Veel stof!
Was ook wel benieuwd.. mmmkay wat een "lichtelijk" overdreven opportunistisch verschil zeg, tussen Zandvoort en FrankrijkFastFred schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:23:
[...]
Ja ik heb even opgezocht wat dat kost, die Red Bull Paddock Club in ZandvoortMij niet gezien

/f/image/1jHXrOp9nThJimcdM0KXmTS5.png?f=fotoalbum_large)
5200.. Aan m'n never nooit niet

Vraag en aanbod? Het is wel uitverkochtpoor Leno schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:30:
[...]
Was ook wel benieuwd.. mmmkay wat een "lichtelijk" overdreven opportunistich verschil zeg, tussen Zandvoort en Frankrijk![]()
![]()
[Afbeelding]
5200.. Aan m'n never nooit niet
De ruimte op de baan wordt tijdens de kwalificatie wel een dingetje hoor... Wel zin in!
Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
[ Voor 69% gewijzigd door DaniëlWW2 op 03-09-2021 12:32 ]
Racen is per definitie gevaarlijk.Justevo schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:31:
En dit is het gevolg. Gewoon gevaarlijk wat er nu gebeurt.
"When you grow up your heart dies"
Ja nu weten we het wel zegJustevo schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:31:
Ferrari zit er lekker bij hoor
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Nee, hier faalt een racing engineer die niet oplet en duidelijke instructies geeft.Justevo schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:31:
Maat, is dit de eerste keer dat je naar F1 kijkt? Het gaat al sinds mensenheugenis op deze manier…Justevo schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:31:
per aspera ad astra
Je zag hem kijken en wilde perse NOR opvangen. Smerige streek van OCO.Justevo schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:32:
Gridstraf voor Ocon. Mafkees.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Hij verwachtte de red Bull niet norris. Daarnaast drivers zouden elkaar echt niet in FP1 zoiets met opzet proberenhansvk schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:33:
[...]
Je zag hem kijken en wilde perse NOR opvangen. Smerige streek van OCO.
Dikke 2 tienden gepakt in S1, waar nog geen verkeer was. Helaas inderdaad S2 en 3 veel verkeer. Maar prima ronden.LAD93 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:34:
Max vlak achter HAM ondanks al het verkeer in S2 en S3, prima joh!
Hij keek in z'n spiegel en stuurde nog een keer extra naar links.Verwijderd schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:35:
Volgens mij zag Ocon Norris niet aankomen vanachter de RedBull.
Track positie is ALLES morgen tijdens de Q
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
F1TV Onboard, dan heb je hem welViswinkel schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:35:
Laat dan ook even die start zien...
PER duidelijk bezig met een ander programma...
Hoop ik dan maar
Hoop ik dan maar
Kunnen wij niet een soort van vote knop introduceren om bepaalde mensen uit het topic te stemmen?
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
Overigens, waarom heeft Tsunoda geen ronde gezet? Dat lijken ook problemen te zijn geweest.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Heb het gevoel dat HAM die gaat pakken op de een of andere manier. Hoop van niet, maar de baan lijkt de MERC wel te liggen.Highfive95 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:35:
Max gaat alvast op de goede plaats staan voor zondag
Verwijderd
Nee hoor. Hij ging al naar links voordat Norris kwam.Justevo schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:35:
[...]
Hij keek in z'n spiegel en stuurde nog een keer extra naar links.
Toen Lando er was, ging Ocon juist naar rechts.
Ik stem op jouDamian schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:36:
Kunnen wij niet een soort van vote knop introduceren om bepaalde mensen uit het topic te stemmen?
Geen idee. Viel mij ook al op. Misschien problemen met de motor? Want zijn spin was ook wel best een vreemde.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:36:
Overigens, waarom heeft Tsunoda geen ronde gezet? Dat lijken ook problemen te zijn geweest.
-
P2 starten is gunstiger als je goed weg komt en in de Tarzan Hamilton uit kunt remmenLZ86 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:36:
[...]
Heb het gevoel dat HAM die gaat pakken op de een of andere manier. Hoop van niet, maar de baan lijkt de MERC wel te liggen.
Dat viel mij ook op, die is na zijn spin volgens mij niet meer naar buiten gekomen.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:36:
Hele andere lay outsambalbaj schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:35:
De poletijd van Nelson Piquet uit 1985 is nog niet gehaald.
My fun: Track prepared Renault Megane 3 RS @ 306HP
Verwijderd
Ik denk dat de moderators er dan slecht vanaf komenDamian schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:36:
Klopt ja. Ik heb er van sky sport commentatoren niet veel over gehoord waarom. Weet jij iets meer?DaniëlWW2 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:36:
Kan niet wachten op de Q, dat gaat mooi druk worden.
Nog te weinig over te zeggen denk ik. Met de paar rondjes krijg je niet echt een heel goed beeld. Denk in FP2 dat je al wat meer gaat zien. Dat quali morgen afhangt van track position is wel duidelijk.LZ86 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:36:
[...]
Heb het gevoel dat HAM die gaat pakken op de een of andere manier. Hoop van niet, maar de baan lijkt de MERC wel te liggen.
Nee hoor, hij zat continue in zijn linker spiegel te kijken en lijkt naar links te sturen als Norris er omheen wil.Verwijderd schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:36:
[...]
Nee hoor. Hij ging al naar links voordat Norris kwam.
Toen Lando er was, ging Ocon juist naar rechts.
Idiocracy: it is real!
Weet ik zo net nog niet. De eerste bocht gaat naar rechts. Fractietje later remmen kan dan een mooie inhaalactie opleveren. Als ie aan de buitenkant zit en degene op twee zou dus later remmen, moet je als polesitter buitenom in de Tarzanbocht en ben je P1 dus kwijt.Highfive95 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:35:
Max gaat alvast op de goede plaats staan voor zondag
Nou, dat was leuk. Jammer van de rode vlag maar verder was het lekker druk op de baan en daarom leuk om naar te kijken.
De actie wordt ook aardig in beeld gebracht, zeker de kombocht, dat is toch wel vet
De actie wordt ook aardig in beeld gebracht, zeker de kombocht, dat is toch wel vet
Flickr PSN ID= cheironnl
Ook naast de baan is het behoorlijk druk op de tribunes!cheiron schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:42:
Nou, dat was leuk. Jammer van de rode vlag maar verder was het lekker druk op de baan en daarom leuk om naar te kijken.
Behalve als je een groot hart hebt en je buitenom het gas erop houdt.CH4OS schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:40:
[...]
Weet ik zo net nog niet. De eerste bocht gaat naar rechts. Fractietje later remmen kan dan een mooie inhaalactie opleveren. Als ie aan de buitenkant zit en degene op twee zou dus later remmen, moet je als polesitter buitenom in de Tarzanbocht en ben je P1 dus kwijt.
Verwijderd
Ze remmen toch wel zo laat mogelijk. Het is niet alsof degene die van P2 vertrekt opeens magisch later kan remmen dan vanaf P1.CH4OS schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:40:
[...]
Weet ik zo net nog niet. De eerste bocht gaat naar rechts. Fractietje later remmen kan dan een mooie inhaalactie opleveren. Als ie aan de buitenkant zit en degene op twee zou dus later remmen, moet je als polesitter buitenom in de Tarzanbocht en ben je P1 dus kwijt.
Als je op pole staat en je start is net zo goed als die van de auto op P2 zit je er gewoon voor.
Uitslag FP1
Ik voorzie grote problemen in Hans Ernst en het stukje naar T13 in Q1 morgen.
Dat zag je nu al bij Max die nog net niet hoefde te slalommen tussen iedereen door. Wordt zeker interessant om te zien wat iedereen gaat doen morgen. Denk dat er ook best wat off-sync zullen gaan.TheBrut3 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:46:
Tja, mocht je je verremmen kan je degene aan de buitenkant zomaar meenemen. Het gevolg weten weVerwijderd schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:44:
[...]
Ze remmen toch wel zo laat mogelijk. Het is niet alsof degene die van P2 vertrekt opeens magisch later kan remmen dan vanaf P1.
Als je op pole staat en je start is net zo goed als die van de auto op P2 zit je er gewoon voor.
Zit nu de FP1 te kijken van F3, en ook daar zijn al bijna 2 near crashes omdat ze ophopen in bepaalde bochten en een gat proberen te zoeken.TheBrut3 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:46:
Kan inderdaad interessant worden!
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Ik zit Tarzan In en heb goed beeld weggedrag auto’s bij aanremmen en wegrijden uit bocht.
Internet is flink overbelast, dus moeilijk op de site te komen en alles te volgen.
1. Aanremmen Mercedes en Red Bull gelijk
2. Wegrijden Mercedes duidelijk beter (minder ‘kwispelen’)
3. Ferrari lijkt iets beter te liggen dan de McLaren in deze bocht
4. Bij proefstart valt op dat alle Mercedes-motoren teams veel luider klinken zelfs als ze al bij Tarzan zijn. Bij de teams met andere motoren is er geen geluidsverschil tussen normaal rijden en proefstart run. Mercedes die, naast de mogelijke intercooler truc nog andere verborgen innovaties heeft?
5. Honda en Renault klinken rauw (alsof je rauwe kip hebt gegeten en nu op de pot aan het knallen bent), Mercedes gemixed en Ferrari heel soepel.
6. Auto Vettel stond onder stroom volgens circuitomroeper (Allard Kalff).
Als ik nu mijn geld moet inzetten? Duidelijk Mercedes.
Internet is flink overbelast, dus moeilijk op de site te komen en alles te volgen.
1. Aanremmen Mercedes en Red Bull gelijk
2. Wegrijden Mercedes duidelijk beter (minder ‘kwispelen’)
3. Ferrari lijkt iets beter te liggen dan de McLaren in deze bocht
4. Bij proefstart valt op dat alle Mercedes-motoren teams veel luider klinken zelfs als ze al bij Tarzan zijn. Bij de teams met andere motoren is er geen geluidsverschil tussen normaal rijden en proefstart run. Mercedes die, naast de mogelijke intercooler truc nog andere verborgen innovaties heeft?
5. Honda en Renault klinken rauw (alsof je rauwe kip hebt gegeten en nu op de pot aan het knallen bent), Mercedes gemixed en Ferrari heel soepel.
6. Auto Vettel stond onder stroom volgens circuitomroeper (Allard Kalff).
Als ik nu mijn geld moet inzetten? Duidelijk Mercedes.
Ferrari zal hier net als in Monaco en Baku er goed bij zitten lijkt het nu al op.
Komen er nog camerabeelden zoals op Spa, met een camera in de helm van een rijder? Dat zou hier wel heel vet zijn. Vorige maand zelf nog gereden op dit circuit, lijkt me mooi om dan een vergelijkbaar beeld te zien vanuit een f1 wagen.
@DaniëlWW2
Het enige wat ik kan vinden even snel is een bericht op twitter van Alpha Tauri
Edit:
Edit:
not setting a time after we spotted an issue on his car which needs investigating
[ Voor 24% gewijzigd door mnarijnm op 03-09-2021 12:53 ]
- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
Ah dat verklaard het.mnarijnm schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:52:
@DaniëlWW2
Edit:
[...]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Schijnbaar is er toch verschil dan als men zegt dat RIC behoorlijk laat kan inremmen. Daarnaast gaat het er natuurlijk om (en dat bedoelde ik) dat de nummer 2 later moet remmen dan de nummer 1.Verwijderd schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:44:
Ze remmen toch wel zo laat mogelijk. Het is niet alsof degene die van P2 vertrekt opeens magisch later kan remmen dan vanaf P1.
Ook lijkt het me dat met ronde 1 een dergelijke situatie anders is, wanneer de remmen en de banden gewoon nog niet op de optimale temperatuur zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 03-09-2021 12:54 ]
Dat zou zooooo gaaf zijn!!Viswinkel schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:52:
Komen er nog camerabeelden zoals op Spa, met een camera in de helm van een rijder? Dat zou hier wel heel vet zijn. Vorige maand zelf nog gereden op dit circuit, lijkt me mooi om dan een vergelijkbaar beeld te zien vanuit een f1 wagen.

Als ze t voor elkaar krijgen het heeel snel te wisselen... is t oranjeDDX schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:54:
Waarom wisselt het continu tussen geel en rood ?
De helmet camera bij ALO was een test, er is niets bekend gemaakt over een test op Zandvoort, al heeft Bell (momenteel de enige fabrikant van helmen met goedkeuring hiervoor) wel aangegeven daar open in staan.Viswinkel schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:52:
[ Voor 60% gewijzigd door CH4OS op 03-09-2021 12:57 ]
Verwijderd
Natuurlijk kan de ene rijder het beter dan de andere. Maar er werd gesuggereerd dat je beter op P2 kan starten, dan 'gewoon wat later moet remmen' en daardoor de leiding kan pakken. Dat is dikke onzin want als dezelfde rijder vanaf P2 start kan hij echt niet opeens later remmen dan als hij vanaf P1 was gestart. Pole is altijd beter om te starten, simpelweg omdat je verder naar voren staat.CH4OS schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:53:
[...]
Schijnbaar is er toch verschil dan als men zegt dat RIC behoorlijk laat kan inremmen. Daarnaast gaat het er natuurlijk om (en dat bedoelde ik) dat de nummer 2 later moet remmen dan de nummer 1.
Ook lijkt het me dat met ronde 1 een dergelijke situatie anders is, wanneer de remmen en de banden gewoon nog niet op de optimale temperatuur zijn.
Daar twijfel ik aan. Misschien dat iemand als Max voor 1 run gaat als het rustiger is, maar Mercedes zie je vaak toch ook nog een run doen. En als men een seconde of 4/5 achter elkaar rijdt, wat je ongeveer wil tijdens een Q run, dan is de baan simpelweg niet lang genoeg qua tijd. Beetje net als bij Oostenrijk, waar we ook wat gevaarlijke acties zagen tussen bocht 8 en 10.Highfive95 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:48:
Dat zag je nu al bij Max die nog net niet hoefde te slalommen tussen iedereen door. Wordt zeker interessant om te zien wat iedereen gaat doen morgen. Denk dat er ook best wat off-sync zullen gaan.
Dan moet je echt mijn bericht nog een keer lezen en ook de reactie waar je op reageert. Ik denk dat je voor de Tarzanbocht wanneer je P1 hebt, degenen achter je echt moet zien te blokken en een goede start nodig hebt om de positie te behouden, anders kan je op je vingers natellen dat de nummer 2 echt wel gaat proberen om later dan jou te remmen.Verwijderd schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:59:
Natuurlijk kan de ene rijder het beter dan de andere. Maar er werd gesuggereerd dat je beter op P2 kan starten, dan 'gewoon wat later moet remmen' en daardoor de leiding kan pakken. Dat is dikke onzin want als dezelfde rijder vanaf P2 start kan hij echt niet opeens later remmen dan als hij vanaf P1 was gestart. Pole is altijd beter om te starten, simpelweg omdat je verder naar voren staat.
Hoorde van circuitomroeper 316 kmh voor RAI toen ze nog op hard redenPlenkske schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:53:
Zijn er al top snelheden bekend ?
Verwijderd
Natuurlijk moet je vanaf pole een goede start hebben en laat remmen om P1 te behouden. Maar vanaf P2 moet je nóg beter starten en/of later remmen om P1 te pakken.CH4OS schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:02:
[...]
Dan moet je echt mijn bericht nog een keer lezen en ook de reactie waar je op reageert. Ik denk dat je voor de Tarzanbocht wanneer je P1 hebt, degenen achter je echt moet zien te blokken en een goede start nodig hebt om de positie te behouden, anders kan je op je vingers natellen dat de nummer 2 echt wel gaat proberen om later dan jou te remmen.
Of er nu wel of niet ingehaald kan worden... ik vind het er zobieso allemaal al vet uitzien!
Gaaf circuit om naar te kijken, en als straks ook nog eens de race aan de gang is, achterblijvers ingehaald worden en de foutjes erin begin te sluipen....kon wel eens leuk worden, zelfs als inhalen niet lukt!
Gaaf circuit om naar te kijken, en als straks ook nog eens de race aan de gang is, achterblijvers ingehaald worden en de foutjes erin begin te sluipen....kon wel eens leuk worden, zelfs als inhalen niet lukt!
https://wren.co/join/Devian
Qua inhalen: forget it. Echt nauwelijks te doen. Zelfs in opstapklasses heb ik er maar een paar gezien en dat leek meer voorbij laten dan echt vechten. Gasly en Hamilton liepen beetje te klooien met elkaar maar dat was het. Elke rijder die eraan dacht haakte af rond de plek waar het rode stoplicht in pits exit staat, risico te groot blijkbaar. Er lijkt ook maar 1 lijn te zijn in Tarzan, divebomb is direct daarna teruggepakt worden.
Kwalificatie en eerste ronde gaan echt extreem belangrijk worden (alleen in Monaco nog belangrijker).
Maar qua circuit: wat ziet het er fantastisch uit. Bijna iedereen in oranje, echte festival-/WK-finale vibe nu al op vrijdag FP1. Juichen bij elke tijdsverbetering alsof pole binnen is.
Qua demografie schat ik: 50% man, 25% vrouw (zijn overigens fanatiek joh), 20% jongens, 5% meisjes
Kwalificatie en eerste ronde gaan echt extreem belangrijk worden (alleen in Monaco nog belangrijker).
Maar qua circuit: wat ziet het er fantastisch uit. Bijna iedereen in oranje, echte festival-/WK-finale vibe nu al op vrijdag FP1. Juichen bij elke tijdsverbetering alsof pole binnen is.
Qua demografie schat ik: 50% man, 25% vrouw (zijn overigens fanatiek joh), 20% jongens, 5% meisjes
[ Voor 31% gewijzigd door LewisVries op 03-09-2021 13:11 ]
Ik heb hetzelfde gevoel. Het was een wereld van verschil geweest als de baan 1,5x zo breed was en vlak.Devian schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:06:
Of er nu wel of niet ingehaald kan worden... ik vind het er zobieso allemaal al vet uitzien!
En dit is precies wat ik zeg.Verwijderd schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:04:
Natuurlijk moet je vanaf pole een goede start hebben en laat remmen om P1 te behouden. Maar vanaf P2 moet je nóg beter starten en/of later remmen om P1 te pakken.
Ah oke, dus dan wordt dat hem niet dus. Jammer.CH4OS schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:55:
[...]
De helmet camera bij ALO was een test, er is niets bekend gemaakt over een test op Zandvoort, al heeft Bell (momenteel de enige fabrikant van helmen met goedkeuring hiervoor) wel aangegeven daar open in staan.
FWIW; de reacties tijdens Spa waren erg positief, dus ik denk dat het wel een staartje gaat krijgen, maar bij wie (met een Bell helm) en wanneer, dat is even de vraag.Viswinkel schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:10:
Ah oke, dus dan wordt dat hem niet dus. Jammer.
Overigens: erg sportief naar Hamilton tot nu toe. Letterlijk geen enkele fluit of boe of opmerking gehoord. Gewoon alsof het een willekeurige rijder is.
Voor Max wordt er mega gejuicht, Voor Perez geklapt en voor Norris en Ricciardo ook gejuicht
De W-Series verbazen mij positief. Op zicht niet eens zo veel langzamer in Tarzan dan F1 en geluid klinkt erg goed (beetje SC-car geluid)
Voor Max wordt er mega gejuicht, Voor Perez geklapt en voor Norris en Ricciardo ook gejuicht
De W-Series verbazen mij positief. Op zicht niet eens zo veel langzamer in Tarzan dan F1 en geluid klinkt erg goed (beetje SC-car geluid)
[ Voor 22% gewijzigd door LewisVries op 03-09-2021 13:16 ]
Zo, nog 7 minuten gezien en tig pagina's bijgelezen...
Fijn dat er nog een beetje slowchat was waardoor ik alles nog een beetje meegekregen heb
Belooft vanmiddag gezellig druk te worden, hoop dat er dan minder stilstand is.
Nu tijd voor een stroopwafeltje
Fijn dat er nog een beetje slowchat was waardoor ik alles nog een beetje meegekregen heb
Belooft vanmiddag gezellig druk te worden, hoop dat er dan minder stilstand is.
Nu tijd voor een stroopwafeltje
Beetje ironisch omdat hij daar juist een Mercedes motor aan het blussen is
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Om terug te komen op demografie. Verbaast mij hoeveel vrouwen er zijn, en dan niet ‘moest mee van de man/vriend’ types maar echt de leiders qua juichen en aanmoedigen. En als je een beetje praat merk je dat alle lagen van de bevolking er zijn. Van high-income beroepen tot low-income beroepen. Verstappen heeft echt iets aangewakkerd dat breder gaat dan de standaard F1-sterotype fan.
W-series: 25s langzamer en rijden met een motor van 270pk (565kg)LewisVries schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:15:
Overigens: erg sportief naar Hamilton tot nu toe. Letterlijk geen enkele fluit of boe of opmerking gehoord. Gewoon alsof het een willekeurige rijder is.
Sorry, maar dat is toch wel echt een stuk langzamer.
Ook het verhaal dat je verschil ziet in de versnelling lijkt me erg sterk, zelfs met beelden van de 2 auto's naast elkaar is dit minimaal.
Absoluut, maar in deze fase van de bocht valt het op het oog echt niet op dat ze zoveel trager zijn bij entry bocht.meenkdrie schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:22:
[...]
W-series: 25s langzamer en rijden met een motor van 270pk (565kg)
Sorry, maar dat is toch wel echt een stuk langzamer.
Ook het verhaal dat je verschil ziet in de versnelling lijkt me erg sterk, zelfs met beelden van de 2 auto's naast elkaar is dit minimaal.
Waarom ik zeg dat Mercedes beter wegtrekt: Red Bull zie je meer ‘kwispelen’. De Mercedes lijkt alsof ze continue een rustig rondje doen bij wegtrekken zo soepel en stabiel.
Dat kan, dan is het meer de beleving van de auto denk ik. De Mercedes en Ferrari klinken inderdaad sneller als de RBLewisVries schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:24:
[...]
Absoluut, maar in deze fase van de bocht valt het op het oog echt niet op dat ze zoveel trager zijn bij entry bocht.
Waarom ik zeg dat Mercedes beter wegtrekt: Red Bull zie je meer ‘kwispelen’. De Mercedes lijkt alsof ze continue een rustig rondje doen bij wegtrekken zo soepel en stabiel.
En ik zit de W-series te kijken maar lijkt op beeld echt alsof die stilstaan

[ Voor 7% gewijzigd door meenkdrie op 03-09-2021 13:26 ]
Is dat niet al lang en breed verbroken na zo'n beetje 2 minuten in FP1?Bulletdodger schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:27:
Zou her baanrecord nog verbroken gaan worden?
https://www.circuitzandvoort.nl/bezoeker/ronderecords/
Wie klokt de snelste ronde op CM.com Circuit Zandvoort? Hieronder tref je een overzicht aan van de snelste rondetijden op Circuit Zandvoort. In het overzicht staan helaas nog niet alle raceklassen vermeld.
SNELSTE RONDE
Snelste ronde ooit
1:19,511 | Max Verstappen (Red Bull Racing RB8 F1) | 21-5-17, 11.28u (195,05 km/u) – gereden tijdens demonstratie (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
ACTUELE RONDERECORDS
Overall ronderecord (officieel baanrecord – F1-circuit 2020, 4,259 km)
1:31.977 | Mike Cantillon (Williams FW07C – 1981) | 6-9-2020 (166,7 km/u) |
F1-circuit 2020, 4,259 km
Historic Formula One
1:31.977 | Mike Cantillon (Williams FW07C – 1981) | 6-9-2020 (166,7 km/u) |
Formula Renault EuroCup
1:32.215 | Victor Martins (ART Grand Prix – FR-19) | 26-9-2020 (166,2 km/u) |
Prototype Sportscars
1:33.395 | Jack Dex (BR Engineering BR01 LMP2) | 5-9-2020 (164,1 km/u) |
GT3 – GT World Challenge Europe powered by AWS (spec. after 2015)
1:35.226 | Charles Weerts (Audi R8 LMS GT3) | 27-9-2020 (161,0 km/u) |
GT1
1:35.628 | David Hart & Nicky Pastorelli (Maserati MC12 GT1) | 6-9-2020 (160,3 km/u) |
FFSA French F4 Championship
1:37.621 | Iwasa Ayumu (Mygale F4) | 26-9-2020 (157,8 km/u) |
GT3 (spec. before 2015)
1:38.199 | Marco Werner (Aston Martin V12 Vantage GT3 2013) | 6-9-2020 (156,1 km/u) |
Porsche Carrera Cup (Benelux)
1:38.885 | Loek Hartog (Porsche 911 GT3 Cup) | 26-9-2020 (155,0 km/u) |
GT4 – GT4 European Series
1:43.704 | Bastian Buus (Porsche 718 Cayman GT4 CS MR) | 27-9-2020 ( 147,8 km/u)
Supercar Challenge powered by Hankook
1:40.553 | Bob Herber (Lamborghini Super Trofeo) | 11-10-2020 (152,5 km/u) |
Historic Sports Cars
1:42.280 | David Hart & Nicky Pastorelli (Lola T70 MK3B) | 6-9-2020 (149,9 km/u) |
Porsche Sprint Challenge Benelux
1:44.830 | Thierry Vermeulen (Porsche Cayman GT4 CS) | 27-9-2020 (146,2 km/u) |
Mazda MX-5 Cup powered by Hankook
1:54.003 | András Király (Mazda MX-5 Cup) | 11-10-2020 (134,5 km/u) |
Ford Fiesta Sprint Cup
2:00,087 | Rik Koen (Ford Fiesta Sprint ST) | 11-10-2020 (127,8 km/u) |
OUDE RONDERECORDS
Formule 1 (Officieel baanrecord – GP-circuit 1999-2019, 4,307 km)
Nieuwe record: 1:21,044 | Klaas Zwart (Jaguar R5-F1) | 19-5-2019 (191,4 km/u gem.) (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
Oude record: 1:22,849 | Klaas Zwart (Jaguar R5-F1) | 6-7-2014 (187,2 km/u gem.) (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
Formule 3
1:31,076 | Jules Bianchi (Dallara F308) | 18-7-2009 (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
DTM
1:32,411 | Marco Wittmann (BMW M3 DTM) | 29-9-2014 (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
GT3 – ADAC GT Masters
1:36.270 | Luca Ludwig (Mercedes AMG GT3) | 22-7-2017 (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
GT3 – GT World Challenge Europe
1:37.408 | Maro Engel (Mercedes AMG GT3) | 13-07-2019 (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
GT3 – 24H Series (Endurance spec.)
1:40.398 | Thomas Jäger (Mercedes SLS-AMG) | 30-05-2015 (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
Porsche Carrera Cup Deutschland
1:41.155 | Thomas Preining (Porsche 991-II Cup) | 18-08-2018 (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
Porsche GT3 Cup Challenge Benelux
1:40.978 | Ayhancan Güven (Porsche 991-II Cup | 10-06-2018 (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
24H Series – Porsche Class (Endurance spec.)
1:44.532 | Martin Konrad (Porsche 991 Cup) | 29-05-2015 (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
GT4 – GT4 European Series
1:46,480 | Ricardo van der Ende (BMW M4 GT4) | 09-10-2016 (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
GT4 – Dutch GT4 Championship
1:46,812 | Pim van Riet (Lotus Evora) | 07-10-2012 (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
GT4 – ADAC GT4 Germany
1:47.312 | Jusuf Owega (Mercedes-AMG GT4) | 11-08-2019 (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
TCR – FIA WTCR World Touring Car Cup
1:45.901 | Yann Ehrlacher (Honda Civic Type-R) | 20-05-2018 (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
TCR – TCR Europe Series
1:46.373 | Mikel Azcona (Cupra TCR) | 20-05-2018 (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
TCR – ADAC TCR Germany
1:46.230 | Niels Langeveld (Audi RS3 LMS) | 18-08-2018 (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
TCR – 24H Series (Endurance spec.)
1:52.520 | Sebastiaan Bleekemolen (SEAT Leon TCR) | 07-05-2016 (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
Formule Ford Duratec
1:43,882 | Michel Florie (Mygale SJ07) | 24-5-2010 (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
Renault Clio Cup
1:57,024 | Sandra van der Sloot (Renault Clio) | 5-4-2010 (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
Formido Swift Cup
2:06,857 | Jos Kiekens (Suzuki Swift Sport) | 16-10-2011 (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
Electric Cars (Racecar / Formula) Snelste elektrische ronde ooit
1:48.371 | Beitske Visser (InMotion IM/e) | 4-6-2017 – gereden tijdens demonstratie (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
Electric Cars (Racecar / Sportscars)
1:55,809 | Jan Bot (Forze VIII – TU Delft) | 13-07-2019 – gereden tijdens officiële race (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
Solar cars / zonnevoertuigen – Snelste solar-ronde ooit
3:21,440 | Tom Salden (NunaX – Vattenfall Solar Team) | 22-05-2019 – gereden tijdens officiële test met tijdwaarneming (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
[ Voor 90% gewijzigd door kevlar01 op 03-09-2021 13:29 ]
Ja zal een optisch effect zijn. Wat je wel merkt is dat het ‘event’ van bocht in tot bocht uit duidelijk langer duurt dan de F1. Maar doordat het er zo agressief uitziet ziet het er op het oog erg snel uit.meenkdrie schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:25:
[...]
Dat kan, dan is het meer de beleving van de auto denk ik. De Mercedes en Ferrari klinken inderdaad sneller als de RB
Beetje hetzelfde effect als filmpjes van oude F1-rondes waarvan je weet dat de rondetijd veel langzamer is dan hedendaagse F1-auto’s maar doordat de auto zo beweegt ziet het er agressief uit (smijten met de auto) en daardoor snel. Dat effect.
Dat was op Spa ook.LewisVries schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:22:
Om terug te komen op demografie. Verbaast mij hoeveel vrouwen er zijn, en dan niet ‘moest mee van de man/vriend’ types maar echt de leiders qua juichen en aanmoedigen. En als je een beetje praat merk je dat alle lagen van de bevolking er zijn. Van high-income beroepen tot low-income beroepen. Verstappen heeft echt iets aangewakkerd dat breder gaat dan de standaard F1-sterotype fan.
Hier op Tweakers en op andere plekken op het internet wordt wel eens gesproken over de "max tokkie fan" of iets in die trant, maar daar merk je in het echte leven vrij weinig van.
Op de TV die hier naast de baan staat lijkt de W-Series idd zeer traag, maar als je dan live bij een bocht zit waar ze duidelijk met hun materiaal op de rand zitten, dan ziet het er snel uit.meenkdrie schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:25:
[...]
Dat kan, dan is het meer de beleving van de auto denk ik. De Mercedes en Ferrari klinken inderdaad sneller als de RB
Valt mij sowieso op dat de TV-beelden van Tarzan (scherm staat naast de baan) veel minder snelheidsbeleving hebben dan het echt met eigen ogen aanschouwen als ze hem Tarzan ingooien.
Overigens ruikt de benzine raar. Beetje rijp fruit lucht
[ Voor 6% gewijzigd door LewisVries op 03-09-2021 13:34 ]
Het was een cynische opmerkingkevlar01 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:28:
[...]
Is dat niet al lang en breed verbroken na zo'n beetje 2 minuten in FP1?
https://www.circuitzandvoort.nl/bezoeker/ronderecords/
[...]
Deo en parfum?LewisVries schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:33:
Overigens ruikt de benzine raar. Beetje rijp fruit lucht
of
Biobrandstof van gefermenteerd fruit?
(Heb je nog mazzel dat ze niet op diesel vermengd met afgewerkt frituurvet rijden, dan ruik je de hele baan snackbar/chinees/gebakken vis)
[ Voor 23% gewijzigd door PalingDrone op 03-09-2021 13:38 ]
Dat is altijd op TV. Zelfde met de banking in T3 en T14. Dat lijkt op een scherm nog best mee te vallen.LewisVries schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:32:
Valt mij sowieso op dat de TV-beelden van Tarzan (scherm staat naast de baan) veel minder snelheidsbeleving hebben dan het echt met eigen ogen aanschouwen als ze hem Tarzan ingooien.
Het blijft jammer dat ze op TV nog steeds bijna alleen maar met ver ingezoomde meebewegende camera's werken, met shots van een meer statische camera krijg je veel meer snelheidsbeleving. Maarja, dan zijn de sponsoren minder duidelijk in beeld...
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Gefermenteerd fruit jaPalingDrone schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:36:
[...]
Deo en parfum?
of
Biobrandstof van gefermenteerd fruit?
(Heb je nog mazzel dat ze niet op diesel vermengd met afgewerkt frituurvet rijden, dan ruik je de hele baan snackbar/chinees/gebakken vis)
Hoe tof zou een statische camera in de kerbs of net boven de SAFER vangrail bij de Luyendyk zijn?Chakotay schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:39:
Het blijft jammer dat ze op TV nog steeds bijna alleen maar met ver ingezoomde meebewegende camera's werken, met shots van een meer statische camera krijg je veel meer snelheidsbeleving. Maarja, dan zijn de sponsoren minder duidelijk in beeld...
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Ja T14 banking is echt bizar mooi en steilTheBrut3 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:37:
[...]
Dat is altijd op TV. Zelfde met de banking in T3 en T14. Dat lijkt op een scherm nog best mee te vallen.
Larry ten Voorde is met een straatlegale Porsche nu aan het proberen ronderecord straatlegaal neer te zetten. Ding klinkt als straaljager. Ruikt alsof iemand net duizendklapper heeft afgestoken.
:strip_exif()/f/image/OEYs88K8PvwGlCLVyhAYR4BT.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu offline want batterij gaat hard, ook vanwege zoeken naar verbinding op overbelastte netwerk
Beetje een Nederlands elftal publiek dus?LewisVries schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:22:
Wel benieuwd of die demografie op de zondag ook nog hetzelfde is.
Alweer een vertraging voor de start van de F3 sessie. Toch langer lopen van de support paddock naar de pit lane dan gepland?
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Dacht dat RB nog steeds met veel minder downforce dan Mercedes rijdt dit jaar. Vorig jaar was dat killing omdat de achterkant dan uitbrak, maar moesten ze het toch ivm snelheid. Dit jaar kunnen ze zich dat veroorloven. Mercedes had last van de nieuwe regels, dus meer achtervleugel ter compensatie. Kan zijn dat de auto dan wat stabieler oogt.meenkdrie schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:25:
[...]
(of ik praat onzin hier)
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Dit topic is gesloten.
Let op:
Huisregels van dit topic:
Overige topics:
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
- Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
- Hetzelfde geld voor naamverbasteringen.
- De quick reply gaat uit met de kwalificatie en de race.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
- Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2021
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in [F1] Seizoen 2021
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |