Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:35
dunklefaser schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:44:

Weet iemand waarom de som van "Elektrisch energieverbruik" en Natuurlijke bron Opbrengst"
altijd (fors) hoger is dan de "Opgewekte warmte"?
Het verschil is soms relatief klein (zie onderstaand)
en bij de cumulatieve energie over een langere periode (maand/jaar?) veel groter (zie het 2de plaatje)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De warmtemeter geeft nu 367 kWh aan wat een stuk lager is dan 393 kWh.
Er is zeker een verklaring voor, maar ik zie ze niet.

P.S.: Misschien is het zinvol om een eigen topic "myVaillant app" te openen?
Lijkt namelijk een semipermanente bouwplaats te zijn.
Daar ben ik al weken over mee in conclaaf met de helpdesk, maar krijg steeds:
"ik heb nog geen terugkoppeling van de app afdeling"

:|

Ben haast voornemens om twee externe sensoren aan te koppelen in het leidingwerk en gewoon eens bij te houden of er verschillen zijn in de dagelijkse warmte-opwek.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 22:01
dunklefaser schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:44:
@Isdatzo , @Kees_frl Ik heb iig een "feedback" gestuurd met de vraag naar de domains welke bereikbaar moeten zijn. Verder heb ik nog aangegeven dat de berekeningen vaak onverklaarbare afwijkingen vertonen.
(De nomenclatuur van Vaillant is helaas ook niet consistent in de naamgeving tussen de interfaces op de binnenunit, de VRC 720/3 en de myVaillant app).

Weet iemand waarom de som van "Elektrisch energieverbruik" en Natuurlijke bron Opbrengst"
altijd (fors) hoger is dan de "Opgewekte warmte"?
Het verschil is soms relatief klein (zie onderstaand)
en bij de cumulatieve energie over een langere periode (maand/jaar?) veel groter (zie het 2de plaatje)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De warmtemeter geeft nu 367 kWh aan wat een stuk lager is dan 393 kWh.
Er is zeker een verklaring voor, maar ik zie ze niet.

P.S.: Misschien is het zinvol om een eigen topic "myVaillant app" te openen?
Lijkt namelijk een semipermanente bouwplaats te zijn.
Opgewekte warmte energie is puur een optelling flow x dT.
Maar tijdens defrost is deze negatief doordat de delta T negatief wordt.

Denk dat die wel bij de ene en niet bij de andere inzit. (Afgegeven energie is natuurlijk met aftrek van defrost energie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
Heeft Vaillant ook gespecificeerd wat de maximale (thermische en geluid ) vermogens zijn in de stille modussen?

(Diverse linkjes in topic waar het misschien gestaan heeft zijn dood, Vaillant zelf vind ik het niet)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:04
Ronald schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:12:
Heeft Vaillant ook gespecificeerd wat de maximale (thermische en geluid ) vermogens zijn in de stille modussen?

(Diverse linkjes in topic waar het misschien gestaan heeft zijn dood, Vaillant zelf vind ik het niet)
https://www.vaillant.be/d...301760-v-benl-1922477.pdf

Pagina 6.
Werking aan 60 % gereduceerde compressorsnelheid lijntje bekijken.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 05-12-2024 14:19 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Technician- schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:11:
[...]

Maar tijdens defrost is deze negatief doordat de delta T negatief wordt.

Denk dat die wel bij de ene en niet bij de andere inzit. (Afgegeven energie is natuurlijk met aftrek van defrost energie)
Maar ook op dagen zonder defrosts heb ik (dergelijke) afwijking.
Minder absolute afwijking, maar dat zal ook komen omdat de vermogens kleiner zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
paQ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:26:
[...]

Maar ook op dagen zonder defrosts heb ik (dergelijke) afwijking.
Minder absolute afwijking, maar dat zal ook komen omdat de vermogens kleiner zijn.
Dat heeft elke warmtepomp boer wel dat die App cijfers meer een grove indicatie zijn dan echt ergens op slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Technician- schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:39:
[...]

Dat heeft elke warmtepomp boer wel dat die App cijfers meer een grove indicatie zijn dan echt ergens op slaan.
Dat ze niet 100% accuraat zijn gaat het hierin niet om.
De optelsom van notabene hun eigen data is simpelweg fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:32
BjornHero schreef op donderdag 5 december 2024 @ 00:41:
[...]

Ziet er goed uit!

Heb je een linkje van die Hilti beugel?
https://www.hilti.nl/c/CL...1500%20N&itemCode=2048094

Om te bestellen moet je wel een zakelijk account aanmaken overigens maar ik heb ze ook in duitsland gevonden voor ongeveer deze prijs of zelfs iets goedkoper.

Dit is de beugel die heb gekocht. Inclusief een lengte 2 meter MQ 41 profiel zodat ik gewicht beter kan spreiden over de gevel. Gezien de 75-6 toch vrij hoog is kan ik zeker wel 800mm monteren.

Ik wacht alleen tot het weer droog is ... wat een K weer :|

De beugel met het langere MQ 41 profiel. Daartussen zie je de 2 standaard 500mm profielen die voor mijn gevoel aan de korte kant zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/caeCKxq.jpeg
Technician- schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:06:
[...]

Zon lummel zou ik buiten op de grond zetten. Achter het schuurtje. Maar met jouw methode zal dat wel goedkomen. Ik durf het nooit aan met een Plus.
Ik heb het ook wel even overwogen maar ik er wel vertrouwen in zo. Tevens kan ik er makkelijk stroom naar toe krijgen en is hydraulisch aansluiten zo super simpel. Ik wilde perse niet naast de garage hebben ivm dicht afstand erf grens en achter de garage staat hij in de tuin wat ik ook niet mijn voorkeur geniet.

Maar het is inderdaad een beste lummel :) Wellicht nog eens een wat donkere wrap erop voor het beeld.

[ Voor 30% gewijzigd door jjonkie op 05-12-2024 15:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@jjonkie: Ik had ook mijn twijfels over de sterkte van onze muur en heb daarom zo'n zelfde profiel gekocht.
Een voordeel is ook dat de gaten van dit profiel beter uitkwamen met de stenen. Het profiel heb ik doormidden gezaagd (2x1m) en toen thermisch laten verzinken. Het MQ41 profiel is slechts galvanisch verzinkt in tegenstelling tot de beugels die thermisch verzinkt zijn.

Tussen de vier Hilti HRD constructiepluggen ook nog vier extra Fischer SXRL 10x140 constructiepluggen geplaatst. Meerdere RVS ringen gebruikt om de ruimte tussen de profielen en de muur waar nodig op te vullen.

[ Voor 11% gewijzigd door gns1l op 05-12-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-09 19:07
Technician- schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:11:
[...]

Is deze data uit te lezen via ebus? Zodat je de berekening kan doen en bijhouden in HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
pascalwinters schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:29:
[...]

Is deze data uit te lezen via ebus? Zodat je de berekening kan doen en bijhouden in HA?
Ja die gegevens gaan via E bus dus zijn eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
jjonkie schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:17:
[...]

https://www.hilti.nl/c/CL...1500%20N&itemCode=2048094

Om te bestellen moet je wel een zakelijk account aanmaken overigens maar ik heb ze ook in duitsland gevonden voor ongeveer deze prijs of zelfs iets goedkoper.

Dit is de beugel die heb gekocht. Inclusief een lengte 2 meter MQ 41 profiel zodat ik gewicht beter kan spreiden over de gevel. Gezien de 75-6 toch vrij hoog is kan ik zeker wel 800mm monteren.

Ik wacht alleen tot het weer droog is ... wat een K weer :|

De beugel met het langere MQ 41 profiel. Daartussen zie je de 2 standaard 500mm profielen die voor mijn gevoel aan de korte kant zijn.

[Afbeelding]

[...]

Ik heb het ook wel even overwogen maar ik er wel vertrouwen in zo. Tevens kan ik er makkelijk stroom naar toe krijgen en is hydraulisch aansluiten zo super simpel. Ik wilde perse niet naast de garage hebben ivm dicht afstand erf grens en achter de garage staat hij in de tuin wat ik ook niet mijn voorkeur geniet.

Maar het is inderdaad een beste lummel :) Wellicht nog eens een wat donkere wrap erop voor het beeld.
Deze beugel is heel anders dan de Daikin / Vaillant beugel welke een Walraven beugel is waarbij het muurprofiel 2 maal zo dik is en je ook de trildempers bij krijgt.
Die is echt wel heel stevig.
En niks duurder als je ergens met korting kan inkopen.
https://www.wasco.nl/artikel/91560222
https://www.mijnklimaatsh...e-2-450mm-wandbeugel.html

Belangrijk is dat deze thermisch verzinkt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjonkie
Dan worden er verschillende geleverd ? Of er zijn twee opties ?

Volgens Vailliant moet je voor de Arotherm 75-6 Vaillant wandsokkel tbv wanden ongeïsoleerd met artikelnummer fabrikant 0020250225 hebben.

Zoals deze:
https://www.wasco.nl/artikel/1120256

Als je daar de handleiding van opzoekt zie je heel duidelijk dat het een Hilti product is: Er staan zelfs type nummers in genoemd MV-ACS. (10) Dit staat ook op mijn beugel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTS4944sPWRfpFSZ5KPjwcdNT3o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jKVrt3fWOa0KzXWSk4XtICkF.png?f=fotoalbum_large

Zie deze PDF
https://iqg.vaillant.com/...aillant/0020252044_03.pdf

[ Voor 32% gewijzigd door jjonkie op 05-12-2024 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
da's een beste prijs :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
Maar dat kan dus veel goedkoper d:)b

[ Voor 64% gewijzigd door jjonkie op 05-12-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
gns1l schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:11:
@jjonkie: Ik had ook mijn twijfels over de sterkte van onze muur en heb daarom zo'n zelfde profiel gekocht.
Een voordeel is ook dat de gaten van dit profiel beter uitkwamen met de stenen. Het profiel heb ik doormidden gezaagd (2x1m) en toen thermisch laten verzinken. Het MQ41 profiel is slechts galvanisch verzinkt in tegenstelling tot de beugels die thermisch verzinkt zijn.

Tussen de vier Hilti HRD constructiepluggen ook nog vier extra Fischer SXRL 10x140 constructiepluggen geplaatst. Meerdere RVS ringen gebruikt om de ruimte tussen de profielen en de muur waar nodig op te vullen.
K, daar heb dus niet aan gedacht... en inderdaad het standaard profiel is galvanisch verzinkt...

Dan gaat ie aan de muur met de korte beugels... Want op korte termijn dat nog laten thermisch verzinken zie ik niet gebeuren... Geen idee ook waar ik dat kan laten doen.

Leuk, tot zover weer theorie en praktijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:06
Kird03 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:52:
[...]

ik zit ondertussen al weer paar jaar op een Homeassistant integratie met ebusd adapter en kan je hier niet mee verder helpen. :'(
OK, jammer, ik wilde met name de "energie data" uitlezen, is natuurlijk ook mogelijk via de ebusd entities in HA (heb ook een ebus adapter).

Ik verwacht dat ik met de Vaillant cloud API eenvoudig de uurlijkse waarden per dag kan uitlezen. Via de ebus gegevens zou ik de betreffende entities dan denk ik zelf moeten dumpen in (bijvoorbeeld) Influxdb en vervolgens deze waardes afleiden (b.v. voor ebusd hmu YieldHc(Day) energy).

Deze gegevens zitten natuurlijk ook al in de SQLLite database van HA zelf, maar die is wat beperkt voor timeseries en qua retentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Technician- schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:33:
[...]

Ja die gegevens gaan via E bus dus zijn eruit te halen.
Weet je welke velden dat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:56
@paQ Er zijn waarschijnlijk nog meer interessante dingen te ontdekken in de myVaillant app.
Het lijkt een "Chrome app" te zijn of niet? Ook gelet op de Google Analytics en ~Crashlytics switches.
Dus vermoedelijk zou je de "app" relatief makkelijk in een Chrome browser kunnen laten draaien?
Verder is het interessant dat je de app niet op een Android (10) tablet vanuit de Play Store kan installeren.
Waaraan zou dit kunnen liggen?

De updatefrequentie in de database is mij niet bekend, waarom kan Vaillant niet een tijdstempel meesturen?
Zoiets als Energie-efficientie DAG, WEEK, MAAND JAAR per datum/tijd??
Dat staat toch zeker in de database.
Waarom gebruikt Vaillant eigenlijk alleen ° en niet °C (canvasruimte genoeg)

Ik denk dat ik voor lokaal uitlezen ga als de app niet snel beter wordt.

Via de "Hydraulic Unit" en het Diagnostic scherm kan ik bijvoorbeeld zien dat
"D.016 Energieopbr. verw.: totaal Actuele waarde in kWh"
overeenkomt en parallel loopt met de registratie van de warmteproductie op de Multical M302 warmtemeter.
(De defrost energie wordt niet geregistreerd, ik zie alleen het momentane negatieve vermogen - bij mij kortstondig ca. -4 kW bij een stevige defrost.)
D.077 registreert de actuele totale elektrische energie van binnen~ + buitenunit (hopelijk accuraat)
De conventionele COP-berekeningen zijn daarmee makkelijk te doen.

P.S.: Sinds 27 november 17:30
431 kWh thermisch/ 61 kWh elektrisch = 7,1
stooklijn 0,30 - min. aanvoer 20 °C - stookgrens 16 °C

actuele aanvoer 25,8°C / retour 22,5 °C ; flow 510 l/h (buiten 6,5 °C/ binnen 19,6 °C)

P.P.S.: Onderstaand een plaatje gemaakt met een Heatbooster en gematchte! sensoren met warmtegeleidingspasta etc. met ca. 1,2 m afstand van de binnenunit op aanvoer en retour getiewrapped.
(Ik heb de NTC-sensoren aan de Pt500 van de Kamstrup geijkt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E--o7maqY1--fff1mLVWNxSCTdg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/W6g7bAlmXw3Nqibz5bD9Tnow.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door dunklefaser op 05-12-2024 21:03 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik ga sowieso 2 externe sensoren monteren. De flow is stabiel genoeg om uit de ebus te halen. Elektra komt van de MID meter. Veel preciezer kan ik het niet maken.

Heb nog maar eens een reminder aan Vaillant gestuurd. Even los van dat de optelsom gewoon niet klopt, zitten er best wat afwijkingen. Als we nou gewoon wisten waar we naar kijken, dan is er iig iets om over na te denken en mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
dunklefaser schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:04:

actuele aanvoer 25,8°C / retour 22,5 °C ; flow 510 l/h (buiten 6,5 °C/ binnen 19,6 °C)
Ik verwacht dat je deze dat uit ebus uitleest. Kun jij aangeven welke velden dit zijn om zeker te weten dan ik/anderen de juiste waarden gebruiken.

Is bijvoorbeeld aanvoer: `Status01_temp` en retour `Status01_temp_1`?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@pascalwinters Ik moet je verwachting helaas teleurstellen.
De meetwaarden komen uit de Kamstrup Multical M302 en die spreekt m-bus.
Voorbeeld van de genoemde velden van een nog niet ingebouwde warmtemeter.
De buitentemperatuur is van meteowijchen, de binnentemperatuur van een Sensair tSense display (modbus)
hangt direct naast de VRC 720/3.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
pi@hassbian:~ $ date; python3.5 kam58.py|egrep -f kam-select_egrep; python3.5 kam59.py|egrep -f kam-select_egrep;date
Sat 20 Apr 09:07:23 CEST 2024
 8                 1825 Flow temperature (1e-2 deg C)
 9                 1817 Return temperature (1e-2 deg C)
10                    8 Temperature Difference (1e-2  deg C)
13                    0 Volume flow (m m^3/h)
 8                 1771 Flow temperature (1e-2 deg C)
 9                 1820 Return temperature (1e-2 deg C)
10                  -49 Temperature Difference (1e-2  deg C)
13                    0 Volume flow (m m^3/h)

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 06-12-2024 09:24 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@pascalwinters in mijn systeem ( aroTherm Plus en Ai Plus) zijn dat:

hmu --> SupplyTemp
hmu --> ReturnTemp
hmu --> BuildingCircuitFlow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Franciesco schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:48:
@pascalwinters in mijn systeem ( aroTherm Plus en Ai Plus) zijn dat:

hmu --> SupplyTemp
hmu --> ReturnTemp
hmu --> BuildingCircuitFlow
Thank you, are you using the files from jonesPD or from john30?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@pascalwinters ik gebruik die van jonesPD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Weet jij of die repo compatible is met ebusd v24.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@paQ Voorlopig antwoord van de app-support:
"Vielen Dank für die Zusendung der von uns angeforderten Informationen. Wir werden uns mit den Entwicklern der myVAILLANT-App in Verbindung setzen, um Ihre Probleme lösen zu lassen."
Afwachten dus . . .
Maar niet vergeten: Feiten veranderen bij de weg door de bureaucratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoof
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 01:24
Inmiddels ben ik me al een tijdje aan het oriënteren op een WP. Panasonic (L) en Vaillant Arotherm Plus staan hoog op mijn lijstje. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring heeft met een installatie waarbij de Arotherm Plus simpel parallel d.m.v. twee T-stukken wordt aangesloten op het bestaande CV systeem, met in de aanvoer van zowel ketel als WP een terugslagklep. Werkt dit in de praktijk? En is de boel zo te configureren dat indien de CV ketel wordt geactiveerd de WP stopt met pompen (op af en toe vorstbeveiliging na)? En werkt dit met enkel de VWZ AI Plus en VRC720?

Mijn systeeminhoud is voldoende, dus ik vind het eigenlijk zonde om een buffer en extra pomp te moeten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
shoof schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:26:
Inmiddels ben ik me al een tijdje aan het oriënteren op een WP. Panasonic (L) en Vaillant Arotherm Plus staan hoog op mijn lijstje. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring heeft met een installatie waarbij de Arotherm Plus simpel parallel d.m.v. twee T-stukken wordt aangesloten op het bestaande CV systeem, met in de aanvoer van zowel ketel als WP een terugslagklep. Werkt dit in de praktijk? En is de boel zo te configureren dat indien de CV ketel wordt geactiveerd de WP stopt met pompen (op af en toe vorstbeveiliging na)? En werkt dit met enkel de VWZ AI Plus en VRC720?

Mijn systeeminhoud is voldoende, dus ik vind het eigenlijk zonde om een buffer en extra pomp te moeten installeren.
Werkt hier perfect: Speedfight in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

CV zit nog in het circuit maar heb geen logica om om te schakelen, is een handmatige actie. CV doet enkel nog sww. Volgende stap is CV eruit en WPB erin.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoof
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 01:24
Speedfight schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:12:
[...]

Werkt hier perfect: Speedfight in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

CV zit nog in het circuit maar heb geen logica om om te schakelen, is een handmatige actie. CV doet enkel nog sww. Volgende stap is CV eruit en WPB erin.
Dat klinkt al goed

Ik wil hem wel graag zo schakelen dat hij zelf de CV aan kan zetten. Ik begrijp dat ik dan de sysflow sensor op de aanvoer moet aansluiten. Kan dat zonder buffer, dus bv met wat pasta op een stalen buis, of in een t-stukje? En lukt het dan om met de VWZ AI de CV ketel het over te laten nemen (bv. dmv alternatief punt instellen), of is dan weer de mengmodule VR70 nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:03

silverball

De wagen voor moderne mensen

silverball schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:39:
[...]
  • aroTHERM plus VWL 55/6 A
  • aroTHERM VWZ AI Plus besturingsmodule 0010031645
  • sensocomfort VRC 720f 0020260929
  • Vaillant grote trillingsdemper set 0020250226
  • Willekeurige 100mm valpijp voor condensafvoer
  • Benodigdheden grindbak (grind, bielzen, etc)
Ik ben bezig om bovenstaande setup aan te sluiten. Ik lees vast niet goed, maar ik kom er niet helemaal uit .

De arotherm zit op de vwz ai aangesloten middels een busdraad volgens specs. Beide eigen 220v voeding. De arotherm zit op de bus+- van de vwz ai, en aan de warmtepomp kant ook op bus+-.

Nu snap ik eigenlijk niet waar ik de vrc720f op moet aansluiten. De handleiding suggereert dat ik een las moet maken in de busdraad omdat de 'warmteopwekker' in een vochtige omgeving staat.

Klopt dit ? Moet hij niet gewoon op de vwz ai?

Dus voor de duidelijkheid, de arotherm en de vwz ai zitten met elkaar verbonden via hun bus aansluitingen.

Als iemand mij even op weg wilt helpen graag, dan kan ik zo de boel opstarten.

Bedankt :)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
shoof schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:52:
[...]

Dat klinkt al goed

Ik wil hem wel graag zo schakelen dat hij zelf de CV aan kan zetten. Ik begrijp dat ik dan de sysflow sensor op de aanvoer moet aansluiten. Kan dat zonder buffer, dus bv met wat pasta op een stalen buis, of in een t-stukje? En lukt het dan om met de VWZ AI de CV ketel het over te laten nemen (bv. dmv alternatief punt instellen), of is dan weer de mengmodule VR70 nodig?
Dat durf ik niet te zeggen, heb ik nooit onderzocht omdat mijn uiteindelijke doel is om geen gas CV nodig te hebben.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
silverball schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:50:
[...]

Ik ben bezig om bovenstaande setup aan te sluiten. Ik lees vast niet goed, maar ik kom er niet helemaal uit .

De arotherm zit op de vwz ai aangesloten middels een busdraad volgens specs. Beide eigen 220v voeding. De arotherm zit op de bus+- van de vwz ai, en aan de warmtepomp kant ook op bus+-.

Nu snap ik eigenlijk niet waar ik de vrc720f op moet aansluiten. De handleiding suggereert dat ik een las moet maken in de busdraad omdat de 'warmteopwekker' in een vochtige omgeving staat.

Klopt dit ? Moet hij niet gewoon op de vwz ai?

Dus voor de duidelijkheid, de arotherm en de vwz ai zitten met elkaar verbonden via hun bus aansluitingen.

Als iemand mij even op weg wilt helpen graag, dan kan ik zo de boel opstarten.

Bedankt :)
Klopt, gewoon met een lasdop/wago op dezelfde bekabeling aansluiten. Mag ook met een kabel naar de vwzai en daar de kabels verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
pascalwinters schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:18:
[...]

Weet jij of die repo compatible is met ebusd v24.1?
Dat weet ik zo niet, ben er ook geen expert in. Misschien je vraag stellen in het ebus topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Speedfight schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:59:
[...]

Klopt, gewoon met een lasdop/wago op dezelfde bekabeling aansluiten. Mag ook met een kabel naar de vwzai en daar de kabels verbinden.
Tnx, dan kan ik even door d:)b

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 12:48
shoof schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:52:
[...]

Kan dat zonder buffer, dus bv met wat pasta op een stalen buis, of in een t-stukje?
Je kan inderdaad een T-stuk (bv knel x 1/2" draad x knel) in de leiding zetten, en dan een korte dompelhuls (iets zoals deze) er in schroeven. Dan heb je veel beter thermisch contact dan als je de buitenkant van de buis meet.

Hoe de hybride instellingen precies werken durf ik niet te zeggen, die gebruik ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15

Ik heb dit zo zelf geïnstalleerd en een winter operationeel gehad. Met de gedachte dat als de wp het niet redt kan ik terug vallen op de cv.
Inmiddels is het gas het huis uit maar de cv ketel hangt er nog. De warmte pomp kan het prima aan. Als ik zelf de juiste thermostaat omhoog zette ging dit prima. Maar als beide pompen gelijk draaide had de cv ketel maar weinig doorstroming ondanks dat ik de cv zo hoog mogelijk had staan en de bypas die in de Vaillant ketel zit geknepen. De arotherm water pomp is veel krachtiger dan de cv ketel pomp.

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-

Heb die discussie veel met mensen.
Er moet een open verdeler in de aanvoer die warmwater bijvoegd, dan doen de keerkleppen sowieso niet veel meer.
De Vaillant kan hybride sturen.

Maar bij echt iedereen ging een jaar later de cv eruit. Dus extra kosten om niks.
Kijk als het nou een 4kw ding is. Het is een volwaardige FE WP die bij koude goed vermogen levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:29
Heb nu de Arotherm Plus 75/6 enkele weken draaien en we zijn er erg enthousiast over. Nog nooit zo warm gehad in huis :) Maar helaas nog wel een vervelend probleem wat ik nog niet opgelost krijg. Het systeem verliest nog water en gaat na vullen (bijvoorbeeld naar 2 bar) na een tijdje zakken tot tegen de 1 bar. Meestal heb ik dan het systeem al weer bijgevuld maar het is natuurlijk niet ok zo. Nu heb ik buiten al eerder enkele koppeling enaangedraaid die lekte. Bij verdere inspectie o.a. vandaag, zie ik niet echt plaatsen waar het nog lekt.
Wat ik wel wat raar vond, was dat ik voor mijn gevoel bij het aanraken van de rvs flex-buizen direct aan de machine stroom voelde.
Nu eerst de stroom er af gezet en ga zo tussen de buien door nog even verder zoeken.

1. Hoe zou je kunnen meten of dat ook daadwerkelijk zo is? Ik wil er liever niet met de hand aanzitten...
Maar als dat wel zo is kan het evt. betekenen dat er binnen in de machine iets lekt?

2. Daarnaast heb ik nog steeds het idee dat de aansluiting op de machine nogal los lijkt te zitten. Ik kan althans de aangesloten buis en koppelingen aan de machine makkelijk heen en weer bewegen.. Is dat bij iedereen zo?

3. Weet niet of ik het mag vragen maar wellicht is er iemand in de buurt Woudenberg die met mij mee wil kijken naar een eventueel lek? Stuur ff een DM als dat (vandaag?) zou lukken.
Ik wil graag voor er weer echt vorst komt de boel nu wel dicht hebben. Nogal onhandig om elke keer bij te moeten vullen.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
Heb je de ontluchter in de machine al gecontroleerd?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
@snameroc dat was een optie waar ik net aan zat te denken. Kun je daar makkelijk bij komen? Heb de machine nog nooit open gehad. En met die buien nu is dat ook niet handig. Of kan de pomp wel wat hebben?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
pc_slopert schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:19:
@snameroc dat was een optie waar ik net aan zat te denken. Kun je daar makkelijk bij komen? Heb de machine nog nooit open gehad. En met die buien nu is dat ook niet handig. Of kan de pomp wel wat hebben?
Ik zou hem niet in de regen open maken. Maar het is ook niet heel moeilijk in een droog half uurtje moet het kunnen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Dan toch maar even wachten vanaf morgen zal het wel droger zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-08 21:59
pc_slopert schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:36:
Dan toch maar even wachten vanaf morgen zal het we droger zijn :)
Of toch even Vaillant technicus laten komen. Kost wel iets maar de omschreven situatie vereist actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
pc_slopert schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:36:
Heb nu de Arotherm Plus 75/6 enkele weken draaien en we zijn er erg enthousiast over. Nog nooit zo warm gehad in huis :) Maar helaas nog wel een vervelend probleem wat ik nog niet opgelost krijg. Het systeem verliest nog water en gaat na vullen (bijvoorbeeld naar 2 bar) na een tijdje zakken tot tegen de 1 bar. Meestal heb ik dan het systeem al weer bijgevuld maar het is natuurlijk niet ok zo. Nu heb ik buiten al eerder enkele koppeling enaangedraaid die lekte. Bij verdere inspectie o.a. vandaag, zie ik niet echt plaatsen waar het nog lekt.
Wat ik wel wat raar vond, was dat ik voor mijn gevoel bij het aanraken van de rvs flex-buizen direct aan de machine stroom voelde.
Nu eerst de stroom er af gezet en ga zo tussen de buien door nog even verder zoeken.

1. Hoe zou je kunnen meten of dat ook daadwerkelijk zo is? Ik wil er liever niet met de hand aanzitten...
Maar als dat wel zo is kan het evt. betekenen dat er binnen in de machine iets lekt?

2. Daarnaast heb ik nog steeds het idee dat de aansluiting op de machine nogal los lijkt te zitten. Ik kan althans de aangesloten buis en koppelingen aan de machine makkelijk heen en weer bewegen.. Is dat bij iedereen zo?

3. Weet niet of ik het mag vragen maar wellicht is er iemand in de buurt Woudenberg die met mij mee wil kijken naar een eventueel lek? Stuur ff een DM als dat (vandaag?) zou lukken.
Ik wil graag voor er weer echt vorst komt de boel nu wel dicht hebben. Nogal onhandig om elke keer bij te moeten vullen.
Spanning op de leidingen is wel raar.
Ik vind dat trouwens wel een nadeel van monobloc met die RVS slangen en vorstbeveiliging met al die ringen is gevoeliger voor lekkages, zeker als er wat gehannest is aan de leidingen kan de moer soms loskomen. Deze kan ook nog soms onbereikbaar zitten tussen unit en muur.
Ik lijm ze vast met vloeibare loctite tegen losdraaien.

Ik begin ook steeds meer te neigen naar split, bv de Plus Split R32, vooral bij langere moeilijke leidinggeven.
Om: kleinere leidingen, kleinere goten, kleinere sparingen, makkelijkere grondbak, geen water buiten, geen vorst gevaar, geen vorstkleppen, geen ontluchters buiten, geen controles nodig bij water lekkages buiten (vooral handig als het steeds zo regent.
Geen extra leiding circuit met nodige afsluiters en ontluchtpotten, extra kans op lekkages.

De koelleidingen bij split zitten maar 2 koppelingen op als je ze ineens kunt leggen. Bij de binnen en buitenunit. Goede koppelingen lekken niet dus dat is ook geen nadeel.

R32 haalt iets hogere efficiency. Geen moeilijke vorstbescherming voor buitenunit.

[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 07-12-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 12:48
pc_slopert schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:36:

Bedoel je met stroom, elektrische stroom? Dat is niet oké. Is de aarding in orde?

Je kan eventueel met een probe van de multimeter de WP of de slang aanraken. De andere probe kan je gewoon laten "zweven". Dan is de meting niet heel nauwkeurig, maar je ziet wel vrij duidelijk verschil tussen niets en iets. Iets kan bijvoorbeeld 100V zijn.

Bij dergelijke apparaten zitten vaak kleine filtercondensatoren tussen fase en aarde. Aarde zit aan de behuizing. Als de behuizing echter niet netjes geaard is, dan komt er via dit filter een potentiaal op de behuizing te staan. Ditzelfde gebeurt vaak als je een computer niet aardt.

Op de cv-bussen van de WP zit bij mij speling, dus je kan het een aantal graden heen en weer wiebelen. Maar verder zit het wel goed vast, ik kan een koppeling vrij hard aandraaien op de bussen van de WP.

[ Voor 9% gewijzigd door marcop23 op 07-12-2024 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Volgens mij is de 'speling' een gevolg van de dubbele ontkoppeling; de warmtewisselaar staat immers op rubbers. Dat dan strak vastzetten aan de behuizing doet een deel van de demping teniet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreginaldd
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-09 21:45
Beste mensen,

Graag zou ik even om jullie mening willen vragen.

Onlangs wilde ik een WeHeat Flint P40 (6kw) laten installeren, echter is deze niet voorradig t/m januari. Een snelle installatie was nodig i.v.m. een isolatiemaatregel die ik al begin januari 2023 heb laten uitvoeren. Dit is ca. 1500 EUR en dus best wel aanzienlijk wat ik dan zou mislopen. Hierdoor komt de installateur met een mogelijk alternatief, de Arotherm Pure (6kw). Echter ik zie geen gebruikerservaringen in dit forum en vroeg me af of mensen deze al werkend (gezien) hebben.

Qua geluidsproductie heeft die op papier ong. het dubbele db (32 vs 62 db), terwijl dat juist een van de redenen was dat ik voor de WeHeat wilde gaan. Een bijkomend voordeel is wel dat de Pure all-electric ready is en de Flint niet. Hoewel ik geen ambities had om naar volledig elektrisch te gaan en doordat Vailliant natuurlijk wel een grote speler is, vind ik dat opzich wel weer een pluspunt. Qua prijs is het ongeveer soortgelijk.

Een ander alternatief is mogelijk naar een Arotherm Plus of Sparrow te gaan, beide zijn dan ook all-elektric ready, maar zijn qua prijs bijna 2000 EUR duurder. De overweging om een warmtepomp aan te schaffen, was omdat ik mijn vloerverwarming weer wilde gebruiken (comfort), ipv te verwarmen met Airco's. De terugverdientijd wordt daardoor wel velen jaren langer (de overstap naar de Flint zou ca. 1000kwh aan stroom besparen). Ik zit hierdoor in een spagaat.

Ik weet dat er veel mensen na een hybride opstelling toch full-electric gaan (+3000 EUR), maar dit zit niet momenteel niet in mijn budget en de terugverdientijd van zo'n installatie is voor mij bijna 8-9 jaar.

Zouden jullie naar een Pure overstappen of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@rreginaldd de Pure eigenaren hier zijn vooralsnog niet negatief over geluid.
Sowieso zit daar veel ruis in de marketing, geluidsvermogen van de bron wordt regelmatig verward met geluidsdruk op x meter omdat beide in dB worden weergegeven.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:01
rreginaldd schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:46:
Beste mensen,

Onlangs wilde ik een WeHeat Flint P40 (6kw) laten installeren, echter is deze niet voorradig t/m januari. Een snelle installatie was nodig i.v.m. een isolatiemaatregel die ik al begin januari 2023 heb laten uitvoeren. Dit is ca. 1500 EUR en dus best wel aanzienlijk wat ik dan zou mislopen. Hierdoor komt de installateur met een mogelijk alternatief, de Arotherm Pure (6kw). Echter ik zie geen gebruikerservaringen in dit forum en vroeg me af of mensen deze al werkend (gezien) hebben.

Qua geluidsproductie heeft die op papier ong. het dubbele db (32 vs 62 db), terwijl dat juist een van de redenen was dat ik voor de WeHeat wilde gaan. Een bijkomend voordeel is wel dat de Pure all-electric ready is en de Flint niet. Hoewel ik geen ambities had om naar volledig elektrisch te gaan en doordat Vailliant natuurlijk wel een grote speler is, vind ik dat opzich wel weer een pluspunt. Qua prijs is het ongeveer soortgelijk.

Een ander alternatief is mogelijk naar een Arotherm Plus of Sparrow te gaan, beide zijn dan ook all-elektric ready, maar zijn qua prijs bijna 2000 EUR duurder. De overweging om een warmtepomp aan te schaffen, was omdat ik mijn vloerverwarming weer wilde gebruiken (comfort), ipv te verwarmen met Airco's. De terugverdientijd wordt daardoor wel velen jaren langer (de overstap naar de Flint zou ca. 1000kwh aan stroom besparen). Ik zit hierdoor in een spagaat.

Ik weet dat er veel mensen na een hybride opstelling toch full-electric gaan (+3000 EUR), maar dit zit niet momenteel niet in mijn budget en de terugverdientijd van zo'n installatie is voor mij bijna 8-9 jaar.

@dunklefaser heeft een Pure.

Daarnaast zou ik toch serieus overwegen om wél direct volledig elektrisch te gaan, of in elk geval de doorrekening van het financiële plaatje nog eens te maken. Ik vermoed dat je terugverdientijd eerder korter dan langer is wanneer je de gasaansluiting, met bijbehorende hoge vaste kosten, dan de de deur uit kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
Proton_ schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:58:
Sowieso zit daar veel ruis in de marketing, geluidsvermogen van de bron wordt regelmatig verward met geluidsdruk op x meter omdat beide in dB worden weergegeven.
Kleine correctie/aanvulling: Quasi op vol vermogen (ca. 6,2 kW volgens de Kamstrup) maakt mijn arotherm pure 65/7.2 wel een irritant snerpend geluid (compressor). Ik zal een passende geluidsopname op G-drive beschikbaar stellen.
Je voelt en hoort het ook via de koelmiddelleidingen (zachtjes) op ca. 9 m afstand (leidinglengte).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Beste mensen,

Voordeel van de Pure, je hebt gelijk een binnendeel met naverwarmer en 3 wegklep ingebouwd.
Goed behoudend vermogen bij -7C

All electric gaan is letterlijk 2 slangen van boiler aan binnendeel zetten en gaan met die banaan.
Staat de buitenunit op een geluid gevoelige plek: niet aan beginnen.

Maar als ik jou was zou ik niets overhaast doen en gewoon volgend jaar afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gravelist
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08:52

…..Qua geluidsproductie heeft die op papier ong. het dubbele db (32 vs 62 db), terwijl dat juist een van de redenen was dat ik voor de WeHeat wilde gaan…..
Dat is geen verdubbeling, maar een veelvoud daarvan. Iedere 3db erop, is een verdubbeling van het geluid.
Dus vergelijk je waarschijnlijk 2 verschillende geluidniveaus. Waarschijnlijk is die 62 het bronvermogen en die 32 ergens op een bepaalde afstand gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Speedfight schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:59:
[...]

En toch zit ik nu al de hele avond te rotzooien met een "communication fault" op de vwz ai.

Ik krijg niks voor elkaar. De vwz ai, wp en vrc720f zitten met elkaar gezellig op een busdraad. De vrc720f doet niks, want op de busdraad staat ook geen DC ofzo.

Moet ik niet gewoon een DC spanning op de ebus aan de warmtepomp of vwz ai kant meten ? Er gebeurt helemaal niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@silverball inderdaad, Wikipedia: eBUS (serial buses) je zou iets tussen de 9 en 24V moeten meten.

Zo niet, dan een defect of kortsluiting. De boel is iig wel kortsluitvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Proton_ schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:44:
@silverball inderdaad, Wikipedia: eBUS (serial buses) je zou iets tussen de 9 en 24V moeten meten.

Zo niet, dan een defect of kortsluiting. De boel is iig wel kortsluitvast.
Top, ik ga na het eten even meten dan. Thx
Edit: had ik ook wel even kunnen googlen achteraf :+

[ Voor 6% gewijzigd door silverball op 07-12-2024 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chupachups
  • Laatst online: 13:33
silverball schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:27:
[...]

En toch zit ik nu al de hele avond te rotzooien met een "communication fault" op de vwz ai.

Ik krijg niks voor elkaar. De vwz ai, wp en vrc720f zitten met elkaar gezellig op een busdraad. De vrc720f doet niks, want op de busdraad staat ook geen DC ofzo.

Moet ik niet gewoon een DC spanning op de ebus aan de warmtepomp of vwz ai kant meten ? Er gebeurt helemaal niks.
Heeft je buitenunit wel prik? Deze zorgt namelijk voor de spanning op de ebus. Toen mijn buitenunit kortsluiting had viel ook.de ebus weg, communicatie fout op de vwzai tot gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Chupachups schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:55:
[...]

Heeft je buitenunit wel prik? Deze zorgt namelijk voor de spanning op de ebus. Toen mijn buitenunit kortsluiting had viel ook.de ebus weg, communicatie fout op de vwzai tot gevolg.
Ja dat zal hem waarschijnlijk zijn inderdaad. Ik ga nu even eten; maar schoot mij net te binnen dat ik volgens mij een las vergeten ben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreginaldd
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-09 21:45
Proton_ schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:58:
Ik denk inderdaad dat ik ook een beetje misleidt ben qua cijfers, zoals @Gravelist ook aangeeft. WeHeat werkt met geluidsdruk op 1 meter, maar andere cijfers zijn vooralsnog niet beschikbaar. Nu is het zo dat ik hem aan de zijkant van mijn woning ga hangen. Hierdoor moet ik me eigenlijk ook niet zo druk maken, behalve dan het geluid zoals @Dunklefaser aangeeft. De leidingen zullen door de muur gaan van mijn werkkamer en ik zit daar bijna de hele dag en kan me al snel irriteren aan alleen al het geluid van mijn PC. Zou dit misschien minder worden als ik een hoger vermogen neem, of moet dit dan (geluid)isolerend opgelost worden?
Isdatzo schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:03:
[...]
Ik vermoed dat je terugverdientijd eerder korter dan langer is wanneer je de gasaansluiting, met bijbehorende hoge vaste kosten, dan de de deur uit kan doen.
De grove rekenmethode die ik hanteerde was:

Flint (Hybride)
Netto Investering: 3000 EUR
Besparing: 350 EUR/J (1000kwh á 35c)
TTV: 8.5 jaar

Sparrow (All Elektric + 250Boiler)
Netto Investering: 8000 EUR
Besparing: 350 EUR/J (1000kwh á 35c) + 400 EUR/J (150 m3 gasverbruik + vastrecht gas) = 750 EUR/J
TTV: 10.6 jaar

Dit zijn een beetje de reguliere prijzen zoals ik ze uit het forum heb gehaald. Dat de Arotherm Pure eventueel ook all-electric geinstalleerd kan worden (voor mogelijk een lagere prijs dan de Sparrow) maakt dit misschien toch een interessante optie. Ik zal eens navragen hoeveel dat me gaat schelen t.o.v. de Sparrow.

Bedankt voor de respons iedereen, ik heb weer minder hoofdpijn hierdoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
@rreginaldd Ik heb het leidingtraject van de koelmiddelleidingen al een tijdje geleden zelf uitgevogeld.
Ze lopen bij mij vanaf het platte dak via een gat in de muur door de aan de bovenkant open spouw tot het verwarmingshok op de zolder.
De spouw is 10 cm met ca. 6 cm glaswol geïsoleerd - een deel is eruit gehaald, leidingen er in en weer aangevuld. Via het nog aanwezige gat in de muur van de VR-ketel (nog van voor de verwijderde HR-ketel)
zijn de koelmiddelleidingen naar binnengehaald. Ging prima met een beetje duwen en trekken.
Geen koelmiddelleidingen te zien - niet binnen en niet buiten.
Beeld nog voor het vacumeren als ik met niet vergis.
De dikke "schoorsteen" links is van de uitblaas van de warmtepompboiler.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtdwzxUUQaTjviySDgoK75m7nYk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/onFkEHddBZfOlxJFa1M4k3dF.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 07-12-2024 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ik snap dat het finetunen en een flink gedeelte van de klus nu pas begint, maar (sinds maart) heb ik nu eindelijk weer cv, maar dan met een arotherm full electric ipv een 90s cv ketel.

Hij staat vol vermogen te stampen, maar het geluid valt allersinds mee, en dan kan hij nog in fluister modus ook. De nieuwe vloerverwarming wordt langzamerhand lekker warm.

Bedankt allemaal voor de hulp (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
@silverball Bij mijn bescheiden installatie met een kleine arotherm pure 65/7.2 (sinds 27 nov.)
draait op dit moment de compressor op 215 W + 14 W circulatiepomp in het binnendeel (BT 6,1 °C).
Het thermische vermogen is continu 2,1 kW en het woongedeelte van ca. 45 m² wordt hiermee op 20,0 °C gehouden. De rest van het huis op 18,5 - 19,5 °C. - Vol vermogen heb ik misschien 2 keer voor ca. 1/2 uur gezien & gehoord - toen ik in het begin met de "eco-modus" draaide die de installateur had ingesteld.
Voorlopig is fluistervermogen voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

@dunklefaser hij heeft hier de hele nacht pakweg 400w lopen trekken, maar dat is nog met grote stukken ontbrekende buisisolatie.

Maar wat is hij stil zeg als hij niet voluit draait, helemaal top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Heeft iemand al de Plus Split R32 draaien?
Of deze aangesloten? Ben hier wel benieuwd naar.

De regeltechniek is allemaal gelijk voor Arotherm, dus dat zal goed zijn.
Unit heeft een nieuwe betere inverter die nog verder terug moduleert en zeer laag geluidsniveau dus dat stemt goed.
Heb er eentje die ik binnenkort ga plaatsen, vandaar.

[ Voor 57% gewijzigd door Technician- op 08-12-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
silverball schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:09:
@dunklefaser hij heeft hier de hele nacht pakweg 400w lopen trekken, maar dat is nog met grote stukken ontbrekende buisisolatie.

Maar wat is hij stil zeg als hij niet voluit draait, helemaal top
Je weet wel wat in eerste instantie officieel telt? (voor de wet en de gemeente dan)
De berekening met de WPAC tool was bij mij net o.k..

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 08-12-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

dunklefaser schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:41:
[...]

Je weet wel wat in eerste instantie officieel telt? (voor de wet en de gemeente dan)
De berekening met de WPAC tool was bij mij net o.k..
Jep, in de WPAC de "Maximaal geluidsvermogen" van de Vaillant documentatie aangehouden met 3 dBA marge. Kon hier ook maar net, maar in de tuin van de buren hoor ik hem in de praktijk niet.

Hij staat 2,5 en 3 meter van de erfgrenzen in het vrije veld dus dat moet ook volgens die vuistregels van Vaillant kunnen

[ Voor 12% gewijzigd door silverball op 08-12-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Technician- schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:18:
Heeft iemand al de Plus Split R32 draaien?
Of deze aangesloten? Ben hier wel benieuwd naar.

De regeltechniek is allemaal gelijk voor Arotherm, dus dat zal goed zijn.
Unit heeft een nieuwe betere inverter die nog verder terug moduleert en zeer laag geluidsniveau dus dat stemt goed.
Heb er eentje die ik binnenkort ga plaatsen, vandaar.
"nog verder terugmoduleert" is natuurlijk relatief en zonder referentiewaarde zegt mij dit niet zoveel.

Betreffende de regeltechniek:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de minimale flow bij mijn pure wat hoger komt te liggen?
Ik vind 510 l/h bij minimum vermogen wat aan de lage kant voor mijn installatie.

Mijn test oplossing (quick&dirty - maar het werkt):
Ik heb nu de flow op een "vaste" 730-740 l/h gezet, maar moet kan dan de stooklijn iets verlagen omdat de "regeltechniek" de resulterende lagere aanvoertemperatuur wil compenseren en hierdoor het vermogen toeneemt.
- Steilheid van de stooklojn gaat dus omlaag van 0,30 naar 0,25 - kijken of dit ook voor lagere BT klopt.

Resultaat: Van aanvoer 27,3 °C en deltaT ca. 3,8 - 4 K naar 25,6 en deltaT ca. 2,6 K buiten 7,2°C
vermogen leek in eerste instantie iets lager dan 2,1 - 2,2 kW maar dat was voorbijgaand.

Edit0 19:30: In de woonruimte nu 20,1°C (instelling 20,0°C) - buiten 4,3°C
elektrisch vermogen 0,30 kW -> thermisch 2,4-2,5 kW (warmtemeter)
aanvoer 26,4 °C / retour 23,4 °C ; flow 0,74 m³/h
Binnentemperatuur compensatie staat op "actief"
stooklijn voorlopig 0,25 (was 0,3); min. temp 20,0°C; stookgrens 16 °C

De hogere flow laat de aanvoer bij een defrost nu ook minder sterk dalen,
daling eerst tot ca. 15 °C nu nog maar tot 18,5 °C

YMMV

[ Voor 33% gewijzigd door dunklefaser op 09-12-2024 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
dunklefaser schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:20:
[...]

"nog verder terugmoduleert" is natuurlijk relatief en zonder referentiewaarde zegt mij dit niet zoveel.

Betreffende de regeltechniek:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de minimale flow bij mijn pure wat hoger komt te liggen?
Ik vind 510 l/h bij minimum vermogen wat aan de lage kant voor mijn installatie.

Mijn test oplossing (quick&dirty - maar werkt):
Ik heb nu de flow op een vaste 730 l/h gezet, maar moet dan de stooklijn iets verlagen omdat de "regeltechniek" de resulterende lagere aanvoertemperatuur wil compenseren en hierdoor het vermogen toeneemt.
Resulaat: Van aanvoer 27,3 °C en deltaT ca. 3,8 - 4 K naar 25,6 en deltaT ca. 2,6 K
vermogen is iets afgenomen 2,1 - 2,2 kW -> ca. 2,0 kW - de flow gaat misschien nog iets omhoog
YMMV
Die is nieuw ontworpen t.o.v. van de 5 en 6
Meer gedetailleerde info heb ik ook niet.

Maar ik ga er een plaatsen en kan kan meten of het minimum nog lager gaat zijn tov de Plus.

Wat ik erg interessant vind, als ik een Daikin Altherma calculeer van 7kw met hydrodeel of de Vaillant Plus Split zelfde vermogen dan is de Plus Split scherper.
En de 3 wegklep zit al in de binnenunit en de buitenunit is stuk stiller.

Verder heeft Vaillant Pro Service het dashboard uitgebreid met grafische weergave van zo’n beetje alle waardes (pomp, fan, compressor rpm, drukken en alle temp) op zo’n manier dat een koudezijdige inspectie thuis vanaf de laptop mogelijk is.

Tevens levert Vaillant een eigen servicedienst die ook komt opdraven voor storingen.

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 08-12-2024 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Technician- Ik heb helaas geen Vaillant pro account, ik moet dus telkens weer de binnenunit raadplegen.
Op mijn leeftijd valt dat trap op en trap af niet mee, maar ik denk aan "Verwarming uitlezen met ebusd".
Alles andere kan ik in principe op afstand uitlezen, o.a. de warmtemeter en de Heatboosters.
Mijn relatief kleine arotherm pure kan zich volledig met verwarmen bezig houden - de aanvoer/retour van de binnenunit voor een boiler zijn afgedopt en warm water is in de configuratie uitgeschakeld.
Ik ben benieuwd hoe ver onder -5°C buiten ik uiteindelijk monovalent kan draaien.

[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 08-12-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
dunklefaser schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:04:
@Technician- Ik heb helaas geen Vaillant pro account, ik moet dus telkens weer de binnenunit raadplegen.
Op mijn leeftijd valt dat trap op en trap af niet mee, maar ik denk aan "Verwarming uitlezen met ebusd".
Alles andere kan ik in principe op afstand uitlezen, o.a. de warmtemeter en de Heatboosters.
Mijn relatief kleine arotherm pure kan zich volledig met verwarmen bezig houden - de aanvoer/retour van de binnenunit voor een boiler zijn afgedopt en warm water is in de configuratie uitgeschakeld.
Ik ben benieuwd hoe ver onder -5°C buiten ik uiteindelijk monovalent kan draaien.
Als je je warmteverlies weet en de unit goed gekozen. Kan je 100% monovalent draaien.

Heb je een backupheater aan staan of een cv ketel als backup?

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 08-12-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Technician- schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:20:
[...]

Als je je warmteverlies weet en de unit goed gekozen. Kan je 100% monovalent draaien.

Heb je een backupheater aan staan of een cv ketel als backup?
De ketel is afgevoerd.
De unit is perfeckt gekozen en ik ga er vanuit dat ik iig tot -7°C zonder backupheater kan draaien
en daarbij alle vertrekken op normtemperaturen kan houden.
Nog een historisch plaatje van twee weken geleden.

Ik wist alleen niet van tevoren wat de stooklijn exact zou worden. Daar heb ik nu wat meer zicht op.
Op dit moment draai ik op proef met 0,25, 0,3 werkt zeker goed tot nu toe.
(maar het moet nog echt koud worden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/972bN0wxeQdWVcHtBBzh-bgS8cc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jJhq7r1mtvbCi8xz4RmqT1fp.png?f=fotoalbum_large
Natuurlijk is de backupheater geconfigureerd, hij mag beneden -5°C met max. 2 kW bijspringen.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 08-12-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
dunklefaser schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:31:
@silverball Bij mijn bescheiden installatie met een kleine arotherm pure 65/7.2 (sinds 27 nov.)
draait op dit moment de compressor op 215 W + 14 W circulatiepomp in het binnendeel (BT 6,1 °C).
Wauw, dat is een erg laag elektrisch vermogen. Mooi!
Bij welke Ta was dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:04

Dat is schema 9 bij Valliant, het zou zo moeten werken inderdaad.
Als de gasketel draait blijft de warmtepomp uit, alleen elke 5 minuten draait kort de circulatiepomp ter vorstpreventie.

De warmtepomp heeft dan een terugslagklep.
Net als hier zal in praktijk de gasketel nooit aangaan voor verwarming en zit er puur tussen als noodbedrijf, en over een jaar besluit je alsnog gasloos te gaan. :+

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
Franciesco schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:06:
[...]

Wauw, dat is een erg laag elektrisch vermogen. Mooi!
Bij welke Ta was dit?
Zou ik kunnen opzoeken, maar misschien actuele gegevens van vandaag?
(deels uit de fameuze myVaillant app)
Buiten ("DCF") nu 4,8 °C, binnen 19,6°C (VRC 720/3) - doeltemp. 19,5 °C
Aanvoer 25,5 °C @278 W (incl. 21,7 W binnenunit)

atm. voor vandaag - de data van de app worden blijkbaar niet regelmatig ververst!
"Elektrisch energieverbruik" = 2,3 kWh
"Natuurlijke bron opbrengst"= 22,8 kWh
"Opgewekte warmte" = 23,8 kWh
De zgn. "Energie-efficiëntie" = 10,2 volgens de Vaillant berekening
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxeA5DY5dguDpSWiglSVrrs29b0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dwdqkvbxRxMp6V4fT3WwhXyC.png?f=fotoalbum_large
Mijn eigen COP schatting met de elektrische energie en de Kamstrup data:
20,9 kWh thermisch (Kamstrup) / ca.. 2,3 kWh elektrisch (app)= 9,1

Just my 2 mWh
Ik heb ook nog meer data van de Kamstrup wat de warmteproductie betreft, o.a. deltaT, momentaan vermogen, flow, ...

[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 09-12-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Heel mooi laag @dunklefaser!

Mijn 75/6 heb ik nog niet lager gezien dan ca 465W (bij Ta 24 graden, rond de 7 graden Tb).

Uit interesse: heeft iemand hier wel eens zijn 55/6 op dit soort lage Ta's draaien en zo ja, welk elektrisch vermogen hoort daar dan bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:53
Franciesco schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:40:

Mijn 75/6 heb ik nog niet lager gezien dan ca 465W (bij Ta 24 graden, rond de 7 graden Tb).

Uit interesse: heeft iemand hier wel eens zijn 55/6 op dit soort lage Ta's draaien en zo ja, welk elektrisch vermogen hoort daar dan bij?
Mijn AWB GeniaAir -wat in feite gewoon de 55/6 is- zie ik meestal rond de 400W. Ik zal vanmiddag even kijken wat de Ta is, ik meen dat ik die heb ingesteld op een minimum van 27 graden. Hij staat nu op 687W te draaien omdat hij aan het compenseren is voor de warmte die door de WPB aan de vloer wordt onttrokken.

Het wordt natuurlijk wel wat appels en peren vergelijken, gezien verschillende groottes van huizen, isolatiegraad, wenstemperatuur en oppervlakte van vvw, om maar wat te noemen?

[ Voor 11% gewijzigd door Gramser op 09-12-2024 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:19
Inderdaad heel mooi laag n mijn 75/6 heb ik nog niet zo laag gezien bij deze buitentemperaturen @Franciesco :)

Wel nieuwbouw, maar verwarm momenteel wel 220 a 225m2 vloerverwarming en zo'n 850m3 woning. Nu na nachtverlaging en opstarten gaat deze wel naar zo'n 1400 watt.

Wanneer meer op temperatuur naar zo'n 800 watt.

Zal even zoeken of @dunklefaser ergens genoteerd heeft hoeveel m2 wordt opgewarmd :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@Gramser het minimale elektrische vermogen is volgens mij vooral afhankelijk van de Ta en Tb. Als de WP net weer gaat verwarmen heeft hij dat minimale elektrische vermogen uiteraard niet. De genoemde 465W bij Ta24 en Tb+7 heeft de 75/6 bij mij pas na een aantal uren draaien (4 uur of meer) als de kamertemperatuur weer zo'n beetje op de wenstemp zit (bij "uitgebreid"). De grootte van de woning etc is dan volgens mij niet echt van belang.

Bij Ta25 en Tb+7 (of ergens in die buurt) is het minimale elektrische vermogen rond de 475W, maar ook dat bereikt hij pas na een aantal uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Franciesco schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:05:
@Gramser het minimale elektrische vermogen is volgens mij vooral afhankelijk van de Ta en Tb. Als de WP net weer gaat verwarmen heeft hij dat minimale elektrische vermogen uiteraard niet. De genoemde 465W bij Ta24 en Tb+7 heeft de 75/6 bij mij pas na een aantal uren draaien (4 uur of meer) als de kamertemperatuur weer zo'n beetje op de wenstemp zit (bij "uitgebreid"). De grootte van de woning etc is dan volgens mij niet echt van belang.

Bij Ta25 en Tb+7 (of ergens in die buurt) is het minimale elektrische vermogen rond de 475W, maar ook dat bereikt hij pas na een aantal uren.
Goed punt. Ik draai overigens nu weer op Actief, en dat zal de komende week wel zo blijven. Zal het niettemin vanmiddag nog eens checken als de WPB klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Ik heb 2 menggroepen in mijn systeem zitten. Ik zie 1 menggroep die eigenlijk nooit zijn gewenste temperatuur bereikt waardoor de Ta van de vloerverwarming ook lager uitvalt. Heeft iemand hier een verklaring voor wat hiervan de oorzaak kan zijn? Want volgens ebus heeft dan de mixermovement een waarde boven de 0% (maar hij lijkt fysiek al helemaal open te staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Kees_frl schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:47:
Inderdaad heel mooi laag n mijn 75/6 heb ik nog niet zo laag gezien bij deze buitentemperaturen @Franciesco :)

Wel nieuwbouw, maar verwarm momenteel wel 220 a 225m2 vloerverwarming en zo'n 850m3 woning. Nu na nachtverlaging en opstarten gaat deze wel naar zo'n 1400 watt.

Wanneer meer op temperatuur naar zo'n 800 watt.

Zal even zoeken of @dunklefaser ergens genoteerd heeft hoeveel m2 wordt opgewarmd :)
Totaal ca. 110 m² verwarmt - doeltemp.woongedeelte op dit moment 19,5°C // Ta = 25,25°C Tb = 5,5 - 5,8 °C
b.g. 45 m² (19,5 °C), 1ste verdieping: slaapkamers ca. 25 m² (18,4 °C), werkkamers ca. 22 m² (19,2 °C),
zolderkamer 15 m² (18,7 °C) - garagekamer - buiten gebouwschil 12 m² (ca. 16°C)
Op dit moment trekt de wp ca. 325 W - net een defrostje gehad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breedam
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-08 19:02

378 watt met homewizard meter met daarachter de Unitower + 55/6.

Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@Breedam bij Ta 25 en Tb 7 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breedam
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-08 19:02
Ik draai nu met een minimum Ta van 26, dan worden de runs iets langer. Als ik terug ga naar afgelopen vrijdag en zaterdag, 1 lange run overdag, eindigt de run met een uur rond 380 watt met 378 als laagste vermogen. Vorig jaar zonder minimum Ta gedraaid, toen vaak tussen de 373 en 380 watt aan het einde van de run.

Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Franciesco schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:05:

De WPB is nu een uurtje gestopt, en net even gekeken. Ta van 28 graden, Tb zo'n 6-7 graden, opgenomen vermogen 498-500W, maar lijkt nog wat te zakken. Ik meen dat ik eerder vermogens van zo'n 480W zag.

Edit: inderdaad schommelend rond de 480W nu.

Ik denk dus dat als mijn Ta een paar graden lager is, de 55/6 ook een stuk minder vermogen vraagt.

[ Voor 7% gewijzigd door Gramser op 09-12-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-09 08:02
  1. Is er eigenlijk een nadeel aan fluisterbedrijf altijd op te zetten, zolang het systeem gewoon de warmtevraag kan aanhouden en het warm genoeg wordt? Ik heb het nog nooit aan gehad, maar aangezien onze WP (VWL 105, ~215m2 VVW) toch te zwaar lijkt te zijn lijkt het mij misschien de moeite om dat eens te proberen, tenzij er nadelen zijn waar ik niet mee bekend ben. Valt het ook aan te passen tot hoeveel hij dan moet terugschakelen? Ik heb hem gekoppeld aan ebus dus kan misschien ook iets 'meer' qua regelen/instellen.
  2. Verder nog een vraagje rond 2 circuits met 2 thermostaten. We hebben een thermostaat op het gelijkvloers (~120m2 VVW) gekoppeld aan een circuit en eentje op de verdieping (~95m2 VVW) gekoppeld aan een ander circuit. Gelijkvloers staat op 20.5, verdieping op 19, verder dezelfde instellingen qua stooklijn en ruimtecompensatie (nu op 'uitgebreid'). Ik merk dat de aparte circuits zelden op hetzelfde moment aan moeten gaan, zoals je hier kan zien over de laatste 30 dagen waarbij groen=aan en rood=uit: https://imgur.com/vJ1KhUx. De 2 lange groene periodes waar het samen was, was omdat alles toe op 'actief' stond wegens de koude buitentemperaturen.
    Nu vroeg ik mij af of het niet interessanter/efficienter zou zijn om ze toch altijd samen aan te laten gaan? Nu krijg je de situatie dat hij voor 1 circuit aangaat, relatief weinig afgifte heeft, uit gaat, daarna terug aan voor andere circuit, weer relatief weinig afgifte,... Volgens mij is het simpel aan te passen dat beide circuits afhangen van wat 1 thermostaat aangeeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Proim op 09-12-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Waarom zou je fluister bedrijf aanzetten als hij toch te zwaar is? Dan moduleert ie waarschijnlijk toch al naar minimaal vermogen terug. Hooguit dat je de startpiek wat dempt die hij heeft om op temperatuur te komen. Maar dat is vaak maar een kort moment. Maar verschil in geluid zal het niet opleveren. Daarnaast loop je weet tegen tekorten aan als het straks wel -4 met mist is en de unit aan de bak moet.

Punt 2 kun je testen door idd de instellingen aan te passen.

Hier een stukje vvw en verder veel Jaga's. Merkte dat het op de kamers boven moeizaam warm werd. Vooral als het buiten zo rond de 8-10 graden was en hij de minimale Ta van 29 aanhield. (Maar ik meette dan 28, itt Vaillant.)
Nu op 30 gezet, en dan leveren de radiatoren/convectoren beduidend meer warmte. En dat met slechts 1 graad warmer water. Warmtepomp zelf draait ook niet meer op zijn minimale vermogen, dus minder pendelen, omdat er meer afgifte mogelijk is. Heel verschil op de kamers boven :)

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 09-12-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
Snelle vraag, komt de voeding van de Ebus uit de Arotherm of VWZ AI,
De spanning kan nog niet op de buiten unit maar wilde alvast kijken of ik de VWZ en de VRF720 kan koppelen.

Geen communicatie geeft de VWZ AI aan,

Ebus kabel heb ik doorgemeten. Deze is goed maar als de bus voeding uit de buitenunit komt dan hoef ik niet verder te zoeken ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
dan hoef ik niet verder te zoeken ! Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik ben van plan om een thuisbatterij aan te schaffen. Een die je ook als noodvoeding kunt gebruiken dmv een wcd die op het toestel zit.
Stel dat je alleen de buiten unit bij een stroomstoring hier op aansluit bij vorst gaat dan de pomp lopen. Of moet daarvoor de vwz ook spanning hebben?
Verwarmen zelf is niet zin vol met een theoretisch energie inhoud van 5kwh maar de pomp moet toch wel een etmaal of 2 hier op kunnen lopen.

Als de vwz ook spanning moet wordt het wel een hele ombouw voor een probleem kans van bijna nul.
Het is maar een hersen spinsel

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
Daar is een ander topic voor maar met een Victron Multiplus zou je een aantal kritieke groepen kunnen aansluiten, zodra de spanning valt neemt de multiplus het naadloos over.

Ik heb een systeem gebouwd met 3 x een Multiplus waar de complete huis installatie achter zit. ( 3 x aardlek met ieder 4 groepen ) Alle krachtgroepen zoals autolader staan dan wel buiten spel maar het huis gaat gewoon door.

Zie ook: Zelf een powerwall bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Is die Vaillant warmte en energiemeting een beetje accuraat? Volgens de sensocomfort draai ik sinds zaterdag een cop van 4,92; dat lijkt mij wel heel hoog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
silverball schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:16:
Is die Vaillant warmte en energiemeting een beetje accuraat? Volgens de sensocomfort draai ik sinds zaterdag een cop van 4,92; dat lijkt mij wel heel hoog
Ik verdenk hem er juist van te laag in te zetten.
Vanavond komen de externe sensoren binnen, dan ga ik eens een een extra meting bijhouden in HA, en dan ben ik benieuwd waar het op uitkomt, met en zonder defrosts.

Ik heb al diverse sensoren getest, maar deze (deze variant China OEM) werkt uitstekend, met een resolutie van 5 sec.
https://www.amazon.de/gp/...itle_o02_s00?ie=UTF8&th=1
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51T8pnoSotL._AC_SL1500_.jpg
1 op retour, 1 op aanvoer.

Heb deze ook in de WPB zitten. De schakelfunctie gebruik ik dan voor het PV droogcontact.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1feQ7WnddW4mh5UmfcHyfqQhXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mjG9oS4iQ1vLaKxcdQzGv5TI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 10-12-2024 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
silverball schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:16:
Of jouw COP klopt kan ik op afstand niet beoordelen.
Mijn voorlopige totale energie gegevens van een arotherm 65/7.2
vind je in het algemene L/W wp-topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Die van mij, 55/6, draait minimaal 387W :) Laagste TA die ik draai is 25 graden. Ik heb radiatoren. Verwarmingscurve (0,40):
Buiten - Binnen
20 - 25
10 - 29
0 - 34
-10 - 39
-20 - 44

Echter, in de praktijk heb ik nog geen hogere Ta dan 31-32 gezien.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Kuusj schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:35:
[...]

Die van mij, 55/6, draait minimaal 387W :) Laagste TA die ik draai is 25 graden. Ik heb radiatoren. Verwarmingscurve (0,40):
Buiten - Binnen
20 - 25
10 - 29
0 - 34
-10 - 39
-20 - 44

Echter, in de praktijk heb ik nog geen hogere Ta dan 31-32 gezien.
Beetje hetzelfde hier.
25 graden kan ik net niet kwijt boven de A7, dus zodoende heb ik hem op 26 gezet,
Want onder de A7 heb ik toch warmer dan 25 nodig.
Minimale afgifte is bij mij ca 2100W heb ik gemerkt.
curve 0.25 VVW en een FCU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de 75-6 in verhouding verder terug kan regelen dan de 55-6.
Met een 75-6 zou je dan ook rond de 2100-2200 watt afgifte minimaal moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:40
Het is juist andersom. De 75/6 trekt een behoorlijk hoger minimaal vermogen dan de 55/6.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Pagina: 1 ... 151 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic