Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:54
Gramser schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:00:
En de wat minder begaafde Tweakers zoals ikzelf, raad ik de HomeWizard P1-meter met kWh-meter op de groep van de warmtepomp aan. Dat geeft je al heel veel inzicht in het gedrag van je warmtepomp. Tot nu toe heb ik niet het idee dat ik al die (toegegeven, soms wel heel mooie) grafiekjes nodig zou hebben voor 90% van de optimalisatie. Mijn warmtepomp hangt ook niet aan het internet, da’s al druk genoeg ;)
Dat klopt inderdaad, je kan er best wel wat inzicht mee opdoen. Voor velen zal het voldoende zijn. Het komt er dan zo ongeveer uit te zien (verbruik in W t.o.v tijdsverloop):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cZ6vf79QWe93MDYh2T_FKZy7MA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZUUsuayD3nhzas9j6kbnss1a.png?f=fotoalbum_large

Wil je wat meer info over temperaturen, flow etc. en het in mooie grafieken of in een mooi dashboard willen hebben dan zal je toch richting domotica moeten.

Ik denk dat Sonja12s in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" samen met de Verwarming uitlezen met ebusd genoeg te doen heeft nu ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Remar65 op 22-10-2024 09:02 ]

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
Remar65 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:32:
Wil je wat meer info over temperaturen, flow etc. en het in mooie grafieken of in een mooi dashboard willen hebben dan zal je toch richting domotica moeten.
Heeft Vaillant niet een of andere cloud-dienst waarmee je gemakkelijk nog wat meer inzicht kunt krijgen?
Zo heb je bij bijv. Mitsubishi het (nogal archaïsch ogende) Melcloud, waaruit je dan dit soort grafieken kunt halen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SYUX09b3yO4ZaQ0XEmLIVRAnXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N951rciEo5VLytPoCe1PDQLL.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:52
Andrehj schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:06:
[...]

Heeft Vaillant niet een of andere cloud-dienst waarmee je gemakkelijk nog wat meer inzicht kunt krijgen?
Zo heb je bij bijv. Mitsubishi het (nogal archaïsch ogende) Melcloud, waaruit je dan dit soort grafieken kunt halen:
[Afbeelding]
Zo te zien haalt @maarten_NL de data voor zijn grafiek in deze post uit myVaillant (de cloud dienst van Vaillant), alleen lijkt de verbinding naar myVaillant op dit moment iets minder stabiel (in ieder geval voor Maarten).

Zie ook mijn post direct daaronder over de myVaillant app en de benodigde gateway. Of bedoel je iets anders? :+

[ Voor 5% gewijzigd door Batilan op 22-10-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Batilan schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:56:
Zo te zien haalt @maarten_NL de data voor zijn grafiek in deze post uit myVaillant (de cloud dienst van Vaillant), alleen lijkt de verbinding naar myVaillant op dit moment iets minder stabiel (in ieder geval voor Maarten).

Zie ook mijn post hierboven over de myVaillant app en de benodigde gateway. Of bedoel je iets anders?
Nee, uit de post van @Remar65 begreep ik dat je eigen domotica nodig hebt voor bruikbare grafieken, maar dat klopt dus niet en die kun je ook uit myVaillant halen en in een bijbehorende app bekijken zonder dat je daarvoor zelf eigen domotica moet draaien?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Andrehj schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:00:
[...]

Nee, uit de post van @Remar65 begreep ik dat je eigen domotica nodig hebt voor bruikbare grafieken, maar dat klopt dus niet en die kun je ook uit myVaillant halen en in een bijbehorende app bekijken zonder dat je daarvoor zelf eigen domotica moet draaien?
OK, je definitie van eenvoudig was voor mij niet geheel eenduidig (we zitten hier immers op tweakers ;)).

Maar inderdaad biedt myVaillant dus wat grafieken waarbij je ook tijdperiodes kunt selecteren, ik durf niet te zeggen of ze ook het detail en de gegevens laten zien die je wilt zien. Ik ga de gateway bestellen, dus hoop het binnenkort meer concreet te kunnen vertellen (al geven de filmpjes van Vaillant ook al wat inzicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remar65
Andrehj schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:00:
[...]

Het ligt er maar aan wat je bruikbaar noemt.
Uit de consumentenapp haal je geen grafieken, anders dan deze : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meyb38tQIYd26G_ps_brSBzqyzY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mNJOd5NlrbCm2tF9vq42F6iv.png?f=fotoalbum_large

Met de Pro app kom je wat verder, maar dan moet je een installateursaccount hebben. Die Pro app loopt vaak ook nog eens hopeloos achter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVjzORc2MfXUz-Wn-oXTjq0SGj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wTj7SmCVGWUSSWwkK7OBw7Fe.png?f=fotoalbum_large

Dan nog heb je niet alles mooi bij elkaar staan in een dashboard bedoelde ik te zeggen. Daarvoor zal je aan een domotica systeem moeten heb ik het idee. Gecombineerd met een ebus adapter die alle communicatie monitort tussen de verschillende onderdelen.

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Remar65 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:54:
Uit de consumentenapp haal je geen grafieken, anders dan deze : [Afbeelding]

Met de Pro app kom je wat verder, maar dan moet je een installateursaccount hebben. Die Pro app loopt vaak ook nog eens hopeloos achter:

[Afbeelding]
Hm, dan ligt Vaillant daar toch flink achter op Mitsubishi, want de die stelt de data uit die Pro app gewoon beschikbaar voor gewone consumenten zonder installateursaccounts of programmeerkennis.
Jammer, ik had beter verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-08 21:59
Gramser schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:00:
En de wat minder begaafde Tweakers zoals ikzelf, raad ik de HomeWizard P1-meter met kWh-meter op de groep van de warmtepomp aan. Dat geeft je al heel veel inzicht in het gedrag van je warmtepomp. Tot nu toe heb ik niet het idee dat ik al die (toegegeven, soms wel heel mooie) grafiekjes nodig zou hebben voor 90% van de optimalisatie. Mijn warmtepomp hangt ook niet aan het internet, da’s al druk genoeg ;)
Is zo'n P1 meter eenvoudig op de groep van de warmtepomp aan te brengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Sonja12s schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:37:
Is zo'n P1 meter eenvoudig op de groep van de warmtepomp aan te brengen?
Kijk even op de site van HW: https://www.homewizard.com/
Je verwart een P1-meter (die je op je slimme meter aansluit en zo het verbruik van je hele huis meet) met een kWh-meter voor een enkele groep (die van je WP dus).
Voor meer info is hiervoor een eigen topic → HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
Hoe je zo'n meter aansluit is hier off-topic.

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 22-10-2024 12:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Maar om kort te gaan: ja, iemand die je WP komt installeren kan zo’n kWh-meter er zo bij prikken, als je ruimte in de groepenkast hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
iemand die je warmtepomp komt installeren.............dat ding staat hier al een paar maanden. Maar de installateur komt binnenkort uitleg geven omtrent werking v/h systeem en nog e.e.a. finetunen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
Ik heb voor mijn zonnepanelen installatie zo'n Enphase gateway.
Daar haal ik mooie info uit omtrent functioneren van het systeem.
En dat zoek ik dus.....effe m'n app openen en zien hoe m'n systeem functioneert.
Niks meer, niks minder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Sonja12s schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:25:
En dat zoek ik dus.....effe m'n app openen en zien hoe m'n systeem functioneert.
Niks meer, niks minder
Zie ook het plaatje van @Remar65 , je kunt dus met de Vaillant app per dag, week, maand, jaar zien hoe het energieverbruik zich verhoudt tot de buitentemperatuur, ook zie je het verloop van de binnentemperatuur, ik meen dat er ook een schermpje is met de COP. Ook kun je de gegevens separaat bekijken voor verwarmen en warm water.

Aangezien je niet zelf gaat tunen, lijkt me dat je daarmee de essenties om te beoordelen of je systeem fatsoenlijk funcioneert te zien krijgt. Je kunt dan in ieder geval beoordelen of de installateur nog eens langs moet komen omdat bijvoorbeeld het energieverbruik te hoog is, of omdat de ingestelde temperaturen niet gehaald worden. Ik ben ook een fan van de Homewizard meters, maar in dit geval hebben die geen voordeel omdat de gateway deze gegevens direct uit je Vaillant componenten haalt (en die komen aardig overeen met de gegevens zoals gemeten door de Homewizard meters). Wil je zelf gaan tunen / tweaken dan beter de ebusd route volgen, maar dat lijkt me niet je ambitie?

[ Voor 14% gewijzigd door Batilan op 22-10-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
Mijn ambitie is duidelijk. Niet zelf programmeren etc. dat laat ik aan de technici over.
Wat kan ik dus concreet aanschaffen om het functioneren van het systeem te kunnen beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remar65
Sonja12s schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:25:
Niks meer, niks minder
Zoiets ?

Aanvoer en watertemperatuur zijn praktisch live, energieoverzicht wordt per kwartier meen ik geupdate. Server/cloud van Vaillant heeft soms wat hickups.

Naast de mogelijkheid om op afstand wat met je stooklijn en kamertemperatuur te doen kan je er nog wat instellingen mee wijzigen maar niet zoveel als je met de VRC720(f in mijn geval) kan doen.

De CV ketel hangt er niet meer overigens. Alle waardes zijn die van de Arotherm+ Krijg de ketel niet uit deze app vandaan…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90LQsm8ph2L6fW29EpvtsOeIQ1Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gMRCnuPH2v7dgtv2TAzKQqO1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHKPszqqcgey9NYwHsFklSTuzZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0upTTfBNCA5z96fQQ9reO7S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Remar65 op 22-10-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
@Remar65
Wat voegt jouw VRC720 dan meer toe dan de "eenvoudige" Gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remar65
De VRC720f is de draadloze kamerthermostaat met uitgebreide functies. De VRC720 is de bedrade versie.

De gateway (VR921/940f) verbindt jouw hele installatie met het internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonja12s
Remar65 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:38:
De VRC720f is de draadloze kamerthermostaat met uitgebreide functies. De VRC720 is de bedrade versie.

De gateway (VR921/940f) verbindt jouw hele installatie met het internet.
De installateur heeft in mei van dit jaar de installatie geplaatst met een sensocomfort thermostaat.
Had dan de vrc720f een betere keuze geweest?

Owwwwwwww, ik zie dat ik een VRC 720f/3 heb 8)7 MAAR die is niet draadloos !

[ Voor 8% gewijzigd door Sonja12s op 22-10-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MDdBZWOIVpk52FiYuizV2eMntc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYNu8uuXHmPh5T3cdzWHLRpS.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TALpGt5xzDtEFwwvm_bymbqKWCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCXVFSXfg9Uxi1ymxZJnOCx0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Sonja12s schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:12:
iemand die je warmtepomp komt installeren.............dat ding staat hier al een paar maanden. Maar de installateur komt binnenkort uitleg geven omtrent werking v/h systeem en nog e.e.a. finetunen ?
Nou ja, dan vraag je het alsnog aan de installateur. Vooraf even vragen of hij het doet en tijdig eentje bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Sonja12s schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:42:
[...]

De installateur heeft in mei van dit jaar de installatie geplaatst met een sensocomfort thermostaat.
Had dan de vrc720f een betere keuze geweest?

Owwwwwwww, ik zie dat ik een VRC 720f/3 heb 8)7 MAAR die is niet draadloos !
De VRC720(f) IS de SensoComfort :)
Zie ook hier op de site van Vaillant.

Ah, dat had je zelf ook al gezien :)

[ Voor 3% gewijzigd door Batilan op 22-10-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
Gramser schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:50:
[...]

Nou ja, dan vraag je het alsnog aan de installateur. Vooraf even vragen of hij het doet en tijdig eentje bestellen.
Heb je een link van zo'n ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Batilan
En ik ook in mijn eerste reactie :+
EDIT:
Ik dacht dat Sonja ging voor de gateway, maar ze reageerde op de kWh meter. Het lijkt me dat de gateway meer gegevens oplevert dan alleen de Homewizard kWh meter?. Ook kan de installateur dat ding waarschijnlijk zelf leveren (al kost ie dan vast meer dan de € 50,- op de gelinkte site).

Je hebt dan waarschijnlijk ook 2 kWh meters nodig: 1 voor de buiten-unit en een voor de binnen-unit met het thermisch element. Zelf wist ik nog niet wat de Vaillant precies aan gegevens kon opleveren, en heb ze op beiden geplaatst, nu ik zie dat de gegevens van uit Ebusd behoorlijk goed overeenkomen kan ik de 2 Homewizard kWh meters (waarvan 1 3-fasen model) weer gebruiken voor andere groepen (zodra ik de ebusd monitoring op orde heb :)).

[ Voor 54% gewijzigd door Batilan op 22-10-2024 18:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonja12s
Batilan schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:04:
[...]

En ik ook in mijn eerste reactie :+
EDIT:
Ik dacht dat Sonja ging voor de gateway, maar ze reageerde op de kWh meter. Ik dat de gateway meer gegevens oplevert dan alleen de Homewizard kWh meter?. Ook kan de installateur dat ding waarschijnlijk zelf leveren (al kost ie dan vast meer dan de € 50,- op de gelinkte site).

Je hebt dan waarschijnlijk ook 2 kWh meters nodig: 1 voor de buiten-unit en een voor de binnen-unit met het thermisch element. Zelf wist ik nog niet wat de Vaillant precies aan gegevens kon opleveren, en heb ze op beiden geplaatst, nu ik zie dat de gegevens van uit Ebusd behoorlijk goed overeenkomen kan ik de 2 Homewizard kWh meters (waarvan 1 3-fasen model) weer gebruiken voor andere groepen (zodra ik de ebusd monitoring op orde heb :)).
Ik ga inderdaad maar voor de Gateway. Deze geeft gelijke info als de Kwh-meter + extra's

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
Unitower, prefabricage op de zaak met veel soldeerstukjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3npKidQJ8_VyNk2_6cAdkyqZ83w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2Qz0b7Hw0WaYqit8fxF73BQ.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dat maakt montage dan 10 keer makkelijker. (Het is een draak van een ding qua aansluiten met de koppeling achter de unit EN horizontaal)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e28OMweUphSZvyPmMVEYsPESkdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rY4AEV0E9ZE6sj3XGwV7eKzv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhM3TiEykKjfQx91Rgnm8jQAXM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9ws7tSow18xUKbqdsjR1ehp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 14:38
Technician- schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:52:
Unitower, prefabricage op de zaak met veel soldeerstukjes.
Heh, wat onhandig. Test je dit nog op lekken, of zijn jouw soldeerskills zo goed dat je nooit een lek hebt? En als deze unit aan de kant moet, hoe doe je dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Misschien interessant voor mensen geïnteresseerd in prijzen: ik heb ongeveer €9k uitgegeven voor de installatie van een Vaillant Arotherm Plus 55/6. Dat bestaat uit:

Warmtepomp - €4470
Thermostaat, VWZ AI - €500
Boilervat - €800
Frame voor het dak - €510
Elektramaterialen - €230
RVS slangen - €140
Fittingen - €500 (oef! en dan heb ik veel nog wel bij Heima24 gekocht).
Tillift om de WP op het dak te krijgen - €100
Vorstkleppen - €180
Magneetfilter - €115
Back-up verwarmingselement - €60
Driewegklep - €80
Kleine spullen bouwmarkt - €300
Dag hulp van bevriende installateur, tevens voor subsidie - €450

Al die kleine spullen tellen best wel op. Vooral koppelingen - ik gebruik er stiekem zó veel. Ondanks dat ik veel bochtjes netjes buig. Wel heb ik het back-up element zelf in elkaar geknutseld: het is een 2kW element in een 2" RVS pijp. Daar zitten redelijk wat koppelingen in.

Als mensen een WP voor 12k ex. subsidie geïnstalleerd krijgen, vind ik dat een nette prijs, gezien wat het me zelf kost en de hoeveelheid uren die ik er in heb gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiest
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:57
marcop23 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:24:

Als mensen een WP voor 12k ex. subsidie geïnstalleerd krijgen, vind ik dat een nette prijs, gezien wat het me zelf kost en de hoeveelheid uren die ik er in heb gestoken.
Ik ben zelf aan het kijken voor een Vaillant en heb meerdere offertes binnen waarvan dit de goedkoopste zijn. Ben nog redelijk nieuw in de warmtepompen. Dit zijn de Vaillant opties tot nu toe:
- Vaillant aroTHERM pure split vwl 85/7.2 8kw full electric voor €8100
- Vaillant aroTHERM plus VWL-75/6 A monobloc voor €12100.
- Ook is er een optie van waarschijnlijk iets minder dan €10.000 om de nieuwste aroTHERM split plus te krijgen.

Dit zijn complete installatie inclusief boilervat, buffervat enz en subsidie er al afgehaald, dus netto investering.

Wat denken jullie als jullie dit zien? Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@stiest veel/weinig leidingwerk? Dat bepaalt veel in uren.

[ Voor 27% gewijzigd door MotorBeast op 22-10-2024 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiest
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:57
MotorBeast schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:47:
@stiest veel/weinig leidingwerk? Dat bepaalt veel in uren.
Redelijk rechttoe rechtaan installatie denk ik zelf. Huis uit 2010 met overval vloerverwarming. Denk van technische ruimte naar garagedak 6-8 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
stiest schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:51:
[...]

Redelijk rechttoe rechtaan installatie denk ik zelf. Huis uit 2010 met overval vloerverwarming. Denk van technische ruimte naar garagedak 6-8 meter.
Gewoon courante prijzen, de gekkigheid is er wel af nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
marcop23 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:48:
[...]

Heh, wat onhandig. Test je dit nog op lekken, of zijn jouw soldeerskills zo goed dat je nooit een lek hebt? En als deze unit aan de kant moet, hoe doe je dat dan?
Hoe bedoel je “aan de kant”?
Je kunt de koppelingen wel losdraaien door de koppelingen los te draaien achter de unit, opzich.
Maar waarom zou je dat willen?
Zou zelf alle knel losdraaien ernaast en dan dat ding van de wand trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
stiest schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:51:
[...]

Ik kom op iets meer dan 12 mille uit na subsidie met 55/6 en 300 liter boiler uit met veel leidingwerk/bochten en beton boren.

Begreep van installateur dat de oude split nu eruit moeten vandaar lagere prijs.

Denk dat je prijzen oké zijn.

Buffervat lekker laten met vloerverwarming.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 22-10-2024 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-09 12:54
Hé, vandaag nieuwe optie in de app.

Handig

Als Vaillant nu ook nog de optie inbakt om (op basis van een schema) te switchen tussen "actief" en "uitgebreid", dan zou de app voor mij aan al mijn wensen voldoen.

Ik vind de huidige toevoeging al een heel mooie, maar in dit tussen seizoen mis ik met name de optie om eenvoudig te kunnen switchen tussen modus.

Het zou ideaal zijn om een schema te kunnen maken waarbij hij snachts op "actief" staat en overdag op "uitgebreid".

Als de app ontwikkelaar meeleest, bouw het in en verdien een taart😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCVtR2SIEAXb_PUmbhJU0axHQf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/029vDT4Xbnaa5XbmSg5Pmjwi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9e0Olp_Oea7UDICRgHAotKPX3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lJjVYvEy9ffi64lU8syRAbq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-08 07:02
Ook ik ben bezig aan een all electric Arotherm plus installatie, voor de geïnteresseerden hier alvast de opstelplaats. Mede dankzij veel tips vanuit jullie!

Toelichting: voordat mensen zeggen wat liggen de trillingsdempers diep in t basalt. In overleg met TPA Vaillant goedgekeurd ivm vergunningsvrije plaatsing voor het huis, max 1m hoog en 2m2. Zo voldoe ik hier dus aan. Hier komt straks de 75/6.

(En ja ik moet de pvc buis nog even inkorten ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GdSLq_2i7GtHaFDmfQZN3xnKdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvTMzOgvMXsdNAppCpnWSU8r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AieCwroK6b45kAHSGCZ-Gbl73_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKtTc8n6sikTsOfYRnH3vuAo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door heszol op 23-10-2024 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik ben van plan om een VR940F besturing te gaan bestellen met het idee om bij overproductie via home assistant de sww run te verhogen of te starten, of desnoods de stook temperatuur een halve graad omhoog danwel eerder starten.

Op dagen zoals gisteren heb wek ik 16kWh op, maar in de nacht koelt het aardig af. Als ik dan overdag wat warmte in de vloerverwarming kan stoppen koelt het minder af, hoeft hij in de ochtend niet aan te springen. Althans, dat is het idee.

Maar ik heb ook een SMA omvormer, dus ik zou ook nog de (vrij prijzige) Sunny home manager kunnen meebestellen.
Maar volgens mij is er weinig tot geen meerwaarde aan dat ding toch? Misschien met een laadpaal en/of thuisbatterij, maar beide heb ik voorlopig niet. Klinkt vooral als iets wat je nodig hebt als je geen HA met integraties hebt.
En via de add-on voor HA kan ik IIG wat zaken aan de warmtepomp aansturen en uitlezen.

Edit: ik ga denk ik toch voor de ebusd adapter, kost iets meer tijd om op te bouwen zonder de fancy app, maar uiteindelijk minder afhankelijk van een API en cloud dingen.

[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 23-10-2024 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Technician- schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:04:
[...]

Hoe bedoel je “aan de kant”?
Je kunt de koppelingen wel losdraaien door de koppelingen los te draaien achter de unit, opzich.
Maar waarom zou je dat willen?
Zou zelf alle knel losdraaien ernaast en dan dat ding van de wand trekken.
Ja oké, ik dacht van uit mijn eigen situatie. Bij mij zat er een verdeler aan de achterwand van het hok. Als ik daar ooit weer bij zou willen, zou de binnenunit aan de kant moeten. Als ik dit zo zie, was dat schier onmogelijk geworden. Ik ben dan blij dat ik voor een los boilervat ben gegaan.

Maar jij hebt bij die middelste 2 leidingen geen knel gebruikt toch? Maar goed, je kan ze inderdaad achter de unit nog losdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
marcop23 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:24:
Misschien interessant voor mensen geïnteresseerd in prijzen: ik heb ongeveer €9k uitgegeven voor de installatie van een Vaillant Arotherm Plus 55/6. Dat bestaat uit:

Warmtepomp - €4470
Thermostaat, VWZ AI - €500
Boilervat - €800
Frame voor het dak - €510
Elektramaterialen - €230
RVS slangen - €140
Fittingen - €500 (oef! en dan heb ik veel nog wel bij Heima24 gekocht).
Tillift om de WP op het dak te krijgen - €100
Vorstkleppen - €180
Magneetfilter - €115
Back-up verwarmingselement - €60
Driewegklep - €80
Kleine spullen bouwmarkt - €300
Dag hulp van bevriende installateur, tevens voor subsidie - €450

Al die kleine spullen tellen best wel op. Vooral koppelingen - ik gebruik er stiekem zó veel. Ondanks dat ik veel bochtjes netjes buig. Wel heb ik het back-up element zelf in elkaar geknutseld: het is een 2kW element in een 2" RVS pijp. Daar zitten redelijk wat koppelingen in.

https://solarnrg.shop/war...lus-r290-vwl-55-6-a-230v/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laur3nss
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-08 10:11
Vandaag is de start gemaakt met de betonvoet voor de 125/6 die er binnenkort kom.

Ik wilde de condenswaterafvoer graag op de hwa. Dit in verband met de kleigrond waar water maar matig in wegloopt.

Het gat in de muur is 180mm onder 45gr naar de kruipruimte. De flow en return worden 40mm elk,

Hierbij enkele foto's van de put. Morgen komt er 40cm puin en 25cm beton in bewapening.
De standpijp is 100mm, maar sluit aan op 80mm hwa. Ik ga er vanuit dat daar voldoende water doorheen kan.

De isolatie tegen de muur (2x50mm EPS) is om te zorgen dat het puin niet tegen de gevel/fundering aan ligt en daardoor trillingen zou kunnen doorgeven. De voet van de warmtepomp is dan dus volledig gescheiden van de woning.

Tekening van de betonvoet:
https://app.smartdraw.com...A403E73143E29090DAEE257AF

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvRVBrbLJu3TbrqVx0uyZsNqKgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s9KxfQ4YLbvjAi984m79vRP5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y14NQQE4W1kUyqerm2tpxLEsNxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GavGFhtOfmvzFcP6VsDgxuY9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRgunZFhcqwhb50QgmMiJgV5CPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wy6oAgWM59thasrUn6qeyv39.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_OKTS59vaI_7Iz3eYNDLiZ575M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gxki2x1lt7q1TqemPkALasfO.jpg?f=fotoalbum_large

(Als ik dit in een eigen, apart topic moet plaatsen, let me know en dan verplaats ik de boel)

[ Voor 10% gewijzigd door Laur3nss op 23-10-2024 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Laur3nss schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:09:
Vandaag is de start gemaakt met de betonvoet voor de 125/6 die er binnenkort kom.

Ik wilde de condenswaterafvoer graag op de hwa. Dit in verband met de kleigrond waar water maar matig in wegloopt.

Het gat in de muur is 180mm onder 45gr naar de kruipruimte. De flow en return worden 40mm elk,

Hierbij enkele foto's van de put. Morgen komt er 40cm puin en 25cm beton in bewapening.
De standpijp is 100mm, maar sluit aan op 80mm hwa. Ik ga er vanuit dat daar voldoende water doorheen kan.

De isolatie tegen de muur (2x50mm EPS) is om te zorgen dat het puin niet tegen de gevel/fundering aan ligt en daardoor trillingen zou kunnen doorgeven. De voet van de warmtepomp is dan dus volledig gescheiden van de woning.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Cool! heb je ook een vraag? :)

Grootste risico lijkt me dat je sifon dicht komt te zitten doordat er blaadjes en andere troep in je standpijp worden geblazen. Je zou kunnen overwegen om onderin de standpijp wat gaatjes te boren (eventueel nog met een filter er om) zodat het water wegkan en niet omhoog komt in je standbuis (onderin zal het meest niet vriezen, als je standbuis vol loopt bovenin wellicht wel, maar dan is dat nog niet direct een ramp omdat het water alsnog in de grindbak zijn weg wel zal vinden.

Heb zelf ook gaatjes onderin geboord, maar we zitten hier op zand en ik heb de buis dus niet aangesloten op het riool / de HWA.

Just my 2 cents (de mijne heeft nog geen winter gedraaid, dus spreek niet uit ervaring :+ )

EDIT: als professioneel doemdenker heb ik nog een mogelijk rampen scenario bedacht ;) : als je HWA onder de koppeling dicht komt te zitten en je krijgt een hoosbui, dan spuit het water zo van onder je mooie aroTHERM buiten-unit in. Kans lijkt me niet heel groot, en ik neem aan dat ie tegen een beetje water kan, maar of ie ook is berekend op een straal water vanaf onderkant durf ik niet te zeggen. Ik zou me niet direct heel veel zorgen maken, wilde het toch even benoemen.
(Als ik dit in een eigen, apart topic moet plaatsen, let me know en dan verplaats ik de boel)
Het is niet echt Vaillant aroTHERM specifiek, maar in het algemene L/W WP topic raakt je post al snel ondergesneeuwd, en ondersneeuwen willen we in het geval van buiten units nu juist vermijden. :+

[ Voor 14% gewijzigd door Batilan op 23-10-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:02
@Laur3nss eigenlijk mag de condensafvoer vanwege het R290 koudemiddel in de /6 modellen niet aangesloten worden op de riolering. Zie de installatiehandleiding.
Is jouw HWA aangesloten op het riool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Franciesco schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:44:
@Laur3nss eigenlijk mag de condensafvoer vanwege het R290 koudemiddel in de /6 modellen niet aangesloten worden op de riolering. Zie de installatiehandleiding.
zit een sifon in toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Technician- en die sifon belemmert volledig dat er koudemiddel in het riool terecht kan komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Franciesco schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:03:
@Technician- en die sifon belemmert volledig dat er koudemiddel in het riool terecht kan komen?
Ja tuurlijk is een (drukloos) gas als het ontsnapt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14:19
Franciesco schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:03:
Het gevaar is dat propaan zwaarder is dan lucht, en zou kunnen ophopen in een put of riool. Dat wordt voorkomen door een sifon.
Op de foto lijkt de sifon laag zitten, zodat daarboven nog een kolom propaan kan verzamelen. Maar wellicht wordt de pijp nog ingekort en valt dat mee.

In de PGS19 (richtlijn voor opslag propaan) wordt een waterslot ook genoemd als maatregel om te voorkomen dat propaan in het riool kan komen. Voor de liefhebber, maatregel 18
https://publicatiereeksge...1/1-0-september-2021/#m18

[ Voor 22% gewijzigd door Mjier op 23-10-2024 19:27 ]

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ok, ik wist niet of het condenswater het gas als het ware kan meenemen het riool in.
Maar dan zal het dus wel loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laur3nss
Batilan schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:34:
[...]
Cool! heb je ook een vraag? :)
[...]
Nee, maar die gaan vast nog wel komen!
Franciesco schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:44:
HWA is een apart leidingsysteem rondom te woning, los van riool. Woning is uit 1992.
De handleiding zegt overigens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMwAXQYsBmb9qYj1x_uRtZMwIH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6nN0QIVu2UDL7uy9z7hlbaSC.png?f=fotoalbum_large

Gelukkig compliant dus. Ik had juist de tip om de aansluiting op de hwa te plaatsen van Tweakers :) en ivm de kleigrond hier geen overbodige luxe. Het graven van de kuil vonden ze ook superleuk ivm de klei trouwens.
Grootste risico lijkt me dat je sifon dicht komt te zitten doordat er blaadjes en andere troep in je standpijp worden geblazen. Je zou kunnen overwegen om onderin de standpijp wat gaatjes te boren (eventueel nog met een filter er om) zodat het water wegkan en niet omhoog komt in je standbuis (onderin zal het meest niet vriezen, als je standbuis vol loopt bovenin wellicht wel, maar dan is dat nog niet direct een ramp omdat het water alsnog in de grindbak zijn weg wel zal vinden.

Heb zelf ook gaatjes onderin geboord, maar we zitten hier op zand en ik heb de buis dus niet aangesloten op het riool / de HWA.

Just my 2 cents (de mijne heeft nog geen winter gedraaid, dus spreek niet uit ervaring :+ )
Gaatjes als een soort fall-back is wel een idee. Ga ik over nadenken voordat morgen het puin erin gaat.
EDIT: als professioneel doemdenker heb ik nog een mogelijk rampen scenario bedacht ;) : als je HWA onder de koppeling dicht komt te zitten en je krijgt een hoosbui, dan spuit het water zo van onder je mooie aroTHERM buiten-unit in. Kans lijkt me niet heel groot, en ik neem aan dat ie tegen een beetje water kan, maar of ie ook is berekend op een straal water vanaf onderkant durf ik niet te zeggen. Ik zou me niet direct heel veel zorgen maken, wilde het toch even benoemen.
Het dak waarop dit is aangesloten is niet heel groot gelukkig. Volgens mij moet dat goed gaan en we hebben niet zo lang geleden de "eens-in-50-jaar" wolkbreuk gehad hier lokaal, dus voorlopig zijn we veilig 8)
Het is niet echt Vaillant aroTHERM specifiek, maar in het algemene L/W WP topic raakt je post al snel ondergesneeuwd, en ondersneeuwen willen we in het geval van buiten units nu juist vermijden. :+
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Laur3nss schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:37:
[...]
HWA is een apart leidingsysteem rondom te woning, los van riool. Woning is uit 1992.
De handleiding zegt overigens:

[Afbeelding]

Gelukkig compliant dus. Ik had juist de tip om de aansluiting op de hwa te plaatsen van Tweakers :) en ivm de kleigrond hier geen overbodige luxe. Het graven van de kuil vonden ze ook superleuk ivm de klei trouwens.
[...]
Het lijkt er op dat dat dan is aangepast in de handleiding, want in de versie die ik heb staat het onderstaande bij 4.2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHRZpm-vHhnJOAJ2G_zsofPaEy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/knOIqEMGCTXVEMqfiAJqBsqc.jpg?f=fotoalbum_large

En bij 4.1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5OV828Iv1tWnm8Tvso8Q-TNFac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OixWofG6TbBLilxQ2qXh8lKY.jpg?f=fotoalbum_large

Maar kennenlijk is het eea aangepast. Sorry voor de verwarring!
En als de hwa niet op het riool aangesloten is, de vraag van mijn bericht, dan is het sowieso geen probleem lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Franciesco schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:17:
Ok, ik wist niet of het condenswater het gas als het ware kan meenemen het riool in.
Maar dan zal het dus wel loslopen.
Als er koudemiddel uit de WP loopt, is het natuurlijk heel snel afgelopen met de productie van condenswater.

Mooi dat Vaillant dit in hun handleiding zet. Dat opent de deur voor installateurs om hem op vele plekken neer te zetten waar dat eerst niet mocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laur3nss
Misschien kan iemand de (dooie) links van de OP aanpassen?
https://www.vaillant.nl/c...ndleidingen/warmtepompen/

Voor de 105/6 en 125/6 is het:
https://www.vaillant.nl/p...0020326636-03-2831161.pdf

Die wijzing in 4.2 was er in aug 2023 al zie ik in mijn oudere versie. Deze is van aug 2024.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

stiest schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:38:
[...]

Ik ben zelf aan het kijken voor een Vaillant en heb meerdere offertes binnen waarvan dit de goedkoopste zijn. Ben nog redelijk nieuw in de warmtepompen. Dit zijn de Vaillant opties tot nu toe:
- Vaillant aroTHERM pure split vwl 85/7.2 8kw full electric voor €8100
- Vaillant aroTHERM plus VWL-75/6 A monobloc voor €12100.
- Ook is er een optie van waarschijnlijk iets minder dan €10.000 om de nieuwste aroTHERM split plus te krijgen.

Dit zijn complete installatie inclusief boilervat, buffervat enz en subsidie er al afgehaald, dus netto investering.

Wat denken jullie als jullie dit zien? Alvast bedankt voor jullie input!
Voor korte afstanden, zonder verdere aanpassingen aan het leidingwerk, afgifte systeem zou de aroTHERM 75/6 nog iets goedkoper kunnen.
Wat voor boiler krijg je 200 - 300? Geëmailleerd of RVS?

Buffervat kan overigens achterwegen, of je moet perse zone regeling willen toepassen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
Proton_ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:22:
@MartinSE het probleem is me nog steeds niet duidelijk. Herstelt het huis te traag van een nachtverlaging? Schommelt de kamertemperatuur teveel? Heb je runs van tien minuten? Of te weinig afgifte?
De massa is groot 160m2 vloerverwarming, met zwevende houten vloer (geschikt voor vv) het duurt daardoor best lang voordat de warmte doorkomt en de ruimte opwarmt.
Ik heb een parallelle buffer 100liter met 2e circuitpomp, de flows zijn redelijk gelijk aan elkaar.
Bij het starten gaat hij even pieken en daarna op laag vermogen, waarna hij uitgaat vaak binnen een 10 minuten.
Oude software, de VWL 105 is van eind 2022, dus dubbele afloop van de graadminuten.
In de winter draait het met een dT van een graad of 3.
Nachtverlaging is noodzakelijk anders blijft hij aan en uitgaan.
Ik heb de min flowtemperatuur reeds opgehoogd, helpt zeker, maar krijg daardoor wel een langere hogere vermogenspiek en het water wordt dan te warm.
Het is nog te warm buiten en de Wp gaat op de uitgebreid stand steeds aan en uit.
1 lange lage vermogensrun, soort duurtestmodus op bv 30% compressor zou fantastisch zijn.
Daarom overweeg ik een kleine ervoor te zetten, ik krijg de wp niet stabiel op doordraaien.
De regeling van Vaillant is moeilijk rond te krijgen op constant doordraaien tov een Daikin of Nibe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01:34
MartinSE schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:21:
[...]

De massa is groot 160m2 vloerverwarming, met zwevende houten vloer (geschikt voor vv) het duurt daardoor best lang voordat de warmte doorkomt en de ruimte opwarmt.
Ik heb een parallelle buffer 100liter met 2e circuitpomp, de flows zijn redelijk gelijk aan elkaar.
Bij het starten gaat hij even pieken en daarna op laag vermogen, waarna hij uitgaat vaak binnen een 10 minuten.
Oude software, de VWL 105 is van eind 2022, dus dubbele afloop van de graadminuten.
Ik heb de min flowtemperatuur reeds opgehoogd, helpt zeker, maar krijg daardoor wel een langere hogere vermogenspiek en het water wordt dan te warm.
Het is nog te warm buiten en de Wp gaat op de uitgebreid stand steeds aan en uit.
1 lange lage vermogensrun, soort duurtestmodus op bv 30% compressor zou fantastisch zijn.
Daarom overweeg ik een kleine ervoor te zetten, ik krijg de wp niet stabiel op doordraaien.
De regeling van Vaillant is moeilijk rond te krijgen op constant doordraaien tov een Daikin of Nibe.
Al eens geprobeerd met stille modus?

Bijv. 60%, dan begrens je hem tot 40% van zn capaciteit en daarmee is die opstartpiek veeeel lager en dus langer...

Wel uitzetten als t echt koud wordt...

Of aanpassen qua percentage.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:49
MartinSE schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:21:
[...]

Zorgen dat de systeemvoeler sneller warmwater registreert en is geisoleerd zodat de juiste waardes worden doorgegeven.
Anders begrenzen met fluisterbedrijf 60%.

De warmtepomp kijkt niet naar je vloer gezien dat een 2e circuit is.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giwain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 19:54
Laur3nss schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:09:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ben geen expert, maar gaat die isolatieplaat op termijn geen schimmel oorzaak kunnen worden, je creëert daar toch een koudebrug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:12
In mijn "eigen Vaillant Arotherm topic" heb ik even de tijd genomen voor een update van het project tot nu toe. Omdat de rest van de verbouwing rondomd de warmtepomp :) nu bijna klaar is, kan ik weer met de warmtepomp verder. Alles is aangesloten van buiten naar binnen. Nu binnen nog, and we are ready to go.
Ik sta open voor jullie advies en tips voor de verdere (vastknopen) afbouw van het systeem :)

paQ in "Project All Electric Warmte Pomp in ouder huis 1950"

PS weet iemand welke sensor-kabel en sensor moet ik hebben voor de iTho warmwater-vat met warmtewisselaar? Die dan op de control-unit komt voor aansturen van driewegklep en warmwater deel.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-05 16:20
Zijn er eventueel tweakers die mij in contact kunnen zetten met een installateur (of direct mij willen benaderen) om een vaillant arotherm 75/6 monoblock in een hybride opstelling te realiseren? Ik heb een aantal offertes gekregen uit de buurt (Tilburg) maar installateurs zijn nogal gehecht aan hun eigen materiaal. Offertes binnen voor LG / Daikin / Remeha maar na alles af te wegen heb ik mijn zinnen gezet op de R290 (laag gwp) mono van Vaillant. Ook de live monitoring van heatpumpmonitoring.org. goed in de gaten gehouden en dat heeft me overtuigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
pc_slopert schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:13:
In mijn "eigen Vaillant Arotherm topic" heb ik even de tijd genomen voor een update van het project tot nu toe. Omdat de rest van de verbouwing rondomd de warmtepomp :) nu bijna klaar is, kan ik weer met de warmtepomp verder. Alles is aangesloten van buiten naar binnen. Nu binnen nog, and we are ready to go.
Ik sta open voor jullie advies en tips voor de verdere (vastknopen) afbouw van het systeem :)

paQ in "Project All Electric Warmte Pomp in ouder huis 1950"

PS weet iemand welke sensor-kabel en sensor moet ik hebben voor de iTho warmwater-vat met warmtewisselaar? Die dan op de control-unit komt voor aansturen van driewegklep en warmwater deel.
Bij de VWZ AI zijn twee temperatuurvoelers meegeleverd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:12
O dat is mooi, had de doos nog niet open gemaakt. :)

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMtenHove
  • Laatst online: 10-09 10:28
Hallo, zijn er mensen die hun Vaillant Arotherm al hebben ingeregeld en slim kunnen omgaan met dynamische energietarieven? Zo ja, ik ben erg benieuwd hoe jullie dit hebben gedaan (aanvullende software-hardware etc.), wellicht is er info over te delen? We kunnen nu onze stroom nog salderen maar over 2 jaar wordt het een actueel item in mijn geval, er zullen vast al mensen zijn die hier ver mee zijn. Ik hoop dat er mensen zijn die al leerzame info-linkjes-kosten e.d. hebben.
Ter info: heb zelf een aroTHERM plus VWL 125/6 A met buffervat 200 l./vloerverwarming en boilervat 300l.

Als dit op een ander topic had gemoeten hoor ik het ook graag ;-)

Alvast hartelijk dank voor de info.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remar65
HMtenHove schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:41:
Hallo, zijn er mensen die hun Vaillant Arotherm al hebben ingeregeld en slim kunnen omgaan met dynamische energietarieven? Zo ja, ik ben erg benieuwd hoe jullie dit hebben gedaan (aanvullende software-hardware etc.), wellicht is er info over te delen? We kunnen nu onze stroom nog salderen maar over 2 jaar wordt het een actueel item in mijn geval, er zullen vast al mensen zijn die hier ver mee zijn. Ik hoop dat er mensen zijn die al leerzame info-linkjes-kosten e.d. hebben.
Ter info: heb zelf een aroTHERM plus VWL 125/6 A met buffervat 200 l./vloerverwarming en boilervat 300l.

De dynamische tarieven hebben elke dag bijna hetzelfde verloop. Tijdens ochtend- en avondspits zijn ze hoger en in de nacht, maar vooral overdag tussen die spitsuren in zijn ze lager.
Dus in mijn geval heb ik mijn thermostaat (VRC720f) zodanig geprogrammeerd dat hij tijdens de piekuren (2x per dag, meestal 2-3 uur) de ingestelde temperatuur een halve graad verlaagt en dat hij overdag tussen de piekuren in een SWW run doet indien nodig. Dat leidt tot op heden niet tot merkbare verschillen in comfort.

Ik geloof niet dat het in mijn geval heel veel uitmaakt qua verbruik (schat dat ik per jaar maximaal 2.500kWh ga doen voor verwarming en ww) maar het voelt goed om de spits een beetje te mijden.

De winter moet echter nog beginnen, mocht het zo koud worden dat de WP het niet meer trekt dan laat ik hem gewoon 24/7 z'n gang gaan met een kleine nachtverlaging van 0,5°K
Financieel gezien loop ik daar niet op los. Voor mij is comfort prio 1 en niet onbelangrijk: geen gedoe (WAF) heeft ook een prijs *;

Mocht je echt willen gaan tweaken en de laatste euro's eruit willen peuteren dan lijkt een EMS (bijv. HA) wel iets om je in te verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
HMtenHove schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:41:

Ook ik kijk hier met een schuin oog naar, ik heb nu nog (verwacht) solar overschot, een vast contract met terugleververgoeding van 11ct, en geen terugleverkosten t/m 2027, dus voorlopig blijf ik zitten waar ik zit en maak me nog niet al te druk :)

Ik verwacht dat als salderen tegen die tijd echt stopt, dat ik inderdaad ook op dynamisch overga en de WP in de dure uren gewoon uit zet. Huis is goed geisoleerd (dit jaar nog steeds de WP niet aangehad). Ik weet dat daar ook wat nadelen aan zitten, maar denk dat je die met een slimme regeling grotendeels kunt ondervangen.

Ik heb praktisch dezelfde opstelling als jij hebt, alleen dan zonder buffervat (waarom zit die eigenlijk in je systeem met VVW, ik neem aan dat aangezien je een 125/6 hebt dat je een redelijk oppervlak aan vloerverwarming hebt (hier ca 200m2)).

Op dit moment ben ik bezig met monitoring inrichten (middels een ebus adapter, ebusd en HA). Ik heb 1x de WP even aangezet om te kijken of alles werkt, en je hebt inderdaad een veelheid aan Vaillant gerelateerde entities die je kunt monitoren en eventueel zetten.

Zelf test ik nu eerst even het aan het uit en aanzetten middels de ingestelde temperatuur op de thermostaat (halve graad onder huidige kamertemperatuur = uit, halve graad erboven = aan). Aangezien de piek tarieven meestal maar een paar uur van toepassing zijn verwacht ik geen grote problemen met het teruglopen van de temperatuur in huis. Het moet nog blijken wat het met de temperatuur van het water in het systeem doet, en of het resulteert in het minder efficient verwarmen bij het weer opstarten als gevolg van een te groot verschil met de stooklijn.

Aangezien dit ongeveer de meest simpele regeling is (en niet echt 'slim'), verwacht ik wel reacties op dit "naïeve" idee :)

EDIT: Ik zie dat @Remar65 ook aan het typen was en het al op precies dezelfde manier doet, maar dat het de vraag is of het (financieel) iets oplevert. En inderdaad wil ik ook geen comfort inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMtenHove
Batilan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:24:
[...]

Ook ik kijk hier met een schuin oog naar, ik heb nu nog (verwacht) solar overschot, een vast contract met terugleververgoeding van 11ct, en geen terugleverkosten t/m 2027, dus voorlopig blijf ik zitten waar ik zit en maak me nog niet al te druk :)

Ik verwacht dat als salderen tegen die tijd echt stopt, dat ik inderdaad ook op dynamisch overga en de WP in de dure uren gewoon uit zet. Huis is goed geisoleerd (dit jaar nog steeds de WP niet aangehad). Ik weet dat daar ook wat nadelen aan zitten, maar denk dat je die met een slimme regeling grotendeels kunt ondervangen.

Ik heb praktisch dezelfde opstelling als jij hebt, alleen dan zonder buffervat (waarom zit die eigenlijk in je systeem met VVW, ik neem aan dat aangezien je een 125/6 hebt dat je een redelijk oppervlak aan vloerverwarming hebt (hier ca 200m2)).

Op dit moment ben ik bezig met monitoring inrichten (middels een ebus adapter, ebusd en HA). Ik heb 1x de WP even aangezet om te kijken of alles werkt, en je hebt inderdaad een veelheid aan Vaillant gerelateerde entities die je kunt monitoren en eventueel zetten.

Zelf test ik nu eerst even het aan het uit en aanzetten middels de ingestelde temperatuur op de thermostaat (halve graad onder huidige kamertemperatuur = uit, halve graad erboven = aan). Aangezien de piek tarieven meestal maar een paar uur van toepassing zijn verwacht ik geen grote problemen met het teruglopen van de temperatuur in huis. Het moet nog blijken wat het met de temperatuur van het water in het systeem doet, en of het resulteert in het minder efficient verwarmen bij het weer opstarten als gevolg van een te groot verschil met de stooklijn.

Aangezien dit ongeveer de meest simpele regeling is (en niet echt 'slim'), verwacht ik wel reacties op dit "naïeve" idee :)

EDIT: Ik zie dat @Remar65 ook aan het typen was en het al op precies dezelfde manier doet, maar dat het de vraag is of het (financieel) iets oplevert. En inderdaad wil ik ook geen comfort inleveren.
Je vraag over het buffervat: ik heb een redelijk geïsoleerd huis maar niet geheel top. Advies installateur. Dit om kansen op pendelen van wp te verlagen, dus kan wat langer en efficiënter doordraaien. En de installatie draait voor ons in een hoofdwoning en een aanleunwoning, iets andere situatie dus. Maar je hoort inderdaad veel dat het ook zonder kan. De meningen zijn verdeelt :)

Hoe en wat heb je gekocht en geïnstalleerd mbt ebus e.d.? Kun je ook al onderdelen regelen of puur uitlezen?

Comfort staat bij mij op 1 maar als het financieel slimmer kan, heel graag ;) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
HMtenHove schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:51:
[...]

Je vraag over het buffervat: ik heb een redelijk geïsoleerd huis maar niet geheel top. Advies installateur. Dit om kansen op pendelen van wp te verlagen, dus kan wat langer en efficiënter doordraaien. En de installatie draait voor ons in een hoofdwoning en een aanleunwoning, iets andere situatie dus. Maar je hoort inderdaad veel dat het ook zonder kan. De meningen zijn verdeelt :)

Hoe en wat heb je gekocht en geïnstalleerd mbt ebus e.d.? Kun je ook al onderdelen regelen of puur uitlezen?

Comfort staat bij mij op 1 maar als het financieel slimmer kan, heel graag ;) ;)
Ik heb de ebusd adapter besteld via ebusd.eu/myadapter, ik moest wel even wachten totdat er een nieuwe batch beschikbaar was, maar zo te zien kunnen ze nu altijd leveren via Elecrow. Ik gebruik gewoon de Wifi connectie naar ebusd op een Raspberry (kan ook op iets anders zijn). Deze publiceert via MQTT topics waar HA raad mee weet: daar worden alle entities auto-discovered, dus werkt best wel handig.

Op dit moment gebruik ik de adapter nog in read-only mode, om zeker te weten dat ik geen issues krijg, maar wil binnenkort eens proberen of ik inderdaad de thermostaat instelling zo kan aanpassen (zal wel niet zo spannend zijn :)). Zie ook het ebusd topic natuurlijk.

Mijn installateur wilde eerst ook een buffervat, maar gelukkig heb ik hem kunnen overtuigen dat dat niet nodig is met zoveel oppervlakte/volume.

[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 25-10-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMtenHove
Batilan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Ik heb de ebusd adapter besteld via ebusd.eu/myadapter, ik moest wel even wachten totdat er een nieuwe batch beschikbaar was, maar zo te zien kunnen ze nu altijd leveren via Elecrow. Ik gebruik gewoon de Wifi connectie naar ebusd op een Raspberry (kan ook op iets anders zijn). Deze publiceert via MQTT topics waar HA raad mee weet: daar worden alle entities auto-discovered, dus werkt best wel handig.

Op dit moment gebruik ik de adapter nog in read-only mode, om zeker te weten dat ik geen issues krijg, maar wil binenkort eens proberen of ik inderdaad de thermostaat instelling zo kan aanpassen (zal wel niet zo spannend zijn :)). Zie ook het ebusd topic natuurlijk.

Mijn installateur wilde eerst ook een buffervat, maar gelukkig heb ik hem kunnen overtuigen dat dat niet nodig is met zo veel oppervlakte/volume.
Dankjewel voor jouw reactie, ik zal er eens in duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remar65
Veel slimmer dan "spitsmijden" gaat het voorlopig niet worden ben ik bang.
Sowieso is vloerverwarming (IMHO totaal) niet geschikt om mee te "spelen"
Niet in de combinatie met een WP tenminste.

Tweaken doe je denk ik meer met de settings van je systeem.
Stooklijn iets aanpassen, Ta iets aanpassen, compressorvermogen omlaag brengen (fluistermodus) etc. Dan heb je het wel een beetje gehad.

Vaillant is SmartGrid ready voor zover ik weet. Maar dat stelt niet zo veel voor, anders dan aan/uit in het geval van PV opwek of op het moment van goedkopere tarieven.

Mocht ik er faliekant naast zitten met mijn conclusie dan hoor ik dat graag :)

Ik moet wel zeggen dat ze het standaard eigenlijk al heel goed voor elkaar hebben.
Heb zelf weinig hoeven aanpassen aan mijn set-up.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:55
@HMtenHove Een buffervaatje van ca. 50 l in de retour is bedoelt om bij defrosts te helpen.
Om "pendelen"? te voorkomen totaal ongeschikt qua inhoud/capaciteit.

Ik zie dat hieronder volgens mij al voldoende onderbouwing staat.
Weinig aan toe te voegen, misschien nog een cijfermatige voor de connaisseurs.

[ Voor 31% gewijzigd door dunklefaser op 25-10-2024 13:48 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMtenHove
dunklefaser schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:32:
@HMtenHove Een buffervaatje van ca. 50 l in de retour is bedoelt om bij defrosts te helpen.
Om "pendelen"? te voorkomen totaal ongeschikt qua inhoud/capaciteit.
Om "pendelen"? te voorkomen totaal ongeschikt qua inhoud/capaciteit. -> Ok dat kan wellicht, wat is jouw onderbouwing hierbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@HMtenHove indien je een Valliant Gateway module hebt zou het daar ook mee kunnen.
De gateway kan ook EEbus zenden naar je netwerk, is een vinkje binnen de myvalliant App die je aan moet zetten(heb het nog niet getest).

Een 50l vat is binnen 1-5 minuten "vol" het voorkomt geen pendelen, het vat is maar 25-30c warm waardoor er amper energie in zit(zit in je retour waardoor minder energie kan opslaan).

Met een parallel buffer werkt het wel, dan kun je het vat opstoken naar 75 graden dan blijft er niks van de COP over...

[ Voor 68% gewijzigd door mr_evil08 op 25-10-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
HMtenHove schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:14:
[...]

Om "pendelen"? te voorkomen totaal ongeschikt qua inhoud/capaciteit. -> Ok dat kan wellicht, wat is jouw onderbouwing hierbij?
Ik had dat idee ook al, maar omdat ik een WP newbie ben durfde ik dat nog niet zo hard te stellen, waar wat ik er van begrepen heb ontstaat het pendelen als het achterliggend verwarmings systeem onvoldoende de geleverde energie kwijt kan (kleine delta T?). De energie die je kwijt raakt in zo'n vaatje is nihil en zal dus niet helpen. Wordt als ik het goed heb vooral in serie gebruikt als het systeem te weinig volume heeft waardoor bij een defrost er mogelijk te weinig energie is om de defrost te draaien (zonder al te grote temperatuurval?).

Ik verneem het oordeel van de experts wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
mr_evil08 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:23:
@HMtenHove indien je een Valliant Gateway module hebt zou het daar ook mee kunnen.
De gateway kan ook EEbus zenden naar je netwerk, is een vinkje binnen de myvalliant App die je aan moet zetten(heb het nog niet getest).

Een 50l vat is binnen 1-5 minuten "vol" het voorkomt geen pendelen, het vat is maar 25-30c warm waardoor er amper energie in zit(zit in je retour waardoor minder energie kan opslaan).

Met een parallel buffer werkt het wel, dan kun je het vat opstoken naar 75 graden maar dan blijft er niks van je COP over...
Dat is wel een interessante! Nu is het wel zo dat ebus integratie in HA een soort van no-brainer is. Na een snelle zoek actie lijkt EEBus integratie nog niet heel erg van de grond te komen (maar het was een snelle zoek actie dus wellicht heb ik wat gemist). Weet je zo of EEBus integraties al voorhanden zijn, of hoe je anders gebruik kunt maken van de EEBus mogelijkheid van de gateway om een dergelijke regeling te realiseren (nog even afgezien van hoe nuttig / wenselijk dat is).

Wel handig die naamgeving EEBus naast ebus, maar goed we weten waar het (ongeveer) om gaat :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMtenHove
Batilan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:42:
[...]

Dat is wel een interessante! Nu is het wel zo dat ebus integratie in HA een soort van no-brainer is. Na een snelle zoek actie lijkt EEBus integratie nog niet heel erg van de grond te komen (maar het was een snelle zoek actie dus wellicht heb ik wat gemist). Weet je zo of EEBus integraties al voorhanden zijn, of hoe je anders gebruik kunt maken van de EEBus mogelijkheid van de gateway om een dergelijke regeling te realiseren (nog even afgezien van hoe nuttig / wenselijk dat is).

Wel handig die naamgeving EEBus naast ebus, maar goed we weten waar het (ongeveer) om gaat :-)
Interessante reacties allemaal mensen! Komt blijkbaar wel wat los :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Batilan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:42:
[...]

De nieuwe EEBUS protocol is inderdaad nog een rommelpot, ik moet er nog verder in duiken.
Het zou de communicatieprotocol tussen apparaten moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 25-10-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:05
Ik heb een hydraulisch schema gemaakt voor mijn Arotherm 55/6. Ik hoop dat ik het goed gedaan heb, maar als er iets ontbreekt dan hoor ik het graag.
Klopt het dat er geen terugslagklep toegepast hoeft te worden?
Voor de aansluiting op het expansievat kwam ik de Uponor Fluvia tegen. https://www.amazon.nl/Upo...6addd6b1ad9a&gad_source=1
Die heeft een veiligheidsventiel, een automatische ontluchting en een manometer en volgens mij een aansluiting waar ik een vulpunt van kan maken. Dit lijkt mij een alles in één unit, of ontbreekt er dan nog iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S77oz70Zon12kUOJN7rfZkfYo30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7BOOSvTyP2ElGYwRWG2Q1mzc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 18:08
Remar65 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:23:
[...]

De dynamische tarieven hebben elke dag bijna hetzelfde verloop. Tijdens ochtend- en avondspits zijn ze hoger en in de nacht, maar vooral overdag tussen die spitsuren in zijn ze lager.
Dus in mijn geval heb ik mijn thermostaat (VRC720f) zodanig geprogrammeerd dat hij tijdens de piekuren (2x per dag, meestal 2-3 uur) de ingestelde temperatuur een halve graad verlaagt en dat hij overdag tussen de piekuren in een SWW run doet indien nodig. Dat leidt tot op heden niet tot merkbare verschillen in comfort.

Ik geloof niet dat het in mijn geval heel veel uitmaakt qua verbruik (schat dat ik per jaar maximaal 2.500kWh ga doen voor verwarming en ww) maar het voelt goed om de spits een beetje te mijden.

De winter moet echter nog beginnen, mocht het zo koud worden dat de WP het niet meer trekt dan laat ik hem gewoon 24/7 z'n gang gaan met een kleine nachtverlaging van 0,5°K
Financieel gezien loop ik daar niet op los. Voor mij is comfort prio 1 en niet onbelangrijk: geen gedoe (WAF) heeft ook een prijs *;

Mocht je echt willen gaan tweaken en de laatste euro's eruit willen peuteren dan lijkt een EMS (bijv. HA) wel iets om je in te verdiepen.
De vraag is wat je er mee wint. Ik zit de energie prijzen een beetje voor te monitoren om er vanaf volgend jaar april een keuze te maken wat ik ga doen, of dynamisch of toch vast.

Nu de temperatuur om laag gaat en de prijzen overdag soms hoger dan snachts, maar overdag is de warmtepomp weer efficiënter dan snachts.

De dure pieken liggen elke dag op praktisch dezelfde uren dus als je afgifte voldoende is om alleen tijdens de goedkope uren te "stoken" en sww runs te doen dan hoeft het niet heel slim.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
maarten_NL schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:00:
[...]

De vraag is wat je er mee wint. Ik zit de energie prijzen een beetje voor te monitoren om er vanaf volgend jaar april een keuze te maken wat ik ga doen, of dynamisch of toch vast.

Nu de temperatuur om laag gaat en de prijzen overdag soms hoger dan snachts, maar overdag is de warmtepomp weer efficiënter dan snachts.

De dure pieken liggen elke dag op praktisch dezelfde uren dus als je afgifte voldoende is om alleen tijdens de goedkope uren te "stoken" en sww runs te doen dan hoeft het niet heel slim.
Daar is inderdaad ook mijn 1e "naïeve" voorstel op gebaseerd. Ik weet niet hoe de Vaillant gaat reageren in verschillende omstandigheden. Ik kan me voorstellen dat als hij vanwege een vermeende "achterstand" in de stooklijn (of wat voor regeling dan ook) flink gaat optoeren met een minder goede COP dat het efficienter kan zijn om de regeling zodanig te manipuleren dat hij het rustiger aan doet?

Een paar jaar geleden toen ik me nog aan het orienteren was op de verschillende warmtepomp merken en modellen weet ik dat er voor de Panasonoc monoblocks een "slow start" script in zwang was.

Wat het allemaal oplevert (lagere stroomtarieven / kosten, minder starts in de zachte periodes?) of 'kost' (minder comfort?, minder goede COP?, meer starts in de koude periodes) kan ik op dit moment nog niet inschatten. Ik vind het interessante materie om wat ervaring mee op te doen.

Op dit moment kunnen we nog salderen, dus laten draaien met beste COP is nu mijn streven (SWW start ik om 14:00).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:19
Toch vind ik al die maatregelen haaks staan op de hier vaak genoemde argumenten van 24/7 20 graden geeft comfort. Hier staat hij gewoon altijd op 20 graden. Dat betekent in deze tijd dat hij snachts van laten we zeggen 3 uur tot 8 uur in totaal 1 a 2 kwh gebruikt. Daarna komt de zon op her huis en wordt het minder koud. Dus de rest van het etmaal is hij uit. Is die verwarming nodig in de ochtend niet per se maar daardoor blijft de schil 20 graden en heb ik comfort als ik uit bed kom om naar mijn werk te gaan.
Ieder zijn ding maar ik vind het goed zo en met 2300kwh per jaar ipv 1200m3 gas voor alleen overdag verwarming op de standaard radiatoren in een vrijstaand huis uit 96 kan ik leven.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnhgm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-08 11:34
Vraagje over de status codes. Is er iemand die een wat uitgebreidere lijst heeft?

S.102. - CV-functie: compressor geblokkeerd
Korte beschrijving
De CV-functie is actief en de compressor is gedurende een beperkte periode geblokkeerd. Het product bevindt zich buiten het bedrijfsbereik.

"Het product bevindt zich buiten het bedrijfsbereik.":

Welk product ??? De CV of de WP
en welk bedrijfsbereik ??? Hoe weet ik dan waar het buiten bereik is.

En S.102 was er dan nog een die wel wat meer informatie gaf dan andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 14:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@jnhgm de warmtepomp voedt de centrale verwarming, net als de gasketel deed.
De warmtepomp heeft een bedrijfsbereik waarin hij kan werken:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RwtloNPCiegEHVCR-pAVusdmEU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/viE3vs93ChA32Frh49EfVd2p.png?f=user_large
(deze is voor SWW maar CV is qua principe vergelijkbaar)

Met CV water kouder dan 10 graden of warmer dan 75 graden (bv bij hybride opstelling) zal de compressor niet mogen starten.
Net als wanneer het buiten te warm of te koud is.
Dit om de druk(verschillen) van het koudemiddel binnen de perken te houden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
gebruiker001 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:29:
Ik heb een hydraulisch schema gemaakt voor mijn Arotherm 55/6. Ik hoop dat ik het goed gedaan heb, maar als er iets ontbreekt dan hoor ik het graag.
Klopt het dat er geen terugslagklep toegepast hoeft te worden?
Voor de aansluiting op het expansievat kwam ik de Uponor Fluvia tegen. https://www.amazon.nl/Upo...6addd6b1ad9a&gad_source=1
Die heeft een veiligheidsventiel, een automatische ontluchting en een manometer en volgens mij een aansluiting waar ik een vulpunt van kan maken. Dit lijkt mij een alles in één unit, of ontbreekt er dan nog iets?
Dat rode ding is het overdrukventiel. Daar komt water uit als de druk boven de 3 bar stijgt. Daar kan je dus geen vulkraan op aansluiten. Eventueel zou je een 3/4 draad T-stuk tussen aan de achterste aansluiting, bij de aansluitleiding, kunnen zetten, al zit je vulkraan dan wel wat verstopt achter het expansievat.

Verder lijkt het schema prima, denk ik. Je kan er eventueel voor kiezen om een kogelkraan in de retour van de boiler te zetten, zodat je die onafhankelijk van het verwarmingssysteem af kan koppelen.

Hoe ben je van plan om de fancoil te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 18:08
@jnhgm

Compressor geblokkeerd krijg je ook als het verschil van de retour temperatuur tov de aanvoer temperatuur te klein is.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
maarten_NL schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:41:
@jnhgm

Compressor geblokkeerd krijg je ook als het verschil van de retour temperatuur tov de aanvoer temperatuur te klein is.
Dat heet pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
@Proton_ Kan het kloppen dat de senso comfort temp nergens in de Ebus data is terug te vinden?
En het echt een separaat device is alleen via de cloud te bereiken?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@paQ wat vind jij de senso comfort temp?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Proton_ schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:55:
@paQ wat vind jij de senso comfort temp?
De temperatuur die de thermostaat meet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@paQ bij mij is hij te vinden onder 720/z1RoomTemp
Bij de draadloze variant zal het ctlv2/z1RoomTemp zijn.

https://github.com/jonesP...aillant/15.ctlv2.csv#L314

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
   "z1RoomTemp": {
    "name": "z1RoomTemp",
    "passive": false,
    "write": false,
    "lastup": 1729951081,
    "zz": 21,
    "fields": {
     "tempv": {"value": 20.7875}
    }
   },

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Proton_ schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:04:
@paQ bij mij is hij te vinden onder 720/z1RoomTemp
Bij de draadloze variant zal het ctlv2/z1RoomTemp zijn.

https://github.com/jonesP...aillant/15.ctlv2.csv#L314

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
   "z1RoomTemp": {
    "name": "z1RoomTemp",
    "passive": false,
    "write": false,
    "lastup": 1729951081,
    "zz": 21,
    "fields": {
     "tempv": {"value": 20.7875}
    }
   },
oe! dus toch.
Thx, ik ga weer graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@paQ Je zult er wel zelf om moeten vragen, hij wordt niet gebroadcast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Proton_ schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:11:
Nee is niet erg. Ik probeer configs samen te stellen zodat ik via json commands kan ophalen wat ik wil hebben, en zo afscheid nemen van de cloud intergratie in HA, want dat is elke zoveel uur/dagen een groot drama.

Gemiddeld dag COP kan ik ook nog niet vinden. Heb wel een COP gevonden maar die wijkt echt enorm af van hetgeen de app aangeeft,

hmu CopHc = 4.5 Dat is hem niet iig...

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 26-10-2024 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remar65
maarten_NL schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:00:
[...]

Met de vloerverwarming hier is het geen probleem om twee uurtjes niet te stoken. Zoals ik al zei, het zal financieel niet zo veel uitmaken. Als het €20,- per week maand minder wordt zal het al veel zijn.
Het is meer om tijdens die pieken het net wat te ontlasten.

Ik heb nog niet gemerkt dat de WP er nadien hard(er) aan moet trekken. Sterker nog, hij toert even op en gaat daarna als heel snel terug naar ergens rond de 400W. In de nacht draait ie bijna niet ivm met een halve graad nachtverlaging.

Mijn COP ligt voor oktober ergens rond de 5,6 met WW erbij komt ie op 5,1
So far so good denk ik dan maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:05
marcop23 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:58:
[...]

Hoe ben je van plan om de fancoil te gebruiken?
Fancoil is om te koelen icm vloerverwarming boven het dauwpunt, of ik sluit de vvw af zodat ik onder het dauwpunt kan koelen met de fancoil. De leidingen tussen warmtepomp en fancoil worden ingepakt met Armaflex.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Batilan
snameroc schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:01:
Toch vind ik al die maatregelen haaks staan op de hier vaak genoemde argumenten van 24/7 20 graden geeft comfort. Hier staat hij gewoon altijd op 20 graden. Dat betekent in deze tijd dat hij snachts van laten we zeggen 3 uur tot 8 uur in totaal 1 a 2 kwh gebruikt. Daarna komt de zon op her huis en wordt het minder koud. Dus de rest van het etmaal is hij uit. Is die verwarming nodig in de ochtend niet per se maar daardoor blijft de schil 20 graden en heb ik comfort als ik uit bed kom om naar mijn werk te gaan.
Ieder zijn ding maar ik vind het goed zo en met 2300kwh per jaar ipv 1200m3 gas voor alleen overdag verwarming op de standaard radiatoren in een vrijstaand huis uit 96 kan ik leven.
Een 1e jaars warmtepomp gebruiker (met compulsieve tweak-neigingen) hier :+

Over een jaar ben ik die drang waarschijnlijk aan het botvieren op een ander object :) Financieel zal het effect ook wel meevallen (of tegenvallen maar net hoe je het bekijkt).

Overigens ben ik het niet helemaal met je eens dat die 20 graden continue het meeste comfort biedt. Ik merk heel duidelijk dat ik 's ochtends zo'n 19 tot 19.5 prima vindt. Zo rond het middaguur prefereer ik 20 tot 20.5, en 's avonds mag het best 21 a 22 zijn (alleen als ik passief op de bank zit, anders is 20.5 ook prima).

In combinatie met een goed geïsoleerd huis met veel zoninval kom ik de maand oktober tot nu toe prima door zonder verwarming. Dat zal vanaf volgende week waarschijnlijk wel anders worden. Ik weet niet of mijn persoonlijk voorkeurs schema extra energie gaat kosten als ik dat straks probeer te handhaven (overigens koelt het huis nu 's nachts niet voldoende af om die 19.5C te halen).

Het lijkt me gewoon interessant om te kijken wat de mogelijkheden zijn om dat 'persoonlijk comfort' te handhaven, en of er straks nog iets te winnen valt bij een dynamisch contract (wederom zonder verlies van comfort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:19
Ik weet uit ervaring dat je echt niet zo maar in een uurtje 2 graden bij stookt met een warmte pomp. Dus of je wens kan zal veel van de thermische traagheid van je huis liggen.
En comfort is voor ieder anders idd.
Als ik zie hoe grof de arotherm reageert op het opnieuw opwarmen van het circuit water na een paar uur zon op de ramen vraag ik me zelfs af of het niet goedkoper is om de kamertemperatuur bijschakeling wel aan te laten.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
snameroc schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 23:14:
Ik weet uit ervaring dat je echt niet zo maar in een uurtje 2 graden bij stookt met een warmte pomp. Dus of je wens kan zal veel van de thermische traagheid van je huis liggen.
En comfort is voor ieder anders idd.
Als ik zie hoe grof de arotherm reageert op het opnieuw opwarmen van het circuit water na een paar uur zon op de ramen vraag ik me zelfs af of het niet goedkoper is om de kamertemperatuur bijschakeling wel aan te laten.
Die 2 graden in een uur reken ik ook zeker niet op, het hoeft ook niet in een uurtje, eerder in een stuk of 12. Probleem lijkt eerder dat ik het niet makkelijk 2 graden afgekoeld krijg over de nacht ;)

Thermische traagheid lijk ons huis wel te hebben, mede als gevolg van goede isolatie, WTW en ca 200 m2 vloerverwarming (en dikke in EPS verpakte KZS muren)

Kun je dat "grof reageren" eens concreet maken, qua energieverbruik, energie opbrengst en wat meer details zoals compressor frequentie etc.

Wat bedoel je precies met "bijschakeling wel aan te laten", bedoel je dan de thermostaat als temperatuur begrenzer uitschakelen? Je maakt me met je overwegingen benieuwd naar de concrete gegevens van je systeem waarop je je geplande acties baseert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
Cobro schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:02:
Hello

Een heel andere vraag/opmerking..

Ik heb gezien dat de tijd niet in orde is op mijn VRC700. Draait nog steeds op winter uur...

Ik heb geprobeerd dit manueel aan te passen in de basisinstellingen, maar de tijd verspringt na x aantal seconden terug naar het winter uur.. (Ook al verander ik het met x aantal uren of x aantal minuten, het blijft terug te springen naar de originele tijd.. zomeruur staat ook op 'man' en niet 'Auto')

Iemand dit al meegemaakt?

Stroom al eens volledig down gehaald.. Nothing seems to help
Ik zit met hetzelfde issue, maar dan in de wintertijd.

Heb je dit inmiddels opgelost en zo ja hoe?

@busscherski wellicht jij anders een idee? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 05:35
Zijn er hier die last hebben dat vaak de waterdruk laag is en bijgevuld moet worden ?

Heb alle koppelingen binnen en buiten gecontroleerd maar nergens is iets te zien wat op een lekkage zou moeten duiden. Heb deze maand toch al paar keer moeten bij vullen. Enige wat ik niet heb gecontroleerd is in de buiten unit en in de unitower.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Cyrus The Virus schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:10:
Zijn er hier die last hebben dat vaak de waterdruk laag is en bijgevuld moet worden ?

Heb alle koppelingen binnen en buiten gecontroleerd maar nergens is iets te zien wat op een lekkage zou moeten duiden. Heb deze maand toch al paar keer moeten bij vullen. Enige wat ik niet heb gecontroleerd is in de buiten unit en in de unitower.
Heb je de automatische ontluchter in het buitendeel na een jaar al dicht?

Hoe oud is de installatie / laatst alle vloerverwarming dan wel radiatoren gevuld? Ik zit in een nieuwbouw en alle groepen zijn gespoeld om zoveel mogelijk lucht er uit te krijgen maar sta er versteld van hoe lang het duurt voor echt alle lucht er uit is. Dus kan echt even duren :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 05:35
Kees_frl schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:27:
[...]

Heb je de automatische ontluchter in het buitendeel na een jaar al dicht?

Hoe oud is de installatie / laatst alle vloerverwarming dan wel radiatoren gevuld? Ik zit in een nieuwbouw en alle groepen zijn gespoeld om zoveel mogelijk lucht er uit te krijgen maar sta er versteld van hoe lang het duurt voor echt alle lucht er uit is. Dus kan echt even duren :)
installatie staat er nu een jaar en de radiatoren en vloerverwarming staan er al 10 jaar dus zou verwachten dat alle lucht er nu wel uit is. Voor zover ik weet is er in het buitendeel niks aangepast, kan ik dat ergens in de handleiding kan vinden waar ik dat zou kunnen controleren ? Want heb nergens zien staan dat die dicht moet na een jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyrus The Virus op 27-10-2024 10:39 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Proton_ schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:11:
pfff COP is niet terug te vinden :S
Weet je of er een Energy Yield van de dag is?

Pagina: 1 ... 141 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic