Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De actuator draaide zelf op de driewegklep i.p.v. de klep, dus de plastic nokjes vielen er niet goed in.
Na wat puzzelen weer de juiste positie gevonden en extra goed op de bevestiging gelet.
Montage wil wel goed in de ene positie en niet in de andere positie.
Compressor ging dus niet aan omdat de retourtemperatuur uit de boiler kwam wat veel te warm is.
[ Voor 8% gewijzigd door ditbenikecht op 27-09-2024 21:16 ]
Ha Maarten. Nog nooit van gehoord. Ook met googlen is er weinig te vinden.
Kan je dit toelichten?
@mr_evil08 Ongewijzigd.
In het begin had ik veel tijd en aandacht voor dit systeem en probeerde ik het te doorgronden en in te regelen.
Uiteindelijk blijkt het nu redelijk goed te draaien en laat ik het voor wat het is. Bovendien heb ik er nu niet veel tijd voor om alles uitgebreid uit te zoeken. Zolang de verwarming goed draait is daarvoor ook geen noodzaak.
Ook geen echte problemen dus?Hier blijft de WP doordraaien, gebruik seriebuffervat 25L, aangifte ongeveer gelijk 42m2 maar met flink wat CV inhoud doordat de hoofdleidingen DN25 zijn.
Min aanvoerstooklijn staat op 25 graden.
Pompvermogen 54%
859l/h
Aanvoer 31,3
Retour 29,4
Compressor 30rps.
Valliant Arotherm Plus 55/6
Een VRC 720 als ruimtethermostaat.
Geen gependel, de aanvoertemperatuur lijkt die vanzelf op te tillen om niet te gaan pendelen.
Bedoel je dat je lucht-lucht-verwarming hebt?Ben nog bezig met waterzijdig inregelen want als ik de luchtverwarmer boven de kranen open zet valt de WP direct uit(gaat teveel water doorheen wat niet afkoelt).
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Probeer je weekplanning eens te activeren, bij mij werkte dat wel.ditbenikecht schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:32:
Nee tijdelijke verhoging, dus buiten de weekplanning om. Tot nu toe nog steeds geen actie.
Heb ook uitgebreid even veranderd naar actief op advies van @Kees_frl maar dat helpt dus ook niet.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
@frans3 Dat is ook een bummer. Die kun je alleen gebruiken om de temperatuur in een buffervat mee te verhogen. Dat is de enige optie die wordt ondersteund.maarten_NL schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:49:
[...]
De arotherm VWZAI heeft naast die blokkeeringang ook een fotovoltaic ingang.
Wat je zou willen, is dat je daar meer flexibiliteit hebt. Boilervat +10K, binnentemp iets omhoog. De echt nuttige dingen zeg maar.
Enige mogelijkheid is een ebusadapter en zelf scripten.
Dat heeft echt elk merk zo hoor.Zwartoog schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 08:38:
[...]
@frans3 Dat is ook een bummer. Die kun je alleen gebruiken om de temperatuur in een buffervat mee te verhogen. Dat is de enige optie die wordt ondersteund.
Wat je zou willen, is dat je daar meer flexibiliteit hebt. Boilervat +10K, binnentemp iets omhoog. De echt nuttige dingen zeg maar.
Enige mogelijkheid is een ebusadapter en zelf scripten.
Of uit, of extra verhoging, meer meestal gewoon uit of aan schakelen.
Snap de fabrikanten wel, want hoe meer je inbouwt hoe meer je aan de service kant moet inrichten, en de manuals enz.
En de fabrikant bespaart niks, die moet alleen maar nog meer erin stoppen en hopen dat het goed gebruikt wordt.
Daarom lijkt me dat de warmtepomp markt beter een standaard kan aanbieden, een standaard communicatienprotocol bv waarbij cv temp, SWW temp enz altijd op dezelfde registers zitten.
Dan ontstaat er een hele nieuwe markt van “kastjes” die warmtepompen slim aansturen.
(Denk aan opentherm protocol van cv ketels)
https://de-groene-nerds.c...de-solex-energy-wateraccu
[ Voor 15% gewijzigd door ivo3 op 28-09-2024 13:56 ]
Arotherm 75/6; pv 6000wp; ZP Nexus 20 kW; gasloos
Ergens ja, maar boilervat +10K is nou niet echt iets heel out-of-the-box. Verder zie ik die markt nog niet echt, behalve hier en daar wat tweakers.Technician- schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:16:
[...]
Dat heeft echt elk merk zo hoor.
Of uit, of extra verhoging, meer meestal gewoon uit of aan schakelen.
Snap de fabrikanten wel, want hoe meer je inbouwt hoe meer je aan de service kant moet inrichten, en de manuals enz.
En de fabrikant bespaart niks, die moet alleen maar nog meer erin stoppen en hopen dat het goed gebruikt wordt.
Daarom lijkt me dat de warmtepomp markt beter een standaard kan aanbieden, een standaard communicatienprotocol bv waarbij cv temp, SWW temp enz altijd op dezelfde registers zitten.
Dan ontstaat er een hele nieuwe markt van “kastjes” die warmtepompen slim aansturen.
(Denk aan opentherm protocol van cv ketels)
In Frankrijk is het verplicht dat de energieleverancier de WP kan uitschakelen. Daarom zit het erop.Zwartoog schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:00:
[...]
Ergens ja, maar boilervat +10K is nou niet echt iets heel out-of-the-box. Verder zie ik die markt nog niet echt, behalve hier en daar wat tweakers.
Maar laten we eerlijk zijn. Met PV stroom een beetje een SWW vat extra opwarmen is ook maar gerommel in de marge.
Zijn er niet veel meer 'regelaars' op de markt die in geval van overproductie de warmtepomp 'aan' kunnen zetten? Klinkt mij niet echt in de oren als iets heel revolutionairs.ivo3 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:33:
Ik zag bij groene nerds een video over solyx water accu. Dat is feitelijk een kastje waarmee je optimaal zonnestroom gebruikt om tapwater te verwarmen. Ik zou dat kastje graag in mijn unitower inbouwen om het electrisch element zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Maar geen idee of dat kan??
https://de-groene-nerds.c...de-solex-energy-wateraccu
Klopt.Rubbergrover1 schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:49:
[...]
Zijn er niet veel meer 'regelaars' op de markt die in geval van overproductie de warmtepomp 'aan' kunnen zetten? Klinkt mij niet echt in de oren als iets heel revolutionairs.
In Engeland is dit een populair product.
In de uitvoering aan/uit of PWM de boiler in.
Met PWM is het mooiste hoe meer zonne opwek hoe meer er de boiler ingaat.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Einde van de week live zonder veel spftware getweak (ik ben meer een monteur dan software dude)
check de voorwaarden in de installationmanual. Maar deze mag wel tegen het huis aan.RideWithUz schreef op donderdag 30 september 2021 @ 07:00:
Ik ben ook aan het kijken voor een arotherm plus, nu gaf een installateur aan dat de buitenunit niet te dicht bij het huis mocht staan i.v.m. propaan. Klopt dat? En wat is de minimale afstand tot de gevelwerk? Is de buitenunit te plaatsen op een betonnen garagedeur?
En op een deur? Hoe zie je dat voor je?
Na een 1/2 jaar alles aan te sturen in de dal uren merk ik dat het toch geen echte zoden aan de dijk zet.
Had het wel grappig gevonden om ook mijn warmtepomp te sturen, maar die kan ik straks niet zo maar ff 4 uur uitzetten in het piek tarief.
Dat is het EVU-contact, niet het PV om iets in te schakelen.Technician- schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:05:
[...]
In Frankrijk is het verplicht dat de energieleverancier de WP kan uitschakelen. Daarom zit het erop.
Maar laten we eerlijk zijn. Met PV stroom een beetje een SWW vat extra opwarmen is ook maar gerommel in de marge.
De Watts Microflex grondleiding komt links van de unit uit de grond en gaat via 32mm meerlagenbuis naar de vorstkleppen en met de Vaillant ribbelbuis naar de warmtepomp.
Zouden jullie deze leidingen achter de unit halverwege nog ondersteunen?
:strip_exif()/f/image/TV1jC8GbaPGBtYE6umMsBVxt.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/j9Igzy1OHzjSanOlUW6PzXZ7.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb het vermoeden dat ik wat moet rommelen met de Stooklijn. Die staat op 0.30, maar mogelijk kan de Arotherm daarmee zijn vermogen niet kwijt ofzo, ik noem maar wat. Klinkt dat logisch of kan ik het beter ergens anders zoeken? De rest lijkt verder allemaal goed te staan..
[ Voor 6% gewijzigd door ervh op 30-09-2024 18:54 ]
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Ja maar daar lijkt het slecht bijkomen. Misschien kun je gewoon halverwege wat opvullen met blokken. Anders hang die zo aan de koppelingen die uiteindelijk los kunnen raken.Melvin15397 schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:07:
Ik heb afgelopen weekend mijn Arotherm 75/6 op zijn plek gezet en aangesloten.
De Watts Microflex grondleiding komt links van de unit uit de grond en gaat via 32mm meerlagenbuis naar de vorstkleppen en met de Vaillant ribbelbuis naar de warmtepomp.
Zouden jullie deze leidingen achter de unit halverwege nog ondersteunen?
[Afbeelding]
Wat is “de temperatuur”?ervh schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:52:
Vraag; ik krijg de temperatuur de afgelopen week maar niet lager dan 24 graden. Terwijl de ingestelde temperatuur 21,5 is. In Homewizard zie ik dat er ook best vaak runs worden gemaakt ‘s nachts, die duren steeds een minuut of 17-20.
[Afbeelding]
Ik heb het vermoeden dat ik wat moet rommelen met de Stooklijn. Die staat op 0.30, maar mogelijk kan de Arotherm daarmee zijn vermogen niet kwijt ofzo, ik noem maar wat. Klinkt dat logisch of kan ik het beter ergens anders zoeken? De rest lijkt verder allemaal goed te staan..
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Staan er ergens kranen dicht? Is dit de 1e keer dat de warmtepomp moet verwarmen of heb je al een winter gedraaid?ervh schreef op maandag 30 september 2024 @ 23:26:
Staat ie al..t lijkt wel of er daarmee weinig gebeurt.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Dat scheelt alvast een hoop verbruik, al is het symptoombestrijding.
Je hebt 1 zone en 1 circuit ingesteld, met de thermostaat aan zone 1 toegewezen?
Die 24 graden kamertemperatuur komt van dezelfde thermostaat?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
En zijn de installatie stappen op de VWZAI doorlopen? Daar geef je dacht ik aan dat je gebruik maakt van een thermostaat. Doe je dat niet, dan regelt niet de thermostaat maar de VWZAI je WP.ervh schreef op maandag 30 september 2024 @ 23:26:
Staat ie al..t lijkt wel of er daarmee weinig gebeurt.
Als ik dit topic doorzoek zie ik een resem voorbeelden van mensen met 1,2 a 1,4 bar, dus ik maak me niet meteen zorgen. Maar is het normaal dat dat langzaamaan zakt? 🤔
Die van mij staat nu ook op 1,2 bij CV, na warm water maken vaak even op 1,4 a 1,5.Wim Leers schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:53:
Hier lijkt de waterdruk gestaag af te nemen. Als ik het me goed herinner was het bij de installatie in mei 2023 zo rond de 2 bar. Ergens tijdens de zomer van 2024 zag ik dat het gezakt was naar 1,8 bar. En nu zie ik dat het nog maar 1,6 bar is.
Als ik dit topic doorzoek zie ik een resem voorbeelden van mensen met 1,2 a 1,4 bar, dus ik maak me niet meteen zorgen. Maar is het normaal dat dat langzaamaan zakt? 🤔
Wanneer de WP draait toont deze iets lager bar, komt denk ik door plek plaatsing sensor.
Daarnaast heb je ook mogelijk nieuwe installatie - in ons geval drie verdiepingen en 235m2 vloerverwarming. De (micro) ontluchter zal er in het eerste jaar ook nog een deel lucht uithalen denk ik
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Niet dat ik weet. Heb al een winter gedraaid, vorige winter niets aan de hand.maarten_NL schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 07:28:
[...]
Staan er ergens kranen dicht? Is dit de 1e keer dat de warmtepomp moet verwarmen of heb je al een winter gedraaid?
Ja. In mijn geval heeft de installateur ervoor gekozen om Circuit 1 uit te zetten en alleen Circuit 2 te activeren. Geen idee waarom, maar zo staat het al sinds installatie. Alles komt van dezelfde thermostaat. In de app zie ik dat het netjes op 21,5 ingesteld staat, maar dat is dus niet de actuele temperatuur.Proton_ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:07:
@ervh voor nu dan even de stooklijn verlagen (0.2 oid).
Dat scheelt alvast een hoop verbruik, al is het symptoombestrijding.
Je hebt 1 zone en 1 circuit ingesteld, met de thermostaat aan zone 1 toegewezen?
Die 24 graden kamertemperatuur komt van dezelfde thermostaat?
Misschien iets wat erop wijst dat communicatie niet optimaal is tussen thermostaat en binnenunit; ik kan ook temperatuur maar moeilijk aanpassen. Als ik het me goed herinner kon ik eerder gewoon de “scroll touchbar” op de thermostaat gebruiken, nu moet ik naar het “regeling” menu om temperatuur aan te passen. Zou dat erop duiden dat er iets niet in de haak is?
Daar ga ik van uit. Heeft de installateur destijds gedaan. Die heeft achteraf nog eens de pomp vervangen omdat die vast liep, maar verder ben ik er niet bij geweest of hij het boekje heeft gevolgd. Het is een worst eerste klas, dus betrek hem er het liefst niet nogmaals bij..Switek schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:27:
[...]
En zijn de installatie stappen op de VWZAI doorlopen? Daar geef je dacht ik aan dat je gebruik maakt van een thermostaat. Doe je dat niet, dan regelt niet de thermostaat maar de VWZAI je WP.
[ Voor 10% gewijzigd door ervh op 01-10-2024 16:13 ]
Ik denk dat het allebei wijst op een thermostaat die niet de juiste zone/circuit bestuurt.ervh schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:09:
[...]
Ja. In mijn geval heeft de installateur ervoor gekozen om Circuit 1 uit te zetten en alleen Circuit 2 te activeren. Geen idee waarom, maar zo staat het al sinds installatie. Alles komt van dezelfde thermostaat. In de app zie ik dat het netjes op 21,5 ingesteld staat, maar dat is dus niet de actuele temperatuur.
Misschien iets wat erop wijst dat communicatie niet optimaal is tussen thermostaat en binnenunit; ik kan ook temperatuur maar moeilijk aanpassen. Als ik het me goed herinner kon ik eerder gewoon de “scroll touchbar” op de thermostaat gebruiken, nu moet ik naar het “regeling” menu om temperatuur aan te passen. Zou dat erop duiden dat er iets niet in de haak is?
Murphy's Law van Instellingen: elke setting staat ergens verkeerd.
Kan je in het installateursniveau?
Alles tussen de 1 en 2,5 bar is prima. Het is semi-normaal dat de druk langzaam zakt. Het kan b.v. komen door restanten lucht in het systeem, wat door de automatische ontluchter uit het systeem wordt gelaten.Wim Leers schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:53:
Hier lijkt de waterdruk gestaag af te nemen. Als ik het me goed herinner was het bij de installatie in mei 2023 zo rond de 2 bar. Ergens tijdens de zomer van 2024 zag ik dat het gezakt was naar 1,8 bar. En nu zie ik dat het nog maar 1,6 bar is.
Als je wil, kan je het systeem alvast bijvullen met vers water.
Hier zakte hij afgelopen zomer tijdens het koelen en kreeg ik er een melding van op de thermostaat. Water laten bijvullen tot 1.5 denk ik en was weer in orde.Wim Leers schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:53:
Dank. Ja dat kan ik. Zou het met zones te maken kunnen hebben?Proton_ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:12:
[...]
Ik denk dat het allebei wijst op een thermostaat die niet de juiste zone/circuit bestuurt.
Murphy's Law van Instellingen: elke setting staat ergens verkeerd.
Kan je in het installateursniveau?
Ik zie onder menu “woning” bijv staan
Zone geactiveerd ja
Zone toewijzing geen toekenning
Status zoneklep open
EDIT: net even zone toewijzing op thermostaat gezet en hij pakt m gelijk weer op. Schijnbaar is die instelling ergens gewijzigd. Ff kijken of het probleem nu opgelost is, dank voor t meedenken!
[ Voor 16% gewijzigd door ervh op 01-10-2024 22:59 ]
Bedankt voor het advies. Ik heb twee 75mm PVC beugels op steen geschroefd en zo vastgezet en ondersteund. Gaat geen kant meer op:Technician- schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:59:
[...]
Ja maar daar lijkt het slecht bijkomen. Misschien kun je gewoon halverwege wat opvullen met blokken. Anders hang die zo aan de koppelingen die uiteindelijk los kunnen raken.
:strip_exif()/f/image/kTWpRjLHIePboOJMH195oJDX.jpg?f=fotoalbum_large)
Fascinerend! Waarom zakt het tijdens het koelen? (Dat heb ik afgelopen zomer ook gedaan.)Proim schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:42:
[...]
Hier zakte hij afgelopen zomer tijdens het koelen en kreeg ik er een melding van op de thermostaat. Water laten bijvullen tot 1.5 denk ik en was weer in orde.
Moleculen gaan minder trillen door de kou en zitten dus dichter op elkaar hierdoor zakt de druk.Wim Leers schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:03:
[...]
Fascinerend! Waarom zakt het tijdens het koelen? (Dat heb ik afgelopen zomer ook gedaan.)
Verwarmen is dus precies andersom. Je expansie vat zou dit redelijk moeten opvangen.
Even een ouwe post van mij oprakelen in de tijd van het jaar dat niemand meer aan koeling denktstrandbal schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:39:
Ik snap er niks meer van, na een dag succesvol kunnen koelen vandaag weer de koeling aangezet voor de komende warme dagen, maar wederom blijft het ding hangen op "Koelen temperatuurzelftest actief"... Hij start weer niet... Alle parameters staan nog hetzelfde.
Maandag dan maar weer de installateur bellen en hopen dat hij nog even tijd heeft in de 33 graden...
Vaillant monteur over de vloer gehad, die gaf aan dat bij de Arotherm 55/3 en 85/3 series de hysterese voor koeling 5 of 7 graden is (een van de twee, ik ben het helaas vergeten). Deze is bij deze serie ook NIET instelbaar, zoals dat bij de nieuwere Plus serie wel is.
Dat bevestigt mijn vermoeden dat op dagen met een hoog dauwpunt de koeling gewoon helemaal niet start. Gewenste temp 18 graden, gemeten 23 graden, verschil te klein, er gebeurt niets.
Helaas dus "works as designed", zoals ik op m'n werk ook vaak hoor
Het enige jammere is dat je dat niet uit handleidingen en documentatie haalt, en dat Vaillant service daar aan de telefoon ook niet van op de hoogte is.
Hier stond een dode link.
Ons gasverbruik is met 700m3 op 135m2 niet hoog, maar wij hebben nog kleine kinderen. Die worden ook groter en zullen straks meer douchen bijv. Daarom heeft de installateur ons de 75/6 ingeraden ipv 55/6.
Vaillant aroTHERM plus VWL 75/6
Horizontale boilerunit Bolly® Murale 300L (dit vanwege de beschikbare ruimte)
Vaillant VP RW 110/3 B - 100L buffervat
Vaillant sensoCOMFORT VRC 720
Leidingwerk en aansluitmaterialen
Boorwerkzaamheden
Excl voedingskabels en boring leiding kruipruimte
---------------
€14.600 na aftrek subsidie
Wat denken jullie van bovenstaande verhaal? Hebben jullie ervaring met de plaatsing van een niet-Vaillant horizontale boiler icm een Vaillant warmtepomp? Dit is voor ons namelijk de makkelijkste oplossing, anders moeten we een verticale boiler plaatsen buiten de technische ruimte, wat ook weer meerkosten met zich meebrengt vanwege leidingwerk- en arbeidskosten.
De 55/6 is voor de meeste gezinnen krachtig genoeg om de boiler vlot weer op temperatuur te hebben. Schat je in dat jouw gezin qua douchegedrag uitzonderlijk is? Een beter passende warmtepomp zorgt ook voor beter regelgedrag, de 75/6 is om 700 m³ te vervangen duidelijk te groot.
Met afgifte bedoel je verwarming denk ik. Dat is op 3 woonlagen vloerverwarming. Deze zijn in zones verdeeld en hebben hebben allen een eigen thermostaat. Wel is het zo dat er maar 1 thermostaat gebruikt wordt en dat is beneden 60m2 + badkamer (1 zone). Boven en zolder staat de verwarming eigenlijk nooit aan. Ik was vergeten te vermelden dat we ook nog een groot bad hebben.Proton_ schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:34:
@aschja Het belangrijkste is de afgifte, zie FAQ topic. Misschien is dat buffervat dan helemaal niet nodig.
De 55/6 is voor de meeste gezinnen krachtig genoeg om de boiler vlot weer op temperatuur te hebben. Schat je in dat jouw gezin qua douchegedrag uitzonderlijk is? Een beter passende warmtepomp zorgt ook voor beter regelgedrag, de 75/6 is om 700 m³ te vervangen duidelijk te groot.
Is een zozeer een probleem dat je een te grote warmtepomp aanschaft met oog op de toekomst?
Zoals je het beschrijft wil je een 7 kW warmtepomp met ~3.5 kW minimaal vermogen op slechts ca 70 m² vloerverwarming laten werken. Dat gaat flink pendelen en met graadminutenregeling levert dat in plaats van veel starts een onnodig hoge aanvoertemperatuur op -> kost COP dus €.
Nogmaals, de FAQ
Past de boiler ook niet in de technische ruimte als je het buffervat weglaat? Zie bijvoorbeeld mijn post, met een boiler in een technische ruimte van 85 cm breed x 95 cm diep.aschja schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:25:
Wat denken jullie van bovenstaande verhaal? Hebben jullie ervaring met de plaatsing van een niet-Vaillant horizontale boiler icm een Vaillant warmtepomp? Dit is voor ons namelijk de makkelijkste oplossing, anders moeten we een verticale boiler plaatsen buiten de technische ruimte, wat ook weer meerkosten met zich meebrengt vanwege leidingwerk- en arbeidskosten.
Tijdens het opwarmen van het vat zie ik het volgende:
Aanvoertemp.: 42 (momentopname, volgens de VWZ AI)
Retourtemp.: 40
SWW-temperatuur in midden van het vat: 39
Gevraagde aanvoertemperatuur: 53 graden (48 graden ingesteld als SWW-temp + 5 Kelvin "offset").
Elektrisch vermogen: ca. 700 - 1000 W, afhankelijk van de huidige aanvoertemp.
Ik zou verwachten dat de warmtepomp met meer vermogen vraagt. Als ik in CV-bedrijf bijvoorbeeld 35 graden vraag bij een afgekoeld systeem, toert de WP op tot 2 kW elektrisch. Waarom dan niet bij het opwarmen van de boiler? Met dit lage vermogen duurt het opwarmen best wel lang (bij een afgekoeld vat ruim 1,5 uur).
je delta is vrij klein, 2 a 3 graden? Zet die maar op 10 dan gaat het een stuk sneller.marcop23 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:41:
Overigens: ik heb sinds kort ook een Vaillant 55/6 in bedrijf. Deze is gekoppeld aan een VWZ AI. Voor warm water heb ik een boiler van 200 L gekoppeld. Dit keer bij mijn eigen woning, de vorige installatie was bij mijn moeder.
Gevraagde aanvoertemperatuur: 53 graden (48 graden ingesteld als SWW-temp + 5 Kelvin "offset").
Ik zou verwachten dat de warmtepomp met meer vermogen vraagt. Als ik in CV-bedrijf bijvoorbeeld 35 graden vraag bij een afgekoeld systeem, toert de WP op tot 2 kW elektrisch. Waarom dan niet bij het opwarmen van de boiler? Met dit lage vermogen duurt het opwarmen best wel lang (bij een afgekoeld vat ruim 1,5 uur).
[ Voor 4% gewijzigd door Kees_frl op 03-10-2024 15:45 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ik heb technisch niet heel erg onderlegt, dus heel veel van wat daar staat is abracadabra voor mij. Ik waardeer je uitleg. Ik vind dit uiteindelijke ook meteen het grootste probleem van de warmtepompenbusiness. De complete willekeur aan uitleg. Ik word er serieus niet goed van. Dit ene zegt dat de fabrikant altijd een buffervat aanraad, de andere zegt niet nodig. De ene zegt pak de 7kw voor de toekomst, hier zeggen ze overkill. Dit is voor de gemiddelde consument verschrikkelijk.Proton_ schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:18:
Het is vooral onnodig duur, maar levert ook slecht regelgedrag op.
Zoals je het beschrijft wil je een 7 kW warmtepomp met ~3.5 kW minimaal vermogen op slechts ca 70 m² vloerverwarming laten werken. Dat gaat flink pendelen en met graadminutenregeling levert dat in plaats van veel starts een onnodig hoge aanvoertemperatuur op -> kost COP dus €.
Nogmaals, de FAQ
De hoogte is in de technische ruimte vooral een probleem vanwege het schuine dak op zolder. 300L boilers zijn best flinke jongens. Helemaal die van Vaillant zelf, want die zijn boven de 190cm. Vandaar dat een horizontale boiler heel handig is, want die kan ik achter de schotten van de technische ruimte kwijt.marcop23 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:41:
Overigens: ik heb sinds kort ook een Vaillant 55/6 in bedrijf. Deze is gekoppeld aan een VWZ AI. Voor warm water heb ik een boiler van 200 L gekoppeld. Dit keer bij mijn eigen woning, de vorige installatie was bij mijn moeder.
Ook zoiets moois. Ik zie dat VWZ AI module oa bedoelt is voor boilers die niet van Vaillant zijn. Die module staat niet eens op mijn offerte. Ik word er zo ontzettend moe van. Partij A zegt dit, Partij B zegt dat, etc etc. Het is om gek van te worden.
55/6 is volgens mij ruim voldoende en heeft een lager minimum vermogen. Ik heb een verbruik van 1100/1200m3 op 140m2 en neem een 55/6 met 300 liter boiler. Heb een offerte met hydraulische module dus kan dan de BUH ook nog gebruiken in nood bij extreme koude al zal ik dan in die gevallen denk ik de L/L erbij aan schakelen. Zal zelden zijn.aschja schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:25:
We zitten nu in de fase dat we een offerte willen gaan accepteren.
Ons gasverbruik is met 700m3 op 135m2 niet hoog, maar wij hebben nog kleine kinderen. Die worden ook groter en zullen straks meer douchen bijv. Daarom heeft de installateur ons de 75/6 ingeraden ipv 55/6.
Vaillant aroTHERM plus VWL 75/6
Horizontale boilerunit Bolly® Murale 300L (dit vanwege de beschikbare ruimte)
Vaillant VP RW 110/3 B - 100L buffervat
Vaillant sensoCOMFORT VRC 720
Leidingwerk en aansluitmaterialen
Boorwerkzaamheden
Excl voedingskabels en boring leiding kruipruimte
---------------
€14.600 na aftrek subsidie
Heb echt wel wat leidingwerk hier en boren in beton en ga iets meer dan €14.000,- EX subsdie betalen allin.
Inlezen en de tijd voor nemen. Dan haal je de goede en slechte installateurs er zo uit. Kost veeeeeel tijd.aschja schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:48:
[...]
Ik heb technisch niet heel erg onderlegt, dus heel veel van wat daar staat is abracadabra voor mij. Ik waardeer je uitleg. Ik vind dit uiteindelijke ook meteen het grootste probleem van de warmtepompenbusiness. De complete willekeur aan uitleg. Ik word er serieus niet goed van. Dit ene zegt dat de fabrikant altijd een buffervat aanraad, de andere zegt niet nodig. De ene zegt pak de 7kw voor de toekomst, hier zeggen ze overkill. Dit is voor de gemiddelde consument verschrikkelijk.
[...]
De hoogte is in de technische ruimte vooral een probleem vanwege het schuine dak op zolder. 300L boilers zijn best flinke jongens. Helemaal die van Vaillant zelf, want die zijn boven de 190cm. Vandaar dat een horizontale boiler heel handig is, want die kan ik achter de schotten van de technische ruimte kwijt.
Ook zoiets moois. Ik zie dat VWZ AI module oa bedoelt is voor boilers die niet van Vaillant zijn. Die module staat niet eens op mijn offerte. Ik word er zo ontzettend moe van. Partij A zegt dit, Partij B zegt dat, etc etc. Het is om gek van te worden.
Maar als je vragen hebt of iets toegelicht wil hebben wil ik graag helpen.
De VWZ AI is de doe-het-zelf variant: zelf een expansievat, driewegklep en hulpverwarmer regelen.
De MEH97 heeft dat allemaal ingebouwd (tegen een meerprijs van pakweg €1000). Dat is het enige verschil.
Ze kunnen beide met alle indirecte boilers overweg.
De geoffreerde boiler is interessant, maar met 1.22 m² wisselaar oppervlakte en nul stratificatie technisch mindere specs dan de Vaillant Unistor boiler (1.6 m² -> efficiënter cq sneller opwarmen) maar als de laatste niet past houdt het op.
Een andere liggende boiler is de Nibe RSH 240, iets kleiner dus, maar wel stratificerend, net als de Inventum HPB 220 en met een extern boilerlaadcircuit kan desnoods elke liggende boiler geschikt gemaakt worden (dat is de standaardoplossing van Itho Daalderop).
Welke instelling bedoel je? De "offset" staat ingesteld op op 5 graden, maar die bepaalt slechts de gewenste aanvoertemperatuur ten opzichte van de gewenste SWW temperatuur. Oftewel, die staat bij mij vast op 48 + 5 = 53 graden. Toch is het vermogen nog vrij beperkt, zelfs als de werkelijke aanvoertemperatuur "slechts" 42 graden is.Kees_frl schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:43:
[...]
je delta is vrij klein, 2 a 3 graden? Zet die maar op 10 dan gaat het een stuk sneller.Veel hebben die juist wat kleiner want dan gaat het rustiger en dus wat minder energie verbruik.
Dat de delta T klein is, komt door de grote spiraal van het vat (2,5 m2) gecombineerd met een relatief laag vermogen (~3kW). De enige manier om die hoger te krijgen, is door het vermogen toe te laten nemen (dat wil ik graag) of door de flow omlaag te schroeven (dat wil ik niet
Is pure (nooit van gehoord) een aanduiding voor de 'oude' Arotherm Split variant?dunklefaser schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:39:
@Technician-
De aroTHERM pure lijkt nu overal? met flinke? korting in de aanbieding te gaan.
Net een mailtje van de "Energiebespaarders" ontvangen:
"Verlaagde Prijzen op Vaillant aroTHERM pure Warmtepomp"
(incl. subsidieaanvraag service t.w.v. € 89 - wat dat dan ook inhoudt)
Wie zoekt die vindt . . .scarfoot schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 06:35:
[...]
Is pure (nooit van gehoord) een aanduiding voor de 'oude' Arotherm Split variant?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
De Pure is het instapmodel van Vaillant bedoeld als All Electric ready systeem.scarfoot schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 06:35:
[...]
Is pure (nooit van gehoord) een aanduiding voor de 'oude' Arotherm Split variant?
De Split is uit het assortiment (op=op) en wordt binnenkort vervangen voor de split plus.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
En geen naverwarmer is ook niet heel gek als de warmtepomp voldoende vermogen heeft ook in de winter? Of is de kans redelijk groot dat bijvoorbeeld de compressor het vroeg of laat begeeft waardoor het onverstandig is om geen naverwarmer te nemen?marcop23 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:00:
[...]
Je hebt niet per se een hydraulische module nodig. Een WP + VWZ AI + driewegklep + geschikt boilervat is genoeg.
En waarom zou ik/iemand wel voor een dure hydraulische module kiezen als die net zo goed kan worden weggelaten?
Op de website staat:DutchWing schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:10:
[...]
De Pure is het instapmodel van Vaillant bedoeld als All Electric ready systeem.
De Split is uit het assortiment (op=op) en wordt binnenkort vervangen voor de split plus.
"Dit wil je niet missen als installateur: de nieuwe aroTHERM Split plus wordt eind 2024 verwacht."
En dan worden 5 voordelen genoemd (marketing speak)
Split Plus - klinkt als een combinatie van - heb je daar iets meer achtergrondinfo over?
Ook qua prijsstelling misschien?
[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 04-10-2024 18:40 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Je quotte vergeet volgens mij wel een expansievat. En eventueel een serieel buffervat bij te weinig waterinhoud van het systeem.gebruiker001 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:25:
[...]
En geen naverwarmer is ook niet heel gek als de warmtepomp voldoende vermogen heeft ook in de winter? Of is de kans redelijk groot dat bijvoorbeeld de compressor het vroeg of laat begeeft waardoor het onverstandig is om geen naverwarmer te nemen?
En waarom zou ik/iemand wel voor een dure hydraulische module kiezen als die net zo goed kan worden weggelaten?
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 04-10-2024 18:36 ]
Jep, een naverwarmer kan wel handig zijn. Sowieso als je te WP zelf op extreem koude dagen net vermogen te kort komt. Maar ook om te zorgen dat, als er langdurig stroomuitval is geweest op koude dagen, en het cv-water sterk afgekoeld is, de warmtepomp nog wil opstarten. Hij kan namelijk geen defrost doen onder een bepaalde temperatuur. De kans hierop is in Nederland erg klein, maar het is wel lullig als het gebeurt.gebruiker001 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:25:
[...]
En geen naverwarmer is ook niet heel gek als de warmtepomp voldoende vermogen heeft ook in de winter? Of is de kans redelijk groot dat bijvoorbeeld de compressor het vroeg of laat begeeft waardoor het onverstandig is om geen naverwarmer te nemen?
Veel Tweakers hebben overigens geen elektrisch element en ja... Meestal gaat het goed.
Waarom je wel/geen hydraulische module zou nemen: het is lekker geïntegreerd en daarom makkelijk installeren. Dat is het voornaamste voordeel. Nadeel is inderdaad de prijs, het is waarschijnlijk goedkoper als je alles los doet. Ook kan je dan makkelijker individuele componenten vervangen in de toekomst.
Ik ben wel benieuwd naar het "nieuwe boilerlaadprincipe'. Misschien iets slims met de oververhitting en aparte laadpomp? Zal niet per sé goedkoop worden
Heeft iemand ervaring met 2 verschillende vermogens? en zo ja, werkt dit goed samen?
Wat is trouwens het minimale opgenomen vermogen van de 35 en 55 ?
Wat ik kan vinden vergelijkbaar met een 75 (rond de 500W)
Laagste vermogen bij mij is 379W gemeten bij een 55/6.MartinSE schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:56:
Ik overweeg een 35/6 plus of 55/6 plus in cascade naast mijn VWL105/6 te plaatsen, voor het kwakkelseizoen ipv pendelen.
Heeft iemand ervaring met 2 verschillende vermogens? en zo ja, werkt dit goed samen?
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Bij mij ook iets van 380 met hetzelfde model.bensss schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 07:35:
[...]
Laagste vermogen bij mij is 379W gemeten bij een 55/6.
Dat lijkt me best een prijzige oplossing. Is daar niks anders mogelijk?MartinSE schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:56:
Ik overweeg een 35/6 plus of 55/6 plus in cascade naast mijn VWL105/6 te plaatsen, voor het kwakkelseizoen ipv pendelen.
Ik heb een valliant warmtepomp met de sensocomfort thermostaat. Gisteren het water afgesloten ivm klussen, en omdat ik veel naar buiten en weer terug moest lopen. Heb ik de warmtepomp uitgezet door het circuit op inactief te zetten. Einde weer op verwarmen gezet en het is vanochtend 23 graden (gewenste temperatuur is 20,5) bijgevoegd foto’s van de instellingen, enig idee wat het probleem is?
:strip_exif()/f/image/6rjEJleIVpNJrgOxKyVCpQT5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TZH3bFQif9HvB7fzJomg6naQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt de warmtepomp niet op inactief gezet, maar de ruimtetemperatuurcompensatieJpbaaij schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:08:
Goedemorgen!
Ik heb een valliant warmtepomp met de sensocomfort thermostaat. Gisteren het water afgesloten ivm klussen, en omdat ik veel naar buiten en weer terug moest lopen. Heb ik de warmtepomp uitgezet door het circuit op inactief te zetten. Einde weer op verwarmen gezet en het is vanochtend 23 graden (gewenste temperatuur is 20,5) bijgevoegd foto’s van de instellingen, enig idee wat het probleem is? [Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat jij wil bereiken, kan op meerdere manieren. Je kan een "afwezigheid" instellen, de wenstemperatuur verlagen, de installatie uitschakelen, of in het installateursmenu (waar je zit) bij Circuit 1 "soort circuit" aanpassen naar inactief ipv verwarmen.
altijd vanaf 6 graden buitentemperatuur hier. Vannacht ook weer voor het eerst en vorige 'winter' ook. Werkt zoals het hoort bij jou.Hans-83 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:18:
Hallo, ik ben nieuw op het forum. Ik heb zelf een Vaillant Arotherm 75/6 warmtepomp met een MEH 97/6 en de sensocomfort 720 systeemregeleaar / thermostaat. Ook is er een buitentemperatuurmeter. Tot nu toe draait alles succesvol met hele mooie COPs. Inmiddels zijn de nachten kouder geworden en het valt mij op dat de warmtepomp vanaf zo'n 7 graden en lager gaat circuleren. De warmtepomp gaat dus niet aan, maar het water wordt wel rond gepompt. Het lijkt een soort vorstbeveiliging, maar in mijn optiek gaat deze wel erg vroeg aan. De gebruiksaanwijziging geeft aan dat vorstbeveiliging pas geactiveerd wordt vanaf 4 graden. Mijn vraag is of jullie warmtepomp ook circuleert. Het kost een klein beetje vermogen, een paar minuten 50 watt per uur, dus dat is niet het probleem, maar het zou in mijn optiek niet moeten / nodig zijn. Wellicht moet ik toch een instelling aanpassen. Dank voor het meedenken!
/f/image/uBcElbZVaKe19ZexIjT0mxH6.png?f=fotoalbum_large)
Eerste Vaillant defrost voor mij.
[ Voor 75% gewijzigd door paQ op 05-10-2024 12:17 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Waarom dan die smiley, toch mooi, werkt alles goedpaQ schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:14:
nou, eerste defrost te pakken vanochtend. Mistig en 4 graden
[Afbeelding]\
Eerste Vaillant defrost voor mij.
Op naar de volgende 1000, wacht maar straks met koude en mistig weer, heb je er >20 per dag
[ Voor 9% gewijzigd door Kees_frl op 05-10-2024 12:20 ]
zekerKees_frl schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:19:
[...]
Waarom dan die smiley, toch mooi, werkt alles goed
Die smiley sloeg op "mistig en 4 graden". (niet bepaald fijne wp omstandigheden)
Ah zo, zonnetje schijnt nu weer mooi toch? Hier wel, 26 graden in huis inmiddelspaQ schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:20:
[...]
zeker
Die smiley sloeg op "mistig en 4 graden". (niet bepaald fijne wp omstandigheden)

Ja nu is het mega mooi weer in (in het Zuiden iig)Kees_frl schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:21:
[...]
Ah zo, zonnetje schijnt nu weer mooi toch? Hier wel, 26 graden in huis inmiddels![]()
![]()
De zonnepaneeltjes fikken goed iig.
Hoe maak je die mooie overzichtjes trouwens?paQ schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:23:
[...]
Ja nu is het mega mooi weer in (in het Zuiden iig)
De zonnepaneeltjes fikken goed iig.
In Home Assistant.Kees_frl schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:23:
[...]
Hoe maak je die mooie overzichtjes trouwens?
Via de ebus vraag ik elke 10 sec deze waardes op.
En deze elke minuut:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| command_line: - sensor: name: Flow Target command: "ssh -i /config/.ssh/id_rsa -o StrictHostKeyChecking=no paq@192.168.108.78 'docker exec addon_2ad9b828_ebusd ebusctl r -f Hc1ActualFlowTempDesired'" unit_of_measurement: '°C' scan_interval: 60 command_timeout: 30 unique_id: flow_target_sensor_cl |
[ Voor 45% gewijzigd door paQ op 05-10-2024 13:59 ]
heeft de aroTHERM pure volgens de productmanager van Vaillant
een geluidsvermogen van 58 dB (A) (te beluisteren vanaf 14:50 min).
Dat dit het geluidsvermogen in de fluistermodus is wordt er natuurlijk niet bij verteld.
Wat is goedkoper bij een Arotherm 75/6: het wordt kouder...
De thermostaat hoger zetten of de aanvoertemperatuur omhoog?
Uit laten is goedkoopste.Sonja12s schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:55:
Ik vraag mij af........
Wat is goedkoper bij een Arotherm 75/6: het wordt kouder...
De thermostaat hoger zetten of de aanvoertemperatuur omhoog?
Niemand hier heeft nog een Pure.dunklefaser schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:53:
In deze YT-video "Online training"? van een jaar geleden, bedoelt voor installateurs,
heeft de aroTHERM pure volgens de productmanager van Vaillant
een geluidsvermogen van 58 dB (A) (te beluisteren vanaf 14:50 min).
Dat dit het geluidsvermogen in de fluistermodus is wordt er natuurlijk niet bij verteld.
Jammer, was wel benieuwd naar gebruikers ervaringen.
Heb er 1 geplaatst en die draaide bij 14C buiten even 100% compressor maar die hoorde ik echt niet.
Maar wat die bij -4C en defrost doet weet ik natuurlijk niet.
Hier draait die 100% vermogen.
https://i.imgur.com/sZ5UU4X.mp4
Ik denk dat het buitendeel een Mitsubishi ecodan powerinverter is.
[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 05-10-2024 19:31 ]
De aroTHERM pure is idd nu wel vaker genoemd maar ervaringen van gebruikers ontbreken hier op tweakers.Technician- schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:25:
[...]
Niemand hier heeft nog een Pure.
Jammer, was wel benieuwd naar gebruikers ervaringen.
Heb er 1 geplaatst en die draaide bij 14C buiten even 100% compressor maar die hoorde ik echt niet.
Maar wat die bij -4C en defrost doet weet ik natuurlijk niet
.
De marktintroductie was op 9 mei 2023.
Misschien op de VEH community vragen naar ervaringen?
Alleen de stooklijn verhogen zonder thermostaat levert vooral slechter regelgedrag op. Bijvoorbeeld op Uitgebreid gaat de warmtepomp gewoon uit als de thermostaattemperatuur bereikt is en met een te hoge aanvoertemperatuur krijg je dus overshoot en temperatuurschommelingen.
Dus als je het warmer wil: thermostaat omhoog.
Precies wat je zou verwachten
Bedankt voor je reactieProton_ schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:48:
@Sonja12s Als je de thermostaat omhoog zet gaat de aanvoer automatisch ook warmer.
Alleen de stooklijn verhogen zonder thermostaat levert vooral slechter regelgedrag op. Bijvoorbeeld op Uitgebreid gaat de warmtepomp gewoon uit als de thermostaattemperatuur bereikt is en met een te hoge aanvoertemperatuur krijg je dus overshoot en temperatuurschommelingen.
Dus als je het warmer wil: thermostaat omhoog.
Precies wat je zou verwachten
Wat ik mij dan nu afvraag is hoe/of ik kan zien of mijn CV bijspringt (hybride opstelling)
Zover ik weet kunnen enkel wp's van hetzelfde vermogen en type in een cascade regeling van Vaillant zelf werken...MartinSE schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:56:
2050vandaag, waarom wachten?
In mei van dit jaar is bij mij een WP opstelling geplaatst en nu de nachten weer wat kouder worden verwarmd hij ook nog eens. Nu hoop ik dat jullie mij kunnen helpen de "beste" en "optimale" instellingen te vinden.
Het systeem bestaat uit de volgende componenten:
- naverwarmer MEH 60
- buffervat 100L
- sensoCOMFORT VRC 720 met buitenvoeler
- SensoNET VR 921
- VWZ AI+
- pompgroep VDM 10
- VR70
- aroTHERM Plus VWL 75/6
Afgiftesysteem is 8 Jaga's (2 met heatboosters) en 2 T22 radiatoren (deze staan vrijwel dicht). De Jaga's zijn aangesloten middels PRO ventielen, deze moeten nog meer worden bijgesteld zodat de delta T ongeveer 5 is. Momenteel draai ik met de volgende instellingen:
Stooklijn: 0.3 (was 0.5)
Min TA: 25 (was 30)
Max TA: 55
Ruimtecompensatie: Uitgebreid
Verwarmingsschema: 17:00-23:00 @ 21,5
Nachtverlaging: 21
Nu zie ik dat de warmtepomp vaker aanslaat in de nacht ipv rustig door pruttelt
/f/image/72IHfHh7z7LiFbywGPRc5nK0.png?f=fotoalbum_large)
De COP van de warmtepomp ligt momenteel tussen de 3,8 en 4,1 in. Zijn er nog instellingen die ik kan veranderen om voor langere runs te zorgen?
Alvast bedankt!
Laat de graadminutenregeling zijn werk doen?
Niet direct antwoord op je vraag, maar de flow van de Vaillant Arotherm is zo gekozen dat je bij het nominale vermogen van 7,5kW een Delta T van 5 K hebt. Bij deellast is het normaal dat de Delta T kleiner is. Bij 2,5kW, ongeveer het minimum vermogen, zou de te verwachten Delta T ongeveer 1,7K moeten zijn.wicked_fool schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:25:
Goedemorgen,
In mei van dit jaar is bij mij een WP opstelling geplaatst en nu de nachten weer wat kouder worden verwarmd hij ook nog eens. Nu hoop ik dat jullie mij kunnen helpen de "beste" en "optimale" instellingen te vinden.
- naverwarmer MEH 60
- buffervat 100L
- SensoNET VR 921
- VWZ AI+
- pompgroep VDM 10
- VR70
- aroTHERM Plus VWL 75/6
Afgiftesysteem is 8 Jaga's (2 met heatboosters) en 2 T22 radiatoren (deze staan vrijwel dicht). De Jaga's zijn aangesloten middels PRO ventielen, deze moeten nog meer worden bijgesteld zodat de delta T ongeveer 5 is. Momenteel draai ik met de volgende instellingen:
Staat je buffervat parallel of in de retour? Als die parallel staat, kan het best zijn dat er bij 25 graden aanvoer in de buffer maar 22 - 23 graden de Jaga's in gaat, en dat is wel erg weinig.
Zier er prima uit toch? Thermostaat schakelt de WP uit als de wenstemperatuur binnen gehaald is en gaat weer aan als de temperatuur er te ver onder komt. WP `kan kan niet verder terug moduleren. Als het kouder wordt zullen de runs langer worden waarschijnlijk. Mijn ervaring met radiatoren is dat je nachtverlaging best wat naar bedeneden kunt brengen, hierdoor krijg je in de ochtend langere runs. Als je het makkelijk/snel warm krijgt nu kan misschien de min.aanvoertemp en/of de stooklijn nog verder omlaag.wicked_fool schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:25:
Goedemorgen,
- naverwarmer MEH 60
- buffervat 100L
- SensoNET VR 921
- VWZ AI+
- pompgroep VDM 10
- VR70
- aroTHERM Plus VWL 75/6
Stooklijn: 0.3 (was 0.5)
Min TA: 25 (was 30)
Max TA: 55
Ruimtecompensatie: Uitgebreid
Verwarmingsschema: 17:00-23:00 @ 21,5
Nachtverlaging: 21
Nu zie ik dat de warmtepomp vaker aanslaat in de nacht ipv rustig door pruttelt
[Afbeelding]
De COP van de warmtepomp ligt momenteel tussen de 3,8 en 4,1 in. Zijn er nog instellingen die ik kan veranderen om voor langere runs te zorgen?
Alvast bedankt!
Arotherm Plus VWL75/6 A
Hydraulische module MEH 97/6
300L Inventum Maxtank*
VRC 720 Thermostaat
VR921 Gateway*
Het tapwater verwarmen is momenteel nog uitgeschakeld, omdat ik de tapwater leidingen van/naar het boilervat nog moet aansluiten (samen met de ontharder die er naast komt te staan). Ook de gateway is nog niet aangesloten. Ik moet nog de Ebus kabel naar de meterkast leggen en heb momenteel toch nog geen internet in de woning.
Op dit moment gaat alle warmte naar de vloerverwarming op de 1e verdieping (~75m2, 8 groepen). Over een maand wordt er op de begane grond ook vloerverwarming ingefreesd en dan wordt het oppervlak verdubbeld. De leidingen naar de verdeler heb ik al aangelegd, en zijn nu met overlengte afgedopt aan de andere kant van de muur waar de verdeler komt.
Het plaatsen van de warmtepomp met toebehoren is me meegevallen. Vooral de zaken er omheen kostten veel tijd. Ik heb ~50m aan 32mm meerlagenbuis verwerkt rondom de binnenuit en om ook naar de vloerverwarming verdelen op de 1e verdieping te komen (vanuit de kelder, via de bijkeuken, door een slaapkamer naar de vliering en in het washok weer naar beneden

De binnenunit en het boilervat hangt/staat in de kelder. De thermostaat hangt voorlopig aan de wand bij de keldertrap, totdat de stucadoor klaar is in de woonkamer. Al met al tevreden met het resultaat. Het isoleren van de leidingen ga ik nog doen. Wat foto's:
:strip_exif()/f/image/e6sUMQBCVel3GJ9OPExgIOyW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PUr0nOhbeJudPVUQi4IwVZtf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RZonnXjgmd4EmVCzY2i4fhJo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vwas0laWHGBDMIfrR1yJIOlQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kan wel klagen.Melvin15397 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:29:
Zojuist de warmtepomp voor het eerst in gebruik genomen in mijn 'nieuwe' woning. Mede dankzij adviezen en ervaringen uit dit topic.
Arotherm Plus VWL75/6 A
300L Inventum Maxtank*
VRC 720 Thermostaat
VR921 Gateway*
Het tapwater verwarmen is momenteel nog uitgeschakeld, omdat ik de tapwater leidingen van/naar het boilervat nog moet aansluiten (samen met de ontharder die er naast komt te staan). Ook de gateway is nog niet aangesloten. Ik moet nog de Ebus kabel naar de meterkast leggen en heb momenteel toch nog geen internet in de woning.
Op dit moment gaat alle warmte naar de vloerverwarming op de 1e verdieping (~75m2, 8 groepen). Over een maand wordt er op de begane grond ook vloerverwarming ingefreesd en dan wordt het oppervlak verdubbeld. De leidingen naar de verdeler heb ik al aangelegd, en zijn nu met overlengte afgedopt aan de andere kant van de muur waar de verdeler komt.
Het plaatsen van de warmtepomp met toebehoren is me meegevallen. Vooral de zaken er omheen kostten veel tijd. Ik heb ~50m aan 32mm meerlagenbuis verwerkt rondom de binnenuit en om ook naar de vloerverwarming verdelen op de 1e verdieping te komen (vanuit de kelder, via de bijkeuken, door een slaapkamer naar de vliering en in het washok weer naar beneden). Ik begrijp ook waarom sommige installateurs liever knietjes gebruiken dan bochten buigen.
De binnenunit en het boilervat hangt/staat in de kelder. De thermostaat hangt voorlopig aan de wand bij de keldertrap, totdat de stucadoor klaar is in de woonkamer. Al met al tevreden met het resultaat. Het isoleren van de leidingen ga ik nog doen. Wat foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt. Ik ben ook blij met het resultaatSeafarer schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:54:
[...]
Je kan wel klagen.Maar het is rete strak en weinig weerstand.
Ik kan de flow nog niet uitlezen, maar bij de vloerverwarming verdeler stonden alle 8 flowmeters op de max van 2,5l/min. Er gaat dus in ieder geval 1200l/u rond zonder geluid.
Verderop in het afgifte circuit zitten wel een paar knietjes
Mooi en strak aangelegd!Melvin15397 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:29:
Zojuist de warmtepomp voor het eerst in gebruik genomen in mijn 'nieuwe' woning. Mede dankzij adviezen en ervaringen uit dit topic.
Arotherm Plus VWL75/6 A
300L Inventum Maxtank*
VRC 720 Thermostaat
VR921 Gateway*
Het plaatsen van de warmtepomp met toebehoren is me meegevallen. Vooral de zaken er omheen kostten veel tijd. Ik heb ~50m aan 32mm meerlagenbuis verwerkt rondom de binnenuit en om ook naar de vloerverwarming verdelen op de 1e verdieping te komen (vanuit de kelder, via de bijkeuken, door een slaapkamer naar de vliering en in het washok weer naar beneden). Ik begrijp ook waarom sommige installateurs liever knietjes gebruiken dan bochten buigen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een vraag, moet toch wat te zeiken hebben, sorry:
Op het expantievat zit een automatische ontluchter en overstort. Overstort zit al in de hydro-unit en automatische ontluchter doet niks als de leiding naar beneden gaat.
Verder kan een installateur hier wel jaloers op zijn.
Commentaar is ook welkomTechnician- schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:22:
[...]
Mooi en strak aangelegd!
Een vraag, moet toch wat te zeiken hebben, sorry:
Op het expantievat zit een automatische ontluchter en overstort. Overstort zit al in de hydro-unit en automatische ontluchter doet niks als de leiding naar beneden gaat.
Verder kan een installateur hier wel jaloers op zijn.
Het is een standaard expansievat console waar ik eigenlijk alleen de manometer van nodig had. De rest is inderdaad overbodig.
Op het hoogste punt op de vliering zitten automatische ontluchters op de aanvoer en retour.
Meer afgifte is momenteel niet mogelijk. Ik denk dat je bedoeld dat de temperatuur omlaag kan (?), dit kan ik zeker nog proberen.paQ schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:01:
Zorgen voor meer afgifte en/of minimale temperatuur omhoog zou ik zeggen.
Laat de graadminutenregeling zijn werk doen?
Wat bedoel je met de graadminutenregling, is dat de WAR? Deze doet volgens mij gewoon zijn ding.
Voor de zekerheid, met deellast die kleiner is dan xK bedoel je het temperatuur verschil in graden Celcius?marcop23 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:46:
[...]
Niet direct antwoord op je vraag, maar de flow van de Vaillant Arotherm is zo gekozen dat je bij het nominale vermogen van 7,5kW een Delta T van 5 K hebt. Bij deellast is het normaal dat de Delta T kleiner is. Bij 2,5kW, ongeveer het minimum vermogen, zou de te verwachten Delta T ongeveer 1,7K moeten zijn.
Staat je buffervat parallel of in de retour? Als die parallel staat, kan het best zijn dat er bij 25 graden aanvoer in de buffer maar 22 - 23 graden de Jaga's in gaat, en dat is wel erg weinig.
Buffer staat parralel, met de heatboosters zie ik de volgende temperaturen (gemeten met sensoren op de kunstofleidingen).
Aanvoer
:strip_exif()/f/image/kGet0dnkGC6YWic6XHf3k4TY.jpg?f=fotoalbum_large)
Retour
:strip_exif()/f/image/ASooFNLotxu5T5bcMepI6BOR.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik dan naar de aanvoer en retour kijk op het buffervat zie ik het volgende.
Aanvoer (vanuit de warmtepomp)
:strip_exif()/f/image/CZ94U1YvwjEvzbQaam3iACiv.jpg?f=fotoalbum_large)
Retour (naar de warmtepomp toe)
:strip_exif()/f/image/2OyZkgTli57mKSKT96dGhcbF.jpg?f=fotoalbum_large)
Aanvoer (richting afgifte)
:strip_exif()/f/image/NtKrVXGUNeb2vWeU00uOCeK0.jpg?f=fotoalbum_large)
Retour (vanuit afgifte)
:strip_exif()/f/image/2OyZkgTli57mKSKT96dGhcbF.jpg?f=fotoalbum_large)
Wens temperatuur warmtepomp
:strip_exif()/f/image/jXezL12uiyDN5uzANTkMWRSw.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat zou je adviseren, hoe erg zou de temperatuur omlaag kunnen? Weet niet wat jouw situatie is, maar welke instellingen heb jij draaien?Switek schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:52:
[...]
Zier er prima uit toch? Thermostaat schakelt de WP uit als de wenstemperatuur binnen gehaald is en gaat weer aan als de temperatuur er te ver onder komt. WP `kan kan niet verder terug moduleren. Als het kouder wordt zullen de runs langer worden waarschijnlijk. Mijn ervaring met radiatoren is dat je nachtverlaging best wat naar bedeneden kunt brengen, hierdoor krijg je in de ochtend langere runs. Als je het makkelijk/snel warm krijgt nu kan misschien de min.aanvoertemp en/of de stooklijn nog verder omlaag.
Heeft het verder nog de WP in de nacht op fluister modus te zetten (compressor wordt dan minder gebruikt)?
En een iets grotere hysterese in kamertemp toelaten.
Maar verder niet teveel kijken en genieten van het comfort en eens per maand de COP eens checken.
Even zodat ik het goed begrijp, “stooklijn omhoog bij voetpunt” is op de PRO ventiel?Technician- schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:38:
De strooklijn omhoog bij voetpunt juist.
En een iets grotere hysterese in kamertemp toelaten.
Maar verder niet teveel kijken en genieten van het comfort en eens per maand de COP eens checken.
Wat voor hysterese beveel je aan (of met hoeveel deze verhogen)?
Dat fixen geeft je ietsje hogere temperatuur op de afgifte en dus ietsje meer afgiftevermogen.
Afregelen op dT 5 op je afgifte kan alleen op vol vermogen (want dan heb je ook dT 5 primair uit de warmtepomp), maar gewoon zorgen dat buffervat in en uit matchen kan je ook in deellast doen met de ongebruikte afgifte dicht.
Afgiftepomp in de WP of de (extra) pomp die het in het afgifte systeem pompt vanuit de buffer? Weet je zo ook waar deze instelling te vinden is?Proton_ schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:22:
@wicked_fool je afgiftepomp staat ietsje te hard.
Dat fixen geeft je ietsje hogere temperatuur op de afgifte en dus ietsje meer afgiftevermogen.
Afregelen op dT 5 op je afgifte kan alleen op vol vermogen (want dan heb je ook dT 5 primair uit de warmtepomp), maar gewoon zorgen dat buffervat in en uit matchen kan je ook in deellast doen met de ongebruikte afgifte dicht.
Je kan zien dat de aanvoer gemengd wordt; de retourtemperaturen zijn gelijk.
Nee, zoals hierboven al aangegeven juist omhoog. Zo geef je je warmtepomp meer kans het huidige gedrag om te zetten in bijv 2 of 3 langere runs.wicked_fool schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:21:
[...]
Meer afgifte is momenteel niet mogelijk. Ik denk dat je bedoeld dat de temperatuur omlaag kan (?), dit kan ik zeker nog proberen.
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic