[F1 2021] Race 13 GP van Nederland Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 48 Laatste
Acties:
  • 163.712 views

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-06 08:50
In het begin van het seizoen heb ik op F1TV wel eens de safety/medical car live zien rijden op het circuit voor een soort baan inspectie op een donderdag. Is daar vandaag ook?

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JP_Frost
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-06 18:34
Is dit in Zandvoort? Als dat zo is dan vind ik het een mooie actie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-06 17:47
asing schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:18:
[...]

Owwww :P dat wordt interessant!
Het scheivlak wordt sowieso leuk, want je kunt de binnenkant van de bocht niet zien (totdat je er bent). Vooral op hoge snelheden moet je gokken waar de asfalt ophoud en het gras begint. Wie niet durft kan flink wat tijd verliezen, en wie een inschattingsfout maakt ook :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
asing schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:20:
[...]

nitpicking : eigenlijk stuur je niet. je drukt je been tegen de tank. :)
nitpicking @Bansheeben heeft gelijk. Als je niet stuurt kom je nauwelijks een bocht door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

[YouTube: Live Zandvoort Boulevard and Beach Camera 1280px]

Webcam die soort van het Circuit laat zien.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:18
Scheivlak is echt een big balls corner. Zoals @ThomasG zegt; je valt er in zonder te zien waar je naar toe gaat en door de negatieve banking kom je snel asfalt te kort. Met de huidige F1 is er niet mogelijk dicht achter elkaar te rijden maar met de 2022 versies zie ik wel mogelijkheden voor inhalen in bocht 8 er na

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bansheeben
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10-2024

Bansheeben

There never was any cake...

asing schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:20:
[...]

nitpicking : eigenlijk stuur je niet. je drukt je been tegen de tank. :)
Ik nitpick even snel terug. Er valt niet zoveel te drukken. Je enige contact punten met iets waartegen te drukken valt zijn de banden (even de atmosfeer daargelaten). En de enige band waarmee je makkelijk een zijwaartse kant op kan duwen is die van het voorwiel. Countersteering is de enige manier om iets op twee inline wielen te doen qua richting. Maar dit gaat wel een beetje offtopic

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:14
Dit is door de korte baan ook een circuit waar een sc of Vsc situatie een voordeel kan geven voor een snelle pitstop. Timing is dan alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:22

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/404dea4b62cbd20a0897f4475f460ff7995adcdc/?url=https%3A%2F%2Fpbs.twimg.com%2Fmedia%2FE-RMBL9X0AMzaJ5%3Fformat%3Djpg%26name%3Dlarge

Xbox Live: Miesjh NL

• Holk
Vraag me oprecht af wat de snelste ronde in Q3 gaat worden. 1:04 oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

robbinonline schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:21:
In het begin van het seizoen heb ik op F1TV wel eens de safety/medical car live zien rijden op het circuit voor een soort baan inspectie op een donderdag. Is daar vandaag ook?
Is al een paar races niet meer te zien op F1TV (sinds de nieuwe API) helaas, vond het altijd wel een mooi begin van het raceweekend.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Stukkie van het Jeugdjournaal. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
nachtnet schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:27:
Dit is door de korte baan ook een circuit waar een sc of Vsc situatie een voordeel kan geven voor een snelle pitstop. Timing is dan alles.
Vooralsnog heeft de FIA de snelheid in de pitstraat niet verlaagd (zoals ze bij Silverstone wel hebben gedaan), waardoor de pitstop slechts rond de 18 seconden duurt. Ik denk dat we veel undercuts en overcuts gaan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:32

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Haha wat een kerel is het ook, elke keer weer een nieuwe opvallende outift _O-

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:55
JP_Frost schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:22:
[...]

Is dit in Zandvoort? Als dat zo is dan vind ik het een mooie actie.
Dit zou inderdaad in Zandvoort moeten zijn.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nachtnet schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:42:
* nachtnet hoopt dat na vrijdag toch nog wat drs aanpassingen gedaan worden, maar verwacht drs in de Arie Luyendijk bocht pas in 2022
Het zou mooi zijn, ik ga er niet vanuit. Indianapolis 2005 zit denk ik nog te vers in het geheugen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
jan390 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:35:
[...]

Dit zou inderdaad in Zandvoort moeten zijn.
Camouflageoutfit voor Zandvoort :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Gele schoenen, toch jammer dan weer he...

Wist niet dat hij zo'n enorme McLaren fan was? :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-06 17:03
SinergyX schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:39:
[...]

Hij is opgegroeid bij McLaren... ;)

• NLDViane
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-06 15:57
CH4OS schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:36:
[...]
Het zou mooi zijn, ik ga er niet vanuit. Indianapolis 2005 zit denk ik nog te vers in het geheugen.
Maar, die vleugel opengooien scheelt toch best wel een beetje downforce, en dus druk op de banden? Dat was het grote probleem in Indianapolis begreep ik...

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-06 11:22

sjaool

Every life should have 9 cats

Lewis naar McLaren confirmed?

"When you grow up your heart dies"

• Martin0
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-06 16:33
NLDViane schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:49:
[...]

Maar, die vleugel opengooien scheelt toch best wel een beetje downforce, en dus druk op de banden? Dat was het grote probleem in Indianapolis begreep ik...
Probleem bij Indy was dat de zijwangen van de band de druk niet aan konden plus dat de groeven in het asfalt gemaakt hadden waardoor deze load op de banden nog erger werd.

Twitch

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

NLDViane schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:49:
Het is off topic, maar Chain Bear heeft hier een uitgebreide uitleg over gemaakt op YouTube, in concreto is het meer dan enkel de downforce.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 02-09-2021 12:06 ]

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:46
SinergyX schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:39:
[...]

Enorme Verstappen fan geworden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:00
Holk schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:28:
https://www.gptoday.net/n...aar-op-verbouwd-zandvoort

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

Bansheeben schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:50:
[...]

Apart dat de 2.5G in het plaatje met banking ook schuin staat. Ik ben geen natuurkundige, maar de richting van de g-krachten verandert toch niet?
Bansheeben schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:59:
[...]

Dat komt volgens mij door de niet getekende 1G aan zwaartekracht en de 1G die het asfalt "terugduwt" zodat je niet door de baan zakt (de resultante van de 2.5 zijwaartse G en de 1G zwaartekracht zal natuurlijk een totale opwaartse kracht vanuit het asfalt genereren die iets groter is). Maar dan nog zie ik niet waarom dezelfde 2.5G die normaal exact parallel aan het oppervlak staat, plotseling haaks op de banking zal komen te staan.
Plaatje klopt idd niet, ze moeten of bovenin de 1G meenemen en dus de totale kracht schuin zetten, of onderin de zwaartekracht ook weglaten en gewoon die 2.5G horizontaal zetten. Door de banking in de bocht wordt de kracht an sich niet veranderd (aanname, want een bocht met banking zal hogere krachten kunnen veroorzaken dan een bocht zonder banking normaal, maar voor het praatje houden we ff die 2.5G aan), maar vooral de manier waarop deze op de auto werken.

De suspension etc zal het op zich wel aan kunnen, die krijgt normaal de extra kracht van de downforce ook te verduren. De zaken in de auto hebben echter geen last van de downforce, dus die voelen normaal alleen die 1G van de zwaartekracht. Met die banking krijg je echter dat de acceleratie door de bocht heen (je verandert constant van richting dus ook met een continue bochtsnelheid heb je acceleratie) de 'neerwaartse' krachten op alles zal worden versterkt. Het is dus even de vraag of alles netjes blijft werken omdat de neerwaartse druk op vloeistoffen dus ook verhoogd zal worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nachtnet
Safety and medical cars zijn groen en van AM dit weekeinde.

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:10

NoFearCreations

3DPrint the world!

Heb er heel veel zin in, vooral na vorig weekend. Ik denk dat de 1e vrije training erg vermakelijk gaat worden, zullen er vast wel wat auto's in de grindbak eindigen. Ik gaat in iedergeval morgen om 11:25 de vrachtwagen aan de kant zetten.

Offtopic, erg jammer dat zelfs de reminders van @basvn niet meer mogen.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-06 14:25
Max en een track walk. Dat zien we volgens mij niet veel

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E-RZab2WYAAbI0g?format=jpg&name=large

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:30
mark-k schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:06:
Het is dus even de vraag of alles netjes blijft werken omdat de neerwaartse druk op vloeistoffen dus ook verhoogd zal worden.
Er zitten niet gek veel vloeistoffen in een F1 auto denk ik.

Koelvloeistof heeft nergens last van, want zit in een gesloten systeem zonder lucht. Benzine zit in een tank met compartenten om "klotsen" tegen te gaan. Dus dat zal ook wel goed gaan. Dan heb je bij een normale auto nog een oliecarter wat problemen kan geven (oliepomp pakt een hap lucht) maar F1 motoren hebben een dry sump systeem dus ook dat hoeft geen probleem te zijn. Wat rest zijn de hydraulische vloeistoffen maar dat zal ook wel meevallen.

Het is denk ik meer het onbekende :) .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jasphur
Vleugels voor in ieder geval FP1

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E-RWCdOWUAEmJZu?format=jpg&name=mediumAfbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E-RaZh9XoAQfaWu?format=jpg&name=large

[ Voor 25% gewijzigd door Jasphur op 02-09-2021 12:31 ]

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:25
Plankje rechtop :+

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• asing
Ook de stippen zitten er nog op :) , zouden ze nog steeds bang zijn voor doorbuigen?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

asing schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:19:
[...]

Er zitten niet gek veel vloeistoffen in een F1 auto denk ik.

Koelvloeistof heeft nergens last van, want zit in een gesloten systeem zonder lucht. Benzine zit in een tank met compartenten om "klotsen" tegen te gaan. Dus dat zal ook wel goed gaan. Dan heb je bij een normale auto nog een oliecarter wat problemen kan geven (oliepomp pakt een hap lucht) maar F1 motoren hebben een dry sump systeem dus ook dat hoeft geen probleem te zijn. Wat rest zijn de hydraulische vloeistoffen maar dat zal ook wel meevallen.

Het is denk ik meer het onbekende :) .
Het was ook meer een voorbeeld dan een echt risico, maar met een pomp kan het bijvoorbeeld zijn dat hij minder druk levert (als t omhoog moet). Zat die al op zn limiet kan dat issues geven, maar de kans dat er wat mis gaat gaan door die bochten is idd klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjakie02
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-06 09:11
Zijn de interviews ook ergens te volgen? Zie het niet in de F1 TV app en ook nergens bij Ziggo volgens mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

sjakie02 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:25:
Zijn de interviews ook ergens te volgen? Zie het niet in de F1 TV app en ook nergens bij Ziggo volgens mij.
De persconferenties zijn nooit live, zover ik weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06 17:16

Nox

Noxiuz

Jasphur schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:16:

[Afbeelding]
Dit is scheivlak voor zover ik het kan zien, dat moet je wel even verkennen. Dat kuiltje rechts ervoor zit er nog steeds in laatste keer dat ik er was. Verwacht ook dat ze met enorm veel vleugel gaan rijden, ze hebben immers bochten, bochten, bochten en een recht stukje :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:47

DDX

Holk schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:28:
Onder de minuut ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Jasphur schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:16:

[Afbeelding]
Inderdaad, Verstappen doet niet aan track walks. Wellicht omdat het in Nederland is. Ook bijzonder dat hij nu wel z'n mondkapje draagt (in tegenstelling tot de andere op de foto)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jasphur
Woudloper schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:32:
[...]

Inderdaad, Verstappen doet niet aan track walks. Wellicht omdat het in Nederland is. Ook bijzonder dat hij nu wel z'n mondkapje draagt (in tegenstelling tot de andere op de foto)
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E-RXENiWEAE4W7r?format=jpg&name=large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jasphur
nachtnet schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:15:
Safety and medical cars zijn groen en van AM dit weekeinde.
Love it

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E-RIaEdWYAAVRS7?format=jpg&name=4096x4096Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E-RIYcaX0AMHl48?format=jpg&name=4096x4096

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jasphur
Schuin zo die gaat

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E-RcuBNWEAMcwhD?format=jpg&name=4096x4096

En krappe bedoeling bedoening allemaal

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E-RiGx1XMAo37zw?format=jpg&name=large

[ Voor 38% gewijzigd door Jasphur op 02-09-2021 13:18 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

asing schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:20:
[...]

Ook de stippen zitten er nog op :) , zouden ze nog steeds bang zijn voor doorbuigen?
Zijn (minimaal) voor het hele jaar verplicht idd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Holk
korte race dan. 1:20 inclusief een stop...

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:46
Holk schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:49:
[...]

In de race komen ze wel boven de 1 minuut uit.
En daarom zijn het ook 72 rondjes. :)

• Nox

Nox

Noxiuz

Holk schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:49:
[...]

72 laps, ik verwacht een raceronde wel 1:05 of 1:08 ofzo, dus zal dan 1 uur en 20 minuten zijn. Een race is immers altijd iets van 305km, op een monza ligt je gemiddelde veel hoger dan op een circuit als zandvoort. Op monza halen ze 260 gemiddeld, ik denk dat je op zandvoort de 200 nog niet aantikt dus zou in feite langzamer moeten zijn. :)

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Nox schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:55:
[...]

72 laps, ik verwacht een raceronde wel 1:05 of 1:08 ofzo, dus zal dan 1 uur en 20 minuten zijn. Een race is immers altijd iets van 305km, op een monza ligt je gemiddelde veel hoger dan op een circuit als zandvoort. Op monza halen ze 260 gemiddeld, ik denk dat je op zandvoort de 200 nog niet aantikt dus zou in feite langzamer moeten zijn. :)
Je rekent mis. De baan is 4259 meter lang. Als ze die in 1 minuut afleggen dan is dat 60*4.259=255 km/h gemiddeld.

• nachtnet
asing schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:00:
[...]

Je rekent mis. De baan is 4259 meter lang. Als ze die in 1 minuut afleggen dan is dat 60*4.259=255 km/h gemiddeld.
1:08 als verwachting klinkt al beter en is 13% langzamer.en dat is 225km/h

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• NLDViane
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUBdf2YSuIcs6YTiMuF9zcYZ620=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15YPq7UbS2CLWRZbZK4NMz72.jpg?f=fotoalbum_large
Zo, dat was weer even inkomen. Anyway, wat we hier zien is een schematische (en zeer vereenvoudigde) weergave van wat er gebeurt wanneer je in een kombocht rijdt. We zien hier het vooraanzicht. In beide schetsjes ga ik uit van een gelijke situatie waardoor de zwaartekracht weggelaten mag worden, en Fa gelijk blijft (gelijke bochtstraal en snelheid, dus gelijke middelpuntvliedende kracht). Fw zijn reactiekrachten op Fa. Massa van de auto is 840 kg (100kg brandstof meegerekend), valversnelling bedraagt 9,81m/s^2, en de 2,5G middelpuntvliedende versnelling heb ik hier uit het topic geplukt

Links zien we een auto in een platte, normale bocht zonder verkanting. Hierbij kunnen we stellen dat de middelpuntvliedende kracht (Fa in de berekening, ook wel centrifugaalkracht) omgekeerd gelijk staat aan de kracht die de banden uitoefenen op het wegdek (Fw, van weerstand). Hierbij gaan we uit van 0 slip, dus Fa = -Fw.

Aan de rechterkant zien we een plaatje met de 18 graden verkanting van de Arie Luyendijk-bocht. Wat er dan gebeurd, is dat de banden onder een hoek van 18 graden staan ten opzichte van waar de middelpuntvliedende kracht heen wilt. De weerstandskracht word dus ontbonden naar Fw-loodrecht en Fw-evenwijdig. Het mooie hier aan is dat je de stelling van Pietje Gras hier toe mag passen, en er dus geld: Fa = V(Fw-loodrecht^2 + Fw-evenwijdig^2).

We weten de hoek, en Fa, en met SOSCASTOA kan je dus de Fw-vectoren uitrekenen. Wat hier bij opvalt is dat de afname in schuifkracht best wel meevalt (2,5G in situatie 1, 2,4G in de kombocht). (Zie Edit 2)
De toename in druk loodrecht op het oppervlak is daarentegen best wel groot, namelijk 0,77G. Dit mag je lezen als zijnde extra downforce, omdat deze kracht loodrecht op het wegdek staat en de auto dus "in het asfalt" geduwd wordt.

Mocht ik hier een gruwelijke fout gemaakt hebben, laat het me dan even weten :+

EDIT: Ik zie dat er toch nog een fout in zit, doordat de auto onder een hoek staat in de kombocht, wilt deze natuurlijk naar "binnen" (links) glijden. Hiervoor moet de zwaartekracht nog wel ontbonden worden onder dezelfde 18 graden, en deze kracht moet van Fw-evenwijdig af gehaald worden. Er werkt dus 840 [kg] * 9,81 [m/s^2] * sin(18) = 2,54 [kN] naar linksonder. Voor het eindresultaat maakt dit niet uit, enkel bestaat Fw-evenwijdig dus uit meer vectoren dan getekend.

Dit betekent wel dat de griplimiet verder weg ligt. Je kan die 2,54 [kN] bij de beschikbare grip optellen, wat inhoud dat je sneller de bocht kunt nemen (als je begrenst bent op de schuifkrachten).

EDIT 2: Maar natuurlijk maakt dat wel uit voor de G-kracht evenwijdig. De banden hoeven die 2,54 [kN] niet meer te leveren, en deze MOET dus van de 19,6 [kN] afgetrokken worden om de belasting te bepalen.
De juiste G-kracht (evenwijdig) bedraagt dus (19592[N] - 2546[N]) / (840[kg] * 9,81[m/s^2]) = 2,1G.
Conclusio: voor de evenwijdige G-kracht (schuifkracht) maakt het dus wel degelijk verschil, namelijk 2,5G in de normale situatie, en 2,1G in een kombocht.

[ Voor 22% gewijzigd door NLDViane op 02-09-2021 16:21 . Reden: Komma's, punten... ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 05:58
Geen track limits!

https://mobile.twitter.co.../1433382430312906753?s=20

Interessant wat Rosberg zegt over kombochten, dat er meer ideale lijnen zijn en je dus een voorligger dichter in de bocht kunt volgen door er niet achter te rijden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jasphur
Tommy The Cat schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:15:
Geen track limits!

Interessant wat Rosberg zegt over kombochten, dat er meer ideale lijnen zijn en je dus een voorligger dichter in de bocht kunt volgen door er niet achter te rijden.
Waar had je track limits verwacht? :P Je zit op deze baan of meteen tegen de muur of in het zand

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-06 18:01
offtopic:
bedoening

:X

PSN: Sluuz

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geen track limits!

Ben je niet alsnog afhankelijk van downforce? Die je toch kwijtraakt als iemand schuin voor je rijdt?

@NLDViane Wordt de auto aan de binnenkant van de bocht ook niet extra uit de veren getrokken, waardoor de ground clearence groter wordt? En dus minder downforce?

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 02-09-2021 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boppo84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-06 11:33
NLDViane schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:13:
[Afbeelding]
Zo, dat was weer even inkomen. Anyway, wat we hier zien is een schematische (en zeer vereenvoudigde) weergave van wat er gebeurt wanneer je in een kombocht rijdt. We zien hier het vooraanzicht. In beide schetsjes ga ik uit van een gelijke situatie waardoor de zwaartekracht weggelaten mag worden, en Fa gelijk blijft (gelijke bochtstraal en snelheid, dus gelijke middelpuntvliedende kracht). Fw zijn reactiekrachten op Fa. Massa van de auto is 840 kg (100kg brandstof meegerekend), valversnelling bedraagt 9,81m/s^2, en de 2,5G middelpuntvliedende versnelling heb ik hier uit het topic geplukt

Links zien we een auto in een platte, normale bocht zonder verkanting. Hierbij kunnen we stellen dat de middelpuntvliedende kracht (Fa in de berekening, ook wel centrifugaalkracht) omgekeerd gelijk staat aan de kracht die de banden uitoefenen op het wegdek (Fw, van weerstand). Hierbij gaan we uit van 0 slip, dus Fa = -Fw.

Aan de rechterkant zien we een plaatje met de 18 graden verkanting van de Arie Luyendijk-bocht. Wat er dan gebeurd, is dat de banden onder een hoek van 18 graden staan ten opzichte van waar de middelpuntvliedende kracht heen wilt. De weerstandskracht word dus ontbonden naar Fw-loodrecht en Fw-evenwijdig. Het mooie hier aan is dat je de stelling van Pietje Gras hier toe mag passen, en er dus geld: Fa = V(Fw-loodrecht^2 + Fw-evenwijdig^2).

We weten de hoek, en Fa, en met SOSCASTOA kan je dus de Fw-vectoren uitrekenen. Wat hier bij opvalt is dat de afname in schuifkracht best wel meevalt (2,5G in situatie 1, 2,4G in de kombocht). De toename in druk loodrecht op het oppervlak is daarentegen best wel groot, namelijk 0,77G. Dit mag je lezen als zijnde extra downforce, omdat deze kracht loodrecht op het wegdek staat en de auto dus "in het asfalt" geduwd wordt.

Maar wat hierdoor dus ook geldt, is dat de downforce groter is, waardoor ze harder de bocht door kunnen (en het marginale effect dat maar 95% van de middelpuntzoekende versnelling voor een kracht parallel aan het wegdek zorgt). Dus behalve de 0,77G extra loodrecht, ook nog extra belasting parallel is de zwaarst mogelijke belasting voor de banden. Die 10 graden maximaal van de FIA zal daar wel mee te maken hebben en dat het hier meer mag zijn, zal misschien komen omdat er nog een bocht voor zit, waardoor ze daar niet op topsnelheid rijden nog.

• Bansheeben

Bansheeben

mark-k schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:06:
[...]

[...]

Plaatje klopt idd niet, ze moeten of bovenin de 1G meenemen en dus de totale kracht schuin zetten, of onderin de zwaartekracht ook weglaten en gewoon die 2.5G horizontaal zetten. Door de banking in de bocht wordt de kracht an sich niet veranderd (aanname, want een bocht met banking zal hogere krachten kunnen veroorzaken dan een bocht zonder banking normaal, maar voor het praatje houden we ff die 2.5G aan), maar vooral de manier waarop deze op de auto werken.

De suspension etc zal het op zich wel aan kunnen, die krijgt normaal de extra kracht van de downforce ook te verduren. De zaken in de auto hebben echter geen last van de downforce, dus die voelen normaal alleen die 1G van de zwaartekracht. Met die banking krijg je echter dat de acceleratie door de bocht heen (je verandert constant van richting dus ook met een continue bochtsnelheid heb je acceleratie) de 'neerwaartse' krachten op alles zal worden versterkt. Het is dus even de vraag of alles netjes blijft werken omdat de neerwaartse druk op vloeistoffen dus ook verhoogd zal worden.
Alhoewel de ophanging in het plaatje nu dus wel een component van de zwaartekracht en de 2.5 zijwaartse G met daarbovenop nog eens de downforce te verduren zal krijgen. En die downforce zal dan ook niet mals zijn omdat het toch een volgas bocht gaat worden. Sterker nog, wellicht dat DRS daar juist zou helpen om de druk wat te verlichten :P

Maar goed, de auto zal het ongetwijfeld aan gaan kunnen, alhoewel ze wellicht de rijhoogte wel wat verder op zullen moeten schroeven dan optimaal zou zijn voor de rest van het circuit. Maar dat moet natuurlijk op circuits als Spa ook gewoon.

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
@Falcon Even hier reageren op je video in: Falcon in "[F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort"

Ik hoop van harte dat het dan ook drie FP's gaan worden met heel veel wagens op de weg voor het vergaren van kneiter veel data

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:41

AvK

Ready Set Go

Ben erg benieuwd hoe die kombochten uit gaan vallen. Op die ene foto is de steilheid erg goed te zien. Het lijkt me zeer reëel dat als een rijder op hoge snelheid 'laag' de kom aansnijdt hij automatisch naar boven rijdt en hupsakee de muur in gaat. Of andersom op lage snelheid 'hoog' aansnijdt dat de auto zo weer naar beneden kukelt. :X

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Jasphur schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:17:
[...]
Waar had je track limits verwacht? :P Je zit op deze baan of meteen tegen de muur of in het zand
Nou, eigenlijk op dit gedeelte van het circuit; Jasphur in "[F1 2021] Race 13 GP van Nederland"

Daar werd in andere klassen, die hier eerder al hebben gereden, soms ruim buiten de lijntjes gekleurd, en ze kwamen er zonder kleerscheuren vanaf hoor, met gemak.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Boppo84 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:22:
[...]

Maar wat hierdoor dus ook geldt, is dat de downforce groter is, waardoor ze harder de bocht door kunnen (en het marginale effect dat maar 95% van de middelpuntzoekende versnelling voor een kracht parallel aan het wegdek zorgt). Dus behalve de 0,77G extra loodrecht, ook nog extra belasting parallel is de zwaarst mogelijke belasting voor de banden. Die 10 graden maximaal van de FIA zal daar wel mee te maken hebben en dat het hier meer mag zijn, zal misschien komen omdat er nog een bocht voor zit, waardoor ze daar niet op topsnelheid rijden nog.
Volgens de bron van @nachtnet hierboven (FIA linkje) is de banking maar liefst 18 graden. En ik meende dat er 1 kombocht was, maar er zijn er 2 met ongeveer gelijke banking :9 .

For the records : Indianapolis komt niet verder dan 9.2 graden. Dit is dus stijle wand rijden met een F1 auto.

• Jasphur
hardware-lover schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:30:
[...]

Nou, eigenlijk op dit gedeelte van het circuit; Jasphur in "[F1 2021] Race 13 GP van Nederland"

Daar werd in andere klassen, die hier eerder al hebben gereden, soms ruim buiten de lijntjes gekleurd, en ze kwamen er zonder kleerscheuren vanaf hoor, met gemak.
Als je daar rijdt... kun je er dan een snellere tijd mee zetten? Volgens mij niet. :P

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

NLDViane schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:13:
[Afbeelding]

We weten de hoek, en Fa, en met SOSCASTOA kan je dus de Fw-vectoren uitrekenen. Wat hier bij opvalt is dat de afname in schuifkracht best wel meevalt (2,5G in situatie 1, 2,4G in de kombocht). De toename in druk loodrecht op het oppervlak is daarentegen best wel groot, namelijk 0,77G. Dit mag je lezen als zijnde extra downforce, omdat deze kracht loodrecht op het wegdek staat en de auto dus "in het asfalt" geduwd wordt.

In een kombocht heb je wel een andere radius van de bocht, je hoeft namelijk een stuk minder in te sturen.
Zit dat hier ook in verwerkt?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Jasphur schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:33:
[...]
Als je daar rijdt... kun je er dan een snellere tijd mee zetten? Volgens mij niet. :P
Misschien niet, maar schijnbaar wel iemand achter je houden :+

Testing, one, two ...

• Bansheeben

Bansheeben

YakuzA schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:33:
[...]

In een kombocht heb je wel een andere radius van de bocht, je hoeft namelijk een stuk minder in te sturen.
Zou het dan niet zo zijn dat je in een kombocht een stuk minder onderstuur hebt tov een vlakke bocht? Dat je daarom minder hoeft te sturen zeg maar. Want die 2.5G blijft als het goed is een constante 2.5G in het modelletje wat we hier met z'n allen schetsen. Alhoewel onderstuur verder natuurlijk niet in het model zit, omdat we ervan uitgaan dat de omgekeerde kracht van de banden/het asfalt net zo groot is als de component van de 2.5G naar rechtsboven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLDViane
MikeyMan schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:19:
[...]

Ben je niet alsnog afhankelijk van downforce? Die je toch kwijtraakt als iemand schuin voor je rijdt?

@NLDViane Wordt de auto aan de binnenkant van de bocht ook niet extra uit de veren getrokken, waardoor de ground clearence groter wordt? En dus minder downforce?
Tja, dat gebeurt in een "normale" bocht nog erger doordat de auto in z'n geheel niet "in het asfalt" gedrukt wordt. Probeer maar eens met een normale stadsauto een kombochtje te nemen en een platte bocht, de kombocht kan je sneller rijden doordat je juist minder overhelt :Y
YakuzA schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:33:
[...]

De radius is juist niet veranderd, dat is het mooie van een kombocht. De radius is altijd van bovenaf, naar het "middenpunt" gemeten, en daarvoor maakt het niet uit of je negatief, positief, of juist nul verkanting hebt. Dat je minder hoeft te sturen komt door wat ik in de edit heb toegevoegd, hoop dat dat het verduidelijkt :Y

EDIT: Voor een bocht met negatieve verkanting moet je juist een stuk verder sturen, zonder dat de bochtstraal per se verandert. Er zijn ook bochten waar je tegen moet sturen omdat de verkanting te groot is (of de snelheid te laag), en met jouw redenatie zou de bochtstraal dan negatief zijn, dat kan gelukkig niet

[ Voor 11% gewijzigd door NLDViane op 02-09-2021 13:43 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

AvK schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:29:
Ben erg benieuwd hoe die kombochten uit gaan vallen. Op die ene foto is de steilheid erg goed te zien. Het lijkt me zeer reëel dat als een rijder op hoge snelheid 'laag' de kom aansnijdt hij automatisch naar boven rijdt en hupsakee de muur in gaat. Of andersom op lage snelheid 'hoog' aansnijdt dat de auto zo weer naar beneden kukelt. :X
Als ze een bepaald gedeelte van die laatste kombocht niet regelmatig gebruiken tijden de race (vooral bovenin), dan komt daar een hoop troep te liggen en dat kan ervoor gaan zorgen dat er toch nog wel eens eentje de muur in kan gaan daar ;)

Testing, one, two ...

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wie van de coureurs hebben er eigenlijk al eens op Zandvoort gereden? Van VER en HAM (beiden hebben Masters of Formula 3 een keer gewonnen en VER heeft natuurlijk ook weleens wat demo's gegeven). RIC heeft natuurlijk met de Jumbo Racedagen wel eens een demootje gegeven lijkt me zo. Ook VET heeft in 2010 al eens gereden over het Zandvoortse asfalt (gaf toen een demo met zijn Red Bull tijdens de Masters of Formula 3).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-06 07:16
CH4OS schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:41:
Wie van de coureurs hebben er eigenlijk al eens op Zandvoort gereden? Van VER en HAM (beiden hebben Masters of Formula 3 een keer gewonnen en VER heeft natuurlijk ook weleens wat demo's gegeven). RIC heeft natuurlijk met de Jumbo Racedagen wel eens een demootje gegeven lijkt me zo. Ook VET heeft in 2010 al eens gereden over het Zandvoortse asfalt (gaf toen een demo met zijn Red Bull tijdens de Masters of Formula 3).
Ik las het van de week ergens, op 4 na (waaronder Alonso en Raikonen) iedereen.
op Yuki Tsunaoda, Sergio Perez, Kimi Raikkonen en Fernando Alonso na heeft iedereen al de nodige officiële rondjes op Zandvoort gereden.
https://www.autoblog.nl/n...ndjes-op-zandvoort-922911

[ Voor 15% gewijzigd door TIGER1125 op 02-09-2021 13:48 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TIGER1125 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:47:

*ga even zoeken naar dat artikel*
Thanks alvast, ik ben zeer benieuwd! :)

Ik kan mij voorstellen dat ene Tsunoda een van de coureurs is die dit weekend voor het eerst op Zandvoort rijdt.

• Martin0
  • Laatst online: 27-06 16:33
Tsunoda heeft inderdaad nog niet op zandvoort gereden.

Twitch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
CH4OS schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:48:
[...]
Thanks alvast, ik ben zeer benieuwd! :)

Ik kan mij voorstellen dat ene Tsunoda een van de coureurs is die dit weekend voor het eerst op Zandvoort rijdt.
Ik heb het artikel gevonden en toegevoegd aan m'n eerdere reactie, inderdaad Tsunoda, Perez, Raikonnen en Alonso dus niet. :9 In het artikel staat overigens ook wanneer en waarmee ze op Zandvoort hebben gereden.

Max is overigens de enige met een F1 auto op het "nieuwe" circuit, en Ricciardo heeft als enige naast Max eerder met een F1 wagen op Zandvoort gereden alleen op het "oude" circuit en niet in een officiële race.

Met "nieuw" bedoel ik hier dan ook na de verbouwing.

[ Voor 20% gewijzigd door TIGER1125 op 02-09-2021 14:17 ]

• asing
TIGER1125 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:47:
[...]

[...]

https://www.autoblog.nl/n...ndjes-op-zandvoort-922911
Dat was moi een paar pagina's geleden. Sergio kent de baan nog niet en Yuki ook nog niet.

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:32

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Geen track limits!

Wat? dit past niet bij het seizoen 2021 :+

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Frappant trouwens wel dat Raikkonen nooit op Zandvoort heeft geraced, terwijl hij zelfs in Nederland gewoond heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Grosjean doet even een hotlapje op de sim.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TIGER1125 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:49:
Max is overigens de enige met een F1 auto op het nieuwe circuit, en Ricciardo heeft als enige naast Max eerder met een F1 wagen op Zandvoort gereden alleen op het oude circuit en niet in een officiële race.
"Oud" versus "nieuw" is hier de recente verbouwing en de kombochten, neem ik aan? Het circuit zoals we het nu kennen (qua track) ligt er al even namelijk. Wat dat betreft kent het circuit een behoorlijke geschiedenis.

• Nox

Nox

Noxiuz

asing schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:00:
[...]

Oh damn, ik had dat niet verwacht, er zitten veel langzame bochten in tov een Monza lijkt me wat uit 3 bochten en rechte stukken bestaat ongeveer :+
CH4OS schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:08:
[...]
"Oud" versus "nieuw" is hier de recente verbouwing en de kombochten, neem ik aan? Het circuit zoals we het nu kennen (qua track) ligt er al even namelijk. Wat dat betreft kent het circuit een behoorlijke geschiedenis.
Yes, was er zelf nog bij toen max met een oudere F1 wagen even los ging. (en toen papa Jos de remmerij van een AM in de fik zette door die zo hard mogelijk over de baan te janken :D )

[ Voor 42% gewijzigd door Nox op 02-09-2021 14:14 ]

• TIGER1125
CH4OS schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:08:
[...]
Ja voor de verbouwing, bedoel ik inderdaad.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-06 10:37

Martinspire

Awesomeness

Nox schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:13:
[...]

Oh damn, ik had dat niet verwacht, er zitten veel langzame bochten in tov een Monza lijkt me wat uit 3 bochten en rechte stukken bestaat ongeveer :+
[...]

Yes, was er zelf nog bij toen max met een oudere F1 wagen even los ging. (en toen papa Jos de remmerij van een AM in de fik zette door die zo hard mogelijk over de baan te janken :D )
Hier zitten minder langzame bochten in. Op Monza heb je de chicanes die het meeste afremmen, dat is hier eigenlijk maar op 1 plek echt het geval. Dat is ook meteen het probleem van de baan, het gaat te snel om in te halen.

[ Voor 5% gewijzigd door Martinspire op 02-09-2021 14:16 ]

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
CH4OS schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:41:
Max heeft 100% van zijn races op Zandvoort gewonnen *O*

Een beetje flauw, want hij heeft er maar één race gereden B)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik heb er zin in! Ik ben er dan ook live bij, vooral om die reden hoop ik niet op een regenrace. Of een hele lokale regenrace, alleen boven de track en niet boven de tribunes, dat mag wel :P

Vandaag nog een deel van de laatste race op Zandvoort teruggekeken. Erg gaaf om te zien dat de vorige race eigenlijk een legendarische race was, met zeer veel grote namen. Hopen dat ook dit een memorabele race wordt :)

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-06 11:22

sjaool

Every life should have 9 cats

miicker schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:23:
Ik heb er zin in! Ik ben er dan ook live bij, vooral om die reden hoop ik niet op een regenrace. Of een hele lokale regenrace, alleen boven de track en niet boven de tribunes, dat mag wel :P

Vandaag nog een deel van de laatste race op Zandvoort teruggekeken. Erg gaaf om te zien dat de vorige race eigenlijk een legendarische race was, met zeer veel grote namen. Hopen dat ook dit een memorabele race wordt :)
De kans op regen is wel heel klein. Ik ben meer benieuwd wat de wind bijvoorbeeld gaat doen daar vlakbij het strand.

"When you grow up your heart dies"

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TIGER1125 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:15:
Ja voor de verbouwing, bedoel ik inderdaad.
Check. Al heeft het circuit meerdere verbouwingen gehad. :+ In 1998/1999 is het circuit van lengte zo'n beetje verdubbeld en kwam de lay-out zoals we het vandaag de dag kennen. In 2019/2020 is het circuit dan enkel "verbouwd" om de kombochten aan te leggen. :)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-06 15:15
What heeft ie gedaan ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-MpaGabZm_tPIQsusyzbBm5ewo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HCwf8m4QObRshzlp3nrg9bCD.jpg?f=fotoalbum_large

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:21
Holk schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:35:
[...]

Met 230 door het scheivlak... :|
Sterker nog 280 km/h en tot 5,1 aan G-krachten. Overigens in de track video van Grosjean zag ik ook zo rond de 280 staan.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Men zegt over het nieuwe circuit al dat het een soort Monaco is, maar dan in de duinen. In plaats van muren hebben we een kleine grindbak met daarna alsnog muren. In plaats van smalle straatjes hebben wij een smal circuit.

Ook als ik 't zelf race in Assetto Corsa (of de F1 game) vind ik het een lastige track door de kantelingen in de bochten en rare apexes. De punten waar je kan inhalen lijken dan ook behoorlijk beperkt, de punten waar het einde-race mis kan gaan lijken behoorlijk veelvuldig aanwezig.

De DRS-detectie voor de laatste kombocht is leuk maar de DRS-zone begint pas aan het begin van het rechte stuk. Dat vind ik persoonlijk jammer want inhaalacties juist in de kombocht zouden geniale actie kunnen laten zien, en zouden de coureurs meer ruimte geven om in te halen.

Ik betwijfel een beetje of Zandvoort wel een leuk circuit gaat zijn om naar te kijken... wat denken jullie?

• loekf2
  • Laatst online: 28-06 15:15
Jasphur schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:17:
[...]

Dat wordt stress voor Haas. Hoeveel chassis hebben ze naar Zandvoort vervoerd ?

Hoewel.. ik hoop dat bv Perez hem ook uit de muur houdt.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
sjaool schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:29:
[...]

De kans op regen is wel heel klein. Ik ben meer benieuwd wat de wind bijvoorbeeld gaat doen daar vlakbij het strand.
Uit het oosten en maximaal kracht 3, wind gaat helemaal geen rol spelen dit weekend vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Laatst online: 03:04

Vuvuzela

My spire is forming

Blue-eagle schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:39:
Men zegt over het nieuwe circuit al dat het een soort Monaco is, maar dan in de duinen. In plaats van muren hebben we een kleine grindbak met daarna alsnog muren. In plaats van smalle straatjes hebben wij een smal circuit.

Ook als ik 't zelf race in Assetto Corsa (of de F1 game) vind ik het een lastige track door de kantelingen in de bochten en rare apexes. De punten waar je kan inhalen lijken dan ook behoorlijk beperkt, de punten waar het einde-race mis kan gaan lijken behoorlijk veelvuldig aanwezig.

De DRS-detectie voor de laatste kombocht is leuk maar de DRS-zone begint pas aan het begin van het rechte stuk. Dat vind ik persoonlijk jammer want inhaalacties juist in de kombocht zouden geniale actie kunnen laten zien, en zouden de coureurs meer ruimte geven om in te halen.

Ik betwijfel een beetje of Zandvoort wel een leuk circuit gaat zijn om naar te kijken... wat denken jullie?
Ik hoop dat ik ongelijk krijg, maar heb vanaf het begin geroepen dat Zandvoort ongeschikt is voor F1 omdat het onmogelijk is om in te halen. Kombocht is leuk maar het rechte stuk er na is erg kort en de 1e bocht te snel etc. Je zal flink meer snelheid moeten hebben om niet vast te zitten achter iemand.

Maar toch wel zin om naar te kijken omdat het Zandvoort is. En het is wel een heel gaaf circuit voor de Q. Maar hij hoeft niet komende 10 jaar op de kalender.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Blue-eagle schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:39:

Kwalificatie op zaterdag gaat in ieder geval wat worden. Want deze baan vloeit gewoon zo heerlijk.
Het lijkt ook een combinatie van flink wat snelheid en flink wat neerwaartse druk te zijn. De foto met de teams die flink wat vleugel zetten, kan je hierboven al vinden.

Het is alleen ook niet extreme topsnelheid. Ergens zou ik niet verbaast zijn als dit een beetje lijkt op de Red Bull Ring, maar dan nog iets meer naar neerwaartse druk. De grote vraag hier is alleen wat de banden gaan doen met zo enorm veel krachten die erop zullen staan. Dat kan de race wel eens gaan domineren als Pirelli het niet goed heeft. Tweede is de vraag of je nu echt andere lijnen kan rijden. Zo ja, dan kan het in de race ook wel eens wat worden. Zo nee, dan keiharde optocht waar je elkaar totaal niet kan volgen door al die bochten. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-06 20:02

Metalfreak

Hoije woh!

Vuvuzela schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:45:
[...]

Ik hoop dat ik ongelijk krijg, maar heb vanaf het begin geroepen dat Zandvoort ongeschikt is voor F1 omdat het onmogelijk is om in te halen. Kombocht is leuk maar het rechte stuk er na is erg kort en de 1e bocht te snel etc. Je zal flink meer snelheid moeten hebben om niet vast te zitten achter iemand.

Maar toch wel zin om naar te kijken omdat het Zandvoort is. En het is wel een heel gaaf circuit voor de Q. Maar hij hoeft niet komende 10 jaar op de kalender.
Tja, er zijn meer circuits geweest die van tevoren op papier heel saai leken te gaan zijn, maar toch zeer interessante races op hebben geleverd. Denk bijvoorbeeld aan een Baku waar het eerste jaar een doodsaaie race was, maar het de jaren erna een groot spektakel was.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-06 08:47

TrekDr0p

QR niet scannen

11uur bij de huisarts, hopelijk daarna niet naar het ziekenhuis anders mis ik VT1 :)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Lando Norris heeft beloofd op klompen te gaan als ie zondag het podium haalt :P
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
Metalfreak schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:49:
[...]

Tja, er zijn meer circuits geweest die van tevoren op papier heel saai leken te gaan zijn, maar toch zeer interessante races op hebben geleverd. Denk bijvoorbeeld aan een Baku waar het eerste jaar een doodsaaie race was, maar het de jaren erna een groot spektakel was.
Mijn idee..... Paul Ricard vond ik ook vrij vermakelijk dit jaar. SPA wat doorgaans vermakelijk is was zelfs zo saai dat ik voetbal heb zitten kijken. In short : Er komt wel wat meer bij kijken of dat een circuit saai of spannend is als de breedte van de baan ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:55
Deel 2 van het charme offensief van Lewis: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aECl6djuVADbRG7MN_IbCRmcyNI=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/W3tPBtIVmWHVyJ2NEvW6QEnz.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jasphur

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-06 13:31
voor degenen die even willen zien hoe het er nu uit ziet op Zandvoort, livestream:

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-06 11:10

Chakotay

Lick here to continue

Gh0stw4lk3r schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:02:
voor degenen die even willen zien hoe het er nu uit ziet op Zandvoort, livestream:

[YouTube: Bas is live VANAF circuit Zandvoort]
Zo, aardig druk is het daar nog op de donderdag.

Ah, bewoners van Zandvoort voornamelijk blijkbaar, netjes dat ze dat mogelijk maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Chakotay op 02-09-2021 15:11 ]

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Gh0stw4lk3r schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:02:

[YouTube: Bas is live VANAF circuit Zandvoort]
Wat is dat voor gast. :+

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Boppo84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-06 11:33
Basvn, issie gevonden?
Pagina: 1 2 ... 48 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
  • Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
  • Hetzelfde geld voor naamverbasteringen.
  • De quick reply gaat uit met de kwalificatie en de race.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord