[F1 2021] Race 13 GP van Nederland Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 48 Laatste
Acties:
  • 162.797 views

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Mede-auteur:
  • nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:29

nachtnet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EFETuHVubVZDFRA8AXnYwLQB/full.jpg

Formula 1 Seizoen 2021 - GP-Topic Race 13

13. Grote Prijs der Nederlanden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yv2ldCg2UpGugQq6l8N4gutbPPk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dTniEOj00I72gXukQR7MUKHG.png?f=user_large

Data

vr 3 Sep
Free Practice 1:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nlTMBctRjBr21TU1f8CalFSr/full.png11:30(11:30) Local Time
Free Practice 2:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nlTMBctRjBr21TU1f8CalFSr/full.png15:00(15:00) Local Time
za 4 Sep
Free Practice 3:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nlTMBctRjBr21TU1f8CalFSr/full.png12:00(12:00) Local Time
Qualifying:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nlTMBctRjBr21TU1f8CalFSr/full.png15:00(15:00) Local Time
zo 5 Sep
Race:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nlTMBctRjBr21TU1f8CalFSr/full.png15:00(15:00)
 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nlTMBctRjBr21TU1f8CalFSr/full.png=NL-tijdCircuit tijd

Circuit

Circuit:Circuitpark Zandvoort
Lengte:4259 m
Aantal Ronden:72
Race Afstand:306,648 km
Ronde record:1:16.538 - Alain Prost (1985)

Vorige Race

Datum:25 Augustus 1985
Winnaar:Niki Lauda (McLaren)
Race tijd:1:32:29.263
2e & 3e Plaats:Prost, Senna
Pole:1:11.074 - Nelson Piquet (Brabham)
Snelste Ronde:1:16.538 - Alain Prost (McLaren)
LinksFormula1.com

Wikipedia

Circuit Zandvoort

[F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort

Pirelli Banden

Compounds en Verplichtingen

Bandenkeuzes:
Per Race zijn 3+2* verschillende compounds beschikbaar.:
*+2 zijn de regen en natweer banden

Er zijn vaste kleuren en namen per race:
  • Wit (H) Hard
  • Geel (M) Medium
  • Rood (S) Soft
  • Intermediate (I) - Groen
  • Full Wet (W) - Licht Blauw

Teams moeten voor de race tenminste 1 setje van ieder van de verplichte compounds beschikbaar houden. Daarnaast moet er met minstens 2 verschillende compounds tijdens de race gereden worden***.
***Uitzondering bij Regen (zie onder @pinda powerrr ).

Iedere rijder moet 1 set van de Rode Soft band beschikbaar hebben voor Q3. Deze set wordt na Q3 aan pirelli terug gegeven. Rijders die Q3 (top 10) niet gehaald hebben mogen deze band houden voor gebruik in de race.
De top 10 van Q2 moet de race starten op de banden waarmee ze in Q2 hun snelste ronde hebben neergezet. Iedereen die buiten die top 10 kwalificeert heeft vrije keuze voor de start van de GP (mits aan het einde van de race voldaan kan worden aan de 2 verschillende compounds en verplichte bandenset regels**)
Eventuele gridstraffen zijn niet van invloed op de startband van Q2 top10 rijders. Ook met een gridstraf moeten zij starten op de in Q2 gebruikte band.

Gedurende een weekeinde moeten teams banden aan Pirelli terug geven. Dit gebeurt volgens onderstaand schema. De keuze welke banden ze terug geven is echter volkomen vrij.
  • Eén set na de 1e 40 minuten van FP1
  • Eén set na het einde van FP1
  • Twee sets na het einde van FP2
  • Twee sets na het einde van FP3
Banden keuze infographic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYT4ppCuqXS2gtHQanrwVrggTF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LTbL5zNR305DRpBS3C6JB7G.jpg?f=fotoalbum_large
Regen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O24ymdL4iWrFqhXceMApRQRE/full.jpg
  • Tenzij Regen of Intermediate banden gedurende de race gebruikt worden, moeten alle rijders tenminste 2 verschillende (soorten) Dry-weather banden gebruiken tijdens de race. Waarvan tenminste 1 compound eén van de verplichte compounds moet zijn. (teams zijn vrij te beslissen welke compound dat is.)
  • Teams zijn naar eigen inzicht vrij om Regen of Intermediate banden te gebruikten tijdens kwalificatie &/of race. Tijdens de vrije trainingen mag dat alleen als de baan door de race-Director Nat verklaard is.
  • Indien achter de safetycar gestart moet worden wegens hevige regenval, is het gebruik van regenbanden verplicht.
  • Als het begint met regenen in de 3 minuten voor de start, zal de startprocedure afgebroken worden en zal de startprocedure terug naar het 10-minute point terug keren om teams de ruimte te geven passende banden te kiezen en eventueel te monteren.
  • Als de weersomstandigheden daartoe leiden kan de Race-director ervoor kiezen de start af te breken en pas te hervatten als de omstandigheden verbeterd zijn. Als alternatief kan hij ook kiezen voor een start achter de safety car en wanneer de baan voldoende veilig is een gewone staande startprocedure te starten.
  • Als een safetycar noodzakelijk is om een race te kunnen starten, zal een normale staande start plaatsvinden zodra de baan veilig genoeg geacht wordt. De wagens zullen dan normaal vanaf de grid starten.
  • Rondes achter de safety car tellen wel mee voor totale race afstand.

GP topic 2021 - 19-augustus-2021 - nachtnet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/McELBEilaJ8ZLLtbiyVXJZSE/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wZmbFmg6GGOlogaBR2a6XRCj/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNm9xquXdhuu8DM8YsnKD_WN7Uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADolAwbG1BkKw6wh9t8pGaMa.jpg?f=fotoalbum_large

HAM versus VER

Race 1:1 - 0 - (P1 -- P2) 25 - 18
Race 2:0 - 1 - (P2+FL -- P1) 44 - 43
Race 3:1 - 0 - (P1 -- P2) 69 - 61
Race 4:1 - 0 - (P1 -- P2+FL) 94 - 80
Race 5:0 - 1 - (P7+FL -- P1) 101 - 105
Race 6:0 - 0 - (P16 -- DNF+FL) 101 - 105
Race 7:0 - 1 - (P2 -- P1+FL) 119 - 131
Race 8:0 - 1 - (P2+FL -- P1) 138 - 156
Race 9:0 - 1 - (P4 -- P1+FL) 150 - 182
Race 10a:0 - 1 - (P2 -- P1) 152 - 185
Race 10b:1 - 0 - (P1 -- DNF) 177 - 185
Race 11:1 - 0 - (P2 -- P9) 195 - 187
Race 12:0 - 1 - (P3 -- P1) 202,5 - 199,5

HAM4xP1, 5xP2 , 1xP3, 1xP4 ,1xP7, 1xP15
VER7xP1, 3xP2, 1xP9, 2xDNF
VER heeft de sprintrace in Silverstone gewonnen, HAM werd daar 2e, is in bovenstaande als een P1 & P2 verwerkt.

[ Voor 101% gewijzigd door nachtnet op 02-09-2021 08:34 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:18

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De gebruikelijke info van Pirelli, de hardste compounds gaan mee naar Zandvoort. Ik verwacht dat het circuit wel wat vraagt van de banden.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E-Cr_AHXoAcNU6x?format=jpg&name=4096x4096

Zoals het er nu naar uitziet, is het prima raceweer dit weekend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52upzey4TqNdJ3cu1u9YP-jU5x4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N1gmfIaUXVUA4epYZp3UMeR0.png?f=user_large

Tweakers Discord

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:57

KrazyJay

In het verlengde hiervan gaan we dus ook geen zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend" etc meer toestaan in welk topic dan ook.

Lees dit dus nog eens. ;)

DaniëlWW2 in "Sport Feedbacktopic"

[ Voor 98% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-09-2021 09:03 ]

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-05 06:38

Tripl3 D

Brother in Arms

Ik ben heel benieuwd hoe deze race gaat zijn. Die kombocht waar iedereen het over heeft, dat het net zo moeilijk inhalen is als op Monaco. Hopelijk valt dat laatste mee en krijgen we een spannende race.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NyceNL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-03 15:47
In het verlengde hiervan gaan we dus ook geen zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend" etc meer toestaan in welk topic dan ook.

Lees dit dus nog eens. ;)

DaniëlWW2 in "Sport Feedbacktopic"

[ Voor 90% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-09-2021 09:03 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Weervoorspellingen voor het weekend zijn inmiddels veranderd van regen naar droog en zonnig. oOo

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Quad schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:18:
Weervoorspellingen voor het weekend zijn inmiddels veranderd van regen naar droog en zonnig. oOo
Durft nou ineens niemand meer te hopen op een regenrace ? ;)
Bij droog weer is de quali weer erg belangrijk.
Het wordt sowieso mooi om dit hele circus in werking te zien in Nederland !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Plenkske schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:21:
[...]

Van mij mag het, maar niet komend weekend.

Ik heb gewoon een andere spanning en interesse dan anders naar een F1 weekend toe. Mag het weer niet gaan verpesten. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Quad op 02-09-2021 08:24 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• nachtnet
Drs pas na de Arie Luyendijk bocht, inhalen zal dan ook nog lastiger worden.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43
** checkt in **

Na heel lang wachten, hopen, uitstel en rechtzaken van de milieumaffia is het dan eindelijk zover!

* asing zat op het duin toen pappa Jos zijn Arrows de sporen gaf op Zandvoort. Er zal geen gejank van een V8 of V10 zijn, maar het zijn er nu wel 20 die niet voor de lol een paar demo rondjes doen.

Zin in!

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:55
@DaniëlWW2 : in de Hamilton VS Verstappen in de TS mist 'race' 12, ik weet dat het een evenement van niets was, maar er zijn wel punten uitgedeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petjekel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-04 09:32
tweakduke schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:03:
De gebruikelijke info van Pirelli, de hardste compounds gaan mee naar Zandvoort. Ik verwacht dat het circuit wel wat vraagt van de banden.
[Afbeelding]

Zoals het er nu naar uitziet, is het prima raceweer dit weekend
[Afbeelding]
Pirelli heeft de vlag zo te zien nog steeds niet omgedraaid. Had wel verwacht dat ze dat hadden aangepast.

Zaterdag maar eens een kijkje nemen bij de F1, ben benieuwd.
De rest hier maar volgen en via de tv :)

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:31
Ben benieuwd naar deze race (kan ook niet echt anders na vorig weekend). Al tijdje geleden dat ik een race (gelijk welke race klasse) gezien heb op dit circuit. Er zweefde wel ergens een youtube filmpje rond van Red Bull met beetje uitleg over de bochten maar echt auto's zien racen over een circuit, is toch net even anders.

Ik zal de nodige filmpjes wel zien verschijnen hier :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
Transportman schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:28:
@DaniëlWW2 : in de Hamilton VS Verstappen in de TS mist 'race' 12, ik weet dat het een evenement van niets was, maar er zijn wel punten uitgedeeld.
Dat is mijn tabel, moet ik nog even updaten.

Tabel heeft update gehad, grafiekje komt nog.

[ Voor 7% gewijzigd door nachtnet op 02-09-2021 08:35 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
*Lees met oude radio stem*

_
Het jaarlijkse auto race feest in Zandvoort is aanstaande en zal dit weekeinde plaatsvinden ten midden van vrolijke festiviteiten, zonnig weer en gezelligheid.

Koop nog snel uw kaartjes en mis niets van deze bijzondere gebeurtenis :)F
-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXTwSnhB9XJEi2xreR_Ih6xyBgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjwOiMWyxHCRNAHQ1YwZFaHb.jpg?f=fotoalbum_large

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:40
The Last Time F1 Raced At Zandvoort... | Race Highlights - 1985 Dutch Grand Prix

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
The Last Time F1 Raced At Zandvoort... | Race Highlights - 1985 Dutch Grand Prix

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube

FOM Filmpke over Zandervoort. :P

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:50

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

[...]

Ik ben vooral benieuwd naar de mogelijkheden (of waarschijnlijk: het gebrek er aan) op deze baan. Als vervolgens volgend jaar iedereen die mogelijkheden kent, dan mogen de kaarten opnieuw geschud worden met een halve regenrace.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:57

AvK

Ready Set Go

Maar ze hebben die kombochten toch gemaakt zodat er 'makkelijker' kan worden ingehaald? Ze zijn toch niet voor de show omdat ze er imposant uitzien .....

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-05 16:19
Nice! Onwijs veel zin in deze race. Kan hem helaas niet live zien. Dus zondag ga ik volledig offline :P

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
* nachtnet hoopt dat na vrijdag toch nog wat drs aanpassingen gedaan worden, maar verwacht drs in de Arie Luyendijk bocht pas in 2022

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jasphur
Fabrega track walk gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E-Nabd_WYAQhaqK?format=jpg&name=largeAfbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E-N3oJgWQAQS6md?format=jpg&name=largeAfbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E-N3o2DWEAEqRO5?format=jpg&name=large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
AvK schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:39:
Maar ze hebben die kombochten toch gemaakt zodat er 'makkelijker' kan worden ingehaald? Ze zijn toch niet voor de show omdat ze er imposant uitzien .....
Wat ik ervan begrijp (filmpje over de aanleg van de kombocht) is dat voor het openen van de DRS er niet meer dan 2.5G mag optreden. Zonder banking gingen ze daar makkelijk aan komen en waarschijnlijk overheen. Door een banking van 15 graden (getal wat iemand hier noemde) heb je nog steeds 2.5G maar dan in een andere richting. In theorie zou DRS nu dus open kunnen in de kombocht waardoor het rechte stuk virtueel wordt verlengd.

In datzelfde filmpje werd overigens uitgelegd dat de FIA een maximale banking van 10 graden toestaat, maar deze is 15. Er is over en weer gecommuniceerd met de FIA en Zandvoort mocht over de 10 graden grens heen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Ik las her en der dat de coureurs denken dat de baan te smal is voor om ik te halen. Zal mij benieuwen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nachtnet
Let op dat ze blijkbaar a la Monaco met de kraan auto’s uit het grind tillen. Zie derde foto.

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:54

Pierre

Van nature lui!

De DRS is toch niet voor die kom bocht, zoiets had ik gelezen ergens.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

sjaool

Every life should have 9 cats

nachtnet schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:42:
* nachtnet hoopt dat na vrijdag toch nog wat drs aanpassingen gedaan worden, maar verwacht drs in de Arie Luyendijk bocht pas in 2022
Ik begreep dat ze eerst FP1 en FP2 afwachten en dan kan alsnog de DRS-zone aangepast worden mochten ze het vertrouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door sjaool op 02-09-2021 08:53 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:05

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9O0TonZa0fFHf5BgZztqHBsfW4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zm9qyLbXzHg5Uv9RpMtgMa4S.png?f=user_large

Het weer ziet er goed uit! :)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:41
De bank is weer in de danger-zone dit weekend, de vrouw is thuis om de race te kijken. Hup Max! Voor de bank!

Ben heel benieuwd naar hoe het loopt op een voor allen onbekende baan.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Na het debacle van Spa hoop ik dat we in Zandvoort een mooie race gaan zien!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:41

IkWilbert

Het is mij!

Zo veel zin in de race! :D

I intend to live forever. So far, so good.

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:06
Ik heb zoveel filpjes langs zien komen dat ik dus kwijt ben waar ik dit hoorde, maar er was een oud gediende (ben even vergeten wie) die vertelde dat de krachten die op de wagens komen te staan in de kombocht op geen ander circuit zo voorkomen. Dit is dus een nieuwe situatie en deze beste man vertelde dat er best wat probleempjes te verwachten zijn, niet alleen mechanisch maar ook bijvoorbeeld met de vloeistof systemen in de bollides.

Zit hier een kern van waarheid in - je toch denken dat F1 wagens die tig G per rondje te verwerken krijgen ook de kom bocht wel aan kunnnen....

at your service

• asing
Veel coureurs hebben overigens al op de oude baan gereden. Dus helemaal onbekend is het alleen voor Yuki, Sergio, Kimi en Fernando.

Ze krijgen nu te maken met de kombocht en uiteraard kan er ineens een duin op de baan liggen. Het blijft Zandvoort uiteraard.

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 06:00
Is er vandaag ook al wat gaande op de track, naast de media verplichtingen? Gisteren was er ook al veel te doen, dus wellicht wijken ze daar ook van af vandaag?

Merk bij mij toch wel een grotere hype dan bij andere GP's maar dat kan ook komen door een tekort aan meters van afgelopen weekend..

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:33
Prima weer voor een race, zowel voor de deelnemers als de bezoekers!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:41
The_Butler schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:14:
Ik heb zoveel filpjes langs zien komen dat ik dus kwijt ben waar ik dit hoorde, maar er was een oud gediende (ben even vergeten wie) die vertelde dat de krachten die op de wagens komen te staan in de kombocht op geen ander circuit zo voorkomen. Dit is dus een nieuwe situatie en deze beste man vertelde dat er best wat probleempjes te verwachten zijn, niet alleen mechanisch maar ook bijvoorbeeld met de vloeistof systemen in de bollides.

Zit hier een kern van waarheid in - je toch denken dat F1 wagens die tig G per rondje te verwerken krijgen ook de kom bocht wel aan kunnnen....
Het gaat meer om de richting van de G-krachten. Denk aan pompen/systemen die wel ontworpen zijn om veel krachten in het horizontale vlak aan te kunnen, maar niet ontworpen om hoge krachten in het verticale vlak (van boven naar beneden) aan te kunnen.

• G_Dragon

G_Dragon

The_Admin schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:21:
[...]

Prima weer voor een race, zowel voor de deelnemers als de bezoekers!
Zekers! Gisteren nog speciaal naar de Jumbo gereden voor allemaal tapas hapjes, me vriendin helemaal blij. We moeten er wel iets speciaals van maken he nu de race van NL zover is, ben erg benieuwd hoe de race zal verlopen.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing

Bekijk op YouTube
Dutch Grand Prix Preview - Scuderia Ferrari 2021

Ferrari preview! Ze bespreken de baan, de moeilijkheden voor de coureurs, banking en de voorbereidingen.

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:59

basvn

Breezand - NHN

Weet iemand hoe laat de high speed test is?
Die met safetycar en medicalcar?
Wil het graag zien, maar kan nergens info vinden

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:20
Pierre schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:51:
De DRS is toch niet voor die kom bocht, zoiets had ik gelezen ergens.
Had ik ook begrepen, omdat ze voor het eerst in Zandvoort zijn weer en het met de kombocht nog niet aandurven, potentieel dus een volgend bezoek van het circus wel.

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:33
basvn schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:27:
Wordt niet meer uitgezonden vanaf dit seizoen dacht ik? Stond inderdaad vorig jaar altijd voor donderdagmiddag op het programma.

• nachtnet
Twitter ziggo volgen, die hebben vanmiddag na de test interview met B. Maylander. (Juist over hoe de baan aanvoelt.) bron J. Plooij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zekyYPar0nDfQ85aa_24zTPlrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N0qZDI34PJvCN5AADqQ0pf3c.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DE_DLy9KwHCpaeh0P9zDzaHdyGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rUVdFLG2S4IkSLgXMKqPPaqr.png?f=fotoalbum_large

Even een praatplaatje voor de banking en de G krachten, voor wie de Natuurkunde ervan even gemist heeft :D. Banking zorgt ervoor dat je veel harder door een bocht kan. Wat dat doet zagen we in 2005 op de Brickyard, waar Michelin alle auto's moest terugtrekken omdat de banden ontploften.

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:41
Eindelijk wat kleur on track. Doen ze dit speciaal voor de grandprix of is dat er altijd? Er werd gisteren in het F1 topic een filmpje met Jan Lammers gepost die een trackdrive deed, maar man wat was het een grauwe grijze bende toen. Fleurt mooi op zo. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbAeOtEHho8XVUglWeiE8NRM11c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5L6OrM0S9nHzoLrXNfCKvw9f.jpg?f=user_large
de beker...ik weet niet wat ik er van moet vinden.
is van gerecyled materiaal.... vrij duidelijk waar het van gemaakt is.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
nachtnet schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:25:
Drs pas na de Arie Luyendijk bocht, inhalen zal dan ook nog lastiger worden.
Ik denk dat onmogelijk de juiste woordkeuze is in deze. Tenzij het een Mercedes/RBR betreft die een Haas moet inhalen.

Als er geen crashes of dat soort onverwachte dingen gebeuren dan verwacht ik een hele saaie race en een hele belangrijke kwalificatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StefanVerkerk
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
The_Admin schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:29:
[...]
Wordt niet meer uitgezonden vanaf dit seizoen dacht ik? Stond inderdaad vorig jaar altijd voor donderdagmiddag op het programma.
Sinds de overstap van de oude naar de nieuwe API die F1TV gebruikt sinds begin dit seizoen wordt de High Speed Track Test helaas niet meer weergegeven op de website. Toen de nieuwe API er net was en er via de 3rd party apps nog gebruik werd gemaakt van de oude API kon je nog wel meekijken. M.a.w. het wordt (of werd in het begin van het seizoen) nog wel 'uitgezonden' via F1TV, maar het is voor ons normale gebruikers niet te vinden. Alsof je een video op 'verborgen' zet op YouTube.

Van vorig jaar zie ik in ieder geval dat bij Europese races er meestal tussen 14.00 en 15.00u getest werd met de SC en MC. Er zal straks vast wel wat verschijnen op Twitter met zoveel mensen op en rond het circuit.

• Chocoball
  • Laatst online: 23:06
Uit je eigen post basvn in "[F1] Seizoen 2021"
Vandaag Vrijdag van 9.30 tot 9.45 lees ik.

Edit. lees net dat dat ook niet correct is. :$

[ Voor 8% gewijzigd door Chocoball op 02-09-2021 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Snowhite0901 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:37:
[Afbeelding]
Persoonlijk vind ik dat ze een veel mooiere beker hadden kunnen maken dan dit lelijke ding :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lochpatje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-05 00:49
G_Dragon schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:39:
[...]

Persoonlijk vind ik dat ze een veel mooiere beker hadden kunnen maken dan dit lelijke ding :p
Zie liever deze dan de gebruikelijke Heineken beker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nachtnet
G_Dragon schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:39:
[...]

Het is een kopie van de oorspronkelijke beker, en toch wel stukje mooier dan de Gorilla die ze in Paul Ricard weggeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 22:45

Dat filmpje heb ik ook gezien en die beste man is Sir Jackie Stewart

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 02-09-2021 09:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
Chocoball schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:38:
[...]

Uit je eigen post basvn in "[F1] Seizoen 2021"
Vandaag van 9.30 tot 9.45 lees ik.
Daar staat alleen de vrijdag in, de high speed is op donderdag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:00
nachtnet schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:42:
En dat is wel jammer... was heel spectaculair geweest :)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Hoop op een leuke race, maar ben bang dat het een soort van optocht gaat worden.

Aan de andere kant, slechter dan vorige week kan het niet worden.

⛔ Trackers of betalen ⛔

• Bensimpel|IA
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-09-2021

Bensimpel|IA

Simpele ziel

Snowhite0901 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:37:
[Afbeelding]
Vind hem wel wat hebben, is in ieder geval anders dan andere bekers. Lijkt mij wel een stuk breekbaarder though :X De winnaar moet hem niet hoog in de lucht gooien :+

Ik heb ontzettend veel zin in de race, gewoon erg tof dat er weer een race in Nederland is.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik denk dat het wel druk gaat worden op de baan tijdens de FP's, gezien het een nieuwe baan is en de weersomstandigheden redelijk gelijk blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rec0n
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:28
Morgen aanwezig op het circuit! Zin in! 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
  • Laatst online: 23:06
Volgens de berekeningen van Mercedes zijn dit de vewachte snelheden van bochtenserie 4 t/m 8.
Bocht 4 (Hugenholtz): 260 km/h.
Bocht 5 (Hunserug): 275 km/h.
Bocht 6 (Rob Slotemaker): 280 km/h.
Bocht 7 (naamloos): 240 km/h.
Bocht 8 (Scheivlak): 230 km/h.

In bocht 15 (Arie-Luyendijk) zou de gemiddelde snelheid rond de 260 km/h liggen.

https://www.auto-motor-un...ederlande-2021-zandvoort/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Present!

Eindelijk gaat het gebeuren, en wát een seizoen is dit zeg.

Spannend vanaf race 1 en nog lang niet beslist.

Erg benieuwd of het in Zandvoort spannend wordt. Eerste race Baku werd ook niets van verwacht. Laten we hopen dat het dit weekend ook, tegen de verwachtingen in, een mooie race wordt.

Ik kan helaas zondag pas aanschuiven, dus de rest maar opnemen en later kijken.

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-05 10:17
[...]

Als we het over een race hebben, dan lijkt me dat prachtig. Wanneer we het hebben over een soortgelijke situatie als afgelopen zondag... ...laat maar dan... :+

Mooiste zou in mijn ogen zijn, flink bui vlak voor de wedstrijd starten op full-wets en daarna naar de inters en aan het einde het laatste half uurtje/20 minuten? Nog even op slicks.

Maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat de, eerder voorspelde, regen zoveel roet in het eten gaat gooien. Zeker niet nu de voorspellingen weer richting droog gaan. Ik voel er overigens zelf ook niet zoveel voor om in de zeikregen op die tribune te zitten. :+

Ben benieuwd morgen wat we gaan zien tijdens de FP, of de teams los durven of heel voorzichtig zijn en heel veel data gaan verzamelen, het is tenslotte een nieuw circuit. Misschien dat Lando het kunstje van vorige week nogmaals kan herhalen en mee kan doen om de pole zaterdag.

Tarzanbocht zal, naar ik verwacht, in de verschillende klasses nog wel wat "slachtoffers" gaan eisen qua inschattingsfoutjes bij het uitremmen.

Heeft iemand overigens een beeld van de topsnelheid op het rechte stuk bij start/finish?

[ Voor 3% gewijzigd door TIGER1125 op 02-09-2021 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:01
JohanKupers schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:56:
Hoop op een leuke race, maar ben bang dat het een soort van optocht gaat worden.

Aan de andere kant, slechter dan vorige week kan het niet worden.
Monaco is ook altijd een optocht, maar toch erg leuk om te kijken (vind ik).

Ik verwacht echt wel een mooi spektakel dit weekend. In tegenstelling tot Monaco is dit toch een veel sneller circuit met uitdagende bochten.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
TIGER1125 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:17:
[...]

Als we het over een race hebben, dan lijkt me dat prachtig. Wanneer we het hebben over een soortgelijke situatie als afgelopen zondag... ...laat maar dan... :+

Mooiste zou in mijn ogen zijn, flink bui vlak voor de wedstrijd starten op full-wets en daarna naar de inters en aan het einde het laatste half uurtje/20 minuten? Nog even op slicks.

Maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat de, eerder voorspelde, regen zoveel roet in het eten gaat gooien. Zeker niet nu de voorspellingen weer richting droog gaan. Ik voel er overigens zelf ook niet zoveel voor om in de zeikregen op die tribune te zitten. :+

Ben benieuwd morgen wat we gaan zien tijdens de FP, of de teams los durven of heel voorzichtig zijn en heel veel data gaan verzamelen, het is tenslotte een nieuw circuit. Misschien dat Lando het kunstje van vorige week nogmaals kan herhalen en mee kan doen om de pole zaterdag.

Tarzanbocht zal, naar ik verwacht, in de verschillende klasses nog wel wat "slachtoffers" gaan eisen qua inschattingsfoutjes bij het uitremmen.
toon volledige bericht
Scheivlak is ook een beruchte hoor. Zit net een heuveltje voor de knik en vooral met deze hoge snelheden en een fractie anders insturen zit je in het grind.

Hier kunnen we alvast opwarmen: YouTube: YouTube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 22:40
albino71 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:11:
Present!

Eindelijk gaat het gebeuren, en wát een seizoen is dit zeg.

Spannend vanaf race 1 en nog lang niet beslist.

Erg benieuwd of het in Zandvoort spannend wordt. Eerste race Baku werd ook niets van verwacht. Laten we hopen dat het dit weekend ook, tegen de verwachtingen in, een mooie race wordt.

Ik kan helaas zondag pas aanschuiven, dus de rest maar opnemen en later kijken.
De eerste race in Baku was juist super saai. Enige dat die race spannend maakte was of Hamilton zijn auto in de muur zou zetten doordat die als een gek knopjes op zijn stuur aan het induwen was om motor problemen op te lossen, waarbij het team hem toen niet mocht helpen vanwege de radio ban.

De race in Baku met tich uitvallers, safety cars, rode vlaggen, sn STEERING WHEEL was die in 2017, de tweede GP aldaar. Maar dat was dan wel de eerste GP van Azerbeidzjan, waar de eerste GP in Baku de GP van Europa was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-05 10:17
Cheesy schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:19:
[...]

Scheivlak is ook een beruchte hoor. Zit net een heuveltje voor de knik en vooral met deze hoge snelheden en een fractie anders insturen zit je in het grind.

Hier kunnen we alvast opwarmen: YouTube: YouTube
Het is volgens mij zaak om a la Monaco eigenlijk de hele race en gehele ronde ook super geconcentreerd te blijven. (dus nog meer dan op ruimere circuits met grote uitloopstroken) Ik heb in al die jaren dat ik beelden van Zandvoort zie altijd het gevoel gehad dat Zandvoort weinig foutjes en verslapping in de concentratie vergeeft. :+

[ Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 02-09-2021 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Graft
  • Registratie: November 2005

Bekijk op YouTube
Rosberg: Hamilton en Verstappen besten ooit in wiel-aan-wiel gevechten

Volgens mij was deze nog niet gepost. Hij zegt dat de DRS zone bij de kombocht nog niet vast staat. Worden die na een VT nog weleens gewijzigd?

[ Voor 12% gewijzigd door Graft op 02-09-2021 10:26 ]

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik ben erg benieuwd waar en hoe de coureurs zullen gaan inhalen. Of er meerdere plekken zijn waar dit zonder ongelukken kan.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:10
Alleen bij bocht 1 vermoed ik, en zelfs dat wordt lastig als DRS pas na de kombocht gaat tellen.
Ik vermoed dat het een Monaco wordt waar de kwalificatie belangrijker is dan de race.
Mogelijk wordt dat volgend jaar wel wat opgeschud als de auto's kleiner zijn en beter kunnen volgen.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
Chocoball schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:10:
Volgens de berekeningen van Mercedes zijn dit de vewachte snelheden van bochtenserie 4 t/m 8.
Bocht 4 (Hugenholtz): 260 km/h.
Bocht 5 (Hunserug): 275 km/h.
Bocht 6 (Rob Slotemaker): 280 km/h.
Bocht 7 (naamloos): 240 km/h.
Bocht 8 (Scheivlak): 230 km/h.

In bocht 15 (Arie-Luyendijk) zou de gemiddelde snelheid rond de 260 km/h liggen.

https://www.auto-motor-un...ederlande-2021-zandvoort/
Met 230 door het scheivlak... :|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Jasphur schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:48:
Ik las her en der dat de coureurs denken dat de baan te smal is voor om ik te halen. Zal mij benieuwen
Gezien alle andere raceklasses die de afgelopen jaren vrolijk doorgeraced hebben op Zandvoort vrees ik eerder dat de F1 auto's te breed (geworden) zijn.
Dat is de afgelopen jaren niet echt verbeterd, geen idee wat de breedte volgend seizoen gaat worden maar 20cm erbij in de breedte wat de huidige auto's recent gegroeid zijn maakt iedere baan smaller en overal de inhaalmogelijkheden beperkter.
2 auto's die elkaar in willen halen hebben samen bijna een halve meter meer ruimte nodig dan in eerdere seizoenen, asfalt groeit niet zo makkelijk mee.
Ik stem voor rankere en elegantere auto's in de F1, scheelt inhaalruimte en is over het algemeen ook een fraaier gezicht.

Btw gezien de aanwezigheid van Britney op de baan hoop ik op een hele leuke FP met commentaar op Sky/F1TV van Nico Roelvink Rosberg, die gast voegt echt wat toe ipv het uurtjes vullen met slap gelul en flauwe grappen van de reguliere commentatoren.

[ Voor 12% gewijzigd door PalingDrone op 02-09-2021 10:41 ]

• BreadFan
  • Niet online

Indianapolis 2005 :X

• Siebeh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-05 08:56
dutchgio schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:29:
Alleen bij bocht 1 vermoed ik, en zelfs dat wordt lastig als DRS pas na de kombocht gaat tellen.
Ik vermoed dat het een Monaco wordt waar de kwalificatie belangrijker is dan de race.
Mogelijk wordt dat volgend jaar wel wat opgeschud als de auto's kleiner zijn en beter kunnen volgen.
Bocht 11 misschien nog een mogelijkheid of is het te smal daar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 16:30

Damian

Insane Obtrusion

Ahum:
Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.

[ Voor 82% gewijzigd door DaniëlWW2 op 03-09-2021 09:45 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jasphur schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:48:
Ik lees eigenlijk alleen maar journalisten die daar suggestief naar vragen :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Bansheeben
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10-2024

Bansheeben

There never was any cake...

asing schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:34:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even een praatplaatje voor de banking en de G krachten, voor wie de Natuurkunde ervan even gemist heeft :D. Banking zorgt ervoor dat je veel harder door een bocht kan. Wat dat doet zagen we in 2005 op de Brickyard, waar Michelin alle auto's moest terugtrekken omdat de banden ontploften.
Apart dat de 2.5G in het plaatje met banking ook schuin staat. Ik ben geen natuurkundige, maar de richting van de g-krachten verandert toch niet?

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 19:18

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Voor dit race weekend is er als proef een Discord kanaal geopend op de Tweakers Discord server. Voor de slow-chat is dit een alternatieve oplossing. Dus wil je het proberen, gebruik dan bovenstaande link om op de server te komen.

Tweakers Discord

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:33

SpeedfreakR

Zoeffff.....

Grappig detail! Sommige curbstones zijn oranje en wit ipv rood en wit :)F
Goed te zien op het Instagram account van f1sutton. Bekende F1 fotograaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Bansheeben schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:50:
[...]

Apart dat de 2.5G in het plaatje met banking ook schuin staat. Ik ben geen natuurkundige, maar de richting van de g-krachten verandert toch niet?
Denk het wel, als je de bocht als cirkel door zou tekenen zou je de lucht in gaan. Het is een centrifugaalkracht.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:10
Siebeh schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:42:
[...]

Bocht 11 misschien nog een mogelijkheid of is het te smal daar?
Het DRS stuk is daar vrij kort. Ik ben benieuwd of dat genoeg is om een inhaalactie te doen.

• Holk
[...]

Het idee was dat de laterale G krachten deels werden verplaatst naar beneden waardoor de totale kracht niet minder werd maar de herverdeling zorgde dat de pure laterale kracht minder dan 2.5 G somde. Ik denk dat de FIA niet aandurft met de huidige F1 wagens, ook niet omdat de setup belangrijk gaat worden. Met de 2022 F1 auto's die minder grip hebben zal dit minder dan 2.5G zijn en kan de DRS wel open (en terwijl ik dit tik twijfel ik of er überhaupt wel een DRS op de 2022 auto's zit..)

• Holk
dutchgio schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:55:
[...]

Het DRS stuk is daar vrij kort. Ik ben benieuwd of dat genoeg is om een inhaalactie te doen.
Moet je Tom Coronel eens vragen of je daar in kunt halen :+

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-05 22:52

Nutral

gamer/hardware freak

[...]

De 2,5g zou dezelfde richting hebben, alleen door de banking komt die 2,5g anders op de auto. Een deel van die krachten duwt de auto op het wegdek, waardoor je meer grip krijgt. De krachten op de auto/ophanging worden wel hoger. Het plaatje is niet op te meten maar afhankelijk van de hoek van de banking kan het wel kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bansheeben

Bansheeben

BreadFan schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:53:
[...]

Denk het wel, als je de bocht als cirkel door zou tekenen zou je de lucht in gaan. Het is een centrifugaalkracht.
Dat komt volgens mij door de niet getekende 1G aan zwaartekracht en de 1G die het asfalt "terugduwt" zodat je niet door de baan zakt (de resultante van de 2.5 zijwaartse G en de 1G zwaartekracht zal natuurlijk een totale opwaartse kracht vanuit het asfalt genereren die iets groter is). Maar dan nog zie ik niet waarom dezelfde 2.5G die normaal exact parallel aan het oppervlak staat, plotseling haaks op de banking zal komen te staan.

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

• asing
[...]

De richting verandert inderdaad niet, maar nu wordt de auto door de krachten schuin omhoog gedrukt ipv opzij. Het zorgt ervoor dat je veel harder door een bocht kan. Ik heb een paar keer op de kombaan van het RDW (Lelystad) gereden en daar moet je een bepaalde snelheid aanhouden en dan ga je bijna zonder te sturen de bocht door. Ga je te langzaam, dan val je naar beneden. Ga je te hard dan wil de auto omhoog.

• Bansheeben

Bansheeben

asing schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:59:
[...]

De richting verandert inderdaad niet, maar nu wordt de auto door de krachten schuin omhoog gedrukt ipv opzij. Het zorgt ervoor dat je veel harder door een bocht kan. Ik heb een paar keer op de kombaan van het RDW (Lelystad) gereden en daar moet je een bepaalde snelheid aanhouden en dan ga je bijna zonder te sturen de bocht door. Ga je te langzaam, dan val je naar beneden. Ga je te hard dan wil de auto omhoog.
Ja precies, deze uitleg lijkt mij logisch. Nou ja, wellicht dat ze het dan wat overdreven willen illustreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Hey nu je het zo zegt, waar is @basvn gebleven? :o

Nvm hij is er wel :P

[ Voor 7% gewijzigd door G_Dragon op 02-09-2021 11:06 ]

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:04
asing schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:59:
[...]

De Hollandse Brug loopt richting het westen schuin af naar links. Als je daar overheen rijd moet je altijd een stukje naar rechts sturen om in je eigen rijbaan te blijven 8)7

• Bansheeben

Bansheeben

ThomasG schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:05:
[...]
De Hollandse Brug loopt richting het westen schuin af naar links. Als je daar overheen rijd moet je altijd een stukje naar rechts sturen om in je eigen rijbaan te blijven 8)7
Als ze er nou een bocht naar links in zouden maken :+

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
nachtnet schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:42:
[...]

Het is een kopie van de oorspronkelijke beker, en toch wel stukje mooier dan de Gorilla die ze in Paul Ricard weggeven.
Mocht HAM winnen dan hoop ik wel dat ze flink getest hebben of dit glas ook bij de steel opgevangen kan worden.
Zou een beetje jammer zijn wanneer hij bij zijn recordoverwinning en omhooggooi moment daarna opeens 2 helften in handen heeft, of een lading scherven...

Ik vind dat triplex podium trouwens wel een erg armoedige vertoning, zal allemaal wel zijn om duurzaamheid en milieubewust etc uit te dragen maar het ziet er niet uit.

• Bensimpel|IA
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-09-2021

Bensimpel|IA

Simpele ziel

Nutral schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:58:
[...]

De 2,5g zou dezelfde richting hebben, alleen door de banking komt die 2,5g anders op de auto. Een deel van die krachten duwt de auto op het wegdek, waardoor je meer grip krijgt. De krachten op de auto/ophanging worden wel hoger. Het plaatje is niet op te meten maar afhankelijk van de hoek van de banking kan het wel kloppen.
Kan het zo zijn dat er dan wat auto's hierdoor sneller kapot kunnen gaan? Denk dat de FP's wel druk zullen zijn om dit uit te testen. De vering zou het moeten kunnen houden, maar je weet maar nooit natuurlijk?

• Holk
Bensimpel|IA schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:11:
[...]

Kan het zo zijn dat er dan wat auto's hierdoor sneller kapot kunnen gaan? Denk dat de FP's wel druk zullen zijn om dit uit te testen. De vering zou het moeten kunnen houden, maar je weet maar nooit natuurlijk?
Vooral de vering. Je kunt nu niet te zacht staan want die moeten die druk aan kunnen, maar te hard is weer niet lekker voor de rest van de baan...Dit zijn krachten die ze nergens anders te verduren krijgen dus benieuwd hoe dat gaat (zolang de banden er maar mee overweg kunnen...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
ThomasG schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:05:
[...]
Dat heet negative camber. Zandvoort heeft positive camber.

Misschien helpt het als je de vergelijking maakt met een motorrijder. Die gaan ook "plat" in de bocht liggen als het hard gaat. Als ze rechtop blijven rijden fladderen ze zo de bocht uit. Nu kan een F1 auto niet op 1 oor de bocht door maar je maakt het makkelijker als je de bocht naar het oor brengt, oftewel wat banking erin doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 19:55
Is ie nou weer zoek ? #waarisbasvn

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Holk
asing schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:13:
[...]

Misschien helpt het als je de vergelijking maakt met een motorrijder. Die gaan ook "plat" in de bocht liggen als het hard gaat. Als ze rechtop blijven rijden fladderen ze zo de bocht uit. Nu kan een F1 auto niet op 1 oor de bocht door maar je maakt het makkelijker als je de bocht naar het oor brengt, oftewel wat banking erin doet.
Scheivlak zegt :w

• Bansheeben

Bansheeben

asing schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:13:
[...]

Als ze rechtop blijven vallen ze om :P Sterker nog, ze sturen eerst tegen de bocht in om hun gewicht met de bocht mee te krijgen en sturen daarna pas met de bocht mee om de volledige balans terug te krijgen (en vervolgens uiteindelijk weer rechtop te komen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Holk schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:56:
(en terwijl ik dit tik twijfel ik of er überhaupt wel een DRS op de 2022 auto's zit..)
2022 sowieso nog wel, maar de bedoeling is dat die wel gaat verdwijnen in de toekomst.

Acties:
  • +48 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:47
If you can't beat them, join them:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58-iIH8K1vTFF2XtS5y-4d2ZNrc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0xEWlV0jZJ1jO3bRDukaqpqz.webp?f=user_large

• asing
Owwww :P dat wordt interessant!

• asing
Bansheeben schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:17:
[...]

Als ze rechtop blijven vallen ze om :P Sterker nog, ze sturen eerst tegen de bocht in om hun gewicht met de bocht mee te krijgen en sturen daarna pas met de bocht mee om de volledige balans terug te krijgen (en vervolgens uiteindelijk weer rechtop te komen).
nitpicking : eigenlijk stuur je niet. je drukt je been tegen de tank. :)

Pagina: 1 2 ... 48 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
  • Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
  • Hetzelfde geld voor naamverbasteringen.
  • De quick reply gaat uit met de kwalificatie en de race.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord