WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• Jongfeli
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:38
Icekiller2k6 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 18:35:
een vraagje - wat zouden jullie doen voor 7 meter in de grond + 2 meter in kruipkelder RVS ribbelbuis of alpex 32mm?
Ik maak me een beetje zorgen ivm 32mm bochten ivm doorlaat dat dit toch wel echt smal is vergeleken met koper/staal/rvs
Ik denk dat je je niet al te veel zorgen hoeft te maken over de flow van de warmtepomp met 32mm leidingen. Ik heb "gewoon" een 125mm grondleiding met 2 x 28mm en binnen zit alles gefit met stalen buizen en meerdere 90 graden koppelingen. De grondleiding is +/- 4 meter lang en binnen zit er nog eens 3 meter naar de hydro unit. In warmwaterbedrijf met de CV pompsetting op 100% is de flow 1900 l/h en dat is veel te veel, de maximale flow voor onze VWL 75/6 A 230V is 1205 l/h. Staat de pomp in warmwaterbedrijf op AUTO dan draait deze netjes op de spec van 1205 l/h met een pompsnelheid van 50%.

• Yariva
  • Laatst online: 08:39

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Hey heren,

Inmiddels staat de 75/6 WP op zijn plek en is al veel werk voorbereid. Nu zie ik zelf door de bomen het bos niet meer en ook met een snelle zoektocht in dit topic kom ik er niet helemaal uit.

Kennelijk zijn er 2 aansluitsets vanuit Vaillant. Eentje met G1¼" aansluiting en de ander met spie aansluiting.

Doel is om de 75/6 op een Terrendis 32mm leiding te verbinden. Andere kant van de Terrendis komt weer aan op de MEH 97/6 met G1¼".

Terrendis heeft zelf koppelstukken naar G1 (https://www.aircozonderstek.nl/product/terrendis-pe-x-draadkoppeling-sdr11-32-2-9mm-1/) en dan zou ik hem kunnen verbinden met een koppelstuk G1 1/4 naar G1?

Maar ik hoor graag of iemand een betere manier weet / het ei van columbus heeft voordat ik een winkelwagentje ga vol gooien.

Overigens weet ik niet zeker of ik de aansluitset nodig heb: na veel lezen denk ik dat het wel de beste manier van koppelen is en ook zodat de unit niet via de Terrendis door trilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ob4GB3qrIti4VLiarcbKQz08qI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnmiK9jslys2FNWJNESnyAni.jpg?f=fotoalbum_large

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:51

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Yariva schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:29:
Hey heren,

Inmiddels staat de 75/6 WP op zijn plek en is al veel werk voorbereid. Nu zie ik zelf door de bomen het bos niet meer en ook met een snelle zoektocht in dit topic kom ik er niet helemaal uit.

Kennelijk zijn er 2 aansluitsets vanuit Vaillant. Eentje met G1¼" aansluiting en de ander met spie aansluiting.

Doel is om de 75/6 op een Terrendis 32mm leiding te verbinden. Andere kant van de Terrendis komt weer aan op de MEH 97/6 met G1¼".

Terrendis heeft zelf koppelstukken naar G1 (https://www.aircozonderstek.nl/product/terrendis-pe-x-draadkoppeling-sdr11-32-2-9mm-1/) en dan zou ik hem kunnen verbinden met een koppelstuk G1 1/4 naar G1?

Maar ik hoor graag of iemand een betere manier weet / het ei van columbus heeft voordat ik een winkelwagentje ga vol gooien.

Overigens weet ik niet zeker of ik de aansluitset nodig heb: na veel lezen denk ik dat het wel de beste manier van koppelen is en ook zodat de unit niet via de Terrendis door trilt.

[Afbeelding]
Ik heb een verloop van G1¼ op de WP naar G1 gezet, en daar een 32mm RVS flexbuis (dacht ten minst dat het 32mm was, DN25) naar de Terrendis leiding waar ik het Terrendis G1 puntstuk op heb gezet. Dat grapje heeft me wel wat kopzorgen gekost aangezien dat puntstuk bij sommige slangen niet echt lekker sloot. Als ik het opnieuw zou doen zou ik proberen 32mm voor MLB erop te persen zoals ik destijds ook in diverse adviezen hier kreeg. Een stuk goedkoper ook nog :) Maar ymmv.

Je hebt overigens een beste lengte buis nodig, vergis je niet. Ik dacht dat ik het ruim had met 50cm maar het ging echt net. Kijk maar waar mijn Terrendis buis uit kwam, dat is bijna precies bij de aansluitingen van de WP. Uiteindelijk iets boven de betonnen bandjes afgesneden. Dat had ik achteraf hoger moeten doen aangezien ik dus nog een keer opnieuw moest proberen met die puntstukken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5y9RzQP2IKMt0jCTk9KzRByIU-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4Npd59XFSEXMmvXA6tmp8t5.jpg?f=fotoalbum_large
Dankjewel :) Tenzij @heszol een andere leverancier heeft vind ik dat toch aardig prijzige buisjes :| Maar ja Terrendis is eigenlijk ook (m.i.) ontzettend duur.

[ Voor 10% gewijzigd door Kuusj op 16-05-2026 22:55 ]

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kuusj schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:50:
[...]

Ik heb een verloop van G1¼ op de WP naar G1 gezet, en daar een 32mm RVS flexbuis (dacht ten minst dat het 32mm was, DN25) naar de Terrendis leiding waar ik het Terrendis G1 puntstuk op heb gezet. Dat grapje heeft me wel wat kopzorgen gekost aangezien dat puntstuk bij sommige slangen niet echt lekker sloot. Als ik het opnieuw zou doen zou ik proberen 32mm voor MLB erop te persen zoals ik destijds ook in diverse adviezen hier kreeg. Een stuk goedkoper ook nog :) Maar ymmv.

Je hebt overigens een beste lengte buis nodig, vergis je niet. Ik dacht dat ik het ruim had met 50cm maar het ging echt net. Kijk maar waar mijn Terrendis buis uit kwam, dat is bijna precies bij de aansluitingen van de WP. Uiteindelijk iets boven de betonnen bandjes afgesneden. Dat had ik achteraf hoger moeten doen aangezien ik dus nog een keer opnieuw moest proberen met die puntstukken.[Afbeelding]

[...]

Dankjewel :) Tenzij @heszol een andere leverancier heeft vind ik dat toch aardig prijzige buisjes :| Maar ja Terrendis is eigenlijk ook (m.i.) ontzettend duur.
Is het wel wenselijk om Terrendis buis rechtstreeks aan te sluiten op de unit? Lijkt me vrij star en kans op het doorgeven van trillingen is niet uitgesloten.
Ik gebruik altijd een flexibel eindstuk tussen MLB en de buitenunit, deze bijvoorbeeld.

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!

• Kuusj
  • Laatst online: 16:51

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

@--Erik-- “G1¼ op de WP naar G1 gezet, en daar een 32mm RVS flexbuis (dacht ten minst dat het 32mm was, DN25) naar de Terrendis leiding.”

Haha.. nee het lijkt me inderdaad geen goed idee om dit direct aan te sluiten. Ik zou het ook trouwens bijzonder vinden als het je zou lukken.. wat een geworstel die grondleiding.

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 22:26
Kuusj schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:50:
[...]

Je hebt overigens een beste lengte buis nodig, vergis je niet. Ik dacht dat ik het ruim had met 50cm maar het ging echt net. Kijk maar waar mijn Terrendis buis uit kwam, dat is bijna precies bij de aansluitingen van de WP. Uiteindelijk iets boven de betonnen bandjes afgesneden. Dat had ik achteraf hoger moeten doen aangezien ik dus nog een keer opnieuw moest proberen met die puntstukken.[Afbeelding]

[...]

Die zal heszol zeker hebben 😅. Ik dacht dat hij installateur is...

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:15
Kuusj schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:27:
@--Erik-- “G1¼ op de WP naar G1 gezet, en daar een 32mm RVS flexbuis (dacht ten minst dat het 32mm was, DN25) naar de Terrendis leiding.”

Haha.. nee het lijkt me inderdaad geen goed idee om dit direct aan te sluiten. Ik zou het ook trouwens bijzonder vinden als het je zou lukken.. wat een geworstel die grondleiding.
Bij mij is de Terrendis (of eigenlijk Terrendissen, want aparte slang voor toevoer en retour) wel direct op de WP aangesloten. Maar inderdaad: soms hoor ik een lichte brom in huis door vermoedelijk de starre verbinding. Ik zou hem nu ook aansluiten met een flex stuk er tussen.

• Yariva
  • Laatst online: 08:39

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Dank voor de sturing. Ik begrijp dus dat een boel mensen niet hebben gekozen voor de aansluitset. Is dat dan een relatief "dure" kant en klaar set welke zelf te maken valt met een stukje flexibele buis? Of doet een set zoals de 0010027989 nog meer?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• --Erik--
  • Niet online
Yariva schreef op maandag 18 mei 2026 @ 07:32:
Dank voor de sturing. Ik begrijp dus dat een boel mensen niet hebben gekozen voor de aansluitset. Is dat dan een relatief "dure" kant en klaar set welke zelf te maken valt met een stukje flexibele buis? Of doet een set zoals de 0010027989 nog meer?
Je kunt er nog een mooie Vaillant isolatieset voor kopen volgens mij, die perfect past om het geheel. Maar ik zou voor een veel lager bedrag zelf aan de slag gaan, er is genoeg te krijgen in de markt (zie een paar post terug van mij, daar link ik naar een flexibele aansluitslang). Uiteindelijk is het geen rocket science, er moet water door een leiding kunnen stromen met voldoende debiet. En je moet het goed isoleren om warmteverlies te voorkomen. De WP kijkt niet naar een merk slang ;).

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!

• roofburner
Yariva schreef op maandag 18 mei 2026 @ 07:32:
Zorg wel dat alles zuurstofdicht is (DIN 4726). Zoiets kan ook (bestaat in verschillende lengtes/haaks/recht/...): https://www.rjtec-shop.eu/de/flexschlauch-90.html

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-06 21:28
heszol schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:41:
[...]

Klopt, condens, vocht, zuurstof geen goede combo. Koelen alleen met koper, rvs of kunststof. Vaak treed er geen condens op bij vvw koeling, maar een leiding kan door een vochtige ruimte lopen of de luchtvochtigheid stijgt ineens en dan kun je wel condens krijgen. Dit is ook het advies van TPA Vaillant.
Dat niet alleen bij 14 °C aanvoertemperatuur is je vloeroppervlakte nog 18.8 °C dat betekend de vloer is nog ver boven het dauwpunt terwijl de aanvoerleidingen in alle ruimtes kunnen condenseren(niet enkel vochtige ruimtes).

Meer dan de helft van de tijd zijn de aanvoerleidingen onder dauwpunt, indien niet werkt vloerkoeling matig.

Hier is dat regelmatig 12 °C, geen probleem het systeem werkt goed(dauwpunt bewaking aanwezig).

Zet ik de aanvoertemperatuur vast op 18 °C wat je wel eens hoort doordat mensen niet begrijpen hoe het functioneert dan werkt het systeem waardeloos.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 18-05-2026 14:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• vsthesquares
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 02-06 08:42
Ik laat binnenkort een Vaillant Arotherm+ installeren. De aannemer plaatste al het model van 3,5 kW op de werf maar kon nog niet aansluiten.

Op het gelijkvloers hebben we nu vloerverwarming (61 m2) maar op de verdiepingen zijn het convectoren omwille van de houten roostering. Het voorgestelde regime is 35°-30° in functie van de vloerverwarming maar de aannemer stelt nu dat er te weinig systeemvolume zou zijn waardoor de warmtepomp te veel zou gaan pendelen.

Dat wil ik natuurlijk vermijden in functie van COP, maar ik vraag me af of een buffervat ook echt nodig is voor bijkomend systeemvolume in dit geval?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:50
@vsthesquares Volgens mij is minimale watervolume benodigd 40 liter. Even berekenen. Lijkt me voldoende met 61m2 VV. Lengte VV x diameter en je weet het volume.

NB: mocht je een buffervat nodig hebben in serie in retour. Tegen pendelen helpt het sowieso niet. Je hebt volume nodig voor defrost. Discussie is al zo vaak gevoerd en zie Faq topic.

YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen

[ Voor 52% gewijzigd door MotorBeast op 19-05-2026 16:36 ]

• vsthesquares
Ik kom met 457 lopende meter aan 51,7 liter voor enkel de vloerverwarming op het gelijkvloers. Het volume voor de convectoren weet ik niet direct goed te berekenen maar het zit dus in ieder geval dus minstens 30% boven het minimale systeemvolume dan.

• MotorBeast
vsthesquares schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:21:
Ik kom met 457 lopende meter aan 51,7 liter voor enkel de vloerverwarming op het gelijkvloers. Het volume voor de convectoren weet ik niet direct goed te berekenen maar het zit dus in ieder geval dus minstens 30% boven het minimale systeemvolume dan.
Correct. Als het het nieuwe model is heeft deze sowieso een laag minimum vermogen dus dan is pendelen helemaal geen probleem. Is 3,5 niet te weinig? Met 61m2 en boven verwarmen lijkt me 1 stap hoger de maat.

• vsthesquares
Het is jammer genoeg nog het oude model, het nieuwe model is in België nog niet verkrijgbaar. Wellicht na de zomervakantie hoor ik. Ik heb zelf de warmteverliesberekening niet gedaan maar de installateur beweert dat de warmtebehoefte per ruimte zeker voldaan zal zijn met dit model.

• MotorBeast
vsthesquares schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:47:
Het is jammer genoeg nog het oude model, het nieuwe model is in België nog niet verkrijgbaar. Wellicht na de zomervakantie hoor ik. Ik heb zelf de warmteverliesberekening niet gedaan maar de installateur beweert dat de warmtebehoefte per ruimte zeker voldaan zal zijn met dit model.
Vertrouwen is goed, controleren is beter: https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening en/of https://nl.everybodywiki.com/Koevlaas_formule

Je moet er ook nog een boiler mee opwarmen en je wil vermijden dat je de BUH moet gebruiken = Cop1.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 19-05-2026 17:03 ]

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-06 21:54
vsthesquares schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:47:
De Arotherm 35/6 voegt eigenlijk alleen wat toe als je minder geluid wilt. Dit is namelijk een softwarematig begrensde 55/6. Als je de 35/6 dus niet gekozen hebt omdat er extra aandacht is voor een stillere werking, zou ik de 55/6 nemen. Zelfde laagste modulatie bereik. Ik heb de 55/6 thuis met 65m2 vvw. Runs van ruim 1,5 uur gemiddeld. Zelfs inclusief koelen. Geen buffervat nodig dus. Vvw is wel hoh 10cm en 18mm diameter.

• MotorBeast
@heszol Wat haal jij als minimaal wattage? Ik zie hier 435W als laagste.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:07
Ter vergelijking:
Ik zie hier actueel ca. 265 Welektrisch bij ca. 2200 Wthermisch
als minimum bij ca. 24,4 °C aanvoer/22,2 °C retour (AroTHERM pure 65/7.2).
Runs bij hogere buitentemperaturen zijn natuurlijk relatief kort - ca. 30-35 minuten,
iets te sturen via de graadminuten instelling.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 20-05-2026 14:01 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-06 21:54
MotorBeast schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:34:
Waar zie je het laagste in de app? Nooit naar gekeken… Hij staat nu al een tijd uit, dus actueel kan ik niks zien. Geen HA eraan gekoppeld ofzo.

• roofburner
MotorBeast schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:34:
Hier vind je alle info: Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Er is voor de /6 Tsjechische documentatie beschikbaar. Zoek maar in dit forum met zoekterm "Tsjechisch"

• vsthesquares
MotorBeast schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:02:
[...]

Vertrouwen is goed, controleren is beter: https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening en/of https://nl.everybodywiki.com/Koevlaas_formule

Je moet er ook nog een boiler mee opwarmen en je wil vermijden dat je de BUH moet gebruiken = Cop1.
Ik ben zelf nog eens aan het rekenen gegaan met dit rekenblad en kom daarbij uit op een warmtevraag van 6,2 kW. Dan kom ik tot de conclusie dat de VWL 55/6 met een maximaal thermisch vermogen van 6,9 kW (in plaats van 5,5 kW voor de VWL 35/6) correcter gedimensioneerd is, niet de VWL 35/6 die zelfs iets ondergedimensioneerd is.

De Koevlaas-methode kan ik niet gebruiken om mijn berekeningen te controleren want de woning werd erg grondig gerenoveerd en had hiervoor geen centrale verwarming (kachels op gas).

Nazicht van de warmteverliesberekening door de installateur was trouwens echt triest. De gebruikte parameters (materialen, oppervlaktes) leken uit de duim gezogen in plaats van op de plannen afgelezen.

[ Voor 8% gewijzigd door vsthesquares op 20-05-2026 08:31 ]

• MotorBeast
@vsthesquares Kon me al niet voorstellen met die oppervlakte dat een 3,5 correct is. Ja ja de installateurs....... :'( De goede daar gelaten natuurlijk. Had je met dat kleine ding een giga stroomrekening gehad met veel teveel gebruik van de BUH.

Ik zou ook dan maar zorgen dat je bij plaatsen er bovenop zit. Ik ben hier ook nog bezig met herstel van fouten. En wat zei hij over die buffer?

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 20-05-2026 11:01 ]

• vsthesquares
De warmteverliesberekening wordt nu door hen opnieuw gedaan voor dimensionering. We zullen zien of dat beter aansluit bij de mijne. Ik dring er ook op aan dat het buffervat in eerste instantie achterwege wordt gelaten. We kunnen dan sowieso monitoren of er ook effectief te veel starts en stops van de compressor zijn gedurende het gehele stookseizoen (vooral het tussenseizoen dan). Dat buffervat kan tenslotte ook nog altijd bij geplaatst worden.

Het lijkt mij dat deze installateurs in ieder geval graag met vuistregels werken en liever niet hoeven te rekenen en nadenken. Hun stelregel was: minder dan 100 m2 vloerverwarming, dan buffervat tegen het pendelen maar op niets meer gestaafd dan ervaring, waar je natuurlijk als consument moeilijk iets kunt tegenin brengen.

[ Voor 3% gewijzigd door vsthesquares op 20-05-2026 13:04 ]

• MotorBeast
@vsthesquares Al zou die pendelen dan gaat een buffervat van 50 liter daar niets tegen doen. Een 55/6 doet zo'n 850 liter per uur. Hoe snel denk je dat een vatje van 50 liter of 100 liter vol zit en in een geisoleerd vat helemaal geen warmte kwijt kan. Pendelen los je op met meer afgifte en die heb je voldoende. No worries. Je 55/6 gaat draaien als een zonnetje zonder.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:07
@vsthesquares Omdat je schreef dat je al vloerverwarming had - nu natuurlijk met een pomploze verdeler.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• vsthesquares
dunklefaser schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:11:
@vsthesquares Omdat je schreef dat je al vloerverwarming had - nu natuurlijk met een pomploze verdeler.
Die staan er er al, zonder pomp, wel te verstaan :) Deze om precies te zijn: https://www.henco.be/nl-BE/UFH-MDK

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:11
MotorBeast schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:05:
Hoe snel denk je dat een vatje van 50 liter of 100 liter vol zit en in een geisoleerd vat helemaal geen warmte kwijt kan.
Ook een retorische vraag mag worden beantwoord;)

Een plaatje van mijn 50l buffervat in de retour van mijn bovenverdieping. Dus de flow is pak'm beet de helft van 860 liter/uur. Er zit een vertraging in van 5 minuten tussen aan- en afvoer. Dus bij de volledige 860 liter maar een paar minuten. Doet dus bijna niets tegen pendelen. Bij mij zit die er in omdat ik heb toch had, niet in de weg hangt en de temperatuur tijdens een defrost (plaatje) wat minder wegzakt. Maar per saldo ben ik bang dat ik de koppelingen die ik moest kopen om het vat aan te sluiten nooit ga terugverdienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYW_2dqiIrwrV2b025NB223bFWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BYZqb37gqapiY3Q6mr2XHJpu.png?f=fotoalbum_large

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:53
vsthesquares schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Ik ben zelf nog eens aan het rekenen gegaan met dit rekenblad en kom daarbij uit op een warmtevraag van 6,2 kW. Dan kom ik tot de conclusie dat de VWL 55/6 met een maximaal thermisch vermogen van 6,9 kW (in plaats van 5,5 kW voor de VWL 35/6) correcter gedimensioneerd is, niet de VWL 35/6 die zelfs iets ondergedimensioneerd is.
Die 6,9 kW is voor A7W35. Ik zou voor dimensionering eerder kijken naar de A-7W35 van 5,4 kW.
Is dat ook nog genoeg?

• Rendome
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:30
Even een vraag over de beschikbaarheid van de Arotherm Plus - 75/8.1. Mijn installateur verwacht hem volgende week, maar op websites zie ik pas van 14 juli op voorraad. Iemand enig idee?

• vsthesquares
thys schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:19:
[...]

Die 6,9 kW is voor A7W35. Ik zou voor dimensionering eerder kijken naar de A-7W35 van 5,4 kW.
Is dat ook nog genoeg?
Goed punt. De warmteverliesberekening gaat inderdaad uit van -7 °C buiten. Als ik de Tsjechische documentatie lees, waar de maximale vermogens voor A-7W35 staan opgesomd dan is het maximaal thermisch vermogen bij -7° onder die omstandigheden als volgt:
VWL 35/63,6 kW
VWL 55/65,4 kW
VWL 65/65,4 kW
VWL 75/67,0 kW
Dus onder die erg koude, en eerder extreme, omstandigheden zou het door de installateur voorgestelde model ruim 40% tekort schieten ten aanzien van de warmtevraag. De VWL 55/6 schiet dan 800 W tekort en moet onder die omstandigheden bijspringen met de elektrische weerstand. De afweging voor een model gedimensioneerd voor de allerkoudste dagen, de VWL 75/6, is dan dat deze niet zo ver kan terug moduleren als de kleinere modellen, wat nadelig is in de rest van het stookseizoen en waardoor deze wellicht iets meer zal gaan pendelen.

Ik vraag me dus af in hoever ik mij hier zorgen over moeten maken? Tenzij de golfstroom binnen de 20 jaar (de levensduur van deze installatie) echt stilvalt is het volgens gegevens van het KMI waar ik woon gemiddeld slechts 42 uur per jaar kouder dan -6,5 °C. In een bijzonder koude winter zal dat hoger uitvallen natuurlijk (en in een warme, lager). Ik schat het voorlopig nog statistisch waarschijnlijker dat onze winters in de toekomst warmer zullen zijn, niet kouder. Ik kan nog wel eens uitzoeken hoeveel dat was in de koudste winter van de afgelopen 25 jaar of zo.

• --Erik--
  • Niet online
Rendome schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:53:
Even een vraag over de beschikbaarheid van de Arotherm Plus - 75/8.1. Mijn installateur verwacht hem volgende week, maar op websites zie ik pas van 14 juli op voorraad. Iemand enig idee?
Ik heb dezelfde unit ook in bestelling staan via de installateur. We gaan uit van begin juli, aldus de groothandel.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:20

Stoker

Warmtepomponline

Stoker schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:24:
Ik heb vandaag een mooie training gehad bij Vaillant in Amsterdam, ik heb gevraagd of ze openstaan voor een Tweakersdag. Dat is zeker mogelijk wat hun betreft, ik zou graag informeren hoeveel Tweakers hier interesse in hebben.

Hieronder een aantal foto's; goed het verschil te zien tussen de nieuw ontwikkelde Pro en geupdate Plus!
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
1 juni is geblokt bij Vaillant, wie komt er kijken?

https://forms.gle/jcChV8H6TTSxgS8q9

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• roofburner
vsthesquares schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:05:
[...]

Goed punt. De warmteverliesberekening gaat inderdaad uit van -7 °C buiten. Als ik de Tsjechische documentatie lees, waar de maximale vermogens voor A-7W35 staan opgesomd dan is het maximaal thermisch vermogen bij -7° onder die omstandigheden als volgt:
VWL 35/63,6 kW
VWL 55/65,4 kW
VWL 65/65,4 kW
VWL 75/67,0 kW
Dus onder die erg koude, en eerder extreme, omstandigheden zou het door de installateur voorgestelde model ruim 40% tekort schieten ten aanzien van de warmtevraag. De VWL 55/6 schiet dan 800 W tekort en moet onder die omstandigheden bijspringen met de elektrische weerstand. De afweging voor een model gedimensioneerd voor de allerkoudste dagen, de VWL 75/6, is dan dat deze niet zo ver kan terug moduleren als de kleinere modellen, wat nadelig is in de rest van het stookseizoen en waardoor deze wellicht iets meer zal gaan pendelen.

Ik vraag me dus af in hoever ik mij hier zorgen over moeten maken? Tenzij de golfstroom binnen de 20 jaar (de levensduur van deze installatie) echt stilvalt is het volgens gegevens van het KMI waar ik woon gemiddeld slechts 42 uur per jaar kouder dan -6,5 °C. In een bijzonder koude winter zal dat hoger uitvallen natuurlijk (en in een warme, lager). Ik schat het voorlopig nog statistisch waarschijnlijker dat onze winters in de toekomst warmer zullen zijn, niet kouder. Ik kan nog wel eens uitzoeken hoeveel dat was in de koudste winter van de afgelopen 25 jaar of zo.
Een paar elektrische kacheltjes in huis halen om in nood met een COP van 1 bij te verwarmen. Is dat niet meest cost effective?

• MotorBeast
roofburner schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:53:
[...]

Een paar elektrische kacheltjes in huis halen om in nood met een COP van 1 bij te verwarmen. Is dat niet meest cost effective?
Er bestaat zoiets als een BUH. De mijne staat uit maar als het echt een keer horrorwinter wordt zo ingeschakeld. Dinsdag wordt hier de aansluiting verhoogd naar 1 fase 40A en dan kan ik zeker knallen mocht het nodig zijn. @vsthesquares Ik wilde ook geen 75/6 om dezelfde reden.

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:17
Stoker schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:03:
[...]

Fijn dat het gelukt is! Helaas heb ik dan een zakelijke afspraak die ik niet kan afzeggen dus ik wacht tot de volgende! (Ik weet uiteraard nog niet of ik dan wellicht kan dus heb nog niets doorgegeven in forms).

Hopelijk kan iedereen hier zijn/haar indrukken delen na die dag!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Geen probleem!! hebben de eerste aanmeldingen binnen, dus dat is leuk!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:47
@Stoker Ai, 1 juni red ik niet ... Reden staat in het formulier... dus ik zie graag de 2e ronde gebeuren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
roofburner schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:53:
[...]

Snert koken... doet genoeg om de 800W te overbruggen.

En die wil je toch hebben voor na het schaatsen toch?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
[...]

Leuk! Ik heb me zojuist aangemeld! Ben erg benieuwd naar zo’n dag. Bedankt voor het regelen!

• everb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:54
[...]

Ik kan helaas niet, maar mooi initiatief! :)

• naamloos246
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-06 22:03
Ik zit midden in het uitzoeken en samenstellen van ons systeem dus bij Vaillant langs gaan lijkt me een perfecte kans om wat extra informatie op te doen. Ik ben van de partij

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
[...]

Mooi initiatief, _net_ niet meer in mei... ;-), maar als er nog een tweede kans komt ben ik zeker geïnteresseerd!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:46
Ik zat steeds te twijvelen tussen WeHeat en Vailliant, en nu Weheat wat problemen heeft met de cloud trekt Vailliant mij toch net wat meer op dit moment.
Ik zit alleen met een installateur, heeft iemand ervaring met een goede installateur in het noorden (Friesland?) Mag eventueel via DM.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:03
--Erik-- schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:23:
[...]

Ik heb dezelfde unit ook in bestelling staan via de installateur. We gaan uit van begin juli, aldus de groothandel.
Vaillant zegt mij dat je realistisch na de zomervakantie moet rekenen voor de daadwerkelijke uitlevering.

De pro 115/7.1 is helemaal geen schatting voor bekend, qua levertijd.

• mr_evil08
[...]

VWL 35/63,6 kW
VWL 55/65,4 kW
VWL 65/65,4 kW
VWL 75/67,0 kW

Die afweging kan jij alleen maken, hier is de oplossing tijdelijk enkele afgiftepunten knijpen/sluiten als het mis dreigt te gaan, uitzonderlijk weer ga ik niet op afstemmen.

Vroeger hadden we helemaal geen verwarming op de slaapkamers bijvoorbeeld en we leven nog steeds.

Ik ben geen voorstander om de back-up heater te gebruiken dan kan je beter een los kacheltje neerzetten in de ruimte waar je te kort komt.

Let wel op als de warmtepomp continue boven 80% werklast moet draaien de COP ook stuk minder is nog los van de aanvoertemperatuur.

De 35/6 + 55/6 zijn hetzelfde en 65/6 + 75/6 ook, ze hebben enkel een software begrenzing.

De 35/6 bijvoorbeeld is bedoelt voor zeer kleine CV systemen zodat de warmtepomp niet continue naar 100% gaat en zijn aanvoertemperatuur voorbij schiet tijdens de start, dat hadden ze ook kunnen inbouwen via een menu parameter zoals gasketels hebben maar daar is kennelijk niet voor gekozen, via fluisterbedrijf krijg je indirect dezelfde eigenschap behalve extra rendementverlies doordat de ventilator ook geknepen wordt.

Wat ook uitmaakt we stoken niet hetzelfde de berekeningen zijn gebasseerd op 22 graden in de woonkamer bijvoorbeeld, stel als je maar tot 18 graden stookt maakt dat nogal uit.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 22-05-2026 11:06 ]

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-06 22:32
Ik dacht ik zet de koeling weer eens aan, maar de warmtepomp slaat niet aan. Vergeet ik nog iets? Het tijdschema staat goed ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PlKL-w_yaKKMB6-_UCf6ABj5yw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XbVq7I3vkbcJPIKsys1Eryrq.png?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
@gebruiker001 Temp Handmatig staat op 30 graden. Wellicht die verlagen naar 20 of zo. NB: is gok. Ik koel met L/L. En zet je met verwarming uit niet de hele unit ook voor koelen uit? Ook gokje. O-)

[ Voor 40% gewijzigd door MotorBeast op 23-05-2026 11:58 ]

• stiest
  • Laatst online: 10:16
gebruiker001 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:46:
Ik dacht ik zet de koeling weer eens aan, maar de warmtepomp slaat niet aan. Vergeet ik nog iets? Het tijdschema staat goed ingesteld.

[Afbeelding]
Ik moet altijd koelen actief aanzetten via dropdown in menu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1S_f43oewsF8JBEqybXOYxUsQek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9Pk6bFaiTj3Hj1MNjJVP0a7.jpg?f=fotoalbum_large misschien is dat de oplossing

• gebruiker001
stiest schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:38:
[...]

Ik moet altijd koelen actief aanzetten via dropdown in menu

[Afbeelding] misschien is dat de oplossing
Dat werk inderdaad. Maar dat is 24 uur per dag koelen. Ik wil juist ook volgens een tijdschema willen koelen. Je zou verwachten dat dat ook werkt met onderstaande instelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtwsho0N-64Fv2ok19rBk7cOJzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3pTIUfvrEKrkroW2qUydLUwG.jpg?f=fotoalbum_large

• Scientific
  • Laatst online: 12:36
gebruiker001 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:09:
[...]

Dat werk inderdaad. Maar dat is 24 uur per dag koelen. Ik wil juist ook volgens een tijdschema willen koelen. Je zou verwachten dat dat ook werkt met onderstaande instelling.

[Afbeelding]
Het idee is dat je gedurende een bepaalde periode in het jaar niet meer verwarmt maar koelt. Tijdschema’s zijn daarbij van weinig nut, zeker niet in de veronderstelling dat er vloerverwarming(koeling dus 😊) is.

• gebruiker001
Scientific schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:23:
[...]

Het idee is dat je gedurende een bepaalde periode in het jaar niet meer verwarmt maar koelt. Tijdschema’s zijn daarbij van weinig nut, zeker niet in de veronderstelling dat er vloerverwarming(koeling dus 😊) is.
Toch staat het tijdschema specifiek onder koeling. Bij verwarming staat een heel ander tijdschema. Ik wil juist koelen als de zonnepanelen energie opwekken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCkKrGf0uccpHleWZPeoEVwaaOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqnFfnq9HuLIsfwGdmLf9Zhr.jpg?f=fotoalbum_large

• mr_evil08
Scientific schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:23:
[...]

Niet mee eens, hier ook via tijdsplanning wordt overdag gekoeld ivm zonnepanelen en savonds/snachts niet nodig.

Deze periode schakel ik CV bedrijf uit en koel bedrijf aan, afhankelijk van thermostaat stand en/of wordt dan gekoeld.

Zaak ook via buitenvoeler geprobeerd (wanneer wel/niet verwarming/koeling) maar dat werkt niet geweldig, niet accuraat genoeg.

hangt op Noord en merkt te laat wanneer gekoeld moet worden en andere keren weer te vroeg doordat er toch zon op Noord komt en steen buffert.

Wellicht een paal inslaan en daarop monteren zodat verder van de woning af komt de voeler accurater wordt.

Zodra stookseizoen weer begint schakel ik CV bedrijf in en koel bedrijf uit, kan eenvoudig in de App via 2 knopjes.

[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 23-05-2026 19:01 ]

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 12:46
gebruiker001 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:46:

[Afbeelding]
Dat had ik net ook. Er zijn nog twee instellingen.op de thermostaat.

Onder installatie "automatisch koelen" op geactiveerd zetten.

En koelen vanaf buitemp. temperatuur moet lager zijn dan huidige buitentemperatuur.

• mr_evil08
Kusterse schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:01:
[...]

Dat had ik net ook. Er zijn nog twee instellingen.op de thermostaat.

Onder installatie "automatisch koelen" op geactiveerd zetten.

En koelen vanaf buitemp. temperatuur moet lager zijn dan huidige buitentemperatuur.
Koelen vanaf temp is gebaseerd op het 24h gemiddelde, dus veel lager zetten.

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 12:46
mr_evil08 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:03:
[...]

Koelen vanaf temp is gebaseerd op het 24h gemiddelde, dus veel lager zetten.
Als dat zo is zou dat verklaren waarom het nog iet werk. Nachts nog best koud.

• Scientific
Kusterse schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:59:
[...]

De temperatuur staat handmatig op “koelen” tot 30 graden, lijkt me?

• Scientific
gebruiker001 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:12:
[...]

Toch staat het tijdschema specifiek onder koeling. Bij verwarming staat een heel ander tijdschema. Ik wil juist koelen als de zonnepanelen energie opwekken.[Afbeelding]
Dat begrijp ik, maar ik vrees dat je koelcapaciteit erg laag wordt dan…

• gebruiker001
Het werkt toch.

Koeling actief voor een aantal dagen. Dan de weekplanner onder koeling instellen op 9-20u. En dan schakelt ie keurig uit om 20u.

Dus koeling actief voor een aantal dagen wil niet zeggen dat die dan 24u per dag aanstaat. De weekplanner bepaald of de warmtepomp werkelijk gaat koelen.

• mr_evil08
Kusterse schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:59:
[...]

Ja dat ik mogelijk, hier staat de setting om die reden flink omlaag, bedien koel bedrijf zelf wel.

Koelen aantal dagen setting gebruik ik niet, automatisch koeling setting staat aan, wat er automatisch aan is geen idee maar kennelijk moet het aan anders werkt koelen helemaal niet.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 24-05-2026 20:06 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:59
[...]

VWL 35/63,6 kW
VWL 55/65,4 kW
VWL 65/65,4 kW
VWL 75/67,0 kW

Het gebeurt relatief weinig dat het echt -7 is - maar let op: in veel winters zit een periode met lichte vorst + mist. Dat is vrijwel net zo belastend voor een WP, vanwege de vele ontdooicycli. Zie b.v. deze post en de reacties erop.

Ik heb mijn WP ook ietsje te krap gedimensioneerd: ik heb een Arotherm Plus 55/6, terwijl ik achteraf beter een model met 6 kW of meer had kunnen kiezen. Dat resulteert er in dat, op koude vochtige dagen, de WP soms de hele dag op de maximum compressorsnelheid van 120 Hz draait. Zie ook mijn eerdere post in het L/W topic topic: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Een iets grotere WP geeft ook geen marge om 's nachts de stille modus aan te kunnen zetten. Doe je het wel, dan zit je 's ochtends met een afgekoeld huis.

Je kan het uiteraard oplossen met COP1-heaters (back-up element of straalkacheltje in huis), maar eigenlijk ben ik hier geen voorstander voor i.v.m. de belasting van het elektriciteitsnet. Voor een individu is dat niet erg, maar als iedereen het zou doen, zou het elektriciteitsnet veel zwaarder gedimensioneerd moeten worden dan zonder back-up elementen.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:15
[...]

VWL 35/63,6 kW
VWL 55/65,4 kW
VWL 65/65,4 kW
VWL 75/67,0 kW

De max. vermogens van jouw tabel komen niet overeen met de info uit het bericht Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Terwijl ik denk te lezen dat je de vermogens van dezelfde bron hebt?

Bij A-7 en W35/30 zou het dit moeten zijjn:
VWL 35/64,2 kW
VWL 55/66,2 kW
VWL 65/65,6 kW
VWL 75/68,0 kW

• Hortz
[...]

Yes, kon even wat dingen verschuiven en sluit ook aan.
Ben nieuwsgierig naar de dag.

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-06 06:29
Komt Goed schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:51:
Oso Delta Geocoil 200-250-300 l, eveneens RVS en heating element ook onderin ...
Dit is wel een interessante optie. Waar kun je deze een beetje voordelig kopen, buitenland adresje?

• Komt Goed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-06 13:08
M4inDC schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:40:
[...]

Dit is wel een interessante optie. Waar kun je deze een beetje voordelig kopen, buitenland adresje?
Nee gewoon in NL, oa bij heetwaterexpert of techniekwebshop.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Vaillant organiseert op 1 juni een Tweakersdag op hun hoofdkantoor in Amsterdam voor de introductie van hun nieuwe Arotherm modellen Pro en Plus. Inschrijven kan via onderstaande link.

Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• roofburner
Carboy54 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:06:
Vaillant organiseert op 1 juni een Tweakersdag op hun hoofdkantoor in Amsterdam voor de introductie van hun nieuwe Arotherm modellen Pro en Plus. Inschrijven kan via onderstaande link.

Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.

Wordt de mogelijkheid voorzien om de sessie online mee te volgen? Het onderdeel praktijk, look & feel... dat wordt lastig, I know.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Nee dat is niet gelukt. maar er komt nog een herkansing!

Vanmorgen een eerste sessie geweest! ik ben enthousiast (was ik al..:)). Informere sfeer met veel vragen! Ook de pompen aangezet en goed de verschillen kunnen bekijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/795UZvRFpcjUbFA1zy6LvGLY660=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CoBy2GQKYsW5m1LqilMKSdj4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Vmi1F3grVYxewNNpRRPqMBQwaw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMobpfwemqvkmCMNyJYgbt07.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bYElrK9KJMpB11RGC7qyhyVQrk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16egjQuUW3M154qAhXeYZV5p.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qd48NHUChTQKAsLDcynAgfcYoXo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQIuJBBY5bT8T8WkzSp7CH4n.jpg?f=fotoalbum_tile

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Stoker schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:57:

Vanmorgen een eerste sessie geweest! ik ben enthousiast (was ik al..:)). Informere sfeer met veel vragen! Ook de pompen aangezet en goed de verschillen kunnen bekijken.
[Afbeelding]
Het was inderdaad een zeer leerzame dag met enthousiaste medetweakers. De stille werking werd zeer gewaardeerd net als het patent op de afwezigheid van de propaan veiligheid zones door het zachtjes laten draaien van de ventilator. Op het gebied van slimme functies valt nog wel wat te verbeteren. En let alvast op! Nooit hoger afvullen dan 2.5 bar op de pomp zelf anders gaat de propaan afscheider defect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5f4ib5dX0H9-utIcd3BJ7YIN81I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNbASHWixKiy1BQp21KP6seK.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• --Erik--
  • Niet online
@Stoker & @Carboy54, hebben ze nog iets over levertijden verteld? Blijft de verwachting juli?

• MotorBeast
@Carboy54 Slimme functies? Nee aub niet net zo als bij WeHeat. Ik blijf graag baas over mijn eigen unit en regeling. Als ik het al slimmer wil maken dan graag lokaal en in eigen beheer.

Enige wat ik mis is dat ik niet via de app SWW in de niet stookperiode op ECO kan zetten en in de stookperiode weer naar normaal. Ach ja dan maar even naar zolder in de binnenunit. ECO duurt veel te lang in de winter. Ben nu reeds 2 uur onderweg om de 300 liter boiler naar 52 graden te krijgen. In de winter wordt dat nog langer en dat wordt te lang en wil in 1 run dan de boiler weer op temperatuur hebben om 1400 uur, het warmste moment van de dag.

Heb maar 1 klacht over Vaillant. Cop cijfers kloppen bij mij van geen meter. De warmteopbrengst wordt verkeerd gemeten. Voor de rest niets dan lof. Raad iedereen de Arotherm Plus hard aan.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

--Erik-- schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:55:
@Stoker & @Carboy54, hebben ze nog iets over levertijden verteld? Blijft de verwachting juli?
De Pro worden al uitgeleverd momenteel. De Plus juli/augustus vlgs laatste prognose.

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online

[Afbeelding]
Carboy54 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:35:
[...]

Het was inderdaad een zeer leerzame dag met enthousiaste medetweakers. De stille werking werd zeer gewaardeerd net als het patent op de afwezigheid van de propaan veiligheid zones door het zachtjes laten draaien van de ventilator. Op het gebied van slimme functies valt nog wel wat te verbeteren. En let alvast op! Nooit hoger afvullen dan 2.5 bar op de pomp zelf anders gaat de propaan afscheider defect.

[Afbeelding]
Bedankt voor het organiseren van deze dag! Ik vond het erg leuk om erbij te zijn, vragen kunnen te stellen aan mensen van Vaillant met verschillende achtergronden en stukken kennis, met anderen te sparren over hun situatie/struggles/WPAC/etc.

En specifiek bedankt voor het sparren over mijn situatie en het goede idee dat daaruit voort kwam! :*)

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

MotorBeast schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:57:
@Carboy54 Slimme functies? Nee aub niet net zo als bij WeHeat. Ik blijf graag baas over mijn eigen unit en regeling. Als ik het al slimmer wil maken dan graag lokaal en in eigen beheer.

Enige wat ik mis is dat ik niet via de app SWW in de niet stookperiode op ECO kan zetten en in de stookperiode weer naar normaal. Ach ja dan maar even naar zolder in de binnenunit. ECO duurt veel te lang in de winter. Ben nu reeds 2 uur onderweg om de 300 liter boiler naar 52 graden te krijgen. In de winter wordt dat nog langer en dat wordt te lang en wil in 1 run dan de boiler weer op temperatuur hebben om 1400 uur, het warmste moment van de dag.

Heb maar 1 klacht over Vaillant. Cop cijfers kloppen bij mij van geen meter. De warmteopbrengst wordt verkeerd gemeten. Voor de rest niets dan lof. Raad iedereen de Arotherm Plus hard aan.
Dat is dus persoonlijk. De vraag naar slimme functies is momenteel een hot issue zoals dynamische tarieven, peakshaving , zonnepanelen, buffering warmte etc. Er zijn prospects die dat een must vinden en dan niet via diverse ad ons in ontwikkeling. Voorlopig is daar bij Vaillant niet in voorzien en ben je straks dus afhankelijk van derde partijen tegen maandelijkse kosten. Wel zijn er mogelijkheden voor home assistant etc.

• MotorBeast
Carboy54 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:25:
[...]

Dat is dus persoonlijk. De vraag naar slimme functies is momenteel een hot issue zoals dynamische tarieven, peakshaving , zonnepanelen, buffering warmte etc. Er zijn prospects die dat een must vinden en dan niet via diverse ad ons in ontwikkeling. Voorlopig is daar bij Vaillant niet in voorzien en ben je straks dus afhankelijk van derde partijen tegen maandelijkse kosten. Wel zijn er mogelijkheden voor home assistant etc.
Ik blijf erbij dat dat helemaal niet te regelen is extern. Ieder huis is anders wbt afgifte, isolatie, warmteverlies, precieze zonopbrengst panelen op willekeurig moment van de dag en mijn gevoel van wat ik behaaglijk vindt. Verder houdt men ook totaal geen rekening met andere bronnen zoals een EV die aan het laden is, batterij, wasmachine, vaatwasser, droger, stofzuigen etc etc. EnergyPlus van Vaillant meet ook niet wat de opbrengst is van mijn panelen actueel maar gaan alleen maar uit van de ligging maar die zien echt niet of het hier bewolkt is en wat ik verder nog aan het verbruiken ben. In mijn eigen ogen werkt er maar 1 ding. Een HEMS wat lokaal draait en meet en waarin ik zelf variabelen kan aansturen op eigen wensen naar mijn eigen leefpatroon. Het zuinigst aan verbruik is ook niet het comfortabelst en dat laat ik echt niet bepalen door een externe partij.

https://www.vaillant.de/service/energiemanagement/ :N Vaillant is er dus ook mee bezig, alleen nog niet in Nederland. Maar ik blijf er ver van weg.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 01-06-2026 21:15 ]

• Hortz
Nog bedankt voor het organiseren van deze ochtend. Was een verre rit maar meer dan waard in mijn ogen.
Was leuk om erbij te zijn en was een goed moment voor vragen en bij te leren.
Leuk om de verschillen tussen de Pro en Plus te horen/zien. Qua formaat & kg wordt het ook snel wat anders.

• dirkinater
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 05-06 18:45
Dag Vaillant gebruikers en leurkers.

Is er al veel ervaring opgedaan met de combinatie Vaillant AroTherm Plus Monoblok (VWL75/8.1A230V) aangesloten op de Vaillant aroSTOR plus (VWL BM 260/6 230v). Ik ben een WP en WPboiler combinatie aan het overwegen en zag deze van Vaillant, leek me dat ik niet de eerste ben die hier naar gekeken heeft.
Dus de WP op de WPboiler Spiraal aansluiten.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

dirkinater schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:54:

Is er al veel ervaring opgedaan met de combinatie Vaillant AroTherm Plus Monoblok (VWL75/8.1A230V) aangesloten op de Vaillant aroSTOR plus (VWL BM 260/6 230v). Ik ben een WP en WPboiler combinatie aan het overwegen en zag deze van Vaillant, leek me dat ik niet de eerste ben die hier naar gekeken heeft.
De eerste nieuwe plus R290 units worden pas in juli/aug uitgeleverd.

• dirkinater
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 05-06 18:45
Carboy54 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:11:
[...]

De eerste nieuwe plus R290 units zijn pas afgelopen maand uitgeleverd.
En de combinatie AroTHERM Pro met de aroSTOR?

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

dirkinater schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:14:
[...]

En de combinatie AroTHERM Pro met de aroSTOR?
Ook de nieuwe Pro zijn pas afgelopen maand geleverd

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:45
dirkinater schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:54:

Vaillant warmtepompen zijn dikke prima. De warmtepompboilers ver van weg blijven volgens: Vaillant Warmtepompboiler AroStor VWL problemen

Waarom wil je uberhaupt een wp aansluiten op een wp boiler?

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Fleighe schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:57:
[...]

Vaillant warmtepompen zijn dikke prima. De warmtepompboilers ver van weg blijven volgens: Vaillant Warmtepompboiler AroStor VWL problemen

Eens. Als het mogelijk is altijd een indirecte boiler combineren met een warmtepomp. Stiller, sneller, goedkoper en met RVS zeer lange levensduur

• Ronald
Is er zicht op wanneer de 2e ronde zal zijn?

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ronald schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:49:
[...]

Is er zicht op wanneer de 2e ronde zal zijn?
Na de vakantie periode / september. Je kan je via de link al opgeven

• Ronald
Ik had het formulier ingevuld, dus dan hoor ik wel van jullie ;-) ?

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Absoluut. ik denk dat ik na de zomer weer een datum ga plannen en zal hier dan een update sturen. Diegene die al ingeschreven zijn zal ik dan tegelijkertijd een mail sturen!

• BjornHero
  • Nu online
Carboy54 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:11:
[...]

De eerste nieuwe plus R290 units worden pas in juli/aug uitgeleverd.
In Duitsland hebben we er al een aantal weg gezet, is daar al leverbaar sinds vorig jaar.

Wellicht woont ie in Duitsland?

warmtepomp op spiraal wpb…. Lastig oppervlakte spiraal is soms wel een uitdaging.

Daarintegen, de oude unistor (toren van Vaillant) had maar een 1,3m2 spiraal..

2050vandaag, waarom wachten?

• BjornHero
  • Nu online
Fleighe schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:57:
[...]

De oude warmtepompboilers van Vaillant (waar dat topic op ziet..) zijn ingekochte producten (identiek aan Auer edel en dimplex…).

De nieuwe warmtepompboiler zijn ook ingekochte producten maar van een andere leverancier..

veel contact me service monteurs en TPA van Vaillant, ze zijn niet “trots” op hun oude wpb..

Overigens zijn mijn klanten best prima geholpen destijds bij problemen met die wpb… maar ook NL-producten via Vaillant partner geïnstalleerd…

neemt niet weg dat dat best wat kopzorgen, tijd en dus geld heeft gekost…

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:03
BjornHero schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:35:
[...]

In Duitsland hebben we er al een aantal weg gezet, is daar al leverbaar sinds vorig jaar.

Wellicht woont ie in Duitsland?

warmtepomp op spiraal wpb…. Lastig oppervlakte spiraal is soms wel een uitdaging.

Daarintegen, de oude unistor (toren van Vaillant) had maar een 1,3m2 spiraal..
Dus je hebt al ervaring met de nieuwe plus. Wat is jouw ervaring?

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:19
Ik ben op zoek naar een serieuze warmtepompinstallateur voor onze woning waar we half juli de sleutel van krijgen. Monumentaal met verschillende daken en aanbouwen, dus we mogen aan de buitenkant eigenlijk niks, maar de warmtepomp kunnen we wel op een bijgebouw kwijt. We gaan deze woning grondig verduurzamen met isocell in de kap, isolatieglas, kruipruimteisolatie, WTW-systeem met een stuk topkoeling, vloerverwarming/-koeling door het hele huis, flink accusysteem met PV en dus een warmtepomp.

De nieuwe Arotherm Pro lijkt me een heel mooi apparaat, vanwege de lage GWP, COP, de flexibele plaatsingsmogelijkheden, de lage geluidsproductie en omdat ik toch liever een gevestigd merk kies dan een van de nieuwkomers.

Bij de reguliere CV-boeren heb ik daarentegen weinig gevoel, omdat een warmtepomp uiteindelijk echt iets anders is dan het ophangen van een gasketel. Zijn er op dit forum partijen die in Zuid-Holland/Haaglanden bekend staan om hun kwaliteit in ontwerp/uitvoering en meedenken in een bestaande situatie?

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

HvB83 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:34:
Ik ben op zoek naar een serieuze warmtepompinstallateur voor onze woning waar we half juli de sleutel van krijgen. Monumentaal met verschillende daken en aanbouwen, dus we mogen aan de buitenkant eigenlijk niks, maar de warmtepomp kunnen we wel op een bijgebouw kwijt. We gaan deze woning grondig verduurzamen met isocell in de kap, isolatieglas, kruipruimteisolatie, WTW-systeem met een stuk topkoeling, vloerverwarming/-koeling door het hele huis, flink accusysteem met PV en dus een warmtepomp.

De nieuwe Arotherm Pro lijkt me een heel mooi apparaat, vanwege de lage GWP, COP, de flexibele plaatsingsmogelijkheden, de lage geluidsproductie en omdat ik toch liever een gevestigd merk kies dan een van de nieuwkomers.

Bij de reguliere CV-boeren heb ik daarentegen weinig gevoel, omdat een warmtepomp uiteindelijk echt iets anders is dan het ophangen van een gasketel. Zijn er op dit forum partijen die in Zuid-Holland/Haaglanden bekend staan om hun kwaliteit in ontwerp/uitvoering en meedenken in een bestaande situatie?
Een dergelijk gewicht op het dak van een bijgebouw vraagt om extra aandacht en soms voorzieningen. Kijk ook naar de wettelijke geluidseisen in een bebouwde omgeving.

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:19
Ruimte ten opzichte van de buren is er wel en mocht het constructief een probleem blijken te zijn, dan kan hij eventueel in de tuin. Maar liever niet natuurlijk als we die ruimte niet hoeven op te offeren. :P

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

HvB83 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:00:
Ruimte ten opzichte van de buren is er wel en mocht het constructief een probleem blijken te zijn, dan kan hij eventueel in de tuin. Maar liever niet natuurlijk als we die ruimte niet hoeven op te offeren. :P
Reken ten opzichte van de erfgrens op minimaal 4 meter afstand om onder de 40 dB te komen in de nacht. Laat een officiële berekening maken bij een kleinere afstand.

• roofburner
HvB83 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:34:

Lees zeker ook volgende na: Trillingen airco of warmtepomp dempen

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:39
Ik help iemand met offertebeoordeling. Nu staat daar in:

voor een Vaillant aroTHERM pro 75/7.1 230V:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6H8O8CiLrb0XVT3Q_UA1K29tfvI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jO1l3hSjMtLPvjeb91EWT9xu.png?f=user_large In de snelgids voor de xx/6 Plus staat dat 20 of 55 liter voldoende is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MHynCzJaWm51crDJW2P8aMLi-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RB5ZIB5230dUD94vxlX1QEEZ.png?f=fotoalbum_large Kortom: ik ben een beetje verbaasd. Want obv de plus (met zeker geen hoger minimum vermogen was 20 genoeg. Dus ik zou denken of een E element Of een buffer (maar dan kleiner).

Heeft iemand de instructies voor de pro 75/7.1?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:45
BarryH schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:30:
Heeft iemand de instructies voor de pro 75/7.1?
De vaillant site zelf.

https://www.vaillant.nl/api/download/product/nl/_arotherm-pro_1484109.pdf?target=blank

pag 161, lijkt erop dat je zelfs nog minder inhoud nodig hebt dan met de /6

• BjornHero
  • Nu online
Technician- schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:53:
[...]

Dus je hebt al ervaring met de nieuwe plus. Wat is jouw ervaring?
Eigenlijk zie ik vooral dat de lijn van de oude plus is doorgezet en verbeterd.

Tops;

Mooier modulatiebereik, kleurstelling, servicebaarheid (ventilatoren eruit pakken is maar 1 stekker en je schuift de hele module eruit).

De single fan units hebben natuurlijk geen scroll compressor en daardoor iets meer trillingen via leidingen , niet meer bij de nieuwe dan de oude is mijn ervaring.

Deze week 2 pro’s in bedrijf gesteld in NL.

1 op de klassieke tweaker manier (Vwz-ai en direct op het circuit)

Hierbij krijg ik een info melding dat de boilersensor geen juiste waarde aangeeft, geen fout, enkel informatieve melding. —> even uitzoeken hoe dat verholpen kan worden, lijkt een bugje gezien er geen boiler aanwezig is (en dus geen sensor).

En met binnendeel maar ook direct op het circuit (geen buffers).

De lak/verf van de units heeft trouwens een beetje structuur —> m’n stickers zitten er niet zo netjes op… nieuwe stickers besteld :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrKTjacqbkcp7W1hoW3OprNLIwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/krpb21vAmb6S8vzJ63Ik13Us.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hABIA9tp8XwZMOXiPj0oiHXyVl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8vOgAAgYzUEB48CGBX09bWe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFUYTEFQ2xCGVdhq5HUvmIk4Dig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVdGQ20uUL37YAFSQmAgVLCB.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

BjornHero schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:15:
[...]

Eigenlijk zie ik vooral dat de lijn van de oude plus is doorgezet en verbeterd.

Tops;

Mooier modulatiebereik, kleurstelling, servicebaarheid (ventilatoren eruit pakken is maar 1 stekker en je schuift de hele module eruit).

De single fan units hebben natuurlijk geen scroll compressor en daardoor iets meer trillingen via leidingen , niet meer bij de nieuwe dan de oude is mijn ervaring.

Deze week 2 pro’s in bedrijf gesteld in NL.

1 op de klassieke tweaker manier (Vwz-ai en direct op het circuit)

Hierbij krijg ik een info melding dat de boilersensor geen juiste waarde aangeeft, geen fout, enkel informatieve melding. —> even uitzoeken hoe dat verholpen kan worden, lijkt een bugje gezien er geen boiler aanwezig is (en dus geen sensor).

En met binnendeel maar ook direct op het circuit (geen buffers).

De lak/verf van de units heeft trouwens een beetje structuur —> m’n stickers zitten er niet zo netjes op… nieuwe stickers besteld :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi en zonder MEH binnenunit met BUH?
Deukje onderin de zijkant helaas.

• BjornHero
  • Nu online
Carboy54 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:42:
[...]

Mooi en zonder MEH binnenunit met BUH?
Deukje onderin de zijkant helaas.
1x zonder buh (Vwz-ai)

1x met meh (met buh)

Deukje is inderdaad een ding, 6 stuks binnen nu, allemaal zo’n stom deukje daar.

daaraan merk je wel het verschil tussen de pro en de plus, opbouw van de omkasting en dikte materiaal.

Pagina: 1 ... 206 207 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic