Nu mijn warmtepomp bijna een jaar in gebruik is, ben ik een evaluatie aan het doen van de financiële kant. Ik weet dat het hier vaker over de techniek gaat, maar waarschijnlijk vinden jullie dit ook wel interessant, dus ik deel graag wat voorlopige resultaten.
Onze situatie
We wonen sinds 2018 in een redelijk geïsoleerde geschakelde woning, gebouwd in 1993, met totaal 140 m2 woonoppervlak. Vloer, spouw en dak met een Rc van 2,5, en de (grote) ramen met het standaard dubbel glas uit die tijd. Verwarmen gebeurde tot vorig jaar met een Hr-ketel van een jaar of 15 oud, met twee grote T22 radiatoren in de woonkamer als belangrijkste verwarmingspunten (geen vloerverwarming dus). De thermostaat meestal op 19 graden, 's nachts een graadje of twee lager, en op de bovenverdieping alleen in de badkamer zo nu en dan de verwarming aan, zorgde ervoor dat we in 2022 nog 1153 m3 gas verbruikten. Hiervan was ongeveer 300 m3 voor douche en bad, de rest voor verwarming.
De installatie
In februari 2023 werd de Vaillant AroTHERM plus 75/6a met Unitower 190/6 geïnstalleerd. Eén van de twee radiatoren heb ik voorzien van zelfgebouwde fans. Verder is er weinig veranderd in ons huis of in ons gedrag, behalve dat de temperatuur nu echt dag en nacht stabiel op 19 graden staat. En de gasaansluiting is verwijderd.
De verschillen in energieverbruik
Het opgenomen vermogen van buitenunit en unitower wordt gelogd met een ShellyEM, waardoor ik precies kan zien hoe het vermogen varieert met de tijd. Het gasverbruik registreerde ik eerder al met een raspi met DSMR-reader. In combinatie met weergegevens van het KNMI maakt dit het mogelijk een gedetailleerde vergelijking te maken tussen de situatie vóór en na de warmtepomp, rekening houdend met verschillen in hoe streng of mild de winters waren.
De belangrijkste variabele is de buitentemperatuur, of beter: het verschil tussen de binnen- en buitentemperatuur. Toen we een CV-ketel hadden liep het gasverbruik lineair op met de delta T: elke graad dat het buiten kouder was, betekende dat we 1,3 m3 gas per 24 uur meer verstookten. Als ik nu een jaarcontract afsluit bij mijn energieleverancier kost een kuub gas € 1,28; bij een gemiddelde etmaaltemperatuur van 0 graden zou ik € 25,70 kwijt zijn om het huis te verwarmen (ik laat tapwater nu buiten beschouwing).
Het energieverbruik van de warmtepomp is niet lineair met de buitentemperatuur. Dat komt doordat de gewenste aanvoertemperatuur juist hoger moet worden om voldoende afgifte te krijgen op koude dagen (en de COP daalt dan dus). Dit is zichtbaar in een steeds steiler oplopende lijn. Desalniettemin is over de hele linie de warmtepomp zuiniger. Bij een buitentemperatuur van 0 graden ben ik gemiddeld € 17,40 kwijt aan elektriciteit, een besparing van 32%. Bij 9 graden is de besparing 50%. Maar ook bij -7 verwacht ik nog steeds goedkoper uit te zijn.
De eerste cijfers laten dus zien dat het ook financieel een goede keus was om over te stappen. Om het plaatje compleet te maken moet ik natuurlijk de afschrijving meenemen en deze afzetten tegen die van een nieuwe CV-ketel. Ook het tapwater, dat zomer en winter op 55 a 60 graden gebracht moet worden, maakt de vergelijking nog iets minder gunstig. Daar tegenover staat dat ik overweeg vloerverwarming aan te laten leggen, en dat zal een behoorlijk positief effect hebben op de efficiency vanwege de lagere aanvoertemperatuur.