Wat is de VEH community? 😇dunklefaser schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:38:
[...]
Misschien op de VEH community vragen naar ervaringen?
Ik lees dat vaker, hier met alleen radiatoren werkt het in ieder geval niet. Het duurt inderdaad iets langer voordat de aanvoertemperatuur gehaald wordt, maar het huis warmt ook sneller op. Door de thermostaat op uitgebreid zal de WP uitgezet worden. Wat is de theorie van meer warmte in je huis brengen = langer runs? Is het niet meer warmte is (nog) sneller de wenstemperatuur behalen?paQ schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 23:12:
[...]
Nee, zoals hierboven al aangegeven juist omhoog. Zo geef je je warmtepomp meer kans het huidige gedrag om te zetten in bijv 2 of 3 langere runs.
De theorie is dat je op laag vermogen blijft stoken. Alleen langer door de temp en overshoot iets breder te zetten. Je leefruimte werkt dan als buffervat.Switek schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 07:51:
[...]
Ik lees dat vaker, hier met alleen radiatoren werkt het in ieder geval niet. Het duurt inderdaad iets langer voordat de aanvoertemperatuur gehaald wordt, maar het huis warmt ook sneller op. Door de thermostaat op uitgebreid zal de WP uitgezet worden. Wat is de theorie van meer warmte in je huis brengen = langer runs? Is het niet meer warmte is (nog) sneller de wenstemperatuur behalen?
De WP zal minder snel afslaan omdat er teveel over de stooklijn wordt verwarmd. Dus je afgifte moet een beetje in balans zijn. Met radiatoren gaat dat het slechst.
[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 07-10-2024 08:24 ]
Heel netjesMelvin15397 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:29:
Zojuist de warmtepomp voor het eerst in gebruik genomen in mijn 'nieuwe' woning. Mede dankzij adviezen en ervaringen uit dit topic.
Arotherm Plus VWL75/6 A
Hydraulische module MEH 97/6
300L Inventum Maxtank*
VRC 720 Thermostaat
VR921 Gateway*
Het tapwater verwarmen is momenteel nog uitgeschakeld, omdat ik de tapwater leidingen van/naar het boilervat nog moet aansluiten (samen met de ontharder die er naast komt te staan). Ook de gateway is nog niet aangesloten. Ik moet nog de Ebus kabel naar de meterkast leggen en heb momenteel toch nog geen internet in de woning.
Op dit moment gaat alle warmte naar de vloerverwarming op de 1e verdieping (~75m2, 8 groepen). Over een maand wordt er op de begane grond ook vloerverwarming ingefreesd en dan wordt het oppervlak verdubbeld. De leidingen naar de verdeler heb ik al aangelegd, en zijn nu met overlengte afgedopt aan de andere kant van de muur waar de verdeler komt.
Het plaatsen van de warmtepomp met toebehoren is me meegevallen. Vooral de zaken er omheen kostten veel tijd. Ik heb ~50m aan 32mm meerlagenbuis verwerkt rondom de binnenuit en om ook naar de vloerverwarming verdelen op de 1e verdieping te komen (vanuit de kelder, via de bijkeuken, door een slaapkamer naar de vliering en in het washok weer naar beneden). Ik begrijp ook waarom sommige installateurs liever knietjes gebruiken dan bochten buigen.
De binnenunit en het boilervat hangt/staat in de kelder. De thermostaat hangt voorlopig aan de wand bij de keldertrap, totdat de stucadoor klaar is in de woonkamer. Al met al tevreden met het resultaat. Het isoleren van de leidingen ga ik nog doen. Wat foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe heb je de 32mm MLB gebogen? En een koppeling persen op die buitenleiding had ik achteraf ook moeten doen.. Had me echt een hoop gezeur en geld gescheeld. De officiele puntstukken kostten een vermogen en 2 van de 4 hebben gelekt en kon ik opnieuw doen. 1 is nog steeds niet perfect maar ik heb geen lengte slang meer over om het nog eens te doen

Hier de afgelopen week weer erg tevreden met mijn 55/6 op radiatoren. De koudste nacht (3-4 graden zoiets) netjes 1 lange run op 400w opgenomen vermogen gehad. Aanvoer 28/29 graden, retour 24/25 graden. Voor de rest natuurlijk redelijk wat pendelen.
Heb wel een COP van 5.2 de afgelopen week op verwarmen gehad
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Hoe kan je de overshoot breder zetten?Technician- schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:05:
[...]
De theorie is dat je op laag vermogen blijft stoken. Alleen langer door de temp en overshoot iets breder te zetten. Je leefruimte werkt dan als buffervat.
De WP zal minder snel afslaan omdat er teveel over de stooklijn wordt verwarmd. Dus je afgifte moet een beetje in balans zijn. Met radiatoren gaat dat het slechst.
Als je aanvoertemperatuur veel te laag is, zal er amper afgifte zijn en krijg je een pendelfestijn. Als je aanvoertemperatuur te hoog is, zal er ruim voldoende afgifte zijn en kan het inderdaad zijn dat je ruimte erg snel op temperatuur raakt en daarom snel uitschakelt, zoals jij zegt ( + slechte COP). De kunst is om hier een balans in te vinden.Switek schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 07:51:
[...]
Ik lees dat vaker, hier met alleen radiatoren werkt het in ieder geval niet. Het duurt inderdaad iets langer voordat de aanvoertemperatuur gehaald wordt, maar het huis warmt ook sneller op. Door de thermostaat op uitgebreid zal de WP uitgezet worden. Wat is de theorie van meer warmte in je huis brengen = langer runs? Is het niet meer warmte is (nog) sneller de wenstemperatuur behalen?
Wicked_fool zit met gemiddeld ~26 graden door radiatoren eerder een de lage dan de hoge kant. Vandaar het idee om de aanvoertemperatuur iets te verhogen tegen pendelen.
@wicked_fool heeft minder dan 1 start per uur, ik zie helemaal geen reden dat aan te pakken. Bottom line is: warmteverlies < minimumvermogen. Tweaken kan dat niet veranderen.
Ik zie niet hoe een hogere stooklijn of hogere minimum temperatuur voor hoger comfort of lager verbruik gaat zorgen. Er wordt vooral later (of niet) teruggemoduleerd.
Door de graadminuten van 60 naar 100 of 120 te zetten zou je wél voor langere runs zorgen, met lagere modulatie. Maar nogmaals, of je er iets mee opschiet betwijfel ik.
(@Wim Leers : Vereniging Eigen Huis )
Ik zie niet hoe een hogere stooklijn of hogere minimum temperatuur voor hoger comfort of lager verbruik gaat zorgen. Er wordt vooral later (of niet) teruggemoduleerd.
Door de graadminuten van 60 naar 100 of 120 te zetten zou je wél voor langere runs zorgen, met lagere modulatie. Maar nogmaals, of je er iets mee opschiet betwijfel ik.
(@Wim Leers : Vereniging Eigen Huis )
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat onderken ik zeker, als ik lager dan 32/33 ga zitten (alleen radiatoren) dan is er te weinig afgifte en wordt de wenstemp. niet gehaald.marcop23 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:21:
[...]
Als je aanvoertemperatuur veel te laag is, zal er amper afgifte zijn en krijg je een pendelfestijn. Als je aanvoertemperatuur te hoog is, zal er ruim voldoende afgifte zijn en kan het inderdaad zijn dat je ruimte erg snel op temperatuur raakt en daarom snel uitschakelt, zoals jij zegt ( + slechte COP). De kunst is om hier een balans in te vinden.
Wicked_fool zit met gemiddeld ~26 graden door radiatoren eerder een de lage dan de hoge kant. Vandaar het idee om de aanvoertemperatuur iets te verhogen tegen pendelen.
Wicked_fool haalt de wenstemp. wel volgens mij en wat zijn plaatjes laten zien is dan, in mijn ogen, geen pendel gedrag.
Ik bekeek dat even theoretisch en niet op jouw specifieke situatie.
Wat Proton al zegt bij jou is alles oké en hoef je niks te wijzigen.
(ik was niet diegene met de vraag en grafiekjesTechnician- schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:30:
[...]
Ik bekeek dat even theoretisch en niet op jouw specifieke situatie.
Wat Proton al zegt bij jou is alles oké en hoef je niks te wijzigen.
Ik heb deze tool gebruikt voor het buigen:Kuusj schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:28:
[...]
Heel netjes![]()
Hoe heb je de 32mm MLB gebogen? En een koppeling persen op die buitenleiding had ik achteraf ook moeten doen.. Had me echt een hoop gezeur en geld gescheeld. De officiele puntstukken kostten een vermogen en 2 van de 4 hebben gelekt en kon ik opnieuw doen. 1 is nog steeds niet perfect maar ik heb geen lengte slang meer over om het nog eens te doen
https://www.heima24.de/we...-im-kunststoffkoffer.html
Voor de 32mm buis kreeg ik net geen 90 graden bochten met de tool. Om dit op te lossen heb ik een stapeltje kleine ringetjes tussen de spindel en de aluminium buigvorm gedaan, zodat hij een paar millimeter verder doordrukt. Dan komt je wel op 90 graden.
De perskoppelingen op de grondleiding is niet volgens voorschrift van de fabrikant maar past wel goed. Ik kwam het op het forum een paar keer tegen dat het gedaan werd, dus ik heb het ook geprobeerd. Ik heb voldoende lengte over gelaten om eventueel toch nog de voorgeschreven puntstukken te gebruiken mocht het niet werken zo.
Raden jullie voor het hydraulisch circuit van de monoblock warmtepomp bepaalde additieven aan of is het best gewoon stadwater gebruiken hiervoor?
Gewoon water uit de kraan bedoel je met stadwater? Die dan.giwain schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:41:
Raden jullie voor het hydraulisch circuit van de monoblock warmtepomp bepaalde additieven aan of is het best gewoon stadwater gebruiken hiervoor?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Al wat maandjes niet meer actief dus was nog even terug aan het lezen. Dit bericht triggerde me, in onze situatie lijkt idd de perfecte instelling nog maar moeilijk te vinden.Franciesco schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:52:
[...]
Als je bedoeld met een lagere stooklijn, een lagere Ta*: ja dan zou dat moeten resulteren in een minder hard werkende WP met ook een lager toerental.
* er zijn immers ook andere instellingen dan de stooklijn die invloed hebben op de Ta.
In principe gaat verwarmen over het compenseren van het warmteverlies van de woning. Als de door de WP aangemaakte en vervolgens afgegeven thermische energie exact gelijk is aan het warmteverlies, dan blijft de binnentemperatuur gelijk.
Dit kun je doorgaans het meest efficient (lees: met de hoogste COP) bereiken met continu verwarmen. De afbeeldingen in de gepinde post kunnen daarbij helpen. Een lager toerental zorgt, als ik het goed onthouden heb, niet in alle situaties en voor alle WP types voor een hogere COP. Check de afbeeldingen van jouw specifieke WP.
In de praktijk is het natuurlijk heel lastig of zelfs onmogelijk om perfectie te bereiken in alle situaties. B.v. door een andere windsterkte en andere zoninval kan de ene dag een Ta van 28 graden voldoende zijn, terwijl de andere dag er 30 graden nodig is bij dezelfde buitentemperatuur. Maar ook andere apparaten dan de WP zelf maken warmte aan, idem voor de aanwezige personen en huisdieren etc. Deze factoren zijn ook niet 100% stabiel.
Maar wat mij betreft hoeft dat geen reden te zijn om toch te zoeken naar een soort van meest optimale/ beste compromis instelling. Uiteraard als je daar zelf het belang en/of de sport van in ziet.
Sinds begin dit jaar vloerverwarming (had vorig seizoen al wp 75/5 met radiatoren) en stooklijn al terug gebracht van 0.7 naar 0.3. verbruik al echt mooi laag, Scop iets van 4.7
Nu sinds paar weken maar eens overgezet van stand uitgebreid terug naar actief om a) eens te beoordelen of die stooklijn nog lager kan en b) te kijken of de temperatuur boven (rad) iets aangenamer wordt bij met continu stoken. Inmiddels staat hij een weekje op 0.2 en is het nog steeds 22.0 bij een ingestelde 21.5. zou dus zelfs nog lager kunnen.
Waar ik nu achter kom is dat de gevraagde aanvoer temperatuur vrijwel altijd flink wordt overschreden. Dit komt denk ik omdat de unit gewoonweg te zwaar is bemeten (reden: fluisterstand nog zo lang mogelijk willen gebruiken ivm geluid, tussenwoning)
Hij loopt namelijk met dit weer gewoon altijd op minimaal vermogen na aanloop
Gevolg: vvw warmt sneller op dan wp eigenlijk beoogt en wp begint te pendelen.
:strip_exif()/f/image/VlOLHIWnK3GTTU4PuGyLAslY.jpg?f=fotoalbum_large)
Op zich valt dit pendel gedrag me nog mee met dit weer, 10 starts. Maar toen het vorige week 2.5 graad was, was het niet heel veel anders.
:strip_exif()/f/image/8zoh4S7BlL6kZUqnwkiqhnJN.jpg?f=fotoalbum_large)
Lang verhaal kort: ik vraag me af of ik:
A) de stand uitgebreid niet beter tot een veel lagere temperatuur moet laten staan dan de 4a5 graden buitentemp die hier veel genoemd wordt, en pas moet overschakelen naar actief of zelfs inactief als de gewenste toevoer temperatuur de temperatuur overschrijdt die bij het minimale vermogen vd wp hoort (nu ca 27graden), en
(EDIT)
Is er een tabel of curve van overigens, minimale ta bij gegeven t buiten of Dt?
Benieuwd naar jullie ervaring met dit minimale vermogen thema!
[ Voor 3% gewijzigd door scarfoot op 10-10-2024 08:21 ]
@scarfoot Het is de juiste temperatuur in huis, het verbruik is laag, je hebt minder dan 2 starts/uur, wat is dan het probleem dat je op wil lossen 
Er bestaat niet zoiets als een minimale Ta of dT bij een gegeven buitentemperatuur want dat wordt bepaald door het afgiftesysteem. De warmtepomp levert een bepaald vermogen, met een bepaald debiet levert dat een temperatuursverhoging (dTwarmtepomp) op en de Ta wordt dan Tretour + dTwarmtepomp.
Dat water gaat door het afgiftesysteem en koelt af met dTafgifte graden.
Als dTafgifte kleiner is dan dTwarmtepomp, gaat Ta dus oplopen.
Met een hogere Ta heb je meer afgiftevermogen en klimt dTafgifte (aangenomen constant debiet)
Uiteindelijk komt de boel in evenwicht en verliest het afgiftesysteem evenveel vermogen als de warmtepomp er in pompt.
Maar als het warmteverlies van het huis kleiner is als het minimumvermogen van de warmtepomp, dan is het onder die omstandigheden binnen behoorlijk te warm en oncomfortabel. Aan/uit regelen, wat jij ziet, is dan wenselijk.
Het minimale vermogen bij een gegeven buitentemperatuur en afgiftetemperatuur vind je in Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Er bestaat niet zoiets als een minimale Ta of dT bij een gegeven buitentemperatuur want dat wordt bepaald door het afgiftesysteem. De warmtepomp levert een bepaald vermogen, met een bepaald debiet levert dat een temperatuursverhoging (dTwarmtepomp) op en de Ta wordt dan Tretour + dTwarmtepomp.
Met een hogere Ta heb je meer afgiftevermogen en klimt dTafgifte (aangenomen constant debiet)
Uiteindelijk komt de boel in evenwicht en verliest het afgiftesysteem evenveel vermogen als de warmtepomp er in pompt.
Maar als het warmteverlies van het huis kleiner is als het minimumvermogen van de warmtepomp, dan is het onder die omstandigheden binnen behoorlijk te warm en oncomfortabel. Aan/uit regelen, wat jij ziet, is dan wenselijk.
Het minimale vermogen bij een gegeven buitentemperatuur en afgiftetemperatuur vind je in Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Daar op inhakend, hier zie je wat een FCU doet die op minimaal warm water (ca 27 graden) tegen zijn setpoint aan komt, en de fan uit gaat / nog amper lucht verplaatst.Technician- schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:05:
[...]
De theorie is dat je op laag vermogen blijft stoken. Alleen langer door de temp en overshoot iets breder te zetten. Je leefruimte werkt dan als buffervat.
@ 07:30 De temperatuur van zowel Ta als Tr stijgen 0.7 graden.
Bij wijze van proef heb ik de FCU daarna 1 graad verhoogd. Er is vrijwel direct afgifte, en Ta en Tr lopen direct terug.
/f/image/FBqWpnjw25q6eQNU4KV1tEZu.png?f=fotoalbum_large)
Nu zou ik het kunnen automatiseren dat ie de FCU temp verhoogt op momenten dat mijn systeem begint dicht te lopen en de run zo kan rekken. Aan de andere kant: zet dat zoden aan de dijk? Het is in dit geval al een run van ruim 2 uur met zachte omstandigheden.
WP is overigens uitgeschakeld op bereikte temperaturen bij de thermostaten, niet op graadminuten.
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 10-10-2024 11:44 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Als je 4 runs per uur krijgt moet je er wat aan doen, alles langer dan 1 uur is al perfectpaQ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:30:
[...]
Daar op inhakend, hier zie je wat een FCU doet die op minimaal warm water (ca 27 graden) tegen zijn setpoint aan komt, en de fan uit gaat / nog amper lucht verplaatst.
@ 07:30 De temperatuur van zowel Ta als Tr stijgen 0.7 graden.
Bij wijze van proef heb ik de FCU daarna 1 graad verhoogd. Er is vrijwel direct afgifte, en Ta en Tr lopen direct terug.
[Afbeelding]
Nu zou ik het kunnen automatiseren dat ie de FCU temp verhoogt op momenten dat mijn systeem begint dicht te lopen en de run zo kan rekken. Aan de andere kant: zet dat zoden aan de dijk? Het is in dit geval al een run van ruim 2 uur met zachte omstandigheden.
WP is overigens uitgeschakeld op bereikte temperaturen bij de thermostaten, niet op graadminuten.
En in sommige omstandigheden is dat ook niet nodig, als ze bvb worden veroorzaakt door veel defrosts op een mistige dag bij temperaturen rond de 3-5 graden.Technician- schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:24:
[...]
Als je 4 runs per uur krijgt moet je er wat aan doen, alles langer dan 1 uur is al perfect
I know, maar vond het wel interessant om te zien hoeveel invloed 1 FCU heeft aan aangifte.Technician- schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:24:
[...]
Als je 4 runs per uur krijgt moet je er wat aan doen, alles langer dan 1 uur is al perfect
Yes.
Hebben trouwens meer mensen last van een buitensensor die af en toe -40 “meet”?
@paQ Ik had ook een niet lineair temperatuur verloop. Vooral in de zomer gaf hij al snel 37 graden buiten aan.
Onder garantie na 6 weken eindelijk een nieuwe gekregen.
Onder garantie na 6 weken eindelijk een nieuwe gekregen.
Bedankt voor de duidelijke uitleg.Proton_ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:51:
@scarfoot Het is de juiste temperatuur in huis, het verbruik is laag, je hebt minder dan 2 starts/uur, wat is dan het probleem dat je op wil lossen
Op standje actief (waar hij nu op staat) gaat zoals ik het nu zie de wp uit wanneer het minimale vermogen bereikt wordt, ofwel wanneer de gevraagde Ta kleiner is dan dat op minimaal vermogen gemaakt wordt. Wel blijft volgens mij de circulatie pomp lopen (8 ipv 4W)
Het wordt dus niet te warm in huis, zoals bij stand inactief week het geval is.
Zal het weer eens proberen op uitgebreid deze week, vermoed dat het idd onder de streep niet heel veel uitmaakt.
Iemand enig idee waarom er "verwarmen uitgeschakeld" blijft staan op mijn VRC720? Alles werkt perfect, enkel op het display komt het te staan als ik het menu open. In de handleiding kan ik hier niets van terugvinden, en de verwarming werkt ook gewoon dus staat niet uit.
Waarom zou je dat willen? Een VWL105/6 (of 125/6) hebben een ander type compressor dan de andere modellen Arotherm. Een rolcompressor is beter bestand tegen pendelen dan een zuigercompressor.MartinSE schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:56:
Ik overweeg een 35/6 plus of 55/6 plus in cascade naast mijn VWL105/6 te plaatsen, voor het kwakkelseizoen ipv pendelen.
Welk probleem met pendelen heb je nu zoveel last van, dat je dit scenario overweegt?
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Eh, ligt een buffervat dan niet meer voor de hand? Een kleinere WP erbij plaatsen terwijl een gebrek aan verwarmingsvermogen niet het probleem is lijkt mij nogal verspillend. De warmte kunnen bufferen ligt veel meer voor de hand (alleen cv-pomp, buffervat en een beetje leiding nodig).MartinSE schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:56:
Ik overweeg een 35/6 plus of 55/6 plus in cascade naast mijn VWL105/6 te plaatsen, voor het kwakkelseizoen ipv pendelen.
Heeft iemand ervaring met 2 verschillende vermogens? en zo ja, werkt dit goed samen?
Wat is trouwens het minimale opgenomen vermogen van de 35 en 55 ?
Wat ik kan vinden vergelijkbaar met een 75 (rond de 500W)
Shit, komt het einde in zicht van de zelfbouw installatie van m'n arotherm plus 75/6, heb ik een draadloze VRC 720f besteld in plaats van de bedrade versie.
Kan ik tot die tijd ook een willekeurige (/mijn oude) thermostaat op de VWZ aansluiten? Dat krijg ik niet zo goed achterhaald in de handleiding.
Iemand behoefte aan een draadloze VRC720f? Stuur me een PM.
Kan ik tot die tijd ook een willekeurige (/mijn oude) thermostaat op de VWZ aansluiten? Dat krijg ik niet zo goed achterhaald in de handleiding.
Iemand behoefte aan een draadloze VRC720f? Stuur me een PM.
@drboneym of een niet Vaillant thermostaat werkt weet ik niet, maar je kunt het systeem wel gebruiken zonder thermostaat. Dus instellingen via de binnenunit. Dan heb je natuurlijk geen ruimtecompensatie etc. maar voor een korte tijd is dat misschien geen ramp?
Ahja, goeie optie thanks! Is het heel funky in de instellingen? Ik kijk als een berg op om te moeten dealen met al die apparten/instellingen/menu's van VaillantFranciesco schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:22:
@drboneym of een niet Vaillant thermostaat werkt weet ik niet, maar je kunt het systeem wel gebruiken zonder thermostaat. Dus instellingen via de binnenunit. Dan heb je natuurlijk geen ruimtecompensatie etc. maar voor een korte tijd is dat misschien geen ramp?

@drboneym dat hangt er denk ik vanaf hoe ver je wilt gaan. Voor de meest gebruikte instellingen wat betreft CV vind ik het reuze meevallen. De SWW instellingen gebruik ik niet vanwege een aparte (Vaillant) WPboiler. De handleidingen zijn best uitgebreid al zijn de gebruikte termen mijn inziens niet altijd even logisch of begrijpelijk.
De opstart wizard begeleid je iig bij de eerste stappen en daarna dan iig de stooklijn en min Ta globaal bepalen. Tzt, met de thermostaat, de ruimtecompensatie etc instellen en verder finetunen. Uitgebreidere instellingen doen is, vind ik, sowieso prettiger in de VRC720 dan op de binnenunit/besturingsunit.
In dit topic is ook al heel veel te vinden over de diverse instellingen. En vraag anders gerust, er zijn veel ervaringsdeskundigen aan boord
PS: mocht je de niet draadloze VRC720 nog moeten bestellen: voorheen was deze duidelijk gunstiger geprijsd in Belgie.
De opstart wizard begeleid je iig bij de eerste stappen en daarna dan iig de stooklijn en min Ta globaal bepalen. Tzt, met de thermostaat, de ruimtecompensatie etc instellen en verder finetunen. Uitgebreidere instellingen doen is, vind ik, sowieso prettiger in de VRC720 dan op de binnenunit/besturingsunit.
In dit topic is ook al heel veel te vinden over de diverse instellingen. En vraag anders gerust, er zijn veel ervaringsdeskundigen aan boord
PS: mocht je de niet draadloze VRC720 nog moeten bestellen: voorheen was deze duidelijk gunstiger geprijsd in Belgie.
Ok, ik heb de 720f maar gewoon even er tussen gehangen. En zojuist heeft het systeem z'n eerste hap adem genomen, goed gevoel! (Vrouw ook opgelucht dat we niet meer met straalkacheltje hoeven te verwarmen).
Ik wil met de MyVaillant app mijn systeem online zetten, maar die accepteert mijn bedrade sensonet vr 921 niet als ik die wil scannen als gateway "wordt niet ondersteund". Moet ik daar de Vaillant Connect module hebben om met een VWZ met VRC720 contact te hebben? Ik was juist zo blij met bedrade connectie van de sensonet.
Ik wil met de MyVaillant app mijn systeem online zetten, maar die accepteert mijn bedrade sensonet vr 921 niet als ik die wil scannen als gateway "wordt niet ondersteund". Moet ik daar de Vaillant Connect module hebben om met een VWZ met VRC720 contact te hebben? Ik was juist zo blij met bedrade connectie van de sensonet.
Hier nog even op terugkomend, over het aansluiten van de pomp van een Itho Laadmodule. Je zei aansluiten op de aansluiting van de driewegklep in de VWZ, ik neem aan dat je de interne driewegklep bedoelt? Dat zou contact X15 zijn. En dan gewoon L/N en aarde aanhouden of moet ik de fase op de S zetten?BjornHero schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:00:
[...]
Pompje op aansluiting 3-weg klep.
Temperatuur sensor in vat vervangen voor een Vaillant sensor. (Vr10, 2 stuks inclusief bij vwz-ai/plus)
Nogmaals dank!
Pagina 43 van handleiding
https://www.vaillant.nl/producten-3/arotherm-plus/gebruiksaanwijzing-en-installatie-en-onderhoudshandleiding-hydraulisch-station-vwz-meh-97-6-0020291547-03-2687304.pdf
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lIwwGOI1sIbR3UzZhAbJpgHa.jpg?f=user_large)
Als je de hydraulische module (meh97) hebt dan op de interne driewegklep aansluiten inderdaad.drboneym schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 14:05:
[...]
Hier nog even op terugkomend, over het aansluiten van de pomp van een Itho Laadmodule. Je zei aansluiten op de aansluiting van de driewegklep in de VWZ, ik neem aan dat je de interne driewegklep bedoelt? Dat zou contact X15 zijn. En dan gewoon L/N en aarde aanhouden of moet ik de fase op de S zetten?
Nogmaals dank!
Pagina 43 van handleiding
https://www.vaillant.nl/producten-3/arotherm-plus/gebruiksaanwijzing-en-installatie-en-onderhoudshandleiding-hydraulisch-station-vwz-meh-97-6-0020291547-03-2687304.pdf
[Afbeelding]
Je wilt dat de pomp van de laadmodule draait wanneer de driewegklep naar warm water wordt gestuurd.
--> volgens mij moet je hem dan aansluiten op S, N en aarde.
Persoonlijk zou ik het even nameten, met de multimeter op de S en de N en dan kijken of er spanning (230vac) op komt wanneer je je driewegklep omschakelt naar sww en deze weer weg gaat als je hem naar verwarming schakelt.
2050vandaag, waarom wachten?
Goedendag,
Ik heb een warmtepompsysteem opgebouwd, Arotherm 125/6, VWZ AI, Allstor exlusive buffer met VPMW en VPMS, VR71 met een sensocomfort 720.
Met selectie van de componenten de installatiebundel aangehouden voor de artikelnummers. Het correcte hydraulisch schema en juiste instelling van de VR71 ingesteld op de Sensocomfort.
Alles netjes op druk en ontlucht. Geen foutmeldingen.
Alles ziet er goed uit behalve start de warmtepomp niet, ook niet als ik wil testen in de VWZ AI. Heeft er iemand idee wat de oorzaak zou kunnen zijn.?
Ik heb een warmtepompsysteem opgebouwd, Arotherm 125/6, VWZ AI, Allstor exlusive buffer met VPMW en VPMS, VR71 met een sensocomfort 720.
Met selectie van de componenten de installatiebundel aangehouden voor de artikelnummers. Het correcte hydraulisch schema en juiste instelling van de VR71 ingesteld op de Sensocomfort.
Alles netjes op druk en ontlucht. Geen foutmeldingen.
Alles ziet er goed uit behalve start de warmtepomp niet, ook niet als ik wil testen in de VWZ AI. Heeft er iemand idee wat de oorzaak zou kunnen zijn.?
@Pieter71 maximaalthermostaat, contact energiebedrijf etc allemaal in de normale stand?
De sensoren van de warmtepomp komen goed binnen?
Ook daadwerkelijk een VWZ AI Plus geleverd gekregen?
Hoe test je in de VWZ AI?
De sensoren van de warmtepomp komen goed binnen?
Ook daadwerkelijk een VWZ AI Plus geleverd gekregen?
Hoe test je in de VWZ AI?
@Technician- Ik heb de technische data van de AroTHERM pure buitendelen wat uitvoeriger bekeken.
Het zijn eigenlijk twee basismodellen
een voor de 45/7.2 en de 65/7.2 en
een voor de 85/7.2 en de 105/7.2
Wat ik storend vind is het kleine modulatiebereik
en dus het hoge minimum vermogen m.n. voor de grotere modellen.
Bij A7/W35 voor de 85/7.2 is 4,92 kW het minimum!?
maximum is dan 10,68 kW; "nominaal" is 7,88 kW??
- waarbij voor mij onduidelijk blijft hoe het verschil tussen beide waarden tot stand komt.
- waarbij voor mij onduidelijk blijft hoe het verschil tussen beide waarden tot stand komt.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik weet niet of het minimum vermogen (juist) in de databanken staat. Dat de 45/65 en 85/105 een toestel zijn zag ik aan de onderdelenlijst. Dus dan kun je beter de grotere van de 2 pakken. De “geknepen” heeft een kleinere modulatie.dunklefaser schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:21:
@Technician- Ik heb de technische data van de AroTHERM pure buitendelen wat uitvoeriger bekeken.
- waarbij voor mij onduidelijk blijft hoe het verschil tussen beide tot stand komt.
Wat als je de Mitsubishi ecodan powerinverter buitendelen data boeken pakt? Deze moeten denk ik gelijk zijn. Heb daarin al geluidsniveau’s vergeleken, die zijn exact gelijk.
@Technician- Met het geluidsvermogen ben ik op dit moment niet meer bezig.
Voor mijn situatie heb ik met het WPAC-tool met de 65/7.2 net de normale 3 dB marge
de 85/7.2 moet het met maar 2 dB doen.
De technische data van Vaillant tellen volgens mij en niet die van Metsubsidie.
Hier de link naar de "installateursboekjes" met de uitvoerige gegevens o.a. het geluidsvermogen.
Voor mijn situatie heb ik met het WPAC-tool met de 65/7.2 net de normale 3 dB marge
de 85/7.2 moet het met maar 2 dB doen.
De technische data van Vaillant tellen volgens mij en niet die van Metsubsidie.
Hier de link naar de "installateursboekjes" met de uitvoerige gegevens o.a. het geluidsvermogen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik heb een buitensensor van het type VRC9535. De AF aansluiting van de sensor zit hier op de OT van de VWZ MEH 97/6 (binnenunit) en de OT zit op de AF aansluiting van de binnenunit. De DCF aansluiting is niet aangesloten. Klopt dit? Oftewel: kan dit kwaad?
Wat betekenen AF, DCF en OT? OT = Outdoor Temperature? AF? DCF?
Wat betekenen AF, DCF en OT? OT = Outdoor Temperature? AF? DCF?
@pinibo AF= Außenfühler en OT is eigenlijk nul/ground.
DCF is een zendergestuurd kloksignaal, nice to have maar optioneel.
Ik denk dat het omgekeerd aansluiten geen kwaad kan (het is een simpele, passieve, ntc, niet polariteitgevoelig) maar wel verwarrend en mocht je er ooit dcf op aansluiten dan moet het waarschijnlijk wel in orde gemaakt worden.
Ik denk dat het omgekeerd aansluiten geen kwaad kan (het is een simpele, passieve, ntc, niet polariteitgevoelig) maar wel verwarrend en mocht je er ooit dcf op aansluiten dan moet het waarschijnlijk wel in orde gemaakt worden.
Vermogensbereik A-7/W35 ∆T 5KMartinSE schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:56:
Heeft iemand ervaring met 2 verschillende vermogens? en zo ja, werkt dit goed samen?
Wat is trouwens het minimale opgenomen vermogen van de 35 en 55 ?
Wat ik kan vinden vergelijkbaar met een 75 (rond de 500W)
35-55 1,7kwh
105 4,8kwh
De 105 is een beest met erg hoog minimaal vermogen.
Je kan de minimaal aanvoertemperatuur iets verhogen, ik merk geen negatieve invloed op de COP doordat de warmtepomp nu langer kan draaien.
[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 12-10-2024 19:56 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ah. Daar is dus die ferrietkern voor. Dcf.Proton_ schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:03:
@pinibo AF= Außenfühler en OT is eigenlijk nul/ground.
Hallo
Ben erg nieuwsgierig wat deze waardes doen in de Warmtepompbesturingsmodule VWZ Ai
Iemand een idee?
1) Blokkeertijd compressor Actuele waarde min
2) Compr. hysterese Verw. 0 15 K
3) Compressor start op −999 9 °min
4) Max. duur blokk.tijd 0 9 h
Ben erg nieuwsgierig wat deze waardes doen in de Warmtepompbesturingsmodule VWZ Ai
Iemand een idee?
1) Blokkeertijd compressor Actuele waarde min
2) Compr. hysterese Verw. 0 15 K
3) Compressor start op −999 9 °min
4) Max. duur blokk.tijd 0 9 h
Snap niet waarom je de ME power inverter vergelijkt met de aroTHERM pure (instapmodel)Technician- schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:07:
[...]
Ik weet niet of het minimum vermogen (juist) in de databanken staat. Dat de 45/65 en 85/105 een toestel zijn zag ik aan de onderdelenlijst. Dus dan kun je beter de grotere van de 2 pakken. De “geknepen” heeft een kleinere modulatie.
Wat als je de Mitsubishi ecodan powerinverter buitendelen data boeken pakt? Deze moeten denk ik gelijk zijn. Heb daarin al geluidsniveau’s vergeleken, die zijn exact gelijk.
Dan zou ik de SUZ SWM60VA2 of SWM80VA2 vergelijken... Beide (SUZ) zijn overigen ca 3+ dB stiller (verdubbeling van het geluid) ten aanzien van de aroTHERM pure.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ik zie vreemd gedrag in de SWW regeling:
/f/image/eZszXlf8WSM7h2Jdx2DryIie.png?f=fotoalbum_large)
Het viel mij al eerder op dat de temperatuur op de verdelers op liep maar er geen flow zichtbaar was, maar nu denk ik dat ik de oorzaak te pakken heb. Ik heb net een SWW run getriggerd en ik heb het nu ook gezien, De 3 weg hoor je terug naar CV (rust) stand draaien, ik zie flow op de verdelers en na 4 minuten gaat de klep dus weer terug naar SWW stand. De compressor blijft gewoon aan. Op de P1 zie ik dat het vermogen wel terug geregeld wordt.
Ik had de klep eigenlijk al aangemeld voor defect omdat ik dus dacht dat die lekte maar het lijkt er nu op dat die dus aangestuurd word. Herkend iemand dit gedrag?
/f/image/eZszXlf8WSM7h2Jdx2DryIie.png?f=fotoalbum_large)
Het viel mij al eerder op dat de temperatuur op de verdelers op liep maar er geen flow zichtbaar was, maar nu denk ik dat ik de oorzaak te pakken heb. Ik heb net een SWW run getriggerd en ik heb het nu ook gezien, De 3 weg hoor je terug naar CV (rust) stand draaien, ik zie flow op de verdelers en na 4 minuten gaat de klep dus weer terug naar SWW stand. De compressor blijft gewoon aan. Op de P1 zie ik dat het vermogen wel terug geregeld wordt.
Ik had de klep eigenlijk al aangemeld voor defect omdat ik dus dacht dat die lekte maar het lijkt er nu op dat die dus aangestuurd word. Herkend iemand dit gedrag?
[ Voor 118% gewijzigd door maarten_NL op 13-10-2024 15:13 ]
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Ik krijg nu in de app een melding dat het water heet kan zijn ivm legionellabescherming (die draait inderdaad op zondag). Alleen, als ik erop klik staat er dat de power limitation actief is vanwege de energieleverancier of energiemanagement.
Iemand enig idee wat dat kan zijn?
-'sin
Ja dat zag ik gisteren ook. De legionella bescherming klopte want die had net gedraaid (let dus op bij alle niet-thermostatische kranen) maar ik de input voor de energieleverancier blokkade helemaal niet aangesloten. Bugje in de app denk ik.Somethingsin schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:35:
Ik krijg nu in de app een melding dat het water heet kan zijn ivm legionellabescherming (die draait inderdaad op zondag). Alleen, als ik erop klik staat er dat de power limitation actief is vanwege de energieleverancier of energiemanagement.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Wat bijzonder. Ik herken dit niet, al heb ik nog geen ebus-uitlezer om het echt te controleren.maarten_NL schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:52:
[Afbeelding]
Wat is je maximale SWW-run tijdsduur? Gaat hij daar na 50 minuten overheen?
Ik heb laatst zo’n storing opgelost omdat er een draad van de 3 wegklep los onder een klem zat…maarten_NL schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:52:
[Afbeelding]
@maarten_NL kan je met ebusd misschien ook loggen hoe de VWZ de output van de 3wegklep stuurt?
Ik denk dat het hmu MO3Output is, al kan ik het niet zelf checken bij gebrek aan passende hardware.
Dat zou het scenario van @Technician- kunnen bevestigen of uitsluiten. Al is de boel natrekken misschien makkelijker
Ik denk dat het hmu MO3Output is, al kan ik het niet zelf checken bij gebrek aan passende hardware.
Dat zou het scenario van @Technician- kunnen bevestigen of uitsluiten. Al is de boel natrekken misschien makkelijker
Max boiler laadtijd staat op 90 minuten.marcop23 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:07:
[...]
Wat bijzonder. Ik herken dit niet, al heb ik nog geen ebus-uitlezer om het echt te controleren.
Wat is je maximale SWW-run tijdsduur? Gaat hij daar na 50 minuten overheen?
De dipjes beginnen al na 20 minuten, de legionella run van afgelopen vrijdag en duren 2-4 minuten:
/f/image/YZ5lQsXpNN9ChU9m2UpybXrZ.png?f=fotoalbum_large)
Net gecontroleerd maar de draden zaten vast. even los en opnieuw aangedraaid. Dat de bekrachtiging ook precies 2 minuten uitvalt lijkt er op dat het toch een bewuste regeling is.Technician- schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:45:
[...]
Ik heb laatst zo’n storing opgelost omdat er een draad van de 3 wegklep los onder een klem zat…
Lijkt me toch sterk hoor. Zoiets gebeurt niet bewustmaarten_NL schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:04:
[...]
Net gecontroleerd maar de draden zaten vast. even los en opnieuw aangedraaid. Dat de bekrachtiging ook precies 2 minuten uitvalt lijkt er op dat het toch een bewuste regeling is.
Dat was ik een tijd geleden van plan en de ebusd config in gedoken maar ik kan het register van klep niet vinden.Proton_ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:02:
@maarten_NL kan je met ebusd misschien ook loggen hoe de VWZ de output van de 3wegklep stuurt?
De uitgang is de UV1, die zit naast de MA2:
/f/image/DHx4V3wadGkiPqiRTOHj0JYx.png?f=fotoalbum_large)
Net het schema nog even gecontroleerd en daar heet die uitgang ook UV1, externe driewegklep.
MO3Output kan ik in de 08.hmu.csv van JonesPD niet vinden.
4portvalvehours heb ik wel, maar iets wat de status van de klep zelf niet.
Naar mijn idee moet deze in de 08.hmu zijn:
r,,4PortValve,,,,,1403FFFF,,,onoff,,,Four way valve (on/off),,,,,,,,,,,,,,,,,,
maar die zie ik dus niet.
Heeft iemand de defrost binary kunnen vinden in ebus of elders?
(zal er wel zijn toch?)
Of heeft de status indicator een "ontdooi" status?
(zal er wel zijn toch?)
Of heeft de status indicator een "ontdooi" status?
@maarten_NL en @paQ de 4wegklep is het koudemiddelzijdige ding dat schakelt tussen koelen en verwarmen.
4PortValve geeft de status aan, waarbij off verwarmen is en on is koelen of defrost.
RunStats4PortValveSwitches geeft aan hoevaak er geschakeld is.
Die teller loopt dus op bij elke defrost en elke keer dat de unit start met koelen.
(ik heb een beetje een frankenstein-ebusd-config dus het kan er bij jou iets naast zitten, bij mij heten ze FourWayValveSwitchingOperations etc, het nadeel van een brak onleesbaar configuratiesysteem moppermopper )
Ik denk dat het 3wegklepgedrag zit onder
In de JonesPD repo zie ik ook wel een MA0output die ongespecificeerd is. Als je die logt, zie je wellicht ook een correlatie met SWW.
4PortValve geeft de status aan, waarbij off verwarmen is en on is koelen of defrost.
Die teller loopt dus op bij elke defrost en elke keer dat de unit start met koelen.
(ik heb een beetje een frankenstein-ebusd-config dus het kan er bij jou iets naast zitten, bij mij heten ze FourWayValveSwitchingOperations etc, het nadeel van een brak onleesbaar configuratiesysteem moppermopper )
code:
51
| ThreeWayValve,,,,,0203FFFF,,,UCH,0=heating circuit;1=warm water circuit, |
In de JonesPD repo zie ik ook wel een MA0output die ongespecificeerd is. Als je die logt, zie je wellicht ook een correlatie met SWW.
@paQ Misschien is die er ook wel.
hmu RunDataStatuscode ziet er inderdaad wel veelbelovend uit. Dat is een scode en die heeft 516=Deicing active;
Maar omdat alles van reverse engineering aan elkaar hangt garantie tot de deur.
Loggen maar en kijken wat-ie doet
hmu RunDataStatuscode ziet er inderdaad wel veelbelovend uit. Dat is een scode en die heeft 516=Deicing active;
Aha, 4port was t/m mei 8 uur (WP staat er sinds jan) loopt sinds juni wel harder op ja, dus klinkt plausibel.Proton_ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:11:
@maarten_NL en @paQ de 4wegklep is het koudemiddelzijdige ding dat schakelt tussen koelen en verwarmen.
code:
51 ThreeWayValve,,,,,0203FFFF,,,UCH,0=heating circuit;1=warm water circuit,
De threewayvavle heb ik wel in de csv zitten maar die komt dus om een of andere reden niet langs,
r,,ThreeWayValve,,,,,0203FFFF,,,UCH,0=heating circuit;1=warm water circuit,,Three way valve (heating/warm water circuit),,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ik ga nog eens even grasduinen en morgen vaillant maar eens bellen.
@paQ @Proton_:fill(white):strip_exif()/f/image/emYrXnpBxlLz3129GuU8yf1g.png?f=user_large)
Die scode werkt hier prima, deicing heb ik misschien wel gehad maar dat kon ik zo in HA niet terug vinden.
Frost protection is alleen de pomp aan, compressor blijft uit.
:fill(white):strip_exif()/f/image/emYrXnpBxlLz3129GuU8yf1g.png?f=user_large)
Die scode werkt hier prima, deicing heb ik misschien wel gehad maar dat kon ik zo in HA niet terug vinden.
Frost protection is alleen de pomp aan, compressor blijft uit.
[ Voor 9% gewijzigd door maarten_NL op 13-10-2024 21:31 ]
frost protection zal slaan op de frostoverride neem ik aan?
Ik heb geen idee wat frost override is?paQ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:32:
frost protection zal slaan op de frostoverride neem ik aan?
frost protection gaat aan als de buitentemperatuur onder iets van 4c gaat en pompt wat CV water rond.
/f/image/cvFPFN5Ln2okKgYoxAaiNUqu.png?f=fotoalbum_large)
Ja precies.maarten_NL schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:44:
[...]
Ik heb geen idee wat frost override is?
frost protection gaat aan als de buitentemperatuur onder iets van 4c gaat en pompt wat CV water rond.
[Afbeelding]
De frostoverridetime is de duur daar van.
Dat. Ik ga hem gewoon eens invoegen en elke 30 sec loggen. Misschien dat er overmorgenochtend een defrostje in zit, daarna wordt het weer 23 gradenProton_ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:22:
@paQ Misschien is die er ook wel.

Inmiddels lang geleden dat ik hier wat geplaatst heb. De Arotherm doet het zo goed dat ik er geen omkijken na heb.
Nu willen wij boven gaan verbouwen en wil ik ook boven vloerverwarming aanbrengen.
Nu zit onze Arotherm alleen rechtstreeks op one open verdeler voor de vloerverwarming beneden.
Geen buffervaten en dergelijke.
Hoe zou ik hieraan zone regeling kunnen toevoegen voor de slaapkamers boven?
Ik snap dat deze alleen maar warm kunnen worden als de pomp voor de vloer beneden draait.
Is dit origineel met Vaillant te creëren?
Of kan ik gewoon een open verdeler boven plaatsen met via een app bestuurde thermostaat knoppen op de verdeler?
Nu willen wij boven gaan verbouwen en wil ik ook boven vloerverwarming aanbrengen.
Nu zit onze Arotherm alleen rechtstreeks op one open verdeler voor de vloerverwarming beneden.
Ik snap dat deze alleen maar warm kunnen worden als de pomp voor de vloer beneden draait.
Of kan ik gewoon een open verdeler boven plaatsen met via een app bestuurde thermostaat knoppen op de verdeler?
Vraag 1 lijkt me: waarom wil je überhaupt een zoneregeling? Mogen de slaapkamers niet gewoon meedoen met de benedenverdieping? Dat werkt meestal zuiniger.Kleuvert schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:23:
Inmiddels lang geleden dat ik hier wat geplaatst heb. De Arotherm doet het zo goed dat ik er geen omkijken na heb.
Je kan de vloerverwarming boven altijd wat knijpen, zodat er minder vermogen afgegeven wordt, als je wil.
Danfoss kogelkraan ertussen, die kun je sturen dan als je wil ook nog met de zone uitbreiding van Vaillant en een extra senso comfort.Kleuvert schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:23:
Mooi dat je systeem nog steeds zo lekker draait. Bij mij inmiddels ook aan het tweede seizoen begonnen, ben je nog steeds dankbaar voor de luistersessie met de burenKleuvert schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:23:
Ik heb boven ook een tweede verdeler voor de bovenverdiepingen. De badkamer heb ik volledig open staan en de slaapkamers knijp ik een beetje. Bij de aanleg was ik een beetje bang dat het boven dan te warm zou worden dus daarom heb ik ook kogelkranen gemonteerd in de aanvoer en retour naar de verdeler boven. In de praktijk werkt het echter prima door een beetje te knijpen en heb ik de kogelkranen nooit bediend.
Echte zoneverwarming is denk ik een beetje risicovol ivm regelingen die elkaar gaan tegenwerken? Maar misschien valt dat toch mee?
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Ik heb het hier intussen wat verder geautomatiseerd in HA.bensss schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:43:
[...]
Mooi dat je systeem nog steeds zo lekker draait. Bij mij inmiddels ook aan het tweede seizoen begonnen, ben je nog steeds dankbaar voor de luistersessie met de buren![]()
Ik heb boven ook een tweede verdeler voor de bovenverdiepingen. De badkamer heb ik volledig open staan en de slaapkamers knijp ik een beetje. Bij de aanleg was ik een beetje bang dat het boven dan te warm zou worden dus daarom heb ik ook kogelkranen gemonteerd in de aanvoer en retour naar de verdeler boven. In de praktijk werkt het echter prima door een beetje te knijpen en heb ik de kogelkranen nooit bediend.
Echte zoneverwarming is denk ik een beetje risicovol ivm regelingen die elkaar gaan tegenwerken? Maar misschien valt dat toch mee?
Met het doel de warmtepomp draaiende te houden zonder dat ik (te veel) overshoot krijg in 1 van de twee zones. (Ca 70m2 huis, en 50 m2 kantoor)
In wezen zou je dat ook kunnen reflecteren op een beneden- en bovenverdieping lijkt me mits de inhoud voldoende is. Ik zou dit niet op kamerniveau doen.
/f/image/uPHvfZBU1rO7Tb8lwXLcKH3f.png?f=fotoalbum_large)
Ik houd met 2 sensoren bij wat het verschil is tussen de wenstemperatuur en de gemeten temperatuur in de ruimte. Op basis van de vraag van de thermostaten en die 'deltaT' besluit de automation of de verdeler moet sluiten. (of openen)
Als het goed is werkt Vaillant op een zelfde wijze middels die zone-uitbreiding. (en dan inclusief de compensatie)
De FCU in de gang nivelleert de afgifte als een verdeler sluit. Een soort warme by-pass
/f/image/YaFyH6kslJTcj87XGJWnuk48.png?f=fotoalbum_large)
Anyway, bedrijfsmodus toegevoegd, ben benieuwd of daar defrosting of deicing verschijnt als het zo ver is.
Niet dat het wat toevoegt verder, maar toch
[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 14-10-2024 09:22 ]
Ik ben pas begonnen met het uitlezen van ebusd, maar zie dat jij de compressor speed eruit kan halen, welke entity is dit? Alsook de 'return temp' kom ik precies bij mij niet tegen.paQ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:10:
[...]
Ik heb het hier intussen wat verder geautomatiseerd in HA.
Met het doel de warmtepomp draaiende te houden zonder dat ik (te veel) overshoot krijg in 1 van de twee zones. (Ca 70m2 huis, en 50 m2 kantoor)
In wezen zou je dat ook kunnen reflecteren op een beneden- en bovenverdieping lijkt me mits de inhoud voldoende is. Ik zou dit niet op kamerniveau doen.
[Afbeelding]
De FCU in de gang nivelleert de afgifte als een verdeler sluit.
[Afbeelding]
Ik houd met 2 sensoren bij wat het verschil is tussen de wenstemperatuur en de gemeten temperatuur in de ruimte. Op basis van de vraag van de thermostaten en die 'deltaT' besluit de automation of de verdeler moet sluiten. (of openen)
Als het goed is werkt Vaillant op een zelfde wijze middels die zone-uitbreiding. (en dan inclusief de compensatie)
Anyway, bedrijfsmodus toegevoegd, ben benieuwd of daar defrosting of deicing verschijnt als het zo ver is.
Niet dat het wat toevoegt verder, maar toch
Komend van een warmtepomp met modus, moet ik zeggen dat ik ebus echt een draak van een systeem vind.Proim schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:16:
[...]
Ik ben pas begonnen met het uitlezen van ebusd, maar zie dat jij de compressor speed eruit kan halen, welke entity is dit? Alsook de 'return temp' kom ik precies bij mij niet tegen.
Wellicht zijn er mooiere manieren de waardes op te halen, maar ik heb er uren en uren in gestoken en kwam weinig verder.
Dus uiteindelijk haal ik elke x sec met een command line de waardes op uit ebusd.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
| command_line: - sensor: name: "Bedrijfsmodus" command: "ssh -i /config/.ssh/id_rsa -o StrictHostKeyChecking=no [user/ip] 'docker exec addon_2ad9b828_ebusd ebusctl r RunDataStatuscode'" scan_interval: 60 command_timeout: 20 unique_id: wp_bedrijfsmodus - sensor: name: Flow Target command: "ssh -i /config/.ssh/id_rsa -o StrictHostKeyChecking=no [user/ip] 'docker exec addon_2ad9b828_ebusd ebusctl r Hc1ActualFlowTempDesired'" unit_of_measurement: '°C' scan_interval: 60 command_timeout: 20 unique_id: flow_target_sensor_cl - sensor: name: "Tray Heater" command: "ssh -i /config/.ssh/id_rsa -o StrictHostKeyChecking=no [user/ip] 'docker exec addon_2ad9b828_ebusd ebusctl r CondensateTrayHeater'" scan_interval: 60 command_timeout: 20 unique_id: trayheater_cl - sensor: name: Flow Temp CL command: "ssh -i /config/.ssh/id_rsa -o StrictHostKeyChecking=no [user/ip] 'docker exec addon_2ad9b828_ebusd ebusctl r FlowTemp'" unit_of_measurement: '°C' scan_interval: 10 command_timeout: 20 unique_id: flow_temp_sensor_cl - sensor: name: Return Temp CL command: "ssh -i /config/.ssh/id_rsa -o StrictHostKeyChecking=no [user/ip] 'docker exec addon_2ad9b828_ebusd ebusctl r ReturnTemp'" unit_of_measurement: '°C' scan_interval: 10 command_timeout: 20 unique_id: return_temp_sensor_cl - sensor: name: Compressor Speed CL command: "ssh -i /config/.ssh/id_rsa -o StrictHostKeyChecking=no [user/ip] 'docker exec addon_2ad9b828_ebusd ebusctl r CompressorSpeed'" unit_of_measurement: 'rps' scan_interval: 10 command_timeout: 20 unique_id: compressor_speed_sensor_cl - sensor: name: Water Throughput CL command: "ssh -i /config/.ssh/id_rsa -o StrictHostKeyChecking=no [user/ip] 'docker exec addon_2ad9b828_ebusd ebusctl r WaterThroughput'" unit_of_measurement: 'L/hr' scan_interval: 10 command_timeout: 20 unique_id: water_throughput_sensor_cl |
@paQ Eens 
Al vind ik het http endpoint om te lezen iets eleganter dan de ssh+docker+commandline.
@Proim Ik geloof dat de JonesPD variant van de config het beste warmtepompen ondersteunt. De default van john30 is niet erg stabiel of compleet.
Al vind ik het http endpoint om te lezen iets eleganter dan de ssh+docker+commandline.
@Proim Ik geloof dat de JonesPD variant van de config het beste warmtepompen ondersteunt. De default van john30 is niet erg stabiel of compleet.
Heb je daar een voorzetje van?Proton_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:23:
@paQ Eens
Dien ik hier zelf nog wat aan aan te passen, of in principe gewoon copy pasten in de configuration.YAML?paQ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:20:
[...]
Komend van een warmtepomp met modus, moet ik zeggen dat ik ebus echt een draak van een systeem vind.
Wellicht zijn er mooiere manieren de waardes op te halen, maar ik heb er uren en uren in gestoken en kwam weinig verder.
Dus uiteindelijk haal ik elke x sec met een command line de waardes op uit ebusd.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 command_line: - sensor: name: "Bedrijfsmodus" command: "ssh -i /config/.ssh/id_rsa -o StrictHostKeyChecking=no [user/ip] 'docker exec addon_2ad9b828_ebusd ebusctl r RunDataStatuscode'" scan_interval: 60 command_timeout: 20 unique_id: wp_bedrijfsmodus - sensor: name: Flow Target command: "ssh -i /config/.ssh/id_rsa -o StrictHostKeyChecking=no [user/ip] 'docker exec addon_2ad9b828_ebusd ebusctl r Hc1ActualFlowTempDesired'" unit_of_measurement: '°C' scan_interval: 60 command_timeout: 20 unique_id: flow_target_sensor_cl - sensor: name: "Tray Heater" command: "ssh -i /config/.ssh/id_rsa -o StrictHostKeyChecking=no [user/ip] 'docker exec addon_2ad9b828_ebusd ebusctl r CondensateTrayHeater'" scan_interval: 60 command_timeout: 20 unique_id: trayheater_cl - sensor: name: Flow Temp CL command: "ssh -i /config/.ssh/id_rsa -o StrictHostKeyChecking=no [user/ip] 'docker exec addon_2ad9b828_ebusd ebusctl r FlowTemp'" unit_of_measurement: '°C' scan_interval: 10 command_timeout: 20 unique_id: flow_temp_sensor_cl - sensor: name: Return Temp CL command: "ssh -i /config/.ssh/id_rsa -o StrictHostKeyChecking=no [user/ip] 'docker exec addon_2ad9b828_ebusd ebusctl r ReturnTemp'" unit_of_measurement: '°C' scan_interval: 10 command_timeout: 20 unique_id: return_temp_sensor_cl - sensor: name: Compressor Speed CL command: "ssh -i /config/.ssh/id_rsa -o StrictHostKeyChecking=no [user/ip] 'docker exec addon_2ad9b828_ebusd ebusctl r CompressorSpeed'" unit_of_measurement: 'rps' scan_interval: 10 command_timeout: 20 unique_id: compressor_speed_sensor_cl - sensor: name: Water Throughput CL command: "ssh -i /config/.ssh/id_rsa -o StrictHostKeyChecking=no [user/ip] 'docker exec addon_2ad9b828_ebusd ebusctl r WaterThroughput'" unit_of_measurement: 'L/hr' scan_interval: 10 command_timeout: 20 unique_id: water_throughput_sensor_cl
Check, er lijkt nu ook nog de 'vwzio' bij te zijn gekomen met meer entities. Vooral unknown, maar misschien omdat die nog niet gelezen zijn.Proton_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:23:
@paQ Eens
in wezen moet je alles daar nog aan aanpassenProim schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:44:
[...]
Dien ik hier zelf nog wat aan aan te passen, of in principe gewoon copy pasten in de configuration.YAML?
Het gaat erom dat je in ebusd, met dit commando (bijv) de waarde ophaalt.
ebusctl r FlowTemp
Omdat ik moet inloggen op die computer, heb ik een key aangemaakt waar mijn credentials inzitten. Daar verwijst ie naar in het commando.
Maar ik laat me graag door @Proton_ voordoen hoe een http endpoint commando er uit ziet om die waarde mee op te halen.
[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 14-10-2024 10:49 ]
Ik zoek nog bijverwarming voor de ramen om kouval te breken gezien HR++ mij tegenvalt in praktijk.
Iemand bekend met Vasco Elia 4K warmtepompradiator ?
Kan niks vinden hoe de fans reageren, behalve dat het autocurve is en niks valt in te stellen...
De Jaga - Strada Wand Hybrid is "nauwelijks" duurder waar dit wel gespecificeerd staat, nadeel convectors "stralen" minder dan stalen radiators(als ik kijk naar ervaring van mijn badkamer radiator is de straling nog voelbaar met 30gr water).
Iemand bekend met Vasco Elia 4K warmtepompradiator ?
Kan niks vinden hoe de fans reageren, behalve dat het autocurve is en niks valt in te stellen...
De Jaga - Strada Wand Hybrid is "nauwelijks" duurder waar dit wel gespecificeerd staat, nadeel convectors "stralen" minder dan stalen radiators(als ik kijk naar ervaring van mijn badkamer radiator is de straling nog voelbaar met 30gr water).
Ik wil het niet te warm hebben boven. Dus kan het afknijpen dat het niet warmer dan 17 wordt. Maar als de kids op de kamer willen studeren of iets is het wel handig als die omhoog kan naar 20. De badkamer wil ik sowieso op 20 hebben.marcop23 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:30:
[...]
Vraag 1 lijkt me: waarom wil je überhaupt een zoneregeling? Mogen de slaapkamers niet gewoon meedoen met de benedenverdieping? Dat werkt meestal zuiniger.
Je kan de vloerverwarming boven altijd wat knijpen, zodat er minder vermogen afgegeven wordt, als je wil.
Draadloos of bedraad?paQ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:29:
[...]
Yes.
Hebben trouwens meer mensen last van een buitensensor die af en toe -40 “meet”?
Het probleem nu is dat bij hoge buitentemperaturen de wp snel uitgaat, de buffer leegdraait en weer opstart. De standaard Vaillant regeling werkt niet goed genoeg hiervoor. Het is echt lastig om deze constant te laten draaien op het laagste vermogen.Question Mark schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:54:
[...]
Waarom zou je dat willen? Een VWL105/6 (of 125/6) hebben een ander type compressor dan de andere modellen Arotherm. Een rolcompressor is beter bestand tegen pendelen dan een zuigercompressor.
Welk probleem met pendelen heb je nu zoveel last van, dat je dit scenario overweegt?
Wat ik zou willen is dat je constant bv 30% compressorvermogen draait voor een in te stellen tijd, de aanvoer mag variëren en de binnentemparatuur mag een overshoot geven.
Voor zover ik heb gezocht op o.a. dit forum is dat knap lastig en moet je al behoorlijk ingewikkeld gaan knutselen met HA en Ebus adapters, + een fors stuk programmeren.
Om voor dit kwakkelseizoen het op te lossen zou ik totdat het koud genoeg is voor de VWL105 dat deze 1 run kan maken per dag , een kleine wp ervoor zetten die verder terugmoduleert bv 1,5kW/2 kW en door kan blijven draaien.
Ik denk makkelijk. Temp instellen op 17C en 2 of 3 runs per dag naar 23c of 24c doen dan gebeurt toch hetzelfde?MartinSE schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 03:36:
[...]
Het probleem nu is dat bij hoge buitentemperaturen de wp snel uitgaat, de buffer leegdraait en weer opstart. De standaard Vaillant regeling werkt niet goed genoeg hiervoor. Het is echt lastig om deze constant te laten draaien op het laagste vermogen.
Wat ik zou willen is dat je constant bv 30% compressorvermogen draait voor een in te stellen tijd, de aanvoer mag variëren en de binnentemparatuur mag een overshoot geven.
Voor zover ik heb gezocht op o.a. dit forum is dat knap lastig en moet je al behoorlijk ingewikkeld gaan knutselen met HA en Ebus adapters, + een fors stuk programmeren.
Om voor dit kwakkelseizoen het op te lossen zou ik totdat het koud genoeg is voor de VWL105 dat deze 1 run kan maken per dag , een kleine wp ervoor zetten die verder terugmoduleert bv 1,5kW/2 kW en door kan blijven draaien.
Dus via een tijdschema op kamer temp.
@MartinSE Je bent al een heel eind als je de graadminuten verdubbelt (aangenomen dat je de bugfix uit 2022 hebt).
Heb je een plaatje van het waargenomen pendelprobleem?
bedraad
Als het goed is wordt er vandaag een nieuwe bezorgd, eens kijken of de kuren dan zijn opgelost.
Zodra de warmtepomp aan is gegaan vanochtend stopte de buitensensor met temperaturen doorgeven.
Er zit daar iets niet lekker, maar durf niet te zeggen of het ook daadwerkelijk de buitensensor is die dat veroorzaakt. Het is wel the usual suspect.
[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 15-10-2024 09:08 ]
Ik had een draadloos exemplaar dat het binnen het eerste halfjaar al begaf. Gaat nu ongeveer een jaar lang mee.paQ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:06:
[...]
bedraad
Als het goed is wordt er vandaag een nieuwe bezorgd, eens kijken of de kuren dan zijn opgelost.
Zodra de warmtepomp aan is gegaan vanochtend stopte de buitensensor met temperaturen doorgeven.
Er zit daar iets niet lekker, maar durf niet te zeggen of het ook daadwerkelijk de buitensensor is die dat veroorzaakt. Het is wel the usual suspect.
Zelfde symptoom: meet -40. En da’s eigenlijk “geen meeting”. Met ebusd kan je dat zien: meteen na opstarten is de temperatuur buiten ook -40, maar da’s gewoon omdat er nog niet met de buitenvoeler gecommuniceerd is AFAICT.
Jep, tijdschema doe ik ook. Werkt prima.Technician- schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:21:
[...]
Ik denk makkelijk. Temp instellen op 17C en 2 of 3 runs per dag naar 23c of 24c doen dan gebeurt toch hetzelfde?
Dus via een tijdschema op kamer temp.
En in combinatie met dynamische tarieven bespaar je nog flink ook. (De goedkoopste uren zijn 99% van de dagen dezelfde: tussen 3 en 6 ‘s nachts. Dan laat ik hem hier tot 21,5°C opwarmen. Haalt ie nooit. Dan kan het uit tot 10:00 ‘s ochtends, dus tot ná de duurste uren.)
Maar dat is om dat de draadloze varianten altijd eerst moeten worden gewekt toch?Wim Leers schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:27:
[...]
Ik had een draadloos exemplaar dat het binnen het eerste halfjaar al begaf. Gaat nu ongeveer een jaar lang mee.
Zelfde symptoom: meet -40. En da’s eigenlijk “geen meeting”. Met ebusd kan je dat zien: meteen na opstarten is de temperatuur buiten ook -40, maar da’s gewoon omdat er nog niet met de buitenvoeler gecommuniceerd is AFAICT.
Hier zie je wat ik bedoel. Soms meet ie 'zomaar' -40,
/f/image/sb1dPlgx0ybltX6C1KRdMknA.png?f=fotoalbum_large)
en vanochtend zodra de wp startte, stopte de sensor in zijn geheel
/f/image/OSF2pRCXevkgxHhM6TSfs8jZ.png?f=fotoalbum_large)
(beige lijn)
@MartinSE
Fluisterbedrijf 60% inschakelen.
Niet vergeten bij echt kou eraf te halen.
(In mijn geval kwam ik erachter dat de installateur de aanvoervoeler van circuit 1 had aangesloten op de retourleiding waardoor de WP onnodig extra gas bij gaf).
@Xanthine Mogelijk dat je enkel voor één zone de verwarming uitgeschakeld hebt staan.
Op de thermonstaat in het installateursmenu kun je zien wat op circuit 1 & 2 zit, installateurs vergeten soms circuit 2 uit te schakelen als daar niks op zit.
Fluisterbedrijf 60% inschakelen.
Niet vergeten bij echt kou eraf te halen.
(In mijn geval kwam ik erachter dat de installateur de aanvoervoeler van circuit 1 had aangesloten op de retourleiding waardoor de WP onnodig extra gas bij gaf).
@Xanthine Mogelijk dat je enkel voor één zone de verwarming uitgeschakeld hebt staan.
Op de thermonstaat in het installateursmenu kun je zien wat op circuit 1 & 2 zit, installateurs vergeten soms circuit 2 uit te schakelen als daar niks op zit.
[ Voor 255% gewijzigd door mr_evil08 op 15-10-2024 10:05 ]
En wat is daar erg aan? Dat bij dit soort temperaturen een warmtepomp zijn minimumvermogen niet goed kwijt kan, en dan in een bepaalde mate gaat pendelen is een gegeven die behalve het toevoegen van afgiftecapaciteit (al dan niet met een extra buffer) lastig op te lossen is.MartinSE schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 03:36:
[...]
Het probleem nu is dat bij hoge buitentemperaturen de wp snel uitgaat, de buffer leegdraait en weer opstart.
Maar zoals ik al zij: voor een 105 of 125 is pendelen vanwege de "betere" compressor niet zo heel erg.
Ik heb zelf een 125 die met deze buitentemperaturen ook geen mega lange runs kan maken. Toch schommelt de temperatuur in mijn woonkamer maximaal tussen de 20,3 en 20,7 graden. Dikke prima dus.
Extra investeringen om pendelgedrag te voorkomen, of om marginaal zuiner met energie te worden, zijn qua businesscase dan ook lastig rond te krijgen.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Minimaal aanvoertemperatuur hoger zetten, krijg je langere runs, in theorie minder efficiënt maar doordat de start/stops verminderen kan het onderaan de streep toch efficiënter zijn(in mijn geval wel).MartinSE schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 03:36:
[...]
Het probleem nu is dat bij hoge buitentemperaturen de wp snel uitgaat, de buffer leegdraait en weer opstart. De standaard Vaillant regeling werkt niet goed genoeg hiervoor. Het is echt lastig om deze constant te laten draaien op het laagste vermogen.
Zet deze hoger dan krijg je automatisch een overstoot bij vloerverwarming.
In mijn geval kost het meer energie van de start/stops dan de iets lagere cop door hoger CV temperatuur.
En snachts uitzetten helpt(eco stand), niet vergeten de nachttemperatuur in te stellen voor de ecostand.
[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 15-10-2024 11:03 ]
Helaas, Ik heb maar 1 circuit. Zone 1 staat uit, zone 2 staat op verwarmen. Deze melding is erop verschenen sinds ik de optie om te koelen geactiveerd heb. Ik vermoed gewoon een software bug, want alles werkt wel perfect.mr_evil08 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:39:
Is geen bug, zone 1 verwarmen staat uit waardoor deze melding verschijnt.Xanthine schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:12:
[...]
Helaas, Ik heb maar 1 circuit. Zone 1 staat uit, zone 2 staat op verwarmen. Deze melding is erop verschenen sinds ik de optie om te koelen geactiveerd heb. Ik vermoed gewoon een software bug, want alles werkt wel perfect.
Als je zeker weet dat niks op zone 1 zit kun je circuit 1 uitschakelen in het installateursmenu zodat de melding verdwijnt.
Doordat zone 2 op verwarmen staat draait je WP nog.
Ik zou ze omdraaien en zone 1 op verwarmen zetten en circuit 2 uitzetten.
Zodra circuit 2 uitgezet wordt zal zone 2 verdwijnen uit je thermostaat.
Letop! check wel de stooklijn etc en neem die over van zone 2 naar 1 voordat je ze gaat omdraaien.
[ Voor 44% gewijzigd door mr_evil08 op 15-10-2024 11:41 ]
Ik heb sinds een paar weken ook een Vailliant warmtepomp draaien maar ik heb toch nog een vraag over de aansturing van de circulatiepomp die nog niet wil zoals ik wil.
Opstelling:
AroTherm Plus 75/6
Buffervat 45l
Circulatiepomp
1 zone met verdeler/vloerverwarming
VWZAI
SensoComfort 720
Nu wil ik de circulatiepomp aansluiten op de VWZAI MA2 connector zodat de pomp gaat draaien bij warmtevraag. Ik heb op de SensoComfort aangegeven dat op de MA2 aansluiting een circulatiepomp zit echter deze schakelt niet op moment van warmtevraag. Wat mis ik qua instelling of aansluiting?
Moet er op de VWZAI ook iets ingesteld worden?
Opstelling:
AroTherm Plus 75/6
Buffervat 45l
Circulatiepomp
VWZAI
SensoComfort 720
Nu wil ik de circulatiepomp aansluiten op de VWZAI MA2 connector zodat de pomp gaat draaien bij warmtevraag. Ik heb op de SensoComfort aangegeven dat op de MA2 aansluiting een circulatiepomp zit echter deze schakelt niet op moment van warmtevraag. Wat mis ik qua instelling of aansluiting?
Met "circulatiepomp" wordt door Vaillant SWW-circulatie bedoeld:BobvdW schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:37:
Ik heb sinds een paar weken ook een Vailliant warmtepomp draaien maar ik heb toch nog een vraag over de aansturing van de circulatiepomp die nog niet wil zoals ik wil.
Opstelling:
AroTherm Plus 75/6
Buffervat 45l
Circulatiepomp
VWZAI
SensoComfort 720
Heb je ook nog andere opties voor die multifunctionele uitgang?2.5 Wat is de circulatie?
Een aanvullende waterleiding wordt met de warmwaterleiding verbonden en vormt een circuit met de warmwaterboiler. Een circulatiepomp zorgt voor een continu rondlopen van warm water in het
uisleidingsysteem, zodat ook bij tappunten die zich verder weg bevinden direct warm water beschikbaar is.
Ik had nog niet begrepen dat ze hiermee de pomp voor SWW bedoelen; weer wat geleerd.
Andere optie zijn: Ontvochtiger, Zone, Legio.besch.pomp, Koelperiode.
Misschien dat er met een extra Zone nog iets te tweaken is?
Andere optie zijn: Ontvochtiger, Zone, Legio.besch.pomp, Koelperiode.
Misschien dat er met een extra Zone nog iets te tweaken is?
Volgens mij moet je "multifunctionele uitgang 2" op "Zone" zetten en dan de pomp op MA1 in de VWZ AI.
Blaaaaad
Wat bedoel je met de bugfix uit 2022?Proton_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:02:
@MartinSE Je bent al een heel eind als je de graadminuten verdubbelt (aangenomen dat je de bugfix uit 2022 hebt).
Kan iemand mij helpen deze vermogens te begrijpen? Ik dacht dat het max. vermogen altijd omhoog ging bij een hogere buitentemperatuur. Laatste kolom is de VWL 55/6
Wellicht is het al in dit topic voorbij gekomen, maar ik kon hiet niet vinden.
/f/image/i24cVml9EjMNPLtbQik80FrU.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door mrwiggs op 15-10-2024 22:35 ]
Je lijkt te kijken naar een tabel met "standaard" vermogens zoals aangegeven bij de specs.mrwiggs schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:34:
Kan iemand mij helpen deze vermogens te begrijpen? Ik dacht dat het max. vermogen altijd omhoog ging bij een hogere buitentemperatuur. Laatste kolom is de VWL 55/6
[Afbeelding]
Dat zijn NIET de maximale vermogens naar de vermogens waaronder eea gespecificeerd wordt
Wat je zoekt (voor t ontwerp etc.) is de snelgids, daarin staan de grafiekjes die je (waarschijnlijk) zoekt.
Google; snelgids arotherm plus
Of klik (pdf)
https://www.google.com/ur...Vaw1IXl9ll8d0jYaiGEksxu8M
2050vandaag, waarom wachten?
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic