Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:17
MartinSE schreef op maandag 18 november 2024 @ 00:00:
[...]

Kun je als particulier ook toegang krijgen tot deze cijfers middels een account/abonnement oid
Weet het niet zeker.
Ik meen dat je wanneer je het kvk nummer neemt van een willekeurige installateur je er nog steeds wel komt.
Zo heb ik het destijds gedaan ;)

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-07 09:02
Mooi lijstje aan spullen besteld, komt binnnenkort. Alleen jammer van het klote weer.
Op een mooie dag het spul buiten maar klaar maken en zorgen dat we binnen verder kunnen.
We verwarmen met een pelletkachel dus we zitten niet in de kou. Geen haast dus.
  • AROTHERM+ VWL75/6 A 230V
  • BESTMOD AROTHERM+ VWZ AI
  • SENSCOMFORT VRC720
  • BUFFERVAT VPS R 100/1
  • VR 10 UNIVERSELE VOELER
  • SPIROTRAP
  • MB3/MBL 28MM
  • Connect VR940f tbv eBUS ketels
Nog uitzoeken/ bestellen:
Flexibel RVS geïsoleerd max 10 meter
Aansluitingen vanaf boilervat naar CV aan en aanvoer. Uponor of verzink staal
Kabelgoot over de wand waar aan/afvoer flexibel door heen kan. Antraciet of zwart
Beugels (geïsoleerd) voor montage van de flexibele leiding

Beugel Fischer KSU beugel wil ik bestellen maar de bakstenen van mijn woning durf ik geen keilbouten in te draaien voor een dergelijke belasting. Wie heeft er ervaring met chemische ankers ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:13

silverball

De wagen voor moderne mensen

jjonkie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:07:

Ben zelf wel fan van de perstroep van heima24.de , lekker betaalbaar.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Laatst online: 07-07 09:02
En dan met de schroef fittingen ? Ik zal me er eens in verdiepen. Ik kan eventueel een Uponor tang lenen. Maar ben het liefst niet afhankelijk van 1 systeem en tang van een derde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:29
Zo dan, dat spul van Heima24 scheelt nogal in prijs! Het is dat ik de boel net klaar heb.

Onderstaand mijn vraag van een paar pagina's terug. Niemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Ik zat vandaag ff een halfuurtje te posten naast de boiler tijdens de sww run. En jawel, op het moment dat de run klaar is en de driewegklep schakelt, een galmende plof. Te voelen als een tik in de aanvoer naar de boiler.

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het wel eens met de keerklep te maken kon hebben die in de aanvoer vlak voor de spiraal van de boiler zit. (https://www.technim.nl/in...lep-22mm-ea/?gad_source=1)

De keerklep zit er om in koelbedrijf te voorkomen dat er door de driewegklep opgewarmd water mee stroomt het cv systeem in.
Acadiane schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:46:

Met mijn installatie heb ik nu een puzzeltje wat ik hier wil neerleggen om eens mee te denken. Ik heb al tijden (waarschijnlijk sinds in bedrijf anderhalfjaar geleden) dat ik dagelijks een galmende plof hoor. Ik wist dit eerst niet te duiden, laat staan dat ik het vermoeden had dat het uit mijn eigen warmtepompinstallatie komt.

Vandaag stond ik in de bijkeuken naast de boiler. De driewegklep schakelt van sww af naar verwarming en... een galmende plof uit de boiler. Alsof de spiraal even enorm staat te trillen.

De boiler is een Inventum maxtank van 200 liter. De warmtepomp een 75/6 monoblock. In de aanvoer naar de boiler zit een eenwegventiel (weet zo snel ff de juiste naam niet). Die zit erin om te voorkomen dat in koelbedrijf er warmte uit de boiler getrokken wordt. Dit ventiel zit goed om, net gecheckt om zeker te zijn dat ik daar geen foutje gemaakt heb.

Het is krap naast de boiler, duidelijke foto's zijn wat lastig:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Iemand dit al eens gehad?
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:06
Bijna zo ver dat ik mijn systeem kan vullen. Ik heb alles aangesloten voor de begane grond vloerverwarming, en aftakkingen naar de bovenverdieping. Dat deel komt later als er weer wat tijd is (sww en radiatoren). Boven blijft het nog even op gas verwarmen en beneden dus met de Arotherm 75/6.

Moet ik bij het vullen nog ergens rekening mee houden? Zie ik nog iets over het hoofd? Mijn stappen:

1. Ik dacht eerst de leidingen binnen te vullen en checken op lekken - vloerverwarming is al gevuld - die dan er bij openen. Ontluchten? Via de caleffi en of verdeler? Heb geen automatische ontluchter nu is dat een probleem? Die komt later op de verdieping pas.

2. As dat goed gaat, is kan ook de kraan naar de warmte pomp open en wordt de grondleiding (11 meter) en warmtepomp ook gevuld.

3. Als die redelijk gevuld is, en ook buiten geen lek te zien is, gaat de stroom aan van de warmtepomp en kan ik via het menu het ontluchtingsprogramma laten draaien?

4. Als dat goed werkt, dan kan ik gaan verwarmen.

5. Is er ook een speciaal programma voor opwarm-protocol vloerverwarming?

Nog een andere vraag. Ik heb de drieweg-klep ook geïnstalleerd. Zo lang ik geen sww vraag krijg vanuit het systeem, blijft die dan op de "A" kant open staan? Kan ik dat handmatig ook doen als dat niet via de controller gaat?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-07 13:38
pc_slopert schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:32: Mijn stappen:

1. Ik dacht eerst de leidingen binnen te vullen en checken op lekken - vloerverwarming is al gevuld - die dan er bij openen. Ontluchten? Via de caleffi en of verdeler? Heb geen automatische ontluchter nu is dat een probleem? Die komt later op de verdieping pas.
Ontluchten op alle hoogste punten. Dus: alle verdelers, radiatoren, het vuilfilter, etc. Een automatische ontluchter is niet nodig, alleen handig. Nu moet je gewoon een paar keer het huis door om alle kraantjes even open te draaien.
2. As dat goed gaat, is kan ook de kraan naar de warmte pomp open en wordt de grondleiding (11 meter) en warmtepomp ook gevuld.
Klopt. In de WP zit een automatische ontluchter, maar het kan best even duren voordat alle lucht er uit is. In die grondleiding hoopt best veel lucht/water op. Er zal ook veel lucht het huis in gepompt worden, dus dat moet dan nog een keer ontlucht worden.
3. Als die redelijk gevuld is, en ook buiten geen lek te zien is, gaat de stroom aan van de warmtepomp en kan ik via het menu het ontluchtingsprogramma laten draaien?
4. Als dat goed werkt, dan kan ik gaan verwarmen.
5. Is er ook een speciaal programma voor opwarm-protocol vloerverwarming?
3 x ja :)
Nog een andere vraag. Ik heb de drieweg-klep ook geïnstalleerd. Zo lang ik geen sww vraag krijg vanuit het systeem, blijft die dan op de "A" kant open staan? Kan ik dat handmatig ook doen als dat niet via de controller gaat?
Dat is afhankelijk van de driewegklep. Bij veel driewegkleppen kun je de motor er af halen en dan de klep met de hand in de goede positie draaien. Soms zit er ook een handbediening op de motor zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:19
DutchWing schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:34:
[...]

Is afhankelijk van het afgifte systeem en de opwarmsnelheid van de installatie en nog wat andere factoren. Niet in elke situatie kun je zomaar een dag/nachtverlaging toepassen en zeker 2-3 graden op en afstoken duurt gewoon enige tijd en is zodoende zeker niet aan te raden.

De warmtepomp zou in deze situatie wel moeten reageren op de warmtevraag, dus daarin ben ik het wel met je eens.
Als je maar optijd begint met opwarmen zie ik geen reden waarom dat niet zou willen.

Nachtverlaging doe ik ook bewust vanwege comfort zodat de vloerverwarming lekkere warmte gaat stralen tijdens aanwezig, en onderaan de streep verbruikt het niet meer(hier tenminste).

Iets waar installateurs geen rekening mee houden, GEVOELSTEMPERATUUR.

22c oppervlaktetemp voelt "koud" hier straalt het rond 25c.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 19-11-2024 16:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

jjonkie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:07:
Mooi lijstje aan spullen besteld, komt binnnenkort. Alleen jammer van het klote weer.
Op een mooie dag het spul buiten maar klaar maken en zorgen dat we binnen verder kunnen.
We verwarmen met een pelletkachel dus we zitten niet in de kou. Geen haast dus.
  • AROTHERM+ VWL75/6 A 230V
  • BESTMOD AROTHERM+ VWZ AI
  • SENSCOMFORT VRC720
  • BUFFERVAT VPS R 100/1
  • VR 10 UNIVERSELE VOELER
  • SPIROTRAP
  • MB3/MBL 28MM
  • Connect VR940f tbv eBUS ketels
Nog uitzoeken/ bestellen:
Flexibel RVS geïsoleerd max 10 meter
Kabelgoot over de wand waar aan/afvoer flexibel door heen kan. Antraciet of zwart
Beugels (geïsoleerd) voor montage van de flexibele leiding

Beugel Fischer KSU beugel wil ik bestellen maar de bakstenen van mijn woning durf ik geen keilbouten in te draaien voor een dergelijke belasting. Wie heeft er ervaring met chemische ankers ?
toon volledige bericht
Gebruiksaanwijzing goed lezen.!! Dan komt het goed.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-07 12:35
Ik hier een situatie dat een circuit hier een temperatuur vraagt en die nooit haalt. Ik lees de waarden uit in HA.
De gewenste aanvoertemperatuur ligt over het algemeen een paar graden hoger dan de gemeten uitgaande temperatuur uit de menggroep.
Heeft iemand enig idee wat hiervan de reden kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankMarken
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-04 09:56
Nu het kouder wordt, kan ik mijn warmtepomp weer verder aanpassen en dat is nodig!

Vaillant Arotherm Pure
VWL85-7.2 AS230 S3
Split buitenunit en tower binnenunit., met buffervat
En dan nog een Vrc720 sensocomfort thermostaat

Ik heb beneden 3x T33 radiatoren en in de gang een t1 radiator. Ik ben bezig met waterzijdig inregelen, DeltaT zit tussen de 5 en 7 graden (bij aanvoer van 33graden).

Maar mijn runs duren gemiddeld 45 minuten, dan stopt ie en begint het weer opnieuw. Warmtepomp geeft aan dat er geen warmtevraag is, maar ik hoor wel iets draaien in de unitower.
Ook is de temperatuur die de warmtepomp afgeeft een stuk hoger (tussen de 5 en 10 graden) dan de stooklijn ingesteld staat (terwijl ik die juist laag ingesteld hebt)

Adaptieve stooklijn heb ik al uitgezet.
Ik heb ruimtecompensatie op uitgebreid staan
En de hele dag dezelfde temperatuur 20,5 graden aanstaan.

En nu heb ik geen idee welke stappen ik nog kan ondernemen om de warmtepomp te optimaliseren. Waar zou ik kunnen beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@FrankMarken is dat een parallelbuffervat?
Waarschijniijk is je warmtepomp te groot (kom je van 1600 m³ gas?).
Als je wel het gewenste comfort hebt, kan je ook niets doen en de boel laten werken met de huidige 1 start/uur.
Een dT van 5 en 7 is vrij veel bij 33 graden, dus je hebt weinig afgiftedebiet.
Ook klopt de hogere werkelijke Ta vergeleken met de gewenste Ta met te weinig afgiftevermogen.
Tijdens "pendelen" loopt de pomp wel, om de watertemperatuur goed te meten. Dat zal je horen.

Je kunt een beetje meer afgifte creëren door het afgiftedebiet wat te verhogen, de radiator wordt dan met een kleinere dT bijvoorbeeld gemiddeld 32 in plaats van 30 graden.
Een andere voor de hand liggende manier om meer afgifte te krijgen is boven ook radiatoren open zetten. Hiermee verminder je het warmteverlies naar boven en hoeven de radiatoren beneden minder hard te werken. Het hogere warmteverlies wordt dan gecompenseerd door een hogere COP.
Zorg wel dat je goede verbruiksmeting hebt (kWh meter in de groepenkast voor de warmtepomp en corrigeren voor graaddagen) zodat je kan zien of een maatregel het gewenste effect heeft, want bij slechte isolatie heb je meer warmteverlies dan COP winst.

Of een ventilator onder de T33s zetten
Of de stooklijn omhoog zetten. Dat kan natuurlijk ook.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankMarken
Proton_ schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:38:
@FrankMarken is dat een parallelbuffervat?
Waarschijniijk is je warmtepomp te groot (kom je van 1600 m³ gas?).
Als je wel het gewenste comfort hebt, kan je ook niets doen en de boel laten werken met de huidige 1 start/uur.
Een dT van 5 en 7 is vrij veel bij 33 graden, dus je hebt weinig afgiftedebiet.
Ook klopt de hogere werkelijke Ta vergeleken met de gewenste Ta met te weinig afgiftevermogen.
Tijdens "pendelen" loopt de pomp wel, om de watertemperatuur goed te meten. Dat zal je horen.

Je kunt een beetje meer afgifte creëren door het afgiftedebiet wat te verhogen, de radiator wordt dan met een kleinere dT bijvoorbeeld gemiddeld 32 in plaats van 30 graden.
Een andere voor de hand liggende manier om meer afgifte te krijgen is boven ook radiatoren open zetten. Hiermee verminder je het warmteverlies naar boven en hoeven de radiatoren beneden minder hard te werken. Het hogere warmteverlies wordt dan gecompenseerd door een hogere COP.
Zorg wel dat je goede verbruiksmeting hebt (kWh meter in de groepenkast voor de warmtepomp en corrigeren voor graaddagen) zodat je kan zien of een maatregel het gewenste effect heeft, want bij slechte isolatie heb je meer warmteverlies dan COP winst.

Of een ventilator onder de T33s zetten
Of de stooklijn omhoog zetten. Dat kan natuurlijk ook.
toon volledige bericht
Hoi, ik weet niet of ik een parallel buffertvat heb, er gaat 1 buis in en 1 buis weer uit.
En ik kom van 900m3 gas af, dus dat bevestigd wel dat de warmtepomp te groot is....

En even om het goed te begrijpen, om het afgiftedebiet te verhogen, dan moet ik de Tr hoger krijgen, bij een hogere Ta en een kleinere dT?

Ik heb 1 klein ventilatortje onder de T33 en een grote (dat is een oude, die gaat pas aan bij 35 graden). Ik ga er een paar bijkopen om dit te verbeteren.

In ieder geval al bedankt voor de input, dat helpt al veel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@FrankMarken Hmm.. Het verschil tussen 900 m³ en 1600 m³ ga je niet dichtlopen met afgiftetuning.
Maar goed, alle beetjes helpen.
Uitgangspunt is dat je alles zo ver als mogelijk open zet en dan de pomp zo hard zet dat je geen last meer van geluid hebt. De boel zo inregelen dat je overal dezelfde dT hebt, maar wel zo laag mogelijk.
De graadminutenregeling zorgt al dat de Ta niet hoger is dan nodig, vast hoger instellen levert je niets op.
Als je langere runs wil kan je die instelling verhogen (is al veel over gezegd in dit topic).

Alles onder voorbehoud dat het comfort nu in orde is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joros
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-12-2024
Hallo allemaal, in het voorjaar hoop ik een arotherm split plus of arotherm plus te installeren. Ik heb een vraag over het geluid.

Ik woon in een rijtjeshuis en stook nu al een par jaar op 35 graden. Volgens de koevlaas formule heb ik genoeg aan 4,4 kW. Nu komt de buitenunit in de voortuin te staan op 1 meter van de erfgrens. Is het in de praktijk zo dat de warmtepomp continu in fluistermodus moet staan om aan de geluidseisen te voldoen? en heb ik dan nog wel voldoende vermogen beschikbaar? Is het dan verstandiger om voor de 7kW versie te gaan ipv de 5kW? Is er iemand met een soortgelijke situatie? Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07 20:31
Joros schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:39:
Hallo allemaal, in het voorjaar hoop ik een arotherm split plus of arotherm plus te installeren. Ik heb een vraag over het geluid.

Ik woon in een rijtjeshuis en stook nu al een par jaar op 35 graden. Volgens de koevlaas formule heb ik genoeg aan 4,4 kW. Nu komt de buitenunit in de voortuin te staan op 1 meter van de erfgrens. Is het in de praktijk zo dat de warmtepomp continu in fluistermodus moet staan om aan de geluidseisen te voldoen? en heb ik dan nog wel voldoende vermogen beschikbaar? Is het dan verstandiger om voor de 7kW versie te gaan ipv de 5kW? Is er iemand met een soortgelijke situatie? Alvast dank!
Op slechts één meter van de erfgrens ga je in fluistermodus waarschijnlijk ook niet voldoen. Je kan het zelf berekenen met de welbekende excel-sheet. Zie: Het grote geluidseisen airco en wp topic

[ Voor 7% gewijzigd door Isdatzo op 20-11-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05:17
Joros schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:39:

Ik denk dat je idd altijd in fluistermodus moet draaien in de nacht om te voldoen. Overdag kan je zonder fluistermodus draaien.

Als je 4.4 kW nodig hebt dan is de 55/x ruim voldoende. De 77/x gaat je geen hoger vermogen geven bij gelijk geluid.

Er zijn geluidseispuristen die vinden dat alles moet voldoen. Maar in de praktijk zal de situatie dat je de volle 4.4 kw nodig hebt alleen voorkomen als het vriest. Dan hebben buren meestal de ramen dicht en zal geluidsoverlast niet zo opvallen. Tapwater maken kan overdag geprogrammeerd worden.

Het is wel handig om zoveel mogelijk voorbereid te zijn. Dus heb goed contact met je buren over de plaatsing en zorg dat je de pomp niet pal onder slaapkamerraam van de buren/plaatst. Dat is zelfs geen goed idee als je formeel wel aan de regels voldoet. Bij de Arotherms is het overigens zo dat het meeste geluid van de fan komt (is mijn ervaring). De fan zit aan de linkerkant van de machine dus mogelijk kan je hem aan de goede kant van de erfgrens plaatsen waardoor je net weer wat opschuift van de erfgrens weg.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Isdatzo
bensss schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:51:

Er zijn geluidseispuristen die vinden dat alles moet voldoen.
Of je wil simpelweg voorkomen dat je naderhand de hele bende moet aanpassen of verplaatsen wanneer er gezeik komt omdat je dacht 'ach, dat gaat wel'. Het is maar wat je 'puristen' noemt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44
Weet iemand me te vertellen wanneer / hoe de trayheater te werk gaat?
Volgens de Ebus data is hij nog steeds niet aangegaan, ondanks 6 defrosts en temp van +0.5.

Is de data niet juist? of moet het echt onder 0 komen om aan te gaan?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
Isdatzo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:59:
[...]

Of je wil simpelweg voorkomen dat je naderhand de hele bende moet aanpassen of verplaatsen wanneer er gezeik komt omdat je dacht 'ach, dat gaat wel'. Het is maar wat je 'puristen' noemt...
Zeker, dat risico is er zeker. Is ook niet mijn bedoeling om dat risico te bagatelliseren. Maar met goed overleg met buren en systeemontwerp kan je wel veel meer bereiken dan meestal wordt gedacht.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Isdatzo
bensss schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:01:
[...]

Zeker, dat risico is er zeker. Is ook niet mijn bedoeling om dat risico te bagatelliseren. Maar met goed overleg met buren en systeemontwerp kan je wel veel meer bereiken dan meestal wordt gedacht.
Natuurlijk kan je in overleg met de buren met van alles wegkomen, maar of je dat moet willen is een tweede. Je neemt immers een groot risico door afhankelijk te zijn van de welwillendheid van buren: ze kunnen verhuizen, de verstandshouding kan bekoelen, ze kunnen van gedachten veranderen, ... . En dan mag je aan de slag.

Ik denk daarom dat voldoen aan de normen juist onderdeel zou moeten zijn van dat systeemontwerp. Om het even op mijn eigen situatie te betrekken: ik zit ook in een tussenwoning met maar beperkte ruimte in de voortuin. Over ongeveer 4 weken wordt bij mij een aroTHERM Split Plus geplaatst, maar met wat passen en meten blijf ik op 205 cm van de erfgrens netjes binnen de norm. Dat neemt niet weg dat ook ik bij de buren aangebeld heb met mijn plannen. Mochten de buren hinder ondervinden dan zal ik natuurlijk mijn best doen om daar wat aan te doen, maar ik weet wel dat het uitgangspunt dan in elk geval is dat ik niet de hele bende hoef af te breken.

[ Voor 27% gewijzigd door Isdatzo op 20-11-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:34
Fantastisch weer voor defrostfestijn, temperaturen van 2-3 graden hier, natte sneeuw erbij... om het uur een mooie defrost. Voor de rest blijft de hut warm, maar loopt de COP wel terug naar iets van 4,nogwat. Helemaal prima, ga er weinig aan veranderen. Kamerbijschakeling staat op "actief". Lekker 24/7 pruttelen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Isdatzo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:57:
[...]

Natuurlijk kan je in overleg met de buren met van alles wegkomen, maar of je dat moet willen is een tweede. Je neemt immers een groot risico door afhankelijk te zijn van de welwillendheid van buren: ze kunnen verhuizen, de verstandshouding kan bekoelen, ze kunnen van gedachten veranderen, ... . En dan mag je aan de slag.

Ik denk daarom dat voldoen aan de normen juist onderdeel zou moeten zijn van dat systeemontwerp. Om het even op mijn eigen situatie te betrekken: ik zit ook in een tussenwoning met maar beperkte ruimte in de voortuin. Over ongeveer 4 weken wordt bij mij een aroTHERM Split Plus geplaatst, maar met wat passen en meten blijf ik op 205 cm van de erfgrens netjes binnen de norm. Dat neemt niet weg dat ook ik bij de buren aangebeld heb met mijn plannen. Mochten de buren hinder ondervinden dan zal ik natuurlijk mijn best doen om daar wat aan te doen, maar ik weet wel dat het uitgangspunt dan in elk geval is dat ik niet de hele bende hoef af te breken.
Helemaal mee eens hoor. Maar als je al de stilste unit in de markt hebt en je hebt alles gedaan wat mogelijk is dan blijft er soms toch een situatie over die formeel niet geschikt is maar die praktisch helemaal geen bezwaar oplevert.

Let wel, dit is het perspectief van een individu die een warmtepomp in zijn rijtjeshuis wil installeren om van die fossiele meuk af te komen. Ik ben geen professioneel installatiebedrijf.

Maar als je in deze volgorde een goed systeemontwerp maakt, de best mogelijke plaatsing uitzoekt en het voldoet net niet, dan zou ik zeggen: just do it! Deze houding past waarschijnlijk niet bij iedereen, maar ik wil het wel benoemen voor mensen die het (kleine) risico wel willen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Gramser schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:05:
Fantastisch weer voor defrostfestijn, temperaturen van 2-3 graden hier, natte sneeuw erbij... om het uur een mooie defrost. Voor de rest blijft de hut warm, maar loopt de COP wel terug naar iets van 4,nogwat. Helemaal prima, ga er weinig aan veranderen. Kamerbijschakeling staat op "actief". Lekker 24/7 pruttelen nu.
Weer blijft lokaal :)
Hier moet de eerste defrost van het seizoen nog komen, al is de comfortvloer-functie inderdaad weer aan gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:48
Ensch053 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:54:
Even een update over mijn aardelschakelaar die die ieder keer uitschakelt.

Vandaag de print aan de achterzijde gedemonteerd. Nergens een spoor van kortsluiting. Doorgemeten of er ergens op de print of bekabeling aarde te meten is waar dit niet hoort, dit was ook niet het geval. Weer terug gebouwd en de machine weer op spanning gezet. Groene LED op de print gaat aan en de aardlek vliegt er niet door.

Vervolgens Unitower ingeschakeld. Fan begint te draaien en ik hoor het koelgas stromen. 2 minuten later weer de aardlek eruit.

Voorkant en zijkanten losgebouwd. Print achter het rechter voorpaneel visueel gecontroleerd en ook niks geks te zien.

Wel viel mij de kabel op onderstaande foto op. Deze zat tegen een gasleiding aan. Dit betreft slechts een enkele kabel (vermoedelijk van een sensor) Kabel iingetaped en samen met nog een kabel en anders laten lopen en vastgezet.

[Afbeelding]

Thermostaat lager gezet zodat er geen warmtevraag is. Buitenunit weer aangezet. 5 minuten gewacht en de Unitower ingeschakeld. Tien minuten gewacht en alles blijft op spanning.

In de fouthistorie staat een f.820 foutcode. Geloof iets met de pomp. Deze fout heb ik al eens eerder gezien en alles werkte toen normaal. Fout gereset en komt niet terug.

In het installatiemenu, sensor/werkingtest alles bekeken en geen bijzonderheden.

Thermostaat op vraag gezet en alles begint te draaien, compressor toert op en het verwarmen van het CV circuit start. Compressor toert door naar 119,9 rps.

Sensor/werkingtest weer doorlopen en alles geeft een waarde.

Op dit moment draait alles al 45 minuten en is de compressor terug gemoduleerd.

Het lijkt me sterk dat een aardlek klapt door een sensor die een koperen leiding raakt. Heb er dan ook wel een hard hoofd in dat het probleem niet terugkomt.

Ga nu eerst een paar uur draaien met de driewegklep handmatig op CV. Als alles blijft draaien zet ik de driewegklep op automatisch en schakel ik de sww bereiding in.

Wel zat er het nodige vocht en troep bij de kant van de compressor. Dit is niet hermetisch afgesloten van de ruimte van de ventilator en de condensor.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Na installatie van onze 75/6 met Unistor boiler hebben we (on)regelmatig last van stroomuitval.
Heb jij hier nog een "oplossing" voor gevonden?

Het uitvallen van de stroom gebeurt eigenlijk onregelmatig. Vanochtend 1x en nu vanmiddag weer. Hiervoor was het op 2 nov (kort na op afstand starten via de app na vakantie). In de maanden ervoor ook 2-3x.
Het is gebeurt in de ochtend, middag en nacht.
De warmtepomp zit als volgt aangesloten Hoofdschakelaar - B20 - Kabel naar meterkast schuur - B20 - B16.
De unistor boiler zit met rechtstreekse kabel naar B16 in de hoofdmeterkast.

Installatie is uitgevoerd door installateur, technische installatie is voorbereid door mijzelf (installatie technische achtergrond) op advies van installateur.

Omdat de B20 achter de hoofdschakelaar eruit gaat verwacht ik ergens een hele harde kortsluiting. Maar na inschakalen gaat alles vrolijk verder. Voor zover ik weet schakeld er niks op de uren dat de stroom uitvalt.

100% zeker dat het de WP is ben ik ook niet maar het uitschakelen is wel pas gestart na installatie van de WP.

Waar zou ik kunnen beginnen met zoeken om beter voor te bereiden om de installateur te informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-07 18:05
Michieas schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:45:
[...]

Na installatie van onze 75/6 met Unistor boiler hebben we (on)regelmatig last van stroomuitval.
Heb jij hier nog een "oplossing" voor gevonden?

Het uitvallen van de stroom gebeurt eigenlijk onregelmatig. Vanochtend 1x en nu vanmiddag weer. Hiervoor was het op 2 nov (kort na op afstand starten via de app na vakantie). In de maanden ervoor ook 2-3x.
Het is gebeurt in de ochtend, middag en nacht.
De warmtepomp zit als volgt aangesloten Hoofdschakelaar - B20 - Kabel naar meterkast schuur - B20 - B16.
De unistor boiler zit met rechtstreekse kabel naar B16 in de hoofdmeterkast.

Installatie is uitgevoerd door installateur, technische installatie is voorbereid door mijzelf (installatie technische achtergrond) op advies van installateur.

Omdat de B20 achter de hoofdschakelaar eruit gaat verwacht ik ergens een hele harde kortsluiting. Maar na inschakalen gaat alles vrolijk verder. Voor zover ik weet schakeld er niks op de uren dat de stroom uitvalt.

100% zeker dat het de WP is ben ik ook niet maar het uitschakelen is wel pas gestart na installatie van de WP.

Waar zou ik kunnen beginnen met zoeken om beter voor te bereiden om de installateur te informeren.
toon volledige bericht
Kun je meten hoeveel stroom er door die B20 loopt die er steeds uit gaat?
(Met een stroomtang bijvoorbeeld, of desnoods met je slimme meter door alle andere groepen tijdelijk af te schakelen).
Gaat ie er niet gewoon uit op overbelasting? Hoe warm wordt ie?

Verder: is die B20 een gewone automaat of een alamat? En in het geval van een alamat, gaat ie eruit op overbelasting of een aardfout? Je reageert hierboven namelijk op iemand die een aardfout meldt, maar jij hebt het over kortsluiting, wat een heel ander probleem is. Daarmee lijkt het alsof je niet voldoende kaas van de materie hebt gegeten, en het inschakelen van een deskundige erg verstandig is.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 20-11-2024 15:55 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Volgens de handleiding moet je de arotherm met bodemopstelling voorzien van een valpijp en warmtelint. Ik ga er vanuit dat de reden is dat hij zo laag op zijn poten staat.

Ik heb al een grindbak en mis een valpijp, is er hier iemand die de arotherm zonder valpijp en warmtelint op een grindbak hebben staan? Volgens mij kan dat prima.

[ Voor 6% gewijzigd door silverball op 20-11-2024 15:55 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Het hangt denk ik vooral van de ondergrond af - met zand waarin water snel wegzakt, zal het vrij snel weglopen. In kleigrond niet. En die valpijp is meer bedoeld om het water af te voeren tot onder de vorstgrens.

Maar als je al een grindbak hebt... waarom niet even een pijpje ingraven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 08-07 11:31
silverball schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:53:
Volgens de handleiding moet je de arotherm met bodemopstelling voorzien van een valpijp en warmtelint. Ik ga er vanuit dat de reden is dat hij zo laag op zijn poten staat.

Ik heb al een grindbak en mis een valpijp, is er hier iemand die de arotherm zonder valpijp en warmtelint op een grindbak hebben staan? Volgens mij kan dat prima.
Ik had een tijdje terug ook een vraag hierover gesteld in het algemene L/W WP topic. De reacties varieren maar zijn waarschijnlijk behulpzaam. Zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Batilan schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:49:
[...]

Ik had een tijdje terug ook een vraag hierover gesteld in het algemene L/W WP topic. De reacties varieren maar zijn waarschijnlijk behulpzaam. Zie hier.
Top tnx. Ik ga het gewoon een winter aankijken, sowieso heeft mijn grindbak een aardige opstaande rand.

Ik heb mijn grindbak oorspronkelijk uitgegraven voor de amber 95, maar ik ga door een foutje in mijn WPAC (schuttingen zijn geen muren) toch voor een VWL 55/6 waarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Net mijn Vaillant voor het eerst gevuld met water. Na een grote lek (buiten) gerepareerd te hebben (knel-koppeling moest wat vaster aangedraaid op het terrendis puntstuk, kom er gelukkig goed bij). Hoopvol de stroom op de WP gezet en de VWZ AI aangezet. Start installatie programma, maar kom niet verder dan de taal kiezen en een zandlopertje. Dan krijg ik melding "communicatie fout".
Dat is niet top. Wat zou er fout kunnen zijn? de E-bus kabel zit er in, heb ook de draadloze ontvanger op de zelfde E-bus maar dat moet kunnen toch? Bedacht me wel dat ik de sensor kabel nog niet aangesloten heb. Maar dat moet voor deze melding niet echt uitmaken dacht ik. Moet ik het zoeken in de E-bus? Of iets anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_F3CCBvci8cw1HAxnFqhrly4eBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uojXoB0yNAoyvRpzxkOEpjm.jpg?f=fotoalbum_large
zie nu op mijn foto dat ik daar later de aansluiting voor de driewegklep heb aangepast. Wat nu op de aarde zit is de L en zit nu op Auf en zwart op Zu. Dat werkte gelukkig wel :)

Nog even een foto van de WP aansluitingen dat ziet er goed uit volgens mij. Ook de aardlek / automaat gaat niet uit. Dus geen draden verwisseld onderweg naar de meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2XhZu5Xb78_uHA139HOSufUXNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z09L3rczaXMZx06rn7pXWpcB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door pc_slopert op 20-11-2024 17:23 ]

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calimero076
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 16:37
pc_slopert schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:09:
Net mijn Vaillant voor het eerst gevuld met water. Na een grote lek (buiten) gerepareerd te hebben (knel-koppeling moest wat vaster aangedraaid op het terrendis puntstuk, kom er gelukkig goed bij). Hoopvol de stroom op de WP gezet en de VWZ AI aangezet. Start installatie programma, maar kom niet verder dan de taal kiezen en een zandlopertje. Dan krijg ik melding "communicatie fout".
Dat is niet top. Wat zou er fout kunnen zijn? de E-bus kabel zit er in, heb ook de draadloze ontvanger op de zelfde E-bus maar dat moet kunnen toch? Bedacht me wel dat ik de sensor kabel nog niet aangesloten heb. Maar dat moet voor deze melding niet echt uitmaken dacht ik. Moet ik het zoeken in de E-bus? Of iets anders?

[Afbeelding]
De Ebus verbiding tussen de aanstuur module en warmtepomp heeft een + en - die aan beide kanten op de juiste manier aangesloten moeten worden. Voor de thermostaat en buiten temperatuur voeler maakt dit niet uit.
Mogelijk dat daar een draadje omgewisseld zit tussen de WP en aanstuur module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Gramser schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:05:
herkenbaar
Hier begon het rond 07:30 te regenen, en ging om 08:30 over in sneeuw.
Zonde, want de hele nacht superstrak gepruttelt. Desondanks COP 4.6.
Tot dusver 11 kWh opgenomen energie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATdnHlhjzP-Q7-ef3zn1vKr32io=/800x/filters:strip_exif()/f/image/58vuhv21l6HVaMNmrhYBlYQU.png?f=fotoalbum_large

De luchtvochtigheid begint af te nemen dus ik verwacht wel verbetering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i66hDmA_djHq-cgfH_iy9ORtmKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DaqAD19CNQoxClryU3cSWWXs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
silverball schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:04:
[...]

Top tnx. Ik ga het gewoon een winter aankijken, sowieso heeft mijn grindbak een aardige opstaande rand.

Ik heb mijn grindbak oorspronkelijk uitgegraven voor de amber 95, maar ik ga door een foutje in mijn WPAC (schuttingen zijn geen muren) toch voor een VWL 55/6 waarschijnlijk
Maar dan nog, waarom aankijken, als je nu nog een pijpje kunt ingraven? In de handleiding van de 55/6 staat precies waar de valpijp tov de bodem moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
paQ schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:23:
[...]

herkenbaar
Hier begon het rond 07:30 te regenen, en ging om 08:30 over in sneeuw.
Zonde, want de hele nacht superstrak gepruttelt. Desondanks COP 4.6.
Tot dusver 11 kWh opgenomen energie.
[Afbeelding]

De luchtvochtigheid begint af te nemen dus ik verwacht wel verbetering.
[Afbeelding]
Klopt, sinds een paar uurtjes heb ik geen defrosts meer. Het wordt wel weer kouder dus opgenomen vermogen loopt weer langzaam op. Vannacht blijkbaar code geel met sneeuw. Benieuwd hoe het plaatje er morgenochtend uit ziet, zowel buiten, als op de app :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Gramser schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:27:
[...]

Maar dan nog, waarom aankijken, als je nu nog een pijpje kunt ingraven? In de handleiding van de 55/6 staat precies waar de valpijp tov de bodem moet komen.
Ja, ik doe het wel gewoon. Is eigenlijk beetje zonde om het nu niet goed te doen.

Anyway, ik heb net een VWL 55/6 met
  • aroTHERM VWZ AI Plus besturingsmodule 0010031645
  • sensocomfort VRC 720f 0020260929
besteld. Spoedig ben ik lid van de club hier. :) Mag ook wel, de ijspegels hangen aan mijn neus; ik stook nu tijdelijk COP1 (defecte CV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Gramser schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:28:
[...]

Klopt, sinds een paar uurtjes heb ik geen defrosts meer. Het wordt wel weer kouder dus opgenomen vermogen loopt weer langzaam op. Vannacht blijkbaar code geel met sneeuw. Benieuwd hoe het plaatje er morgenochtend uit ziet, zowel buiten, als op de app :)
met de app heb ik een issue...
Hij maakt fouten met het optellen van alle gegevens van de grafieken. Heeft iedereen dat?
Ook zit ie er best wel naast kwa opgenomen energie vs. de MID meter van Homewizard. En daar ga ik dan toch zelf van uit.
gisteren 0.6 kWh te hoog
eergister 0.5 kWh te hoog.

Dus pak ik dan bijv eergister als voorbeeld:
8+36,6 = 44,6
44,6 / 8.0 = 5.6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBzQ25maFHEutcsRPJYK9TDWqlU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bpzgRCYQQWUprUBA0SwLIo2p.png?f=fotoalbum_large
Maar opgenomen was 7.5
Dus: (7.5+36.6)/7.5 = 5.9

Ik vind dat toch best significante afwijkingen.

edit:
Vandaag zit ie er al 3 kWh naast in opgewekte warmte.
8)7

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 20-11-2024 17:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joros
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-12-2024
Isdatzo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:57:
[...]

Dank voor jullie reacties @bensss en @Isdatzo ! Hier kan ik mee verder ("5kw is ruim voldoende" en "arotherm split plus blijft binnen grenzen bij 205 cm afstand van erfgrens rijtjeshuis"). Ik ga op zoek naar de beste oplossing met de .xls tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
paQ schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:33:
[...]

met de app heb ik een issue...
Hij maakt fouten met het optellen van alle gegevens van de grafieken. Heeft iedereen dat?
Ook zit ie er best wel naast kwa opgenomen energie vs. de MID meter van Homewizard. En daar ga ik dan toch zelf van uit.
gisteren 0.6 kWh te hoog
eergister 0.5 kWh te hoog.

Dus pak ik dan bijv eergister als voorbeeld:
8+36,6 = 44,6
44,6 / 8.0 = 5.6

[Afbeelding]
Maar opgenomen was 7.5
Dus: (7.5+36.6)/7.5 = 5.9

Ik vind dat toch best significante afwijkingen.

edit:
Vandaag zit ie er al 3 kWh naast in opgewekte warmte.
8)7
toon volledige bericht
Ik heb geen Vaillant app, ik doe alles met de HW-app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
silverball schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:32:
[...]

Ja, ik doe het wel gewoon. Is eigenlijk beetje zonde om het nu niet goed te doen.

Anyway, ik heb net een VWL 55/6 met
  • aroTHERM VWZ AI Plus besturingsmodule 0010031645
  • sensocomfort VRC 720f 0020260929
besteld. Spoedig ben ik lid van de club hier. :) Mag ook wel, de ijspegels hangen aan mijn neus; ik stook nu tijdelijk COP1 (defecte CV)
Mooi man, ik hoop voor je dat het snel gaat. Niet leuk om in de kou te zitten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Gramser schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:54:
[...]

Mooi man, ik hoop voor je dat het snel gaat. Niet leuk om in de kou te zitten!
Tnx. Ik denk het vrij snel kan gaan, ik moet nog wat kleine aanpassingen in het leidingwerk doen (nieuw aangelegde vvw aansluiten, vuilafscheider plaatsen, vul-aftappunt maken, kunstwerkje buiten creëren vanaf de terrendis grondleiding die uit de grond steekt), kabels trekken en een valpijpje in de grindbak plaatsen; dan kan ik hem neerzetten/ gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door silverball op 20-11-2024 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:48
Andrehj schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:52:
[...]

Kun je meten hoeveel stroom er door die B20 loopt die er steeds uit gaat?
(Met een stroomtang bijvoorbeeld, of desnoods met je slimme meter door alle andere groepen tijdelijk af te schakelen).
Gaat ie er niet gewoon uit op overbelasting? Hoe warm wordt ie?

Verder: is die B20 een gewone automaat of een alamat? En in het geval van een alamat, gaat ie eruit op overbelasting of een aardfout? Je reageert hierboven namelijk op iemand die een aardfout meldt, maar jij hebt het over kortsluiting, wat een heel ander probleem is. Daarmee lijkt het alsof je niet voldoende kaas van de materie hebt gegeten, en het inschakelen van een deskundige erg verstandig is.
Net weer de spanning eraf.

Helaas geen stroomtang voorhanden.

Beide B20 zijn een ABB DS203NC aardlekautomaat.
Net na afschakelen van de spanning was de temperatuur 42 graden van de B20 in de hoofdmeterkast.

Ik heb momenteel alle groepen, behalve die van de WP, uitgeschakeld in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-07 18:05
Michieas schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:08:
[...]

Net weer de spanning eraf.

Helaas geen stroomtang voorhanden.

Beide B20 zijn een ABB DS203NC aardlekautomaat.
Net na afschakelen van de spanning was de temperatuur 42 graden van de B20 in de hoofdmeterkast.

Ik heb momenteel alle groepen, behalve die van de WP, uitgeschakeld in de schuur.
Je beantwoordt nog steeds niet de vraag of die groep uitschakelt op overstroom of aardlek... Als je dat niet eerst bepaalt ga je dit probleem nooit oplossen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-07 17:57
FrankMarken schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:53:
[...]

Hoi, ik weet niet of ik een parallel buffertvat heb, er gaat 1 buis in en 1 buis weer uit.
En ik kom van 900m3 gas af, dus dat bevestigd wel dat de warmtepomp te groot is....

En even om het goed te begrijpen, om het afgiftedebiet te verhogen, dan moet ik de Tr hoger krijgen, bij een hogere Ta en een kleinere dT?

Ik heb 1 klein ventilatortje onder de T33 en een grote (dat is een oude, die gaat pas aan bij 35 graden). Ik ga er een paar bijkopen om dit te verbeteren.

In ieder geval al bedankt voor de input, dat helpt al veel!
Je kunt ook proberen om 'actief' te kiezen ipv 'uitgebreid' bij 'binnentemperatuur compensatie'. Tussen -x en plus 8 graden geeft dat bij mij een veel rustiger stookgedrag. Hou wel de kamertemperatuur in de gaten: als die te hoog wordt dan moet je de stooklijn aanpassen en/of minimaal gewenste aanvoertemperatuur verlagen.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Calimero076 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:22:
[...]

De Ebus verbiding tussen de aanstuur module en warmtepomp heeft een + en - die aan beide kanten op de juiste manier aangesloten moeten worden. Voor de thermostaat en buiten temperatuur voeler maakt dit niet uit.
Mogelijk dat daar een draadje omgewisseld zit tussen de WP en aanstuur module
Na de draadjes nog maar eens opnieuw en met een "adereindhuls" bevestigd te hebben is het probleem met de controller wel opgelost. Helaas nog niet veel aangehad want het systeem loopt ergens leeg. Gelukkig wel buiten :) Maar kan in het donker niet zien waar. Dus dat is voor morgen.. Heb bij de warmtepomp wel caleffi- vorst beveiligers. Zou het kunnen dat die al open gaan? Anders is het een van de koppelingen buiten.
Balen, want alles mooi geïsoleerd.

Wel een vraagje aan de experts, toen ik aan de warmtepomp de flexibele rvs aan heb gesloten, voelde de koppelingen aan de warmte pomp zelf nogal "los" aan. Uiteraard wel goed aangedraaid en met loctite. Hoe zitten die aansluitpunten binnen in de kast eigenlijk vast? Op het schema is dat niet zo te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Gramser schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:28:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZ4-aqL6XEoxN3b12Qe6Yx6Gw6Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Qzf9HFoVvwM6ZkpCA88V84jc.png?f=user_large
Hier alweer 13 defrosts :+
Het is hier best koud, 0 tot 2 graden, en regenachtig. Dus wat dat betreft niet verrassend. 13 per dag valt me dan zelfs nog wat mee.

Jammer is dat ik met mijn radiatoren al zo'n 39 graden nodig heb om het warm te houden. Ik moet maar aan de slag om warmtelekken te fixen (ik heb tochtige jaren '80 aluminium kozijnen...) en meer radiatoren te voorzien van ventilatoren. De COP is vandaag zo'n 3,5.

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Wij hebben dit jaar dan ook eindelijk een Vaillant warmtepomp. Lijkt prima te werken en heeft nu een vrijwel continue run op 37%. Alleen echt lekker warm wordt het niet in de woonkamer…. Ik snap niet goed waarom Evohome zo ongeveer de helft van de tijd via de HCE80 de vloerverwarming uitschakelt, terwijl de thermostaat warmtevraag aangeeft.

Iemand een idee?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Joba schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:28:
Wij hebben dit jaar dan ook eindelijk een Vaillant warmtepomp. Lijkt prima te werken en heeft nu een vrijwel continue run op 37%. Alleen echt lekker warm wordt het niet in de woonkamer…. Ik snap niet goed waarom Evohome zo ongeveer de helft van de tijd via de HCE80 de vloerverwarming uitschakelt, terwijl de thermostaat warmtevraag aangeeft.

Iemand een idee?
Beetje klooien met de hysteresis?

Heb hier de afgelopen tijd wat data bijgehouden om tot een warmteverlies berekening te komen.
Dit is een benadering, want het maakt nogal uit hoeveel mensen er aanwezig zijn, hoe lang er gekookt wordt, waait het? regent het?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Muo3qDPr4hbe-_sgnMRtj66GqQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fX8HI8wqefsBno1KZHZm18Zg.png?f=fotoalbum_large

Een 55/6 lijkt iig precies goed :)
120m2 vvw + 40l voorschakelvat ongeïsoleerd in de kelder + 1 tamelijk grote FCU in de hal

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 21-11-2024 09:25 ]

• Remar65
Gisterenochtend de ruimtecompensatie eens op actief gezet. Resultaat: zeer onregelmatig gedrag imho:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8Oa9VvIUO9e2XgWwL1-1Bhwdz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OZ9qUx4atEovM1NbVV8xmpPp.png?f=fotoalbum_large

Dus gisterenavond weer op uitgebreid gezet. Dat ziet er een stuk rustiger uit. Lijkt wel of het verbruik wat hoger ligt maar dat kan natuurlijk zijn omdat het vannacht zo'n 3 graden was en gisteren zo'n 5,5 graad overdag. De piek rond 7 uur vanmorgen was een korte SWW run gevolgd door een defrost. Slechte timing blijkbaar...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prxDU1FrDJ1Mw3CrOJpCni_HBw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6BLMorCeN8uVTZL9odXgZmGE.png?f=fotoalbum_large

Energie-efficiëntie voor de maand november.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjf30-m9io6u18-FLi9U-5SVQdA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ttGkj5iLsxGHqu3vaRrVxVio.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvR0n3X0-wApaIStX9r8vuhfRBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7o6u4MERVdi3beHope5urcTz.jpg?f=fotoalbum_large

Ruimtetemperatuur op 21°, sinds eergisteren de nachtverlaging (20,5°) uitgezet. Het duurde te lang om de 21° te halen na een koude nacht. De semi-vrijstaande woning is van 1910 en in 2011 verbouwd naar de toen geldende maatstaven. Overal HR++ glas, houtskelet afbouw met ~13cm steenwol. VV (60m2) op de begane grond en radiatoren op de verdieping. Boven haal ik de 18° met 32° water momenteel. De bijkeuken behoeft nog wat aandacht want daar verlies ik veel warmte (is later bijgezet door de vorige bewoner).

De delta T schommelt momenteel tussen de 3 en 5. Volgens mij is dat een goede waarde voor dit type woning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JV15O-bcge3Y5petCrPqgdvS4vA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QQRyhGSgja4q6OJHlCmoFN9l.png?f=fotoalbum_large

Mocht iemand nog ruimte voor verbetering zien dan hoor ik dat graag :)

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
@Remar65 mbt te langzaam opstoken, stooklijn omhoog gooien, naarmate wenstemperatuur is bereikt zakt de aanvoertemperatuur sowieso weer(de thermostaat kan er tijdelijk +20% opgooien als de stooklijn niet te laag staat).

Tijdelijk heter water hoeft niet erg te zijn, de iets slechtere cop kan onderaan de streep alsnog besparen, Tweakers hier kicken op COP cijfers alsof het de wekelijkse voetbal score,s zijn.

(Ik kijk naar energieverbruik want daarmee reken ik af met de leverancier, als die lager is met nachtverlaging maar wel iets slechter COP dan doe ik dat).

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 21-11-2024 09:54 ]

• paQ
@Remar65 bij jou zit de app er ook zo 'naast'
Ik vraag me toch af wat nou precies de oorzaak daar van is.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-07 13:58
Proton_ schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:38:
Een dT van 5 en 7 is vrij veel bij 33 graden
Deze opmerking triggert mij (als leek op dit gebied). Ik ben er juist vanuit gegaan bij het inregelen van mijn VWL105/6 dat de ideale deltaT van de afgifte van de vloerverwarming zo rond de 5 graden moet schommelen.

Dus om die reden de visualisatie in mijn monitoring dashboard ook als volgt opgezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbYwyzOyWjOdwKk1VH6Pa2mcpUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lU4oQ8Bw8NOmMZEnOUXdHvPs.png?f=fotoalbum_large

Wat is jouw redernatie waarom de ideale deltaT juist lager ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Kaspers Vaillant werkt met een vast debiet, onafhankelijk van vermogen.
Als je het systeem dimensioneert op een relatief standaard LT-uitgangspunt van vol vermogen bij A-7W35 dT 5 dan moet je dus onder deellast een lagere Ta en een lagere dT dan 5 hebben.
Dat het bij opstarten / defrosts even anders is, dat is natuurlijk onvermijdelijk.

Bij een ander uitgangspunt (hogere temp bij vollast) dan zal de ontwerp dT ook hoger kunnen zijn.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Joba schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:28:

Iemand een idee?
Evohome heeft niet voor niets een eigen topic :) maar bij zoneregelingen in het algemeen denk ik dat als de warmtepomp en afgifte en warmteverlies qua vermogens een beetje normaal is afgestemd, je zones die uit meerdere groepen bestaan het beste slechts deels laten besturen. Dus bijvoorbeeld van vier vloerverwarmingsgroepen voor de woonkeuken geef je er slechts twee een actuator en laat je de buitenste twee altijd open. Dat zorgt voor meer afgifte (happy warmtepomp) en minder temperatuurschommelingen (happy bewoners) met behoud van minder verbruik als het te warm wordt.

Als het met de helft van de afgifte al te warm wordt is dat een teken van een stooklijn die te hoog staat.

• Kaspers
Proton_ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:27:
Helder. Vandaar deze flatline:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZN7BnjGNiRaS_g8CfxGqRX6kWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XIrxDXr2wEQABuou3bdXi2m8.png?f=fotoalbum_large

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Kaspers inderdaad, ik verwacht dat je piekjes door SWW bereiding veroorzaakt worden. SWW heeft een apart instelbaar pompvermogen geloof ik.

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06:03
Aan het kijken naar geschikte warmtepomp, de plus serie staat hoog op het lijstje :)

Op basis van de afgelopen dagen heb ik een warmtebehoefte (alleen verwarmen) van 6.5 kuub bij 4.2 daggemiddelde, oftewel ongeveer 13 kuub bij -9.6 graden

Omrekenen geeft: 13 kuub * 9,5 (kWh/kuub) / 22 uur = 5.6 kW vermogen benodigd.

Volgens de snelgids passen dan zowel een 55/6 als 65/6, waarbij de 55/6 zelfs beter presteert (en kleiner is?)

Iemand enig inzicht in welk van de 2 handiger zou zijn? Intuitief dacht ik de 65/6 om wat reserve te hebben, maar die onderpresteert de 55/6? Enig idee waaom?

• Remar65
paQ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:07:
@Remar65 bij jou zit de app er ook zo 'naast'
Ik vraag me toch af wat nou precies de oorzaak daar van is.
Eigenlijk heb ik daar nog niet eens naar gekeken. Ik ging er vanuit dat die energie-efficiëntie wel zou kloppen.

Als ik nu kijk heb ik volgens de HomeWizard (aparte kWh meter voor de WP) in november 159kWh gebruikt.
De app van Vaillant maakt daar 162kWh van. Daar zit het verschil niet echt in blijkbaar.

Wat ik merk is dat de app de afgelopen weken nogal vaak bezig is met het verzamelen van gegevens. Daarnaast wijkt mijn werkelijke kamertemperatuur ook nog wel eens af van de temperatuur die de app aangeeft.

Misschien moet je het over een langere periode bekijken? Geen idee of dat echt zo is hoor, komt zo maar in me op...

Ik heb hier trouwens ook HA draaien, die haalt data van de eebus af. Dacht ergens gelezen te hebben dat dit invloed had op de werking van de app en de thermostaat. Mss is dat ook nog een dingetje.

• paQ
Remar65 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:36:
[...]

Eigenlijk heb ik daar nog niet eens naar gekeken. Ik ging er vanuit dat die energie-efficiëntie wel zou kloppen.

Als ik nu kijk heb ik volgens de HomeWizard (aparte kWh meter voor de WP) in november 159kWh gebruikt.
De app van Vaillant maakt daar 162kWh van. Daar zit het verschil niet echt in blijkbaar.

Wat ik merk is dat de app de afgelopen weken nogal vaak bezig is met het verzamelen van gegevens. Daarnaast wijkt mijn werkelijke kamertemperatuur ook nog wel eens af van de temperatuur die de app aangeeft.

Misschien moet je het over een langere periode bekijken? Geen idee of dat echt zo is hoor, komt zo maar in me op...

Ik heb hier trouwens ook HA draaien, die haalt data van de eebus af. Dacht ergens gelezen te hebben dat dit invloed had op de werking van de app en de thermostaat. Mss is dat ook nog een dingetje.
toon volledige bericht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjf30-m9io6u18-FLi9U-5SVQdA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ttGkj5iLsxGHqu3vaRrVxVio.png?f=fotoalbum_large
Maar deze opstelsom klopt natuurlijk niet.
134,4 + 497,6 =! 607,5

Als dat verklaarbaar is, bijv vanwege defrosts, dan zou ik daar nog in kunnen komen, maar ook op mooie dagen zonder defrosts zie ik dergelijke afwijkingen.

• Kaspers
Proton_ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:08:
@Kaspers inderdaad, ik verwacht dat je piekjes door SWW bereiding veroorzaakt worden. SWW heeft een apart instelbaar pompvermogen geloof ik.
Yes, jouw veronderstelling komt 1:1 overeen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSkaZwV0bLz-MJRR-bksV5lycpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ix9dlh0CwlEFsi63KTQ2rG3.png?f=fotoalbum_large

• paQ
@Remar65 Gisteren volgens app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oehQ4-A5R7MCHRtNnIicPg5MlMY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c4BkEv326GArH15ESQRrMBnR.png?f=fotoalbum_large

Dit zou toch moeten zijn
70,4/16=4,4. En geen 4,1

HcYield gister was (ebus) idd 54,1
HW meter 15,3 (afwijking van 0,7 kWh opgenomen)

Maakt
(54,1+15,3)/15,3=4,536

Cop verschil van 12%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
paQ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:06:
@Remar65 Gisteren volgens app:
[Afbeelding]

Dit zou toch moeten zijn
70,4/16=4,4. En geen 4,1

HcYield gister was (ebus) idd 54,1
HW meter 15,3 (afwijking van 0,7 kWh opgenomen)

Maakt
(54,1+15,3)/15,3=4,536

Cop verschil van 12%
Vreemd verhaal idd.
De handleiding zegt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWNCn9Hcuvi3UicThThX9yWa1iY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2e275eK6oV4nqdTsNKjQ1kV7.png?f=fotoalbum_large

Dus dat maakt:

(16+54,1)/16=4,4.

Ben benieuwd waarom die iOS applicatie een andere uitkomst geeft.

• pc_slopert
Lijkt er op dat ik nu alles lek-dicht heb en het kan werken :) Systeem weer gevuld, maar hoe krijg ik nog een keer het ontluchtings-programma terug. Kan via de sensoComfort wel in het installatie menu maar zie daar geen optie voor het ontluchten. Of moet ik dan alles resetten naar fabriek instelling? De druk is nu nog wat hoog en denk dat er nog veel lucht in het systeem zit.

Kan iemand ook iets zeggen over de menu keuze voor "Afwerklaagdroging" ik kies nu dag 1 op 25 graden, is dat de temperatuur van het aanvoer water? Kun je per dag ook een temperatuur instellen? Nu lijkt het er op dat het programma dat zelf kiest.

• paQ
Kaspers schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:22:
[...]

Vreemd verhaal idd.
De handleiding zegt:

[Afbeelding]

Dus dat maakt:

(16+54,1)/16=4,4.

Ben benieuwd waarom die iOS applicatie een andere uitkomst geeft.
Die vraag heb ik dus ook aan Vaillant gesteld, alsook de best wel forse afwijking tov een MID meter.
U geeft aan dat de opgewekte warmte niet de optelsom is van het elektrisch energieverbruik en natuurlijke bron opbrengst. De kans is aanwezig dat de optelsom niet geheel klopt door afrondingsverschillen. Hierdoor kan er een kleine afwijking optreden van 0,1 of 0,2 kWh.

Mocht u grotere verschillen hebben dan zouden wij graag de waardes willen weten die u ziet. Ook zouden wij het op prijs stellen als u dan een afbeelding vanuit de myVAILLANT app waarop deze energiewaardes te zien zijn.
nou, m.i. hebben we het hier niet over 0.1 of 0.2 natuurlijk. En ook een afwijking van 0.7 kWh opgenomen vermogen is niet OK wmb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
pc_slopert schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:25:
Lijkt er op dat ik nu alles lek-dicht heb en het kan werken :) Systeem weer gevuld, maar hoe krijg ik nog een keer het ontluchtings-programma terug. Kan via de sensoComfort wel in het installatie menu maar zie daar geen optie voor het ontluchten. Of moet ik dan alles resetten naar fabriek instelling? De druk is nu nog wat hoog en denk dat er nog veel lucht in het systeem zit.

Kan iemand ook iets zeggen over de menu keuze voor "Afwerklaagdroging" ik kies nu dag 1 op 25 graden, is dat de temperatuur van het aanvoer water? Kun je per dag ook een temperatuur instellen? Nu lijkt het er op dat het programma dat zelf kiest.
Dit kan je dacht ik terugvinden op de VWZ AI of Unitower of binnenunit. Of het ook via sensocomfort kan weet ik niet.

• Kabouter
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01:08
paQ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:27:
[...]

Die vraag heb ik dus ook aan Vaillant gesteld, alsook de best wel forse afwijking tov een MID meter.

[...]

nou, m.i. hebben we het hier niet over 0.1 of 0.2 natuurlijk. En ook een afwijking van 0.7 kWh opgenomen vermogen is niet OK wmb.
Ben het met je eens dat het wel een aardige afwijking is, maar die COP berekening klopt toch wel? Je hebt totaal 65,3 kWh warmte opbrengst tegenover 16 kWh energieverbruik = COP 4.08. Is die "missende" 4,8 kWh (16 + 54.1 - 65.3) niet voor de circulatiepomp, defrosts etc.? Ik heb zelf alleen ebus dus weet het ook niet, maar lijkt mezelf wel een logische beredenering😂

• Laur3nss
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-07 08:01
Kabouter schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:45
[...]
Is die "missende" 4,8 kWh (16 + 54.1 - 65.3) niet voor de circulatiepomp, defrosts etc.? Ik heb zelf alleen ebus dus weet het ook niet, maar lijkt mezelf wel een logische beredenering😂
Lijkt me ook. Dat is elektra dat wel verbruikt is, maar niet leidt tot warmteopbrengst. Met defrosts wordt het verschil groter.

• pc_slopert
bensss schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:35:
[...]

Dit kan je dacht ik terugvinden op de VWZ AI of Unitower of binnenunit. Of het ook via sensocomfort kan weet ik niet.
Dan nog maar eens in de Manual kijken van de VWZ AI :)

Merk nu nog iets geks, het systeem is aan het warmen dat is dus top. Maar ik denk dat ik de aanvoer en retour omgewisseld heb. Ik voel tenminste de "retour-leiding" naar buiten wel warm worden en de beoogde "aanvoer" naar binnen niet. Omdat ik nu alleen de vloerverwarming er op heb zitten is het denk ik geen probleem? Of wel..?

Als je van de achterkant naar de warmte-pomp kijkt (75/6) wat is dan de aanvoer naar het huis en wat is de retour? Ik heb nu volgens mij links als aanvoer en rechts als retour. Kon het door de isolatie niet meer zien op het apparaat. (ja, ik weet het, een dom beginners-foutje :). Er is een pijl omhoog en een pijl omlaag.

• paQ
Kabouter schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:45:
[...]

Ben het met je eens dat het wel een aardige afwijking is, maar die COP berekening klopt toch wel? Je hebt totaal 65,3 kWh warmte opbrengst tegenover 16 kWh energieverbruik = COP 4.08.
uh ja, alleen is 16+54 geen 65 maar 70 ;)

(en is die 16 eigenlijk 15,3, maar dat even terzijde)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@pc_slopert Paragraaf 3.4.2 in de installatiehandleiding :)

• paQ
Laur3nss schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:00:
[...]

Lijkt me ook. Dat is elektra dat wel verbruikt is, maar niet leidt tot warmteopbrengst. Met defrosts wordt het verschil groter.
welke elektra?
Die missende 4.8 kWh gaat over thermische energie (opwek). Niet over verbruik.
En dan nog zit de wp er 0.7 kWh (dat is veel hoor) naast in een etmaal tov de MID meter.

Komt dan ook niet meer overeen met de handleiding hierboven.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 21-11-2024 13:26 ]

• ahbart
  • Laatst online: 21:45
Hoe kan ik de COP waarde terugvinden in het menu van de thermostaat? Ik meende die een keer gezien te hebben, maar kan hem niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Laatst online: 21:45
pc_slopert schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:25:

Ik weet niet of je die al gevonden had.
Ik heb een MEH97 hydrolische unit. Daarop kan ik een ontluchtingsprogramma starten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgf7U1-Pq3TzocH8-Q36pU-DNcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VpAGeD78Qbs89HeYUAwwHNbX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
pc_slopert schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:09:
[...]

Dan nog maar eens in de Manual kijken van de VWZ AI :)

Merk nu nog iets geks, het systeem is aan het warmen dat is dus top. Maar ik denk dat ik de aanvoer en retour omgewisseld heb. Ik voel tenminste de "retour-leiding" naar buiten wel warm worden en de beoogde "aanvoer" naar binnen niet. Omdat ik nu alleen de vloerverwarming er op heb zitten is het denk ik geen probleem? Of wel..?

Als je van de achterkant naar de warmte-pomp kijkt (75/6) wat is dan de aanvoer naar het huis en wat is de retour? Ik heb nu volgens mij links als aanvoer en rechts als retour. Kon het door de isolatie niet meer zien op het apparaat. (ja, ik weet het, een dom beginners-foutje :). Er is een pijl omhoog en een pijl omlaag.
Ik heb dit ook gehad bij een kleine verdeler. Je flowmeters op de vvw drukken nu wel de verkeerde kant op zodat alles dichtloopt. Je kan de hele balk verwisselen of alleen de flowmeters (bij de meeste merken zijn ze makkelijk te wisselen)

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07 11:31

Terrestraeon

END OF LINE

Wie van jullie heeft zijn warmtepomp vootdurend zien warmen, zonder dat er een effectieve warmtevraag is?

Ik heb hier sinds gisteren (20/11) mee te maken, toeval of niet vanaf 00:00 's nachts. ondanks een thermostaat op 21° werd het al snel 23° in huis en blijft de warmtepomp het warme water door de vloerverwarming jagen en op temperatuur houden. Ik snap er helemaal niets van! We beginnen letterlijk te zweten...

Ik heb reeds gepoogd de volledige elekytriciteit af te sluiten met dez zekeringen, maar tevergeefs nadat het weer herstart... Vanmorgen (21/11) heb ik om 08:10 heb ik de resetknop gebruikt op de de binnenunit en dat had het probleem tijdelijk opgelost, tot 12:00 vanmiddag en het verhaaltje weer begon... ik heb géén schema ingesteld op deze tijdstippen dus het is me ook zeer bizar dat dit toevallig tweemaal om 12u begon.

Ik voeg in bijlage enkele afbeeldingen uit myVaillant en mijn eigen energiemeting (Loxone) die duidelijk laten zien dat er een voortdurend energieverbruik is en warmteopwekking.

Opstelling bestaat uit:
Buitenunit Arotherm VWL AS 75/5 230V S2
Binnenunit VWL IS 77/5
Buffervat VPS R 200/1
Regeling Sensocomfort VRC 720
Module VR 71
Internetmodule Sensonet VR921

Iemand hier een hulpvolle ziel die een belletje hoort rinkelen en kan helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWa5S9NBpZ6-_icuTvGULJGs1f4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5xO1UrAhMFvxZ25f0W8QBz7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mdjs6dQyQnJ5P3_KRQO0VFW0lQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwiOvoiMTUJwuXg4BHxFsKm9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PpwRUcuEF8IzIAvh_q2ASRUBE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xo7xhadheaxkdeh5RFQnuJA8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpnRlasL6n6xX-ALaYJL6u1E73A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRxU46wDlAWAuSx3gzzknupX.jpg?f=fotoalbum_large

• Gramser
Dat ding staat in elk geval te pendelen als een malle… kan het zijn dat de kamerbijschakeling op actief staat, terwijl bijvoorbeeld de zon de ruimte ook (heeft) verwarmt(d)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Terrestraeon Welke nachttemperatuur heb je ingesteld?
Als buiten beneden 4c gedurende 4 uur is wordt vorstbeveiliging actief en kan de binnenthermonstaat op nachttemperatuur gaan regelen.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 21-11-2024 16:31 ]

• FrankMarken
Heintje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:50:
[...]

Je kunt ook proberen om 'actief' te kiezen ipv 'uitgebreid' bij 'binnentemperatuur compensatie'. Tussen -x en plus 8 graden geeft dat bij mij een veel rustiger stookgedrag. Hou wel de kamertemperatuur in de gaten: als die te hoog wordt dan moet je de stooklijn aanpassen en/of minimaal gewenste aanvoertemperatuur verlagen.
Heb ik net gedaan, ik ben benieuwd wat het resultaat wordt.

• FrankMarken
Ik krijg de instellingen van de warmtepomp nog niet goed, maar dat hoort bij het eerste jaar gebruik.
Mijn radiatoren zijn nu enigzins beter afgesteld, maar ik heb nog steeds geen goede instellingen:

Ik ben er dus al achter dat mijn warmtepomp te groot is en ik te weinig afgifte heb.
Maar nu heb ik dus ook dat de warmtepomp de stooklijn niet aanhoudt:
kamertemperatuur is bereikt (ik heb de binnentemperatuurcompensatie net op actief ipv uitgebreid staan) maar de warmtepomp staat nog hard te draaien en gaat telkens hogere temperaturen afgeven.
Terwijl ik geen warmtevraag heb (want de kamertemperatuur is al bereikt).

Zou het kunnen zijn dat er in de warmtepomp een instelling zit waarin ik de dT moet aanpassen? Bijvoorbeeld dat de retourtemperatuur teveel afwijkt van wat het zou moeten zijn en dat de warmtepomp daarom denkt dat er warmer water gestuurd moet worden om het huis te verwarmen?

Oja, de temperatuur wordt ook ongeveer 50 graden, terwijl ik het maximum op 40 heb gezet.
En hij houdt zich dus ook niet aan de stooklijn.

Vaillant Arotherm Pure
VWL85-7.2 AS230 S3
Split buitenunit en tower binnenunit., met buffervat
En dan nog een Vrc720 sensocomfort thermostaat

[ Voor 13% gewijzigd door FrankMarken op 21-11-2024 19:28 ]

• FrankMarken
Proton_ schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:25:
@FrankMarken Hmm.. Het verschil tussen 900 m³ en 1600 m³ ga je niet dichtlopen met afgiftetuning.
Maar goed, alle beetjes helpen.
Uitgangspunt is dat je alles zo ver als mogelijk open zet en dan de pomp zo hard zet dat je geen last meer van geluid hebt. De boel zo inregelen dat je overal dezelfde dT hebt, maar wel zo laag mogelijk.
De graadminutenregeling zorgt al dat de Ta niet hoger is dan nodig, vast hoger instellen levert je niets op.
Als je langere runs wil kan je die instelling verhogen (is al veel over gezegd in dit topic).

Alles onder voorbehoud dat het comfort nu in orde is.
Yes, bovenradiatoren zijn nu ook open en enigzins afgesteld op dezelfde dT (voor zover het lukt).

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06:03
freakaleek schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:20:

Volgens de snelgids passen dan zowel een 55/6 als 65/6, waarbij de 55/6 zelfs beter presteert (en kleiner is?)

Iemand enig inzicht in welk van de 2 handiger zou zijn? Intuitief dacht ik de 65/6 om wat reserve te hebben, maar die onderpresteert de 55/6? Enig idee waaom?
Iemand nog een idee waarom de 55/6 beter presteert dan de 65/6 bij lagere temperaturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@freakaleek Ja, de 55/6 compressor kan veel harder: tot 120Hz ipv 85Hz.
Met consequenties voor rendement en geluid, al blijkt dat laatste niet echt uit de cijfers.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@FrankMarken hmmm. Probeert hij SWW te maken? Is hij de sysflow sensor kwijt?

• FrankMarken
Proton_ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:00:
@FrankMarken hmmm. Probeert hij SWW te maken? Is hij de sysflow sensor kwijt?
niet dat ik weet, hoe zou ik dat kunnen controleren?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Goede vraag, misschien op het blauwe schermpje op de binnenunit? Ik maak geen SWW met de Vaillant, dys daar kan ik niet echt over meepraten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
FrankMarken schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:01:
[...]

niet dat ik weet, hoe zou ik dat kunnen controleren?
Op de VWZ AI of andere binnenunit: menu openen, dan "Live monitor", en dan is het 1e schermpje de status. Daar staat waar de WP mee bezig is, zoals bv SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
paQ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:27:
[...]

[...]

Dit ligt aan hoe oud de printplaat is, de >2023 variant meet nauwkeuriger, de waarde is tot ± 0,2kWh correct.
De oudere variant geeft een onnauwkeurigheid tot 0,4-0,5 kWh.
Door de bank genomen nog steeds redelijk nauwkeurig , de ene keer naar boven afgerond, de andere keer naar beneden. Met een MID meter is het idd nauwkeurig, vaak wordt dan ook de eventuele 2e circulatiepomp (bij parallelbuffer) meegenomen.
Wat wel gedaan kan worden is de totale energie opgenomen volgens Vaillant voor CV en warm water opschrijven en met deze verhouding met het totale verbruik van de MID meter weet je vrij goed hoeveel energie CV heeft gekost en warmwater bereiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 08-07 11:31
Nu het stookseizoen toch echt is aangebroken merk ik steeds duidelijker dat de gewenste temperatuur maar moeizaam gehaald wordt. Nu moet ik zeggen dat ik zondig tegen een aantal "warmtepomp wetten", zo pas ik bijvoorbeeld nachtverlaging toe (19.5C), 's ochtends vanaf 7 uur vraag ik 20.0C, vanaf 10 uur 20.5, en vanaf 18:00 21.0C.

Ik weet dat dit niet ideaal is, maar het past bij onze voorkeur voor de temperatuur in huis, en ik zie deze fase ook even als experimenteerfase om het systeem gedrag te leren kennen, en zo verder te optimaliseren naar zowel comfort als efficiëntie (en comfort is voor ons dus geen 20.5C continue).

Maar goed, ik ervaar dus dat de gewenste temperatuur maar moeizaam gehaald wordt in onze woonkamer en keuken (1 grote ruimte van ca. 100m2), dat terwijl de kelder (ca 54m2) wat vlotter opwarmt, de hal, bijkeuken en berging (ca 54m2) zijn wat minder kritisch, maar met name de kleine bijkeuken is ook snel warm. De badkamer houdt ook niet over. Overal is de vloerverwarming met 10cm HoH afstand gelegd.

Ik zag al eerder dat de flow meters op de grote verdeler van 12 groepen, ten behoeve van de kamer en keuken maar heel minimaal uitsloegen, dat leek me een potentiële reden voor de trage opwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeeJsZuJVONojBxtt4V8_PZvBMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54XcgWKczcFX0VUSnd8OLMsO.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat we vanavond visite kregen en ze niet in de kou wilden laten zitten (nou ja de 20 graden halen we wel, maar 21 is toch net even wat aangenamer) had ik tijdelijk even de kranen naar de verdelers voor de kelder (6 groepen), hal, bijkeuken en berging (ook 6 groepen) dicht gedraaid. De flow werd duidelijk beter maar nog steeds redelijk minimaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXG9S0ACWXpVd0MuQGuVBg8BrD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EdjScseuFxJoxfEZ0EANX7dI.jpg?f=fotoalbum_large

En niet geheel onverwacht bleek de temperatuur nu sneller gehaald te worden. Natuurlijk kunnen we dit niet zo handhaven, mijn plan is dan ook om de flow naar de minder kritische groepen als berging, hal, bijkeuken, en (afhankelijk van gebruik) de kelder wat te gaan knijpen middels de flow ventielen om zo wat meer flow richting de groepen voor de kamer en keuken te krijgen.

Verder valt me op dat de delta-T op dit moment al snel zo'n 8 tot 9 graden bedraagt, ik begrijp dat een delta-T van maximaal 5 graden wenselijk is, ook voor de efficiëntie. Daarvoor lijkt het me gewenst de flow van het totale systeem te verhogen? Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen op een VWL75/5 met een VWZ hydraulische binnen unit en een VRC720 thermostaat?

Op dit moment geeft de VWZ een flow aan van zo'n 1050L/uur (ca 2100L/uur tijdens SWW run):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtXz1dtyBiXwjEfdkKMghP4HKJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GyCoHLwSlf1EpST2Z4VgeFg2.png?f=fotoalbum_large

Overigens heb ik de 2 verdelers met ieder 6 groepen rond 18:30 dicht gedraaid (het korte dipje naar beneden in de flow), aan het energieverbruik kun je zien dat de pomp wat harder moest werken om de flow te halen door de 12 overgebleven groepen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cg89tdRA7qVwK95M38JhYP0_6_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1khhu3T9dlJREECGeHlHIzN.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht is deze post met wat informatie over de (oorspronkelijk geplande en uiteindelijk uitgevoerde) dikte van de leidingen nog interessant.

Mocht er een betere aanpak zijn, dan verneem ik dat graag (maar liever dus geen constante temperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankMarken
marcop23 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:36:
[...]

Op de VWZ AI of andere binnenunit: menu openen, dan "Live monitor", en dan is het 1e schermpje de status. Daar staat waar de WP mee bezig is, zoals bv SWW.
Ik heb de vrc720 senso comfort, daar zit geen live menu in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Stooklijn gisteren maar wat opgehoogd van 0.30 naar 0.35, want de kamer kwam niet meer boven de 19 graden uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IS3CPE4vb5N28SlBi4QAfYGgHE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nREIq8DZBLdeYbeddm8CK6x1.jpg?f=fotoalbum_large

Mag duidelijk zijn waarom hij vervolgens ging pendelen, er was nog een variabele op te hogen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Batilan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 01:12:
Verder valt me op dat de delta-T op dit moment al snel zo'n 8 tot 9 graden bedraagt, ik begrijp dat een delta-T van maximaal 5 graden wenselijk is, ook voor de efficiëntie. Daarvoor lijkt het me gewenst de flow van het totale systeem te verhogen? Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen op een VWL75/5 met een VWZ hydraulische binnen unit en een VRC720 thermostaat?
Daar ging ik ook van uit: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80785984
Maar @Proton_ wist mij te vertellen det de flow een constante is bij Vaillant:
Proton_ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:27:
Als je het systeem dimensioneert op een relatief standaard LT-uitgangspunt van vol vermogen bij A-7W35 dT 5 dan moet je dus onder deellast een lagere Ta en een lagere dT dan 5 hebben.
Dat het bij opstarten / defrosts even anders is, dat is natuurlijk onvermijdelijk.

Bij een ander uitgangspunt (hogere temp bij vollast) dan zal de ontwerp dT ook hoger kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Je kan de pomp wel van Auto afhalen en harder zetten (zie installatiehandleiding), maar waarschijnlijk is er iets anders aan de hand. Met 1050 liter per uur en 7 kW vermogen kom je op een dT van iets minder dan 6 (Q=m*c*dT)
Dus als je 9 meet, dan is er een cijfer dat niet klopt.
Loopt de warmtepomp op zijn tenen? Dan kan hij A0W35 nu nog 10 kW leveren, maar weet je dat het met meer kou minder goed zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-07 20:32
Ik zit te kijken naar Arotherm plus monoblock, bvk in all-electric opstalling met unitower en sensoComfort. Of hybride opstelling als all-electric te duur of technisch onhaalbaar blijkt. Dat ik naar Vaillant kijk is vnl. vanwege het geluid: afstand van achtergevel tot erfgrens is 3 meter, en het huis 5 meter breed.

Tussenwoning met bouwjaar 1900, 3 verdiepingen, in totaal 115 m2, waarvan 65% gedeelde gevels met buren. Rd dak is nu 3,8 met HR++ glas en 2000 kwh jaarlijkse opwek zonnenpanelen. Mede vanwege 65% gedeelde muren met buren zitten we hiermee al krap op energielabel A. Verbruik 1100 kuub gas/jaar, maar lang niet altijd en overal comfortabel.

Komend jaar staat grote verbouwing voor de deur. Vloer gaat met schuimbeton naar Rd 5,0 met daarop vloerverwarming. Buitengevels gaan we voor 90% van het opp isoleren met voorzetwanden met Rd 4,5 (10% lastig te isoleren ivm historische koven). Dak naisoleren, waarmee we komen op Rd 5,0. Liefst ook balansventilatie met wtw, maar dat verhaal hebben we nog niet 100% rond. Gasverbruik hopen we hiermee (met name met die isolatie, niet zozeer de ventilatie) als we cv zouden blijven gebruiken terug te brengen naar zo'n 900 of mogelijk 800 kuub gas per jaar.

Bvk komt er echter gelijk ook een wp en liefst all-electric, omdat de meterkast verplaatst wordt en we het zondegeld vinden om de gasmeter voor 1000 euro te verplaatsen en dan alsnog over paar jaar van het gas af te gaan. Aanvraag bouwdepot moet in 2 weken de deur uit, en vanwege daling subsidie zou ik er ook dit jaar graag nog een klap op geven, maar naar m'n idee zie ik door de bomen het bos nog niet echt.

Graag jullie blik op de volgende opstelling. Snijdt dit hout:
  • Om weerkaatsen tussen gevels te voorkómen kan buitenunit het best aan de gevel komen onder slaapkamerraam 2e verdieping.
  • ]Buffervat kan op 2e verdieping (dicht bij buitenunit)
  • Boiler voor tapwater past niet op 2e verdieping (ivm afmetingen en beperkingen in draagkracht van de vloer). Die zouden we dus op BG willen plaatsen. Een installateur voor ander merk (NIBE, wordt te duur) noemde als oplossing om op de 2e verdieping een klein opslagvat voor warm tapwater te installeren. Kan ook met AroTherm?
  • Warm tapwater zouden we dmv met timer graag zoveel mogelijk willen laten opwarmen met zonnepanelen. Mogelijk?
M'n twijfels zitten in het energielabel. Op 1e en 2e verdieping komen er lagetemperatuurradiatoren, maar vanwege die slecht te isoleren koven bij de ramen blijven we voor 1e en 2e verdieping we mogelijk toch vastzitten aan aanvoertemperatuur van 50-55 graden. Klopt dat Arotherm voor die temperatuur maar energielabel A++ heeft? En een COP van 2,8? Dat klinkt zo enorm laag in vergelijking met bijv. de Quatt, met een COP van meen in 4,8 claimt. Is het met de AroTherm wel realistisch om 1000 kuub gas te vervangen door 2000 kwH stroom (veelgenoemde vuistregel)? Of is de besparing met Arotherm gewoon stukken lager? Geluidsniveau is belangrijke overweging, maar wil het kosten/opbrengstplaatje vooraf graag toch helder hebben.

Daarnaast natuurlijk de kosten. Ik denk aan 5kW (afgaand op tabelletje in algemeen wp-topic: 5kW ter vervanging van 1000 kuub gas). Ik zie de Vaillant aroTHERM all-electric warmtepomp met boilervat 190 liter (split) 5,78 kW te koop voor 7264 euro, min krap 3000 euro subsidie, dus zo'n 4200 euro. Realistisch? En dan nog installatie met extra opslagvaatje voor warm tapwater op bovenverdieping... waar kom je dan op...

[ Voor 6% gewijzigd door Purk80 op 22-11-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
FrankMarken schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:10:
[...]

Ik heb de vrc720 senso comfort, daar zit geen live menu in
De VRC720 is de thermostaat. Je hebt ook nog een binnenunit. Dat kan een VWZ AI zijn (grijs kastje net zo groot als de thermostaat), een ding zo groot als een cv-ketel, of een ding zo groot als een grote koelkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Purk80 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:34:
[...]
Vloer gaat met schuimbeton naar Rd 5,0 met daarop vloerverwarming.
In mijn ervaring: als je b.v. 40 m2 vloerverwarming hebt, kan je een huis met "normaal" warmteverlies al best aardig warm krijgen met "slechts" ~30 graden aanvoertemperatuur.

De bovenverdieping zal dan wel enkele graden koeler blijven i.v.m. de lage afgifte van de radiatoren. Aan jullie om te beslissen of dat acceptabel is. Opties om dat tegen te gaan, zijn bijvoorbeeld: een fancoil, een airco, IR-bijverwarming, of toch vloerverwarming indien mogelijk.
Graag jullie blik op de volgende opstelling. Snijdt dit hout:
  • Om weerkaatsen tussen gevels te voorkómen kan buitenunit het best aan de gevel komen onder slaapkamerraam 2e verdieping.
  • ]Buffervat kan op 2e verdieping (dicht bij buitenunit)
  • Boiler voor tapwater past niet op 2e verdieping (ivm afmetingen en beperkingen in draagkracht van de vloer). Die zouden we dus op BG willen plaatsen. Een installateur voor ander merk (NIBE, wordt te duur) noemde als oplossing om op de 2e verdieping een klein opslagvat voor warm tapwater te installeren. Kan ook met AroTherm?
  • Warm tapwater zouden we dmv met timer graag zoveel mogelijk willen laten opwarmen met zonnepanelen. Mogelijk?
Daarnaast: m'n twijfels zitten in het energielabel. Op 1e en 2e verdieping komen er lagetemperatuurradiatoren, maar vanwege die slecht te isoleren koven bij de ramen blijven we voor 1e en 2e verdieping we mogelijk toch vastzitten aan aanvoertemperatuur van 50-55 graden. Klopt dat Arotherm voor die temperatuur maar energielabel A++ heeft? En een COP van 2,8? Dat klinkt zo enorm laag in vergelijking met bijv. de Quatt, met een COP van meen in 4,8 claimt. Is het met de AroTherm wel realistisch om 1000 kuub gas te vervangen door 2000 kwH stroom (veelgenoemde vuistregel)? Of is de besparing met Arotherm gewoon stukken lager?
  • Buffervat: heb je die wel nodig met vloerverwarming? Zo nee: geeft dat ruimte om alsnog "gewoon" een 200L boilervat boven te kunnen plaatsen?
    Je kan prima met de Arotherm een klein boilervat opwarmen, maar om voldoende warm water te hebben kan het zijn dat je de boilervat vrij hoog moet zetten (b.v. 60 graden i.p.v. 48). Dat kost je rendement.
  • Opwarmen van het SWW-vat kan met een timer. Die kan je instellen op het tijdstip waarop de zonnepanelen typisch het meest opwekken.
  • Vergelijking met de Quatt: ze gaan ook bij Quatt uit van een lage aanvoertemperatuur. Anders haal je nooit COP 4,8. Met een hybride WP kan je een hogere COP halen als je vanaf < 0 graden lekker de CV laat stoken, want juist dan haalt een WP een lager rendement. Maar dat betekent natuurlijk niet dat een Quatt goedkoper is. Bij een stroomprijs van €0,25 ct en een gasprijs van €1,30 hoef je slechts een COP van ca. 1,5 te halen om met een WP goedkoper uit te zijn!
Veruit het belangrijkst om een hoge COP te halen, is een lage aanvoertemperatuur. Merk van de WP of b.v. het koudemiddel maakt veel minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Purk80 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:34:

Daarnaast: m'n twijfels zitten in het energielabel. Op 1e en 2e verdieping komen er lagetemperatuurradiatoren, maar vanwege die slecht te isoleren koven bij de ramen blijven we voor 1e en 2e verdieping we mogelijk toch vastzitten aan aanvoertemperatuur van 50-55 graden. Klopt dat Arotherm voor die temperatuur maar energielabel A++ heeft? En een COP van 2,8? Dat klinkt zo enorm laag in vergelijking met bijv. de Quatt, met een COP van meen in 4,8 claimt. Is het met de AroTherm wel realistisch om 1000 kuub gas te vervangen door 2000 kwH stroom (veelgenoemde vuistregel)? Of is de besparing met Arotherm gewoon stukken lager? Geluidsniveau is belangrijke overweging, maar wil het kosten/opbrengstplaatje vooraf graag toch helder hebben.
Kijk je wel goed in het tabel?
Arotherm plus
A7/W45 3,6
A7/W55 2,8
Quatt
A7/W45 3,7
A7/W55 2,9

(Als 50-55 graden moet als verwarming zou ik nooit aan een WP beginnen gezien er niks van de COP overblijft als het kouder wordt dan 7 graden buiten).
(Hier lukt de badkamer net niet bij echt kou, ik verwarm dan bij met elektrokachel tijdens aanwezigheid gezien de COP dramatisch wordt als de WP het moet doen om één ruimte).

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Batilan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 01:12:
Ik zag al eerder dat de flow meters op de grote verdeler van 12 groepen, ten behoeve van de kamer en keuken maar heel minimaal uitsloegen, dat leek me een potentiële reden voor de trage opwarming.

Op dit moment geeft de VWZ een flow aan van zo'n 1050L/uur (ca 2100L/uur tijdens SWW run):

Overigens heb ik de 2 verdelers met ieder 6 groepen rond 18:30 dicht gedraaid (het korte dipje naar beneden in de flow), aan het energieverbruik kun je zien dat de pomp wat harder moest werken om de flow te halen door de 12 overgebleven groepen:

[Afbeelding]

Wellicht is deze post met wat informatie over de (oorspronkelijk geplande en uiteindelijk uitgevoerde) dikte van de leidingen nog interessant.
toon volledige bericht
Op welk vermogen draait de pomp nu? Is dat al 100%? De standaard instelling van de pompsnelheid is namelijk "auto", en dan zou die ca. 1200 L/h moeten halen.

Je zegt dat de "dunne" leidingen naar de verdeler van de begane grond gaan. Hoe dun is dat precies? Zijn dat die meerlagenbuisjes? Wat is de diameter daarvan, b.v. 16 of 20 mm?

Als de leidingen naar de grote verdeler in de woonkamer veel dunner zijn dan de andere verdelers, dan is het logisch dat de andere VVW-groepen veel meer water krijgen dan die van de woonkamer. Dat is eigenlijk niet lekker ontworpen. Je kan de andere verdelers knijpen en de cv-pomp harder zetten, maar de vraag is dan je nog pompcapaciteit "over" hebt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
marcop23 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:48:
[...]

In mijn ervaring: als je b.v. 40 m2 vloerverwarming hebt, kan je een huis met "normaal" warmteverlies al best aardig warm krijgen met "slechts" ~30 graden aanvoertemperatuur.

De bovenverdieping zal dan wel enkele graden koeler blijven i.v.m. de lage afgifte van de radiatoren. Aan jullie om te beslissen of dat acceptabel is. Opties om dat tegen te gaan, zijn bijvoorbeeld: een fancoil, een airco, IR-bijverwarming, of toch vloerverwarming indien mogelijk.

[...]
  • Buffervat: heb je die wel nodig met vloerverwarming? Zo nee: geeft dat ruimte om alsnog "gewoon" een 200L boilervat boven te kunnen plaatsen?
    Je kan prima met de Arotherm een klein boilervat opwarmen, maar om voldoende warm water te hebben kan het zijn dat je de boilervat vrij hoog moet zetten (b.v. 60 graden i.p.v. 48). Dat kost je rendement.
  • Opwarmen van het SWW-vat kan met een timer. Die kan je instellen op het tijdstip waarop de zonnepanelen typisch het meest opwekken.
  • Vergelijking met de Quatt: ze gaan ook bij Quatt uit van een lage aanvoertemperatuur. Anders haal je nooit COP 4,8. Met een hybride WP kan je een hogere COP halen als je vanaf < 0 graden lekker de CV laat stoken, want juist dan haalt een WP een lager rendement. Maar dat betekent natuurlijk niet dat een Quatt goedkoper is. Bij een stroomprijs van €0,25 ct en een gasprijs van €1,30 hoef je slechts een COP van ca. 1,5 te halen om met een WP goedkoper uit te zijn!
Veruit het belangrijkst om een hoge COP te halen, is een lage aanvoertemperatuur. Merk van de WP of b.v. het koudemiddel maakt veel minder uit.
toon volledige bericht
Vloerverwarming 45m2 op BG. Daarboven hebben we nog wel 2 verdiepingen te verwarmen, die we allebei ook overdag wel gebruiken (1 verdieping werkkamer en 1 verdieping kinderkamers waar kinderen overdag ook wel veel spelen). Misschien op 1e verdieping lagetemperatuurradiatoren erbij? Daar hebben we type 22 uit de tijd dat we nog energielabel F hadden. 2e verdieping heeft flutradiatoren, maar verwarmt nu eigenlijk altijd al mee met de verdieping eronder.

Buffervat: ik heb me laten vertellen dat als je geen buffervat neemt, de wp gaat defrosten door warmte te onttrekken aan je vloerverwarming. Natuurlijk juist op de koudste dagen. En dat is ook de verdieping met de buitendeur, die we nooit helemaal kierdicht gaan krijgen. Dat lijkt me minder comfortabel. Maar mss overdreven?

200L boilervat gaat sowieso qua ruimte niet op 2e verdieping passen. Niet qua afmetingen (zowel qua hoogte ivm schuin dak + beschikbaar vloeroppervlak) en niet qua draagkracht van de vloer. Plus gaat de trap heel lastig opkomen. Buffervaatje van 45-50 liter gaat lukken, en 2 daarvan naast elkaar op de vloer (onder schuin dak) ook nog wel.

"Je kan prima met de Arotherm een klein boilervat opwarmen, maar om voldoende warm water te hebben kan het zijn dat je de boilervat vrij hoog moet zetten (b.v. 60 graden i.p.v. 48)." Ik twijfel even of we het hier echt over hetzelfde hebben. Die installateur had het over een vast buffervat van 300 liter op de BG, die dan een deel van het opgewarmde water doorpompt naar een klein goed geïsoleerd voorraadvat op de 2e verdieping. De douche kan dan de eerste 2-3 minuten warm water uit dat voorraadvaatje halen, zodat het water uit het buffervat beneden de tijd heeft om boven te komen. Is dat de situatie die jij ook bedoelde? Dwz zit je dan nog steeds met het genoemde efficientieverlies?

Andere oplossingen die hij noemde (om te voorkomen dat je boven 3 minuten op warm water moet wachten) waren oa water voortdurend rondpompen (maar: warmteverlies + stroom); of zo'n rondpompsysteem maar dan met timer erop, zodat het water alleen wordt rondgepompt tijdens het vaste douche-uur in de ochtend; waarbij je dan als je eens per week 's middags in bad wil gewoon maar wat langer wacht op je warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
mr_evil08 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:56:
[...]

Kijk je wel goed in het tabel?
Arotherm plus
A7/W45 3,6
A7/W55 2,8
Quatt
A7/W45 3,7
A7/W55 2,9

(Als 50-55 graden moet als verwarming zou ik nooit aan een WP beginnen gezien er niks van de COP overblijft als het kouder wordt dan 7 graden buiten).
(Hier lukt de badkamer net niet bij echt kou, ik verwarm dan bij met elektrokachel tijdens aanwezigheid gezien de COP dramatisch wordt als de WP het moet doen om één ruimte).
"kijk je wel goed op het label" Dat vroeg ik me zelf dus ook af. Ik ga nu af op de tabel op de website van Vaillant. https://www.vaillant.nl/c...lus-warmtepomp-66368.html Die cijfers komen overeen met wat jij noemt. Bij Quatt zal ik wel in een verkooptruc tuinen dat ik die COP daar niet terugzag. Dankjewel.

Kouder dan 7 graden is het hier midden in de stad sinds we hier wonen (2013) nog niet geweest. Dus die zorg heb ik in onze situatie niet zo. Maar 55 aanvoertemp vind ik zelf ook hoog. Vind het ook gewoon lastig inschatten omdat het gaat om een toekomstige situatie: met huidige isolatie en vooral gebrekkige kierdichtheid (die we komend jaar ook gaan fixen) krijgen we het echt niet comfortabel met watertemperatuur 55 graden. Maar we willen komend jaar qua verwarming maar vooral kierdichtheid dus wel echt grote slag gaan slaan, en die vloerverwarming komt erbij... Lastig inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:51

WouterG

Dit is geen ondertitel

Purk80 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:06:
[...]

Vloerverwarming 45m2 op BG. Daarboven hebben we nog wel 2 verdiepingen te verwarmen, die we allebei ook overdag wel gebruiken (1 verdieping werkkamer en 1 verdieping kinderkamers waar kinderen overdag ook wel veel spelen). Misschien op 1e verdieping lagetemperatuurradiatoren erbij? Daar hebben we type 22 uit de tijd dat we nog energielabel F hadden. 2e verdieping heeft flutradiatoren, maar verwarmt nu eigenlijk altijd al mee met de verdieping eronder.

Buffervat: ik heb me laten vertellen dat als je geen buffervat neemt, de wp gaat defrosten door warmte te onttrekken aan je vloerverwarming. Natuurlijk juist op de koudste dagen. En dat is ook de verdieping met de buitendeur, die we nooit helemaal kierdicht gaan krijgen. Dat lijkt me minder comfortabel. Maar mss overdreven?

200L boilervat gaat sowieso qua ruimte niet op 2e verdieping passen. Niet qua afmetingen (zowel qua hoogte ivm schuin dak + beschikbaar vloeroppervlak) en niet qua draagkracht van de vloer. Plus gaat de trap heel lastig opkomen. Buffervaatje van 45-50 liter gaat lukken, en 2 daarvan naast elkaar op de vloer (onder schuin dak) ook nog wel.

"Je kan prima met de Arotherm een klein boilervat opwarmen, maar om voldoende warm water te hebben kan het zijn dat je de boilervat vrij hoog moet zetten (b.v. 60 graden i.p.v. 48)." Ik twijfel even of we het hier echt over hetzelfde hebben. Die installateur had het over een vast buffervat van 300 liter op de BG, die dan een deel van het opgewarmde water doorpompt naar een klein goed geïsoleerd voorraadvat op de 2e verdieping. De douche kan dan de eerste 2-3 minuten warm water uit dat voorraadvaatje halen, zodat het water uit het buffervat beneden de tijd heeft om boven te komen. Is dat de situatie die jij ook bedoelde? Dwz zit je dan nog steeds met het genoemde efficientieverlies?

Andere oplossingen die hij noemde (om te voorkomen dat je boven 3 minuten op warm water moet wachten) waren oa water voortdurend rondpompen (maar: warmteverlies + stroom); of zo'n rondpompsysteem maar dan met timer erop, zodat het water alleen wordt rondgepompt tijdens het vaste douche-uur in de ochtend; waarbij je dan als je eens per week 's middags in bad wil gewoon maar wat langer wacht op je warm water.
toon volledige bericht
Wij hebben het boilervat ook op de begane grond staan, het duurt dan inderdaad wat langer voordat je warm water hebt in de douche maar dat zie ik niet echt als een probleem. In de keuken is het juist weer wat sneller warm. Je zou ook nog een compacte doorstroomboiler kunnen plaatsen met hot-fill, maar ik zou er allemaal niet aan beginnen en die paar seconden extra accepteren.

Wij hebben ook een vloer van 50 vierkante meters met vloerverwarming, nu is het niet echt koud geweest maar de defrosts zijn totaal niet te merken geweest tot nu toe. Er gaat even kortstondig water van 15 graden de vloer in maar die heeft zoveel massa, ik heb er (nog) niets van gemerkt.
Pagina: 1 ... 147 ... 173 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic