HMtenHove schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:41:
Hallo, zijn er mensen die hun Vaillant Arotherm al hebben ingeregeld en slim kunnen omgaan met dynamische energietarieven? Zo ja, ik ben erg benieuwd hoe jullie dit hebben gedaan (aanvullende software-hardware etc.), wellicht is er info over te delen? We kunnen nu onze stroom nog salderen maar over 2 jaar wordt het een actueel item in mijn geval, er zullen vast al mensen zijn die hier ver mee zijn. Ik hoop dat er mensen zijn die al leerzame info-linkjes-kosten e.d. hebben.
Ter info: heb zelf een aroTHERM plus VWL 125/6 A met buffervat 200 l./vloerverwarming en boilervat 300l.
Als dit op een ander topic had gemoeten hoor ik het ook graag ;-)
Alvast hartelijk dank voor de info.
Ook ik kijk hier met een schuin oog naar, ik heb nu nog (verwacht) solar overschot, een vast contract met terugleververgoeding van 11ct, en geen terugleverkosten t/m 2027, dus voorlopig blijf ik zitten waar ik zit en maak me nog niet al te druk
Ik verwacht dat als salderen tegen die tijd echt stopt, dat ik inderdaad ook op dynamisch overga en de WP in de dure uren gewoon uit zet. Huis is goed geisoleerd (dit jaar nog steeds de WP niet aangehad). Ik weet dat daar ook wat nadelen aan zitten, maar denk dat je die met een slimme regeling grotendeels kunt ondervangen.
Ik heb praktisch dezelfde opstelling als jij hebt, alleen dan zonder buffervat (waarom zit die eigenlijk in je systeem met VVW, ik neem aan dat aangezien je een 125/6 hebt dat je een redelijk oppervlak aan vloerverwarming hebt (hier ca 200m2)).
Op dit moment ben ik bezig met monitoring inrichten (middels een ebus adapter, ebusd en HA). Ik heb 1x de WP even aangezet om te kijken of alles werkt, en je hebt inderdaad een veelheid aan Vaillant gerelateerde entities die je kunt monitoren en eventueel zetten.
Zelf test ik nu eerst even het aan het uit en aanzetten middels de ingestelde temperatuur op de thermostaat (halve graad onder huidige kamertemperatuur = uit, halve graad erboven = aan). Aangezien de piek tarieven meestal maar een paar uur van toepassing zijn verwacht ik geen grote problemen met het teruglopen van de temperatuur in huis. Het moet nog blijken wat het met de temperatuur van het water in het systeem doet, en of het resulteert in het minder efficient verwarmen bij het weer opstarten als gevolg van een te groot verschil met de stooklijn.
Aangezien dit ongeveer de meest simpele regeling is (en niet echt 'slim'), verwacht ik wel reacties op dit "naïeve" idee
EDIT: Ik zie dat @
Remar65 ook aan het typen was en het al op precies dezelfde manier doet, maar dat het de vraag is of het (financieel) iets oplevert. En inderdaad wil ik ook geen comfort inleveren.