Mooie draai geef je eraan, maar Max was op geen enkel punt naast/voorbij Hamilton en moet dus ruimte geven.Ankona schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:50:
Verstappen reed een stuk sneller, Hamilton kwam uit de pit en was nog lang niet op snelheid. Dus als je langzaam rijdt mag je hem gewoon voor een ander gooien.
Echt compleet gestoord. Misschien moeten die stewards in het vervolg even wachten met bieren tot ze echt klaar zijn.
Je zou als rbr gaan overwegen je teams terug te trekken, dan grijpt de FOM echt wel in.
alles kan off-topic
Beetje ala the rangers van B5. We live for the one, we die for the one.....MaD_co schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:55:
Het nieuwe motto van de fia: "je mag wel racen, maar niet tegen elkaar"
Lijkt een beetje op "we race as one"
Of Zahtras 'Ooooh, not the one... '
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
BOT reed dan ook bijna 20% van de grid uit de race.vliegnerd schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:55:
3 plaatsen is minder dan de 5 van BOT in de split second fout in de eerste ronde van Hongarije.
Milde straf. VER zat er niet voor/naast en dat weegt blijkbaar voor de stewards zwaar.
Boeien, PU wissel en door. 2 punten gewonnen deze ronde in plaats van 10? of meer verloren.
Benieuwd of @DaniëlWW2 nu nog steeds zo trots op iedereen is
Dit.. 100% dit...Exocet schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:54:
Lastig dat Max niet alleen Hamilton als tegenstander heeft, maar ook de FIA.
Wereldkampioen worden wordt dan lastig
Dit riekt heel erg naar een Prost - Balestre scenario...
[ Voor 10% gewijzigd door Wok op 12-09-2021 19:01 ]
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Dat gemekker gaat nog 2 weken duren en mocht hij in Rusland een slechte Q hebben ligt het daar ook aan, niet aan z'n banden want wanneer die "aan gort" zijn is het een gegarandeerde win.LAD93 schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:53:
Die +3 straf is nog tot daaraan toe.. dat HAM nu ‘gelijk’ krijgt en z’n zere nek de komende twee weken aan de media kan verkopen met ‘het is allemaal Max z’n schuld! Kijk maar!’ vind ik nog veel triester.
Huh, Max heeft toch ruim voordat ie de curb raakt zijn voorwielen bij de sidepods van Hamilton. Ik vermoed gewoon dat Hamilton Max helemaal niet verwachtte.jan390 schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:56:
[...]
Mooie draai geef je eraan, maar Max was op geen enkel punt naast/voorbij Hamilton en moet dus ruimte geven.
Dus volgende race simpel 1-2tje voor Mercedes, Max misschien naar P3 en dan ligt Hamilton weer 5 punten voor. Zucht.
Doe even niet zo stemming maken.. gaat toch prima in het topic?chevsticks schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:57:
per aspera ad astra
Dat hebben ze al vele vele veeeeele malen geprobeerd, dat trucje kennen ze al lang.Ankona schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:56:
Je zou als rbr gaan overwegen je teams terug te trekken, dan grijpt de FOM echt wel in.
Die zullen velen hier misschien wel niet begrijpen… B5 is al weer even geleden.siggy schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:56:
Of Zahtras 'Ooooh, not the one... '
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Mensen houden zich behoorlijk netjes in hun reacties, zie niks ergs voorbij komen dus denk het wel. Of bedoel je dat niet?chevsticks schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:57:
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Over een aantal jaren komen rapporten ben allerlei informatie boven tafel hierover. De FIA probeert de laatste jaren niet eens meer te doen of ze neutraal zijn. Erg jammer voor de sport, vooral omdat er zo vaak met meerdere / andere maten en straffen wordt gemeten.Exocet schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:54:
Lastig dat Max niet alleen Hamilton als tegenstander heeft, maar ook de FIA.
Wereldkampioen worden wordt dan lastig
Ham is hoofd schuldig van het uit de baan rijden van max en kan de race uitrijden. 10s penalty. Max is hoofdschuldige en hij en Ham gaan van de baan, 3 plekken grid straf. Ook in de uitleg van de FIA kan je eigenlijk niet anders dan aangeven dat ze max hoofdschuldige vinden. En daarmee zou de straf gelijk moeten staan aan die van Ham.
3 plaatsen straf is een 5 sec time penalty tijdens de race. Mildere straf dan HAM kreeg in Silverstone.
Mooi voor Max. Niet zuur zijn maar door naar Sochi.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Ik blijf het herhalen, lichaamstaal Verstappen sprak boekdelen. Jammer maar helaas, op naar volgende race
Blij dat Riccardo foutloos heeft gereden
Blij dat Riccardo foutloos heeft gereden
Beetje hetzelfde als ferrari, geheime overeenkomts tekenen enzo. Fia mag wel wat transparanter worden wat mij betreft. Misschien eens de bezem erdoor en nieuwere mensen een kans geven.Ankona schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:56:
En dat Lewis gas geeft als Max uitstapt? Totaal geen probleem zeker? Dit kun je toch niet meer anders uitleggen dan een totale Mercedes bril bij de FIA
Dus Max zat er niet naast, maar Hamilton in Silverstone wel blijkbaar.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
De onderbouwing van die straf is al even absurd als de straf zelf. Natuurlijk remt Max veel later. Hij rijdt op warme banden. Dan kom je er in bocht 1 dus makkelijk naast, maar omdat hij er daar pas laat naast komt, krijgt hij de schuld voor een aanrijding in bocht 2 in de schoenen geschoven. Want, Hamilton "kon inderdaad nog verder naar rechts", maar deed genoeg om een aanrijding te voorkomen. Ik zag dat Hamilton helemaal niets deed om een aanrijding te voorkomen en vraag mij af waarom hem niet verweten wordt niet naar rechts te sturen waar dat wel kon.
Die hele verklaring lijkt op niets anders dan rechtlullen wat zo krom is als een banaan...
Die hele verklaring lijkt op niets anders dan rechtlullen wat zo krom is als een banaan...
Koekkoek. Gaat verder alles lekker?Ankona schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:56:
PSN: xMaurice93
Ik wilde dit ook net plaatsen. Staat volgens mij niks van in het document ?Exocet schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:58:
En dat Lewis gas geeft als Max uitstapt? Totaal geen probleem zeker? Dit kun je toch niet meer anders uitleggen dan een totale Mercedes bril bij de FIA
3 grid plaatsen straf terwijl Hamilton zijn directe concurrent met 51G de muur instuurt en maar 10 seconden straf krijgt... Man, man, man wat een aanfluiting weer...
"When you grow up your heart dies"
Yep en vooral dat de straf nogal voor de Buehne was maakt het erger. Max gewoon pit lane start in Rusland en hopen dat Bottas gemotiveerd is om zijn middelvingers te gebruiken. Maar dat is ijdele hoop.Phusebox schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:58:
Dus Max zat er niet naast, maar Hamilton in Silverstone wel blijkbaar.
Hoeveel punten kost dit op de racelicentie van max? Hij had er volgens mij 0.
2Bensimpel|IA schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:00:
Ik gok 3...Bensimpel|IA schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:00:
"When you grow up your heart dies"
Ik denk dat dit wel meevalt, kijkende naar de race was dit, hadden ze beide kunnen doorrijden, denk ik een 5 sec penalty geweest. Echter doordat je het onderzoek na de race plaatsvond, want beide uitgevallen, pakken nu de lichtste grid penalty die ze kunnen geven volgens mij.Tk55 schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:47:
3 plaatsen gridstraf vs 10 sec in Silverstone? Behoorlijk zware straf. Lijkt erop alsof men hier vooral kijkt naar de potentiële gevolgen van de crash dan de daadwerkelijk actie.
Als hij dat gaat gebruiken als excuus toont dat alleen maar zijn zwakte aan, Verstappen zal zeggen “joh ik stapte na een klap van 51G ook gewoon weer in”. Meer hoeft hij niet te zeggen, als je in Lewis z’n kop wil kruipen is dit weer een prima optie.LAD93 schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:53:
Die +3 straf is nog tot daaraan toe.. dat HAM nu ‘gelijk’ krijgt en z’n zere nek de komende twee weken aan de media kan verkopen met ‘het is allemaal Max z’n schuld! Kijk maar!’ vind ik nog veel triester.
Schouders ophalen en weer door, niets irritanter voor Toto en Hamilton dan dat en zeggen “ach ja, we moeten de straf maar accepteren, we gaan er verder geen aandacht meer aan besteden”. Toto en Hamilton zullen het ongetwijfeld weer uit zitten melken in de media en de gebeten hond gaan spelen.
Met 5 punten voorsprong Monza verlaten, hoeveel mooier wil je het hebben als Max / RBR zijnde.
Los van wie zijn fout echt was, was het gewoon niet handig om daar te rijden. Het was een beetje de oude ongeduldige Max.
Persoonlijk vond ik het dus wel Max zijn fout, maar een 7voudig wereldkampioen had het ook kunnen voorkomen.
Maar leuk voor Ric en NOR
Persoonlijk vond ik het dus wel Max zijn fout, maar een 7voudig wereldkampioen had het ook kunnen voorkomen.
2 puntenBensimpel|IA schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:00:
Je zou toch zeggen dat de formule 1 baat heeft bij een nieuwe wereldkampioen, maar ze doen er alles aan om dit te voorkomen
Qft.Robkazoe schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:02:
[...]
Als de FIA toch perse een straf willen geven, dan zal het Max wel worden
- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
Nou, een "bijzonder" oordeel dit.
Want wat de stewards hier eigenlijk zeggen is dat je geen aanval mag inzetten in een dubbele bochtencombinatie door laat te remmen, zo gedeeltelijk parallel te komen aan de andere auto en dan met de tweede bocht de positie te nemen.
Moet je eens terugdenken hoe vaak dat gebeurd. Dat is zo ongeveer de enige manier om in te halen buiten de DRS in de huidige formule 1. En al helemaal in Monza is dit zowat de enige manier. Verder zou ik toch zweren dat het punt van de Formule 1 is om te racen. Daarbij horen inhaalmanoeuvres en ook uitwijken.
Ik dacht echt gewoon een race incident en ik was zeker niet de enige. Het gebeurde, klaar en naar de volgende race. Maar blijkbaar moet er gestraft worden.
Want wat de stewards hier eigenlijk zeggen is dat je geen aanval mag inzetten in een dubbele bochtencombinatie door laat te remmen, zo gedeeltelijk parallel te komen aan de andere auto en dan met de tweede bocht de positie te nemen.
Moet je eens terugdenken hoe vaak dat gebeurd. Dat is zo ongeveer de enige manier om in te halen buiten de DRS in de huidige formule 1. En al helemaal in Monza is dit zowat de enige manier. Verder zou ik toch zweren dat het punt van de Formule 1 is om te racen. Daarbij horen inhaalmanoeuvres en ook uitwijken.

Ik dacht echt gewoon een race incident en ik was zeker niet de enige. Het gebeurde, klaar en naar de volgende race. Maar blijkbaar moet er gestraft worden.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Lewis is altijd wel FIA's golden boy geweest. Uitspraken vallen wel erg vaak in zijn voordeel.Exocet schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:01:
Je zou toch zeggen dat de formule 1 baat heeft bij een nieuwe wereldkampioen, maar ze doen er alles aan om dit te voorkomen
FIA heeft gesproken dus. Prima, tot over twee weken in Rusland.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Inderdaad een mildere straf dan HAM die 25(+1?) Punten kreeg op zilverstone en max 0 punten en een kapotte motor + een deuk in je budget..vliegnerd schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:58:
3 plaatsen straf is een 5 sec time penalty tijdens de race. Mildere straf dan HAM kreeg in Silverstone.
Mwah, als een team als argument gebruikt "Het straffen is enorm inconsequent en daarom geven wij de brij aan het bevechten van een wereldtitel omdat we niet van doorgestoken kaart wedstrijden houden", dan staat de FIA in zijn hemd.
3 plekken is de mildste straf die er is.
Ik vind het incident ook geen straf waardig, maar de stewards gaan erover en hebben het strafje onderbouwd met argumenten.
VER pakt in Sochi een nieuwe PU, dus die 3 extra plekken doen bijna pijn.
Ik vind het incident ook geen straf waardig, maar de stewards gaan erover en hebben het strafje onderbouwd met argumenten.
VER pakt in Sochi een nieuwe PU, dus die 3 extra plekken doen bijna pijn.
[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 12-09-2021 19:03 ]
10s straf is 0 plekken als je Silverstone bekijkt (of eigenlijk, 1 plek gewonnen), dus die stelling is gewoon onzin.vliegnerd schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:58:
10s is geen lichtere straf dan 3 plaatsen gridstraf vanuit het reglement gezien, eerder andersom. Het is alleen zo dat 10s voor Hamilton in een Mercedes geen probleem is als de enige andere auto die zijn tempo kan rijden uitgeschakeld is.sjaool schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:00:
3 grid plaatsen straf terwijl Hamilton zijn directe concurrent met 51G de muur instuurt en maar 10 seconden straf krijgt... Man, man, man wat een aanfluiting weer...
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Inderdaad, zolang je als eerste een bocht(en combinatie) in gaat mag je gewoon de tegenstander uit t veld rammen. Dus eigenlijk mag je alleen nog inhalen op t rechte eind....DaniëlWW2 schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:02:
Ik dacht echt gewoon een race incident en ik was zeker niet de enige. Het gebeurde, klaar en naar de volgende race. Maar blijkbaar moet er gestraft worden...
Hier krijg je 10 seconden voor in een race die je ook nog eens hebt gewonnen.

100% mee eens.DaniëlWW2 schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:02:
Ik dacht echt gewoon een race incident en ik was zeker niet de enige. Het gebeurde, klaar en naar de volgende race. Maar blijkbaar moet er gestraft worden...
En wat is er nog over van het laten van een autobreedte aan ruimte? Niet meer nodig blijkbaar?
Ik hoop dat Red Bull dit gaat aanvechten en winnen, wij weten hier beide wel dat als de FIA zo doorgaat met straffen geven dat de sport er niet leuker op word en het plezier van kijken gaat afnemen.
Prima als het terecht is, maar koude banden / andere snelheid / genoeg ruimte bij Lewis en dan vervolgens de andere partij ( Max ) die misschien ook niet 100% clean was 3 grid posities straf te geven? Dat is foute boel! Gooi het dan in ieder geval onder race incident...
Dit is al de tweede keer dat Lewis er goed mee wegkomt en dat maakt me boos en haalt het kijk plezier weg, hoop echt dat er meer achterweg komt.
Ben totaal niet voor 1 rijder speficiek of tegen iemand, sta er neutraal in omdat ik het kijk voor de sport, dus begrijp me niet verkeerd!
Prima als het terecht is, maar koude banden / andere snelheid / genoeg ruimte bij Lewis en dan vervolgens de andere partij ( Max ) die misschien ook niet 100% clean was 3 grid posities straf te geven? Dat is foute boel! Gooi het dan in ieder geval onder race incident...
Dit is al de tweede keer dat Lewis er goed mee wegkomt en dat maakt me boos en haalt het kijk plezier weg, hoop echt dat er meer achterweg komt.
Ben totaal niet voor 1 rijder speficiek of tegen iemand, sta er neutraal in omdat ik het kijk voor de sport, dus begrijp me niet verkeerd!
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Kom op. Alsof RBR z'n teams gaat terugtrekken n.a.v. een uitspraak van de FIA. Je kunt het niet eens zijn met het besluit, en da's helemaal prima. Maar roepen dat RBR dan maar z'n teams moet terugtrekken slaat m.i. helemaal nergens op.Amphiebietje schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:03:
[...]
Mwah, als een team als argument gebruikt "Het straffen is enorm inconsequent en daarom geven wij de brij aan het bevechten van een wereldtitel omdat we niet van doorgestoken kaart wedstrijden houden", dan staat de FIA in zijn hemd.
PSN: xMaurice93
Op zich kan ik mij hier wel in de straf vinden. Hamilton reed er inderdaad net een klein beetje voor. Om de vergelijking met Silverstone te maken is het alleen dat Verstappen er in dit geval ook uit ligt en in Silverstone lag Hamilton er niet uit. De gevolgen zijn totaal anders en vooral omdat Hamilton tijdens Silverstone een +10 sec tijdens de race kreeg.
De minimale straf die ze nu kunnen geven is ook een +3 grid penalty, anders zou het een geld boete geweest moeten zijn. Dit zou ook vrij apart zijn.
Lang verhaal kort, Hamilton had geluk dat hij op Silverstone weg kwam met een +10 seconden straf ipv drive-through, Verstappen heeft pech doordat hij door deze aanrijding er zelf ook naast lag.
Emotioneel vind ik dit voor het WK ook jammer, aan de andere kant geniet ik echt van iedere race met hoe spannend het is, kan mij niet een WK heugen waarbij er zoveel dingen gebeurden tijdens races dat iedere race op een andere manier gewoon spannend is. Dus hopelijk een nieuwe motor erin volgende race die dan wel weer extra vermogen kan leveren (om wat voor reden dan ook) en dat Verstappen een mooie inhaalrace kan hebben.
De minimale straf die ze nu kunnen geven is ook een +3 grid penalty, anders zou het een geld boete geweest moeten zijn. Dit zou ook vrij apart zijn.
Lang verhaal kort, Hamilton had geluk dat hij op Silverstone weg kwam met een +10 seconden straf ipv drive-through, Verstappen heeft pech doordat hij door deze aanrijding er zelf ook naast lag.
Emotioneel vind ik dit voor het WK ook jammer, aan de andere kant geniet ik echt van iedere race met hoe spannend het is, kan mij niet een WK heugen waarbij er zoveel dingen gebeurden tijdens races dat iedere race op een andere manier gewoon spannend is. Dus hopelijk een nieuwe motor erin volgende race die dan wel weer extra vermogen kan leveren (om wat voor reden dan ook) en dat Verstappen een mooie inhaalrace kan hebben.
De regels zijn op elk circuit gelijk. Dat 10s op Silverstone voor Mercedes geen straf is, daar voorzien ze niet in. En dat is ook nog eens de verdienste van Mercedes. Voor een middenmoot team is het het verschil tussen wel of geen punten.mark-k schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:03:
[...]
10s straf is 0 plekken als je Silverstone bekijkt (of eigenlijk, 1 plek gewonnen), dus die stelling is gewoon onzin.
Daar heeft de FIA geen last van.Amphiebietje schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:03:
[...]
RBR wel, die legio contractbreuken pleegt met zowel de FIA als haar sponsoren.
Dit is echt kroegniveau wat roepen, maar met realiteit heeft het weinig te maken. Vandaar de reactie die jij quote.
Misschien moeten ze die RBR auto maar kanarie-geel gaan schilderen zodat HAM 'm wel ZIETJustevo schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:04:
[Afbeelding]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Je verwart een straf van de stewards met gevolgen van een crash.Bloodclot schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:02:
[...]
Inderdaad een mildere straf dan HAM die 25(+1?) Punten kreeg op zilverstone en max 0 punten en een kapotte motor + een deuk in je budget..
Dat heet racen. Dat is de sport…
Maar ze lijken Max juist lichter te straffen, Max krijgt immers 3 plaatsen, wat normaal een 5 seconden penalty zou zijn tijdens de race.jbdeiman schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:58:
En daarmee zou de straf gelijk moeten staan aan die van Ham.
Lewis kreeg 10 seconden, de vergelijkbare post-race straf daarvoor is 5 plaatsen gridstraf voor zover ik weet.
Het wordt nu wel een hoog Calimero gehalte en hopelijk gaat het niet nog 2 weken over hoe unfair het is.
Uiteindelijk toch een goed weekend geweest voor Max. Ipv dat hij zijn voorsprong verliest loopt hij 2 punten uit en staat nog aan de leiding.
Gridstraf is jammer maar doet mogelijk geen pijn in combi met de wisseling van de PU.
Op naar Sochi
Uiteindelijk toch een goed weekend geweest voor Max. Ipv dat hij zijn voorsprong verliest loopt hij 2 punten uit en staat nog aan de leiding.
Gridstraf is jammer maar doet mogelijk geen pijn in combi met de wisseling van de PU.
Op naar Sochi
Inhalen? Wat zeg je daar nou? Auto's moeten daarvoor bij elkaar in de buurt komen. Veel te gevaarlijk. Laat ze maar in een rijtje rijden. De uitslag wordt wel door de stewards bedacht nadat ze wat achterovergedrukte flessen Ferrari champagne erdoor hebben gejaagd, met wat leuke random straffen voor the usual suspects.stekkiekiller schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:04:
[...]
Inderdaad, zolang je als eerste een bocht(en combinatie) in gaat mag je gewoon de tegenstander uit t veld rammen. Dus eigenlijk mag je alleen nog inhalen op t rechte eind....

Ja maar 3 plaatsen is niet gelijk aan 5 seconden, ook al is het dezelfde "tier" penaltyDennism schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:07:
[...]
Maar ze lijken Max juist lichter te straffen, Max krijgt immers 3 plaatsen, wat normaal een 5 seconden penalty zou zijn tijdens de race.
Lewis kreeg 10 seconden, de vergelijkbare post-race straf daarvoor is 5 plaatsen gridstraf voor zover ik weet.
Merkwaardig dat er een straf is gegeven. Gezien de gevolgen had geen straf voor beiden logischer geweest.
Nouja als VER toch al het e.e.a. wilde veranderen dan is het nu helemaal logisch om het in Sochi te doen. Verliest 'ie niets mee.
Overigens zitten hier een paar Coronellen die wel een keertje de oranje bril mogen gaan wassen want de subjectiviteit is stuitend, werkelijk waar.
Nouja als VER toch al het e.e.a. wilde veranderen dan is het nu helemaal logisch om het in Sochi te doen. Verliest 'ie niets mee.
Overigens zitten hier een paar Coronellen die wel een keertje de oranje bril mogen gaan wassen want de subjectiviteit is stuitend, werkelijk waar.
Tesla M3LR '21
Kan dat geen "anti stall" geweest zijn tijdens het klooien om los te komen uit het grind met schakelen tussen voor- en achteruit?Plenkske schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:59:
[...]
Ik wilde dit ook net plaatsen. Staat volgens mij niks van in het document ?
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 19:25
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Dan maar de motor straf erbij pakken volgende GP.
Als daar een muur had gezeten dan was Max praktisch in de muur gedrukt en hadden we wellicht gezegd dat hij in een gat wou duiken wat er niet was. Vermoed dat de Fia op die manier het bekijkt.
Een race incident was beter geweest aangezien Max door die kerb terug stuitert op Hamilton met een lancering.
Als daar een muur had gezeten dan was Max praktisch in de muur gedrukt en hadden we wellicht gezegd dat hij in een gat wou duiken wat er niet was. Vermoed dat de Fia op die manier het bekijkt.
Een race incident was beter geweest aangezien Max door die kerb terug stuitert op Hamilton met een lancering.
Dat unfair en die straf zullen me een worst zijn. De uitleg is wat mij ergert. Dit is echt een tegenslag voor iedereen die van closeracing houd.jan390 schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:07:
Het wordt nu wel een hoog Calimero gehalte en het gaat hopelijk niet nog 2 weken over hoe unfair het is.
Op naar Sochi
Max zat te racen, Lewis had ofwel niet door dat Max er aankwam of wilde hem weer as usual eraf duwen. Het is jammer dat het niet de stijl van Max is, maar volgende keer gewoon de racing line ergens je auto planten en Lewis ervan af rijden. Die hele analyse is gewoon te krom voor woorden. Het voelt een beetje als het zoeken naar iets om Max een straf te geven.vliegnerd schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:06:
[...]
Je verwart een straf van de stewards met gevolgen van een crash.
Dat heet racen. Dat is de sport…
Zijn ook gewoon vrijwel de enige, behalve de fanboys van beide kampen, die de kant van Lewis kiezen.
Overigens vermelden ze niks van het proberen wegrijden van Lewis terwijl Max uitstapt.....
Wat ik vooral niet eerlijk vind is dat Max de straf voor de volgende race krijgt, maar Hamilton voor de race waarin hij de overtreding begaat. Dat is in mij ogen gewoon krom. Dan had die straf voor Hamilton ook gewoon doorgeschoven moeten worden.
Jammer dat de FIA weer per se op zoek moet naar een schuldige en een voorbeeld moet maken van Max. Hoezo kan men niet gewoon beslissen dat dit een race incident is? Daar was zo ongeveer iedereen het mee eens geweest.
BOT start hier achteraan, op een circuit waar inhalen lastig is, en rijdt redelijk soepeltjes (en dan hebben we het over BOT) naar het podium. Dan moet dat in Sochi voor VER ook wel te doen zijn.
Dat is natuurlijk een discussie, in sommige gevallen pak je liever 5 seconden inderdaad, in andere gevallen liever 3 grid plekken de volgende race.Terranova schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:08:
[...]
Ja maar 3 plaatsen is niet gelijk aan 5 seconden, ook al is het dezelfde "tier" penalty
Je laatste alinea klopt helemaal, maarja NL forum. Als je sociaal media leest gaat dit de andere kant net zo hard op. Aan die brillen ontkom je niet echtLondon schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:08:
Merkwaardig dat er een straf is gegeven. Gezien de gevolgen had geen straf voor beiden logischer geweest.
Ja mind you... Dat is nog los van de 1 miljoen schade en additionele gridstraf voor het wisselen van een motor.RegularJohn schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:09:
Wat ik vooral niet eerlijk vind is dat Max de straf voor de volgende race krijgt, maar Hamilton voor de race waarin hij de overtreding begaat. Dat is in mij ogen gewoon krom. Dan had die straf voor Hamilton ook gewoon doorgeschoven moeten worden.
Soewieso die motor pakken ja. Maar Lewis heeft dan easy win. Race incident was nog te behappen geweest, maar gewoon krom hoe ze claimen dat Lewis op een uitwijkende lijn zou zitten, maar tegelijkertijd wel toegeven dat Max zo ver naar buiten zat omdat ie de ruimte niet kreeg. En dan aangeven dat Max er niet mocht zijn omdat ie er in T1 niet bij zat. Het is gewoon onbegrijpelijk hoe de conclusie tot stand komt. Ik zou als coureur echt niet meer weten wat wel en niet mag, puur regeltechnisch gezien. Want dit is toch wéér een juweel van een interpretatie.tweakduke schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:08:
Dan maar de motor straf erbij pakken volgende GP.
Als daar een muur had gezeten dan was Max praktisch in de muur gedrukt en hadden we wellicht gezegd dat hij in een gat wou duiken die er niet was. Vermoed dat de Fia op die manier het bekijkt.

Dan maar alles vervangen wat je kan in Sotchi en achteraan starten.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Op zich wel een goed punt. Wat mij betreft schaffen ze de tijdstraffen af en volgen er altijd gridpenalties voor de volgende race.RegularJohn schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:09:
Nogmaals: de straf is niet op basis van de impact maar op basis van de schuld vraag.Justevo schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:04:
[Afbeelding]
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Als Verstappen door had kunnen rijden was de straf ook tijdens deze race geweestRegularJohn schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:09:
Hamilton reed nog in de race toen hij zijn straf kreeg. Hier heeft FIA na afloop gekeken en dan kan er uiteraard alleen een straf mbt volgende race komen. Of terugplaatsing in uitslag, maar aangezien ze allebei DNF hebben, kan dat hier niet.RegularJohn schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:09:
Ja, en Max had het dus ook kunnen voorkomen. Als Lewis telkens maar aan de kant moet als Max naast hem zit dan heb je er ook helemaal niets aan. Dan had het incident in de eerste ronde ook nooit mogen gebeuren want dan had Lewis er daar ook niet naast moeten zitten. Dan zou Lewis nergens in een remzone naast Max mogen zitten. Zo kom je er ook niet snel voorbij tenzij je kunt inhalen voor de remzone. Maar als Max dan later remt en in die remzone er weer naast komt moet, volgens die logica, Lewis maar weer in de remmen om Max er voor te laten.PWM schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:01:
Los van wie zijn fout echt was, was het gewoon niet handig om daar te rijden. Het was een beetje de oude ongeduldige Max.
Zowel een 7-voudig kampioen als een toekomstig kampioen weten wat er op het spel staat, ze weten alle twee wat de gevolgen kunnen zijn en ze maken alle twee hun keuze om het risico te nemen. Zeker omdat we allemaal weten dat die combinatie van T1-T2 vaker voor incidenten zorgt waarbij mogelijks 1 van de 2 of mogelijks zelfs alle 2 uitvallen als ze naast elkaar die combinatie induiken.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
die oneerlijkheid zie ik niet direct, straffen doe je het liefst meteen, dus tijdens de race van het incident. Echter als de schuldige uitvalt kan dat niet, dan is het logisch dat de straf doorschuift naar de volgende race.RegularJohn schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:09:
Maar in dit geval zat VER er bijna het gehele stuk significant naast. HAM lag misschien wel een klein beetje voor, maar zodra de ander er significant naast zit moet je ruimte laten.Yamotek schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:05:
Op zich kan ik mij hier wel in de straf vinden. Hamilton reed er inderdaad net een klein beetje voor. Om de vergelijking met Silverstone te maken is het alleen dat Verstappen er in dit geval ook uit ligt en in Silverstone lag Hamilton er niet uit. De gevolgen zijn totaal anders en vooral omdat Hamilton tijdens Silverstone een +10 sec tijdens de race kreeg.
Of ten minste, dat was de regel, de stewards hebben nu aangegeven dat die regel niet meer geldt.
Maakt allemaal niet uit of het recht of krom is. Gewoon naar de volgende race en op het einde van het seizoen bovenaan staan. Dat is de grootste dikke neus die je kan trekken.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Wist niet dat dit de lichtste mogelijke straf was, bedankt voor het verhelderen.Dennism schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:07:
[...]
Maar ze lijken Max juist lichter te straffen, Max krijgt immers 3 plaatsen, wat normaal een 5 seconden penalty zou zijn tijdens de race.
Nouja, als redbull de pitstop niet zo had verkloot was er niets aan de hand geweest. Toch wel bijzonder.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 19:25
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Ja ik probeer ook even als de Fia te redeneren, want als Max echt fout zat dan verdient hij gewoon die straf. Met deze uitleg is dat gewoon te summier.siggy schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:12:
[...]
Soewieso die motor pakken ja. Maar Lewis heeft dan easy win. Race incident was nog te behappen geweest, maar gewoon krom hoe ze claimen dat Lewis op een uitwijkende lijn zou zitten, maar tegelijkertijd wel toegeven dat Max zo ver naar buiten zat omdat ie de ruimte niet kreeg. En dan aangeven dat Max er niet mocht zijn omdat ie er in T1 niet bij zat. Het is gewoon onbegrijpelijk hoe de conclusie tot stand komt. Ik zou als coureur echt niet meer weten wat wel en niet mag, puur regeltechnisch gezien. Want dit is toch wéér een juweel van een interpretatie.
Jammer door al die uitvalbeurten blijft de stand praktisch gelijk, terwijl de voorsprong al ruim had kunnen zijn.
Maar zoals alle wereldkampioenen je moet goed op de baan zijn, maar ook uit de problemen blijven.
Dit inderdaad. Het is een jurysport geworden (zoals schoonzwemmen en judo en sommige vormen van Boksen).siggy schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:12:
[...]
<> Ik zou als coureur echt niet meer weten wat wel en niet mag, puur regeltechnisch gezien. Want dit is toch wéér een juweel van een interpretatie.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als ik zo de reacties lees hier reageren er heel veel hier uit emotie… begrijpelijk. Maar als je de brief van de FIA leest gaat het niet over wel of geen ruimte geven of te veel afknijpen… het gaat erover dat Max geen enkele keer duidelijk voor Hamilton heeft gezeten. Als je niet je voorwiel duidelijk voor de ander hebt dan is de bocht niet van jou dan zul je af moeten zien van je actie als je aan het inhalen bent. Max had gewoon zijn actie af moeten breken of de bocht af moeten steken en opnieuw proberen.
Toen Hamilton in Engeland er niet duidelijk naast zat was iedereen er hier unaniem over eens dat de bocht nooit van Hamilton is geweest en het zijn fout was. Nu is het precies andersom, en dan moeten we ook allemaal zo mans zijn dat toe te kunnen geven.
De Fia geeft ook niet 100% max de schuld, maar wel meer schuldig dan Hamilton. En Max heeft nooit de bocht gehad… nooit.
Toen Hamilton in Engeland er niet duidelijk naast zat was iedereen er hier unaniem over eens dat de bocht nooit van Hamilton is geweest en het zijn fout was. Nu is het precies andersom, en dan moeten we ook allemaal zo mans zijn dat toe te kunnen geven.
De Fia geeft ook niet 100% max de schuld, maar wel meer schuldig dan Hamilton. En Max heeft nooit de bocht gehad… nooit.
www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!
Helemaal koekoek zijn ze.But further, the Stewards observed that Car 33 was not at all alongside Car 44 until significantly into the entry into Turn 1.

Max is ham toch niet voorbij? De bocht is hier nog steeds 100% van Hamilton.
[ Voor 44% gewijzigd door MeShell op 12-09-2021 19:18 ]
Dus jij zegt en de fia dus ook “ik gooi hem uitkomend pit ervoor en de ander moet maar uitwijken”MeShell schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:16:
Als ik zo de reacties lees hier reageren er heel veel hier uit emotie… begrijpelijk. Maar als je de brief van de FIA leest gaat het niet over wel of geen ruimte geven of te veel afknijpen… het gaat erover dat Max geen enkele keer duidelijk voor Hamilton heeft gezeten. Als je niet je voorwiel duidelijk voor de ander hebt dan is de bocht niet van jou dan zul je af moeten zien van je actie als je aan het inhalen bent. Max had gewoon zijn actie af moeten breken of de bocht af moeten steken en opnieuw proberen.
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
Kan zijn, maar er zijn evengoed regels voor het laten van voldoende ruimte. Die tellen ineens niet meer?MeShell schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:16:
Hoe moet je zo ooit nog inhalen in een dubbele bocht?
maar wel significantly alongside?MeShell schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:17:
Max is ham toch niet voorbij?
9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn
Die 'Fastest Lap' kwam ook zo maar even aan 'waaien' daar....?MeShell schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:17:
Max is ham toch niet voorbij?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Het gaat om de bocht erna, waar miraculeus VER's achterwiel boven HAM zijn auto komt, dat kan maar op 1 manier...MeShell schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:17:
Je voorwiel naast zijn achterwiel hebben terwijl je ook nog eens aan de buitenkant zit en dus een veel langere weg hebt af te leggen telt helemaal niet als er naast zitten. Had Max op die screenshot met zijn voorwiel op bijna gelijke hoogte als Lewis gezeten dan was het een ander verhaal geweest.
Bizar. Het is of een racing incident zonder straffen of beiden fout en beiden een straf.
Het scheelt dat Rusland toch al bij uitstek het circuit is om de gridstraf maar te pakken, nu al helemaal.
Het scheelt dat Rusland toch al bij uitstek het circuit is om de gridstraf maar te pakken, nu al helemaal.
Raar dat ze Maldonado daar ooit voor bestraft hebben.Mel33 schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:18:
[...]
Dus jij zegt en de fia dus ook “ik gooi hem uitkomend pit ervoor en de ander moet maar uitwijken”
Als de witte lijn op houdt is de uitgang van de pitstraat afgelopen, en is het gewoon ‘circuit’. Dus uutgaan van de pits argument is irrelevant in deze.Mel33 schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:18:
[...]
Dus jij zegt en de fia dus ook “ik gooi hem uitkomend pit ervoor en de ander moet maar uitwijken”
Er staat "not at all" er naast maar dat dit pas in de bocht gebeurde. Hij zit er bijna voor de helft naast meters voor de bocht.MeShell schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:17:
Maar ik begrijp dat Garry Connelly een van de stewards was? Ja, dan weet je het wel.
Het was ook al waarschijnlijk dat VER daar een nieuwe motor zou pakken. Met deze gridstraf erbij, wordt die kans alleen maar groter. Verder naar achteren kun je toch ook niet.dutchgio schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:19:
Iemand die uit de pits komt mag die witte lijn van de pit exit niet over. Net om de wagens op de rechte lijn de mogelijkheid te geven voorbij de wagen uit de pits te geraken zonder dat deze in de weg mag komen rijden. Dus nee, Lewis kon hem er niet voor gooien dankzij die lijn, net om gevaarlijke situaties te voorkomen. Maar eenmaal in de remzone wordt dat een ander verhaal.Mel33 schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:18:
[...]
Je kan argumenten aanhalen wat je wilt, maar de bocht is altijd van Hamilton geweest. Max heeft er nooit voor gezeten…
Ik denk dat dit beeld precies aangeeft dat de Stewards een punt hebben. Max zat er niet naast. Zijn voorwiel zit ter hoogte van het achterwiel van HAM.
Ik vind het nog steeds een race incident als je het hele stuk vanaf pit exit naar apex turn 2 bekijkt. Maar het argument van de Stewards klopt gewoon als je dit beeld bekijkt.
Bedankt voor het verduidelijken.
De FIA zegt hier dus eigenlijk: als er iemand naast je zit gewoon later remmen, want zolang hij er niet voor zat en het wordt een crash, is het de schuld van de anderMeShell schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:16:

Hij zit er daar minder ver naast dan dat Lewis naast Max zat in Silverstone...Justevo schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:19:
[...]
Er staat "not at all" er naast maar dat dit pas in de bocht gebeurde. Hij zit er bijna voor de helft naast meters voor de bocht.
Maar ik begrijp dat Garry Connelly een van de stewards was? Ja, dan weet je het wel.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Huisregels van dit topic:
Overige topics:
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
- Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
- Hetzelfde geld voor naamverbasteringen.
- De quick reply gaat uit met de kwalificatie en de race.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
- Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2021
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in [F1] Seizoen 2021
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |