Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:42
Cyrus The Virus schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:32:
[...]

installatie staat er nu een jaar en de radiatoren en vloerverwarming staan er al 10 jaar dus zou verwachten dat alle lucht er nu wel uit is. Voor zover ik weet is er in het buitendeel niks aangepast, kan ik dat ergens in de handleiding kan vinden waar ik dat zou kunnen controleren ?
In de handleiding, heb deze even niet bij de hand maar is ook online te vinden, staat dat je de ontluchter na een jaar moet dichtdraaien.

Die staan/stonden er ook om bekend dat deze wel eens konden gaan lekken omdat er wat vuil tussen/in kwam. Dus mogelijk even buitendeel open, zit deze rechts ingepakt in de isolatie.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:28
Kees_frl schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:39:
[...]

In de handleiding, heb deze even niet bij de hand maar is ook online te vinden, staat dat je de ontluchter na een jaar moet dichtdraaien.

Die staan/stonden er ook om bekend dat deze wel eens konden gaan lekken omdat er wat vuil tussen/in kwam. Dus mogelijk even buitendeel open, zit deze rechts ingepakt in de isolatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQATdQt9VttfP2d5lUlzPo0q8vA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VtLiDK2Wpb6kyazzhCu61Hl.jpg?f=fotoalbum_large

Ontluchter is open maar kan hem ook niet dicht maken zonder dat dopje. Maar zie dus ook nergens in de handleiding staan dat die dicht moet. Zit ook sticker op dat er geen afsluiter op moeten.

Plus lijkt ook niet dat hij hier lekt gezien alles schoon is.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
Cyrus The Virus schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:10:
Zijn er hier die last hebben dat vaak de waterdruk laag is en bijgevuld moet worden ?

Heb alle koppelingen binnen en buiten gecontroleerd maar nergens is iets te zien wat op een lekkage zou moeten duiden. Heb deze maand toch al paar keer moeten bij vullen. Enige wat ik niet heb gecontroleerd is in de buiten unit en in de unitower.
Heb ik ook twee keer gehad de laatste weken. Wellicht te maken met dat de buitentemperatuur warm en soms best koud geweest is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
K.123 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:07:
[...]

Heb ik ook twee keer gehad de laatste weken. Wellicht te maken met dat de buitentemperatuur warm en soms best koud geweest is?
Zou kunnen maar lijkt me niet logisch.

Heb de radiatoren boven ook nog ontlucht maar kwam instant water uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bUHVG4yJ7nY61nOErBdU34FpU8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MLrr3FG3cgYM6T3AG1XAurw7.png?f=user_large
Hier staat niks van in dat die na 1 jaar dicht moet.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:02
Cyrus The Virus schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:10:
Zijn er hier die last hebben dat vaak de waterdruk laag is en bijgevuld moet worden ?

Heb alle koppelingen binnen en buiten gecontroleerd maar nergens is iets te zien wat op een lekkage zou moeten duiden. Heb deze maand toch al paar keer moeten bij vullen. Enige wat ik niet heb gecontroleerd is in de buiten unit en in de unitower.
Ja hier ook. Maar dat had ik met alleen de Nefit-cv ook al. Nergens lekkage kunnen ontdekken. Wel paar keer ellende met de warmtewisselaar gehad (cv is 5 jaar oud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 21:19
Batilan schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 00:29:
[...]

Die 2 graden in een uur reken ik ook zeker niet op, het hoeft ook niet in een uurtje, eerder in een stuk of 12. Probleem lijkt eerder dat ik het niet makkelijk 2 graden afgekoeld krijg over de nacht ;)

Thermische traagheid lijk ons huis wel te hebben, mede als gevolg van goede isolatie, WTW en ca 200 m2 vloerverwarming (en dikke in EPS verpakte KZS muren)

Kun je dat "grof reageren" eens concreet maken, qua energieverbruik, energie opbrengst en wat meer details zoals compressor frequentie etc.

Wat bedoel je precies met "bijschakeling wel aan te laten", bedoel je dan de thermostaat als temperatuur begrenzer uitschakelen? Je maakt me met je overwegingen benieuwd naar de concrete gegevens van je systeem waarop je je geplande acties baseert :)
Dit betekent idd dat de wp stopt als de ruimte temperatuur boven de ingestelde waarde komt. Dit gebeurt als de zon op de woonkamer ramen staat
Als dan de zon ondergaat is het cv water afgekoeld tot de ruimte temperatuur. Als uiteindelijk de ruimte temperatuur weer beneden het setpoint komt start de de wp en toert vrij snel op tot de 13A grens die bij mijn 75/6 is aangezet. Je ziet dit aan het vermogens balkje op de vwaiz. Het duurt natuur even voor het water weer de stooklijn temperatuur bereikt heeft zeker op de heldere dagen met veel zon en koud weer. Ik vraag me dan wel eens af of het niet goedkoper is om hem gewoon rustig door te laten lopen zeker omdat er dan ook zonnestroom is.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Sonja12s schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:26:
[...]

Ja hier ook. Maar dat had ik met alleen de Nefit-cv ook al. Nergens lekkage kunnen ontdekken. Wel paar keer ellende met de warmtewisselaar gehad (cv is 5 jaar oud)
Met de CV installatie hoefde ik vrijwel nooit bij te vullen, met de warmtepomp al meerdere keren dit jaar, had vorige winter nog wel lekkage gevonden in de vloer verwarming koppeling die heb ik toen gefixed en dacht het op gelost was maar nu stookseizoen weer beetje begonnen is al 2x bij gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Cyrus The Virus schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Zou kunnen maar lijkt me niet logisch.

Heb de radiatoren boven ook nog ontlucht maar kwam instant water uit.

[Afbeelding]
Hier staat niks van in dat die na 1 jaar dicht moet.
Bijzonder, misschien door ander type of latere uitvoering. Wanneer je er op zoekt topic vind je het ook terug.

Die van mij is na een jaar dichtgezet door een Vaillant monteur zelf, die kwam voor wat anders maar gaf aan moest nog dicht. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5qB-nY2rrzCc45eqYfiD7mnxVg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xEW7OQl67kqKRbjhxJyWwQXT.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Kees_frl op 27-10-2024 13:03 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:07
Sonja12s schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:26:
[...]

Toch betekent een afnemende druk dat er water verdwijnt. Bij een ketel kan het ongemerkt via de condensafvoer verdwijnen, bij een warmtepomp via de buitenunit. Of het moet toch ergens anders verdwijnen.

Hoeveel L water verschil zit er tussen 1 en 2 bar? Het zou ook nog kunnen dat het expansievat stuk is. Dan neemt de druk snel toe als het water verwarmd wordt, wat dan via het overdrukventiel het systeem zou kunnen verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
marcop23 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:55:
[...]

Toch betekent een afnemende druk dat er water verdwijnt. Bij een ketel kan het ongemerkt via de condensafvoer verdwijnen, bij een warmtepomp via de buitenunit. Of het moet toch ergens anders verdwijnen.

Hoeveel L water verschil zit er tussen 1 en 2 bar? Het zou ook nog kunnen dat het expansievat stuk is. Dan neemt de druk snel toe als het water verwarmd wordt, wat dan via het overdrukventiel het systeem zou kunnen verlaten.
Volgens mij is ook de locatie van de sensor bepalend.

Want wanneer de WP warmwater maakt of in CV bedrijf gaat, gaat de pomp natuurlijk draaien. Dan daalt de druk bij mij ook met twee a drie tienden.

Wanneer de WP stopt gaat de druk weer naar normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Kees_frl schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:52:
[...]

Bijzonder, misschien door ander type of latere uitvoering. Wanneer je er op zoekt topic vind je het ook terug.

Die van mij is na een jaar dichtgezet door een Vaillant monteur zelf, die kwam voor wat anders maar gaf aan moest nog dicht. :)

[Afbeelding]
Over welk type gaat dit ? Ik heb arotherm plus 105 en daar ziet het er heel anders uit.

Expansievat is allemaal vervangen vorig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Cyrus The Virus schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:09:
[...]

Over welk type gaat dit ? Ik heb arotherm plus 105 en daar ziet het er heel anders uit.

Expansievat is allemaal vervangen vorig jaar.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V

Maar zoals je al aangaf, je hebt er geen lekkage gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Kees_frl schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:11:
[...]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V

Maar zoals je al aangaf, je hebt er geen lekkage gelukkig :)
Klopt ja, merk wel als ik de druk opvoer naar 2 bar dan begint de buiten unit te lekken. Maar begreep dat dit het overdruk ventiel was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Cyrus The Virus schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:46:
[...]

Klopt ja, merk wel als ik de druk opvoer naar 2 bar dan begint de buiten unit te lekken. Maar begreep dat dit het overdruk ventiel was.
Klopt, heeft hier mee te maken:
https://www.vaillant.nl/p...ngle-wall-hex-2369633.pdf

De ontluchter op de aroTHERM plus 105/6 en 125/6 mag om deze reden ook niet dicht zoals wel bij de kleine units. Zoals die van @Kees_frl

[ Voor 13% gewijzigd door DutchWing op 27-10-2024 15:16 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravelist
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-06 15:08
Ik lees hier al een tijdje mee, heb in 2022 een 105/6 laten zetten en zie nu de topic over de “defecte” firmware.
Die heb ik ook namelijk, wat is de algemene trend? Wordt dat kostenloos vervangen door Vaillant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:04
K.123 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:56:
[...]

Ik zit met hetzelfde issue, maar dan in de wintertijd.

Heb je dit inmiddels opgelost en zo ja hoe?

@busscherski wellicht jij anders een idee? _/-\o_
Het zou vanzelf moeten gaan. Is dat inmiddels gebeurt?

Anders Menu -> Instellingen -> Taal, tijd, display -> Zomertijd instellen op automatisch.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
busscherski schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:54:
[...]

Het zou vanzelf moeten gaan. Is dat inmiddels gebeurt?

Anders Menu -> Instellingen -> Taal, tijd, display -> Zomertijd instellen op automatisch.
Dat met die zomertijd automatisch instellen heb ik de hele dag geprobeerd, maar ook dat werkte niet Sprong steeds terug

Na 18:00 keer ik weer en toen stond de tijd wel ineens vanzelf goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
marcop23 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:55:
[...]

Expansievat is al vernieuwd evenals 1 koppeling aan een radiator. Probleem blijft.
Denk dat een nieuwe cv het beste is. Heb in 5 jaar tijd al een nieuwe warmtewisselaar nodig gehad(na 2 jaar) en daarna wordt de warmtewisselaar jaarlijks verwijdert, gereinigd en teruggeplaatst.
En hoeveel liter verschil tussen 1 en 2 bar? Hoe meet je dit?
Op de CV zit ook een automatische ontluchter maar daar vertrouw ik niet op....dus telkens met bijvullen doe ik de radiatoren ontluchten. Slechts een hele enkele keer komt er een iets lucht uit en dan altijd bij een radiator van de bovenste verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Sonja12s schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:28:
[...]

Expansievat is al vernieuwd evenals 1 koppeling aan een radiator. Probleem blijft.
Denk dat een nieuwe cv het beste is. Heb in 5 jaar tijd al een nieuwe warmtewisselaar nodig gehad(na 2 jaar) en daarna wordt de warmtewisselaar jaarlijks verwijdert, gereinigd en teruggeplaatst.
En hoeveel liter verschil tussen 1 en 2 bar? Hoe meet je dit?
Vullen tot 2 bar, daarna aflaten in een emmer tot je 1 bar meet. Of je kan op de watermeter aflezen hoeveel water er in gaat, die meet ook op 0,1 L nauwkeurig. Maar als je zegt dat het expansievat vernieuwd is, zal dat wel niet het probleem zijn.

Als je verder geen leidingen door de kruipruimte hebt, zijn er weinig plekken waar water "onzichtbaar" weg kan stromen. Je zou ook eens een emmer onder de condensafvoer kunnen zetten met de cv een nachtje uit. Zolang de cv niet draait, zou daar geen water uit moeten komen.

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 28-10-2024 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:05
Cyrus The Virus schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:52:
[...]

Met de CV installatie hoefde ik vrijwel nooit bij te vullen, met de warmtepomp al meerdere keren dit jaar, had vorige winter nog wel lekkage gevonden in de vloer verwarming koppeling die heb ik toen gefixed en dacht het op gelost was maar nu stookseizoen weer beetje begonnen is al 2x bij gevuld.
Heb je nog een extern exp vat ? Zo nee dan zet deze er maar bij.
De interne exp vat gecontroleerd op voordruk?
Deze staat soms veel te hoog.

Dan de installatie nalopen op microlekjes
Verdachte kopp omwikkelen met tissue papier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:13
Heeft er hier iemand misschien suggesties voor een goede vaillant installateur werkzaam in de omgeving Leiden?
Mag in DM.

[ Voor 3% gewijzigd door freakaleek op 28-10-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
DutchWing schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:14:
[...]

Klopt, heeft hier mee te maken:
https://www.vaillant.nl/p...ngle-wall-hex-2369633.pdf

De ontluchter op de aroTHERM plus 105/6 en 125/6 mag om deze reden ook niet dicht zoals wel bij de kleine units. Zoals die van @Kees_frl
Ook interessant te lezen dat het overstort ventiel al bij 2,5bar gaat lozen. Iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Technician- schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:35:
[...]

Heb je nog een extern exp vat ? Zo nee dan zet deze er maar bij.
De interne exp vat gecontroleerd op voordruk?
Deze staat soms veel te hoog.

Dan de installatie nalopen op microlekjes
Verdachte kopp omwikkelen met tissue papier
Dat interne exp vat is een goede, daar laat ik het ook van controleren.

Ik verlies heel af en toe ook een tiende bar, kan nooit verkeerd zijn om die nog even te laten checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Technician- schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Ook interessant te lezen dat het overstort ventiel al bij 2,5bar gaat lozen. Iets om rekening mee te houden.
Bij gaat dat overstort ventiel veel eerder open heb ik het idee, ik had de druk opgevoerd naar 2 bar en begon de buiten unit al te lopen.

Zo ziet de pressure eruit van maand oktober. 4okt en 27 okt heb ik hem dus bij gevuld 4 okt omdat ik dus fout melding kreeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F87tnV3nGgWOnMRdhkEQ-ifEU1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XlTAkqHJjuV7NX3a0q02Kqou.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonesuch
  • Laatst online: 29-05 15:45
Beste mensen,

de 75/6 verwarmt ons hoekhuis uit 1925 uitstekend. Ik heb e.e.a. zelf geplaatst. SWW doe ik nu nog met een
COP 1 boiler. Ik heb het plan opgevat om de el. boiler te vervangen door een boilervat, en die door de wp te verwarmen.
Ik pieker nog over het volgende: we hebben weinig plek voor de boiler, een 100 liter zou perfect passen.
Een RVS model heeft de voorkeur. Ik kom dan uit bij de Inventum MAXTANK Modul-AIR 100. Is dit een juiste
keus? De huidige WP leidingen zijn 32 mm Uponor, zouden de kleinere maten van deze boiler de flow niet te
veel knijpen? Is het wijs om voor de 100 liter te gaan, ik zie bij WP opstellingen meestal 200 liter en meer.
Qua watervoorraad is 100 liter voor ons voldoende qua douchen. Ik kijk uit naar alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
nonesuch schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:57:
Beste mensen,

de 75/6 verwarmt ons hoekhuis uit 1925 uitstekend. Ik heb e.e.a. zelf geplaatst. SWW doe ik nu nog met een
COP 1 boiler. Ik heb het plan opgevat om de el. boiler te vervangen door een boilervat, en die door de wp te verwarmen.
Ik pieker nog over het volgende: we hebben weinig plek voor de boiler, een 100 liter zou perfect passen.
Een RVS model heeft de voorkeur. Ik kom dan uit bij de Inventum MAXTANK Modul-AIR 100. Is dit een juiste
keus? De huidige WP leidingen zijn 32 mm Uponor, zouden de kleinere maten van deze boiler de flow niet te
veel knijpen? Is het wijs om voor de 100 liter te gaan, ik zie bij WP opstellingen meestal 200 liter en meer.
Qua watervoorraad is 100 liter voor ons voldoende qua douchen. Ik kijk uit naar alle reacties!
3/4" aansluitingen en 20 mm volstaan in principe om 1200 L/min doorheen te jassen, het nominale debiet van de 75/6. Ik heb zelf een 55/6 aangesloten met 22 mm leidingen, en ik haal 1300 L/min met de pomp op 100%. De pomp van de 75/6 is krachtiger, dus daarmee zal je nog meer flow kunnen halen. De stroomsnelheid is dan wel redelijk hoog, je zou wat stromingsgeluid kunnen gaan horen.

Jammer genoeg staat het oppervlak van het spiraal niet aangegeven. Het vat is zo te zien "bedoeld" voor een ventilatiewarmtepomp, die hebben wel fors minder vermogen dan een 75/6. Misschien dat iemand het aangegeven vermogen van 51 kW terug kan rekenen naar spiraaloppervlak?

P.S. Dit vat is 500 mm breed en 1000 mm hoog. Een 200 L vat is "slechts" 600 x 1200, zo heel veel scheelt dat niet eens dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonesuch
  • Laatst online: 29-05 15:45
Dank marcop23! Met passen en meten zou de 200 ltr Maxtank net passen. Ga ik voor de Vaillant driewegklep of zijn er andere modellen aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

nonesuch schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:18:
Dank marcop23! Met passen en meten zou de 200 ltr Maxtank net passen. Ga ik voor de Vaillant driewegklep of zijn er andere modellen aan te raden?
Elke driewegklep met een kvs waarde van ≥6.0 is voldoende.

Alleen de Honeywell kleppen zou ik links laten liggen…
Zelf gebruik ik de caleffi Z-one 1” of de ESBE VZD162 driewegkleppen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankMarken
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-04 09:56
Hoi, ik heb sinds februari 24 een warmte pomp:
vaillant Arotherm Pure
VWL85-7.2 AS230 S3
Split buitenunit en tower binnenunit., met buffervat

En dan nog een Vrc720 sensocomfort thermostaat

Huis is uit 1987, en heb sinds 10 jaar LTV radiatoren op de benedenverdieping (boven nooit een verwarming aan). Afgelopen jaren de CV ketel op max 45 graden gezet en voldoende comfort ervaren.

Nu is de installateur die ik heb (gehad) geen beste, hij wist niet goed hoe hij alles moest instellen. Hij heeft het werkend gekregen, maar het werd gelijk te heet binnen!!
Ik heb zelf (met behulp van de info van Tweakers) een en ander aangepast, zoals stooklijn en andere " simpele dingen".

Nu heb ik last van ruisende leidingen en heb ik gelezen dat ik de pompsnelheid moet aanpassen. Ik kan alleen niet vinden waar ik dit kan aanpassen? Soms heb ik nog steeds ruisende leidingen als er geen warmtevraag is, dit lijkt mij ook raar.
En ik hoor in de tower iets draaien/werken, zonder dat er op het scherm staat dat er actie is (geen warmtevraag of SWW dat gevuld wordt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:25
FrankMarken schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:58:
vaillant Arotherm Pure
VWL85-7.2 AS230 S3

Huis is uit 1987, en heb sinds 10 jaar LTV radiatoren op de benedenverdieping (boven nooit een verwarming aan). Afgelopen jaren de CV ketel op max 45 graden gezet en voldoende comfort ervaren.

Nu is de installateur die ik heb (gehad) geen beste, hij wist niet goed hoe hij alles moest instellen. Hij heeft het werkend gekregen, maar het werd gelijk te heet binnen!!
Ik heb zelf (met behulp van de info van Tweakers) een en ander aangepast, zoals stooklijn en andere " simpele dingen".

Nu heb ik last van ruisende leidingen en heb ik gelezen dat ik de pompsnelheid moet aanpassen. Ik kan alleen niet vinden waar ik dit kan aanpassen? Soms heb ik nog steeds ruisende leidingen als er geen warmtevraag is, dit lijkt mij ook raar.
En ik hoor in de tower iets draaien/werken, zonder dat er op het scherm staat dat er actie is (geen warmtevraag of SWW dat gevuld wordt).
Lijkt erop dat er niet goed ontlucht is. Verklaart ook waarom de leiding ruist als er geen warmtevraag is.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:22

Seafarer

XXX

DutchWing schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:30:
[...]

Elke driewegklep met een kvs waarde van ≥6.0 is voldoende.

Alleen de Honeywell kleppen zou ik links laten liggen…
Zelf gebruik ik de caleffi Z-one 1” of de ESBE VZD162 driewegkleppen.
Ik zie even niet zo snel wat de Caleffi bijzonder maakt.
Wat is er mis met die Honeywell. Te gevoelig voor vuil?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Seafarer schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:44:
[...]

Ik zie even niet zo snel wat de Caleffi bijzonder maakt.
Wat is er mis met die Honeywell. Te gevoelig voor vuil?
De inwendige cartridge is enorm gevoel voor vervuiling, van alle driewegkleppen die inwendig lekken of blijven hangen (veer) staat Honeywell na mijn ervaring op nr. 1.

Danfoss had vroeger ook veel problemen bijv. Maar dat zit weer in de elektronica. (Niet genoemd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
vaillant Arotherm Pure
VWL85-7.2 AS230 S3

Behalve ontluchten kan de pomp ook lopen zonder warmtevraag als de thermostaat niet op Uitgebreid staat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

DutchWing schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:08:
[...]

De inwendige cartridge is enorm gevoel voor vervuiling, van alle driewegkleppen die inwendig lekken of blijven hangen (veer) staat Honeywell na mijn ervaring op nr. 1.

Danfoss had vroeger ook veel problemen bijv. Maar dat zit weer in de elektronica. (Niet genoemd)
Aha. Ik was er al bang voor. Vervuiling. :)

Maar die Caleffi is niet echt een kogelkraan zie ik. Heeft dat een reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensch053
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-03 16:12
Afgelopen winter had ik het volgende probleem met mijn 75/5 als de buitentemperatuur rond het vriespunt zat en er warmte gewenst is in deze ruimte.

De Unitower staat in een ongeisoleerde berging. In deze berging hangt ook een relatief grote radiator, die vlak onder Unitower op de aanvoer en retour is aangesloten.

Als ik deze radiator open zet raakt de warmtepomp van slag. De gewenste TA wordt niet meer gehaald, hierdoor koelt het in huis af. Ik vermoed dat dit komt omdat de TR te snel oploopt.

Ik heb al geprobeert om deze radiator te knijpen door de aanvoer kraan telkens een stukje verder dicht te zetten , helaas heeft dit geen effect.

Iemand een idee hoe dit op te lossen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Ensch053 dat klinkt toch als een waterzijdige kortsluiting.
In plaats van steeds een slag verder dicht, kan je ook beginnen met maar een halve slag open.
Hoe meet je dat de Ta niet gehaald wordt? Zover ik weet, interesseert de retourtemperatuur de verwarmingsregeling niet.

Of het voetventiel knijpen, of een inregelkraan ertussen zetten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vsthesquares
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07-01 16:38
Als onderdeel van een totaalrenovatie plaatsen we binnenkort wellicht een Vaillant warmtepomp. In België is bij een vergunning een voorstudie verplicht die op voorhand het energetisch effect van de bouwkundige ingrepen op je woning simuleert.

Uit die studie waarbij alle U-waarden van alle materialen gekend zijn en worden gesimuleerd, wordt het energieverbruik voor de maand januari geschat op 12150 MJ, of omgerekend 3375 kWh. Dit energieverbruik werd uitgesplitst in 10500 MJ transmissieverliezen en 1650 MJ ventilatieverliezen.

Hoe kom ik met dit cijfer tot een gepast vermogen voor de warmtepomp? De installateurs zijn weinig betrouwbaar. Eentje stuurde me een offerte waar een model van maar liefst 12 kW was in opgenomen, een andere neemt een model van 7 kW en vermeldt een warmteverlies volgens eigen berekening van 8,27 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:58

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat is het primaire verlies, dus wat je door de gevel verliest en wat je aan ventilatie verliest.
Als je dat met een warmtepomp gaat opwekken dan mag je dat nog delen door de COP.
Lucht-water van 4,5
Water-water van 5,5 (afhankelijk van welke bron)
Wat je er aan electra in stopt is dus in januari 3375/4,5 is 750 kWh.

Dat zijn overigens forse getallen of je hebt een oud huis met veel verlies (maar dan snap ik de warmtepomp niet) of je hebt een heel groot huis.

Mijn huis 100m2 woonoppervlakte bouwjaar 1989 en naderhand goed geïsoleerd verbruikt 19 GJ per jaar en dat is 5278 kWh voor een heel jaar primair en dat is electrisch warmtepomp in 1173 kWh.
Januari 2024 was ik kwijt 254 kWh. warmte pomp in. Dat is dus verlies primair van 1143 kWh dus jouw huis zou dan 300 m2 moeten zijn als het betreft isolatie gelijkwaardig zou zijn.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vsthesquares
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07-01 16:38
martijn v o schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:41:
Dat zijn overigens forse getallen of je hebt een oud huis met veel verlies (maar dan snap ik de warmtepomp niet) of je hebt een heel groot huis.
OK, bij nader inzien blijkt dat de waarden die ik vermeld met een factor 2,5 vermenigvuldigd zijn omdat men ook de transportverliezen van het stroomnet en het rendementsverlies bij opwekking in rekening brengt. Het is zo erg dus nog niet.

Enkele regels eronder vind ik trouwens nog dat de geschatte netto-energiebehoefte voor verwarming eigenlijk lager is, onder andere door zonnewinsten en door interne winsten (mensen, apparaten, verlichting). Wanneer ik dat jaarverbruik dan deel door de factor 2,5 van hierboven kom ik op een gesimuleerd verbruik van 19260 MJ aan de teller, dus grosso modo het energieverbruik van jouw woning.

Zijn we dan ook niet beter af met een model met minder vermogen dan wat werd voorgesteld? Ik lees bijvoorbeeld in de technische fiche dat de VWL 55/6 een tot 6,9 kW kan verwarmen.

Edit: Wanneer ik de cijfers dan herreken voor de koudste maand januari, dan kom ik op een warmtevraag (primair) van circa 1200 kWh.

Als ik de VWL 55/6 als uitgangspunt neem, met een maximaal vermogen voor verwarming van 6,9 kW betekent dat 174 vollasturen, of ongeveer 5,5 uurtjes per dag aan maximaal vermogen.

Zelfs wanneer de warmtepomp de hele tijd op minimaal outputvermogen voor verwarming van 2,1 kW zou draaien kom je 571 draaiuren, ofwel 18 uur per dag in januari, waarmee de primaire warmtevraag nog steeds gedekt is, of zie ik het verkeerd?

[ Voor 21% gewijzigd door vsthesquares op 30-10-2024 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
vaillant Arotherm Pure
VWL85-7.2 AS230 S3

Dit kun je op de Unitower/MEH 97/6 of op het kastje met het blauwe scherm instellen.
Installatiemenu code 17.
Dan scrollen naar de waarde die op 900 mbar staat.
Deze kun je terugzetten naar bijvoorbeeld 300 als de buitenunit relatief dichtbij staat,
Hiermee beperk je de max druk die de buitenunit pomp mag leveren.
De flow wordt dan lager wat minder ruis geeft, speel met de waarde totdat je net geen geruis meer hoort.
Een tweede optie is om het vermogen voor CV te beperken in %, staat ook in het installatiemenu.

Let wel op dat je niet onder de minimale flow komt ! (flow is af te lezen onder monitoring als de wp draait.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisn
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-06 09:41
Afgelopen dagen hebben wij het volgende geïnstalleerd:
VWL105/6
MEH97/6 met extra extern expansievat
VRC720F

Aangesloten op 2 verdiepingen vloerverwarming met een totaal oppervlak van circa 90m2. Later komt hier nog zo’n 90m2 bij wanneer de uitbouw klaar is. Ook komt er nog een SWW vat van 400l dat nog geleverd moet worden.

Nu lijkt de compressor niet te willen starten, in de MEH zie ik steeds blokkeertijd compressor aflopen van 30min naar 0min waarna het weer naar 30min springt. Ook heb ik een keer de foutmelding F.753 gehad maar na een reset lijkt deze weer verdwenen te zijn. Heeft iemand een idee wat er verkeerd gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:25
@Wisn "Afgelopen dagen hebben wij het volgende geïnstalleerd:
VWL105/6
VRC720F"

Dit is wel een erg beknopte schets van de installatie, zoiets ben ik alleen van offertes gewend.
Installatie volgens de voorschriften van Vaillant (systeemontwerp)?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisn
dunklefaser schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:21:
@Wisn "Afgelopen dagen hebben wij het volgende geïnstalleerd:
VWL105/6
VRC720F"

Dit is wel een erg beknopte schets van de installatie, zoiets ben ik alleen van offertes gewend.
Installatie volgens de voorschriften van Vaillant (systeemontwerp)?
Ik heb bij systeemontwerp 8 aangehouden volgens de installatiebundel van Vaillant, in de retour naar de warmtepomp zitten het vuilfilter en expansievat. Ik zie een flow van ongeveer 1130 liter in monitoren in de MEH.

Inmiddels is fout F.753 weer terug, kan dit eventueel veroorzaakt worden doordat de ebus kabel te dicht langs de voedingskabel ligt?

[ Voor 9% gewijzigd door Wisn op 31-10-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-06 20:45
Ik heb zonet mijn thermostaat vervangen door een sensocomfort. Nu moet ik deze instellen maar ik weet niet goed wat ik moet kiezen. Iemand die kan helpen? Ik heb dus vloerverwarming met een arotherm en boiler.
Dit vraagt de installatie assistent:
Gebruikte hulpverwarming: verwarmingselement in aanvoer, cv-toestel, verwarmingselement in buffer, geen bijverwarming
Systeemscheiding: geen warmtewisselaar, warmtewisselaar/scheiding

Wat moet ik bij deze kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:54
Wisn schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:08:
Afgelopen dagen hebben wij het volgende geïnstalleerd:
VWL105/6
VRC720F

Aangesloten op 2 verdiepingen vloerverwarming met een totaal oppervlak van circa 90m2. Later komt hier nog zo’n 90m2 bij wanneer de uitbouw klaar is. Ook komt er nog een SWW vat van 400l dat nog geleverd moet worden.

Nu lijkt de compressor niet te willen starten, in de MEH zie ik steeds blokkeertijd compressor aflopen van 30min naar 0min waarna het weer naar 30min springt. Ook heb ik een keer de foutmelding F.753 gehad maar na een reset lijkt deze weer verdwenen te zijn. Heeft iemand een idee wat er verkeerd gaat?
Onluchtingsprogramma gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-06 22:03
@Wisn BT uitschakeltemp is een bekende waardoor de WP niet start.

Hoe staat die instelling en waar hangt de buitentemperatuur sensor?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisn
anthon3 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:16:
[...]

Onluchtingsprogramma gedaan?
Ja, ik heb het ontluchtingsprogramma ongeveer 30 minuten laten lopen.
maarten_NL schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:44:
@Wisn BT uitschakeltemp is een bekende waardoor de WP niet start.

Hoe staat die instelling en waar hangt de buitentemperatuur sensor?
De BT uitschakelgrens staat op 20 graden en de sensor hangt aan de buitenmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:54
Wisn schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:08:
[...]

Ja, ik heb het ontluchtingsprogramma ongeveer 30 minuten laten lopen.

[...]

De BT uitschakelgrens staat op 20 graden en de sensor hangt aan de buitenmuur.
Maar weet je zeker dat alle lucht eruit is? Als de compressor blokkeert is het doorstroomvolume vaak te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisn
anthon3 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:26:
[...]

Maar weet je zeker dat alle lucht eruit is? Als de compressor blokkeert is het doorstroomvolume vaak te laag.
Daar ga ik eigenlijk wel vanuit, op alle 4 de vloerverwarming verdelers zit een automatische ontluchter, in de MEH zit een ontluchter en in de Spirotech MB3 zit een ontluchter daarmee heeft het systeem nu al 48 uur gedraaid en water rondgepompt dus het zou mij verbazen als er nog lucht in het systeem zit. Ik zie ook in de MEH dat de compressor 0 keren gestart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisn
Ik heb nogmaals het ontluchtingsprogramma een uur laten lopen maar krijg nog steeds foutmelding F.753 CV:compressor geblokkeerd, Fout verbinding Omvormer niet herkend

[ Voor 24% gewijzigd door Wisn op 31-10-2024 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-06 15:31
Wisn schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:44:
Ik heb nogmaals het ontluchtingsprogramma een uur laten lopen maar krijg nog steeds foutmelding F.753 CV:compressor geblokkeerd, Fout verbinding Omvormer niet herkend
Onlangs heb ik een unit geïnstalleerd waarbij een kabel tussen de aansluitpruntplaat(achter) en de hoofdprintplaat(voor) los ging.

Ik zou de kappen er eens af halen en kijken of er niet een kabeltje los hangt.

Is dat het niet? Even Vaillant bellen, de servicemonteurs (wp) hebben nagenoeg iedere printplaat in de bus liggen...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:14
nvt

[ Voor 101% gewijzigd door mr_evil08 op 31-10-2024 19:54 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisn
BjornHero schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:51:
[...]

Onlangs heb ik een unit geïnstalleerd waarbij een kabel tussen de aansluitpruntplaat(achter) en de hoofdprintplaat(voor) los ging.

Ik zou de kappen er eens af halen en kijken of er niet een kabeltje los hangt.

Is dat het niet? Even Vaillant bellen, de servicemonteurs (wp) hebben nagenoeg iedere printplaat in de bus liggen...
Ik heb de kappen er even af gehaald maar helaas geen los kabeltje te vinden, ik zal morgen Vaillant bellen voor een nieuwe printplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Wisn schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:38:
[...]

Ik heb de kappen er even af gehaald maar helaas geen los kabeltje te vinden, ik zal morgen Vaillant bellen voor een nieuwe printplaat.
Is de spanning van het buitendeel in orde (meten)
Had laatst een ralle heisamon meter die de ledjes deed branden alsof alles werkt maar de spanning kakte in en het buitendeel voedt de Ebus spanning waardoor er allerlei vage storingen ontstonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:17
Melvin15397 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:17:
[...]

Commentaar is ook welkom :)

Het is een standaard expansievat console waar ik eigenlijk alleen de manometer van nodig had. De rest is inderdaad overbodig.

Op het hoogste punt op de vliering zitten automatische ontluchters op de aanvoer en retour.
Ik ben juist wel geïnteresseerd in die console. Weet je welke dit is? En hoe is het expansievat bevestigd aan de muur? Ik zie geen beugel.

Ziet er keurig uit. Bedankt voor delen. Geeft mij ook een idee van hoe het eruit moet gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Mijn samenvatting van een lopend wp-offertetraject (Vaillant arotherm pure all-electric met aparte wpb):

Qua “competentie” voer (en vaart) ook deze installateur in eerste instantie blind op Vaillant
en ze vertrouwen er eigenlijk nog steeds op dat ze door de leverancier volledig ontzorgd worden.
De installatiebundel wordt blijkbaar als wetboek of woord van god gezien waar niet van mag worden afgeweken. “Anders krijgen we geen ondersteuning van Vaillant.”

Het kostte nog wat overtuigingskracht om een duur parallel!! buffervat met extra secundaire pomp
uit de offerte gesloopt te krijgen. (p. 28 in de installatiebundel)
In de finale? offerte was het parallelle vat plotseling weer opgenomen (zonder overleg).
Citaat: "Ja, maar dat is onze policy, parallell doen we altijd - dan krijgen we geen klachten en Vaillant levert dan ook ondersteuning/garantie."
What??? Zelf nadenken/ontwerpen? – Of zijn ze alleen maar pijpfitters?

Met het seriële kleine (50l) buffervat ("Ontkoppelingsbuffer All-electric VP RW 50/3 B 8000015096 € 400,18")
ter ondersteuning van de defrosts kan ik desnoods leven als het correct/optimaal wordt geïnstalleerd.
Maar ook dit buffervat is eigenlijk overbodig.
De actieve systeeminhoud is namelijk nu al 76 l (22 l in het leidingwerk) en is bij de installateur bekend (hoop ik - door installatie van een T33 radiator (altijd open) in de buurt van de binnenunit
kunnen nog 16 l "bijgeplaatst" worden.)

Waarom kan deze installateur niet een "slimme" modificatie van het NIEUWE? schema op p. 24 van de meest recente installatiebundel toepassen? - Ga ik zeker nog vragen!

systeemschema aroTHERM pure Hybride Minibuffer
Hybride opstelling met zgn. "minibuffer" aka open verdeler zoals Remeha dit al jaren heeft?
De cv-ketel ontbreekt natuurlijk bij all-electric, dus de evenwichtsfles kan ook weg :Y .

P.S.: Voor warm water wordt door dezelfde installateur een Atlantic Explorer IV 200 l geplaatst.
Ik hoop dat hier niet veel verkeerd gaat, alhoewel - trefwoord: "thermosifon" aka eenpijpscirculatie :? .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@dunklefaser Herkenbaar. Hier komt toch een serieel 40 liter buffervat. Installateur durfde het niet aan zonder met 3 grote radiatoren altijd open beneden. Ben er maar mee akkoord gegaan omdat onderaan de streep de totaal prijs netjes was.

Ik zou niet te moeilijk doen anders heb je weer kans dat installateur zelf afhaakt. Kan je weer opnieuw beginnen. Ben op dat vlak ervaringsdeskundige. Irritante Tweakers die teveel weten. 8)

[ Voor 28% gewijzigd door MotorBeast op 01-11-2024 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
Bij ons precies hetzelfde verhaal
Zo'n buffervat is toch bijna €600,- ex.btw + pomp + dus extra installatie uren.......>€1000,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@Sonja12s Uiteindelijk gaat het erom wat er onderaan de streep aan euro's staat en je een goed functionerend systeem straks hebt. Als ze dat vat maar niet parallel zetten en het een bedrijf is wat hopelijk nog een paar jaar blijft bestaan en liefst al jaren bezig is. Dat laatste vind ik ook wel prettig met al die snelle jongens nu in de markt die net koud een jaar of zo bezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
MotorBeast schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:00:
@dunklefaser Herkenbaar. Hier komt toch een serieel 40 liter buffervat. Installateur durfde het niet aan zonder met 3 grote radiatoren altijd open beneden. Ben er maar mee akkoord gegaan omdat onderaan de streep de totaal prijs netjes was.

Ik zou niet te moeilijk doen anders heb je weer kans dat installateur zelf afhaakt. Kan je weer opnieuw beginnen. Ben op dat vlak ervaringsdeskundige. Irritante Tweakers die teveel weten. 8)
Het vat is voor de-frosts zodat je radiatoren niet ijskoud worden, anders krijg je hetzelfde als met L/L verwarmen en tijdens de-frost koud aanvoelt in huis.

Merk hier geen negatief invloed van het serie buffervat, pomp draait op 50% en ramt er 860 l/h doorheen(vloerverwarming), ik heb boven nog één radiator en moest hem flink knijpen omdat die ruisde, draait nu op deltaT 3.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 01-11-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:25:
[...]

Het vat is voor de-frosts zodat je radiatoren niet ijskoud worden, zelfde als met L/L verwarmen en tijdens de-frost ineens koud aanvoelt in huis.
Weet ik dus vandaar dat ik het ook maar laat. Opmerkelijk was dan wel weer dat 2 andere zonder buffervat wilde werken. Tegenstrijdige adviezen.

Ach ja er moet hier zelfs een dikke kraan komen om het boilervat door dakraam te hijsen en heb onderaan de streep een nette prijs. Blij dat de hype voorbij is met idiote prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
MotorBeast schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:31:
[...]

Weet ik dus vandaar dat ik het ook maar laat. Opmerkelijk was dan wel weer dat 2 andere zonder buffervat wilde werken. Tegenstrijdige adviezen.

Ach ja er moet hier zelfs een dikke kraan komen om het boilervat door dakraam te hijsen en heb onderaan de streep een nette prijs. Blij dat de hype voorbij is met idiote prijzen.
En wat was de prijs onderaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

dunklefaser schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:55:
Mijn samenvatting van een lopend wp-offertetraject (Vaillant arotherm pure all-electric met aparte wpb):

Qua “competentie” voer (en vaart) ook deze installateur in eerste instantie blind op Vaillant
en ze vertrouwen er eigenlijk nog steeds op dat ze door de leverancier volledig ontzorgd worden.
De installatiebundel wordt blijkbaar als wetboek of woord van god gezien waar niet van mag worden afgeweken. “Anders krijgen we geen ondersteuning van Vaillant.”
Ik wijk zo vaak af van wat de fabrikant of leverancier aangeeft. Zelfs de moeilijkste fabrikanten geven gewoon garantie.
Het kostte nog wat overtuigingskracht om een duur parallel!! buffervat met extra secundaire pomp
In de finale? offerte was het parallelle vat plotseling weer opgenomen (zonder overleg).
Citaat: "Ja, maar dat is onze policy, parallell doen we altijd - dan krijgen we geen klachten en Vaillant levert dan ook ondersteuning/garantie."
Vaillant raadt in de cursus een parallel buffervat aan, echter de meeste installateur vragen niks na of geven geen kritische vragen… Zo hobbelt dus iedereen achter elkaar aan.
Met het seriële kleine (50l) buffervat ("Ontkoppelingsbuffer All-electric VP RW 50/3 B 8000015096 € 400,18")
ter ondersteuning van de defrosts kan ik desnoods leven als het correct/optimaal wordt geïnstalleerd.
De actieve systeeminhoud is namelijk nu al 76 l (22 l in het leidingwerk) en is bij de installateur bekend (hoop ik - door installatie van een T33 radiator (altijd open) in de buurt van de binnenunit
Ik plaats nagenoeg nooit een buffervat, alleen zelf thuis ivm weinig radiatoren een 50 liter buffervat in de retour geplaatst.
Waarom kan deze installateur niet een "slimme" modificatie van het NIEUWE? schema op p. 24 van de meest recente installatiebundel toepassen? - Ga ik zeker nog vragen!

Hybride opstelling met zgn. "minibuffer" aka open verdeler zoals Remeha dit al jaren heeft?
De cv-ketel ontbreekt natuurlijk bij all-electric, dus de evenwichtsfles kan ook weg :Y .
Waarom niet een andere installateur zoeken of DHZ?
Met de F-Gassen handelingen kunnen diverse op het forum je prima helpen.
P.S.: Voor warm water wordt door dezelfde installateur een Atlantic Explorer IV 200 l geplaatst.
Ik hoop dat hier niet veel verkeerd gaat, alhoewel - trefwoord: "thermosifon" aka eenpijpscirculatie :? .
Niet alle boilers hebben automatisch een thermosifon werking. Beetje afhankelijk per merk en type etc.
+ meestal gaat de leiding direct naar beneden, uitzonderingen daar gelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Sonja12s schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:33:
[...]

En wat was de prijs onderaan?
Na subsidie iets meer dan 12 mille voor 55/6 , 300 liter boiler en veel leidingwerk. Staat 2 dagen werk voor gepland met uitloop naar 3.

Kan je moeilijk doen over een buffervat ben je volgend jaar weer de klos met minder subsidie. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 01-11-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@DutchWing Op zich is het installatiebedrijf duurzaam bezig (staat ook in de naam)
maar diverse onderdelen van het bedrijf zijn (sterk) voor verbetering vatbaar.
Zolang ze nog naar de klant (met kennis) willen luisteren (en niet alleen maar blind varen)
heb ik nog hoop dat het goed komt.

P.S.: De cv-ketel is helaas recent overleden - ik douche nu bij mijn zoon en verwarm
lokaal met elektrische kachels (met een zgn. pv-overschot van ca. 2500 kWh om af te fakkelen)
Had ik eigenlijk vanaf 15 november in de wp willen stoppen, wordt 2 weken later.
De installateur "krijgt" een onderdeel later binnen (wat dat is weet ik niet)
Het traject loopt al van voor de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
dunklefaser schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:55:

Je mag prima seriebuffer gebruiken als het CV systeem de flow aankan, krijg je volledige garantie van Valliant, echter installateurs vertrouwen het vaak niet dat het zonder ruisende leidingen kan bij radiatoren vanwege 15mm buis en bij het knijpen de ventielen gaan fluiten.

Radiatoren kan je niet als "buffervat" gebruiken omdat tijdens de-frost comfortverlies kan ervaren.

Valliant heeft ook een openverdeler optie bij hybride.
https://www.vaillant.nl/p...ysteem%20te%20installeren.

Valliant heeft genoeg schema,s met seriebuffer als optie, ze kunnen prima de "wetboek" aanhouden. :+

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 01-11-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
mr_evil08 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:47:
[...]

Je mag prima seriebuffer gebruiken als het CV systeem de flow aankan, krijg je volledige garantie van Valliant, echter installateurs vertrouwen het vaak niet dat het zonder ruisende leidingen kan bij radiatoren vanwege 15mm buis.

Radiatoren kan je niet als "buffervat" gebruiken omdat tijdens de-frost koud worden en gaat de eindgebruiker weer klagen op de installateur.

Valliant heeft ook een openverdeler optie.
https://www.vaillant.nl/p...ysteem%20te%20installeren.
Zoals gezegd kan ik met een serieel buffervat voor de defrosts leven
(ook is het genoemde universele vat van Vaillant relatief duur).
Dat met het zgn. NIEUWE minibuffer (Remeha) schema uit de installatiebundel heb ik ook al genoemd.

Ruisende leidingen heb ik niet - ik heb afgelopen stookseizoen al proefgedraaid met 1150 l/h,
alleen de badkamerradiator ruist dan wat (ligt waarschijnlijk aan bramen en het heimeier ventiel),
maar onder de douche hoor je dat niet *O*
Uit de installatiebundel:
aroTHERM pure VWL 65/7.2 Minimale volumestroom warmtepomp 440 l/h en maximale volumestroom 1060 l/h
Ik hoop dat de installateur op mijn ervaringen en metingen vertrouwd
- ik ga zeker geen klacht over ruisende leidingen indienen O-) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Je zou een bypass op dat vat kunnen zetten. Een eenvoudige afsluiter om het te testen.

Edit: Is bij nieuw plaatsing heel makkelijk op te nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 01-11-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

Tussen moeilijk doen en makkelijk over zich heen laten lopen is een groot grijs gebied.
En dat is een interessant (speel)veld om een betaalbaar en goed werkend compromis
voor de klant en natuurlijk de installateur te vinden - lijkt mij tenminste.
Just my € 2 ct of 2 mWh of wat dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
dunklefaser schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:24:
[...]

Tussen moeilijk doen en makkelijk over zich heen laten lopen is een groot grijs gebied.
En dat is een interessant (speel)veld om een betaalbaar en goed werkend compromis
voor de klant en natuurlijk de installateur te vinden - lijkt mij tenminste.
Just my € 2 ct of 2 mWh of wat dan ook
Eens. Maar heb toch zeker 5 installateurs gehad die niet blij waren met mijn kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Seafarer schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:12:
[...]

Je zou een bypass op dat vat kunnen zetten. Een eenvoudige afsluiter om het te testen.

Edit: Is bij nieuw plaatsing heel makkelijk op te nemen.
En hoe verkoop ik dat aan de installateur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
Seafarer schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:12:
[...]

Ik ken deze oplossing(en) met een buffervat on-demand - bij defrosts dus.
Ik zou dit eventueel kunnen (laten) doen (nadat het vat geplaatst is)
maar als ik dit tijdens de installatie aan de installateur vraag?

Mogelijke reacties: Dat staat niet in de systeemschema's van Vaillant
en "Zoiets hebben we nog nooit gedaan (en kunnen we geen garantie meer geven)".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

MotorBeast schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:33:
[...]

En hoe verkoop ik dat aan de installateur?
Jij betaald dus bepaalt. Als die hier moeilijk overdoet...........................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:33:
[...]

Ik ken deze oplossing(en) met een buffervat on-demand.

Dit kan niet waar zijn dat een installateur hier over gaat miepen. Gewoon een afsluiter erbij. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
mr_evil08 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:25:
[...]

Het vat is voor de-frosts zodat je radiatoren niet ijskoud worden, anders krijg je hetzelfde als met L/L verwarmen en tijdens de-frost koud aanvoelt in huis.
Zelfs dat valt denk ik wel mee. Bij een defrost begint de aanvoertemperatuur af te koelen. Stel nu dat je:
  • 80 L systeeminhoud hebt. Bij 860 L/h (Vaillant 55/6) maakt het water dan 1 "rondje" in 5,5 minuut.
  • Met 80 L + 50 L buffer in retour doet het water 9 minuten over een rondje.
Je gaat dus pas verschil merken tussen wel/geen buffervat als de defrost langer dan 5,5 duurt, omdat het water zonder buffervat dan 2 keer wordt afgekoeld i.p.v. 1 keer. Maar volgens mij duurt een defrost geen 5 minuten, eerder 2. Dus dan is er geen verschil te verwachten, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
marcop23 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:40:
[...]

Zelfs dat valt denk ik wel mee. Bij een defrost begint de aanvoertemperatuur af te koelen. Stel nu dat je:
  • 80 L systeeminhoud hebt. Bij 860 L/h (Vaillant 55/6) maakt het water dan 1 "rondje" in 5,5 minuut.
Je gaat dus pas verschil merken tussen wel/geen buffervat als de defrost langer dan 5,5 duurt, omdat het water zonder buffervat dan 2 keer wordt afgekoeld i.p.v. 1 keer. Maar volgens mij duurt een defrost geen 5 minuten, eerder 2. Dus dan is er geen verschil te verwachten, toch?
Ik durf deze berekening (heb ik zelf al gemaakt voor mijn installatie (76l actieve inhoud) en het hydraulische binnendeel van de 65/7.2 pure) niet aan mijn installateur te sturen. Ik ben bang dat die dan afhaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wisn
Technician- schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:01:
[...]

Is de spanning van het buitendeel in orde (meten)
Had laatst een ralle heisamon meter die de ledjes deed branden alsof alles werkt maar de spanning kakte in en het buitendeel voedt de Ebus spanning waardoor er allerlei vage storingen ontstonden.
Dankjewel voor deze tip! In de groepenkast die geleverd was waren niet alle aansluitingen op de automaat volledig aangedraaid waardoor er op 2 fasen ongeveer 80 volt stond, de warmtepomp start nu zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
dunklefaser schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:33:
[...]

Ik ken deze oplossing(en) met een buffervat on-demand - bij defrosts dus.

Precies dat dus. Ik snap de kant van een installateur ook wel. Ik werd vroeger ook wel eens moe van wijsneuzen die iets op internet gelezen hadden in mijn oude vak. Je hebt toch je trots als installateur. Of dat dan terecht is is een tweede. Bij een echte misser zou ik er wel iets van zeggen.

[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 01-11-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Wisn schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:09:
[...]

Dankjewel voor deze tip! In de groepenkast die geleverd was waren niet alle aansluitingen op de automaat volledig aangedraaid waardoor er op 2 fasen ongeveer 80 volt stond, de warmtepomp start nu zonder problemen.
Oef! Gelukkig dat ze niet nét iets harder waren aangedraaid waardoor de WP wel zou starten. Dat is namelijk brandgevaarlijk. Ik zou de installateur er nog op aanspreken, zodat ze er de volgende keer misschien extra op letten.
dunklefaser schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:02:
[...]

Ik durf deze berekening (heb ik zelf al gemaakt voor mijn installatie (76l actieve inhoud) en het hydraulische binnendeel van de 65/7.2 pure) niet aan mijn installateur te sturen. Ik ben bang dat die dan afhaakt.
Snap ik. Ik zou dan aansturen op een klein serievat, dat heeft in ieder geval veel minder nadelen dan een parallel buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Geen 5 minuten? Weet je dat zeker? Mijn L/L heeft dat echt wel nodig. Volgens mij zelfs nog wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

MotorBeast schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:18:
[...]

Geen 5 minuten? Weet je dat zeker? Mijn L/L heeft dat echt wel nodig. Volgens mij zelfs nog wat langer.
Hoeveel kg massa zit erin die warmte wisselaar ? Of moet ik vragen gram?
In die massa zit de ontdooi energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Seafarer schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:20:
[...]

Hoeveel kg massa zit erin die warmte wisselaar ? Of moet ik vragen gram?
In die massa zit de ontdooi energie.
Als het 2 minuten is met L/W vind ik het top. 1 van de redenen dat ik van L/L af wil want comfort is ver te zoeken bij echt koud weer. Defrost is echt bij vorst, binnen no time temperatuur naar beneden binnen en dan is het hier goed geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
marcop23 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:17:
[...]

Oef! Gelukkig dat ze niet nét iets harder waren aangedraaid waardoor de WP wel zou starten. Dat is namelijk brandgevaarlijk. Ik zou de installateur er nog op aanspreken, zodat ze er de volgende keer misschien extra op letten.

[...]

Snap ik. Ik zou dan aansturen op een klein serievat, dat heeft in ieder geval veel minder nadelen dan een parallel buffervat.
Aansturing van de installateur is gelukkig niet nodig - een (relatief duur) serieel buffervat van Vaillant (VP RW 50/3 B ) is vermoedelijk zijn keuze nadat ik hem van het parallel buffervat met extra circulatiepomp heb afgeholpen. Ik ga proberen hem een voorschakelvat van 18l te laten plaatsen zoals ook bij de minibuffer configuratie mogelijk is:
Voorschakelvat 12 liter 0020048752 112,84
Voorschakelvat 18 liter 0020048753 130,90
Scheelt ook nog wat aan kosten.

Maar of hij nu van alle nadelen van een parallel buffervat voor de klant kennis heeft?
Hij kent hoogstwaarschijnlijk alle voordelen van een parallel buffervat met extra pomp
voor de installateur (en Vaillant).
Heel grote voordelen zijn natuurlijk: Werkt altijd en geen klachten/storingen
- vergelijkbaar met een cv-ketel - ophangen en wegwezen. Goed afstellen? Waterzijdig inregelen??
- kost te veel (tijd).
De mogelijke nadelen zijn zoals altijd voor de klant - maar daar komt de klant meestal sowieso niet achter.
Maar dat is niet alleen voor warmtepompen, cv-installaties etc. van toepassing.

[ Voor 26% gewijzigd door dunklefaser op 01-11-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
MotorBeast schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:18:
[...]

Ik weet niet helemaal zeker hoe lang het bij Vaillant precies duurt. Maar als ik dit filmpje zie (ander merk), staat de compressor slechts 2,5 minuut aan tijdens het ontdooien (vanaf 2:30 tot 5:00 in het filmpje). Alleen als de compressor aan staat wordt er warmte onttrokken aan het cv-water. De totale cyclus duurt wel wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
MotorBeast schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:35:
[...]

Na subsidie iets meer dan 12 mille voor 55/6 , 300 liter boiler en veel leidingwerk. Staat 2 dagen werk voor gepland met uitloop naar 3.

Kan je moeilijk doen over een buffervat ben je volgend jaar weer de klos met minder subsidie. ;)
Is stevig overbetaald. De 55/6 kost 4000 incl.btw. Subsidie eraf en kost dan nog 1.250,-
Waar zit dan de rest, dus 11 mille?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Sonja12s schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:58:
[...]

Is stevig overbetaald. De 55/6 kost 4000 incl.btw. Subsidie eraf en kost dan nog 1.250,-
Ja leuk die internet prijzen van dozenschuivers.

Wat dacht je van boiler, regelunit, thermostaat, driewegklep, leidingen, koppelingen, kraan huren etc etc en uren werk? Als je het goedkoper vindt.....succes. Ik weet na 2 jaar zoeken echt wel wat normale prijzen zijn.

NB: een monteur in loondienst verdient ondertussen ook zo'n €3500,- netto per maand. Wie betaalt dat? Lang leven de loon/prijs spiraal. Mijn vrouw is ZZP-er en ik weet dus ook wat ondernemers aan kosten hebben en moeten reserveren etc.

[ Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 01-11-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
MotorBeast schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:18:
[...]

Wat dacht je van boiler, regelunit, themostaat, driewegklep, leidingen, koppelingen etc etc en uren werk? Als je het goedkoper vindt.....succes. Ik weet na 2 jaar zoeken echt wel wat normale prijzen zijn.
Plus opleiding & training in de nieuwe warmtepompen - wordt soms op bespaard heb ik gehoord
misschien minder bij "Vaillant" installateurs (of is het Valliant - zoals de meeste installateurs zeggen)?
En niet vergeten de normale marge van het bedrijf (en de bedrijfsvoering kost ook geld :Y ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
dunklefaser schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:28:
[...]

Plus opleiding & training in de nieuwe warmtepompen - wordt soms op bespaard heb ik gehoord
misschien minder bij "Vaillant" installateurs (of is het Valliant - zoals de meeste installateurs zeggen)?
En niet vergeten de normale marge van het bedrijf (en de bedrijfsvoering kost ook geld).
Ik word altijd een beetje moe van mensen die totaal geen benul hebben van kosten van bedrijfsvoering en alle kosten die daar bij komen kijken. Moet je alleen al eens kijken wat een het rijden van een bedrijfsbus tegenwoordig kost. Brutoloon van een monteur kan je zo x 2 doen en dan heb je de kosten voor een werkgever ongeveer. Enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
dunklefaser schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:26:
[...]

Aansturing van de installateur is gelukkig niet nodig - een (relatief duur) serieel buffervat van Vaillant (VP RW 50/3 B ) is vermoedelijk zijn keuze nadat ik hem van het parallel buffervat met extra circulatiepomp heb afgeholpen.
Maar of hij nu van alle nadelen van een parallel buffervat voor de klant kennis heeft?
Hij kent hoogstwaarschijnlijk alle voordelen van een parallel buffervat met extra pomp
voor de installateur (en Vaillant).
Heel grote voordelen zijn natuurlijk: Werkt altijd en geen klachten/storingen
- vergelijkbaar met een cv-ketel - ophangen en wegwezen. Goed afstellen? Waterzijdig inregelen??
- kost te veel (tijd).
De mogelijke nadelen zijn zoals altijd voor de klant - maar daar komt de klant meestal sowieso niet achter.

Parallel geeft idd wat COP verlies, maar direct wel de mogelijkheid om 2 verschillende flows te laten draaien, hoger voor de Wp en tegen het suizen aan voor het Cv circuit.
Zijn er nog meer nadelen ?

Ik las ook over een 3 pijps aansluiting en een DIY project met een 3 weg klep die on demand kon switchen tussen parallel voor de defrost en serieel wanneer in operatie.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Maar dat is niet alleen voor warmtepompen, cv-installaties etc. van toepassing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:07
MotorBeast schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:37:
[...]

Ik word altijd een beetje moe van mensen die totaal geen benul hebben van kosten van bedrijfsvoering en alle kosten die daar bij komen kijken. Moet je alleen al eens kijken wat een het rijden van een bedrijfsbus tegenwoordig kost. Brutoloon van een monteur kan je zo x 2 doen en dan heb je de kosten voor een werkgever ongeveer. Enz enz
Zeer gevaarlijke uitspraken. Een gem nl brutoloon kun je maal 1,3 doen. Dan benader je de werkgeverslasten incl brutoloon. Niet de kosten voor de werkgever. Deze zijn sterk afhankelijk van schaal, type bedrijf enz. Welke overhead reken je toe, mobiliteitskosten, werkplekkosten enz.

Enfin off topic maar ik word dan weer moe van mensen die moe worden maar het eigenlijk ook niet weten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-06 09:45
gebruiker001 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:22:
[...]

Ik ben juist wel geïnteresseerd in die console. Weet je welke dit is? En hoe is het expansievat bevestigd aan de muur? Ik zie geen beugel.

Ziet er keurig uit. Bedankt voor delen. Geeft mij ook een idee van hoe het eruit moet gaan zien.
Er zit wel een beugel. Ik heb deze gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
Sonja12s schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:58:
[...]

Waarom ga je ze zelf niet plaatsen? Dik verdienen joh d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Wisn schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:09:
[...]

Geen dank, zo’n storing maakt je gek (mij dan) en is fijn dat het dan is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
Aanvulling op het offertetraject hierboven betreffende het buffervaatje:
Met de Vaillant-prijzen uit de meest recente installatiebundel van juli 2024:
Verschil tussen parallel buffervat met secundaire pomp
en een "simpel" voorschakelvat (serieel buffervat) van 18 l
Verschil tussen onnodig, contraproductief parallel buffervat en simpel "voorschakelvat"
= € 719,99 ex. btw
- scheelt nogal een slok op een buffervat

[ Voor 22% gewijzigd door dunklefaser op 01-11-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
MotorBeast schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:18:
[...]

Wat dacht je van boiler, regelunit, thermostaat, driewegklep, leidingen, koppelingen, kraan huren etc etc en uren werk? Als je het goedkoper vindt.....succes. Ik weet na 2 jaar zoeken echt wel wat normale prijzen zijn.

NB: een monteur in loondienst verdient ondertussen ook zo'n €3500,- netto per maand. Wie betaalt dat? Lang leven de loon/prijs spiraal. Mijn vrouw is ZZP-er en ik weet dus ook wat ondernemers aan kosten hebben en moeten reserveren etc.
Het is vooral de materiaalrprijzen en gereedschappen die erg tegenvallen bij nacalculatie. Idd huur van een kraan evt diamantboren e.d.
maar ook de kosten die je als bedrijf hebt om quitte te spelen. Techniek nederland heeft doorgerekend dat een uurloon qua kosten aan bedrijf, opleiding, afschrijving en certificering in 2022 €69,- ex btw is.
Dat klopt wel ongeveer.
Een wat groter bedrijf zit qua overhead nog wat hoger.

Maar wat het vooral lastig maakt van het continue monteren van warmtepompen is het gesleep en de aanslag op je lichaam. Hoe je ook je best doet met hulpmiddelen je maakt je lijf kapot met al die 100kg+ wegende zaken en het continue gebukt werken.

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 01-11-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisn
Technician- schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:46:
[...]

Geen dank, zo’n storing maakt je gek (mij dan) en is fijn dat het dan is opgelost.
Ik werd er ook redelijk gek van, alles 10 keer nagekeken maar nooit in de groepenkast gekeken naar de primaire aansluitingen van de automaat.

Inmiddels is ook het OSO Maxi Geocoil 400 vat dat je hebt aangeraden afgeleverd dus deze kunnen we aansluiten. Ik kan alleen niet ontdekken of de boilervoeler (306257) die ik op de MEH aansluit in een dompelhuls of in de sensor pocket van het vat gestoken moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Je bent maar 40L nodig en 15L als je een naverwarmer gebruikt(element van binnenunit), mijn CV heeft niet eens zoveel +/- 60l totaal, hier hangt een 26l buffervat met een 55/6.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 01-11-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
synx6 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:48:
[...]

Zeer gevaarlijke uitspraken. Een gem nl brutoloon kun je maal 1,3 doen. Dan benader je de werkgeverslasten incl brutoloon. Niet de kosten voor de werkgever. Deze zijn sterk afhankelijk van schaal, type bedrijf enz. Welke overhead reken je toe, mobiliteitskosten, werkplekkosten enz.

Enfin off topic maar ik word dan weer moe van mensen die moe worden maar het eigenlijk ook niet weten ;)
Heb jaren voor een uitzendbureau gewerkt als intercedent dus hoef je mij niet uit te leggen wat een personeelslid kost. ;) In ieder geval kost personeel klauwen met geld en tja ....... dat betalen wij als klant. Laat dat dan de eindconclusie zijn. In ieder geval heb je geen complete installatie FE voor €8000 of €9000,- als je voor een kwaliteitsmerk kiest. NB: en dan mag je nog hopen dat je personeel niet langdurig ziek wordt. Betaal je je helemaal blauw als werkgever. @Sonja12s Gek toch dat mensen altijd duimpjes omhoog geven als het in hun straatje past. Je weet nu in ieder geval dat ik een normale prijs betaal. (y)

[ Voor 27% gewijzigd door MotorBeast op 01-11-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Technician- schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:45:
[...]

Waarom ga je ze zelf niet plaatsen? Dik verdienen joh d:)b
Jij mag niet leven als installateur. Of je bent een filantropische instelling. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Technician- schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:49:
[...]

Het is vooral de materiaalrprijzen en gereedschappen die erg tegenvallen bij nacalculatie. Idd huur van een kraan evt diamantboren e.d.
maar ook de kosten die je als bedrijf hebt om quitte te spelen. Techniek nederland heeft doorgerekend dat een uurloon qua kosten aan bedrijf, opleiding, afschrijving en certificering in 2022 €69,- ex btw is.
Dat klopt wel ongeveer.
Een wat groter bedrijf zit qua overhead nog wat hoger.

Maar wat het vooral lastig maakt van het continue monteren van warmtepompen is het gesleep en de aanslag op je lichaam. Hoe je ook je best doet met hulpmiddelen je maakt je lijf kapot met al die 100kg+ wegende zaken en het continue gebukt werken.
En dan mag je gewoon werken tot je 67/68 jaar want jij hebt geen zwaar beroep toch? Ook daarvoor zou ik maar zwaar reserveren....vroeger pensioen. Mijn partner is 55 en gaat die leeftijd met werken ook niet halen. Ik gun iedereen met dit soort beroepen in ieder geval wel hun potje en tja.....daar betaal ik voor.
Pagina: 1 ... 142 ... 171 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic