Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:04
ervh schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:58:
[...]

Dankje! Ja klopt, een schuttingdeel is meestal 180m hoog. De unit zelf is ergens rond de 155 geloof ik, maar met de rubberen voeten eronder komt hij op net iets boven de 170 uit. Dus dat is goed om rekening mee te houden ;)

Ik zal nog wel eens een foto maken van het leidingwerk. Ik had ze gevraagd daar extra op te letten, omdat ik gewoon vind dat zichtwerk mooi afgewerkt moet zijn. Ik vind het er keurig uit zien, alles zit recht en er is ook niet bespaard op het beugelen :)

Ik gebruikte voorheen rond de 1.500 - 1.900 m3 per jaar, afhankelijk van hoe streng de winter was.
Ik zou de voedingskabel van de buitenunit nog met een extra klemmetje aan de muur doen.
En de CV leiding tussen buitenunit, binnenunit en boiler isoleren met buisisolatie.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-03 16:08
_ferry_ schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:30:
[...]

Ik kwam in mijn zoektocht destijds 2 veelvoorkomende tegen, die van caleffi en spirotech. Ik heb die van spirotech gebruikt. Zie bijvoorbeeld de 28mm versie;
https://www.warmteservice...al-horizontaal/p/49653356
Hoe zit het met additieven, Fernox F1 of F3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-05 13:19
Kiwi_Kevin schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:28:
Heeft er iemand eigenlijk ervaring met de setting Stroombegrenzing Compressor? Deze is voor de 55/5 in te stellen van 13-16A, maar de maximale ontwerpstroom is 11.5A. Wat voor nut heeft deze functie dan?
Denk dat het een standaard optie is, maar niet relevant is voor jouw versie. Mogelijk wordt er in andere landen anders afgezekerd.

Ik heb hem bij mij 75/6 een tijdje gebruikt om de defrosts wat te dimmen. Echter, hij is deze instelling na elke stroomuitval/uitschakeling kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05:08
Zwartoog schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:30:
[...]

Denk dat het een standaard optie is, maar niet relevant is voor jouw versie. Mogelijk wordt er in andere landen anders afgezekerd.

Ik heb hem bij mij 75/6 een tijdje gebruikt om de defrosts wat te dimmen. Echter, hij is deze instelling na elke stroomuitval/uitschakeling kwijt.
Kijk, dank en onhandig dat het niet bewaard blijft. De begrenzing staat specifiek benoemd voor dit type, de zwaardere versies hebben hogere limieten.

Mijn doel was ook om de opstartpiek na de fluistermodus te dimmen, probeer externe sturing via ebus zo lang mogelijk uit te stellen 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Kiwi_Kevin schreef op maandag 22 januari 2024 @ 06:55:
[...]

Kijk, dank en onhandig dat het niet bewaard blijft. De begrenzing staat specifiek benoemd voor dit type, de zwaardere versies hebben hogere limieten.

Mijn doel was ook om de opstartpiek na de fluistermodus te dimmen, probeer externe sturing via ebus zo lang mogelijk uit te stellen 😀
Dat geef ik je weinig kans :P Misschien dat er nog iets met de energie-integraal te spelen is.

Ik heb via ebus een Ta-max = Tr-huidig + 6 regeling ingezet. Dat tempert zowel de defrost als de opstartpieken enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Nu de temperatuur weer boven de 10 graden komt, is het nu het moment om weer te wisselen van actief naar uitgebreid? Bij mij staat ie nu op actief wat heel goed gewerkt heeft bij de vrieskou, maar nu de temperatuur weer hoger is begint hij weer te pendelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breedam
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-05 11:37
Xanthine schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:03:
Nu de temperatuur weer boven de 10 graden komt, is het nu het moment om weer te wisselen van actief naar uitgebreid? Bij mij staat ie nu op actief wat heel goed gewerkt heeft bij de vrieskou, maar nu de temperatuur weer hoger is begint hij weer te pendelen.
Sinds vannacht gependel op actief en direct op uitgebreid gezet hier.

Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Tsja, wat noem je pendelen? Hier staat 'ie op actief en gaat hij nu ook af en toe even drie kwartier uit (pomp blijft draaien, vloer blijft dus op temperatuur). In mijn geval lijkt me dat niet zo'n probleem (één start/stop per uur ongeveer op z'n max) en ik voorkom ermee dat de hele vloer afkoelt en 't ding daarna vol aan de bak moet om weer bij te trekken als de temperatuur te ver weg zakt.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
strandbal schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:05:
Tsja, wat noem je pendelen? Hier staat 'ie op actief en gaat hij nu ook af en toe even drie kwartier uit (pomp blijft draaien, vloer blijft dus op temperatuur). In mijn geval lijkt me dat niet zo'n probleem (één start/stop per uur ongeveer op z'n max) en ik voorkom ermee dat de hele vloer afkoelt en 't ding daarna vol aan de bak moet om weer bij te trekken als de temperatuur te ver weg zakt.
Hier een overzichtje tijdens de temp stijging van afgelopen dag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_USXwnJOUcVxHWjJ06g5aiXRZwc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRBljkYyl0aOorRYinuCXmxh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ry0Rl63xNhGGfn-_cNWccapJFEo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FXksU5LMJjYZzMzHKBmYyp7B.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Op zich moet 'ie daar wel tegen kunnen lijkt mij, maar wel raar dat 'ie bij +5 al begint te pingpongen, dan kachelt die van mij de hele dag op zo goed als z'n laagste vermogen...

Heb je radiatoren of vvw? Te hoge Ta? Misschien kan je stooklijn wel wat lager?

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
strandbal schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:23:
Op zich moet 'ie daar wel tegen kunnen lijkt mij, maar wel raar dat 'ie bij +5 al begint te pingpongen, dan kachelt die van mij de hele dag op zo goed als z'n laagste vermogen...

Heb je radiatoren of vvw? Te hoge Ta? Misschien kan je stooklijn wel wat lager?
vvw, Ta staat op 24, stooklijn op 0.15 (nieuwbouw woning)
De Ta kan ik eventueel nog wel verlagen. Ik ben wel fan van de actief stand (dan voelt de vloer iets warmer aan), dus wil dit wel zolang mogelijk aanhouden.

Ik heb momenteel ingesteld dat de warmtepomp uit gaat als het buiten 18 graden of meer is. Hoe werkt dit bij de actief stand? Gaat de pomp wel nog het water blijven rondsturen in het vvw circuit, of stopt de hele installatie volledig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-03 16:08
@Gramser Ik vind het niet leuk dat Tr te veel fluctueert terwijl zowel Actief als Inactief is ingesteld. Dat zorgt ervoor dat de compressor voortijdig stopt, en dus veel pendelen.

Vanochtend bijvoorbeeld:

Gewenste kamertemperatuur: 20,5C
Werkelijke kamertemperatuur: ongeveer 19,5C (niet te veel fluctuerend)
Buitentemperatuur: rond de 10C (niet te veel fluctuerend)
Stooklijn: 0,2

De WP draait al op minimaal vermogen en genereert nog steeds meer warmte dan ik aan het huis kan leveren. Vervolgens schommelt Tr tussen 27 en 25 en wanneer er sprake is van een overschot aan warmte en deze afneemt, stopt de compressor onmiddellijk. Dit zorgt ervoor dat het huis nooit boven de 19,5 wordt opgewarmd, ook al is de gewenste kamertemperatuur veel hoger.

Ik zal terug moeten naar mijn ultracomplexe algoritme :)

Ik zal Tr moeten volgen met Hc1MinHeatingFlowTempDesired, zodat ik ervoor kan zorgen dat deze nooit afneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:04
bilalhp schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:43:
@Gramser Ik vind het niet leuk dat Tr te veel fluctueert terwijl zowel Actief als Inactief is ingesteld. Dat zorgt ervoor dat de compressor voortijdig stopt, en dus veel pendelen.

Vanochtend bijvoorbeeld:

Gewenste kamertemperatuur: 20,5C
Werkelijke kamertemperatuur: ongeveer 19,5C (niet te veel fluctuerend)
Buitentemperatuur: rond de 10C (niet te veel fluctuerend)
Stooklijn: 0,2

De WP draait al op minimaal vermogen en genereert nog steeds meer warmte dan ik aan het huis kan leveren. Vervolgens schommelt Tr tussen 27 en 25 en wanneer er sprake is van een overschot aan warmte en deze afneemt, stopt de compressor onmiddellijk. Dit zorgt ervoor dat het huis nooit boven de 19,5 wordt opgewarmd, ook al is de gewenste kamertemperatuur veel hoger.

Ik zal terug moeten naar mijn ultracomplexe algoritme :)

Ik zal Tr moeten volgen met Hc1MinHeatingFlowTempDesired, zodat ik ervoor kan zorgen dat deze nooit afneemt.
De veelgehoorde “klacht” inderdaad - hier ook pendelen op Actief en Inactief met deze Tbuiten. Maar de wenstemp is bereikt en ik voorzie dit weer voor de rest van de week, dus mijn algoritme bestaat uit het lopen naar de kamerthermostaat en ‘m op Uitgebreid zetten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Xanthine schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:35:
[...]

De Ta kan ik eventueel nog wel verlagen. Ik ben wel fan van de actief stand (dan voelt de vloer iets warmer aan), dus wil dit wel zolang mogelijk aanhouden.

Ik heb momenteel ingesteld dat de warmtepomp uit gaat als het buiten 18 graden of meer is. Hoe werkt dit bij de actief stand? Gaat de pomp wel nog het water blijven rondsturen in het vvw circuit, of stopt de hele installatie volledig?
Dan stopt de hele installatie - alleen één moment per dag slaat de waterpomp even aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breedam
strandbal schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:05:
Wat is pendelen, goede vraag. Het is ook niet echt pendelen wat hij vannacht deed, ieder uur een run van 30-45 minuten. Het waaide natuurlijk wel erg hard en heb op de westkant van het huis best wat slecht raamoppervlakte met her en der nog een kier. Het triple glas staat klaar maar wacht nog op beter weer. Met windstil en 7-10 graden worden de runs korter.

Ik heb hem om 07:00 op uitgebreid gezet. Hier het verbruik van gisteren en vandaag. voor 7 uur dus stand actief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtYlUu1KIX4ChmYyVzSrOjaH-6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haSThd25yY9kf14Pg8KSNyQy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KNo3H66qF-oC4FLu3cSVR0oIA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HngbDraBhJyH2tgzXKXqz4HO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik streef lange runs na op laag tot medium vermogen. De cop op allerlaagste vermogen (370-380w) is iets minder goed dan wanneer de pomp vlak boven het minimum vermogen draait. Bovendien kan ik dan dmv nachtverlaging forceren dat de vloer wordt verwarmd wanneer je er profijt van hebt tijdens het dagvenster met als bonus een hogere Tbuiten -> hogere cop. Dat de pomp als een gek gaat compenseren wanneer je een grote langzame warmtebuffer hebt is makkelijk te voorkomen met een lage max ta. Met trial en error met ongeveer gelijk weer ben ik van mening dat het voor mij het juiste comfort biedt met het laagste totaal verbruik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:20
Xanthine schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:35:
[...]

Probeer als je wilt eens een minimale Ta van 25 graden. Met verlagen versterk je het effect, met verhogen wordt het juist minder. Bij mij heb ik met iets hogere buitentemperaturen en min Ta van 24 graden ook dat de WP af en toe even op pauze gaat (integraal op 0). Op zich niet erg in de mate waarin ik dat heb. Maar met een min Ta van 25 graden is dat weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
Franciesco schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:26:
[...]

Probeer als je wilt eens een minimale Ta van 25 graden. Met verlagen versterk je het effect, met verhogen wordt het juist minder. Bij mij heb ik met iets hogere buitentemperaturen en min Ta van 24 graden ook dat de WP af en toe even op pauze gaat (integraal op 0). Op zich niet erg in de mate waarin ik dat heb. Maar met een min Ta van 25 graden is dat weg.
Bedankt voor de tip, zal het uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 19:55
gipfelkreuz schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:13:
[...]

Als ik de pomp op handmatige snelheid zet voordat hij uitvalt blijft hij draaien. Zet ik ‘m terug op automatisch dan valt die op een gegeven moment weer uit. Eens uitgevallen is de pomp met geen mogelijkheid opnieuw aan te zetten (voeding & aansturing komt via binnenunit denk ik) tot ergens vroeg in de ochtend. Volgens de handleiding werkt de nachtmodus van de pomp (die overigens uit lijkt te staan) op temperatuurverschillen om te bepalen of hij in/uitschakelt maar niet exact begrijpen doe ik het niet.

Ik ga de installateur nog eens vragen om er naar te kijken, maar die doet altijd moeilijk wanneer ik zelf toegang tot het installateursmenu heb gehad of daar een instelling aanpas.
Bij actief zul je dus ook zelf actief de pomp handmatig moeten aanzetten.
Mijn vloerpomp valt ook helemaal uit als het systeem uitgaat (bij 'uitgebreid'; en ik kan hem dan ook niet handmatig aanzetten), maar blijft draaien op de stand actief.

Bij mij zit de VR70 er nog tussen. Bij jou ook?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:14
busscherski schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:31:
[...]

Ik zou de voedingskabel van de buitenunit nog met een extra klemmetje aan de muur doen.
En de CV leiding tussen buitenunit, binnenunit en boiler isoleren met buisisolatie.
Ja dat zou ik wel even kunnen doen ja. Voor wat betreft de buisisolatie, vanaf buitenunit tot achter de boiler is er gebruik gemaakt van Uponor 32 met standaard isolatie eromheen. Alleen het deel achter de boiler en onder de binnenunit is koper (het zichtwerk zeg maar).

Binnen de leidingen isoleren daar zie ik nog niet echt het nut van in, tenzij er sterke argumenten zijn om dat wel te doen. Ik heb maar 3 graden verschil in aanvoer/retour, dus vermoedelijk ga ik er niet veel mee besparen ;)

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Xanthine schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:18:
[...]

Hier een overzichtje tijdens de temp stijging van afgelopen dag:

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat me opvalt is dat hij bij jou net niet de 2kW aan tikt tijdens pendelen. Mijn 105/6 komt niet boven de 750Watt momenteel (staat nog op actief). Hoge stooklijn?

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:04
ervh schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:13:
[...]

Ja dat zou ik wel even kunnen doen ja. Voor wat betreft de buisisolatie, vanaf buitenunit tot achter de boiler is er gebruik gemaakt van Uponor 32 met standaard isolatie eromheen. Alleen het deel achter de boiler en onder de binnenunit is koper (het zichtwerk zeg maar).

Binnen de leidingen isoleren daar zie ik nog niet echt het nut van in, tenzij er sterke argumenten zijn om dat wel te doen. Ik heb maar 3 graden verschil in aanvoer/retour, dus vermoedelijk ga ik er niet veel mee besparen ;)
Zo bereken je het verlies niet. Het verschil tussen aanvoer en retour is namelijk ook afhankelijk van de flow (die naar maximaal gaat). Als de flow nog eens het dubbele was geweest dan had je bijvoorbeeld 1.5 graad verschil tussen aanvoer en retour. Of als de flow de helft was etc.
Al die koper buis zal samen denk ik ongeveer de afgifte halen van een kleine radiator die 60 graden water krijgt. Toch zonde, vooral in de zomer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
ervh schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:18:
[...]
Wat me opvalt is dat hij bij jou net niet de 2kW aan tikt tijdens pendelen. Mijn 105/6 komt niet boven de 750Watt momenteel (staat nog op actief). Hoge stooklijn?
750W? I wish :+ Stooklijn staat op 0,15 en vraag op 22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Ok. Die van mij op 20,5, maar dat het zo'n groot verschil is in verbruik verbaast me. Mijn huis is uit 1994 en goed geïsoleerd, maar vast niet zo goed als nieuwbouw.. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 11:54
Breedam schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:05:
[...]

Sinds vannacht gependel op actief en direct op uitgebreid gezet hier.
Is hier idd ook gebeurd :)

Voor de automatiseerders:
ebusd/ctlv2/Hc1RoomTempSwitchOn/set van "modulating" (actief) naar "thermostat" (uitgebreid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benito
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik heb zoveel geluk hier. Arotherm Plus 55/6 geïnstalleerd op 23 september, hybride opgezet. Vaillant moest in oktober een printplaat vervangen en nu heb ik een F.788-fout. De installateur ging failliet in december, wat een puinhoop.

[ Voor 9% gewijzigd door benito op 23-01-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-05 10:07

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

benito schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:05:
Ik heb zoveel geluk hier. Arotherm Plus 55/6 geïnstalleerd op 23 september, hybride opgezet. Vaillant moest in oktober een printplaat vervangen en nu heb ik een F.788-fout. De installateur ging failliet in december, wat een puinhoop.
Ik neem aan dat Vaillant dit dan zelf oplost onder garantie? Dit is wel een beetje waar ik voor 'vrees' ja, ik heb dus misschien een ZZP'er die me wil helpen met de installatie en inbedrijfsstelling van een Vaillant monoblock (toevallig ook een 55/6, met uniTOWER), maar hij gaat eind dit jaar met pensioen.

Ik vraag me af of:
1. Ik zelf een servicecontract kan afsluiten bij Vaillant als ik zelf aanschaf en installeer?
2. Wat is een gemiddeld genomen betrouwbare webshop/winkel om zo'n setje te bestellen? Ik zie van alles als ik Google maar even 8000,- overmaken via iDEAL zit me misschien ook niet even lekker.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:04
Kuusj schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:23:
[...]

Ik neem aan dat Vaillant dit dan zelf oplost onder garantie? Dit is wel een beetje waar ik voor 'vrees' ja, ik heb dus misschien een ZZP'er die me wil helpen met de installatie en inbedrijfsstelling van een Vaillant monoblock (toevallig ook een 55/6, met uniTOWER), maar hij gaat eind dit jaar met pensioen.

Ik vraag me af of:
1. Ik zelf een servicecontract kan afsluiten bij Vaillant als ik zelf aanschaf en installeer?
2. Wat is een gemiddeld genomen betrouwbare webshop/winkel om zo'n setje te bestellen? Ik zie van alles als ik Google maar even 8000,- overmaken via iDEAL zit me misschien ook niet even lekker.
Ik hem mijn unit bij Warmteservice besteld en ik ben toen goed geholpen bij een calamiteit waarbij de printplaat stuk ging. Wel zelf erin geplaatst maar dit was een koud kunstje. Warmteservice gaf aan dat als ik er echt niet uitkom ik ook een servicemonteur van Warmteservice kan bestellen maar dat was wel op eigen kosten. Toch vind ik dit wel een veilig idee dat ze daarin willen meedenken. Het servicecontract van Vaillant lijkt me trouwens overbodig.

Verder is het verstandig om alles KISS te houden bij zelfinstallatie. Dus geen buffer als het even kan 8) , en zeker geen zonneregeling. In het kader van KISS heb ik ook SWW via losse boiler.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

bensss schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:05:
[...]

Ik hem mijn unit bij Warmteservice besteld en ik ben toen goed geholpen bij een calamiteit waarbij de printplaat stuk ging. Wel zelf erin geplaatst maar dit was een koud kunstje. Warmteservice gaf aan dat als ik er echt niet uitkom ik ook een servicemonteur van Warmteservice kan bestellen maar dat was wel op eigen kosten. Toch vind ik dit wel een veilig idee dat ze daarin willen meedenken. Het servicecontract van Vaillant lijkt me trouwens overbodig.

Verder is het verstandig om alles KISS te houden bij zelfinstallatie. Dus geen buffer als het even kan 8) , en zeker geen zonneregeling. In het kader van KISS heb ik ook SWW via losse boiler.
Daar heb ik meteen gekeken inderdaad maar die hebben ze niet meer helaas..
Als het een beetje meevalt qua prijs bestel ik het via die ZZP'er (is Vaillant partner), anders dacht ik dan bestel ik het ding zelf wel. Gaat mij er eigenlijk om dat mijn vriendin zoiets heeft van 'ja maar wie bel je dan als er iets is? Wie is verantwoordelijk? '. Mij boeit dat niet zo veel, voor het prijsverschil kan ik de eerste buitenunit in brand steken en dan een nieuwe kopen en nog steeds goedkoper uit zijn dan een bedrijf de installatie laten doen (15.500,- offerte 1 en 18.300,- voor offerte 2).

En ja, veel simpeler kan niet. Heb koud-SWW water, CV-leidingen (28mm koper) allemaal bij elkaar. Afvoer en alles is er ook, genoeg ruimte.

Waar ik het meeste mee zit is hoe ik een set slangen op die G 1 1/4de aansluitingen ga vinden op de buitenunit, die dan naar iets gaan als https://benem.nl/terrendi...-duo-hp-32-pe-xa-140.html (en is deze 32mm dan ook de juiste binnenmaat?), en dan weer naar de G 1 1/4de van de binnenunit.

En dan moet ik vanaf de binnenunit (uniTOWER dus dat is eigenlijk simpeler dan een los vat) naar SWW en het koud water aansluiten, en moet ik vanaf G1" naar mijn 28mm koper. Dan wil ik een magneet vuilafscheider inbouwen voor de veiligheid uiteraard.

De rest heb ik 100% vertrouwen in dat het me lukt, alleen die wirwar van buistypen en koppelingen kom ik niet uit. De stroom ligt er al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
Kuusj schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:15:
[...]

Waar ik het meeste mee zit is hoe ik een set slangen op die G 1 1/4de aansluitingen ga vinden op de buitenunit, die dan naar iets gaan als https://benem.nl/terrendi...-duo-hp-32-pe-xa-140.html (en is deze 32mm dan ook de juiste binnenmaat?), en dan weer naar de G 1 1/4de van de binnenunit.

En dan moet ik vanaf de binnenunit (uniTOWER dus dat is eigenlijk simpeler dan een los vat) naar SWW en het koud water aansluiten, en moet ik vanaf G1" naar mijn 28mm koper. Dan wil ik een magneet vuilafscheider inbouwen voor de veiligheid uiteraard.
Bijvoorbeeld zoeken op: Vaillant Mono WP verbindingsset met losse moeren 1 1/4. Dan moet je alleen nog van 1 1/4 naar 1" terrendis koppeling. Zoiets denk ik: https://www.hornbach.nl/p...-x-1-binnendraad/7884893/

Jammer dat WS geen monoblocks meer verkoopt.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breedam
[...]

Als je de unitower aansluitset gaat gebruiken voor de, dan is hij hier redelijk goedkoop.

https://www.va-shop.be/a-...t-voor-unitower-vaillant/

Was bij mij binnen een paar dagen geleverd. Hier zit de veiligheidsgroep in en slangen, opvangbakje en afvoer voor overtollig water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
[...]

Het is me niet duidelijk waarom je de gelinkte Terrendis wilt. Zelf heb ik twee maal de onderstaande gebruikt
(aanvoer en retour apart).

https://benem.nl/terrendi...eat-uno-32-pe-xa-110.html

Hier zijn dan koppelingen opgeperst (niet zelf gedaan) en deze koppelingen zijn rechtstreeks aangesloten op de buitenunit (75/6). Dit laatste zou ik overigens niet weer doen: een stuk flexibele leiding tussen de Terrendis (die zijn echt stug) en de buitenunit is verstandig om het doorgeven van trillingen naar binnen te reduceren.
Dit wil ik zelf nog een keer aanpassen of laten passen. Maar dan zullen er weer nieuwe koppelingen opgeperst moeten worden. Of ik moet de leidingen opgraven en in een wat grotere boog leggen zodat er ruimte ontstaat tussen de buitenunit en de uiteindes van de Terrendis leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Breedam schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:07:
[...]

Als je de unitower aansluitset gaat gebruiken voor de, dan is hij hier redelijk goedkoop.

https://www.va-shop.be/a-...t-voor-unitower-vaillant/

Was bij mij binnen een paar dagen geleverd. Hier zit de veiligheidsgroep in en slangen, opvangbakje en afvoer voor overtollig water.
Dankjewel. Heb jij een kort lijstje van type leiding/koppeling die je gebruikt hebt voor je verbinding van binnen naar buitenunit?
Franciesco schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:16:
[...]

Het is me niet duidelijk waarom je de gelinkte Terrendis wilt. Zelf heb ik twee maal de onderstaande gebruikt
(aanvoer en retour apart).

https://benem.nl/terrendi...eat-uno-32-pe-xa-110.html

Hier zijn dan koppelingen opgeperst (niet zelf gedaan) en deze koppelingen zijn rechtstreeks aangesloten op de buitenunit (75/6). Dit laatste zou ik overigens niet weer doen: een stuk flexibele leiding tussen de Terrendis (die zijn echt stug) en de buitenunit is verstandig om het doorgeven van trillingen naar binnen te reduceren.
Dit wil ik zelf nog een keer aanpassen of laten passen. Maar dan zullen er weer nieuwe koppelingen opgeperst moeten worden. Of ik moet de leidingen opgraven en in een wat grotere boog leggen zodat er ruimte ontstaat tussen de buitenunit en de uiteindes van de Terrendis leidingen.
Ja los is natuurlijk ook mogelijk, ging mij in eerste instantie om het idee leiding. Ik begrijp bijvoorbeeld niet welke koppeling ik nodig zou hebben om van deze Terrendis 32 naar G1 (1/4)" te gaan. Ik zie deze: https://benem.nl/terrendis-puntstuk-32-x-1-messing.html, zou het zo simpel zijn?

Edit: YouTube: TERRENDIS - HP Pipe - TUTORIAL
Ziet er wel zo simpel uit ja..

Dan alleen nog een flexibel aansluitstuk vinden voor van de WP naar dat messing verloopstuk. En dan hetzelfde van verloopstuk naar uniSTOR. En dan nog uitzoeken hoe ik van de G1" naar 28mm koper ga.

[ Voor 8% gewijzigd door Kuusj op 23-01-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Kuusj zelf heb ik geen ervaring met die puntstukken. Het lijkt inderdaad simpel op de YT video. Dat zou voor mij dan tzt ook een optie kunnen zijn om alsnog een stuk flexibel tussen de wp en terreinleiding te krijgen. Dus mocht je dat gaan proberen, dan lees ik daarna graag je ervaringen. :)

Mocht je overigens nog op zoek zijn naar mantelbuizen voor b.v. de stroomkabel: bij https://irritech.nl/ waren die destijds (een kleine 2 jaar geleden) scherp geprijsd. Misschien dat ze nu ook nog steeds interessant zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breedam
Kuusj schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:18:
[...]

Dankjewel. Heb jij een kort lijstje van type leiding/koppeling die je gebruikt hebt voor je verbinding van binnen naar buitenunit?
[...]
Van monoblock naar untitower

https://www.wasco.nl/arti...gsset-rechte-pijp/0120316
Deze is van 1 1/4 naar din 35.

https://www.heima24.de/ro...uer-35-mm-kupferrohr.html
toen van deze erop naar uponor 32

Binnen van 32mm uponor naar een microontluchter/vuilafscheider 1 inch met deze koppeling (retour, kan dus ook alleen de vuilafscheider zijn, evt de micro ontluchter in de aanvoer)
https://www.wasco.nl/arti...-overg-kopp-32xg1/2066141

Met deze koppeling van de ontluchter weer naar din 35
https://www.wasco.nl/Wasc...untstuk-1bu-x35mm/2350540

Met de unitower verbindingsset naar de unitower, dit is dus din 35 naar 1 1/4? op de unitower. Dit is dezelfde set als op de monoblock maar dan voor de unitower.

Hetzelfde principe op de aanvoerleiding maar dan heb ik ipv de ontluchter/vuilafscheider een 1 inch t-stuk gebruikt met daarop een flamco prescor. doodat het t-stuk 1 inch is dus dezelfde koppeling als op de retour gebruiken.

Nu zit ik foto's terug te kijken en zie ik wat me eigenlijk tegenviel aan de vaillant unitower aansluitset. Dat is dat de aanvoer en retour naar de ltv verdeler flink is afgeknepen als je het vergelijkt met de 1 1/4 inch aansluitingen van en naar de monoblock.... zie foto 2 rechter aansluitingen. Dit kan vooral voor vervelend geluid gaan zorgen bij een groot systeem met hoge flow. Ik heb maar een 55/6 op 7 korte groepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DIVlniHYqnBrj54bEWzKEr8Tc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vm4OTsEcqEzTHhTOYAHdAHev.jpg?f=fotoalbum_large.

Als ik het overnieuw kon doen had ik de aansluitset overgeslagen en zelf de veiligheidsset samengesteld. Mijn advies van vorige reactie is dus meer voor de makkelijk dan dat je het compleet wilt optimaliseren. De grootte van de koppelingen staan duidelijk in de documentatie, vgm 1 inch wartel voor de aanvoer en retour naar verdeler.

Als je de aansluitset neemt zit daar dus al een 3 bar overstort op en hoeft die ipc niet nog op het circuit van en naar de monoblock.

Als je Terrendis gebruikt dus de koppelingen van 32mm pers vervangen voor 32mm terrendis stijl.

32mm pers heb ik met een ali handtang geperst met u-profiel. Ging prima en is nog steeds lekvrij :p.

Kijk vooral ook wat anderen hebben gedaan qua koppelingen. Er is op menig website ook een rvs ribbelbuis te koop op iedere lengte en met welke koppeling je dan ook wilt. Ik heb puur die van vaillant zelf gekozen omdat er echt dikke isolatie op zit + die haakse isolatie bocht unit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlTo1yQ5hjycxMKrWrnA5i1T_Dw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kQg27YxfUscJD5He2ubTX92.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mM17V4-WTKyePETr0D2eOYxb4mc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUYOzIoKtTE6PuQUwoirHHWW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VR-CxC2TXqM2Ttmb1HKnHB14uQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/we3AWRujhopFtvvMKljvUlTL.jpg?f=fotoalbum_large

Links voor monoblock rechts voor unitower
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvbldajxBcLWr6F7UplygEJzrfs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N0IxgSb38ZjqIR7zpyQgfu9x.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Breedam op 23-01-2024 14:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anthon3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-05 09:09
Franciesco schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:53:
@Kuusj zelf heb ik geen ervaring met die puntstukken. Het lijkt inderdaad simpel op de YT video. Dat zou voor mij dan tzt ook een optie kunnen zijn om alsnog een stuk flexibel tussen de wp en terreinleiding te krijgen. Dus mocht je dat gaan proberen, dan lees ik daarna graag je ervaringen. :)

Mocht je overigens nog op zoek zijn naar mantelbuizen voor b.v. de stroomkabel: bij https://irritech.nl/ waren die destijds (een kleine 2 jaar geleden) scherp geprijsd. Misschien dat ze nu ook nog steeds interessant zijn?
Ik heb ze er tussen zitten, werkt super eenvoudig! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Top @anthon3 . Kost dus een "paar knaken", maar dan heb je ook wat :)

Hier zag ik trouwens ook de handleiding staan om de puntstukken (en andere Terrendis zaken) te monteren.

https://terrendis.com/nl/downloads/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
benito schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:05:
dat is een afgifte circuit pomp storing, ik lees daar op een brits forum over. misschien eerst even de druk checken in t circuit, ontluchten etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
@Kuusj ik heb de puntstukken van Heima24 gebruikt voor de Terrendis grondleiding.
Was aanzienlijk goedkoper en past perfect: https://www.heima24.de/ro...er-32-x-29-mm-x-1-ag.html
(Model lijkt inmiddels wel iets anders/nieuwer zie ik)

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benito
Chupachups schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:15:
[...]

dat is een afgifte circuit pomp storing, ik lees daar op een brits forum over. misschien eerst even de druk checken in t circuit, ontluchten etc
Aan die kant ziet alles er prima uit. Ik heb 1,9 bar, ik ben binnen bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Breedam schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:59:
[...]

Van monoblock naar untitower

https://www.wasco.nl/arti...gsset-rechte-pijp/0120316
Deze is van 1 1/4 naar din 35.

https://www.heima24.de/ro...uer-35-mm-kupferrohr.html
toen van deze erop naar uponor 32

Binnen van 32mm uponor naar een microontluchter/vuilafscheider 1 inch met deze koppeling (retour, kan dus ook alleen de vuilafscheider zijn, evt de micro ontluchter in de aanvoer)
https://www.wasco.nl/arti...-overg-kopp-32xg1/2066141

Met deze koppeling van de ontluchter weer naar din 35
https://www.wasco.nl/Wasc...untstuk-1bu-x35mm/2350540

Met de unitower verbindingsset naar de unitower, dit is dus din 35 naar 1 1/4? op de unitower. Dit is dezelfde set als op de monoblock maar dan voor de unitower.

Hetzelfde principe op de aanvoerleiding maar dan heb ik ipv de ontluchter/vuilafscheider een 1 inch t-stuk gebruikt met daarop een flamco prescor. doodat het t-stuk 1 inch is dus dezelfde koppeling als op de retour gebruiken.

Nu zit ik foto's terug te kijken en zie ik wat me eigenlijk tegenviel aan de vaillant unitower aansluitset. Dat is dat de aanvoer en retour naar de ltv verdeler flink is afgeknepen als je het vergelijkt met de 1 1/4 inch aansluitingen van en naar de monoblock.... zie foto 2 rechter aansluitingen. Dit kan vooral voor vervelend geluid gaan zorgen bij een groot systeem met hoge flow. Ik heb maar een 55/6 op 7 korte groepen.

[Afbeelding].

Als ik het overnieuw kon doen had ik de aansluitset overgeslagen en zelf de veiligheidsset samengesteld. Mijn advies van vorige reactie is dus meer voor de makkelijk dan dat je het compleet wilt optimaliseren. De grootte van de koppelingen staan duidelijk in de documentatie, vgm 1 inch wartel voor de aanvoer en retour naar verdeler.

Als je de aansluitset neemt zit daar dus al een 3 bar overstort op en hoeft die ipc niet nog op het circuit van en naar de monoblock.

Als je Terrendis gebruikt dus de koppelingen van 32mm pers vervangen voor 32mm terrendis stijl.

32mm pers heb ik met een ali handtang geperst met u-profiel. Ging prima en is nog steeds lekvrij :p.

Kijk vooral ook wat anderen hebben gedaan qua koppelingen. Er is op menig website ook een rvs ribbelbuis te koop op iedere lengte en met welke koppeling je dan ook wilt. Ik heb puur die van vaillant zelf gekozen omdat er echt dikke isolatie op zit + die haakse isolatie bocht unit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Links voor monoblock rechts voor unitower
[Afbeelding]
Dank voor het gedetailleerde bericht!
anthon3 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:43:
[...]

Ik heb ze er tussen zitten, werkt super eenvoudig! ;)
Dat klinkt goed :) En hoe ben je van die eindpunten naar de buitenunit gegaan en hoe van puntstuk naar binnenunit?
Speedfight schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:02:
@Kuusj ik heb de puntstukken van Heima24 gebruikt voor de Terrendis grondleiding.
Was aanzienlijk goedkoper en past perfect: https://www.heima24.de/ro...er-32-x-29-mm-x-1-ag.html
Dank voor de link. Sommige dingen schelen wel flink ja. Had al eens zoiets gelezen in een ander topic. Voor de 'puntstukken' scheelt het maar 3,- (alhoewel, elke euro is er 1 natuurlijk).

Mag ik ook aan jou vragen hoe je van die eindstukken naar WP bent gegaan en van eindstuk naar binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05:08
Speedfight schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:02:
Ik ben wel nieuwsgierig waarom je niet de AustroPUR leiding ook hebt genomen van Heima24.

Edit: gelijk geprijsd.

[ Voor 4% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 23-01-2024 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Nu online
benito schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:10:
[...]

Aan die kant ziet alles er prima uit. Ik heb 1,9 bar, ik ben binnen bereik.
ontlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benito
Wat bedoel je? Hoe doe ik dat?

[ Voor 5% gewijzigd door benito op 23-01-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:25
Re: aansluiting op Terrendis: zo doet de pro dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
[...]

Dat klinkt goed :) En hoe ben je van die eindpunten naar de buitenunit gegaan en hoe van puntstuk naar binnenunit?

[...]

dmv de aansluitset van Vaillant. Binnen ben ik verder gegaan met een schroefbus naar 35mm (Xpress) voor de vaste leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Nu online
benito schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:35:
[...]

Wat bedoel je? Hoe doe ik dat?
VWZ AI
installateurs menu >testmenu > ontluchten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gipfelkreuz
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-05 12:19
Heintje schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:04:
[...]

Bij actief zul je dus ook zelf actief de pomp handmatig moeten aanzetten.
Mijn vloerpomp valt ook helemaal uit als het systeem uitgaat (bij 'uitgebreid'; en ik kan hem dan ook niet handmatig aanzetten), maar blijft draaien op de stand actief.

Bij mij zit de VR70 er nog tussen. Bij jou ook?
Nee, geen VR70; enkel de VR720 thermostaat.

Volgens de installateur is het normaal dat wanneer de circulatiepomp uit staat dat het dan nog lijkt alsof de warmtepomp verwarmt: die "duwt" dan de restwarmte in het buffervat.
Op zich klinkt die uitleg plausibel, alleen is het nog steeds geen oplossing voor het feit dat de nachtverlaging niet gerespecteerd wordt en het 's ochtends vroeg kouder is dan de ingestelde nachtverlaging.

Ik ben van plan om een temperatuurlogger te kopen en (als het weer kouder is) eens de kamertemperatuur 's nachts te loggen en te vergelijken met het gedrag van de warmtepomp. Wellicht dat ik daar iets wijzer van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 19:55
Ik denk dat er ook nog wat anders speelt.
Want je had het over 22:00 uur. Dat moet ergens een instelling zijn.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
gipfelkreuz schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:23:
[...]

Nee, geen VR70; enkel de VR720 thermostaat.

Volgens de installateur is het normaal dat wanneer de circulatiepomp uit staat dat het dan nog lijkt alsof de warmtepomp verwarmt: die "duwt" dan de restwarmte in het buffervat.
Op zich klinkt die uitleg plausibel, alleen is het nog steeds geen oplossing voor het feit dat de nachtverlaging niet gerespecteerd wordt en het 's ochtends vroeg kouder is dan de ingestelde nachtverlaging.

Ik ben van plan om een temperatuurlogger te kopen en (als het weer kouder is) eens de kamertemperatuur 's nachts te loggen en te vergelijken met het gedrag van de warmtepomp. Wellicht dat ik daar iets wijzer van wordt.
Als ik het goed begrijp is je pomp een losstaand ding (want geen VR70) wat aan/uitgaat obv eigen aansturing? Is dat obv thermostaat die die schakeling doet? Dan zijn er 2 mogelijke dingen:
- thermostaat van pomp stuk
- warmtepomp genereert niet genoeg warmte om pomp in te laten schakelen

En dat laatste kan weer door:
- stooklijn/aanvoertemperatuur te laag
- fluisterstand waardoor minder warmte opgewekt wordt

PS: Als je toch wil gaan loggen: fix een home automation pakket en lees+log je apparatuur met ebusd

[ Voor 7% gewijzigd door Kriss0r op 24-01-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
San0000 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:06:
[...]

@Tweeke
Ik volg het draadje met belangstelling en heb ook dezelfde foutmelding (#820).
Heeft Vaillant inmiddels een printplaat vervangen onder garantie? Of een reactie?
Net belde Vaillant voor de F.820. Afspraak ingepland voor vervanging printplaat op 6 februari.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gipfelkreuz
Kriss0r schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:24:
[...]

Als ik het goed begrijp is je pomp een losstaand ding (want geen VR70) wat aan/uitgaat obv eigen aansturing? Is dat obv thermostaat die die schakeling doet? Dan zijn er 2 mogelijke dingen:
- thermostaat van pomp stuk
- warmtepomp genereert niet genoeg warmte om pomp in te laten schakelen

En dat laatste kan weer door:
- stooklijn/aanvoertemperatuur te laag
- fluisterstand waardoor minder warmte opgewekt wordt

PS: Als je toch wil gaan loggen: fix een home automation pakket en lees+log je apparatuur met ebusd
De pomp (Chinees merk) is inderdaad een losstaand ding en wordt aangestuurd vanuit de binnenunit. De opstelling ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEgEcTCkDO8VmQixkDyJgZ33JTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jx5AgzScf72PDGne5JrSpKkA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gipfelkreuz
Heintje schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:51:
Ik denk dat er ook nog wat anders speelt.
Want je had het over 22:00 uur. Dat moet ergens een instelling zijn.
Het is lastig om de vinger op de zere plek te leggen. Gelet op het tijdsvenster heb ik het gevoel dat de warmtepomp nog de fluistermodus toepast, maar die instelling heb ik even geleden al gewist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
gipfelkreuz schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:20:
[...]

De pomp (Chinees merk) is inderdaad een losstaand ding en wordt aangestuurd vanuit de binnenunit. De opstelling ziet er zo uit:
[Afbeelding]
Als je de kabel kunt volgen en een foto kunt maken van waar op de printplaat je pomp is vastgeschroefd is dat misschien een aanwijzing waarom de unit de pomp niet meer gebruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benito
Chupachups schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:04:
[...]

VWZ AI
installateurs menu >testmenu > ontluchten
Dat heb ik geprobeerd. Er gebeurde niets. Ik heb 2,4 bar, niet 1,9 (de gewoonte om het op CV-Ketel te zien).

Vaillant antwoordde terug, ze zeggen dat ik een nieuw installatieprogramma moet zoeken, en dat dit niet gemakkelijk zal zijn (bedankt voor de ondersteuning). Er is echter geen probleem met de garantie. Mijn vrouw zal een aantal bedrijven bellen, ik hoop alleen dat ze medelijden met ons hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
“Een nieuw installatieprogramma”? Wat bedoelen ze daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Nu online
benito schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:35:
[...]

Dat heb ik geprobeerd. Er gebeurde niets. Ik heb 2,4 bar, niet 1,9 (de gewoonte om het op CV-Ketel te zien).

Vaillant antwoordde terug, ze zeggen dat ik een nieuw installatieprogramma moet zoeken, en dat dit niet gemakkelijk zal zijn (bedankt voor de ondersteuning). Er is echter geen probleem met de garantie. Mijn vrouw zal een aantal bedrijven bellen, ik hoop alleen dat ze medelijden met ons hebben.
Was woonduurzaam ook jouw installateur? Ik begreep van iemand hier dat er gewerkt wordt aan een oplossing voor de service/garantie afhandeling, wellicht doorstart ?
Een andere installateur zal niet happig zijn om de service van een 'onbekende' installatie over te nemen wsl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Nu online
Chupachups schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:35:
[...]

Was woonduurzaam ook jouw installateur? Ik begreep van iemand hier dat er gewerkt wordt aan een oplossing voor de service/garantie afhandeling, wellicht doorstart ?
Een andere installateur zal niet happig zijn om de service van een 'onbekende' installatie over te nemen wsl.
Vaillant zou trouwens best wat meedenkender mogen zijn. er zijn best wat sturingen te l zen hier op t forum, die onder garantie zijn hersteld. ik heb er zelf al twee gehad in ruim 2 jaar tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Nou, het is me na maanden en héél veel moeite en uurtjes gelukt om te krijgen wat ik wil..
Een ZZP'er die Vaillant hangt gaat mij helpen waar ik dat nodig heb. Dat wil zeggen dat ik de installatie grotendeels doe, en hij het aansluiten van het leidingwerk.

Dan komt Vaillant hem in bedrijfstellen en dan zou het mooi moeten werken.
Gaat dus dit setje worden:
- Vaillant aroTHERM plus VWL 55/6 A
- Vaillant uniTOWER plus VIH QW 190/6 E

Ik ga waarschijnlijk Terrendis bestellen, twijfel wel nog tussen die met alles in 1 buis of losse. Die met warm en koud in elkaar zit heel dicht op elkaar in de buis maar die HP variant voor de warmtepomp zitten ze een cm of 2 uit elkaar in de isolatie. Even goed uitrekenen hoe veel meter want dat spul kost nogal wat..

En dan appendages bestaande uit inlaatcombinatie, overdrukventiel, magneetafscheider etc.. Maar daar hoef ik me dus geen druk over te maken.

Wat is de meerwaarde van de sensoCOMFORT VRT720 volgens jullie? Of kan ik beter WAR draaien zonder dat ding? Adviesprijs is 469,- voor de normale en 600,- voor de draadloze zie ik, die bestel ik sowieso zelf haha.

[ Voor 4% gewijzigd door Kuusj op 25-01-2024 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benito
Chupachups schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:35:
[...]

Ja, het was Woon Duurzaam. Hopelijk komt er een oplossing, want het zal inderdaad niet eenvoudig zijn om een installateur te vinden.
Ik heb gisteren geprobeerd opnieuw op te starten, de warmtepomp maakt een vreemd geluid, dus ik denk dat de pomp echt vastzit. Bedankt voor je berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:54
Kuusj schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:14:
Wat is de meerwaarde van de sensoCOMFORT VRT720 volgens jullie? Of kan ik beter WAR draaien zonder dat ding? Adviesprijs is 469,- voor de normale en 600,- voor de draadloze zie ik, die bestel ik sowieso zelf haha.
Je kunt eventueel ook de Multimatic VRC 700 overwegen, die zou je voor minder dan 300 moeten kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Kaspers schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:23:
[...]

Je kunt eventueel ook de Multimatic VRC 700 overwegen, die zou je voor minder dan 300 moeten kunnen vinden.
Ja opzich is die VRC 720 wel voor een aardig gunstiger tarief online te vinden (vanaf 199,- zie ik), dus dat scheelt al eens ruim de helft :+

Moet ik alleen kijken of ik de MyVaillant connect VR 940f of de Sensonet VR 921 gateway nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-05 11:04
MyVaillant connect VR 940f heb je helemaal niet nodig als je handig bent met een home assistant + ebus adapter + home assistant app. Uiteraard in combinatie met een VRC720 zodat deze de WP bestuurt.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-05 07:00
Ik ben nu op zich wel tevreden met de instellingen (qua compensatie, stooklijn, etc.) en hoe hij loopt, maar vroeg mij af of er ook nog iets te optimaliseren valt in de pompgroepen zelf? Er hangen er hier 2, eentje voor het gelijkvloers, eentje voor de verdieping.

De technische fiche maakt mij alvast niks wijzer wat je eventueel zou kunnen veranderen en een handleiding vind ik niet.

Ik kreeg er makkelijk een plaat af vooraan waar je nu wel iets ziet van (wat ik denk) de mengkraan, en zie wel dat die verschillend staat tussen de 2 pompgroepen. Hoe het verder open te krijgen zie ik wel niet meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giwain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-05 22:36
Kuusj schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:14:
Nou, het is me na maanden en héél veel moeite en uurtjes gelukt om te krijgen wat ik wil..
Een ZZP'er die Vaillant hangt gaat mij helpen waar ik dat nodig heb. Dat wil zeggen dat ik de installatie grotendeels doe, en hij het aansluiten van het leidingwerk.

Dan komt Vaillant hem in bedrijfstellen en dan zou het mooi moeten werken.
Gaat dus dit setje worden:
- Vaillant aroTHERM plus VWL 55/6 A
- Vaillant uniTOWER plus VIH QW 190/6 E

Ik ga waarschijnlijk Terrendis bestellen, twijfel wel nog tussen die met alles in 1 buis of losse. Die met warm en koud in elkaar zit heel dicht op elkaar in de buis maar die HP variant voor de warmtepomp zitten ze een cm of 2 uit elkaar in de isolatie. Even goed uitrekenen hoe veel meter want dat spul kost nogal wat..

En dan appendages bestaande uit inlaatcombinatie, overdrukventiel, magneetafscheider etc.. Maar daar hoef ik me dus geen druk over te maken.

De Terrendis buis zou ik alles in 1 doen persoonlijk. De verschil temperatuur tussen in en- uitgaande buis is niet zo groot als de temperatuur tussen de vloeistof en de grond/lucht temperatuur.
Volgens mij isoleer je vooral voor de verliezen in de 2de situatie te minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:54
_ferry_ schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:50:
Ik heb trouwens al een paar keer gehad dat ik handmatig een boost warm water geef, maar er gewoon niets gebeurd. Behoorlijk irritant. En op het display geeft hij wel gewoon aan dat de boost warm water actief is.

Waarschijnlijk vind hij dat het water nog dicht aan de gewenste temperatuur zit, en daarom niet start. Maar dat is alleen de bovenste laag, en voor een bad heb ik meer dan dat nodig :Y)
MarcAero schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:49:
[...]

Bij mij werkt het ook niet. Ook een unitower. Installateur kreeg het niet voor elkaar, en een monteur van Vaillant heeft daarna nog een middag staan zweten, zonder resultaat.
Nu wordt R&D in Duitsland ingeschakeld.
“Goed” teken dat er meer zijn, waar t niet werkt?!
Zijn er mensen waarbij het wel werkt?
busscherski schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:55:
[...]

Ik heb het vandaag toevallig ook geprobeerd bij een 75/6. Daar werkte boost warm water ook niet (boiler was al wel 50 graden).
Hebben jullie inmiddels scherp gekregen of dit idd een bug is, of dat het te maken heeft dat de temperatuur in het boilervat nog te hoog is? Ik probeer deze 'boost' ook werkend te krijgen via een trigger over de ebus, zie Kaspers in "Verwarming uitlezen met ebusd", maar krijg ook hier geen SWW-run getriggerd. Mogelijk hebben jullie iets geleerd / zijn jullie meer te weten gekomen in de tussentijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kaspers schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:12:
[...]

[...]

[...]

Hebben jullie inmiddels scherp gekregen of dit idd een bug is, of dat het te maken heeft dat de temperatuur in het boilervat nog te hoog is? Ik probeer deze 'boost' ook werkend te krijgen via een trigger over de ebus, zie Kaspers in "Verwarming uitlezen met ebusd", maar krijg ook hier geen SWW-run getriggerd. Mogelijk hebben jullie iets geleerd / zijn jullie meer te weten gekomen in de tussentijd?
Als de temperatuur laag genoeg is, maar de het tijdsvenster nog niet actief is, dan kun je wel een boost geven. Als het water nog te warm is (ten opzichte van de normale starttemp) werkt de boost idd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
giwain schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:45:
[...]

De Terrendis buis zou ik alles in 1 doen persoonlijk. De verschil temperatuur tussen in en- uitgaande buis is niet zo groot als de temperatuur tussen de vloeistof en de grond/lucht temperatuur.
Volgens mij isoleer je vooral voor de verliezen in de 2de situatie te minimaliseren.
@Kuusj inderdaad is het zoals hierboven gesteld zo dat je tussen de buizen weinig verliezen hebt. De Uno buizen hebben wel ook een hoge isolatiewaarde, bekijk het gegevensblad maar. Ik heb zelf de Duo. Mooie buis maar had toch liever twee Uno’s gehad omdat de Duo echt een wordteling is om op zn plek te krijgen. Ze buigen wel, maar heeeel moeilijk. Dus het is een beetje situatie afhankelijk, als je rechtdoor gaat en je hebt al een 150mm gat in je fundering/muur dan zou ik de Duo pakken, als je nog moet boren en een hoekje om dan liever twee kleine Uno’s van 110.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

bensss schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:40:
[...]

@Kuusj inderdaad is het zoals hierboven gesteld zo dat je tussen de buizen weinig verliezen hebt. De Uno buizen hebben wel ook een hoge isolatiewaarde, bekijk het gegevensblad maar. Ik heb zelf de Duo. Mooie buis maar had toch liever twee Uno’s gehad omdat de Duo echt een wordteling is om op zn plek te krijgen. Ze buigen wel, maar heeeel moeilijk. Dus het is een beetje situatie afhankelijk, als je rechtdoor gaat en je hebt al een 150mm gat in je fundering/muur dan zou ik de Duo pakken, als je nog moet boren en een hoekje om dan liever twee kleine Uno’s van 110.
Ja lastig, ik ga zelf die boringen niet doen. Dus ik zal eens vragen wat de voorkeur heeft. Overigens heeft het de voorkeur om een 140mm gat te boren voor de 140mm variant of is het verstandiger die centimeter extra te doen? Lijkt mij makkelijker waterdicht te krijgen als het netjes aansluit.

Daarnaast zat ik ermee dat er toch wel een aantal draden naar de buitenunit moeten, 3x2.5mm2 yvmk, draad voor de buitenvoeler, eBUS. En dan zou ik dus voor die dingen nóg een gat moeten boren met een mantelbuis die weer waterdicht moet etc. Ik heb genoeg ruimte om de buis te laten lopen, buigradius zou prima moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
@Kuusj 1cm extra heb je wel nodig om die leiding door de muur te krijgen. M.a.w.: voor mijn Terrendis 110mm leidingen zijn 2x 120mm gaten geboord. En nog een 50mm gat om een 40mm mantelbuis door heen te kunnen voeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ziTjvjg7NapS0caf7FeFVbniXg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0Gu8ouv2xgBcJx6c3MV76nH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdYiqsw2IFqhYHGsML2IEW3ndQA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0APoalnc54ZJyMFqvSn8Juyl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EV_6t8VYnPXLY6H3hcFNMvEzer0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tk4w9ZoNtpN3uJhBZf2c8Hdh.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NHL19
  • Laatst online: 19-05 14:53
Nu mijn warmtepomp bijna een jaar in gebruik is, ben ik een evaluatie aan het doen van de financiële kant. Ik weet dat het hier vaker over de techniek gaat, maar waarschijnlijk vinden jullie dit ook wel interessant, dus ik deel graag wat voorlopige resultaten.

Onze situatie
We wonen sinds 2018 in een redelijk geïsoleerde geschakelde woning, gebouwd in 1993, met totaal 140 m2 woonoppervlak. Vloer, spouw en dak met een Rc van 2,5, en de (grote) ramen met het standaard dubbel glas uit die tijd. Verwarmen gebeurde tot vorig jaar met een Hr-ketel van een jaar of 15 oud, met twee grote T22 radiatoren in de woonkamer als belangrijkste verwarmingspunten (geen vloerverwarming dus). De thermostaat meestal op 19 graden, 's nachts een graadje of twee lager, en op de bovenverdieping alleen in de badkamer zo nu en dan de verwarming aan, zorgde ervoor dat we in 2022 nog 1153 m3 gas verbruikten. Hiervan was ongeveer 300 m3 voor douche en bad, de rest voor verwarming.

De installatie
In februari 2023 werd de Vaillant AroTHERM plus 75/6a met Unitower 190/6 geïnstalleerd. Eén van de twee radiatoren heb ik voorzien van zelfgebouwde fans. Verder is er weinig veranderd in ons huis of in ons gedrag, behalve dat de temperatuur nu echt dag en nacht stabiel op 19 graden staat. En de gasaansluiting is verwijderd.

De verschillen in energieverbruik
Het opgenomen vermogen van buitenunit en unitower wordt gelogd met een ShellyEM, waardoor ik precies kan zien hoe het vermogen varieert met de tijd. Het gasverbruik registreerde ik eerder al met een raspi met DSMR-reader. In combinatie met weergegevens van het KNMI maakt dit het mogelijk een gedetailleerde vergelijking te maken tussen de situatie vóór en na de warmtepomp, rekening houdend met verschillen in hoe streng of mild de winters waren.

De belangrijkste variabele is de buitentemperatuur, of beter: het verschil tussen de binnen- en buitentemperatuur. Toen we een CV-ketel hadden liep het gasverbruik lineair op met de delta T: elke graad dat het buiten kouder was, betekende dat we 1,3 m3 gas per 24 uur meer verstookten. Als ik nu een jaarcontract afsluit bij mijn energieleverancier kost een kuub gas € 1,28; bij een gemiddelde etmaaltemperatuur van 0 graden zou ik € 25,70 kwijt zijn om het huis te verwarmen (ik laat tapwater nu buiten beschouwing).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMBEwqDMqWn6Eb_tOEZtCBSQfIU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oxpSWMgfgIVnOkAAus8JhigB.png?f=user_large

Het energieverbruik van de warmtepomp is niet lineair met de buitentemperatuur. Dat komt doordat de gewenste aanvoertemperatuur juist hoger moet worden om voldoende afgifte te krijgen op koude dagen (en de COP daalt dan dus). Dit is zichtbaar in een steeds steiler oplopende lijn. Desalniettemin is over de hele linie de warmtepomp zuiniger. Bij een buitentemperatuur van 0 graden ben ik gemiddeld € 17,40 kwijt aan elektriciteit, een besparing van 32%. Bij 9 graden is de besparing 50%. Maar ook bij -7 verwacht ik nog steeds goedkoper uit te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_H-nLJTw-K9JjxGaT-vM_QTlxR4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZAQpt7xc7AiZBhb65zXyCUaI.png?f=user_large

De eerste cijfers laten dus zien dat het ook financieel een goede keus was om over te stappen. Om het plaatje compleet te maken moet ik natuurlijk de afschrijving meenemen en deze afzetten tegen die van een nieuwe CV-ketel. Ook het tapwater, dat zomer en winter op 55 a 60 graden gebracht moet worden, maakt de vergelijking nog iets minder gunstig. Daar tegenover staat dat ik overweeg vloerverwarming aan te laten leggen, en dat zal een behoorlijk positief effect hebben op de efficiency vanwege de lagere aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Franciesco schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:38:
@Kuusj 1cm extra heb je wel nodig om die leiding door de muur te krijgen. M.a.w.: voor mijn Terrendis 110mm leidingen zijn 2x 120mm gaten geboord. En nog een 50mm gat om een 40mm mantelbuis door heen te kunnen voeren.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Hmm ja ok. Met wat pur is dat natuurlijk wel dicht ja. Zal ook eens kijken wat het qua prijs doet tussen die losse buizen en 1 HP variant.

Je hebt een soort grijze tape gebruikt aan het eind van de buis? Wat is dat voor spul? De krimpkap voor die terrendis buis is buitensporig qua prijs (140€, voor mijn gevoel dan, ik begrijp het wel namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:53
Vannacht heeft mijn 75/6 voor het eerst gedraaid. De hele nacht flink gestookt om de woning van 18 naar 21,5 graden te krijgen. Het verbruik was dan ook elk uur ruim 3 kWh. Voor de hele nacht kom ik volgens mijn Plugwise P1 op 27 kWh.
Wat ik dan niet begrijp is dat ik volgens de thermostaat maar 7 kWh heb verbruikt met een toevallige 27kWh aan milieuopbrengst.
Hoe kan het systeem dat zo verkeerd meten of misschien zelfs omdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
De thermostaat laat het zien vanaf 00:00. Misschien moet je nog even kijken wat hij gisteren heeft gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Gisteren maar 2 kWh verbruikt volgens mijn Plugwise P1. Met de P1 zie ik wat er per uur is gebeurd aan verbruik en kan per dag automatisch optellen. Dus na 00:00 uur daadwerkelijk 27 kWh verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Hm, dan weet ik het ook even niet… je P1 meter meet wel alleen je WP of doen er ook andere verbruikers mee?

[ Voor 50% gewijzigd door Gramser op 26-01-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Blijkbaar communiceren de thermostaat 720 en de VWZ AI niet goed met elkaar want de VWZ AI geeft 90kWh aan warmte aan, wat dus wel zou kloppen met een COP van ongeveer 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:25
Is er misschien ook een boiler vol water verwarmd? Het is wel erg veel energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Nee er is geen boiler verwarmd want ik heb toch de verkeerde driewegklep besteld. Er staan twee teksten in de handleiding die elkaar tegenspreken. Het verhaal over vaste 230v en geschakelde 230v klopt dus niet, er is een driepunt aansturing nodig, omdat de vwz ai alleen maar geschakelde 230v geeft op de uv1.
Heb de drieweg klep nu anders aangesloten, de constante fase gejat van de MA2 connector, en op die manier werkt mijn driewegklep met relais wel. Als instelling voor de MA2 maar op ontvochtiger gezet, hopelijk blijft de fase dan altijd aan.
Helaas blijkt dat de ontvochtiger uitschakelt wanneer naar WW bedrijf geschakeld wordt, dus alsnog de fase helemaal links gepakt. Via het sensor test menu staat warm water er nu ook weer bij en schakelt de drieweg klep prima.

Ik had drie dagen de cv ketel afgekoppeld dus het huis was afgekoeld van 24 naar 18 graden. Nu weer helemaal bijgestookt naar 21,5 graden en tot nu toe blijft hij doorgaan en is het al 22,5 graden.

Er loopt continue een dikke straal water uit de warmtepomp. Ik had verwacht dat dit alleen bij een defrost zou gebeuren. Klopt dit gedrag? De warmtepomp staat op een plat dak, dus heb de afvoerslang er niet aan de onderkant uitgetrokken, want dit hoeft alleen bij een (begane) grond opstelling toch?

[ Voor 72% gewijzigd door ditbenikecht op 26-01-2024 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Euh nee, continu een dikke straal water duidt op een vorm van lekkage lijkt me. Is het systeem uberhaupt nog op druk dan?

[ Voor 21% gewijzigd door Gramser op 26-01-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:21
ditbenikecht schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:09:
Nee er is geen boiler verwarmd want ik heb toch de verkeerde driewegklep besteld. Er staan twee teksten in de handleiding die elkaar tegenspreken. Het verhaal over vaste 230v en geschakelde 230v klopt dus niet, er is een driepunt aansturing nodig, omdat de vwz ai alleen maar geschakelde 230v geeft op de uv1.

Ik had drie dagen de cv ketel afgekoppeld dus het huis was afgekoeld van 24 naar 18 graden. Nu weer helemaal bijgestookt naar 21,5 graden en tot nu toe blijft hij doorgaan en is het al 22,5 graden.

Er loopt continue een dikke straal water uit de warmtepomp. Ik had verwacht dat dit alleen bij een defrost zou gebeuren. Klopt dit gedrag? De warmtepomp staat op een plat dak, dus heb de afvoerslang er niet aan de onderkant uitgetrokken, want dit hoeft alleen bij een (begane) grond opstelling toch?
je bedoelt niet de afvoerslang maar warmtelint? die trek je er ook bij platdak een klein stukje uit. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
@Gramser Ja gelukkig blijft het systeem wel op druk. Tijdens ontluchten van WW circuit ging die wel een paar keer compleet drukloos, maar had per ongeluk ook het expansievat afgesloten.

@Kees_frl Het warmtelint werkt dan als bodemverwarming als je het erin laat toch? Een stukje eruit halen om te voorkomen dat het ontwateringsgat dichtvriest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
ditbenikecht schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:46:
@Gramser Ja gelukkig blijft het systeem wel op druk. Tijdens ontluchten van WW circuit ging die wel een paar keer compleet drukloos, maar had per ongeluk ook het expansievat afgesloten.

@Kees_frl Het warmtelint werkt dan als bodemverwarming als je het erin laat toch? Een stukje eruit halen om te voorkomen dat het ontwateringsgat dichtvriest?
ja het lint is vrij lang hoor, dus als je het er een stukje uit trekt heb je nog steeds bodemverwarming.

Mij mij ligt het zo'n 10 cm op de grond. Werkt mooi want bevriest zo ook niets onder de WP zelf qua opbouw ijs.

Dit op aanraden in het topic en later gedaan door Vaillant zelf.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Kuusj schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:44:
[...]

Hmm ja ok. Met wat pur is dat natuurlijk wel dicht ja. Zal ook eens kijken wat het qua prijs doet tussen die losse buizen en 1 HP variant.

Je hebt een soort grijze tape gebruikt aan het eind van de buis? Wat is dat voor spul? De krimpkap voor die terrendis buis is buitensporig qua prijs (140€, voor mijn gevoel dan, ik begrijp het wel namelijk).
Dat is PVC tape (weer- en uv-bestendig). Zoiets als de onderstaande.
Een paar lagen aanbrengen is verstandig voor extra bescherming.

https://www.praxis.nl/ver...t-50-mm-x-10m-4pp/5336121

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Franciesco schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:27:
[...]

Dat is PVC tape (weer- en uv-bestendig). Zoiets als de onderstaande.
Een paar lagen aanbrengen is verstandig voor extra bescherming.

https://www.praxis.nl/ver...t-50-mm-x-10m-4pp/5336121
Dankjewel. Is een stuk goedkoper :+ Je hebt dus (neem ik aan) die krimpkappen van Terrendis niet gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Vandaag inbedrijstelling gehad. Vanochtend snel de "verkeerde driewegklep" nog anders aangesloten en lijkt prima te schakelen. Echter kan ik op de vrc720 nu niet meer de boilertemperatuur instellen. Volgens helpdesk van Vaillant ben ik verplicht om de VR70 te kopen.
Gisteren kon ik nog wel boiler temperatuur instellen. Ik vraag mij af in hoeverre de VWZ AI kan bemerken dat er geen belasting zit op AUF of ZU aansluiting van UV1.

Opgelost, ik had via de simpele regeling instelling warm water inactief gezet. En ik maar zoeken in het installateursmenu welke diep verstopte instelling ik aangepast had...
Vaillant technische helpdesk is dus ook niet zo ervaren.

[ Voor 21% gewijzigd door ditbenikecht op 26-01-2024 18:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Zou je niet eerst die lekkage verder onderzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
@Gramser Nee, want de druk blijft nu wel stabiel. Zowel met CV als met WW.
Ik zie dat @Zwartoog ook zijn driewegklep "verkeerd" heeft aangesloten. Kan jij wel de boilertemperatuur instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Lekt het niet meer dan nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Kuusj schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Dankjewel. Is een stuk goedkoper :+ Je hebt dus (neem ik aan) die krimpkappen van Terrendis niet gebruikt?
Klopt, die heb ik niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Dasos schreef op donderdag 1 september 2022 @ 01:34:
[...]

Ik had ergens gelezen dat veel boiler leveranciers juist in hun voorwaarden hadden staan dat de garantie dan verviel want er zou meer kans zijn op roestvorming in het vat en de leidingen maar ik kon het voor Vaillant niet vinden zo dus ik dacht ik vraag eens of jullie het weten.
Heeele tijd terug, maar nog het antwoord gevonden?

Wij hebben ook een Vaillant boiler en een waterontharder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
ditbenikecht schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:50:
@Gramser Nee, want de druk blijft nu wel stabiel. Zowel met CV als met WW.
Ik zie dat @Zwartoog ook zijn driewegklep "verkeerd" heeft aangesloten. Kan jij wel de boilertemperatuur instellen?
Ja, mijn probleem was dat de flow "blokkeerde". Als de klep goed is aangesloten, zou je, mits je een boiler hebt geconfigueerd, ook een temperatuur moeten kunnen instellen vai de VRC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Mijn installatie draait nu prima, maar ik heb vannacht geen elektra verbruik gezien. Wat voor vorst beveiliging heeft de Vaillant? Draait de pomp 1x in de zoveel tijd om de temperatuur goed te meten? Blijft de pomp draaien bij vorst? Gaat het verwarmingslint op de bodem bij een bepaalde temperatuur aan?
Ik heb wel anti-freeze ventielen zitten, maar wil daar niet volledig op vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Had je wel verwacht elektraverbruik te zien dan? En hoe meet je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ditbenikecht schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:19:
Mijn installatie draait nu prima, maar ik heb vannacht geen elektra verbruik gezien. Wat voor vorst beveiliging heeft de Vaillant? Draait de pomp 1x in de zoveel tijd om de temperatuur goed te meten? Blijft de pomp draaien bij vorst? Gaat het verwarmingslint op de bodem bij een bepaalde temperatuur aan?
Ik heb wel anti-freeze ventielen zitten, maar wil daar niet volledig op vertrouwen.
Onder de x graden (4?) Gaat de pomp in de buitenunit om het half uur even draaien. Dan meet ik iets van 20watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joros
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik heb dit topic met heel veel plezier gelezen, dank voor alle bijdragen! Ben nu zelf ook van plan om met twee aparte warmtepompen te gaan werken voor verwarming en SWW. Belangrijke overweging voor mij is de geluidsproductie buiten het stookseizoen. Ik kan de monobloc in de tuin zetten en binnen enkele meters via de kruipruimte aansluiten op de vloerverwarming. De aparte warmtepompboiler zou dan op zolder komen te staan. Heb daar nog een paar vragen over voor de bezitters van de Arotherm en bv Arostor of Edel eau:

Hoe hebben jullie destijds het vermogen voor de warmtepomp berekend? Hadden jullie achteraf gezien hetzelfde vermogen gekozen of liever iets meer ivm ontdooicycli en geluid of iets minder ivm COP?

Voor de Edel eau bezitters, waar haal je het warme water buiten het stookseizoen vandaan? Is het water uit het vloerverwarmingcircuit hier voldoende voor? Of moet de Arotherm door blijven gaan met draaien?

Zijn jullie tevreden over de Arotherm, na een aantal stookseizoenen?

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:34

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@ditbenikecht koudweergedrag: Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

@Joros Voor de Edel Eau had ik conservatief 2 kW thermisch extra gerekend, dat blijkt maar 1 kW te zijn. Achteraf had de 55/6 bij mij beter gepast dan de 65/6.
De vloerverwarming van twee verdiepingen is ruim voldoende als bron.

Verder bevalt de setup prima, 3e stookseizoen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
Joros schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:01:
Ik heb dit topic met heel veel plezier gelezen, dank voor alle bijdragen! Ben nu zelf ook van plan om met twee aparte warmtepompen te gaan werken voor verwarming en SWW. Belangrijke overweging voor mij is de geluidsproductie buiten het stookseizoen. Ik kan de monobloc in de tuin zetten en binnen enkele meters via de kruipruimte aansluiten op de vloerverwarming. De aparte warmtepompboiler zou dan op zolder komen te staan. Heb daar nog een paar vragen over voor de bezitters van de Arotherm en bv Arostor of Edel eau:

Hoe hebben jullie destijds het vermogen voor de warmtepomp berekend? Hadden jullie achteraf gezien hetzelfde vermogen gekozen of liever iets meer ivm ontdooicycli en geluid of iets minder ivm COP?

Voor de Edel eau bezitters, waar haal je het warme water buiten het stookseizoen vandaan? Is het water uit het vloerverwarmingcircuit hier voldoende voor? Of moet de Arotherm door blijven gaan met draaien?

Alvast dank!
Ik heb de 105/6 (165 m2 alles verwarmd + SWW) ipv de 75/6 vanwege de betere vermogen/rendement verhouding tussen de -5 tot +3 graden buitentemperatuur.
Pas als de temperatuur onder nul blijft (dus droog) draai ik continue, daarboven is nachtverlaging gunstiger ivm hogere COP overdag tov relatief vochtige (defrosts) en koudere nachten.
Waar ik naar zou kijken is de warmtevraag tot -5 en +5 en welke pomp dan het beste rendement weet te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:51:
[...]

Ik ben wel nieuwsgierig waarom je niet de AustroPUR leiding ook hebt genomen van Heima24.

Edit: gelijk geprijsd.
Vergeet de verzendkosten ook niet in de vergelijking mee te nemen ;)

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Joros schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:01:

Alvast dank!
Mijn Eau draait op de vloerverwarming (duh) maar wanneer de warmtepomp aan staat zie je wel dat die ook wat harder haat werken omdat er warmte uit de vloer wordt onttrokken. Wanneer de WP uit staat, zal hij niet aan gaan omdat de Eau gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
Kuusj schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Leidingen van Terrendis worden gewoon met een eindkap geleverd (als je ze bij de groene webshop besteld), deze kun je evt. afplakken voor de zekerheid.
Pagina: 1 ... 118 ... 169 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic