• Jongfeli
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:49
Icekiller2k6 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 18:35:
een vraagje - wat zouden jullie doen voor 7 meter in de grond + 2 meter in kruipkelder RVS ribbelbuis of alpex 32mm?
Ik maak me een beetje zorgen ivm 32mm bochten ivm doorlaat dat dit toch wel echt smal is vergeleken met koper/staal/rvs
Ik denk dat je je niet al te veel zorgen hoeft te maken over de flow van de warmtepomp met 32mm leidingen. Ik heb "gewoon" een 125mm grondleiding met 2 x 28mm en binnen zit alles gefit met stalen buizen en meerdere 90 graden koppelingen. De grondleiding is +/- 4 meter lang en binnen zit er nog eens 3 meter naar de hydro unit. In warmwaterbedrijf met de CV pompsetting op 100% is de flow 1900 l/h en dat is veel te veel, de maximale flow voor onze VWL 75/6 A 230V is 1205 l/h. Staat de pomp in warmwaterbedrijf op AUTO dan draait deze netjes op de spec van 1205 l/h met een pompsnelheid van 50%.

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Hey heren,

Inmiddels staat de 75/6 WP op zijn plek en is al veel werk voorbereid. Nu zie ik zelf door de bomen het bos niet meer en ook met een snelle zoektocht in dit topic kom ik er niet helemaal uit.

Kennelijk zijn er 2 aansluitsets vanuit Vaillant. Eentje met G1¼" aansluiting en de ander met spie aansluiting.

Doel is om de 75/6 op een Terrendis 32mm leiding te verbinden. Andere kant van de Terrendis komt weer aan op de MEH 97/6 met G1¼".

Terrendis heeft zelf koppelstukken naar G1 (https://www.aircozonderstek.nl/product/terrendis-pe-x-draadkoppeling-sdr11-32-2-9mm-1/) en dan zou ik hem kunnen verbinden met een koppelstuk G1 1/4 naar G1?

Maar ik hoor graag of iemand een betere manier weet / het ei van columbus heeft voordat ik een winkelwagentje ga vol gooien.

Overigens weet ik niet zeker of ik de aansluitset nodig heb: na veel lezen denk ik dat het wel de beste manier van koppelen is en ook zodat de unit niet via de Terrendis door trilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ob4GB3qrIti4VLiarcbKQz08qI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnmiK9jslys2FNWJNESnyAni.jpg?f=fotoalbum_large

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:27

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Yariva schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:29:
Hey heren,

Inmiddels staat de 75/6 WP op zijn plek en is al veel werk voorbereid. Nu zie ik zelf door de bomen het bos niet meer en ook met een snelle zoektocht in dit topic kom ik er niet helemaal uit.

Kennelijk zijn er 2 aansluitsets vanuit Vaillant. Eentje met G1¼" aansluiting en de ander met spie aansluiting.

Doel is om de 75/6 op een Terrendis 32mm leiding te verbinden. Andere kant van de Terrendis komt weer aan op de MEH 97/6 met G1¼".

Terrendis heeft zelf koppelstukken naar G1 (https://www.aircozonderstek.nl/product/terrendis-pe-x-draadkoppeling-sdr11-32-2-9mm-1/) en dan zou ik hem kunnen verbinden met een koppelstuk G1 1/4 naar G1?

Maar ik hoor graag of iemand een betere manier weet / het ei van columbus heeft voordat ik een winkelwagentje ga vol gooien.

Overigens weet ik niet zeker of ik de aansluitset nodig heb: na veel lezen denk ik dat het wel de beste manier van koppelen is en ook zodat de unit niet via de Terrendis door trilt.

[Afbeelding]
Ik heb een verloop van G1¼ op de WP naar G1 gezet, en daar een 32mm RVS flexbuis (dacht ten minst dat het 32mm was, DN25) naar de Terrendis leiding waar ik het Terrendis G1 puntstuk op heb gezet. Dat grapje heeft me wel wat kopzorgen gekost aangezien dat puntstuk bij sommige slangen niet echt lekker sloot. Als ik het opnieuw zou doen zou ik proberen 32mm voor MLB erop te persen zoals ik destijds ook in diverse adviezen hier kreeg. Een stuk goedkoper ook nog :) Maar ymmv.

Je hebt overigens een beste lengte buis nodig, vergis je niet. Ik dacht dat ik het ruim had met 50cm maar het ging echt net. Kijk maar waar mijn Terrendis buis uit kwam, dat is bijna precies bij de aansluitingen van de WP. Uiteindelijk iets boven de betonnen bandjes afgesneden. Dat had ik achteraf hoger moeten doen aangezien ik dus nog een keer opnieuw moest proberen met die puntstukken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5y9RzQP2IKMt0jCTk9KzRByIU-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4Npd59XFSEXMmvXA6tmp8t5.jpg?f=fotoalbum_large
Dankjewel :) Tenzij @heszol een andere leverancier heeft vind ik dat toch aardig prijzige buisjes :| Maar ja Terrendis is eigenlijk ook (m.i.) ontzettend duur.

[ Voor 10% gewijzigd door Kuusj op 16-05-2026 22:55 ]

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kuusj schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:50:
[...]

Ik heb een verloop van G1¼ op de WP naar G1 gezet, en daar een 32mm RVS flexbuis (dacht ten minst dat het 32mm was, DN25) naar de Terrendis leiding waar ik het Terrendis G1 puntstuk op heb gezet. Dat grapje heeft me wel wat kopzorgen gekost aangezien dat puntstuk bij sommige slangen niet echt lekker sloot. Als ik het opnieuw zou doen zou ik proberen 32mm voor MLB erop te persen zoals ik destijds ook in diverse adviezen hier kreeg. Een stuk goedkoper ook nog :) Maar ymmv.

Je hebt overigens een beste lengte buis nodig, vergis je niet. Ik dacht dat ik het ruim had met 50cm maar het ging echt net. Kijk maar waar mijn Terrendis buis uit kwam, dat is bijna precies bij de aansluitingen van de WP. Uiteindelijk iets boven de betonnen bandjes afgesneden. Dat had ik achteraf hoger moeten doen aangezien ik dus nog een keer opnieuw moest proberen met die puntstukken.[Afbeelding]

[...]

Dankjewel :) Tenzij @heszol een andere leverancier heeft vind ik dat toch aardig prijzige buisjes :| Maar ja Terrendis is eigenlijk ook (m.i.) ontzettend duur.
Is het wel wenselijk om Terrendis buis rechtstreeks aan te sluiten op de unit? Lijkt me vrij star en kans op het doorgeven van trillingen is niet uitgesloten.
Ik gebruik altijd een flexibel eindstuk tussen MLB en de buitenunit, deze bijvoorbeeld.

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec). Interessant voor jouw huis? DM me maar :)

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:27

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

@--Erik-- “G1¼ op de WP naar G1 gezet, en daar een 32mm RVS flexbuis (dacht ten minst dat het 32mm was, DN25) naar de Terrendis leiding.”

Haha.. nee het lijkt me inderdaad geen goed idee om dit direct aan te sluiten. Ik zou het ook trouwens bijzonder vinden als het je zou lukken.. wat een geworstel die grondleiding.

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:31
Kuusj schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:50:
[...]

Je hebt overigens een beste lengte buis nodig, vergis je niet. Ik dacht dat ik het ruim had met 50cm maar het ging echt net. Kijk maar waar mijn Terrendis buis uit kwam, dat is bijna precies bij de aansluitingen van de WP. Uiteindelijk iets boven de betonnen bandjes afgesneden. Dat had ik achteraf hoger moeten doen aangezien ik dus nog een keer opnieuw moest proberen met die puntstukken.[Afbeelding]

[...]

Die zal heszol zeker hebben 😅. Ik dacht dat hij installateur is...
Pagina: 1 ... 206 207 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic