Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@Batilan je wilt dit eigenlijk niet lezen begreep ik, maar ik zeg het toch: ik vind de spreiding van temperatuur veel te hoog voor de huidige weersituatie. Die is namelijk 1,5 graad waarvan ik zou zeggen dat max een halve graad veel beter past bij een warmtepomp in combinatie met het huidige weer. Tenzij je een heel goed geisoleerd huis hebt waardoor de temperatuur maar heel langzaam afneemt gedurende de nacht. Maar dan heb je die spreiding natuurlijk niet zo sterk.

Je geeft het systeem in de ochtend ook maar 3 uur de tijd om de ruimtetemp een halve graad te verhogen. Waarschijnlijk redt hij dat niet om vervolgens nog weer een halve graad hoger te moeten.

M.a.w.: maak de spreiding minder. Begin desnoods met maar 1 graad verschil.
Als er maar 1 temperatuur is die gehandhaafd moet worden (of kleine spreiding hebt), dan kun je veelal ook uit met een lagere aanvoertemperatuur wat een hoegere COP en vaak dan ook lagere kosten geeft. Meten is weten in die zin.
Zef gebruik ik met dit weer maar 1 temperatuur waarbij ik de WP op kamerbijschakeling "actief" heb staan en hij dus de hele dag doordraait op een relatief laag niveau.

Anekdote: het is uiteraard persoonlijk, maar 21 graden vind ik zelf veel te warm. Als ik op visite ga bij mensen die het zo warm hebben trek ik dunne kleren aan of een vest die ik uit kan doen :)
Kamertemperatuur is ook vaak gewenning. Jaren geleden had ik het 20,5 in huis. Toen ging ik eens op vakantie voor een week en in die hele oude woning was het met veel moeite 18 graden te krijgen. Toen ik daarna thuiskwam en de verwarming aanslingerde (gas) en de temperatuur de 19 graden bereikte vond ik het al ontzettend warm. Vanaf dat moment heb ik de verwarming in mijn toenmalige woning (en ook huidige woning) niet meer warmer gezet dan 19 of 19,5 graad. En dat vind ik, en mijn vrouw idem, nu een heerlijke temperatuur. In mijn beleving zorgen wisselende binnentemperaturen er ook voor dat je sneller kou ervaart i.t.t. een constante temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-08 19:58
WouterG schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:14:
[...]

Wij hebben het boilervat ook op de begane grond staan, het duurt dan inderdaad wat langer voordat je warm water hebt in de douche maar dat zie ik niet echt als een probleem. In de keuken is het juist weer wat sneller warm. Je zou ook nog een compacte doorstroomboiler kunnen plaatsen met hot-fill, maar ik zou er allemaal niet aan beginnen en die paar seconden extra accepteren.

Wij hebben ook een vloer van 50 vierkante meters met vloerverwarming, nu is het niet echt koud geweest maar de defrosts zijn totaal niet te merken geweest tot nu toe. Er gaat even kortstondig water van 15 graden de vloer in maar die heeft zoveel massa, ik heb er (nog) niets van gemerkt.
Ah kijk. Mss zit ik me idd blind te staren op een niet bestaand probleem.

Hoeveel meter gaat die leiding bij jullie omhoog? (Hier 2 verdiepingen te overbruggen van elk 3,2 meter hoog.)

En hoe lang wacht je boven op warm water?

Snel warm tapwater beneden gaat in ons geval geen benefit zijn, aangezien we de open boiler met bouwjaar 1980 drie jaar terug net hebben vervangen door Quooker, waar we erg blij mee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:48
Purk80 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:06:
[...]
Buffervat: ik heb me laten vertellen dat als je geen buffervat neemt, de wp gaat defrosten door warmte te onttrekken aan je vloerverwarming. Natuurlijk juist op de koudste dagen. En dat is ook de verdieping met de buitendeur, die we nooit helemaal kierdicht gaan krijgen. Dat lijkt me minder comfortabel. Maar mss overdreven?
In principe klopt dat, maar ik denk dat je het gevolg overschat. Bij een defrost onttrek je maar een minuut warmte uit de vloer, in die tijd koelt een betonvloer amper af. Daar zit echt enorm veel buffercapaciteit in. Het kan zijn dat het oppervlak van de vloer b.v. van 25 naar 24 graden gaat voor korte duur, maar maakt dat echt uit?
"Je kan prima met de Arotherm een klein boilervat opwarmen, maar om voldoende warm water te hebben kan het zijn dat je de boilervat vrij hoog moet zetten (b.v. 60 graden i.p.v. 48)." Ik twijfel even of we het hier echt over hetzelfde hebben. Die installateur had het over een vast buffervat van 300 liter op de BG, die dan een deel van het opgewarmde water doorpompt naar een klein goed geïsoleerd voorraadvat op de 2e verdieping. De douche kan dan de eerste 2-3 minuten warm water uit dat voorraadvaatje halen, zodat het water uit het buffervat beneden de tijd heeft om boven te komen. Is dat de situatie die jij ook bedoelde? Dwz zit je dan nog steeds met het genoemde efficientieverlies?

Andere oplossingen die hij noemde (om te voorkomen dat je boven 3 minuten op warm water moet wachten) waren oa water voortdurend rondpompen (maar: warmteverlies + stroom); of zo'n rondpompsysteem maar dan met timer erop, zodat het water alleen wordt rondgepompt tijdens het vaste douche-uur in de ochtend; waarbij je dan als je eens per week 's middags in bad wil gewoon maar wat langer wacht op je warm water.
Dat is niet wat ik in gedachten had, nee. Het klinkt erg creatief maar ook wel bewerkelijk. De 1e vraag die ik me zou stellen: hoe erg is het om even te wachten? In b.v. 10 m 16mm leiding zit 1,1 L water. Als je douchekop 5L/min doorlaat duurt het in principe "slechts" 12 seconden extra voordat het warm water komt. Is dat de kosten waard?

Mocht je een recirculatiesysteem willen: de Arotherm Plus heeft daar een ingebouwd pompcontact met klokprogramma voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
marcop23 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:19:
[...]

In principe klopt dat, maar ik denk dat je het gevolg overschat. Bij een defrost onttrek je maar een minuut warmte uit de vloer, in die tijd koelt een betonvloer amper af. Daar zit echt enorm veel buffercapaciteit in. Het kan zijn dat het oppervlak van de vloer b.v. van 25 naar 24 graden gaat voor korte duur, maar maakt dat echt uit?

[...]

Dat is niet wat ik in gedachten had, nee. Het klinkt erg creatief maar ook wel bewerkelijk. De 1e vraag die ik me zou stellen: hoe erg is het om even te wachten? In b.v. 10 m 16mm leiding zit 1,1 L water. Als je douchekop 5L/min doorlaat duurt het in principe "slechts" 12 seconden extra voordat het warm water komt. Is dat de kosten waard?

Mocht je een recirculatiesysteem willen: de Arotherm Plus heeft daar een ingebouwd pompcontact met klokprogramma voor.
Dankjewel. Klinkt idd alsof de installateur van de NIBE spijkers op laag water zocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
MartinSE schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 00:37:
[...]

Dit ligt aan hoe oud de printplaat is, de >2023 variant meet nauwkeuriger, de waarde is tot ± 0,2kWh correct.
De oudere variant geeft een onnauwkeurigheid tot 0,4-0,5 kWh.
Door de bank genomen nog steeds redelijk nauwkeurig , de ene keer naar boven afgerond, de andere keer naar beneden. Met een MID meter is het idd nauwkeurig, vaak wordt dan ook de eventuele 2e circulatiepomp (bij parallelbuffer) meegenomen.
Wat wel gedaan kan worden is de totale energie opgenomen volgens Vaillant voor CV en warm water opschrijven en met deze verhouding met het totale verbruik van de MID meter weet je vrij goed hoeveel energie CV heeft gekost en warmwater bereiding.
Deze is van Maart 2023.
Ik weet niet welke versie print dit is verder.
Ik maak er ook geen SWW mee, er is geen buffer of anderzijds kleppen. Ben benieuwd waar Vaillant mee terugkomt.

De Trayheater gaat overigens alleen maar aan bij een defrost <0 graden buiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkZ9V4AaCAUjnbZeKhLDHLNgatU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SEtqzIVSsSlDKjYB7Y0l11Er.png?f=fotoalbum_large

Hoeveel vermogen kan ik nergens uitvissen, maar het is ook maar van korte duur natuurlijk.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:00

WouterG

Dit is geen ondertitel

marcop23 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:19:

[...]

Dat is ook ongeveer mijn ervaring, de totale leiding is nu 20 meter (behoorlijk vervelende leidingloop), we hebben een Niebla douchekop (ongeveer 4l/min) en het duurt nu ongeveer 40 seconden voor we warm water hebben. Te versnellen door even de kraan van de wastafel open te zetten als we echt haast hebben, dan redden we de 20 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@Purk80 ook ik kan bevestigen dat je bij vloerverwarming (die in de afwerkvloer ligt) niets merkt van een defrost. Die vloer heeft een vele malen grotere warmtecapaciteit dan een buffervat van zeg 100 liter. Dus defrosts is in die situatue totaal geen reden om een buffervat te nemen.

Als je alleen met radiatoren verwarmd of droogbouw vloerverwarming hebt is de situatie anders.

Voor meer afgifte boven (met de radiatoren) zou je in eerste instantie kunnen kijken of je van die ventilatoren onder de T22s plaatst (Speedocomforts oid). Dat scheelt naar verluid een hoop waardoor je wellicht toch voldoende afgifte hebt met een lagere aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Dan zit ik nog te kijken naar de kosten. Ik had in m'n hoofd dat Quatt zo enorm goedkoop was, maar klopt het dat kosten bij Vaillant ook erg meevallen? Of zie ik dingen over het hoofd?

Ik denk aan 5kW (afgaand op tabelletje in algemeen wp-topic: 5kW ter vervanging van 1000 kuub gas). AroTHERM 55/6 (mono, 5,4 kW) met Unitower plus (190 liter), als je hem zelf besteld zo'n 7500 euro? Of is de ISDE van krap 3000 euro er dan al vanaf...

Installatiekosten, waar moet ik aan denken? Of kun je dat bij zo'n mono echt eenvoudig zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Franciesco schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:32:
@Purk80 ook ik kan bevestigen dat je bij vloerverwarming (die in de afwerkvloer ligt) niets merkt van een defrost. Die vloer heeft een vele malen grotere warmtecapaciteit dan een buffervat van zeg 100 liter. Dus defrosts is in die situatue totaal geen reden om een buffervat te nemen.

Als je alleen met radiatoren verwarmd of droogbouw vloerverwarming hebt is de situatie anders.

Voor meer afgifte boven (met de radiatoren) zou je in eerste instantie kunnen kijken of je van die ventilatoren onder de T22s plaatst (Speedocomforts oid). Dat scheelt naar verluid een hoop waardoor je wellicht toch voldoende afgifte hebt met een lagere aanvoertemperatuur.
Dank!

Speedcomforts zitten er al op. Wat dat betreft vermoed ik dat we het al wel zouden moeten redden. Behalve dat de radiatoren niet heel hoog zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Purk80 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:37:
Dan zit ik nog te kijken naar de kosten. Ik had in m'n hoofd dat Quatt zo enorm goedkoop was, maar klopt het dat kosten bij Vaillant ook erg meevallen? Of zie ik dingen over het hoofd?

Ik denk aan 5kW (afgaand op tabelletje in algemeen wp-topic: 5kW ter vervanging van 1000 kuub gas). AroTHERM 55/6 (mono, 5,4 kW) met Unitower plus (190 liter), als je hem zelf besteld zo'n 7500 euro? Of is de ISDE van krap 3000 euro er dan al vanaf...

Installatiekosten, waar moet ik aan denken? Of kun je dat bij zo'n mono echt eenvoudig zelf doen?
Uiteraard kun je het zelf doen, maar dan geen ISDE, althans, niet zomaar ;)
Je kunt ook het meeste zelf doen en het laten afronden door een installateur.
De prijzen die je doorgaans ziet staan zullen zonder subsidie zijn.
Er moet wel nog een controller en regelunit bij.

Een Quatt is alleen op hun website goedkoop.
Alles 'standaard' kwa installatie en weinig flexibiliteit. Grootste verschil is dat de 55/6 5.4 kW nominaal levert bij -10, en een Quatt 2.7 kW bij -7. Dus moet je er al 2 hebben wil je op hetzelfde vermogen uitkomen. Dan ben je ook ineens iets van 5 dB luider vs de Vaillant. Met 2 keer zoveel defrosts, 2 waterpompen, 2 trayheaters a 150W per stuk die inschakelen bij 3 graden boven 0.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 22-11-2024 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Purk80 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:37:

Misschien heb je wat aan mijn post ter inspiratie.

Ik zou niet zeggen dat een monoblock "eenvoudig" is om te installeren zonder ervaring, er gaat veel tijd in zitten, maar het is wel goed te doen. Vooral als je wat kluservaring hebt. Laten installeren zal gauw 3k of meer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
paQ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:40:
[...]

Uiteraard kun je het zelf doen, maar dan geen ISDE, althans, niet zomaar ;)
Je kunt ook het meeste zelf doen en het laten afronden door een installateur.
De prijzen die je doorgaans ziet staan zullen zonder subsidie zijn.
Er moet wel nog een controller en regelunit bij.
Oh ja. Geen ISDE zonder installateur. Dus dan zo'n bedrijfje inschakelen dat je installatie komt nalopen; dan alsnog ISDE?

Controller en regelunit zijn iets van paar honderd euro's toch?

7500 euro + controller + regelunit minus krap 3000 euro ISDE = 5000 euro voor all-electric verwarming en warm tapwater, dat lijkt me zo enorm goedkoop... Is dat echt realistisch? Ik blijf denken dat ik ergens een rekenfout maak.

[ Voor 7% gewijzigd door Purk80 op 22-11-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
marcop23 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:41:
[...]

Misschien heb je wat aan mijn post ter inspiratie.

Ik zou niet zeggen dat een monoblock "eenvoudig" is om te installeren zonder ervaring, er gaat veel tijd in zitten, maar het is wel goed te doen. Vooral als je wat kluservaring hebt. Laten installeren zal gauw 3k of meer kosten.
Dank! Ik ga eens in je topic duiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Offertes aanvragen, maar het zit er niet binnen 1 dag in zeg maar.
2 pers a 65 euro per uur (?) + appendages, leidingen, steiger / lift.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@Purk80 vergis je niet in alle andere materialen die nodig zijn: dempers, materialen voor de opstelplaats, vuilfilter, buizen, terreinleiding, koppelingen etc. Dat tikt flink aan.
Een paar jaar geleden heb ik mijn boodschappenlijstje wel eens hier geplaatst. De prijzen zullen nu vast anders zijn, maar het geeft een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Franciesco schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:47:
@Purk80 vergis je niet in alle andere materialen die nodig zijn: dempers, materialen voor de opstelplaats, vuilfilter, buizen, terreinleiding, koppelingen etc. Dat tikt flink aan.
Een paar jaar geleden heb ik mijn boodschappenlijstje wel eens hier geplaatst. De prijzen zullen nu vast anders zijn, maar het geeft een idee.
Dank. Net het topic van marcop23 ook gecheckt, daar zie ik dat inderdaad ook.

Misschien voor het bouwdepot maar gewoon uitgaan van 12000 euro exclusief ISDE, dus 9000 inclusief ISDE.

Of als we daar in budget toch geen ruimte voor hebben toch hybride plaatsen... Maar als ik simpelweg de unitower eraf haal kom ik met ISDE en installatie nog steeds op 5500 euro. Realistisch?

(Ik wacht op dit moment op constructeur en offertes voor doorbraak van aantal mededragende muren. Vandaag komt de constructeur, dan gaat ze rekenen, dan offertes maken... Zodra we die prijs weten zullen we dan vrij vlot knopen moeten doorhakken over de andere posten op de verbouwingsspecificatie, waaronder de wp, zodat we in de kerstvakantie ook daadwerkelijk van start kunnen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 08:54
Purk80 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:06:
[...]

Buffervat: ik heb me laten vertellen dat als je geen buffervat neemt, de wp gaat defrosten door warmte te onttrekken aan je vloerverwarming. Natuurlijk juist op de koudste dagen. En dat is ook de verdieping met de buitendeur, die we nooit helemaal kierdicht gaan krijgen. Dat lijkt me minder comfortabel. Maar mss overdreven?
Hier 60m2 VV op de BG, boven radiatoren en ook géén buffervat.
Qua temperatuur tijdens defrosts merk je niks. Maar dan ook echt niks... Ze duren hier ergens tussen de drie en zes minuten.

Voor de duidelijkheid laat ik het het verloop van de nacht van 21 november (dus van wo op do) even zien.

Hier zie je de defrosts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pq2wbP_2MaE2LHuNW8XMena72w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oHxT11zYZovh7gKii2LmvEjG.png?f=user_large

En hier vind je ze niet terug in temperatuurverschillen in de woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LR-bHVY1Tgb1Znt1K1IREsM1ok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O3inHR3MdQ6GPXDcK09Asz0l.png?f=fotoalbum_large

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 22:05
Kaspers schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:03:
Stooklijn gisteren maar wat opgehoogd van 0.30 naar 0.35, want de kamer kwam niet meer boven de 19 graden uit:

[Afbeelding]

Mag duidelijk zijn waarom hij vervolgens ging pendelen, er was nog een variabele op te hogen :Y
Hoe verhoog je de stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
ahbart schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:00:
[...]

Hoe verhoog je de stooklijn?
tegenwoordig supereenvoudig in de app :)
Anders op je sensocomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
paQ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:02:
[...]

tegenwoordig supereenvoudig in de app :)
Anders op je sensocomfort.
En waar zit dat dan in de Sensocomfort?Toch gevonden! Wat doe ik met een stooklijn? Hier staat hij op 1.00

[ Voor 12% gewijzigd door ahbart op 22-11-2024 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
ahbart schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:04:
[...]

En waar zit dat dan in de Sensocomfort?Toch gevonden! Wat doe ik met een stooklijn? Hier staat hij op 1.00
Bij installateursconfiguratie

edit:
ok! :)

1 is best wel hoog.
In de handleiding staat echt een crappy voorbeeldje van de verschillen.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 22-11-2024 11:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Purk80 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:52:
[...]
Of als we daar in budget toch geen ruimte voor hebben toch hybride plaatsen... Maar als ik simpelweg de unitower eraf haal kom ik met ISDE en installatie nog steeds op 5500 euro. Realistisch?
Wat mij betreft is het zonde om voor hybride te gaan als de woning (of beter gezegd: het afgiftesysteem) prima geschikt is voor een warmtepomp.

Dus all electtric gaan met inductieplaat, verwarming en tapwater via een warmtepomp(boiler) zodat de gasaansluiting niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Franciesco schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:07:
[...]

Wat mij betreft is het zonde om voor hybride te gaan als de woning (of beter gezegd: het afgiftesysteem) prima geschikt is voor een warmtepomp.

Dus all electtric gaan met inductieplaat, verwarming en tapwater via een warmtepomp(boiler) zodat de gasaansluiting niet nodig is.
Yes, mee eens hoor. Ook omdat we de gasmeter dan niet hoeven te verplaatsen, wat weer 1000 euro scheelt.

Alleen all-electric is duurder in aanschaf en dat budget moeten we wel hebben. Daarom ben ik toch beide opties aan het uitpuzzelen. Stel we krijgen die 9000 euro voor het bouwdepot dat we binnenkort gaan aanvragen (looptijd 2 jaar) niet rond, en we nemen die kosten voor verplaatsing gasmeter voor lief... dan kunnen we die Arotherm 55/6 later altijd alsnog upgraden naar all-electric toch? Als in, de unitower erbij nemen en wp laten loskoppelen van cv-ketel / cv-ketel laten verwijderen.

Of betaal je dan 2x een bak installatiekosten...

[ Voor 10% gewijzigd door Purk80 op 22-11-2024 11:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BobvdW
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-09 17:10
Fijn zo af en toe door dit forum heen te lezen. Geeft een goed beeld van de werking van de systemen met suggesties voor verbeteringen. Dank daarvoor. Nu beetje bij beetje de installatie nader inregelen.

Ik heb sinds deze zomer een Vailliant WP (AroTherm Plus 75/6, VWZ AI, SensoComfort en 45l buffervat) en een separate WP Boiler (AroStor 150l).
80% van de werkzaamheden heb ik zelf uitgevoerd; alleen het aansluiten door de installateur laten doen. Al met al was ik een €7.500 kwijt. (€5.000 om €2.500)

[ Voor 3% gewijzigd door BobvdW op 22-11-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
BobvdW schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:14:
Fijn zo af en toe door dit forum heen te lezen. Geeft een goed beeld van de werking van de systemen met suggesties voor verbeteringen. Dank daarvoor. Nu beetje bij beetje de installatie nader inregelen.

Ik heb sinds deze zomer een Vailliant WP (AroTherm Plus 75/6) en een separate WP Boiler (AroStor 150l).
80% van de werkzaamheden heb ik zelf uitgevoerd; alleen het aansluiten door de installateur laten doen. Al met al was ik een €7.500 kwijt. (€5.000 om €2.500)
Ah, dat is ook een goeie inderdaad, om toch all-electric te gaan maar dan tegen wat lagere 'startkosten'. Zat eerder te kijken naar Atlantic wp-boiler. Alleen zit je met zo'n opstelling dan met 2 buitenunits? Of een lawaaiierige binnenunit?

Kon je door die samenwerking met installateur dan toch gebruik maken van de ISDE?

[ Voor 8% gewijzigd door Purk80 op 22-11-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Purk80 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:13:
[...]

Yes, mee eens hoor. Ook omdat we de gasmeter dan niet hoeven te verplaatsen, wat weer 1000 euro scheelt.

Alleen all-electric is duurder in aanschaf en dat budget moeten we wel hebben. Daarom ben ik toch beide opties aan het uitpuzzelen. Stel we krijgen die 9000 euro voor het bouwdepot dat we binnenkort gaan aanvragen (looptijd 2 jaar) niet rond, en we nemen die kosten voor verplaatsing gasmeter voor lief... dan kunnen we die Arotherm 55/6 later altijd alsnog upgraden naar all-electric toch? Als in, de unitower erbij nemen en wp laten loskoppelen van cv-ketel / cv-ketel laten verwijderen.

Of betaal je dan 2x een bak installatiekosten...
Dan zul je zeker extra installatiekosten gaan betalen ja. Plus dat je dan ook de vastrechtkosten voor de gasaansluiting moet betalen (rond de €250 per jaar?).

Ieder moet voor zich zijn prioriteiten bepalen, maar voor mij zou full electric een duidelijk hogere prio hebben dan b.v. een wat luxere keuken oid. Ook omdat ik zo min mogelijk afhankelijk wil zijn van derden en dat lukt je met gas nooit. Elektriciteit voor de WP kun je zelf opwekken, ook al is dat in de winter maar beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
paQ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:07:
[...]

edit:

1 is best wel hoog.
Aah gevonden in de handleiding van de vrc720f! Dank. Dat is verhelderend.
Helaas kan ik nog niet verbinden met een app. Ik geloof dat er dan eerst een VR940F geinstalleerd moet zijn.
Na de verbouwing als alles boven beter geisoleerd is ga ik experimenteren met die stooklijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Ik blijf het trouwens toch ook spannend vinden met 5kW, zo'n oude tussenwoning van krap 120 m2 verwarmen. Bouwjaar 1900... we gaan het echt nooit volledig kierdicht krijgen... 7kW zou ook kunnen, alleen die kan dan minder ver terugmoduleren, wat dan weer veel stroom kost als we in praktijk toch met 5kW toe blijken te kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BobvdW
We hebben tijdens de verbouwing van de woning 6 jaar geleden al rekening gehouden met het plaatsen van een warmtepomp t.z.t. E.e.a. was al voorbereid.
Achter in de bijkeuken een kleine technische ruimte voor alle aansluitingen en de apparatuur.
Ik kon de pijp door het dak van de oude CV installatie 1 op 1 gebruiken voor de lucht aan-en afvoer van de boiler. De WP boiler werkt met een binnenunit; maakt een beetje geluid maar staat eigenlijks alleen overdag aan. (stroom zoveel mogelijk van de zonnepanelen). Dat we hebben niet zoveel last van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Franciesco schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:20:
[...]

Dan zul je zeker extra installatiekosten gaan betalen ja. Plus dat je dan ook de vastrechtkosten voor de gasaansluiting moet betalen (rond de €250 per jaar?).

Ieder moet voor zich zijn prioriteiten bepalen, maar voor mij zou full electric een duidelijk hogere prio hebben dan b.v. een wat luxere keuken oid. Ook omdat ik zo min mogelijk afhankelijk wil zijn van derden en dat lukt je met gas nooit. Elektriciteit voor de WP kun je zelf opwekken, ook al is dat in de winter maar beperkt.
Snap ik hoor. Maar de keuken gaat al tweedehands van marktplaats komen, gaan we dan zelf aanpassen, en de badkamer gaan we al volledig zelf installeren... En balkon moet bijv ook in z'n geheel moet worden vervangen omdat ongegalvaniseerde stalen balken die ze 50 jaar terug in de gevel hebben ingebracht de boel aan het ontwrichten blijken te zijn. Het is voor zo'n vrijwel volledige renovatie van oud huis gewoon erg proppen met budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manchu
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-07 11:35
Het is mijn eerste winter met een VWL 55/5 en bij deze temperaturen geeft de app voor vandaag 22/11 een COP van 4.8 aan. Mij likt dit echter rooskleurig, althans beter dan verwacht. Hoe accuraat zijn deze cijfers?
Ik zie wel een aantal ontdooingsmomenten in de pro app maar komt dat verbruik wel mee in de berekening?

Momenteel staat de stooklijn op 0.1 en dat is niet zo evident bij dit weer, om de nachtverlaging van 0.5 graad in te halen zijn we na 7 uur pas terug op 21 graden ... De temperatuur zakte zelfs een tijdje onder de nacht temperatuur van 20.5. Misschien zet ik die nachtverlaging dan maar uit bij deze temperaturen.

Het probleem bij deze stooklijnen is echter dat de gevoelstemperatuur niet zo behagelijk is. Vaak hoor je dat je met VVW perfect een behagelijk gevoel krijgt wanneer de thermostaat op 20 graden staat, maar wanneer je met moeite 26 graden door je vloer pomp bij -1 buiten dan krijg je weinig tot geen warmtestraling.
Ik heb het voor de vrouw des huizes nu dus op 21 graden staan maar veel helpt dat niet qua gevoelstemperatuur. Herkenbaar probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
BobvdW schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:14:

Ik heb sinds deze zomer een Vailliant WP (AroTherm Plus 75/6, VWZ AI, SensoComfort en 45l buffervat) en een separate WP Boiler (AroStor 150l).
Je hebt een heel vergelijkbare opstelling: ook ik heb de 75/6 met de Ai Plus en SensoComfort VRC720 in combinatie met de aroSTOR 150 WPboiler. Enige verschil is dat ik geen buffervat heb.

Ik hoop dat het goed gaat bevallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Purk80 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:16:
[...]

Ah, dat is ook een goeie inderdaad, om toch all-electric te gaan maar dan tegen wat lagere 'startkosten'. Zat eerder te kijken naar Atlantic wp-boiler. Alleen zit je met zo'n opstelling dan met 2 buitenunits? Of een lawaaiierige binnenunit?

Kon je door die samenwerking met installateur dan toch gebruik maken van de ISDE?
Zo heb ik het ook.
Een WP en een WPB. 2 losse systemen die elkaar ook niet onderbreken.
Een WPB hoef je maar ergens aan te koppelen aan je waterleiding.

Die Atlantic is zeer betaalbaar. De subsidie dekt grofweg de installatiekosten.
Heb wel spijt achteraf dat ik de variant zonder extra wisselaar heb genomen. Een WP is nu eenmaal net wat efficiënter in het opwarmen van je water dan de WPB. Dus ga je die route op, dn raad ik aan het niet op die laatste 200 euro te laten steken; dan kun je altijd nog een keer je WP inzetten als SWW (hoofd)verwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobvdW
Het buffervat puur op advies van de installateur. Ik zou het (mede door de ervaringen op dit forum) zonder hebben geprobeerd. Misschien doe ik dat nog wel eens (om te proberen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@BobvdW als dat buffervat in serie staat: lekker laten zitten. Daar heb je technisch gezien namelijk geen last van wat potentieel anders kan zijn met een parallel geplaatst buffervat incl pomp etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 10:06
Proton_ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:22:
Je kan de pomp wel van Auto afhalen en harder zetten (zie installatiehandleiding), maar waarschijnlijk is er iets anders aan de hand. Met 1050 liter per uur en 7 kW vermogen kom je op een dT van iets minder dan 6 (Q=m*c*dT)
Dus als je 9 meet, dan is er een cijfer dat niet klopt.
Loopt de warmtepomp op zijn tenen? Dan kan hij A0W35 nu nog 10 kW leveren, maar weet je dat het met meer kou minder goed zal gaan.
Ik zie dat met name bij de groepen voor de woonkamer en de keuken, in iets mindere mate bij de andere groepen. Heb ik overigens gemeten met een IR warmtebeeld camera, ik wil het ook nog wat structureler meten met een aantal DS18B20 sensoren op de vvw slangen bevestigd (middels alu-tape en met isolatie er om, zal in absolute zin niet 100% betrouwbaar zijn, maar delta-T zal wel redelijk kloppen). Hieronder nog de gegevens vanuit de vwz en ctlv2/VRC720 (deze gegevens lijken overigens een betere resolutie te hebben dan de gegevens uit de hmu/hydraulic station (FlowTemp en flowtempdesired)?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BncASGX2yrFU-MpLjPZAOcc1Hg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yn6ald5NlazxaZwKGyNyhF4h.png?f=fotoalbum_large

Ook hier lijk ik meestal rond de 8 a 9 graden te zitten. Je kunt ook mooi zien dat het op dit moment een behoorlijk defrost festijn is, ook niet echt bevorderlijk voor snelle opwarming en efficiëntie? Ik hoop dat dat stukje efficientieverlies wat minder is bij lagere temperaturen in combinatie met drogere omstandigheden, of heeft ie daar geen boodschap aan qua defrosts?

Wat betreft het op zijn tenen lopen: het elektrisch verbruik ligt meestal zo rond de 2700-2900W,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucPcrE2XIJLR2ifQiFZs4FCF9RE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ryc3u0YjnJ5Q8R1tJ8N4gXtK.jpg?f=fotoalbum_large

Gemiddeld echter minder dan 2300W vanwege de defrosts:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKtUSlv9EsKAKxiGBij3Zo8-rbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKNGPPTo02tTlpwJ2iiU91Dw.jpg?f=fotoalbum_large

Met een slechte COP (deels vanwege nachtverlaging, deels vanwege defrosts, en deels vanwege hoge delta-T?):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msLgDag8hLF2XSK9NsSuE_5Nfcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4DMWvcFajTcJZUqPRvBDIf5.jpg?f=fotoalbum_large

Max opgewekte warmte in een uur zat vandaag op 7,6 kWh (dus 7,6kW) volgens de Vaillant berekening (waar ik aan twijfel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Purk80 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:21:
Ik blijf het trouwens toch ook spannend vinden met 5kW, zo'n oude tussenwoning van krap 120 m2 verwarmen. Bouwjaar 1900... we gaan het echt nooit volledig kierdicht krijgen... 7kW zou ook kunnen, alleen die kan dan minder ver terugmoduleren, wat dan weer veel stroom kost als we in praktijk toch met 5kW toe blijken te kunnen?
Ik heb een vrijstaand huis uit 1940, 235 m2.
Waar kon heb ik (na)geïsoleerd, 7cm spouw, 4cm pir onder de vloer, PUR in dak, en alle (23) kozijnen zijn vervangen voor hardhout met HR++.

Ik heb beneden 120 m2 vvw, in de hal hangt een vrij grote Fan Coil Unit die meedraait op de WP, die blaast warme lucht de hal in en overloop op, waardoor ik in de slaapkamers minder warmtelast heb en die stook ik als nodig bij met COP1 vvw. De kelder (27m2) 'verwarm' ik met een niet geïsoleerd 40 liter voorschakelvat in de retour. Alwaar ik de WPB binnenlucht laat aanzuigen voor het SWW.
Beneden is het overal 21, in de hal en overloop ca 18.5 - 19.
Dat alles gaat gewoon met een 55/6.

Voorheen had ik een 7kW LG ThermaV. Die kon heel ver terugmoduleren. Deze Vaillant 55/6 loopt wel echt (veel)strakker. In het tussenseizoen, laten we zeggen boven de 8 graden buiten, kom ik aan een minimum van 2150W thermisch wat ik kwijt kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Muo3qDPr4hbe-_sgnMRtj66GqQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fX8HI8wqefsBno1KZHZm18Zg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@Batilan met 2700-2800W loopt de WP dan inderdaad zo'n beetje op zijn max. En afgaande op je eerdere bericht zal dat hoofdzakelijk komen door te grote verschillen in wenstemperatuur gedurende de dag.

Lees ook eens mijn bericht van 7 december 2023.

Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Batilan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:37:
[...]

Wat betreft het op zijn tenen lopen: het elektrisch verbruik ligt meestal zo rond de 2700-2900W,

[Afbeelding]

Gemiddeld echter minder dan 2300W vanwege de defrosts:

[Afbeelding]

Met een slechte COP (deels vanwege nachtverlaging, deels vanwege defrosts, en deels vanwege hoge delta-T?):

[Afbeelding]

Max opgewekte warmte in een uur zat vandaag op 7,6 kWh (dus 7,6kW) volgens de Vaillant berekening (waar ik aan twijfel).
Oef, dan loopt de WP inderdaad behoorlijk op z'n tenen. Je kan misschien dan toch beter geen nachtverlaging toepassen. De WP heeft dan niet echt capaciteit "over" om te herstellen van de nachtverlaging.

Overigens zou ik alsnog kijken of je het debiet duidelijk kan verhogen, vooral in de woonkamer. Meer debiet -> lagere Ta bij dezelfde gemiddelde vloertemperatuur -> hogere COP -> sneller opwarmen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Batilan Check.
Door de nachtverlaging gebeuren er twee dingen:
* Er zijn 7 uren minder om het warmteverlies van je huis te compenseren. Alleen hierdoor heb je al 40% meer vermogen nodig dan bijvoorbeeld de Koevlaas formule aanwijst, nog los van de tijd die het opwarmen kost.
* Bij het opstarten moet eerst de plaat beton weer opgewarmd worden. Stel dat je vloer 10 cm * 120 m² = 12 kuub = 30 ton beton is en hij de temperatuur van je retour volgt, dan wordt hij in je screenshot twee graden opgewarmd.
In beton gaat ~900J/kgK dus alleen in je vloer gaat dan al 15 kWh zitten en dan is de lucht in je huis nog niet warmer.

Als je nachtverlaging wil houden, zou ik proberen bij koude de thermostaat van UItgebreid af te halen en op Actief te zetten. De watertemperatuur en het verbruik gaat dan wel omlaag, je huis zal afkoelen, maar je vloer begint niet steenkoud bij opwarmen. Een compromis dus.
Door 'm op deellast te laten lopen verbetert de COP van 3.3 naar 4.2 (A2W35 volgens Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"), dus het zou nog kunnen meevallen hoeveel invloed dat op de rekening heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 22-11-2024 11:55 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
paQ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:37:
[...]

Ik heb een vrijstaand huis uit 1940, 235 m2.
Waar kon heb ik (na)geïsoleerd, 7cm spouw, 4cm pir onder de vloer, PUR in dak, en alle (23) kozijnen zijn vervangen voor hardhout met HR++.

Ik heb beneden 120 m2 vvw, in de hal hangt een vrij grote Fan Coil Unit die meedraait op de WP, die blaast warme lucht de hal in en overloop op, waardoor ik in de slaapkamers minder warmtelast heb en die stook ik als nodig bij met COP1 vvw. De kelder (27m2) 'verwarm' ik met een niet geïsoleerd 40 liter voorschakelvat in de retour. Alwaar ik de WPB binnenlucht laat aanzuigen voor het SWW.
Beneden is het overal 21, in de hal en overloop ca 18.5 - 19.
Dat alles gaat gewoon met een 55/6.

Voorheen had ik een 7kW LG ThermaV. Die kon heel ver terugmoduleren. Deze Vaillant 55/6 loopt wel echt (veel)strakker. In het tussenseizoen, laten we zeggen boven de 8 graden buiten, kom ik aan een minimum van 2150W thermisch wat ik kwijt kan.

[Afbeelding]
Ah, kijk. Als jij 235 bestaande bouw warm krijgt met de 55... zal ik m'n zorg over de verwarming van onze krap 120 m2 toch maar loslaten :) Isolatie klinkt verder heel vergelijkbaar.

Of heb je overal vloerverwarming?

Wat bedoel je met "Deze Vaillant 55/6 loopt wel echt (veel)strakker. In het tussenseizoen, laten we zeggen boven de 8 graden buiten, kom ik aan een minimum van 2150W thermisch wat ik kwijt kan."? In lekentaal. Ik begin me net een beetje in wp in te lezen... dus zit nog aardig in het nitwit-stadium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
marcop23 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:58:
[...]

Op welk vermogen draait de pomp nu? Is dat al 100%? De standaard instelling van de pompsnelheid is namelijk "auto", en dan zou die ca. 1200 L/h moeten halen.

Je zegt dat de "dunne" leidingen naar de verdeler van de begane grond gaan. Hoe dun is dat precies? Zijn dat die meerlagenbuisjes? Wat is de diameter daarvan, b.v. 16 of 20 mm?

Als de leidingen naar de grote verdeler in de woonkamer veel dunner zijn dan de andere verdelers, dan is het logisch dat de andere VVW-groepen veel meer water krijgen dan die van de woonkamer. Dat is eigenlijk niet lekker ontworpen. Je kan de andere verdelers knijpen en de cv-pomp harder zetten, maar de vraag is dan je nog pompcapaciteit "over" hebt nu.
Nee, pomp draait op ongeveer 50% tijdens verwarmen (62% als ik 12 van de 26 groepen dicht zet) en 100% tijdens SWW:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFPDSzi-RmBaZwn6tq7CWmEcvvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XIkG7JoA0SqKdz0SPqXRsVCT.png?f=fotoalbum_large

Zoals je hierboven kon zien zit flow dus vrij constant rond 1050L/h

Wat betreft leiding diameters: uit de binnen unit komt een stalen leiding van ca 28mm, dan gaat er een witte leiding van ca 33mm naar de 2 verdelers van ieder 6 groepen naar respectievelijk de hal, bijkeuken en berging, en 1 witte leiding van zo'n 27 mm naar de dubbele verdeler van 2x6=12 groepen. Dat zijn natuurlijk buiten diameters, ik zal proberen het echte materiaal te achterhalen en wat foto's plaatsen.

Oorspronkelijk zou de leiding naar de 12 groepen verdeler ook 33mm zijn, maar door een ontwerpfout van de installateur moesten ze die verplaatsen naar een binnenmuur, ik denk achteraf dat ze om de muur niet te ver in te hoeven zagen gekozen hebben voor een dunnere diameter 8)7 . Overigens is de leiding niet zo lang als naar die andere verdelers (ik schat ca. 6 meter). Deze 2 leidingen zijn overigens strak tegen elkaar aangebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remar65
Manchu schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:24:
Het is mijn eerste winter met een VWL 55/5 en bij deze temperaturen geeft de app voor vandaag 22/11 een COP van 4.8 aan. Mij likt dit echter rooskleurig, althans beter dan verwacht. Hoe accuraat zijn deze cijfers?
Ik zie wel een aantal ontdooingsmomenten in de pro app maar komt dat verbruik wel mee in de berekening?

Momenteel staat de stooklijn op 0.1 en dat is niet zo evident bij dit weer, om de nachtverlaging van 0.5 graad in te halen zijn we na 7 uur pas terug op 21 graden ... De temperatuur zakte zelfs een tijdje onder de nacht temperatuur van 20.5. Misschien zet ik die nachtverlaging dan maar uit bij deze temperaturen.

Het probleem bij deze stooklijnen is echter dat de gevoelstemperatuur niet zo behagelijk is. Vaak hoor je dat je met VVW perfect een behagelijk gevoel krijgt wanneer de thermostaat op 20 graden staat, maar wanneer je met moeite 26 graden door je vloer pomp bij -1 buiten dan krijg je weinig tot geen warmtestraling.
Ik heb het voor de vrouw des huizes nu dus op 21 graden staan maar veel helpt dat niet qua gevoelstemperatuur. Herkenbaar probleem?
Herkenbaar? Ja.
Probleem? Nou, ach, tja, soms...

Je ontkomt er bijna niet aan om een beetje te moeten gaan zoeken naar de gulden middenweg. Geen enkel huis is hetzelfde net als dat de behoefte overal anders is.
Dus wat aanpassen in de stooklijn, de minimumtemperatuur van je aanvoer, je afgiftesysteem etc. etc.
Telkens 1 ding wijzigen en dan zien wat het effect is gedurende een paar dagen. Voor de een is dat wat simpeler te doen en geeft dat wat meer effect dan voor de ander.
Mijn stooklijn zat twee weken geleden op 0,15 en is inmiddels naar de 0,3 gegaan.

Het probleem is eigenlijk dat VV en een WP alleen een superheerlijke combinatie zijn als de buitentemperatuur bijna constant zou zijn (of zit ik er naast?)
Helaas, in ons land is de constante temperatuur vaak ver te zoeken. Vandaag bijvoorbeeld is het hier maximaal 5 graden en zondag is het zomaar weer 14 graden 8)7
Alleen een CV-ketel met radiatoren als afgifte kan hier mee overweg denk ik dan. En die hebben we niet dus soms maar wat dingen voor lief nemen waar je (bijna) geen invloed op kan uitoefenen

Dus, correct me if I'm wrong, de wens om het in 1x in orde te hebben is bijna onhaalbaar. Denk zelf dat je minstens een jaar of twee verder bent voor je echt weet hoe je systeem het beste werkt voor jouw wensen.

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Batilan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:00:
[...]

Nee, pomp draait op ongeveer 50% tijdens verwarmen (62% als ik 12 van de 26 groepen dicht zet) en 100% tijdens SWW:

[Afbeelding]

Zoals je hierboven kon zien zit flow dus vrij constant rond 1050L/h

Wat betreft leiding diameters: uit de binnen unit komt een stalen leiding van ca 28mm, dan gaat er een witte leiding van ca 33mm naar de 2 verdelers van ieder 6 groepen naar respectievelijk de hal, bijkeuken en berging, en 1 witte leiding van zo'n 27 mm naar de dubbele verdeler van 2x6=12 groepen. Dat zijn natuurlijk buiten diameters, ik zal proberen het echte materiaal te achterhalen en wat foto's plaatsen.

Oorspronkelijk zou de leiding naar de 12 groepen verdeler ook 33mm zijn, maar door een ontwerpfout van de installateur moesten ze die verplaatsen naar een binnenmuur, ik denk achteraf dat ze om de muur niet te ver in te hoeven zagen gekozen hebben voor een dunnere diameter 8)7 . Overigens is de leiding niet zo lang als naar die andere verdelers (ik schat ca. 6 meter). Deze 2 leidingen zijn overigens strak tegen elkaar aangebonden.
Hm, dat klinkt als 32mm en 26mm meerlagenbuis. Dat zou gewoon voldoende moeten zijn. Tuurlijk, 32mm is mooier dan 26mm, maar omdat een deel van het debiet niet door die leidingen gaat, is 26mm prima.

Ik zie overigens nu pas dat je een 75/5 hebt, dus niet de 75/6. Misschien dat die standaard op 1050 L/h regelt i.p.v. 1200 L/h. Dat zou het wel verklaren.

Gezien jouw grote Delta-T zou ik de pomp gewoon eens handmatig hoger zetten. Ik zou eens 80-90% proberen. De cv-pomp verbruikt dan wel wat meer, maar het toenemen van de COP zou dat ruimschoots moeten compenseren. Een debiet van ~1400 L/h of zelfs wat meer zou voor jouw leidingwerk geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:53
Warmtepomp kan prima overweg met die temperatuursverschillen hoor. Stooklijn eenmaal goed en geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Franciesco schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:15:
@Batilan je wilt dit eigenlijk niet lezen begreep ik, maar ik zeg het toch: ik vind de spreiding van temperatuur veel te hoog voor de huidige weersituatie. Die is namelijk 1,5 graad waarvan ik zou zeggen dat max een halve graad veel beter past bij een warmtepomp in combinatie met het huidige weer. Tenzij je een heel goed geisoleerd huis hebt waardoor de temperatuur maar heel langzaam afneemt gedurende de nacht. Maar dan heb je die spreiding natuurlijk niet zo sterk.

Je geeft het systeem in de ochtend ook maar 3 uur de tijd om de ruimtetemp een halve graad te verhogen. Waarschijnlijk redt hij dat niet om vervolgens nog weer een halve graad hoger te moeten.

M.a.w.: maak de spreiding minder. Begin desnoods met maar 1 graad verschil.
Als er maar 1 temperatuur is die gehandhaafd moet worden (of kleine spreiding hebt), dan kun je veelal ook uit met een lagere aanvoertemperatuur wat een hoegere COP en vaak dan ook lagere kosten geeft. Meten is weten in die zin.
Zef gebruik ik met dit weer maar 1 temperatuur waarbij ik de WP op kamerbijschakeling "actief" heb staan en hij dus de hele dag doordraait op een relatief laag niveau.

Anekdote: het is uiteraard persoonlijk, maar 21 graden vind ik zelf veel te warm. Als ik op visite ga bij mensen die het zo warm hebben trek ik dunne kleren aan of een vest die ik uit kan doen :)
Kamertemperatuur is ook vaak gewenning. Jaren geleden had ik het 20,5 in huis. Toen ging ik eens op vakantie voor een week en in die hele oude woning was het met veel moeite 18 graden te krijgen. Toen ik daarna thuiskwam en de verwarming aanslingerde (gas) en de temperatuur de 19 graden bereikte vond ik het al ontzettend warm. Vanaf dat moment heb ik de verwarming in mijn toenmalige woning (en ook huidige woning) niet meer warmer gezet dan 19 of 19,5 graad. En dat vind ik, en mijn vrouw idem, nu een heerlijke temperatuur. In mijn beleving zorgen wisselende binnentemperaturen er ook voor dat je sneller kou ervaart i.t.t. een constante temperatuur.
Ik wil alle goede gemotiveerde adviezen graag lezen, dus deze ook. Zoals gezegd staat comfort wel op nummer 1, voor ons is dat dus een iets variërende temperatuur over de dag. Maar op basis van de adviezen ga ik het verschil toch maar eens iets terugbrengen of even constant houden om het effect te zien.

En ik probeer dan inderdaad zoveel mogelijk te meten (eerst maar eens de data in InfluxDB gaan dumpen t.b.v Grafana, die HA grafiekjes zijn leuk, maar zijn toch wat beperkt qua analyse). Comfort mag best iets kosten, maar ook weer niet te veel :).

Wat betreft je anekdote, is inderdaad persoonlijk. Wij hebben ten tijde van de start van de Oekraïne oorlog ook fanatiek de thermostaat in ons gas gestookte huis omlaag gezet, dat was meer persoonlijk om Poetin maximaal dwars te zitten ;) maar 19 graden is toch echt wel inleveren. We merken nu we in een LTV woning zitten dat waar we eerder 20 a 20.5C aangenaam vonden, dat we nu voor hetzelfde gevoel toch wel 21C prefereren. We hebben het lang genoeg op 19 geprobeerd om er aan te wennen, niet gelukt,
of ik moet toch eens die vakantie woning van je proberen, misschien dat het dan wel lukt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Purk80 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:57:
[...]

Ah, kijk. Als jij 235 bestaande bouw warm krijgt met de 55... zal ik m'n zorg over de verwarming van onze krap 120 m2 toch maar loslaten :) Isolatie klinkt verder heel vergelijkbaar.

Of heb je overal vloerverwarming?
Ik heb overal vloerverwarming, maar die 120m2 vvw beneden is het watergedragen systeem op de wp.
Dus op de 55/6 zitten
120 m2 vvw beneden
FCU hal
voorschakelvat kelder.
Wat bedoel je met "Deze Vaillant 55/6 loopt wel echt (veel)strakker. In het tussenseizoen, laten we zeggen boven de 8 graden buiten, kom ik aan een minimum van 2150W thermisch wat ik kwijt kan."? In lekentaal. Ik begin me net een beetje in wp in te lezen... dus zit nog aardig in het nitwit-stadium
De regeling van de Vaillant is veel preciezer, maar bovendien veel sneller. De LG deed het prima, begrijp me niet verkeerd, maar de Vaillant reageert eigenlijk precies zoals je hoopt dat ie reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
marcop23 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:21:
[...]

Hm, dat klinkt als 32mm en 26mm meerlagenbuis. Dat zou gewoon voldoende moeten zijn. Tuurlijk, 32mm is mooier dan 26mm, maar omdat een deel van het debiet niet door die leidingen gaat, is 26mm prima.

Ik zie overigens nu pas dat je een 75/5 hebt, dus niet de 75/6. Misschien dat die standaard op 1050 L/h regelt i.p.v. 1200 L/h. Dat zou het wel verklaren.

Gezien jouw grote Delta-T zou ik de pomp gewoon eens handmatig hoger zetten. Ik zou eens 80-90% proberen. De cv-pomp verbruikt dan wel wat meer, maar het toenemen van de COP zou dat ruimschoots moeten compenseren. Een debiet van ~1400 L/h zou voor jouw leidingwerk geen probleem moeten zijn.
OK, maar hoe stel ik dat concreet in? Ik heb al even in de VRC720 gezocht, maar daar niets gevonden, op de binnenunit probeer ik naar "Installateursniveau" te gaan dan kom ik met 00 niet verder (op de VRC heeft de installateur wel 00 laten staan, moet ik nog iets speciaals doen behalve de "enter" indrukken, of moet ik toch de installateur maar even naar de code vragen). Kan ik de flow eventueel ook via de ebus adapter en een HA element aanpassen? (heb de adapter nu nog op read-only om ongelukjes to voorkomen). Er werd al verwezen naar de handleiding, maar van welke component dan? :)

Ik heb niet zoveel gevoel bij die 1050L/uur i.c.m. 26 groepen, maar als de meeste flow meters amper van de 0 afkomen, dan lijkt me dat niet goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:19
Batilan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:41:
[...]

OK, maar hoe stel ik dat concreet in? Ik heb al even in de VRC720 gezocht, maar daar niets gevonden, op de binnenunit probeer ik naar "Installateursniveau" te gaan dan kom ik met 00 niet verder (op de VRC heeft de installateur wel 00 laten staan, moet ik nog iets speciaals doen behalve de "enter" indrukken, of moet ik toch de installateur maar even naar de code vragen). Kan ik dat eventueel ook via de ebus adapter en een HA element aanpassen? (heb de adapter nu nog op read-only om ongelukjes to voorkomen). Er werd al verwezen naar de handleiding, maar van welke component dan? :)

Ik heb niet zoveel gevoel bij die 1050L/uur i.c.m. 26 groepen, maar als de meeste flow meters amper van de 0 afkomen, dan lijkt me dat niet goed?
code staat in de handleiding - 17

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remar65
Gramser schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:22:
Warmtepomp kan prima overweg met die temperatuursverschillen hoor. Stooklijn eenmaal goed en geen problemen.
Vaak wel, dat ie met temperatuurverschillen overweg kan ;)
Een stooklijn is echter maar een redelijk star/dom ding en ik heb met nogal wat uiteenlopende zaken te maken.

Als het hier (letterlijk aan de Waddenzee) 5 graden is en bijna windstil dan gaat het prima. Maar als de wind dan ineens toeneemt naar windkracht 6 en de buitentemperatuur neemt technisch gezien niet af dan wordt het vaak toch een ander verhaal. De stooklijn ziet of voelt die wind niet. Die van mij in ieder geval niet.
Ondanks alle genomen isolatiemaatregelen koelt het dan ineens een stuk sneller af. Komt de zon dan nog eens kijken dan wordt het helemaal spannend met een hoop glas op het zuidwesten. Paniek alom in stooklijnenland.

Het huis is van 1910 overigens, dat maakt het ook niet echt makkelijker om een constant gevoel van comfort te krijgen. Oh, en vergeet de vrouw en haar voorliefde voor de houtkachel niet.

Allemaal factoren waarmee ik als man rekening moet houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
[...]

OK, maar hoe stel ik dat concreet in? Ik heb al even in de VRC720 gezocht, maar daar niets gevonden, op de binnenunit probeer ik naar "Installateursniveau" te gaan dan kom ik met 00 niet verder (op de VRC heeft de installateur wel 00 laten staan, moet ik nog iets speciaals doen behalve de "enter" indrukken, of moet ik toch de installateur maar even naar de code vragen). Kan ik dat eventueel ook via de ebus adapter en een HA element aanpassen? (heb de adapter nu nog op read-only om ongelukjes to voorkomen). Er werd al verwezen naar de handleiding, maar van welke component dan? :)

Installatiecode van de binnenunit is waarschijnlijk 17.
1050l/h over 26 groepen is dus een kleine 0,7 l per minuut per groep flow als ze allemaal evenredig in balans zouden zijn. Lijkt mij ook aan de lage kant..
Je zou de pompsnelheid kunnen verhogen.
Wat is de huidige dT tussen aanvoer/retour?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Kees_frl schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:55:
[...]

code staat in de handleiding - 17
RTFM 8)7

Even gekeken, is dat dan "CV max. delta P" ? (standaard op 900mbar), anders zie ik niet direct iets wat op flow lijkt (maar wellicht weer RTFM ;) dat zal ik toch maar eens gaan doen, ik spam dit topic al meer dan genoeg vandaag)

EDIT: uit eerdere posts begrijp ik inderdaad dat je met het aanpassen van de "CV max. delta P" de flow kunt wijzigen, echter lijkt die 900mbar wel het maximum te zijn wat je kunt instellen, de pomp staat dus al maximaal te draaien? (ook al is dat volgens eigen gegevens dus maar zo'n 50% van de pomp capaciteit?)

[ Voor 28% gewijzigd door Batilan op 22-11-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
[...]

OK, maar hoe stel ik dat concreet in? Ik heb al even in de VRC720 gezocht, maar daar niets gevonden, op de binnenunit probeer ik naar "Installateursniveau" te gaan dan kom ik met 00 niet verder (op de VRC heeft de installateur wel 00 laten staan, moet ik nog iets speciaals doen behalve de "enter" indrukken, of moet ik toch de installateur maar even naar de code vragen). Kan ik de flow eventueel ook via de ebus adapter en een HA element aanpassen? (heb de adapter nu nog op read-only om ongelukjes to voorkomen). Er werd al verwezen naar de handleiding, maar van welke component dan? :)

Op de binnenunit inderdaad. De code is idd 17. Als ik het goed heb: installateursniveau -> configuratie -> iets als "Conf. heat. build. pump". Er staat in ieder geval het woord "pomp" en "verwarmen" in :+ Je kan hem namelijk apart instellen voor verwarmen, koelen en SWW.

1050 L/h / 26 groepen = 0,7 L/min per groep, gemiddeld. Als de woonkamer dan relatief weinig debiet krijgt t.o.v. de andere verdelers, blijven die groepen daar dus nog onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:03

silverball

De wagen voor moderne mensen

jjonkie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:36:
En dan met de schroef fittingen ? Ik zal me er eens in verdiepen. Ik kan eventueel een Uponor tang lenen. Maar ben het liefst niet afhankelijk van 1 systeem en tang van een derde..
Gewoon die tang lenen en afpersen, die perskoppelingen kunnen ook met U.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Remar65 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:56:
[...]

Een stooklijn is echter maar een redelijk star/dom ding en ik heb met nogal wat uiteenlopende zaken te maken.

Als het hier (letterlijk aan de Waddenzee) 5 graden is en bijna windstil dan gaat het prima. Maar als de wind dan ineens toeneemt naar windkracht 6 en de buitentemperatuur neemt technisch gezien niet af dan wordt het vaak toch een ander verhaal. De stooklijn ziet of voelt die wind niet. Die van mij in ieder geval niet.
Ondanks alle genomen isolatiemaatregelen koelt het dan ineens een stuk sneller af. Komt de zon dan nog eens kijken dan wordt het helemaal spannend met een hoop glas op het zuidwesten. Paniek alom in stooklijnenland.

Het huis is van 1910 overigens, dat maakt het ook niet echt makkelijker om een constant gevoel van comfort te krijgen. Oh, en vergeet de vrouw en haar voorliefde voor de houtkachel niet.

Voorkeuren en ligging inclusief indeling van de woning spelen zeker een rol ja.

Hier gaat het over het algemeen prima om met de stooklijn de woning comfortabel te houden. Eigenlijk heb ik het nog nooit zo comfortabel in huis gehad als tegenwoordig met de warmtepomp.
Wel heb ik, zoals vaker gemeld, de kamerbijschakeling op Actief staan bij de huidige weersomstandigheden. Daarmee blijft met de juiste stooklijn de woning mooi constant en ook constanter op temperatuur dan op Uitgebreid waarbij de WP elke keer de hysteris moet inhalen.

Als de buitentemperatuur het weekend weer omhoog gaat, gaat hij weer op Uitgebreid. En bij die instelling draait de WP gewoon wat langer en/of vaker als het winderig is maar is de hysteresis van de thermostaat (los van de zon) natuurlijk wel de variatie in kamertemperatuur. Die zon kan soms wel een soort van spelbreker zijn op Uitgebreid. Want als de woning door de zon opwarmt, dan kan als de zon weer weg is de woning soms wel iets meer afkoelen dan de hysteresis. In theorie zal met Uitgebreid de aanvoertemperatuur dan een tikje verhoogd worden om dit effect iets op te vangen. Maar toegegeven: helemaal opvangen doet het dat niet.

Hier trouwens een vrijstaande gerenoveerde woning uit 1938 die tussen de weilanden staat. De wind is er hier dus vaak ook maar ongetwijfeld minder heftig dan aan de Waddenzee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 09:59
Batilan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:00:
[...]

[Afbeelding]
Zou je kunnen stellen dat het uitlezen van deze sensor een hele goede manier is om achteraf vast te stellen of er wel of geen sprake is van overdimensionering?

Dus stel, je komt amper boven de 30% uit, kun je dan stellen dat je een te zware unit hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Kaspers schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:43:
[...]

Zou je kunnen stellen dat het uitlezen van deze sensor een hele goede manier is om achteraf vast te stellen of er wel of geen sprake is van overdimensionering?

Dus stel, je komt amper boven de 30% uit, kun je dan stellen dat je een te zware unit hebt?
Ik ben hier niet de expert, maar dat lijkt me niet: Hoe meer groepen ik open zet hoe minder intensief de pomp hoeft te pompen om aan zijn ingestelde debiet te komen. Bij een zeer grote woning / veel groepen gaat het percentage dus omlaag, maar de vraag is of het ingestelde / gehaalde debiet wel voldoende is voor het aantal groepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 20:53
Deze winter de eerste keer met de arotherm vw 75/6. bij mijn schoonouders.
Nu belde ze gisteren dat de hij blijft door draaien ook al heeft hij de temperatuur bereikt en het dus te warm werd.
De temperatuur staat op 22c, tijd gestuurd van 06:00 tot 20:00
De curve steilheid van de curve op -0,40 en min aanvoertemp 22...

Enig idee waarom hij zou blijven door draaien?

[ Voor 9% gewijzigd door Icekiller2k6 op 22-11-2024 14:23 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remar65
Franciesco schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:39:
[...]

Als de buitentemperatuur het weekend weer omhoog gaat, gaat hij weer op Uitgebreid. En bij die instelling draait de WP gewoon wat langer en/of vaker als het winderig is maar is de hysteresis van de thermostaat (los van de zon) natuurlijk wel de variatie in kamertemperatuur.
Ik doe dus hetzelfde met de actief/uitgebreid stand. Zou toch mooi zijn als Vaillant de app hetzelfde zou uitrusten als de VRC720. Dan is het allemaal wat eenvoudiger en sneller te regelen.
Maar goed, ik begrijp ook dat voor het overgrote deel van de gebruikers alleen het instellen van de temperatuur belangrijk is, de rest is voor de tweakers en installateurs belangrijk en dat zit enigszins verborgen.

En over het algemeen heb ik hier ook wel het comfort. Althans mijn comfort... Ik vind 20 graden meer dan genoeg, mijn vrouw vindt het dan gewoon koud in huis 8)7
Het vergt gewoon wat aanpassings- en inlevingsvermogen van beide kanten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:16:
Deze winter de eerste keer met de arotherm vw 75/6. bij mijn schoonouders.
Nu belde ze gisteren dat de hij blijft door draaien ook al heeft hij de temperatuur bereikt en het dus te warm werd.
De temperatuur staat op 22c, tijd gestuurd van 06:00 tot 20:00
De curve steilheid van de curve op -0,40 en min aanvoertemp 22...

Enig idee waarom hij zou blijven door draaien?
Waarschijnlijk omdat de kamerbijschakeling (aka ruimtecompensatie) op Actief of Inactief staat. Alleen bij de instelling op "Uitgebreid" schakelt de WP (volledig) uit als de ingestelde wenstemperatuur bereikt is. Daar is in dit topic al veel over geschreven.
Zie ook de handleiding van de thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsbI2WHe9B4XawHo3x3hJQRntLA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4SvaoHgjNbYo3yz6gzKpmGzr.png?f=user_large

De te hoge kamertemperatuur kan icm met Inactief of Actief ook komen door een te hoge stooklijn. Deze wat omlaag brengen kan het te warm worden dus ook oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:04
Remar65 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:27:
[...]

Ik doe dus hetzelfde met de actief/uitgebreid stand. Zou toch mooi zijn als Vaillant de app hetzelfde zou uitrusten als de VRC720. Dan is het allemaal wat eenvoudiger en sneller te regelen.
Maar goed, ik begrijp ook dat voor het overgrote deel van de gebruikers alleen het instellen van de temperatuur belangrijk is, de rest is voor de tweakers en installateurs belangrijk en dat zit enigszins verborgen.

En over het algemeen heb ik hier ook wel het comfort. Althans mijn comfort... Ik vind 20 graden meer dan genoeg, mijn vrouw vindt het dan gewoon koud in huis 8)7
Het vergt gewoon wat aanpassings- en inlevingsvermogen van beide kanten :)
Waarom zou je steeds gaan switchen tussen die 2 ?
Als het te snel/langzaam gaat met uitgebreid of actief dan corrigeer je de stooklijn.

Heb een tijdje geprobeerd met optie actief maar hier werkt dat niet vanwege zoninval op grote ramen zuid, dan stookt die gewoon door.

Bij optie uitgebreid stel je de stooklijn zo in dat de temperatuur net wel/niet kan halen.

@Franciesco Bij optie actief schakelt de WP ook volledig uit als de ruimtethermostaat een overschrijding van 3.5c boven de setpoint registreert, staat niet in de handleiding maar gebeurt wel(nee is geen pendelen vanwege te laag aanvoer want de minimaal aanvoer staat hoog hier).

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2024 15:32 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
mr_evil08 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:28:
[...]

Als het te snel/langzaam gaat met uitgebreid of actief dan corrigeer je de stooklijn.

Heb een tijdje geprobeerd met optie actief maar hier werkt dat niet vanwege zoninval op grote ramen zuid, dan stookt die gewoon door.

Bij optie uitgebreid stel je de stooklijn zo in dat de temperatuur net wel/niet kan halen.

@Franciesco Bij optie actief schakelt de WP ook volledig uit als de ruimtethermostaat een overschrijding van 3.5c boven de setpoint registreert, staat niet in de handleiding maar gebeurt wel(nee is geen pendelen vanwege te laag aanvoer want de minimaal aanvoer staat hoog hier).
ik heb ook die grote ramen, maar wil juist lekker doorstoken. Vloer is meer dan 11 CM dik en duurt eeuwen voor het weer rechtgetrokken is.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remar65
[...]

Kees_frl schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:44:
[...]

ik heb ook die grote ramen, maar wil juist lekker doorstoken. Vloer is meer dan 11 CM dik en duurt eeuwen voor het weer rechtgetrokken is.
Dat is dus precies wat ik bedoel. Elke woning is anders, net als elke behoefte etc.
Daarom denk ik ook (zoals ik al eerder opmerkte) dat je pas na een jaar of twee kunt bepalen wat echt goed uitpakt voor jouw situatie.

Voor mij zou het uiteindelijk een uitkomst zijn als ik de vloer op de BG continu op een bepaalde temperatuur kan houden om zo een redelijk constante minimum kamertemperatuur te generen en met de houtkachel de snel wisselende weersomstandigheden hier wat kan opvangen en niet te vergeten mijn vrouw tevreden kan houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:04
Ach zo is iedereen anders, heb ook "fratsen" zoals vlak voor thuiskomst de temp 1c omhoog gooien zodat de vloer heerlijk straalt.
24/7 op één temp verwarmen geeft een "koude vloer" dat zou ook resulteren in de thermostaat omhoog.
Om die reden is nachtverlaging een besparing hier anders zou tijdens aanwezigheid nog 1c bijkomen.

Om die reden ook boven minder verwarmen zodat de vloer beneden meer afgifte geeft.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2024 16:28 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Remar65 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:56:
[...]

Stooklijn is 1, maar de thermostaat is er ook nog he. Als jij de regeling op uitgebreid zet, zal de WP gewoon zorgen voor het handhaven van jouw wenstemperatuur. Je bent natuurlijk wel geholpen met een constante wenstemp en zoveel mogelijk isolatie. Als ik hier lees over mensen met een stooklijn van 0,1 kan ik daar alleen maar van dromen. Dit jaren ‘30 vrijstaande stulpje heeft al gauw 0,4 nodig.

Eigenlijk doe ik exact hetzelfde als @Franciesco , maar ieder moet voor zichzelf bepalen welke kamerbijschakeling/ruimtecomoensatiestand te prefereren is. Ik heb ‘m nu ook op actief.

[ Voor 5% gewijzigd door Gramser op 22-11-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
mr_evil08 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:25:
Ach zo is iedereen anders, heb ook "fratsen" zoals vlak voor thuiskomst de temp 1c omhoog gooien zodat de vloer heerlijk straalt.
24/7 op één temp verwarmen geeft een "koude vloer" dat zou ook resulteren in de thermostaat omhoog.
Om die reden is nachtverlaging een besparing hier anders zou tijdens aanwezigheid nog 1c bijkomen.

Om die reden ook boven minder verwarmen zodat de vloer beneden meer afgifte geeft.
Merk dat ik het vandaag ook niet echt behaaglijk heb met zeiknat guur vies en koud weer.
Het gaat gewoon even 1 graadje hoger dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
[...]
Ok, zo ver laat ik het uiteraard niet komen :)
In de situaties (lees: buitentemp grofweg >3 graden) schakel ik terug naar mijn standaard en dat is Uitgebreid. Die reageert gelukkig wat sneller dan 3,5 graden boven setpoint :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Franciesco schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:11:
[...]

Ok, zo ver laat ik het uiteraard niet komen :)
In de situaties (lees: buitentemp grofweg >3 graden) schakel ik terug naar mijn standaard en dat is Uitgebreid. Die reageert gelukkig wat sneller dan 3,5 graden boven setpoint :)
Ah! Vandaar. Dat kimt bij mij wel eens voor als er plots toch wat langer een zonnetje op de aanbouw schijnt. 3,5 graad dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-08 21:59
paQ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:07:
[...]

edit:

1 is best wel hoog.
Hier heeft de installateur m op 1.4 gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-09 09:57
Goeiemorgen mensen, kan iemand met me meedenken? Ik krijg m'n systeem niet online gemonitord.

Arotherm Plus 75/6
VWZ MEH 96/6
Itho indirect gestookt vat
VRC720
Sensonet VR921

Ik lees hier in de opstelling van anderen dat die Sensonet ook is toegepast dus dan neem ik aan dat het daar gewoon online is, maar ik krijg het niet gezien.

Android, MyVaillant app, Account aanmaken, Huis toevoegen, dan moet ik een gateway scannen maar hij vertikt die Sensonet te accepteren als serienummer dat ik mag scannen/toevoegen.

Nu lees ik her en der dat 'warmtepompen enkel op de nieuwe MyVaillant Connect' gezet kunnen worden.

Kan iemand me in de goeie richting wijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
drboneym schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:15:
Goeiemorgen mensen, kan iemand met me meedenken? Ik krijg m'n systeem niet online gemonitord.

Arotherm Plus 75/6
VWZ MEH 96/6
Itho indirect gestookt vat
VRC720
Sensonet VR921

Ik lees hier in de opstelling van anderen dat die Sensonet ook is toegepast dus dan neem ik aan dat het daar gewoon online is, maar ik krijg het niet gezien.

Android, MyVaillant app, Account aanmaken, Huis toevoegen, dan moet ik een gateway scannen maar hij vertikt die Sensonet te accepteren als serienummer dat ik mag scannen/toevoegen.

Nu lees ik her en der dat 'warmtepompen enkel op de nieuwe MyVaillant Connect' gezet kunnen worden.

Kan iemand me in de goeie richting wijzen?
Als ik het me goed herinner was het inderdaad zo simpel, gewoon de procedure via de app volgen waarna je op een gegeven moment de QR-code op de gateway moet scannen waarna hij zonder problemen werd toegevoegd. Vaillant heeft er ook een videootje van gemaakt. (al moet je waarschijnlijk de voeding direct inpluggen, en zelf een verbinding met de ebus maken).

Je hebt wel de Wifi setup goed kunnen doorlopen? (in de video zie ik nu dat die stap pas na het toevoegen van de gateway aan de Vaillant cloud omgeving van toepassing is, dus zo ver kom je niet eens?) Krijg je een specifieke foutmelding te zien als je probeert de gateway toe te voegen middels de QR code?

Waarom heb je voor de VR921 gekozen? Als je die niet specifiek nodig hebt voor compatibiliteit met bepaalde apparatuur zou ik nu altijd voor de VR940 gaan (enige 'nadeel' is dat deze alleen Wifi connectiviteit heeft). Wellicht kun je de VR721 nog omruilen voor de VR941?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Batilan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:02:
[...]

Uit eerdere posts begrijp ik inderdaad dat je met het aanpassen van de "CV max. delta P" de flow kunt wijzigen, echter lijkt die 900mbar wel het maximum te zijn wat je kunt instellen, de pomp staat dus al maximaal te draaien? (ook al is dat volgens eigen gegevens dus maar zo'n 50% van de pomp capaciteit?)
Ik denk eigenlijk dat mijn bovenstaande aanname niet klopt, immers de 'max delta P' is een maximale druk, en lijkt me dus niet bedoeld om direct het vaste setpoint voor de flow in te stellen? Ik zie echter nergens een menu-item wat te maken lijkt te hebben met het instellen van de flow. Ook uit de handleiding voor de VWZ MEH wordt het me niet duidelijk.

Gezien de reacties en de eerder toegevoegde grafieken voor de Systemflow en PumpPower lijkt me dat het mogelijk moet zijn om de flow wat te verhogen, zodat die flow meters van de (bijna) 0 af zullen komen. Maar wie weet de 'truc' om dit voor elkaar te krijgen? Liefst met concrete menu navigatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankMarken
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-04 09:56
ik heb met mijn t33 radiatoren niet heel veel afgiftedebiet, maar ik merk nu dat als ik de hele dag de warmtepomp op stil zet, dat de temperatuur goed blijft. Alleen het nadeel is dan dat als er SWW wordt gemaakt, dit ook op langzaam tempo is (2,5u) en dan zakt de kamertemperatuur flink met deze buitentemperaturen onder de 5 graden.

Ik wil graag de warmtepomp continu bij verwarming minder laten pompen, welke instelling zou ik dan moeten hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart_Denon
Batilan schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:15:
[...]

Ik denk eigenlijk dat mijn bovenstaande aanname niet klopt, immers de 'max delta P' is een maximale druk, en lijkt me dus niet bedoeld om direct het vaste setpoint voor de flow in te stellen? Ik zie echter nergens een menu-item wat te maken lijkt te hebben met het instellen van de flow. Ook uit de handleiding voor de VWZ MEH wordt het me niet duidelijk.

Gezien de reacties en de eerder toegevoegde grafieken voor de Systemflow en PumpPower lijkt me dat het mogelijk moet zijn om de flow wat te verhogen, zodat die flow meters van de (bijna) 0 af zullen komen. Maar wie weet de 'truc' om dit voor elkaar te krijgen? Liefst met concrete menu navigatie :)
Zoek even op: conf. geb.pomp. verw. In dit topic.
Genoeg voorbeelden en hoe in te stellen, zal misschien nu op auto staan, kun je op 50% zetten en vanaf daar verhogen naar een waarde tot 100% max.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Bart_Denon schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:33:
[...]

Genoeg voorbeelden en hoe in te stellen, zal misschien nu op auto staan, kun je op 50% zetten en vanaf daar verhogen naar een waarde tot 100% max.
Dat is hem idd, zelf op 85 procent gezet.

Daarmee 1445 liter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:46
Het plan was om vandaag het SWW deel van de Arotherm 75/6 ook functioneel te maken. Ik heb een Inventum Maxtank 300L welke al aan de MEH97 was gekoppeld. Alleen het tapwater moest hier nog op aangesloten worden.

Helaas bleek het vat te lekken bij beide dompelbuizen voor temperatuur sensoren. De bovenste een beetje, de onderste druppelde zodanig dat er al snel een plasje stond. Om het te verhelpen moest het vat weer leeg. Niet handig in de kelder met alleen een condenspompje naast het vat die bedoeld was om het afgelaten water van de inlaatcombinatie af te voeren. Gelukkig had ik de ingaande leiding van het vat voorzien van een aftappunt. Een paar uur verder en het vat was weer leeg.

Bij beide bleek de teflon tape/draad niet goed aangebracht en was het helemaal naar het einde van het schroefdraad geschoven. Ik had beter verwacht van iets dat in de fabriek gemonteerd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3t8vn0uI6ny9l_1PT8QrktuSGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J6xJ4kRNLL5oN5ktKe4ApzZy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdrNzgq1t1kpR-KieUpQIyr3EDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uElg4DdoW1m9L3ewFEFdFmZp.jpg?f=fotoalbum_large

Het enige voordeel is dat het morgen stuk beter weer is om het hele vat van koud op te warmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Melvin15397 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:05:
Het plan was om vandaag het SWW deel van de Arotherm 75/6 ook functioneel te maken. Ik heb een Inventum Maxtank 300L welke al aan de MEH97 was gekoppeld. Alleen het tapwater moest hier nog op aangesloten worden.

Helaas bleek het vat te lekken bij beide dompelbuizen voor temperatuur sensoren. De bovenste een beetje, de onderste druppelde zodanig dat er al snel een plasje stond. Om het te verhelpen moest het vat weer leeg. Niet handig in de kelder met alleen een condenspompje naast het vat die bedoeld was om het afgelaten water van de inlaatcombinatie af te voeren. Gelukkig had ik de ingaande leiding van het vat voorzien van een aftappunt. Een paar uur verder en het vat was weer leeg.

Bij beide bleek de teflon tape/draad niet goed aangebracht en was het helemaal naar het einde van het schroefdraad geschoven. Ik had beter verwacht van iets dat in de fabriek gemonteerd is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het enige voordeel is dat het morgen stuk beter weer is om het hele vat van koud op te warmen :)
Je bedoelt dat de dompelbuizen fabrieksaf geleverd waren, en dan op deze manier? Dat is wel erg slordig.

Indien je het zelf doet: ruw het schroefdraad altijd eerst iets op door met een ijzerzaagje haaks over het schoefdraad te schrapen. Dan teflon er tegendraads op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:46
Zwartoog schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:11:
[...]

Je bedoelt dat de dompelbuizen fabrieksaf geleverd waren, en dan op deze manier? Dat is wel erg slordig.

Indien je het zelf doet: ruw het schroefdraad altijd eerst iets op door met een ijzerzaagje haaks over het schoefdraad te schrapen. Dan teflon er tegendraads op.
Ja, de dompelbuizen zaten er fabrieksaf zo in. Ik heb ze op de door jou beschreven manier opnieuw van Loctite 55 voorzien en nu blijft het wel droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Bart_Denon schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:33:
[...]

Bedankt! maar even door het menu gegaan, nu blijkt dat precies de 3 entries
* Conf. geb.pomp. verw.
* Conf. geb.pomp. koel.
* Conf. geb.pomp. ww
Niet in het menu van mijn VWZ MEH VWL77/5 IS voorkomen.

Dus "Max. duur blokk.tijd" wordt direct gevolgd door "Reset blok.tijd". Kan dat aan de SW versie(s) liggen?
De installatie is eind vorig jaar geplaatst, de SW versies zijn:
* 00.0351.05.22
* 01.0351.09.01
* 02.0360.02.02

Of kan dit te maken hebben met het feit dat ik een /5 i.p.v. een /6 heb?
Lijkt me niet omdat je flow toch altijd wilt kunnen aanpassen?

Hmm, het blijkt dat ik een VWL77/5 IS heb, daarvoor is deze handleiding van toepassing, met inderdaad niet de bovenstaande menu items. Dus flow is niet aan te passen? Ik heb nog niet de gehele handleiding doorgespit maar wel gezocht op enkele termen als flow, debiet etc. maar niets gevonden (alleen mogelijke foutmeldingen). Ik ga er vanavond nog eens voor zitten, maar lijkt me toch dat je met flow moet kunnen 'spelen' als installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
@Batilan ik zie het ja, even naar die handleiding gekeken en zie er zo snel maar 1 die betrekking heeft op doorstroming/flow. De T.1.43 afgifte systeem circulatie instelbaar tussen 0 en 4000 l/h.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxUXImb10aV4Ah6I7-odBAxS2aQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qSH1faG6aBh9p7vM4LDTDRIT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Bart_Denon schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:35:
@Batilan ik zie het ja, even naar die handleiding gekeken en zie er zo snel maar 1 die betrekking heeft op doorstroming/flow. De T.1.43 afgifte systeem circulatie instelbaar tussen 0 en 4000 l/h.
[Afbeelding]
Die waarde staat onder het kopje "Installateurniveau→Testmenu→sensor/werkingtest". Oftewel, het testmenu waar je alle actuatuoren en sensoren kunt testen, dus dat is geen permanente instelling (als het al een schrijfbare waarde is).

Een instelling om het permanent te veranderen zie ik ook niet zo gauw inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Bart_Denon schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:35:
[Afbeelding]
Thx! Ik had inderdaad niet gezocht op "circulatie" (die term wordt meestal gebruikt voor de circulatiepomp voor SWW), is hier inderdaad wel gerelateerd, maar helaas gaat het hier om items die het testen van sensoren betreft (Installateurniveau → Testmenu → sensor/werking test → T.1.43 Afgiftesyst. circuit: circulatie). Heb het toch even doorlopen, en inderdaad zie je dat hij telkens de sensor lijkt te pollen (via de ebus) en even later zie je de read-out van de sensor (die nu nog op 0 staat met deze temperaturen vandaag, dus geen zorgen over efficiëntie vandaag ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
marcop23 schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:04:
[...]

Die waarde staat onder het kopje "Installateurniveau→Testmenu→sensor/werkingtest". Oftewel, het testmenu waar je alle actuatuoren en sensoren kunt testen, dus dat is geen permanente instelling (als het al een schrijfbare waarde is).

Een instellen om het permanent te veranderen zie ik ook niet zo gauw inderdaad.
Je was me net voor, maar dat klopt als een (e)bus :).

Kan me toch niet voorstellen dat je niets kunt doen met flow, al is het een split lijkt me dat je daar toch iets mee moet kunnen? Of het moet zo zijn dat Vaillant de controle wil hebben i.v.m. efficiëntie (dat doen ze dan beroerd met een COP van 3.0 over afgelopen week, OK een beetje vanwege mijn "experimenten" wellicht), of wellicht vanwege veiligheid? Het is mij vooralsnog een raadsel, en lijkt me een serieuze beperking van de split systemen? Althans de systemen die van een VWL77/5 IS worden voorzien.

[ Voor 3% gewijzigd door Batilan op 24-11-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Batilan schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:10:
[...]

Kan me toch niet voorstellen dat je niets kunt doen met flow, al is het een split lijkt me dat je daar toch iets mee moet kunnen? Of het moet zo zijn dat Vaillant de controle wil hebben i.v.m. efficiëntie (dat doen ze dan beroerd met een COP van 3.0 over afgelopen week, OK een beetje vanwege mijn "experimenten" wellicht), of wellicht vanwege veiligheid? Het is mij vooralsnog een raadsel, en lijkt me een serieuze beperking van de split systemen? Althans de systemen die van een VWL77/5 IS worden voorzien.
Het lijkt me niet dat Vaillant zo'n parameter om een degelijke reden met opzet niet toegankelijk maakt, omdat het bij de 75/6 wel in te stellen is.

Misschien is dit een goede vraag om aan Vaillant te stellen. Het schijnt dat ze best behulpzaam zijn, ook naar particulieren (mits het een concrete vraag over hun product is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
marcop23 schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:29:
[...]

Het lijkt me niet dat Vaillant zo'n parameter om een degelijke reden met opzet niet toegankelijk maakt, omdat het bij de 75/6 wel in te stellen is.

Misschien is dit een goede vraag om aan Vaillant te stellen. Het schijnt dat ze best behulpzaam zijn, ook naar particulieren (mits het een concrete vraag over hun product is).
Dat idee heb ik ook inderdaad, maar lijkt me ook niet dat ze vergeten zijn hem configureerbaar te maken, ik zal eens contact met ze leggen. Heb intussen ook nog even gezocht wie er nog meer een 75/5 hebben. Dan kom ik ondermeer @Adriaan71 (intussen helaas niet meer actief hier), @jorne123 @cwegh @Xclusive @Kird03 @BertusB404 @Broodro0ster @Terrestraeon tegen (ik mis er vast nog een paar, helaas heeft niet iedereen zijn gegevens gemeld voor de TS, ik zal ze ook nog even naar @Proton_ sturen :)

Ben benieuwd hoe de anderen er af komen zonder flow aan te passen, hoewel ons systeem met 26 groepen wellicht aan de grote kant is, lijkt het me ook weer niet bijzonder groot (en bij kleinere systemen wil je wellicht de flow omlaag brengen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
marcop23 schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:04:
[...]

Een instelling om het permanent te veranderen zie ik ook niet zo gauw inderdaad.
Ow ja, dat zie ik nu ook ja… raar dat het niet in te stellen is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
@Batilan Je zou nog kunnen kijken of je de fysieke cv pomp in de binnenunit kan aanpassen?
Misschien is het zo’n Wilo pomp met een stelschroef die je kan aanpassen naar een hoger debiet?? Net al bij een cv ketel kan je vaak ook de pomp snelheid aanpassen…je weet het niet, zou gewoon even kijken om dat uit te sluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Bart_Denon schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:10:
@Batilan Je zou nog kunnen kijken of je de fysieke cv pomp in de binnenunit kan aanpassen?
Misschien is het zo’n Wilo pomp met een stelschroef die je kan aanpassen naar een hoger debiet?? Net al bij een cv ketel kan je vaak ook de pomp snelheid aanpassen…je weet het niet, zou gewoon even kijken om dat uit te sluiten..
Thx. Zou ik kunnen proberen, maar aangezien de pomp actief geregeld lijkt te worden op gemeten debiet verwacht ik geen vast ingestelde pomp. Morgen Vaillant maar eens bellen (of iemand hier moet de gouden tip hebben :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-08 14:45

Erikz.nl

professioneel prutser

Chupachups schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:36:
[...]

vanochtend zowel de installateur als Vaillant op bezoek gehad. De kortsluiting werd veroorzaakt door vocht op de aansluit printplaat. daar was een zwarte plek zichtbaar.

De Vaillant monteur stelde vervolgens dat het vocht naar binnen is gekomen omdat een 'afdekplaatje' zou ontbreken. Daar is eerder niets over gezegd, ook niet door de Vaillant monteur bij de oplevering. vreemde is ook dat dit plaatje niet te zien is in de installatie handleiding.
De monteur zei dat dit plaatje ook niet los leverbaar is. Hij stemde voor om het af te kitten aan de bovenkant. Dat vind ik geen oplossing, bovendien ligt het risico dan bij mij als dit weer gebeurt (buiten de garantie).

Ik vind het een raar verhaal..Het lijkt mij een ontwerpfout dat vocht naar binnen kan komen langs het rubber van de afdekplaat. Dat afdekkapje wat er volgens de monteur overheen zou moeten zitten zie ik niet staan in de installatie handleiding.

ik wil dat dit degelijk opgelost wordt, niet dat ik over 2 jaar weer een doorgebrande print kan laten vervangen..
Bij ons precies hetzelfde issue vandaag. Vanwege de wind en regen van afgelopen dagen is er water tussen de rubber sealring van de cover en de omkasting geraakt en op het printje gedruppeld. Kortsluiting. Conclusie: de rubber seal sluit niet goed af.

Enige oplossing die hij van Valliant heeft gekregen is ook: afkitten die seal op de omkasting. Belachelijk natuurlijk...

[ Voor 5% gewijzigd door Erikz.nl op 24-11-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Erikz.nl schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:24:
[...]

Bij ons precies hetzelfde issue vandaag. Vanwege de wind en regen van afgelopen dagen is er water tussen de rubber sealring van de cover en de omkasting geraakt en op het printje gedruppeld. Kortsluiting. Conclusie: de rubber seal sluit niet goed af.

Enige oplossing die hij van Valliant heeft gekregen is ook: afkitten die seal op de omkasting. Belachelijk natuurlijk...
Wanneer heb jij de WP gekregen? Er zijn verschillende afsluitingen op de achterkant, ze hebben toen iets aangepast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Kees_frl schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:29:
[...]

Wanneer heb jij de WP gekregen? Er zijn verschillende afsluitingen op de achterkant, ze hebben toen iets aangepast. :)
Wij hadden hier twee jaar geleden een slak op de printplaat omdat een opening in de afdekplaat niet af fabriek dicht bleek en de monteur dit niet had opgemerkt ... Zouden ze dit al aangepast hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erikz.nl
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-08 14:45

Erikz.nl

professioneel prutser

Kees_frl schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:29:
[...]

De onze is voorjaar 2023 geïnstalleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyRIiiI5EX8tuQ-4ZBz1sODJ6z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCDaa3bBMBm2O6PCMXI0LhCL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Erikz.nl schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:34:
[...]

De onze is voorjaar 2023 geïnstalleerd.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgNFD6O-Pf0akV7LsehTkZHOZy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAAcD7UenkVVGbjzPUoId3la.jpg?f=fotoalbum_large

zelfde die ik heb - is iig één versie verder dan die daarvoor die problemen had.

Jammer te horen dat er hier nog steeds water in kan komen. Die van mij staat wel half onder de dakgoot (was eigenwijs, beter helemaal onder overstek kunnen staan) en met de rug tegen muur met zo'n 55 cm ruimte erachter.

Bij jou lijkt deze wel onder een afdakje te staan? Staat die van jouw vrij of tegen muur?

Beschermingsrooster wisselaar is wel anders zie ik. Bijzonder.

[ Voor 6% gewijzigd door Kees_frl op 24-11-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Erikz.nl ik denk te zien dat er bij jou ook een kabeltje van rechts ingevoerd wordt.
Bij mijn 2021 versie zou dat niet (dicht) gaan.

Afgezien daarvan denk ik dat ik bij het volgende 'onderhoud' maar een diepvrieszakje over de print tape :)
Kleine moeite, groot plezier.

(vorige keer dat dit rond ging: Chupachups in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" )

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandelek
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-08 22:44
Hallo,

Ik heb een Vaillant monobloc 75/6
En een unitower plus 190/6e
720 thermostaat.

Woning bj 2023 beneden 85m2 en boven 80m2
Vloerverwarming hoh10cm en 12 groepen per verdieping.
Ik heb alleen beneden de vloerverwarming open staan.

Mijn kamertemp blijft op 19.5 terwijl ik hem op 20
Heb staan
Ik zie in de unitower dat de 75/6 uit staat maar de pomp van de vloerverwarming blijft draaien. En af en toe schakelt de 75/6 weer aan en uit.

Dus hij staat te pendelen.

Betekend dit dat ik de minimale gewenste aanvoertemp omhoog moet zetten? Die staat op 18
Hij stookt met 22-23 als die aan staat. Maar de delta t is op dit moment rond de 1-2 graden.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de delta t naar ongeveer 5 gaat zodat de warmtepomp niet gaat pendelen? Maar uit gaat als de kamer temp is bereikt? De kamer temp staat op uitgebreid.

Ik heb al wat gedraaid aan de knoppen zoals hieronder op de foto te zien. Maar kom er niet echt uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlY0nyoPjNQG6EHkF9Ph0oAoO7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpzUeJtT4TirJ0D011wBT6mc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydCyLPQwxoBjIpHJ_2O9B9-gQ38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1dePZs2roe461X1XRby189vK.jpg?f=fotoalbum_large

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Vandelek schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:58:
Hallo,

Ik heb een Vaillant monobloc 75/6
En een unitower plus 190/6e
720 thermostaat.

Woning bj 2023 beneden 85m2 en boven 80m2
Vloerverwarming hoh10cm en 12 groepen per verdieping.
Ik heb alleen beneden de vloerverwarming open staan.

Mijn kamertemp blijft op 19.5 terwijl ik hem op 20
Heb staan
Ik zie in de unitower dat de 75/6 uit staat maar de pomp van de vloerverwarming blijft draaien. En af en toe schakelt de 75/6 weer aan en uit.

Dus hij staat te pendelen.

Betekend dit dat ik de minimale gewenste aanvoertemp omhoog moet zetten? Die staat op 18
Hij stookt met 22-23 als die aan staat. Maar de delta t is op dit moment rond de 1-2 graden.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de delta t naar ongeveer 5 gaat zodat de warmtepomp niet gaat pendelen? Maar uit gaat als de kamer temp is bereikt? De kamer temp staat op uitgebreid.

Ik heb al wat gedraaid aan de knoppen zoals hieronder op de foto te zien. Maar kom er niet echt uit.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Groetjes
Ik zou je stooklijn beetje omhoog zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 20:00
Ruim een week geleden is een Vaillant (55/6) geïnstalleerd. Bij het verplaatsen van de buitenunit door de installateur, zijn er kleine beschadigingen ontstaan. Helaas wil Vaillant er niet op reageren en verwijzen ze naar de installateur, en de installateur geeft aan dat het geen probleem is - maar ja, die hebben er belang bij. Hoe schatten jullie dit in, is dit een probleem? Of kan het geen kwaad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaWnij498dsiZBR5QzMNPEOnRsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NeaCaj0AoKeZMn6I6u14DEAJ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58Hk1sIUBZ54Kr7E0k3yzQHMJ3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhawfVxu4AvfhdI2g148U0Hg.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrXqCCcFugXi9cekkX3J_i7B6b8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6YKDCUgOCakWs8PDh3qMFwKV.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtYMtRq9n7hOSHJYEYP9oVUOyoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrg8OQLrRkymVUFb5ArRJSC0.jpg?f=fotoalbum_large

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-09 09:57
Jelmer058 schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:07:
Ruim een week geleden is een Vaillant (55/6) geïnstalleerd. Bij het verplaatsen van de buitenunit door de installateur, zijn er kleine beschadigingen ontstaan. Helaas wil Vaillant er niet op reageren en verwijzen ze naar de installateur, en de installateur geeft aan dat het geen probleem is - maar ja, die hebben er belang bij. Hoe schatten jullie dit in, is dit een probleem? Of kan het geen kwaad?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daar hebben de monteurs waarschijnlijk een paar keer met hun knie of elleboog tegenaan gezeten. Is niet de bedoeling, is geen ramp, maar is wel beter als het hersteld wordt. Kan met een zogenaamde lamellenkam, die zouden ze wel op zak moeten hebben om dit soort dingen ter plekke te kunnen rechtstrijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandelek
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-08 22:44
Kees_frl schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:04:
[...]

Ik zou je stooklijn beetje omhoog zetten :)
Oké dat kan ik proberen!
Dan gaat de ta omhoog? Maar is het niet de bedoeling om een zo laag mogelijke ta te hebben?
Of kan dat ook te laag zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Vandelek schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:12:
[...]

Oké dat kan ik proberen!
Dan gaat de ta omhoog? Maar is het niet de bedoeling om een zo laag mogelijke ta te hebben?
Of kan dat ook te laag zeg maar.
Klopt beide wat je zegt.

Maar je hebt wel afgifte nodig. Ik heb ook een woning bj 2023 en na uren pompen gebeurt er iets. Dan draai ik wel minimaal vaak 25 graden door de vloer. Aangezien mijn vloer zo'n 11 cm dik is duurt het dus lang voor die vloer vol zit en afgifte begint.

Maar je hebt wel wat verschil (delta) nodig tussen je ruimte temperatuur en je temperatuur aanvoer. 22 a 23 is wel erg laag, dan gebeurt er bij mij ook weinig.

Overigens is stoken met 25 a 26 graden aanvoer nog steeds erg goed hoor :)

Welke pomp draait er nog steeds trouwens? Heb je een losse pomp op de groepen?

[ Voor 4% gewijzigd door Kees_frl op 24-11-2024 21:27 ]

Pagina: 1 ... 148 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic