NLDViane schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:13:
:strip_exif()/f/image/15YPq7UbS2CLWRZbZK4NMz72.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, dat was weer even inkomen. Anyway, wat we hier zien is een schematische (en zeer vereenvoudigde) weergave van wat er gebeurt wanneer je in een kombocht rijdt. We zien hier het vooraanzicht. In beide schetsjes ga ik uit van een gelijke situatie waardoor de zwaartekracht weggelaten mag worden, en Fa gelijk blijft (gelijke bochtstraal en snelheid, dus gelijke middelpuntvliedende kracht). Fw zijn reactiekrachten op Fa. Massa van de auto is 840 kg (100kg brandstof meegerekend), valversnelling bedraagt 9,81m/s^2, en de 2,5G middelpuntvliedende versnelling heb ik hier uit het topic geplukt
Links zien we een auto in een platte, normale bocht zonder verkanting. Hierbij kunnen we stellen dat de middelpuntvliedende kracht (Fa in de berekening, ook wel centrifugaalkracht) omgekeerd gelijk staat aan de kracht die de banden uitoefenen op het wegdek (Fw, van weerstand). Hierbij gaan we uit van 0 slip, dus Fa = -Fw.
Aan de rechterkant zien we een plaatje met de 18 graden verkanting van de Arie Luyendijk-bocht. Wat er dan gebeurd, is dat de banden onder een hoek van 18 graden staan ten opzichte van waar de middelpuntvliedende kracht heen wilt. De weerstandskracht word dus ontbonden naar Fw-loodrecht en Fw-evenwijdig. Het mooie hier aan is dat je de stelling van Pietje Gras hier toe mag passen, en er dus geld: Fa = V(Fw-loodrecht^2 + Fw-evenwijdig^2).
We weten de hoek, en Fa, en met SOSCASTOA kan je dus de Fw-vectoren uitrekenen. Wat hier bij opvalt is dat de afname in schuifkracht best wel meevalt (2,5G in situatie 1, 2,4G in de kombocht). De toename in druk loodrecht op het oppervlak is daarentegen best wel groot, namelijk 0,77G. Dit mag je lezen als zijnde extra downforce, omdat deze kracht loodrecht op het wegdek staat en de auto dus "in het asfalt" geduwd wordt.
Mocht ik hier een gruwelijke fout gemaakt hebben, laat het me dan even weten
EDIT: Ik zie dat er toch nog een fout in zit, doordat de auto onder een hoek staat in de kombocht, wilt deze natuurlijk naar "binnen" (links) glijden. Hiervoor moet de zwaartekracht nog wel ontbonden worden onder dezelfde 18 graden, en deze kracht moet van Fw-evenwijdig af gehaald worden. Er werkt dus 840 [kg] * 9,81 [m/s^2] * sin(18) = 2,54 [kN] naar linksonder. Voor het eindresultaat maakt dit niet uit, enkel bestaat Fw-evenwijdig dus uit meer vectoren dan getekend.
Dit betekent wel dat de griplimiet verder weg ligt. Je kan die 2,54 [kN] bij de beschikbare grip optellen, wat inhoud dat je sneller de bocht kunt nemen (als je begrenst bent op de schuifkrachten)