(deze reactie heb ik eerder op 20 jan 2024 gepost, maar heb deze toch weer verwijderd, omdat de daarin aangegeven oplossing toch niet bleek te werken. Nu de post met de wel werkende oplossing)
Na 3 maanden is uiteindelijk het probleem met mijn Vaillant warmtepomp opgelost.
Wat was er aan de hand:
Installatie.
AroTHERM plus 125/6, Buffervat allSTOR VPS 800 met 6 zonnecollectoren (VFK 155), warmwatermodule en zonnemodule, VWZ AI, VR71 en VRC 700/6.
Gasverbruik was 2200 m3 in 120 jaar oude, redelijk tot goed geïsoleerde boerderij.
Woonoppervlakte woning 198 m2. Meest T33 radiatoren, geen vvw. In alle ruimten naregeling met Evohome (Evohome is slaafs en stuurt niets aan richting WP of verdeelpomp, regelt alleen de max temp in de kamers).
Bij installatie gelijk een aparte kWh meter voor het verbruik van de warmtepomp laten installeren.
Het probleem.
Vanaf het begin (installatie) ging de WP bij een opstart gelijk naar vol vermogen, moduleerde niet terug, maar sloeg weer af om vervolgens daarna weer aan te slaan. Dit herhaalde zich doorlopend. (2x per uur). Met als gevolg een hoog energieverbruik en een lage COP.
Geconstateerde afwijkingen
De
‘TA gewenst’ (vaak >53 graden), zoals weergegeven op de VWZAI, was significant hoger dan de
‘huidige TA’ (33 graden), zoals weergegeven op de VWZAI, waardoor de
‘TA gewenst’ nimmer bereikt werd.
De waarde Energie Integraal bleef op -180 staan en veranderde nimmer.
Ook als de WP draaide, liep de Energie Integraal waarde NIET op, waardoor deze op -180 gr bleef staan. Vraag was waardoor dit veroorzaakt werd.
Ondersteuning door Vaillant en het installatiebedrijf.
Vaillant, zowel door de serviceafdeling als door Technisch Project Advies (TPA) en het installatiebedrijf hebben alle moeite gedaan om het probleem op te lossen en dat is uiteindelijk ook gelukt. In goed overleg zijn oplossingen en mogelijkheden om het probleem op te lossen, besproken en uitgevoerd. ook de suggesties vanuit Tweakers zijn daarbij serieus besproken en meegenomen.
Vaillant is meerdere keren langs geweest, de VRC700 is vervangen door een VRC720, de printplaat en de sensoren in de WP zijn vervangen, de VWZAI is zelfs 2x vervangen en als laatste ook de VR71. Instellingen zijn gecontroleerd en bijgesteld.
Het probleem bleef zich voordoen tot de vervanging van de VR71 en het loskoppelen van de S1 sensor.
Ondertussen had ik dit probleem op Tweakers gepost, zie
Arkor in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
@
Proton_ en @
vicom147 hebben de eerste aanzetten tot de oplossing gegeven:
@
Proton_ gaf aan dat de SysFlowsensor waarschijnlijk op de verkeerde plek zit (zie
Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen").
Ook @
vicom147 gaf in een PB aan dat hij een zelfde probleem heeft gehad dat veroorzaakt werd door een overbodige sensor in het buffervat.
Ondertussen was ik ook getriggerd door een post van @
obilir . (zie
obilir in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Hij gaf aan:
“Ik las hier en daar op tweakers dat iemand aan het experimenten was met de regeling rondom WP Arotherm om een goed geregeld gedrag te krijgen. Ik liep hier ook tegen aan. Op een Britse forum las ik dat Vaillant toegaf dat S1 en S5 sensoren (of genaamd VF1) beter niet kunt aansluiten. Hiermee wordt de WP geforceerd zijn eigen T.aanvoer sensor te gebruiken. Hierna zag ik meteen dat de regeling loopt zoals je het verwacht”
Het probleem opgelost.
Vervolgens is, gezien het advies van @
Proton_ , de SysFlowsensor op S1 losgekoppeld.
Deze zat tussen het buffervat en de verdeelpomp en was aangesloten op de S1 poort van de VR71.
Het loshalen gaf enig resultaat maar nog niet een goed resultaat. De hoge pieken bij het opstarten van de WP waren verdwenen, het aantal opstarts snel elkaar niet. Toen ben ik verder gaan zoeken en heb ook de sensor S5 (BufTopCH) op de VR71 losgekoppeld, gezien het advies van @
obilir .
Deze sensor geeft de temperatuur aan in het bovenste gedeelte van het onderste deel van het buffervat (gedeelte voor het cv water).
Dit gaf geen verdere verbetering te zien en ik heb de S5 sensor weer aangesloten.
Vervolgens is de VR71 vervangen en heb ik daarna in verschillende variaties de S1 en S5 sensor losgekoppeld en weer aangesloten (S1 aangesloten, S5 niet aangesloten, en omgekeerd, beiden aangesloten en beiden niet aangesloten.)
Uiteindelijk gaf de nieuwe VR71 en het loskoppelen van alleen de S1 sensor de oplossing.
En zie het wonder is geschiedt: geen foutmeldingen, de warmtepomp draait netjes, de huidige aanvoertemp op de VWZAI blijft net boven de gewenste aanvoertemp, de WP moduleert keurig terug, draait langere runs op een laag vermogen (voor een 125/6) en de waarde Energie Integraal loopt nu netjes naar 0 graden!
En niet onbelangrijk: het energieverbruik is een stuk lager en de COP substantieel hoger (5,3 ipv 3,0 voor alleen ww).
Stooklijn: 0,4, minimum TA 32 graden. ‘TA gewenst’ zit hier bij deze buitentemperaturen (7 gr) net boven (33 gr) en de ‘huidige TA’ is dan ongeveer 33,6 gr, zoals weergegeven op de VWZAI.
Hoe simpel kan het zijn.
Tot slot een paar opmerkingen:
• In verschillende posts zie ik ook het advies langs komen om bij dit soort problemen (veelvuldig opstarten WP op vol vermogen, dan gelijk weer stoppen) de VF1 sensor los te halen op de VWZAI. Dat werkte bij mij niet omdat deze sensor bij mijn installatie (met zowel een VWZAI als een VR71) de aansturing van de CV regelt als dat nodig is. Als ik deze sensor loshaal, kan ik niet meer hybride stoken. Naar mijn idee worden de termen VF1 sensor en SysFlow sensor nogal eens verwisseld.
• Op basis van een aparte kWh meter (altijd installeren!) kon ik, op basis van overzichten uit Enelogic, aan de installateur en Vaillant eenvoudig laten zien wat het probleem was. Er was dan ook geen enkele discussie over de aanwezigheid van het probleem. Zou ik geen aparte kWh meter voor de WP hebben, dan kan het probleem best wel discussies opleveren omdat moeilijk precies is aan te tonen waar het hem in zit.
• Zekerheidshalve heb ik bij het los en weer aansluiten van de sensoren, het systeem even stroomloos gezet, zodat bij het opstarten alle componenten zich goed kunnen instellen.
Uiteindelijk is het probleem na 3 maanden opgelost, mede dankzij de posts van Tweakers en de niet aflatende inzet van Vaillant en het installatiebedrijf.
Mijn grote dank daarvoor!
En nu genieten van een mooie warmtepomp die zachtjes pruttelend zijn werk doet 😊.