Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 18:34

l3p

www.^.nl

Ik dacht dat alles steeds helderder werd de laatste paar weken.
De beneden verdieping (vv 60m²) en badkamer/slaapkamer op bovenverdieping (2 radiatoren) halen netjes de gewenste temperatuur.
Vloerverwarmingsgroepen zijn naar wens afgeregeld. Dit alles bij buitentemperaturen tussen de -5 en 10
Verbruik incl SWW tussen de 10-20 kWh per dag

• Stooklijn 0.20
• Min. gew. Aanvoertemp 25 °C
• Max. gew. Aanvoertemp 45 °C
• Nachtmodus Normaal
• Binnentemp.comp Uitgebreid
• Zonetoewijzing Thermostaat op 22 °C
• Actuele aanvoertemperatuur CV tussen 26 en 31 °C

Nu is het echter wat warmer en sinds een paar dagen best veel start/stops.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nndsgtlo4ra3ch4x-eq2mUslXVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yi19KrMEOBoQgb2Ungsdf097.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was het beeld laatste maand met de koudere dagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uyn1zX-YSOrzQ_qKSwJs8ATnvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NwWbv1m1hyDO04cwBf6Ny34a.jpg?f=fotoalbum_large

Is er nog iets waarmee ik kan spelen of moet ik me geen zorgen maken over +/- 20 start/stops per dag voor nu? Ik ben bang als ik lager ga dat hij het dan gelijk weer niet trekt bij koudere dagen.
Stooklijn naar 0.30 resulteerde in zelfde aantal start/stops maar dan hoger verbruik.

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-09 12:50
Dit ziet er wel wat raar uit. Wordt volgens jou de gewenste kamertemperatuur wel bereikt? Want dan zou de WP gewoon uit moeten blijven tot hij onder setpoint komt maar dat lijkt dus niet te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:17
l3p schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:30:
Ik dacht dat alles steeds helderder werd de laatste paar weken.
De beneden verdieping (vv 60m²) en badkamer/slaapkamer op bovenverdieping (2 radiatoren) halen netjes de gewenste temperatuur.
Vloerverwarmingsgroepen zijn naar wens afgeregeld. Dit alles bij buitentemperaturen tussen de -5 en 10
Verbruik incl SWW tussen de 10-20 kWh per dag

• Stooklijn 0.20
• Max. gew. Aanvoertemp 45 °C
• Nachtmodus Normaal
• Binnentemp.comp Uitgebreid
• Actuele aanvoertemperatuur CV tussen 26 en 31 °C

Nu is het echter wat warmer en sinds een paar dagen best veel start/stops.

[Afbeelding]

Dit was het beeld laatste maand met de koudere dagen:

[Afbeelding]

Is er nog iets waarmee ik kan spelen of moet ik me geen zorgen maken over +/- 20 start/stops per dag voor nu? Ik ben bang als ik lager ga dat hij het dan gelijk weer niet trekt bij koudere dagen.
Stooklijn naar 0.30 resulteerde in zelfde aantal start/stops maar dan hoger verbruik.
Bij mij ziet het er bij wat hogere temperaturen hetzelfde uit. Nagenoeg dezelfde afgifte (al is mijn verbruik wel hoger bij echt lage temperaturen). Minimum Ta naar 27ºC of 28ºC scheelt flink in het aantal start/stops, dat zou ik eens proberen.

Kun je zelf die hoge pieken verklaren? Bij mij zou dat SWW zijn, maar dan zou die run worden onderbroken door even verwarmen. Zou kunnen natuurlijk. Was verder niet je vraag en niet per se een probleem, maar wel goed om te weten wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Gramser schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:36:
Dit ziet er wel wat raar uit. Wordt volgens jou de gewenste kamertemperatuur wel bereikt? Want dan zou de WP gewoon uit moeten blijven tot hij onder setpoint komt maar dat lijkt dus niet te gebeuren.
Ja op zich wel, de laatste 3 maanden (tussen alle setting veranderen door) is de delta tussen gewenste en actuele woonkamertemperatuur nooit hoger geweest dan 1,8ºC. Normaal is die delta 0,4, of het nou -5 of +5 buiten is.
Anomi schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:07:
[...]

Bij mij ziet het er bij wat hogere temperaturen hetzelfde uit. Nagenoeg dezelfde afgifte (al is mijn verbruik wel hoger bij echt lage temperaturen). Minimum Ta naar 27ºC of 28ºC scheelt flink in het aantal start/stops, dat zou ik eens proberen.

Kun je zelf die hoge pieken verklaren? Bij mij zou dat SWW zijn, maar dan zou die run worden onderbroken door even verwarmen. Zou kunnen natuurlijk. Was verder niet je vraag en niet per se een probleem, maar wel goed om te weten wat het is.
Minimum Ta staat al op 25 en actuele Ta is vaak 30. Dus als ik die op bijvoorbeeld 22 zet veranderd er dan wel iets?
De pieken zijn inderdaad SWW, hij staat ingesteld dat hij om het uur wisselt tussen CV en SWW wanneer dat nodig is.

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anomi
l3p schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:19:
Minimum Ta staat al op 25 en actuele Ta is vaak 30. Dus als ik die op bijvoorbeeld 22 zet veranderd er dan wel iets?
Mijn suggestie is juist om hem iets te verhogen. Dat kan net schelen. Natuurlijk niet op momenten dat de Ta sowieso 30 is, maar wel als de stooklijn eigenlijk minder vraagt. Bij mij is met zeer vergelijkbare afgifte 27-28 de grens waarop de runs flink langer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik vind het nog steeds raar dat de WP niet langer uit blijft wanneer de wenstemp is bereikt. Sta ik daar alleen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-09 08:02
Gramser schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:09:
Ik vind het nog steeds raar dat de WP niet langer uit blijft wanneer de wenstemp is bereikt. Sta ik daar alleen in?
Dat zou ik ook verwachten inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:48
Voor elke persoon die jouw mening deelt heb je er ook eentje die klaagt als de gemeten kamertemperatuur een halve graad onder wenstemperatuur aangeeft.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Anomi schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:08:
[...]
Mijn suggestie is juist om hem iets te verhogen. Dat kan net schelen. Natuurlijk niet op momenten dat de Ta sowieso 30 is, maar wel als de stooklijn eigenlijk minder vraagt. Bij mij is met zeer vergelijkbare afgifte 27-28 de grens waarop de runs flink langer worden.
Ga ik vanaf nu proberen met minimale Ta 28

Dan even de dag tot nu toe.
Thermostaat dus op 22
190L Unitower moest opwarmen (2 dames ziek thuis die in bad geweest zijn)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VhtdPJ1EP1d29rO502Qkfyab4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWjnuY0yRP65n7LSzBpO1Hun.jpg?f=fotoalbum_large

Alles lijkt goed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDeIEjnduiAr1NcSFFjyJSLdV-8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rATrllbxAHTN4dwiNQdMxKAx.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnQD2CQusbZDN3xVgpewNPVAepg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpDRvvGaFW2FFKunuT3kkrc8.jpg?f=fotoalbum_medium

CV + SWW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XNoXXYykEjuI292KS8l87EejEw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNlyR6Djywameo5xa7tFQ3aZ.jpg?f=fotoalbum_medium

In de Vaillant app bij CV zie je echter geen start/stops:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xy3a8XQ-4YZumfGp3IEPOfiMiY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfCcQnI5yPRDEcNoezauFnfe.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnoyfHKKPniMYOHI-7aIOh3z9dc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXzdMweSTr4gplbkNZTxqrFi.jpg?f=fotoalbum_medium

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
busscherski schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:20:
[...]

Voor elke persoon die jouw mening deelt heb je er ook eentje die klaagt als de gemeten kamertemperatuur een halve graad onder wenstemperatuur aangeeft.
Daar zul je wel gelijk in hebben. Maar wat heeft “uitgebreid” voor zin als de WP zoveel startstops maakt? Dan zou het alleen zin hebben in superdupergeisoleerde huizen waarin de temperatuur nul fluctueert?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Gramser schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:21:
[...]

Daar zul je wel gelijk in hebben. Maar wat heeft “uitgebreid” voor zin als de WP zoveel startstops maakt? Dan zou het alleen zin hebben in superdupergeisoleerde huizen waarin de temperatuur nul fluctueert?
Een klein beetje middagverhoging bij lauw weer verhelpt het al.
Wat jij veel start stops vind, vind je koelkast weinig.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
busscherski schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:10:
[...]

Een klein beetje middagverhoging bij lauw weer verhelpt het al.
Wat jij veel start stops vind, vind je koelkast weinig.
Ik ken natuurlijk vooral mijn eigen installatie - ik had dit gedrag nog niet gezien bij “uitgebreid”, vandaar dat ik erop aansloeg. Maar ik zal me vast druk maken om niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Hier gisteren de Vaillant monteur geweest ivm wat geluiden vanuit buitendeel. Bleek volgens hem allemaal goed te zijn, erg aardige man en nam zijn tijd.

Buitendeel open gehad en alles even langsgelopen of alles goed vast zit en of er ergens wat resonantie was. En zoals hij aangaf, WP maken geluid dus dit hoorde erbij.

Nouja laatste tijd ook niets vreemds meer gehoord dus prima.

Meteen ook even de ontluchter gecontroleerd en dichtgedraaid, hij was bekend dat sommige wat lekken maar zelden bij nieuwbouw. Die van ons was iig ook nog niet lek en nu dus mooi dicht.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:15
Zoals eerder gemeld heeft dat gedrag niks met actief, uitgebreid etc te maken. Dat kun je bij elke kamerbijschakelingskeuze zien, al is de kans groter bij inactief en actief. In het geval van uitgebreid heeft het puur te maken met het naar 0 lopen van de integraal voordat de ingestelde kamertemperatuur bereikt is.

De minimale Ta dus iets verhogen en dan kijken wat er gebeurt is, idem aan wat @Anomi zei, ook naar mijn idee de goede manier om dit “probleem” aan te pakken. Zelf zou ik dan van 25 naar 26 graden gaan @l3p. Indien nodig nog 1 graadje er bij. Het liefst wil je immers de runs zo lang mogelijk maken met een zo laag mogelijke Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Kees_frl uit nieuwsgierigheid: heeft de monteur voordat hij de kappen van de buitenunit gehaald heeft een lektest gedaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 18:08
Ik zat er de laatste dagen aan te denken om een post over dit onderwerp te plaatsen, na het lezen van de post van @l3p, hier mijn verhaal:

Vers geinstalleerde Arothem+ 105/6A
170m2 huis van 1996 (isolatie is iets beter dan de rd2.5 van toen, HR++ etc staat op de todo lijst)
Beneden compleet VVW met VRC 720f
Boven 3 Vaillant fancoils (staan permanent open, fans regelen de warmte afgifte) en stukje VVW

Configuratie:
Min aanvoer 15c max 45c
Stooklijn 0,30 (sinds gisteren 0,35)

Toen het -5 was werkte standje actief helemaal top, de WP ging eigenlijk nooit uit en moduleerde lekker mee.

Nu op standje uitgebreid met de wenstemperatuur is het start/stop/start, maar waarom is mij niet duidelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFk3p5MEEpr0NJOzidOSHDqr2qQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mSC0mpyZ2qgrlEuFc7Jir7MN.png?f=user_large

De vrouw klaagde vanmorgen dat het koud was dus die nachtelijke verlaging naar 19.5C is geen optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6qhnMEZTKnqgQeg-X1-g10NVQM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CbABHYsu3r3Raa8aoJx3omVU.png?f=user_large

de Ta blijft hoog maar de pomp gaat uit en de consumed/yield naar 0. Runs van 30min-1u en terwijl de wenstemperatuur de hele dag niet gehaald is stopt de warmteproductie, waarom is mij onduidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zU-BVB6kCu0qWX-kTf9mvwd1Qts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/etoDloDhYv5EOQvm4oOSqSXn.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFobSwtXpRkSW_wkdOp0glsjmGk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CiEaT9QfBR9usigc91XD0O2h.png?f=user_large

Ta
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgYX1pWSmgArgPwilz1B7Qoq-n4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IjXUzrghWceMCg5fZ7KwYrFe.png?f=user_large

Tr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIGHaIBSpbf5JkpUYRWrTQ4KOSs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GTZ2Le7912Fc7Y3WoVM2X913.png?f=user_large

De WP loopt nu weer maar net was de binnentemperatuur 20.4, de wenstemp 21, maar toch gaat de WP 15 minuten uit :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98h_k1a7hAzDEkt-gv_oLL8_sng=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vpceZcKO8OixqZVSOeyJFpxG.png?f=user_large

Heeft iemand een idee waar dit aan ligt?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@maarten_NL aangezien je toch al mooi met ebus de data logged: wat zegt de energieintegraal? Grote kans dat die ook bij jou oploopt naar 0 en dat daarom de wp tijdelijk op pauze gaat totdat deze weer -60 is (de default).

De 105/6 heeft een behoorlijk hoog minimum vermogen, dat kan best wel eens te veel zijn voor jouw situatie bij de huidige buitentemperatuur.

Een minimum ingestelde Ta van 15 graden zie ik niet als zinvol. In jouw situatie zie je het pendelgedrag echter ook bij een Ta van 28,5 graad als ik het goed zie? Dat is hoog voor deze temperaturen. De deltaT lijkt vrij klein, maar kan het niet precies zien. Wat is die bij dit soort runs?
Als die inderdaad klein is, dan helpt het in jouw situatie wellicht om de flow wat lager te zetten. Ik verwacht dan namelijk een minder snel te bereiken energieintegraal van 0 waardoor de wp langer door blijft lopen.
Het proberen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
PS: sommige hier hebben succesvol de integraal naar -100 kunnen zetten via ebus. Dat kan ook nog een optie zijn om de runs langer te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Franciesco schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:01:
@Kees_frl uit nieuwsgierigheid: heeft de monteur voordat hij de kappen van de buitenunit gehaald heeft een lektest gedaan?
Ik zou het niet herkennen - apparaatje vierkant met buisje er uit en rond uiteinde. Dacht is microfoon ofzo voor de geluiden checken, zou dat het geweest kunnen zijn? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Haha, vast @Kees_frl!
Ik kon het niet laten het te vragen omdat we het hier pas nog over gehad hadden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
Franciesco schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:23:
@maarten_NL aangezien je toch al mooi met ebus de data logged: wat zegt de energieintegraal? Grote kans dat die ook bij jou oploopt naar 0 en dat daarom de wp tijdelijk op pauze gaat totdat deze weer -60 is (de default).
De integraal loopt inderdaad naar 0:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGNomg8_phPf05JFRFRC5polnp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y3l4Kj4Z6UCqnEjWUmhJ2mUo.png?f=fotoalbum_large
@maarten_NL

De 105/6 heeft een behoorlijk hoog minimum vermogen, dat kan best wel eens te veel zijn voor jouw situatie bij de huidige buitentemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNcHaIi-l8SNf3PrZj8PrNsjhBI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0AbzmXu4ROpqzWFn1q1pcZEE.png?f=user_large

De wenstemperatuur wordt na 14u bijna constant draaien nog niet gehaald dus volgens mij mag ie nog wel iets harder draaien?

Consumed zit de hele dag op 0.9kW, volgens mij heb ik ook weleens 0.7 gezien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNcHaIi-l8SNf3PrZj8PrNsjhBI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0AbzmXu4ROpqzWFn1q1pcZEE.png?f=user_large
@maarten_NL

Een minimum ingestelde Ta van 15 graden zie ik niet als zinvol. In jouw situatie zie je het pendelgedrag echter ook bij een Ta van 28,5 graad als ik het goed zie? Dat is hoog voor deze temperaturen. De deltaT lijkt vrij klein, maar kan het niet precies zien. Wat is die bij dit soort runs?
Als die inderdaad klein is, dan helpt het in jouw situatie wellicht om de flow wat lager te zetten. Ik verwacht dan namelijk een minder snel te bereiken energieintegraal van 0 waardoor de wp langer door blijft lopen.
Het proberen waard?
ivm een lek overstort ventiel is Vaillant hier geweest en hij heeft dat zo ingesteld. Als de Ta onder de 28 zakt is de lucht uit de fancoils ook niet echt comfortabel warm meer dus de minimale aanvoer ga ik naar 28 zetten en eens kijken wat dat doet.

De deltaT is de afgelopen weken altijd 3 of soms 4c geweest, voor de efficiency is een lage DeltaT toch juist gewenst? Ik ga eens kijken hoe ik die flow om laag kan zetten en bekijken of de integraal dan minder hard terug gaat lopen.

Op de VWZ AI zag ik net de integraal instelling al, die heb ik nu op -100 gezet.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Kees_frl schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:33:
[...]

Ik zou het niet herkennen - apparaatje vierkant met buisje er uit en rond uiteinde. Dacht is microfoon ofzo voor de geluiden checken, zou dat het geweest kunnen zijn? :)
Dat lijkt inderdaad op een koolwaterstofsnuffelaar.

De Vaillant monteur hier had het er wel over dat hij het bij openen van de zijkant eigenlijk moest doen, maar deed het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Inderdaad @maarten_NL , een kleinere deltaT is normaal gesproken efficiënter bij een wp. Maar het blijft een compromis met de rest van het gedrag. 3 á 4 graden is trouwens netjes en imo niet heel laag.

Als een min Ta van 28 gr voor de fancoils nodig is, dan lijkt me dat idd een mooi uitgangspunt voor de min Ta setting. Al kun je eventueel nog met 1 graadje extra experimenteren ivm het pendelgedrag bij hogere buitentemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Franciesco schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:45:
Inderdaad @maarten_NL , een kleinere deltaT is normaal gesproken efficiënter bij een wp. Maar het blijft een compromis met de rest van het gedrag. 3 á 4 graden is trouwens netjes en imo niet heel laag.

Als een min Ta van 28 gr voor de fancoils nodig is, dan lijkt me dat idd een mooi uitgangspunt voor de min Ta setting. Al kun je eventueel nog met 1 graadje extra experimenteren ivm het pendelgedrag bij hogere buitentemperaturen.
Ok, ik ga even kijken wat die min Ta op 28 en integraal instelling op -100 de komende dag gaat doen.

De max flow lijkt mij de conf.geb.pomp.verw? Die staat nu op auto en in VWZ AI monitoren zie ik 1650L/u (ik kan er geen ebus entiteit voor vinden). Als je die op een percentage zet, is dat dan de max en moduleert de pomp dan alsnog, of is het dan een vaste instelling?

Het 1e doel is dat de WP de wenstemperatuur gaat halen :)

Wat is de reden dat de WP stop is nog wel de vraag, waarom loopt die integraal naar 0 terwijl de wenstemperatuur niet wordt gehaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:53
Omdat de afgifte onvoldoende is bij de huidige aanvoer temperatuur. Remedie is stooklijn omhoog.

[ Voor 4% gewijzigd door snameroc op 30-01-2024 22:11 ]

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@maarten_NL omdat in de gegeven situatie de wp op minimum vermogen de Ta doet oplopen t.o.v. de gewenste Ta. Hierdoor wordt de energieintegraal steeds hoger en bereikt uiteindelijk 0 graad minuten. Dan gaat de wp tijdelijk op de pauzestand waarbij de circulatiepomp blijft draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01:34
maarten_NL schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:53:
[...]

Ok, ik ga even kijken wat die min Ta op 28 en integraal instelling op -100 de komende dag gaat doen.

De max flow lijkt mij de conf.geb.pomp.verw? Die staat nu op auto en in VWZ AI monitoren zie ik 1650L/u (ik kan er geen ebus entiteit voor vinden). Als je die op een percentage zet, is dat dan de max en moduleert de pomp dan alsnog, of is het dan een vaste instelling?

Het 1e doel is dat de WP de wenstemperatuur gaat halen :)

Wat is de reden dat de WP stop is nog wel de vraag, waarom loopt die integraal naar 0 terwijl de wenstemperatuur niet wordt gehaald?
Wat is je huidige stooklijn?

Zoals je zelf ook hebt gezien schakelt je wp uit omdat je energieintegraal op 0 staat.

Dit komt doordat de aanvoertemperatuur (water) hoger is dan de doeltemperatuur voor x minuten.

Zoals je ook hebt gemerkt kun je de energie integraal verhogen.

Daarmee zal hij iets langer uit blijven.

Waar waarschijnlijk je eigenlijke "probleem" zit is in het afgiftesysteem in combinatie met het minimale vermogen van je warmtepomp en dit in relatie tot je warmteverlies.

--> bij de huidige gevraagde 26-27-28C? En de minimale "massa" bij fancoils is het afgiftevermogen kleiner dan het minimale vermogen van je wp.

Ik zou de minimale temp. op 30 zetten, stooklijn iets omhoog, energie integraal kun je later aanpassen.

Om meer energie in je woning te krijgen heb je meer afgifte vermogen nodig en dat kun je (het makkelijkst) bereiken met een hogere temperatuur.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 18:38
busscherski schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:20:
[...]

Zoals mijn vrouw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatyk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-01-2024
Hi,

installing heatpumps very nice! You put the machine thingy on the wall, like magic box that make warm or cool air. It go "pshhh" and make room cozy like hug from Kazakhstan friend. No more freezing like popsicle, very smart! But be careful, don't wrestle with heatpump, it not like wrestling bear. Call professional man to do, or else it may say "Nyet" to your warm wishes. High five, my friend!

[ Voor 76% gewijzigd door teacher op 30-01-2024 23:28 . Reden: Reclame in slecht engels kunnen we allemaal... ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
O haha inderdaad. Lang niet gezien in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
busscherski schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 00:18:
[...]

O haha inderdaad. Lang niet gezien in dit topic.
Uitkomst warmteverliesberekening * de vrouw factor = benodigd vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 13:51
maarten_NL schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:23:
[...]

Uitkomst warmteverliesberekening * de vrouw factor = benodigd vermogen
Moet die ‘de vrouw (m/v/x)’ factor geen input voor de warmteverlies berekening zijn? Lastig lastig 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benito
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-05 22:27
benito schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:21:
[...]

Ja, het was Woon Duurzaam. Hopelijk komt er een oplossing, want het zal inderdaad niet eenvoudig zijn om een installateur te vinden.
Ik heb gisteren geprobeerd opnieuw op te starten, de warmtepomp maakt een vreemd geluid, dus ik denk dat de pomp echt vastzit. Bedankt voor je berichten.
Bovenop de F.788 kreeg ik op een gegeven moment ook een F.820.

Ik heb eindelijk een installateur gevonden die kwam, zo moeilijk was het niet. De F.820 is het gevolg van een softwareprobleem. Ik meen dat dit in december en januari een paar keer is genoemd. Vaillant belt mij terug en komt het repareren, onder garantie. Ik begreep van het installatieprogramma dat de F.788 een soort resultaat was van de F.820.

Hoe dan ook, het probleem zou binnenkort opgelost moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Franciesco schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:12:
@maarten_NL omdat in de gegeven situatie de wp op minimum vermogen de Ta doet oplopen t.o.v. de gewenste Ta. Hierdoor wordt de energieintegraal steeds hoger en bereikt uiteindelijk 0 graad minuten. Dan gaat de wp tijdelijk op de pauzestand waarbij de circulatiepomp blijft draaien.
BjornHero schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:06:
[...]

Wat is je huidige stooklijn?

Zoals je zelf ook hebt gezien schakelt je wp uit omdat je energieintegraal op 0 staat.

Dit komt doordat de aanvoertemperatuur (water) hoger is dan de doeltemperatuur voor x minuten.

Zoals je ook hebt gemerkt kun je de energie integraal verhogen.

Daarmee zal hij iets langer uit blijven.

Waar waarschijnlijk je eigenlijke "probleem" zit is in het afgiftesysteem in combinatie met het minimale vermogen van je warmtepomp en dit in relatie tot je warmteverlies.

--> bij de huidige gevraagde 26-27-28C? En de minimale "massa" bij fancoils is het afgiftevermogen kleiner dan het minimale vermogen van je wp.

Ik zou de minimale temp. op 30 zetten, stooklijn iets omhoog, energie integraal kun je later aanpassen.

Om meer energie in je woning te krijgen heb je meer afgifte vermogen nodig en dat kun je (het makkelijkst) bereiken met een hogere temperatuur.
Dank je voor de uitleg, Als ik zo in detail naar een run kijk zie ik nu ook dat de Ta oploopt en dan resulteert in een stop van de WP.

In de toekomst komt er nog 20m2 te verwarmen ruimte bij (de 4e fancoil staat nog in de doos) een aanleg van VVW in de WC/overloop dus voor nu is het dan even wat aanpassen om de runs wat langer te maken en de vrouw tevreden.

Met de integraal instelling op -100, zie ik in de ebusd dat die vanmorgen zelfs op -140 en nu op -90 staat. stooklijn heb ik gisteren van 0.30 naar 0.35 gezet.

Weten jullie ook het fijne van die GreenIQ, is dat iets waar de Vaillant ontwikkelaars goed over na hebben gedacht of kan die beter uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 08:48
benito schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Bovenop de F.788 kreeg ik op een gegeven moment ook een F.820.

Ik heb eindelijk een installateur gevonden die kwam, zo moeilijk was het niet. De F.820 is het gevolg van een softwareprobleem. Ik meen dat dit in december en januari een paar keer is genoemd. Vaillant belt mij terug en komt het repareren, onder garantie. Ik begreep van het installatieprogramma dat de F.788 een soort resultaat was van de F.820.

Hoe dan ook, het probleem zou binnenkort opgelost moeten zijn.
Ja een printplaat in VWZ MEH97/6 is vervangen bij mij door een Vaillant installateur nadat ik F.820 tegen heb gekomen.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 05:35
Hier komen ze over 2 weken langs om printplaat te vervangen voor F820

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eriko
maarten_NL schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:53:
[...]

Zo ervaar ik gisteren en vandaag ook. Nadat ik sinds vanmorgen de stooklijn op 0.7 ipv 0.65 heb ingesteld loopt de pomp rustiger en continue. Dat kun je aan de hand van de grafieken zien. Zie eerste uren en laatste uren. De integraal is opeens erg negatief voor lange tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJU0R52h3m80ZrUDJbXMKnsThxk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zLc9kdirDeGmKzdSjn3FXH0i.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gFpHmyaKd7a1LXcYXdZbJWDiSo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y22ds9wkjkY4J6wi66EZ5YDQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HalOVl9jE3z4jJ5_Z1OkACIlF94=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lBoOKp8RcW288UXgnYGLIy9r.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2orjJgVafiILmOz_MgfBPPU0CU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JzYABHcmMFM7hvWjWTbMNIIf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QDH4ycvd9wRPuQo1gBzIelXBuw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HKdEoAul1VTr5ezy44EMY3W9.jpg?f=user_large

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Franciesco schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:58:

De minimale Ta dus iets verhogen en dan kijken wat er gebeurt is, idem aan wat @Anomi zei, ook naar mijn idee de goede manier om dit “probleem” aan te pakken. Zelf zou ik dan van 25 naar 26 graden gaan @l3p. Indien nodig nog 1 graadje er bij. Het liefst wil je immers de runs zo lang mogelijk maken met een zo laag mogelijke Ta.
Stooklijk 0.20 en minimum Ta nu een dag op 28 gehad, paar keer gekeken en actuele Ta was 29-30.
Geen verschil eigenlijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iunSnvahjxiNTKxA4o9EUBeVgWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZoDifPFNAWDWBG1oiCyNeVMJ.jpg?f=fotoalbum_large

Zal ik eens proberen een dag met stooklijn 0.45 ? (0.30 had zelfde effect als 0.20)
En minimum Ta weer naar 25.

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-09 19:43
l3p schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:21:
[...]

Stooklijk 0.20 en minimum Ta nu een dag op 28 gehad, paar keer gekeken en actuele Ta was 29-30.
Geen verschil eigenlijk:

[Afbeelding]

Zal ik eens proberen een dag met stooklijn 0.45 ? (0.30 had zelfde effect als 0.20)
En minimum Ta weer naar 25.
Wat is je flow rate? Want afgifte wordt bepaald door het verschil in afgiftetemperatuur en de ruimtetemperatuur en de flow rate. Ik zie bij mij exact hetzelfde maar ik focus op het verhogen van de afgifte door de flow rate juist te verhogen ipv te verlagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anomi
@l3p, ten eerste goed om te benadrukken dat je (volgens mij) niet per se echt een probleem hebt. Zo vreselijk veel start/stops zijn het nu ook weer niet. Dus de stooklijn of Ta extreem verhogen om langere runs te krijgen zou ik niet doen.

Tweede, de stooklijn heel hard omhoog gooien (ineens naar 0.45 is nogal stevig) lijkt me zinloos als het doel is om langere runs te krijgen. Naar mijn idee: stooklijn verhoog je als de wenstemperatuur structureel niet gehaald wordt; minimum Ta kun je gebruiken om langere runs te forceren.

Ik denk nog steeds dat je een hogere Ta nodig hebt voor langere runs, of meer afgifte op een andere manier.

Ik vind het wel opvallend voor een 55/6. Maar wat voor vvw heb je? Wel ‘gewoon’ 10cm hoh en flinke buizen? Of oude vvw met weinig afgifte? Misschien is die 60m2 misleidend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Goh, ben het al weer met je eens @Anomi ;)

De stooklijn verhogen als de runs goed zijn en bovendien de wenstemp bereikt wordt bij lage buitentemperaturen lijkt me rendement technisch niet slim. Want die hogere stooklijn zorgt dan bij die lage temperaturen voor een extra hoge Ta en dus in algemene zin voor een lager rendement plus extra defrosts als de weersomstandigheden er naar zijn. Terwijl dat helemaal niet nodig was.

Dus voor langere runs bij gematigde temperaturen beter sleutelen aan de min Ta, flow en integraal. En evt een bepaalde mate van pendelen accepteren zo lang de wenstemp gehaald wordt en de wp niet vaker dan eens per uur/anderhalf uur een pauze houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gems
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 29-02-2024
Sinds 2 weken staat de AroTherm Plus 55/6 nu bij mij te draaien met een 40 liter buffervat en een sensoComfort VRC720.

Voor warmteafgifte heb ik in de woonkamer convectoren (met diy boosters) en in de rest van het huis radiatoren.

Nu loop ik echter tegen het volgende aan. Voor een zo goed mogelijk efficiëntie wil ik de max aanvoertemperatuur beperken. Max 45 graden is bij dit relatief milde weer voldoende.

In de thermostaat heb ik een zowel de max aanvoertemperatuur op 45 graden gezet als een stooklijn van 1.0 ingevoerd. De warmtepomp en besturingsmodule trekken zich daar echter vrij weinig van aan en laten de maximale aanvoertemperatuur rustig oplopen richting de 50 graden.

Het gevolg is vrij korte (dik 5 minuten schat ik ) en frequente runs op hoog vermogen, terwijl ik liever langere runs op een iets lager vermogen zou zien.

Weet één van jullie hoe dit komt? En belangrijk wat ik er aan kan doen?

Heb zelf al diverse dingen geprobeerd. Lagere stooklijn etc. maar krijg het niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-08 14:47

Marco_Bu

Hybride AroTHERM plus 55/6

@Gems heb je een temp sensor aangesloten zitten op de VF1, en indien ja waar zit deze op aangesloten?
Trek de VF1 stekker even uit de VWZ AI. Daarmee pakt ‘het brein’ de aanvoer temperatuur sensor in de warmtepomp zelf.
Als het goed is zou je meteen je probleem opgelost moeten hebben en aanvoer temperatuur keurig de gewenste stooklijn temperatuur moeten volgen.

Na het lostrekken van dat stekkertje krijg je wel een foutmelding. Deze is vervolgens makkelijk te verwijderen in het menu.

[ Voor 19% gewijzigd door Marco_Bu op 31-01-2024 20:17 ]

Vaillant AroTHERM plus 55/6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gems
@Marco_Bu Interessante hypothese/interventie. VF1 zit zover ik kan nagaan op de buitenunit zelf aangesloten. Wat bedoel je met het 'brein'.

Heb het iig zojuist geprobeerd. Stekker verwijderen ging heel goed, maar foutmelding bleef aanwezig, ook toen ik de opdracht gegeven had foutmelding te verwijderen. Dus stekker zit er voor nu weer in.

Kan het ook zijn dat mijn VF1 zich niet/beperkt laat aansturen door de thermostaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Gems VF1 zit niet op de buitenunit maar op de binnenunit/VWZ AI. Ik ben benieuwd welke stekker je er uit gehaald hebt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DVA-21Kgk9NBnSq1SKyr-v7cO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/toA0Y0CGWJZte3i4qrDPreoj.png?f=fotoalbum_large
Als VF1 op de verkeerde plek zit of je buffervat rare stroming heeft krijg je dit gedrag.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Bij een stooklijn van 0.45 heb ik geen stops meer :+
Zal hem weer terug zetten op 0.20 en weer wat spelen met Ta en VV pomp.
aj_vdw schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:45:
[...]

Wat is je flow rate? Want afgifte wordt bepaald door het verschil in afgiftetemperatuur en de ruimtetemperatuur en de flow rate. Ik zie bij mij exact hetzelfde maar ik focus op het verhogen van de afgifte door de flow rate juist te verhogen ipv te verlagen.
De Grundfos VV pomp staat op 'Auto adapt' stand bij 8W - 0,4 m³/h wanneer er vraag is vanuit de thermostaat.
Wanneer ik hem op standje manueel op 12W laat draaien gaat hij naar 0,6 m³/h, ik zou dat eens een dagje kunnen proberen.
Anomi schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:21:
@l3p, ten eerste goed om te benadrukken dat je (volgens mij) niet per se echt een probleem hebt. Zo vreselijk veel start/stops zijn het nu ook weer niet. Dus de stooklijn of Ta extreem verhogen om langere runs te krijgen zou ik niet doen.

Tweede, de stooklijn heel hard omhoog gooien (ineens naar 0.45 is nogal stevig) lijkt me zinloos als het doel is om langere runs te krijgen. Naar mijn idee: stooklijn verhoog je als de wenstemperatuur structureel niet gehaald wordt; minimum Ta kun je gebruiken om langere runs te forceren.

Ik denk nog steeds dat je een hogere Ta nodig hebt voor langere runs, of meer afgifte op een andere manier.

Ik vind het wel opvallend voor een 55/6. Maar wat voor vvw heb je? Wel ‘gewoon’ 10cm hoh en flinke buizen? Of oude vvw met weinig afgifte? Misschien is die 60m2 misleidend.
Ik kan ook eens een dagje Min Ta naar 30 zetten, kijken wat het doet.

Foto van 19 jaar geleden, deel van woonkamer en deel van keuken, er zitten dan nog 3 iets kleinere groepen op. Hal voor en hal achter welke iets geknepen zijn. Vloer voelt bij Ta van 28-30 heerlijk warm aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sO1QGWPj4i2bMa-j7td1HAtvoUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqZGr8KGt0CixtJ0haot7keh.jpg?f=fotoalbum_large

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
Gems schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:59:
Sinds 2 weken staat de AroTherm Plus 55/6 nu bij mij te draaien met een 40 liter buffervat en een sensoComfort VRC720.

Voor warmteafgifte heb ik in de woonkamer convectoren (met diy boosters) en in de rest van het huis radiatoren.

Nu loop ik echter tegen het volgende aan. Voor een zo goed mogelijk efficiëntie wil ik de max aanvoertemperatuur beperken. Max 45 graden is bij dit relatief milde weer voldoende.

In de thermostaat heb ik een zowel de max aanvoertemperatuur op 45 graden gezet als een stooklijn van 1.0 ingevoerd. De warmtepomp en besturingsmodule trekken zich daar echter vrij weinig van aan en laten de maximale aanvoertemperatuur rustig oplopen richting de 50 graden.

Het gevolg is vrij korte (dik 5 minuten schat ik ) en frequente runs op hoog vermogen, terwijl ik liever langere runs op een iets lager vermogen zou zien.

Weet één van jullie hoe dit komt? En belangrijk wat ik er aan kan doen?

Heb zelf al diverse dingen geprobeerd. Lagere stooklijn etc. maar krijg het niet voor elkaar.
Hier ongeveer dezelfde situatie. Langzaam de stooklijn naar beneden gebracht naar 0.5. Bij deze temperaturen (5-9 gr.) hele lange runs van > 6 uur. Nachtverlaging max 1 graad. als het kouder is dan beduidend meer starts/stops en meer overshoot. Systeem probeert zo snel mogelijk de temperatuur in de buffer (VF1, aanvoertemp.) te halen met als gevolg hoog vermogen en te hoge temperaturen in de aanvoer, en later pas ook in de buffer. Bij hogere buitentemperaturen heb ik een minimale aanvoertemp van 32 gr. nodig. Bij geen nachtverlaging en van uitgebreid naar actief geeft een rustiger beeld. Echter is de stand actief hier niet bruikbaar omdat de kamer temperatuur dan veel te hoog wordt bij snel wisselende buitentemperaturen of veel zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gems
@Proton: wees gerust ik heb de stekker in de besturingsmodule eruit gehaald. In het donder het dak op is niet mijn hobby :-)

@Switek: dank, die strategie ga ik ook eens proberen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
l3p schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:34:
En welke Ta werd gemaakt met die stooklijn van 0.45? Want dan heb je een indicatie welke Ta je minimaal (bij de betreffende buitentemperatuur) nodig hebt om niet te pendelen. Die info zou je dan kunnen gebruiken voor de min Ta instelling. En de stooklijn zetten op een waarde waarbij het ook met koude buitentemperaturen nog op de gewenste binnentemp blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
@Franciesco Het is een zeer goede tip. Ik wil niet de hele tijd bij de thermostaat staan komende jaren. Eenmaal het goed ingesteld is, blijf ik het gewoon af. Het heeft ook te maken met mijn gezin of buitenstaanders die geen verstand van hebben.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 07:07
(deze reactie heb ik eerder op 20 jan 2024 gepost, maar heb deze toch weer verwijderd, omdat de daarin aangegeven oplossing toch niet bleek te werken. Nu de post met de wel werkende oplossing)

Na 3 maanden is uiteindelijk het probleem met mijn Vaillant warmtepomp opgelost.
Wat was er aan de hand:

Installatie.
AroTHERM plus 125/6, Buffervat allSTOR VPS 800 met 6 zonnecollectoren (VFK 155), warmwatermodule en zonnemodule, VWZ AI, VR71 en VRC 700/6.
Gasverbruik was 2200 m3 in 120 jaar oude, redelijk tot goed geïsoleerde boerderij.
Woonoppervlakte woning 198 m2. Meest T33 radiatoren, geen vvw. In alle ruimten naregeling met Evohome (Evohome is slaafs en stuurt niets aan richting WP of verdeelpomp, regelt alleen de max temp in de kamers).
Bij installatie gelijk een aparte kWh meter voor het verbruik van de warmtepomp laten installeren.

Het probleem.
Vanaf het begin (installatie) ging de WP bij een opstart gelijk naar vol vermogen, moduleerde niet terug, maar sloeg weer af om vervolgens daarna weer aan te slaan. Dit herhaalde zich doorlopend. (2x per uur). Met als gevolg een hoog energieverbruik en een lage COP.

Geconstateerde afwijkingen
De ‘TA gewenst’ (vaak >53 graden), zoals weergegeven op de VWZAI, was significant hoger dan de ‘huidige TA’ (33 graden), zoals weergegeven op de VWZAI, waardoor de ‘TA gewenst’ nimmer bereikt werd.
De waarde Energie Integraal bleef op -180 staan en veranderde nimmer.
Ook als de WP draaide, liep de Energie Integraal waarde NIET op, waardoor deze op -180 gr bleef staan. Vraag was waardoor dit veroorzaakt werd.

Ondersteuning door Vaillant en het installatiebedrijf.
Vaillant, zowel door de serviceafdeling als door Technisch Project Advies (TPA) en het installatiebedrijf hebben alle moeite gedaan om het probleem op te lossen en dat is uiteindelijk ook gelukt. In goed overleg zijn oplossingen en mogelijkheden om het probleem op te lossen, besproken en uitgevoerd. ook de suggesties vanuit Tweakers zijn daarbij serieus besproken en meegenomen.
Vaillant is meerdere keren langs geweest, de VRC700 is vervangen door een VRC720, de printplaat en de sensoren in de WP zijn vervangen, de VWZAI is zelfs 2x vervangen en als laatste ook de VR71. Instellingen zijn gecontroleerd en bijgesteld.
Het probleem bleef zich voordoen tot de vervanging van de VR71 en het loskoppelen van de S1 sensor.

Ondertussen had ik dit probleem op Tweakers gepost, zie Arkor in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
@Proton_ en @vicom147 hebben de eerste aanzetten tot de oplossing gegeven:
@Proton_ gaf aan dat de SysFlowsensor waarschijnlijk op de verkeerde plek zit (zie Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen").
Ook @vicom147 gaf in een PB aan dat hij een zelfde probleem heeft gehad dat veroorzaakt werd door een overbodige sensor in het buffervat.

Ondertussen was ik ook getriggerd door een post van @obilir . (zie obilir in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Hij gaf aan:
“Ik las hier en daar op tweakers dat iemand aan het experimenten was met de regeling rondom WP Arotherm om een goed geregeld gedrag te krijgen. Ik liep hier ook tegen aan. Op een Britse forum las ik dat Vaillant toegaf dat S1 en S5 sensoren (of genaamd VF1) beter niet kunt aansluiten. Hiermee wordt de WP geforceerd zijn eigen T.aanvoer sensor te gebruiken. Hierna zag ik meteen dat de regeling loopt zoals je het verwacht”

Het probleem opgelost.
Vervolgens is, gezien het advies van @Proton_ , de SysFlowsensor op S1 losgekoppeld.
Deze zat tussen het buffervat en de verdeelpomp en was aangesloten op de S1 poort van de VR71.
Het loshalen gaf enig resultaat maar nog niet een goed resultaat. De hoge pieken bij het opstarten van de WP waren verdwenen, het aantal opstarts snel elkaar niet. Toen ben ik verder gaan zoeken en heb ook de sensor S5 (BufTopCH) op de VR71 losgekoppeld, gezien het advies van @obilir .
Deze sensor geeft de temperatuur aan in het bovenste gedeelte van het onderste deel van het buffervat (gedeelte voor het cv water).
Dit gaf geen verdere verbetering te zien en ik heb de S5 sensor weer aangesloten.

Vervolgens is de VR71 vervangen en heb ik daarna in verschillende variaties de S1 en S5 sensor losgekoppeld en weer aangesloten (S1 aangesloten, S5 niet aangesloten, en omgekeerd, beiden aangesloten en beiden niet aangesloten.)
Uiteindelijk gaf de nieuwe VR71 en het loskoppelen van alleen de S1 sensor de oplossing.
En zie het wonder is geschiedt: geen foutmeldingen, de warmtepomp draait netjes, de huidige aanvoertemp op de VWZAI blijft net boven de gewenste aanvoertemp, de WP moduleert keurig terug, draait langere runs op een laag vermogen (voor een 125/6) en de waarde Energie Integraal loopt nu netjes naar 0 graden!
En niet onbelangrijk: het energieverbruik is een stuk lager en de COP substantieel hoger (5,3 ipv 3,0 voor alleen ww).
Stooklijn: 0,4, minimum TA 32 graden. ‘TA gewenst’ zit hier bij deze buitentemperaturen (7 gr) net boven (33 gr) en de ‘huidige TA’ is dan ongeveer 33,6 gr, zoals weergegeven op de VWZAI.
Hoe simpel kan het zijn.

Tot slot een paar opmerkingen:
• In verschillende posts zie ik ook het advies langs komen om bij dit soort problemen (veelvuldig opstarten WP op vol vermogen, dan gelijk weer stoppen) de VF1 sensor los te halen op de VWZAI. Dat werkte bij mij niet omdat deze sensor bij mijn installatie (met zowel een VWZAI als een VR71) de aansturing van de CV regelt als dat nodig is. Als ik deze sensor loshaal, kan ik niet meer hybride stoken. Naar mijn idee worden de termen VF1 sensor en SysFlow sensor nogal eens verwisseld.
• Op basis van een aparte kWh meter (altijd installeren!) kon ik, op basis van overzichten uit Enelogic, aan de installateur en Vaillant eenvoudig laten zien wat het probleem was. Er was dan ook geen enkele discussie over de aanwezigheid van het probleem. Zou ik geen aparte kWh meter voor de WP hebben, dan kan het probleem best wel discussies opleveren omdat moeilijk precies is aan te tonen waar het hem in zit.
• Zekerheidshalve heb ik bij het los en weer aansluiten van de sensoren, het systeem even stroomloos gezet, zodat bij het opstarten alle componenten zich goed kunnen instellen.

Uiteindelijk is het probleem na 3 maanden opgelost, mede dankzij de posts van Tweakers en de niet aflatende inzet van Vaillant en het installatiebedrijf.
Mijn grote dank daarvoor!
En nu genieten van een mooie warmtepomp die zachtjes pruttelend zijn werk doet 😊.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arkor
Gems schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:54:
@Marco_Bu Interessante hypothese/interventie. VF1 zit zover ik kan nagaan op de buitenunit zelf aangesloten. Wat bedoel je met het 'brein'.

Heb het iig zojuist geprobeerd. Stekker verwijderen ging heel goed, maar foutmelding bleef aanwezig, ook toen ik de opdracht gegeven had foutmelding te verwijderen. Dus stekker zit er voor nu weer in.

Kan het ook zijn dat mijn VF1 zich niet/beperkt laat aansturen door de thermostaat?
Zie mijn vorige (lange) post over een vergelijkbaar probleem. Als je een VR 71 hebt, dan het stekkertje van de S1 sensor (SysFlow) eruit. Het gaat niet om de VF1 sensor op de VWZAI (die geeft een foutmelding als je die verwijdert), maar om de SysFlow-sensor op de S1 van de VR71 die losgekoppeld moet worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Arkor op 01-02-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-04 20:42
Proton_ schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:09:
@ditbenikecht koudweergedrag: Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

@Joros Voor de Edel Eau had ik conservatief 2 kW thermisch extra gerekend, dat blijkt maar 1 kW te zijn. Achteraf had de 55/6 bij mij beter gepast dan de 65/6.
De vloerverwarming van twee verdiepingen is ruim voldoende als bron.

Verder bevalt de setup prima, 3e stookseizoen.
Beste Proton, ik ben nu bezig met het orienteren naar welk vermogen WP ik nodig heb. heb nu 2 maanden proef gedraaid met de CV op laagste vermogen van 5.2Kw en aanvoer van 30 graden. Op zich gaat dit prima, maar bij koudere buitentemperatuur zakt het vermogen van de WP of valt dit wel mee?
Sta nu voor de keuze van 3 vermogens, de 55/6, 65/6 of de 75/6.
heb alleen de benedenverdieping vloerverwarming met 5 groepen. Inhoud systeem is bij mij helaas niet bekend. Vloeroppervlakte is ongeveer 60m2 en inhoud ongeveer 147m3.
Is het beter om wat overcapaciteit te hebben of zal de 55/6 voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giwain
  • Laatst online: 08-09 19:54
Wat zou de beste performantie leveren in mijn situatie. Vaillant VWL 75/6 A 2.
Ik kan door een wachtbuis een Terrendisbuis van 14cm steken.
Kies ik voor de 32mm of 40mm variant?
Met de 32mm zullen er 120W verliezen zijn bij watertemp van 40°C, de 40mm iets van 170W door de mindere isolatiedikte.
Echter kan de 40mm wel meer water verplaatsen, waardoor de pomp minder hard moet draaien?
De uitgang van de VWL is ook 1"1/4 zoals bij de 40mm variant koppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
giwain schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:49:
Wat zou de beste performantie leveren in mijn situatie. Vaillant VWL 75/6 A 2.
Ik kan door een wachtbuis een Terrendisbuis van 14cm steken.
Kies ik voor de 32mm of 40mm variant?
Met de 32mm zullen er 120W verliezen zijn bij watertemp van 40°C, de 40mm iets van 170W door de mindere isolatiedikte.
Echter kan de 40mm wel meer water verplaatsen, waardoor de pomp minder hard moet draaien?
De uitgang van de VWL is ook 1"1/4 zoals bij de 40mm variant koppelingen.
En binnen in de MEH97/6 is alles 22 mm koper.
Ik zou kiezen voor de 32 mm variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:56
bmweetje3 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:55:
[...]

Beste Proton, ik ben nu bezig met het orienteren naar welk vermogen WP ik nodig heb. heb nu 2 maanden proef gedraaid met de CV op laagste vermogen van 5.2Kw en aanvoer van 30 graden. Op zich gaat dit prima, maar bij koudere buitentemperatuur zakt het vermogen van de WP of valt dit wel mee?
Sta nu voor de keuze van 3 vermogens, de 55/6, 65/6 of de 75/6.
heb alleen de benedenverdieping vloerverwarming met 5 groepen. Inhoud systeem is bij mij helaas niet bekend. Vloeroppervlakte is ongeveer 60m2 en inhoud ongeveer 147m3.
Is het beter om wat overcapaciteit te hebben of zal de 55/6 voldoende zijn?
Het vermogen bij Vaillant slaat op het vermogen bij -7. Als je een modern huis hebt, lijkt de 5,5kW mij voldoende. Hoeveel gas verbruikte je per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@giwain als de afstand minder dan pakweg 50 meter is, is de 32mm variant ruim voldoende.

@bmweetje3 Dat kun je in de datasheets / gepinde post terugvinden, uit mijn hoofd heeft de 55/6 nog 5 kW bij -7. Het is ook niet gek om ergens een 2 kW+ hulpverwarming tussen te zetten, just in case.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gems
@Arkor: dank voor je uitgebreide post en reactie op mijn casus. Hopelijk is bij wat sneller het lek boven dan bij jou, maar mooi dat je systeem nu eindelijk naar tevredenheid werkt.

Ik heb geen VR71, maar op mijn VWZ AI, wel zowel een systeemtemperatuur sensor (VF1) als een 'busaansluiting eBUS' (butenunit, systeemthermostaat). Die laatste heb ik er nu uitgetrokken. Geeft iig geen foutmelding, ben benieuwd wat de hij nu gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
marcop23 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:22:
[...]

Het vermogen bij Vaillant slaat op het vermogen bij -7. Als je een modern huis hebt, lijkt de 5,5kW mij voldoende. Hoeveel gas verbruikte je per jaar?
Het gasverbruik alleen voor verwarmen ongeveer 1200m3. Constante temperatuur van 20 graden 24/7.
De specs tussen de 65/6 en de 75/6 zijn minimaal. Tussen de 55/6 en deze 2 is er meer verschil, voornamelijk de minimale hoeveelheid water wat rond gepompt wordt heeft bij mij nog wat vraagtekens. is dit echt een spec die een keuze kan bepalen of wat pompt er zo gemiddeld rond door een WP van bijvoorbeeld de 55/6 uitvoering? draait die echt vaker met dit minimale debiet of valt dit wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
Proton_ schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:24:
@giwain als de afstand minder dan pakweg 50 meter is, is de 32mm variant ruim voldoende.

@bmweetje3 Dat kun je in de datasheets / gepinde post terugvinden, uit mijn hoofd heeft de 55/6 nog 5 kW bij -7. Het is ook niet gek om ergens een 2 kW+ hulpverwarming tussen te zetten, just in case.
Kun jij aangeven wat jou debiet is gemiddeld en als er weinig vermogen gevraagd is. Regelt het debiet dan werkelijk naar het minimum van 540l/h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gems
Helaas geen resultaat. Ga morgen toch maar eens contact opnemen met de installateur, hopelijk kan die mij verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@bmweetje3 in mijn ervaring varieert het debiet (op de Auto stand) niet afhankelijk van het vermogen wat de wp moet leveren: die blijft gelijk (ca 1200l/h in mijn geval met een 75/6).

Overigens was mijn gasverbruik ook rond de 1200m3/jaar. Om iets preciezer te zijn: meestal tussen de 1100 en 1400m3/jaar. Ik heb de 75/6 gekozen en deze past tot nu toe goed bij het vermogen wat ik nodig heb.
Heb je ook het gasverbruik van één koude dag? Dat zegt vaak meer dan een jaarverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@bmweetje3 bij mij moduleert het waterzijdige debiet niet, als de compressor draait is dat altijd 1050 l/h. Ook tijdens een defrost of in deellast.
Alleen tijdens pendelen gaat de pomp automatisch zachter.
Regeling is alleen op Ta, dT speelt geen rol, alleen compressor en fan moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
Proton_ schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:39:
@bmweetje3 bij mij moduleert het waterzijdige debiet niet, als de compressor draait is dat altijd 1050 l/h. Ook tijdens een defrost of in deellast.
Alleen tijdens pendelen gaat de pomp automatisch zachter.
Regeling is alleen op Ta, dT speelt geen rol, alleen compressor en fan moduleren.
Met het debiet wordt dus niet zoveel geregeld, dan ben ik al weer wijzer. Dankjewel voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
Gems schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:28:
Helaas geen resultaat. Ga morgen toch maar eens contact opnemen met de installateur, hopelijk kan die mij verder helpen.
Ik heb je een PB gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
Franciesco schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:36:
@bmweetje3 in mijn ervaring varieert het debiet (op de Auto stand) niet afhankelijk van het vermogen wat de wp moet leveren: die blijft gelijk (ca 1200l/h in mijn geval met een 75/6).

Overigens was mijn gasverbruik ook rond de 1200m3/jaar. Om iets preciezer te zijn: meestal tussen de 1100 en 1400m3/jaar. Ik heb de 75/6 gekozen en deze past tot nu toe goed bij het vermogen wat ik nodig heb.
Heb je ook het gasverbruik van één koude dag? Dat zegt vaak meer dan een jaarverbruik.
Helaas geen dag verbruik van het gas, de 75/6 draait dan lange runs of met warmere temperaturen gaat hij vaker uit? Ik wil met de VRC720 op ruimte temperatuur gaan werken, hoe doe jij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@bmweetje3 bij dit soort buitentemperaturen draai ik op ruimtetemperatuur (Uitgebreid). De runs zijn dan meestal een uur of 3á4. Met vrijwel alleen maar vloerverwarming (ca 130m2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

Arkor schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:23:
[...]

Zie mijn vorige (lange) post over een vergelijkbaar probleem. Als je een VR 71 hebt, dan het stekkertje van de S1 sensor (SysFlow) eruit. Het gaat niet om de VF1 sensor op de VWZAI (die geeft een foutmelding als je die verwijdert), maar om de SysFlow-sensor op de S1 van de VR71 die losgekoppeld moet worden.
@Gems :) Eeuh de opmerking hierboven is vast en zeker goed bedoeld, maar ik doelde met mijn opmerking ergens hierboven weldegelijk op die VF1 stekker (die aangesloten zit op een temperatuur sensor ergens, maar toch niet op een buitenunit?!) …in de VWZ AI… en tevens schreef ik er toch ook al bij dat dat een foutmelding geeft die je kunt clearen :+

Juist doordat de warmtepomp vervolgens de temperatuursensor uit de warmtepomp gaat gebruiken voor z’n aanvoertemperatuur (na het loshalen van die VF1) verwacht ik dat je probleem hiermee weleens opgelost zou kunnen worden.

Downside van het niet aangesloten zijn van die VF1 sensor is dat in een hybride opstelling de ketel niet bijspringt onder zn ingestelde bivalentiepunt.
Bij een full electric opstelling is dit natuurlijk geen issue, maar indien je wél hybride draait weet je in ieder geval dat je sensor die aangesloten zit op die VF1 op een plek zit waar de warmtepomp niet zo goed op draait (Vermoedelijk wijkt de temperatuur die de sensor ‘voelt’ ff teveel af van de aanvoertemperatuur van de warmtepomp zelf waardoor zn algoritme niet zo goed meer functioneert en in ieder geval een hogere aanvoertemperatuur aanmaakt dan ‘gewenst’ (dit is een probleem wat je zelf al gevonden had) en wat je vervolgens terugziet in het hogere verbruik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarten_NL
l3p schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:34:
Waarom heb je nog een VV pomp? (zit er ook nog een thermostaat tussen?

@Franciesco

Dank je voor het advies, de vrouw heeft niet meer geklaagd en de WP blijft nu lekker door draaien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2VgPnhPTyU28TtHXxzxStDnlG8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r2DgjjBuLp3H7QFTZ6p9xhnz.png?f=user_large

de integraal blijft nu wel laag hangen. De wenstemperatuur wordt net niet gehaald, maar omdat het huis zo traag opwarmt is het wel heel lekker constant op temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ur5gtMqTvo5fLG-lJrxRuX_agZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kYCxEn5CUMFBYxpJvSoRYrpS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjDXZs5VKshSzpmiLp0zrHuUQQY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6X8nBJTTxH2AHkotyMPVCmJ8.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Franciesco schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:17:
[...]
En welke Ta werd gemaakt met die stooklijn van 0.45? Want dan heb je een indicatie welke Ta je minimaal (bij de betreffende buitentemperatuur) nodig hebt om niet te pendelen. Die info zou je dan kunnen gebruiken voor de min Ta instelling. En de stooklijn zetten op een waarde waarbij het ook met koude buitentemperaturen nog op de gewenste binnentemp blijft.
Ook op 0.45 was de actuele Ta 30-31 graden.

Vandaag de stooklijn weer terug naar 0.20 en min Ta op 25, echter de pomp op manual 14W (600L/h)
Nu lijk ik minder start/stops te hebben, het was vandaag wel weer wat kouder.
Dus maar een paar dagen kijken hoe het gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VNim3tAELYp20TDVhcPTIgBoqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQE2WQ6uhn0IIfxXbLOGg5QW.jpg?f=fotoalbum_large
maarten_NL schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:07:
[...]
Waarom heb je nog een VV pomp? (zit er ook nog een thermostaat tussen?
Ik heb een pomp tussen mijn buffer en VV-verdeler. Deze wordt door de WP geschakeld wanneer er warmte vraag is van de VRC 720

[ Voor 14% gewijzigd door l3p op 01-02-2024 23:47 ]

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
bmweetje3 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:25:
[...]

Het gasverbruik alleen voor verwarmen ongeveer 1200m3. Constante temperatuur van 20 graden 24/7.
De specs tussen de 65/6 en de 75/6 zijn minimaal. Tussen de 55/6 en deze 2 is er meer verschil, voornamelijk de minimale hoeveelheid water wat rond gepompt wordt heeft bij mij nog wat vraagtekens. is dit echt een spec die een keuze kan bepalen of wat pompt er zo gemiddeld rond door een WP van bijvoorbeeld de 55/6 uitvoering? draait die echt vaker met dit minimale debiet of valt dit wel mee?
De 65/6 en 75/6 zijn qua hardware exact hetzelfde apparaat. Het verschil zit hem in de software (vermogensbeperking van de 65/6).
Vandaar dat de specs ook slechts minimaal verschillen.

Op auto stand moduleert de pompsnelheid (waterpomp) gedurende werking standaard niet.

Het minimale debiet (540 etc..) is het minimaal benodigde debiet om werking veilig te stellen (defrosts).

In jouw situatie doe je met beide warmtepompen (55 en 65/75) niets verkeerd.

De 55/6 zal bij milder weer (5C+) langere runs draaien, het minimale vermogen is immers minder. (En op die momenten dus een iets betere efficiëntie behalen).
Echter zal deze bij zeer koude omstandigheden vaker moeten defrosten (kleinere condensor) en meer "op zijn tenen" moeten lopen waardoor eventueel fluisterbedrijf geen optie meer is bij zeer koude omstandigheden en eventueel een backup nodig is.

De 75/6 zal bij milder weer wat vaker in en uitschakelen, omdat het minimale vermogen eigenlijk nog te hoog is om 24/7 te kunnen draaien.
Wil je echter gaan werken met zaken als nachtverlaging of je warmtepomp dynamisch gaan sturen (uitschakelen bij hoge tarieven voor enkele uren etc..) dan is een stukje overcapaciteit om "aan te warmen" wel heel fijn en bij extreme koude zelfs noodzakelijk.

Wil je er ook nog warm tapwater mee maken? Dan moet je ermee rekenen dat je warmtepomp daar ook enkele uren per dag mee bezig is (afhankelijk van gebruik) waardoor een kleinere het eerder niet haalt.

Stel je deze vraag bij Vaillant/tpa zullen ze je nagenoeg altijd een 55/6 met backupheater adviseren. (Die dan maximaal een tot enkele uren per jaar draait).

Persoonlijk zou ik een 75/6 nemen met het oog op dynamisch sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveR
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-11-2024
@Arkor

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik ga dit ook even nakijken, want hier heb ik ook erg veel verbruik van mijn warmtepomp.

Heb sinds augustus deze installatie:
- Arotherm Plus VWL 75/6 A S2 7 Kw
- module VWZ MEH 97/6 MB1
- module VR71
- Sensocomfort VRC 720 gelijkvloers
- Sensocomfort VR 92 1ste verdieping
- ik denk een "white label" buffervat, vind er niet veel info van terug: WP-DS 300/100 klasse A (300L SWW + 100L voor vloerverwarming)

Bedoeling van warmtepomp is dus zowel sanitair als vloerverwarming. Gelijkvloers en 1 verdieping. ongeveer 200 vierkante meter oppervlak.

Vloerverwarming staat op manueel en is constant. Dat werd me zo aangeraden door Vaillant.
Sanitair is met een weekplanning van 6 tot 21. Temperatuur werd ingesteld op 50 graden. (Installateur had dit initieel ingesteld op 60 graden).

Via dit forum al heel wat kunnen achterhalen. Ik wacht nu op mijn Raspberry Pi + eBus om meer data te kunnen zien (COP, temperatuur van aanvoer ed). Want nu moet ik dat allemaal uit die SensoComfort halen, maar ik geraak daar makkelijk mijn weg in kwijt.

Heb ook een EV en ben sinds eind vorig jaar alles wat aan het klaarzetten ivm Smappee rapportage. Heb CT's gehangen over bepaalde kringen, waaronder ook de warmtepomp. Toen kwam eigenlijk naar boven dat die veel verbruikt. Volgens mij toch. In januari zou hij in totaal 1.019 kWh verbruikt hebben. Van augustus tot en met december dan weer in totaal 2.132 kWh. Geen idee waarom er zo'n verschil is. We hebben wel koude dagen gehad, maar heeft dat zo'n impact? Ik ben niet aan de instellingen geweest en iemand van Vaillant is 2 weken terug ook al even langs geweest. Hij zei dat alles voor hem OK was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ea7d6yidotKqyCpTmJHS9IZDnIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opbiO7IGkZuEH2ooHNkmmBAV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie gewoon dat hij de hele tijd door aan het verbruiken is. Ook 's nachts. Zie screenshot hieronder.
Ik lees ook veel over pendelen, maar weet nu niet of dit hier het probleem is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfFX_25R58Q5iRPAaCo2zzRpdr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RzYHbmPNTouZaq2OORQKEPhb.png?f=fotoalbum_large

Ik wacht dus nog even af, maar jouw oplossing zal ik ook wel even proberen. Wie niet waagt, niet wint.

Hieronder nog even enkele screenshots van mijn configuratie, misschien zit daar wat geks in.
Bedankt alvast voor je bijdrage dus!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzqLd4JEBLNfXVEvNimHT2pGZQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GHrj323rsyTRDFrosxbYbhKF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fg6hr0DXVv-lwL8pEof4_Ql2k8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izVOAHlQnpH26r7EQlhgvif7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25BFBRXyyDCCc3NpYA5Yaf9DuIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65v8FibogpQk3qsBdbG4RLOj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUWh2kYpiXH3K0v5DqcPmyuB-rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JoXYvoeldpFbwxEgGvFRk9mh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
BjornHero schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:52:
[...]

De 65/6 en 75/6 zijn qua hardware exact hetzelfde apparaat. Het verschil zit hem in de software (vermogensbeperking van de 65/6).
Vandaar dat de specs ook slechts minimaal verschillen.

Op auto stand moduleert de pompsnelheid (waterpomp) gedurende werking standaard niet.

Het minimale debiet (540 etc..) is het minimaal benodigde debiet om werking veilig te stellen (defrosts).

In jouw situatie doe je met beide warmtepompen (55 en 65/75) niets verkeerd.

De 55/6 zal bij milder weer (5C+) langere runs draaien, het minimale vermogen is immers minder. (En op die momenten dus een iets betere efficiëntie behalen).
Echter zal deze bij zeer koude omstandigheden vaker moeten defrosten (kleinere condensor) en meer "op zijn tenen" moeten lopen waardoor eventueel fluisterbedrijf geen optie meer is bij zeer koude omstandigheden en eventueel een backup nodig is.

De 75/6 zal bij milder weer wat vaker in en uitschakelen, omdat het minimale vermogen eigenlijk nog te hoog is om 24/7 te kunnen draaien.
Wil je echter gaan werken met zaken als nachtverlaging of je warmtepomp dynamisch gaan sturen (uitschakelen bij hoge tarieven voor enkele uren etc..) dan is een stukje overcapaciteit om "aan te warmen" wel heel fijn en bij extreme koude zelfs noodzakelijk.

Wil je er ook nog warm tapwater mee maken? Dan moet je ermee rekenen dat je warmtepomp daar ook enkele uren per dag mee bezig is (afhankelijk van gebruik) waardoor een kleinere het eerder niet haalt.

Stel je deze vraag bij Vaillant/tpa zullen ze je nagenoeg altijd een 55/6 met backupheater adviseren. (Die dan maximaal een tot enkele uren per jaar draait).

Persoonlijk zou ik een 75/6 nemen met het oog op dynamisch sturen.
Dankjewel voor de uitleg, Tapwater wordt niet verwarmt met de WP. Mijn voorkeur gaat ook uit naar de 75/6.
De komende periode ga ik het leidingwerk aanleggen, korste weg naar buiten is ongeveer 6 meter, vloerverdeler is al vervangen en daarna is het nog de WP aankoppelen en opstarten en kijken welke instellingen en zo nodig zijn. Maar dat is een kwestie van hie lezen en uitproberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breedam
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-08 19:02
bmweetje3 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:20:
[...]

Dankjewel voor de uitleg, Tapwater wordt niet verwarmt met de WP. Mijn voorkeur gaat ook uit naar de 75/6.
De komende periode ga ik het leidingwerk aanleggen, korste weg naar buiten is ongeveer 6 meter, vloerverdeler is al vervangen en daarna is het nog de WP aankoppelen en opstarten en kijken welke instellingen en zo nodig zijn. Maar dat is een kwestie van hie lezen en uitproberen.
Ik lees terug dat je 5 groepen hebt over 60m2. Zou je dan niet toch de 55/6 overwegen? Wat is de hoh afstand van de vvw?

Ik heb een 55/6 op 50m2 met 5 groepen volledig open en nog 2 groepen geknepen (wc en hal). Ik kan het debiet niet zo verhogen als anderen dat kunnen met een 55/6. De 55/6 krijgt de vloer hier echt makkelijk warm. Wellicht is de 75/6 dus wel te overpowered met veel pendelen als gevolg.

Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
Breedam schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:57:
[...]

Ik lees terug dat je 5 groepen hebt over 60m2. Zou je dan niet toch de 55/6 overwegen? Wat is de hoh afstand van de vvw?

Ik heb een 55/6 op 50m2 met 5 groepen volledig open en nog 2 groepen geknepen (wc en hal). Ik kan het debiet niet zo verhogen als anderen dat kunnen met een 55/6. De 55/6 krijgt de vloer hier echt makkelijk warm. Wellicht is de 75/6 dus wel te overpowered met veel pendelen als gevolg.
Daar had ik overheen gelezen, indien het echt slechts 60m2 vv over 5 groepen is... (Zonder radiatoren etc...) is een 75 is veelal een maat te groot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Het is buiten 2 graden kouder maar nu met de CV pomp op 14W (600L/h) wel een compleet ander beeld.
Wanneer het weer wat warmer wordt eens zien of dat het was.

Wat wel vreemd is, een paar weken geleden heb ik hem nog op 600L/h gehad om te kijken of hij dan wel dichter bij de gewenste temp wilde komen ipv 1-1,5 graad lager. Dat maakte toen geen verschil.

Temperatuur. 21,6 °C
• Stooklijn 0.20
• Max. gew. Aanvoertemp 40 °C
• Actuele Ta 30 °C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6aj19-lbUuzTHaWZ5xtcif_3Ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWxSb5PJ1NaqmkvjOAmRjzIW.jpg?f=fotoalbum_large

In vergelijking wat de Vaillant app laat zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tgg6YcOcFKo-oZT86KU6tcaO9VA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tnfGTvZZqvgtDrs6vTEIPUTO.jpg?f=fotoalbum_large

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
Arkor schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:23:
[...]

Mooie samenvatting en erg nuttige informatie.
Mijn Wp heeft een soortgelijk probleem, met koud weer is dit meer van toepassing dan bij warmer weer zoals nu.
Ik heb geen VR71 en als de VF1 sensor die in de 100l parallel buffervat zit op de VWZAI losgehaald wordt blijft hij idd een foutmelding geven.
Graag zou ik de systeemsensor willen ontkoppelen zonder foutmelding, is hier ook een oplossing voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobro
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15-03 01:50
@Arkor

Merci voor de uitleg en tips! Jouw oplossing is dus ook mijn oplossing geworden! :D

@MartinSE

Ik had hetzelfde probleem. S1 uitgetrokken uit de VR70 hier en continu melding foutcode op de VRC 700.
Arkor had gemeld dat je best de wamtepompstroom even volledig uitschakelt om alles correct in te laden. Ik had dus de binnenunit en buitenunit even afgezet aan de zekeringskast en tot nu toe (4 uur verder) geen foutcode meer gehad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ivo3
  • Laatst online: 08-09 22:08
Na ruim een jaar lezen en leren van het forum, dank voor alle info, wordt het tijd om mijn ervaringen te delen. Ons redelijk geïsoleerde huis van ca 130 m2 woonoppervlak is in dec 22 voorzien van arotherm plus 75/6 en unitower met 190 liter boilervat. Beneden 60 m2 vloerverwarming bestaande uit 8 groepen en boven twee radiatoren, een kleintje en een flinke T22. Thermostaat hangt beneden in de woonkamer. Systeem bestaat uit 1 zone met buffervat in de retour. We willen het boven ca 19 graden hebben en beneden 21 graden. Initieel stond stooklijn op 0.6 standje uitgebreid.
Als eerste verbetering is afgelopen jaar de oorspronkelijke verdeler met pomp vervangen door pomploze verdeler. Flow is altijd zo’n 1200 l/h.
Aanvankelijk vond ik vooral de keuze tussen actief en uitgebreid ingewikkeld. Na spelen met de instellingen kom ik uit op een stooklijn 0.2 en handhaaf toch stand uitgebreid. Ta min-max is 25-35 graden. Tot ongeveer 7 graden buitentemperatuur zie ik dat de wenstemperatuur beneden net niet gehaald wordt en de kamertemperatuur heel constant op 20.5 blijft hangen. Effectief betekent dit denk ik dat de WP WAR draait. Runs kunnen dagen duren in deze toestand zonder de 21 graden kamer temperatuur te halen.
Bij hogere buiten temperaturen word de wens temperatuur van 21 graden gehaald zeker als de zon achter in schijnt. Ik zie dan meer aan-uit gedrag en runs van een uur komen voor. Aanvoer temperatuur blijft vrijwel altijd onder de 30 graden. Om toch afgifte met de T22 boven te hebben is deze voorzien van een climatebooster. Dit scheelt een graad of 2 in de ruimte boven en het is er nu altijd wel 18-19 graden.
Al met al wel tevreden met huidige gedrag. Geen gedoe met handmatig actief/uitgebreid switchen. Ik houd het gedrag van de WP in de gaten met P1 meter, energiegegevens op de thermostaat en uitlezen unitower display.
Jaarverbruik 2023 voor verwarmen is ca 2200 kWh en warm water ca 600 kWh.
Januari 2024 milieu opbrengst: 2157 kWh, stroom verbruik 610 kWh, cop als ik het goed heb 4.5.
Cop januari 2023 was 3.8 voor wat het waard is.
Ik vermoed dat we het met een 55/6 ook gered hadden en misschien ook beter rendement. Anderzijds gaan we het ook met een nieuwe ijstijd redden met de 75/6. :)

Arotherm 75/6; pv 6000wp; ZP Nexus 20 kW; gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09 21:30
ivo3 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:19:
Na ruim een jaar lezen en leren van het forum, dank voor alle info, wordt het tijd om mijn ervaringen te delen. Ons redelijk geïsoleerde huis van ca 130 m2 woonoppervlak is in dec 22 voorzien van arotherm plus 75/6 en unitower met 190 liter boilervat. Beneden 60 m2 vloerverwarming bestaande uit 8 groepen en boven twee radiatoren, een kleintje en een flinke T22. Thermostaat hangt beneden in de woonkamer. Systeem bestaat uit 1 zone met buffervat in de retour. We willen het boven ca 19 graden hebben en beneden 21 graden. Initieel stond stooklijn op 0.6 standje uitgebreid.
Als eerste verbetering is afgelopen jaar de oorspronkelijke verdeler met pomp vervangen door pomploze verdeler. Flow is altijd zo’n 1200 l/h.
Aanvankelijk vond ik vooral de keuze tussen actief en uitgebreid ingewikkeld. Na spelen met de instellingen kom ik uit op een stooklijn 0.2 en handhaaf toch stand uitgebreid. Ta min-max is 25-35 graden. Tot ongeveer 7 graden buitentemperatuur zie ik dat de wenstemperatuur beneden net niet gehaald wordt en de kamertemperatuur heel constant op 20.5 blijft hangen. Effectief betekent dit denk ik dat de WP WAR draait. Runs kunnen dagen duren in deze toestand zonder de 21 graden kamer temperatuur te halen.
Bij hogere buiten temperaturen word de wens temperatuur van 21 graden gehaald zeker als de zon achter in schijnt. Ik zie dan meer aan-uit gedrag en runs van een uur komen voor. Aanvoer temperatuur blijft vrijwel altijd onder de 30 graden. Om toch afgifte met de T22 boven te hebben is deze voorzien van een climatebooster. Dit scheelt een graad of 2 in de ruimte boven en het is er nu altijd wel 18-19 graden.
Al met al wel tevreden met huidige gedrag. Geen gedoe met handmatig actief/uitgebreid switchen. Ik houd het gedrag van de WP in de gaten met P1 meter, energiegegevens op de thermostaat en uitlezen unitower display.
Jaarverbruik 2023 voor verwarmen is ca 2200 kWh en warm water ca 600 kWh.
Januari 2024 milieu opbrengst: 2157 kWh, stroom verbruik 610 kWh, cop als ik het goed heb 4.5.
Cop januari 2023 was 3.8 voor wat het waard is.
Ik vermoed dat we het met een 55/6 ook gered hadden en misschien ook beter rendement. Anderzijds gaan we het ook met een nieuwe ijstijd redden met de 75/6. :)
Dank voor het delen! Heb je de installatie zelf ingeregeld qua flow? Ik ben nog zoekende naar een goede flow voor de vloerverwarming.

Ik dacht dat de consensus is altijd alle groepen volledig open, bij jou ook?

Hier ook radiatoren boven, die zou ik wel wat meer warmte willen geven dan beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo3
  • Laatst online: 08-09 22:08
Alles staat volledig open behalve slaapkamer beneden. Die is geknepen zodat kamer altijd koel blijft. Wel goede ervaring met climatebooster radiator pro met laag temperatuur sensor. Geeft wel geluid maar vind ik boven geen probleem

Arotherm 75/6; pv 6000wp; ZP Nexus 20 kW; gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveR
Misschien een gekke vraag, maar ik zal hem toch even stellen.

Ik heb een installatie met daarin onder andere:
- Arotherm Plus VWL 75/6 A S2 7 Kw
- module VWZ MEH 97/6 MB1
- module VR71
- Sensocomfort VRC 720 gelijkvloers (beneden in de woonkamer)
- Sensocomfort VR 92 1ste verdieping (boven in de berging)
- ik denk een "white label" buffervat, vind er niet veel info van terug: WP-DS 300/100 klasse A (300L SWW + 100L voor vloerverwarming boven en beneden)

De volledige installatie van warmtepomp, buffervat en alle bijhorende bakken / ... hangt in de berging boven.
Die is "klein" en het is daar dus altijd warm, zo rond de 25 graden.

Die VR 92 hangt dus ook in de berging, maar dat heb ik gevraagd aan de installateur omdat dat een esthetische keuze was. Onze gang boven is helemaal wit en we hebben we nergens schakelaars ed hangen. Ik wou toen geen zo'n zwarte bak in het zicht hebben.

Ik dacht dat we dat wel konden regelen met misschien stooklijn of spelen met de gewenste graden enzo, maar achteraf gezien ... Is het dan toch niet beter om die VR 92 in de gang te plaatsen zodat die dus ook 21 graden meet ipv telkens de te hoge temperatuur van +- 25 graden.

Vooral in januari hier merk ik dat die warmtepomp heel vaak bezig is. Vorige week had ik iets meer dan 1000 kWh verbruik en dat zal sowieso te maken hebben met de koude temperatuur buiten, maar misschien heeft die VR 92 daar ook een impact op?

Bedankt alvast voor je mening!

[ Voor 14% gewijzigd door SteveR op 03-02-2024 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arkor
Marco_Bu schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:44:
[...]

@Gems :) Eeuh de opmerking hierboven is vast en zeker goed bedoeld, maar ik doelde met mijn opmerking ergens hierboven weldegelijk op die VF1 stekker (die aangesloten zit op een temperatuur sensor ergens, maar toch niet op een buitenunit?!) …in de VWZ AI… en tevens schreef ik er toch ook al bij dat dat een foutmelding geeft die je kunt clearen :+

Juist doordat de warmtepomp vervolgens de temperatuursensor uit de warmtepomp gaat gebruiken voor z’n aanvoertemperatuur (na het loshalen van die VF1) verwacht ik dat je probleem hiermee weleens opgelost zou kunnen worden.

Downside van het niet aangesloten zijn van die VF1 sensor is dat in een hybride opstelling de ketel niet bijspringt onder zn ingestelde bivalentiepunt.
Bij een full electric opstelling is dit natuurlijk geen issue, maar indien je wél hybride draait weet je in ieder geval dat je sensor die aangesloten zit op die VF1 op een plek zit waar de warmtepomp niet zo goed op draait (Vermoedelijk wijkt de temperatuur die de sensor ‘voelt’ ff teveel af van de aanvoertemperatuur van de warmtepomp zelf waardoor zn algoritme niet zo goed meer functioneert en in ieder geval een hogere aanvoertemperatuur aanmaakt dan ‘gewenst’ (dit is een probleem wat je zelf al gevonden had) en wat je vervolgens terugziet in het hogere verbruik
Als het geheel zo overzie denk ik dat er wellicht 2 oplossingsrichtingen zijn voor het probleem (veelvuldig opstarten WP op vol vermogen, dan gelijk weer stoppen) en wel de VF1 sensor los te halen op de VWZAI (dan werkt de hybride regeling echter niet meer) of de S1 sensor loshalen op de VR71 of VR70 (als een van de twee er is).

In mijn situatie loste het loskoppelen van de VF1 sensor op de VWZAI mijn probleem niet op (ik heb een VWZAI en een VR71).
Het loshalen van de S1 sensor op de VR71 loste het probleem, samen met het vervangen van de VR71, wel op. Onderdeel van mijn probleem was dat de gewenste aanvoertemp steeds verder opliep , tot > 50gr en dat kon de huidige aanvoertemp niet snel genoeg bereiken. Door het loskoppelen van de SysFlow sensor S1 op de VR71 wordt de WP gedwongen zijn eigen sensor te gebruiken en ik zag dat de gewenste aanvoertemp weer normaal werd (nu zo rond de 33gr).
Als iemand met een vergelijkbaar probleem zit, dan zou ik zeker beide oplossingsrichtingen proberen, waarbij de plek waar de VF1 sensor zit, wellicht ook nog een verschil kan maken. Deze moet in ieder geval op de uitgang van de warmtepomp zitten, althans volgens mijn installatieschema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

Arkor schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:26:
[...]

Als het geheel zo overzie denk ik dat er wellicht 2 oplossingsrichtingen zijn voor het probleem (veelvuldig opstarten WP op vol vermogen, dan gelijk weer stoppen) en wel de VF1 sensor los te halen op de VWZAI (dan werkt de hybride regeling echter niet meer) of de S1 sensor loshalen op de VR71 of VR70 (als een van de twee er is).

In mijn situatie loste het loskoppelen van de VF1 sensor op de VWZAI mijn probleem niet op (ik heb een VWZAI en een VR71).
Het loshalen van de S1 sensor op de VR71 loste het probleem, samen met het vervangen van de VR71, wel op. Onderdeel van mijn probleem was dat de gewenste aanvoertemp steeds verder opliep , tot > 50gr en dat kon de huidige aanvoertemp niet snel genoeg bereiken. Door het loskoppelen van de SysFlow sensor S1 op de VR71 wordt de WP gedwongen zijn eigen sensor te gebruiken en ik zag dat de gewenste aanvoertemp weer normaal werd (nu zo rond de 33gr).
Als iemand met een vergelijkbaar probleem zit, dan zou ik zeker beide oplossingsrichtingen proberen, waarbij de plek waar de VF1 sensor zit, wellicht ook nog een verschil kan maken. Deze moet in ieder geval op de uitgang van de warmtepomp zitten, althans volgens mijn installatieschema.
Helemaal eens met deze conclusie :)

Bij mijn 55/6 had ik dus ook in de eerste instantie het probleem dat de Ta ruimschoots de gewenste aanvoertemperatuur overschreed en dus onnodig veel vermogen vroeg (incluis diverse overshoots in kamertemperatuur).
En omdat ik hier middels H.A. een Shelly en wat temp. probes de warmtepomp in de gaten houd kon ik dit, samen met het uitlezen van de VWZ AI, goed monitoren.

Echter toen tijdens afgelopen vorst het een paar dagen even teveel werd voor de warmtepomp (kamertemp. werd niet meer gehaald) sprong de CV hier niet bij, wat natuurlijk wel de bedoeling was. Ik had tenslotte het bivalentiepunt op 0 gezet. Oorzaak daarvan lag dus inderdaad in het niet aangesloten zitten van die VF1 sensor.

De oplossing hier was de VF1 sensor verplaatsen naar een punt zo dichtbij als mogelijk bij de aanvoer van de warmtepomp. Heb nu een halve graad verschil tussen de sensor in de warmtepomp en de VF1.
En sindsdien werkt het hier weer naar behoren.
Grappig is wel dat je tijdens de koudere dagen rond het vriespunt ziet dat je de warmtepomp intern een graad hoger ziet aanleveren dan de ‘gewenste’ temperatuur wat het brein vraagt van de warmtepomp.

Het is al met al dus best een gevoelig punt klaarblijkelijk van waar deze sensor gemonteerd zit. Ik vermoed dat het algoritme een soort PID regeling is en de warmtepomp gewoon het allerbest functioneert met z’n eigen sensor. Het lijkt er een beetje op dat je met een systeemschema 8 en full electric eigenlijk altijd wel beter af bent zonder die VF1. En in het geval van een hybride opstelling, zoals hier, dien je ervoor te zorgen dat de sensor op een goed punt aangesloten zit als je tegen dergelijke problemen aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
@SteveR , ik heb je posts gelezen maar kan niet zien waar het niet goed gaat.
Heb je al eens in de VWZAI gekeken onder “monitoren” wat de gewenste aanvoertemp en de huidige temp is als de WP draait? Geeft dat opmerkelijke cijfers? Zo ja, probeer mijn oplossing eens en koppel de S1 sensor op de VR71 los en kijk wat er gebeurt met de gewenste aanvoertemp.
Het zal wel niet nodig zijn, maar ik heb na het loskoppelen van de sensor het systeem, incl WP, even stroomloos gezet (wel pas doen als de WP niet draait), zodat alles zich weer goed kan instellen.
Maar kijk ook zeker even naar de voorafgaande reacties van @Marco_Bu over het loskoppelen van de VF 1 sensor en de plek van de VF1 sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveR
@Arkor Bedankt voor je antwoord.

Ik ga nog even de reacties nalezen inderdaad, maar ik had ook pas nadien door dat ik andere toestellen hebben. Jij hebt de VWZAI en de VR71, maar ikzelf zit met de VWZ MEH 97/6 MB1 + VRC 720 + VR 92.

Dus wellicht heb ik daar wat in gemist. Maar ik lees sowieso na, want misschien kan het ook tellen voor mijn opstelling. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
SteveR schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:17:
@Arkor Bedankt voor je antwoord.

Ik ga nog even de reacties nalezen inderdaad, maar ik had ook pas nadien door dat ik andere toestellen hebben. Jij hebt de VWZAI en de VR71, maar ikzelf zit met de VWZ MEH 97/6 MB1 + VRC 720 + VR 92.

Dus wellicht heb ik daar wat in gemist. Maar ik lees sowieso na, want misschien kan het ook tellen voor mijn opstelling. Dank!
Klopt, dit is een behoorlijk verschil qua werking.
Loskoppellen in de VWZAI; Unitower of MEH97/6 is in principe hetzelfde--> resulteert in een permanente melding op het zo bekende blauwe display. Hij mist de systeemtemperatuursensor en blijft ernaar zoeken.
Bij de VR71 loskoppelen en na een tijdje stroomloos zijn geweest en/of een reset --> geen foutmelding.

Wat wel opvalt als je de sensor verplaatst naar bv de aanvoerleiding naar het buffervat dat de tot nu toe gebruikte stooklijn ineens te laag blijkt te zijn en hij veel onrustiger wordt.
Ik moest bijstellen van 0.25 naar 0.35 !
Na stabilisatie vergelijkbaar gedrag.
Temperatuurmeting op mijn vloerverwarmingsverdelers gaf een waarde van bv 37 graden (warmtecamera) , De MEH gaf 34 graden wens en actueel aan en de buffertemperatuurwaarde die op dat moment in de buffer zat met stooklijn 0.25 was 31, schema 8.
Ga als het kouder wordt met de sensor op de nieuwe positie opnieuw meten, kijken of ik er dan chocolade van kan maken....
Herkent iemand dit ?
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bij mijn boiler zit de aanvoer beneden aangesloten en de retour boven (halverwege). Volgens Inventum moet dat andersom. Maakt dit verschil voor de werking van het vat?

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Tweeke
Ja, omdat warm water stijgt is de spiraal bij jou minder efficiënt en duurt opwarmen ietsje langer (cq ietsje slechtere COP).
Warmtewisselaars wil je in tegenstroom aansluiten om zoveel mogelijk oppervlak te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Laatst online: 10:40
Proton_ schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:47:
@Tweeke
Ja, omdat warm water stijgt is de spiraal bij jou minder efficiënt en duurt opwarmen ietsje langer (cq ietsje slechtere COP).
Warmtewisselaars wil je in tegenstroom aansluiten om zoveel mogelijk oppervlak te benutten.
Dan heeft @Tweeke het toch nu juist in tegenstroom? Onderin het vat is het koud, en komt de meeste warmte binnen. Bovenin het vat is het warmer en is de spiraal al wat koeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ditbenikecht De warmtegradiënt in de spiraal is omgekeerd aan de waterstroom.

Anders gezien: door convectie stroomt het vat van onder naar boven, dus moet de spiraal van boven naar onder stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Gramser schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:43:
Had je wel verwacht elektraverbruik te zien dan? En hoe meet je dat?
Ik bekeek het elektra verbruik van de warmtepomp via de slimme meter uitlezing met mijn Plugwise.
Met een minimaal verbruik van 20W voor de pomp, zie ik dat niet terug op mijn standby verbruik van 150W.
Sinds gisteren een Homewizard energiemeter voor de warmtepomp gezet, zodat ik beter kan zien wat die aan het doen is.
Inmiddels een eerste plaatje gemaakt van de nacht. Wat mij opvalt is dat er meerdere stops inzitten, alsof het minimum vermogen rond de 500W zit voor de 75/6.
Ook valt op dat de pauze altijd 30 minuten is en dat daarna kortstondig harder gedraaid wordt om daarna weer naar minimum vermogen te gaan. Ik vind het plaatje lijken op de Itho Amber toestellen, die maximaal 60 minuten op minimum vermogen konden draaien waarna ze uit gingen om daarna naar 100% te gaan, zodat de smering ook weer goed is. Bij de Vaillant is het dan gelukkig geen 100% vermogen, maar wel een overshoot.
Het plaatje lijkt ook veel op die van @l3p
Instellingen:
Stooklijn 0.2 en auto aanpassing
Nachtmodus normaal
Actief i.p.v. uitgebreid, want anders had ik in de ochtend 3 uur lang max vermogen. Maar misschien is dat wel beter dan dit pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCCe5aORcQgMieRgH8OU5X1Zw0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rAeUhL1Jf7yMJUmwhVJTXKh7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:47:
@Tweeke
Toch de installateur vragen het om te wisselen dan. Begrijp niet waarom dit soort basale dingen mis gaan.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
ditbenikecht schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:26:
[...]

Ik bekeek het elektra verbruik van de warmtepomp via de slimme meter uitlezing met mijn Plugwise.
Met een minimaal verbruik van 20W voor de pomp, zie ik dat niet terug op mijn standby verbruik van 150W.
Sinds gisteren een Homewizard energiemeter voor de warmtepomp gezet, zodat ik beter kan zien wat die aan het doen is.
Inmiddels een eerste plaatje gemaakt van de nacht. Wat mij opvalt is dat er meerdere stops inzitten, alsof het minimum vermogen rond de 500W zit voor de 75/6.
Ook valt op dat de pauze altijd 30 minuten is en dat daarna kortstondig harder gedraaid wordt om daarna weer naar minimum vermogen te gaan. Ik vind het plaatje lijken op de Itho Amber toestellen, die maximaal 60 minuten op minimum vermogen konden draaien waarna ze uit gingen om daarna naar 100% te gaan, zodat de smering ook weer goed is. Bij de Vaillant is het dan gelukkig geen 100% vermogen, maar wel een overshoot.
Het plaatje lijkt ook veel op die van @l3p
Instellingen:
Stooklijn 0.2 en auto aanpassing
Nachtmodus normaal
Actief i.p.v. uitgebreid, want anders had ik in de ochtend 3 uur lang max vermogen. Maar misschien is dat wel beter dan dit pendelen.

[Afbeelding]
Waarom je op Uitgebreid 3 uur lang max vermogen zou hebben ontgaat me..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu

Marco_Bu

MartinSE schreef op zondag 4 februari 2024 @ 00:12:
[...]

Wat wel opvalt als je de sensor verplaatst naar bv de aanvoerleiding naar het buffervat dat de tot nu toe gebruikte stooklijn ineens te laag blijkt te zijn en hij veel onrustiger wordt.
Ik moest bijstellen van 0.25 naar 0.35 !
Na stabilisatie vergelijkbaar gedrag.
Temperatuurmeting op mijn vloerverwarmingsverdelers gaf een waarde van bv 37 graden (warmtecamera) , De MEH gaf 34 graden wens en actueel aan en de buffertemperatuurwaarde die op dat moment in de buffer zat met stooklijn 0.25 was 31, schema 8.
Ga als het kouder wordt met de sensor op de nieuwe positie opnieuw meten, kijken of ik er dan chocolade van kan maken....
Herkent iemand dit ?
:?
Zeker herkenbaar.
Die sensor wil je op een locatie hebben opdat ie zo dicht mogelijk de temperatuur benaderd van de sensor binnenin de warmtepomp.
Het liefste eigenlijk helemaal deleten, maar dan heb je geen hybride werking meer.
Enige verschil metjouw verhaal is dat bij mij de stooklijn juist omlaag kon (van 0.60 naar 0.45) voor een mooie modulerende werking toen ik die VF1 sensor op een plekje vastzette die wat dichterbij de aanvoer van de warmtepomp lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
@Gramser Met instelling Uitgebreid doet hij de hele nacht niets, waardoor in de ochtend voldoende te doen is voor de warmtepomp. Blijkbaar wil hij dan zo snel mogelijk de wenstemperatuur bereiken i.p.v. zo efficient mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@ditbenikecht
Kan de stooklijn of min aanvoer misschien wat lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
@busscherski De minimale aanvoer temperatuur heb ik op 21 graden. De stooklijn kan uiteraard lager naar 0.1 of iets daartussenin.
De automatische gewenste aanvoertemperatuur stond nu op 28 graden met stooklijn van 0.2
Maar met het pendelen wil je toch de stooklijn of de aanvoertemperatuur verhogen zodat de warmtepomp meer te doen heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ensch053
  • Laatst online: 02-03 16:12
Ik heb sinds een week het probleem dat onze aardlekschakelaar regelmatig uitschakelt.

Het probleem terug kunnen leiden naar de warmtepomp Aerotherm 75-5met Unitower.

Op de betreffende aardlek zit alleen de 75-5. De Unitower zit op een andere aardlek. Bekabeling gecontroleerd en niks gevonden. Vervolgens de print achter de kunststof deksel van de 75-5 bekeken en niks geen sporen van kortsluiting. Wel viel me op dat de print wel erg los zat.

Aan de onderzijde van de printplaat zit een metalen beugel en met iets bewegen raakt de print de beugel. Ook zitten er een aantal kunststof clips die niet goed vastgeklikt zijn. Ik twijfel of deze kunststof clips aan de achterzijde horen of dat de onderzijde van de print op de clips hoort te rusten.

Weet iemand of de print de beugel mag raken?

Aantal foto's gemaakt

Zie de witte kunststof clip onder de printplaat (tussen de rode en de blauwe stekker en de beugel)

Heb de werkschakelaar van de buitenunit uitgeschakeld en de vr 720f en de unitower geven nu een communicatiefout en kan het menu niet meer inkomen. Is er een mogelijkheid om met het ellement in de unitower toch de boiler te verwarmen?

Heb de warmtepomp in april 2022 zelf geïnstalleerd en altijd probleemloos gedraaid. Kan dus helaas geen beroep doen op een installateur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCSFtYW9xMH1gacJhIxfNWsu5bM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbQrOoxzH3JpClM7KjcjVGKn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ac1pnTs3CsKbLUefWvypTQYY24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJUvcfEkWRWrRjVeY3lVBO7n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCwzvctg8Y1wIJzSdHB_nKFRuaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNq6eg2775q4rQWIBK9vx3Rh.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
print weer geplaatst zoals het oorspronkelijk zat (kunststof clip achter de print en niet de print laten rusten op de clip, zie laatste foto) dit lijkt beter uit te lijnen met de clips op de hoeken. Wel vind ik het vreemd dat de onderzijde van de print slecht 2mm van de metalen beugel zit.

Helaas gaat de aardlekschakelaar er nu gelijk door. Vermoed sluiting op de achterzijde of een breuk in de print.

Door de regen de printplaat niet kunnen uitbouwen om de achterzijde te bekijken. Denk dat er niks anders opzit dan een nieuwe printplaat bestellen, hopelijk geen verdere schade.

[ Voor 19% gewijzigd door Ensch053 op 04-02-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@ditbenikecht
O die heb je denk ik al laag genoeg staan ja

Pagina: 1 ... 119 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic