Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:19
Proton_ schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:49:
@Elpenoor dat is consistent met een buitentemperatuur die niet goed gemeten wordt ('-40°C').

Je meting van 973 ohm komt overigens volgens tabel H uit de installatiehandleiding van de binnenunit op 27 graden. Als hij buiten hing is dat wat vreemd (of verkeerd gemeten :))
Ja maar op het display van de binnenunit wordt enkel aangegeven dat er warm water wordt geproduceerd, en de buitentemperatuur verschijnt wel correct op de thermostaat en in de app. Ik denk dus echt dat het warme water voor de boiler ook door de vloerverwarming wordt gestuurd, waardoor het binnen te warm wordt en de boiler maar erg langzaam op temperatuur komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 22:42
De wissel klep defect of vast?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Elpenoor De driewegklep wordt met 230V gestuurd, dus als die (of het relais) doorgebrand is kan dat de geplofte zekering verklaren.
Misschien dat de klep handmatig geschakeld kan worden, anders de afsluiter voor de vloer een uurtje dicht zetten tot het SWW opgewarmd is?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
Proton_ schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:11:
@Elpenoor De driewegklep wordt met 230V gestuurd, dus als die (of het relais) doorgebrand is kan dat de geplofte zekering verklaren.
Misschien dat de klep handmatig geschakeld kan worden, anders de afsluiter voor de vloer een uurtje dicht zetten tot het SWW opgewarmd is?
Dat lijkt me inderdaad de meest plausibele verklaring. Maar hoe zet ik de afsluiter voor de vloer dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Heb je een foto van de verdeler? (niet elke verdeler heeft een kraan)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
Proton_ schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:24:
Heb je een foto van de verdeler? (niet elke verdeler heeft een kraan)
Ik zie niet zo meteen een afsluitkraan, maar dat kan aan mij liggen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJRxh-b86dWRtqCzzCbafIQl7lk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUQUpQYTmllBwg0srumhWE5r.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbYh1gNGf-G4p6hjT8tDP7sW9pg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpUxTaYgDNm3vwEYeBcUHfaL.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:01
Technician- schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:37:
[...]

Moet je ondersteuningcontract bij Vaillant aanvragen, dan krijg je de voorwaarden.. die zeer gunstig zijn.

De plus split is een heel andere buitenunit, loeizwaar en met rolcompressor
Ergens moet de geluidsdemping (in) zitten lijkt mij en een rolcompressor heeft de pure serie ook.
Ik vergelijk trouwens met de pure serie - heeft verder namelijk vergelijkbare specs.
Dus wat is het actuele prijsverschil met de "budget/instap" pure serie?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Elpenoor rechts naast de wijzerthermometers zit een afsluiter die je met een inbussleutel dicht kan zetten: kwartslag draaien, let op het streepje dat nu - staat. Met | is hij dicht. Eentje is voldoende, dan kan het water nog krimpen en uitzetten.

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 11-11-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
Proton_ schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:09:
@Elpenoor rechts naast de wijzerthermometers zit een afsluiter die je met een inbussleutel dicht kan zetten: kwartslag draaien, let op het streepje dat nu - staat. Met | is hij dicht. Eentje is voldoende, dan kan het water nog krimpen en uitzetten.
Ah, weer iets bijgeleerd! Maar wat bedoel je er "eentje is voldoende": 1 kwartslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laur3nss
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:16
Elpenoor schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:15:
[...]

Ah, weer iets bijgeleerd! Maar wat bedoel je er "eentje is voldoende": 1 kwartslag?
"eentje" = òf de aanvoer, òf de retour, maar niet beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
Laur3nss schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:21:
[...]

"eentje" = òf de aanvoer, òf de retour, maar niet beiden.
Ok, bedankt! 👍

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Elpenoor
Proton_ schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:09:
Net gedaan, en dan werkt het inderdaad zoals het moet, dus klep wellicht defect. Nogmaals dank voor alle hulp!👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcello1982
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-01 07:04

Marcello1982

VWL85, Unistor 300MR en MEH61

Elpenoor schreef op maandag 11 november 2024 @ 06:09:
[...]

Hmm, toch iets te vroeg gejuicht, denk ik: we hebben nu wel verwarming en warm water, maar het begon wel erg warm te worden in de leefruimte met de vloerverwarming. Nu merkte ik plots een zeer hoog verbruik op bij het verwarmen van het water in de boiler (zie screenshot uit de app) - normaal kwam ie weer op z'n temperatuur met een run van 2,4kWh maar sinds het vervangen van de zekering lijkt de binnenunit het hete water voor de boiler ook door de vloerverwarming te sturen, waardoor het uiteraard ook veel langer duurt eer de boiler op temperatuur is.
Ik ken er echt te weinig van, maar ligt dit ergens aan een instelling of eerder een mechanisch defect? Alvast en alwéér bedankt _/-\o_

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Binnenwerk driewegklep zit ws vast, ik neem aan dat je een unitower hebt, de oudere versies hebben deze in de aanvoer zitten waardoor ze niet een hele lange levensduur hebben. Binnenwerk kan zo vervangen worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankMarken
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-04 09:56
Ik zit te zoeken hoe ik de legionella run kan instellen op mijn apparaat, maar kan het niet zo simpel vinden.
Ook met de zoekfunctioe op het forum niet.
Waar kan ik dit uitlezen/instellen?

Alvast bedankt!

Vaillant Arotherm Pure
VWL85-7.2 AS230 S3
Split buitenunit en tower binnenunit., met buffervat
En dan nog een Vrc720 sensocomfort thermostaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcello1982

Marcello1982

FrankMarken schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:39:
Ik zit te zoeken hoe ik de legionella run kan instellen op mijn apparaat, maar kan het niet zo simpel vinden.
Ook met de zoekfunctioe op het forum niet.
Waar kan ik dit uitlezen/instellen?

Alvast bedankt!

Vaillant Arotherm Pure
VWL85-7.2 AS230 S3
Split buitenunit en tower binnenunit., met buffervat
En dan nog een Vrc720 sensocomfort thermostaat
Staat in je sensocomfort, onder MENU | INSTELLINGEN | Installateursniveau , Warm water en dan vindt je de legionella instellingen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravelist
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-05 15:33
Iemand ervaring met het vervangen van de magnesium anode door de elektrische anode voor een unitower plus?
Welk typenummer en is dat zelf te doen, als je handig bent?

[ Voor 14% gewijzigd door Gravelist op 11-11-2024 21:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-05 19:47
En hierbij het uiteindelijke resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sK4hDlSp6E3RvQznjcqGWMcHefs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5WLeLhIq9hlONASc4Ni3JLQ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGhISCk4mZ46VFI9eq0fNAon4ZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6t6fHYg0zGwFalXXnq0KSFF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAX4S5oShKROjn3aixH8c5ej0Dg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXMpUfGpyEUmHSeEChBwNk5J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/co9TAqQbYn7tcqZbXJbU2DvpihQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYEq9AgVdhSm5eSpwI3aVpdP.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSiCtamFxMQYBzy9pmlZqRUNXmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNPWWOs3ZzobX5NTrbd5mcWn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door heszol op 12-11-2024 05:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
Ziet er netjes uit, alleen even stuifsneeuw in de gaten houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankMarken
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-04 09:56
Marcello1982 schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:46:
[...]

Staat in je sensocomfort, onder MENU | INSTELLINGEN | Installateursniveau , Warm water en dan vindt je de legionella instellingen ook.
Dank je, zo ver was ik nog niet gekomen. Ik heb het ingesteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:56
@heszol Ziet er goed uit maar ik zou hem persoonlijk iets hoger op zijn voetjes zetten ivm vuil etc.
Snap het idee waarom de unit zo laag staat.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 12-11-2024 09:43 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heszol
Gramser schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 06:39:
Ziet er netjes uit, alleen even stuifsneeuw in de gaten houden ;)
Opstelling gedaan in overleg met TPA Vaillant. Dit ivm maximale hoogte bij vergunningsvrij plaatsen in de voortuin (max 1m). Dit lukt niet als je de trillingsdempers hoger plaatst (75/6). Vaillant vertegenwoordiger geeft zelf aan de opstelling zo veel mooier te vinden dan hoog op z’n poten.

Klant wel geïnstrueerd sneeuw in de gaten te houden inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
heszol schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:05:
[...]

Opstelling gedaan in overleg met TPA Vaillant. Dit ivm maximale hoogte bij vergunningsvrij plaatsen in de voortuin (max 1m). Dit lukt niet als je de trillingsdempers hoger plaatst (75/6). Vaillant vertegenwoordiger geeft zelf aan de opstelling zo veel mooier te vinden dan hoog op z’n poten.

Klant wel geïnstrueerd sneeuw in de gaten te houden inderdaad.
Dat wist ik ;). En met je eens, dit staat mooier - maar hou er ook rekening meer dat er bij regen ook meer zand zal opspatten, ook richting de lamellen aan de achterkant, vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-04 20:42
wil nu eigenlijk ook wel de vaillant app gaan gebruiken icm een internetmodule. Ik heb de aerotherm plus 55/6.
Welke kan ik nu het beste nemen het is niet echt duidelijk. Ik zie de VR940f hier ook voorbij komen. Als ik dan kijk varieren de prijzen van €55 tot €200 ongeveer. Zitten hier nog verschillen in dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:37

WouterG

Dit is geen ondertitel

bmweetje3 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:16:
wil nu eigenlijk ook wel de vaillant app gaan gebruiken icm een internetmodule. Ik heb de aerotherm plus 55/6.
Welke kan ik nu het beste nemen het is niet echt duidelijk. Ik zie de VR940f hier ook voorbij komen. Als ik dan kijk varieren de prijzen van €55 tot €200 ongeveer. Zitten hier nog verschillen in dan?
Ik heb de goedkoopste die ik kon vinden en die snel leverbaar was gekozen (€70,-) en hij werkt prima met mijn 55/6. Ik vind het verschil in prijzen ook erg bijzonder, behoorlijke marge voor een aantal leveranciers vermoed ik....

[ Voor 7% gewijzigd door WouterG op 12-11-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.D
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19-11-2024

K.D

Hallo, Even mijn ervaringen delen met de setup van een vaillant warmtepomp in een nieuwbouw woning(2020)

Wij hebben gekozen (via SACK zelfbouw) voor volgende setup:
Vaillant Arotherm VWL 85/3 230V
Vaillant compacte buffer VPS R100 10021456
Vaillant Boiler uniSTOR VIH RW300 MR
Vaillant hydraulische module VWZ MEH 61- elektrische weerstand 2-4-6kw
Vaillant voeler VR10 306787
Vaillant MultiMATIC VRC700

Alles vlot verlopen, na wat tuning na de opstart ook zeer tevreden. Lekker warm water, nooit problemen met verwarming van het huis. We hebben zo getuned dat die telkens overdag verwarmde (warm water & vloerverwarming) zodat we maximaal gebruik konden maken van zonne-energie (mocht er opbrengst zijn).

Nu sinds 24 oktober is de warmtepomp stuk (foutcode F.754, F.37) en krijgen we geen warm water/verwarming meer. Afspraak bij Vaillant hersteldienst gemaakt, konden ten vroegste komen op 4/11.

Op 4/11 is er een technieker langs geweest, heeft hier 2u rond gelopen, liggen bellen, … en volgens hem was de printplaat stuk (geen visuele schade, maar hij heeft ook niets uitgemeten of dergelijke). Lijkt mij snel na 4j.
Stukken moeten besteld worden, want die heb ik niet bij, levertermijn +/- 3 weken.
We hebben dan nog gevraagd of we de installatie niet zo konden bypassen dat die op de elektrische weerstand dan toch onze unistor boiler opwarmt zodat we op zijn minst warm water hebben. Hij heeft hiervoor aan een heel aantal settings zitten draaien, maar no luck.

Resultaat, nieuwe afspraak is op 22/11 gepland (eerste beschikbare moment voor vaillant), en als ik bel om te vervroegen is de melding dat de wisselstukken (printplaat) nog niet binnen zijn.

Ik heb er geen goed oog op dat het vervangen van de printplaat voor een oplossing gaat zorgen. Wat als ik gelijk heb, ben ik dan weer vertrokken voor 3 weken?
Kortom, service na verkoop vind ik zwaar ondermaats bij Vaillant. Een gezin van 4 (2 volwassenen en 2 kinderen) zomaar 5 weken in de kou zetten vind ik er wat over.
We hebben geen gas aansluiting, dus een CV ketel als bypass is ook geen optie.

Ik heb vandaag dan zelf ook eens op het dak gekropen om te kijken, de 2 glaszekeringen uitgemeten, deze zijn nog in orde. En ook de elektrische weerstand krijg ik niet aan de praat. Op de Multimatic komt steeds na x-tijd: "comfortbeveiliging / Beperkt bedrijf" en heb de indruk dat er dan niets meer werkt.

Denk dus 2 keer na voordat je vaillant neemt, vooral als je problemen krijgt kan je wel eens een tijdje zonder verwarming/warm water zitten...

BTW, Als nog iemand tips heeft om toch warm water te verkrijgen met een 'kapotte' warmtepomp, altijd welkom. Of hoe ik de settings zo moet manipuleren dat ik toch op de elektrische weerstand kan warm water verkrijgen. Of een oplossing voor de foutcode om de warmtepomp terug in gang te krijgen. Much appreciated!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik krijg via installateur de VR940f tegen 6 tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

K.D schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:22:
Hallo, Even mijn ervaringen delen met de setup van een vaillant warmtepomp in een nieuwbouw woning(2020)

Alles vlot verlopen, na wat tuning na de opstart ook zeer tevreden. Lekker warm water, nooit problemen met verwarming van het huis. We hebben zo getuned dat die telkens overdag verwarmde (warm water & vloerverwarming) zodat we maximaal gebruik konden maken van zonne-energie (mocht er opbrengst zijn).

Nu sinds 24 oktober is de warmtepomp stuk (foutcode F.754, F.37) en krijgen we geen warm water/verwarming meer. Afspraak bij Vaillant hersteldienst gemaakt, konden ten vroegste komen op 4/11.

Op 4/11 is er een technieker langs geweest, heeft hier 2u rond gelopen, liggen bellen, … en volgens hem was de printplaat stuk (geen visuele schade, maar hij heeft ook niets uitgemeten of dergelijke). Lijkt mij snel na 4j.
Stukken moeten besteld worden, want die heb ik niet bij, levertermijn +/- 3 weken.
We hebben dan nog gevraagd of we de installatie niet zo konden bypassen dat die op de elektrische weerstand dan toch onze unistor boiler opwarmt zodat we op zijn minst warm water hebben. Hij heeft hiervoor aan een heel aantal settings zitten draaien, maar no luck.

Resultaat, nieuwe afspraak is op 22/11 gepland (eerste beschikbare moment voor vaillant), en als ik bel om te vervroegen is de melding dat de wisselstukken (printplaat) nog niet binnen zijn.

Ik heb er geen goed oog op dat het vervangen van de printplaat voor een oplossing gaat zorgen. Wat als ik gelijk heb, ben ik dan weer vertrokken voor 3 weken?
Kortom, service na verkoop vind ik zwaar ondermaats bij Vaillant. Een gezin van 4 (2 volwassenen en 2 kinderen) zomaar 5 weken in de kou zetten vind ik er wat over.

Ik heb vandaag dan zelf ook eens op het dak gekropen om te kijken, de 2 glaszekeringen uitgemeten, deze zijn nog in orde. En ook de elektrische weerstand krijg ik niet aan de praat. Op de Multimatic komt steeds na x-tijd: "comfortbeveiliging / Beperkt bedrijf" en heb de indruk dat er dan niets meer werkt.

Denk dus 2 keer na voordat je vaillant neemt, vooral als je problemen krijgt kan je wel eens een tijdje zonder verwarming/warm water zitten...

BTW, Als nog iemand tips heeft om toch warm water te verkrijgen met een 'kapotte' warmtepomp, altijd welkom. Of hoe ik de settings zo moet manipuleren dat ik toch op de elektrische weerstand kan warm water verkrijgen. Of een oplossing voor de foutcode om de warmtepomp terug in gang te krijgen. Much appreciated!
Even in de handleiding van mijn 85/3 gekeken. F.37 is ventilatorfout, F.754 is storing: ventilatoreenheid. Ik als relatieve leek zou zeggen defecte ventilatorprint, dus verhaal van monteur wel aannemelijk.

Waarom 'ie dan je BUH niet wil gebruiken is mij even een raadsel (die heb ik niet)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Dat zonder fan de compressor niet mag lopen begrijp ik wel, maar je zou verwachten dat dan inderdaad vanzelf de backupverwarming gebruikt wordt...

Los van het merk/de servicedienst heb ik de indruk dat lhet toch wel aan te raden is om een boilervat met insteekelement te gebruiken.
Er is dan voor de backup geen afhankelijkheid op een circulatiepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:26
Ik ben mijn systeem aan het uitzoeken en wordt zoals het nu lijkt een AROTHERM+ VWL75/6 A
Ik wil deze echter aan de muur bevestigen nadat ik vervelende ervaringen met een buiten unit van een airco op het platte dak heb gehad. Deze heb ik nu aan de muur gemaakt en hoor er niets meer van.

Echter de Arotherm is niet licht, het zijn redelijk poreuze bakstenen en de muurbeugel van Vaillant is superduur.
https://www.wasco.nl/artikel/1120256

Daikin is veel goedkoper maar het wand deel mag van mij nog wel iets langer zodat het gewicht beter te verdelen is.
https://www.wasco.nl/artikel/91560222

Hebben jullie nog suggesties voor beugel met een goede prijs kwaliteit verhouding ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:53
@jjonkie wellicht bij onze Zuider buren kijken? De Vaillant wandbeugel is bij de onderstaande webshop b.v. een stuk goedkoper dan Wasco: €239,- incl btw. En volgens mij gratis levering (ik heb vaker bij Solyd besteld).

https://www.solyd.be/nl/v...evestiging-bakstenen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
@Proton_ Ik merk nu wel dat als de vloerverwarming aangaat, het water met lagere temperatuur ook naar de boiler stroomt, waardoor die weer afkoelt (tenzij ik het echt helemaal verkeer gezien heb). Nu las ik in de handleiding dat de driewegklep ook manueel (d.m.v. een hendeltje, dat ik gelukkig teruggevonden heb) kan versteld worden op VW of SWW alleen, maar ik veronderstel dat - als het binnenwerk van de klep vast zit - dit niet zal werken? Of kan ik dit zonder problemen even uittesten zonder dat ik iets naar de vaantjes help?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvdBsQZ2rQNDGVv5Rt8qB07QnPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqKztyIdLKpqhc9TvfOQD3o7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcello1982

Marcello1982

F 37 betekend dat er geen circulatie in het systeem zit. Dan is of de pomp defect of de aansturing van de pomp.
Die print die rechtstreeks de aansturing doet is een voorraad artikel bij de Rensa groothandel... misschien dat ze daar mee kunnen overleggen. vise versa lukt mij ook vaak wel, groothandel niet op voorraad Vaillant wel..
Overigens zou ik zelf in dat geval kijken om tijdelijk de cv pomp in de buitenunit te bypassen, zover ik weet kijkt de regelaar naar flow in het circuit misschien zit alleen het relais op de print vast en regelt hij wel gewoon z'n modulatie signaal. Nog nooit hoeven doen maar zou het waarschijnlijk proberen als ik er tegen aan zou lopen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2R7u_RE-sF7Wj-m-yzeGozksGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zivbUxfVFjZZxlw6G4xHEFUZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Marcello1982 op 12-11-2024 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcello1982

Marcello1982

Elpenoor schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:53:
@Proton_ Ik merk nu wel dat als de vloerverwarming aangaat, het water met lagere temperatuur ook naar de boiler stroomt, waardoor die weer afkoelt (tenzij ik het echt helemaal verkeer gezien heb). Nu las ik in de handleiding dat de driewegklep ook manueel (d.m.v. een hendeltje, dat ik gelukkig teruggevonden heb) kan versteld worden op VW of SWW alleen, maar ik veronderstel dat - als het binnenwerk van de klep vast zit - dit niet zal werken? Of kan ik dit zonder problemen even uittesten zonder dat ik iets naar de vaantjes help?
[Afbeelding]
Kun je rustig omzetten mits dat lukt en anders de klep eraf halen en met een tang omzetten je hoort wel als je hem omzet dat het geluid veranderd in de klep...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:22
Proton_ schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:36:
Dat zonder fan de compressor niet mag lopen begrijp ik wel, maar je zou verwachten dat dan inderdaad vanzelf de backupverwarming gebruikt wordt...

Los van het merk/de servicedienst heb ik de indruk dat lhet toch wel aan te raden is om een boilervat met insteekelement te gebruiken.
Er is dan voor de backup geen afhankelijkheid op een circulatiepomp.
Dat is precies wat ik gedaan heb. Het huis kan prima een paar weken zonder verwarming. (Of een paar maanden als het niet in de periode nov-feb is), maar zonder warm water wordt het toch snel oncomfortabel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Marcello1982 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:26:
[...]

F 37 betekend dat er geen circulatie in het systeem zit. Dan is of de pomp defect of de aansturing van de pomp.
Die print die rechtstreeks de aansturing doet is een voorraad artikel bij de Rensa groothandel... misschien dat ze daar mee kunnen overleggen. vise versa lukt mij ook vaak wel, groothandel niet op voorraad Vaillant wel..
Overigens zou ik zelf in dat geval kijken om tijdelijk de cv pomp in de buitenunit te bypassen, zover ik weet kijkt de regelaar naar flow in het circuit misschien zit alleen het relais op de print vast en regelt hij wel gewoon z'n modulatie signaal. Nog nooit hoeven doen maar zou het waarschijnlijk proberen als ik er tegen aan zou lopen..

[Afbeelding]
Wut, lekker dan, mijn handleiding heeft het dus over ventilator problemen... Hoe nuttig is mijn handleiding dan als jij op totaal andere meldingen komt? :/

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
Franciesco schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:52:
@jjonkie wellicht bij onze Zuider buren kijken? De Vaillant wandbeugel is bij de onderstaande webshop b.v. een stuk goedkoper dan Wasco: €239,- incl btw. En volgens mij gratis levering (ik heb vaker bij Solyd besteld).

https://www.solyd.be/nl/v...evestiging-bakstenen.html
Dank, Wasco is ook wel erg duur met sommige dingen. Ik had ze ook al goedkoper gevonden maar nog niet voor dat bedrag. 239 inc BTW kan ik wel mee leven _/-\o_

Sowieso valt me op dat sommige dingen in Duitsland veel goedkoper zijn. Heima24.DE bijvoorbeeld voelt als een snoepwinkel maar ik heb te weinig ervaring met deze installaties om daar op voorhand als eens lekker te gaan shoppen.

Zo zoek ik ook nog 8 meter totaal 32mm geïsoleerd van de wp naar binnen. Liefst met uponor omdat ik daarvan een persstang te leen heb. Zit te denken om standaard 32mm te kopen en zelf te isoleren maar daar moet ik even induiken. Ik zal al wat voorbij komen in verschillende topics.

Leerzaam altijd dit soort projecten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:10
Andrehj schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:35:
[...]

Dat is precies wat ik gedaan heb. Het huis kan prima een paar weken zonder verwarming. (Of een paar maanden als het niet in de periode nov-feb is), maar zonder warm water wordt het toch snel oncomfortabel.
Ik ga binnenkort het SWW deel van mijn Arotherm Plus installatie afmaken. Momenteel is het boilervat al wel aangesloten op de MEH97 binnenunit, maar tapwaterzijdig nog niet (en nu uitgeschakeld in settings van de warmtepomp).

Ik heb een Inventum Maxtank 300L boilervat. Deze heeft de mogelijkheid om een elektrisch element in te bouwen. Ik twijfel of ik deze maar gewoon bestel en er in zet nu het vat nog leeg is. 90Euro voor iets wat ik eigenlijk niet hoop te gaan gebruiken, maar wat wel handig is in situaties met problemen met de warmtepomp.

De aansluiting voor het elektrisch element in het boilervat zit op ongeveer de helft van de hoogte. Ik verwacht niet dat het water onder het element veel op zal warmen, maar dan nog is er voldoende warm water beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@jjonkie ja, rondkijken voordat je ergens wat besteld loont vaak enorm. Dat heb ik gemerkt voor mijn WP installatie maar recent ook weer voor de wtw installatie.

Wat betreft terreinleiding (ik denk dat je dat bedoeld) heb ik uiteindelijk voor Terrendis gekozen. Niet goedkoop maar destijds kon ik niks beters vinden. Maar wellicht is dat er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
Nee, wand opbouw over de noordgevel. Vanaf wp op het garage dak tot aan oude cv opstelplaats op zolder is ongeveer 3 meter. Door de wand met een bocht gaat niet lukken dus moet met knietjes. Totaal afgerond naar boven ongeveer 7 a 8 meter totaal nodig.
Ik wil het eigenlijk in een dikke canalit goot antraciet 125x75mm weg werken.

Zit te kijken naar Uponor 32 en dat afwerken met armaflex 35 en dat nog weer afwerken met armacell isolatie tape en dan hopen dat het in die canalit past... Als ik de goot vast zet aan de wand dan blijft de buis er wel in zitten. Dat bij elkaar getaped lijkt me niet heel flexibel meer. En er zijn ook van die beugels voor in de canalit goot als het wel te veel beweegt.

Kan nog niet vinden of iemand op het forum het zo gedaan heeft maar het lijkt mij wel te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ah ok. Daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:20
jjonkie schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:05:
Nee, wand opbouw over de noordgevel. Vanaf wp op het garage dak tot aan oude cv opstelplaats op zolder is ongeveer 3 meter. Door de wand met een bocht gaat niet lukken dus moet met knietjes. Totaal afgerond naar boven ongeveer 7 a 8 meter totaal nodig.

Zit te kijken naar Uponor 32 en dat afwerken met armaflex 35 en dat nog weer afwerken met armacell isolatie tape en dan hopen dat het in die canalit past... Als ik de goot vast zet aan de wand dan blijft de buis er wel in zitten. Dat bij elkaar getaped lijkt me niet heel flexibel meer. En er zijn ook van die beugels voor in de canalit goot als het wel te veel beweegt.

Kan nog niet vinden of iemand op het forum het zo gedaan heeft maar het lijkt mij wel te doen ?
Ja dat kan wel.
Beter nog pak je een voorgeissolleerde duo dn25 rvs buis. Dat gaat je ZO veel tijd schelen en ook wel geld.

De koppelingen zitten erbij, 1.1/4 en verlopen naar 1” dacht ik.
De breedte van 2 buizen incl isolatie is 118mm
https://edelstahlwellrohr...25-10m-13mm-Iso/FDS-25310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ziet er ong zo uit. Dit is 2x28mm speedfit in 110mm goot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibLJMDgGXBHuwKcFX8p5NpnhNjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FiM6K0btXZ5OP1mqR2AzK2AD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Langs een gevel kan ook in een zinken hwa.
Hier die buizen duo dn25 in een 100mm hwa.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kyd3hXtWqxBjl9IRvNpmH_0MVsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HIDfFyrC993WEGXGd06MC6Cu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:00
De vrf940f werkt prima i.c.m de arotherm. Vorige week hier besteld (wel met kvk nummer). Snel verzonden, goed verpakt, eenvoudig te installeren en in te stellen. Ik zeg: gewoon doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-05 15:17
Ik heb recent een VR940F aangeschaft en aangesloten (myVaillant Connect).
Op de Vaillant website staat dat de deze werkt met alle warmtepompen en de SensoComfort (ik heb de 720/2).
Na een moeizame installatie (wifi op Android kreeg ik niet ingesteld) kan ik de ruimtetemperatuur zien en instellen in Homekit.
WIfi werkt dus, er is communicatie met de ebus en username wachtwoord klopt ook.
Echter staat er in de myVaillant app een melding dat "Your control is not connected".
In het Nederlands is de melding "Uw Thermostaat is niet aangesloten".

Heeft iemand dit wel werkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
aj_vdw schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:27:
Ik heb recent een VR940F aangeschaft en aangesloten (myVaillant Connect).
Op de Vaillant website staat dat de deze werkt met alle warmtepompen en de SensoComfort (ik heb de 720/2).
Na een moeizame installatie (wifi op Android kreeg ik niet ingesteld) kan ik de ruimtetemperatuur zien en instellen in Homekit.
WIfi werkt dus, er is communicatie met de ebus en username wachtwoord klopt ook.
Echter staat er in de myVaillant app een melding dat "Your control is not connected".
In het Nederlands is de melding "Uw Thermostaat is niet aangesloten".

Heeft iemand dit wel werkend?
Ja ik heb het dus werkend (zie bovenstaand bericht), het was bij mij niet moeilijker dan het standaard kabeltje wat in de gateway zit er uit halen, de voeding aansluiten en de aansluiting met het groene connector blokje "ergens" aan de ebus knopen. Bij mij had de installateur er al voor gezorgd dat ik de ebus makkelijk kon bereiken.

Is je thermostaat draadloos? Zelfs dan zal inderdaad de data op de ebus te zien moet zijn. Getuige het feit dat je de ruimtetemperatuur ziet lijkt me dat dat het "bewijs" is dat je thermostaat zijn gegevens op de ebus zet, en dat je gateway goed is aangesloten. Nu heeft Vaillant goede support, wellicht kun je hen je probleem voorleggen, mocht dit probleem hier niet herkend worden. (of je probeert eerst nog eens stekker er uit en er in, op een moment dat d installatie idle is :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
Batilan schreef op woensdag 13 november 2024 @ 01:05:
[...]

De vrf940f werkt prima i.c.m de arotherm. Vorige week hier besteld (wel met kvk nummer). Snel verzonden, goed verpakt, eenvoudig te installeren en in te stellen. Ik zeg: gewoon doen :)
Ik heb hem inmiddels besteld, zelfde artikelnr. als jij hebt. Er zijn 2 uitvoeringen en weet ook niet wat de verschillen zijn. Maar als ik het goed lees is het enigste wat er aan gesloten moet worden een kabeltje naar de VWZ AI Plus (eebus) en uiteraard de voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:59
sjesis wat saai....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyRzOjZOIGML6qBbYHU9qSRLe5U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pRJDVv1vDgQpNRlBdPhYTKIN.png?f=fotoalbum_large

Kan niet heel veel meer doen he denk ik?
Kom niet onder de 2200W thermisch bij mijn bejaardentemperatuur :+
(55/6)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 14:33

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

(edit: lees dat je een 85/3 hebt, weet niet hoe toepasbaar het volgende verhaal gaat zijn..) Onwaarschijnlijk en denk niet dat het bij jou zo is, maar ik heb mijn 55/6 begin dit jaar geinstalleerd en had dezelfde foutcode. Na heel lang zoeken ben ik achter het probleem gekomen: de stekker die de sensordata van de waterpomp regelt in de buitenunit zat niet aangesloten op de waterpomp. Misschien is die bij jou losgetrild. Hoe kom je hierbij? Paneel rechts moet je even los schroeven. Die connector zit als ik het me goed herrinner onderaan de waterpomp, zwarte 90 graden stekker. Misschien eens eruit halen en opnieuw erin? Hoor je als je de stroom eraf haalt en dan weer erop zet wel wat geluiden uit de buitenunit komen? Bij mij was het een soort zacht ritmisch getik gedurende 5-10 seconden en dan dood.

Ik had namelijk precies het probleem wat jij hebt, niks werkt. En toen had ik al zoiets van oeioei, en nu dan.. Kun je wel fijn een back-up heater hebben maar als de waterpomp niks doet heb je gewoon pech.

---------------------------
Ik heb zelf dus het probleem dat mijn unit niet geregistreerd is bij Vaillant. Waardoor als ik een garantieclaim wil doen dit niet gaat. Het is blijkbaar doodsimpel om even het serienummer te registreren maar ja als je daar geen account voor hebt is dat alsnog erg lastig. Ik zat een tijdje geleden met de sticket op mijn buitenunit waar een stuk af was. Heb een installateur in de buurt gezocht en die wilde me wel helpen, maar had na 2-3x bellen en nog vaker mailen met Vaillant ook niet zo veel puf meer voor een sticker van 2 tientjes.

Dus als er een keer wat is met dat ding houd ik ook mijn hart vast eerlijk gezegd. Mijn huis kan echt niet weken zonder verwarming. Elektrische kacheltjes is altijd een optie en ik heb ook een houtkachel, en douchen zou bij mijn ouders kunnen, maar toch.

------------------------------
paQ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:59:
sjesis wat saai....

[Afbeelding]

Kan niet heel veel meer doen he denk ik?
Kom niet onder de 2200W thermisch bij mijn bejaardentemperatuur :+
(55/6)
Wees blij :+
Zelf ook de 55/6 en ik zit gemiddeld zo op 6 starts per dag. En dan lekker op 400w elektrisch lopen. Van 6:00 tot 9:00 wat harder (500W) omdat ik nachtverlaging op 19 heb en overdag 20 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door Kuusj op 13-11-2024 10:22 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Kuusj schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:16:
[...]

[...]

Wees blij :+
Zelf ook de 55/6 en ik zit gemiddeld zo op 6 starts per dag. En dan lekker op 400w elektrisch lopen. Van 6:00 tot 9:00 wat harder (500W) omdat ik nachtverlaging op 19 heb en overdag 20 graden.
Naja, dat is dus ook een beetje het ding. Bij temperaturen boven de 5 graden gok ik, denk ik niet dat ik naar 20 'kan' in de nacht. Dan verwacht ik dat mijn integral tellertje weer oploopt en afslaat.

Vorig seizoen (therma V die tot 10Hz terug kon) zette ik de verwarming gewoon uit in de nacht, en startte of om 06:00 of eerder als de temperatuur in de woonkamer aan 19.5 kwam.
Dan was het binnen no time weer opgewarmd.

Merk wel dat wanneer de FCU in de hal de hele nacht mee kan draaien @19.5 gr dat op de overloop prima merkbaar is naar de vertrekken daar. Scheelt gedurende nacht zomaar 1 graad aan warmte(koude)last.

En ik gok zo dat je afgelopen nacht min of meer hetzelfde buitentemperatuurverloop hebt gehad? ;)

edit: overigens heb ik de stille modus op 30% staan en altijd aan.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 13-11-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
@Technician- dank, goede tip. Ik duik er even in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-05 16:36
Batilan schreef op woensdag 13 november 2024 @ 01:05:
[...]

Het is wel goedkoop. Heeft het te maken dat Vaillant graag alle info wilt verzamelen van alle aangesloten ketels? Net als bij Google die ook info verzamelt.

Heb je dan een myVallaint abonnement nodig? Hoeveel kost het dan?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

paQ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:26:
[...]

Naja, dat is dus ook een beetje het ding. Bij temperaturen boven de 5 graden gok ik, denk ik niet dat ik naar 20 'kan' in de nacht. Dan verwacht ik dat mijn integral tellertje weer oploopt en afslaat.

Vorig seizoen (therma V die tot 10Hz terug kon) zette ik de verwarming gewoon uit in de nacht, en startte of om 06:00 of eerder als de temperatuur in de woonkamer aan 19.5 kwam.
Dan was het binnen no time weer opgewarmd.

Merk wel dat wanneer de FCU in de hal de hele nacht mee kan draaien @19.5 gr dat op de overloop prima merkbaar is naar de vertrekken daar. Scheelt gedurende nacht zomaar 1 graad aan warmte(koude)last.

En ik gok zo dat je afgelopen nacht min of meer hetzelfde buitentemperatuurverloop hebt gehad? ;)

edit: overigens heb ik de stille modus op 30% staan en altijd aan.
Ik kan ook pas vrij consistent doordraaien als het buiten ongeveer deze temperaturen betreft. Was volgens mij iets van 4-5 graden vannacht.
Bij mij is het schema zo:
- 22:00 / temp op 19 graden en stille modus (60%) aan
- 6:00 / temp op 20 graden
- 9:00 / stille modus uit
- 22:00 / temp op 19 graden en stille modus (60%) aan

Doe volgens de WP iets rond de 25-35kWh thermisch per dag nu deze maand. Gemiddelde COP van 5.0. Ik heb een theoretisch warmteverlies van ~5.5kW bij -10. Enkel radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ja ik zal ook zo aan de 5kW komen bij -10 schat ik in.
Ik ga eens kijken of het nog uitmaakt wanneer ik de stille modus verder verlaag. Naar 40 of 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

paQ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:53:
Ja ik zal ook zo aan de 5kW komen bij -10 schat ik in.
Ik ga eens kijken of het nog uitmaakt wanneer ik de stille modus verder verlaag. Naar 40 of 50%.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet of meer % dan wil zeggen dat hij meer gelimiteerd wordt of dat 60% wil zeggen dat hij op max. 60% van het maximumvermogen mag draaien. Ik neem namelijk het laatste aan. Voor nu boeit het sowieoso nog niet omdat hij meestal helemaal niet meer dan 400-500W verbruikt. Alleen tijdens opstarten even een paar minuten 1000W.

Ik had begin dit jaar de WP uit vanaf 22:00 en dan aan vanaf 6:00 zonder stille modus (die ging dus op 100% vermogen staan draaien) en dat was qua geluid (hoe stil deze relatief ook zijn) toch wat veel van het goede. Vooral het compressorgeluid is echt vervelend, vibraties hoor je gewoon binnen in bepaalde ruimtes. Dat terwijl WP op 3 meter van een gevel staat en met 5m Terrendis grondleiding is verbonden. Op 400-500W ritselen de bladeren letterlijk nog harder qua geluid dus dat is geen punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik heb de beperking op 30% ingesteld. Ik interpreteer dat dat ie max 70% kan draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Eriko schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:39:
[...]

Het is wel goedkoop. Heeft het te maken dat Vaillant graag alle info wilt verzamelen van alle aangesloten ketels? Net als bij Google die ook info verzamelt.

De prijs was ook mijn reden om voor deze te gaan :). Je hebt geen abonnement nodig, alleen even een myVaillant account aanmaken. Ongetwijfeld is Vaillant geinteresseerd in "onze" data, ik ga er maar vanuit dat ze die data gebruiken om hun producten te verbeteren, als je bang bent dat de afwezigheids stand wordt gebruikt om dieven op je af te sturen, dan moet je geen gateway nemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
bmweetje3 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:41:
[...]

Ik heb hem inmiddels besteld, zelfde artikelnr. als jij hebt. Er zijn 2 uitvoeringen en weet ook niet wat de verschillen zijn. Maar als ik het goed lees is het enigste wat er aan gesloten moet worden een kabeltje naar de VWZ AI Plus (eebus) en uiteraard de voeding.
Je bedoelt naast de VR940F ook de VR921? Ik meen dat de 940F de laatste revisie is en draadloos (met Wifi) werkt, de 921 heb je meen ik alleen nodig voor ambiSENSE thermostatische radiatorkranen voor combatibility. Zie ook deze post

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heszol
paQ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:59:
Ik heb de beperking op 30% ingesteld. Ik interpreteer dat dat ie max 70% kan draaien.
Zo is het mij ook uitgelegd door de Vaillant monteur, % is de beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:01
@Kuusj , @paQ Als ik me niet vergis is het minimum thermische vermogen van veel warmtepompen bij de huidige buitentemperaturen iets van 2 kW @35 °C - veel lager kunnen ze niet.
Met een COP van rond de 5 zit je dan op ca. 400 W voor de compressor.
Het zou met niet verbazen als de 55/6 ook in deze categorie valt.
Bij een (veel) lager warmteverlies moet de warmtepomp tussentijds even pauzeren
anders wordt het te warm - maar misschien heb je huisgenoten die van 22+ °C houden?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-05 16:36
In mijn situatie heb ik de volgende configuratie:
- Vaillant warmtepomp VWL125/6
- MEH97.6
- sensoCOMFORT
- ebus adapter voor home assistant.

Ik kan alles uitlezen op de ebus.

De onderhoudsmonteur was een tijdje geleden hier voor een onderhoud. Hij vroeg of ik een gateway heb. Nee dus.

Als er een storing komt, kan de monteur op afstand bekijken. Denk je dat de aanschaf van VR940F aanbevolen is?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

heszol schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:06:
[...]

Zo is het mij ook uitgelegd door de Vaillant monteur, % is de beperking.
Dus bij mij staat hij op 60%, wat wil zeggen dat hij maximaal 40% vermogen mag halen?
dunklefaser schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:05:
@Kuusj , @paQ Als ik me niet vergis is het minimum thermische vermogen van veel warmtepompen bij de huidige buitentemperaturen iets van 2 kW @35 °C - veel lager kunnen ze niet.
Met een COP van rond de 5 zit je dan op ca. 400 W voor de compressor.
Het zou met niet verbazen als de 55/6 ook in deze categorie valt.
Bij een (veel) lager warmteverlies moet de warmtepomp tussentijds even pauzeren
anders wordt het te warm - maar misschien heb je huisgenoten die van 22+ °C houden?
400W is minimum ja :) 25% compressor modulation. Bij mij een Ta van 28°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcello1982

Marcello1982

strandbal schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:54:
[...]

Wut, lekker dan, mijn handleiding heeft het dus over ventilator problemen... Hoe nuttig is mijn handleiding dan als jij op totaal andere meldingen komt? :/
Geen idee maar is voor alle 85 ers ook gewoon dezelfde meldingscode blijkbaar...heb even all versies nagezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcello1982

Marcello1982

jjonkie schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:05:

Zou ik als je de optie hebt i.p.v. armaflex de nmc pakken, die is exact zelfde alleen ander merk en bij de wasco te bestellen...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRpziQ8kl3lhRjQpXEUdR1AOIcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6dKc19x0p4d6WB77Q0tvOyV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcello1982

Marcello1982

Kuusj schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:16:
[...]

Ik had namelijk precies het probleem wat jij hebt, niks werkt. En toen had ik al zoiets van oeioei, en nu dan.. Kun je wel fijn een back-up heater hebben maar als de waterpomp niks doet heb je gewoon pech.

---------------------------
Ik heb zelf dus het probleem dat mijn unit niet geregistreerd is bij Vaillant. Waardoor als ik een garantieclaim wil doen dit niet gaat. Het is blijkbaar doodsimpel om even het serienummer te registreren maar ja als je daar geen account voor hebt is dat alsnog erg lastig. Ik zat een tijdje geleden met de sticket op mijn buitenunit waar een stuk af was. Heb een installateur in de buurt gezocht en die wilde me wel helpen, maar had na 2-3x bellen en nog vaker mailen met Vaillant ook niet zo veel puf meer voor een sticker van 2 tientjes.

Dus als er een keer wat is met dat ding houd ik ook mijn hart vast eerlijk gezegd. Mijn huis kan echt niet weken zonder verwarming. Elektrische kacheltjes is altijd een optie en ik heb ook een houtkachel, en douchen zou bij mijn ouders kunnen, maar toch.
Als je een vr940f module aanhangt en account aanmaakt bij Vaillant zie je serienummer digitaal, kan de installateur zo registreren voor je dan..lijkt me niet heel lastig..en voor die €60,- heb je dan normale garantie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcello1982

Marcello1982

Eriko schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:39:
[...]

Is gratis, vandaag meegekregen van de vertegenwoordiger dat het ook 2025 nog gratis blijft hiervoor was abonnement 50 euro per jaar voor de instalnet versie verwachting is dan ook niet veel meer dan dat...
Zover ik gehoord heb blijft het voor de klant een gratis app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-05 15:17
Batilan schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:45:
[...]

...
Is je thermostaat draadloos? Zelfs dan zal inderdaad de data op de ebus te zien moet zijn. Getuige het feit dat je de ruimtetemperatuur ziet lijkt me dat dat het "bewijs" is dat je thermostaat zijn gegevens op de ebus zet, en dat je gateway goed is aangesloten. Nu heeft Vaillant goede support, wellicht kun je hen je probleem voorleggen, mocht dit probleem hier niet herkend worden. (of je probeert eerst nog eens stekker er uit en er in, op een moment dat d installatie idle is :))
De 720/2 is bedraad. Kan het probleem zijn dat de serienummers van de producten niet aangemeld zijn bij Vaillant?

[ Voor 18% gewijzigd door aj_vdw op 13-11-2024 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Marcello1982 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:25:
[...]

Zou ik als je de optie hebt i.p.v. armaflex de nmc pakken, die is exact zelfde alleen ander merk en bij de wasco te bestellen...[Afbeelding]
Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik ook vaak NMC maar dat is wel een heelheelheel stuk minder kwaliteit dan Armaflex hoor. En heel wat goedkoper. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Kuusj schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:19:
[...]

Dus bij mij staat hij op 60%, wat wil zeggen dat hij maximaal 40% vermogen mag halen?

[...]

Ik heb 365 als bodem.

• mr_evil08
Kuusj schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:19:
[...]

[...]

486W (compressor 30rps) is hier het minimum daarna valt die altijd uit, hoe krijgen jullie de unit lager?
60% fluisterbedrijf is ongeveer 800W max.

(Arotherm 55/6)

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 14-11-2024 09:41 ]

• Kuusj

Kuusj

Klopt trouwens, zie het nu ook.
mr_evil08 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:11:
[...]

486W is hier het minimum daarna valt die uit, hoe krijgen jullie de unit lager?

(Arotherm 55/6)
Wilde net vragen, welke unit haha. Goede vraag, kun je eens kijken wat je compressor modulation is bij dat opgenomen vermogen?

• marcop23
  • Laatst online: 10:27
[...]

486W is hier het minimum daarna valt die altijd uit, hoe krijgen jullie de unit lager?

(Arotherm 55/6)
Het is sowieso ook afhankelijk van Ta - Tb. Vermogen is namelijk snelheid x koppel. De minimum snelheid is 25% compressormodulatie. Het koppel is afhankelijk van het temperatuurverschil tussen buiten en aanvoer.

• bmweetje3
Batilan schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:31:
[...]

Je bedoelt naast de VR940F ook de VR921? Ik meen dat de 940F de laatste revisie is en draadloos (met Wifi) werkt, de 921 heb je meen ik alleen nodig voor ambiSENSE thermostatische radiatorkranen voor combatibility. Zie ook deze post
Nee ik bedoelde dat van de VR940F 2 en zelfs 3 uitvoeringen zijn, maar ik zie nu dat bij die andere een thermostaat bij geleverd wordt. Er is dan maar 1 losse VR940F.
Ik dacht eerst dat je de VR921 nodig had maar vond de prijs wat hoog om dat meteen erbij te doen. Bij toeval kwam ik op de VR940F uit en heb die besteld.

• BobvdW
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-05 21:31
Wat kun je precies met de VR940F ?
Is het een veredelde optie om op afstand de temperatuur in te stellen of kun je er ook allemaal eebus waardes mee uitlezen en inzien?

• Kuusj

Kuusj

Marcello1982 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:34:
[...]

Als je een vr940f module aanhangt en account aanmaakt bij Vaillant zie je serienummer digitaal, kan de installateur zo registreren voor je dan..lijkt me niet heel lastig..en voor die €60,- heb je dan normale garantie..
Kun je me dit uitleggen? Stel mijn installateur is met pensioen en heeft mijn unit niet geregistreerd (vergeten). Kan ik dit dan wel doen met die vr940f module?

• mr_evil08
Kuusj schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:13:
[...]

Klopt trouwens, zie het nu ook.

[...]

Wilde net vragen, welke unit haha. Goede vraag, kun je eens kijken wat je compressor modulation is bij dat opgenomen vermogen?
Die draait dan op 30rps.
Stroomverbruik van de circulatiepomp zit daar natuurlijk ook bij maar dat is geen 80w.
Circulatiepomp +/- 50% vermogen.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 14-11-2024 09:42 ]

• jjonkie
Technician- schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:37:
[...]

Ja dat kan wel.
Beter nog pak je een voorgeissolleerde duo dn25 rvs buis. Dat gaat je ZO veel tijd schelen en ook wel geld.

De koppelingen zitten erbij, 1.1/4 en verlopen naar 1” dacht ik.
De breedte van 2 buizen incl isolatie is 118mm
https://edelstahlwellrohr...25-10m-13mm-Iso/FDS-25310
Er zit verschil tussen ribbel buis en spiraal buis zie ik nu, dit is ribbel.

Ik kan me voorstellen dat ribbelbuis meer weerstand maar hoe erg is dat als je huis installatie 22mm staal aanvoer en retour leiding heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Kuusj schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:34:
[...]

Kun je me dit uitleggen? Stel mijn installateur is met pensioen en heeft mijn unit niet geregistreerd (vergeten). Kan ik dit dan wel doen met die vr940f module?
Ik breek even in, heb de internet gateway zelf geinstalleerd.
Tijdens de wizard met de smartphone App kun je het serienr invoeren en registreerd hij zich(je kan ook de QR code achterop de module scannen met mobiel).

En tijdens de wizard kan je zelf een account maken.
Gaat dan wel over de myvalliant App.

Dit is dan wel de consumenten variant, als het je lukt om een installatienet account te maken met de myvalliant pro App kun je meer zien(moet je aantonen dat je installateur etc bent kvk opgeven enzo).

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 14-11-2024 09:49 ]

• mr_evil08
marcop23 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:20:
[...]

Het is sowieso ook afhankelijk van Ta - Tb. Vermogen is namelijk snelheid x koppel. De minimum snelheid is 25% compressormodulatie. Het koppel is afhankelijk van het temperatuurverschil tussen buiten en aanvoer.
Ik zal vanavond eens kijken waar compressormodulatie op staat.

Hier staat het minimaal wateraanvoer op 32c omdat anders de unit uitvalt gezien mijn vloer anders geen 2kw aan warmte kwijt kan(ja klein systeem).
Stooklijn verhoging werkt alleen als de ruimtetemperatuur afwijkt met de wenstemperatuur dat de thermostaat er nog eens 20% bovenop gooit.

Ik zal nog eens in de graadminuten duiken of daar iets mee gedaan kan worden.
Ik had meer het idee dat de unit op deltaT van aanvoer/retour regelt, kleine deltaT=lager vermogen en de status van de systeemvoeler.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 14-11-2024 10:05 ]

• Kuusj

Kuusj

mr_evil08 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:47:
[...]

Ik breek even in, heb de internet gateway zelf geinstalleerd.
Tijdens de wizard met de smartphone App kun je het serienr invoeren en registreerd hij zich(je kan ook de QR code achterop de module scannen met mobiel).

En tijdens de wizard kan je zelf een account maken.
Gaat dan wel over de myvalliant App.

Dit is dan wel de consumenten variant, als het je lukt om een installatienet account te maken met de myvalliant pro App kun je meer zien(moet je aantonen dat je installateur etc bent kvk opgeven enzo).
Ga ik dat ding maar eens bestellen dan, dankje :) Als nog iemand kan uitwijden over wat je kunt met die app zou dat helemaal top zijn!
mr_evil08 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:01:
[...]

Ik zal vanavond eens kijken waar compressormodulatie op staat.

Hier staat het minimaal wateraanvoer op 32c omdat anders de unit uitvalt tijdens opwarmen, mijn vloer kan dan geen 2kw aan warmte kwijt(ja klein systeem).
Denk dat daar je 'probleem' misschien wel zit ja. Ik heb met dat minimumvermogen een Ta van 28 en een Tr van 25. Op radiatoren overigens :) 26 graden krijg ik ook nog wel weg maar niet met heel lange runs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Kuusj schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:06:
[...]

Ga ik dat ding maar eens bestellen dan, dankje :) Als nog iemand kan uitwijden over wat je kunt met die app zou dat helemaal top zijn!

[...]

Denk dat daar je 'probleem' misschien wel zit ja. Ik heb met dat minimumvermogen een Ta van 28 en een Tr van 25. Op radiatoren overigens :) 26 graden krijg ik ook nog wel weg maar niet met heel lange runs.
Myvalliant App.
- Energieverbruik inzien / COP etc op dag/week/maand/jaar.
- Stooklijn en minimaal CV temperatuur aanpassen.
- Aan/uit op afstand of weekplanner configureren.
- CV waterdruk inzien.
- Op afstand in/uitschakelen CV.
- Bedrijfstijd en aan/uit-cycli inzien.
- Actueel kamertemp en luchtvochtigheid etc.

Een dag wel/geen zon kan ik de warmtepomp dan op sturen zoals het uitstellen van opwarmen totdat de zon voldoende schijnt maar eigenlijk wil ik dat nog automatiseren.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 14-11-2024 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
jjonkie schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:41:
[...]

Er zit verschil tussen ribbel buis en spiraal buis zie ik nu, dit is ribbel.

Ik kan me voorstellen dat ribbelbuis meer weerstand maar hoe erg is dat als je huis installatie 22mm staal aanvoer en retour leiding heeft?
Dn25 heeft een flinke binnendiameter. Korte stukken tot 5 meter hebben we wel op 60 L/min gezien zonder noemenswaardige drukval.
Dat is het 4 voudige wat nominaal door 22mm gaat.

• Technician-
mr_evil08 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:13:
[...]

Myvalliant App.
- CV waterdruk inzien.

Een dag wel/geen zon kan ik de warmtepomp dan op sturen zoals het uitstellen van opwarmen totdat de zon voldoende schijnt maar eigenlijk wil ik dat nog automatiseren.
Ik vind Vaillant echt top of The Bill mechanisch enz. Echt topmachines.

De regeltechniek is wel hun bottleneck je ziet dat ze daar niet veel kaas van hebben gegeten. Het werkt allemaal prima maar afstandsbeheer en monitoring en dergelijke is gewoon niet goed.
En als je googelt vind je veel meer partijen die dit zeggen.
Anyway, het is middels updates en platform aanpassingen allemaal te verbeteren zonder enige hardware aanpassingen. Dus dat stemt goed.

• Kuusj

Kuusj

mr_evil08 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:13:
[...]

Myvalliant App.
- CV waterdruk inzien.

Dat is echt top. Zeker voor dat geld. Ik had tot dit punt bewust alles offline gehouden, maar het geeft wel rust als ik een paar weken op vakantie ben dat ik kan zien wat hij doet. Wat mij betreft hoef ik dan ook niet meer aan de slag met HA en eBUS. Heb de adapter aangesloten maar het ge-etter om dat weer allemaal aan de praat te krijgen heb ik eigenlijk geen tijd voor :X

• mr_evil08
Kuusj schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:28:
[...]

Dat is echt top. Zeker voor dat geld. Ik had tot dit punt bewust alles offline gehouden, maar het geeft wel rust als ik een paar weken op vakantie ben dat ik kan zien wat hij doet. Wat mij betreft hoef ik dan ook niet meer aan de slag met HA en eBUS. Heb de adapter aangesloten maar het ge-etter om dat weer allemaal aan de praat te krijgen heb ik eigenlijk geen tijd voor :X
Klopt geeft rust, net als storingen kunnen zien in de App.
HA/domotica etc heb ik ook wel gehad maar gegeven moment uitgezet want zag de meerwaarde er niet van in(tijdelijk gebruikt als monitoring van zaken).

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 14-11-2024 10:54 ]

• jjonkie
Technician- schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:15:
[...]

Dn25 heeft een flinke binnendiameter. Korte stukken tot 5 meter hebben we wel op 60 L/min gezien zonder noemenswaardige drukval.
Dat is het 4 voudige wat nominaal door 22mm gaat.
duidelijk verhaal, weet ik genoeg d:)b

• Doorn14
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 02-05 08:47
Hallo, Ik ben Geert en nieuw binnen dit Forum en lees aandachtig de nodige items over warmtepompen.
Ik heb het het volgende probleem met mijn warmtepomp Arotherm VWL 85/2.
Die geeft aan F.536 (Compressor uitlaattemp te hoog).
Afgifte circuit is in orde. Zie hieronder de uitgelezen statuscodes T.0.034 valt op met -2048 graden! Weet iemand de oplossing?

Weergave waarde Testprogramma
T.0.01 0,42
T.0.05 0
T.0.07 uit
T.0.08 1
T.0.09 uit
T.0.13 23,7 graden
T.0.14 23 graden
T.0.16 898l/h
T.0.17 aan
T.0.26 87,6 graden
T.0.27 20,9 graden
T.0.28 10,9 graden
T.0.29 17,2 graden
T.0.30 5,2 bar
T.0.31 -12,7 graden
T.0.33 10,9 graden
T.0.34 -2048,0 graden Gewenste waarde overhitting
T.0.35 10 graden
T.0.36 0 graden
T.0.66 11,2 graden
T.0.67 aan
T.0.68 40 rps
T.0.69 uit
T.1.37 10,6 graden
T.1.38 goed
T.1.59 uit
T.1.60 uit
T.1.61 Avf
T.1.62 23,8 graden
T.1.63 999
T.1.64 open
T.1.65 open

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Doorn14 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:39:
Hallo, Ik ben Geert en nieuw binnen dit Forum en lees aandachtig de nodige items over warmtepompen.
Ik heb het het volgende probleem met mijn warmtepomp Arotherm VWL 85/2.
Die geeft aan F.536 (Compressor uitlaattemp te hoog).
Afgifte circuit is in orde. Zie hieronder de uitgelezen statuscodes T.0.034 valt op met -2048 graden! Weet iemand de oplossing?

Weergave waarde Testprogramma
T.0.01 0,42
T.0.05 0
T.0.07 uit
T.0.08 1
T.0.09 uit
T.0.13 23,7 graden
T.0.14 23 graden
T.0.16 898l/h
T.0.17 aan
T.0.26 87,6 graden
T.0.27 20,9 graden
T.0.28 10,9 graden
T.0.29 17,2 graden
T.0.30 5,2 bar
T.0.31 -12,7 graden
T.0.33 10,9 graden
T.0.34 -2048,0 graden Gewenste waarde overhitting
T.0.35 10 graden
T.0.36 0 graden
T.0.66 11,2 graden
T.0.67 aan
T.0.68 40 rps
T.0.69 uit
T.1.37 10,6 graden
T.1.38 goed
T.1.59 uit
T.1.60 uit
T.1.61 Avf
T.1.62 23,8 graden
T.1.63 999
T.1.64 open
T.1.65 open
Ha Geert,
Had je al op F.536 error gezocht via Google? Zie deze pdf van Valliant en de onderstaande screenshot. Een van de mogelijke oorzaken is een lekkage vanuit je koudemiddelleiding met nu een tekort. Of een defecte sensor. Ik heb niet kunnen vinden hoe het precies zit met die T.0.034. Kon je iets vinden in je installatiehandleiding?
Ik zou je warmtepomp nu op standby zetten (als het een lekkage is dan helpt dat om verdere lekkage van het sterke broeikasgas R410a te voorkomen en om schade aan je systeem door oververhitting te voorkomen). En vooral je installateur bellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I63tnEGlU0SpiS1HO-cs8l0fml4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7XbL4zCobg3ICW6gFX1mdp0Z.png?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Doorn14
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 02-05 08:47
Dank voor de snelle reactie. Op internet vond ik ook al die info. Ik dacht mogelijk weet iemand hier direct wat het probleem is. Welke sensor zou ik moet controleren?

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Doorn14 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:56:
Dank voor de snelle reactie. Op internet vond ik ook al die info. Ik dacht mogelijk weet iemand hier direct wat het probleem is. Welke sensor zou ik moet controleren?
De compressoruitlaattemp (zie de screenshot).
Code T.0.26. Die geeft bij jou 87.6 graden dus ik vrees dat het geen defecte sensor is maar een lekkage van koudemiddel. Standby dus en installateur bellen. Als een WP te lang met te weinig koudemiddel draait dan ontstaat er schade aan het systeem. En je wil het broeikasgas niet in de atmosfeer.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:08

Jag

Mijn plan voor energie afname en teruglevering te verminderen. Ben benieuwd wat jullie ervan denken. Schiet maar raak. Het meeste betreft mijn vaillant warmtepomp, dus vandaar hier gepost.

PV
PV 24 panelen 9600 Wp oost-west
Jaarlijkse opbrengst +/- 7500 kWh
Jaarlijks verbruik

Afname
Normaal 2500 kWh
Dal 2500 kWh

Teruglevering
6000 kWh
Dus dat zou betekenen nu 1500/7500 = 20% eigen gebruik van PV energie
Dat moet omhoog

Warmte
Vaillant aroTHERM plus VWL 125/6 A 400V
CV houtkachel 7kW nominaal waterzijdig vermogen

Afgifte
Vloerverwarming +/-170m2

Buffers
200L buffer+500L buffer
250L SWW buffer (voorverwarmde aanvoer via spiraal 500L buffervat)

Momenteel aan het voorbereiden op de afbouw van salderen en mijn installatie zoveel mogelijk om eigen energie te laten draaien. Sowieso gaan we volgend jaar nog de bovenverdieping een extra schil van 14cm EPS aan de buitenzijde gevel geven. Dan is de isolatie schil compleet (vloer en dak al eerder gedaan, verder overal triple glas en balans ventilatie met wtw). Dus het verbruik zal nog iets dalen.
Uiteraard is er nu veel opbrengst op momenten dat de vraag laag is. Om het verbruik in de lente / najaar te verlagen heb ik overwogen om heatpipes toe te voegen 5-8m2. Dit zal de afname verlagen maar het PV overschot verder vergroten en bovendien de buffer capaciteit verlagen doordat de heatpipes de hele zomer lang de buffers op hoge temp houden. Dus deze optie lijkt niet interessant. Niet nog meer energie opwekken, wel meer bufferen en het verbruik meer naar PV opwek uren verplaatsen.

Buffer capaciteit gebruiken
Het 500L wordt verwarmd door de CV houtkachel en gaat in de circulatie als deze op temperatuur is. 
De opties die ik overweeg om mijn buffer capaciteit beter te benutten zijn

- De warmtepomp inzetten voor bufferen bij PV overschot. De vaillant kan de buffer opwarmen bij PV overschot. Ik zou dan de 500L vast in de circulatie moeten zetten zodat deze mee opgewarmd wordt. Nadeel is dat de warmtepomp niet goed te moduleren is en niet naar hoge temp kan opwarmen, dus slechtst beperkte buffer capaciteit. Ook SWW kan deze niet opwarmen met overschot aan PV helaas.

- COP 1 verwarming, bv met deze dompel verwarmers link. Eentje voor de 500L buffer en eentje voor de 250L SWW. Woest inefficient, maar wel in staat om alle PV overschot af te fakkelen en in de buffers te steken (totdat deze op max temp zitten natuurlijk). Het PV overschot is wel aanzienlijk op momenten. Zou dit "uitkunnen"? Ik vind netstabiliteit ook wel een argument en ook wel prettig om niet van energie leveranciers afhankelijk te zijn voor terug lever voorwaarden.

- Combinatie van bovenstaand: lijkt me wel wat ingewikkeld. Bij PV overschot eerst de warmtepomp verwarmen. Die slaat dan af  en dan zouden de dompel verwarmers verder kunnen gaan. Heeft iemand dit zo draaien?

Verbruik verplaatsen naar PV opwek uren
- window instellen voor SWW opwarm
- Legionella opwarming alleen als 60 graden niet gehaald is -> dit kan denk ik niet met de vaillant?
- 500L vast in circulatie zetten -> meer buffer dus meer verspreid gebruik. Wel meer verlies vanuit buffervat. Ik overweeg om het buffervat een 2e schil isolatie te geven om het verlies te verminderen. Verder vind ik het ingewikkeld om te bedenken of dit een voordelige optie is. Iemand die kan helpen met deze berekening? Of zou je dat echt moeten simuleren / meten?
- Constante temp instellen voor woonkamer -> hogere gemiddelde temp gradient met buiten maar wel verspreid verbruik

Andere opties?

• jjonkie
Weer een beetje verder met de opzet. SWW gaat via de wp boiler.
Afgifte systeem 11 radiatoren, voornamelijk t22 en t33 en een t11.
Doel is stooklijn max 45 graden
Zeer goed geïsoleerde woning 180m2

Dit hydraulische schema gemaakt:

Zoals het nu is krijg je sluiting in het boilervat. Deze moet ik dus anders aansluiten of met een extra circulatiepomp gaan werken.

Opnemen in retour vanaf radiatoren achter of voor het vuil filter of opnemen in de aanvoer naar de radiatoren?
Welke energie zuinige modulerende pomp is aan te raden ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8qEhP_iHkVBFyLAnHaHUrpcJ7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V4LdjI7ckts0dyuloS82nOeH.jpg?f=fotoalbum_large

Het alternatief kan zonder extra circulatie pomp... maar wat schiet ik daar mee op. Kan ik net zo goed kosten van buffervat besparen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuFCTzDkxGzsostYDxjK-ipjzrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B1woAV0kqEm26JP3Rl4pXWyh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpxR5Ol7EcQ7C619uFKFXc0UIEI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BC1VsjhCtmIyFr2DByfcbby8.png?f=fotoalbum_large

EDIT

Nibe geeft wat meer duidelijkheid
Ik denk dat ik het eerst maar met een UKV40 ga proberen, goede prijs kwaliteit en ik kan deze makkelijk kwijt en scheelt een extra circulatie pomp en bij behorende stroomkosten

[ Voor 37% gewijzigd door jjonkie op 14-11-2024 15:48 ]

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:37

WouterG

Dit is geen ondertitel

Is de Energie-informatie in de myVAILLANT app een beetje buggy of ligt het aan mijn lokale installatie? Vorige week heb ik hem geïnstalleerd maar ik zie er vaker geen als wel informatie in terug, en als hij dan werkt dan is hij vaak nog niet compleet ook...

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:26
@jjonkie ribbel heeft meer oppervlakte om hitte af te geven dus beter voor COP

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:27
(jarig!)
Jag schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:42:
Mijn plan voor energie afname en teruglevering te verminderen. Ben benieuwd wat jullie ervan denken. Schiet maar raak. Het meeste betreft mijn vaillant warmtepomp, dus vandaar hier gepost.

PV
PV 24 panelen 9600 Wp oost-west
Jaarlijkse opbrengst +/- 7500 kWh
Jaarlijks verbruik

Afname
Normaal 2500 kWh
Dal 2500 kWh

Teruglevering
6000 kWh
Dus dat zou betekenen nu 1500/7500 = 20% eigen gebruik van PV energie
Dat moet omhoog

Warmte
Vaillant aroTHERM plus VWL 125/6 A 400V
CV houtkachel 7kW nominaal waterzijdig vermogen

Afgifte
Vloerverwarming +/-170m2

Buffers
200L buffer+500L buffer
250L SWW buffer (voorverwarmde aanvoer via spiraal 500L buffervat)

Momenteel aan het voorbereiden op de afbouw van salderen en mijn installatie zoveel mogelijk om eigen energie te laten draaien. Sowieso gaan we volgend jaar nog de bovenverdieping een extra schil van 14cm EPS aan de buitenzijde gevel geven. Dan is de isolatie schil compleet (vloer en dak al eerder gedaan, verder overal triple glas en balans ventilatie met wtw). Dus het verbruik zal nog iets dalen.
Uiteraard is er nu veel opbrengst op momenten dat de vraag laag is. Om het verbruik in de lente / najaar te verlagen heb ik overwogen om heatpipes toe te voegen 5-8m2. Dit zal de afname verlagen maar het PV overschot verder vergroten en bovendien de buffer capaciteit verlagen doordat de heatpipes de hele zomer lang de buffers op hoge temp houden. Dus deze optie lijkt niet interessant. Niet nog meer energie opwekken, wel meer bufferen en het verbruik meer naar PV opwek uren verplaatsen.

Buffer capaciteit gebruiken
Het 500L wordt verwarmd door de CV houtkachel en gaat in de circulatie als deze op temperatuur is. 
De opties die ik overweeg om mijn buffer capaciteit beter te benutten zijn

- De warmtepomp inzetten voor bufferen bij PV overschot. De vaillant kan de buffer opwarmen bij PV overschot. Ik zou dan de 500L vast in de circulatie moeten zetten zodat deze mee opgewarmd wordt. Nadeel is dat de warmtepomp niet goed te moduleren is en niet naar hoge temp kan opwarmen, dus slechtst beperkte buffer capaciteit. Ook SWW kan deze niet opwarmen met overschot aan PV helaas.

- COP 1 verwarming, bv met deze dompel verwarmers link. Eentje voor de 500L buffer en eentje voor de 250L SWW. Woest inefficient, maar wel in staat om alle PV overschot af te fakkelen en in de buffers te steken (totdat deze op max temp zitten natuurlijk). Het PV overschot is wel aanzienlijk op momenten. Zou dit "uitkunnen"? Ik vind netstabiliteit ook wel een argument en ook wel prettig om niet van energie leveranciers afhankelijk te zijn voor terug lever voorwaarden.

- Combinatie van bovenstaand: lijkt me wel wat ingewikkeld. Bij PV overschot eerst de warmtepomp verwarmen. Die slaat dan af  en dan zouden de dompel verwarmers verder kunnen gaan. Heeft iemand dit zo draaien?

Verbruik verplaatsen naar PV opwek uren
- window instellen voor SWW opwarm
- Legionella opwarming alleen als 60 graden niet gehaald is -> dit kan denk ik niet met de vaillant?
- 500L vast in circulatie zetten -> meer buffer dus meer verspreid gebruik. Wel meer verlies vanuit buffervat. Ik overweeg om het buffervat een 2e schil isolatie te geven om het verlies te verminderen. Verder vind ik het ingewikkeld om te bedenken of dit een voordelige optie is. Iemand die kan helpen met deze berekening? Of zou je dat echt moeten simuleren / meten?
- Constante temp instellen voor woonkamer -> hogere gemiddelde temp gradient met buiten maar wel verspreid verbruik

Andere opties?
Klein beetje offtopic, maar een EV zou perfect jouw teruglevering kunnen balanceren.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:13
Inmiddels ga ik alweer t 3e stookseizoen in en na vandaag wat schoonmaakwerk/onderhoud, ook eindelijk de maximaal thermostaat aangesloten.
Alleen krijg ik geen waarde te zien in VWZ, deze blijft op systeem temp -99 staan…
Ik meet wel iets vreemds…
Bij sensor los meet ik keurig iets van 2,9 kOhm.
Bij een aangesloten sensor meet ik 10 Mohm.
Ik meet ook een klein AC spanning van 1,5 a 2V
Snapt niet zo goed, de bedrading zit op de S20 aansluiting zoals in de handleiding staat (blauwe 2 polige stekker).
De installatie ass heb ik nogmaals doorlopen maar geen resultaat…
Iemand ideeën? Alvast bedankt!

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Bart_Denon zviw is de maximaalthermostaat een aan/uit contact.

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:13
@Proton_ zviw in de VWZ Ai of mis ik iets? Dat zie ik onder test/werking sensoren?
Weet je toevallig hoe de entiteit heet vanuit ebus?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-05 22:44

Seafarer

XXX

[...]

486W (compressor 30rps) is hier het minimum daarna valt die altijd uit, hoe krijgen jullie de unit lager?

(Arotherm 55/6)
1800 rpm? Draaien die zo snel op de laagste stand?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Bart_Denon zviw=zover ik weet :)
Systeem temp is VF1 op de VWZ AI, maar die gebruik je alleen als je hybride draait of met buffervat, anders raakt de sturing in de war.
Als je geen boiler hebt kan je m op SP1 aansluiten, dan staat hij onder 'boilertemperatuur' (ebus moet ik je even schuldig blijven).

S20 op de buitenunit is voor zo'n unit, dat is een luxe bimetaaltje.

Pagina: 1 ... 145 ... 168 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic