Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Oei… er was een serie waar je aan de schroefjes van de afdekplaat aan de achterkant kon zien of hij een goede afdichting had. Volgens mij kon er vocht oid op een printplaat komen?

Zoek evwn in dit topic, is hier langsgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:56
Gramser schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 06:51:
Oei… er was een serie waar je aan de schroefjes van de afdekplaat aan de achterkant kon zien of hij een goede afdichting had. Volgens mij kon er vocht oid op een printplaat komen?

Of de ontluchter in de buitenunit die na een jaar dichtgezet moest worden, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 21:51
@Gramser Ik ga straks even het dak op om te kijken!
@Kiwi_Kevin Die ontluchter had ik ook over gelezen, maar dat lijkt me wel wat vreemd aangezien de WP er pas sinds oktober vorig jaar staat.

Ondertussen de CV ketel weer operationeel, dus er stroomt ook bij de WP weer warm water door de leidingen. Toch fijn om een backup te hebben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Tranze schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:25:
@Kiwi_Kevin Die ontluchter had ik ook over gelezen, maar dat lijkt me wel wat vreemd aangezien de WP er pas sinds oktober vorig jaar staat.

Ondertussen de CV ketel weer operationeel, dus er stroomt ook bij de WP weer warm water door de leidingen. Toch fijn om een backup te hebben :D
Goed dat je die hebt, anders is de achtervang de MEH binnenunit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:08
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:43:
[...]

Goed dat je die hebt, anders is de achtervang de MEH binnenunit toch?
Daar zit geen circulatiepomp in toch? Alleen in de buitenunit, maar als daar geen spanning meer op staat zal er weinig kunnen gebeuren in de zin van buitenunit tegen vorst beschermen of huis verwarmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Flail schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:04:
[...]

Daar zit geen circulatiepomp in toch? Alleen in de buitenunit, maar als daar geen spanning meer op staat zal er weinig kunnen gebeuren in de zin van buitenunit tegen vorst beschermen of huis verwarmen...
Ik zie het, ik heb zelf een /5 (split), daar zit de pomp in de binnenunit. Weer wat geleerd!

Welke vorstbescherming is er dan bij een monoblock als je geen CV ketel hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:09:
[...]

Ik zie het, ik heb zelf een /5 (split), daar zit de pomp in de binnenunit. Weer wat geleerd!

Welke vorstbescherming is er dan bij een monoblock als je geen CV ketel hebt?
Feitelijk geen...

Hier gaat het over de verschillen tussen afdekplaatjes: Chupachups in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-06 18:51
Gramser schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:12:
[...]

Feitelijk geen...

Hier gaat het over de verschillen tussen afdekplaatjes: Chupachups in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Zat ik inderdaad vanacht over te denken over zo'n scenario. Ik dacht eraan om het boilervat als backup te nemen - water is daar zo'n 40-50 graden. Kwestie van de keerklep losmaken van de AI en handmatig naar het boilercircuit zetten. Dan warmt het CV-water vanzelf op. Raar dat dit eigenlijk geen ondersteunde noodoptie is.

Voorwaarde is wel dat de pomp van de WP wil meewerken. Zo niet, dan heb je ook niets aan een backupelement.

Andere voorwaarde is dat de boel sneller opwarmt dan energie nodig voor een serie defrosts. Een defrost onttrekt bij mij iets van 1 kWh aan warmte, dus lijkt me dat je met een beetje boiler dat wel kunt hebben (300 liter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:08
Overigens had ik vorige week tijdens een vorstnacht een communicatiestoring (F.9998, zelf veroorzaakt doordat ik had zitten rommelen met Home Assistant/ebusd). De compressor deed tijdens de storing in elk geval niks, waarschijnlijk kwam er geen warmtevraag door. Goed om te zien was dat de circulatiepomp toen wél de hele nacht bleef draaien om de boel vorstvrij te houden.
Na uitschakelen van ebusd op HA en een power cycle van de 75/6 en VWZ AI+ draaide alles weer helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlune
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-05 20:04
De buitenvoeler doet raar. Hij denkt ineens dat het heel koud is. Hij heeft zich vooralsnog steeds hersteld na een tijdje. Soms enkele minuten, soms uren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XL4n2c6U3SLy67JYNtGIfimXoKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhEkbQ272HARNn2esDlbeDMs.jpg?f=fotoalbum_large

Er moet toch nog een Vaillant installateur langskomen, dat scheelt. We hebben namelijk ook nog steeds storing f820. De pomp is hier ook geïnstalleerd door woonduurzaam, dus na een maand geen reactie kwamen we achter het faillissement. Vaillant wil dan weer dat er eerst een melding wordt gedaan door een installateur en die wilde eerst langskomen om de installatie te zien (en dat het ding storingsvrij is voor ze 'm in onderhoud nemen). Met doorlooptijd overal ben je even bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-03 16:08
PentaClover schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:49:
Weer iets geleerd, vanaf afgelopen zaterdag is het hier zo vochtig buiten dat de defrosts kort op elkaar zitten (1-1.5 uur).
Mijn langzame regeling die voorkomt dat de WP vol gas naar zijn gevraagde Ta gaat, is dan te langzaam dus het huis ging heel langzaam afkoelen met 0.1oC per dag omdat de benodigde Ta nooit gehaald werd.

In de periode hiervoor zat er altijd minstens een paar uur tussen de defrosts en was dat geen probleem.

Ik had het zelf niet direct door, het display van de VRC720 geeft de binnen temperatuur weer met 0.5oC resolutie, maar de bio thermostaat van mijn vriendin is blijkbaar net iets gevoeliger. :+
Ik heb de mijne al verlaten sinds de benodigde Ta nooit gehaald werd, zoals je ook opmerkte.

In mijn geval vindt het ontdooien elke 40 minuten plaats. Geen uitzonderingen. Dit gaat ten koste van de efficiëntie en nu vind ik het logischer om WP 's nachts van 00:00 tot 04:00 uur uit te schakelen en 's ochtends met een hoger vermogen en hogere Ta te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-06 20:45
Hoe weet ik of de instellingen voor de boiler goed staan en er dus genoeg warm water is voor ons verbruik dagelijks? Springt de warmtepomp dan gewoon aan of is het water ook echt koud ineens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:09
Tranze schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 06:14:
Onze Arothem Plus 55/6 is vannacht uitgevallen omdat de aardlek is afgeslagen.
Zodra ik de groep van de WP weer aanzet, knalt de aardlek er weer uit. Probleem zit hem dus in de warmtepomp.

Gisteravond had ik ook waargenomen dat de druk was afgenomen in het CV systeem, tot 1.3bar.
Ik had daarop weer wat water toegevoegd om de druk weer boven de 1.5 bar te krijgen. Tot net iets onder de 2.
Installateur gecontacteerd. Benieuwd wat dit is.

Ik heb nog een cv ketel hangen met afsluiters. Die ga ik maar eens aanslingeren en kijken of ik de boel nog kan ontdooien. :|
Ik heb ook te maken gehad met kortsluiting in mijn 75/6. Dit werd veroorzaakt door lekkage langs het rubber van de afdekkap aan de achterzijde. Dit is nog onder garantie opgelost door Vaillant, de complete aansluitprint is vervangen. Erg kwetsbare print helaas, geen afscherming voor intredend vocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
Gramser schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 06:51:

dit inderdaad 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:02
Ik draai met deze temperaturen op inactief en dat bevalt wel. Alleen, merk ik dat als het wat minder koud wordt (0-4 graden) het binnen net te fris aanvoelt, terwijl als het wat kouder wordt buiten (<0) het net wat te warm aanvoelt. Zou het dan wijselijk zijn om de stooklijn wat te verlagen (0.2 --> 0.15, en dus vlakker/minder steil) zodat bij kouder weer de gewenste aanvoertemperatuur minder snel stijgt, en het dus niet te warm wordt, en dan de kamer wenstemperatuur wat omhoog zodat de stooklijn ook omhoog schuift en het bij 'warmer' weer buiten toch ook nog warm genoeg is binnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breedam
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-05 11:37
Proim schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:51:
Ik draai met deze temperaturen op inactief en dat bevalt wel. Alleen,
Je zou ook de stooklijn kunnen verlagen zoals je al zegt. Maar dan de minimum Ta bijvoorbeeld een graad hoger dan hij nu is wanneer je het fris hebt.

@bensss en ik draaien afgelopen 2 weken op actief met een 55/6 en dat bevalt in beide (redelijk verschillende) huizen heel goed.

[ Voor 16% gewijzigd door Breedam op 17-01-2024 11:06 ]

Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-06 23:09

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik ben druk op zoek naar een installateur voor een Vaillant 55/6 met 190l uniSTOR. Hoe zit het bij Vaillant als mijn installateur stop, failliet gaat e.d.? Ik heb een ZZP'er die aangeeft eind dit jaar met pensioen te willen gaan bijvoorbeeld.

Verder vrij lastig installateurs te vinden moet ik zeggen, vind ik wel jammer. Als ik moet kiezen tussen Daikin of Vaillant heeft de tweede mijn voorkeur. Vind het ook veel mooiere buitenunits.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
Tranze schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:25:

Nou dat ziet er niet goed uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QN-z3wp-xflK8-NaRE5R1Rxma8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aw98uFyXV7408HjOaasqo3Sx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MomTpdt2kOIrA97UUy1sy1SqGYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4zTRvSd0ZM6C1u0EPFP89H1.jpg?f=fotoalbum_large

Die automatische ontluchter lijkt dus flink aan het lekken zijn geweest afgelopen tijd. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Waar zit die ontluchter precies? Man hee. Dat ziet er niet best uit, maar zou het voorkomen hebben kunnen worden door het sluiten van een ontluchter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:25
Breedam schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:04:
[...]

Je zou ook de stooklijn kunnen verlagen zoals je al zegt. Maar dan de minimum Ta bijvoorbeeld een graad hoger dan hij nu is wanneer je het fris hebt.

@bensss en ik draaien afgelopen 2 weken op actief met een 55/6 en dat bevalt in beide (redelijk verschillende) huizen heel goed.
@Proim actief werkt bij deze temperaturen heel goed zoals @Breedam opmerkte, zowel qua verbruik als comfort. Bij mij in huis wilde de wp bij zonnig weer nogal snel afslaan bij stand uitgebreid. Dan koelde het huis toch af en ging de wp daarna als een dolle aan de slag om een inhaalslag te maken. Met actief en de juiste stooklijn heb ik nu een zeer stabiele warmteafgifte (wandverwarming plus een beetje vloerverwarming).

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:34
Gramser schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:34:
Waar zit die ontluchter precies? Man hee. Dat ziet er niet best uit, maar zou het voorkomen hebben kunnen worden door het sluiten van een ontluchter?
goede vraag idd, benieuwd waar die zit en hoe ik deze dicht zet. Was van plan voorjaar eens te openen....

Ik heb wel drukverlies gehad, maar ook nieuwbouwwoning en nieuwe installatie en overal ontluchters dus kan ook zijn dat er gewoon lucht in systeem zat. ...

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:02
bensss schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:40:
[...]

@Proim actief werkt bij deze temperaturen heel goed zoals @Breedam opmerkte, zowel qua verbruik als comfort. Bij mij in huis wilde de wp bij zonnig weer nogal snel afslaan bij stand uitgebreid. Dan koelde het huis toch af en ging de wp daarna als een dolle aan de slag om een inhaalslag te maken. Met actief en de juiste stooklijn heb ik nu een zeer stabiele warmteafgifte (wandverwarming plus een beetje vloerverwarming).
Actief ging hier niet zo heel goed (pendelen) eens het terug 2-4 graden werd, dus daarom ben ik terug naar inactief gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-02 21:44
Heb de 75/5 staan hier en draait al een jaartje naar volle tevredenheid.
Binnenkort wordt er vloerverwarming gelegd en zal de boel dus open en uit moeten.
Hierna ontluchten van het buffervat is geen probleem, maar ik begrijp nu dat er in de binnenunit ook een ontluchter zit.

Wat is het ontluchtingsprotocol na het opnieuw vullen van de leidingen? Een klein voorzetje, elke feedback hierop is fijn:

1-binnenunit uitschakelen via thermostaat
2-extern buffervat en radiatioren boven handmatig ontluchten
3-kast binnenunit open
4-binnenunit handmatig ontluchten (las ergens iets over een rood dopje achter de printplaat?)
5-binnenunit weer aan zetten
6-moet ik nog een ontluchtingsprogramma draaien? (zo ja, waar vind ik die in het menu?)
7-hierna nog een keer ontluchten binnenunit?

Externe pomp, moet ik ergens die uitschakelen, of juist steeds laten draaien zodat het ontluchten beter gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
@Gramser
hier bovenin zit de ontluchter. Ik had die vanmiddag al dichtgedraaid.
Net met de installateur nog gekeken en wat dingen droog gemaakt en nu werkt hij weer!
Hopelijk gaat Vaillant nog wel een en ander vervangen, want ben niet blij met deze corrosie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5I10UhVO0T0ELQY43EhxT7Arss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwPRI9uiMTMuS6GQxjhJNDDw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Moest je nou isolatie verwijderen om bij die ontluchter te komen?

Maar fijn dat-ie het weer doet zeg! Misschien kun je met contactspray verdere corrosie van elektrische verbindingen voorkomen/uitstellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Tranze schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:58:
@Gramser
Net met de installateur nog gekeken en wat dingen droog gemaakt en nu werkt hij weer!
Hopelijk gaat Vaillant nog wel een en ander vervangen, want ben niet blij met deze corrosie.

[Afbeelding]
Is dat dat dingetje rechtsboven met rood?

Twijfel, zou er het voorjaar naar kijken, ding draait nu nog gewoon. Wel op lage druk, maar binnen lijntje nog.

Denk druk in de gaten houd en dan voorjaar.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Kees_frl schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:03:
[...]

Is dat dat dingetje rechtsboven met rood?

Twijfel, zou er het voorjaar naar kijken, ding draait nu nog gewoon. Wel op lage druk, maar binnen lijntje nog.

Denk druk in de gaten houd en dan voorjaar.
Ik ga sowieso eerst mijn installateur contacten voor ik er zelf aan begin. Plus wachten op warmer weer 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Tranze schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 06:14:
Onze Arothem Plus 55/6 is vannacht uitgevallen omdat de aardlek is afgeslagen.
Zodra ik de groep van de WP weer aanzet, knalt de aardlek er weer uit. Probleem zit hem dus in de warmtepomp.

Gisteravond had ik ook waargenomen dat de druk was afgenomen in het CV systeem, tot 1.3bar.
Ik had daarop weer wat water toegevoegd om de druk weer boven de 1.5 bar te krijgen. Tot net iets onder de 2.
Installateur gecontacteerd. Benieuwd wat dit is.

Ik heb nog een cv ketel hangen met afsluiters. Die ga ik maar eens aanslingeren en kijken of ik de boel nog kan ontdooien. :|
Was bij jou het drukverlies ineens of geleidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
Kees_frl schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:06:
[...]

Was bij jou het drukverlies ineens of geleidelijk?
Aan de corrosie te zien neem ik aan geleidelijk. De druk heb ik na de eerste maand niet meer in de gaten gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Gramser schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:04:
[...]

Ik ga sowieso eerst mijn installateur contacten voor ik er zelf aan begin. Plus wachten op warmer weer 😉
Heb ff geappt met mijn installateur. Geeft aan: gewoon van die ontluchter afblijven, die fungeert prima als microbellenontluchter. Hij wijst er ook op - en als installateur zou ik dat ook doen, denk ik- dat de manteldelen alleen verwijderd mogen worden na controle van eventuele R290 lekkage.

Dat voor wat het waard is, doe ermee wat u wil. Ik heb dit in ieder geval op achrift voor als het toch verkeerd mocht gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joene69
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:07
Heb mijn installateur ook gevraagd. Die van mij staat vanaf het begin dicht omdat mijn wp lager staat dan het hoogste punt van de installatie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Joene69 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:11:
Heb mijn installateur ook gevraagd. Die van mij staat vanaf het begin dicht omdat mijn wp lager staat dan het hoogste punt van de installatie??
dat staan de meesten? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:14
Gramser schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:42:
[...]
Hij wijst er ook op - en als installateur zou ik dat ook doen, denk ik- dat de manteldelen alleen verwijderd mogen worden na controle van eventuele R290 lekkage.
De installateur:
A ) maakte een grapje
B ) zei dit om te proberen mensen te weerhouden de wp “open” te maken
C ) …

Correct me (anyone) if I’m wrong, maar dit lijkt me echt flauwekul. Alsof de wp helemaal luchtdicht is aan die kant. En wat nou als er wel een lekkage is, dan ontploft de boel als je de deksel er af haalt? En hoe wordt er gemeten of er lekkage is? Met de deksels er op en dan blijft de R290 in de wp hangen en kun je dat van buiten meten?
Nee, ik zie echt niet in waarom dit zou kunnen kloppen. Er staat ook niets vermeld in de handleiding hierover.

Edit: blijkbaar zit ik verkeerd en is het wel gebruikelijk om een lektest te doen bij/voor openen van de wp. Ook staat het toch wel in de handleiding.
Zie volgende berichten.

[ Voor 9% gewijzigd door Franciesco op 18-01-2024 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Franciesco schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:34:
[...]

De installateur:
A ) maakte een grapje
B ) zei dit om te proberen mensen te weerhouden de wp “open” te maken
C ) …

Correct me (anyone) if I’m wrong, maar dit lijkt me echt flauwekul. Alsof de wp helemaal luchtdicht is aan die kant. En wat nou als er wel een lekkage is, dan ontploft de boel als je de deksel er af haalt? En hoe wordt er gemeten of er lekkage is? Met de deksels er op en dan blijft de R290 in de wp hangen en kun je dat van buiten meten?
Nee, ik zie echt niet in waarom dit zou kunnen kloppen. Er staat ook niets vermeld in de handleiding hierover.
Voor onderhoud, lamellen reinigen moeten die delen er ook af toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
@Franciesco ik heb natuurlijk evennde installatiehandleiding erbij gepakt. Check die in de openingspost, vlak voor het plaatje van de ontluchtingsklep, hfdst 11.4 meen ik. Daar staat dat er eerst op lekkage gecontroleerd moet worden alvorens de manteldelen te verwijderen, hij verzint het niet.

Hik zal dit verhaal bij alle klanten ophangen. En dat snap ik. En nu zit ik nog in de garantieperiode, dus ik blijf er nu gewoon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Klopt, maar dat zit aan de andere kant van de wp. Maar mag je dan dus ook niet doen, want daarvoor moet de deksel er af en daarna kun je één of beide zijkanten demonteren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:50:
[...]

Voor onderhoud, lamellen reinigen moeten die delen er ook af toch?
Ja, en volgens de installatiehandleiding zou je dan ook een lekdetectie moeten uitvoeren. Ik verzin het niet :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Franciesco schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:01:
Klopt, maar dat zit aan de andere kant van de wp. Maar mag je dan dus ook niet doen, want daarvoor moet de deksel er af en daarna kun je één of beide zijkanten demonteren. :+
Wat ik zeg: ik verzin het niet O-)

Doe wat je wil. Ik denk dat er bij het wisselen van een campingazflesje praktisch meer mis kan gaan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Inderdaad @Gramser, ik zie het nu ook in de handleiding staan. Dank daarvoor!
Het zal dan wel aan mij liggen dat het me overdreven lijkt. Uiteraard moet je wel voorzichtig zijn met ontstekingsbronnen in de buurt. Er staat in de handleiding trouwens ook dat de behuizing van het product weer gesloten moet worden als er een lekkage gedetecteerd wordt. Dus dan is de behuizing wel eerst geopend en dan pas een meting gedaan?

Ik ben benieuwd of iemand die eens een installateur de wp open heeft zien maken, gezien heeft dat hij/zij eerst een lektest gedaan heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Franciesco schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:10:
Inderdaad @Gramser, ik zie het nu ook in de handleiding staan. Dank daarvoor!
Het zal dan wel aan mij liggen dat het me overdreven lijkt. Uiteraard moet je wel voorzichtig zijn met ontstekingsbronnen in de buurt. Er staat in de handleiding trouwens ook dat de behuizing van het product weer gesloten moet worden als er een lekkage gedetecteerd wordt. Dus dan is de behuizing wel eerst geopend en dan pas een meting gedaan?

Ik ben benieuwd of iemand die eens een installateur de wp open heeft zien maken, gezien heeft dat hij/zij eerst een lektest gedaan heeft.
Bij een service beurt wordt er wel degelijk een lektest gedaan met een snuffelaar. Ook als de warmtepomp lek is zal hij nooit helemaal leeg lopen en blijft er zo'n 25 a 30% in de pomp zitten wat voor een goeie klap kan zorgen

Toevallig afgelopen week tijdens een cursus besproken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ok, dan onderschat ik het blijkbaar. Weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Franciesco schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:34:
Ok, dan onderschat ik het blijkbaar. Weer wat geleerd :)
Ik ook hoor O-) - kan nooit kwaad nog eens even op de risico's gewezen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicoppp
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-12-2024
Vraag: ik had per ongeluk nacht verlaging aangezet, waardoor cv afsloeg. Kan mijn monoblok systeem dan kapot vriezen?

Om 00:00 vannacht ging de thermostaat van 19,5 naar 18,5. De warmtepomp en cv ketel (hybride) span af waarna een aantal uur er geen warm water door de leiding loopt. Kan dit kwaad of is hier een beveiliging voor? Of moet er bij temperaturen onder 0 altijd op stand actief of inactief gedraaid worden om afslaan te voorkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Als het goed is gaat hij gewoon door in de vorstbeveiligingsstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
scarfoot schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:57:
Heb de 75/5 staan hier en draait al een jaartje naar volle tevredenheid.
Binnenkort wordt er vloerverwarming gelegd en zal de boel dus open en uit moeten.
Hierna ontluchten van het buffervat is geen probleem, maar ik begrijp nu dat er in de binnenunit ook een ontluchter zit.

Wat is het ontluchtingsprotocol na het opnieuw vullen van de leidingen? Een klein voorzetje, elke feedback hierop is fijn:

1-binnenunit uitschakelen via thermostaat
2-extern buffervat en radiatioren boven handmatig ontluchten
3-kast binnenunit open
4-binnenunit handmatig ontluchten (las ergens iets over een rood dopje achter de printplaat?)
5-binnenunit weer aan zetten
6-moet ik nog een ontluchtingsprogramma draaien? (zo ja, waar vind ik die in het menu?)
7-hierna nog een keer ontluchten binnenunit?

Externe pomp, moet ik ergens die uitschakelen, of juist steeds laten draaien zodat het ontluchten beter gaat?
Anyone...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als het systeem uit staat breng je hem weer op druk 2 a 2,5 bar want door het ontluchten verlies je toch weer wat.
Dan de WP weer aan, ontluchters moeten open staan inderdaad, en dan het ontluchtingsprogramma starten via de binnenunit. Tijdje laten draaien. Evt meteen je radiatoren afgaan om die te ontluchten. Druk in de gaten houden.
Qua externe pomp, als het systeem er achter via afsluiters afsluitbaar is kun je ontluchten over de buffer. Maar als het systeem er achter van druk is geweest, dan zou ik die mee ontluchten. Het is allemaal niet zo spannend.
springfield89 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:36:
Hoe weet ik of de instellingen voor de boiler goed staan en er dus genoeg warm water is voor ons verbruik dagelijks? Springt de warmtepomp dan gewoon aan of is het water ook echt koud ineens?
Met een minimum op 38 graden zit je eigenlijk wel goed. Maaarrrr als je alleen binnen bepaalde tijdsblokken een SWW run doet, en dan het warme water op maakt, kan het dus zijn dat het koud is, en je tot de volgende SWW run met koud water zit.
Als je vrijwel op vaste tijden (avond of ochtend) douched kun je dus kiezen om daarvoor een run te doen.
Als je met een huishouden bent en op verschillende tijden SWW nodig hebt, dan kun je kiezen om op 1 of 2 tijden te verwarmen of de hele dag door. Daarbij kun je ook kiezen om de boiler vrij hoog in te stellen, zodat er meer warm water voorraad is, maar dat gaat waarschijnlijk nogal ten koste van de COP, dat je misschien liever 2x op 45 graden verwarmd dan 1x op 55. Bijvoorbeeld.

Zelf verwarm ik overdag, met het idee dat er dan opwekking van de PV is, al gaat dat in de wintertijd totaal niet op. Maar, zolang we nog salderen...

Daarover gesproken, ik zag gisteren dat hij de SWW run nogal begrensde, op iets van 1,5kWh. Daardoor duurde het bijna 1,5 uur. En dat voel je dan wel in huis natuurlijk. Maar er is volgens mij geen optie om dat aan te passen? Volgens mij door de lage buitentemperatuur dat hij het vermogen voor de SWW run omlaag bracht.
Edit: dat hangt natuurlijk weer samen met de offset die hij bovenop de gewenste SWW temperatuur berekend. Als die hoger staat kan hij meer vermogen overbrengen.

[ Voor 60% gewijzigd door _ferry_ op 18-01-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gipfelkreuz
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-06 14:06
Al erg lang enkel meegelezen op dit (interessante) topic, maar nu toch een vraag over mijn warmtepomp waar ik hoop wat inzichten op te krijgen.

Vraag/probleem: mijn warmtepomp lijkt de nachtverlagingstemperatuur niet te respecteren. 's ochtends ligt de temperatuur 2 tot 3 graden beneden de nachtverlagingstemperatuur waardoor (met de vorst) de warmtepomp de hele dag aan het werk is om 's avonds opnieuw de wenstemperatuur te bereiken (en die onder de nacht vervolgens weer kwijt te raken). Ook wanneer ik een continue wenstemperatuur van 21° instel dan is het 's ochtends nog maar 18,5 of 19°. De installateur heeft de stooklijn verhoogd maar dat lijkt geen oplossing.

Installatie: arotherm split 55/5, binnenunit 57/5, buffervat, vloerverwarming, VIH RW300 boiler.

Voornaamste instellingen:
Wenstemperatuur 21°
Nachtverlaging 20°
Stooklijn 0.4
Binnencompensatie: uitgebreid (ivm veel glas)
Fluisterbedrijf wordt niet gebruikt
Nieuwbouwwoning, goed geïsoleerd. Locatie is België (dus vannacht is het van -1,5 naar -3 gegaan)

Ik heb helaas geen aparte kWh-meting (dus vertroebeld met het overige energieverbruik) maar Homewizard laat zien dat er overdag heel veel energie wordt verbruikt voor het verwarmen en 's nachts quasi niks:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8zz_nGQKdz4oAa7wfgxommuJi0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Am0IewvShgc5gFNZQKHfhyvW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYK7ib0kbdB6O_eVg_c-gWFcVGs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EbiNxAMVasLDXkoG2Tc9tePz.png?f=fotoalbum_tile

Iemand die me op weg kan helpen met wat nuttige inzichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Ik denk dat je van “uitgebreid” eens over kunt gaan op “actief”. Je WP blijft aan, en zal continu de warmte in de vloer blijven stoppen. Op uitgebreid kan jouw woning de te sterke schommeling door warmteverlies kennelijk niet aan.

Ik heb op actief ook wel wat schommeling maar maximaal een graadje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Of de "Nachtmodus" staat op ECO i.p.v. Normaal?
scarfoot in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scarfoot
Gramser schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:33:
Ik denk dat je van “uitgebreid” eens over kunt gaan op “actief”. Je WP blijft aan, en zal continu de warmte in de vloer blijven stoppen. Op uitgebreid kan jouw woning de te sterke schommeling door warmteverlies kennelijk niet aan.

Ik heb op actief ook wel wat schommeling maar maximaal een graadje.
Kleine aanvulling, als het benodigde vermogen onder het minimaal beschikbare vermogen vd wp komt, gaat het ook op standje actief gewoon uit. Maar ik denk ook dat @gipfelkreuz idd beter op actief kan gaan staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Als je opnieuw gaat opstarten kan je het ontluchting progamma starten, Dan gaat de pomp draaien om rond te circuleren, Progamma kan je meerdere malen doen en ook onderbreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gipfelkreuz
Ik ga actief eens proberen. Nadeel is wel dat de zoninstraling vrij hoog is met die laagstaande zon.

@Speedfight De nachtmodus heeft inderdaad lang op eco gestaan toen het nog niet zo koud was, en dat was eigenlijk geen enkel probleem. Maar nu staat die op normaal. Idem voor het fluisterbedrijf: daar had ik ook bepaalde tijdsvensters voor ingesteld, maar die heb ik er nu ook uitgehaald. Soms heb ik het gevoel alsof die wijzigingen simpelweg niet doorgevoerd zijn..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
gipfelkreuz schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:18:
Ik ga actief eens proberen. Nadeel is wel dat de zoninstraling vrij hoog is met die laagstaande zon.

@Speedfight De nachtmodus heeft inderdaad lang op eco gestaan toen het nog niet zo koud was, en dat was eigenlijk geen enkel probleem. Maar nu staat die op normaal. Idem voor het fluisterbedrijf: daar had ik ook bepaalde tijdsvensters voor ingesteld, maar die heb ik er nu ook uitgehaald. Soms heb ik het gevoel alsof die wijzigingen simpelweg niet doorgevoerd zijn..
Die laagstaande zon is voor mij juist de reden om op Actief te draaien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDkXZhg047K-MfJmKMo17a1yuxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPEEZhjZoBNEDeW0JOlj3D7A.jpg?f=fotoalbum_large

@Adriaan71 @_ferry_
Ik moest toch nog eens dat schema op papier zetten, gelijk maar even gedaan.
Voordat de druk eraf gaat, zet ik natuurlijk alle afsluiters die ik kan vinden dicht.

Hopelijk heb ik het goed begrepen:

1) Voordat we weer gaan opstarten laat ik enkel de afsluiters vlak onder de binnenunit+Auer nog dicht staan, waarna ik de zaak eerst weer op druk zet. Daarna de afsluiters bij de binnenunit open zetten, externe pomp + binnenunit weer aan zetten en via buffer ontluchten, correct?

2) begrijp ik het goed dat ik daarna het ontluchtingsprogramma enkel nog moet draaien omdat de binnenunit hoger hangt dan de buffer, of is dat programma eigenlijk niet meer nodig als je al via de buffer ontlucht?

3) In het geval ik het programma nog wel moet draaien, hoef ik dan de binnenunit dus niet te openen voor het ontluchten, of moet daar ook nog iets open gezet worden bij de interne ontluchter?

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
gipfelkreuz schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:18: Soms heb ik het gevoel alsof die wijzigingen simpelweg niet doorgevoerd zijn..
Als je dit zegt: heb je al gecheckt of de instellingen (momenteel) ook inderdaad zo zijn als je aanneemt? Er hebben wel eens mensen gerapporteerd dat bepaalde instellingen vanzelf teruggezet werden nadat de stroom eraf was geweest, bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
@Tranze Aangaande het drukverlies en problemen met de ontluchter in de buitenunit. De ontluchter is bij mij ook vervangen. Eerst heeft Vaillant geprobeerd de ontluchter schoon te maken e.d., maar hij ging binnen een week toch weer druk verliezen. Gelukkig was dit bij mij in oktober, toen er nog geen vorst was. Volgens de monteur destijds was dit een bekend issue, af fabriek komen ze niet met de beste ontluchters. Als ik het goed begreep loopt de veer in die ontluchter nog wel eens vast waardoor hij open blijft staan. Dit is vooral bij systemen waarbij er wat vuil in de leidingen zit, zoals reeds bestaande vloerverwarming of radiatoren, vertelde hij.

Nu kijk ik niet elke dag onder mijn warmtepomp, maar als je druk verliest zou je kunnen kijken of het water er aan de rechter voorkant uit loopt in plaats van midden onder de warmtepomp. Dat was bij mij namelijk zo en had direct met de ontluchter te maken.

---

Ook zag ik nog een post over melding F.820 die maar terug bleef komen. Die heb ik ook erg lang gehad en kwam dagelijks terug, ook na resetten en menu met meldingen leeg maken. Daar is Vaillant onlangs voor langs gekomen. Blijkt dat dit aan de printplaat versie 1 ligt, deze vervangen ze kosteloos voor versie 2. Sindsdien is de melding er niet meer.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
ervh schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:38:
@Tranze Aangaande het drukverlies en problemen met de ontluchter in de buitenunit. De ontluchter is bij mij ook vervangen. Eerst heeft Vaillant geprobeerd de ontluchter schoon te maken e.d., maar hij ging binnen een week toch weer druk verliezen. Gelukkig was dit bij mij in oktober, toen er nog geen vorst was. Volgens de monteur destijds was dit een bekend issue, af fabriek komen ze niet met de beste ontluchters. Als ik het goed begreep loopt de veer in die ontluchter nog wel eens vast waardoor hij open blijft staan. Dit is vooral bij systemen waarbij er wat vuil in de leidingen zit, zoals reeds bestaande vloerverwarming of radiatoren, vertelde hij.

Nu kijk ik niet elke dag onder mijn warmtepomp, maar als je druk verliest zou je kunnen kijken of het water er aan de rechter voorkant uit loopt in plaats van midden onder de warmtepomp. Dat was bij mij namelijk zo en had direct met de ontluchter te maken.

---

Ook zag ik nog een post over melding F.820 die maar terug bleef komen. Die heb ik ook erg lang gehad en kwam dagelijks terug, ook na resetten en menu met meldingen leeg maken. Daar is Vaillant onlangs voor langs gekomen. Blijkt dat dit aan de printplaat versie 1 ligt, deze vervangen ze kosteloos voor versie 2. Sindsdien is de melding er niet meer.
De rechter voorkant: kijkend naar de warmtepomp, of gezien vanuit de uitblaasopening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
  • Nu online
Als je er voor staat. Dus aan de kant waar de ontluchter ook zit, liep het water uit mijn warmtepomp.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Ik heb een klep nodig die ik elektronisch kan bedienen vanuit de homeassistant en die ik ook gedeeltelijk kan openen. Ik wil hem bijvoorbeeld 10%, 20% openzetten etc. Kent u zo'n klep?

Ik denk erover om zoiets als dit te gebruiken, maar weet niet zeker of ik de gedeeltelijke opening kan regelen: https://www.vloerverwarmi...x-3LkcLofldBr9bXKjBgpFbF- UUTypWoGpx-P4muLDenZWWtxJzNVYsIaAhYzEALw_wcB

...of deze:

https://www.amazon.com.be...3b0b96448b1a6e8c3d01&th=1

[ Voor 28% gewijzigd door bilalhp op 18-01-2024 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

bilalhp schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:08:
Ik heb een klep nodig die ik elektronisch kan bedienen vanuit de homeassistant en die ik ook gedeeltelijk kan openen. Ik wil hem bijvoorbeeld 10%, 20% openzetten etc. Kent u zo'n klep?

Ik denk erover om zoiets als dit te gebruiken, maar weet niet zeker of ik de gedeeltelijke opening kan regelen: https://www.vloerverwarmi...x-3LkcLofldBr9bXKjBgpFbF- UUTypWoGpx-P4muLDenZWWtxJzNVYsIaAhYzEALw_wcB

...of deze:

https://www.amazon.com.be...3b0b96448b1a6e8c3d01&th=1
Een regelklep is wat je zoekt, ik weet niet wat er qua Chinees spul te koop is op Ali en Amazon, maar anders zit je bij echte merken waarvan belimo wel de bekendste is:
https://www.belimo.com/nl...documentation/zone-valves

Die heb je met open/dicht contacten (en een bepaalde looptijd waarop je je positie baseert), maar ook met modbus of andere communicatie protocollen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic Kras
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-06 15:05
Hallo, Dominic hier, ik heb exact dezelfde problemen. Heeft u inmiddels een oplossing ergens vandaan gekregen?
Mvg
Dominic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Dominic Kras schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:23:
Hallo, Dominic hier, ik heb exact dezelfde problemen. Heeft u inmiddels een oplossing ergens vandaan gekregen?
Mvg
Dominic
Tegen wie heb je het en over welke problemen gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic Kras
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-06 15:05
Goedenavond, sorry,

Het betrof de melding van Snap890:

Ik heb een hybride opstelling, met een Arotherm VWL 55/2, die sinds vandaag in storing staat.
Hij geeft een tweetal storingen aan, F.754 - ventilator uit, en F.37 - ventilatorfout.
Heeft iemand dit hier eerder bij de hand gehad? Ik lees dat dit aan de ventilator of aan de FMU printplaat kan liggen. Waar zouden de losse onderdelen besteld kunnen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-06 15:22
gipfelkreuz schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:18:

Ik zou ook naar actief gaan en de wenstemperatuur constant op 20 zetten, geen nachtverlaging, geen eco of fluisterstand. Even wennen, maar dat gaat snel. Waarschijnlijk wordt het te warm, dan stooklijn wat omlaag.
Maar: bij iedereen is/werkt het natuurlijk net anders.
En: je moet wijzigingen de tijd geven.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Nu online
Mijn WP maakt behoorlijk lawaai momenteel, ik denk dat hij zo op gaat stijgen 😅 morgen maar eens de dB meter erbij pakken want ik denk dat hij over de 75 dB zit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-06 15:31
Dominic Kras schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:53:
Goedenavond, sorry,

Het betrof de melding van Snap890:

Ik heb een hybride opstelling, met een Arotherm VWL 55/2, die sinds vandaag in storing staat.
Hij geeft een tweetal storingen aan, F.754 - ventilator uit, en F.37 - ventilatorfout.
Heeft iemand dit hier eerder bij de hand gehad? Ik lees dat dit aan de ventilator of aan de FMU printplaat kan liggen. Waar zouden de losse onderdelen besteld kunnen worden?
Ook @SNap890

Ventilator fouten bij sneeuw/ijs weersomstandigheden kan wijzen op het "invriezen van de warmtepomp"

Soms is het zo erg dat er op de bodem een laag ijs/sneeuw ligt waardoor de fan niet meer draait of erg veel weerstand heeft.

Ik zou eerst even kijken of dat uitgesloten kan worden.

Wellicht is je ontdooi-lint defect?

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Tranze schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:58:
@Gramser

[Afbeelding]
Oef, balen! Was de ontluchter wel na het 1e jaar dichtgemaakt?
Gramser schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:42:
[...]

Heb ff geappt met mijn installateur. Geeft aan: gewoon van die ontluchter afblijven, die fungeert prima als microbellenontluchter. ...
Dit vind ik dan wel weer tegenstrijdig met de installatiehandleiding, die zegt dat je na het 1e jaar de ontluchter moet dichtzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
@Zwartoog nee, want de pomp staat er pas sinds oktober ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
springfield89 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:36:
Of er genoeg is, hangt af van je verbruik natuurlijk.

Bij normaal gebruik en een goed gedimensioneerde boiler, zal het water een graad of 10-20 afkoelen. Er zit zeker een overgang in, je staat niet ineens onder een koude douche.

Als het te vaak gebeurd, dan zijn of je instellingen niet goed (perioden dat SWW niet mag runnen, te lage temperatuur), of de sensor zit niet goed (bv te hoog in het vat waardoor de WP pas te laat gaat bijmaken), of een te klein boilervat.

De WP zal aanspringen als het water in het boilervat op de plek van de sensor onder de hysterese valt. Dus bij 48 graden en hysterese 5 K gaat hij bij <43 graden weer opwarmen. De WP heeft onvoldoende vermogen om het volledige gebruik direct op te kunnen warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
  • Laatst online: 08:12
Tranze schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:48:
[...]

Die automatische ontluchter lijkt dus flink aan het lekken zijn geweest afgelopen tijd. :X
Dat ziet er akelig uit, zoiets helpt niet mee voor een lange levensduur. Hoe lang draait de warmtepomp bij jou?

Brengt mij bij een volgend onderwerp, onderhoud. De onderhoudsplannen van Vaillant vond ik niet aantrekkelijk. Maar helaas kan ik in de wijde omtrek geen installateur vinden die bereid is om onderhoud te doen.
Daarbij vraag ik mij af welk onderhoud er eigenlijk nodig is (heb de manuals er nog niet op nageslagen) en of ik dat niet zelf kan doen. De catch bij zelf onderhouden zullen de garantiebepalingen zijn.

Kortom, hoe doen jullie dat? Zitten er hier dhz onderhouders?
(In mijn geval heb ik alles voor airco-onderhoud, ik service de airco's van mijn auto's zelf en vul daarbij af met R12a, een mix van isobutaan en propaan, ipv r134. Leeghalen van R134 gebeurt uiteraard bij de garage...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ate_f
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-02-2024
Korte vraag: wij hebben een Vaillant cv ketel op zolder maar willen een arotherm wp op de begane grond zetten. Als we dit als hybride systeem willen, moet de binnenunit van de wp dan bij de cv hangen of maakt dat niet uit zolang er een datakabel naar de cv kan voor communicatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
ate_f schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:24:
Korte vraag: wij hebben een Vaillant cv ketel op zolder maar willen een arotherm wp op de begane grond zetten. Als we dit als hybride systeem willen, moet de binnenunit van de wp dan bij de cv hangen of maakt dat niet uit zolang er een datakabel naar de cv kan voor communicatie?
Dat maakt niet uit. Een ebuskabel is voldoende.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-06 11:40
ate_f schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:24:
In een hybride systeem wordt er normaal gemixed met een buffer om ze zo te koppelen...

Dus gaat niet enkel over de datakabel, maar ook over het verwarmingscircuit zelf die je moet bekijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strik1
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-02-2024
Mocht er nog interesse zijn voor een VR940F.
Is te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
bensss schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:43:
[...]

Dat maakt niet uit. Een ebuskabel is voldoende.
Oja, en hoe ga je bepalen en regelen hoe het water in de installatie stroomt en eventueel mengt met elkaar, Ze hebben allebei verschillende pomp sterkte en water zoekt de weg van de kortste weerstand

Binnenunit pomp en cv ketel bij elkaar plaatsen en buffertje in serie of parallel als je veel na regelt.

En vergeet geen keerkleppen te plaatsen in de retour van warmtepomp en cv ketel. Zo verkom je tegen stroming in je toestellen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ervh
  • Nu online
Ik vind foto's van installaties altijd leuk om te zien, maar heb die van mijn installatie volgens mij nog nooit geplaatst. Dus.

Wij hebben sinds de zomer een 105/6 buiten staan met 300L boilervat, 100L buffervat en VWZ 97/6 binnen unit. Daarmee verwarmen we +/- 70 m2 op de benedenverdieping en +/- 80m2 op de bovenverdieping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxpDtkAotIgsITocYT9x0sUy6bI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqVfGurAP0MzJ2ufvMvDCnpl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_nHWOjchwZQrt58tNwvslCc9-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gRVqJqMVJ16FnEWzXZQKXsj.jpg?f=fotoalbum_large

Wat nog op het to-do lijstje staat is de Zonnepanelen omvormer vervangen voor een grotere (10kWp ipv 6) en de bekabeling wat netter maken. Maar overall tevreden :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:27
.

[ Voor 99% gewijzigd door Arkor op 21-01-2024 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
_ferry_ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:54:
[...]

Een regelklep is wat je zoekt, ik weet niet wat er qua Chinees spul te koop is op Ali en Amazon, maar anders zit je bij echte merken waarvan belimo wel de bekendste is:
https://www.belimo.com/nl...documentation/zone-valves

Die heb je met open/dicht contacten (en een bepaalde looptijd waarop je je positie baseert), maar ook met modbus of andere communicatie protocollen
Bedankt!

Heeft u ook een aanbeveling hierover?

bilalhp in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik kwam in mijn zoektocht destijds 2 veelvoorkomende tegen, die van caleffi en spirotech. Ik heb die van spirotech gebruikt. Zie bijvoorbeeld de 28mm versie;
https://www.warmteservice...al-horizontaal/p/49653356

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gipfelkreuz
Om nog even terug te komen op mijn eerdere post rond het niet werken van de nachtverlagingstemperatuur: de adviezen om van 'uitgebreid' naar 'actief" te gaan hebben al veel verbeterd.

Toch is er nog iets vreemds aan de hand. Ik heb nu ingesteld op continu 20° (zonder nachtverlaging) met actief. Maar al twee dagen achter elkaar gaat omstreeks 22u de circulatiepomp uit en pas ergens vroeg in de ochtend weer aan. Zowel het display van de binnenunit als de thermostaat geven echter aan dat er verwarmd wordt en 'status pomp: in'.

De circulatiepomp heeft een automatische nachtmodus maar die staat af.

Als er geen circulatie is 's nachts, dan is het ook logisch dat het huis afkoelt, toch?

Iemand die een verklaring kan geven voor dit tegenstrijdig gedrag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HAhrEvA3foACNmiSqGgBs4cUaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3MWBY5WuC7Ms5OTCf52FD8Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mhZFXhZSmfk-mcD1rXExCGsjZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/95PklCDdn3aXbb1N59ekHtZV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFJeiKsHG9cPrBQvy9irq-43dXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3G61NJnXXhO8IAlEuL8ZKDd4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Adriaan71 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:50:
[...]

Oja, en hoe ga je bepalen en regelen hoe het water in de installatie stroomt en eventueel mengt met elkaar, Ze hebben allebei verschillende pomp sterkte en water zoekt de weg van de kortste weerstand

Binnenunit pomp en cv ketel bij elkaar plaatsen en buffertje in serie of parallel als je veel na regelt.

En vergeet geen keerkleppen te plaatsen in de retour van warmtepomp en cv ketel. Zo verkom je tegen stroming in je toestellen
Uiteraard, je hebt helemaal gelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Sinds gisteravond doet mijn 75/6 geen defrosts meer. Terwijl het er koud genoeg voor is. En de achterkant ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlYVp_AVSHHCYh0DA7ZZ4ZbzODM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfOg4KHYPAMI3LBuJLtCb2Vx.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag me af of dit wel goed gaat. Eerdere dagen met dit weer zeker elk uur een defrost.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Tweeke schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:53:
Sinds gisteravond doet mijn 75/6 geen defrosts meer. Terwijl het er koud genoeg voor is. En de achterkant ziet er zo uit:

[Afbeelding]

Vraag me af of dit wel goed gaat. Eerdere dagen met dit weer zeker elk uur een defrost.
Misschien dat ie nét niet getriggerd wordt. Draai je stooklijn/wenstemperatuur eens op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:04

[Afbeelding]

Die van mij sinds gisteren 15:30 niet. Ik heb niet gekeken hoe wit die is.
Maar bij jou is het ook maar een dun laagje ijs.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Hoezo heb je je reactie verwijderd? Dit kan eerlijk gezegd andere met een soort gelijk probleem prima helpen.

Dat je misschien delen ervan weg laat i.v.m. onnodige flame richting de betrokken partijen snap ik overigens volkomen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:00:
[...]

Die van mij sinds gisteren 15:30 niet. Ik heb niet gekeken hoe wit die is.
Maar bij jou is het ook maar een dun laagje ijs.
Ja, op zich werkt alles verder naar behoren. Vond het alleen een opvallend verschil met de vorige dagen.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[Afbeelding]

Zou mij er niet te druk om maken, zolang je woonkamer temperatuur behaald wordt en je verdamper geen dikke ophopende ijslaag krijgt is er niks aan de hand.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Heeft er iemand eigenlijk ervaring met de setting Stroombegrenzing Compressor? Deze is voor de 55/5 in te stellen van 13-16A, maar de maximale ontwerpstroom is 11.5A. Wat voor nut heeft deze functie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
ervh schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:13:
Ik vind foto's van installaties altijd leuk om te zien, maar heb die van mijn installatie volgens mij nog nooit geplaatst. Dus.

Wij hebben sinds de zomer een 105/6 buiten staan met 300L boilervat, 100L buffervat en VWZ 97/6 binnen unit. Daarmee verwarmen we +/- 70 m2 op de benedenverdieping en +/- 80m2 op de bovenverdieping.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat nog op het to-do lijstje staat is de Zonnepanelen omvormer vervangen voor een grotere (10kWp ipv 6) en de bekabeling wat netter maken. Maar overall tevreden :)
Mooie foto's, je kan goed zien wat een knoepert van een apparaat het is. Het leidingwerk ziet er van een afstandje ook supernetjes uit.

Hoeveel gas verbruikte je voordat je naar de warmtepomp over ging?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:27
DutchWing schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:01:
[...]

Hoezo heb je je reactie verwijderd? Dit kan eerlijk gezegd andere met een soort gelijk probleem prima helpen.

Dat je misschien delen ervan weg laat i.v.m. onnodige flame richting de betrokken partijen snap ik overigens volkomen.
Ik heb mijn reactie verwijderd omdat het systeem toch weer vreemde reacties te zien gaf. Ben er, helaas, niet meer zeker van dat het loskoppelen van de sysflowsensor en de VF1 sensor de oplossing voor mijn probleem was. Ik ga verder puzzelen en kom zeker met een reactie terug op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wadaenator
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:41
Kevaani schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:22:
[...]

Het is nu donker, dus foto lukt niet.

Buis is buiten flex naar koper 28, binnen 28 CV. Gaat door de muur, maar gat is stuk groter als leiding en raakt nergens. Dit gat verder opgevuld met isolatiemateriaal, steenwol oid. Binnen en buiten beugels op draadeinden die in de muur zitten, de beugels hebben zo’n rubberen ring erin. Deze heb ik al een stuk losser gezet, maar scheelt niet veel. De Vaillant flex zit niet in de beugels, deze beginnen pas bij de koperen leiding.

Ik zit nu beneden op de bank en hoor de vibratie. Wp zelf trilt helemaal niet, staat op originele Vaillant grote trillingsdempers op dikke stoepranden op dikke betonnen kanaalplaat op zolderbalkon. Het is vooral aanvoer naar binnen die vibreert/resoneert/trilt.
Ik heb zelf een set met de vaillant flex set (55/6) naar Uponor, die hoor ik soms ook trillen (houten dak), bij mijn 125/6 heb ik andere lange flexibele buizen (rvs omvlochten) en die zitten nergens vast met buisklemmen (omwikkeld met Armaflex, daarna in PVC buis, die zitten met klemmen vast). Die trilt nooit. ik zou de flex buis vervangen (slangenboer of techniparts heeft deze in standaard lengtes) en de CV buizen de eerste meters in armaflex, dan in pvc ommantel zetten een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-06 15:22
gipfelkreuz schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:47:
Om nog even terug te komen op mijn eerdere post rond het niet werken van de nachtverlagingstemperatuur: de adviezen om van 'uitgebreid' naar 'actief" te gaan hebben al veel verbeterd.

Toch is er nog iets vreemds aan de hand. Ik heb nu ingesteld op continu 20° (zonder nachtverlaging) met actief. Maar al twee dagen achter elkaar gaat omstreeks 22u de circulatiepomp uit en pas ergens vroeg in de ochtend weer aan. Zowel het display van de binnenunit als de thermostaat geven echter aan dat er verwarmd wordt en 'status pomp: in'.

De circulatiepomp heeft een automatische nachtmodus maar die staat af.

Als er geen circulatie is 's nachts, dan is het ook logisch dat het huis afkoelt, toch?

Iemand die een verklaring kan geven voor dit tegenstrijdig gedrag?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het zal toch iets in die circulatiepomp moeten zijn. Nog eens helemaal resetten/opnieuw beginnen daarmee? Laat hij zich wel handmatig aanzetten na 22:00?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas martens
  • Laatst online: 22-06 22:33
Ik zat mij af te vragen: installateurs geven als argument dat een buffervat benodigd is vanwege (oa) de defrost. Dan zou het toch logisch zijn wanneer de secundaire pomp uitgaat bij een defrost. Ik zie dit nu niet gebeuren. Hoe zou dit evt. in te stellen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gipfelkreuz
Heintje schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:55:
[...]

Het zal toch iets in die circulatiepomp moeten zijn. Nog eens helemaal resetten/opnieuw beginnen daarmee? Laat hij zich wel handmatig aanzetten na 22:00?
Als ik de pomp op handmatige snelheid zet voordat hij uitvalt blijft hij draaien. Zet ik ‘m terug op automatisch dan valt die op een gegeven moment weer uit. Eens uitgevallen is de pomp met geen mogelijkheid opnieuw aan te zetten (voeding & aansturing komt via binnenunit denk ik) tot ergens vroeg in de ochtend. Volgens de handleiding werkt de nachtmodus van de pomp (die overigens uit lijkt te staan) op temperatuurverschillen om te bepalen of hij in/uitschakelt maar niet exact begrijpen doe ik het niet.

Ik ga de installateur nog eens vragen om er naar te kijken, maar die doet altijd moeilijk wanneer ik zelf toegang tot het installateursmenu heb gehad of daar een instelling aanpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony381
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-01 17:58
Ik heb nu nog enkel een Vaillant ecotec plus HR-ketel, en flink wat radiatoren (met alleen simpele knoppen die je met de hand moet draaien). Bij een buitentemperatuur van 0C houd ik het binnen prima op 19,5C met aanvoertemperaturen rond 35C (bij de ketel 38C) , en retour rond 29 (gemeten op een 200x60cm T22 radiator in mijn woonkamer).

Gasverbruik over 2023 was 1600 m3 incl SWW en koken.

Kortom: hybride warmtepomp zou prima stap zijn. Mijn installateur heeft me onlangs de arotherm plus 75 aangeraden. 7,5kW. Warmteverlies van mijn huis ongeveer 300W/K dus dan zou ik me tot -5C (zal niet vaak meer gebeuren) zonder ketel kunnen redden.

MAAR: Ik vind het gewicht van 210kG voor de buitenunit wel heel, heel veel. Wordt geen makkelijke (en dus dure) klus om die op een andere plek dan op de bgg te plaatsen.

Wellicht in dit forum vloeken in de kerk, maar: de buitenunit van de 5kW Intergas Xtend weegt maar 43 kg. De binnenunit (15 cm breed/smal) 10kg. Geen extra buffervat nodig. Dus 53kG versus 210kG. Dat is nogal wat. En ja, met 5kW kan ik niet tot -5C maar +5C. Maar dat lijkt me met onze huidige winters eigenlijk niet zo'n punt. En ik vermoed dat 210kG warmtepomp een stuk duurder is dan 53kG.

Hoe kijken jullie daar tegen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
210? Dat is volgens mij het gewicht van de 10 en 12kw. De 75 zit rond de 120/130 de 55 rond de 110. Splits zijn lichter (de /5 serie). Die van mij was uit mijn hoofd 80-90 kg

[ Voor 28% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 21-01-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@tony381 Waarom zou een Intergas geen buffervat nodig hebben en een Vaillant wel? En die Intergas levert bij vorst geen 5 meer. Lees even in dat topic. Die Intergas is een defrost festijn bij de meeste omdat hij continue op zijn top staat te draaien. Ik vind het een onding.

Vaillant erin met een WP Boiler en dag gas.

Deze week komt bij mij een installateur langs voor ik denk een dezelfde constructie.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 21-01-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71

[Afbeelding]

Systeem op koelen zetten, dan ontdooit ie wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:12
Mijn WP 125/6 (is een beetje te groot) is tijdens de koude dagen ingesteld op:
- Wens temperatuur: 20 graden
- Manual mode (ipv tijdgestuurd)
- Stooklijn 0.3
- Nachtmode: ECO
- Binnenruimte compensatie: Actief
- Min. aanvoer temperatuur: 27 graden
- Fluistermode: 23-07 uur

Met vloerverwarming als bijverwarming en radiatoren beneden allemaal open. 110 m2 vloer in goed geisoleerde huis.

Hij loopt wel zuinig maar de gemeten kamer temperatuur is bijna altijd 0.5 graden hoger dan gewenst. Ik zie vaak dat de pomp een overrun melding geeft want de integratie lijn loopt vaak naar 0. Aan de grafiek is te zien dat de aanvoer temperatuur na een tijdje al 2 of 3 graden boven de gewenste waarde is bereikt. Er is een pendelgedrag van ~18 keer per dag.

Een lagere stooklijn (<0.3) heeft geen effect.
Wie bepaalt de start van de integratie (-63)?
Waarom is de delta (aanvoer-retour) temperatuur 3 graden ipv 5 graden?

Het lijkt erop dat mijn omslagpunt rond 0 graden is want dan is ie zuiniger dan in een volgende instelling:
- Wens temperatuur: 21 graden
- Tijdgestuurde mode van 11-19 uur
- Stooklijn: 0.6.
- Binnenruimte compensatie: Uitgebreid
In dit geval gaat de compressor 2 a 3 keer per dag aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPyk1xdqqWK1VuCqEj1QOORZQLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJ8yoeXp0mCjWd8azGIiV6Cl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpTMLUKISKKnwbqBlkccio__Fbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/femehUeA97HeOj5eyfezK41m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgFECrF9jH7s5H6wfyr_SYSG4zg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMqOv91WnboshVAwBWFsoKiz.jpg?f=fotoalbum_large

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Nu online
marcop23 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Mooie foto's, je kan goed zien wat een knoepert van een apparaat het is. Het leidingwerk ziet er van een afstandje ook supernetjes uit.

Hoeveel gas verbruikte je voordat je naar de warmtepomp over ging?
Dankje! Ja klopt, een schuttingdeel is meestal 180m hoog. De unit zelf is ergens rond de 155 geloof ik, maar met de rubberen voeten eronder komt hij op net iets boven de 170 uit. Dus dat is goed om rekening mee te houden ;)

Ik zal nog wel eens een foto maken van het leidingwerk. Ik had ze gevraagd daar extra op te letten, omdat ik gewoon vind dat zichtwerk mooi afgewerkt moet zijn. Ik vind het er keurig uit zien, alles zit recht en er is ook niet bespaard op het beugelen :)

Ik gebruikte voorheen rond de 1.500 - 1.900 m3 per jaar, afhankelijk van hoe streng de winter was.

Pagina: 1 ... 117 ... 171 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic