Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:19
Technician- schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:49:
[...]
Maar wat het vooral lastig maakt van het continue monteren van warmtepompen is het gesleep en de aanslag op je lichaam. Hoe je ook je best doet met hulpmiddelen je maakt je lijf kapot met al die 100kg+ wegende zaken en het continue gebukt werken.
psst
https://dutch.electricpal...ctromagnetic-braking.html

Maar hier zaten zo ook te zeulen met dat ding ipv een steekkar pakken.

Snap dat zwaar werken is.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 01-11-2024 14:40 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Seafarer schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:36:
[...]

Jij betaald dus bepaalt. Als die hier moeilijk overdoet...........................
De installateur is verantwoordelijk als de installatie niet naar behoren werkt...
Daarom durven de meeste alleen maatwerk te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:49
mr_evil08 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:25:
[...]

psst
https://dutch.electricpal...ctromagnetic-braking.html

Maar hier zaten zo ook te zeulen met dat ding ipv een steekkar pakken.

Snap dat zwaar werken is.
Wij hebben bv een lift maar ook een accu rupsband plateau wagen die door onverhard kan voor de buitendelen. Op de aanhanger ook een takel.
Zonder beuren kan een WP op de plek op de b.g.g.
Anders komt er een kraan bij.

Maar je ontkomt niet aan gesjouw of met een zware perstang onder de vloer tijgeren. En alles is gebukt hè? Leidingen lopen niet op ooghoogte.

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 01-11-2024 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
MotorBeast schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:18:
[...]

En dan mag je gewoon werken tot je 67/68 jaar want jij hebt geen zwaar beroep toch? Ook daarvoor zou ik maar zwaar reserveren....vroeger pensioen. Mijn partner is 55 en gaat die leeftijd met werken ook niet halen. Ik gun iedereen met dit soort beroepen in ieder geval wel hun potje en tja.....daar betaal ik voor.
Dat doen we geen 3 jaar meer. (Plaatsing, service is geregeld) Ik verdien veel meer met minder moeite met advieswerk en inspecties (gecertificeerd).
Wel tot 2 keer zoveel per dag zonder enige voorinkoop en moeite.

Alleen vind ik dat voor nu nog te saai. Ik hou van de organisatie, de vele gesprekken en het opleveren van mooie WP installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-06 13:01
MotorBeast schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:18:
[...]

Ja leuk die internet prijzen van dozenschuivers.

Wat dacht je van boiler, regelunit, thermostaat, driewegklep, leidingen, koppelingen, kraan huren etc etc en uren werk? Als je het goedkoper vindt.....succes. Ik weet na 2 jaar zoeken echt wel wat normale prijzen zijn.

NB: een monteur in loondienst verdient ondertussen ook zo'n €3500,- netto per maand. Wie betaalt dat? Lang leven de loon/prijs spiraal. Mijn vrouw is ZZP-er en ik weet dus ook wat ondernemers aan kosten hebben en moeten reserveren etc.
Absolute nonsens dat een monteur in loondienst €3.500 NETTO verdient
Ik weet dat het vervelend is om te constateren dat je teveel betaald hebt, was bij mij ook zo en ik heb er nog steeds een "naar" gevoel over. Het is niet normaal dat een Installateur >1500 op alleen het apparaat pakt. De marges zijn redelijk ongezond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Sonja12s schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:48:
[...]

Ik weet dat het vervelend is om te constateren dat je teveel betaald hebt, was bij mij ook zo en ik heb er nog steeds een "naar" gevoel over. Het is niet normaal dat een Installateur >1500 op alleen het apparaat pakt. De marges zijn redelijk ongezond.
Iemand moet het kantoorpand met geblindeerde ramen betalen op een A locatie en de receptioniste en de helpdesk/support.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
[...]

Is geen nonsens. Met dank aan alle lagere scholen die jarenlang wat vroeger de LTS was ontmoedigen en ouders die hun ouders pushen naar de minimaal Havo terwijl ze het niet aankunnen. Er is een groot gebrek aan vakmensen en personeel in zijn algemeenheid. Mijn dochter heeft MBO en die verdient op 23 jarige leeftijd dit bijna netto. ;) NB: ik ben gewoon tevreden met mijn prijs. Jij hebt een naar gevoel.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 01-11-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
[...]

De markt is gewoon te krap en daardoor wordt er dik betaald.

Dat uirprijzen te hoog worden ben ik met je eens eigenlijk.
Het is net of er 6 man aan je wagen hangen. De groothandels, de certificeringspartijen, banken en software bedrijven, opleidingsinstituten, en vooral de belastingsdienst en verzekeraars.
Dat geldt voor alles in Nl door ongebreidelde regeldruk wordt alles (te) duur.

[ Voor 69% gewijzigd door Technician- op 01-11-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
mr_evil08 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:50:
[...]

Iemand moet het kantoorpand met geblindeerde ramen betalen op een A locatie en de receptioniste en de helpdesk/support.
Meeste (ook grote) installateurs zitten op achteraf industrie terreintjes en hebben vele vestigingen om korte reistijden aan te houden. Heb bij 2 grote gewerkt. Maar geen luxe hoor.

Dit itt de grote aannemers. Die zitten vaak wel luxe en ruim. (Kijk maar goed)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:49
mr_evil08 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:39:
[...]

De installateur is verantwoordelijk als de installatie niet naar behoren werkt...
Daarom durven de meeste alleen maatwerk te doen.
Maatwerk? Daarbij moet je toch juist nadenken, narekenen en goede (na)calculatie doen, of zie ik dit verkeerd?
Misschien bedoel je:
"Daarom durven de meeste alleen standaardwerk te doen."
- zoals het bijvoorbeeld in de installatiebundel staat?
Ook past dat weer niet altijd op de specifieke situatie - zie ook de waarschuwingen van Vaillant:
"! Let op! Principeschema!
Niet bindend advies!
Onderstaande informatie heeft nooit voorrang op het juiste
en professionele ontwerp van het systeem. Dit principeschema is niet
voorzien van alle noodzakelijke afsluit- en veiligheidsvoorzieningen welke
noodzaklijk zijn voor profesionel montage. De van toepassing zijnde nationale en
internationele regelgeving, normen en richtlijnnen
moeten in acht worden genomen en worden nageleefd."
(De spelvouten zijn van Vaillant)

[ Voor 32% gewijzigd door dunklefaser op 01-11-2024 18:05 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankMarken
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-04 09:56
bensss schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:13:
[...]

Lijkt erop dat er niet goed ontlucht is. Verklaart ook waarom de leiding ruist als er geen warmtevraag is.
Het is gelukt om de warmtepomp te ontluchten en het probleem is verholpen:) Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankMarken
Proton_ schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:24:
[...]

Behalve ontluchten kan de pomp ook lopen zonder warmtevraag als de thermostaat niet op Uitgebreid staat.
Die staat gelukkig wel op uitgebreid. Maar met ontluchten is het opgelost. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankMarken
MartinSE schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:33:
[...]

Dit kun je op de Unitower/MEH 97/6 of op het kastje met het blauwe scherm instellen.
Installatiemenu code 17.
Dan scrollen naar de waarde die op 900 mbar staat.
Deze kun je terugzetten naar bijvoorbeeld 300 als de buitenunit relatief dichtbij staat,
Hiermee beperk je de max druk die de buitenunit pomp mag leveren.
De flow wordt dan lager wat minder ruis geeft, speel met de waarde totdat je net geen geruis meer hoort.
Een tweede optie is om het vermogen voor CV te beperken in %, staat ook in het installatiemenu.

Let wel op dat je niet onder de minimale flow komt ! (flow is af te lezen onder monitoring als de wp draait.)
dank je, dit heb ik aangepast (nu even op 500 gezet). Zo leer ik steeds bij:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 16:52
Van de week is hier een VWL 75/6 met Vaillant gasketel geplaatst. Toch Hybride ipv gasloos. Maar dat is een heel andere complex verhaal geworden.
Nu zie ik een Base Station D naast de ketel en een Sensocomfort Thermostaat. (edit: Dit is de VRC700? Lijk ik te lezen op internet). Maar ik heb ook een VR940F liggen. (Die is achtergelaten door een installateur die vervolgens niet meer kwam opdagen! )
Die VR940F is dus niet aangesloten. Ik zie dat deze wel aangesloten kan worden onder de ketel. Maar kan dat met de bestaande installatie met die Base Station D (vrc700)? Of moet die er dan af en de SensoComfort dan verbonden met de VR940F? Geldt dat dan ook voor de buitensensor?

Wat ik eigenlijk wil is alles verbinden met Home Assistant. Vooral om uit te lezen, maar mogelijk ook wat aansturing. Wie kan me adviseren?

[ Voor 4% gewijzigd door ahbart op 01-11-2024 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 10:49
ahbart schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:05:
Van de week is hier een VWL 75/6 met Vaillant gasketel geplaatst. Toch Hybride ipv gasloos. Maar dat is een heel andere complex verhaal geworden.
Nu zie ik een Base Station D naast de ketel en een Sensocomfort Thermostaat. (edit: Dit is de VRC700? Lijk ik te lezen op internet). Maar ik heb ook een VR940F liggen. (Die is achtergelaten door een installateur die vervolgens niet meer kwam opdagen! )
Die VR940F is dus niet aangesloten. Ik zie dat deze wel aangesloten kan worden onder de ketel. Maar kan dat met de bestaande installatie met die Base Station D (vrc700)? Of moet die er dan af en de SensoComfort dan verbonden met de VR940F? Geldt dat dan ook voor de buitensensor?

Wat ik eigenlijk wil is alles verbinden met Home Assistant. Vooral om uit te lezen, maar mogelijk ook wat aansturing. Wie kan me adviseren?
Deze aansluitingen betreffen een bus, dus dat moet allemaal eenvoudig aan elkaar te knopen zijn, er is niet echt een volgorde. Zie ook het ebusd topic (met name ook het deel voor het verbinden met HA, is eigenlijk niets meer dan het publiceren van de ebusd data in het juiste formaat via mqtt naar HA topics. HA zal dan alle sensoren 'auto-discoveren'.

[ Voor 7% gewijzigd door Batilan op 01-11-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 16:52
Batilan schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:54:
[...]

Deze aansluitingen betreffen een bus, dus dat moet allemaal eenvoudig aan elkaar te knopen zijn, er is niet echt een volgorde. Zie ook het ebusd topic (met name ook het deel voor het verbinden met HA, is eigenlijk niets meer dan het publiceren van de ebusd data in het juiste formaat via mqtt naar HA topics. HA zal dan alle sensoren 'auto-discoveren'.
Bedoel je dat ik dan de vr940F kan koppelen op die cv ketel. Aan de onderkant en dat dan de andere apparaten dan zouden moeten blijven werken? Dus die buitensensor, de vcr700 en sensocomfort 721f?
Of moet alles opnieuw ingesteld?

Of bedoel je dat ik 1 van die 2 aansluitingen / bus kan gebruiken om een ebus adapter op aan te sluiten?

[ Voor 6% gewijzigd door ahbart op 01-11-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 26-06 10:49
ahbart schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:59:
[...]

Bedoel je dat ik dan de vr940F kan koppelen op die cv ketel. Aan de onderkant en dat dan de andere apparaten dan zouden moeten blijven werken? Dus die buitensensor, de vcr700 en sensocomfort 721f?
Of moet alles opnieuw ingesteld?
Even een voorbehoud: ik heb de VR940F net vandaag besteld, vanaf volgende week kan ik advies geven uit ervaring :+
Ik heb wel al een ebus adapter (besteld bij ebusd.eu) aangesloten, daarmee kan ik in HA alle sensoren / entiteiten / topics uitlezen. De installateur was zo vriendelijk om een externe aansluiting voor zijneigen diagnostiek te maken, die heb ik zolang geleend. Dus ik heb niet zelf zaken in hoeven pluggen / schroeven. Maar aangezien je een ketel hebt zou het (volgens Vaillant zelf) niet veel lastiger moeten zijn dan wat ze hier tonen :) Hier een iets uitgebreidere versie.

[ Voor 9% gewijzigd door Batilan op 01-11-2024 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Wisn schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:52:
[...]

Ik werd er ook redelijk gek van, alles 10 keer nagekeken maar nooit in de groepenkast gekeken naar de primaire aansluitingen van de automaat.

Inmiddels is ook het OSO Maxi Geocoil 400 vat dat je hebt aangeraden afgeleverd dus deze kunnen we aansluiten. Ik kan alleen niet ontdekken of de boilervoeler (306257) die ik op de MEH aansluit in een dompelhuls of in de sensor pocket van het vat gestoken moet worden?
Zou hem op de laagste positie plaatsen. Ik denk de sensor pocket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:54
Technician- schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:31:
Zou hem op de laagste positie plaatsen.
Ikke niet. Als je de sensor in de hoogste positie plaatst, is het water in het vat bij het starten van de SWW-cyclus gemiddeld kouder, je rendement dus hoger, en je verwarmingskosten voor SWW dus lager.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:19:
[...]

Ikke niet. Als je de sensor in de hoogste positie plaatst, is het water in het vat bij het starten van de SWW-cyclus gemiddeld kouder, je rendement dus hoger, en je verwarmingskosten voor SWW dus lager.
Dat kan ook ja.
Kiezen tussen meer SWW op temp of meer efficiëntie.
Je kan posities wisselen om het gedrag/rendement te vergelijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:02

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Ben je op zoek naar jouw post? Dan was deze offtopic of een reactie op een offtopic post. Graag weer ontopic verder. Zie je het topic de verkeerde kant op gaan: maak dan aub een topic report ipv te reageren. Scheelt weer wat werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:26
FrankMarken schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:33:
[...]

Het is gelukt om de warmtepomp te ontluchten en het probleem is verholpen:) Bedankt voor de tips!
Mooi dat het snel opgelost is door ontluchten. Ik heb er bij de opstart mijn installatie ook last van gehad.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonesuch
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 15:45
Al een tijd zoek ik naar de technische handleiding van de AROTHERM+ VWZ AI besturingsmodule, dus met alle parameters, instelgegevens. enz. Heeft iemand een downloadlink voor de NL versie? Dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-02 21:44
nonesuch schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:09:
Al een tijd zoek ik naar de technische handleiding van de AROTHERM+ VWZ AI besturingsmodule, dus met alle parameters, instelgegevens. enz. Heeft iemand een downloadlink voor de NL versie? Dank !
Check de startpost, daar staat het een en ander hopelijk kan je daar wat mee

[ Voor 24% gewijzigd door scarfoot op 03-11-2024 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonesuch
scarfoot schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:22:
[...]

Check de startpost, daar staat het een en ander hopelijk kan je daar wat mee
Dank, had ik echter al een paar keer gecheckt, zonder succes :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-06 17:38
nonesuch schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:33:
[...]

Dank, had ik echter al een paar keer gecheckt, zonder succes :'(
Ben je hier iets mee?

https://www.manualslib.co...lant-Vwz-Ai-11028279.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnhgm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-05 15:48
Vraagje: Ik wil de gas ketel die nu mee draait met de warmtepomp vervangen maar ik heb volgens mij niet het vol vermogen nodig. Kan ik ook zonder extra elektra niet aansluiten. Gas ketel is nu alleen als het eventueel te koud zou worden en de warmtepomp extra hulp nodig heeft om bevriezing te voorkomen.
Zie dit niet zo gauw gebeuren maar er moet iets zijn.
Wil de Vaillant VWZ MEH 60 in combinatie met AroTherm Plus 75/6 A plaatsen.
Dus niet de uitgebreider versie de VWZ MEH 97/6 maar de MEH 60. Hoef er geen warm tapwater mee te maken.
Volgens Vaillant zou dit niet kunnen maar het is maar een element dat aangestuurd moet worden als er extra warmte gemaakt moet worden. Ik zie het probleem dus niet.
Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
jnhgm schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:42:
Vraagje: Ik wil de gas ketel die nu mee draait met de warmtepomp vervangen maar ik heb volgens mij niet het vol vermogen nodig. Kan ik ook zonder extra elektra niet aansluiten. Gas ketel is nu alleen als het eventueel te koud zou worden en de warmtepomp extra hulp nodig heeft om bevriezing te voorkomen.
Zie dit niet zo gauw gebeuren maar er moet iets zijn.
Wil de Vaillant VWZ MEH 60 in combinatie met AroTherm Plus 75/6 A plaatsen.
Dus niet de uitgebreider versie de VWZ MEH 97/6 maar de MEH 60. Hoef er geen warm tapwater mee te maken.
Volgens Vaillant zou dit niet kunnen maar het is maar een element dat aangestuurd moet worden als er extra warmte gemaakt moet worden. Ik zie het probleem dus niet.
Wat denken jullie?
Dan heb je nog een stuurunit nodig ernaast. Kan je net zo goed de hydraulische module pakken die je noemt volgens mij. Heb je alles in 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonesuch
Dank. Die had ik al gevonden, maar ik vind een NL versie net wat makkelijker. Raar dat ik die niet bij Vaillant kan vinden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnhgm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-05 15:48
De Vaillant VWZ AI heb ik al als stuur module. Wil de gas ketel die nu bijna niets doet vervangen door een electtrische ketel. De AI moet dus eigenlijk gewoon een verwarmings element aansturen als het nodig is.
Achteraf misschien al beter kunnen beginnen met een andere unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:50
@nonesuch Onderstaand een link voor de Nederlandstalige Ai Plus handleiding

Members only: Vaillant Ai Plus handleiding
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
jnhgm schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:24:
De Vaillant VWZ AI heb ik al als stuur module. Wil de gas ketel die nu bijna niets doet vervangen door een electtrische ketel. De AI moet dus eigenlijk gewoon een verwarmings element aansturen als het nodig is.
Je kan ook gewoon een 2000W Cop1 kachel wegzetten dan voor drama dagen met keiharde vorst. Ben je voor 3 tientjes klaar.

Gasketel voor een electrische ketel? Kan je niet volgen....Je hebt toch een WP?

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 03-11-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-06 17:37
Alhoewel mijn Vaillant Arotherm 75/6 tot aan de leidingen, etc. naar binnen aangesloten is, moet er binnen nog wel wat gebeuren. Omdat de vloerverwarming er in zit en de verdeler al klaar hangt is het de vraag of ik die alvast kan aansluiten en gebruiken. Het deel verder naar boven etc. kan dan wat later aangepakt worden. Is de inhoud van de vloerverwarming en terrendis (grond)leiding genoeg om dat te kunnen doen? leiding is circa 11 meter en de vloerverwarming is 70m2 16mm h/h 10.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
pc_slopert schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:52:
Alhoewel mijn Vaillant Arotherm 75/6 tot aan de leidingen, etc. naar binnen aangesloten is, moet er binnen nog wel wat gebeuren. Omdat de vloerverwarming er in zit en de verdeler al klaar hangt is het de vraag of ik die alvast kan aansluiten en gebruiken. Het deel verder naar boven etc. kan dan wat later aangepakt worden. Is de inhoud van de vloerverwarming en terrendis (grond)leiding genoeg om dat te kunnen doen? leiding is circa 11 meter en de vloerverwarming is 70m2 16mm h/h 10.
Ja, dat is genoeg.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nonesuch
Franciesco schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:26:
@nonesuch Onderstaand een link voor de Nederlandstalige Ai Plus handleiding

***members only***
überdank ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Als je de electrische ketel via aan/uit kunt aansturen mag dit.
scheidingsrelais Artnr. 306249 tussen de stuurmodule en elektrische ketel ben je nodig.

Mogelijk wordt je oude gasketel al via aan/uit aangestuurd, even checken.

Gaat erom dat een naverwarmer aanwezig is mocht de WP in de problemen komen(vorstbeveiliging).
Neem aan dat je gasloos wil anders de oude ketel lekker laten hangen als naverwarmer.

Neem aan dat je SWW via electrische ketel wil laten lopen en niet via een WP?

[ Voor 77% gewijzigd door mr_evil08 op 04-11-2024 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:50
nou, eerste koude nachtje (tot 3.1 begin ochtend)

Gestart rond 2:30. Run van 8.5 uur.
3 defrosts en COP 4.84
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQ7GqjHbPogJFD878ItCXega2iA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vayrGkf5ew3vZx9K1lXocqu7.png?f=user_large

Valt me niet tegen :)
(het is 21.3 gr in huis)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
OK, nou hier dan de graadminutenregeling in werking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDtPubr8dKBZp270P0K58uMYrp4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/euB7k3i7e2wwH1hMoQ07Z5f1.png?f=fotoalbum_large
Dus zodra Flow boven Target komt begint de teller te lopen. Bij 0 slaat de wp af, telt weer naar -100 en pas dan 'mag' hij weer aan. Tenzij je een uit/aan signaal geeft in de tussentijd, dan gaat ie ook weer aan.
Het is me alleen nog niet duidelijk:
A. wat bepaalt de waarde -100, -115, -180 enz
B. wat bepaalt de snelheid van de minuten? 21:04 > 21:15 zijn geen 100 minuten

Er lijkt correlatie tussen de 'afstand' tot Target. Hoe groter de afstand, hoe korter de minuten?

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 04-11-2024 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thafox2018
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-04 17:55
Ga het toch maar hier vragen , helaas start de compressor niet meer op, en helaas de woning dus koud.

Het gaat om een VWL 76/6 direct op de vloerverwarming zonder buffer en sww. Er zit een VWZ ai en vrc720 bij

Er worden nergens fouten weergegeven.

Zie wel dat het vermogen wat de wp nu gebruikt continu 60watt is.

De stooklijn staat op 0.45. waterdruk is 1.5 bar.

Hebben jullie tips of ideeën voor mij?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Thafox2018 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 05:58:
Ga het toch maar hier vragen , helaas start de compressor niet meer op, en helaas de woning dus koud.

Het gaat om een VWL 76/6 direct op de vloerverwarming zonder buffer en sww. Er zit een VWZ ai en vrc720 bij

1. Kun je even omschrijven wat de warmtepomp precies doet.
2. Het heeft neem ik aan wel gewoon goed gewerkt?
3. Draait de circulatiepomp wel, meet je flow?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thafox2018
De warmtepomp doet eigelijk niet veel dit moment, nu het kouder is geworden als 5a6 graden. Sinds gisteren doet hij het dus niet meer.

De aanvoer blijft 18.5 graden.

Denk dat die 60watt de pomp is?. Zal vanmiddag als ik thuis ben eens kijken of er flow is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03:25
60W klinkt alsof hij wel íets doet, meest waarschijnlijk inderdaad de circulatiepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxzozie
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-06 18:52
Scheidingsrelais t.b.v. koelsignaal afgiftesysteem 306249
aansluiten op het hz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01:45
paQ schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:30:
OK, nou hier dan de graadminutenregeling in werking.

[Afbeelding]
Dus zodra Flow boven Target komt begint de teller te lopen. Bij 0 slaat de wp af, telt weer naar -100 en pas dan 'mag' hij weer aan. Tenzij je een uit/aan signaal geeft in de tussentijd, dan gaat ie ook weer aan.
Het is me alleen nog niet duidelijk:
A. wat bepaalt de waarde -100, -115, -180 enz
B. wat bepaalt de snelheid van de minuten? 21:04 > 21:15 zijn geen 100 minuten

Er lijkt correlatie tussen de 'afstand' tot Target. Hoe groter de afstand, hoe korter de minuten?
B. Graadminuten = graden * minuten. De integraal dus die de oppervlakte geeft tussen flow en target, boven de grafiek staat ook integraal. Je ziet daarom dat de graadminuten sneller oplopen als het verschil tussen flow (Ta) en target groter is. En vice versa.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
SebastiaanPs schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:13:
[...]

B. Graadminuten = graden * minuten. De integraal dus die de oppervlakte geeft tussen flow en target, boven de grafiek staat ook integraal. Je ziet daarom dat de graadminuten sneller oplopen als het verschil tussen flow (Ta) en target groter is. En vice versa.
Effe koffie en dan ga ik het nog eens lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Thafox2018 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 06:45:
De warmtepomp doet eigelijk niet veel dit moment, nu het kouder is geworden als 5a6 graden. Sinds gisteren doet hij het dus niet meer.

Denk dat die 60watt de pomp is?. Zal vanmiddag als ik thuis ben eens kijken of er flow is.
Is er een foutmelding te vinden op het display? Warmtepompen hebben een vrij uitgebreid foutcode systeem om dit soort storingen op te kunnen sporen. Als je geen foutcode kan vinden dan is de thermostaat mogelijk een verdachte.

Die 60W zou overigens wel eens de bescherming door circulatiepomp kunnen zijn omdat je retour temp te laag is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thafox2018
bensss schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:40:
[...]

Is er een foutmelding te vinden op het display? Warmtepompen hebben een vrij uitgebreid foutcode systeem om dit soort storingen op te kunnen sporen. Als je geen foutcode kan vinden dan is de thermostaat mogelijk een verdachte.

Die 60W zou overigens wel eens de bescherming door circulatiepomp kunnen zijn omdat je retour temp te laag is geworden.
Er is geen error melding in het display van de VWZ ai te vinden

Kan ik de Warmtepomp even laten werken op een vaste Ta?
Zodat de retourtemperatuur hoger komt en dus weer gaat werken? Als het dat is dan natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Thafox2018 op 05-11-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Thafox2018 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:48:
[...]

Er is geen error melding in het display van de VWZ ai te vinden

Kan ik de Warmtepomp even laten werken op een vaste Ta?
Zodat de retourtemperatuur hoger komt en dus weer gaat werken? Als het dat is dan natuurlijk.
Als er geen foutmelding in de VWZ AI te vinden is dan zou ik toch even heel goed kijken of er niet toevallig een waarde in de thermostaat verkeerd staat.

Een vaste Ta kan natuurlijk ook om te checken of de pomp het zelf nog doet.

Heb je een gateway? Zie je daar je ebus componenten? Is je buiten T sensor ook gekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thafox2018
bensss schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:11:
[...]

Als er geen foutmelding in de VWZ AI te vinden is dan zou ik toch even heel goed kijken of er niet toevallig een waarde in de thermostaat verkeerd staat.

Een vaste Ta kan natuurlijk ook om te checken of de pomp het zelf nog doet.

Heb je een gateway? Zie je daar je ebus componenten? Is je buiten T sensor ook gekoppeld?
Ga ik vanavond eens checken.
Gateway heb ik ja. Daar zie ik ook alle ebus componenten.

Welke instellingen zou ik eens moeten kijken. Rare is dat het plots niet meer werkt natuurlijk

Hoe stel ik een vaste Ta in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Thafox2018 als je geen instellingen kunt vinden die " ineens" verkeerd staan en ook geen foutmeldingen ziet, dan kun je misschien het volledige systeem ook even voor enkele minuten spanningsloos maken en daarna weer laten opstarten.

Persoonlijk zou ik dan van tevoren wel even checken of de compressor inderdaad niks doet en het liefst ook de circulatiepomp niet draait. Dit kun je b.v. via de VRC720 doen door naar de "Regeling" te gaan en daar het systeem uit te zetten*. Dan spanning er af.

* als ik me niet vergis blijft de vorstbeveiliging wel actief als je hier het systeem uit zet. dus met koud weer zal de circulatiepomp dan af en toe wel even draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thafox2018
Franciesco schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:33:
@Thafox2018 als je geen instellingen kunt vinden die " ineens" verkeerd staan en ook geen foutmeldingen ziet, dan kun je misschien het volledige systeem ook even voor enkele minuten spanningsloos maken en daarna weer laten opstarten.

Persoonlijk zou ik dan van tevoren wel even checken of de compressor inderdaad niks doet en het liefst ook de circulatiepomp niet draait. Dit kun je b.v. via de VRC720 doen door naar de "Regeling" te gaan en daar het systeem uit te zetten*. Dan spanning er af.

* als ik me niet vergis blijft de vorstbeveiliging wel actief als je hier het systeem uit zet. dus met koud weer zal de circulatiepomp dan af en toe wel even draaien.
Waar stel ik een vaste Ta in de VRC in?
Kan ik in ieder geval testen of er nog wel warm water uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Thafox2018 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 06:45:

Zet de minimaal wateraanvoer van CV circuit eens omhoog naar bijvoorbeeld 30c, verander je in de thermonstaat.

60watt kan inderdaad de circulatiepomp zijn, kan zijn dat de compressor in blokkeerstand is gegaan vanwege teveel pendelen, de warmtepomp kan dan wel 5u uit blijven.

[ Voor 49% gewijzigd door mr_evil08 op 05-11-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Thafox2018
Via onderstaande opties kun je een vaste Ta instellen voor het CV circuit:

Menu --> Instellingen -->Installateurniveau (code 00) → Installatieconfiguratie --> Circuit 1 (normaal gesproken) --> Soort circuit --> Vaste waarde

En dan ook:

Menu --> Instellingen -->Installateurniveau (code 00) → Installatieconfiguratie --> --> Circuit 1 (normaal gesproken) -->Aanvoertemp. wens

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thafox2018
Voor iedereen zijn tips bedankt! .

Echter was het een ander probleem :P

1 van de kinderen had een vloerverwarming verdeler dicht gedraaid zodat er te weinig flow was :X

Lekker dan! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 21:08
Thafox2018 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:53:

1 van de kinderen had een vloerverwarming verdeler dicht gedraaid zodat er te weinig flow was :X

Lekker dan! 8)7
Toch zou je dan een foutmelding verwachten: als je op de VWZ naar de Live Monitor gaat, is de 1e beeld de status. Die zou dan iets als "Compressor blocked: flow too low" moeten zijn.

Heb je deze status bekeken? Anders een tip voor de volgende keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenanco
  • Laatst online: 17-06 10:21
Adriaan71 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 19:23:
Goede dag,

Ik heb zelf ook het volgende van Vaillant geïnstalleerd augustus 2020 en heb dus al een winter meegemaakt.

Mijn installatie is in eerste instantie opgebouwd als een hybrid maar moet te kennen geven dat ik afgelopen winter geen m3 gas gebruikt heb voor verwarming.

Wat inhoud een m3 besparing van 1200M3 op jaarbasis afgelopen winter.

Dus de volgende stap is nu kijken hoe ik het een en ander ga doen betreft SWW

Mijn installatie bestaat uit de volgende onderdelen.

- Combi ketel Vaillant Eco tec + VHR NL 35-38/5-5
- AroTherm split VWL 75/5 AS 230V
- Vaillant hydraulic station VWL 77/5 IS
- Senso Comfort VRC 720
- sensonet gateway VR921
- Buffervat Vaillant VPS R 100/1 M
- Vaillant Pompgroep zonder mengkraan DN 25 (1”)
- Vaillant VR70 F3 Modul 1 mengmodule

Mijn Wp en hydraulic module voed mijn buffer van 100 liter en mijn pompgroep regelt mijn flow wat ik nodig heb voor mijn woning. ( Hydraulische scheiding )

Zo kan je perfect je flow regelen voor je installatie voor de benodigde behoefte flow die je nodig hebt.

Heb ook een aantal inregel ventielen in mijn woning geplaatst om zo de flow perfect af te stellen voor bepaalde gedeeltes in mijn woning. Tevens heb ik ook nog mijn thermostaat knopen van mijn Jaga's convectoren waterzijdig ingeregeld .

Tenslotte zoekt het water de weg van de korte weerstand en zo is dat veel beter te sturen, kan je ook bepaalde stroming ruis onderdrukken in je radiatoren of leidingen.

Met mijn stooktabel speel ik in het stookseizoen met de behoefte warmte die ik nodig heb en kan zo ook nog iets spelen met mijn pompgroep kwa flow snelheid.

Afgelopen winter niet boven de 0.25 uitgeweest met mijn stooktabel.

Hou als referentie begaande grond 21 graden en een lekker comfortabel warme tegelvloer.

Draai s'nachts ook op fluistermodus waar ik begin seizoen begin op 40% en naarmate het kouder wordt kan ik dat wat gaan opvoeren wat nodig is.

Ik lees mijn installatie uit via de laptop met profiDIALOG van Vaillant. Zou kan ik alles wat ik heb gekoppeld met Ebus zien via mijn laptop.

Kan zo alle data punten zien van al mijn vaillant producten en ook alles zo inregelen en uitlezen.

Mijn woning is uit 1946 en heb mijn woning redelijk goed geïsoleerd.

Begaande grond vloerverwarming en eerste en tweede verdieping heb ik Jaga's DHB's hangen.

Afgelopen winter mijn woning perfect warm gehouden . Alles netjes op 21 graden.

Ik draai WAR en kamer bijschakeling uitgebreid

Inmiddels installatie aangepast naar ALL Electric sinds Maart 2021. Dus de Combiketel is gedemonteerd en verkocht.

Ook de gasaansluiting laten verwijderen.

Woning gasvrij.
Hi Adriaan,

Normaal reageer ik niet zo snel op forums, ik zie dat jij dezelfde installatie hebt gedaan als die ik heel graag wil doen. Nu heb ik de onderdelen allemaal al wel thuis liggen (met hulp van de techniek lijn van Vaillant).

Misschien een gekke vraag, kan jij me helpen met de installatie hiervan of indien je een goede warmtepomp monteur kent voor een nette prijs mag het zeker ook doorgegeven worden. Ik kom uit omgeving Utrecht. Ontzettend bedankt alvast!! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast

Lekker dan! 8)7
Die zijn goed opgevoed toch? Als je er niet bent licht en verwarming uit. Zuinig zijn. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03:25
kenanco schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:53:
[...]

Hi Adriaan,

Normaal reageer ik niet zo snel op forums, ik zie dat jij dezelfde installatie hebt gedaan als die ik heel graag wil doen. Nu heb ik de onderdelen allemaal al wel thuis liggen (met hulp van de techniek lijn van Vaillant).

Misschien een gekke vraag, kan jij me helpen met de installatie hiervan of indien je een goede warmtepomp monteur kent voor een nette prijs mag het zeker ook doorgegeven worden. Ik kom uit omgeving Utrecht. Ontzettend bedankt alvast!! :)
Volgens mij is @Adriaan71 hier al een tijd niet meer actief. Weet eigenlijk niet waarom, had m.i. waardevolle bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenanco
  • Laatst online: 17-06 10:21
Gramser schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:58:
[...]

Volgens mij is @Adriaan71 hier al een tijd niet meer actief. Weet eigenlijk niet waarom, had m.i. waardevolle bijdragen.
Ahh erg jammer..., ik hoop dat iemand anders mij hiermee kan helpen. Hulp wordt zeer gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
kenanco schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:00:
[...]

Ahh erg jammer..., ik hoop dat iemand anders mij hiermee kan helpen. Hulp wordt zeer gewaardeerd.
Zijn bedrijf bestaat nog wel https://www.ajschinkel.nl/ ......denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Laatst online: 26-06 12:20
@kenanco Waarom koop je spullen als je het niet zelf kunt monteren? Of wil je alleen backup voor als het niet lukt? Als je het probeert kunnen we je hier altijd adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Hoe kan de app twee waardes niet bij elkaar optellen en zodoende met een verkeerde uitkomst komen :?
Ik dacht steeds: nah, nog niet alles is bijgewerkt. Maar neem je een willekeurige dag in de geschiedenis, dan klopt de som ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thafox2018
marcop23 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:09:
[...]

Toch zou je dan een foutmelding verwachten: als je op de VWZ naar de Live Monitor gaat, is de 1e beeld de status. Die zou dan iets als "Compressor blocked: flow too low" moeten zijn.

Heb je deze status bekeken? Anders een tip voor de volgende keer :)
Helaas kreeg ik geen foutmelding, wel had ik maar 400liter per minuut.

@MotorBeast
Hahaha. Normaal gesproken laten ze juist alles branden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Lekker dan! 8)7
Afsluiters hendels eraf schroeven, probleem opgelost :+

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:25
Thafox2018 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 05:58:

Check even de waarde van de lintrede lucht temperatuur sensor. Dat is de sensor die achter op de warmtepomp zit. Ik heb ook gehad dat deze sensor defect was en een onlogisch hoge lucht temperatuur mat. Dit geeft gek genoeg geen storing maar zorgt er wel voor dat de wp niet opstart.

/Oeps.. ik zie dat t al is opgelost 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-06 14:49
Iemand een idee waarom ik in de grafiek geen warmwatertemperatuur terug zie en in het overzicht tapwater wel?

Dit komt vanuit de myVaillant Pro overigens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JSnD7e2a6uhCcwXPjFj6_1Sw7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W5X6jYIJFCgVauiDNnkRb4v2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOoByyM4lk074toFaZmY3ZeGP8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WHYxKsVvK3AeelA4wAPwMtAp.png?f=fotoalbum_large

Zie ook dat er een "mooie" uitbreiding op stapel staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rztG6_0kuZX_Qh9CDDM21gFZPys=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lf7IL5TFAyMSQmJW9AFhlsl6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWJqKz4V3wUHv_WYxkokHllE1Gk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lFpozEKgAxujUBuYCKCCoaQo.png?f=fotoalbum_large

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisn
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-06 09:41
Technician- schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:48:
[...]

Dat kan ook ja.
Kiezen tussen meer SWW op temp of meer efficiëntie.
Je kan posities wisselen om het gedrag/rendement te vergelijken.
Inmiddels heb ik de eerste SWW runs gehad met de sensor in zowel de bovenste als de onderste positie. Vooralsnog houden we even de bovenste aan tot het bad geïnstalleerd is, voor nu geeft dit meer dan voldoende warm water.

Wat mij wel opvalt is dat de Duco 6 bar inlaatcombinatie vanaf ongeveer 40 graden tot de run is afgerond bij 55 graden behoorlijk wat overdruk laat weglopen. Om dit te voorkomen en hoge druk op de kranen en leidingen te voorkomen overweeg ik een SWW expansievat toe te voegen, welk expansievat wordt aangeraden voor een SWW boilervat van 400 liter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:34

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Wisn Op diverse expansievat-sites kan je dat berekenen, bijvoorbeeld https://www.buildwise.be/...-sanitaire-expansievaten/
Let wel op dat je een sanitair expansievat neemt, die stroomt door en heeft dus geen dode plekken waar bacteriën kunnen groeien.

Je kunt met een emmer kijken hoeveel 'behoorlijk wat' precies is. Zal iets minder dan 2% zijn, verwacht ik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Wisn schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:06:
[...]

Inmiddels heb ik de eerste SWW runs gehad met de sensor in zowel de bovenste als de onderste positie. Vooralsnog houden we even de bovenste aan tot het bad geïnstalleerd is, voor nu geeft dit meer dan voldoende warm water.

Wat mij wel opvalt is dat de Duco 6 bar inlaatcombinatie vanaf ongeveer 40 graden tot de run is afgerond bij 55 graden behoorlijk wat overdruk laat weglopen. Om dit te voorkomen en hoge druk op de kranen en leidingen te voorkomen overweeg ik een SWW expansievat toe te voegen, welk expansievat wordt aangeraden voor een SWW boilervat van 400 liter?
In Nl wordt een sanitair expansievat erg afgeraden.
Weet niet zeker maar volgens de waterwerkbladen is dit ook niet zonder meer toegestaan.
Uit onderzoek blijkt dat bacteriën zich heel goed gedijen in rubber. En bovendien de temperatuur oploopt omdat er geen stroming in het vat zit (heel klein beetje slechts met uitzetten en krimpen)
Dit zijn dus ideale broedplekker voor de legionella bacterie, E collie en dergelijke.

Dat kleine beetje water deert echt niet.
Wat is de max druk van het vat (standaard doet OSO er soms een 10 bar op) maar ik denk dat 8 bar ook kan en die zal stukken minder lozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Proton_ schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:32:
@Wisn Op diverse expansievat-sites kan je dat berekenen, bijvoorbeeld https://www.buildwise.be/...-sanitaire-expansievaten/
Let wel op dat je een sanitair expansievat neemt, die stroomt door en heeft dus geen dode plekken waar bacteriën kunnen groeien.

Je kunt met een emmer kijken hoeveel 'behoorlijk wat' precies is. Zal iets minder dan 2% zijn, verwacht ik.
Ja er zijn doorstroom vaten maar die stromen ook alleen door als er warmwater getapt wordt.

Deze worden wel toegepast bij hydroforen op gemeenschappelijke installaties maar daar is altijd wel vraag eigenlijk. (>50 woningen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisn
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-06 09:41
Technician- schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:32:
[...]

Weet niet zeker maar volgens de waterwerkbladen is dit ook niet zonder meer toegestaan.
Uit onderzoek blijkt dat bacteriën zich heel goed gedijen in rubber. En bovendien de temperatuur oploopt omdat er geen stroming in het vat zit (heel klein beetje slechts met uitzetten en krimpen)
Dit zijn dus ideale broedplekker voor de legionella bacterie, E collie en dergelijke.

Dat kleine beetje water deert echt niet.
Wat is de max druk van het vat (standaard doet OSO er soms een 10 bar op) maar ik denk dat 8 bar ook kan en die zal stukken minder lozen.
Goed om te weten, bij het vat werd een overdrukventiel van 10 bar geleverd. Mogelijk dat een betere oplossing dan is om inderdaad een inlaatcombinatie van 8 bar te gebruiken (al komt er dan ook 8 bar op de kranen te staan). Ik zal er eens een emmer onder zetten om te kijken hoeveel er precies geloosd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:03
[...]

Mijn ervaring:

Ik had de Vaillant sensor in het begin onderin de 300L boiler zitten en de doeltemp op 47c (bovenin is het dan alsnog ver in de 50, monitor ik met een ESP8266). Het gevolg was dat je na een goede douchebeurt soms al een SWW run triggert terwijl er bovenin nog meer dan voldoende warm water zit. De SWW run is dan ook snel klaar.

Vaillant adviseert de temperatuursensor puur voor comfort.

De sensoren heb ik nu omgewisseld en de standaard doeltemperatuur op 52c gezet, ook al is het onderin 30 of soms wel 20c, dan is er alsnog voldoende water om een bad mee te vullen.

Als de zon zijn best doet als de SWW run wordt getriggerd zet ik de doeltemp op 57c om een extra douchbeurt er in te pompen of het standverlies met 1-2 dagen te rekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ro08ZSXWhze-Aarbl-OBSdT0Rp4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XiYmoaFP8GECSpUNWitGn0jp.png?f=fotoalbum_large

Blauw is de Vaillant sensor, onderin de boiler
Geel is mijn eigen sensor, bovenin de boiler.
Elke trap van geel is een bad of douchemoment.
[...]

Ik heb met de installatie een SWW expansievat tussen de inlaatcombi en de inlaat van de boiler gezet om dat op te vangen en ik heb totaal geen afloop bij het opwarmen. Een doorstroom expansievat kan maar is een stuk duurder dan een regulier voor SWW geschikt vat. Bij opwarmen loopt het overschot het vat in en bij vullen vervolgens weer leeg.

[ Voor 10% gewijzigd door maarten_NL op 06-11-2024 19:40 ]

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-06 15:28
Inmiddels 2 jaar de vwl 75/6, helemaal tevreden.
Vanwege een dynamisch energiecontract wil ik het vermogen regelen afhankelijk van het tijdstip.
Dit doe ik momenteel door de setpoint kamertemperatuur te variëren over de dag. Echter kan ik hier maar circa 12 waarden invoeren. Als het temperatuur setpoint meer dan 1 graad verhoogd word gaat de wp even naar vol vermogen wat ongewenst is. Is er een setting waarmee de vermogens afgifte gedempt wordt?
Of een thermostaat welke de setpoint temperatuur met bijvoorbeeld 50 setpoints per dag ingesteld kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Tank de grenzeloze manier is met ebusd Verwarming uitlezen met ebusd maar dat heeft een flinke drempel/leercurve.
Vermogen temmen kan eventueel met de fluistermode.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:54
Technician- schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:32:
Heb je daar een bron van? Want ze worden door Flamco etc gewoon verkocht. Zie bijvoorbeeld https://flamco.aalberts-h...rinkwater/groups/g+c+view.
Ik heb de mijne uit Duitsland, een land wat ook niet bepaald bekend staat om losse regelgeving. Als het echt zo'n probleem zou zijn als jij schetst, werden deze vaten zo niet verkocht.
Dat vat zit uiteraard aan de koude kant van je SWW-vat en het water erin zal dus hooguit de temperatuur van de ruimte waarin dat vat staat aannemen.
Dat zijn allemaal bacteriën die graag groeien bij temperaturen rond 37 graden. En zo warm wordt het in een sanitair expansievat bij lange na niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 06-11-2024 20:52 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:47:
[...]

Heb je daar een bron van? Want ze worden door Flamco etc gewoon verkocht. Zie bijvoorbeeld https://flamco.aalberts-h...rinkwater/groups/g+c+view.

[...]

Dat vat zit uiteraard aan de koude kant van je SWW-vat en het water erin zal dus hooguit de temperatuur van de ruimte waarin dat vat staat aannemen.

[...]

Dat zijn allemaal bacteriën die graag groeien bij temperaturen rond 37 graden. En zo warm wordt het in een sanitair expansievat bij lange na niet.
Dat zie je helemaal niet goed hoor.
Ik heb heel veel ervaring met legionella in drinkwater en ben veel met Vitens opgetrokken om installaties te vervangen. Dat expansievat verhaal speelde 23 jaar geleden al.

Het is een (gevaarlijk) misverstand dat legionella bij 37C zou ontwikkelen. Zoals bij vele bacteriën is 37-38 de meest ideale groeitemperatuur.
Onder de 20C worden (die) bacterien veel minder actief maar boven de 22-23 graden is er al sprake van snelle vermenigvuldiging. Laat dat nou net de temp zijn van de meeste techniekruimtes waar boilers en alles instaan die warmte afgeven.

Er zijn tal van rapporten en onderzoeken daarover te vinden.

Ik heb jaren met laboratoriums en adviseurs de jacht op legionella gevoerd in grote prioritaire waterinstallaties. Ziekenhuizen, zorg e.d.
ik kan er boeken over schrijven hoe hardnekkig die zich kunnen nestelen om tal van redenen meestal in de koudwater installatie met name omdat die gebouwen al erg warm zijn (23C) en in schachten iets warmer (25C) en daardoor een crime om de bacteries de kop in te drukken.

Kan het Belgische rapport niet vinden maar in dit stuk wordt verwezen naar het SW expansievat als continue bron van biofilmgroei en legionella. (Wel vaak de minder agressie vorm onder de 30C)
https://tvvl.nl/wp-conten...t-effectief-TM05-2019.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 06-11-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Dit stuk bewijst maar weer wat ik en die tijd al dacht. Het is een grote lobby geworden van allerlei adviesbedrijven die de enorme kosten in stand willen houden.
Het is het najagen van een spook, de non-pneumophila, deze meet je bijna altijd in elke installatie (ong standaard op 20% van alle monsterkamers) terwijl alle maatregelen genomen worden.

https://tvvl.nl/wp-conten...Less-is-More-TM2-2024.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-06 16:56
Als toekomstig eigenaar van een Vallaint AreoTherm kijk ik nu naar het afgifte systeem. Beneden hebben we vloerverwarming en boven radioatoren.

Klopt het dat de pomp moduleert? In dat geval als dynamische ventielen worden gebruikt zoals Heimeijer eclipse (waterzijdig inregelen) levert dat problemen op? De ventielen hebben als doel de flow gelijk te houden bij veranderende druk.

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
@McRizzo Circulatiepomp moduleert op druk(delta P), draait hier altijd op 860 l/h (zijn max) van de 55/6 behalve als de compressor niet draait gaat die naar laag pitje, hoger of lager compressor/warmtevraag heeft geen invloed op de circulatiepomp hier net als delta T.

Als je gaat knijpen in CV moet je wel zorgen dat de delta P klopt/omlaag zet.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 07-11-2024 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
McRizzo schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:38:
Als toekomstig eigenaar van een Vallaint AreoTherm kijk ik nu naar het afgifte systeem. Beneden hebben we vloerverwarming en boven radioatoren.

Klopt het dat de pomp moduleert? In dat geval als dynamische ventielen worden gebruikt zoals Heimeijer eclipse (waterzijdig inregelen) levert dat problemen op? De ventielen hebben als doel de flow gelijk te houden bij veranderende druk.

Iemand ervaring mee?
Lijkt me geen probleem. Je moet wel zorgen dat de delta T fors kleiner wordt dan met een ketel. Heb toevallig gisteren mijn voorregeling helemaal open gezet. Na plaatsing WP weer inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Ik zou mijn SWW-run graag willen versnellen. Hebben jullie een idee?

Wat achtergrond: een hoekhuisje met bouwjaar 1964, radiatoren als afgiftesysteem, redelijk geïsoleerd maar natuurlijk niet vergelijkbaar met nieuwbouw. Ik heb o.a. een houten beganegrondvloer en daarmee weinig warmtebuffer.

Ik heb gekozen voor een Arotherm Plus 55/6 omdat mijn gasverbruik vorig jaar ca. 1000 m3 was (Koevlaas: 4,9 kW) en omdat het vermogen van mijn radiatoren bij de ontwerp-Ta van 45 °C toch niet veel meer dan 5 kW is.

Nu vind ik dat mijn SWW-run eigenlijk te lang duurt. Ik heb een 200 L vat. De ingestelde max. tijdsduur is 1,5 uur. In 1,5 uur koelt mijn huis ca. 1 graad af bij de huidige buitentemperatuur (Tb = 3,5 °C vanmiddag). De WP heeft het vat vandaag niet op 48 °C gekregen binnen de 1,5 uur. De SWW-run is begonnen om 13:30 en eindigt gedwongen om 15:00.

Het opgenomen vermogen is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9tgmnX3sv0SqsYDxabVz9qAKIs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ScPlkkBDvNsVv8d6ubg2BRE5.png?f=user_large
(P.S.: Ik meet het vermogen met door het aantal wattuur-pulsen per minuut te tellen, daarom is het signaal wat ruizig).

Tijdens de SWW-run is de gevraagde Ta continu 53 °C (48 + 5 °C offset). De werkelijke Ta is slechts 2 °C hoger dan de tanktemperatuur, dus die begon bij ca. 35 graden en liep langzaam op. De Ta blijft dus ruim onder de setpoint. Tijdens een verwarmingsrun toert de WP veel hoger op, ondanks dat de gevraagde Ta is dan "slechts" 35 graden is. Het lijkt daarom alsof de WP de compressorfrequentie begrenst tijdens een SWW run.

Hebben jullie misschien een idee om dit te optimaliseren? Is de SWW-run op een hoger vermogen te forceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@marcop23 hoe staat Offset Boilerlading?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMsvabaw2nHqjRtoUWmTwNcI5YU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EMvE9AjP2b1DjsU9KJQbzPGa.png?f=fotoalbum_large
En op de VWZ de Modus WW?
Die kan op 1 (normaal) ipv eco.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UK3A5Qf2iOsgV3RX3JrLzSbjgKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2VUCOjbahL7IQuYaEAdOBpLA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Proton_ op 07-11-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Proton_ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:18:
@marcop23 hoe staat Offset Boilerlading?
[Afbeelding]
En op de VWZ de Modus WW?
Die kan op 1 (normaal) ipv eco.
[Afbeelding]
Offset boilerlading staat op 5K. Maar die zal denk ik niet het probleem zijn: de gevraagde Ta is al constant 53 graden terwijl de werkelijke Ta daar ver onder ligt.

De instelling "Modus WW" had ik gemist. Deze heb ik nu op "Normaal" gezet. Ik ben benieuwd wat die gaat doen, maar het klinkt als de logische oplossing. Heel erg bedankt voor de tip!

Overigens ben ik benieuwd wat de optie "Balanced" precies doet. Misschien maar eens mee experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@marcop23 in een ander document vond ik
ECO.: maximaal efficiënte regeling van het compressorvermogen (langere boilerlaadtijd).
Normaal: gestabiliseerde regeling (korte boilerlaadtijd/maximale compressorvermogen).
Balance: snelle oplading bij afgekoelde boiler in combinatie met efficiënte nalading door regeling van het compressortoerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@marcop23 als je een CV systeemvoeler hebt hang die aan de aanvoer met buisisolatie omheen.

De 55/6 start hier gewoon rond 600wh, wel delta T 3 want 5 vind die niet leuk en wordt het ook hoekerig.

Langere runs zeker met radiatoren verhoogt de gevoelstemperatuur.
Hier droogbouw vloerverwarming.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 07-11-2024 19:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-06 17:38
Nog meer details over de eco/normal/balance SWW modes:
https://energy-stats.uk/arotherm-plus-hot-water-modes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-06 21:35
Vanmorgen was de flow 1120 l/h met de 75/6 en stooklijn 0.35. De pomp draaide op 100%. Met pompstand op auto. Is dit niet veel te hoog ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYRozDt0hAaKRELKOLa82N2ufns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uJG6wkVsb2U6FHo0NGO8Wifj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
benolski schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:03:
Vanmorgen was de flow 1120 l/h met de 75/6 en stooklijn 0.35. De pomp draaide op 100%. Met pompstand op auto. Is dit niet veel te hoog ?[Afbeelding]
De 75/6 probeert in auto 1200 L/h te halen. Dat haalt jouw WP blijkbaar niet, zelfs niet 100% pompsnelheid. Wat voor leidingwerk heb je? Heb je misschien ergens een afsluiter dicht staan?

Ter vergelijking: ik haal met een 55/6 (die heeft een wat zwakkere pomp) op 100% pompsnelheid 1300 L/h door mijn afgiftesysteem. Ik heb 22mm stalen leidingen met zelfs nog een enkel knietje, dus dat is ook niet heel ruim bemeten.

Wat wil je overigens laten zien met jouw grafiekje? Zo'n run in de ochtend lijkt me met dit weer heel normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Duidelijk!

Eigenlijk wil ik het dan nog wat optimaliseren met eBus en wat "slimme" logica:
  • In de zomer mag SWW dan best op 'Eco' staan, als dat energie scheelt.
  • In de winter:
    Als geen warmtevraag is in de middag: 'Eco'
    Wél warmtevraag en groot verschil tussen dag/nachttemperatuur en/of veel PV-opwek beschikbaar: SWW-run in de middag op "Normaal".
    Wél warmtevraag en weinig verschil tussen dag/nachttemperatuur: SWW run verplaatsen naar de nacht op 'Eco'.
Nu wachten tot ik zin en tijd hem om dit te implementeren ;) Vooralsnog zet ik hem gewoon op "Normaal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Wij hebben een setup met de volgende onderdelen:;
- Buitenunit Arotherm Split 105/5 AS (S2-versie, geloof ik)
- Binnenunit VWL IS /5
- Thermostaat VRC700
- Warmwatervat VIH SW / 3 auroSTOR[400 BR]
(+ zonneboiler, maar is hier niet relevant)

Gisteravond ging mijn warmtepomp plots in ‘overdrive’ en stuurde water van 45°C door de vloerverwarming. Kort daarna kreeg ik op de thermostaat de melding dat de buitentemperatuursensor beschadigd was, waarna de binnenunit volledig uitviel. (De zekeringen zijn niet afgesprongen.)
In de Vaillant-app krijg ik foutmeldingen F521 en F9998. Op de thermostaat verschijnt nu de melding “Beperkt bedrijf/comfortbeveiliging”. Vaillant kan hier pas over twee weken een technieker sturen 🙄 (nee, dat onderhoudscontract ga ik dus niet vernieuwen).

Wat kan ik op dit moment zelf controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-06 21:35
marcop23 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:46:
[...]

De 75/6 probeert in auto 1200 L/h te halen. Dat haalt jouw WP blijkbaar niet, zelfs niet 100% pompsnelheid. Wat voor leidingwerk heb je? Heb je misschien ergens een afsluiter dicht staan?

Ter vergelijking: ik haal met een 55/6 (die heeft een wat zwakkere pomp) op 100% pompsnelheid 1300 L/h door mijn afgiftesysteem. Ik heb 22mm stalen leidingen met zelfs nog een enkel knietje, dus dat is ook niet heel ruim bemeten.

Wat wil je overigens laten zien met jouw grafiekje? Zo'n run in de ochtend lijkt me met dit weer heel normaal.
Dank je voor jouw reactie. Ik kan mij herinneren dat ik meer dan 1200 l/h flow heb gezien. Dit was dit jaar met -8 vorst. Nu was het 4 graden en leek mij 1120 l/h erg hoog. Ter verduidelijking had ik het grafiekje gestuurd. Leidingwerk is 25 mm kunststof met ook hier en daar wat knietjes.
We kunnen het huis goed warm houden. Daarmee geen problemen. Scop van 4 over het afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
benolski schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:17:
[...]

Dank je voor jouw reactie. Ik kan mij herinneren dat ik meer dan 1200 l/h flow heb gezien. Dit was dit jaar met -8 vorst. Nu was het 4 graden en leek mij 1120 l/h erg hoog. Ter verduidelijking had ik het grafiekje gestuurd. Leidingwerk is 25 mm kunststof met ook hier en daar wat knietjes.
We kunnen het huis goed warm houden. Daarmee geen problemen. Scop van 4 over het afgelopen jaar.
De flow wordt in principe niet aangepast aan de warmtevraag. WP aan = flow op vaste waarde. Waarbij vaste waarde twee dingen kan betekenen: "auto", dan wordt de pompsnelheid geregeld op ca. 1200 L/h, of een handmatig ingesteld percentage van de pompsnelheid.

De thermostaat regelt met de stooklijn/weersafhankelijke regeling regelt de gewenste aanvoertemperatuur, Ta. En dat wordt dan weer omgezet in een compressortoerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Elpenoor De binnenunit lijkt helemaal dood? Misschien kan je een foto van de print sturen, met wat geluk zijn er roetsporen van een defect component te zien.

De buitensensor is een NTC-weerstand, als je die loshaalt en door kan meten met een multimeter kan je die uitsluiten. In de binnenunit handleiding staat een weerstandstabel.

Mijn helderziende gok is een defecte voeding voor de microcontroller, wat eventueel een zekeringetje heeft getriggerd.
Dan is de beste oplossing een nieuwe print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remar65
Ik probeer iets te verklaren maar in dit geval ontgaat mij de oorzaak een beetje.

Omdat de gewenste temperatuur van 21 graden gedurende de dag net niet gehaald werd (nachtverlaging is 20,5 werd ook niet gehaald) heb ik gistermiddag de stooklijn iets hoger gezet (van 0.15 naar 0.20) en de Ta (26 C) met rust gelaten.

Maar nu zag ik vanmorgen dat de WP sinds vannacht ineens onregelmatig is gaan draaien, althans dat idee heb ik gezien het grillige verloop van het energieverbruik.

Hieronder wat plaatjes van het verbruik van de afgelopen dagen/nachten ter illustratie.
Je ziet dat ie de afgelopen week een keurig rustig verloop had met in de nacht van zondag op maandag wat defrosts (4 graden en mistig) en ineens dus dat onregelmatige verloop vannacht.

Wat zou dit gedrag van de warmtepomp veroorzaken/verklaren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfbaGpKJXVt5G1tNqG6Bejsvvlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FnYq8x6fWDuER3pNC16QjA9v.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fhju9abv_zerIS4RASTdWlAcICM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8UbBQVFKbzDMxvq4BNaoATeW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aLqZfQPkwTFY7PZL2WjENODgAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kZmBzP11i7HjZDBn640qehHz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxtaGrsURUV4AxEQlF_wOheCUJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rfMOLd7mTNHAhPXCKfZY5Wtj.png?f=fotoalbum_large

De temperatuur Ta schommelde vannacht tussen de 27 en 28,5. Voor het eerst dat ik zo’n schommeling meemaak. Hiervoor bleef het mooi op peil zonder zulke schommelingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPK1QlFHqYhCY8kCN18IT-jPhCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9J05J2gt3rlfxHbKGDqtZGwJ.png?f=fotoalbum_large

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Remar65 kan je ook de buitentemperatuursensor en/of de vraagtemperatuur erbij plotten? Als die schommelt (bv mistig weer -> condensdruppels) zou dat het kunnen verklaren.
Je hebt geen thermostaatkranen op je afgifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravelist
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-06 15:08
Remar65 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:04:
Ik probeer iets te verklaren maar in dit geval ontgaat mij de oorzaak een beetje.
.....
de schaal van de run van vandaag is veel kleiner, meer ingezoomd dan je andere dagen. Ik kan hier niet uit op maken dat het wezenlijk anders is.
daarvooor zou je een plotje met dezelfde schaal moeten maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravelist
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-06 15:08
marcop23 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:24:
[...]

De flow wordt in principe niet aangepast aan de warmtevraag. WP aan = flow op vaste waarde. Waarbij vaste waarde twee dingen kan betekenen: "auto", dan wordt de pompsnelheid geregeld op ca. 1200 L/h, of een handmatig ingesteld percentage van de pompsnelheid.
welke setting is dat, waar je de pompsnelheid kunt zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remar65
Proton_ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:37:
@Remar65 kan je ook de buitentemperatuursensor en/of de vraagtemperatuur erbij plotten? Als die schommelt (bv mistig weer -> condensdruppels) zou dat het kunnen verklaren.
Je hebt geen thermostaatkranen op je afgifte?
@Proton_ Veel meer dan dit kan ik helaas (nog) niet uit halen..
Beneden VV en open verdeler waarvan alle groepen geheel open staan. Boven in de slaapkamers radiatoren met idd thermostaatkranen. Die staan echter geheel open. Gezien de watertemperatuur komt het boven nooit boven de 18 graden uit, wat prima is voor ons. Afgelopen zo/ma was het overigens even koud ongeveer en toen speelde dit niet.
Zoals je ziet was de buitentemperatuur redelijk constant, zo'n 5 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16hjpUqdO0V8uVatPdG6IwiJ8Q0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bw7HR0wrIWDz0aZGRHvEdyqt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRkDz0-IVFdcgRLL_HxbINzhCW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0wtHi2gftD0mofzeT6dmdAfd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_J8JS5ZwdXZI2DBkqqfIyDAFGik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ExgeapJnoytp2TXlDKoxPcub.jpg?f=fotoalbum_large
Gravelist schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:19:
[...]

de schaal van de run van vandaag is veel kleiner, meer ingezoomd dan je andere dagen. Ik kan hier niet uit op maken dat het wezenlijk anders is.
daarvooor zou je een plotje met dezelfde schaal moeten maken...
@Gravelist de schaal valt niet in te stellen in Homewizard helaas. Maar ik kan je wel de waardes geven. Sinds vannacht zit er een schommeling in van zo'n 100-120W, daarvoor was dat maximaal 2-3W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Gravelist schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:21:
[...]

welke setting is dat, waar je de pompsnelheid kunt zetten?
Op de VWZ AI (of andere binnenunit?): Installateursmenu -> Configuratie -> "Conf. heat. build. pump".
Dit is de Engelse naam, de Nederlandse heb ik zo niet bij de hand. Maar het zal iets van van pomp en verwarming in de naam hebben. Je kan de pompsnelheid namelijk apart instellen voor verwarmen, koelen, en SWW opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Proton_ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:49:
@Elpenoor De binnenunit lijkt helemaal dood? Misschien kan je een foto van de print sturen, met wat geluk zijn er roetsporen van een defect component te zien.

De buitensensor is een NTC-weerstand, als je die loshaalt en door kan meten met een multimeter kan je die uitsluiten. In de binnenunit handleiding staat een weerstandstabel.

Mijn helderziende gok is een defecte voeding voor de microcontroller, wat eventueel een zekeringetje heeft getriggerd.
Dan is de beste oplossing een nieuwe print.
@Elpenoor Bovenstaand is een heel goed advies denk ik. En als de monteur over 2 weken pas komt dan zou ik overigens heel snel een nieuwe binnenunit (a 300 euro) en buitensensor kopen. Misschien is je huis dan binnen 1a2 dagen weer warm.

Ik heb ook eens de print moeten vervangen van de buitenunit, toen was mijn leverancier van de warmtepomp wel behulpzaam, die hebben met Vaillant gebeld en konden de print snel bestellen en toen heb ik hem er zelf ingezet. Dus even contact opnemen met de leverancier van de warmtepomp bespoedigt misschien de levering. Bij mij was het trouwens een slakje die op een of andere manier op de print kortsluiting heeft gemaakt, was dan wel buitenunit en niet de binnenunit zoals bij jou.

Succes!

PS: Als alles het weer doet kan je meteen het onderhoudscontract opzeggen ;w

Pagina: 1 ... 143 ... 171 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic