• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-06 22:49
Ow dan heb ik t verkeerd gedaan, ik heb zo’n VR10 sensor op de aanvoer balk (verdeler) geplaatst en aangesloten op de buitenunit op de S20.
Met de gedachten bij een bepaalde overschrijding temp gaat de WP uit.
Dat is dus niet de bedoeling…?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

• bmweetje3
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-04 20:42
zit nog met een vraagje, heb als stooklijn 0.2 nu ingesteld, heb binnentemp compensatie actief ingesteld. Min temp op 15 en max temp op 40 ingesteld. Alleen vloerverwarming beneden verdieping aangesloten.
ingestelde ruimte temp is 20.5 maar de temperaratuur blijft minimaal 21 of hoger.
Als de temp 21 is gaat of blijft de wp ook weer verwarmen. Als ik de compensatie op uitgebreid zet gaat de wp in standby. Ook de circulatie pomp gaat dan uit en bij compensatie uit blijft deze altijd aan op een lager debiet.
Kan ik beter de compensatie op uitgebreid zetten dan?
En de adaptieve stooklijn beter in of uit schakelen. Ben nog een beetje zoekende naar de juiste instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:12
bmweetje3 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:07:
zit nog met een vraagje, heb als stooklijn 0.2 nu ingesteld, heb binnentemp compensatie actief ingesteld. Min temp op 15 en max temp op 40 ingesteld. Alleen vloerverwarming beneden verdieping aangesloten.
ingestelde ruimte temp is 20.5 maar de temperaratuur blijft minimaal 21 of hoger.
Als de temp 21 is gaat of blijft de wp ook weer verwarmen. Als ik de compensatie op uitgebreid zet gaat de wp in standby. Ook de circulatie pomp gaat dan uit en bij compensatie uit blijft deze altijd aan op een lager debiet.
Kan ik beter de compensatie op uitgebreid zetten dan?
En de adaptieve stooklijn beter in of uit schakelen. Ben nog een beetje zoekende naar de juiste instellingen.
min 15 heeft weinig nut, zo laag zal hij niet komen.

Bij wens 20,5 en compensatie actief gaat de compressor pas weer (als het goed is) aan tegen de tijd dat je graadminuten weer hersteld zijn naar -100. Dus niet per se als het (pas) 20,4 is.
Uitgebreid laat hem werken als thermostaat. Dus 21 = sowieso niet aan

Merk zelf dat die temperaturen van om en nabij 10 graden het gewoon lastig maken zeker om met settings te gaan spelen.
Zo beneden de +7 zie je veel beter het effect van de temperatuurcompensatie.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:11
En volgens mij is men het er hier wel over eens dat de adaptieve stooklijn in ons klimaat geen toegevoegde waarde biedt.

• bmweetje3
heb inderdaad gelezen dat de adaptieve stooklijn beter uit kan staan.
Minimum aanvoer heb ik verhoogt naar 20 graden nu, de term graadminuten en wat dit betekent bij de wp heb ik nog ff geen idee wat dit betekent. Is dit zelf ook aan te passen en wat zou de invloed zijn dan?
Wat zou ik kunnen veranderen dat bij de gewenste ingestelde kamertemperatuur niet door verwarmd wordt naar 21 of 21.5 graden?
Compensatie staat nu op actief.

• Laur3nss
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-06 11:42
Laur3nss schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:47:
Vandaag is onze 125/6 in gebruik genomen. Ik heb alleen een probleem om de MyVaillant app te laten werken. Ik krijg steeds deze melding:

[Afbeelding]

Zijn hier meer mensen mee bekend? Duur het bijvoorbeeld 24u na het aanmaken van een account?
In de Home Assistance app, met de MyVaillant integratie zie ik ook géén entries en wel deze foutmelding:

code:
1
2
Logger: custom_components.mypyllant.coordinator
Error fetching myVAILLANT data: 404, message='Not Found', url='https://api.vaillant-group.com/service-connected-control/end-user-app-api/v1/systems/aefc3923-7f85-4ffe-be95-840b4707a5a3/meta-info/control-identifier'

Het gekke is dat ik in HomeKit al wel de kamerthermostaat (VR720) zie met de juitse temperatuur en ook de wenstemperatuur kan instellen die direct zichtbaar is op het scherm van de thermostaat. Dat bewijst dat de VR940f gateway correct met ebus verbonden is?
toon volledige bericht
UPDATE: Lang verhaal kort: na een kleine week werkt het ineens. Zowel de App als ook HomeAssistant. Support zegt niet te weten of het dev team iets gedaan heeft. Het kan dus zomaar een aantal dagen/week duren na installatie voordat het werkt. Misschien moet iemand met de hand wel serienummers activeren?

In other news: Mileseey TR256E is binnen om de vloerverwarming in te regelen. Omdat de warmtepomp niet continue draait (maar wel met COP >5.5 volgende app) is dat nog best lastig. Volgende week wordt het kouder, dus dat is misschien een beter moment.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:55
Laur3nss schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:29:
[...]

UPDATE: Lang verhaal kort: na een kleine week werkt het ineens. Zowel de App als ook HomeAssistant. Support zegt niet te weten of het dev team iets gedaan heeft. Het kan dus zomaar een aantal dagen/week duren na installatie voordat het werkt. Misschien moet iemand met de hand wel serienummers activeren?

In other news: Mileseey TR256E is binnen om de vloerverwarming in te regelen. Omdat de warmtepomp niet continue draait (maar wel met COP >5.5 volgende app) is dat nog best lastig. Volgende week wordt het kouder, dus dat is misschien een beter moment.
die melding krijg je nog wel eens zo af en toe, even momentje en werkt het weer. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-06 22:11
@bmweetje3 over de graadminuten regeling is al veel geschreven in dit topic. Als je terug zoekt zul je dat zien.

Het komt er op neer dat de teller van de graadminuten gaat (op)lopen als de aanvoertemperatuur (Ta) boven de gewenste Ta komt. Op een bepaald moment is de waarde niet meer negatief maar 0 en stopt de warmtepomp tijdelijk terwijl de circulatiepomp wel door blijft draaien. Als de waarde weer de al dan niet standaard ingestelde waarde van -60 graadminuten heeft bereikt, start de warmtepomp weer.
In de handleiding wordt dit ook wel de energiebalansregeling genoemd.
In de tegenwoordige versies van de besturingsmodule kun je de instellingen aanpassen naar bv -100. Daarmee rek je de regeling wat op maar het proces blijft gelijk.

In principe wordt deze regeling bij elk type ruimtecompensatie/kamerbijschakeling toegepast maar zal hij in de praktijk met name bij inactief en actief zichtbaar zijn en in veel mindere mate op “uitgebreid”.

Bij hogere buitentemperaturen zoals nu is het minimale warmtepompvermogen vaak groter dan het warmteverlies van de woning. Als de warmtepomp dan continu op zijn laagste vermogen zou werken, dan zal de kamertemperatuur steeds verder oplopen. Ondanks dat hij soms tijdelijk even op pauze gaat door de graadminutenrregeling. Om dat tegen te gaan kun je de ruimtecomensatie op “uitgebreid” zetten. Dan zal de warmtepomp stoppen met verwarmen (en ook de circulatiepomp stoppen) als de gewenste kamertemperatuur bereikt is.

Zelf gebruik ik de stand actief met name als het langdurig koud blijft. Laat ik zeggen continu grofweg minder dan 4 graden buitentemperatuur. Maar dat is voor iedere situatie (woning, ligging, afgifte circuit etc) anders.

• bmweetje3
Franciesco schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:36:
@bmweetje3 over de graadminuten regeling is al veel geschreven in dit topic. Als je terug zoekt zul je dat zien.

Het komt er op neer dat de teller van de graadminuten gaat (op)lopen als de aanvoertemperatuur (Ta) boven de gewenste Ta komt. Op een bepaald moment is de waarde niet meer negatief maar 0 en stopt de warmtepomp tijdelijk terwijl de circulatiepomp wel door blijft draaien. Als de waarde weer de al dan niet standaard ingestelde waarde van -60 graadminuten heeft bereikt, start de warmtepomp weer.
In de handleiding wordt dit ook wel de energiebalansregeling genoemd.
In de tegenwoordige versies van de besturingsmodule kun je de instellingen aanpassen naar bv -100. Daarmee rek je de regeling wat op maar het proces blijft gelijk.

In principe wordt deze regeling bij elk type ruimtecompensatie/kamerbijschakeling toegepast maar zal hij in de praktijk met name bij inactief en actief zichtbaar zijn en in veel mindere mate op “uitgebreid”.

Bij hogere buitentemperaturen zoals nu is het minimale warmtepompvermogen vaak groter dan het warmteverlies van de woning. Als de warmtepomp dan continu op zijn laagste vermogen zou werken, dan zal de kamertemperatuur steeds verder oplopen. Ondanks dat hij soms tijdelijk even op pauze gaat door de graadminutenrregeling. Om dat tegen te gaan kun je de ruimtecomensatie op “uitgebreid” zetten. Dan zal de warmtepomp stoppen met verwarmen (en ook de circulatiepomp stoppen) als de gewenste kamertemperatuur bereikt is.

Zelf gebruik ik de stand actief met name als het langdurig koud blijft. Laat ik zeggen continu grofweg minder dan 4 graden buitentemperatuur. Maar dat is voor iedere situatie (woning, ligging, afgifte circuit etc) anders.
toon volledige bericht
Dankjewel voor de laatste tip, ga ik ook proberen.
ik ben inmiddels een topic aan het lezen waarbij ook de graadminuten wordt besproken.

• paQ
bmweetje3 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:01:
[...]

Dankjewel voor de laatste tip, ga ik ook proberen.
ik ben inmiddels een topic aan het lezen waarbij ook de graadminuten wordt besproken.
paQ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:49
BobvdW schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:33:
Wat kun je precies met de VR940F ?
Is het een veredelde optie om op afstand de temperatuur in te stellen of kun je er ook allemaal eebus waardes mee uitlezen en inzien?
Het is inderdaad een gateway waarmee je je systeem aan het Internet hangt (of beter gezegd aan de Vaillant Cloud). Eén van de vele zaken die je kunt doen is inderdaad de temperatuur instellen, maar je kunt ook weekschema's maken, je SWW schema en parameters aanpassen, en grafiekjes bekijken van de performance van je systeem (per dag, week, maand en jaar waarbij binnen temperatuur, buiten temperatuur en verbruik weergegeven worden), tevens laat hij je de berekende COP zien. Al deze gegevens zie je dus over de betreffende periode (naar keus voor alleen verwarming, alleen SWW, of beiden samen), oh ja, zelfs de stooklijn kun je aanpassen :).

Een aantal posts hierboven staan ook wat screenshots die een indruk geven (1, 2, 3, 4). In eerste instantie dacht ik dat ik voldoende had aan mijn ebus adapter (waarmee je nog veel gedetailleerdere informatie kunt ophalen, maar ik moet zeggen dat de app toch best leuk in elkaar steekt, en je snel een overzicht hebt van de performance van je systeem. Natuurlijk verzamel ik ook nog steeds zo veel mogelijk gegevens via de ebus en bewaar dat via HA, maar de essenties kun je toch grotendeels uit de app halen (de app is nog niet 100% robuust, met name nadat hij naar de achtergrond is gegaan, maar dat hersteld zich meestal weer snel).

Ik vond het de € 50,- zeker waard :)

Overigens is eebus (of EEBus) heel wat anders dan ebus, beiden worden wel door Vaillant ondersteunt (google is your friend :+)

[ Voor 14% gewijzigd door Batilan op 15-11-2024 00:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Bart_Denon schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:17:
Ow dan heb ik t verkeerd gedaan, ik heb zo’n VR10 sensor op de aanvoer balk (verdeler) geplaatst en aangesloten op de buitenunit op de S20.
Met de gedachten bij een bepaalde overschrijding temp gaat de WP uit.
Dat is dus niet de bedoeling…?
Inderdaad, dat heeft niet veel zin.
De maximaalthermostaat is een veiligheid, dus zoveel mogelijk foolproof en redundant.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-06 22:49
Proton_ schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:55:
[...]

Inderdaad, dat heeft niet veel zin.
De maximaalthermostaat is een veiligheid, dus zoveel mogelijk foolproof en redundant.
Gezien m’n max aanvoer temp van 35 (ingesteld), thermostaat altijd op uitgebreid, monitoring via HA en aparte WPB voor SWW. Zie ik dan voor nu eigenlijk niet echt de noodzaak.
Sowieso is het dan bedoeling om via die max. thermostaat, de gehele WP hard uit te schakelen. Want een losse pomp heb ik ook niet.
Weer wat geleerd in ieder geval ;)

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-06 16:08
@Proton_ Zit er zelf aan te denken om de systeemvoeler af te koppelen want als de temperatuur achterblijft gooit de WP er een schepje bovenop wat niet de bedoeling is, isoleren van de voeler geeft wel beter regelgedrag.

Staal is gewoon een slechtere geleider kennerlijk, heb helaas geen stuk koperenbuis op dit stukje zitten.
De WP regelt al op deltaT / aanvoer in de buitenunit was ik achter.
Ik draai schema 8.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 15-11-2024 09:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Bart_Denon Met goede vloerverwarming en een juist gedimensioneerde warmtepomp denk ik inderdaad dat het niet veel toevoegt.
In januari had ik een probleem met de buitensensor, die registreerde als -40 dus de boel ging op vol vermogen (voor het eerst).
Bij de 65/6 is dat 90 Hz en rond het vriespunt levert dan ca 7 kW.
Na anderhalf uur was ik er achter en heb ik de max Ta verlaagd (en een dag later de sensor gerepareerd), maar de gevraagde 34 graden is nooit aangetikt.
Door de traagheid van de vloer is het huis ook niet oncomfortabel warm geworden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3bz_2np_kfVZHxWXaxdr-riFeM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/za3PEv5NSEs6St5B7mLVTr9d.png?f=fotoalbum_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@mr_evil08 Als je geen sysflow / vf1 sensor hebt, doet hulpverwarming/hybride niets Chupachups in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" .
Logisch, want zonder sensor is dat effect niet te meten en valt er dus niets te regelen.
Wanneer is het onwenselijk dat er een schepje bovenop gaat als de temperatuur achterblijft?

Een goede regeling heeft altijd baat bij snelle feedback van de sensor.
Behalve de sensor isoleren kun je 'm ook op een propje alufolie leggen en samen met de buis omwikkelen voor warmtegeleiding over een groter oppervlak en een messing koppeling uitzoeken zo dicht mogelijk na de ketel. Misschien heeft de ketel intern wel koper?
Ideaal is een dompelbuis/T stuk zoals een warmtemeter gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Proton_ Thx dan laten we hem zitten, zal nog eens proberen met folie erbij inwikkelen.

In de Valliant thermonstaat zit nog een optie Max. waarde VL-temp.correctie: 0 K mogelijk dat hier nog iets mee gebeuren kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:53

WouterG

Dit is geen ondertitel

WouterG schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:06:
Is de Energie-informatie in de myVAILLANT app een beetje buggy of ligt het aan mijn lokale installatie? Vorige week heb ik hem geïnstalleerd maar ik zie er vaker geen als wel informatie in terug, en als hij dan werkt dan is hij vaak nog niet compleet ook...
Misschien helpt het iemand, ik had de Home Assistant integratie van myVaillant aan staan, die werkte ook slecht, nu ik de integratie heb uitgeschakeld werkt de app weer prima. Mogelijk teveel api request...
Ik ga me verdiepen in een e-bus adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterRichard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-06 12:46
Sta zelf op het punt om mogelijk te kiezen voor een Vaillant warmtepomp. Een monobloc gaat hier niet makkelijk passen en vraagt best veel aanpassing van leidingwerk.

Nu met de komst van de Split-Plus units zit ik met een twijfel tussen de VWL 55/8.2 of de VWL 75/8.2.

Situatie: 850-875m3 gas (5 personen, SWW 130-140m3). Radiatoren en 45grC max aanvoer. Dit gaat prima laatste 2 jaar op 45gr en nu vanaf deze herfst op 40. Pas nog steeds nachtverlaging toe. En er zijn elke dag mensen thuis, dus hele dag stoken (19.5 grC).

Afgifte radiatoren A55/R47: 6.5 kW, A45/R40: 3.5 kW, A35/R30: ~1.9 kW
Koevlaas: 850*8/1650= 4.12 kW

De 55/8.2 doet bij A-7/W35 max 5.12kW, A-7/W45 max 5.30 kW of A-7W55 max 4.56
De 75/8.2 doet bij A-7/W35 max 7.06kW, A-7/W45 max 7.21 kW of A-7W55 max 5.85

Nou is maximaal vermogen niet het enige. Bij A7/W35 doen deze systemen minimaal 2.27 kW (55/8.2) of 3.03 kW (75/82). Bij A2/W35 is 1.9 kW (55/8.2) of 2.5 kW (75/8.2). Echte minimum met nog lagere aanvoer zal nog wat beter zijn?

De cijfers zeggen dat een VWL 55/8.2 voldoende zou moeten zijn (?)

Zijn er redenen om de 55/8.2 of toch de 75/8.2 te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:00
PieterRichard schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:36:
Sta zelf op het punt om mogelijk te kiezen voor een Vaillant warmtepomp. Een monobloc gaat hier niet makkelijk passen en vraagt best veel aanpassing van leidingwerk.

Nu met de komst van de Split-Plus units zit ik met een twijfel tussen de VWL 55/8.2 of de VWL 75/8.2.

Situatie: 850-875m3 gas (5 personen, SWW 130-140m3). Radiatoren en 45grC max aanvoer. Dit gaat prima laatste 2 jaar op 45gr en nu vanaf deze herfst op 40. Pas nog steeds nachtverlaging toe. En er zijn elke dag mensen thuis, dus hele dag stoken (19.5 grC).

Afgifte radiatoren A55/R47: 6.5 kW, A45/R40: 3.5 kW, A35/R30: ~1.9 kW
Koevlaas: 850*8/1650= 4.12 kW

De 55/8.2 doet bij A-7/W35 max 5.12kW, A-7/W45 max 5.30 kW of A-7W55 max 4.56
De 75/8.2 doet bij A-7/W35 max 7.06kW, A-7/W45 max 7.21 kW of A-7W55 max 5.85

Nou is maximaal vermogen niet het enige. Bij A7/W35 doen deze systemen minimaal 2.27 kW (55/8.2) of 3.03 kW (75/82). Bij A2/W35 is 1.9 kW (55/8.2) of 2.5 kW (75/8.2). Echte minimum met nog lagere aanvoer zal nog wat beter zijn?

De cijfers zeggen dat een VWL 55/8.2 voldoende zou moeten zijn (?)

toon volledige bericht
Hoe ga je SWW opwekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
WouterG schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:45:
[...]

Misschien helpt het iemand, ik had de Home Assistant integratie van myVaillant aan staan, die werkte ook slecht, nu ik de integratie heb uitgeschakeld werkt de app weer prima. Mogelijk teveel api request...
Ik ga me verdiepen in een e-bus adapter.
Tot zo'n conclusie dreigde ik ook al te komen met @BjornHero
Het is überhaupt drama eerlijk gezegd vind ik.
Ebusd data pakt ie er ook maar enkele storingsvrij van, en met name de tekstuele data komt best heel vaak gewoon niet door. De app is wel wat stabieler lijkt het nu zonder al die API calls, maar zelfs dan reageert de Senso comfort best vaak niet op iets dat ik in de app instel.

Omgekeerd zie ik altijd best wat afwijking in de COP berekening in de app. Sowieso wordt het opgenomen vermogen grofweg 10% te hoog belast, maar daarbij lijkt de app geen simpele optelsom te maken van opgenomen vermogen + natuurlijke bron = totale opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Destynx schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:26:
[...]

Klein beetje offtopic, maar een EV zou perfect jouw teruglevering kunnen balanceren.
Ja zeker. We hebben nu een plugin hybride met domme lader, maar daar kan je maar weinig energie in kwijt. We kopen wel binnen nu en 3 jaar waarschijnlijk een echte EV. Dan heb je alleen nog een centrale sturing nodig voor energiebeheer. Ik ga wel een HA systeempje maken voor het monitoren van het systeem (temperaturen en stroom), maar ben totale HA/linux leek, om alles in HA te programmeren lijkt me een brug te ver.

Dus ik overweeg om een nexus thuis batterij neer te zetten icm laadpaal. Heb wel wat zorgen over vendor lockin, maar wat ik lees kan je het ook met HA besturen. Goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
PieterRichard schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:36:

Ik heb zelf een vergelijkbare situatie: radiatoren die bij 45 graden zo'n 5kW af zouden moeten geven. Ik heb gekozen voor een Arotherm+ 55/6. Omdat ik toch niet hoger wil stoken dan 45 graden, en dan is mijn afgiftevermogen toch beperkend, niet de WP.

Het enige puntje tot nu toe: Met de SWW modus op "Eco" doet de WP er best lang over om SWW te bereiden (1,5 uur bij een 200L vat). Op een koude dag is dat, bij ons matig geïsoleerde huis, lang genoeg om het huis af te doen koelen. Op de modus "Normaal" is de SWW-run 2x zo snel, alleen wel duidelijk minder zuinig. Daarom wil ik de eBus-adapter gebruiken om tussen Eco en Normaal te schakelen afhankelijk van de warmtevraag. Met een 75/6 is de SWW-run zelfs met "Eco" duidelijk sneller, en is dit verhaal minder relevant.

Ik denk dat dit geen onoverkomelijk probleem is, vooral niet als jouw huis minder snel afkoelt. Maar misschien iets om rekening mee te houden. Vooral als je een 300L vat gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterRichard
In eerste instantie wou ik bivalent opstellen en nog even de ketel gebruiken. Als ultieme check van afgiftesysteem.
Definitieve keuze voor indirect boilervat of WPB nog niet gemaakt.
- boilervat scheelt een apparaat, maar wel deel capaciteit van WP nodig voor SWW
- WPB: 2 systemen, dus onafhankelijk. Wel extra geluidproducerend apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterRichard
marcop23 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:05:
[...]

Ik heb zelf een vergelijkbare situatie: radiatoren die bij 45 graden zo'n 5kW af zouden moeten geven. Ik heb gekozen voor een Arotherm+ 55/6. Omdat ik toch niet hoger wil stoken dan 45 graden, en dan is mijn afgiftevermogen toch beperkend, niet de WP.

Het enige puntje tot nu toe: Met de SWW modus op "Eco" doet de WP er best lang over om SWW te bereiden (1,5 uur bij een 200L vat). Op een koude dag is dat, bij ons matig geïsoleerde huis, lang genoeg om het huis af te doen koelen. Op de modus "Normaal" is de SWW-run 2x zo snel, alleen wel duidelijk minder zuinig. Daarom wil ik de eBus-adapter gebruiken om tussen Eco en Normaal te schakelen afhankelijk van de warmtevraag. Met een 75/6 is de SWW-run zelfs met "Eco" duidelijk sneller, en is dit verhaal minder relevant.

Ik denk dat dit geen onoverkomelijk probleem is, vooral niet als jouw huis minder snel afkoelt. Maar misschien iets om rekening mee te houden. Vooral als je een 300L vat gaat gebruiken.
Nu in de herfst koelt het tussen 21-6h zo'n 1-1.5grC af. Ik heb het nergens opgeschreven, maar in de winter is het richting 2.5-3grC (nachverlaging is 16 grC).
Als het -5grC is met een flinke wind kan het natuurlijk wel onaangenaam worden in 1.5h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
PieterRichard schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:12:
[...]

Nu in de herfst koelt het tussen 21-6h zo'n 1-1.5grC af. Ik heb het nergens opgeschreven, maar in de winter is het richting 2.5-3grC (nachverlaging is 16 grC).
Als het -5grC is met een flinke wind kan het natuurlijk wel onaangenaam worden in 1.5h.
Ter vergelijking: toen ik nog een cv ketel had, had ik ook een nachtverlaging naar 16 graden. Toen koelde het huis van 22:00 tot 6:00 af van 20 naar 16 graden vanaf ca. 0 graden buitentemperatuur. Als het kouder werd, begon de cv dus < 6 uur alweer te stoken om het 16 graden te houden.

Je kan overigens altijd je SWW-run in de nacht doen natuurlijk, dan merk je weinig van de uitval van verwarming. Alleen dan is de kans op eigenverbruik van zonnestroom ook 0, en kan het rendement iets lager zijn i.v.m. een lagere buitentemperatuur.

Maar persoonlijk zie ik dit dus niet als groot probleem, is met wat domotica wel te optimaliseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
PieterRichard schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:07:
[...]

In eerste instantie wou ik bivalent opstellen en nog even de ketel gebruiken. Als ultieme check van afgiftesysteem.
Definitieve keuze voor indirect boilervat of WPB nog niet gemaakt.
- boilervat scheelt een apparaat, maar wel deel capaciteit van WP nodig voor SWW
- WPB: 2 systemen, dus onafhankelijk. Wel extra geluidproducerend apparaat.
Nou je weet je antwoord al. Hoe ziet je huis er verder uit?
Zijn er nog plannen om boven meer te verwarmen, een thuiskantoor of aanbouw nog eraan?
Dan kan je voor de 75 zo nee is de 55 voldoende.

SWW zou ik met de Vaillant maken op een RVS boiler. Begin niet het drama met een WPB.

Zou dat gelijk doen en die ketel er nog 3 maanden voor de sier laten hangen en dan ook eruit schoppen.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 15-11-2024 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:26
@Technician- even benieuwd, het drama met een WPB? Altijd nieuwsgierig naar de argumenten van een ervaren installateur... :)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterRichard
marcop23 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:22:
[...]

Ter vergelijking: toen ik nog een cv ketel had, had ik ook een nachtverlaging naar 16 graden. Toen koelde het huis van 22:00 tot 6:00 af van 20 naar 16 graden vanaf ca. 0 graden buitentemperatuur. Als het kouder werd, begon de cv dus < 6 uur alweer te stoken om het 16 graden te houden.

Je kan overigens altijd je SWW-run in de nacht doen natuurlijk, dan merk je weinig van de uitval van verwarming. Alleen dan is de kans op eigenverbruik van zonnestroom ook 0, en kan het rendement iets lager zijn i.v.m. een lagere buitentemperatuur.

Maar persoonlijk zie ik dit dus niet als groot probleem, is met wat domotica wel te optimaliseren :)
Dat probleem van zonnestroom heb ik niet, of moet ik zeggen luxe, heb geen zonnepanelen.

Ja, SWW programmeren op een 'gunstig' moment, of tijdens nachtverlaging of tijdens warmste moment van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterRichard
Technician- schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:31:
[...]

Nou je weet je antwoord al. Hoe ziet je huis er verder uit?
Zijn er nog plannen om boven meer te verwarmen, een thuiskantoor of aanbouw nog eraan?
Dan kan je voor de 75 zo nee is de 55 voldoende.

SWW zou ik met de Vaillant maken op een RVS boiler. Begin niet het drama met een WPB.

Zou dat gelijk doen en die ketel er nog 3 maanden voor de sier laten hangen en dan ook eruit schoppen.
Woning 130m2, 3 jonge kinderen. Slaapkamers worden beetje verwarmd maar niet tot 20 graden. Geen plannen voor aanbouw o.i.d., boven kan het eventueel nog iets meer worden als er ooit gestudeerd moet worden.
Heb die slaapkamer radiatoren nu niet meegeteld als beschikbaar afgistevermogen, maar ze zijn er natuurlijk wel.

Qua SWW vat, nog goede tips voor een RVS vat?
270L zal wel nodig zijn lijkt me, maar zou bij voorkeur niet alles op de vloer belasten (is wel beton, maar jaren 80, dus zomaar 400kg naast de wasmachine/droger die er al staan...) dus mogelijk is een combi van muur met steun een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
SebastiaanPs schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:40:
@Technician- even benieuwd, het drama met een WPB? Altijd nieuwsgierig naar de argumenten van een ervaren installateur... :)
Zwaar, verslepen, grote doorvoeren, geluid.
Maar belangrijkste wel, een stalen vat en veel wat kapot kan.
Na 5 jaar defect, geen subsidie meer en €2500 aftikken.

RVS spiraal boiler -> 20 jaar probleemloos, licht,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
PieterRichard schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:53:
[...]

Woning 130m2, 3 jonge kinderen. Slaapkamers worden beetje verwarmd maar niet tot 20 graden. Geen plannen voor aanbouw o.i.d., boven kan het eventueel nog iets meer worden als er ooit gestudeerd moet worden.
Heb die slaapkamer radiatoren nu niet meegeteld als beschikbaar afgistevermogen, maar ze zijn er natuurlijk wel.

Qua SWW vat, nog goede tips voor een RVS vat?
270L zal wel nodig zijn lijkt me, maar zou bij voorkeur niet alles op de vloer belasten (is wel beton, maar jaren 80, dus zomaar 400kg naast de wasmachine/droger die er al staan...) dus mogelijk is een combi van muur met steun een optie.
Wat je zou kunnen doen is alles doorrekenen met LWT convectoren b.g.g. en boven.
En dat dan ook een keer doen.
Dan maak je het wel zoals het hoort, een huis wat gewoon goed verwarmd kan worden.

En boiler ik adviseer altijd de OSO delta Geo 250 of 300L die vloer kan dat wel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-06 20:06
Jag schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:04:
[...]

Ja zeker. We hebben nu een plugin hybride met domme lader, maar daar kan je maar weinig energie in kwijt. We kopen wel binnen nu en 3 jaar waarschijnlijk een echte EV. Dan heb je alleen nog een centrale sturing nodig voor energiebeheer. Ik ga wel een HA systeempje maken voor het monitoren van het systeem (temperaturen en stroom), maar ben totale HA/linux leek, om alles in HA te programmeren lijkt me een brug te ver.

Dus ik overweeg om een nexus thuis batterij neer te zetten icm laadpaal. Heb wel wat zorgen over vendor lockin, maar wat ik lees kan je het ook met HA besturen. Goed idee?
Ik doe zelf het een en ander geautomatiseerd in Homey. Daar kan je in ieder geval een aantal EV's/laadpalen aansturen, dat koppelt bij mij aan de zonnepanelen en overige verbruik. Ik kan helaas geen Homey support voor de Vaillant warmtepomp vinden.

Tevens kan je ook kijken naar een modelcontract of dynamisch contract om op een andere manier met je overschot om te gaan, maar dat gesprek kan beter verplaatst worden naar een ander topic.

Ontopic: Een warmtepomp is lastig om veel eigen verbruik te realiseren, vooral de SWW run is daar geschikt voor, de warmtevraag van het huis minder.

[ Voor 15% gewijzigd door Destynx op 15-11-2024 15:21 ]

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:07
@PieterRichard Als je de technische data van de Arotherm split plus serie wil lezen en vergelijken:
handleiding-arotherm-split-plus-vwl355575-8-2-as-8000015890-02-2941227.pdf
Eventueel kan je ook nog met de andere R32 serie vergelijken:
Twee handleidingen: voor 45/7.2 & 65/7.2 en voor 85/7.2 & 105/7.2
De recente pure serie is de budget serie en op dit moment met extra korting verkrijgbaar.

De Arotherm pure buitendelen maken wel duidelijk meer geluid dan de plus (monobloc) en de nieuwste split plus.
(Volgens de technische data)

De andere technische gegevens van de pure en de split plus wijken niet al te veel af en zijn iets beter voor de split plus.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

asulon schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:45:
@Proton_

[...]

Dat is inderdaad exact wat ik in mijn hoofd had. Die eBus stick heb ik in ieder geval al wel gekocht. Die nieuwe thermostaat, daar denk ik nog even over na. :)

[...]

Ik zou een uitgang van m'n Raspberry Pi gebruiken. De inverter weet wel wat de zon doet, maar niet wat de rest van de gebruikers in je net doen. Ik lees nu van m'n meterkast het actueel opgenomen/afgegeven vermogen uit via een dongle. De Raspberry polled elke seconde de dongle.
Wat oudere post maar nog relevant :). Ik de handleiding van de VRC720 wordt het een multifunctionele uitgang genoemd. Klopt het dat je een signaal moet zetten op de multifunctionele uitgang 2 van de VWZ AI? Dan zou het dus een ingang zijn en niet een uitgang. Of zit het anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Jag
ME is een ingang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgYjT5b7oMwskcGxBtLJHWkQHnc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rbOGJWqN8BSMIOA3R3Z44crl.png?f=user_large
Nummer 2 op dit plaatje, waar multifuntionele uitgang 2 nummer 9 is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQrBoN3I-BmhnClfLo2jGprop10=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jZ8w5tluGsb5HhnBO5rZUwiI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-06 14:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

mr_evil08 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:13:
[...]

Myvalliant App.
- Energieverbruik inzien / COP etc op dag/week/maand/jaar.
- Stooklijn en minimaal CV temperatuur aanpassen.
- Aan/uit op afstand of weekplanner configureren.
- CV waterdruk inzien.
- Op afstand in/uitschakelen CV.
- Bedrijfstijd en aan/uit-cycli inzien.
- Actueel kamertemp en luchtvochtigheid etc.

Een dag wel/geen zon kan ik de warmtepomp dan op sturen zoals het uitstellen van opwarmen totdat de zon voldoende schijnt maar eigenlijk wil ik dat nog automatiseren.
Heb dat ding inmiddels binnen en geïnstalleerd, dat was simpel genoeg. App werkt ook. Waar zie jij de COP? Kan dat nergens vinden.

Edit: ik vermoed in het menu energieinformatie rechtsonder, maar dan zie ik alleen de SWW temp, aanvoertemp en waterdruk.

[ Voor 7% gewijzigd door Kuusj op 15-11-2024 16:48 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 10:49
Kuusj schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:43:
[...]

Heb dat ding inmiddels binnen en geïnstalleerd, dat was simpel genoeg. App werkt ook. Waar zie jij de COP? Kan dat nergens vinden.

Edit: ik vermoed in het menu energieinformatie rechtsonder, maar dan zie ik alleen de SWW temp, aanvoertemp en waterdruk.
Inderdaad in het Energie-informatie scherm - Systeem overzicht, zoals hieronder te zien. Ik vermoed dat je nog iets meer geduld moet hebben omdat de app eerst wat meer data wil hebben alvorens een COP te tonen (Vaillant noemt dat "Energie efficiëntie"). Ik meen dat de 1e uren nadat ik de gateway had geïnstalleerd ook zoiets werd gemeld op dit scherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vow_a5Oui6DsC984CgFAl0rvU8A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xghTvYEwWwGx6YdmR0ywbsel.png?f=fotoalbum_large

EDIT: soms geeft de app ook onterecht aan dat nog niet alle gegevens aanwezig zijn en dat je het later nog eens kunt proberen. Meestal helpt het dan om wat heen en terug te navigeren in de app.

[ Voor 8% gewijzigd door Batilan op 15-11-2024 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Batilan schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:33:
[...]

Inderdaad in het Energie-informatie scherm - Systeem overzicht, zoals hieronder te zien. Ik vermoed dat je nog iets meer geduld moet hebben omdat de app eerst wat meer data wil hebben alvorens een COP te tonen (Vailland noemt dat "Energie efficiëntie"). Ik meen dat de 1e uren nadat ik de gateway had geïnstalleerd ook zoiets werd gemeld op dit scherm.

[Afbeelding]
Gek genoeg krijg in inmiddels inderdaad een heel ander scherm, met de melding dat hij nog gegevens aan het verzamelen is inderdaad. Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterRichard
dunklefaser schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:51:
@PieterRichard Als je de technische data van de Arotherm split plus serie wil lezen en vergelijken:
handleiding-arotherm-split-plus-vwl355575-8-2-as-8000015890-02-2941227.pdf
Eventueel kan je ook nog met de andere R32 serie vergelijken:
Twee handleidingen: voor 45/7.2 & 65/7.2 en voor 85/7.2 & 105/7.2
De recente pure serie is de budget serie en op dit moment met extra korting verkrijgbaar.

De pure buitendelen maken wel duidelijk meer geluid dan de plus (monobloc) en de nieuwste split plus.
(Volgens de technische data)

De andere technische gegevens van de pure en de split plus wijken niet al te veel af en zijn iets beter voor de split plus.
Dankjewel @dunklefaser die handleiding had ik gevonden en daar komen die vermogensgetallen ook vandaan.
Heb ook de Pure overwogen, maar vanwege geluid wil ik toch graag een zo stil mogelijke unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnhgm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-05 15:48
@mr_evil08. Een beetje laat maar de compressor blokkeert na verloop van tijd altijd. Als het buiten te warm is na een drie kwartier. Bij hoge temperatuur wordt het buffervat wel weer aangevuld met warm water maar de temperatuur hoeft niet zo hoog te zijn waardoor de stop dan ook sneller volgt. Bij koude dagen dfuurt het veel langer. Lijkt mij dus eerder normaal gedrag dan pendelen. Dat heb ik ook gezien maar dan gaat het veel harder en sneller op en neer. de veerhouding uren start/stops is minder dan 1,4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnhgm
mr_evil08 schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:53:
[...]

Als je de electrische ketel via aan/uit kunt aansturen mag dit.
scheidingsrelais Artnr. 306249 tussen de stuurmodule en elektrische ketel ben je nodig.

Mogelijk wordt je oude gasketel al via aan/uit aangestuurd, even checken.

Gaat erom dat een naverwarmer aanwezig is mocht de WP in de problemen komen(vorstbeveiliging).
Neem aan dat je gasloos wil anders de oude ketel lekker laten hangen als naverwarmer.

Neem aan dat je SWW via electrische ketel wil laten lopen en niet via een WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterRichard
Technician- schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:01:
[...]

Wat je zou kunnen doen is alles doorrekenen met LWT convectoren b.g.g. en boven.
En dat dan ook een keer doen.
Dan maak je het wel zoals het hoort, een huis wat gewoon goed verwarmd kan worden.

En boiler ik adviseer altijd de OSO delta Geo 250 of 300L die vloer kan dat wel aan.
LWT zou ik pas echt overwegen als het totaal niet zou werken met de huidige radiatoren. Maar uitrekenen kan geen kwaad.

En wat maakt voor jou die OSO boiler beter dan andere boilers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnhgm
mr_evil08. Klopt SWW gewoon via electrisch. Gaat inderdaad om de naverwarmer. Nu gebruik ik de bestaande CV ketel met een keerklep. Wordt het te koud dan gaat de CV aan zodat er altijd voldoende warm water in het buffervat zit. Onafhankelijk geregeld. Gewoon op kamer temperatuur. Is de retour onder de 10 graden dan komt de ketel op. Zo wilde ik het ook doen met electrische bijstook ipv gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Proton_ schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:41:
@Jag
ME is een ingang.
[Afbeelding]
Nummer 2 op dit plaatje, waar multifuntionele uitgang 2 nummer 9 is.
[Afbeelding]
Ah, ik begrijp hem, verkeerd geinterpreteerd. Je kan de functie van MF uitgang 2 instellen en daaronder staat een omschrijving van de instelling van de ingang.

Als ik in de manual kijk zie ik bij de ingang 3,3 V / 5 V / 24 V staan; weet jij welke van de 3 het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Jag ik zou gokken potentiaalvrij (kortsluiting=aan).
Heb je de handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
PieterRichard schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:48:
[...]

LWT zou ik pas echt overwegen als het totaal niet zou werken met de huidige radiatoren. Maar uitrekenen kan geen kwaad.

En wat maakt voor jou die OSO boiler beter dan andere boilers?
Nou ja het gaat niet om LWT maar om het passende vermogen van je huis. Stel situaties veranderen en boven moet het ook warm kunnen worden.
Zelf zou ik geen warmtepomp zetten op bestaande radiatoren. Niet alleen door de beperkte afgifte op ultra lage temp maar ook door de stromingsbeperking. Het is niet uitgesloten dat je stromingsgeluiden gaat krijgen.
Het wordt vaak tegengesproken maar bij het toepassen van warmtepomp hoort ook het aanpassen van je afgifte mits dit nog op hoge temp is uitgelegd.

De OSO DGC heb ik veel over geschreven in het lucht/water warmtepomp topic daar vind je dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnhgm
mr_evil08 schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:53:[...]

Gaat erom dat een naverwarmer aanwezig is mocht de WP in de problemen komen(vorstbeveiliging).
Neem aan dat je gasloos wil anders de oude ketel lekker laten hangen als naverwarmer.?
1 - Ook al gebruik ik de CB niet hij kost me nu wel 360 euro per jaar aan vastrecht. Dus zonder gas bespaar ik dat.
2 - Onderhoud aan je gas CV mag je alleen nog doen met gaspasport en de nieuwe meters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcello1982
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-06 16:54

Marcello1982

VWL85, Unistor 300MR en MEH61

Kuusj schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:34:
[...]

Kun je me dit uitleggen? Stel mijn installateur is met pensioen en heeft mijn unit niet geregistreerd (vergeten). Kan ik dit dan wel doen met die vr940f module?
Nee, maar met die 940 en account my vaillant kun je serienummer van je buitenunit zien en er is vast wel een platinum dealer in de buurt die hem wil registreren voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcello1982
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-06 16:54

Marcello1982

VWL85, Unistor 300MR en MEH61

Technician- schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:32:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik ook vaak NMC maar dat is wel een heelheelheel stuk minder kwaliteit dan Armaflex hoor. En heel wat goedkoper. ;)
Ik begrijp je punt idd, last ik het zo stellen het is de 12 euro per lengte meer met armacel niet waard, ja je moet er wel voorzichtiger mee omgaan maar optisch net zo mooi en strak. Zal eens een thermografisch verschil foto maken als ik tijd heb, ben nu wel benieuwd of er verschil is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Marcello1982 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:44:
[...]

Ik begrijp je punt idd, last ik het zo stellen het is de 12 euro per lengte meer met armacel niet waard, ja je moet er wel voorzichtiger mee omgaan maar optisch net zo mooi en strak. Zal eens een thermografisch verschil foto maken als ik tijd heb, ben nu wel benieuwd of er verschil is. :P
Nou juist optisch is het lelijk vind ik. Je krijgt het vol deuken maar het is ook niet zwart, meer grijs met een wisselvallig oppervlakte patroon. Armaflex is echt zwart en consistent aan de oppervlakte.
Bij een professionele installatie in de utiliteit zou het nooit goedgekeurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Ik ben me aan het oriënteren op een WP en de Vaillant Arotherm plus VWL 75/6 ziet er interssant uit.
Qua stroomaansluiting lees ik in de installatie handleiding dat de ontwerpstroom 15A is en dat er een C karakteristiek automaat moet worden gebruikt.
Over de vereiste aardlekschakelaar lees ik niets maar ga er vanuit dat 30mA voldoet.

Liefst wil ik gewoon een B16 aardlekautomaat van 30mA gebruiken ipv een C16 variant.
Kan dat?

@Proton_ & @_ferry_, ik lees hier dat jullie een B16 automaat hebben, ben benieuwd of dat aan jullie kant nog tot ongewenst uitschakelen heeft geleid of niet.
Gezien jullie posts ruim 2 jaar oud zijn zijn jullie ervaringsdeskundigen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Vliegvlug schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 01:07:
Ik ben me aan het oriënteren op een WP en de Vaillant Arotherm plus VWL 75/6 ziet er interssant uit.
Qua stroomaansluiting lees ik in de installatie handleiding dat de ontwerpstroom 15A is en dat er een C karakteristiek automaat moet worden gebruikt.
Over de vereiste aardlekschakelaar lees ik niets maar ga er vanuit dat 30mA voldoet.

Liefst wil ik gewoon een B16 aardlekautomaat van 30mA gebruiken ipv een C16 variant.
Kan dat?

@Proton_ & @_ferry_, ik lees hier dat jullie een B16 automaat hebben, ben benieuwd of dat aan jullie kant nog tot ongewenst uitschakelen heeft geleid of niet.
Gezien jullie posts ruim 2 jaar oud zijn zijn jullie ervaringsdeskundigen. :)
Hier ook B16 zonder problemen

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-06 07:34
Vliegvlug schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 01:07:
Ik ben me aan het oriënteren op een WP en de Vaillant Arotherm plus VWL 75/6
Hier ook B16 30ma, nog geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-06 07:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORHd9h0KnVyl-SGrA522D1cf2tc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2PYMGdFOYpoOQ2AZrvdoIzcn.png?f=fotoalbum_large

Mijn eerste installatie draait nu een paar dagen. Zien jullie gekke dingen? Alvast bedankt voor de feedback!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

B16 gaat prima. ( De B16 voor de 4kW PV krijgt het zwaarder te verduren ;) ) de aanloop stroom is gewoon niet zo hoog, iets waar je normaal een C karakteristiek voor pakt. Want de compressor is frequentiegeregeld.

In de winter met defrost heb je hoge stromen, maar dat is voor korte duur, en niet boven de 3kW volgens de kWh meter. (Eastron pulsteller)

@heszol je hebt wat aan/uitschakelingen op een paar dagen, maar omdat het buiten nog vrij warm is ontkom je daar waarschijnlijk niet aan. Zo te zien wel runs langer dan een uur, dus goed.
Je hebt een aanvoer van 31 gok ik zo uit de grafiek. Als je primair vloerverwarming hebt zou die waarschijnlijk nog verder omlaag kunnen. (Hier de minimale aanvoer op 29 bijvoorbeeld, met grotendeels jaga convectoren)

[ Voor 40% gewijzigd door _ferry_ op 16-11-2024 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:53
IK heb geprobeerd om nacht verlaging aan te zetten. Nachtverlaging temperatuur staat 2 graden lager en in de nachtmodus staat hij op ECO ipv Normaal. Maar ik zie geen verschil in verbruik. Ben ik mogelijk iets vergeten of heb ik de modus verkeerd begrepen.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Vliegvlug B16/30 mA heeft hier nooit problemen opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

@Speedfight, @heszol, @_ferry_, @Proton_ hartelijk dank voor het laten weten jullie ervaringen met een B16 ipv een C16 automaat!
Goed te horen dat een B16 gewoon goed werkt (y)
Toch apart dat de fabrikant dan stug een C16 voorschrijft terwijl het dus feitelijk niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Ik wil ook aan energie monitoring gaan doen maar een kWh meter in de groepenkast zie ik niet zitten vanwege de beperkte ruimte die ik daarin heb.
Wil daarom een Shelly PM Mini Gen3 gaan gebruiken.
Shelly PM Mini Gen3 (16A) naast euro munt

Is er ruimte om die aan de kant van de warmtepomp te plaatsen?
En moet er niet ook een werkschakelaar komen bij de warmtepomp (dan zou die in de behuizing daar in kunnen), zie die niet in de installatie foto’s terugkomen die ik hier gezien heb.

Vraag me nog wel af of die Shelly eigenlijk wel buiten kan, qua temperatuur geen punt:
- Ambient working temperature: -20 °C to 40 °C / -5 °F to 105 °F
Maar qua vochtigheid misschien wel:
- Humidity: 30 % to 70 % RH
Hoewel we hier niet in de tropen leven kan het naar mijn idee wel boven de 70% komen.

Anders maar kijken of het toch ergens binnen kan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Vliegvlug
Er wordt doorgaans de maximale zekering beschreven: een grotere beveiliging (C20, D16) is onveilig omdat de interne bedrading eerder kan falen dan de beveiliging.
Kleiner mag altijd (is niet onveilig) maar kan onterecht ingrijpen.
Ik zou volgens mijn data zelfs aan B10 voldoende hebben, maar in een installatie waar meer dan 31 graden wordt gemaakt zal dat niet voldoende zijn.

De werkschakelaar kan vonken, moet dus buiten het propaanrisicogebied en staat dus vaak niet op de foto. In je Shelly zit ook een relais dus daar geldt hetzelfde voor. Buiten is 100% RV geen uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Proton_ schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:49:
@Vliegvlug
Er wordt doorgaans de maximale zekering beschreven: een grotere beveiliging (C20, D16) is onveilig omdat de interne bedrading eerder kan falen dan de beveiliging.
Kleiner mag altijd (is niet onveilig) maar kan onterecht ingrijpen.
Ik zou volgens mijn data zelfs aan B10 voldoende hebben, maar in een installatie waar meer dan 31 graden wordt gemaakt zal dat niet voldoende zijn.
Helder!
De werkschakelaar kan vonken, moet dus buiten het propaanrisicogebied en staat dus vaak niet op de foto. In je Shelly zit ook een relais dus daar geldt hetzelfde voor.
Met lekkend propaan had ik nog geen rekening gehouden icm een werkschakelaar of relais.
Had al wel gezien in de handleiding dat je daarvoor een meter rondom de warmtepomp vrij moet houden.

Is een werkschakelaar dan nog wel zinnig als deze zo ver weg zit, zou haast zeggen dat je dan net zo goed de groep kan uitzetten als je aan de unit wilt gaan werken.

Zie ook niet waar ik de werkschakelaar zou moeten plaatsen, los op een paaltje een meter er naast :?
Vind ik er ook niet uitzien eigenlijk.
Plus dat trekt ook nog eens aandacht van grappenmakers aangezien de warmtepomp hier in de voortuin moet komen. Moet ik er weer een hangslot op zetten en dan is het zeker sneller en handiger om naar binnen te lopen en de groep om te zetten.
Denk dat ik ‘m maar helemaal weg laat eigenlijk.

En ja ik weet dat het idee van een werkschakelaar in het zicht voorkomt dat iemand de stroom er weer op zet als je bezig bent. Het risico hiervan bij een automaat buiten het zicht in de groepenkast is groter maar de rest van de familie gaat hier echt geen groepen uit zichzelf weer aanzetten, ze komen sowieso nooit in de meterkast. ;)
En kan die ook op slot draaien en de sleutel in mijn zak doen zolang ik nog bezig ben.
Buiten is 100% RV geen uitzondering.
Was er al een beetje bang voor, zal ik die kWh meter toch binnenshuis moeten gaan plaatsen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:40
Vliegvlug schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:11:

Met lekkend propaan had ik nog geen rekening gehouden icm een werkschakelaar of relais.
Had al wel gezien in de handleiding dat je daarvoor een meter rondom de warmtepomp vrij moet houden.
Ik zou me daar niet zo druk over maken. De regeltjesdrift is hier zwaar doorgeslagen.
In een caravan zit de kookplaat ook direct naast de lichtschakelaars en de stopcontacten. En dat betreft een afgesloten kleine ruimte, terwijl je WP buiten in de open lucht staat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Proton_ schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:39:
@Jag ik zou gokken potentiaalvrij (kortsluiting=aan).
Heb je de handleiding?
Nou, ik had het helemaal mis, het zit anders. En ik snap er nog weinig van :/

Buiten unit: aroTHERM VWL 125/5 AS
Binnen unit: aroTHERM VWL 127/5 IS
Thermostaat: VRC720
Uitbreidingsmodule: VR71

In de thermostaat kan ik in het installateurs menu de functie instellen van de ME onder in het menu van de WP regelmodule configuratie. In de handleiding van de VRC720 staat er bij: "Ingang aroTHERM: ME van de warmtepompregelingsmodule". Maar wat is de warmtepompregelingsmodule?? Als ik de lijst met EBUS componenten open zie ik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1fVFkqbdFYAcSQqYrX5-AiUTVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cLfbZcXyzpEFeTObg2FeIW2.jpg?f=fotoalbum_large

Ook een regelmodule er tussen staan. Dus ik lijk er wel één te hebben haha. Maar welke dat is, is mij totaal onduidelijk 8)7. Is dat de VR71? Of is dat dit kastje wat op de buitenmodule geplakt zit? Of is dat alleen een thermostaat voor de buiten temp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuLoVz5fmWL6NwtTFF0-0DZgzs0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xf3JZNyRxSdsmwuLAkKr6Mj5.jpg?f=fotoalbum_large

Moet je nog gewoon een ingang gebruiken op de VR71 en dan een passende systeem configuratie kiezen? Ik kom er nog niet uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Andrehj schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:54:
[...]

Ik zou me daar niet zo druk over maken. De regeltjesdrift is hier zwaar doorgeslagen.
In een caravan zit de kookplaat ook direct naast de lichtschakelaars en de stopcontacten. En dat betreft een afgesloten kleine ruimte, terwijl je WP buiten in de open lucht staat.
Zo had ik het nog niet bekeken, goed punt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Jag schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:20:
[...]

Nou, ik had het helemaal mis, het zit anders. En ik snap er nog weinig van :/

Buiten unit: aroTHERM VWL 125/5 AS
Binnen unit: aroTHERM VWL 127/5 IS
Thermostaat: VRC720
Uitbreidingsmodule: VR71

In de thermostaat kan ik in het installateurs menu de functie instellen van de ME onder in het menu van de WP regelmodule configuratie. In de handleiding van de VRC720 staat er bij: "Ingang aroTHERM: ME van de warmtepompregelingsmodule". Maar wat is de warmtepompregelingsmodule?? Als ik de lijst met EBUS componenten open zie ik
Ik heb even niet terug gelezen, maar wat wil je precies bewerkstelligen?
[Afbeelding]

Ook een regelmodule er tussen staan. Dus ik lijk er wel één te hebben haha. Maar welke dat is, is mij totaal onduidelijk 8)7. Is dat de VR71? Of is dat dit kastje wat op de buitenmodule geplakt zit? Of is dat alleen een thermostaat voor de buiten temp?
De VR71 is een module bedoeld voor naregeling, eigenlijk plaats ik die dingen nooit.
Op de buitenunit hebben ze de buitenvoeler geplaatst, niet helemaal hoe ik het zou doen, maar verder als het werkt, dan werkt het.
[Afbeelding]

Moet je nog gewoon een ingang gebruiken op de VR71 en dan een passende systeem configuratie kiezen? Ik kom er nog niet uit!
Heb je de installatie zelf aangesloten, anders toch je installateur even langsturen?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acadiane
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-06 18:39
@Vliegvlug Propaan is zwaarder dan lucht. Zodra je de werkschakelaar aan de bovenkant hoogte warmtepomp zet dan is het al snel goed genoeg.

@Jag Ik durf niet zeker zeggen of het een rol speelt, maar is het juiste systeemschemacode ingesteld voor jouw systeem? Staat op pagina 177 van de handleiding "sensocomfort vrc720/2"

Met mijn installatie heb ik nu een puzzeltje wat ik hier wil neerleggen om eens mee te denken. Ik heb al tijden (waarschijnlijk sinds in bedrijf anderhalfjaar geleden) dat ik dagelijks een galmende plof hoor. Ik wist dit eerst niet te duiden, laat staan dat ik het vermoeden had dat het uit mijn eigen warmtepompinstallatie komt.

Vandaag stond ik in de bijkeuken naast de boiler. De driewegklep schakelt van sww af naar verwarming en... een galmende plof uit de boiler. Alsof de spiraal even enorm staat te trillen.

De boiler is een Inventum maxtank van 200 liter. De warmtepomp een 75/6 monoblock. In de aanvoer naar de boiler zit een eenwegventiel (weet zo snel ff de juiste naam niet). Die zit erin om te voorkomen dat in koelbedrijf er warmte uit de boiler getrokken wordt. Dit ventiel zit goed om, net gecheckt om zeker te zijn dat ik daar geen foutje gemaakt heb.

Het is krap naast de boiler, duidelijke foto's zijn wat lastig:
Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/1f52c506-a282-47a4-8cd4-f90c3370cb0c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/cf22a55f-6f3c-41c9-9b2c-8281067612e2.jpg

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Iemand dit al eens gehad?

[ Voor 3% gewijzigd door Acadiane op 16-11-2024 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Jag de Regelmodule is de VWZ print. Die zit ingebouwd in een binnenunit, unitower of los in een behuizing als VWZ AI. Het ding met een schermpje met blauwe achtergrondverlichting :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:09
Vliegvlug schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:43:
Ik wil ook aan energie monitoring gaan doen maar een kWh meter in de groepenkast zie ik niet zitten vanwege de beperkte ruimte die ik daarin heb.
Wil daarom een Shelly PM Mini Gen3 gaan gebruiken.
[Afbeelding: Shelly PM Mini Gen3 (16A) naast euro munt]

Is er ruimte om die aan de kant van de warmtepomp te plaatsen?
En moet er niet ook een werkschakelaar komen bij de warmtepomp (dan zou die in de behuizing daar in kunnen), zie die niet in de installatie foto’s terugkomen die ik hier gezien heb.

Vraag me nog wel af of die Shelly eigenlijk wel buiten kan, qua temperatuur geen punt:
- Ambient working temperature: -20 °C to 40 °C / -5 °F to 105 °F
Maar qua vochtigheid misschien wel:
- Humidity: 30 % to 70 % RH
Hoewel we hier niet in de tropen leven kan het naar mijn idee wel boven de 70% komen.

Anders maar kijken of het toch ergens binnen kan…
toon volledige bericht
Ik heb in 2 werk schakelaars deze units verwerkt. Gaat al 2 jaar goed. Ze zijn ook niet duur en makkelijk te vervangen. Ik zou het risico nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:20
Vliegvlug schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:11:
[...]

Helder!

[...]

Is een werkschakelaar dan nog wel zinnig als deze zo ver weg zit, zou haast zeggen dat je dan net zo goed de groep kan uitzetten als je aan de unit wilt gaan werken.
Een werkschakelaar zit er niet voor de eenvoud maar voor de veiligheid. De spanning moet dicht bij de unit afgeschakeld kunnen worden zodat de uitvoerende zelf controle heeft over de spanning.
De standaard werkwijze is : werkschakelaar af, slot hangen en spanning meten op de unit ter controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Technician- schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:13:
[...]

Nou juist optisch is het lelijk vind ik. Je krijgt het vol deuken maar het is ook niet zwart, meer grijs met een wisselvallig oppervlakte patroon. Armaflex is echt zwart en consistent aan de oppervlakte.
Bij een professionele installatie in de utiliteit zou het nooit goedgekeurd worden.
Waar koop jij Armacell Armaflex XG als ik vragen mag? Ik wil graag wat XG (of eventueel AF) kopen om de luchttoevoer naar mijn aroSTOR wpboiler extra te isoleren.
Tot nu toe lijkt €104 voor 3m2 en 32mm dik het goedkoopste wat ik gevonden heb.

En weet je of de 32mm dikke uitvoering goed te buigen is om een buis van ca 15cm diameter? Zo niet, dan kan ik wellicht beter een dunnere XG nemen en desnoods een 2de laag aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

[quote]DutchWing schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:45:
Ik heb even niet terug gelezen, maar wat wil je precies bewerkstelligen?
Met overschot PV de buffer opstoken.
De VR71 is een module bedoeld voor naregeling, eigenlijk plaats ik die dingen nooit.
Op de buitenunit hebben ze de buitenvoeler geplaatst, niet helemaal hoe ik het zou doen, maar verder als het werkt, dan werkt het.
Ja, ik had en heb ook vraagtekens bij dat deze unit geplaatst is. Ik heb namelijk een andere naregeling van Robot voor 8 groepen vloerverwarming. Op zich mooi hoor, maar waar de VR71 dan voor nodig was? Die was ook niet gratis. Er zitten nu twee sensoren op aangesloten geloof ik maar die kunnen ook rechtstreeks op de binnenunit lijkt het.
Heb je de installatie zelf aangesloten, anders toch je installateur even langsturen?
Nee installateur. Mijn installateur weet dit soort detail dingen denk ik niet. Ik krijg het idee dat het ze soms boven hun pet gaat.
Proton_ schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:57:
@Jag de Regelmodule is de VWZ print. Die zit ingebouwd in een binnenunit, unitower of los in een behuizing als VWZ AI. Het ding met een schermpje met blauwe achtergrondverlichting :)
Ok, dit hielp! Ook best logisch dat die regelmodule in de binnenunit zit. De binnenunit heeft een connector, de X41, daar staat ook multifunctionele ingang bij in de handleiding. In de handleiding van de VRC720 staat "Ingang flexoTHERM: X41, klem FB". Nou, met hulp van tweakers en wat detective werk, weet ik hoe de ingang heet :)

Kan nog steeds nergens in de handleiding vinden wat voor signaal het moet zijn. Misschien iets wat nog wel te proberen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Franciesco schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:39:
[...]

Waar koop jij Armacell Armaflex XG als ik vragen mag? Ik wil graag wat XG (of eventueel AF) kopen om de luchttoevoer naar mijn aroSTOR wpboiler extra te isoleren.
Tot nu toe lijkt €104 voor 3m2 en 32mm dik het goedkoopste wat ik gevonden heb.

En weet je of de 32mm dikke uitvoering goed te buigen is om een buis van ca 15cm diameter? Zo niet, dan kan ik wellicht beter een dunnere XG nemen en desnoods een 2de laag aanbrengen.
32 mm is veel te dik, kun je niks mee. Zou hooguit 19mm pakken.
De groothandelaren koop ik armaflex maar is nog veel duurder dan het en der op internet.

Grappige is dat isoleerds op grote bouwen allemaal rommelkonten zijn en hele rollen standaard achterlaten. Ws niet weten dat die enkele honderden euro’s waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:33:
[...]

Een werkschakelaar zit er niet voor de eenvoud maar voor de veiligheid. De spanning moet dicht bij de unit afgeschakeld kunnen worden zodat de uitvoerende zelf controle heeft over de spanning.
De standaard werkwijze is : werkschakelaar af, slot hangen en spanning meten op de unit ter controle.
Ik denk dat je iets verder door had moeten lezen. ;)

Er kwam het volgende achteraan:
”En ja ik weet dat het idee van een werkschakelaar in het zicht voorkomt dat iemand de stroom er weer op zet als je bezig bent. Het risico hiervan bij een automaat buiten het zicht in de groepenkast is groter maar de rest van de familie gaat hier echt geen groepen uit zichzelf weer aanzetten, ze komen sowieso nooit in de meterkast. ;)
En kan die ook op slot draaien en de sleutel in mijn zak doen zolang ik nog bezig ben.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:20
Vliegvlug schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:25:
[...]

Ik denk dat je iets verder door had moeten lezen. ;)

Er kwam het volgende achteraan:
”En ja ik weet dat het idee van een werkschakelaar in het zicht voorkomt dat iemand de stroom er weer op zet als je bezig bent. Het risico hiervan bij een automaat buiten het zicht in de groepenkast is groter maar de rest van de familie gaat hier echt geen groepen uit zichzelf weer aanzetten, ze komen sowieso nooit in de meterkast. ;)
En kan die ook op slot draaien en de sleutel in mijn zak doen zolang ik nog bezig ben.”
ik snap niet hoe ik daar overheen heb kunnen kijken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Wie weet dit.
Ik heb een gebruiker van een VWL75/6 met AI zonder SWW.
De gebruiker stookt nogal zuinig. Vaak staat de thermostaat op 18C. Ook wordt geen gebruik gemaakt van kookprogramma.
Nu appt hij vaak “het wordt niet warm”
Dan log ik in op Vaillant pro en zie ik wel een hogere ingestelde temp (bv 20C en kamer is 18C)
En bij status staat “geen warmtevraag”

Dan altijd, ik doe niks, gaat de WP na een tijd weer draaien. Dit kan wel 30min of langer duren.

Ik vermoedt dat die dan in wachttijd staat ofzo. Dat deze net gedraaid heeft een paar keer maar dan op hele lage temp instelling in de kamer.

Zou dat het kunnen zijn of nog wat anders?

Ik merk dat als je gewoon wat warmer stookt de WP ook beter draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:39:
Wie weet dit.
Ik heb een gebruiker van een VWL75/6 met AI zonder SWW.
De gebruiker stookt nogal zuinig. Vaak staat de thermostaat op 18C. Ook wordt geen gebruik gemaakt van kookprogramma.
Nu appt hij vaak “het wordt niet warm”
Dan log ik in op Vaillant pro en zie ik wel een hogere ingestelde temp (bv 20C en kamer is 18C)
En bij status staat “geen warmtevraag”
Volgens mij zit die teveel aan de thermostaat.
Gewoon een vaste temperatuur en afblijven is toch wel het beste.
Dan altijd, ik doe niks, gaat de WP na een tijd weer draaien. Dit kan wel 30min of langer duren.

Ik vermoedt dat die dan in wachttijd staat ofzo. Dat deze net gedraaid heeft een paar keer maar dan op hele lage temp instelling in de kamer.
Op de AI kun je dat instellen, zelf eerlijk gezegd nog nooit aangepast bij klanten.
Zou dat het kunnen zijn of nog wat anders?

Ik merk dat als je gewoon wat warmer stookt de WP ook beter draait.
Hoe staan de overige instellingen?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laur3nss
Maandag komt Vaillant de inbedrijfstelling doen, maar wilde toch hier alvast informeren.

Ruim een week geleden is onze 125/6 geplaatst.
De setup is als volgt:
- AroTHERM plus VWL 125/6
- 40mm flow+return naar de MEH 97/6
- Buffer 100l in serie in retour
- 28mm naar de 7-groeps vloerverwarming (open, zonder pomp) + radiatoren
- VR940f en VR720 in de woonkamer

SWW:
- Itho Daalderop WPV-H 270L 3G (horizontaal SWW vat, 270 liter)
- Itho Daalderop I-WPV Laadmodule

Probleem is het volgende:
- De legionella-run staat voor elke zaterdag 13:30u.
- Die run maakt het SWW water >70gr (waarom niet 60 of 62? Is dat instelbaar?)
- Kort daarna (nu 2e week op rij) krijg ik de foutcode F.737:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWllmkNuAdiGEaId8Y5lSzJ7TSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8A6oC2ImKTbNmTzQwHsasv0L.jpg?f=fotoalbum_large

- De uitleg hierover is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtadA8eNBdg917go_ruluS7qhYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6wubaMFTnYUMpw7a3e7Q5N3L.png?f=fotoalbum_large

- Na een reset op de MEH 97/6 is alles weer OK.

Dit is het verloop van de flow:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slQ_8zNwrGsflohCLqTaewUY364=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8sL8OafFeWAh7UP7CgtctUq.jpg?f=fotoalbum_large

Nu snap ik prima dat de flow van 70gr te hoog is om weer een verwarmingsrun te doen. Maar is dàt de foutmelding, of is er iets anders aan de hand?

Tegelijkertijd vraag ik me af hoe dit in (andere) installaties werkt? Na een SWW run en helemaal een legionella run is de flow temperatuur veel te hoog voor een reguliere verwarmingsrun. Hoe gaan warmtepompen hier mee om?

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Laur3nss
Ik weet niet waar je grafieken vandaan komen en of je daar ook debiet uit kunt trekken? Misschien dat de driewegklep in de laadmodule tijdens schakelen volledig afsluit. De compressor en circulatiepomp lopen door, dus dat mag niet: er moet altijd debiet zijn.

Edit: 3wegklep zit in MEH 97/6, dus dat zal het niet zijn. Misschien is 16 kW teveel voor de laadmodule.

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 16-11-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laur3nss
Proton_ schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:14:
@Laur3nss
Ik weet niet waar je grafieken vandaan komen en of je daar ook debiet uit kunt trekken? Misschien dat de driewegklep in de laadmodule tijdens schakelen volledig afsluit. De compressor en circulatiepomp lopen door, dus dat mag niet: er moet altijd debiet zijn.

Edit: 3wegklep zit in MEH 97/6, dus dat zal het niet zijn. Misschien is 16 kW teveel voor de laadmodule.
Hoe kom je aan 16kW? De MEH gebruikt niet het elektrisch element tijdens SWW run. Die foto is van vorige week, toen ik de backupheater aangezet heb voor het verwarmen (voordat ik een reset deed).
Ik zou de SWW Eco stand kunnen proberen - of wordt die bij legionella genegeerd? Ik heb hem op Normal gehad en nu op Balanced en bij de reguliere SWW runs nooit een probleem. Alleen legionella.

Dit is het verloop van de flow temperatuur en de (2) tijdstrippen van de foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2I2dEUTRcHZlQjZ8HMO7lxvm90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/unuhTbqDK1c0pxwNxRw4lfJb.png?f=fotoalbum_large

De SWW temperatuur was kort na de 2e foutcode, namelijk zo 15:15u op 72gr.

Itho geeft geen vermogen van de laadmodule op, maar hij kan met hun Amber werken die in 12kW beschikbaar is. Qua debiet geven ze aan 967 l/h terwijl de 125/6 een minimaal *CV* debiet nodig heeft van 995 l/h. Maar dat is dus CV debiet.

[ Voor 7% gewijzigd door Laur3nss op 16-11-2024 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
De "12 kW" Amber is vergelijkbaar met de 75/6
De 125/6 doet tussen 7 en 10 graden meer dan 15 kW op 55 graden. A7W55 van Amber is 11 kW.
Op 75 graden vind ik geen cijfers om te vergelijken.

Ik denk dat de Eco of Silent mode wel het proberen waard is.
(Alsnog vind ik dat er dan een andere foutmelding moet zijn cq automatisch begrensd, als dat het probleem is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-06 20:40
Laur3nss schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:06:

Tegelijkertijd vraag ik me af hoe dit in (andere) installaties werkt? Na een SWW run en helemaal een legionella run is de flow temperatuur veel te hoog voor een reguliere verwarmingsrun. Hoe gaan warmtepompen hier mee om?

Thanks!
Waarom loopt jouw legionella run zo hoog op? Hier met een 105/6 en 300L vat topt het op 65-67c.

Wordt de waterkoker bijgeschakeld?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laur3nss
maarten_NL schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:31:
[...]

Waarom loopt jouw legionella run zo hoog op? Hier met een 105/6 en 300L vat topt het op 65-67c.

Wordt de waterkoker bijgeschakeld?
Nee, als het goed is niet: pas vanaf -7C, daar staat het bivalentiepunt voor SWW op. Of is er voor de legionella run een aparte setting?

Wel zit mij temperatuursensor te laag in de peilbuis en dit wordt nog opgeslot. Dat zou mee kunnen spelen.

EDIT: wat gebruiken jullie als offset voor SWW? Ik heb 5C uit mijn hoofd, maar misschien moet ik ivm de warmtewisselaar ipv spiraal 0C proberen. Anders blijft hij een uur of langer +5C bijwarmen en dan kom je wel aan 70C.

[ Voor 18% gewijzigd door Laur3nss op 16-11-2024 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
@Laur3nss

Ik heb de hysterese op 10c (start 10c onder setpoint) en offset op 8.

Het schijnt dat een hoge offset uiteindelijk efficienter is, met een lagere offset duurt je run langer (dus kan je naar mijn idee meer zonnestroom op slurpen).

5 is wellicht aan de lage kant. Als je 65/66c het legionella doel is dan schiet je zomaar hoven de 70c uit.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Technician- Minimaal watertemperatuur verhogen, staat in de wachtstand idd.

@DutchWing Met de thermonstaat "spelen" is geen probleem als de installatie correct is afgesteld, WP reageert direct op mijn input op de thermonstaat(mits die niet loopt te pendelen/wachtstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Ik vind de thermostaat van Vaillant wel tegenvallen. Ik kwam van een huis met CV, Google Nest en een dikke vloer met vloerverwarming. Nu een warmtepomp, ook een dikke vloer met vloerverwarming.

Er gaat zomaar 40kWh aan energie in voor de kamertemperatuur echt reageert dus het effect hier is dat de wp veelste laat start, daardoor heel lang moet draaien en vervolgens 0.5c door schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
mr_evil08 schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:04:
@Technician- Minimaal watertemperatuur verhogen, staat in de wachtstand idd.

@DutchWing Met de thermonstaat "spelen" is geen probleem als de installatie correct is afgesteld, WP reageert direct op mijn input op de thermonstaat(mits die niet loopt te pendelen/wachtstand).
Ik zie nu dat de Stooklijn en min watertemperatuur weer is aangepast. Schijnbaar versteld hij dat steeds. Stonden gister ook overdreven laag, heb verhoogd en nu staat deze op min 35 en is van +20c tot -15C op 35c gezet.
Tja dan houdt het voor mij op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@maarten_NL dan staat je stooklijn te hoog.
Nergens wordt een lerend algoritme beloofd :)

Je kunt het Vaillant spul op weersafhankelijk zetten en de Nest aan/uit op de maximaalthermostaatingang zetten, als je dat fijner vindt.
Maar waarschijnlijk is het met zulke trage afgifte beter om minder nachtverlaging te hebben.
Bij mij zou een slimme thermostaat een bore-out krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 17-11-2024 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Technician- schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:28:
[...]

Ik zie nu dat de Stooklijn en min watertemperatuur weer is aangepast. Schijnbaar versteld hij dat steeds. Stonden gister ook overdreven laag, heb verhoogd en nu staat deze op min 35 en is van +20c tot -15C op 35c gezet.
Tja dan houdt het voor mij op.
Staat de adaptieve stooklijn functie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
maarten_NL schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:23:
@Laur3nss

Ik heb de hysterese op 10c (start 10c onder setpoint) en offset op 8.

Het schijnt dat een hoge offset uiteindelijk efficienter is, met een lagere offset duurt je run langer (dus kan je naar mijn idee meer zonnestroom op slurpen).
De gevraagde aanvoertempetuur = doel SWW-temp + offset. Dus niet: huidige SWW-temp + offset.

Dat betekent dus ook dat de gevraagde aanvoertempetuur de hele SWW-run constant is. En daarmee "doet" de offset eigenlijk alleen iets aan het eind van de run. De rest van de tijd is de werkelijke aanvoertempetuur toch steeds fors onder de gevraagde aanvoertempetuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Proton_ schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:49:
@maarten_NL dan staat je stooklijn te hoog.
Nergens wordt een lerend algoritme beloofd :)

Je kunt het Vaillant spul op weersafhankelijk zetten en de Nest aan/uit op de maximaalthermostaatingang zetten, als je dat fijner vindt.
Maar waarschijnlijk is het met zulke trage afgifte beter om minder nachtverlaging te hebben.
Bij mij zou een slimme thermostaat een bore-out krijgen.
De stooklijn staat hier op 0.25 bij een minimale aanvoer van 29c. Ik heb arovairs boven en die gaan pas bij 28c aan dus dat is mijn ondergrens. De stooklijn doet er pas bij 0c 2c bij dus dat heeft nu weinig invloed.

Ja ik weet dat Vaillant geen slimme thermostaat heeft (de Nest hangt in het oude huis). Voor WAR is het weer te veranderlijk dus dat is ook geen optie. Ik ga nog een paar maanden data verzamelen en dan kijken of er iets slims mee te bouwen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
zo net de gateway connect geinstalleerd, de handleiding is daar niet echt duidelijk in maar Vaillant gaat er natuurlijk vanuit dat alles geinstalleerd word door opgeleide installateurs.
Mooie app maar ik mis nog wel wat info die ik wel verwacht had of deze zit misschien achter een ander account voor een installateur.
Nog geen energie gegevens te zien maar ik had al gelezen dat dit even kan duren?
Wat wel opvalt is dat de kamerthermostaat Senso comfort hele graden of halve graden aangeeft, de app geeft de temp in een heel bereik 1 decimaal achter de komma aan. Ik vond het al een beetje een niet zo`n precieze aanduiding van de Senso comfort. Of is dit nog een instelling in de thermostaat misschien die ik gemist heb?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dir1QaxRafGyvws2buyC0A52Ho4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hjam3A581l274Scx6AVxruWr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:41

Seafarer

XXX

bmweetje3 schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:17:
zo net de gateway connect geinstalleerd, de handleiding is daar niet echt duidelijk in maar Vaillant gaat er natuurlijk vanuit dat alles geinstalleerd word door opgeleide installateurs.
Mooie app maar ik mis nog wel wat info die ik wel verwacht had of deze zit misschien achter een ander account voor een installateur.
Nog geen energie gegevens te zien maar ik had al gelezen dat dit even kan duren?
Wat wel opvalt is dat de kamerthermostaat Senso comfort hele graden of halve graden aangeeft, de app geeft de temp in een heel bereik 1 decimaal achter de komma aan. Ik vond het al een beetje een niet zo`n precieze aanduiding van de Senso comfort. Of is dit nog een instelling in de thermostaat misschien die ik gemist heb?

[Afbeelding]
Opmerking van andere aard.

Die op het hout gemonteerde WCD dient wel op een grondplaat gemonteerd te worden.
Brandveiligheid.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

mr_evil08 schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:04:
Is afhankelijk van het afgifte systeem en de opwarmsnelheid van de installatie en nog wat andere factoren. Niet in elke situatie kun je zomaar een dag/nachtverlaging toepassen en zeker 2-3 graden op en afstoken duurt gewoon enige tijd en is zodoende zeker niet aan te raden.

De warmtepomp zou in deze situatie wel moeten reageren op de warmtevraag, dus daarin ben ik het wel met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
Remar65 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:02:
Iemand een idee waarom ik in de grafiek geen warmwatertemperatuur terug zie en in het overzicht tapwater wel?

Dit komt vanuit de myVaillant Pro overigens.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zie ook dat er een "mooie" uitbreiding op stapel staat.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je als particulier ook toegang krijgen tot deze cijfers middels een account/abonnement oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmweetje3
Seafarer schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:30:
[...]

Opmerking van andere aard.

Die op het hout gemonteerde WCD dient wel op een grondplaat gemonteerd te worden.
Brandveiligheid.
gaan we oplossen, bedankt voor de opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-06 09:45
Situatie:
VWL 75/6 warmtepomp
Vloerwarming 1e verdieping (begane grond wordt 11 december vloerverwarming ingefreesd) als enige afgifte, circa 80m2.

A.s. vrijdag wordt de 1e verdieping geëgaliseerd en de maandag er na wordt er plak PVC gelegd. Nu wil de vloeren leverancier dat de vloerverwarming dan uit staat.

Ik wil de warmtepomp ook niet uitzetten, vanwege de lage temperaturen eind van de week. Wat zouden jullie doen? De watertemperatuur begrenzen op bijvoorbeeld 22 graden, zodat er vrijwel geen verwarming is, maar de warmtepomp wel kan blijven draaien en ook water beschikbaar heeft als vorstbeveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

bmweetje3 schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:17:

[Afbeelding]
Kwam bij mij na enkele uren ja. Enige waar ik nu wel 'last' van heb ik dat hij sinds gisteren geen energiegegevens meer laat zien. Dus hij heeft dit 1,5 dag wél gedaan en nu al 1,5 dag niet meer. Ik krijg voor de rest wel gewoon alles te zien. Kan huidig vermogen en aanvoertemp etc. allemaal zien, alleen krijg ik geen nieuwe energiegegevens. SWW liet hij sowieso al niet zien, ook toen CV het wel deed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
Melvin15397 schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:09:
Nu wil de vloeren leverancier dat de vloerverwarming dan uit staat.

Ik wil de warmtepomp ook niet uitzetten, vanwege de lage temperaturen eind van de week. Wat zouden jullie doen? De watertemperatuur begrenzen op bijvoorbeeld 22 graden, zodat er vrijwel geen verwarming is, maar de warmtepomp wel kan blijven draaien en ook water beschikbaar heeft als vorstbeveiliging?
Als je de verwarming op "Uit" zet via de thermostaat, blijft de vorstbeveiliging als het goed is gewoon werken. Dus dat zou ik dan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:53

WouterG

Dit is geen ondertitel

Kuusj schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:10:
[...]

Kwam bij mij na enkele uren ja. Enige waar ik nu wel 'last' van heb ik dat hij sinds gisteren geen energiegegevens meer laat zien. Dus hij heeft dit 1,5 dag wél gedaan en nu al 1,5 dag niet meer. Ik krijg voor de rest wel gewoon alles te zien. Kan huidig vermogen en aanvoertemp etc. allemaal zien, alleen krijg ik geen nieuwe energiegegevens. SWW liet hij sowieso al niet zien, ook toen CV het wel deed.
Maak je toevallig geen gebruik van de home Assistant integratie? Er wordt een tijdelijke ip ban uitgedeeld als je de api te vaak aanroept. Te testen door even zonder wifi de app te testen.
Pagina: 1 ... 146 ... 171 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic