WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Kees_frl schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:20:
[...]
Oké Dankje ik begrijp nu wat je bedoelt.
Door een wat hogere ta wordt de delta t groter dus geeft de vloerverwarming af aan de betonvloer.
Er mijn ta van 2 is dit minimaal.
Ik heb de minimale ta op 27 gezet. En ga het een aantal dagen proberen.
Klopt beide wat je zegt.
Maar je hebt wel afgifte nodig. Ik heb ook een woning bj 2023 en na uren pompen gebeurt er iets. Dan draai ik wel minimaal vaak 25 graden door de vloer. Aangezien mijn vloer zo'n 11 cm dik is duurt het dus lang voor die vloer vol zit en afgifte begint.
Maar je hebt wel wat verschil (delta) nodig tussen je ruimte temperatuur en je temperatuur aanvoer. 22 a 23 is wel erg laag, dan gebeurt er bij mij ook weinig.
Overigens is stoken met 25 a 26 graden aanvoer nog steeds erg goed hoor
Kees_frl schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:20:
[...]
Klopt beide wat je zegt.
Maar je hebt wel afgifte nodig. Ik heb ook een woning bj 2023 en na uren pompen gebeurt er iets. Dan draai ik wel minimaal vaak 25 graden door de vloer. Aangezien mijn vloer zo'n 11 cm dik is duurt het dus lang voor die vloer vol zit en afgifte begint.
Maar je hebt wel wat verschil (delta) nodig tussen je ruimte temperatuur en je temperatuur aanvoer. 22 a 23 is wel erg laag, dan gebeurt er bij mij ook weinig.
Overigens is stoken met 25 a 26 graden aanvoer nog steeds erg goed hoor
Welke pomp draait er nog steeds trouwens? Heb je een losse pomp op de groepen?
Zoektermen: graadminuten, energiebalans
Als het niet warm (genoeg) wordt: stooklijn omhoog.
Ja, dat kost meer energie, maar zorgen dat je het warm hebt is een beetje het doel van de installatie.
[ Voor 47% gewijzigd door Proton_ op 24-11-2024 22:07 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Effect is beperkt, maar het is enorm knudde om 1) dit zo te veroorzaken (WP installateurs zouden moeten dat dit kwetsbaar is), en 2) niet even iets mee te doen.Jelmer058 schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:07:
Ruim een week geleden is een Vaillant (55/6) geïnstalleerd. Bij het verplaatsen van de buitenunit door de installateur, zijn er kleine beschadigingen ontstaan. Helaas wil Vaillant er niet op reageren en verwijzen ze naar de installateur, en de installateur geeft aan dat het geen probleem is - maar ja, die hebben er belang bij. Hoe schatten jullie dit in, is dit een probleem? Of kan het geen kwaad?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb zelf met een platte schroevedraaier mijn lamellen wat gefatsoeneerd (na aanleiding van m'n eigen schuld). Je krijgt het nooit zo mooi als het was, maar als de lamellen weer "vrij" zijn heb je weer maximale doorstroming van de lucht.
Op het eerste gezicht lijkt het alsof je zowel een 1-fase als 3-fase aansluiting nodig hebt (X300 en X301) wanneer je de hulpverwarming aan wil hebben.
De 1-fase voor algemene werking en 3-fase voor hulpverwarming. Klopt dit?
Ik heb al een 3-fase kabel liggen naar de juiste plek en als het alleen daar mee zou kunnen zou dat top zijn.
Iemand inzicht hierin?
Alleen een 3 fase aansluiting is voldoende, bij de MEH 97/6 worden 2 kabels geleverd, eentje voor 1-fase en eentje voor 3-fase. Wanneer je de 3-fase kabel aansluit volgens het schema dat op de aansluitkast in de MEH staat dan werkt de hulpverwarming (in het menu kan je eventueel het maximale vermogen instellen).freakaleek schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:53:
Ben me aan het inlezen in de electrische specs van de MEH 97-6
Op het eerste gezicht lijkt het alsof je zowel een 1-fase als 3-fase aansluiting nodig hebt (X300 en X301) wanneer je de hulpverwarming aan wil hebben.
De 1-fase voor algemene werking en 3-fase voor hulpverwarming. Klopt dit?
Ik heb al een 3-fase kabel liggen naar de juiste plek en als het alleen daar mee zou kunnen zou dat top zijn.
Iemand inzicht hierin?
Intern is er een aftakking van de 1-fase of 3-fase aansluiting naar de besturingsunit (display). Je sluit dus maar op één plek de hoofdvoeding aan. Wel slim om een stopcontact te realiseren voor bijvoorbeeld de gateway. Als je de MEH97/6 1-fase aansluit dan kun je hem van deze toevoer kabel afpakken, maar als je 3-fase aansluit mag dit niet (NEN norm). Dus dan moet je zorgen voor nog een 1-fase 230v kabel om een wcd aan te koppelen.freakaleek schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:53:
Ben me aan het inlezen in de electrische specs van de MEH 97-6
Iemand inzicht hierin?
Een werkschakelaar voor de MEH97/6 kan ook handig zijn.
Dank, ook @Wisn.heszol schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:12:
[...]
Intern is er een aftakking van de 1-fase of 3-fase aansluiting naar de besturingsunit (display). Je sluit dus maar op één plek de hoofdvoeding aan. Wel slim om een stopcontact te realiseren voor bijvoorbeeld de gateway. Als je de MEH97/6 1-fase aansluit dan kun je hem van deze toevoer kabel afpakken, maar als je 3-fase aansluit mag dit niet (NEN norm). Dus dan moet je zorgen voor nog een 1-fase 230v kabel om een wcd aan te koppelen.
Een werkschakelaar voor de MEH97/6 kan ook handig zijn.
@heszol Wat bedoel je met de gateway aansluiten?
Edit: nvm de sensonet gateway
Er is al een WCD op die plek (nu gebruikt door ketel) dus daar kan de "gateway" ingestopt worden.
Hij staat op onze garage, ongeveer 30cm van de muur van onze woning. Goot hangt zo ongeveer boven begin van de buitenunit. Water is echt door de wind en regen in de buitenunit geraakt.Kees_frl schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:53:
[...]
[Afbeelding]
zelfde die ik heb - is iig één versie verder dan die daarvoor die problemen had.
Jammer te horen dat er hier nog steeds water in kan komen. Die van mij staat wel half onder de dakgoot (was eigenwijs, beter helemaal onder overstek kunnen staan) en met de rug tegen muur met zo'n 55 cm ruimte erachter.
Bij jou lijkt deze wel onder een afdakje te staan? Staat die van jouw vrij of tegen muur?
Beschermingsrooster wisselaar is wel anders zie ik. Bijzonder.
Volgens mij is dat kabeltje voor de buitentemperatuursensor. Ik zal zelf eens kijken zodra het buiten droog is, wellicht is een zakje over de print tapen geen gek idee.Proton_ schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:57:
@Erikz.nl ik denk te zien dat er bij jou ook een kabeltje van rechts ingevoerd wordt.
Bij mijn 2021 versie zou dat niet (dicht) gaan.
Afgezien daarvan denk ik dat ik bij het volgende 'onderhoud' maar een diepvrieszakje over de print tape
Kleine moeite, groot plezier.
(vorige keer dat dit rond ging: Chupachups in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" )
Fyi, ik heb daar geen kabeltje lopen. Lijkt me toch onderbreking van het rubber.Erikz.nl schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:46:
[...]
Volgens mij is dat kabeltje voor de buitentemperatuursensor. Ik zal zelf eens kijken zodra het buiten droog is, wellicht is een zakje over de print tapen geen gek idee.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Na vrijwel alle koppelingen te hebben aangedraaid verliest mijn systeem nog steeds water. Als laatste de aansluiting op de pomp aangedraaid, daar druppelde het nog wel behoorlijk. Hier zitten ook de callefi vorstbeveiligers. Na aandraaien toen nog wat kleine druppeltjes. Nu ben ik benieuwd hoe die koppelingen (waar de aanvoer en retour op zitten) er aan de binnenkant uit zien. Ik heb het idee dat die wat los zitten. Kan ze in ieder geval wel makkelijk heen en weer bewegen. Zou het kunnen dat die van binnen lekt? Iemand een foto toevallig?
Overigens vraag ik mezelf nog af, als het bij een koppeling zachtjes druppelt, kan dat als gevolg hebben dat de druk in het systeem zo aanzienlijk daalt? Had dat bij e cv ook wel eens dat een radiator wat druppelde maar dan was het niet in zo korte tijd een drukverlies.
Of kan het nog steeds lucht zijn uit de installatie? De druk is nu 1,3 bar. Wat aan de lage kant is lijkt mij. Was gisteren bij navullen zo'n 1,9 bar. Ga het vandaag nog even aankijken en bijvullen.
:strip_exif()/f/image/JsXaZG5QPkJ57QzXfaIRQ6NE.jpg?f=fotoalbum_large)
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Zijn er meer tegenaan gelopen dat het lastig is een Vaillant-installateur te vinden? Of ligt Vaillant alleen lastig in Noord-NL... (Groningen).
En iemand een goeie tip hoe daar een mouw aan te passen... (afgezien van: nog meer electriciens bellen...)
Heb via website Vaillant ook aanvraag ingediend, maar nog geen antwoord.
wat maakt het een elektricien uit welke warmtepomp er komt? je vraagt toch gewoon om het aansluiten van een apparaat met bepaalde specs?Purk80 schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:43:
Dank allemaal opnieuw voor het meedenken. Ik word toch wel echt enthousiast van deze optie. Nu nog de volgende horde. Alle electriciens die ik hier in de buurt vraag, installeren alleen NIBE...
Zijn er meer tegenaan gelopen dat het lastig is een Vaillant-installateur te vinden? Of ligt Vaillant alleen lastig in Noord-NL... (Groningen).
En iemand een goeie tip hoe daar een mouw aan te passen... (afgezien van: nog meer electriciens bellen...)
Heb via website Vaillant ook aanvraag ingediend, maar nog geen antwoord.
Zo werkt dat bij 99 van de 100 installateurs niet, die hebben afspraken met bepaalde merken 😉Fr33z schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:03:
[...]
wat maakt het een elektricien uit welke warmtepomp er komt? je vraagt toch gewoon om het aansluiten van een apparaat met bepaalde specs?
Elektriciens zijn niet persé de aangewezen beroepstak denk ik? Eerder loodgieters?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
installateur != elektricien toch. Misschien lees ik te letterlijk maar ik dacht dat er gevraagd werd naar iemand die een groep komt aansluiten en een kabel trekt. Dan maakt merk toch weinig uit?Gramser schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:18:
[...]
Zo werkt dat bij 99 van de 100 installateurs niet, die hebben afspraken met bepaalde merken 😉
als je spullen installeert dan is het een ander verhaal inderdaad. gek genoeg kom je dan vrij snel uit op een installateur denk ik
Als je de MEH op 1-fase aansluit werkt de hulpverwarming toch ook? Althans, hier wel.Wisn schreef op zondag 24 november 2024 @ 23:10:
[...]
Alleen een 3 fase aansluiting is voldoende, bij de MEH 97/6 worden 2 kabels geleverd, eentje voor 1-fase en eentje voor 3-fase. Wanneer je de 3-fase kabel aansluit volgens het schema dat op de aansluitkast in de MEH staat dan werkt de hulpverwarming (in het menu kan je eventueel het maximale vermogen instellen).
Wp aansluiten is denk ik een combi van loodgieterswerk en electricien, aangezien je radiatorleidingen moet aansluiten, electra-leidingen moet trekken,electrische apparatuur aansluiten en in meterkast vaak ook wat aanpassen. Dus vnl werk voor electricien, met klein stukje leidingwerk (koppeling naar radiatorbuizen).Proton_ schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:23:
Of ze willen niets onbekends ondersteunen. Je inlezen in een nieuw merk/ecosysteem kost serieus tijd.
Elektriciens zijn niet persé de aangewezen beroepstak denk ik? Eerder loodgieters?
Zelfstandige loodgieters of electriciens installeren voor zover ik kan zien trouwens sowieso meestal geen warmtepompen; of willen nergens garantie op bieden (of je fabrieksgarantie vervalt). Dus ik kom tot dusver uit op bedrijven voor installatietechniek, met loodgieterswerk en electra onder 1 dak.
Ik heb dus een belrondje gedaan langs bedrijven voor installatietechniek hier in de stad en regio en tref tot dusver allemaal installateurs die weglopen met de voor ons onbetaalbare & te luide NIBE's.
Hoe vonden jullie je installateur? Tips, tricks?
[ Voor 57% gewijzigd door Purk80 op 25-11-2024 12:11 ]
Dit. Ze zeggen gewoon dat ze Vaillant niet installeren.Gramser schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:18:
[...]
Zo werkt dat bij 99 van de 100 installateurs niet, die hebben afspraken met bepaalde merken 😉
Nu heb ik een VR921 liggen (ja ik had beter die andere kunnen kopen
Kan ik de kabel gewoon doorknippen en ook voor de stroom voorzienig verlengen (en de andere in de e-bus). ? Is wel wat kort namelijk en voor 220volt ook wat dun lijkt mij? Of is alleen de e-bus al voldoende die heeft toch ook 24volt?
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Ach, sorry, elektricien maakt inderdaad niet uit. Ik dacht aan de installateur van de warmtepomp...Fr33z schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:27:
[...]
installateur != elektricien toch. Misschien lees ik te letterlijk maar ik dacht dat er gevraagd werd naar iemand die een groep komt aansluiten en een kabel trekt. Dan maakt merk toch weinig uit?
als je spullen installeert dan is het een ander verhaal inderdaad. gek genoeg kom je dan vrij snel uit op een installateur denk ik
arotherm pure 65/7.2 AS 230V S3 + VWL107/7.2 IS en een Atlantic IV 200 l
Direct een paar vragen waarmee ik vanochtend onverwacht geconfronteerd werd:
45 l geïsoleerd Vaillant VP RW 45/2 B maar dan "serieel" geschakeld of
18 l voorschakelvat Flamco ongeïsoleerd serieel?
De berekende actieve systeem inhoud is
ca. 22 l leidingwerk
ca. 30 l verwarmingselementen
ca. 20 l vloerverwarming geschat!! equivalent via systeem gescheiden vloerverwarming (tyleenslangen)
=====
72 l effectief
Volgens mij is een simpel 18 l voorschakelvat voor de arotherm pure 65/7.2 i.c.m. de actieve systeeminhoud voldoende voor defrosts.
Verder nog een vraag i.c.m. de wpb (puur interesse)
Is het toegestaan een Kamstrup in de waterleiding te plaatsen?
Meetbuis/retoursensor in de koudwatertoevoer en aanvoersensor in de warmwaterleiding?
[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 25-11-2024 13:57 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Let op: het kabeltje wat bij de VR921 / VR940F zit bevat een voedingskabel, maar dat is niet voor 230V, als je een recente Vaillant ketel hebt kun je hem aansluiten op de ketel die dan de juiste voedingsspanning levert. Bij de WP binnenunits zit bij mijn weten niet zo'n aansluiting. Bij mijn VR940F zat een separate externe power supply, die je direct in de ronde plug van de VR940 kunt pluggen (ben nu even niet thuis, kan het voltage niet checken). De ebus aansluiting kun je op de andere aansluiting zetten. Je hebt dus wel een separate voeding nodig voor de CR940F/VR921 als je hem op een WP aansluit en niet op een Vaillant ketelpc_slopert schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:11:
Op de VWZ AI plus zit aan de zijkant ook een ingang. Waar is die voor bedoeld?
Nu heb ik een VR921 liggen (ja ik had beter die andere kunnen kopendie wil ik nu aansluiten op de VWZ AI omdat die een extra stroom aansluiting heeft. Evt. komt er later nog een 940f.
Kan ik de kabel gewoon doorknippen en ook voor de stroom voorzienig verlengen (en de andere in de e-bus). ? Is wel wat kort namelijk en voor 220volt ook wat dun lijkt mij? Of is alleen de e-bus al voldoende die heeft toch ook 24volt?
Dat zal ook werken inderdaad, misschien wel met een lager maximaal vermogen (heb zelf de MEH alleen op 3-fase aangesloten).anthon3 schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:57:
[...]
Als je de MEH op 1-fase aansluit werkt de hulpverwarming toch ook? Althans, hier wel.
Nachtverlaging heb ik op 19 graden. COP is prima in orde verder (4.9 deze maand), dus qua elektrisch verbruik heb ik niks te klagen.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Yep. Als ik mijn monitoring en de stroommeter van de VZW AI moet geloven wel ja. Of op de VRC720. Weet even niet precies waar ik het afgelezen heb. Maar het lijkt logisch te zijn als ik naar mijn totale stroomverbruik kijk. Moet nog een keer een 1F metertje ertussen zetten eigenlijk.Franciesco schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:27:
@Kuusj dus tot nu toe heeft de warmtepomp in november ca 195kWh aan stroom verbruikt?
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Als dat bij jou ook zo is, dan zal het gerapporteerde stroomverbruik door de VRC720 dus niet veel afwijken met de werkelijkheid.
Deze staat onder installatieniveau--> configuaratie --> Hyst.compr.CV
Deze kun je van standaard 7K lager of hoger zetten, ik heb begrepen dat voor Wp hij op 5K zou moeten staan.
Ik heb diverse settings geprobeerd, maar zie geen verschil tijdens bedrijf.
Wat betekent het als ik deze waarde voor een Arotherm Plus op het minimum 3K zet ?
Heeft iemand hier een uitleg over of ervaring mee ?
@Doorn14 ben even benieuwd wat eruit gekomen is. Koudemiddel gelekt, sensor kapot, anders?Doorn14 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:56:
Dank voor de snelle reactie. Op internet vond ik ook al die info. Ik dacht mogelijk weet iemand hier direct wat het probleem is. Welke sensor zou ik moet controleren?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ik heb inderdaad ook een zakje er overheen getaped. Dat werkt tot nu toe goed, sinds de eerder doorgebrande printplaat.Proton_ schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:57:
@Erikz.nl ik denk te zien dat er bij jou ook een kabeltje van rechts ingevoerd wordt.
Bij mijn 2021 versie zou dat niet (dicht) gaan.
Afgezien daarvan denk ik dat ik bij het volgende 'onderhoud' maar een diepvrieszakje over de print tape
Kleine moeite, groot plezier.
(vorige keer dat dit rond ging: Chupachups in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" )
Voornamelijk voorbereidingen uitpakken & plaatsen materiaal verder o.a. elektra en boren voor het leidingtracé,
nog geen echte installatiewerkzaamheden.
Wat mij opviel is dat de aansluitingen voor een indirect gestookte boiler in de hyraulische binnenunit bij mij
niet aangesloten gaan worden want ik heb voor een Atlantic IV wpb gekozen.
Kunnen de aansluitingen zo open en bloot blijven? - Ook als je warmwater in de systeemsturing uitschakelt lijkt me dit geen goed idee. 3-weg kleppen zijn volgens mij niet daarvoor bedoeld om onder druk af te dichten.
Ik ga nog even met het installatiebedrijf praten.
Misschien moet de wpb door een uitvoering met een "C" = coil vervangen worden.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Klopt - en een kant van de sww staat natuurlijk altijd "open" (retour of aanvoer weet ik eigenlijk niet)Proton_ schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:13:
@dunklefaser een blinddop erop lijkt me niet veel moeite. Misschien zitten er vanbinnen afsluiters?
en heeft dezelfde druk als de installatie.
Dit is ook de methode van de installateur (maar komt bij Vaillant niet voor).
In 5 uur 5 a 6 keer.Stefan73 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:55:
[Afbeelding]
Ik heb een Vaillant Arotherm 75/5 full electric. Zie bijgaande foto van afgelopen nacht. Ik vraag mij af of de wp te vaak aanslaat (pendelen) of dat dit zo prima is. Bedankt alvast!
1 keer per uur. lijkt me niet echt een probleem.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Wat ik maar wil zeggen: het verloop van de grafiek zegt niet altijd alles, zeker niet zonder context. Zeker niet als de grafiek het hele verbruik in huis laat zien, niet alleen de WP.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4v2E2X7Bn2nTabSboayY2b0.jpg?f=user_large)
Ik heb met deze temperaturen deze week precies hetzelfde plaatje. Onder de 500W schakelt hij uit. Hiervoor met de lagere temperaturen wel mooie lange runs. Ik vroeg me ook al af of er iets mis is?
Temperatuur constant op 20gr. Gedrag zowel bij Actief alsook Uitgebreid.
[ Voor 8% gewijzigd door BobvdW op 26-11-2024 12:24 ]
Ik vind het sowieso niet te vaak hoor, ik heb wel gekkere pieken en dalen gezien (en dat kwam dan door hoge luchtvochtigheid bij kou, met veel defrosts tot gevolg. Maar ik denk dan dat je een vrij goed geïsoleerd huis hebt met weinig warmteverlies bij deze temperaturen, waardoor je juist op Uitgebreid zou kunnen draaien. Als dit patroon zou ontstaan bij Uitgebreid, zou ik denken dat je warmteverlies juist aanzienlijk was, of de hysterese erg klein, waardoor de WP steeds aanslaat.Stefan73 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:11:
Temperatuur is constant 20,5 graden dag en nacht. Denk jij dat de wp dan wel te vaak aanslaat? Alle 6 pieken tot 7 uur 's morgens zijn van de wp, verder nauwelijks verbruik in de nacht (de stukjes met laag verbruik tussen de pieken dat is het standaard verbruik in de nacht)
Ik zie bij jou wel een langere periode van inactiviteit aan de rechterkant van je grafiek. Was dit standje Uitgebreid?BobvdW schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:23:
[Afbeelding]
Ik heb met deze temperaturen deze week precies hetzelfde plaatje. Onder de 500W schakelt hij uit. Hiervoor met de lagere temperaturen wel mooie lange runs. Ik vroeg me ook al af of er iets mis is?
Temperatuur constant op 20gr. Gedrag zowel bij Actief alsook Uitgebreid.
Je vertelt niet wat je verwachtingen zijn (wíl je het ook 20.5 graden hebben, had je verwacht dat de ondergrens lager lag dan 500W), maar vraagt wel om een mening over een technisch detail
Nog afgezien van dat deze vraag bijna exact al vaker gesteld is, met elke keer hetzelfde antwoord: 1 start per uur heeft geen gevolgen voor de levensduur en wees blij dat hij af en toe uit gaat, anders wordt het te warm.
Het alternatief is de minimumtemperatuur proefondervindelijk verhogen, thermostaat vastzetten op Uitgebreid en de gevolgen (meer overshoot en hogere stookkosten) accepteren.
Ik heb in dit topic of in mijn eigen data nog niet gezien dat runs langer dan een uur op hogere temperatuur een hogere COP cq lager verbruik opleveren dan runs van een half uur op lagere temperatuur.
Afgelopen weekend met de stand Actief gedraaid maar dan zie ik een soortgelijk patroon.
@Proton_ bedankt voor je respons ook. Maak ik me verder niet ongerust dat ik denk dat de regeling niet goed werkt; draai nu voor de eerste maand met de AroTherm, Het moet allemaal nog wat leren.
Buffervat van 45 liter parallel met één vloerverdeler met pomp. Stooklijn op 0,25.
Beetje uit m'n kenniszone hier, dus misschien hebben @Proton_ of @Franciesco hier een betere visie op?
Hier opgelost door minimale Ta te verhogen. I.c.m. standje uitgebreid schakelt ie dan vanzelf uit op wenstemperatuur
Ligt een beetje aan je huis, je installatie, en je wensen
Maar één start per uur is geen probleem, dat bevestigde de Vaillant monteur die hier de boel heeft gecheckt ook.
Hier stond een dode link.
Ik zie inderdaad verschil @strandbal in vermogen tussen de verschillende 'uit' momenten.
De wp in rust vanmorgen een verbruik van 9W. Nu tussen de uitmomenten een opgenomen vermogen van 23W; dan zal de pomp nog wel draaien heb ik het op. Dus zakt niet helemaal naar stand-by niveau @Kabouter
Ik vind het vreemd dat ik dit fenomeen nu overdag weer zie.
Minimale Ta staat op default 15 graden C.
[ Voor 5% gewijzigd door BobvdW op 26-11-2024 15:49 ]
Hier stond een dode link.
Ik ben op zoek naar een voordelige oplossing om mijn teruglevering naar nul te brengen (waarbij ik de panelen liever niet curtail. De voor de hand liggende optie is een thuisaccu, maar die is met zekerheid niet 'voordelig'.
Een oplossing is een zgn "PV Diverter" die obv teruglevering (binnen het kwartier) een verwarmingselement aanzwengelt met een (relatief laag) wattage dat overeenkomt met de momentane teruglevering. Ik sla mijn PV overschot dan dus op in warmte. Even afgezien van welke PV diverter technologie ik ga toepassen (PWN of PAC) heb ik dan wel een verwarmingselement nodig.
Eerste gedacht was het hulpverwarmingselement van de Unitower te gebruiken (dat gebruik ik nu eigenlijk toch al niet, dubbele aansturing kan ik prima technisch voorkomen).. Nu twijfel ik erover of dat wel zo'n goed idee is, voornamelijk obv de plek in het systeem (in een leiding, niet in een vat).
:strip_exif()/f/image/RRd4Hs9GotUqSeQjLoPNn6eR.png?f=user_large)
Een andere optie is een extra element in de tapwaterbuffer plaatsen. Tapwater kun je 'altijd' opwarmen en heb je 'altijd' nodig. Geen idee of er in het uniTower buffervat een loze plug zit voor een extra element?
Een derde optie is een extra buffervat met element monteren in de buitenunitleiding vlak voor de unitTower (bij nr 6 dus).
Wie kan me van advies hierin voorzien?
Je hebt de aangepaste variant, met schroeven aan de bovenkant van de afdekplaat.. de mijne heeft dat niet en lekte daar dus.Erikz.nl schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:34:
[...]
De onze is voorjaar 2023 geïnstalleerd.
[Afbeelding]
Dat ebus kabeltje hoort -zoals al opgemerkt- niet zo te zitten, dat zal ook voor lekkage zorgen.
Maar soms betaalt men juist voor het avontuur
Als alternatief kun je een verwarmingsmat onder de isolatie steken, maar dat moet je niet met meer dan pakweg 500W willen denk ik.
Vroeg me af waarom de thermostaat om warmte vroeg terwijl het in de kamer gewoon op temperatuur is.
Met het systeem wat in de gaten te houden viel het me ineens op dat Zone 1 niet meer in het menu onder Circuit 1 stond. In Zone 1 zit immers de relatie met de kamerthermostaat. Na reboot staat Zone 1 weer in het menu.
Ben benieuwd of dit effect heeft.
[ Voor 5% gewijzigd door BobvdW op 26-11-2024 17:30 ]
Ik heb hem, met ca 125m2 oppervlakte vloerverwarming, op 24 of 25 graden. Met 24 graden en milde buitentemperaturen van 8 graden en meer pendelt mijn 75/6 dan soms een klein beetje (ruim binnen wat acceptabel is). Met 25 graden pendelt hij eigenlijk nooit.
Dus als je het aan/uit gedrag wilt verminderen, dan lijkt het me zinvol om de min Ta te verhogen. Welke waarde het beste bij jouw systeem past kun je proefondervindelijk vaststellen.
Binnenin zit het vrij vast, die draai je niet zomaar stuk. Maar ik weet niet met hoeveel geweld je bezig bent geweest natuurlijk...pc_slopert schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:26:
Heeft iemand wellicht een foto van de binnenkant van een Arotherm 75/6 plus.
Na vrijwel alle koppelingen te hebben aangedraaid verliest mijn systeem nog steeds water. Als laatste de aansluiting op de pomp aangedraaid, daar druppelde het nog wel behoorlijk. Hier zitten ook de callefi vorstbeveiligers. Na aandraaien toen nog wat kleine druppeltjes. Nu ben ik benieuwd hoe die koppelingen (waar de aanvoer en retour op zitten) er aan de binnenkant uit zien. Ik heb het idee dat die wat los zitten. Kan ze in ieder geval wel makkelijk heen en weer bewegen. Zou het kunnen dat die van binnen lekt? Iemand een foto toevallig?
Overigens vraag ik mezelf nog af, als het bij een koppeling zachtjes druppelt, kan dat als gevolg hebben dat de druk in het systeem zo aanzienlijk daalt? Had dat bij e cv ook wel eens dat een radiator wat druppelde maar dan was het niet in zo korte tijd een drukverlies.
Of kan het nog steeds lucht zijn uit de installatie? De druk is nu 1,3 bar. Wat aan de lage kant is lijkt mij. Was gisteren bij navullen zo'n 1,9 bar. Ga het vandaag nog even aankijken en bijvullen.
[Afbeelding]
Maar druppeltjes gaan best hard. Eens een lekkende kraan gehad met elke seconde een drup, na 1 nacht toch een emmer van 10 liter vol. Een druppelende koppeling is nooit goed, dat houdt niet vanzelf op
Verder kan het zijn dat er nog lucht in je systeem zit dat automatisch wordt ontlucht nu.
Het ging mij erom of de wp niet te vaak aanslaat, wat niet het geval bleek. 20,5 graden is ook precies wat we willen. Aanvoertemperatur staat ingesteld op min 20 en max 40 graden.Proton_ schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:40:
@stefan14 @BobvdW
Je vertelt niet wat je verwachtingen zijn (wíl je het ook 20.5 graden hebben, had je verwacht dat de ondergrens lager lag dan 500W), maar vraagt wel om een mening over een technisch detail
Nog afgezien van dat deze vraag bijna exact al vaker gesteld is, met elke keer hetzelfde antwoord: 1 start per uur heeft geen gevolgen voor de levensduur en wees blij dat hij af en toe uit gaat, anders wordt het te warm.
Het alternatief is de minimumtemperatuur proefondervindelijk verhogen, thermostaat vastzetten op Uitgebreid en de gevolgen (meer overshoot en hogere stookkosten) accepteren.
Ik heb in dit topic of in mijn eigen data nog niet gezien dat runs langer dan een uur op hogere temperatuur een hogere COP cq lager verbruik opleveren dan runs van een half uur op lagere temperatuur.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GU9Hysz4iaNK18VxzuOUvAkQ.jpg?f=user_large)
Met jullie hulp en adviezen begrepen wat er bij mij aan de hand met de wp. Ook de oorzaak kunnen vinden en met een reboot opgelost. Afgelopen nacht een mooie normale lang run.
Moet je wel even vertellen wat de oorzaak dan was hoorBobvdW schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:47:
[Afbeelding]
Met jullie hulp en adviezen begrepen wat er bij mij aan de hand met de wp. Ook de oorzaak kunnen vinden en met een reboot opgelost. Afgelopen nacht een mooie normale lang run.
Wat is die spike om pak 'm beet 04:00...?
Het heeft even geduurd. Maar meetapparatuur heb ik in bezit en wil de installatie beter gaan inregelen.Proton_ schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:25:
[...]
Een handig stuk gereedschap hiervoor is een pistool IR-thermometer van €10 en een rol PVC tape (IR meet onjuiste temperatuur op glimmende oppervlakten). Je krijgt er geen exacte waarden uit maar voor ondering vergelijken is het prima, plak een tapeje en duw de meetopening ertegenaan. De tape zorgt vervolgens dat je consequent op dezelfde plek meet en je kunt zelfs met een marker er op schrijven.
Als de retour aan afgiftezijde voelbaar kouder is, dan heb je minder debiet aan de afgiftekant dan aan de warmtepompkant. Dat is wat ik verwacht met zoneregeling waarbij de helft dicht staat. Dus inderdaad voor het inregelen alle servo's er (tijdelijk) af, de afgiftepomp voluit etc.
In maart 2024 en tot aan vorige week ging het goed zonder verdere aanpassingen aan het systeem en met stooklijn omlaag. Maar vorige week woensdag, toen het de eerste vorstdag was, werd het niet warmer dan 17.5. Na verhogen stooklijn (0.55 nu) is dat weer opgelost, maar nu wil ik het allemaal goed inregelen. Zodat de stooklijn hopelijk weer omlaag kan.
Foto's systeem
:strip_exif()/f/image/791QyLFV4Td76Mk5hd1zImuy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MTRkEWmkjHIdnLaAUeMJmVub.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9PhdM4ULHDdx7DC2yspOkfi8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6VLSaiizJqBZ0QbKnMQrPMGz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fvHChohGPyi0zKTxxqv3dSka.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/99fOB63CHcJPZLB0zeguEljm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K0l4QbZEE06Hk7ZEnmvSlr2j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xBMvzpT2ZCp68LtgFWXy9c3U.jpg?f=fotoalbum_large)
Vragen
Ik heb de tdelta bepaald (buffer vat) op rechts boven en rechtsonder. Deze komt uit op meer dan 3 a 4 graden. Dit verschil zal moeten worden verminderd naar +/- 1.5 graad. Is dit de juiste meetpositie?
Ik heb de servo motoren bij de verdeler er nu ook afgehaald (nog niet op de foto).
Is het nu dat ik de Wilo pomp omhoog moet zetten om tdelta te verkleinen (verhogen debiet)?
Als dat bij jou ook zo was, dan heeft het ook een invloed op het gedrag wat je gezien hebt. Dus misschien voor wat langere tijd de boel in de gaten houden.
De spike ziet er uit als een defrost @Gramser
Over welke van de vele foto's heb je het nu?headhunter1985 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:29:
Vragen
Ik heb de tdelta bepaald op rechts boven en rechtsonder.
Waarom wil je dat? dT van 4 graden is toch prima?Deze komt uit op meer dan 3 a 4 graden. Dit verschil zal moeten worden verminderd naar +/- 1.5 graad.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
In de offerte is ook een VRC720 opgenomen.
Werk samen met de installateur maar ik wil natuurlijk wat extra monitoring:
- kWh meter op de WP-groep
- mogelijkheid tot ebus uitlezen
De ebus kabel tussen binnen en buitenunit gaat lopen via de meterkast.
Kan ik daar evt een lasklem plaatsen om lokaal uit te lezen?
Ja dat kan prima. Heb ook beide gewoon doorknippen en doorverbindenfreakaleek schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:14:
Het lijkt erop dat de Vaillant 75/6 met MEH binnenunit binnenkort geplaatst gaat worden!
In de offerte is ook een VRC720 opgenomen.
Werk samen met de installateur maar ik wil natuurlijk wat extra monitoring:
- kWh meter op de WP-groep
- mogelijkheid tot ebus uitlezen
De ebus kabel tussen binnen en buitenunit gaat lopen via de meterkast.
Kan ik daar evt een lasklem plaatsen om lokaal uit te lezen?
Post aangepast. Betreft het buffervat.Andrehj schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:36:
[...]
Over welke van de vele foto's heb je het nu?
[...]
Waarom wil je dat? dT van 4 graden is toch prima?
Die 1.5 graad heb ik vanuit dit topic.
Actief=uitgebreid zonder dat de wp aan of uit gaat,BobvdW schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:30:
Vanochtend 9 uur even de zon erbij en dan is er bijna geen extra verwarming meer nodig; alles is goed geïsoleerd. Dit is met de stand Uitgebreid.
Afgelopen weekend met de stand Actief gedraaid maar dan zie ik een soortgelijk patroon.
@Proton_ bedankt voor je respons ook. Maak ik me verder niet ongerust dat ik denk dat de regeling niet goed werkt; draai nu voor de eerste maand met de AroTherm, Het moet allemaal nog wat leren.
uitgebreid start als de (wenstemperatuur-0,2) groter is dan de gemeten temperatuur en stopt als de gemeten temperatuur > wenstemperatuur+0,2), ..
Het algoritme geeft in beide gevallen een hogere aanvoertemperatuur dan de stooklijn als je bv 1 graad onder de wenstemperatuur zit, en verlaagt de stooklijn als de wenstemperatuur (bijna) bereikt wordt.
Op inactief[ wordt de gemeten kamertemperatuur niet meegenomen in de bepaling van de aanvoertemperatuur, puur WAR gekoppeld, de wp stopt in principe niet met rondpompen en slaat aan als de berekende aanvoertemperatuur hoger is dan de gemeten aanvoertemperatuur. (hyst.compr.CV instelling 7k)
Beste beknopte beschrijving van de drie regelfunties tot nu toen, dankMartinSE schreef op donderdag 28 november 2024 @ 00:25:
[...]
Actief=uitgebreid zonder dat de wp aan of uit gaat,
uitgebreid start als de (wenstemperatuur-0,2) groter is dan de gemeten temperatuur en stopt als de gemeten temperatuur > wenstemperatuur+0,2), ..
Het algoritme geeft in beide gevallen een hogere aanvoertemperatuur dan de stooklijn als je bv 1 graad onder de wenstemperatuur zit, en verlaagt de stooklijn als de wenstemperatuur (bijna) bereikt wordt.
Op inactief[ wordt de gemeten kamertemperatuur niet meegenomen in de bepaling van de aanvoertemperatuur, puur WAR gekoppeld, de wp stopt in principe niet met rondpompen en slaat aan als de berekende aanvoertemperatuur hoger is dan de gemeten aanvoertemperatuur. (hyst.compr.CV instelling 7k)
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
/f/image/vdCilmYgnyPv882vzQpAxeNW.png?f=fotoalbum_large)
Zie trouwens ook veel van die "zwarte grafieken" zijn die ook uit "HA" en hoe maken jullie die?
dit is best satisfying
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Als je van veel bochtjes houdt
kan zo in de wachtruimte van een pretparkattractieGramser schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:24:
[...]
Als je van veel bochtjes houdt(maar sowieso ziet het er heel netjes uit!)
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
aroTHERM split VWL 105/5 AS 400V
Elektrisch naverwarmer 12kW VWL 127/5 IS
Vaillant uniSTOR VIH RW 300/3BR boiler
Systeemregelaar sensoCOMFORT VRC720
Boilervoeler uniSTOR
VDM 10, pompgroep 1" met high-efficiency pomp (80 m2 vloerverwarming benedenverdieping, 3 radiatoren bovenverdieping)
Instellingen:
• Gebouwcircuit waterdruk 1.5 bar
• Gebouwcircuit doorstroming 2008 l/h
• Wenstemperatuur = 20,5 graden
• Gemiddeld aantal start-stops p/dag = 12
• Gemiddelde lengte van runs = 1 uur
• Gemiddelde delta T = 2
• Adaptieve stooklijn nee
• Stooklijn 0,25
• Binnencompensatie Thermost = uitgebreid
• CV max Delta P 200mbar (laagste waarde ivm hoog debiet/volume)
Vraag
Helaas is mijn COP erg laag. Dit varieert van 1.4 - 3.0, afhankelijk van de buitentemperatuur. Deze waarde haal ik uit de Vaillant app. Vanuit het menu in de binnenunit zie ik een COP van 4,4 en een totaal rendement van 4,9. Niks aan de hand zou je zeggen, maar het probleem is dat mijn binnenunit flink begint te verbruiken, op het moment dat de compressor de status uitgeschakeld krijgt. In status 'stand-by' is dit niet aan de orde. Ik vermoed dat dit komt door het activeren van de elektrische naverwarmer. Ik heb een Vaillant gateway gekoppeld aan de WP, maar omdat de server/API behoorlijk instabiel heb ik een ebus dongle aangesloten die alle waardes rechtstreeks naar Home Assistant stuurt.
Zie onderstaande voorbeeld van afgelopen zondagnacht.
:strip_exif()/f/image/hxFaB91basiwKLQXU5SRibQr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GkH9JMQC6slp0e82tS57eLq4.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand een verklaring voor dit gedrag en hoe ik ervoor kan zorgen dat het niet meer voorkomt?
[ Voor 19% gewijzigd door Rrddnnss op 28-11-2024 12:11 ]
CV max Delta P 200mbar (laagste waarde ivm hoog debiet/volume)Rrddnnss schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:09:
Hoi! Sinds juli ben ik de eigenaar van een Vailant warmtepomp. Hieronder de set-up/situatie
aroTHERM split VWL 105/5 AS 400V
Elektrisch naverwarmer 12kW VWL 127/5 IS
Vaillant uniSTOR VIH RW 300/3BR boiler
Systeemregelaar sensoCOMFORT VRC720
Boilervoeler uniSTOR
VDM 10, pompgroep 1" met high-efficiency pomp (80 m2 vloerverwarming benedenverdieping, 3 radiatoren bovenverdieping)
Instellingen:
• Gebouwcircuit waterdruk 1.5 bar
• Gebouwcircuit doorstroming 2008 l/h
• Wenstemperatuur = 20,5 graden
• Gemiddeld aantal start-stops p/dag = 12
• Gemiddelde lengte van runs = 1 uur
• Gemiddelde delta T = 2
• Adaptieve stooklijn nee
• Stooklijn 0,25
• Binnencompensatie Thermost = uitgebreid
• CV max Delta P 200mbar (laagste waarde ivm hoog debiet/volume)
Vraag
Helaas is mijn COP erg laag. Dit varieert van 1.4 - 3.0, afhankelijk van de buitentemperatuur. Deze waarde haal ik uit de Vaillant app. Vanuit het menu in de binnenunit zie ik een COP van 4,4 en een totaal rendement van 4,9. Niks aan de hand zou je zeggen, maar het probleem is dat mijn binnenunit flink begint te verbruiken, op het moment dat de compressor de status uitgeschakeld krijgt. In status 'stand-by' is dit niet aan de orde. Ik vermoed dat dit komt door het activeren van de elektrische naverwarmer. Ik heb een Vaillant gateway gekoppeld aan de WP, maar omdat de server/API behoorlijk instabiel heb ik een ebus dongle aangesloten die alle waardes rechtstreeks naar Home Assistant stuurt.
Zie onderstaande voorbeeld van afgelopen zondagnacht.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heeft iemand een verklaring voor dit gedrag en hoe ik ervoor kan zorgen dat het niet meer voorkomt?
Kun je deze toelichten?
MENU → INSTELLINGEN → Installateurniveau → Installatieconfiguratie
En dan:
→ Bivalentiepunt verwarmen
Deze staat wellicht hoog ingesteld? Bij een goed gedimensioneerd systeem kan die waarschijnlijk op -7 graden of lager ingesteld worden.
Ah, bedankt. Ik ga het vanavond als ik thuis ben checken en zo nodig aanpassen. Ik heb gisteren de elektrische naverwarmer voor verwarmen uitgezet. Ik had eigenlijk gehoopt dat daarmee het issue opgelost zou zijn, maar helaas bleef de COP rond de 2.8 hangen die dag. Is het 'logisch' dat de compressor daadwerkelijk uitgaat in plaats van dat hij in een stand-by modus terecht komt?Franciesco schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:06:
@Rrddnnss het lijkt me goed om de instellingen van de hulpverwarming te controleren en indien nodig aan te passen. Dit kun je doen op de thermostaat (VRC720):
MENU → INSTELLINGEN → Installateurniveau → Installatieconfiguratie
En dan:
→ Bivalentiepunt verwarmen
Deze staat wellicht hoog ingesteld? Bij een goed gedimensioneerd systeem kan die waarschijnlijk op -7 graden of lager ingesteld worden.
Misschien kun je op de binnenunit ook eens kijken naar de diverse statuscodes als je het hoge verbruik ziet.
In de installatiehandleiding staan de diverse statuscodes uitgelegd. B.v. (even aangenomen dat die voor VWL 127/5 dezelfde zijn als voor de Ai Plus):
S.100 Standby Er is geen warmtevraag of koelvraag. Stand-by 0: buitenunit. Stand-by 1: binnenunit
S.101 CV: compressor uitschakelen. De verwarmingsvraag is vervuld, de vraag door de systeemthermostaat is beëindigd en het warmtedeficiet is gecompenseerd. De compressor wordt uitgeschakeld.
S.125 Verwarmen: verw.el.actief. De externe hulpverwarming wordt in CV-functie gebruikt.
S.134 Warm water: compressor actief. De compressor werkt om aan de warmwatervraag te voldoen.
S.135 Warm water: verw.el. actief. De externe hulpverwarming wordt in warmwaterfunctie gebruikt.
Nu ik de grafieken naast elkaar zet, valt me wel op dat het verbruik minder lijkt, en dat daarnaast mijn compressor ook langere runs maakt en alleen in een stand-by modus komt en niet uitschakelt. Er lijkt meer 'rust' te zitten in het geheel. Vanavond installeer ik een Shelly Pro 3EM om per fase nauwkeurig te kunnen meten.
Ter verduidelijking, de gele blokken zijn de status 'shut down'.
12 uren zonder elektrische naverwarmer
:strip_exif()/f/image/bQWdm8b3IuYbV3fiysDgiXsw.jpg?f=fotoalbum_large)
12 uren mét elektrische naverwarmer
:strip_exif()/f/image/BmU4qlSDCxv5CAChk7MVVFEB.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou alleen ook verwachten dat dan de COP waarde groter zou worden in die periode van 12 uren.
En de VRC 720/3 + VF 940f voor de aansturing en de "cloud".
Buitenunit staat op het recent geïsoleerde platdak van de aanbouw (hout)
- geen trillingen of geluid binnenshuis vanochtend bij het opstoken met max. 6,6 kW -
de ca. 10 m koudemiddelleidingen lopen via de spouw naar de technische ruimte op zolder.
Eigenlijk geen grotere aanpassingen aan de tot gisteren gasgestookte cv-installatie gedaan.
Stookregime is qua gemiddelde aanvoer/retourtemperaturen ongewijzigd,
nu natuurlijk geen low-load meer maar langere tijd "doorstoken".
De warmteproductie welke de software van Vaillant berekent komt goed overeen met
de meetresultaten van de geijkte Kamstrup warmtemeter.
Alleen de eerste COP waardes lijken me wat hoog - binnenkort kan ik hopelijk ook het stroomverbruik
(buiten- + binnenunit) onafhankelijk meten.
Voor warmwater gebruik ik trouwens een aparte wpb (ook met warmtemeter).
[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 28-11-2024 22:31 ]
Ik had graag bij jullie eens afgetoetst of onze Arotherm 85/2, die al 10 jaar trouw dienst doet (de enige kost die we gehad hebben, was een slecht werkende 3-wegklep na een jaar of 5), eigenlijk wel een goede match is voor onze woning.
De verwarmingsfirma raade ons in 2014 een Arotherm 155/2 of evt. een 115/2 aan, maar aan de hand van een warmteverliesberekening kwam ik zelf uit op 5 à 6 kW bij -10°C, waardoor ik op eigen risico de 85/2 + MEH61 back-up heater gekozen heb).
De woning:
280m2, waarvan 200m2 voorzien van VVW, bj 2014, muren 14cm PUR, hellend dak 22cm MW, plat dak 16cm, PUR, vloer 14cm PUR.
Stooklijn op 0.15, min. aanvoer op 25°C, max op 32°C.
Dagtemp. 21,5 °C, nachtverlaging 20,5 °C.
Daarnaast maakt de WP ook SWW aan, 300L op 50°C.
Elektrisch verbruik voor de VVW: ~1800 kWh/j
Elektrisch verbruik voor SWW: ~1400 kWh/j
Totaal thermisch verbruik (VVW+SWW: ~13.000 kWh/j, hiervan heb ik geen aparte cijfers)
De grootste warmtevraag (VVW+SWW) die we ooit gehad hebben op een maand, was januari 2024, met 2400 kWh.
Over eventueel pendelen kan ik weinig zeggen, aangezien ik enkel data per blok van 15 min heb. Het is me in elk geval nog nooit opgevallen dat er überhaupt gependeld wordt.
Met deze gegevens, zouden jullie dezelfde WP gekozen hebben (of het huidige equivalent 75/6) of zouden jullie voor een kleiner broertje (55/6) gekozen hebben?
Je SWW verbruik is wel vrij hoog, dus de vuistregels gaan misschien niet op. Zeker als bij de 1400 kWh SWW ook een hulpelement zit.
Met zoveel vloerverwarming hoef je niet bang te zijn voor pendelen, dus als vervanging aan de orde is dan zou ik de 75/6 pakken. Een 105/6 lijkt me niet nodig.
Het enige wat mij stoort aan de 75/6, is dat zijn laagste verwarmingsvermogen hoger lijkt te zijn dan dat van de 85/2...
Boiler staat ingesteld op 50°C, te verwarmen met 54°C. Ik denk niet dat ik daar nog veel aan kan tweaken?Proton_ schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:42:
Je SWW verbruik is wel vrij hoog, dus de vuistregels gaan misschien niet op. Zeker als bij de 1400 kWh SWW ook een hulpelement zit.
(Ga ik naar pakweg 48°C, dan is er net te weinig warm water om een vol bad te kunnen nemen + een lange douche)
Weet je zeker dat je niet per ongeluk op het element verwarmt? Mijn 270l wpb verbruikt zo’n 450kWh op jaarbasis. Nu hebben wij geen bad en douchen we niet overdreven lang, en we zijn met z’n drieën, maar toch…stefaantje schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:40:
Top, ik had al het vermoeden dat een 55/6 wel héél nipt zou zijn.
Het enige wat mij stoort aan de 75/6, is dat zijn laagste verwarmingsvermogen hoger lijkt te zijn dan dat van de 85/2...
[...]
Boiler staat ingesteld op 50°C, te verwarmen met 54°C. Ik denk niet dat ik daar nog veel aan kan tweaken?
(Ga ik naar pakweg 48°C, dan is er net te weinig warm water om een vol bad te kunnen nemen + een lange douche)
Je hebt 200 m2 vloerverwarming. Dan heb je zo gigantisch veel buffer dat een iets hoger minimumvermogen eigenlijk niets uit maakt.stefaantje schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:40:
Top, ik had al het vermoeden dat een 55/6 wel héél nipt zou zijn.
[...]
Wij zijn met 2 volw + 2 kids, en er wordt dagelijks best lang gedouchedGramser schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:10:
[...]
Weet je zeker dat je niet per ongeluk op het element verwarmt? Mijn 270l wpb verbruikt zo’n 450 kWh op jaarbasis. Nu hebben wij geen bad en douchen we niet overdreven lang, en we zijn met z’n drieën, maar toch…
Het element wordt enkel bijgeschakeld voor anti-legionella (1x per week) en bij stevige vriestemperaturen.
Is 1400 kWh verbruik dan nog extreem?
Ik heb een WP installatie met een 'VIH RW300/3BR' sanitair vat. Nu ben ik met een projectje bezig en wil ik een elektrische bijverwarming plaatsen onderaan dit vat, hier zit momenteel een blindflens.
Valliant verkoopt hier een set voor waar deze blindflens vervangen wordt en daarbij zit ook een elektrische spiraal, dit geheel kost 800euro (vind ik wel iets te duur hoor).
Nu had ik de flens los gevonden (https://www.waerme24.de/h...t-flansch-8000010431.html) Maar ik vraag me nu af wat aansluiting deze heeft?
weet iemand dit? Is dit gewoon 1 1/2 draad?
Of heeft iemand een soort Valliant catalogus waar ik wat meer info kan vinden over dit vat en de flens?
wp:Pana 9H pv: 13.4kWp
Ik vind eerlijk gezegd van wel, maar dat ligt dan niet aan de installatie, wel aan de gebruikers (he, je vroeg het…).stefaantje schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:17:
[...]
Wij zijn met 2 volw + 2 kids, en er wordt dagelijks best lang gedouchedEr wordt dagelijks zo'n 200 L sanitair water (warm + koud bijgemengd) verbruikt.
Het element wordt enkel bijgeschakeld voor anti-legionella (1x per week) en bij stevige vriestemperaturen.
Hier met 2 persoonshuishouden komen we uit op zo'n 1000kWh met hetzelfde regime, ik weet nog niet precies hoeveel SWW we gebruiken (de Homewizard watermeter ligt bij het DHL pakketpunt waar ik hem vanavond op ga halenstefaantje schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:17:
[...]
Wij zijn met 2 volw + 2 kids, en er wordt dagelijks best lang gedouchedEr wordt dagelijks zo'n 200 L sanitair water (warm + koud bijgemengd) verbruikt.
Overigens heb ik wel een "vaag vermoeden" dat er wel eens sprake kan zijn van "einrohrzirkulation", maar dat moet ik nog verder onderzoeken.
[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 30-11-2024 08:30 ]
De hele set is daar ook goedkoper dan €800 (maar nog steeds vrij prijzig imo)
Wij hebben een 190l vat in onze unitower, 2 volwassenen + 2 kinderen en wij gebruiken 1200 kWh per jaar. Water wordt op 55° gehouden met wekelijkse legionellarun.stefaantje schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:17:
[...]
:strip_exif()/f/image/JNUzRCcXT0L2LGDj8fNsez4n.png?f=user_large)
's Nachts moet dat ding voor Jan met de korte achternaam stampen om het 19,5 graad te houden. Dan breekt de zon door, en hoeft 'ie plots niets meer te doen. De stooklijn die 's nachts of bij bewolking nodig is om het warm te houden, is overdag met zoninstraling veel te hoog.
Het zou mooi zijn als de weersvoorspelling meegenomen zou kunnen worden. Leuk knutselproject als ik eBusd werkend heb straks
Wat ook niet helpt, is dat de WP bij mij zo'n 3 graden overshoot heeft (b.v. als Ta gewenst 34 graden is, piekt Ta uiteindelijk op 37 graden). Als de gewenste Ta bereikt is, wordt het elektrisch vermogen nog steeds opgevoerd. Het is alsof er een veel te grote I-gain in de controller zit, voor mijn systeem. Hebben meer mensen dit? Of beter nog: weet iemand of er iets tegen te doen is? Het resulteert in een oscillatie:
:strip_exif()/f/image/oKAAu3tzg7J4oBsyQBLrwcSv.png?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door marcop23 op 30-11-2024 13:03 ]
De COP van deze run is (vandaag) 1.3. De 2e helft van deze maand is het 1.6.
(ter vergelijking, verwarming geeft een COP van 4.3 voor de 2e helft van de maand).
Paar vragen hierover:
- Waarom wordt het vat 72.5gr? Wat is de target bij legionella? 65gr? Met een normale SWW run haalt hij exact de 50.5gr (dus maar .5 graad overshoot).
- Doet de backup heater ALTIJD mee met de legionellarun? Ik heb hem op 2kW gezet, dus is minimaal, maar toch een uur COP 1 erbij in de mix.
- Wat voor COP halen jullie puur op SWW met de legionellarun? Het is natuurlijk koud vandaag (regio Enschede).
Nu de vraag, is het mogelijk om de bestaande hoofdleiding te gebruiken voor zowel verwarming als warm water voor de boiler door twee driewegkleppen te installeren op de twee afgiftecircuits?
Materiaal van de hoofdleiding is 25 mm uponor, lengte is 9 meter. Gaat om een totale warmtevraag van 3,5 kW. Boilergrootte is 200 liter. Idee is om de monobloc in de kruipruimte aan te sluiten op de hoofdleiding en de vloerverwarming en vervolgens twee driewegkleppen te maken ter hoogte van de aftakkingen naar vloerverwarming en afgiftecircuit radiatoren om de hoofdleiding bij sanitair warmwatervraag vrij te maken richting boiler die aan het einde van de hoofdleiding komt te zitten.
[ Voor 26% gewijzigd door Joros op 30-11-2024 17:39 ]
snameroc
Ik heb precies dat probleem opgelost zonder software en ingewikkelde regelingen.marcop23 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:56:
Dit zijn toch de dagen waarop ik wens dat de WP-regeling slimmer was:
[Afbeelding]
's Nachts moet dat ding voor Jan met de korte achternaam stampen om het 19,5 graad te houden. Dan breekt de zon door, en hoeft 'ie plots niets meer te doen. De stooklijn die 's nachts of bij bewolking nodig is om het warm te houden, is overdag met zoninstraling veel te hoog.
Het zou mooi zijn als de weersvoorspelling meegenomen zou kunnen worden. Leuk knutselproject als ik eBusd werkend heb straks
Gewoon door de thermostaat op de overloop te hangen (daar schijnt de zon niet direct naar binnen) en een halve graad nachtverlaging in te stellen (van 0:00 tot 10:00 uur).
Daardoor draait de WP mooi overdag op PV-stroom, en heb ik vandaag nog geen enkele defrost gehad, want om 10 uur stond de WP (geplaatst tegen de oost-gevel) al mooi in de zon. COP was daardoor ook prima, de hele dag rond de 6.
Alleen nu de zon onder is gaat die (met de temperatuur) wat naar beneden.
Omdat er vorst voorspeld is en de temperatuur momenteel hard daalt zal de WP vanavond wel een paar keer defrosten, maar door de nachtverlaging gaat de WP toch om 0:00 uur uit, en dat scheelt een heleboel draaiuren met slecht rendement.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic