Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

bensss schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:52:
Het is juist andersom. De 75/6 trekt een behoorlijk hoger minimaal vermogen dan de 55/6.
Precies, dat is ook de voornaamste reden dat ik de 55/6 heb genomen. Als ik mijn Ta's en opgenomen vermogen er even bij neem dan is die keuze ook zeker niet verkeerd geweest. 80% van de tijd maakt hij lange runs op minimumvermogen (400W).

Op papier is het max vermogen hetzelfde (of was dat de 65/6), alleen grotere condensor dus zal wel minder snel bevriezen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:08
Het zou me verbazen als een van de "normale" warmtepompen een significant lager thermisch vermogen dan 2 kW kan produceren en zeker niet bij kwakkelweer temperaturen.
Of weet iemand een wp met 1,5 kW bij 10°C/25°C ?
Het modulatiebereik van de meeste warmtepompen is sowieso niet bijster groot.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:15
Ik vind nog steeds dat de nadruk teveel op lange runs gelegd word. Wat maakt het uit dat de wp een kwartier per uur wacht bij een bepaalde buiten temperatuur?
Je hebt wel het grotere condensor voor minder defrost en meer reserve voor opstoken en eventueel extreme kou en dus geen buh nodig.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 14:56

silverball

De wagen voor moderne mensen

snameroc schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:39:
Ik vind nog steeds dat de nadruk teveel op lange runs gelegd word. Wat maakt het uit dat de wp een kwartier per uur wacht bij een bepaalde buiten temperatuur?
Je hebt wel het grotere condensor voor minder defrost en meer reserve voor opstoken en eventueel extreme kou en dus geen buh nodig.
Zijn die compressors niet 'gerate' op een X aantal start-stops?
Wat overigens met een gemiddelde koelkast ook geen probleem lijkt te zijn.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:15
silverball schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:45:
[...]

Zijn die compressors niet 'gerate' op een X aantal start-stops?
Wat overigens met een gemiddelde koelkast ook geen probleem lijkt te zijn.
Precies dat. Een gemiddelde koelkast start 4 keer per uur in de zomer.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:10
snameroc schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:39:
Het maakt niet uit maar het resulteert wellicht (!) wel in temperatuurschommelingen in huis.

Hij draait hier nu 3 dagen onafgebroken. Het weer is ook wel stabiel.
saai :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKZotdUiiM-I2r1UWYnm8PJmRXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kEoirQL94Awei0dbmYPqGFyy.png?f=fotoalbum_large

Het is doorgaans 21.3 graden.
De Sensocomfort hangt in een stukje waar de vvw net iets lager staat.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:06
paQ schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:31:
[...]

Het maakt niet uit maar het resulteert wellicht (!) wel in temperatuurschommelingen in huis.

[Afbeelding]

Saai inderdaad :+ Maar wel een mooi dashboard en een mooie COP voor deze temperaturen :)
Haal je de RH buiten ook van een Vaillant sensor? Ik meen dat ik alleen binnen de RH zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Batilan schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:18:
[...]

Saai inderdaad :+ Maar wel een mooi dashboard en een mooie COP voor deze temperaturen :)
Haal je de RH buiten ook van een Vaillant sensor? Ik meen dat ik alleen binnen de RH zie.
Vochtigheid en "temp buiten" zijn van de lokale weersensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

[...]

[Afbeelding]
Gaaf dashboard !

Hier draait hij sinds de eco-modus uit is gezet maandag, die nachtschakeling waarbij hij pas met +4 BT wat gaat doen, ook constant op laag vermogen te pruttelen. Mijn Ta is 35, dus eigenlijk te hoog, ik vermoed dat dat over is als ik de leidingisolatie compleet heb.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleybouwens
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 17:14
[...]

[Afbeelding]

Gaaf dashboard, waar haal je de sensors vandaan en zou je eventueel de code van je dashboard willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
wesleybouwens schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:09:
[...]

Gaaf dashboard, waar haal je de sensors vandaan en zou je eventueel de code van je dashboard willen delen?
Links boven is bijna allemaal ebus, net als de grafieken. Het opgenomen vermogen komt uit de HomeWizard meter.

Vanavond komen die twee externe sensoren binnen dan ga ik daar nog eens mee klooien.
Even vaststellen of het opgewekte vermogen uit de ebus klopt na een defrost. (En terugtelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 20:53
Is er eigenlijk een overzicht van situaties van warmtepompen?
Bv
120 m2 - Radiatoren (x kw) Toevoer temp 28c, curve 0,4 - tijd gestuurd/niet gestuurd?

Ik probeer in te schatten of mijn schoonouders hun installatie correct werkt.
ze hebben een bungalow woning met enkel gelijkvloers - grote raampartijen (allemaal 3dubbel glas)... en overal T33 radiatoren. Ze zitten op een aanvoertemp van 28c, met een curve van 0,35.. en tijd gestuurd van 7u tot 21:30 met een uur verbruik van een 0,7 tot 0,8 kWh.

Dus bv 9 december was het een 12,3 kWh (een van de hoogste verbruiken als ik rap kijk)
COP was 5,3 voor verwarming wat zeker niet slecht is - maar mij is niet duidelijk of het 'beter' kan of er nog iets aan te passen is.

[ Voor 7% gewijzigd door Icekiller2k6 op 10-12-2024 16:17 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:04
@_ferry_ Hier ook permanent fluisterbedrijf anders is elke start 10-15 minuten vol gas waardoor de afgiftesysteem wel heel snel op temp komt.

De warmtepomp kan meer leveren dan aan afgifte heb in huis om die reden begrenst, draai 40% fluisterbedrijf en niet het maximale(60% fluisterbedrijf) ofwel tot 60% vermogen mogelijk, als ik zie dat de WP nog steeds op 540w draait is er ruim voldoende vermogen over(1200W mogelijk tot 40% fluisterbedrijf hier).

Als het tijdens de winter des doods niet meer trekt merk je vanzelf en pas je het aan...
Zijn hooguit 2-3x aanpassen per jaar, tussenseizoen en winter.

[ Voor 44% gewijzigd door mr_evil08 op 10-12-2024 16:32 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaagisdenaam
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Mijn unit is hoog aan de gevel geïnstalleerd, en ik merk dat er hele plensen water naar beneden vallen. Was ik me niet helemaal van bewust helaas.

Nu wil ik hiervoor een afvoer maken van ongeveer 2.5m naar de hemelwaterafvoer, onder enig afschot uiteraard.
Heeft iemand enig idee of ik een langer warmte lint kan koppelen aan de buitenunit?

Ik kan er niet echt makkelijk meer bij dus even kijken is niet echt een optie.

Of heeft er iemand een andere mooie oplossing bedacht hiervoor? De topics op tweakers heb ik doorgenomen, ik overweeg evt een grindkuil alleen is dat weer niet praktisch ivm een vrij smalle oprit...

Zou dit een beetje te doen zijn met een los warmte lint dat ik naar buiten voer die afvoer in?

Of valt het allemaal wel mee qua dicht vriezen als ik een buis neem, regenpijp, die dik genoeg is? Langs binnen is geen gemakkelijke optie zonder hele verbouwing...

[ Voor 3% gewijzigd door vaagisdenaam op 10-12-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 20:53
Wat mijn schoonvader bij zijn airco gedaan heeft is een U buis tussen de twee muurbeugels gemaakt met een gat waar een slang aan kan en deze naar een afvoer toe...

Of je dat esthetisch aanvaardbaar vind ligt uiteraard helemaal aan jezelf...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Noob question; ik heb ruimtecompensatie op actief.

Die minimale aanvoertemperatuur en maximale aanvoertemperatuur en de stooklijn denk ik te begrijpen. De stooklijn is de steilheid van die lijn.

Maar wat heb ik dan aan een gew. aanvoertemp ? Dat moet hij toch zelf bepalen als hij WAR draait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:52

Seafarer

XXX

Icekiller2k6 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:51:
Wat mijn schoonvader bij zijn airco gedaan heeft is een U buis tussen de twee muurbeugels gemaakt met een gat waar een darm aan kan en deze naar een afvoer toe...

Of je dat esthetisch aanvaardbaar vind ligt uiteraard helemaal aan jezelf...
Darm = Belgisch voor flexibele ribbel buis. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-09 08:02
_ferry_ schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:08:
Waarom zou je fluister bedrijf aanzetten als hij toch te zwaar is? Dan moduleert ie waarschijnlijk toch al naar minimaal vermogen terug. Hooguit dat je de startpiek wat dempt die hij heeft om op temperatuur te komen. Maar dat is vaak maar een kort moment. Maar verschil in geluid zal het niet opleveren. Daarnaast loop je weet tegen tekorten aan als het straks wel -4 met mist is en de unit aan de bak moet.

Punt 2 kun je testen door idd de instellingen aan te passen.
Het duurt toch wel even eer hij helemaal terugmoduleert, lijkt toch een half uur te gaan duren als ik zie wat hij bijvoorbeeld vandaag heeft gedaan: https://imgur.com/WrkPXQl
Het is voor mij in Belgie ook wel interessant door het capaciteitstarief, zeker als er ook andere toestellen aan staan. Ik ga het eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Proim schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:58:
[...]

Het duurt toch wel even eer hij helemaal terugmoduleert, lijkt toch een half uur te gaan duren als ik zie wat hij bijvoorbeeld vandaag heeft gedaan: https://imgur.com/WrkPXQl
Het is voor mij in Belgie ook wel interessant door het capaciteitstarief, zeker als er ook andere toestellen aan staan. Ik ga het eens uitproberen.
Dat is duidelijk een andere curve dan de mijne doet;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxr0tsZHpfrh90QXlDXQvf-8gtQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1mxRlgiISW077uDGWv051K4z.png?f=fotoalbum_large
Daar heeft het inperken weinig nut. (Buffer in serie, 1 groep)

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 10-12-2024 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:13
silverball schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:11:

Die minimale aanvoertemperatuur en maximale aanvoertemperatuur en de stooklijn denk ik te begrijpen. De stooklijn is de steilheid van die lijn.

Maar wat heb ik dan aan een gew. aanvoertemp ? Dat moet hij toch zelf bepalen als hij WAR draait?
WAR is Inactief. Actief is niet helemaal WAR, de gewenste ruimtetemperatuur is dan wel van invloed. Bij Uitgebreid zal de WP uitschakelen als de wenstemperatuur is bereikt.

De gewenste aanvoertemperatuur wordt idd bepaald door de stooklijn. Maar het kan zijn dat die pas merkbaar iets doet vanaf een bepaalde temperatuur, bijvoorbeeld als je radiatoren hebt ipv vloerverwarming, of als je huis iets minder is geisoleerd. In dat geval kun je gaan spelen met óf een hogere stooklijn, óf een minimum gewenste aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

@Gramser Ja precies, bedankt, dat had ik gelezen.

Maar dan heb ik eigenlijk niks met de gewenste aanvoertemperatuur te maken, toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Nee, tenzij je -en dat is ook een optie- met een vaste Ta wil draaien. Maar in de praktijk is dat niet nodig, en in diezelfde praktijk ben je een beetje aan het spelen met de voor jouw huis geschikte stooklijn in relatie tot de gewenste kamertemperatuur, en vervolgens met de verschillende standen Inactief, Actief en Uitgebreid. In mijn geval (en ik hoor dat bij anderen ook) is het rond de 8 graden buitentemperatuur overdag een goed moment om naar Actief of Inactief te schakelen, en daarboven op Uitgebreid te draaien. Dat geeft een rustiger gedrag en efficientere werking van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Voor wat het waard is: ik heb twee externe sensoren aan de aftapkranen gekoppeld met thermopasta, binnen, geïsoleerd, op ongeveer 3m afstand van de wp.
Die temperaturen komen tot 0.2 overeen met wat ik meet met de IR camera.
De absolute waarde is niet het hoofdpunt natuurlijk; het dT des temeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
paQ schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:27:
Voor wat het waard is: ik heb twee externe sensoren aan de aftapkranen gekoppeld met thermopasta, binnen, geïsoleerd, op ongeveer 3m afstand van de wp.
Die temperaturen komen tot 0.2 overeen met wat ik meet met de IR camera.
De absolute waarde is niet het hoofdpunt natuurlijk; het dT des temeer.
Thermopasta of thermopads met buisisolatie is idd de manier om externe sensoren op de cv-buizen te fixeren.
Mijn ervaring met de reeds aanwezige NTC-weerstanden op een Heatbooster is zeer positief.
Je kan de deltaT op beter! dan 0,03 K meten en de waarde komt over het gebruikelijke temperatuurbereik voor warmtepompen overeen met de metingen van een Kamstrup.
Ik zet actueel de flow van mijn arotherm op een vaste waarde en kan dan de deltaT gewoon omrekenen in een momentaan vermogen en met integratie over de tijd ook de energie berekenen.
De updatefrequentie van de HB is om de 2,5 sec (was vroeger 1 sec)

Een IR-camera zou ik trouwens niet als referentie gebruiken - Ik ijk de sensoren gewoon in een ijs/waterbad
of met de Kamstrup.
De 1-wire Dallas sensoren hebben een standaard digitaliseringsresolutie van 0,0625 K - groter als de resolutie van de meting met de NTC-weerstanden i.c.m. de HB.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
dunklefaser schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:00:
[...]

Thermopasta of thermopads met buisisolatie is idd de manier om externe sensoren op de cv-buizen te fixeren.
Mijn ervaring met de reeds aanwezige NTC-weerstanden op een Heatbooster is zeer positief.
Je kan de deltaT op beter! dan 0,03 K meten en de waarde komt over het gebruikelijke temperatuurbereik voor warmtepompen overeen met de metingen van een Kamstrup.
Ik zet actueel de flow van mijn arotherm op een vaste waarde en kan dan de deltaT gewoon omrekenen in een momentaan vermogen en met integratie over de tijd ook de energie berekenen.
De updatefrequentie van de HB is om de 2,5 sec (was vroeger 1 sec)

Een IR-camera zou ik trouwens niet als referentie gebruiken - Ik ijk de sensoren gewoon in een ijs/waterbad
of met de Kamstrup.
De 1-wire Dallas sensoren hebben een standaard digitaliseringsresolutie van 0,0625 K - groter als de resolutie van de meting met de NTC-weerstanden i.c.m. de HB.
I know, het ging me dan ook meer erom of het dT klopt.
Zonder iets te wijzigen aan de calibratie heb ik de sensoren aangekoppeld en zie vrijwel hetzelfde dT. +- ~0.2
Daarna kom ik met de ir camera tot dezelfde conclusie op kunststof gemeten.

naja, ik durf wel te stellen dat de interne Vaillant sensoren gewoon accuraat genoeg werken.
Ik zal zelf nog een riemann som ernaast zetten om te kijken of ik op eenzelfde waarde uitkom als ebus aangaande the thermische energie over de dag heen.

Probeer gewoon uit te vissen waar het verschil nou zit met de app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
silverball schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:11:

gew. aanvoertemp bepaald je thermostaat aan de hand van de stooklijn.
Functie actief=WAR met binnencompensatie, stel de zon schijnt op de ramen dan zal de thermonstaat tijdelijk de stooklijn verlagen(mits nog mogelijk als de min aanvoertemp niet is bereikt).

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 11-12-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

mr_evil08 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:51:
[...]

gew. aanvoertemp bepaald je thermostaat aan de hand van de stooklijn.
Dat was mijn vraag. Tnx (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Ik heb nu deze geïnstalleerd.
5 metingen per minuut, 2 sensoren, display (altijd handig) en calibratie op 0.1 graad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwZZ5FvRK2Rpugfw8bYWkdO-7vI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hx67RLkvvNFgC8fpPQcSNXTq.png?f=fotoalbum_large
https://www.amazon.de/gp/...tle_o05_s00?ie=UTF8&psc=1

edit:
Hij werkt overigens niet in de Tuya app, hetgeen vreemd is, want wordt direct herkend.
Via de Tuya API kan ik wel handmatig alle dpi's uitlezen, dus verder geen probleem voor de meting.
Calibratie kun je ook op het apparaat zelf doen :)

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 11-12-2024 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
OK, ik heb om 12:00 uur alle sensoren gelijk gezet met hetgeen ik al bijhield.
Alles in "extern gemeten" komt voort uit de externe sensoren van hierboven, een riemann som voor de energie opwek, een nutsmeter die dagelijks reset, en de dag COP waarde gebaseerd op de nutsmeter en de MID vermogensmeter in de groepenkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEsNVWS5r5cpcTIQzqHwgX1kiV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rC6ZmsbE0JLkEzdhubZXtVrX.png?f=fotoalbum_large
Ik ben benieuwd waar we einde van de dag op uitkomen, en vooral: is er verschil :)
Ook super nieuwsgierig of ze een defrost kunnen bijbenen kwa meten.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 11-12-2024 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breedam
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-08 19:02
@paQ Netjes! Heb je deze tegen de leiding bij de verdeler vastgemaakt met tape oid?

Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ben benieuwd of je een defrost krijgt, om eerlijk te zijn - hier zie ik, ondanks de temperatuur van 4 a 5 graden buiten, dat er nog geen defrost is geweest. Droge lucht vandaag..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Breedam schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:18:
@paQ Netjes! Heb je deze tegen de leiding bij de verdeler vastgemaakt met tape oid?
Ik heb waar de leidingen in de kelder binnenkomen, twee afsluiters zitten. Ca 3 m van de warmtepomp. Op de metalen delen daarvan heb ik de sensoren vast gezet met tiewraps en thermische pasta. Daaroverheen zit weer gewoon de buisisolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Gramser schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:18:
Ben benieuwd of je een defrost krijgt, om eerlijk te zijn - hier zie ik, ondanks de temperatuur van 4 a 5 graden buiten, dat er nog geen defrost is geweest. Droge lucht vandaag..?
Vanochtend even net boven de +3 gezeten, maar het is idd helemaal droog buiten.
Komende nacht wel -1 volgens iPhone.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 11-12-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
De r.v. is natuurlijk met >90% nog prima geschikt voor een defrost.
Dauwpunt ca. 2 °C en dan nog iets afkoelen en de smeltwarmte onttrekken - natuurijs!

Ik heb trouwens net een stevige defrost bij mijn arotherm 65/7.2 gezien
waarbij de Kamstrup een -5,1 kW vermogenspiek registreerde.
Temperatuur aanvoer daalde met max. 9,7 K bij een flow van ca. 735 l/h
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_7m5ryFr4JOhyN68lmOoJSJBQA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WO4gO2CH8RlvHwhLThMSjJ2V.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4YuD6FaXGOngdyBxGeSuquDnqs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1847FW06YVGeMIbbPboc2TDI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 20:24
Gramser schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:18:
Mijn Arotherm Plus 75/6 is gisteren geïnstalleerd, en het valt me op hoeveel defrosts er optreden. Ongeveer elke 2.5 á 3 uur. Hij staat wel flink te stampen om de koude vloer op te warmen

Ik verwarmde tot nu toe met twee airco's en die hebben bij deze omstandigheden vrijwel nooit een defrost nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE4wTnoN4Ep9F73PNgaKE7miAZc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ktl8YxLq0Br1W6wHVXJ3C7rd.jpg?f=user_large

De piek aan het eind van de grafiek is het opwarmen van de boiler. Gisterenavond heb ik de fluistermodus maar ingeschakeld om het verbruik wat te temmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Sander-B schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:11:
[...]

Mijn Arotherm Plus 75/6 is gisteren geïnstalleerd, en het valt me op hoeveel defrosts er optreden. Ongeveer elke 2.5 á 3 uur. Hij staat wel flink te stampen om de koude vloer op te warmen

Ik verwarmde tot nu toe met twee airco's en die hebben bij deze omstandigheden vrijwel nooit een defrost nodig.

[Afbeelding]

De piek aan het eind van de grafiek is het opwarmen van de boiler. Gisterenavond heb ik de fluistermodus maar ingeschakeld om het verbruik wat te temmen.
Gefeliciteerd!! Je warmtepomp werkt uitstekend. Defrosts horen erbij en hebben over de hele maand en jaar genomen heel weinig impact. Bovendien: elke 2.5 a 3 uur is nog niks.
Het wat ruime startverbruik zal wellicht ook met de koude vloer te maken hebben?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:52

Seafarer

XXX

[...]

Hoeveel ton sta je op te warmen? :)

[Afbeelding]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 21:21
[...]

[Afbeelding]

werkt prima, afhankelijk van weer soms hier iedere 45 minuten.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
SebastiaanPs schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:17:
[...]

Gefeliciteerd!! Je warmtepomp werkt uitstekend. Defrosts horen erbij en hebben over de hele maand en jaar genomen heel weinig impact. Bovendien: elke 2.5 a 3 uur is nog niks.
Het wat ruime startverbruik zal wellicht ook met de koude vloer te maken hebben?
Thanks! Ik weet dat defrosts normaal zijn, maar het is opvallend dat de 75/6 met zijn grote condensor zo vaak moet ontdooien. Het zal wel komen doordat de temperatuur een stukje lager is dan de afgelopen dagen. De stoomwolk aan het eind van de defrost is wel leuk om te zien :)
Seafarer schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:28:
[...]
Hoeveel ton sta je op te warmen? :)

[...]
80m2 (ingefreesde) vloerverwarming = 8 kubieke meter beton/cement + een tegelvloer. Dat weegt wel wat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
Dit is het perfeckte defrost weer! Enkele graden boven nul met een relatieve vochtigheid van >90%
en dan nog een wp die flink aan de bak moet.

Kleine troost: tijdens het invriezen win je nog wat aan condensatiewarmte plus wat minder aan kristallisatiewarmte. O-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
dunklefaser schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:43:
Dit is het perfeckte defrost weer! Enkele graden boven nul met een relatieve vochtigheid van >90%
en dan nog een wp die flink aan de bak moet.

Kleine troost: tijdens het invriezen win je nog wat aan condensatiewarmte plus wat minder aan kristallisatiewarmte. O-).
Heb vandaag nog geen enkele defrost gehad. Pruttelt gewoon rustig door met een vermogen van net geen 550W, al de hele dag… lokale verschillen zijn soms opmerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Gramser schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:47:
[...]

Heb vandaag nog geen enkele defrost gehad. Pruttelt gewoon rustig door met een vermogen van net geen 550W, al de hele dag… lokale verschillen zijn soms opmerkelijk.
Ja behoorlijk dan, ik heb er eentje gehad vandaag; vermogen vergelijkbaar, lekker rustig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
Gramser schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:47:
[...]

Vermoedelijk zijn de verschillen in lokale verwarmingscondities en ~instellingen wat groter
dan de weersverschillen. Hier 3,1 °C /r.v. 91% grijs en weinig wind -
trouwens ook perfect voor warmtescans, alhoewel minder r.v. is daarvoor beter.

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 11-12-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
dunklefaser schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:07:
[...]

Vermoedelijk zijn de verschillen in lokale verwarmingscondities en ~instellingen wat groter
dan de weersverschillen. Hier 3,1 °C /r.v. 91%
Kan zomaar zijn. Maar dan is het voor jou het perfecte defrostweer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
[...]

Je kan het vermogen van de SWW-run ook temmen met een instelling op de VWZ AI. Dan blijft wordt de compressorfrequentie beperkt, ik geloof op 50 Hz.

Ik weet het niet zeker, maar in quiet mode zou ook de ventilatorsnelheid beperkt kunnen worden. Daardoor neemt de delta T tussen buitentemperatuur en verdamper toe. Daarmee zou ijs juist sneller aan kunnen groeien. Ik weet niet of quiet mode dan slim is. Als je het vermogen wil beperken, zou ik eerder de stooklijn verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander-B
marcop23 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:14:
[...]

Ik weet het niet zeker, maar in quiet mode zou ook de ventilatorsnelheid beperkt kunnen worden. Daardoor neemt de delta T tussen buitentemperatuur en verdamper toe. Daarmee zou ijs juist sneller aan kunnen groeien. Ik weet niet of quiet mode dan slim is. Als je het vermogen wil beperken, zou ik eerder de stooklijn verlagen.
Volgens mij heb je gelijk. Ik heb de fluistermodus eraf gehaald, en de ventilator draait duidelijk sneller. Ook zijn er minder defrosts. Na de defrost is er geen piek in het vermogen, dus de fluistermodus is niet meer nodig.

SWW heb ik nog even zonder begrenzing gedraaid omdat de boiler koud was. Daar ga ik nog mee experimenteren.

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Sander-B schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:52:
[...]

Volgens mij heb je gelijk. Ik heb de fluistermodus eraf gehaald, en de ventilator draait duidelijk sneller. Ook zijn er minder defrosts. Na de defrost is er geen piek in het vermogen, dus de fluistermodus is niet meer nodig.

SWW heb ik nog even zonder begrenzing gedraaid omdat de boiler koud was. Daar ga ik nog mee experimenteren.

Bedankt voor de tips!
Welke optie is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
Weet iemand wat de normale drukken van de Vaillant 55/6 moeten zijn?

Zonet zat ik eens naar de waarden te kijken, nadat de WP wat aan het optoeren was (vriendin had de thermostaat van 20 op 21 gezet, dus stooklijn ging omhoog). De waardes:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Compressor speed: 86 rps
Flow temperature: 41,4 °C
Return temperature: 37,5 °C
Air inlet temperature: 3,2 °C
Compressor outlet temperature: 56,6 °C
Compressor inlet temperature: -4,2 °C
EEV outlet temperature: 7,6 °C
Condensor outlet temperature: 37,2 °C
High pressure: 14,1 bar
Low pressure: 3,0 bar
Evaportation temperature: -4,7 °C
Condensation temperature: 44,3 °C
Overheating target/actual: 0 / 0,5 K
Subcooling target/actual: 6,8 / 7,0 K

Mijn vragen zijn vooral:
  • Is het normaal dat de compressor outlet met 56,6 °C ongeveer 15 °C boven de aanvoertemperatuur zit?
  • Zijn de drukken normaal? 14 / 3 bar klinkt wat laag, maar ik heb er eigenlijk geen verstand van :+
Reden van de vraag: de COP is net ietsje lager dan ik had verwacht. Dit stookseizoen 3.3, volgens de WP zelf. Mijn stooklijn staat op 0.75, normaal ongeveer 39 graden bij Tb = 2 °C. Geen buffervat. De WP maakt runs van gemiddeld 2 uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander-B
@mr_evil08 De SWW begrenzing?

In de VWZ AI Installateursniveau -> Toestel configuratie -> Modus WW.
Deze staat standaard op eco (ongeveer 50% vermogen), stand normal is met volledig vermogen beschikbaar. Balance is ongelimiteerd tot 45 graden retourtemperatuur, daarboven maximaal 50% vermogen.

Meer info: https://energy-stats.uk/arotherm-plus-hot-water-modes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:21
marcop23 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:06:

Zonet zat ik eens naar de waarden te kijken, nadat de WP wat aan het optoeren was (vriendin had de thermostaat van 20 op 21 gezet, dus stooklijn ging omhoog). De waardes:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

Mijn vragen zijn vooral:
  • Is het normaal dat de compressor outlet met 56,6 °C ongeveer 15 °C boven de aanvoertemperatuur zit?
  • Zijn de drukken normaal? 14 / 3 bar klinkt wat laag, maar ik heb er eigenlijk geen verstand van :+
Reden van de vraag: de COP is net ietsje lager dan ik had verwacht. Dit stookseizoen 3.3, volgens de WP zelf. Mijn stooklijn staat op 0.75, normaal ongeveer 39 graden bij Tb = 2 °C. Geen buffervat. De WP maakt runs van gemiddeld 2 uur.
Je stooklijn instelling vind ik best hoog. Heb je radiatoren? Dat heb ik ook, hier staat de stooklijn nu op 0.60, kan ook wat lager.
De drukken in het koudemiddel circuit zijn normaal, de hogere outlet temperatuur ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Sander-B schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:52:
[...]

Bedankt voor de tips!
@marcop23 inderdaad, fluistermodus knijpt de fan ook. Logisch, want daar komt doorgaans de meeste ruis vandaan :)
Het scheelt in onderstaand voorbeeld ca 0.5 graad in verdampertemperatuur. (er staat fan rpm maar het is % geloof ik, moet ik nog eens fixen). Fluistermodus van 21:00 tot 9:00 en op die tijdstippen verandert de fan
en verdampertemperatuur vrij abrupt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBPXwA7OCsvW2nB4TutjW_5YtlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TI3Z4o6Unx3z9zSe3QILPmWm.png?f=fotoalbum_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:29
marcop23 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:06:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

Mijn vragen zijn vooral:
In het kort, ja. (Buiten misschien een te hoge stooklijn, maar dat hangt van je afgiftesysteem af: radiatoren vloerverwarming,…)

In het lang:
Waarom compressor out hoger is dan de aanvoer zie je rechstboven hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoU6h5nUvMpVqoXqJRpq5jW5syE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jy4UyfPaYH1QBGh3NT0o8enH.png?f=fotoalbum_large
En is een gevolg van de adiabatische compressie icm compressorrendement.

De drukken zijn rechtsteeks afhangelijk met de condensatietemperatuur (kant cv circuit) en buitenluchttemperatuur (kant evaporator). De condesatietemperatuur is altijd iets hoger dan je cv circuit aanvoer en de evaporatietemperatuur iets lager dan buitentemperatuur. Dat temperatuurverschil is er om warmte over te kunnen dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
Chupachups schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:23:
[...]

Je stooklijn instelling vind ik best hoog. Heb je radiatoren? Dat heb ik ook, hier staat de stooklijn nu op 0.60, kan ook wat lager.
De drukken in het koudemiddel circuit zijn normaal, de hogere outlet temperatuur ook.
Stooklijn kan helaas niet lager. Ik ben ook op 0,6 begonnen, maar heb hem steeds wat omhoog moeten zetten. Ik heb radiatoren met ventilatoren. Volgend jaar komt er een fancoil bij, hopelijk scheelt dat.
AndRo555 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:50:
[...]

In het kort, ja. (Buiten misschien een te hoge stooklijn, maar dat hangt van je afgiftesysteem af: radiatoren vloerverwarming,…)

In het lang:
Waarom compressor out hoger is dan de aanvoer zie je rechstboven hier:
[Afbeelding]
En is een gevolg van de adiabatische compressie icm compressorrendement.

De drukken zijn rechtsteeks afhangelijk met de condensatietemperatuur (kant cv circuit) en buitenluchttemperatuur (kant evaporator). De condesatietemperatuur is altijd iets hoger dan je cv circuit aanvoer en de evaporatietemperatuur iets lager dan buitentemperatuur. Dat temperatuurverschil is er om warmte over te kunnen dragen.
Bedankt voor de bevestiging! Ik snap dat er verschil tussen verdampingstemperatuur en buitentemperatuur zit, ik wist alleen niet hoe veel. 8 °C is dus normaal.

Waarom die lijnen lopen zoals ze lopen snap ik nog niet helemaal :P Wel een beetje, ik snap b.v. dat elk gas een bepaalde druk-temperatuurverloop heeft. En dat er temperatuurverschillen over de wisselaars zijn. Maar getallen er aan hangen vind ik lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Proton_ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:44:
[...]

@marcop23 inderdaad, fluistermodus knijpt de fan ook. Logisch, want daar komt doorgaans de meeste ruis vandaan :)
Het scheelt in onderstaand voorbeeld ca 0.5 graad in verdampertemperatuur. (er staat fan rpm maar het is % geloof ik, moet ik nog eens fixen). Fluistermodus van 21:00 tot 9:00 en op die tijdstippen verandert de fan
[Afbeelding]
Maar? Fluistermodus er 'dus' af bij defrosts?

Ik heb hem nu op 30% reductie staan en daar red ik het tot nu toe prima mee.
Bij LG ThermaV was Fluistermodus bij defrosts wel een ding; de interval werd kleiner.

update over meting externe sensoren:
Ik heb pas 230Wh verschil op de hele dag gemeten tot nu toe. Dat is verwaarloosbaar met de ebus waarde tot dusver. nog geen defrost.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 11-12-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@paQ ik laat het apparaat gewoon zijn ding doen.
Door de middagverhoging draait hij toch vooral overdag.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Proton_ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:11:
@paQ ik laat het apparaat gewoon zijn ding doen.
Door de middagverhoging draait hij toch vooral overdag.
Nee prima, maar er is wat voor te zeggen natuurlijk.
Ik vraag me alleen af of de stille modus ook de fansnelheid terugschroeft als hij gewoon sowieso al terugmoduleert. Ergo, hij draait nu op 40rps, en met een defrost misschien even naar 70rps ofzo. Het is niet dat ie tegen een grens aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@paQ In mijn screenshot is de compressor niet boven de 43 Hz geweest, altijd onder de max dus van de stille modus.
Een defrost zonder stille modus gaat naar consequent naar 80Hz bij mijn 65/6, in stille modus moet ik even zoeken... toch ook nog 75 Hz soms (1 sample/minuut is eigenlijk te weinig om dit goed te monitoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Proton_ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:34:
@paQ In mijn screenshot is de compressor niet boven de 43 Hz geweest, altijd onder de max dus van de stille modus.
Een defrost zonder stille modus gaat naar consequent naar 80Hz bij mijn 65/6, in stille modus moet ik even zoeken... toch ook nog 75 Hz soms (1 sample/minuut is eigenlijk te weinig om dit goed te monitoren).
hmmm. Ik zal eens kijken zodra de defrosts beginnen of ik hem eens met en zonder stille modus laat lopen.
Ik kwam met 30% reductie prima snel weer op temp zonder echt een overshoot van op de flow target. (zal 29gr zijn geweest oid)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
nou, mijn voorlopige conclusie:
er is helemaal niets mis met de Tempsensoren in de Vaillant :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuXwHuqHf27Sxx31eqmIBVRSaBI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LcDmYvQHxebBcNJR1TiGPDzs.png?f=fotoalbum_large

Over een half etmaal nu gemeten, afwijking ca 300Wh thermisch.
0.5% verschil

COP solide 4.9 (tot ~ 4.97)
Volgens app 4.6 :?

Opgenomen vermogen 12.8 kWh
Volgens app 13.4 kWh

Het is me nog steeds niet duidelijk waarom de app rekent zoals hij rekent met niet kloppende sommen.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 11-12-2024 23:44 ]

• paQ
well well well. 3 defrosts gehad nu.
HcYield uit de ebus telt niet terug bij een defrost.
De nutsmeter uit de Riemann som wel.

Dat maakt dat ik uit de ebus data heb:
Thermische energie 28.88 kWh
COP 4.4

Uit de externe sensoren:
Thermische energie 27.55 kWh
COP 4.3

Uit de app: (zij het een beetje vertraagd)
Thermische energie 23,8 kWh. 8)7
COP 4.1

Een defrost kost momenteel ca 300Wh Thermisch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5bYzUkQ4SU3ae0f9MI-kMa4vuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/06AoPHo5O4LFwwBJDczymnvi.png?f=fotoalbum_large

Ik blijf er voorlopig bij dat de app ontzettend pessimistisch is en er ergens iets niet klopt.
Ben benieuwd hoe groot het verschil vanavond is.

Aangaande de sensoren: De resolutie in HA van de ebus sensoren is niet al te goed, althans niet met mijn ebus adapter. Ik zit echt op de grenzen van wat de datastroom aankan. Een defrost met de externe sensoren trekt daarom ook net een beetje dieper en is daarmee accurater.

Je ziet het terug bij de Ta die bij de ebus waarden net iets onder kamertemperatuur komen. Bij het thermisch vermogen is het op de externe sensoren ook preciezer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czjpNm06GNFQVXzQDUHRsr5L5HE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tA2gnJl8K9v2Ios7MMXRS9w3.png?f=fotoalbum_large

Fun fact: bij A3 kon ik 1800W thermisch draaien op 50m2 VVW en een FCU :+

• dunklefaser
@paQ Interessant dat bij jouw installatie de app pessimistischer is dan "de rest".
Voor mijn installatie lijkt het juist omgedraaid:
De app is (veel) optimistischer dan bijvoorbeeld mijn Kamstrup M302
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6cOrxc7bzoW4Ke16TncvhWeVvI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XXLiJ3MWskWjrKR9qfv6M18Z.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9OKuNDD6AfevUXnzAjl6MRfCEY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fS5S0UlNzQjEVb5jaGmQDYYI.jpg?f=user_large
Via de binnenunit tegelijkertijd! een lagere waarde voor de elektrische energie (natuurlijk met een andere naam) dan de app? Very strange.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylDfQWRQ8TM7sS81LASmeSz0V4c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kFWZTUAbBQkDhbmvjDNJoOIn.jpg?f=user_large

Dat het uitlezen via de ebus afwijkende en ook nog hogere waarden voor D.016 Energie.opbr.verw: totaal oplevert dan de app van dezelfde data maakt ("opgewekte warmte") geeft niet veel vertrouwen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CL4KoqAMDW58_otWLDW3KugG89I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uZNsQIBcoQvyfa9ElN052vnP.jpg?f=user_large
Dat zou bij mij dan dus nog hogere, totaal onrealistische COP's opleveren.

(Dat de app verder rare/verkeerde termen gebruikt en sowieso voor verbetering vatbaar is
is nog een ander (oneindig?) verhaal.)

[ Voor 52% gewijzigd door dunklefaser op 12-12-2024 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Heeft het nu echt meerwaarde trouwens die app & gateway bij een warmtepomp? Ik laat dat ding eigenlijk gewoon z'n gang laat gaan en daarmee loopt hij vrij rustig en constant. Geen nachtverlaging of wat dan ook.

• paQ
silverball schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:54:
Heeft het nu echt meerwaarde trouwens die app & gateway bij een warmtepomp? Ik laat dat ding eigenlijk gewoon z'n gang laat gaan en daarmee loopt hij vrij rustig en constant. Geen nachtverlaging of wat dan ook.
naja, het is supereenovudig de stooklijn aanpassen, of bijv de temp even +0.5 graden geven.

• silverball

silverball

paQ schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:55:
[...]

naja, het is supereenovudig de stooklijn aanpassen, of bijv de temp even +0.5 graden geven.
Maar hoe vaak pas je dan de temperatuur aan dan met LTV, heeft dat zin? Dat duurt hier in ieder geval even; het hele 'slinger aan de thermostaat geven en de radiatoren gaan lekker stralen' is er niet meer bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Voor mij zou het meerwaarde hebben als ik daarmee sneller kon schakelen tussen de standen van de ruimtecompensatie. Maar dat zou ook in een zelf te kiezen snelmenuutje mogen op de thermostaat.

Ik zie verder geen meerwaarde, zeker niet met een externe kWh-meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
silverball schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:58:
[...]

Maar hoe vaak pas je dan de temperatuur aan dan met LTV, heeft dat zin? Dat duurt hier in ieder geval even; het hele 'slinger aan de thermostaat geven en de radiatoren gaan lekker stralen' is er niet meer bij.
Hangt vooral af van de weersomstandigheden. Guur en nat weer maakt wel dat ik de senso comfort 0,5 of 1 graden extra geef ja. Die dient bij mij puur als compensatieregeling overigens. Het aan/uit signaal gaat via externe thermostaten.

• paQ
dunklefaser schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:35:
De r.v. is natuurlijk met >90% nog prima geschikt voor een defrost.
Dauwpunt ca. 2 °C en dan nog iets afkoelen en de smeltwarmte onttrekken - natuurijs!

Ik heb trouwens net een stevige defrost bij mijn arotherm 65/7.2 gezien
waarbij de Kamstrup een -5,1 kW vermogenspiek registreerde.
Temperatuur aanvoer daalde met max. 9,7 K bij een flow van ca. 735 l/h
[Afbeelding]
[Afbeelding]
welke grafiekkaart gebruik je hier eigenlijk?

• dunklefaser
paQ schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:34:
[...]

welke grafiekkaart gebruik je hier eigenlijk?
Geen idee - lijkt me ook niet relevant.

Edit0: Als je het display op de binnenunit bedoelt
misschien weet Vaillant wat ze daar inbouwen.
De Kamstrup heeft een doodgewoon LCD display.

[ Voor 26% gewijzigd door dunklefaser op 12-12-2024 10:54 ]

• paQ
dunklefaser schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:49:
[...]

Geen idee - lijkt me ook niet relevant.
echt wel :P Ik vind hem mooi :)

• paQ
dunklefaser schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:51:
@paQ Interessant dat bij jouw installatie de app pessimistischer is dan "de rest".
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Via de binnenunit tegelijkertijd! een lagere waarde voor de elektrische energie (natuurlijk met een andere naam) dan de app? Very strange.
[Afbeelding]

Dat het uitlezen via de ebus afwijkende en ook nog hogere waarden voor D.016 Energie.opbr.verw: totaal oplevert dan de app van dezelfde data maakt ("opgewekte warmte") geeft niet veel vertrouwen.
[Afbeelding]

(Dat de app verder rare/verkeerde termen gebruikt en sowieso voor verbetering vatbaar is
ja scop 8 lijkt me ook wat te optimistisch ja :+

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 22:01
dunklefaser schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:51:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

In de Vaillant Pro omgeving krijg je wel een realistische COP die veel lager ligt dan de app.

• dunklefaser
@paQ @Technician- Een COP is volgens mij wat anders dan wat Vaillant bedoelt/berekent en in de consumenten myVaillant app laat zien.

"Energie-efficiëntie" 8.0 lijkt hetzelfde te zijn als
D.017 "Rendement verw.: totaal" 8,1 op het display van de VWL 107/7.2
MAAR of dat de "totale" COP is?
Volgens mij en de Kamstrup eerder
"totale" COP 790 kWh/107 kWh = 7,38 sinds de inbedrijfstelling.
hierbij vertrouw ik (voorlopig) op de ingebouwde kWh-meters voor de elektrische energie
en natuurlijk de externe warmtemeter.

Hoe de "Opgewekte warmte" in de app tot stand komt weet vermoedelijk niemand bij Vaillant.
De myVaillant app lijkt bijna ergens anders ontwikkelt te worden dan de Vaillant pro app/omgeving.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 12-12-2024 12:37 ]

• paQ
Technician- schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:30:
[...]

In de Vaillant Pro omgeving krijg je wel een realistische COP die veel lager ligt dan de app.
Kan het me niet voorstellen eigenlijk.
Mijn COP ligt 'bewezen' hoger dan de app momenteel.
Als de pro app een nog lager COP zou weergeven, dan is er echt iets goed mis.

Zal de installateur eens een appje doen met COP van vandaag.

@dunklefaser
Ik heb Vaillant nog maar eens gemaild. Wederom de reactie dat ze het door hebben gezet, en deze keer met hoge prioriteit :+ Verwacht nu toch wel eens inhoudelijke reactie na 4 - 5 weken eerlijk gezegd.

edit:En ik bedoel de grafiekkaart uit HA. Welke (plugin) is dat?

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 12-12-2024 13:00 ]

• dunklefaser
@paQ Hier (nog) geen HA in gebruik - de screenshot is van de beruchte app.
En de andere grafiekjes zijn (bewerkte) screenshots van de interne Heatbooster webserver.
Ook hier voorlopig geen HA integratie.

Ik vermoed dat de ontwikkelaars van de myVaillant app ergens in Azië zitten, misschien India?

[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 12-12-2024 13:08 ]

• silverball

silverball

dunklefaser schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:34:
@paQ @Technician- Een COP is volgens mij wat anders dan wat Vaillant bedoelt/berekent en in de consumenten myVaillant app laat zien.
Ik meen dat in de documentatie staat, ergens, dat je de COP berekent door (geleverde energie + verbruikte energie) / verbruikte energie i.p.v. de normale methode. Is dat niet de afwijking?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
silverball schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:22:
[...]

Ik meen dat in de documentatie staat, ergens, dat je de COP berekent door (geleverde energie + verbruikte energie) / verbruikte energie i.p.v. de normale methode. Is dat niet de afwijking?
Dat wat je noemt zou misschien een van de vele afwijkingen kunnen zijn, maar het is en blijft onduidelijk welke termen Vaillant in welke context gebruikt. Kijk alleen maar naar de "afwijkende"en verschillende bewoording in de app, de binnenunit (ebus) en de documentatie/website. Volgens mij weet Vaillant zelf niet meer exact wat wat is.

• paQ
silverball schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:22:
[...]

Zo staat het in de handleiding alythans. En dat is m.i. ook gewoon de juiste methode.

Er is een deel opgenomen vermogen, die levert warmte
+ het deel dat je uit de natuurljke bron haalt

Die twee tel je op, en deel je weer door het opgenomen vermogen.

= COP

• silverball

silverball

paQ schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:39:
[...]

Zo staat het in de handleiding alythans. En dat is m.i. ook gewoon de juiste methode.

Er is een deel opgenomen vermogen, die levert warmte
+ het deel dat je uit de natuurljke bron haalt

Die twee tel je op, en deel je weer door het opgenomen vermogen.

= COP
Ben ik nu gek ? COP is toch gewoon geleverde energie / verbruikte energie ? Waarom zou ik de geleverde energie nogmaals erbij optellen? Die opgenomen energie die zit toch al bij de meting?

• paQ
silverball schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:43:
[...]

Ben ik nu gek ? COP is toch gewoon geleverde energie / verbruikte energie ? Waarom zou ik de geleverde energie nogmaals erbij optellen? Die opgenomen energie die zit toch al bij de meting?
De Vaillant app maakt onderscheid in de energie komend uit natuurlijke bron. Daar zit je stroomverbruik niet bij in.

• dunklefaser
paQ schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:46:
[...]

De Vaillant app maakt onderscheid in de energie komend uit natuurlijke bron. Daar zit je stroomverbruik niet bij in.
Laten we het maar daarop houden dat de bron van de natuurlijke energie een beetje wazig blijft.
  • Hebben ze dit berekent uit (gemeten warmtenergie - elektrische energie) = moet ergens uit de natuur komen?
  • Of hebben ze dit in hun wijsheid uit de interne metingen in het koeltechnische gedeelte "berekent"?
Het eerste zou tot een conventionele COP leiden het tweede waarschijnlijk nergens naar toe omdat niemand anders het gebruikt en je het dus niet kan vergelijken.

• Technician-
paQ schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:40:
[...]

Kan het me niet voorstellen eigenlijk.
Mijn COP ligt 'bewezen' hoger dan de app momenteel.
Als de pro app een nog lager COP zou weergeven, dan is er echt iets goed mis.
En hoe heb je dat bewezen?
Je zou wel de eerste zijn met een praktisch hogere COP dan de app aangeeft.

• paQ
Technician- schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:56:
[...]

En hoe heb je dat bewezen?
Je zou wel de eerste zijn met een praktisch hogere COP dan de app aangeeft.
Nou, zie mijn posts. Gewoon meten :?
Externe sensoren en een MID meter. Hoe precies had je het willen hebben?

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 12-12-2024 14:06 ]

• Technician-
paQ schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:57:
[...]

Nou, zie mijn posts. Gewoon meten :?
Externe sensoren en een MID meter. Hoe precies had je het willen hebben?
Dat is raar aangezien de COP in de app normaliter dus hoger is.
Heb je een warmtemeter en een elektrameter, extern?

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 12-12-2024 14:15 ]

• dunklefaser
Technician- schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:14:
[...]

Dat is raar aangezien de COP in de app normaliter dus hoger is.
Heb je een warmtemeter en een elektrameter, extern?
Waarbij dat wat je in de myVaillant app te zien krijgt niet de COP is.
Ze noemen het dan ook "Energie-efficiëntie".

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12-09 16:37
Oeps. Verkeerde topic

[ Voor 84% gewijzigd door Bromptonrijder op 12-12-2024 17:42 ]

• mr_evil08
Proton_ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:44:
[...]

Hier paar dagen zonder fluisterbedrijf gedraait, zal vast kloppen maar merk geen verschil met de fan, wel de compressor luidruchtiger is gezien de piek hoger wordt.

De fan vind ik van de Arotherm Plus 55/6 sowieso al erg stil.
Wellicht dat het uitmaakt dat hier de warmtepomp overcapaciteit heeft, de-frosts zijn ook altijd razend snel klaar met fluisterbedrijf ingeschakeld.

Kan nog steeds niet doordraaien bij 2c buitentemperatuur als ik geen nachtverlaging toepas.
2kwh minimaal vermogen is nog wel veel.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 12-12-2024 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wotse
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-08 18:55
Is het mogelijk de warm-waterfunctie voor het laden van een boiler van een Arotherm plus warmtepomp aan te sturen op basis van dynamische elektriciteittarieven of eventueel een tijdschema?
Ik kan hierover niks vinden in de de handleiding. Zoals ik het nu zie gaat hij automatisch laden als de temperatuur laag genoeg is ongeacht het tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
dunklefaser schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:44:
[...]

da's... toch hetzelfde?

even van iemand geleend hier uit het topic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWNCn9Hcuvi3UicThThX9yWa1iY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2e275eK6oV4nqdTsNKjQ1kV7.png?f=fotoalbum_large

Hier leggen ze uit dat de Engergy Yield (energie uit natuurlijke bron) + opgenomen vermogen. (= display binnenunit)
Resp. grafiek 2 en 1 in de app, maken samen grafiek 3 in de app, delen door opgenomen vermogen = COP.

De uitkomst COP klopt als je grafiek 3 door 1 deelt.
Alleen grafiek 1+2 =! 3

edit:
Het rechter stukje: de waarde in het display van de binnenunit is weldegelijk HcYield + consumed power.
Lekker gehandleidingd...

[ Voor 77% gewijzigd door paQ op 13-12-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@paQ Nee - ik moet je teleurstellen - het is niet hetzelfde,
tenminste de gegevens welke ik vergaard heb ondersteunen dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Wotse schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:28:
Is het mogelijk de warm-waterfunctie voor het laden van een boiler van een Arotherm plus warmtepomp aan te sturen op basis van dynamische elektriciteittarieven of eventueel een tijdschema?
Ik kan hierover niks vinden in de de handleiding. Zoals ik het nu zie gaat hij automatisch laden als de temperatuur laag genoeg is ongeacht het tijdstip.
Je kunt iets met het potentiaalvrij PV-contact doen, maar de ervaringen in dit topic zijn wisselend: Gravelist in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Met ebusd kan je vanuit domotica de wenstemperatuur elk uur anders instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
dunklefaser schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:50:
@paQ Nee - ik moet je teleurstellen - het is niet hetzelfde,
tenminste de gegevens welke ik vergaard heb ondersteunen dit niet.
Of ik begrijp je niet, of ik snap niet wat er in de handleiding staat.
Er staat letterlijk dat je de COP in de app kunt zien.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 13-12-2024 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
dunklefaser schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:44:
[...]

Dat is de COP.
Klap het menu eens uit dan zie je meer grafieken, opgenomen stroom en opgewekte warmte, dat komt precies overeen met de COP getal.

De sensoren in de buitenunit kunnen afwijken dat is een ander verhaal, hier lijkt het wel te kloppen.
Hier geeft die COP 4,2 op moment wat overeen komt met de fabrieksopgave.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 13-12-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@paQ Ik kom binnenkort met de metingen en getallen van de Kamstrup warmtemeter,
de binnenunit (installateursmenu - diagnosecodes) en over 2 weken ook met onafhankelijke kWh-metingen
via een aparte kWh-meter.
Vandaag wordt mijn installatie nog wat aangepast wat het leidingwerk en de warmteafgifte aangaat.

@mr_evil08 De app is een geval apart - er zijn een aantal punten welke voor verbetering vatbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
dunklefaser schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:31:
@paQ Ik kom binnenkort met de metingen en getallen van de Kamstrup warmtemeter
de binnenunit (installateursmenu - diagnosecodes) en over 2 weken ook met onafhankelijke kWh-metingen
via een aparte kWh-meter.
Vandaag wordt mijn installatie nog wat aangepast wat het leidingwerk en de warmteafgifte aangaat.
Ja, maar dat staat toch los van hetgeen de app aangeeft. Althans hetgeen dat het zegt aan te geven.
De hele issue is toch juist dat de app op zijn zachts gezegd 'raar' rekent en al doende een verkeerd COP uitspuugt.
Maar ik kan niet anders dan concluderen dat ze met de "Energie-efficiëntie" wel degelijk het COP bedoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
paQ schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:34:
[...]

Ja, maar dat staat toch los van hetgeen de app aangeeft. Althans hetgeen dat het zegt aan te geven.
De hele issue is toch juist dat de app op zijn zachts gezegd 'raar' rekent en al doende een verkeerd COP uitspuugt.
Maar ik kan niet anders dan concluderen dat ze met de "Energie-efficiëntie" wel degelijk het COP bedoelen.
COP is ook energie-efficiëntie.
Iets anders kun je niet bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
mr_evil08 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:22:
[...]

Dat is de COP.
Klap het menu eens uit dan zie je meer grafieken, opgenomen stroom en opgewekte warmte, dat komt precies overeen met de COP getal.

De sensoren in de buitenunit kunnen afwijken dat is een ander verhaal, hier lijkt het wel te kloppen.
Hier geeft die COP 4,2 op moment wat overeen komt met de fabrieksopgave.
Precies!

Alleen klopt het bij mij niet dat grafiek 3 de som van 1+2 is.
En dat moet het volgens de handleiding -en logisch nadenken- wel zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfJ8ZPGIPVSPGVvdcAP8OiyFvZg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X5JfsdolvsNbPiyB63cSJyha.png?f=fotoalbum_large

17,5+57,4=74,9
Er ontbreekt dus 3,9 kWh in de som.

App kwam dus met COP 4
Meting kwam op COP 4.2

Daarnaast is er de m.i. forse afwijking in opgenomen vermogen.
De MID meter telt 16.8 kWh gisteren aan opgenomen vermogen.
Vaillant zet maar liefst 700Wh erbij.

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 13-12-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Technician- schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:35:
[...]

COP is ook energie-efficiëntie.
Iets anders kun je niet bedoelen.
juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Hier zie je hoe Vaillant de HcYield (dus opwek uit natuurlijke bron) hanteert tijdens een defrost.
Er is geen warmte-opwek, dus stagneert de telling tijdelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhjtcE1TLba8rBGHHsdcsGhFmrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Qq3sISNLXFJ94SsPPTstP85.png?f=fotoalbum_large
Eigenlijk zou dat moeten betekenen dat er een cooling Yield moet zijn tijdens die defrost die je weer van de HcYield kunt aftrekken. Maar ik vraag me af of die er is gezien de werking niet 'koelen' is. De app registreert immers ook geen koeling bij defrosts.

Ik heb de indruk dat de app dan zoiets doet van: oh voor elke 'deicing' halen we 750Wh van het totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
paQ schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:36:
[...]
Daarnaast is er de m.i. forse afwijking in opgenomen vermogen.
De MID meter telt 16.8 kWh gisteren aan opgenomen vermogen.
Vaillant zet maar liefst 700Wh erbij.
Wellicht dat Valliant ook stroomverbruik van de ventilator en circulatiepomp meerekend ?

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 13-12-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
mr_evil08 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:02:
[...]

Wellicht dat Valliant ook stroomverbruik van de ventilator en circulatiepomp meerekend ?
Dat doet een MID meter toch ook :?

Pagina: 1 ... 152 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic