Bedankt voor de adviezen! Vanavond dan toch maar eens binnenunit openmaken en de printplaten checken, net als de buitenvoeler ... 🤞bensss schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:52:
[...]
@Elpenoor Bovenstaand is een heel goed advies denk ik. En als de monteur over 2 weken pas komt dan zou ik overigens heel snel een nieuwe binnenunit (a 300 euro) en buitensensor kopen. Misschien is je huis dan binnen 1a2 dagen weer warm.
Ik heb ook eens de print moeten vervangen van de buitenunit, toen was mijn leverancier van de warmtepomp wel behulpzaam, die hebben met Vaillant gebeld en konden de print snel bestellen en toen heb ik hem er zelf ingezet. Dus even contact opnemen met de leverancier van de warmtepomp bespoedigt misschien de levering. Bij mij was het trouwens een slakje die op een of andere manier op de print kortsluiting heeft gemaakt, was dan wel buitenunit en niet de binnenunit zoals bij jou.
Succes!
PS: Als alles het weer doet kan je meteen het onderhoudscontract opzeggen
Even een domme vraag.
Setting VC720 thermonstaat:
Installatie>Warmtepomp 1>Max. waarde VL-temp.correctie: K
Is dat voor correctie,s doorvoeren aan de systeemvoeler?
De voeler wijkt nog een beetje af met de werkelijkheid, ik wil hem laten denken dat de CV 1 graad warmer is.
Is dat Max. waarde VL-temp.correctie: 1K of 10K ?
Setting VC720 thermonstaat:
Installatie>Warmtepomp 1>Max. waarde VL-temp.correctie: K
Is dat voor correctie,s doorvoeren aan de systeemvoeler?
De voeler wijkt nog een beetje af met de werkelijkheid, ik wil hem laten denken dat de CV 1 graad warmer is.
Is dat Max. waarde VL-temp.correctie: 1K of 10K ?
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Vandaag is onze 125/6 in gebruik genomen. Ik heb alleen een probleem om de MyVaillant app te laten werken. Ik krijg steeds deze melding:
:strip_exif()/f/image/qG1Tv0RQHOz4tEc1r2S2YnAi.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn hier meer mensen mee bekend? Duur het bijvoorbeeld 24u na het aanmaken van een account?
In de Home Assistance app, met de MyVaillant integratie zie ik ook géén entries en wel deze foutmelding:
Het gekke is dat ik in HomeKit al wel de kamerthermostaat (VR720) zie met de juitse temperatuur en ook de wenstemperatuur kan instellen die direct zichtbaar is op het scherm van de thermostaat. Dat bewijst dat de VR940f gateway correct met ebus verbonden is?
:strip_exif()/f/image/qG1Tv0RQHOz4tEc1r2S2YnAi.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn hier meer mensen mee bekend? Duur het bijvoorbeeld 24u na het aanmaken van een account?
In de Home Assistance app, met de MyVaillant integratie zie ik ook géén entries en wel deze foutmelding:
code:
1
2
| Logger: custom_components.mypyllant.coordinator Error fetching myVAILLANT data: 404, message='Not Found', url='https://api.vaillant-group.com/service-connected-control/end-user-app-api/v1/systems/aefc3923-7f85-4ffe-be95-840b4707a5a3/meta-info/control-identifier' |
Het gekke is dat ik in HomeKit al wel de kamerthermostaat (VR720) zie met de juitse temperatuur en ook de wenstemperatuur kan instellen die direct zichtbaar is op het scherm van de thermostaat. Dat bewijst dat de VR940f gateway correct met ebus verbonden is?
@Laur3nss Ja dat heb ik zo nu en dan met de App, het gebeurd als je meerdere wijzigingen kort achter elkaar doet dan "crashed" het blijkbaar.
Na 2 uurtjes opnieuw proberen werkt het weer of de gateway even van spanning halen.
Het gebeurd hier regelmatig, nu ik het weet doe ik maar één wijziging per x minuten dan crashed de boel niet.
Na 2 uurtjes opnieuw proberen werkt het weer of de gateway even van spanning halen.
Het gebeurd hier regelmatig, nu ik het weet doe ik maar één wijziging per x minuten dan crashed de boel niet.
[ Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 08-11-2024 15:51 ]
Die twee uurtjes ben ik al wel verder, maar ik zal het morgen even aankijken. Wellicht heeft de VR940f nog een firmware update nodig (nu 0404.01.17 volgens de app). Die doet hij volgens mij 's nachts.mr_evil08 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:49:
@Laur3nss Ja dat heb ik zo nu en dan met de App, het gebeurd als je meerdere wijzigingen kort achter elkaar doet dan "crashed" het blijkbaar.
Ik heb vandaag ook een VR 940f in gebruik genomen na afgelopen woensdag de 55/6 opgestart te hebben, bij mij werkt de app wel goed. Ook met de firmware 0404.01.17.
Wel heb ik bij energie-informatie alleen waterdruk, warmwatertemperatuur en act. aanvoertemperatuur, daar hoort meer informatie te staan dacht ik? Kan dat ook even duren voor het beschikbaar komt?
Tijdens installatie van de app duurde het overigens wel super lang voordat hij met gegevens kwam, een stuk langer als de genoemde 5 minuten...
Edit: Ik moest gewoon geduld hebben, energie-informatie is nu ook beschikbaar in de app.
Wel heb ik bij energie-informatie alleen waterdruk, warmwatertemperatuur en act. aanvoertemperatuur, daar hoort meer informatie te staan dacht ik? Kan dat ook even duren voor het beschikbaar komt?
Tijdens installatie van de app duurde het overigens wel super lang voordat hij met gegevens kwam, een stuk langer als de genoemde 5 minuten...
Edit: Ik moest gewoon geduld hebben, energie-informatie is nu ook beschikbaar in de app.
[ Voor 24% gewijzigd door WouterG op 08-11-2024 16:53 ]
Ik kan zo gauw niets merkwaardigs ontdekken op de binnenunit of de aansturing maar jullie misschien wel? (ik heb de bovenste printplaat er niet uitgehaald, want met mijn linkerhanden loopt dat geheid fout).Proton_ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:49:
@Elpenoor De binnenunit lijkt helemaal dood? Misschien kan je een foto van de print sturen, met wat geluk zijn er roetsporen van een defect component te zien.
De buitensensor is een NTC-weerstand, als je die loshaalt en door kan meten met een multimeter kan je die uitsluiten. In de binnenunit handleiding staat een weerstandstabel.
Mijn helderziende gok is een defecte voeding voor de microcontroller, wat eventueel een zekeringetje heeft getriggerd.
Dan is de beste oplossing een nieuwe print.
:strip_exif()/f/image/dqsZI6WE3hxWph2P9FNtNyuT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FFAxOHSBaFm7qDRW8U5kj7ZM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YgniA34ft0YnrDYDF6PX6usG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mLK627QrVOIk6oxkMUe4eaKk.jpg?f=fotoalbum_large)
@bensss Waar vind jij zo'n binnenunit aan €300? (Niet dat ik nu een nieuwe ga kopen, want dat ding is verdorie drie jaar oud 😁)
zien is ook lastig, de ene keer heb je een rookspoortje en de andere keer niet. Heb je een multimeter en kun je daarmee overweg?
[ Voor 13% gewijzigd door Acadiane op 08-11-2024 18:23 ]
Controleer even je zekering, eerste foto, rechts, wit "paddenstoeltje" kun je eruit trekken.Elpenoor schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:12:
[...]
Ik kan zo gauw niets merkwaardigs ontdekken op de binnenunit of de aansturing maar jullie misschien wel? (ik heb de bovenste printplaat er niet uitgehaald, want met mijn linkerhanden loopt dat geheid fout).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@bensss Waar vind jij zo'n binnenunit aan €300? (Niet dat ik nu een nieuwe ga kopen, want dat ding is verdorie drie jaar oud 😁)
Daarin zit een glas zekering.
Normaal zit er al een reserve in het deksel van die printplaat..
2050vandaag, waarom wachten?
Bedankt! Ik zal morgen eens kijken, eerst de pelletkachel maar bijvullen 😉BjornHero schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:28:
[...]
Controleer even je zekering, eerste foto, rechts, wit "paddenstoeltje" kun je eruit trekken.
Ik heb overigens wel een multimeter maar ik ken enkel de basis. Zal morgen toch maar eens de buitensensor uitmeten.
Van enkel een defecte buitensensor valt normaal de binnenunit niet uit.Elpenoor schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:38:
[...]
Bedankt! Ik zal morgen eens kijken, eerst de pelletkachel maar bijvullen 😉
Ik heb overigens wel een multimeter maar ik ken enkel de basis. Zal morgen toch maar eens de buitensensor uitmeten.
Normaal valt hij dan storing en zal de ingestelde (vaste) waarde gaan maken.
Waar kijk ik eigenlijk naar? Ik was uitgegaan van alleen een VWZ AI maar dit zijn meerdere printplaten.Elpenoor schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:12:
[...]
Ik kan zo gauw niets merkwaardigs ontdekken op de binnenunit of de aansturing maar jullie misschien wel? (ik heb de bovenste printplaat er niet uitgehaald, want met mijn linkerhanden loopt dat geheid fout).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier bijv. te koop: https://www.warmteservice...O5ojyrzMRRdsaAvvuEALw_wcB
Mij leek die 300 euro niet zoveel geld als je een koud huis hebt. Maar ik begrijp dat je ook een pelletkachel hebt. Dan kost het je misschien net zoveel aan pellets 😉
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Blijft toch wennen al die kilowatts die er doorheen gaan. Vorige woning gas en op de één of andere manier was het verbruik dan toch minder zichtbaar of minder mee bezig.
Maar he, sinds twee weken laadpaal thuis dus dan valt die WP ook wel weer mee
Maar run non stop 36 uur met TA 25 graden (net iets te weinig) woning 20,6 graden.
Verbruik van middernacht tot nu 15 KW met COP van 6,3.
Maar run non stop 36 uur met TA 25 graden (net iets te weinig) woning 20,6 graden.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Het is best wel fris, hoeveel m3 had je anders wel niet verstookt om het aangenaam te hebben binnen? 
Ik zit iets lager, ding pruttelt al de hele dag nonstop op 600W en 't is 20,5 graden beneden
Het is net-niet defrostweer, dat scheelt enorm in de COP natuurlijk.
Ik zit iets lager, ding pruttelt al de hele dag nonstop op 600W en 't is 20,5 graden beneden
[ Voor 14% gewijzigd door strandbal op 08-11-2024 20:13 ]
Hier stond een dode link.
Precies en moet zeggen dat ik alle verdiepingen stook momenteel, maar groepen beneden natuurlijk meer open dan slaapkamers en de zolder nog minder.strandbal schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:12:
Het is best wel fris, hoeveel m3 had je anders wel niet verstookt om het aangenaam te hebben binnen?
Maar loopt dus wel door zo'n 200M2 vloerverwarming. Dus op zich niet ontevreden nog denk ik zo.
Die 15 KW is inclusief SWW trouwens.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Dan doe je het helemaal niet verkeerd lijkt mij, SWW is hier apart, dan kom ik ook aan jouw kWh's, maar dan met "slechts" 55m2 vloerverwarming beneden, en wat radiatoren boven die hun best doen bij deze lage Ta (en wat vvw in de badkamer). Boven is het uiteraard wat frisser, ooit moeten we daar wat aan de afgifte gaan doen.
Gedeeld door twee, 6-7m3 gas is toch niet zo gek voor een waterkoude dag en nacht van 4-5 graden incl SWW?
Gedeeld door twee, 6-7m3 gas is toch niet zo gek voor een waterkoude dag en nacht van 4-5 graden incl SWW?
Hier stond een dode link.
@gebruiker001 de stuurprint heeft een wisselrelais, dus het maakt niet echt uit.
Als hij het verkeerd doet draai je de Auf en Zu draadjes om.
Als hij het verkeerd doet draai je de Auf en Zu draadjes om.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ah, maar dat is een stuurmodule? Wij hebben de VR71.bensss schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:23:
[...]
Waar kijk ik eigenlijk naar? Ik was uitgegaan van alleen een VWZ AI maar dit zijn meerdere printplaten.
Hier bijv. te koop: https://www.warmteservice...O5ojyrzMRRdsaAvvuEALw_wcB
Mij leek die 300 euro niet zoveel geld als je een koud huis hebt. Maar ik begrijp dat je ook een pelletkachel hebt. Dan kost het je misschien net zoveel aan pellets 😉
Ah, maar dat is voor mij nieuwe info, de VR71 is een mengmodule toch? Kan wellicht verklaren waarom er 45 graden door je systeem ging. Kan je de boel ook zonder mengmodule aansluiten? Dus alleen op de VWL?Elpenoor schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 06:57:
[...]
Ah, maar dat is een stuurmodule? Wij hebben de VR71.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Oei, zover reikt mijn kennis niet, vrees ik ...bensss schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:12:
[...]
Ah, maar dat is voor mij nieuwe info, de VR71 is een mengmodule toch? Kan wellicht verklaren waarom er 45 graden door je systeem ging. Kan je de boel ook zonder mengmodule aansluiten? Dus alleen op de VWL?
Ik heb de buitenvoeler gecontroleerd, die ziet er ok uit. Bij het uitmeten via de aansluiting op de printplaat van de VWL krijg ik op dit moment een waarde van 973 (wat dat ook moge zijn, ik ben taalleerkracht ...).
:strip_exif()/f/image/ekd5miQziNh3XJutRizZBRtH.jpg?f=fotoalbum_large)
De zekering op de print ligt er wel uit: doorgemeten en is kapot.
:strip_exif()/f/image/irE1kriN4dfXvsIrZA152N7G.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat kan ik nu het beste doen? De zekering vervangen en kijken wat er gebeurt? Of riskeer ik hiermee iets te beschadigen?
In elk geval héél erg bedankt voor jullie assistentie - voor een noob als ik is een forum als dit een waar geschenk.
Das een mengmodule idd (heb 'm zelf ook, maar gebruik hem niet, initieel dacht ik de vloerverwarming na te regelen, maar was niet nodig)
@Elpenoor
Je zou die natuurlijk los kunnen koppelen tot de monteur een keer zin tijd heeft, als de rest van de hardware in orde is de maximale temperatuur van de aanvoer omlaag, en dan de mengklep en pomp handmatig zetten. Ervan uitgaande dat alleen die op de vr71 zitten, en je een parallel buffer hebt zonder optie tot bypass dmv een afsluiter.
@Elpenoor
Je zou die natuurlijk los kunnen koppelen tot de monteur een keer zin tijd heeft, als de rest van de hardware in orde is de maximale temperatuur van de aanvoer omlaag, en dan de mengklep en pomp handmatig zetten. Ervan uitgaande dat alleen die op de vr71 zitten, en je een parallel buffer hebt zonder optie tot bypass dmv een afsluiter.
[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 09-11-2024 09:05 ]
Mja, zoveel kennis heb ik dus niet en zulke ingrepen voer ik liever niet uit..._ferry_ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:02:
Das een mengmodule idd (heb 'm zelf ook, maar gebruik hem niet, initieel dacht ik de vloerverwarming na te regelen, maar was niet nodig)
@Elpenoor
Begrijp ik, als je twijfelt dan wil je ook niet nog meer kapot maken. Het is meer dat als je dan met een heel gezin in de kou zit, je de poging misschien wel wil doenElpenoor schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:11:
[...]
Mja, zoveel kennis heb ik dus niet en zulke ingrepen voer ik liever niet uit...
Mijn zoon woont in een rijtjeshuis en dan is het moeilijk om aan de wettelijke norm te voldoen wat betreft het geluid. Ik zoek een "stille" warmtepomp en een Arotherm is zeker "stil" genoeg, maar ik denk ook aan een Amber omdat die geen binnenunit heeft en direct op het CV systeem gekoppeld kan worden.
Wat betreft geluid van de Amber ben ik nog niet zeker of we daaraan aan de geluidseisen kunnen voldoen.
Dat ben ik aan het onderzoeken.
Oorspronkelijk heeft er een CV ketel in het schuurtje achter in de tuin gestaan.De grondleiding is afgesloten en er is een HR ketel op zolder geplaatst. Ik kan dus een WP inkoppelen op het CV systeem via de oorspronkelijke grondleiding maar omdat deze via de kruipruimte binnenkomt is er geen plaats voor een hydraulische binnenunit. DHW doen we niet met de warmtepomp dus alleen CV.
Met de Amber gaat dat omdat deze geen hydraulische binnenunit nodig heeft en alleen een kastje heeft met elektrische aansluitingen die in de meterkast kan worden opgehangen.
Mijn vraag is, kan de Arotherm ook zonder hydraulische binnenunit direct verbonden worden met het CV systeem?
Wat betreft geluid van de Amber ben ik nog niet zeker of we daaraan aan de geluidseisen kunnen voldoen.
Oorspronkelijk heeft er een CV ketel in het schuurtje achter in de tuin gestaan.De grondleiding is afgesloten en er is een HR ketel op zolder geplaatst. Ik kan dus een WP inkoppelen op het CV systeem via de oorspronkelijke grondleiding maar omdat deze via de kruipruimte binnenkomt is er geen plaats voor een hydraulische binnenunit. DHW doen we niet met de warmtepomp dus alleen CV.
Met de Amber gaat dat omdat deze geen hydraulische binnenunit nodig heeft en alleen een kastje heeft met elektrische aansluitingen die in de meterkast kan worden opgehangen.
Mijn vraag is, kan de Arotherm ook zonder hydraulische binnenunit direct verbonden worden met het CV systeem?
Volgens mij heb je dan alleen deze "binnenunit" nodig die hierboven al vermeld staat;
bensss in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
En dan natuurlijk een thermostaat (vrc720)
Qua geluid ben ik nog altijd erg content, buren verderop hebben een DeWarmtepomp. En die heeft echt veel meer blaasgeluid. Ik kon de dB waarden niet goed vergelijken omdat beide anders gemeten zijn, maar het leek er op dat die op papier stiller was. In de praktijk duidelijk niet.
Qua geluid ben ik nog altijd erg content, buren verderop hebben een DeWarmtepomp. En die heeft echt veel meer blaasgeluid. Ik kon de dB waarden niet goed vergelijken omdat beide anders gemeten zijn, maar het leek er op dat die op papier stiller was. In de praktijk duidelijk niet.
Hou er dan wel rekening mee dat er ook geen elektrisch element is aangesloten. Zo heb ik het ook, maar ik heb een back-up in de vorm van een houtkachel en SWW gaat met een WPB hier.Sonja12s schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:59:
@Tomexergie
Geen probleem. Hier staat de Arotherm plus 75/6 zonder binnenunit
Nu heb ik ook ergens gelezen dat als je geen BUH hebt dit wel eens problemen kan geven met defrosts en hij dan in een loop kan blijven hangen bij extreme omstandigheden. Of ben ik daar abuis mee?Gramser schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:01:
[...]
Hou er dan wel rekening mee dat er ook geen elektrisch element is aangesloten. Zo heb ik het ook, maar ik heb een back-up in de vorm van een houtkachel en SWW gaat met een WPB hier.
Bedankt, maar dan heb je wel een binnenunit voor de elektrische aansluitingen en monitoring.Sonja12s schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:59:
@Tomexergie
Geen probleem. Hier staat de Arotherm plus 75/6 zonder binnenunit
Welke Arotherm is het?
Met een extra kabel moet een elektrisch element toch ook kunnen?Gramser schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:01:
[...]
Hou er dan wel rekening mee dat er ook geen elektrisch element is aangesloten. Zo heb ik het ook, maar ik heb een back-up in de vorm van een houtkachel en SWW gaat met een WPB hier.
Ben je net zo duur uit bijna als met hydraulische module waar BUH in zit.Tomexergie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:27:
[...]
Met een extra kabel moet een elektrisch element toch ook kunnen?
Dat is precies het probleem. Ze hebben allemaal de "stilste" warmtepomp. Je wordt belazerd zonder objectieve metingen. Ik heb 3 Ambers geadviseerd bij mijn buren. Ik vind het geluid tegenvallen en de echte winter moet nog komen. Hoe gaat dat met vorst en dus grote drukverschillen. Maar misschien ben ik te kritisch en is fluisterstil toch brommen._ferry_ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:50:
Volgens mij heb je dan alleen deze "binnenunit" nodig die hierboven al vermeld staat;
Daar is geen plaats voor .MotorBeast schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:29:
[...]
Ben je net zo duur uit bijna als met hydraulische module waar BUH in zit.
Dan heb je toch ook geen plek voor een expansievat en elektrisch element? Zo groot is dat ding niet. Als je alles los doet ben je volgens mij bijna net zoveel plek kwijt. Komt bij mij op plek waar ketel hing.
[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 09-11-2024 12:37 ]
Een expansievat is boven bij de HR aanwezig. De HR wordt buitenbedrijf gesteld. het elektrische element bij de Amber zit in de buitenunit. Is dat bij Arotherm ook zo?MotorBeast schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:35:
[...]
Dan heb je toch ook geen plek voor een expansievat en elektrisch element? Zo groot is dat ding niet. Als je alles los doet ben je volgens mij bijna net zoveel plek kwijt. Komt bij mij op plek waar ketel hing.
Ik kan natuurlijk een apart elektrische verwarmer in het CV circuit aansluiten op de plaats van de HR.
Misschien kan de Arotherm deze aansturen.
Wat bedoel je met “in een loop blijven hangen”? Tot nu toe geen probleem ondervonden, maar extreem is het afgelopen twee jaar ook niet geweestMotorBeast schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:11:
[...]
Nu heb ik ook ergens gelezen dat als je geen BUH hebt dit wel eens problemen kan geven met defrosts en hij dan in een loop kan blijven hangen bij extreme omstandigheden. Of ben ik daar abuis mee?
Dat hij zijn defrost niet meer af zou kunnen maken. Afgelopen 2 jaar was maanden herfst.Gramser schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:00:
[...]
Wat bedoel je met “in een loop blijven hangen”? Tot nu toe geen probleem ondervonden, maar extreem is het afgelopen twee jaar ook niet geweest
Buh zit niet in de buitenunit. Je hebt minimaal een aanstuurunit en thermostaat nodig om te verwarmen. Wil je een BUH dan dien je die weer apart erbij te nemen. Neem je hydraulische unit zit daar de aansturing in, expansievat, BUH en driewegklep voor boiler. Dit is in ieder geval van wat ik ervan heb begrepen. De installateurs hier weten het zeker. Wacht anders hun berichten even af.Tomexergie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:43:
[...]
Een expansievat is boven bij de HR aanwezig. De HR wordt buitenbedrijf gesteld. het elektrische element bij de Amber zit in de buitenunit. Is dat bij Arotherm ook zo?
Ik kan natuurlijk een apart elektrische verwarmer in het CV circuit aansluiten op de plaats van de HR.
Misschien kan de Arotherm deze aansturen.
Defrost komen toch vooral voor rond nul graden en veel minder bij echte kou?MotorBeast schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:05:
[...]
Dat hij zijn defrost niet meer af zou kunnen maken. Afgelopen 2 jaar was maanden herfst.
snameroc
Dat is het gevaar van dingen adviseren die je niet goed kent of hebt zien draaien.Tomexergie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:32:
[...]
Dat is precies het probleem. Ze hebben allemaal de "stilste" warmtepomp. Je wordt belazerd zonder objectieve metingen. Ik heb 3 Ambers geadviseerd bij mijn buren. Ik vind het geluid tegenvallen en de echte winter moet nog komen. Hoe gaat dat met vorst en dus grote drukverschillen. Maar misschien ben ik te kritisch en is fluisterstil toch brommen.
Wat je zegt klopt. Op papier geluid en praktijk geluid zit nogal vaak verschil in.
Als het goedkoper moet heb je aan de Daikin EDLA08 (of 6) E3V3 een hele goede monobloc.Tomexergie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:51:
Mijn zoon woont in een rijtjeshuis en dan is het moeilijk om aan de wettelijke norm te voldoen wat betreft het geluid. Ik zoek een "stille" warmtepomp en een Arotherm is zeker "stil" genoeg, maar ik denk ook aan een Amber omdat die geen binnenunit heeft en direct op het CV systeem gekoppeld kan worden.
R32 en alles zit erin, BUH, exp vat, enz.
Maar 10dB stiller dan bv een Panasonic J.
Dit is echt vooral in de praktijk een stille unit.
En voor goed geld.
Ik kan de hydraulische unit niet plaatsen, anders was het geen probleem. Maar je kunt altijd in het circuit ergens een E-element plaatsen, als de aansturing maar door de regelunit wordt gedaan. Ik denk dat ze het zo bij Quatt gaan oplossen voor full electric.MotorBeast schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:09:
[...]
Buh zit niet in de buitenunit. Je hebt minimaal een aanstuurunit en thermostaat nodig om te verwarmen. Wil je een BUH dan dien je die weer apart erbij te nemen. Neem je hydraulische unit zit daar de aansturing in, expansievat, BUH en driewegklep voor boiler. Dit is in ieder geval van wat ik ervan heb begrepen. De installateurs hier weten het zeker. Wacht anders hun berichten even af.
Denk je wel aan een back-up in je CV?Gramser schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:01:
[...]
WP in storing tijdens vorst, zie hem maar opnieuw op te starten als het -5 is en de CV water is afgekoelt.
Hopen dat de WP niet eerst een de-frost gaat doen.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 09-11-2024 14:05 ]
Die bedoelde ik dus....mr_evil08 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:02:
[...]
Denk je wel aan een back-up in je CV?
WP in storing tijdens vorst, zie hem maar opnieuw op te starten als het -5 is en de CV water is afgekoelt.
Hopen dat de WP niet eerst een de-frost gaat doen.
Deze discussie is al zo vaak gevoerd, ik gok het erop. Mocht dat gebeuren, en ik ben thuis, dan haal ik de stroom eraf, en wacht ik op mildere temperaturen terwijl ik nog een blokje op de haard gooi. En anders was het een dure storing. Er zijn altijd rampscenario’s te verzinnen.
@Gramser Daar is een BUH toch ook voor? Nood. Je hebt toch ook verzekeringen voor nood? Ik twijfelde nog over vorstbeveiligingskleppen. Laat ze er toch tussen zetten. Tja......
Weet niet hoe een L/W reageert maar 4 jaar geleden hadden we nog een echte winter en toen was het met de L/L toch echt iedere 3 kwartier defrosten.snameroc schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:19:
[...]
Defrost komen toch vooral voor rond nul graden en veel minder bij echte kou?
De stroom eraf is helemaal funest vanwege de circulatiepomp niet meer draait.Gramser schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:07:
Deze discussie is al zo vaak gevoerd, ik gok het erop. Mocht dat gebeuren, en ik ben thuis, dan haal ik de stroom eraf, en wacht ik op mildere temperaturen terwijl ik nog een blokje op de haard gooi. En anders was het een dure storing. Er zijn altijd rampscenario’s te verzinnen.
@MotorBeast vorst kleppen heb ik ook niet, wel een backup/naverwarmer.
Hier staat de zaak uit de wind, scheelt ook.
Als de stroom wegvalt tijdens strenge vorst laat ik de boel wel leeglopen.
[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 09-11-2024 15:23 ]
Paar jaar terug hoorde je niemand over die caleffi’s, en nu kun je bijna niet zonder meer 😉. BUH is m.i. wel wat meer dan alleen verzekering, ook bedoeld voor bvb boilerverwarming en legionellarun. Die had ik ook niet nodig vanwege een andere oplossing. Mocht ik ooit door schade en schande wijs worden, monteren we ‘m wel. Maar ik zeg ook niet dat ik het aanraad he, de vraag was of het zonder binnenunit kon.MotorBeast schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:09:
@Gramser Daar is een BUH toch ook voor? Nood. Je hebt toch ook verzekeringen voor nood? Ik twijfelde nog over vorstbeveiligingskleppen. Laat ze er toch tussen zetten. Tja......
Huh? Het ging over een stroomstoring.mr_evil08 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:13:
[...]
De stroom eraf is helemaal funest vanwege de circulatiepomp niet meer draait.
Tsja die vorstkleppen gaan ook wel eens foutief open.
Zit je dan. Moet je die in de kou zien te sluiten. Dan cv weer zien te vullen en nog alle lucht er uit zien te krijgen.
Ik heb wel die BUH maar schakelaar omgezet dus die doet niet mee.
Zit je dan. Moet je die in de kou zien te sluiten. Dan cv weer zien te vullen en nog alle lucht er uit zien te krijgen.
Ik heb wel die BUH maar schakelaar omgezet dus die doet niet mee.
Ik slaap in de nacht en ben niet altijd thuis.mr_evil08 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:13:
[...]
De stroom eraf is helemaal funest vanwege de circulatiepomp niet meer draait.
@MotorBeast vorst kleppen heb ik ook niet, wel een backup/naverwarmer.
Hier staat de zaak uit de wind, scheelt ook.
Als de stroom wegvalt tijdens strenge vorst laat ik de boel wel leeglopen.
Ach ja, zo maakt iedereen z’n eigen keuze. En ik zal eerlijk zijn dat ik me ook heb laten leiden door het advies van mijn installateur…
Ik door de mensen op Tweakers. Bijna iedereen raadde me die dingen wel aan.Gramser schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:03:
Ach ja, zo maakt iedereen z’n eigen keuze. En ik zal eerlijk zijn dat ik me ook heb laten leiden door het advies van mijn installateur…
Ik heb nog een buh nog vorstkleppen. Wel stopkranen en aftapkranen. Tot nog toe heeft niemand me kunnen vertellen hoe je een leeggelopen systeem bij vorst weer gevuld krijgt dus wat is de waarde ervan bij langdurige stroom uitval. Dan werkt de buh ook niet.
Ik heb een ups met volle 1 kwh accu paraat staan maar zal die dan wel moeten aansluiten op het moment supreme.
Ik heb een ups met volle 1 kwh accu paraat staan maar zal die dan wel moeten aansluiten op het moment supreme.
snameroc
Zelf denk ik dat nut & noodzaak in de Nederlandse context pas over een jaar of tien duidelijk zijn.
Tot die tijd is het dus nuttig om mensen met en zonder te hebben, zodat we over tien jaar altijd een groep hebben die 'zie je wel' kan zeggen.
Er zijn mensen met vorstkleppen, mensen met glycolcircuit, mensen met tracing op UPS, mensen met pompje op accu en mensen zonder aanvullende maatregelen (die moeten dus handmatig aftappen bij problemen of de boel kapot laten vriezen en vervangen).
Alles heeft zijn meerkosten en risico's, de meerkosten zijn zoals meestal duidelijker dan de risico's.
Tot die tijd is het dus nuttig om mensen met en zonder te hebben, zodat we over tien jaar altijd een groep hebben die 'zie je wel' kan zeggen.
Er zijn mensen met vorstkleppen, mensen met glycolcircuit, mensen met tracing op UPS, mensen met pompje op accu en mensen zonder aanvullende maatregelen (die moeten dus handmatig aftappen bij problemen of de boel kapot laten vriezen en vervangen).
Alles heeft zijn meerkosten en risico's, de meerkosten zijn zoals meestal duidelijker dan de risico's.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@Carboy54 stelde in L/W dat hij al 2 mensen had afgelopen winter die blij waren met die kleppen door problemen met de unit. Ik lees hier van de week ook iemand die zijn Vaillant in storing liep. Als dat met vorst is zou ik niet blij zijn zonder. En dan ben ik niet thuis moet ik mijn vrouw gaan vertellen hoe ze de boel moet laten leeg lopen. Gaat hem niet worden vrees ik. Tuurlijk kans is klein maar net als met verzekeringen dek je je in voor een onzeker voorval. Kosten iets van €400,- extra. Op de totale investering peanuts. Autoverzekering is duurder.
Maar bij een auto verzekering kunnen de kosten veel hoger oplopen als die niet hebt dat kan in de tonnen lopen. Als de wp stuk zou vriezen is dat zeker niet leuk maar financieel voor mij wel overkomelijk. Nog maar los of dat dan niet onder de inboedelverzekering valt.
Nogmaals ik zou graag van een ervaringsdeskundige horen hoe hij het systeem weer in de lucht gekregen heeft. Als je daar een monteur bij nodig hebt is dat probleem veel groter. Die komen echt niet op afroep
Nogmaals ik zou graag van een ervaringsdeskundige horen hoe hij het systeem weer in de lucht gekregen heeft. Als je daar een monteur bij nodig hebt is dat probleem veel groter. Die komen echt niet op afroep
snameroc
Ik heb het nog niet in de praktijk meegemaakt, maar ik denk dat het wel meevalt: de klep opent bij 3 graden. Leidingwater is duidelijk warmer, zelfs in de winter. Ik lees ergens minimaal 8 graden. Dan zou ik verwachten dat de klep dus weer gaat sluiten zodra er leidingwater door loopt.snameroc schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:33:
Nogmaals ik zou graag van een ervaringsdeskundige horen hoe hij het systeem weer in de lucht gekregen heeft. Als je daar een monteur bij nodig hebt is dat probleem veel groter.
Ik kan het helaas niet terugvinden, maar ik meen gelezen te hebben dat de doorlaat van de klep sowieso vrij minimaal is. Als in: bij 0 graden en 3 bar leidingdruk, zou het hooguit wat druppelen. Niet eens een straaltje water. Dat zou betekenen dat je de WP prima weer in gebruik kan nemen, zelfs als de kleppen nog wat druppen. Daarna zullen ze snel sluiten.
Je bent op zoek naar de VWZ AI. Dat is een regel/besturingskastje, waar enkel elektrische verbindingen op zitten. De VWZ AI is nog een stuk simpeler dan de binnenunit van de Amber, en draait gewoon op een simpele microcontroller i.p.v. Windows CE.Tomexergie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:51:
Een back-up element zou je eventueel zelf kunnen bouwen en op een willekeurige plek in het systeem monteren. Ik heb zelf een 2" RVS pijp voorzien van een elektrisch element, dat was vrij goedkoop. Maar je kan het uiteraard ook kant en klaar kopen. Vaillant heeft zelf de "MEH 60" in het assortiment, voor ruim €600.
De VWZ heeft een relais die schakelt als hij het elektrisch element aan wil hebben. Het handigst is om daar een relais mee te schakelen in de buurt van het back-up element, denk ik.
[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 09-11-2024 18:15 ]
Verzekering WP €400,- gedeeld door zeg 20 jaar = €20,- per jaar. Scherpe premie toch?snameroc schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:33:
Maar bij een auto verzekering kunnen de kosten veel hoger oplopen als die niet hebt dat kan in de tonnen lopen. Als de wp stuk zou vriezen is dat zeker niet leuk maar financieel voor mij wel overkomelijk. Nog maar los of dat dan niet onder de inboedelverzekering valt.
Denk dat voor alles iets te zeggen is. Gewoon doen waar je jezelf prettig bij voelt.
Weer vullen met bij voorkeur warm water en ontluchten.snameroc schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:33:
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Iemand bekend met iets wat me de laatste tijd opvalt van de nieuwe Arotherm plus versie? Zie door middel van de grafieken in de instalnet van Vaillant dat de nieuwste plus steeds rond de delta t van 3 zit, dit heeft tot gevolg dat ik nu systemen heb die boven COP van 6 zitten op dag als vandaag? geen idee of er hier ervaringen zijn met dusdanige COP maar leek me toch wel hoog met 6 graden buiten gemiddeld.
:strip_exif()/f/image/1PIlc3UydWHW3PaRuLDP2D2v.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Marcello1982 op 09-11-2024 18:40 ]
@Marcello1982 hier ook DT 3 maar cop is 4,6.
@Marcello1982
/f/image/6cnIQjyCElEN81vSgYFopPCO.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag de 1e lange run gehad want de afgelopen dagen was de zon en zo nu en dan een uurtje of 2-3 WP genoeg om het huis op temperatuur te houden.
DT van 4.5 loopt terug richting de 3.
8.4kWh verbruikt, 47.7 opgewekt.
COP 5.7
/f/image/6cnIQjyCElEN81vSgYFopPCO.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag de 1e lange run gehad want de afgelopen dagen was de zon en zo nu en dan een uurtje of 2-3 WP genoeg om het huis op temperatuur te houden.
DT van 4.5 loopt terug richting de 3.
8.4kWh verbruikt, 47.7 opgewekt.
COP 5.7
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
CV is "normaal" bedrijf dus aan die kant sluit je het CV systeem aan, SWW aan de andere kant.gebruiker001 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:47:
Hoe sluit ik deze 3-wegklep aan? Moet de a of de b naar het SWW vat?
Het is voor een Vaillant arotherm 55/6.
[Afbeelding]
Volgens mij heb ik dezelfde, AB komt vanaf de WP, A is rust, B is bekrachtigd.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Welke TA draait die? En hoe lang al in de run?Marcello1982 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:36:
Iemand bekend met iets wat me de laatste tijd opvalt van de nieuwe Arotherm plus versie? Zie door middel van de grafieken in de instalnet van Vaillant dat de nieuwste plus steeds rond de delta t van 3 zit, dit heeft tot gevolg dat ik nu systemen heb die boven COP van 6 zitten op dag als vandaag? geen idee of er hier ervaringen zijn met dusdanige COP maar leek me toch wel hoog met 6 graden buiten gemiddeld.
[Afbeelding]
Bij mij afgelopen 24 uur op TA 24,5 en COP 6,7
Plus staat hier bijna twee jaar.
Wel de pomp van auto afgehaald en draait op 85% met flow 1440 liter. Dus daardoor ook lagere Delta.
@Marcello1982 Elke ingebouwde meting zou ik met een korrel zout nemen.
Staat bij jou de VR 940f in de lijst met eBus componenten in de display van de VR720?WouterG schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:21:
Ik heb vandaag ook een VR 940f in gebruik genomen na afgelopen woensdag de 55/6 opgestart te hebben, bij mij werkt de app wel goed. Ook met de firmware 0404.01.17.
Bij mij niet, alleen de WP, MEH en de VR720.
Dit menu bedoel ik:
/f/image/9dzA0YQdPqC8rgEd1jth4sTl.png?f=fotoalbum_large)
Nee, alleen de systeemthermostaat (08.08), warmtepomp (09.02) en de WP-regelmodule (09.02).Laur3nss schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:23:
[...]
Staat bij jou de VR 940f in de lijst met eBus componenten in de display van de VR720?
Bij mij niet, alleen de WP, MEH en de VR720.
Dit menu bedoel ik:
[Afbeelding]
Dat zijn hele mooie waardes. Zo'n lange run is hier helaas niet aan de orde. Ben bang dat de min tA omhoog moet wil ik de tA en desired tA dichter bij elkaar krijgen:Kees_frl schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:04:
Blijft toch wennen al die kilowatts die er doorheen gaan. Vorige woning gas en op de één of andere manier was het verbruik dan toch minder zichtbaar of minder mee bezig.
/f/image/ENPyyWZYL09cHC0bo1zuxcuS.png?f=fotoalbum_large)
Want de pomp laat met huidige setting op min tA 30 regelmatig de energieIntegraal aardig oplopen steeds:
/f/image/PtL7JowEKzmIMEVHOYy3vhPs.png?f=fotoalbum_large)
Maar een hogere min tA gaat ten koste van de COP, dus vind het wel prima zo
Ga ondertussen de vierde winter in met mijn split unit van Vaillant
moet nu in de badkamer een kraanleertje vervangen in de warmwater leiding. Ik zie op mijn binnenunit (VWL 78/5 IS MB3) geen afsluitkraan of iets dergelijks zitten.
Als ik nu de hoofdkraan dichtdraai voor koudwater, is dan de druk ook op mijn warmwater kant weg, of loopt vat leeg/vacuum? (binnenunit staat op zolder, badkamer is 1 verdieping lager)
Helaas heeft de warmwaterkraan geen eigen afsluiter onder de wastafel.
Tips welkom!
moet nu in de badkamer een kraanleertje vervangen in de warmwater leiding. Ik zie op mijn binnenunit (VWL 78/5 IS MB3) geen afsluitkraan of iets dergelijks zitten.
Als ik nu de hoofdkraan dichtdraai voor koudwater, is dan de druk ook op mijn warmwater kant weg, of loopt vat leeg/vacuum? (binnenunit staat op zolder, badkamer is 1 verdieping lager)
Helaas heeft de warmwaterkraan geen eigen afsluiter onder de wastafel.
Tips welkom!
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
Als dat lang duurt dan komt de warmte van het water hit het huis toch niet bij de warmte wisselaar in de machine?marcop23 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:04:
[...]
Ik heb het nog niet in de praktijk meegemaakt, maar ik denk dat het wel meevalt: de klep opent bij 3 graden. Leidingwater is duidelijk warmer, zelfs in de winter. Ik lees ergens minimaal 8 graden. Dan zou ik verwachten dat de klep dus weer gaat sluiten zodra er leidingwater door loopt.
Ik kan het helaas niet terugvinden, maar ik meen gelezen te hebben dat de doorlaat van de klep sowieso vrij minimaal is. Als in: bij 0 graden en 3 bar leidingdruk, zou het hooguit wat druppelen. Niet eens een straaltje water. Dat zou betekenen dat je de WP prima weer in gebruik kan nemen, zelfs als de kleppen nog wat druppen. Daarna zullen ze snel sluiten.
Ik kan er me nog niet zo veel bij voorstellen dat de warmte wisselaar heel blijft bij langdurige stroomuitval zonder tussenkomst van een mens.
snameroc
Iemand die al wat meer informatie over de Arotherm Split Plus heeft misschien?
https://www.vaillant.nl/p...er-warmtepomp-119041.html
Op basis van de specs, lijkt hij nog stiller geworden te zijn, behalve dan de fluistermodus voor de VWL 55/5 AS 230V versie lijkt het (46 vs 48dbA. COP lijkt ook iets verbeterd.
Ik moet binnenkort al het spul aanschaffen, beter om de oude versie te kopen (tegen een lagere prijs neem ik aan) of beter even wachten tot de nieuwe te koop is?
Op basis van de specs, lijkt hij nog stiller geworden te zijn, behalve dan de fluistermodus voor de VWL 55/5 AS 230V versie lijkt het (46 vs 48dbA. COP lijkt ook iets verbeterd.
Ik moet binnenkort al het spul aanschaffen, beter om de oude versie te kopen (tegen een lagere prijs neem ik aan) of beter even wachten tot de nieuwe te koop is?
Ik heb de zekering en tot mijn verbazing draait alles weer normaal. Hout vasthouden, maar ik ga ervan uit dat zo'n zekering niet voor niks springt, dus ik ga de geplande afspraak met de techniek nog niet afzeggen.BjornHero schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:28:
[...]
Controleer even je zekering, eerste foto, rechts, wit "paddenstoeltje" kun je eruit trekken.
Edit: ik ben zo'n neuroot die graag alle in 'reserve' heeft, dus ook zo'n zekering. Maar mijn zich is niet goed genoeg om uit te maken welk type ik precies nodig heb (zelfs met de macrostand op m'n smartphone kom ik er niet uit). Weet iemand van jullie dat?
[ Voor 20% gewijzigd door Elpenoor op 10-11-2024 07:08 ]
De nieuwe type is ongeveer 20% goedkoper in aanschaf...Had 2 oude types in opdracht maar direct na het ontvangen van de nieuwe prijzen klant geïnformeerd en omgezet naar de nieuwe. Erg benieuwd wat ze in de praktijk gaan doen, ervaring is toch dat Vaillant eerlijk over eventuele verbeteringen is...Grootste voordeel is denk ik de optie met ingebouwde menggroep en pompgroep in het binnen deel i.p.v. de bulky opstelling los. Ook magnetiet filter is optioneel intern al aanwezig.H.A.B. schreef op zondag 10 november 2024 @ 00:15:
Iemand die al wat meer informatie over de Arotherm Split Plus heeft misschien?
TA 31 graden..Kees_frl schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:23:
[...]
Welke TA draait die? En hoe lang al in de run?
Bij mij afgelopen 24 uur op TA 24,5 en COP 6,7
Plus staat hier bijna twee jaar.
Wel de pomp van auto afgehaald en draait op 85% met flow 1440 liter. Dus daardoor ook lagere Delta.
:strip_exif()/f/image/08vmsr2aji5dbn7BN8iGE5be.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat lijkt me vrij hoog met die cop, ook niet in de data sheets terug te vinden
Zijn ze al verkrijgbaar ja? Het is de 8.2 toch?Marcello1982 schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:06:
[...]
De nieuwe type is ongeveer 20% goedkoper in aanschaf...Had 2 oude types in opdracht maar direct na het ontvangen van de nieuwe prijzen klant geïnformeerd en omgezet naar de nieuwe. Erg benieuwd wat ze in de praktijk gaan doen, ervaring is toch dat Vaillant eerlijk over eventuele verbeteringen is...Grootste voordeel is denk ik de optie met ingebouwde menggroep en pompgroep in het binnen deel i.p.v. de bulky opstelling los. Ook magnetiet filter is optioneel intern al aanwezig.
Ik kan ook rechtstreeks bij Vaillant inkopen.
(Trouwens de regeling met inkoop van regelaars is heel goed)
Interessant, van wie heb je de prijslijst?
Oh laat maar, ik zie dat de groothandel de unit al uitgegeven heeft. Goede prijzen idd!
[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 10-11-2024 11:00 ]
vraag:
De druk in mijn installatie was teruggelopen.
Met bijvullen ontdekte ik wat lekkage. Komt uit dat tuutje.....
Wp is half jaar geleden geplaatst
Iemand een idee welk onderdeel dit is?
De druk in mijn installatie was teruggelopen.
Met bijvullen ontdekte ik wat lekkage. Komt uit dat tuutje.....
Wp is half jaar geleden geplaatst
Iemand een idee welk onderdeel dit is?
:strip_exif()/f/image/ESYzQk2pIBQzlgiaoysGIhYN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door Sonja12s op 10-11-2024 10:50 ]
Ah, dat is interessant, dan zie ik niet echt een reden om de oude te kopen op basis van de prijs / specs. Maar de echte ervaring zal het pas leren natuurlijk.Marcello1982 schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:06:
[...]
De nieuwe type is ongeveer 20% goedkoper in aanschaf...Had 2 oude types in opdracht maar direct na het ontvangen van de nieuwe prijzen klant geïnformeerd en omgezet naar de nieuwe. Erg benieuwd wat ze in de praktijk gaan doen, ervaring is toch dat Vaillant eerlijk over eventuele verbeteringen is...Grootste voordeel is denk ik de optie met ingebouwde menggroep en pompgroep in het binnen deel i.p.v. de bulky opstelling los. Ook magnetiet filter is optioneel intern al aanwezig.
@Sonja12s ziet er uit als een Spirovent RV2 luchtafscheider (automatische ontluchter). Lekkage daarvan wordt dacht ik meestal veroorzaakt door vervuiling.
Je kan 'm open (laten) schroeven en schoonmaken.
Goede prijzen? Waarmee vergelijk je?Technician- schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:41:
[...]
Zijn ze al verkrijgbaar ja? Het is de 8.2 toch?
Ik kan ook rechtstreeks bij Vaillant inkopen.
(Trouwens de regeling met inkoop van regelaars is heel goed)
Interessant, van wie heb je de prijslijst?
Oh laat maar, ik zie dat de groothandel de unit al uitgegeven heeft. Goede prijzen idd!
Heel goede regeling met de inkoop van de (nieuwe?) regelaars - wat moeten we ons hierbij voorstellen?
Als ik de split plus (R32) qua prestaties met de pure (ook R32) vergelijk zie ik bijna hetzelfde,
2-3% hoger vermogen en ook de COP is niet veel beter.
@H.A.B. De oude split wil je eigenlijk niet meer hebben i.v.m. met het R410A (GWP 2088)
Phase-Out is in 2022 begonnen
Wat natuurlijk wel een duidelijke verbetering is:
Het geluidsvermogen ligt nu op het niveau van de plus monoblocs.
Maar dat was ook hard nodig - je kon een pure meestal niet met een goed geweten
bij een rijtjeswoning van 6 m breed plaatsen.
Voor een eventueel mogelijke opstelling moet je vaak wat puzzelen (rekentool).
De meeste installateurs weten deze rekentool helaas niet goed te gebruiken.
Voor de all-in-one configuraties hebben ze het voor de installateur waarschijnlijk
ook wat makkelijker gemaakt.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Moet je ondersteuningcontract bij Vaillant aanvragen, dan krijg je de voorwaarden.. die zeer gunstig zijn.dunklefaser schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:30:
[...]
Goede prijzen? Waarmee vergelijk je?
Heel goede regeling met de inkoop van de (nieuwe?) regelaars - wat moeten we ons hierbij voorstellen?
Als ik de split plus (R32) qua prestaties met de pure (ook R32) vergelijk zie ik bijna hetzelfde,
@H.A.B. De oude split wil je eigenlijk niet meer hebben i.v.m. met het R410A (GWP 2088)
Voor de all-in-one configuraties hebben ze het voor de installateur waarschijnlijk
ook wat makkelijker gemaakt.
De plus split is een heel andere buitenunit, loeizwaar en met rolcompressor
[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 10-11-2024 11:37 ]
Wat zijn regelaars?
Alle componenten erbuiten, zoals de menggroep, VRC720 de gateway enzKees_frl schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:38:
Wat zijn regelaars?
Alleen voor dealer installateurs natuurlijk
[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 10-11-2024 11:46 ]
Ah, gelukkig, graag gedaan...Elpenoor schreef op zondag 10 november 2024 @ 06:45:
[...]
Ik heb de zekering en tot mijn verbazing draait alles weer normaal. Hout vasthouden, maar ik ga ervan uit dat zo'n zekering niet voor niks springt, dus ik ga de geplande afspraak met de techniek nog niet afzeggen.
Edit: ik ben zo'n neuroot die graag alle in 'reserve' heeft, dus ook zo'n zekering. Maar mijn zich is niet goed genoeg om uit te maken welk type ik precies nodig heb (zelfs met de macrostand op m'n smartphone kom ik er niet uit). Weet iemand van jullie dat?
Hetgeen er al een glas zekering reserve bij zit geeft te kennen dat het sowieso "iets" is wat wel eens kapot wil/kan/moet gaan.
Mijn ervaring met de service bij een kapotte zekering is;
-ze meten de zekering door
-indien kapot, nieuwe erin, reserve in deksel en "klaar".
Ik zou gewoon even bellen/mailen en zeggeny het was de glaszekering, die heb ik gewisseld, draait nu weer, kunnen jullie me een paar reserve opsturen?
Heb je waarschijnlijk net zo veel aan en maakt wat capaciteit bij hen vrij voor anderen die in de kou zitten
Thanks.Proton_ schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:22:
@Sonja12s ziet er uit als een Spirovent RV2 luchtafscheider (automatische ontluchter). Lekkage daarvan wordt dacht ik meestal veroorzaakt door vervuiling.
Kan ik dit zelf?
Is 9 jaar oud....beter vervangen dan?
Ok, R410A is inderdaad flink meer milieu belastend. De monoblock (R290) met de split plus vergeleken. COP in 't algemeen is wel hoger bij de split plus (denk ik ook te verwachten met R32?), maar vind het lastig te vergelijken ivm de andere vermogensbereiken. Staat volgens mij trouwens een foutje op de site en handleiding van Vaillant, bij de split plus wordt de 'A-7/W35 ∆T 5K' prestatie twee keer genoemd. Of ik ben gekdunklefaser schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:30:
[...]

Bij de Split plus wordt de 'A7/W65 ∆T 10K' prestatie niet benoemd, betekent dit dat hij moeite gaat hebben boiler water > 60 graden te krijgen voor bijv legionella runs en je sowieso best nog een elektrisch verwarmingselement kunt toevoegen als je de warmtepomp ook gaat gebruiken voor opwarmen van sww?
Edit - nog even het algemene warmtepomp topic openingspost opnieuw doorgelezen, daar wordt dat bevestigd "R32 kan doorgaans niet zonder hulp de legionellabescherming doen".
Twijfel nog beetje tussen split set-up of monoblock (moet zowel voor vww beneden, fancoils / LT radiatoren boven en sww nog iets - alles wordt nieuw).
Vond dit nog wel interessant even te lezen: https://www.woud-energiea...r290-en-r32-warmtepompen/
Was juist uitgekomen bij Vaillant vanwege de lage geluidsniveaus t.o.v. van andere merkendunklefaser schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:30:
Welke rekentool bedoel je overigens - die op de website van Vaillant zelf? Want die lijkt niet voor particulieren beschikbaar. Of deze? https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
Zie overigens dat de installatiebundel (van juli) volgens mij nog niet is aangepast op de Split Plus variant.
[ Voor 8% gewijzigd door H.A.B. op 10-11-2024 13:19 ]
@Sonja12s Ik weet het niet 
Zelf ben ik nogal van het pippi langkousprincipe (ik heb het nog nooit gedaan maar zal het wel kunnen).
Je hebt er wel gereedschap zoals een bandsleutel bij nodig.
Afgezien dat het misschien wat vervuiling toegevoegd (of juist losgehaald) heeft, lijkt me dit niet direct met de nieuwe installatie te maken te hebben. De kans dat het onder garantie of coulance gaat vallen lijkt me klein.
Zelf ben ik nogal van het pippi langkousprincipe (ik heb het nog nooit gedaan maar zal het wel kunnen).
Je hebt er wel gereedschap zoals een bandsleutel bij nodig.
Afgezien dat het misschien wat vervuiling toegevoegd (of juist losgehaald) heeft, lijkt me dit niet direct met de nieuwe installatie te maken te hebben. De kans dat het onder garantie of coulance gaat vallen lijkt me klein.
Klopt die Excel sheet van Vaillant geeft alleen de COP aan bij Delta T van 5. Inmiddels mijn eigen oude Arotherm VWL85 ook rond de 3 laten draaien, toch wel een aanzienlijk betere COPKees_frl schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:50:
[...]
Dat lijkt me vrij hoog met die cop, ook niet in de data sheets terug te vinden
:strip_exif()/f/image/8LKCtjz6LLNOyKX93R0XuY6a.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt, zoals gezegd de pomp ook van auto af en op 85 procent. Dus ook richting de delta van 3.Marcello1982 schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:53:
[...]
Klopt die Excel sheet van Vaillant geeft alleen de COP aan bij Delta T van 5. Inmiddels mijn eigen oude Arotherm VWL85 ook rond de 3 laten draaien, toch wel een aanzienlijk betere COP
[Afbeelding]
Maar ik draai ook nu momenteel TA van 25.
Dus mijn COP van >6 komt denk ik door de TA of de delta van ongeveer drie graden of combinatie.
Gezien alle data, zowel onderkoeling, lage druk, hoge druk e.d rechtstreeks van de sensoren komen welke ook de hele regeling van de compressor doen lijkt het me redelijk betrouwbaar. Daarbij weet ik dat bij een aantal klanten met tussen meters vrijwel hetzelfde aangeven of iets minder dan het verbruik uit de VWZ AI.Proton_ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:04:
@Marcello1982 Elke ingebouwde meting zou ik met een korrel zout nemen.
Vaillant rekent ook het energie verbruik van de aangesloten pompen, regelaars en elektrisch BU mee, zie ik bij andere merken nooit terug komen in de COP, SCOP en EER berekeningen
Ik lijk toch te zien dat het puur van de Delta T komt, de TA is bij sommige systemen nog een stuk lager dan die 31 ...bovendien schijnt mn eigen oudere VWL85 ook wel erg lekker te gaan op de lagere Delta T... TA is onveranderd.Kees_frl schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:56:
[...]
Klopt, zoals gezegd de pomp ook van auto af en op 85 procent. Dus ook richting de delta van 3.
Maar ik draai ook nu momenteel TA van 25.
Dus mijn COP van >6 komt denk ik door de TA of de delta van ongeveer drie graden of combinatie.
It's worth a try - ben heel blij dat ik hier geholpen ben!BjornHero schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:56:
[...]
Ah, gelukkig, graag gedaan...
Hetgeen er al een glas zekering reserve bij zit geeft te kennen dat het sowieso "iets" is wat wel eens kapot wil/kan/moet gaan.
Mijn ervaring met de service bij een kapotte zekering is;
-ze meten de zekering door
-indien kapot, nieuwe erin, reserve in deksel en "klaar".
Ik zou gewoon even bellen/mailen en zeggeny het was de glaszekering, die heb ik gewisseld, draait nu weer, kunnen jullie me een paar reserve opsturen?
Heb je waarschijnlijk net zo veel aan en maakt wat capaciteit bij hen vrij voor anderen die in de kou zitten
Hmm, toch iets te vroeg gejuicht, denk ik: we hebben nu wel verwarming en warm water, maar het begon wel erg warm te worden in de leefruimte met de vloerverwarming. Nu merkte ik plots een zeer hoog verbruik op bij het verwarmen van het water in de boiler (zie screenshot uit de app) - normaal kwam ie weer op z'n temperatuur met een run van 2,4kWh maar sinds het vervangen van de zekering lijkt de binnenunit het hete water voor de boiler ook door de vloerverwarming te sturen, waardoor het uiteraard ook veel langer duurt eer de boiler op temperatuur is.Elpenoor schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:55:
[...]
It's worth a try - ben heel blij dat ik hier geholpen ben!![]()
![]()
Ik ken er echt te weinig van, maar ligt dit ergens aan een instelling of eerder een mechanisch defect? Alvast en alwéér bedankt
:strip_exif()/f/image/Z6LIMbG3BMW8ALPquvRdgTJO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hwmtemJrFj847hwAXi3vugfd.jpg?f=fotoalbum_large)
@Elpenoor dat is consistent met een buitentemperatuur die niet goed gemeten wordt ('-40°C').
Je meting van 973 ohm komt overigens volgens tabel H uit de installatiehandleiding van de binnenunit op 27 graden. Als hij buiten hing is dat wat vreemd (of verkeerd gemeten
)
Je meting van 973 ohm komt overigens volgens tabel H uit de installatiehandleiding van de binnenunit op 27 graden. Als hij buiten hing is dat wat vreemd (of verkeerd gemeten
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic