Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
Proton_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:02:
@MartinSE Je bent al een heel eind als je de graadminuten verdubbelt (aangenomen dat je de bugfix uit 2022 hebt).
Heb je een plaatje van het waargenomen pendelprobleem?
Op het moment start ik de wp op bv 13.00 en steeds als hij rond de 1000W komt zet ik in de MyVaillant de wenstemperatuur een halve graad hoger, dit moet ik vele malen per dag bekijken en aanpassen om te voorkomen dat hij uitvalt.
Dit zou ik automatisch willen doen, maar dat lukt me (nog) niet (heb HA,rasp. pi en Ebusadapter)
Ik heb inderdaad de wp uit 22, niet de nieuwe waar in myVaillant app je het vermogen kan aflezen helaas.
Ik heb wat gehoord over deze bug en heb mijn graadminuten daarom teruggezet van -80 naar -60, waarna het wat beter werd.
Hoe weet ik of ik een bugfix van 2022 wel of niet heb , of hoe moet ik dit (laten) doen ?
Hulp wordt erg gewaardeerd hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-08 23:29
paQ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:31:
[...]

Maar dat is om dat de draadloze varianten altijd eerst moeten worden gewekt toch?

Hier zie je wat ik bedoel. Soms meet ie 'zomaar' -40,
[Afbeelding]

en vanochtend zodra de wp startte, stopte de sensor in zijn geheel :?
[Afbeelding]
(beige lijn)
Zie je dan ook flinke pieken in verbruik? Want de WP gaat dan in principe uit van het worst case scenario en gaat dan vol aan de bak.

(Recent springt de lekstroomschakelaar vaak. Afgelopen weekend ook, en we waren niet thuis! Schoonmoeder vanop afstand thuis binnen gelaten, anders kon alles in de koelkast en diepvries nu weggegooid worden…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
Question Mark schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:35:
[...]

En wat is daar erg aan? Dat bij dit soort temperaturen een warmtepomp zijn minimumvermogen niet goed kwijt kan, en dan in een bepaalde mate gaat pendelen is een gegeven die behalve het toevoegen van afgiftecapaciteit (al dan niet met een extra buffer) lastig op te lossen is.

Maar zoals ik al zij: voor een 105 of 125 is pendelen vanwege de "betere" compressor niet zo heel erg.

Ik heb zelf een 125 die met deze buitentemperaturen ook geen mega lange runs kan maken. Toch schommelt de temperatuur in mijn woonkamer maximaal tussen de 20,3 en 20,7 graden. Dikke prima dus.

Extra investeringen om pendelgedrag te voorkomen, of om marginaal zuiner met energie te worden, zijn qua businesscase dan ook lastig rond te krijgen.
De 105/125 hebben idd een scrollcompressor tov de rolcompressor van de 75.
Mijn vloer is behoorlijk traag dus het duurt meer dan een 1,5 uur voordat de temperatuur met 0,1 graad stijgt.
Ik zou dus graag de wp willen laten lopen op een stabiel vermogen voor een uur of 4-5 per run.
Steeds in de gaten houden of ie bijna uitvalt en dan bijplussen in de wenstemperatuur is niet optimaal.
Andere wp draaien stabieler , ook degene met vergelijkbaar minimaal vermogen.
Vandaar dat ik aan een kleine wp denk die met subsidie nog goedkoop te plaatsen is, de aansluitingen liggen er praktisch al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-08 13:24
En kun je niet spelen met een tijdschema en de ruimtecompensatie dan op “actief” zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@MartinSE het probleem is me nog steeds niet duidelijk. Herstelt het huis te traag van een nachtverlaging? Schommelt de kamertemperatuur teveel? Heb je runs van tien minuten? Of te weinig afgifte?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:31
Wim Leers schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 00:12:
[...]

Zie je dan ook flinke pieken in verbruik? Want de WP gaat dan in principe uit van het worst case scenario en gaat dan vol aan de bak.
toevallig 1 keer gezien in de FlowTarget, die schoot ook naar 40.
Maar af en toe een piekje naar Target 40 ook al eens enkele keren gezien.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-07 16:43
BobvdW schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:37:
Ik heb sinds een paar weken ook een Vailliant warmtepomp draaien maar ik heb toch nog een vraag over de aansturing van de circulatiepomp die nog niet wil zoals ik wil.

Opstelling:
AroTherm Plus 75/6
Buffervat 45l
Circulatiepomp
1 zone met verdeler/vloerverwarming

VWZAI
SensoComfort 720

Nu wil ik de circulatiepomp aansluiten op de VWZAI MA2 connector zodat de pomp gaat draaien bij warmtevraag. Ik heb op de SensoComfort aangegeven dat op de MA2 aansluiting een circulatiepomp zit echter deze schakelt niet op moment van warmtevraag. Wat mis ik qua instelling of aansluiting?
Moet er op de VWZAI ook iets ingesteld worden?
toon volledige bericht
Hier ook de circulatiepomp op MA2:
Multif.uitgang. 2: Zone
Zone 1: uitgeschakeld
Zone 2: geactiveerd en toegewezen aan Thermostaat.

Ik denk dat MA1/MA2 aansluiting niet uitmaakt maar dat MA1 = Zone1.
Hier kwam de installateur er destijds ook niet snel uit maar even bellen met Vaillant en ze loodsen je vriendelijk door de juiste instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:28
Hen een paar arotherms (plus) op afstandsbeheer staan via Vaillant Pro.
Daarmee kun je vrij veel wijzigen/inzien.

Heeft iemand al eens een overzicht gemaakt van instellingen en een korte beschrijving erachter wat het het doet?
Eigenlijk zou ik zon WP thuis moeten installeren (wat ik denk ik ook ga doen) want dan pas kun je goed hobbyen met parameters en de consequentie monitoren.

Voorbeeld:
Heb een klant die appt steeds "de pomp draait niet" dat klopt dan ook want de ruimtetemp is dan bijna de gewenste temperatuur (binnen)
Alleen ik zie wel dat deze er steeds onder blijft, wat ik zou willen is dat die wat meer overshoot doet en eroverheen glijdt en weer onder zakt.
Is ruimtecompensatie op de stooklijn een goed werkende waarde?
Graadminuten kan ik van afstand geloof ik niet bij.
Wat zijn jullie werkende instel overzichten?

[ Voor 37% gewijzigd door Technician- op 16-10-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobvdW
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-08 12:19
Dank je @Switek ,
ik had gisteren al wat getest door zone 2 te activeren. Dat gaf al resultaat om de circulatiepomp aan te sturen via MK2. Ga ik ook nog even aan de slag door zone 1 dan uit te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Technician- Met de kamerthermostaat op 'uitgebreid' heb je ruimtecompensatie en aan/uit met hysterese.
Je verwacht dan dat de warmtepomp pas definitief uit gaat als de ruimtesetpoint overschreden wordt.
Als de compressor uit gaat maar de pomp blijft lopen, dan is hij aan het pendelen. Dit is soms gewenst, maar als de ruimtetemperatuur consequent onder setpoint blijft is het een teken dat de stooklijn te laag staat.

Settings bij mij, bj 2018 met 130 m² vloerverwarming op pomploze verdelers:
Stooklijn 0.15
Minimum aanvoer 25 graden
Maximum aanvoer 35 graden

22:00-13:00 20.5 graden
13:00-22:00 21 graden
Thermostaat op Uitgebreid

(en omdat ik tweaker ben draait er een raspberry pi met ebusd die twee dingen met de warmtepomp doet:
* bij koud weer de thermostaat elk uur wisselen tussen Actief en Uitgebreid om het beton op temperatuur te houden
* Als de aanvoertemperatuur onder de 27 graden is, dan wordt de minimale aanvoertemp opgeplust als er warmtevraag is maar graadminuten nadert 0

Mocht de pi overlijden en deze sturing niet meer doen, dan is het standaardgedrag ook nog acceptabel).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:26
@Proton_ Medio volgende maand wordt bij mij een arotherm pure geïnstalleerd.
Ik wil alvast wat domotica hw regelen voor monitoring etc.
en je hebt al wat ervaring met de ebus(d) en het tweaken.
Heb je een soort shortlist paraat zodat ik kan checken wat ik (nog) nodig heb?
Valkuilen? Aandachtspunten?
Trouwens: De link uit de TS naar esera.de van @Minitrooper voor de ebus-reader werkt niet meer.
Ik blijf natuurlijk het topic over de ebusd raadplegen.

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 16-10-2024 14:28 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoofdprutser
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:13
Goedemiddag,

Ik heb een AroTherm Plus 75 i.cm. met 50 l buffervat en zoneregeling via EvoHome
Ik heb convectoren, diverse met ventilator.
Huis 120m² aan oppervlakte.

Nu valt mij op dat de compressor niet door draait, maar ja het is ook niet echt koud dus geen warmte vraag.

Wat ik mij afvraag is onderstaande aan/uit schakelingen schadelijk voor de compressor?
Volgens mij niet, maar ik ben geen expert.

Groeten,
Arno

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_njhSAB0SSA2UXVR2PA5fVmx3_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmKmkpOmHtetuozG44JIJJKd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:03
Hoofdprutser schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:48:
Goedemiddag,

Ik heb een AroTherm Plus 75 i.cm. met 50 l buffervat en zoneregeling via EvoHome

Nu valt mij op dat de compressor niet door draait, maar ja het is ook niet echt koud dus geen warmte vraag.

Wat ik mij afvraag is onderstaande aan/uit schakelingen schadelijk voor de compressor?

Groeten,
Arno

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Jouw WP draait de hele dag door, en brengt dus de meeste warmte 's nachts in de woning. Dat is bijzonder inefficiënt, omdat het 's nachts veel kouder is dan overdag.
Zeker in het tussenseizoen kun je de WP beter alleen overdag laten draaien. Dat kan gemakkelijk door 0.5 of 1 graad (afhankelijk van de thermische massa en de isolatie van je huis) nachtverlaging in te stellen.
Hier draait de WP enkel bij vorst ook 's nachts. Anders alleen maar overdag. Dat scheelt veel rendement en dus energie, en bovendien benut ik zo de PV-stroom optimaal.

Over dat aan/uit gedrag: Bij jou is dat ca 1x per uur. Ik vind dat nog steeds te vaak (hier maximaal 1 run per dag), maar voor een Honeywell zoneregeling is het best goed. (Het kan ook zo: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen")

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Hoofdprutser Wat is het bouwjaar van je woning, (nieuw) energielabel of heb je misschien een warmteverliesberekening (optimaal)?

De temperaturen van de afgelopen 24 uur - gemiddeld rond de 14 °C - 's nachts 11°C -
en vanmiddag nog flink wat zon als bonus.

Als een warmtepomp, zoals de arotherm plus 75/6 met een minimum vermogen van 3,00 kW bij 7°C en vermoedelijk ca. 4-5 kW bij 12°C in een huis (villa?) nu constant doordraait
dan heb je ca 1 kW per graad beneden de stookgrens (15°C?) "nodig".
Dit kan - maar vermoedelijk alleen als je deuren en ramen openzet.
Bij -7°C zou je meer dan 20 kW nodig hebben.

Ik zou voor een goed geïsoleerd vrijstaand huis met 120 m² woonoppervlak
hooguit 100-120 W/K aan benodigd verwarmingsvermogen verwachten.

Dit zijn dan bij 10°C buiten ongeveer 0,5 - 0,6 kW continu
en dan krijg je dat een warmtepomp met 4 kW af en toe moet stoppen.

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 16-10-2024 21:59 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoofdprutser
Bedankt heren.

Het huis is uit 1996 met dubbel glas. In het voorjaar (ja, te laat) wil ik het glas verruilen voor HR++.
Ik heb voor zone regeling gekozen zodat ik onafhankelijk de ruimtes kan verwarmen. Mijn vrouw heeft het snel koud.
Dit is dus het nadeel hiervan, meerdere aan/uit schakelingen.
De sturing naar de VR70 is een blijft aan overigens, dus deze schakelt de WP niet uit.
Het is meer dathet buffervat dus op temperatuur is.

Mijn gasverbuik was 1200m³ in het verleden. Wat volgens de formule uit zou komen op een 5.8kW WP.
Omdat ik geen vloerverwarming heb, is er een maatje groter gekomen.
Dit was ook het advies van meerdere WP installateurs.

De installatie draait ook net een half maandje, maar was ook nieuwsgierig of ik hier al conclusies uit kan trekken.

Edit: VR70 opmerking toegevoegd.

[ Voor 12% gewijzigd door Hoofdprutser op 16-10-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:03
Hoofdprutser schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:49:
Bedankt heren.
Het huis is uit 1996 met dubbel glas. In het voorjaar (ja, te laat) wil ik het glas verruilen voor HR++.
Dat is een gemiste kans. HR++ was heel wat in de jaren 90, maar is inmiddels (30 jaar later) echt ruimschoots gepasseerd door HR+++ oftewel drievoudig glas. Alle info in Het grote HR +++ glas en kozijn topic.
Ik heb voor zone regeling gekozen zodat ik onafhankelijk de ruimtes kan verwarmen. Mijn vrouw heeft het snel koud.
Dit is dus het nadeel hiervan, meerdere aan/uit schakelingen.
De sturing naar de VR70 is een blijft aan overigens, dus deze schakelt de WP niet uit.
Het is meer dathet buffervat dus op temperatuur is.

Mijn gasverbuik was 1200m³ in het verleden. Wat volgens de formule uit zou komen op een 5.8kW WP.
Omdat ik geen vloerverwarming heb, is er een maatje groter gekomen.
Dit was ook het advies van meerdere WP installateurs.
Jammer dat je alleen incompetente installateurs hebt getroffen. Want het is dus precies andersom. Juist bij alleen radiatoren is het minimum vermogen van de WP superbelangrijk. Bij vvw heeft de vloer veel bufferend vermogen en is een wat te grote WP niet zo spannend. Maar bij radiatoren is die bufferwerking er nauwelijks, en wil je dus een WP met erg laag minimum vermogen. Dus zeker niet een WP die een maatje groter is.
De installatie draait ook net een half maandje, maar was ook nieuwsgierig of ik hier al conclusies uit kan trekken.
Ik ben bang dat het tegen gaat vallen. De combinatie van radiatoren, zoneregeling en een te grote WP is niet bepaald een gelukkige. Heb je deze erg lastige combi niet voor aanschaf in dit topic besproken?

Nog wel een tip: Installeer een kWh meter enkel voor je WP, zodat je daarmee de WP veel nauwkeuriger kunt monitoren dan via je slimme meter. Ik vind de systemen van HomeWizard daarvoor erg gebruiksvriendelijk, maar als je wat handiger bent kun je ook iets anders kopen wat je zelf met bijvoorbeeld modbus kunt uitlezen.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 16-10-2024 21:58 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Zwanenburg7
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-07 10:44
Hoofdprutser schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:48:

....
Het is meer dat het buffervat dus op temperatuur is.

[Afbeelding]
Ik heb een beetje vergelijkbare opzet met een 75/6 en EvoHome, en voor het grootste deel radiatoren.
Het huis is wel groter. Mijn installateur heeft een 100 liter buffervat geinstalleerd, omdat dat pendelen zou tegengaan (ivm de EvoHome).
Op zich is het gedrag dat jouw grafiek laat zien verder prima, een keer aan/uit per uur is niet schadelijk voor de compressor. Het is ook bijna niet te vermijden, omdat bij deze temperatuur de warmtepomp het minimum vermogen niet kwijt kan (zonder dat het te warm zou worden).

Als ik het goed begrijp is de aansturing van de VR70 altijd aan, en dan vermoed ik dat de EvoHome de circulatie pomp aanstuurt. Dit is volgens mij de beste integratie van EvoHome met warmtepomp, en zo is het bij mij ook. Twee puntjes van aandacht:
  • Zorg dat je EvoHome zo is ingesteld dat hij zo vaak mogelijk schakelt (9 keer per uur). Hiermee zorg als het kouder is dat de WP continu (meerdere uren) door kan lopen, ook als de EvoHome moduleert. In ieder geval met mijn buffervat van 100 liter vangt het buffervat het aan/uit schakelen op.
  • Nu staat je VR70 altijd aan, en wordt het buffervat altijd warm gehouden Het is iets mooier om de VR70 uit te schakelen als er langere tijd geen warmtevraag is. Dit kan met een relais met terugvalvertraging.
@Hippe Lip en ik hebben dit eerder besproken in dit forum, misschien een idee om dat even op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-08 23:29
paQ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:48:
[...]

toevallig 1 keer gezien in de FlowTarget, die schoot ook naar 40.
Maar af en toe een piekje naar Target 40 ook al eens enkele keren gezien.
En 40 is jouw max, right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoofdprutser
Ik heb de opzet ooit met iemand van Tweakers die warmtewpompen verkoopt besproken.
Des tijds ging het om een Panasonic 9kW L/M-serie variant, juist i.v.m. zoneregeling en convectoren.
Uiteindelijk voor een lokale installateur gekozen, met Vaillant.
Buffervat had misschien inderdaad ook 100 liter moeten zijn, maar is nu helaas niet zo.

Met de VR70 staat aan bedoel ik juist dat er vraag is vanuit de EvoHome.
Schakel 1 keer per uur, maar er is altijd vraag (Badkamer).

HR+++ glas gaat niet passen in mijn kozijnen, en ook mijn geld is een keertje op.

Met de nachtverlaging is het aan/uit gedrag weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5tBXLmNbs3d2xpb3UrT2FgjMwk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DngOVVvuyR7g7Ce5LbkDMQa2.jpg?f=user_large

Edit: Nacht verlaging.

[ Voor 20% gewijzigd door Hoofdprutser op 17-10-2024 09:28 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Nieuwe versie van de MyVaillant app maakt het instellen van de stooklijn mogelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDg1ctEVfxGPLywaev0-HSeO5Ko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2V8QpwP2Zes3ByeU3YheRYW.jpg?f=fotoalbum_large

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:59
@Speedfight interessant!
Wordt de curve in de app ook aangepast op basis van de wenstemperatuur i.c.m. ruimtecompensatie op Actief of Uitgebreid?
Want dan zou je dus goed kunnen zien wat de (aangepaste) actuele instellingen voor een invloed hebben op de stooklijn. Zonder de app is daar geen grafische voorsteling van mogelijk.

Tot nu toe vond ik de app van wat ik er van gezien heb niet echt interessant, maar wie weet verandert dat wel langzaam als er meer functies in komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16:52
Welke versie is dit? Op de apple store zie ik dat ik op de laatste versie zit 2.21.0.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
bensss schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:10:
Welke versie is dit? Op de apple store zie ik dat ik op de laatste versie zit 2.21.0.
V2.22.0 kreeg ik bij handmatig zoeken naar updates.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Franciesco schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:07:
@Speedfight interessant!
Wordt de curve in de app ook aangepast op basis van de wenstemperatuur i.c.m. ruimtecompensatie op Actief of Uitgebreid?
Want dan zou je dus goed kunnen zien wat de (aangepaste) actuele instellingen voor een invloed hebben op de stooklijn. Zonder de app is daar geen grafische voorsteling van mogelijk.

Tot nu toe vond ik de app van wat ik er van gezien heb niet echt interessant, maar wie weet verandert dat wel langzaam als er meer functies in komen.
Dat idee heb ik nog niet. En klopt, het is allemaal nog vrij basaal/minimaal in de app, maar men werkt er dus wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:40
Speedfight schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:32:
Nieuwe versie van de MyVaillant app maakt het instellen van de stooklijn mogelijk:

[Afbeelding]
Hoe groot is jouw afgifte dat je kan stoken op 25 aanvoer?
Ik kan hem wel op 25 zetten en het huis blijft wel warm maar de WP gaat pendelen als de malle.

Pas beneden buitentemperaturen van 5 graden kan de stooklijn omlaag hier...

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 17-10-2024 16:39 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
mr_evil08 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:37:
[...]

Ik kan hem wel op 25 zetten en het huis blijft wel warm maar de WP gaat pendelen als de malle.

1000m aan vloerverwarmingslang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-08 21:59
Speedfight schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:32:

[Afbeelding]
Is dat de Vaillant pro app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Nee, MyVaillant app (voor consumenten dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-08 13:27
Is het niet verstandig om de Hysterese lus de warmtepomp wat te verlengen om het pendelen wat te beperken.

1) Blokkeertijd compressor Actuele waarde min

2) Compr. hysterese Verw. 0 15 K

3) Compressor start op −999 9 °min

4) Max. duur blokk.tijd 0 9 h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:01
mr_evil08 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:37:
[...]

Het is de minimale temperatuur overigens, jammer dat je ook niet meteen de maximale temperatuur kunt instellen.

Ik ga overigens komende winter wat hoger zitten, maar afgelopen winter woonden we er nog niet maar wel gestookt en toen max temperatuur van 26 a 27 graden. 235m2 vloerverwarming. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoofdprutser
@frans3
Ik zal de instellingen eens nalopen.
Wat voor effect het geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:48
Speedfight schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:00:
[...]

Nee, MyVaillant app (voor consumenten dus)
Hoe kan je die versie van de Vaillant app (handmatig) vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Zoeken op Vaillant in de appstore en dan op de app klikken ipv op open.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
bensss schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:29:
@Arkor Zoeken op Vaillant in de appstore en dan op de app klikken ipv op open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Andrehj Het voordeel van runs langer dan een half uur is niet zo groot bij een Arotherm Plus - de COP is na een paar minuten al stabiel en langer draaien levert een COPverlies op door hogere aanvoertemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkdryRgZI7WTq3rpWTQCHhNaJ3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ALfbTH57QZOACyWALn9GYzLq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik denk dat er maar weinig systemen echt superefficient draaien met deze buitentemperaturen. Het wordt al snel "even kort bijwarmen". Met een CV ketel zou het 'nog erger' zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 18-10-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@paQ Net als sommige anderen in dit topic doe ik met milde buitentemperaturen overdag en relatief koude nachten aan nachtverlaging. Icm de voornamelijk vloerverwarming die ik heb (ca 125m2 totaal, 10cm hoh) kan ik dan heel wat uren op 25 graden Ta verwarmen zonder dat de WP gaat pendelen. Meestal doe ik dat dan vanwege de buitentemperatuur in de middag omdat dan het rendement het hoogst is.

Met de huidige buitentemperaturen verwarm ik trouwens niet.

Voorbeeld van 15 oktober waarbij de WP nog een heel wat langere run had kunnen maken indien nodig (integraal was ca -140 toen de WP uit ging):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmHNdNEAlZpT12G6RFiRycq_sm8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7lR3KelBFjEGDHidIagxcGm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qG5GBEkVIPs9rlraxM0xCJFbGs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWn89qdibP9mxv89QGvlRbhO.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Kees_frl schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:57:
[...]

Het is de minimale temperatuur overigens, jammer dat je ook niet meteen de maximale temperatuur kunt instellen.

Ik ga overigens komende winter wat hoger zitten, maar afgelopen winter woonden we er nog niet maar wel gestookt en toen max temperatuur van 26 a 27 graden. 235m2 vloerverwarming. :)
Hier kan ik het niet kwijt, de 55/6 levert 1,9kw minimaal, met ongeveer 45m2 vloerverwarming...
Ik draai al op ΔT 3 ipv 5 en daarmee is het verbetert.

25c aanvoer, 20c retour> 13 W/m² = 585w
25c aanvoer, 27c retour, 18 W/m² = 810w
30c aanvoer, 25c retour> 37 W/m² = 1665w
30c aanvoer, 27c retour> 40 W/m² = 1800w

Bij 30c minimaal blijft de WP redelijk doorlopen(heb ook nog een radiator open die ongeveer 100-160w geeft).
Jammer dat je niet kan instellen als de buitentemperaturen hoog zijn dat de stooklijn juist hoger moet zijn.

(Ik heb droogbouw vloerverwarming).

[ Voor 48% gewijzigd door mr_evil08 op 18-10-2024 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@mr_evil08 Bij @Franciesco zie je duidelijk dat hij met de hogere Ta na twee uur nog niet helemaal teruggemoduleerd is.
Met laten "pendelen" op de graadminuten gebeurt dat veel eerder. Dan verwacht ik dus een hogere COP door zowel lagere modulatie als lagere Ta en ook minder overshoot in de kamertemperatuur.
Op mijn vorige plaatje zie je ook dat wanneer de Ta oploopt de COP licht daalt.

Dus liever de graadminuten verhogen dan de minimale temperatuur.
Een omgekeerde stooklijn om korte runs te voorkomen is dan helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@dunklefaser Mijn ebusd lezer wordt ook niet meer verkocht.
Valkuilen zitten hem vooral in de configuratie en de manier om aan data te komen die niet al vanzelf wordt gebroadcast.
Ik heb alles zelf aan elkaar geknoopt en zit dus niet in een ecosysteem van HomeWizard, HomeAssistant of mqtt brokers. Daar kan ik niet mee helpen :)

[ Voor 29% gewijzigd door Proton_ op 18-10-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Proton_ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:47:
@mr_evil08 Bij @Franciesco zie je duidelijk dat hij met de hogere Ta na twee uur nog niet helemaal teruggemoduleerd is.
Met laten "pendelen" op de graadminuten gebeurt dat veel eerder. Dan verwacht ik dus een hogere COP door zowel lagere modulatie als lagere Ta en ook minder overshoot in de kamertemperatuur.

De graadminuten dat is echt een setting veld? Ga ik ook eens op zoek. Is dat dan een negatieve waarde of positieve waarde? Dacht wel eens heb gezien maar niet zeker :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Kees_frl Voor verwarmen is dat een negatieve waarde.
Keerzijde van een (te) hoge waarde is dat niet alleen de runs langer worden, maar de pauzes ook.

En let op dat de units van twee jaar terug en ouder hier een bug in hebben; de setting kon wel veranderd worden maar de aangepaste waarde werd niet gebruikt. Daar is het dus hardcoded -60 (Kip in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
paQ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:30:
Ik denk dat er maar weinig systemen echt superefficient draaien met deze buitentemperaturen. Het wordt al snel "even kort bijwarmen". Met een CV ketel zou het 'nog erger' zijn.
Volgens mij als je met deze temperaturen moet stoken heb je een ander probleem. Isolatie. Heel mijn huis is 20,5 graden ....... zonder stoken. Huis uit 78 met na isolatie. Had het bloedheet vannacht in bed. :D

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 18-10-2024 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
MotorBeast schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:12:
[...]

Volgens mij als je met deze temperaturen moet stoken heb je een ander probleem. Isolatie. Heel mijn huis is 20,5 graden ....... zonder stoken. Huis uit 78 met na isolatie. Had het bloedheet vannacht in bed. :D
ik kom momenteel ook niet onder de 21,2, maar op zich vind ik het nog geen gek idee om dan even 2 uurtjes de boel op peil te houden, en niet weer te moeten 'stoken' mocht het 20,7 raken. (bij wijzen van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Proton_ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:55:
@Kees_frl Voor verwarmen is dat een negatieve waarde.
Keerzijde van een (te) hoge waarde is dat niet alleen de runs langer worden, maar de pauzes ook.

En let op dat de units van twee jaar terug en ouder hier een bug in hebben; de setting kon wel veranderd worden maar de aangepaste waarde werd niet gebruikt. Daar is het dus hardcoded -60 (Kip in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen")
Dankjewel, zal energie intergraal zijn. Die start idd op -60 en loopt terug naar nul. Maar de temperatuur is nog niet bereikt, dus waarom loopt deze dan terug naar nul?

Ik heb de codes vergeleken en ik zou niet diegene met de bug hebben.

Overigens puur aan het experimenteren. Nieuwbouwwoning 'dus' hoef ook nog niet te stoken, maar wel goed om het systeem te leren.

[ Voor 7% gewijzigd door Kees_frl op 18-10-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
paQ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

ik kom momenteel ook niet onder de 21,2, maar op zich vind ik het nog geen gek idee om dan even 2 uurtjes de boel op peil te houden, en niet weer te moeten 'stoken' mocht het 20,7 raken. (bij wijzen van)
Ben iemand aan het helpen met haar hybride systeem en daar heb ik de nachttemperatuur gewoon op 19 graden gezet, vanaf 1300 uur naar 20 (ivm hogere Cop) en gezegd tegen de dame als ze echt koud had in de avond naar 21 graden te gaan. Waarschijnlijk doet ze dat niet want ze had het nooit snel koud. Oftewel dat ding stookt op dit moment gewoon niet. Iedere kWh is er toch 1 en een overschot aan zonnestroom had ze niet. En als de zon in deze tijd van het jaar gaat schijnen zit zij en ik binnen no time op 22/23 graden in de woonkamer.

20 graden in de woonkamer overleef je echt wel toch? Maar ieder zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
MotorBeast schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Ben iemand aan het helpen met haar hybride systeem en daar heb ik de nachttemperatuur gewoon op 19 graden gezet, vanaf 1300 uur naar 20 (ivm hogere Cop) en gezegd tegen de dame als ze echt koud had in de avond naar 21 graden te gaan. Waarschijnlijk doet ze dat niet want ze had het nooit snel koud. Oftewel dat ding stookt op dit moment gewoon niet. Iedere kWh is er toch 1 en een overschot aan zonnestroom had ze niet. En als de zon in deze tijd van het jaar gaat schijnen zit zij en ik binnen no time op 22/23 graden in de woonkamer.

Zoals gezegd ben ik ook aan het experimenteren en zelfs nu bewolkt nog genoeg stroom zonnepanelen en daarnaast nog 8000 kW overschot staan. Volgende week eindelijk een laadpaal thuis dus kunnen we daar nog wat vanaf snoepen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Kees_frl schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:30:
[...]

Zoals gezegd ben ik ook aan het experimenteren en zelfs nu bewolkt nog genoeg stroom zonnepanelen en daarnaast nog 8000 kW overschot staan. Volgende week eindelijk een laadpaal thuis dus kunnen we daar nog wat vanaf snoepen. :)
Ik ga dat ding ook nog afregelen maar niet nu. Warmteverlies is gewoonweg niet groot genoeg om fatsoenlijk te tunen. Ik heb voor haar een Heatfan smart controller aangeschaft die dus ook niet aanslaat en verder moeten de radiatoren nog waterzijdig worden ingeregeld. Het wordt vanzelf koud en dan kan ik pas iets doen. Geduld is een schone zaak. Over 1 week wordt het wat kouder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Kees_frl schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:20:
[...]

Dankjewel, zal energie intergraal zijn. Die start idd op -60 en loopt terug naar nul. Maar de temperatuur is nog niet bereikt, dus waarom loopt deze dan terug naar nul?

Ik heb de codes vergeleken en ik zou niet diegene met de bug hebben.

Overigens puur aan het experimenteren. Nieuwbouwwoning 'dus' hoef ook nog niet te stoken, maar wel goed om het systeem te leren.
De Energieintegraal gaat er van uit dat de stooklijn goed staat.
Hij integreert het verschil tussen de aanvoertemperatuur met de berekende aanvoertemperatuur (Riemann som: elke minuut Ei = Ei + Ta - Tsetpoint).
Bij warme omstandigheden is het minimumvermogen van de warmtepomp groter dan het afgiftevermogen en loopt Ta boven Tsetpoint. Door de energieintegraal zal de gemiddelde Ta precies kloppen met de stooklijn.
De ruimtetemperatuur speelt daar niet direct een rol in. Zolang die niet behaald is, blijft hij de berekende aanvoertemperatuur vragen.
En als de stooklijn dus klopt, dan is het huis op temperatuur gebleven.

Doorgaans staat de stooklijn wat conservatief (=iets te hoog onder normale omstandigheden, goed voor harde wind etc) en loopt de kamertemperatuur langzaam op, om dit gedrag wat te verbeteren heeft Vaillant dus de instellingen Kamerbijschakeling Actief (kamer boven setpoint = lagere stooklijn) en Uitgebreid (kamer boven setpoint = hard uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Proton_ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:47:

graadminuten is toch compressor hysterese?
ipv 7K(fabrieksinstelling) op 10K zetten bijvoorbeeld?

De warmtepomp moduleert terug zodra de gewenste ta nadert(gaat goed als kouder is), nadeel soms start die "volle bak" en pompt er 8kw in met dit weer, gaat ta te snel en valt uit voordat helemaal terug gemoduleert is...
Dat "volle bak" los ik op met fluisterbedrijf 60%, dan gaat die wel helemaal terug met warm weer.

Ik zag ook een optie beperking energiebedrijf maar kan daar geen documentatie van vinden, ik vermoed bedoelt voor de energieleverancier om de WP te beperken tijdens piekuren op het net, wss is dat nog te misbruiken om hem te temmen.

[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 18-10-2024 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
MotorBeast schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

zeker :)

En ook erg afhankelijk van wat ik aan het doen ben.
Maar we zijn hier nogal van 21,5 graden. O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
paQ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

zeker :)

En ook erg afhankelijk van wat ik aan het doen ben.
Maar we zijn hier nogal van 21,5 graden. O+
Hier ook zo, ik vind alles best. Vriendin is idd van de 21,5 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Kees_frl schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:04:
[...]

Hier ook zo, ik vind alles best. Vriendin is idd van de 21,5 graden :)
en happy wife, happy life :)

Althans
Koude woonkamer, zeikwijf :(

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
paQ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:05:
[...]

en happy wife, happy life :)

Althans
Koude woonkamer, zeikwijf :(

:D
d:)b _O- Ik melde al....hier in bed is het bloedheet. :D

@mr_evil08 Het is hier al 2 dagen bewolkt en heb zelfs de ramen open gehad. Door isolatie kan ik gewoon met traditionele radiatoren over op een L/W. Zonder was dat nooit gelukt.

[ Voor 37% gewijzigd door MotorBeast op 18-10-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MotorBeast schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:09:
[...]

@mr_evil08 Het is hier al 2 dagen bewolkt en heb zelfs de ramen open gehad. Door isolatie kan ik gewoon met traditionele radiatoren over op een L/W. Zonder was dat nooit gelukt.
Tuindeuren staan hier al 3 dagen open.

(maar dan vroeg in de ochtend eerst even 800Wh in de vloer warmtepompen 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Proton_ Waarbij ik me afvraag of je deze "vertaling" van "Kamerbijschakeling Actief (kamer boven setpoint = lagere stooklijn) en Uitgebreid (kamer boven setpoint = hard uit)" ook in de handleiding van Vaillant terugvind.
Zonder deze zou ik niet weten wat bijvoorbeeld "uitgebreid" betekent.
Verder vraag ik me af hoe groot het percentage installateurs is die dit weten (te vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
dunklefaser schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:00:
@Proton_ Waarbij ik me afvraag of je deze "vertaling" van "Kamerbijschakeling Actief (kamer boven setpoint = lagere stooklijn) en Uitgebreid (kamer boven setpoint = hard uit)" ook in de handleiding van Vaillant terugvind.
Zonder deze zou ik niet weten wat bijvoorbeeld "uitgebreid" betekent.
Verder vraag ik me af hoe groot het percentage installateurs is die dit weten (te vinden).
Tja, persoonlijk heb ik hier geen moeite mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqvXKPtxTpJig3sJHiKMKGY7Wjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fFx6EtSNmPXhS7AY1qz1B591.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-08 11:23
Voor de mensen die ook een Unistor vat hebben voor ww: welke temperatuur heeft jullie water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:10
Xanthine schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:57:
Voor de mensen die ook een Unistor vat hebben voor ww: welke temperatuur heeft jullie water?
je moet ook vragen hoeveel liter.. hier is het 180 of 190l ... temp 55c - en delta 10c - dus warmt terug bij als het water 45c is.. ik had 50c geprobeerd maar dat vonden ze te koud... :)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Proton_ Schitterend: "+ 2/16 K" en "+ 3/16 K" en dan nog aanvullend "de zone" activeren en deactiveren.
En als er geen zone aanwezig is? Dan is alleen de eerste zin van toepassing?
"Aanpassing van de aanvoertemperatuur afhankelijk van de actuele kamertemperatuur"
Dit geldt dan voor beide - kamerbijschakeling "actief" en "uitgebreid" - kan het nog waziger en onduidelijker?
De gemiddelde installateur is vermoedelijk al lang afgehaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouter
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:51
dunklefaser schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:06:
@Proton_ Schitterend: "+ 2/16 K" en "+ 3/16 K" en dan nog aanvullend "de zone" activeren en deactiveren.
En als er geen zone aanwezig is? Dan is alleen de eerste zin van toepassing?
"Aanpassing van de aanvoertemperatuur afhankelijk van de actuele kamertemperatuur"
Dit geldt dan voor beide - kamerbijschakeling "actief" en "uitgebreid" - kan het nog waziger en onduidelijker?
De gemiddelde installateur is vermoedelijk al lang afgehaakt.
Hier een leek en zelfs voor mij is het helder. K is het symbool voor temperatuur / Kelvin. Dus bij 2/16e graad boven ingestelde temperatuur wordt ie uitgeschakeld, bij 3/16e graad eronder weer ingeschakeld. Dit niveau in de instellingen is pas te vinden als je een zone geselecteerd hebt. Dus geen zone is geen optie. Bovendien staat exact onder 2.4 in de handleiding van de thermostaat omschreven wat een zone is en hoe je dit instelt.

Kortgezegd is uitgebreid inderdaad exact hetzelfde als actief, behalve dat bij uitgebreid de WP uitgeschakeld wordt als de wenstemperatuur bereikt is, terwijl bij actief de pomp blijft draaien (al dan niet op lagere aanvoertemperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Kabouter Er staat toch echt: inschakelen indien kamertemperatuur lager dan ingestelde temperatuur plus 3/16 K en niet min 3/16 K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kabouter
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:51
dunklefaser schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:41:
@Kabouter Er staat toch echt: inschakelen indien kamertemperatuur lager dan ingestelde temperatuur plus 3/16 K en niet min 3/16 K.
Ik zie het nu ook. Denk dat dit een fout is, als ik in mijn handleiding (vrc 720f/3) kijk dan staat het er wel goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLuQoNggmCThzEzEyRnzF5WOb5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kM6cikaVFDVMRts1g6rtwo0w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MotorBeast schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:09:
[...]

Als de radiatoren maar groot genoeg zijn lukt dat altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Het pendelen en hoog starten/draaien lijkt opgelost, fluisterbedrijf weer uitgeschakeld.

CV circuit 1 voeler was fout gemonteerd.
Voeler bovenop leiding gemaakt en dun geïsoleerd, waardes kloppen nu.
(Waardes te zien binnen Myvalliant App bij CV-circuit 1).

Handleiding:
U kunt de VR 10 als boilertemperatuurvoeler (bijv.
als dompelvoeler in een dompelhuls), als aanvoertemperatuurvoeler (bijv. in de evenwichtsfles)
of als aanlegvoeler inzetten. Wij adviseren de buis
met voeler te isoleren, om de best mogelijke temperatuurregistratie te waarborgen.

Uitlezen ook mogelijk in de VWZ AI VWL stuurmodule.
Menu>installatieniveau>Testmenu>Systeem temperatuur (T1.70)

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 19-10-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-08 11:23
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:21:
[...]

je moet ook vragen hoeveel liter.. hier is het 180 of 190l ... temp 55c - en delta 10c - dus warmt terug bij als het water 45c is.. ik had 50c geprobeerd maar dat vonden ze te koud... :)
300l hier, staat momenteel op 58 graden. Hoe noemt de instelling waarmee je dat bijverwarmen kiest?
En op vrijdag is m’n water warmen door die legionallarun, dan gaat hij tot 78 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
ik heb die 287 liter ofzo van Vaillant. Temperatuur op 46 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-08 22:04
mr_evil08 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:52:

CV circuit 1 voeler was fout gemonteerd.
Voeler bovenop leiding gemaakt en dun geïsoleerd, waardes kloppen nu.
(Waardes te zien binnen Myvalliant App bij CV-circuit 1).
Ik had die extra systeem temperatuur eerst wel aangesloten maar achteraf gezien is die niet nodig want de WP heeft zelf ook een systeem temperatuur.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:55
Xanthine schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:57:
Ik heb dan wel geen Unistor maar geef toch mijn waardes even door voor mijn OSO (Panasonic) 200l vat.
Temperatuur staat nu standaard op 47º en bij voldoende opwek schakelt het element (1500W) bij om door te verwarmen tot 65º

Wat extra info:
Een huishouden van 2 personen met bad en regen- en handdouche en een heetwaterkraan in de keuken.

Legionellarun staat standaard uit. Mss zet ik hem nog aan als de opwek het helemaal niet meer kan bolwerken om het element te voeden.

Wij zijn gemiddelde douchers, denk ik tenminste, en het bad wordt 2-4x per maand met ruim 200 liter water gevuld. Da's precies voldoende voor ons *;

Het geheel draait nu bijna twee maanden en ik heb haar nog niet gehoord over koud water :)

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Met de standaard hysterese en 47c sloeg de wp bijna elke dag aan voor om de 300L op te warmen dus ik heb de sww nu standaard op 52c staan met 10c hysterese en boiler lading mag alleen tussen 10-16u.

Als de zonnepanelen voorspelling aangeeft dat er het komende uur nog minimaal 2kWh opgewekt wordt dan gaat de temperatuur naar 57c.

Het resultaat is zelfs met soms elke dag een bad aan dat ik er maar elke 2-3 dagen sww runs zijn.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
maarten_NL schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

Ik had die extra systeem temperatuur eerst wel aangesloten maar achteraf gezien is die niet nodig want de WP heeft zelf ook een systeem temperatuur.
Ik gebruik schema 8 voor juiste werking noodzakelijk.
Blijft systeemvoeler temp achter dan wordt opgeschaald.

Overigens zie ik wel verschillen tussen aanvoer WP en de aanvoer systeem voeler, de stooklijn van circuit 1 gebruikt ook de systeemvoeler in mijn geval.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 19-10-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-08 14:31
Proton_ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:17:
@Andrehj Het voordeel van runs lander dan een half uur is niet zo groot bij een Arotherm Plus - de COP is na een paar minuten al stabiel en langer draaien levert een COPverlies op door hogere aanvoertemperatuur.
[Afbeelding]
@Proton_ hoe kom jij tot je CoP waarde? Ik wil ‘m graag even naast mijn logica leggen. Ik heb binnen Home Assistant een helper gedefinieerd, met logica:

code:
1
2
3
4
{% set yield_kw = states('sensor.ebusd_hmu_currentyieldpower')|float(2) %}
{% set power_kw = states('sensor.ebusd_hmu_currentconsumedpower')|float(2) %}
{% set cop = ((yield_kw+power_kw) / (power_kw))|round(1) if power_kw > 0.01 else 0 %}
{{cop|round(1)}}

Oftewel: (currentyieldpower + currentconsumedpower) / currentconsumedpower

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Kaspers ik heb een externe kWh- en warmtemeter. De ingebouwde metingen zijn niet kalibreerbaar en hebben geen nauwkeurigheid gespecificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:47
Kaspers schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:17:
[...]

@Proton_ hoe kom jij tot je CoP waarde? Ik wil ‘m graag even naast mijn logica leggen. Ik heb binnen Home Assistant een helper gedefinieerd, met logica:

code:
1
2
3
4
{% set yield_kw = states('sensor.ebusd_hmu_currentyieldpower')|float(2) %}
{% set power_kw = states('sensor.ebusd_hmu_currentconsumedpower')|float(2) %}
{% set cop = ((yield_kw+power_kw) / (power_kw))|round(1) if power_kw > 0.01 else 0 %}
{{cop|round(1)}}

Oftewel: (currentyieldpower + currentconsumedpower) / currentconsumedpower
toon volledige bericht
Is yieldpower niet de totale warmteopbrengst? Je moet dan toch niet consumed power er bij optellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoofdprutser
Andrehj schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:56:
[...]

Nog wel een tip: Installeer een kWh meter enkel voor je WP, zodat je daarmee de WP veel nauwkeuriger kunt monitoren dan via je slimme meter. Ik vind de systemen van HomeWizard daarvoor erg gebruiksvriendelijk, maar als je wat handiger bent kun je ook iets anders kopen wat je zelf met bijvoorbeeld modbus kunt uitlezen.
Daar heb ik geen behoefte aan. Voor mij is een indicatie genoeg.
Ik reken de COP ook niet na, ik vertrouw op de app. Uiteraard zal deze positief zijn.

Mijn nacht verbruik is ongeveer 200/300 Watt. Overdag komen daar een paar PC en TV bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giwain
  • Laatst online: 11-08 20:47
Dit weekend mijn installatie met VWL75/6 opgevuld en proberen opstarten.
Er komt af en toe fout F785 op de VWZ AI dat de tweede ventilator geen draaidetectie geeft.
Vreemd, want er is maar 1 ventilator bij de warmtepomp.
Iemand tip om dit te fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Weet iemand wat het verschil is tussen de internetmodule VR921 en de VR940F ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Zo te zien 19F.

Nee, geen idee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@MotorBeast de VR940F kun je alleen via wifi verbinden, de VR921 zowel bedraad als wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
PS: de VR921 is het oude model en schijnt uit het assortiment te gaan begreep ik eerder uit info in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
MotorBeast schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:50:
Weet iemand wat het verschil is tussen de internetmodule VR921 en de VR940F ?
Dat vroeg ik me onlangs ook al af, ze lijken redelijk dezelfde functionaliteit te hebben. Wel zie ik dat in het datablad van de VR921 met name de apps multiMATIC en senso-applicatie worden genoemd. Bij de VR940F wordt met name de MyVaillant app genoemd, maar hoe up-to-date die info is durf ik ook niet te zeggen.

EDIT: In de laatste link staat ook nog een specifieke compatibiliteits opmerking:
"Is deze gateway compatibel met het ambiSENSE thermostatische radiatorkranen? - De myVAILLANT connect is niet compatibel met ambiSENSE. Gebruik in dit geval de internetmodule VR 921."

Volgens mij weten ze het bij Vaillant ook niet precies hoe het bedoeld is, getuige dit 'verhelderende' plaatje wat bij mij alleen maar meer vragen oproept dan dat het beantwoord :+ :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKISr65BZNXm6we9akh8paOhpYM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ykqgHeZugfXJ0dkdhvojTa3C.png?f=user_large

Ik meen dat in dit plaatje de myVaillant connect de VR940F is die ze ook aanraden voor alle "slimme thermostaten op deze pagina.

EDIT2: Bij Wasco geven ze wat meer informatie.

[ Voor 44% gewijzigd door Batilan op 20-10-2024 22:09 . Reden: aanvullende info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-08 18:31
giwain schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:06:
Dit weekend mijn installatie met VWL75/6 opgevuld en proberen opstarten.
Er komt af en toe fout F785 op de VWZ AI dat de tweede ventilator geen draaidetectie geeft.
Vreemd, want er is maar 1 ventilator bij de warmtepomp.
Iemand tip om dit te fixen?
Even je installateur vragen om Vaillant te bellen?

Wellicht komen ze even langs met een print of wisselt de monteur die zelf.

Ik weet dat ze een heel aantal printplaten in de bussen hebben liggen..

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Systeem: aroTHERM VWL 105/6 monoblock icm uniTOWER 190/6 E

Ik hoop dat iemand van jullie voor mij wat licht kan schijnen op de volgende twee attributen die ik uitlees middels eBUSd:

code:
1
2
hmu/StatusCirPump
700/Hc1PumpStatus

Het systeem heeft gisteren vanaf 20:00 uur een flinke run gedraaid, nadat ik de wenstemperatuur heb verhoogd van 17 naar 21 ivm terugkomst vakantie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_SGcn-wZaR2FEoq3CAVsAdbjI4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J995uG9XJxbuQVF03g7frXJJ.png?f=fotoalbum_large

En heeft uiteindelijk nog een legionella run gedaan aangezien ik de sww boiler om 13:00 heb ingeschakeld.

Afijn, de woning is weer netjes opgewarmt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ai9TGFuI0m7UVKmyFUE2lrYy7Fc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gGV6NWbetmCUXHSMWPyJaTib.png?f=fotoalbum_large

Waar het mij dus om gaat is het gedrag van genoemde attributen.

Ik ga er voor het gemak van uit dat:

hmu/StatusCirPump = status van de circulatiepomp in de buitenunit
700/Hc1PumpStatus = Hc1 = HeatCircuit1, dus dan zou het hier gaan om een pomp in de binnenunit (uniTOWER) om het CV water rond te pompen?

Deze afbeelding lijkt mij overeen te komen met de installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXp20NSNvDxlzFg6Zuc7SmgTuZQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rKr5Eh5OW1bjMM0lVquLsTnY.png?f=user_large

Ik zie dat de attributen het volgende gedrag hebben vertoond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYMjcLXLMhmrSWiKZtvVWdtJ2Ks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YJdpj7DPohrvoyK9oLCNSQSo.png?f=fotoalbum_large
Waarbij geldt:
StatusCirPump = hmu/StatusCirPump
HeatCirtcuitStatus = Hc1PumpStatus

Dit is een 'gestapelde' diagram. Bij een aanwezige kleur is de status van het attribuut "1".

Wat ik hier uit opmaak: de pomp van het afgiftesysteem (HeatCircuit) heeft gedraaid tijdens de warmtevraag; maar de circulatiepomp van de buitenunit is pas gaan draaien nadat de ruimte op temperatuur is gekomen?

Hier nog een beeld van de gewenst aanvoertemp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GioeQln2vpWh4A3thGgOY49j5Lw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Ei0mQ6A26HEvq4gdOhnfV9M.png?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat iemand hier wat licht op kan schijnen, want ik krijg 'm niet scherp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
Batilan schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:15:
[...]

Is yieldpower niet de totale warmteopbrengst? Je moet dan toch niet consumed power er bij optellen?
Hier een achtergrondartikel waar de Vaillant Arotherm COP metingen worden vergeleken met een externe kwh en warmtemeter, zoals @Proton_ 'm berekent: https://energy-stats.uk/h...re-vaillant-arotherm-cop/

waaruit blijkt dat de metingen van Vaillant best netjes zijn, maar dat terzijde.

Op genoemde pagina vind je o.a. deze afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWNCn9Hcuvi3UicThThX9yWa1iY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2e275eK6oV4nqdTsNKjQ1kV7.png?f=fotoalbum_large

Op basis daarvan trek ik de conclusie dat mijn formule daarom wel goed moet zijn, maar ik houd me aanbevolen mocht ik er naast zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Kaspers op 20-10-2024 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Kaspers schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 22:27:
Systeem: aroTHERM VWL 105/6 monoblock icm uniTOWER 190/6 E

Ik hoop dat iemand van jullie voor mij wat licht kan schijnen op de volgende twee attributen die ik uitlees middels eBUSd:

code:
1
2
hmu/StatusCirPump
700/Hc1PumpStatus

Het systeem heeft gisteren vanaf 20:00 uur een flinke run gedraaid, nadat ik de wenstemperatuur heb verhoogd van 17 naar 21 ivm terugkomst vakantie:

[Afbeelding]

En heeft uiteindelijk nog een legionella run gedaan aangezien ik de sww boiler om 13:00 heb ingeschakeld.

Afijn, de woning is weer netjes opgewarmt:

[Afbeelding]

Waar het mij dus om gaat is het gedrag van genoemde attributen.

Ik ga er voor het gemak van uit dat:

hmu/StatusCirPump = status van de circulatiepomp in de buitenunit
700/Hc1PumpStatus = Hc1 = HeatCircuit1, dus dan zou het hier gaan om een pomp in de binnenunit (uniTOWER) om het CV water rond te pompen?

Deze afbeelding lijkt mij overeen te komen met de installatie:

[Afbeelding]

Ik zie dat de attributen het volgende gedrag hebben vertoond:

[Afbeelding]
Waarbij geldt:
StatusCirPump = hmu/StatusCirPump
HeatCirtcuitStatus = Hc1PumpStatus

Dit is een 'gestapelde' diagram. Bij een aanwezige kleur is de status van het attribuut "1".

Wat ik hier uit opmaak: de pomp van het afgiftesysteem (HeatCircuit) heeft gedraaid tijdens de warmtevraag; maar de circulatiepomp van de buitenunit is pas gaan draaien nadat de ruimte op temperatuur is gekomen?

Hier nog een beeld van de gewenst aanvoertemp:

[Afbeelding]

Ik hoop dat iemand hier wat licht op kan schijnen, want ik krijg 'm niet scherp.
toon volledige bericht
StatusCirPump is volgens mij een SWW circulatiepomp (om sneller warmwater bij tappunten te hebben).
Tip voor Grafana: maak er een State timeline van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:51
Even van jullie kennis gebruik maken hoop ik :) Ik ben nu wat elektriciteit aan het aanleggen. Ook voor de warmtepomp items die binnen in huis komen. Nu komen bij mij de buizenvan de warmtepomp in de kelder binnen (boven het maaiveld) en daar hangt ook de verdelen (hoger dan de verdiepingsvloer). Nu heb ik een ww- vat op zolder. Ergens moet dus de driewegklep komen, het binnendeel voor de warmtepomp en evt. nog wat meet zaken. Nu wil ik wat extra stopcontacten maken in de kelder (komen hoog en droog te zitten). Hoeveel zou ik er nodig hebben als ik alle genoemde zaken in de kelder aansluit?

VWZ AI plus, VR 921, flowmeter, ebus adapter, drieweg-klep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXloKcYh9M2GL2hriymUZ2XhB1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USPPEPz9uTJIsmN1IHIv2zjd.jpg?f=fotoalbum_large

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-08 21:59
Ik zie in dit, zeer leerzame, topic allemaal grafieken verschijnen waar ik geen snars van begrijp.
Waar zijn die grafieken terug te vinden?
Ik heb aan installatie:
Arotherm 75/6 plus
besturingsmodule ai
sensocomfort thermostaat
buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remar65
Sonja12s schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:16:
Ik zie in dit, zeer leerzame, topic allemaal grafieken verschijnen waar ik geen snars van begrijp.
Ik heb aan installatie:
Arotherm 75/6 plus
besturingsmodule ai
sensocomfort thermostaat
buffervat
Dat haal je niet zo uit je thermostaat of besturingsmodule.

Je zal via een ebusd module en een home assistant of een ander slim domotica systeem data moeten gaan verzamelen en dat dan gaan omzetten in mooie grafiekjes.

Er is een topic over waar ik me toevalligerwijs nu aan het inlezen ben:
Verwarming uitlezen met ebusd

Enige ervaring met programmeren is wel een pré volgens mij. Een kant en klare oplossing heb ik nog niet gezien helaas. Mocht ik er naast zitten dan hoor ik het graag want ik ben een techneut met mijn handen, niet met een computer 8)

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remar65
pc_slopert schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:20:
Even van jullie kennis gebruik maken hoop ik :) Ik ben nu wat elektriciteit aan het aanleggen. Ook voor de warmtepomp items die binnen in huis komen. Nu komen bij mij de buizenvan de warmtepomp in de kelder binnen (boven het maaiveld) en daar hangt ook de verdelen (hoger dan de verdiepingsvloer). Nu heb ik een ww- vat op zolder. Ergens moet dus de driewegklep komen, het binnendeel voor de warmtepomp en evt. nog wat meet zaken. Nu wil ik wat extra stopcontacten maken in de kelder (komen hoog en droog te zitten). Hoeveel zou ik er nodig hebben als ik alle genoemde zaken in de kelder aansluit?

VWZ AI plus, VR 921, flowmeter, ebus adapter, drieweg-klep.

[Afbeelding]
De VWZ heeft een wcd nodig. De VR921 ook. De sturing voor de driewegklep komt uit je VWZ. Mijn ebusadapter heeft een voeding nodig (voor de WiFi). Voor de flowmeter is het afhankelijk welke je hebt volgens mij. Meestal is het alleen een datakabeltje maar kan me voorstellen dat er een gateway bij hangt die wel 230V nodig heeft.

Ik heb voor mijn bijna identieke setup 1 wandcontactdoos waar ik een slof in heb geprikt met 5 wandcontacdozen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Remar65 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:55:
[...]

Dat haal je niet zo uit je thermostaat of besturingsmodule.

Je zal via een ebusd module en een home assistant of een ander slim domotica systeem data moeten gaan verzamelen en dat dan gaan omzetten in mooie grafiekjes.

Er is een topic over waar ik me toevalligerwijs nu aan het inlezen ben:
Verwarming uitlezen met ebusd

Enige ervaring met programmeren is wel een pré volgens mij. Een kant en klare oplossing heb ik nog niet gezien helaas. Mocht ik er naast zitten dan hoor ik het graag want ik ben een techneut met mijn handen, niet met een computer 8)
Dit is toch vrij kant en klaar? https://github.com/signalkraft/mypyllant-component

Heb deze info hier ook ergens in het topic gelezen. Ben nog geen ervaringsdeskundige.....

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 21-10-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remar65
MotorBeast schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:53:
[...]

Dit is toch vrij kant en klaar? https://github.com/signalkraft/mypyllant-component

Heb deze info hier ook ergens in het topic gelezen. Ben nog geen ervaringsdeskundige.....
Dat dacht ik ook ;)
Maar dit is, voor zover ik heb kunnen zien, een manier om via Home Assistant je installatie te kunnen bedienen. Ik heb er nog geen knappe grafiek uit weten te halen.
Maarrr, kan aan mij liggen hoor 🤷🏼‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Remar65 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:59:
[...]

Dat dacht ik ook ;)
Maar dit is, voor zover ik heb kunnen zien, een manier om via Home Assistant je installatie te kunnen bedienen. Ik heb er nog geen knappe grafiek uit weten te halen.
Maarrr, kan aan mij liggen hoor 🤷🏼‍♂️
Als hij verbruik toont kan je er toch ook een grafiek van maken? Ik ga van de winter maar eens van Domoticz naar Home Assistant en er dan eens induiken. Slecht weer klusjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 20:07
Remar65 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:02:
[...]

De VWZ heeft een wcd nodig. De VR921 ook. De sturing voor de driewegklep komt uit je VWZ. Mijn ebusadapter heeft een voeding nodig (voor de WiFi). Voor de flowmeter is het afhankelijk welke je hebt volgens mij. Meestal is het alleen een datakabeltje maar kan me voorstellen dat er een gateway bij hangt die wel 230V nodig heeft.

Ik heb voor mijn bijna identieke setup 1 wandcontactdoos waar ik een slof in heb geprikt met 5 wandcontacdozen ;)
Nog een toevoeging: de VWZ AI heeft ook een aansluiting om een accessoire van 230V te voorzien. Daar kan je eventueel gebruik van maken als dat uit komt. Ik heb zelf geen enkel WCD, de VWZ is hier hard bedraad naar dezelfde werkschakelaar als de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remar65
MotorBeast schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:02:
[...]

Als hij verbruik toont kan je er toch ook een grafiek van maken? Ik ga van de winter maar eens van Domoticz naar Home Assistant en er dan eens induiken. Slecht weer klusjes.
Dat zou je wel zeggen maar ik heb er nog geen verbruik uit gehaald (draait hier sinds zaterdag)
Moet er dus nog dieper induiken blijkbaar. Het komt er niet zo maar uit rollen als een app of zo.
Met Grafana kun je de grafiekjes maken zoals je ze hier boven ergens ziet staan maar dan moet je dus een datbase zien te verkrijgen/maken. Daar heb je wel wat ervaring voor nodig denk ik.

Ik was al trots op mezelf dat ik Home Assistant draaiende heb gekregen op een thinclient 🤣

[ Voor 13% gewijzigd door Remar65 op 21-10-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:51
Bedankt weer wat wijzer geworden :) Maak gewoon een aantal stekker dozen en ga zien hoe het uitpakt. Een losse stekkerdoos lijkt me in een kelder omgeving niet handig. Iets met vocht en grondwater :)

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUUqbX8ciqmrbqDodtN9itMfl6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G4kRs9kPpt8QQMUIPyJAzZcX.png?f=fotoalbum_large

De myvaillant integratie in Home Assistant hakkelt sinds een paar dagen :(

@Sonja12s Uit de Myvaillant integratie in Home assistant kan je zonder programmeerkennis ook al wat systeemdata binnen harken. Met een ebusd adapter op de communicatiebus zelf is wel veel meer informatie te halen en zelfs ook te besturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Sonja12s schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:16:
Ik heb aan installatie:
Arotherm 75/6 plus
besturingsmodule ai
sensocomfort thermostaat
buffervat
Maar, ehh waarom wil je grafiekjes zien waar je geen snars van snapt? :+
Of is het niet duidelijk hoe je aan die grafiekjes kunt komen? :)
Dat vereist zoals anderen al noemen wat meer technische kennis zoals ebusd, en home assistant (HA), of eventueel ook nog mqtt en grafana.

Of je koopt een Internet gateway zoals de VR940F (ook bij andere webshops te verkrijgen) en gebruikt de myVaillant app, daaruit kun je in ieder geval wat eenvoudige grafiekjes halen, zie ook deze video (grafiekjes vanaf ca. 3:15), welliswaar basaal, maar met minder inspanning dan de ebus / HA. Ook kun je dan direct de (WP) verwarming via een app (evenueel op afstand) bedienen.

Ik heb hem zelf overigens nog niet in huis, dus kan niet echt uit ervaring spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remar65
MotorBeast schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:02:
[...]

Het kan inderdaad, wel heel erg basic en deels wat je ook uit de Pro app van Vaillant kan halen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9nZ6F_nt1ssvgZyO4NyPJ2pYqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FwZk0GG0dgIJiTr0g1i9t2vW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqGmsClA_Z9dGk-4vrfSQPGRg0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3CNF168zVwQOnPm7SsziBXYB.png?f=fotoalbum_large

Het vergt toch best wel inspanning (wat geen probleem is) en tijd (dat is wat lastiger)
Maar goed, uiteindelijk wil ik een dashboard zien te creëren waar alle gegevens in 1 oogopslag zijn te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
En de wat minder begaafde Tweakers zoals ikzelf, raad ik de HomeWizard P1-meter met kWh-meter op de groep van de warmtepomp aan. Dat geeft je al heel veel inzicht in het gedrag van je warmtepomp. Tot nu toe heb ik niet het idee dat ik al die (toegegeven, soms wel heel mooie) grafiekjes nodig zou hebben voor 90% van de optimalisatie. Mijn warmtepomp hangt ook niet aan het internet, da’s al druk genoeg ;)
Pagina: 1 ... 140 ... 174 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic