thuis is, of thuis kan komen.

Alleen wintersport zit ik als risico (wat we niet doen). In dat geval buren instrueren.

Hier is het in de schuur 2 kleppen omdraaien om het circuit leeg te laten lopen. Ja, moet er nog eens een instructie bij plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
wadaenator schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:13:
[...]

Dat zal vast kunnen… maar ook die optie zag ik hier slechts een enkele keer hier voorbij komen.

Je kunt je overal voor verzekeren. Maar all-risk is niet altijd nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
busscherski schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:41:
[...]

[...]

Deze beurs begin morgen in Utrecht.

Ik denk niet dat ik het deze week red om naar de VSK te gaan. Ik hoop dat iemand in dit topic morgen op de VSK is en verslag uitbrengt?
@stefaantje
Ik heb het toch gered om naar de VSK te gaan. Het verschil met de split /5 is onder andere: R32, beter tapwater rendement, iets stiller, internetmodule ingebouwd, kleinere binnenunit, en zou vanaf september leverbaar zijn.
Exacte specs zijn nog niet bekend, daar werken ze nog aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wadaenator
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 31-08 17:03
Gramser schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:25:
[...]

Dat zal vast kunnen… maar ook die optie zag ik hier slechts een enkele keer hier voorbij komen.

Je kunt je overal voor verzekeren. Maar all-risk is niet altijd nodig.
Pagina 32 van de hydraulische unit, en op youtube staan ook de instructies om te vullen met de antivries vloeistoffen (vanaf 1:05):
YouTube: aroTHERM plus - Vullen van de uniTOWER plus

[ Voor 12% gewijzigd door wadaenator op 09-02-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ja ik weet dat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Link123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-09 21:26
Ik heb bij de installateur gevraagd om een onderhoudscontract op de WP. ik heb een arotherm 105 en daar rekenen ze dan 247 p jr voor. Vlgs hun is dat de prijs die Vaillant rekent. Ik schrik hier nogal van. Is dit herkenbaar en realistisch vraag ik me af?
Heb nog niks afgesloten trouwens. Vraag me ook af of t nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Vaillant heeft meerdere onderhoudscontracten. Dit zal wel een van de duurdere zijn met vervanging van onderdelen erbij en zo.

Volgens mijn installateur niet nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door Gramser op 10-02-2024 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Luqwo schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:54:
Hallo forumleden, al langer lees ik mee met dit zeer informatieve forum en graag zou ik een beroep willen doen op de hier aanwezige verzamelde kennis. Mijn vraag is: uit welke componenten dient het volgende Vaillant warmtepompsysteem te bestaan. Enkele richtpunten zijn:
- Arotherm plus VWL 55/6 A S2 warmtepomp voor verwarming
- Fluostor VWH B200/1 tapwater warmtepomp
- Sensocomfort VRC 720 thermostaat met buitenvoeler
- Buffervat 100 liter, tegen pendelen van kleine systeeminhoud ca 150 liter, parallel aangesloten.
De installateur wil nog een hydraulic station VWZ MEH97/6 en een mengmodule VR70 inbouwen.
Bovendien stelt hij een extra expansievat van 35 liter voor. Mijn probleem is dat het hydraulic station weliswaar een elektrische nood/bijverwarming en circulatiepomp heeft, maar verder een overbodig expansievat van 18 liter en een overbodige driewegklep. De Fluostor is parallel op de verwarming aangesloten. Hij is autonoom geregeld en heeft alleen stromend verwarmingswater nodig van minimaal 20 graden, zodra hij werkt. Hoe moet dit nou precies. Alvast bij voorbaat dank voor het meedenken.
Huiswerk (voor je installateur):
Hoeveel liter heeft de 55/6 nodig?
Hoe groot moet dan het expansievat zijn, rekenend met een maximale temperatuur van 45 graden?
Wat gaat die mengmodule precies doen als opwek en afgifte dezelfde stooklijn hebben?

De fluostor lijkt een rebrand te zijn van mijn Edel Eau. Die heeft een eigen pomp en zit met een aftakunit in de retour (niet parallel!). Beide regelingen hoeven geen rekening met elkaar te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joene69
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 11:03
@Link123 @Gramser ik heb wél zo'n comfort garantplan afgenomen voor mijn 65/6.Kost mij 190 euro per jaar voor een looptijd van 10 jaar en dan komen ze elke 2 jaar voor onderhoud / inspectie. Of het nodig is weet ik niet, maar na de eerste plaatsing van de wp heb ik een maand lang ellende gehad met tig bezoeken van Vaillant. Binnen 2 maand kreeg ik wederom een splinternieuwe wp. Dat heeft mij niet veel vertrouwen gegeven in de langeduur kwaliteit. Als ik alle uren, materialen en onderdelen uitreken die ze gebruikt hebben voor de 1e wp dan loont zo'n contract zeker. Vandaar het contract, echter blijft het natuurlijk altijd koffiedik kijken. Loopt via de installateur die de wp heeft aangelegd. Het geeft mij iig 10 jaar rust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ik hoop dat je de uitzondering bent - maar in jouw geval kan ik me de geruststelling van zo’n contract wel voorstellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqwo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 29-08 11:31
Dank Proton_ voor je reactie. Vaillant schrijft in de installatiehandleiding een parallelle aansluiting van de Fluostor voor. Inderdaad is het expansievat van de MEH97/6 te klein (Bron: Flamco), waardoor uitbreiding met een extra vat nodig is. Ik vraag me af of beide vaten elkaar niet in de weg zitten. Ook vraag ik me af of die MEH97/6 wel nodig is, er is immers voor hem maar één systeem (CV). De Fluostor bedient zichzelf. Een losse CV-circulatiepomp en elektrisch element lijken me voldoende. Hoe zie jij dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Ik heb inmiddels de grote voeten binnen voor de buitenunit, en heb bij de bouwmarkt zo'n betonnen 'bielsje' gehaald van 15x10x60cm. Moet dat nog veel zwaarder zijn dan dat (10kg per stuk ongeveer) of lijkt jullie dit prima? Heb ze bevestigd aan elkaar uiteraard. Ik zou er 2 aan elkaar kunnen lijmen maar goed.

Heb mijn boodschappenlijstje voor het leidingwerk van binnen naar buiten maar wat aangepast.. Denk dat ik toch maar voor de daarvoor bedoelde puntstukken ga van Terrendis (https://benem.nl/terrendis-puntstuk-32-x-1-messing.html). Alleen zijn die natuurlijk 1" ipv de 5/4" van de buiten-binnenunit. Ik ben van plan een verloopje op de puntstukken te zetten van 1" naar 5/4" (https://benem.nl/lovak/verloopring/1-1/4-/x/1-/messing.html) en daarop dan een uittrekbare RVS flexbuis (https://edelstahlwellrohr...5mm-1000m-IG-IG/AEW-32261) in DN32 variant (met 5/4"). Je kunt ook een (veel) goedkopere niet uittrekbare variant kiezen maar die is met die wartelmaat maar DN25..

Gat voor condenswater heb ik gegraven met afmetingen 100x60 en dan 70cm diep. Van plan eerst 10cm opvullen met grind, dan de PVC buis en dan de rest opvullen met datzelfde grind. Ik ga eerst maar eens 200-250kg grind halen en kijken hoe ver ik daar mee kom. Het gat is dus ongeveer 0.4m3 dus in theorie zal daar een 450-500kg in gaan. Kost geen drol voor de rest (40,-) dus veel maakt het niet uit. Betonnen randjes eromheen en dan zal het best aardig uitzien.

Is deze opzet in jullie ervaring stabiel genoeg? Die put vol met grind storten bedoel ik dan? Of kan dit toch gaan verzakken? Ik dacht er anders aan hier en daar (om de 10cm hoogte) misschien zo'n grindrooster neer de leggen voor meer stabiliteit..

[ Voor 3% gewijzigd door Kuusj op 10-02-2024 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo3
Gramser schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 07:33:
Vaillant heeft meerdere onderhoudscontracten. Dit zal wel een van de duurdere zijn met vervanging van onderdelen erbij en zo.

Volgens mijn installateur niet nodig.
Ik ga gebruik maken van aanbod van mijn installateur. Ben wel benieuwd wat ze precies gaan doen. Aanbod installateur:
Het is zeker raadzaam om jaarlijks onderhoud uit te voeren aan de warmtepomp.

Kosten hiervoor zijn 165 euro per jaar.

Dit omvat het volgende:
· 1 keer per jaar onderhoud. U ontvangt vanzelf een uitnodiging. De eventuele materiaalkosten zijn exclusief, evenals werktijd langer dan 1 uur.
· Het hele jaar gebruik van de 24/7 service dienst. Een storing voor 12 uur gemeld, wordt dezelfde dag verholpen. * (kosten bij storing: arbeidstijd + materiaalkosten).
· Geen voorrijkosten.
· Geen toeslagen op de avonden, weekenden en feest/vakantiedagen.
· Het eventueel vervangen van onderdelen gaat altijd in overleg.
· Je zit er gegarandeerd het hele jaar warmpjes bij.
· Je zit niet vast aan een opzegtermijn.
* op volgorde van ernst storing en mits de onderdelen op voorraad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Maar wat doen ze dan voor onderhoud aan je warmtepomp? Dat staat er niet bij. Wel “eventuele materiaalkosten”. Dat klinkt alsof er normaliter geen materiaal nodig is.

[ Voor 37% gewijzigd door Gramser op 10-02-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo3
In ieder geval schoonmaken inlaat zijde. Verder ga ik meekijken. En ik vind het een fijn idee dat ik snel service heb in geval problemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@Kuusj
De lengte en breedte van de grindbak die ik gemaakt heb zijn circa 90x150cm. Maar dat was/is voor een 75/6.
De diepte heb ik uitgegraven totdat ik op harde ondergrond kwam. Dat was zo rond de 65cm. In de winter staat bij mij het grondwater hoog, dus een hele diepe pijp van meer dan 60-65cm heeft dan geen zin.

Onderin heb ik een dikke laag grof grind gedaan, en daar bovenop wat fijner grind zoals op de foto te zien is.

Mijn betonbielsen waren 75cm lang, 20cm breed en ik meen 12cm dik. Omdat de dikte wel erg veel afweek van de 30cm die Vaillant voorschrijft heb ik er twee op elkaar gelegd.
Het totaal staat nu een kleine 2 jaar en nog altijd stabiel en niet verzakt.

Overigens heb ik zowel de bielsen als de 2 soorten grind gratis via Marktplaats opgehaald in de buurt. Niet omdat het moest, maar gewoon omdat het kon :)

Nog een tip: meet voordat je grind in het gat stort nauwkeurig na a.d.h.v. de tekeningen waar de condensafvoerpijp moet komen. Het liefst wil je deze recht onder de afvoer van de buitenunit hebben. Dat komt best precies.

Foto direct na installatie (mei/juni 2022):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQ7IjEbd7rRwk81StitdmySDSmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f4RpJkzObxnwEXOL6IzVuGUl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SNap890
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-08 13:14
BjornHero schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:12:
[...]

Ook @SNap890

Ventilator fouten bij sneeuw/ijs weersomstandigheden kan wijzen op het "invriezen van de warmtepomp"

Soms is het zo erg dat er op de bodem een laag ijs/sneeuw ligt waardoor de fan niet meer draait of erg veel weerstand heeft.

Ik zou eerst even kijken of dat uitgesloten kan worden.

Wellicht is je ontdooi-lint defect?
Ik worstel nog steeds met dit probleem, ook nu er geen sprake is van vorst. Regelmatig ventilator errors, en wat ik nu ook waarneem is dat de ventilator eigenlijk alleen voluit draait, waardoor de unit ook vrij veel geluid produceert.
Waar zou ik moeten beginnen met onderdelen vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvA73
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-02-2024
Hi,

Heb een arotherm plus 125/6 die conform standaard configuratie schema van Vaillant parallel is aangesloten op een 100 l buffervat, samen met een Vaillant cv ketel.

Vraag me af waarom warmtepomp zijn debiet niet aanpast aan het veranderende debiet van het afgiftesysteem (door dichtlopende convectoren of vloerverwarming). Pomp staat in auto stand en levert continu 2050 liter per uur. Dit is ook het maximale debiet van het afgiftesysteem; deze laatste loopt in loop van dag echter terug door verminderde warmtevraag.

Is het niet beter wanneer beide debieten steeds met elkaar overeenkomen? Hoe dit te realiseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

Vlgs mij moduleren Vaillant arotherm warmtepompen alleen hun vermogen op de aanvoertemperatuur en wordt het debiet gewoon constant gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Marco_Bu schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:25:
Vlgs mij moduleren Vaillant arotherm warmtepompen alleen hun vermogen op de aanvoertemperatuur en wordt het debiet gewoon constant gehouden.
Precies.

Ik heb met het openen van meer groepen vloerverwarming zelf de pomp op 85% gezet zodat ik de extra flow over de extra geopende groepen kon verdelen.

Anders inderdaad dezelfde 1205 liters voor de 75/6 maar dan verdeeld over twee verdiepingen dus nu pomp het geloof ik 1535 liter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Franciesco schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:06:
@Kuusj
De lengte en breedte van de grindbak die ik gemaakt heb zijn circa 90x150cm. Maar dat was/is voor een 75/6.
De diepte heb ik uitgegraven totdat ik op harde ondergrond kwam. Dat was zo rond de 65cm. In de winter staat bij mij het grondwater hoog, dus een hele diepe pijp van meer dan 60-65cm heeft dan geen zin.

Onderin heb ik een dikke laag grof grind gedaan, en daar bovenop wat fijner grind zoals op de foto te zien is.

Mijn betonbielsen waren 75cm lang, 20cm breed en ik meen 12cm dik. Omdat de dikte wel erg veel afweek van de 30cm die Vaillant voorschrijft heb ik er twee op elkaar gelegd.
Het totaal staat nu een kleine 2 jaar en nog altijd stabiel en niet verzakt.

Overigens heb ik zowel de bielsen als de 2 soorten grind gratis via Marktplaats opgehaald in de buurt. Niet omdat het moest, maar gewoon omdat het kon :)

Nog een tip: meet voordat je grind in het gat stort nauwkeurig na a.d.h.v. de tekeningen waar de condensafvoerpijp moet komen. Het liefst wil je deze recht onder de afvoer van de buitenunit hebben. Dat komt best precies.

Foto direct na installatie (mei/juni 2022):
[Afbeelding]
Dankjewel, heb mijn bak nu maar wat groter gemaakt (in ieder geval op papier, moet het fysiek nog wat uitbreiden haha) zodat ik hetzelfde effect heb als jij (grind rondom de poot). Heb per toeval toch een betonbiels gevonden van 65kg in totaal die ik wel nog even doormidden moet slijpen (van de Hornbach, zou er niet zijn bij een vestiging maar oké).

Voor de rest ook de geniale ingeving gehad dat eigenlijk niet de hele put vol hoeft te zitten met 'mooi' grind dus voor nu even 250kg aan 15-30mm grind van 1,95,- per 25kg zak gehaald. Vermoed dat ik nog eens 250kg nodig heb en dan nog 100-150kg aan antraciet grind bovenop voor het uiterlijk.

Heb jij nog gaten geboord in de PVC pijp? Ik merk in ieder geval dat mijn put vooral een waterput is, want er loopt natuurlijk amper wat weg door de dikke kleigrond hier. Maarja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@Kuusj nee, ik heb geen gaatjes in de pvc pijp geboord. Maar dat zou je inderdaad wel kunnen doen in het onderste gedeelte voor het geval het water slecht kan wegzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Franciesco schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:02:
@Kuusj nee, ik heb geen gaatjes in de pvc pijp geboord. Maar dat zou je inderdaad wel kunnen doen in het onderste gedeelte voor het geval het water slecht kan wegzakken.
Top, wederom bedankt..

Nu ben ik bijna zo ver dat ik alles op een rijtje heb.. Grondleiding komt morgen, evenals RVS slangen en dat soort spul. Vuilafscheider heb ik op mijn lijstje staan maar ik wacht even tot vrijdag wanneer ik de hele installatie met de installateur die me helpt doorneem voordat we echt beginnen. Kijken of hij die goed vind, aangezien ik die zelf niet ga aansluiten.

Net weer een willekeurig momentje van onzekerheid omdat ik niet zeker wist waar de buitenvoeler op aangesloten moet worden, maar ik heb dat verholpen door de handleiding van de uniTOWER weer eens door te nemen en heb aansluiting X41 gevonden. Hij mag ook op west hangen zie ik dus dat komt me eigenlijk best goed uit, ware het niet dat daar in de morgen natuurlijk wel zon op staat.

Ik kom verder op deze draad uit: https://www.elektramat.nl...0-75-mm2-zwart-per-meter/. Lijkt me onzinnig om hier dikker voor te pakken dan noodzakelijk. Gaat om maximaal 10 meter draad namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Franciesco schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:02:
In principe hoef je ook geen gaatjes te boren. Zolang de onderkant van de pijp nog op op de grindlaag staat, kan het water via het grind verder verspreiden in de bak en overal een consistente hoogte hebben, het water loopt dan onder de pijp langs weer omhoog. Dan kan het over de volle breedte van de bak in de grond infiltreren.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Inderdaad @Mojo. Bij mij staat de pijp op enkele centimeters grind. En het water zal onderin (ca 60cm onder het maaiveld bij mij) niet snel bevriezen, al zou het in extreme situaties wel kunnen voorkomen.
De eventuele gaatjes kunnen geen kwaad lijkt me. Zo lang de pijp goed geplaatst is onder de trechter van de wp en ook voldoende diep is, denk ik dat het voor de rest allemaal niet zoveel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 11:50
Kuusj schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:18:
[...]

Ik kom verder op deze draad uit: https://www.elektramat.nl...0-75-mm2-zwart-per-meter/. Lijkt me onzinnig om hier dikker voor te pakken dan noodzakelijk. Gaat om maximaal 10 meter draad namelijk.
Volgens mij is VMVL officiëel niet geschikt voor buiten. Maar ik zal toegeven: ik heb het zelf ook gedaan voor de temperatuurvoeler . Omdat ik geen zin had ik dikke YmvK-kabel, en omdat ik amper buitengeschikt draad kon vinden voor een redelijk bedrag. Achteraf was Ölflex Classic volgens mij geschikt geweest (hoewel er wel "Use with UV protection" in het datasheet staat, maar dat had ik dan eerder moeten bestellen :+

Ik heb nu gewoon zwarte Vmvl, en ik zie wel hoe lang 't mee gaat. Ik heb wel gelezen dat zwarte draad over het algemeen UV-bestendig is, omdat er koolstofdeeltjes in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:14
Marco_Bu schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:25:
Is dat ook een reden waarom Vaillant (nog) meer dan andere merken lijkt aan te dringen op buffers en hydraulische ontkoppelingen?

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013

silverball

De wagen voor moderne mensen

In de starterspost staat als 'simpelste' installatie de flexoCOMPACT All Electric Directe groep. Als ik die in de installatiebundel erbij pak krijg ik een bodemwarmtepomp met een module voor passieve koeling en dergelijke.

Wat is de simpelste installatie die mogelijk is, gewoon de aroTHERM plus met de VWZ AI? Ben ik er al dan?

Ik wil 'm gewoon direct op de vvw aansluiten, tapwater los ik losstaand op.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breedam
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-08 19:02
betaplayer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:36:
[...]

Is dat ook een reden waarom Vaillant (nog) meer dan andere merken lijkt aan te dringen op buffers en hydraulische ontkoppelingen?
Ik heb het idee dat een manier is van de fabrikanten om het risico te verlagen op defecten (en pendelgedrag, zijn de meningen over verdeeld) gerelateerd aan een te lage systeeminhoud. Let wel op dat een hydraulische ontkoppeling wel nodig is met zoneregeling.

[ Voor 14% gewijzigd door Breedam op 13-02-2024 15:22 ]

Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
silverball schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:11:
In de starterspost staat als 'simpelste' installatie de flexoCOMPACT All Electric Directe groep. Als ik die in de installatiebundel erbij pak krijg ik een bodemwarmtepomp met een module voor passieve koeling en dergelijke.

Wat is de simpelste installatie die mogelijk is, gewoon de aroTHERM plus met de VWZ AI? Ben ik er al dan?

Ik wil 'm gewoon direct op de vvw aansluiten, tapwater los ik losstaand op.
Dat is idd de simpelste oplossing, hoewel Vaillant die door het ontbreken van een bavk-up element niet “goedkeurt”. Maar dat is aan jou.

Je beschrijft de opstelling die ik zelf ook hanteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Gramser schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:30:
[...]

Dat is idd de simpelste oplossing, hoewel Vaillant die door het ontbreken van een bavk-up element niet “goedkeurt”. Maar dat is aan jou.

Je beschrijft de opstelling die ik zelf ook hanteer.
Ah top, ik vind die naverwarmer (die MEH 60 bedoel je toch) een beetje overkill voor m'n installatie ook.
Kan je dan nog wel (niet-condenserend) koelen zonder die passieve koelset?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
silverball schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:38:
[...]

Ah top, ik vind die naverwarmer (die MEH 60 bedoel je toch) een beetje overkill voor m'n installatie ook.
Kan je dan nog wel (niet-condenserend) koelen zonder die passieve koelset?
Geen flauw idee, ik koel er niet mee. Enige vloerkoeling die ik heb is de warmtepompboiler die een paar uurtjes per dag wat warmte uit de vloer haalt om m'n SWW mee op te warmen :)

Je vroeg om de simpelste installatie... dit is 'm.

Edit: idealiter neem je er nog wel een systeemthermostaat bij, anders kun je bij mijn weten óf alleen met een vaste aanvoertemperatuur, óf alleen WAR draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door Gramser op 13-02-2024 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@silverball : met die “simpele” opstelling kun je inderdaad ook koelen. Mits de WP uitgerust is met het koelcontact (de S2 versie die veelal in Belgie geleverd wordt heeft die koeloptie niet standaard).
Daarnaast voor de volledigheid: bij de aroTHERM Plus hoort de Ai Plus module, niet de Ai module .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Wil iemand even sparren? Ik heb al even gebeld met TPA maar het is me nog niet helemaal duidelijk.

Huidige situatie is een 600 liter vat gevuld met CV water. Vacuumbuizen en een gasgestookte CV ketel.
https://www.klimaworld.co...s/download/link/id/51660/
Onderin een 2.4 m2 spiraal voor de glycol die door de vacuumbuizen stroomt.
Volgens mij door het hele vat een tapwater spiraal van 7.5 m2.
Talloze 1 1/2" aansluitingen op elke gewenste hoogte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPBzUTIrhVp51MUqV9MNaxLs-6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AZTc3rythmW21C9jGEjRKM3e.png?f=fotoalbum_large

Nu willen ze van het gas af.

Er staan op www.123-kaminofen.de en in de Vaillant installatiebundel bij allSTOR ook schema's voor de combinatie met een warmtepomp maar daarbij moet je het hele 600 liter vat de gehele winter op een temperatuur houden die hoog genoeg is om van te kunnen douchen door de hygienespiraal. (ik heb er niet aan gerekent maar het lijkt me dat je dan rond 50 graden uit komt). Niet optimaal, vooral als je die hoge temperatuur weer moet terugmengen voor vloerverwarming. Daarnaast, hoe warmer het vat is, hoe slechter de zon thermie nog energie kan toevoegen.

Energetisch het meest optimaal lijkt me wat in de installatiebundel "aroTHERM split All Electric Parallel" wordt genoemd.
- Maar dan ipv de vermelde 45 liter buffer de warmtepomp aanvoer en retour aansluiten op de bovenste twee aansluitingen van het 600 liter vat. Zodat je denk ik effectief in de buurt komt van diezelfde 45 liter.
- En de CV aansluiting op de bovenste (waar ook de inflow van de warmtepomp zit) en onderste (zodanig dat als de warmtepomp aan gaat en de flow warmtepompzijdig en afgiftezijdig gelijk is, er netto precies geen warm CV water het vat in stroomt)
- Naast de VRC720 een extra thermostaat ophangen met een wenstemperatuur die bijvoorbeeld een graad hoger is dan die van de VRC720 en enkel de afgiftepomp aanstuurt indien buffertemperatuur bijvoorbeeld 3 graden hoger is dan de kamertemperatuur of retourtemperatuur? (zodanig aansluiten dat zowel die extra kamerthermostaat als de VRC720 die afgiftepomp aan kunnen sturen, als 1 van de 2 wil dat de afgiftepomp aan gaat dan gaat die aan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7Ajpm9jo_XyCWeXNHVDiuq4Tq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JN9WjsCv6EZ8ZNA69HZy0ctW.png?f=fotoalbum_large

- Daarnaast (niet ingetekent) de ingang van de boiler aansluiten op de uitgang van de spiraal van het 600 liter buffervat. Zo zal er voorverwarmd water de boiler in stromen. In de zomer, als je de juiste hoeveelheid doucht zelfs dermate warm dat het het stilstandverlies compenseert.

Het liefst zou ik die simpele schakeling die de extra kamerthermostaat doet regelen met Vaillant hardware maar ik ben bang dat dat vrij ingewikkeld wordt.

Heeft iemand tips of tricks?

Alvast bedankt. Mocht niemand reageren dan heb ik tenminste mijn gedachten gestructureerd.

edit: alternatief is om het bovenste stuk van die 600 liter buffer in serie te zetten, met een klep die de buffer afschakelt in geval die kouder is dan de retour (zoals het nu ook al werkt icm de CV ketel) In dat geval wel oppassen omdat de buffertemperatuur wel 95 graden kan zijn. Dus daar moet dan wel een mengventiel tussen.

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 14-02-2024 00:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Laatst online: 10-09 12:28
busscherski schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:57:
Wil iemand even sparren? Ik heb al even gebeld met TPA maar het is me nog niet helemaal duidelijk.

Huidige situatie is een 600 liter vat gevuld met CV water. Vacuumbuizen en een gasgestookte CV ketel.
https://www.klimaworld.co...s/download/link/id/51660/
Onderin een 2.4 m2 spiraal voor de glycol die door de vacuumbuizen stroomt.
Volgens mij door het hele vat een tapwater spiraal van 7.5 m2.
Talloze 1 1/2" aansluitingen op elke gewenste hoogte.

[Afbeelding]

Nu willen ze van het gas af.

Beetje jammerlijk vat, niet gelaagd en de spiraal tbv verswater beetje klein...

Er staan op www.123-kaminofen.de en in de Vaillant installatiebundel bij allSTOR ook schema's voor de combinatie met een warmtepomp maar daarbij moet je het hele 600 liter vat de gehele winter op een temperatuur houden die hoog genoeg is om van te kunnen douchen door de hygienespiraal. (ik heb er niet aan gerekent maar het lijkt me dat je dan rond 50 graden uit komt). Niet optimaal, vooral als je die hoge temperatuur weer moet terugmengen voor vloerverwarming. Daarnaast, hoe warmer het vat is, hoe slechter de zon thermie nog energie kan toevoegen.

klopt, maar die allstor vaten zijn gelaagd waardoor je enkel de "kop" op 45C hoeft te stoken

Energetisch het meest optimaal lijkt me wat in de installatiebundel "aroTHERM split All Electric Parallel" wordt genoemd.
- Maar dan ipv de vermelde 45 liter buffer de warmtepomp aanvoer en retour aansluiten op de bovenste twee aansluitingen van het 600 liter vat. Zodat je denk ik effectief in de buurt komt van diezelfde 45 liter.
- En de CV aansluiting op de bovenste (waar ook de inflow van de warmtepomp zit) en onderste (zodanig dat als de warmtepomp aan gaat en de flow warmtepompzijdig en afgiftezijdig gelijk is, er netto precies geen warm CV water het vat in stroomt)
vf1 dan op de aanvoerleiding?
- Naast de VRC720 een extra thermostaat ophangen met een wenstemperatuur die bijvoorbeeld een graad hoger is dan die van de VRC720 en enkel de afgiftepomp aanstuurt indien buffertemperatuur bijvoorbeeld 3 graden hoger is dan de kamertemperatuur of retourtemperatuur? (zodanig aansluiten dat zowel die extra kamerthermostaat als de VRC720 die afgiftepomp aan kunnen sturen, als 1 van de 2 wil dat de afgiftepomp aan gaat dan gaat die aan)

let op; zon zonthermie installatie kan retewarm worden... Een menggroep zal noodzakelijk zijn..

[Afbeelding]

- Daarnaast (niet ingetekent) de ingang van de boiler aansluiten op de uitgang van de spiraal van het 600 liter buffervat. Zo zal er voorverwarmd water de boiler in stromen. In de zomer, als je de juiste hoeveelheid doucht zelfs dermate warm dat het het stilstandverlies compenseert.

of een dT regeling die warmte van t buffervat naar t boilervat stuurt? Dan kom je heel de zomer zonder wp uit...

Het liefst zou ik die simpele schakeling die de extra kamerthermostaat doet regelen met Vaillant hardware maar ik ben bang dat dat vrij ingewikkeld wordt.

Heeft iemand tips of tricks?

klant duidelijk maken dat alles kan maar t niet voordelig is.. liever dit vat ditchen...(zeg ik als gelaagde - buffervat-fan)...

Alvast bedankt. Mocht niemand reageren dan heb ik tenminste mijn gedachten gestructureerd.

edit: alternatief is om het bovenste stuk van die 600 liter buffer in serie te zetten, met een klep die de buffer afschakelt in geval die kouder is dan de retour (zoals het nu ook al werkt icm de CV ketel) In dat geval wel oppassen omdat de buffertemperatuur wel 95 graden kan zijn. Dus daar moet dan wel een mengventiel tussen.
Zie boven, als je wilt kunnen we een keer bellen over apartere schemas.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Laatst online: 05:35
Zo komen bij mij vrijdag de PCB vervangen voor de foutcode F820. Ik neem aan dat dat alleen bij de buitenunit is ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Cyrus The Virus schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:05:
Zo komen bij mij vrijdag de PCB vervangen voor de foutcode F820. Ik neem aan dat dat alleen bij de buitenunit is ?
Nee zover ik weet alleen de MEH 97/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Laatst online: 05:35
busscherski schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:51:
[...]

Nee zover ik weet alleen de MEH 97/6
Die heb ik niet, heb alleen arotherm en unitower. Maar dan zal het wel de printplaat zijn die aan de voorkant zit van de unitower.

[ Voor 15% gewijzigd door Cyrus The Virus op 14-02-2024 08:59 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Cyrus The Virus schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:58:
[...]

Die heb ik niet, heb alleen arotherm en unitower. Maar dan zal het wel de printplaat zijn die aan de voorkant zit van de unitower.
O dan is het de tower. Die zal dezelfde printplaat hebben. Ik heb tot nu toe bij zowel unitowers als meh97/6 gezien. Alleen bij de AI unit nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NHL19
  • Laatst online: 09-09 17:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAo2xFtRz8wQQA3-au4gGjmYTM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2qF8lBzTZImb0kbzXbdtH7z8.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb sinds vandaag ineens een heel ander gedrag van mijn 75/6. Normaal met deze temperaturen is het 40 minuten aan, 20 minuten uit (ik heb radiatoren, geen vloerverwarming). Maar nu schakelt hij minstens 3 keer zo vaak per uur. Er is niets veranderd aan de instellingen.
Wel is heeft gisteren vanwege lekkage bij de wasmachine de aardlekschakelaar twee of drie keer ingegrepen. Zou dat iets in de war hebben kunnen gebracht? En als dat zo is, bestaat er dan een soort softe reset o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Franciesco schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:37:
@silverball : met die “simpele” opstelling kun je inderdaad ook koelen. Mits de WP uitgerust is met het koelcontact (de S2 versie die veelal in Belgie geleverd wordt heeft die koeloptie niet standaard).
Daarnaast voor de volledigheid: bij de aroTHERM Plus hoort de Ai Plus module, niet de Ai module .
@Franciesco @Gramser topper.

Dus even voor mijn beeld, als ik:
  • aroTHERM plus VWL 55/6 A
  • aroTHERM VWZ AI Plus besturingsmodule 0010031645
  • sensocomfort VRC 720f 0020260929 (is die ook voor de plus?)
  • Vaillant grote trillingsdemper set 0020250226
  • Willekeurige 100mm valpijp voor condensafvoer
  • Benodigdheden grindbak (grind, bielzen, etc)
Dan kan ik in principe beginnen toch ? Bedankt :*)

[ Voor 0% gewijzigd door silverball op 14-02-2024 10:52 . Reden: Draadloze versie van thermostaat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdjager
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-01 14:23
Hoi, ik heb sinds begin deze maand een 75/6 icm de VRC720 thermostaat. Mijn huis wordt verwarmd met radiatoren maar dat lukt prima op de temperaturen die de WP kan leveren. Ik probeer nu het systeem een beetje in te regelen, maar ik kom er niet helemaal uit.

Als ik de buitentemperatuur compensatie op uitgebreid zet, is de temperatuur binnen prima. De warmtepomp gaat dan alleen een keer of 10 per dag voor 15-20 min aan, op maximaal vermogen. Ik vraag me af of dat wel de meest zuinige manier is, en of het goed is voor de levensduur van de WP.

Met de buitentemperatuur compensatie op actief gaat hij gewoon door met warmte maken terwijl het in de ruimte al warmer is dan nodig. Hij gaat dan wel moduleren. Ik neem dat dit betekend dat stooklijn te hoog is (nu 0.7), maar de aanvoertemperatuur wordt ook nog veel hoger dan zou moeten volgens de stooklijn.. In ieder geval kan het ook niet de bedoeling zijn dat het na een uur 2 graden te warm is in de woonkamer.

Wat ik graag zou willen is:
- De kamer wordt niet warmer dan gevraagd
- De WP draait alleen op vol vermogen als dat echt nodig is. (ivm geluid voor de buren)
- Verder draait de WP zo dat het efficientie en levensduur maximaliseerd

Hebben jullie tips om dit te bereiken of wil ik dingen die niet samengaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
silverball schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:39:
[...]

@Franciesco @Gramser topper.

Dus even voor mijn beeld, als ik:
  • aroTHERM plus VWL 55/6 A
  • aroTHERM VWZ AI Plus besturingsmodule 0010031645
  • sensocomfort VRC 720 (is die ook voor de plus?)
  • Vaillant grote trillingsdemper set 0020250226
  • Willekeurige 100mm valpijp voor condensafvoer
  • Benodigdheden grindbak (grind, bielzen, etc)
Dan kan ik in principe beginnen toch ? Bedankt :*)
Als er ergens in dat pakket een buitenvoeler zit wel. En je hebt natuurlijk ook nog allerlei zaken nodig als leidingwerk en vuilafsvheiders/magneetfilters en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Gramser schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:25:
[...]

Als er ergens in dat pakket een buitenvoeler zit wel. En je hebt natuurlijk ook nog allerlei zaken nodig als leidingwerk en vuilafsvheiders/magneetfilters en zo.
Helder, dus de 0020266791 VRC 693 buitenvoeler moet er dan ook nog bij om op de VWZ AI aan te sluiten als ik het goed begrijp.

Uiteraard moet er nog leidingwerk en zaken bij:
Flex slang -> 32mm meerlagen -> vorstkleppen op laagste punt -> Vuilafscheider/ ontluchter -> aftakking naar pomploze verdeler vvw -> 22mm bestaand CV systeem met expansievat / overstort.

Tnx.

@ditbenikecht topper.

[ Voor 5% gewijzigd door silverball op 14-02-2024 10:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ditbenikecht
@silverball De buitenvoeler/DCF module zit bijgeleverd met de AI Plus of de VRC720.

Wat betreft de grote trillingsdempers, ik begrijp niet dat iedereen de veel te dure Vaillant versie koopt. Een standaard setje voor airco die ook 60cm lang is heb je al voor de helft van de prijs.
Ik heb zelf van Big Foot de 1m lange variant, met verhoging voor extra demping op mijn platte dak.

@tdjager Ik heb bij Actief, dat mijn temperatuur 1 graad hoger is dan gewenst. De WP staat en blijft dan pendelen op minimaal vermogen. Vanwege de levensduur van de compressor heb ik hem nu weer op uitgebreid staan en dan stookt de WP de eerste vier uren van de dag, beginnend op hoog vermogen en langzaam zakkend. Dus moduleert wel en zodra wenstemperatuur is bereikt, doet hij de rest van de dag niets meer.
Waar ik aan denk om het start vermogen te beperken is om altijd fluistermodus te activeren. Ik weet alleen niet of dat een negatief effect heeft op de COP.

[ Voor 107% gewijzigd door ditbenikecht op 14-02-2024 10:53 ]

Pagina: 1 ... 120 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic