Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@marcop23 heb je een sysflow sensor, of regelt de thermostaat op de Ta van de warmtepomp zelf?
Zijn er nog thermostaatknoppen of menggroepen die bijregelen?
Dat kan wat vertraging verklaren. Bij mij is de regeling erg stabiel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-09 19:43
Laur3nss schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:48:
Wij hebben een 125/6 setup met 270l Itho vat en warmtewisselaar. Ik laat het SWW op 50gr komen 1x/dag en op Zaterdag de legionellarun. SWW heb ik op Balanced staan. Offset: 5K.

De COP van deze run is (vandaag) 1.3. De 2e helft van deze maand is het 1.6.
(ter vergelijking, verwarming geeft een COP van 4.3 voor de 2e helft van de maand).

Paar vragen hierover:
- Waarom wordt het vat 72.5gr? Wat is de target bij legionella? 65gr? Met een normale SWW run haalt hij exact de 50.5gr (dus maar .5 graad overshoot).
- Doet de backup heater ALTIJD mee met de legionellarun? Ik heb hem op 2kW gezet, dus is minimaal, maar toch een uur COP 1 erbij in de mix.
- Wat voor COP halen jullie puur op SWW met de legionellarun? Het is natuurlijk koud vandaag (regio Enschede).
Ik heb ook een 125/6 maar ik laat het systeem geen legionella run doen op 70 graden. 1 keer per week laat ik het vat 62 graden worden ipv de gebruikelijke 55. COP is eigenlijk altijd 3 of hoger. Zo voorkom ik dat het verwarmingselement (spiraal) wordt gebruikt want die heeft een COP van 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:48
Proton_ schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:56:
@marcop23 heb je een sysflow sensor, of regelt de thermostaat op de Ta van de warmtepomp zelf?
Zijn er nog thermostaatknoppen of menggroepen die bijregelen?
Dat kan wat vertraging verklaren. Bij mij is de regeling erg stabiel.
Ik heb geen sysflow sensor, hij regelt op basis van de Ta-sensor van de WP zelf.
Ik heb 5 radiatoren beneden die vol open staan, + 4 radiatoren boven met thermostaatkranen die zouden kunnen knijpen.
Verder heb ik de pompsnelheid handmatig op 80% gezet (ca 1200 L/h) opdat de delta T kleiner wordt en mijn radiatoren daarmee meer warmte afgeven bij gelijke Ta.

De radiatoren met thermostaatkranen zijn wel een goeie. Die kan ik eens uit vol open houden, om te kijken of het probleem blijft. Ik denk alleen niet dat het veel uit maakt: in een kwartier verandert de ruimtetemperatuur van die ruimtes echt niets. Het zou alleen kunnen dat er wat directe koppeling tussen Ta en "knijppercentage" zit.

Hier zouden grafieken van Ta, Tr en het debiet vanuit de eBus helpen, denk ik. Toch maar eens haast mee maken dan.

[ Voor 5% gewijzigd door marcop23 op 30-11-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Andrehj schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:54:
[...]

Ik heb precies dat probleem opgelost zonder software en ingewikkelde regelingen.
Gewoon door de thermostaat op de overloop te hangen (daar schijnt de zon niet direct naar binnen) en een halve graad nachtverlaging in te stellen (van 0:00 tot 10:00 uur).
Hm, slim! Bij mij heeft de hal ook zoninstraling dus dat zal denk ik niets helpen.

Overigens heb ik ook 0,5 graad nachtverlaging, maar de thermische tijdsconstante van m'n huis is erg kort. Dus dan staat 'ie na 2 uur alweer te stoken. Ik word toch jaloers op iedereen met vloerverwarming :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:52
marcop23 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:56:

Wat ook niet helpt, is dat de WP bij mij zo'n 3 graden overshoot heeft (b.v. als Ta gewenst 34 graden is, piekt Ta uiteindelijk op 37 graden). Als de gewenste Ta bereikt is, wordt het elektrisch vermogen nog steeds opgevoerd. Het is alsof er een veel te grote I-gain in de controller zit, voor mijn systeem. Hebben meer mensen dit? Of beter nog: weet iemand of er iets tegen te doen is? Het resulteert in een oscillatie:

[Afbeelding]
Dat hogere eleltrisch vermogen wanneer de gewenste Ta bereikt (en overschreden) wordt logt aan het hogere temperatuurverschil buitenlucht en cv water (door de oplopende Ta), wat tot een groter drukverschil tussen verdamper en condensor leidt, wat meer koppel op de compressormotor geeft en meer koppel bij hetzelfde min toerental is meer elektrisch vermogen. :)

Heel kort door de bocht gezegd is elektrisch vermogen van de warmtepomp evenredig met: compressor snelheid x (Ta-Tomgeving)

Tenzij de compressor bij jouw oscillaties van min toerental afwijkt is het louter een gevolg van oscillaties in Ta.

[ Voor 4% gewijzigd door AndRo555 op 30-11-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Ik heb ook na drie dagen problemen met het vernieuwen van de data in de myVaillant app.
Ten eerste verliest de app regelmatig binnen enkele minuten de verbinding met de cloudserver
(WiFi signal op de router is met -68 dBm sterk genoeg):

"ONBEKENDE FOUT - Er is een onbekend probleem opgetreden bij het laden van gegevens van uw verwarmingssysteem. Probeer het over een par minuten opnieuw."

Helaas werkt dit bij mij niet.

Wat helpt is "Afmelden" en weer opnieuw inloggen, maar na enkele minuten gaat het weer mis.

Nog vervelender is de onvolledige weergave van de "Energie-informatie"

Vandaag bijvoorbeeld op dit moment:
4,7 kWh "Elektrisch energieverbruik" + 27,5 kWh "Natuurlijke bron Opbrengst"
= 20,0 kWh "Opgewekte warmte"

De eerste twee getallen zijn (enigzins) actueel en het derde getal loopt ca. 2 uur achter.

Waarbij ik wil opmerken dat elektrische energie en warmte-energie gemeten worden
en de natuurlijke bron opbrengst berekent is.

Wat is er met de cloudinfrastructuur en de achterliggende database aan de hand?

Edit0: Net nog een keer de reconnect procedure gedaan en wonderbaarlijk staat er plotseling:
5,3 kWh + 30,8 kWh = 34,7 kWh wat al een stuk actueler is - maar natuurlijk nog steeds niet klopt.

Edit1 20:31: Vaillant schrijft dat het gebruik van de app in 2024 gratis is
willen ze in 2025 voor zoiets geld vragen? Er is nog een hele hoop te verbeteren!
Net een nieuwe release van 26 november - eerst even kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 30-11-2024 20:31 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joros
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-12-2024
snameroc schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:49:
Ik denk dat meer info van de hoordleiding nodig is. Lengte materiaal en diameter.
Yes, aangepast in mijn bericht. Het gaat om een 25mm uponor leiding van 9 meter lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:19
dunklefaser schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:37:
Ik heb ook na drie dagen problemen met het vernieuwen van de data in de myVaillant app.
Ten eerste verliest de app regelmatig binnen enkele minuten de verbinding met de cloudserver

"ONBEKENDE FOUT - Er is een onbekend probleem opgetreden bij het laden van gegevens van uw verwarmingssysteem. Probeer het over een par minuten opnieuw."

Wat helpt is "Afmelden" en weer opnieuw inloggen, maar na enkele minuten gaat het weer mis.

De eerste twee getallen zijn (enigzins) actueel en het derde getal loopt ca. 2 uur achter.

Waarbij ik wil opmerken dat elektrische energie en warmte-energie gemeten worden

Edit0: Net nog een keer de reconnect procedure gedaan en wonderbaarlijk staat er plotseling:
5,3 kWh + 30,8 kWh = 34,7 kWh wat al een stuk actueler is - maar natuurlijk nog steeds niet klopt.

willen ze in 2025 voor zoiets geld vragen? Er is nog een hele hoop te verbeteren!
Die melding heb ik ook twee a drie weken gehad, nu ineens weer opgelost. :)

Waar staat dat qua gratis gebruik? Dat lees ik terug bij de PRO app, die is voor 'installateurs'. En ja, sommigen hier hebben die ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Kees_frl op 30-11-2024 20:35 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
Kees_frl schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:32:
[...]

Die melding heb ik ook twee a drie weken gehad, nu ineens weer opgelost. :)

Waar staat dat qua gratis gebruik?
Na een update zijn er vaak nog verkeerde data in de cache.
Soms is het handig om de cache leeg te maken.
..... nog even wachten "Verbruiksgegevens verzamelen" . . .

Waar dat "gratis gebruik" stond weet ik niet meer exact maar het stond in een tabelletje (website?).

Ik denk dat ik toch voor externe meters ga.

Welke functionaliteit heeft de myVaillant pro app en is deze betrouwbaarder en stabieler?

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 30-11-2024 21:00 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laur3nss
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-08 10:11
aj_vdw schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:02:
[...]

Ik heb ook een 125/6 maar ik laat het systeem geen legionella run doen op 70 graden. 1 keer per week laat ik het vat 62 graden worden ipv de gebruikelijke 55. COP is eigenlijk altijd 3 of hoger. Zo voorkom ik dat het verwarmingselement (spiraal) wordt gebruikt want die heeft een COP van 1.
Ah, slim - via HomeAssistant en een automation oid druk je die hogere SWW wenstemperatuur erin en daarna zet 'ie hemt erug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-09 19:43
Laur3nss schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:51:
[...]

Ah, slim - via HomeAssistant en een automation oid druk je die hogere SWW wenstemperatuur erin en daarna zet 'ie hemt erug?
Ik laat het vat tussen 1200 en 1930 via het schedule naar 55 graden gaan. Op zaterdag zet ik om 11 uur de temperatuur naar 62 en om 1400 terug naar 55 met homeassistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
Vandaag zou eigenlijk een deurtje bij de myVaillant app moeten open gaan, maar
helaas nog steeds "...Verbruiksgegevens verzamelen . . ."
De "actuele" selecte gegevens zoals "Huidig stroomverbruik" en "Waterdruk"/"Act. anvoertemperatuur (CV-circuit 1)" worden om het minuut ververst, dus er is communicatie tussen gateway en de backend.
Een kaarsje ga ik voorlopig niet voor app aansteken.
De app is en blijft voorlopig een (onvoldoende/onvoltooide) beta.

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 01-12-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 10:06
dunklefaser schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:37:

Die melding "ONBEKENDE FOUT - Er is een onbekend probleem opgetreden bij het laden van gegevens van uw verwarmingssysteem. Probeer het over een paar minuten opnieuw." zie ik ook met enige regelmaat, meestal vooral nadat de app naar de achtergrond is geweest, soms herstelt het zich na 1 of 2 keer, zo niet dan moet ik meestal opnieuw inloggen, en dan werkt het (meestal) weer. Ik heb het idee dat Vaillant het afhandelen van de background / foreground events nog niet helemaal onder die knie heeft. Meestal werkte de app afgezien van deze vervelende hick-ups best aardig, je krijgt een aardig beeld in de efficiëntie (even afgezien van de nauwkeurigheid waarmee dat gebeurt :+ ). Ook kun je best wat zaken instellen (meer is altijd beter :)), en is de vormgeving ook best aardig.

Vandaag is de situatie m.b.t. de historische gegevens echter naadje: het lijkt er op dat een groot deel van deze gegevens zoals 'elektrisch energie verbruik', en daarmee (volgens de Vaillant formule) 'totaal 'opgewekte warmte' (tijdelijk?) niet beschikbaar zijn waardoor er ook geen COP gegevens meer worden getoond.

Op een gegeven moment werd er gemeld "Historische gegevens van uw vorige app worden in de komende weken toegevoegd", maar dat is volgens mij een algemene melding die ze laten zien als ze de gegevens niet op kunnen halen, en gaat volgens mij over de app die Vaillant had voordat ze met deze myVaillant app kwamen (sensoAPP of multiMATIC?), die naar verluidt nog veel beroerder waren dan deze app?

Al met al lijkt het inderdaad dat Vaillant de zaken niet goed voor elkaar heeft, en zowel de app als de backend lijken kuren te vertonen. Erg jammer omdat de app volgens mij echt wel potentie heeft, wellicht is deze app als betatester gebruiken altijd nog beter dan de oude app? ;) En persoonlijk zou ik de app ook niet geheel willen missen, maar laat Vaillant de boel wel op orde brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Batilan Als pseudo-tweaker wil ik natuurlijk niet volledig van (de cloud van) een leverancier afhankelijk zijn.
Dus heb ik heel eigenwijs warmtemeters van Kamstrup zowel voor de warmtepomp als ook voor de wpb aangeschaft.
De MID Kamstrup warmtemeter voor de Valliant arotherm registreert sinds de inbedrijfstelling vorige week
de belangrijke gegevens en nog wat meer maar is vooral totaal onafhankelijk van de warmtepomp.

Waarom Vaillant bijvoorbeeld de diverse COP's (z. handleiding van de hydraulische module - diagnose codes) niet lokaal wil berekenen en opslaan en dan vooral makkelijk toegankelijk maakt via de app ontgaat mij volledig.
Technisch is dit namelijk een fluitje van een cent, alle data zijn lokaal beschikbaar en de berekeningen zijn reeds gedaan. Aanvullende zaken kan de app dan doen, bijvoorbeeld grafische presentatie en evt. lokale opslag.

[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 01-12-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Proton_ schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:57:
@Jag de Regelmodule is de VWZ print. Die zit ingebouwd in een binnenunit, unitower of los in een behuizing als VWZ AI. Het ding met een schermpje met blauwe achtergrondverlichting :)
Het is deels gelukt

Connector X41, FB ingang en in de regelmodule, onder test menu, zie ik de ME ingang van dicht naar open gaan als ik er 3,5 V op zet *O*

So far zo goed. Vervolgens gebeurt er niks -O-.

Instellingen zijn als volgt:
ME ingang ingesteld op Fotovoltaïek.
Verwarming op vaste waarde
Gewenste aanvoer op 35 graden
Buffer offset 10K

Actuele aanvoer temp 45 graden

Ah ha, hij heeft al zijn gewenste temp zou je zeggen, dat is de reden. Buffer offset verhoogd naar 15K -> nog steeds niks. Compressor blijft uit. Gewenste aanvoer naar 50 graden -> nog steeds geen actie van de warmtepomp buitenunit.

Wat mis ik hier? Waarom schiet de buitenunit niet in actie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Jag Buffer is CV zijdig denk ik, terwijl de PV ingang voor SWW boost is.
Vlak na een legionellarun doet dat dan niets.

[ Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 01-12-2024 16:26 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Proton_ schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:26:
@Jag Buffer is CV zijdig denk ik, terwijl de PV ingang voor SWW boost is.
Vlak na een legionellarun doet dat dan niets.
Buffer is zeker CV zijdig. Dit zegt de manual over de ME ingang
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YA7hFV1DW3C-NtKXOehsp7K808=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KVYmGjEBelZxXB0KV51UWlx3.png?f=user_large

Ik lees dat als eerst SWW run doen naar normale wens temp. Ik heb in dit topic nog niet kunnen vinden of er een manier is om de legionella run te doen met overtollige PV energie. Danwel om deze te cancellen mocht het vat al 60 graden geweest zijn (met dompel verwarmer die overtollige PV energie gebruikt).

Maar daarna zou hij de buffer met ingestelde offset moeten verwarmen. Ik dachgt dat om de CV buffer gaat. Denk jij anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:32
Wat is jullie ervaring met ebus kabel en voeding kabel door dezelfde kabelgoot richting de VWZ AI?

Handleiding raad het af, maar geeft ook aan geen afgeschermde kabel te nemen voor de ebus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:16
jjonkie schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:55:
Wat is jullie ervaring met ebus kabel en voeding kabel door dezelfde kabelgoot richting de VWZ AI?

Handleiding raad het af, maar geeft ook aan geen afgeschermde kabel te nemen voor de ebus.
Ik heb de ebus kabel samen met de voedingskabel naar de buitenunit door dezelfde mantelbuis liggen over een afstand van circa 10m. Dit gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
Bedankt voor de bevestiging 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gravelist
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08:52
Jag schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:35:
[...]

Buffer is zeker CV zijdig. Dit zegt de manual over de ME ingang
[Afbeelding]

Ik lees dat als eerst SWW run doen naar normale wens temp. Ik heb in dit topic nog niet kunnen vinden of er een manier is om de legionella run te doen met overtollige PV energie. Danwel om deze te cancellen mocht het vat al 60 graden geweest zijn (met dompel verwarmer die overtollige PV energie gebruikt).

Maar daarna zou hij de buffer met ingestelde offset moeten verwarmen. Ik dachgt dat om de CV buffer gaat. Denk jij anders?
Nee, het gaat over SWW “buffer” .manual heeft het ook over boost warm water dat geselecteerd wordt. Dat kun je ook handmatig op de thermostaat of app aanzetten Alleen, die boost, werkt heel erg tegen mijn gevoel in. Pas als je buiten een tijdgestuurde periode, en lager dan offset zit, werkt die pas daadwerkelijk. (Terwijl de thermostaat wel boost warm water aangeeft)
Dit heb ik al meerdere keren bij Vaillant gemeld. Maar men geeft aan dat dit de juiste werking is. Een melding geven dat er geboost wordt, maar niks gebeurd.

Dus als je bijvoorbeeld een tijdprogramma in de thermostaat hebt, tussen 8u-20u mag warm water gemaakt worden, tot 60 graden met offset 10gr. Gaat “boost” dus helemaal niks doen. Pas na 20u en voor 8u en onder de 50gr tanktemp (aan beide voorwaarden moet voldaan worden) werkt die boost pas.
Dus wil je dat die op de ME uitgang werkt, moet je het tijdgestuurde programma uitzetten en een kleine offset ingeven Want als je bv 55gr tanktemp hebt, maar je offset op 10gr (60-50) hebt gebeurt er ook niks.

Ik heb in home assistent een automatisering die de actuele tanktemp en de actuele teruglevering monitort. (P1) Bij voldoende teruglevering, dat ook nog eens 15 minuten aanhoudt boven mijn drempel,(om te zorgen dat die niet aangaat bij een piekteruglevering) wordt de boost geactiveerd bij een in HA ingestelde waterdrempel. Op de thermostaat heb ik dus geen tijdprogramma meer ingesteld, en de offset heel dicht tegen de maximale boilerlading temperatuur gezet. Zodoende kan ik dus de booster aanzetten wanneer er voldoende teruglevering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
arotherm pure 65/7.2 (alleen verwarming - inbedrijfstelling op 27 nov. 16:30 uur)
De meting van de thermische energie in mijn VWL 107/7.2 IS lijkt redelijk te kloppen.
Tot nu toe ca. 215 kWh vs. ca. 226,5 kWh (MID geijkte warmtemeter) = ca. -5,1% afwijking

Als ik het "Energieverbruik totaal" (Diagnose Code D.077) van ca. 37 kWh zou kunnen geloven
is de COP tot nu toe 6,1. - Ik heb mijn twijfels - er lijkt iets te ontbreken in het "totaal".
Maar wat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rrddnnss
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-09 19:48
Rrddnnss schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:09:
Hoi! Sinds juli ben ik de eigenaar van een Vailant warmtepomp. Hieronder de set-up/situatie

aroTHERM split VWL 105/5 AS 400V
Elektrisch naverwarmer 12kW VWL 127/5 IS
Vaillant uniSTOR VIH RW 300/3BR boiler
Systeemregelaar sensoCOMFORT VRC720
Boilervoeler uniSTOR
VDM 10, pompgroep 1" met high-efficiency pomp (80 m2 vloerverwarming benedenverdieping, 3 radiatoren bovenverdieping)

Instellingen:

• Gebouwcircuit waterdruk 1.5 bar
• Gebouwcircuit doorstroming 2008 l/h
• Wenstemperatuur = 20,5 graden
• Gemiddeld aantal start-stops p/dag = 12
• Gemiddelde lengte van runs = 1 uur
• Gemiddelde delta T = 2
• Adaptieve stooklijn nee
• Stooklijn 0,25
• Binnencompensatie Thermost = uitgebreid
• CV max Delta P 200mbar (laagste waarde ivm hoog debiet/volume)

Vraag
Helaas is mijn COP erg laag. Dit varieert van 1.4 - 3.0, afhankelijk van de buitentemperatuur. Deze waarde haal ik uit de Vaillant app. Vanuit het menu in de binnenunit zie ik een COP van 4,4 en een totaal rendement van 4,9. Niks aan de hand zou je zeggen, maar het probleem is dat mijn binnenunit flink begint te verbruiken, op het moment dat de compressor de status uitgeschakeld krijgt. In status 'stand-by' is dit niet aan de orde. Ik vermoed dat dit komt door het activeren van de elektrische naverwarmer. Ik heb een Vaillant gateway gekoppeld aan de WP, maar omdat de server/API behoorlijk instabiel heb ik een ebus dongle aangesloten die alle waardes rechtstreeks naar Home Assistant stuurt.

Zie onderstaande voorbeeld van afgelopen zondagnacht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heeft iemand een verklaring voor dit gedrag en hoe ik ervoor kan zorgen dat het niet meer voorkomt?
@Kees_frl en @Franciesco Vrijdag is Vaillant wederom langs geweest en hebben het probleem kunnen achterhalen én oplossen. De boosdoener bleek een verkeerd geïnstalleerde sensor op het buffervat. Die bleek achteraf voor een zonneboiler te zijn en heeft een andere weerstand. COP ligt inmiddels rond de 5,9 volgens de Vaillant app. Geen idee hoe betrouwbaar die waardes zijn, zal deze week een Shelly pro 3EM installeren voor een nauwkeurige berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Gravelist schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:49:
[...]

Nee, het gaat over SWW “buffer” .manual heeft het ook over boost warm water dat geselecteerd wordt. Dat kun je ook handmatig op de thermostaat of app aanzetten Alleen, die boost, werkt heel erg tegen mijn gevoel in. Pas als je buiten een tijdgestuurde periode, en lager dan offset zit, werkt die pas daadwerkelijk. (Terwijl de thermostaat wel boost warm water aangeeft)
Dit heb ik al meerdere keren bij Vaillant gemeld. Maar men geeft aan dat dit de juiste werking is. Een melding geven dat er geboost wordt, maar niks gebeurd.

Dus als je bijvoorbeeld een tijdprogramma in de thermostaat hebt, tussen 8u-20u mag warm water gemaakt worden, tot 60 graden met offset 10gr. Gaat “boost” dus helemaal niks doen. Pas na 20u en voor 8u en onder de 50gr tanktemp (aan beide voorwaarden moet voldaan worden) werkt die boost pas.
Dus wil je dat die op de ME uitgang werkt, moet je het tijdgestuurde programma uitzetten en een kleine offset ingeven Want als je bv 55gr tanktemp hebt, maar je offset op 10gr (60-50) hebt gebeurt er ook niks.

Ik heb in home assistent een automatisering die de actuele tanktemp en de actuele teruglevering monitort. (P1) Bij voldoende teruglevering, dat ook nog eens 15 minuten aanhoudt boven mijn drempel,(om te zorgen dat die niet aangaat bij een piekteruglevering) wordt de boost geactiveerd bij een in HA ingestelde waterdrempel. Op de thermostaat heb ik dus geen tijdprogramma meer ingesteld, en de offset heel dicht tegen de maximale boilerlading temperatuur gezet. Zodoende kan ik dus de booster aanzetten wanneer er voldoende teruglevering is.
Ok, ik had uit posts hier begrepen dat het om de CV buffer ging. Maar om de SWW buffer dus. De werking zoals je die omschrijft, klinkt erg onlogisch inderdaad. De tijdswindow zet je juist op een periode die uren met zonlicht bevat. Misschien gaan ze ervan uit dat gebruikers een laagtarief tijd instellen. En dan die offset, dit zegt de handleiding

Gewenste temperatuur + offset = aanvoertemperatuur voor de
warmwaterboiler.
Fabrieksinstelling:
– 25 K bij conventionele warmteopwekker
– 10 K bij warmtepomp

Dus instelling 50 graden temp boiler, offset 10k -> 60 graden aanvoer temp. Dan zou je zeggen dat als hij onder de 60 graden zit en MFE contact open gaat, dat de SWW boost actief wordt. Maar niet dus? Pas bij 50 - 10 = 40 graden?

Ik ga zelf ook voor de home assistant en eBus module, dan hoop ik naast meer inzicht in warmtepomp werking, ook de warmtepomp via HA aan te sturen. Ik hoop dat mij dat lukt, heb nooit iets eerder met home assistant gedaan. We gaan het zien.

Idealiter zou ik home assistant de SWW buffer en daarna de CV buffer laten opstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:50
Nu het weer wat kouder is wil ik toch nog een keer vragen naar jullie mening over mijn warmtepomp verbruik. Ik krijg het idee dat de warmtepomp over gedimensioneert is als ik naar het verbruik kijk. Ik heb het idee als ik een 75/6 had gehad dat hij continu op een lager verbruik zou draaien en niet zoveel starts zou hebben. Daarom ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden?

Ik krijg het gevoel dat de 105/6 niet lager kan en dat een 75/6 op een lager vermogen kan/gaat draaien op dezelfde momenten. En helemaal als je kijkt naar de periode op 1 december. Daar start de 105 heel vaak, dit is niet bevorderlijk voor de WP lijkt mij, mij is altijd verteld dat het slecht is voor compressor.

Mij lijkt het minimum vermogen te hoog met de huidige temperaturen.

Beneden verdieping zone 1: 57m2 vvw
Beneden verdieping zone 2: 27m2 vvw
Beneden hal: 1 radiator
Boven 3 slaapkamers radiatoren die op stand 2 staan op thermostaatknop en badkamer met vvw op RTL en designradiator

Ik ben ook wel benieuwd wat jullie verbruik is per dag in kWh energie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCtC57gPjIjZzCDtEdxFzsD1aR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TssaiDPAgzWGZ2d6Pxyk8qTe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 09:59
pascalwinters schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:22:
Nu het weer wat kouder is wil ik toch nog een keer vragen naar jullie mening over mijn warmtepomp verbruik. Ik krijg het idee dat de warmtepomp over gedimensioneert is als ik naar het verbruik kijk. Ik heb het idee als ik een 75/6 had gehad dat hij continu op een lager verbruik zou draaien en niet zoveel starts zou hebben. Daarom ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden?

Ik krijg het gevoel dat de 105/6 niet lager kan en dat een 75/6 op een lager vermogen kan/gaat draaien op dezelfde momenten. En helemaal als je kijkt naar de periode op 1 december. Daar start de 105 heel vaak, dit is niet bevorderlijk voor de WP lijkt mij, mij is altijd verteld dat het slecht is voor compressor.

Mij lijkt het minimum vermogen te hoog met de huidige temperaturen.

Beneden verdieping zone 1: 57m2 vvw
Beneden verdieping zone 2: 27m2 vvw
Beneden hal: 1 radiator
Boven 3 slaapkamers radiatoren die op stand 2 staan op thermostaatknop en badkamer met vvw op RTL en designradiator

Ik ben ook wel benieuwd wat jullie verbruik is per dag in kWh energie.

[Afbeelding]
Hier ook een 105/6, met eenzelfde ervaring / gedrag rond deze dagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9is-c0I8fQEm0Gg6yIbIfOsIPKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lOBkKMhkQPo4HkwaQXsoneAp.png?f=fotoalbum_large

Als je dan kijkt naar de compressor, dan wordt de warmtepomp pas echt belast in de nacht van 29 op 30 november en is het enige moment dat het verbruik boven de 900W uitkomt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uP5DZJ8SYTGa35pz9GYulhGeWU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8NyFnWTH2UvnteFoavfLjYVz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcdzdjqXxW458HeFgrYdseYy0qs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ln3PhrOVNdLLDUEReUR70BJs.png?f=fotoalbum_large

Dus ik denk dat ook hier sprake is van overdimensie. We zitten aan de veilige kant wanneer het écht koud wordt, maar boven het vriespunt is mijns inziens het enige voordeel van de 105/6 het in een kort tijdsbestek kunnen opwarmen van het 190L boilervat in de Unitower.

Ik heb overigens het pendelgedrag iets kunnen beperken door de minimale tA te verhogen naar 31 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Kaspers
Belangrijk i.v.m. de dimensionering en het resulterende verwarmingsgedrag:
Wat is het minimum vermogen van de 105/6 rond deze dagen bij een aanvoer van ca. 27°C?
En wat is het actuele warmteverlies van jouw woning (verwarmde vertrekken)?

@pascalwinters Ik zou niet op het gevoel afgaan wat het minimum vermogen aangaat.
Misschien staat iets in de technische data van de 75/6 en de 105/6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
@dunklefaser

Als ik in de specificaties kijk dan staat er bij A2/W35 bij de 105 1,26kW en bij de 75 0,76kW.
Alleen het vermogen is dan 3,1kW vs 5,8kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7xmgFta42QvsLRs-RLiBQW3iHk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sOWQwPVnGSdPpyc8rhXqStTU.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Kaspers en @pascalwinters het modulatiebereik van de 105/6 houdt niet over, dat blijkt ook uit de documentatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQ19WM2zltz-udS4RIvFQflLYzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JyLmt9IT0PfYIHjCyJBzuLlE.png?f=fotoalbum_large
(uit Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen")
Minimum bij +7 is 5.8 kW, maximum bij -7 is 9.7 kW.
En bij +7 zal je 25 graden nodig hebben, geen 35, dus het zou me niet verwonderen als het minimumvermogen boven de 6.5 kW uit komt.
Bij +7 is de warmtevraag doorgaans minder dan een kwart dan de warmtevraag bij -7, dus als je de 9.7 kW bij -7 nodig hebt dan is de 6.5 kW bij +7 veel te veel: aan/uit sturing ("pendelen" met 1 start per uur).

De hamvraag is, of dat erg is.
Om daar een antwoord op te kunnen geven zal je aan moeten tonen dat de COP (het verbruik) of het comfort lijdt onder het aan/uit gedrag. Ik heb daar geen aanwijzigen voor (mijn 65/6 heeft gelijkaardig gedrag), ik zie de COP niet stijgen na kwartier en de compressor kan zonder problemen tienduizenden starts aan.

Je kunt pas concluderen dat hij overgedimensioneerd is als je weet dat je bij -7 (of je eigen ontwerptemperatuur) niet voldoende hebt aan de 8 kW van de 75/6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Proton_ schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:39:
Je kunt pas concluderen dat hij overgedimensioneerd is als je weet dat je bij -7 (of je eigen ontwerptemperatuur) niet voldoende hebt aan de 8 kW van de 75/6.
Dan is natuurlijk de vraag, hoe gaan we hier achter komen?

En is dan bijv. zo'n dag als gisteren een verbruik van 20kWh raar bij een COP van 5,9 (volgens vaillant app)?

[ Voor 14% gewijzigd door pascalwinters op 02-12-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Proton_ schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:39:

De hamvraag is, of dat erg is.
Om daar een antwoord op te kunnen geven zal je aan moeten tonen dat de COP (het verbruik) of het comfort lijdt onder het aan/uit gedrag. Ik heb daar geen aanwijzigen voor (mijn 65/6 heeft gelijkaardig gedrag), ik zie de COP niet stijgen na kwartier en de compressor kan zonder problemen tienduizenden starts aan.
Dank voor je expertise. Ik behaal een COP van 5.3 in de afgelopen 15 dagen, dat lijkt mij een waarde waar ik mij geen zorgen over hoef te maken.
dunklefaser schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:14:
@Kaspers
Belangrijk i.v.m. de dimensionering en het resulterende verwarmingsgedrag:
Wat is het minimum vermogen van de 105/6 rond deze dagen bij een aanvoer van ca. 27°C?
Kom ik op terug. Ik verwam met een minimale tA van 31, dus die moet ik even bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laur3nss
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-08 10:11
pascalwinters schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:43:
[...]
Dan is natuurlijk de vraag, hoe gaan we hier achter komen?
Wachten tot het echt winter wordt? Ik zit in hetzelfde schuitje met mijn 125/6. Als het niet richting 0-punt gaat ongeveer 1 start per 1-1.5u, wat prima is. Binnentemperatuur heel stabiel, ook bij defrosts en SWW runs. Ik stook 24x7, heb een 100l seriebuffer in de retour en 110m2 vloerverwarming + radiatoren vol open. Als het kouder wordt draait hij uren achtereen. Ik heb mechanische ventilatie (roosters) dus best wat ventilatieverlies.
pascalwinters schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:43:
[...]
En is dan bijv. zo'n dag als gisteren een verbruik van 20kWh raar bij een COP van 5,9 (volgens vaillant app)?
Ik had gisteren 20.6kWh verbruik met een COP van 4.3 voor verwarmen. Aangzien mijn PV gisteren 25kWh opwekte, hoor je mij niet klagen vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Laur3nss schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:03:
[...]

Wachten tot het echt winter wordt? Ik zit in hetzelfde schuitje met mijn 125/6. Als het niet richting 0-punt gaat ongeveer 1 start per 1-1.5u, wat prima is. Binnentemperatuur heel stabiel, ook bij defrosts en SWW runs. Ik stook 24x7, heb een 100l seriebuffer in de retour en 110m2 vloerverwarming + radiatoren vol open. Als het kouder wordt draait hij uren achtereen. Ik heb mechanische ventilatie (roosters) dus best wat ventilatieverlies.
Dit is vergelijkbaar met onze situatie dan.
[...]

Ik had gisteren 20.6kWh verbruik met een COP van 4.3 voor verwarmen. Aangzien mijn PV gisteren 25kWh opwekte, hoor je mij niet klagen vooralsnog.
Dit is geruststellend dat het verbruik enigszins overeenkomt. Ik heb alleen lang geen 25kWh zon, eerder 5kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Kaspers Mijn arotherm pure 65/7.2 doet actueel niet minder dan 2,0 - 2,1 kW @ 26,5 - 27,5 °C (Kamstrup),
buitentemperatuur 10,6°C. Kamertemperaturen 19,0 - 20,0 °C.
Het elektrische vermogen volgens de VWL 107/7.2 IS zou 165 - 230 W zijn (wat ik echt niet geloof),
maar dat ga ik nog zelf meten (binnen- + buitenunit).
Als er geen warmteproductie is en de circulatiepomp draait (859 l/h) geeft de binnenunit 21 W aan.

Ook bij mij draait de wp natuurlijk niet meer continu - mijn warmteverlies is ca. 1,3 - 1,5 kW op dit moment.
(ca. 0,25 kW/K bij temperaturen beneden de stookgrens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo3
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-09 22:08
Is het minimum vermogen te verlagen door fluistermodus in te schakelen?

Arotherm 75/6; pv 6000wp; ZP Nexus 20 kW; gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
ivo3 schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:56:
Ik draai natuurlijk al in fluistermodus, volgens mij heeft dit geen effect op het minimum vermogen.
Zou me ook verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
dunklefaser schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:58:
[...]

Ik draai natuurlijk al in fluistermodus, volgens mij heeft dit geen effect op het minimum vermogen.
Zou me ook verbazen.
Waarom draai je in fluistermodus en wat doet de WP om dat te realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
pascalwinters schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:59:
[...]

Waarom draai je in fluistermodus en wat doet de WP om dat te realiseren?
Omdat het kan, is niet echt nodig volgens de WAPAC-rekentool - en voor de rest RTFM.

Onderstaand een plaatje van aanvoer- en retourtemperaturen vandaag, de lengte van de runs etc. is ook redelijk te zien. Wie weet wat dat voor rare pieken zijn? - Ik heb zo een vermoeden - "oil return cycle"?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7gn3a-xq16tJ2700uy8e9aqHks=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oIxtZbVsv6N8j2jOLBNH5Mox.jpg?f=user_large

[ Voor 78% gewijzigd door dunklefaser op 02-12-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55
ivo3 schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:56:
Minumum vermogen veranderd niet maar in praktijk kan de WP wel langere runs maken omdat ze doorgaans erg hoog starten, dit komt door de regeling omdat de WP denkt CV water is koud ik moet volle bak aan het werk bij een start.

Met fluisterbedrijf haal je die pieken weg.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 02-12-2024 14:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo3
Ik heb hier ergens gelezen dat de compressor met een lager toerental en lager vermogen gaat draaien in fluistermodus. Omdat mijn 75/6 het ook makkelijk aan kan heb ik toen fluistermodus aangezet met het idee om zuiniger te verwarmen. Ik meen gezien te hebben in vwzai dat er met iets minder vermogen gedraaid werd maar kan het niet goed meten. Vroeg me daarom af of dit ook invloed heeft op minimum vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo3
Bedankt. Duidelijk
mr_evil08 schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:11:
[...]

Minumum vermogen veranderd niet maar in praktijk kan de WP wel langere runs maken omdat ze doorgaans erg hoog starten, dit komt door de regeling omdat de WP denkt CV water is koud ik moet volle bak aan het werk bij een start.

Met fluisterbedrijf haal je die pieken weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
dunklefaser schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:52:
@Kaspers Mijn arotherm pure 65/7.2 doet actueel niet minder dan 2,0 - 2,1 kW @ 26,5 - 27,5 °C (Kamstrup),
buitentemperatuur 10,6°C. Kamertemperaturen 19,0 - 20,0 °C.
Het elektrische vermogen volgens de VWL 107/7.2 IS zou 165 - 230 W zijn (wat ik echt niet geloof),
maar dat ga ik nog zelf meten (binnen- + buitenunit).
Als er geen warmteproductie is en de circulatiepomp draait (859 l/h) geeft de binnenunit 21 W aan.

Ook bij mij draait de wp natuurlijk niet meer continu - mijn warmteverlies is ca. 1,3 - 1,5 kW op dit moment.
(ca. 0,25 kW/K bij temperaturen beneden de stookgrens)
Heb even voor je gekeken, zoals gezegd, minimale tA is 31 graden. Het opgenomen vermogen (HMU CurrentConsumedPower) van de buitenunit (=HMU?) komt niet uit boven de 900Watt, de afgelopen 24 uur, met korte pieken van 1.5Kw (meetwaarden uit de ebus):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmVXtFh5waXoUiR70E_u9eiXXSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3jyv0T7wZpC3JdqdHhrwjzjq.png?f=fotoalbum_large
VWL105/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-08 19:58
Heb een installateur gevonden die Arotherm Plus 75/6 met Unistor bij ons zou kunnen plaatsen, maar even verbaasd over de prijs: zo'n 15k. Zelfs na aftrek ISDE dus nog zo'n 12000. Arotherm zelf zie ik voor zo'n 5000 los te koop en unistor voor zo'n 3000, alles inclusief BTW.

Hij zegt:
  • Er moet een hydraulische module bij, anders zit je in de kou als je warmtepomp in storing gaat. 1400 euro exclusief btw zegt hij (ik zie ze online voor 1200 inclusief btw, maar afijn)
  • Er moet een regelunit en een thermostaat van Vaillant zelf bij, want Vaillant kan niet samenwerken met Honeywell EvoHome (geen opentherm? en regelunit zit er niet standaar bij?) 500 euro plus btw
  • Aan een Unistor 190 heb je niet genoeg voor een gezin van 4 met 2 douches en een bad. Je moet minstens 250 liter hebben.
  • Met gasverbruik van 1000 kuub kan Vaillant nooit uit, volgens hem zegt Vaillant zelf dat hun arotherm pas uitkan als je meer dan 1500 kuub gas verbruikt. (waarbij de aanschafprijs die hij quote natuurlijk meespeelt)
  • Aan warmtepompen moet 'veel onderhoud' worden gedaan en daar is geen monteur voor te vinden
Je zou zowaar willen dat hij liever geen warmtepompen installeert... Hij nam nota bene zelf contact met me op nav verzoek dat ik op de website van Vaillant had gedropt.

Benieuwd naar jullie kijk op de zaak... zit er nog ergens een kern van waarheid in wat deze meneer me vertelt?

Mijn rekensommetje met warm water:
  • voor keuken geen warm water nodig (Quooker);
  • we douchen in de ochtend met 2 douches: 1x 10 liter/minuut 5 minuten en 2x5 minuten 7 liter/minuut.
  • Voor bad heb je meer dan genoeg aan 190 liter (eerder 110-120 nodig) en we gaan al nooit in bad kort nadat we gedouched hebben; 3 uur later is vroeg genoeg.
Dan red je het toch gewoon met 190? Of mis ik nou wat...

Eerlijk gezegd verkeerde ik ook in de veronderstelling dat aan een warmtepomp amper onderhoud hoeft te worden gedaan? Of gaat het alleen op voor het fysieke deel van de installatie en heb je voortdurend hulp nodig bij storingen...?

[ Voor 64% gewijzigd door Purk80 op 02-12-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Met fluistermode beperk je de maximale compressorfrequentie (dat kan gunstig zijn voor dd COP behalve bij hoge temperatuur/SWW) maar ook de fansnelheid (dat is niet per sé gunstig voor de COP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Kaspers Wat ik op dit moment uit de befaamde app voor vandaag haal:
Opgewekte warmte klopt redelijk, maar het "Elektrisch energieverbruik"
en vooral de Vaillant COP van 12,8 kloppen voor geen meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQ0Nbc12WlLdVn2PAAL_NOc0hA0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/f8OdN935tfsJIchpAcqTKjys.png?f=user_large
In het "Systeemoverzicht" staat als momentaan vermogen 164 W??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
dunklefaser schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:00:
@Kaspers Wat ik op dit moment uit de befaamde app voor vandaag haal:
Opgewekte warmte klopt redelijk, maar het "Elektrisch energieverbruik"
en vooral de Vaillant COP van 12,8 kloppen voor geen meter.
[Afbeelding]
In het "Systeemoverzicht" staat als momentaan vermogen 164 W??
Verre van betrouwbaar inderdaad. Ik bereken de COP zelf, met de bekende vaillant formule:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWNCn9Hcuvi3UicThThX9yWa1iY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2e275eK6oV4nqdTsNKjQ1kV7.png?f=fotoalbum_large

Maar ik doe dit wel op basis van de waardes uit ebus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Hele andere vraag. Wij hebben ook een houtkachel, ik kan detecteren als die aan is. Wat zou een goede automation zijn in HA om de WP rustiger te laten draaien om zo de temperatuur in de vloer niet helemaal te laten afkoelen maar ook niet op dezelfde temperatuur te laten door draaien? Iemand ideeën/tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Kaspers Niet echt overtuigend wat Vaillant daar uitgevonden heeft: "De Vaillant arotherm COP"
De waardes op de ebus komen waarschijnlijk uit deze soort formules c.q."berekeningen".

Ik ga dit iig niet gebruiken - maar wat mij verbaast is dat Vaillant niet in staat is zoiets simpels als
het elektrische vermogen en de elektrische energie enigszins correct te meten.
Betrouwbare (gecertificeerde) kWh-meters in buiten- en binnenunit kosten toch geen vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:48
Ik heb ook een 125/6 mijn huis vrijstaande bungalow heeft 206 m2 vvw. Rad op dit moment niet in gebruik 24/7 21 graden. Verbruik gisteren vlg Home wizard 34,8 kwh PV opbrengst 6.8 . COP volgens de app 4,8. Had 3 runs in n24 uur waarbij de kortste ongeveer een uur was,

WP Vailaant VWL 125/6A, SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 350m2 met 245 VVW. A+++,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
pascalwinters schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:52:
Hele andere vraag. Wij hebben ook een houtkachel, ik kan detecteren als die aan is. Wat zou een goede automation zijn in HA om de WP rustiger te laten draaien om zo de temperatuur in de vloer niet helemaal te laten afkoelen maar ook niet op dezelfde temperatuur te laten door draaien? Iemand ideeën/tips?
Je zou de ruimteregeling van uitgebreid op actief kunnen zetten via de eBus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Zwanenburg7
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-09 20:38
[quote]Purk80 schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:43:
Hij zegt:
  • ...
  • Er moet een regelunit en een thermostaat van Vaillant zelf bij, want Vaillant kan niet samenwerken met Honeywell EvoHome (geen opentherm? en regelunit zit er niet standaar bij?) 500 euro plus btw
  • ...
Het kan wel samenwerken, maar de conclusie klopt wel dat er een regelunit en thermostaat bij moet.
Vaillant ondersteunt idd geen OpenTherem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
marcop23 schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:38:
[...]

Je zou de ruimteregeling van uitgebreid op actief kunnen zetten via de eBus.
Ja dat kan. Maar dan koelt de hele vloer wel af omdat hij dan alles uit zet. Maar ik bedacht me net, omdat de binnentemperatuur op loopt dan gaat hij als automatisch de aanvoer temperatuur verjagen dmv de stooklijn. Dan kan ik wellicht nog versterken om tijdelijk de gewenste temperatuur te verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
pascalwinters schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:08:
[...]

Ja dat kan. Maar dan koelt de hele vloer wel af omdat hij dan alles uit zet. Maar ik bedacht me net, omdat de binnentemperatuur op loopt dan gaat hij als automatisch de aanvoer temperatuur verjagen dmv de stooklijn. Dan kan ik wellicht nog versterken om tijdelijk de gewenste temperatuur te verlagen.
Als je 'm op actief zet, gaat hij juist niet meer uit. Wel wordt inderdaad de stooklijn verlaagd. Dat laatste gebeurt ook niet meer als je hem op inactief zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
marcop23 schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:23:
[...]

Als je 'm op actief zet, gaat hij juist niet meer uit. Wel wordt inderdaad de stooklijn verlaagd. Dat laatste gebeurt ook niet meer als je hem op inactief zet.
Ja ik heb hem nu ook 24/7 op actief staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravelist
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08:52
pascalwinters schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:52:
Je zou ook de minimale aanvoertemperatuur kunnen verlagen, en de stooklijn op bv 0.1 zetten. Dan heb je zowat een vlakke stooklijn, en is je minimale aanvoertemperatuur ook meteen je maximale aanvoer. En dus een flatline. Zodoende kun je dus een minimale aanvoer temperatuur instellen die behoorlijk laag ligt, en je vloer dus net warm houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Gravelist schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:30:
[...]

Je zou ook de minimale aanvoertemperatuur kunnen verlagen, en de stooklijn op bv 0.1 zetten. Dan heb je zowat een vlakke stooklijn, en is je minimale aanvoertemperatuur ook meteen je maximale aanvoer. En dus een flatline. Zodoende kun je dus een minimale aanvoer temperatuur instellen die behoorlijk laag ligt, en je vloer dus net warm houdt.
Dan kun je net zo goed van de stooklijn afstappen en kiezen voor vaste aanvoer temp, kan in de instellingen :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
dunklefaser schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:08:
@Kaspers Niet echt overtuigend wat Vaillant daar uitgevonden heeft: "De Vaillant arotherm COP"
De waardes op de ebus komen waarschijnlijk uit deze soort formules c.q."berekeningen".

Ik ga dit iig niet gebruiken - maar wat mij verbaast is dat Vaillant niet in staat is zoiets simpels als
het elektrische vermogen en de elektrische energie enigszins correct te meten.
Betrouwbare (gecertificeerde) kWh-meters in buiten- en binnenunit kosten toch geen vermogen?
Ik ben bekend met die blogpost. Ik trek daar juist de conclusie uit dat het wel goed zit met die meetwaarden via vaillant teruggeeft:
The bottom line is that the COP from openenergymonitor / heat meter setup is pretty close to the built-in Vaillant COP figures (using both the Working Figures from the controller or using the raw data from Sensocomfort controller).
So on this evidence, the built-in information on the Vaillant Arotherm Plus is likely good enough for most regular folk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Kaspers schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:42:
[...]

Ik ben bekend met die blogpost. Ik trek daar juist de conclusie uit dat het wel goed zit met die meetwaarden via vaillant teruggeeft:

[...]
Bij mij klopt het ook bijna spot on! Meet ook met aparte meters in de meterkast de stroom en tijdje kampstrup er opgehad als warmte meter.

Die verkocht want zoals gezegd bij mij bijna gelijke waardes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 22:01
Kees_frl schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:50:
[...]

Bij mij klopt het ook bijna spot on! Meet ook met aparte meters in de meterkast de stroom en tijdje kampstrup er opgehad als warmte meter.

Die verkocht want zoals gezegd bij mij bijna gelijke waardes. :)
Vind dat zo’n onzin om een Kamstrup te plaatsen. Goede merken warmtepompen hebben een flowmeting met goede sensoren die tot zeker binnen 5% en minder in de buurt komen.
Waarom wil je dat nou exact weten? Alleen je verbruik E doet er uiteindelijk toe.
Als het nou een paar tientjes kostte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Kaspers , @Kees_frl Dat alleen Vaillant deze definitie van een COP hanteert
is is voor mij juist een reden om de "Vaillant COP" niet te gebruiken.
Verder zie ik in dat pamfleet van Vaillant geen enkele wetenschappelijke referentie.
Wat moet ik met: "something called energy yield"? - Definitie/meetmethode??

Los daarvan lijken de elektrameters in mijn arotherm pure niet correct te meten of de verkeerde waardes door te geven.
Vandaag bijvoorbeeld nu:
40,1 kWh Kamstrup vs. 44,3 kWh arotherm - vind ik al een relatief groot verschil
Maar nu komt het: elektrische energie is 3,6 kWh!!! (gemeten door de arotherm kWh-meters)
Hiermee komt de conventionele COP op 12,4 ???

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZm1RnnCfEDGM0IbT6Lo_aGAOdw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Gom0RlJgO4cwsmGRRAlLSR7W.png?f=user_large

Met de rare "Natuurlijke bron Opbrengst" van 42,7 kWh
wordt de zgn arotherm COP dan (42,7 + 3,6)/3,6 = 12,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Technician- schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:50:
[...]

Vind dat zo’n onzin om een Kamstrup te plaatsen. Goede merken warmtepompen hebben een flowmeting met goede sensoren die tot zeker binnen 5% en minder in de buurt komen.
Waarom wil je dat nou exact weten? Alleen je verbruik E doet er uiteindelijk toe.
Eens, zwager heeft de boel geïnstalleerd. Samen even leuk knutselen. Kwam er mee aanzetten en inmiddels, zoals gezegd, er tussenuit en verkocht.

Meters in de meterkast nog wel overigens, die vind ik handig mbt homewizard :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
dunklefaser schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:57:
Verder zie ik in dat pamfleet van Vaillant geen enkele wetenschappelijke referentie.

Los daarvan lijken de elektrameters in mijn arotherm pure niet correct te meten of de verkeerde waardes door te geven.
Vandaag bijvoorbeeld nu:
40,1 kWh Kamstrup vs. 44,3 kWh arotherm - vind ik al een relatief groot verschil
Maar nu komt het: elektrische energie is 3,6 kWh!!! (gemeten door de arotherm kWh-meters)

[Afbeelding]

Je kunt even op verbruik knopje klikken, vaak doet ie dan refresh en haalt ie de missende kw binnen en anders staat het er morgen.

En die COP is al ontzettend vaak besproken in dit topic en de conclusie is dat ie gewoon klopt maar Vaillant het anders verwoord. Maar ik heb eerlijk gezegd even geen zin om die discussie op te zoeken in het topic :P

(en bij jou klopt ie nu niet natuurlijk, niet alle data nog binnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Moet wel zeggen dat de Arotherm plus niet uitblinkt in COP.
Vergeleken met R32 machines is deze bij gelijke omstandigheden zo een 0,5 punt lager.

Zal de focus op geluid (rolcompressor) daarmee van doen zijn?

[ Voor 18% gewijzigd door Technician- op 02-12-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Technician- schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:02:
Moet wel zeggen dat de Arotherm plus niet uitblinkt in COP.
Vergeleken met R32 machines is deze bij gelijke omstandigheden zo een 0,5 punt lager.

Zal de focus op geluid (rolcompressor) daarmee van doen zijn?
Jij kunt er natuurlijk een hoop volgen, mooi is dat.

Ik verwarm er een nieuwbouwwoning mee. Draai maximaal 26 graden TA (tot nu toe, afgelopen 'winter' en dit jaar) en COP voor november was 5,9 CV gedeelte.

SWW was wel lager, voor de maand november 3,9.

Maar dat zal nog beter geweest zijn met een R32 gok ik, het is niet anders. Puur kijkende naar verbruik ben ik wel tevreden. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Kees_frl op 02-12-2024 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Kees_frl schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:07:
[...]

Jij kunt er natuurlijk een hoop volgen, mooi is dat.

Ik verwarm er een nieuwbouwwoning mee. Draai maximaal 26 graden TA (tot nu toe, afgelopen 'winter' en dit jaar) en COP voor november was 5,9

Maar dat zal nog beter geweest zijn met een R32 gok ik, het is niet anders. Puur kijkende naar verbruik ben ik wel tevreden. :)
Poah die zie ik niet hoor hier. Is mooi hoog.
Maar ook geen nieuwbouwwoning draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Kees_frl Voorlopig hou ik het op een tijdelijk communicatieprobleem tussen de Vaillant cloud en mijn arotherm pure, maar het blijft natuurlijk vervelend als de data niet regelmatig ververst kunnen worden en je dan rare resultaten in de COP te zien krijgt.
Trouwens de som van "elektrische energie" plus "Natuurlijke bron opbrengst" is bij mij nooit
hetzelfde als de "opgewekte warmte".
Waar de mogelijke oorzaken liggen weet waarschijnlijk niemand.

Maar zoals gezegd ik hou me liever aan de bekendere definitie van de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
dunklefaser schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:26:
@Kees_frl Voorlopig hou ik het op een tijdelijk communicatieprobleem tussen de Vaillant cloud en mijn arotherm pure, maar het blijft natuurlijk vervelend als de data niet regelmatig ververst kunnen worden en je dan rare resultaten in de COP te zien krijgt.
Trouwens de som van "elektrische energie" plus "Natuurlijke bron opbrengst" is bij mij nooit
hetzelfde als de "opgewekte warmte".
Waar de mogelijke oorzaken liggen weet waarschijnlijk niemand.

Maar zoals gezegd ik hou met liever aan de bekendere definitie van de COP.
Ach, op een gegeven moment geloof je die COP ook wel, en realiseer je je dat je je hut gewoon warm wil hebben :+

En volgens mij heb je je aardig wat ingelezen alvorens je tot aanschaf over ging? Dan was de COP-berekening van Vaillant in elk geval geen reden om er geen aan te schaffen - groot gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Gramser Geloof en COP passen wat mij betreft niet samen.
Vertrouwen op de COP eerder, maar dat vertrouwen ben ik een beetje kwijt.
De updates van de "berekeningen" via de cloud blijven vaker uit, zijn onvolledig en komen zonder tijdstempel.
Vanochtend weer "gegevens verzamelen" ....

Ik bereken de COP voorlopig liever zelf.

De keuze viel bij mij eerder op de installateur (je koopt de wp quasi mee),
maar ook dat traject kende zijn hobbels.
Eerlijk gezegd viel de keuze niet op grond van de bijzondere kwaliteiten van de Vaillant pure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
dunklefaser schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:56:
@Gramser Geloof en COP passen wat mij betreft niet samen.
Vertrouwen op de COP eerder, maar dat vertrouwen ben ik een beetje kwijt.
De updates van de "berekeningen" via de cloud blijven vaker uit, zijn onvolledig en komen zonder tijdstempel.
Vanochtend weer "gegevens verzamelen" ....

Ik bereken de COP voorlopig liever zelf.

De keuze viel bij mij eerder op de installateur (je koopt de wp quasi mee),
maar ook dat traject kende zijn hobbels.
Eerlijk gezegd viel de keuze niet op grond van de bijzondere kwaliteiten van de Vaillant pure.
ik zou het gewoon nog even aankijken, hier ook af en toe wat issues met de app en dan ineens weer maanden stabiel. :)

En als je zelf kunt uitrekenen ook prima. Let wel op dat andere merken stroom ook meetellen in de opbrengst, dus komt echt op het zelfde neer.

En verder eens met @Gramser het is net als met zonnepanelen, in begin kijk je frequent naar de opbrengst en later als het maar werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Kees_frl Wat bedoel je met "Let wel op dat andere merken stroom ook meetellen in de opbrengst."?
Als je dit niet doet is het geen COP volgens de gangbare definities, tenminste van die die ik ken.
Trouwens - zonder de elektrische energie in de opbrengst mee te tellen zou de COP nog lager uitvallen.
Lijkt me minimaal marketingtechnisch niet zinvol.

Natuurlijk zit de elektrische energie sowieso in de meetbare warmteopbrengst (minimaal met COP=1 bij gebruikmaking van de backupheater), je zou de elektrische energie expliciet moeten aftrekken.

Edit0: Nog steeds afwezige/gebrekkige communicatie tussen mijn arotherm pure en de Vaillant cloud:
De hele dag "Verbruiksgegevens verzamelen . . ." - Geen enkel cijfertje, ook de lifetime data uit de binnenunit/VRC 720 worden niet getoond.

Dan maar handmatig via het scherm van de VRC 720/3 (totalen sinds inbedrijfstelling 27 nov. 17 uur)

44 kWh "stroomverbruik"
275 kWh "milieu-opbrengst" aka "Natuurlijke bron opbrengst" aka "energy yield" or whatever
319 kWh totaal
vs.
317,3 kWh warmtemeter (Kamstrup Multical 302)

Tenminste dit sommetje is beschikbaar en klopt bij mijn installatie.
De zgn. "lifetime" COP over de afgelopen 6 dagen is dan 317,3 kWh/44 kWh = 7,21

Gemiddelde temperaturen: buiten 6,5 °C, binnen 19,5 -20,0 °C
Op dit moment buiten 4,6 °C,
sinds 16:30 Kamstrup: aanvoer = 27,0 °C /retour = 23,3 °C deltaT = 3,7 K, (flow 510 l/h => 2,1 - 2,2 kW)
Plaatje via aparte Heatbooster met NTC-sensoren op aanvoer/retour:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rO5Aiycej8bOoDrtIYXA4DtiVGI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fjgROaT3c30V5zYGfRDgHRQd.jpg?f=user_large

Ik geloof vertrouw het nog niet helemaal wat de COP aangaat.

Ik ga trouwens proberen via één CT-spoel en een Shelly EM meter de som van de stromen van binnen- en buitenunit te meten en uiteindelijk vermogen/energie en COP onafhankelijk van Vaillant te berekenen.

[ Voor 83% gewijzigd door dunklefaser op 03-12-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:01
Technician- schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:50:
[...]

Tja, ieder z'n ding hè. Als wetenschapper houd ik nou eenmaal van dingen meten en data analyseren, dus je raadt al wat ik klaar heb liggen voor de installatie helaas uitgesteld tot medio januari van de warmtepomp :+ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Ik heb ook een arotherm 75/6 en eigenlijk nog nooit echt na de cop gekeken. Ik heb wel een separate kwh meter en noteer al ruim 2 jaar een keer in de week die meterstanden. De cop zal me een worst wezen. Het gaat er om wat ik moet betalen. Natuurlijk snap ik dat dat van de cop afhangt maar of het apparaat er nu 5 % naast zit wat maakt dat uit. Dan kun je de investering van de kamstrup beter in isolatie of afgifte stoppen is mijn mening. Maar ieder zijn ding.

Ik zit net onder het dubbelen in kwh elektra tov de m3 gas uit het verleden met mijn standaard radiatoren dus ik ben tevreden.

snameroc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jjonkie
Yes ! Bijna alle spullen binnen nu. Gaten in de gevel, binnen wat elektra moeten verleggen en de aansluiting van de wasmachine. Buiten elektra ga ik nu mee verder en de muurbeugel.

Hiervoor heb ik een Hilti beugel besteld, veel goedkoper dan via Vailliant maar het is hetzelfde ding. Ik heb er wel een extra MQ 41 rail bij gekocht zodat ik 2 stuks van +/- 80 cm aan de muur kan bevestigen.

Standaard zit er maar 2 x 500mm bij en ik heb een vrij poreuze baksteen dus ik ga 6 draadeinden M10 monteren met Fischer VIS chemisch anker. Bewust geen keilbouten omdat die de baksteen doen scheuren.

Uitdaging om de pomp op het dak te krijgen bleek niet zo moeilijk ! Met dank aan een lokaal loonbedrijf.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ShbaC2N.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Isdatzo , @Kees_frl , @Gramser Ik ben er nu achter dat de communicatie tussen de database backend en de app in mijn netwerk via de instellingen op de router geblokkeerd wordt.
Tot nu toe is de myVaillant app de enige waar de functionaliteit door mijn filterlijst met advertentiewebsites op de Fritz!box beperkt wordt.
Misschien weet iemand welke (reclame)domeins de app benaderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:15
Waar moet ik de aanvoer en retour temperatuur meten? Zodat ik mijn delta t kan bepalen.

Ik las eerder ter plaatse van het buffervat. Ik had eerder al enkele foto's geplaatst van mijn installatie.

Indien ik de delta t wil verkleinen. Is het dan de pompsnelheid verhogen? Of moet je gaan regelen per groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
dunklefaser schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:56:
@Isdatzo , @Kees_frl , @Gramser Ik ben er nu achter dat de communicatie tussen de database backend en de app in mijn netwerk via de instellingen op de router geblokkeerd wordt.
Tot nu toe is de myVaillant app de enige waar de functionaliteit door mijn filterlijst met advertentiewebsites op de Fritz!box beperkt wordt.
Misschien weet iemand welke (reclame)domeins de app benaderd?
Nee sorry, ik heb de app zelf niet - mijn 55/6 hangt ook niet aan het internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Isdatzo , @Kees_frl Ik heb iig een "feedback" gestuurd met de vraag naar de domains welke bereikbaar moeten zijn. Verder heb ik nog aangegeven dat de berekeningen vaak onverklaarbare afwijkingen vertonen.
(De nomenclatuur van Vaillant is helaas ook niet consistent in de naamgeving tussen de interfaces op de binnenunit, de VRC 720/3 en de myVaillant app).

Weet iemand waarom de som van "Elektrisch energieverbruik" en Natuurlijke bron Opbrengst"
altijd (fors) hoger is dan de "Opgewekte warmte"?
Het verschil is soms relatief klein (zie onderstaand)
en bij de cumulatieve energie over een langere periode (maand/jaar?) veel groter (zie het 2de plaatje)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DF2ESDe5dM5Bs1_BGdxrMNGHlEE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dXEMZVkmbngKql9ItWWMMZ2u.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1n7LbXhvauVJPqthJNiDt0k4t8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R0vIjjUYNHuZz3gQrvXz9kbQ.png?f=fotoalbum_large
De warmtemeter geeft nu 367 kWh aan wat een stuk lager is dan 393 kWh.
Er is zeker een verklaring voor, maar ik zie ze niet.

P.S.: Misschien is het zinvol om een eigen topic "myVaillant app" te openen?
Lijkt namelijk een semipermanente bouwplaats te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 04-12-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
De myvalliant app is soms niet accuraat of erg traag, dan slaat de COP nergens op maar even later opnieuw kijken is het gecorrigeerd, het is ook allemaal erg traag terwijl het niet aan mijn toestel en internet ligt.
(bekabeld aangesloten, nieuw high-end android toestel met goede draadloze verbinding), of ik lokaal op Wi-Fi zit of mobiel internet maakt ook niet uit.

Ook wordt ik regelmatig uitgelogd.
Lijkt echt aan de clouddienst van Valliant te liggen.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 04-12-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 15:37
Purk80 schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:43:

• Aan warmtepompen moet 'veel onderhoud' worden gedaan en daar is geen monteur voor te vinden
[/list]
Snel verder zoeken naar een geschikte installateur! Welk onderhoud dan? En hij heeft daar geen monteurs voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
dunklefaser schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:57:

Vandaag bijvoorbeeld nu:

[Afbeelding]

De COP klopt behoorlijk goed, er wordt alleen uitgesplitst op 2 natuurlijke bron opbrengst en opgewekte warmte, de rest merken gebruikt alleen de waarde opgewekte warmte, wat hetzelfde is uiteindelijk.
De COP gemeten met digitale warmte/flow loggers tijdens bedrijf komt verassend dicht bij de waarden van Vaillant.(MARGE 5-8%), gemeten over een periode van een maand.
Belangrijk is wel om uit te zoeken of je Tsensoren goed zijn of in elk geval ongeveer gelijk.
Dit kun je nagaan als je de wp laat rondpompen en dan onder monitoring kun je zien wat de waarde is van T in en T uit, zit hier na een minuut of 5 draaien nog steeds een verschil in van >0,5 gradenkrijg je wel verstoring met het meten van de COP.
Als laatste een COP van 12 lukt natuurlijk nooit, echter er zit een vertraging in van de gegevens in de MyVaillant app, Ongeveer na 2 uur is alles bijgewerkt (met name stroomverbruik) en zie je de daadwerkelijk COP van die bewuste dag. Met dagen zoals vandaag is een COP van >5 mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
dunklefaser schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:44:
@Isdatzo , @Kees_frl Ik heb iig een "feedback" gestuurd met de vraag naar de domains welke bereikbaar moeten zijn. Verder heb ik nog aangegeven dat de berekeningen vaak onverklaarbare afwijkingen vertonen.
(De nomenclatuur van Vaillant is helaas ook niet consistent in de naamgeving tussen de interfaces op de binnenunit, de VRC 720/3 en de myVaillant app).

Weet iemand waarom de som van "Elektrisch energieverbruik" en Natuurlijke bron Opbrengst"
altijd (fors) hoger is dan de "Opgewekte warmte"?
Het verschil is soms relatief klein (zie onderstaand)
en bij de cumulatieve energie over een langere periode (maand/jaar?) veel groter (zie het 2de plaatje)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De warmtemeter geeft nu 367 kWh aan wat een stuk lager is dan 393 kWh.
Er is zeker een verklaring voor, maar ik zie ze niet.

P.S.: Misschien is het zinvol om een eigen topic "myVaillant app" te openen?
Lijkt namelijk een semipermanente bouwplaats te zijn.
Bij mij moet de hele bende nog geïnstalleerd worden, maar na een tijdje hier meegelezen te hebben had ik al geconcludeerd dat er met die app weinig aan te vangen is. Ik hier al wat voorbereidingen getroffen om met warmte- en kWh-meters de boel bij te houden en via eBUS e.e.a. uit te lezen/aan te sturen.

Blijf het wel gek vinden dat die app zo'n halfbakken product lijkt is. Hoe moeilijk kan het zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Isdatzo Jouw conclusie betreffende aparte warmte- en kWh meter had ik al eerder getrokken
en dan onafhankelijk van een bepaald merk warmtepomp.
Maar dat de cloud-oplossing van Vaillant ook nog dusdanig.onbetrouwbaar is had ik niet verwacht.
Net gecheckt en plotseling verschijnen alleen nog maar de de temperatuurcurves en bij de volgende keer zie ik alleen de "Natuurlijke bron opbrengst" die natuurlijk niet klopt.
Van gisteren! krijg ik nu alleen de opgewekte warmte te zien en bij de "Energie efficiëntie" --
Het lijkt wel op een kansspel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 10:06
Nog meer mensen hier die iobroker.Vaillant gebruiken? Ik heb deze geinstalleerd in iobroker maar krijg een HTTP 503 terug (username en password zijn correct, server lijkt bereikbaar). Ik zie dat @Kird03 het in ieder geval ook gebruikt. Een hint is welkom. Ik heb de laatste versie via URL van github geinstalleerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaoBelBDDLf6vD7_Wwht0prl5W4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4LXePIVZ6u5Bt3K6NQZ6U53O.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZcErdGx3nbxtijE6vYbTn5zCC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jvvXBCwTRdsv0K8CAGuej2yE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02:34
jjonkie schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:29:
Yes ! Bijna alle spullen binnen nu. Gaten in de gevel, binnen wat elektra moeten verleggen en de aansluiting van de wasmachine. Buiten elektra ga ik nu mee verder en de muurbeugel.

Hiervoor heb ik een Hilti beugel besteld, veel goedkoper dan via Vailliant maar het is hetzelfde ding. Ik heb er wel een extra MQ 41 rail bij gekocht zodat ik 2 stuks van +/- 80 cm aan de muur kan bevestigen.

Standaard zit er maar 2 x 500mm bij en ik heb een vrij poreuze baksteen dus ik ga 6 draadeinden M10 monteren met Fischer VIS chemisch anker. Bewust geen keilbouten omdat die de baksteen doen scheuren.

Uitdaging om de pomp op het dak te krijgen bleek niet zo moeilijk ! Met dank aan een lokaal loonbedrijf.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit!

Heb je een linkje van die Hilti beugel?

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 08:17
BjornHero schreef op donderdag 5 december 2024 @ 00:41:
[...]

Ziet er goed uit!

Heb je een linkje van die Hilti beugel?
Deze? https://www.hilti.nl/c/CL...1500%20N&itemCode=2048094

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
jjonkie schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:29:

[Afbeelding]
Zon lummel zou ik buiten op de grond zetten. Achter het schuurtje. Maar met jouw methode zal dat wel goedkomen. Ik durf het nooit aan met een Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Paar interessante dingen over de nieuwe Arotherm Plus Split. Uit vakblad Warmtepompen.
Bij het ontwerpen van de nieuwe warmtepomp was geluidsreductie een belangrijk aandachtspunt, legt Marcel van der Winden, productmanager bij Vaillant uit. Dit heeft volgens hem ertoe geleid dat de 3kW- en 5kW-modellen een maximum geluidsdruk van 39 dB(A) hebben, gemeten op één meter afstand en in de zogenaamde fluistermodus. Het nieuwe model is zelfs de stilste van alle splitwarmtepompen, zo claimt Vaillant in een persbericht. Er is ook een 7kW-versie; die maakt 1 dB meer geluid.
Trillingen en resonanties dempen
Om het geluid te minimaliseren, hebben de ontwerpers maatregelen genomen die trillingen en resonanties zoveel mogelijk dempen. “De compressor is met rubbers eronder op een basisplaat gemonteerd. En die basisplaat is op rubbers op het chassis van de warmtepomp geplaatst. Verder zijn alle componenten geïsoleerd. Dat dient er overigens ook voor om warmte beter vast te houden”, zegt Van der Winden. Verder zijn vanwege het geluid interne koudemiddelleidingen gebalanceerd. “Met het plaatsen van gewichtjes worden trillingen en resonanties tot een minimum gereduceerd.”
Stillere ventilator
Het systeem met de rubbers en basisplaat, dat ook al succesvol bij de eerdere aroTherm plus is toegepast, heet bij Vaillant het Sound Safe System. Ook geluidsabsorberende bekleding aan de binnenkant van de warmtepompbehuizing is hier onderdeel van. Maar hoe zit het met de ventilator? Die maakt immers ook geluid. Van der Winden: “Ook die is vernieuwd en stiller gemaakt. We hebben hiervoor testen met verschillende types uitgevoerd, ook om te bepalen welke het meest efficiënt is. De ventilator waarvoor is gekozen, is er een van nieuwe generatie, en modulair ingebouwd.”
De buitenunit van de aroTherm Split plus, opgesteld in een tuin.
De buitenunit van de aroTherm Split plus, opgesteld in een tuin.
Overstap op R32
De nieuwe warmtepomp is niet alleen stiller dan de voorganger, ook het koudemiddel is verbeterd. Althans, in de zin dat het minder belastend voor het milieu is. Het vorige koudemiddel was R410A met een GWP van 2.088, terwijl de vervanger R32 een GWP van 675 heeft. Overigens is dit geen wereldschokkende verbetering; de meeste fabrikanten van splitwarmtepompen hebben de overstap op R32 al eerder gemaakt.
Efficiëntie verbeterd
Een andere optimalisatie van de aroTherm Split plus is dat de efficiëntie is verbeterd. Dit is volgens Van der Winden vooral het geval bij het maken van warm tapwater. “Afhankelijk van het systeem varieert de tapwater-COP van 3,69 tot 3,73. Die laatste COP is de hoogste waarde op markt. Dat baseer ik op de tapwaterverklaringen bij BCRG, die begin 2025 beschikbaar komen.”
Terugmodulerende compressor
De hogere efficiëntie wordt volgens de productmanager vooral bereikt door een nieuwe regelaar. Die zorgt voor een betere procesbeheersing. “Bij het maken van tapwater zal de compressor terugmoduleren en lagere aanvoertemperaturen naar de boiler sturen, als dat mogelijk is. Hiermee wordt veel energie bespaard. Om dit goed te regelen, wordt de watertemperatuur in het boilervat constant gemonitord en teruggekoppeld naar de regelaar die de compressor aanstuurt.” Wat verder over het tapwater te melden valt, is dat het 190-litervat bij 55 °C via bijmenging goed is voor 226 liter douchewater.
Aandacht voor installatiegemak
Ook installatiegemak kreeg bij het ontwerpen van de nieuwe warmtepomp veel aandacht. Een voorbeeld dat Van der Winden noemt is dat er al een magnetiet/vuilfilter in de binnenunit is aangebracht. Dit hoeft dus niet nog extra te worden toegevoegd. Een ander voorbeeld is dat alle aansluitingen van de binnenunit boven op het toestel zijn geplaatst. “Daardoor kan je eerst de binnenunit tegen de muur plaatsen en daarna met het aansluiten beginnen.”
Alle aansluitingen zitten bovenop de binnenunit.
Alle aansluitingen zitten bovenop de binnenunit.
Installatie in één dag
Van der Winden benoemt verder de hijslussen die aan de buiten- en binnenunit zijn aangebracht. “Daarmee kunnen beide units gemakkelijk op hun plaats worden gezet. Dat wordt gewaardeerd.” Om het hoge binnendeel ook op lastig te bereiken plekken te krijgen, is het verder mogelijk om de binnenunit in tweeën te delen. “We claimen dat de installatie in één dag is te realiseren. Eerst met twee monteurs voor het plaatsten, waarna er één monteur nodig is die de installatie kan afronden”.
De binnenunit van de aroTherm Split plus is in tweeën te delen, voor meer installatiegemak.
De binnenunit van de aroTherm Split plus is in tweeën te delen, voor meer installatiegemak.
Onderhoud en monitoring
Over het onderhoud en de monitoring vertelt Van der Winden dat er veelal preventief op afstand kan worden gecontroleerd, zoals de algehele conditie van de installatie, wat via sensoren wordt bijgehouden. Vaillant heeft hiervoor een internetmodule ontwikkeld die beheer op afstand mogelijk maakt als de eindgebruiker daar toestemming voor heeft gegeven. Ook is er voor eindgebruikers de online tool myVaillant, waarmee ze de prestaties van de warmtepomp kunnen inzien, zoals de COP, en de voor hen relevante instellingen kunnen aanpassen.
Ondersteuning van installateurs
Vaillant doet meer om installateurs te ondersteunen. Zo is er een team van technische adviseurs die geraadpleegd kunnen worden, zijn er rekentools beschikbaar, en how-to-video’s waarin vanuit de praktijk stap voor stap in het Nederlands uitleg wordt gegeven over het plaatsen en aansluiten van de warmtepomp.
Oog voor circulariteit
Vaillant presenteerde de nieuwe warmtepomp op Vakbeurs Energie en had daarvoor alle leidingen opgepoetst. “Dit we omdat we er trots op zijn hoe onze warmtepompen zijn geconstrueerd”, zegt Van der Winden. Ook bij de constructie is aan de monteurs gedacht. “Die kunnen overal gemakkelijk bij, wat het vervangen van componenten vereenvoudigt.” De componenten zullen daarvoor ook lange tijd beschikbaar blijven, waarmee het bedrijf inspeelt op het toenemende belang van circulariteit.
Voor de presentatie op Vakbeurs Energie had Vaillant het leidingwerk opgepoetst.
Voor de presentatie op Vakbeurs Energie had Vaillant het leidingwerk opgepoetst.
‘Lange levensduur’
Vaillant staat garant voor een lange levensduur, maar hoe lang die is, kan Van der Winden niet zeggen. “Dat is sterk afhankelijk van het gebruik. Zo zal de warmtepomp als hybride minder worden belast en daardoor langer meegaan dan bij toepassing als all-electric. Maar omdat we voor de beste componenten kiezen, zal de levensduur desondanks relatief lang zijn.”
Zwaarder toestel
De toevoegingen om het geluid te verminderen en het uitgangspunt om onderdelen gemakkelijk te vervangen hebben ook een nadeel, namelijk dat het toestel hierdoor groter is geworden. Ook is het plaatmateriaal relatief dik, wat de warmtepomp een stuk zwaarder maakt dan de meeste concurrerende systemen. Wat verder nog over de warmtepomp is te vertellen, is dat het binnendeel ook geschikt is om te koelen. Daarvoor zijn alle leidingen die kunnen condenseren geïsoleerd en is er een condensbak toegevoegd, met afvoer.
All-electric, hybride of all-electric ready
De aroTherm Split plus kan zowel all-electric worden toegepast als hybride of all-electric ready. Voor de all-electric optie kan de buitenunit gecombineerd worden met de zogenaamde uniTower Split plus-binnenunit. Voor toepassing als hybride kan Vaillant een hydraulische module leveren. Bij een latere overstap naar all-electric kan er dan een boilervat worden bijgeplaatst, waarvan Vaillant varianten met 200 tot 500 liter kan leveren.
Alleen dat plaatsen op 1 dag, lekker lullen altijd van een verkoper. Die zelf eens een paar dagen die warmtepompen op een dag installeren. Ben je snel van genezen denk ik. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purk80
Switek schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:39:
[...]

Snel verder zoeken naar een geschikte installateur! Welk onderhoud dan? En hij heeft daar geen monteurs voor?
Hij vindt dat hij daar zelf te ver weg voor zit.

Prijs: is het terecht dat ik 17k bruto (zonder ISDE) voor installatie van een Arotherm plus 75/6 met unistor 190 idioot hoog vindt? Is inclusief hydraulische unit, thermostaat en ander toebehoren. Afstand buitenunit tot binnenunit 3 meter.

[ Voor 5% gewijzigd door Purk80 op 05-12-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Is dat voor of na subsidie? Inclusief installatie dan toch wel?

Overigens kun jij alleen bepalen of je dat idioot hoog vindt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Purk80 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:13:
[...]

Prijs: is het terecht dat ik 17k bruto (zonder ISDE) voor installatie van een Arotherm plus 75/6 met unistor 190 idioot hoog vindt? Is inclusief hydraulische unit, thermostaat en ander toebehoren. Afstand buitenunit tot binnenunit 3 meter.
Geen meerwerk zoals verdelers of leidingwerk vervangen?
Het kan blijkbaar ook een stuk goedkoper, zie de derde screenshot hier:
Advies warmtepomp Daikin vs Vaillant

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Heb een installateur gevonden die Arotherm Plus 75/6 met Unistor bij ons zou kunnen plaatsen, maar even verbaasd over de prijs: zo'n 15k. Zelfs na aftrek ISDE dus nog zo'n 12000. Arotherm zelf zie ik voor zo'n 5000 los te koop en unistor voor zo'n 3000, alles inclusief BTW.

Hij zegt:
  • Er moet een hydraulische module bij, anders zit je in de kou als je warmtepomp in storing gaat. 1400 euro exclusief btw zegt hij (ik zie ze online voor 1200 inclusief btw, maar afijn)
  • Aan een Unistor 190 heb je niet genoeg voor een gezin van 4 met 2 douches en een bad. Je moet minstens 250 liter hebben.
  • Met gasverbruik van 1000 kuub kan Vaillant nooit uit, volgens hem zegt Vaillant zelf dat hun arotherm pas uitkan als je meer dan 1500 kuub gas verbruikt. (waarbij de aanschafprijs die hij quote natuurlijk meespeelt)
Je zou zowaar willen dat hij liever geen warmtepompen installeert... Hij nam nota bene zelf contact met me op nav verzoek dat ik op de website van Vaillant had gedropt.

Benieuwd naar jullie kijk op de zaak... zit er nog ergens een kern van waarheid in wat deze meneer me vertelt?

• we douchen in de ochtend met 2 douches: 1x 10 liter/minuut 5 minuten en 2x5 minuten 7 liter/minuut.
  • Voor bad heb je meer dan genoeg aan 190 liter (eerder 110-120 nodig) en we gaan al nooit in bad kort nadat we gedouched hebben; 3 uur later is vroeg genoeg.

Eerlijk gezegd verkeerde ik ook in de veronderstelling dat aan een warmtepomp amper onderhoud hoeft te worden gedaan? Of gaat het alleen op voor het fysieke deel van de installatie en heb je voortdurend hulp nodig bij storingen...?
Hij heeft wel wat steekhoudende argumenten.
Lijkt wel of hij jou de WP liever niet wil verkopen.

Ik vind ze ook te duur voor de kleinere huizen. Neem daarvoor gewoon een leuke R32 machine, met een lagere prijs.
De Unistore is niet alleen zwaar maar ook qua uren veel werk om aan te sluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 05-12-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Wat een onzin, dat "een Vaillant" nooit uit zou kunnen bij 1000m3 verbruik. Maar goed, snel een ander zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Laatst online: 12-09 22:05
Ik zie in Home Assistant met een MyVaillant (HACS) Intagratie een "sensor.warmtepomp_verwarming_instellingen_heating_curve"
Is die Heating Curve, die nu een waarde 0,8 heeft de COP?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isdatzo
ahbart schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:19:
Ik zie in Home Assistant met een MyVaillant (HACS) Intagratie een "sensor.warmtepomp_verwarming_instellingen_heating_curve"
Is die Heating Curve, die nu een waarde 0,8 heeft de COP?
Lijkt me eerder de (ingestelde) stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:44
Purk80 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:13:
[...]

Ik heb een offerte binnen voor de 75/6 met los 200L boilervat, binnenunit en thermostaat voor bruto ~13k
Dit is inclusief ombouwen vvw verdeler en in totaal zo'n 3m leidingwerk buiten.

Na subsidie dus zo'n 10k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Technician- schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:47:
[...]

Hij heeft wel wat steekhoudende argumenten.
Lijkt wel of hij jou de WP liever niet wil verkopen.

Ik vind ze ook te duur voor de kleinere huizen. Neem daarvoor gewoon een leuke R32 machine, met een lagere prijs.
De Unistore is niet alleen zwaar maar ook qua uren veel werk om aan te sluiten.
R32-machine? Zoals wat bijv?

Ik zoek vooral iets met echt stille buitenunit. Zo kwam ik bij de Vaillants uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Hij zegt:

De prijs is ongeveer correct ja. Ik kwam zelfs nog een paar duizend hoger uit met een simpelere setup. Daarom heb ik op enig moment besloten het heft in eigen hand te gaan nemen.

Ik heb zelf een uniTower (ook 190l) en deze warmt iedere dag naar 52 graden. Dit is, ook met onze regendouche, meer dan genoeg om veel te lang onder te staan. Je hebt niet 190 liter douche/badwater, je hebt 190 liter water op een hogere temperatuur dan nodig die je kunt bijmengen. Dus afhankelijk van hoe heet je het water opslaat heb je dus veel meer water tot je beschikking. Naast het feit dat de WP ook gewoon SWW kan bijdraaien terwijl het verbruikt wordt. Natuurlijk niet realtime en dat houdt ergens op, maar ook daarmee verleng je de tijd nog eens enorm.

Natuurlijk, als je 3x een bad neemt per dag, kan het slim zijn om een groter vat te nemen.
Voor de rest, mij maakte de kosten niet zo veel uit, maar was het uiterlijk en lawaai van de buitenunit net zo belangrijk. Dus laat je niet te makkelijk afschepen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:28
Batilan schreef op donderdag 5 december 2024 @ 00:02:
Nog meer mensen hier die iobroker.Vaillant gebruiken? Ik heb deze geinstalleerd in iobroker maar krijg een HTTP 503 terug (username en password zijn correct, server lijkt bereikbaar). Ik zie dat @Kird03 het in ieder geval ook gebruikt. Een hint is welkom. Ik heb de laatste versie via URL van github geinstalleerd:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik zit ondertussen al weer paar jaar op een Homeassistant integratie met ebusd adapter en kan je hier niet mee verder helpen. :'(

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Isdatzo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:45:
[...]

Bij mij moet de hele bende nog geïnstalleerd worden, maar na een tijdje hier meegelezen te hebben had ik al geconcludeerd dat er met die app weinig aan te vangen is. Ik hier al wat voorbereidingen getroffen om met warmte- en kWh-meters de boel bij te houden en via eBUS e.e.a. uit te lezen/aan te sturen.

Blijf het wel gek vinden dat die app zo'n halfbakken product lijkt is. Hoe moeilijk kan het zijn?
De App functioneert hier wel goed.
Alleen zo af en toe een vertraging dat de cijfers niet kloppen maar even later is dat weer rechtgetrokken.

Het verbruik komt wel aardig overeen, heb helaas niet de mogelijkheid om 3 cijfers achter de komma te meten.

Ik vergelijk met de slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Purk80 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:43:
[...]

R32-machine? Zoals wat bijv?

Ik zoek vooral iets met echt stille buitenunit. Zo kwam ik bij de Vaillants uit.
Een Vaillant is wel een echt stille installatie.

Je kunt dan ook denken aan een Vaillant Plus Split R32 met hydro-unit en losse 250L RVS boiler.
39dB op een meter en moet ook makkelijker/goedkoper installeren zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 05-12-2024 13:18 ]

Pagina: 1 ... 150 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic