Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Rude-Dog schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:20:
Met je blind staren op verbruik doe je jezelf geen plezier, als je het mij vraagt. Iedereen die zich de hele tijd druk blijft maken over range raad ik van harte af om EV te gaan rijden. In de praktijk is het gewoon een non-issue, tenzij je er op gebrand bent er een issue van te maken.
Ik vind het eerder interessant.
Verbruik maakt me weinig uit uiteindelijk, ik heb een laadpas, dus zie de kosten nergens terug.
Maar het is leuk ermee te experimenteren, uit nieuwsgierigheid.
Twee dagen dezelfde lange rit, de ene dag met 100 en de andere met 130, bijvoorbeeld.
En ik vind het leuk om die resultaten te delen en dan zien hoe anderen het op hun manier ervaren.

In feite is dat dus niet druk maken over verbruik, en blindstaren daarop, nee, het is interesse en delen van ervaringen. EN daarvoor is een forum bedoeld meen ik ;)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15:35
Met je blind staren op verbruik doe je jezelf geen plezier, als je het mij vraagt. Iedereen die zich de hele tijd druk blijft maken over range raad ik van harte af om EV te gaan rijden. In de praktijk is het gewoon een non-issue, tenzij je er op gebrand bent er een issue van te maken.
Ik maak mij nooit zorgen over mijn gebruik. Ik merk wel dat het erg onhandig is als je niet thuis kunt laden. Vanwege herstel aan onze vloer zitten wij een weekje in een vakantiehuis, waarbij de laadpaal op het park niet werkt. Als je dan wel gewoon je werk buitenshuis moet doen mis je gewoon een volle accu bij het wegrijden of de mogelijkheid om te laden als je 'thuis' komt.

Ik ben nu eigenlijk de hele dag op zoek naar een laadpaal of snellader (middenin Drenthe is dat laatste wel lastig).

Kan niet wachten tot we maandag weer echt thuis zijn, maar ik heb echt respect voor mensen die dit elke dag moeten doen. Misschien is het een kwestie van gewenning.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41
ron65 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:23:
[...]

Ik vind het eerder interessant.
Verbruik maakt me weinig uit uiteindelijk, ik heb een laadpas, dus zie de kosten nergens terug.
Maar het is leuk ermee te experimenteren, uit nieuwsgierigheid.
Twee dagen dezelfde lange rit, de ene dag met 100 en de andere met 130, bijvoorbeeld.
En ik vind het leuk om die resultaten te delen en dan zien hoe anderen het op hun manier ervaren.

In feite is dat dus niet druk maken over verbruik, en blindstaren daarop, nee, het is interesse en delen van ervaringen. EN daarvoor is een forum bedoeld meen ik ;)
Was geen kritiek op jou Ron, meer in het algemeen dat mensen zich daar in mijn optiek te druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:12
Daar ben ik het niet helemaal mee eens met dat 'non-issue'. Het is wel degelijk een issue voor mij als ik niet meer thuis geraak zonder eerst een lader te gaan zoeken, vooral als ik er niet op voorzien ben. Op mijn route is welgeteld 1 plaats waar ik kan snelladen en dat aan 0,85€ per kWh, die skip ik liever. Ben gisteren maar kort thuis geweest dus kon maar half uur laden tussendoor, maar was genoeg volgens de auto om nog een keertje over en weer te rijden naar het werk. Had ie echter niet goed ingeschat dus tenzij ik straks tegen max 100km/u naar huis rijd, geraak ik er vermoedelijk niet zonder te laden. Dat geeft niet echt gemoedsrust dus voor mij wel een issue. Volgende keer toch maar tot 100% laden vooraleer ik 2 dagen op een rij weg moet. Het is een leerproces, dat zeker, zowel voor de wagen als voor de chauffeur.

Op het werk staan er 11 laadpalen dus kunnen 22 wagens tegelijk laden. Echter staan die op een parking waar een paar honderd auto's staan. Als je dus niet voor 7u30 aankomt moet je er dus niet op hopen om je wagen op te laden.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-09 21:19
Ik raad iedereen die last heeft van meningen of discussies van harte af om fora te bezoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Ik raad iedereen die last heeft van meningen of discussies, van harte af om deel te nemen aan fora

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rude-Dog
Luisterlijk schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:56:
[...]

Ik raad iedereen die last heeft van meningen of discussies van harte af om fora te bezoeken
Ik heb totaal geen last van meningen of discussies :)

Ik val niemand persoonlijk aan, ik deed geen @, ik zeg alleen dat ik vind dat mensen zich over het algemeen te druk maken over range. Als je voor een EV kiest, doe je jezelf een groot plezier als je niet teveel wakker gaat liggen over bereik. Wie van de forumbezoekers is al eens met een lege (EV)accu komen te staan?
In de praktijk valt het allemaal best mee, vooral als je je realiseert wat je aan het doen bent.
Als je denkt - ik rij nieuwe technologie, lekker stil, modern, ik vind het leuk om te pionieren...dan stap je toch al heel anders in dan als je instapt met het idee van "ik ga dat laden supervervelend vinden vergeleken bij mijn BMW diesel die 1400km op 1 tank deed". Als dat je uitgangspositie gaat zijn, ben je wat mij betreft niet realistisch en kan ik je alleen maar aanraden om niet EV te gaan rijden tot de technologie je verwachtingen kan bijhouden.

En voor nu is het voor je gemoedsrust veel prettiger als je gewoon geniet van het feit dat je een prachtige technologie tot je beschikking hebt.

En nee, dat betekent niet dat je dan niet mag zeggen wat er beter of anders zou kunnen. Het kan altijd beter, en dat moet ook zeker benoemd worden. Vooral op een forum :)
Fijne vrijdag allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
ArnoudN schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:37:
[...]

Kan niet wachten tot we maandag weer echt thuis zijn, maar ik heb echt respect voor mensen die dit elke dag moeten doen. Misschien is het een kwestie van gewenning.
Voor mij is het juist een sport om zo weinig mogelijk thuis te laden, dat doe ik alleen in geval van nood. Dat is puur een centenkwestie (bijna letterlijk ;) ) Ik laad dan alleen maar "bij" om tot de volgende snellader of op kantoor te komen (vooralsnog gratis laden op kantoor).

Het aantal laadpasjes in mijn auto neemt wel toe (inmiddels al een stuk of 9 en vandaag komt daar de nieuwe Volvo pas nog bij). Zit overigens hier in de buurt wel met de luxepositie dat we heel veel laadpalen in de buurt hebben. In een straal van 400m om de woning kan ik kiezen uit 11 laadpalen (allemaal Vattenfall à 0,40/kWh). Op 5 min rijden ligt een snellader à 0,41/kWh (of 0,50/kWh met de Volvo pas) en Q1-2024 gaat op 5 min rijden een Tesla-charging station open, die waarschijnlijk ook rond de 0,45/kWh uitkomt (zonder membership).

Het rijden in een MY24 C40 ER is dan ook nog eens "luxe" met een range van ongeveer 450km onder gunstige omstandigheden (nu het wat kouder is moet ik het doen met ca 400km).

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Rude-Dog schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:45:
[...]

Was geen kritiek op jou Ron, meer in het algemeen dat mensen zich daar in mijn optiek te druk over maken.
Weet ik, en ook ik merk dat er mensen zijn die zich er druk om maken.
Dat zijn doorgaans de mensen die zelf de rekening krijgen voor elke geladen kWh. Ik kan mij best voorstellen dat die daar wel heel erg mee bezig zijn, het is wel hun portemonnee die wordt geraakt door een onzuinig rijdende wagen.

Die groep heeft wellicht voor de energieprijzen stegen gerekend op 30 cent per kWh wat goedkoper uitviel dan brandstofkosten. ik begrijp goed dat die nu behoorlijk op dat verbruik gefocussed zullen zijn 8)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-09 18:18
ron65 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:28:
[...]

Dat zijn doorgaans de mensen die zelf de rekening krijgen voor elke geladen kWh. Ik kan mij best voorstellen dat die daar wel heel erg mee bezig zijn, het is wel hun portemonnee die wordt geraakt door een onzuinig rijdende wagen.

Die groep heeft wellicht voor de energieprijzen stegen gerekend op 30 cent per kWh wat goedkoper uitviel dan brandstofkosten. ik begrijp goed dat die nu behoorlijk op dat verbruik gefocussed zullen zijn 8)
Alles is betrekkelijk. Ik rij ook privé en betaal als uit eigen zak.En laden doe ik voor zo’n 80% thuis en 20% ‘snel’. Thuis tarief is 42 ct, onderweg gemiddeld zeg 75 ct, Het gewogen gemiddelde van mijn ‘gedrag’ is dus iets van 48 ct. Op dit moment in de kou is het verbruik misschien wel 22 kWh/100 km ofwel zo’n 10,50 euro per 100 km. ‘s Zomers aanzienlijk minder.
Maar zou mijn auto een benzine auto zijn geweest zou ik voor dat bedrag van 10,50 net 5 liter hebben kunnen kopen. Dan zou die auto dus 1:20 moeten rijden bij mijn rijgedrag voor diezelfde 100 km. Daar komt dan bij dat je vooralsnog geen wegenbelasting betaalt voor een EV en het onderhoud goedkoper is ( of zelfs gratis als je een my23 hebt zoals ik). En dan heb ik het nog niet eens over het fijne gedrag van 4 wd en 400 Pk ( zoals in mijn geval met een Twin) waar je in de benzinewereld alleen onbetaalbare auto’s mee hebt.

Kortom, ik heb helemaal geen medelijden met mezelf noch met anderen die (prive) EV zijn gaan rijden…….

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
Mga1600 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:15:
[...]

Alles is betrekkelijk. Ik rij ook privé en betaal als uit eigen zak.En laden doe ik voor zo’n 80% thuis en 20% ‘snel’. Thuis tarief is 42 ct, onderweg gemiddeld zeg 75 ct, Het gewogen gemiddelde van mijn ‘gedrag’ is dus iets van 48 ct. Op dit moment in de kou is het verbruik misschien wel 22 kWh/100 km ofwel zo’n 10,50 euro per 100 km. ‘s Zomers aanzienlijk minder.
Maar zou mijn auto een benzine auto zijn geweest zou ik voor dat bedrag van 10,50 net 5 liter hebben kunnen kopen. Dan zou die auto dus 1:20 moeten rijden bij mijn rijgedrag voor diezelfde 100 km. Daar komt dan bij dat je vooralsnog geen wegenbelasting betaalt voor een EV en het onderhoud goedkoper is ( of zelfs gratis als je een my23 hebt zoals ik). En dan heb ik het nog niet eens over het fijne gedrag van 4 wd en 400 Pk ( zoals in mijn geval met een Twin) waar je in de benzinewereld alleen onbetaalbare auto’s mee hebt.

Kortom, ik heb helemaal geen medelijden met mezelf noch met anderen die (prive) EV zijn gaan rijden…….
Met je C40 MY23 zou ik dan zeker even kijken naar de laadtarieven van Volvo zelf: https://volvocar-public-charging.com/web/nl/volvo-nl/tariffs Je hebt met een MY23 recht op 6 maanden gratis het "Large" abonnement. Hiermee kun je bij de meeste snelladers (let wel dat je de >100kW laders neemt) voor 0,50/kWh laden. Scheelt je toch alweer 0,25/kWh op het tarief dat je nu noemt. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:25
ron65 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:28:
[...]

Maar een gedeelte van de oplossing is toch ook al gegeven: gewoon je rijstijl er op aanpassen, want de auto wordt pas echt minder zuinig als je er 130km/u mee gaat rijden.
Gisteren zelf met twee passagiers 150 km gereden, voornamelijk 100km en 130km wegen. Gezien de weersomstandigheden heb ik die laatste snelheid nooit gehaald, max 120km/uur. Verbruik van 22.4 over de gehele rit (auto was voorverwarmd). Vind dat niet per se onzuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
@Mga1600 Ik rijd de P8 ook privé en laad voor 99% thuis. Ideaal! Geen tijdsverlies langs de snelweg of zoeken naar een laadpaal in de woonwijk. Met een dynamisch contract kom ik bijna nooit boven de €0,30 per kWh. Vaak blijf ik steken rond de €0,26 per kWh. Ik adviseer iedereen dan ook een dynamisch energiecontract! (en ja, ik heb daar geen aandelen in)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Venomer
  • Laatst online: 15:57
HenryP schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:50:
@Mga1600 Ik rijd de P8 ook privé en laad voor 99% thuis. Ideaal! Geen tijdsverlies langs de snelweg of zoeken naar een laadpaal in de woonwijk. Met een dynamisch contract kom ik bijna nooit boven de €0,30 per kWh. Vaak blijf ik steken rond de €0,26 per kWh. Ik adviseer iedereen dan ook een dynamisch energiecontract! (en ja, ik heb daar geen aandelen in)
Ik heb dit jaar tot nu toe bijna 4 MWh thuis opgeladen. De zonnepanelen hebben 8 MWh opgeleverd. Dat is pas voordeling autorijden!

(Ja, ik weet het. Afschrijving zonnepanelen, verbruik andere apparaten in huis, enzovoort. Maar ik hou mezelf graag een beetje voor de gek :) )

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:44
Luisterlijk schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:11:
[...]

Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Het verbruik van een EV wordt, in tegenstelling tot een Brandstofauto, vrijwel geheel bepaald door luchtweerstand. In de curve die dat verlies vertegenwoordigt, zit een eigenaardige maar hele duidelijke "knik" die bij de meeste auto's nét onder de 100 kmh ligt.

Dat betekent dat je tót 100 kmh vrij goed kunt inschatten wat het verbruik is, maar boven de 100 kmh stijgt het verbruik véél sneller. Dit is een natuurkundig fenomeen en heeft te maken met frontoppervlak, wervelingen en nog zo een aantal factoren, maar is gewoon een fact of life. Niets aan te doen.

Vanuit díe kennis, is het dus veel efficienter om gewoon 100 kmh te blijven rijden (en dus géén 105!). Het verlies aan tijd bij een tussenlading is veel groter dan het verlies aan tijd door het lagere tempo.

Als je daar de verminderde capaciteit van de accu bijrekent, wordt dit effect nog veel groter. Met 130 kmh doe je jezelf geen plezier .....
Het verbruik van een brandstofauto is vooral afhankelijk van de (slechte) efficiëntie van de brandstofmotor. Veel minder van de luchtweerstand.

[ Voor 5% gewijzigd door DrBOB101 op 01-12-2023 14:27 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Venomer schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:22:
[...]

Ik heb dit jaar tot nu toe bijna 4 MWh thuis opgeladen. De zonnepanelen hebben 8 MWh opgeleverd. Dat is pas voordeling autorijden!

(Ja, ik weet het. Afschrijving zonnepanelen, verbruik andere apparaten in huis, enzovoort. Maar ik hou mezelf graag een beetje voor de gek :) )
Daarom reken ik 11,5 cent voor thuis opladen. Dat is wat ik nu van Greenchoice zou krijgen voor elke kWh die ik teruglever.
Ik heb 7,3 MWh geproduceerd en 3,5 MWh thuis geladen in de afgelopen 12 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:26
cyberdj schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:18:
[...]

Het aantal laadpasjes in mijn auto neemt wel toe (inmiddels al een stuk of 9 en vandaag komt daar de nieuwe Volvo pas nog bij)..
Uit nieuwsgierigheid: hoeveel gebruik je er daarvan? Ik heb er ook twee of drie, maar ik gebruik één pas.. En ik heb net mijn volvo public charging pas geactiveerd, maar zie dat ik ook kan laden via de ios app…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bij mij is de GPS uitgevallen. Heb dus voortdurend de kaart van heel Europa in beeld...
Internetverbinding om de auto voor te verwarmen via de app werkt ook niet.

Vandaag verschillende keren geprobeerd de TCAM reset uit te voeren, maar daarop volgt geen reactie. Zelfs na een minuut ingedrukt houden van de ontwasemknop gaat het SOS-lampje niet knipperen.
Reset via de Home-knop lukt wel, maar heeft geen effect op de GPS-werking.

Gelukkig behoedt Flitsmeister (ook GPS) me via de telefoon-app nog voor snelheidsovertredingen.

Zal wel een bezoekje aan de garage worden als na het weekend de GPS nog steeds "dood" is.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
Claude schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:28:
Bij mij is de GPS uitgevallen. Heb dus voortdurend de kaart van heel Europa in beeld...
Internetverbinding om de auto voor te verwarmen via de app werkt ook niet.

Vandaag verschillende keren geprobeerd de TCAM reset uit te voeren, maar daarop volgt geen reactie. Zelfs na een minuut ingedrukt houden van de ontwasemknop gaat het SOS-lampje niet knipperen.
Reset via de Home-knop lukt wel, maar heeft geen effect op de GPS-werking.

Gelukkig behoedt Flitsmeister (ook GPS) me via de telefoon-app nog voor snelheidsovertredingen.

Zal wel een bezoekje aan de garage worden als na het weekend de GPS nog steeds "dood" is.
Al langer dan 1 dag? Meestal is het de volgende ochtend weer goed. En het lijkt gek genoeg of dit vaker voorkomt vlak voor een volgende software update...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
cyberdj schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:43:
[...]

Met je C40 MY23 zou ik dan zeker even kijken naar de laadtarieven van Volvo zelf: https://volvocar-public-charging.com/web/nl/volvo-nl/tariffs Je hebt met een MY23 recht op 6 maanden gratis het "Large" abonnement. Hiermee kun je bij de meeste snelladers (let wel dat je de >100kW laders neemt) voor 0,50/kWh laden. Scheelt je toch alweer 0,25/kWh op het tarief dat je nu noemt. :*)
Dat bedrag wat ik voor thuisladen noemde is het tarief van Vattenfall. Ik heb ook zonnepanelen die op jaarbasis net niet genoeg leveren voor huis en auto. In werkelijkheid zal mijn thuis-laadtarief dus ergens tussen de 0 en 42 ct. zitten.

Maar hoe kom ik aan zo’n nieuwe Volvo kaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberdj
jorisjansen3 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:39:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: hoeveel gebruik je er daarvan? Ik heb er ook twee of drie, maar ik gebruik één pas.. En ik heb net mijn volvo public charging pas geactiveerd, maar zie dat ik ook kan laden via de ios app…
Momenteel kan ik nog op het werk gratis laden, dus gebruik ik ze bijna niet, echter check ik voordat ik ergens ga laden welke kaart het goedkoopste is 🤓

Concreet gebruik ik er 4 regelmatig en de andere sporadisch
Regelmatig:
-Thüga pas om in de straat te laden (5ct/kWh goedkoper dan tarief paal na 20kWh)
-Plugsurfing kaart bij lokale Lidl (gratis laden)
-Vattenfall Incharge bij palen die het 0,34/kWh tarief hebben
-Freshmile voor als er een aanbieding is (er was een Shell-snellader die 0,28/kWh rekende, en ook Ionity (was) goedkoop
Soms:
-Octopus voor palen die gratis zijn volgens de Octopus app en er is 1 goedkope snellader op weg van werk>huis (0,29/kWh)
-Bump een hele enkele keer (0,41/kWh)

De Volvo card wil ik vooral in Frankrijk gebruiken
en als echt niks het meer doet heb ik nog een Shell recharge, een E-flux en een Tango pasje.

Naast de pasjes heb ik ook nog wel wat apps geinstalleerd, Tesla, IECharge (Frankrijk).

Enfin, beetje veel van het goede misschien, op de Thüga pas na zijn ze allemaal gratis (afgezien van soms een eenmalige kaartbijdrage of zoals bij Volvo gedurende een periode gratis). Ik verwacht echter nooit aan een paal te staan zonder werkende pas 🤓

Ben ook actieve deelnemer in het openbare laadpalen forum ([EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3) waar alles te vinden is over pasjes en openbare laadpalen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
Mga1600 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:42:
[...]

via de link in mijn post, even zoeken, inloggen met je Volvo ID

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:42:
[...]

Dat bedrag wat ik voor thuisladen noemde is het tarief van Vattenfall. Ik heb ook zonnepanelen die op jaarbasis net niet genoeg leveren voor huis en auto. In werkelijkheid zal mijn thuis-laadtarief dus ergens tussen de 0 en 42 ct. zitten.

In de volvo app, locatie tabje, daar staat ale het goed is nu een melding dat je je kunt aanmelden, daarbij kun je ook meteen een kaart bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:51
ron65 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 00:07:
[...]

In de volvo app, locatie tabje, daar staat ale het goed is nu een melding dat je je kunt aanmelden, daarbij kun je ook meteen een kaart bestellen.
Ik heb de kaart al donderdag besteld, toen de be/nl site online kwam. In de app is het pas gisteren beschikbaar inderdaad. Voor mij is het eerder als backup plan, als mijn Shell Recharge van het werk niet zou functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Als ik het dus goed begrijp is de small variant gewoon een extra optie kaart die je krijgt? Ik heb er namelijk al een stuk of 4 en gebruik er daarvan hooguit 1 af en toe als m'n leasepas problemen heeft of in het buitenland.

Dus wat is dan de toegevoegde waarde van die nieuwe Volvo kaart?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Net weer het laden aangezet tot 100% en dit keer staat er in het driversdisplay iig ook dat 100% is ingesteld ipv 90%. Laat ik dan maar hopen dat dit weer zo'n zelf oplossende bug is geweest...

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luisterlijk
HenryP schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:50:
Dynamisch contract is echt off-topic vind ik. Dat leidt tot oeverloze discussies tussen mensen met en zonder zonnepanelen en mensen met en zonder back-end. Lastig te vergelijken in mijn opinie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:40
Zo’n my23 is superzuinig :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_31N7IXZlbDqsfQaUbVTrgcZ-U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rdcB396UbP6xzIAD6kVb8wec.jpg?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Extra kaartje ontvangen 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gh5aLQgcwRYBT4aCt_zp5UQEO10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbfIwJvbqJDuHRtRmh78tPFo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
De small variant? En dat is dan eigenlijk toch gewoon een extra pasje zoals bijv die van Shell? Geen maandlasten, gewoon handig om er bij te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
[...]

Dank je!
We zijn nu eerst een heel tijdje zonder Volvo op stap dus met het laad-kaartje komt het vast wel goed na terugkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Juancho schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:03:
[...]

De small variant? En dat is dan eigenlijk toch gewoon een extra pasje zoals bijv die van Shell? Geen maandlasten, gewoon handig om er bij te hebben?
Inderdaad de small tarief en het is inderdaad een extra laadkaart zoals er nu zoveel liggen in de wagen, zonder maandelijkse kosten. Wel de mooiste laadkaart met nummer 000001 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:44
[...]

ja super irritant, ik gebruikte dat kaartje best vaak om een laadpaal te zoeken. Omdat ik niet ben aangemeld krijg ik nu elke keer als ik op een laadpaal klik dat dialoogje om me aan te melden.

andere irritatie (van gisteren): wat is google maps irritant als je met laag percentage aankomt. Doe ik niet zo vaak, maar moest gisteren een lange rit waardoor ik met 9% aankwam. Om vervolgens nog 2 miniritjes te moeten doen die ik prima binnen die 9% kon doen. En had dus geen adviezen nog voor laadpalen (heb een thuislaadpaal). Maar ja hoe werkt die volvo dan
:
- Toen ik mijn route naar huis instelde, zette GM er spontaan een snellader halverwege tussen. Dus op het prullenbakje geklikt omdat ik niet wilde snelladen (ik heb immers thuislaadpaal). Volgende melding: U komt met minder dan 10% aan, laadpaal zoeken? Die weggeklikt, want als je dat niet binnen 10 sec doet zet die er spontaan weer een snellader tussen. (om vervolgens die melding nog een paar keer onderweg terug te krijgen GRRRRRRR....)
- Thuis aangekomen, gegeten moest ik mijn miniritjes met nog 9% doen. Opnieuw precies hetzelfde, alleen nog erger: Als je de auto aanzet heb je al dialoog in je display of je laadpaal wilt zoeken. dus:
- auto starten: dialoog wilt u laden (antwoord NEE!)
- daarna de route programmeren, zet die er spontaan een lader om (op prullenbak geklikt, ik wil niet laden, GRRRRR)
- Daarna de melding dat ik met minder dan 10% aankom, of ik wil laden (NEEEE!!!!! GRRR...)
- 2 min later: U komt met minder dan 10% aan, en ik vergat op nee te klikken en had ik weer spontaan een lader in mijn navigatie (GRRRR...)
- toen de navigatie maar uitgezet

wat een kl... klantreis is dat zeg... 1x aangeven dat je niet wilt laden moet toch genoeg zijn lijkt me..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjansen3
Juancho schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:10:

De waarde is net zo groot als je plugsurfing kaartje…. Het eerste jaar voordelig, daarna een extra kaartje voor als je leasepas niet werkt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
@Kammika heb je wel ingesteld dat thuis ook een laad optie is? Dat zou volgens mij iig wat popups schelen dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:12:
@Kammika heb je wel ingesteld dat thuis ook een laad optie is? Dat zou volgens mij iig wat popups schelen dacht ik?
Yep, staat gewoon ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Juancho schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:12:
Nee, dat werkt niet, ik vraag me überhaupt af waarom die functie erin zit. Ik krijg ook dikwijls de vraag of ik een lader wil zoeken als ik naar huis rij, zelfs op minder dan een km van m'n huis.

Stoor me ook aan de opdringerigheid van Maps om die laadstop ertussen te stoppen, nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Largamelion schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:31:
[...]
Nee, dat werkt niet, ik vraag me überhaupt af waarom die functie erin zit. Ik krijg ook dikwijls de vraag of ik een lader wil zoeken als ik naar huis rij, zelfs op minder dan een km van m'n huis.

Stoor me ook aan de opdringerigheid van Maps om die laadstop ertussen te stoppen, nergens voor nodig.
Volgens mij zou dat toch echt juist daarom zo moeten werken hoor. Thuisadres opgeven als laadadres zodat Maps weet dat dat punt meegenomen kan worden in de berekening. Anders heeft het idd totaal geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:59:
[...]

Volgens mij zou dat toch echt juist daarom zo moeten werken hoor. Thuisadres opgeven als laadadres zodat Maps weet dat dat punt meegenomen kan worden in de berekening. Anders heeft het idd totaal geen nut.
Maar zo werkt het dus niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Miaschien kan @4v4t4r eens navraag doen wat die functie dan zou moeten doen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15:35
Juancho schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:37:
Miaschien kan @4v4t4r eens navraag doen wat die functie dan zou moeten doen 😁
Volgens mij werkt het alleen als je echt naar huis navigeert, dus je huisadres als bestemming hebt ingevoerd.

Maar bij ritten naar huis zet ik ook vaak de navigatie uit als ik eenmaal op de snelweg zit.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Kammika schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:18:
[...]

Yep, staat gewoon ingesteld
Ik denk dat het komt omdat het laadfilter op ‘snel’ staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Luisterlijk schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:34:
[...]

Dynamisch contract is echt off-topic vind ik. Dat leidt tot oeverloze discussies tussen mensen met en zonder zonnepanelen en mensen met en zonder back-end. Lastig te vergelijken in mijn opinie.
en bovendien super risicovol, echt af te raden. Stel dat Poetin een natte scheet laat, dan vliegen de energieprijzen omhoog en ben je het bokkie met dynamische prijzen.

Vanochtend wederom genoten van de preconditioning, er zat flink ijs op de ruiten en aan het krabben van anderen te zien heel erg vast ook.
Ik had hem op de timer ingesteld, en kon zo instappen en wegrijden in een heerlijk warme wagen.

Temperatuur -2, in de auto stond de achterruit verwarming ook aan en zodra ik zat begon de stoel en stuurverwarming ook. Die achterruit verwarming gaat vanzelf mee aan als het onder 7 graden is krijg ik de indruk, dus ook niet altijd. Maar tot nu toe, wanneer nodig stond hij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:10:
Als ik het dus goed begrijp is de small variant gewoon een extra optie kaart die je krijgt? Ik heb er namelijk al een stuk of 4 en gebruik er daarvan hooguit 1 af en toe als m'n leasepas problemen heeft of in het buitenland.

Je hoeft het niet te doen, het mág. ;)

Ik heb geen vervangende kaart, en was blij met de plugsurfing die bij de Volvo zat toen ik in DLD een lader had die de laadpas van de LM niet pakte,
Dus, deze besteld en ik heb weer een alternatief in dat geval
Liever niet, want dan moet ik weer declareren, en dat is best gedoe bij ons.
Maar beter mee, dan om verlegen, zei mijn opoe zaliger altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:31:
[...]

Ik had eergisteren de Hackelaar als laadstop ingeprogrammeerd, al dik 160 km tevoren. Ik wist dat ik er bijna leeg aan zou komen.
Vlak voor de hackelaar, zo'n 4 km ervoor, meldde Maps dat ik ergens moets laden en wilde een laadstop invoegen. Dat ik die 4 km verderop al had en al had ingesteld zag maps kennelijk niet.
Dus is een issue van Maps icm onze wagens. Bugje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watmaakhetuit
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-09 13:51
Luisterlijk schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:34:
[...]

Begrijp eerlijk gezegd niet waarom dit als off-topic wordt beschouwd…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
Watmaakhetuit schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:56:
[...]

Begrijp eerlijk gezegd niet waarom dit als off-topic wordt beschouwd…
omdat dat hier thuishoort...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:40
caspervc schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:09:
Ik mag me overigens vanaf vandaag bij deze club aansluiten en verhuis van het algemene Volvo forum naar deze :). De V40 maakt in januari (is de planning) plaats voor een Blauwe XC40 Single Motor Long Range Plus met wat mooie hebbedingetjes (Grijs interieur met de kristallen pookknop, rubberen mattenset, Sonax 2 componenten glascoating op de lak, geblindeerde achterruiten). Ik denk praktisch dezelfde als die van @DrBOB101 zo te zien ;)

Even nog gedacht over het standaard interieur icm aftermarket grijs-leer bekleding, maar de verlichting in zowel de sierlijsten als de leeslampjes en de extra bagageruimte verlichting was voor ons genoeg om voor de wol-stoffen bekleding te gaan.

Heb er nu al zin in!
Uodate: aangekomen bij de dealer! Hij gaat hem rijklaar maken maar vanwege de glascoating die ze nog gaan aanbrengen, het rijklaar maken dat nog moet gebeuren en onze wens voor en eerste tenaamstelling in 2024 te hebben (als particulier) nog een maandje wachten....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VVyvbCOVQTYGMVRamkMNpH3GBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjgHE4EAMnG17oOKLW7j1Xj7.jpg?f=fotoalbum_large

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 15:29
ron65 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:55:
[...]

Ik had eergisteren de Hackelaar als laadstop ingeprogrammeerd, al dik 160 km tevoren. Ik wist dat ik er bijna leeg aan zou komen.
Vlak voor de hackelaar, zo'n 4 km ervoor, meldde Maps dat ik ergens moets laden en wilde een laadstop invoegen. Dat ik die 4 km verderop al had en al had ingesteld zag maps kennelijk niet.
Dus is een issue van Maps icm onze wagens. Bugje
Weet je zeker dat je de Fastned had ingesteld en niet de parkeerplaats? Want ik kom vaak genoeg met lage soc bij een lader aan en dan krijg ik geen melding dat ik nog moet laden. Je kunt altijd zien of Maps je laadstop als laadstop heeft herkend als er in je overzicht bij staat hoe lang je daar moet gaan laden. Wat @Largamelion bedoelt is dat je, zelfs als je instelt dat je thuis kunt laden, alsnog de melding krijgt of je een laadstation wilt zoeken als je bijna thuis aankomt met lege accu

[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 03-12-2023 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Kijk dit dan… YouTube: Video driving xc40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaJoBe
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-09 07:50
caspervc schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:33:
[...]

Uodate: aangekomen bij de dealer! Hij gaat hem rijklaar maken maar vanwege de glascoating die ze nog gaan aanbrengen, het rijklaar maken dat nog moet gebeuren en onze wens voor en eerste tenaamstelling in 2024 te hebben (als particulier) nog een maandje wachten....

[Afbeelding]
Wat is er zo verschillend tussen inschrijven in 23 of 24 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JTHZZ schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:19:
[...]

Weet je zeker dat je de Fastned had ingesteld en niet de parkeerplaats? Want ik kom vaak genoeg met lage soc bij een lader aan en dan krijg ik geen melding dat ik nog moet laden. Je kunt altijd zien of Maps je laadstop als laadstop heeft herkend als er in je overzicht bij staat hoe lang je daar moet gaan laden. Wat @Largamelion bedoelt is dat je, zelfs als je instelt dat je thuis kunt laden, alsnog de melding krijgt of je een laadstation wilt zoeken als je bijna thuis aankomt met lege accu
Zeker wel, ik ben niet helemaal onwetend 8)7
Uiteraard had ik de FASTNED locatie ingegeven en niet de parkeerplaats.
Getuige dat hij met 136 kW ging laden is dat gelukt want anders had ik maar max 70 kW gehaal zonder voorverwarming.

Het idiote is dat Maps mij bij vertrek ZELF aangaf dat ik thuis niet ging halen en stelde zelf die fastned al voor. Die heb ik ingeprogrammeerd, en dat toch 4 km voor ik er was opnieuw melden "u hebt een laag accuniveau, wij raden aan een laadstop te maken, zal ik een laadstop invoegen?"
Dus: Maps stelt een laadstop voor, die geef je in, vervolgens doet hij net alsof die er niet inzit en gaat de laadstop nogmaals voorstellen op slechts 4 km ervoor.
Dan nog, 4 km als je niets hebt ingegeven is onvoldoende om de accu voor te verwarmen, totaal nutteloos advies dus.
En dat is wat anderen hier ook aangeven in relatie tot het thuisadres, dat als laadstop bekend is, gaat ie toch weer een laadstop voorstellen.
Gewoon een bug in maps, anders niet. Zeker geen bedienfout (zoals een parkeerplaats ingeven ipv de snellader er net naast).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
MaJoBe schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:05:
[...]

Wat is er zo verschillend tussen inschrijven in 23 of 24 ?
Dat is ook gelijk het bouwjaar. Is ie later net wat makkelijker in te ruilen of te verkopen met bj 24 ipv 23. En heb je niet voor je gevoel na de jaarwisseling een jaar oude auto ;)

[ Voor 11% gewijzigd door caspervc op 03-12-2023 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rude-Dog
ron65 schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:05:
[...]

Getuige dat hij met 136 kW ging laden is dat gelukt want anders had ik maar max 70 kW gehaal zonder voorverwarming.

Het idiote is dat Maps mij bij vertrek ZELF aangaf dat ik thuis niet ging halen en stelde zelf die fastned al voor. Die heb ik ingeprogrammeerd, en dat toch 4 km voor ik er was opnieuw melden "u hebt een laag accuniveau, wij raden aan een laadstop te maken, zal ik een laadstop invoegen?"
Dus: Maps stelt een laadstop voor, die geef je in, vervolgens doet hij net alsof die er niet inzit en gaat de laadstop nogmaals voorstellen op slechts 4 km ervoor.
Dan nog, 4 km als je niets hebt ingegeven is onvoldoende om de accu voor te verwarmen, totaal nutteloos advies dus.
En dat is wat anderen hier ook aangeven in relatie tot het thuisadres, dat als laadstop bekend is, gaat ie toch weer een laadstop voorstellen.
Gewoon een bug in maps, anders niet. Zeker geen bedienfout (zoals een parkeerplaats ingeven ipv de snellader er net naast).
Ik heb dat allemaal echt nog nooit meegemaakt. Thuislader wordt herkend, alle laadstops, voorgesteld of zelf gekozen, ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Rude-Dog schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:43:
[...]

Ik heb dat allemaal echt nog nooit meegemaakt. Thuislader wordt herkend, alle laadstops, voorgesteld of zelf gekozen, ook.
Wees blij :)

Weet je, het is een geweldige wagen, rijdt voortreffelijk en ik zou over 4 jaar zo weer eenzelfde nieuw nemen bij de volgende leasewagenwissel (als ze hem tegen die tijd niet boven budget verklaren tenminste).

Maar.. er zijn wat geringe irritaties zoals de OTA die iets te vaak niet werkt (2.12 is nog steeds niet gekomen, dat is daarmee de vierde keer dat een OTA versie niet doorkomt), en wat mij deze week tegenviel was dus de route inprogrammeren van Maps icm de laadstopstrategie en wat daaromheen hangt.

Heel vervelend als je zegt "navigeer naar Fastnet de Walden A7" en terugkrijgt "Oke, ik voer een tussnestop in bij een fastned lader op 2 km afstand" (terwijl De Walden 120 km verderop is). EN niet dat het ding me niet verstaat, ik zag de tekst netjes in beeld, maar maps doet domweg iets anders.
Dat is deze afgelopen week vrij hardnekking voorgekomen.
En dan dus een snellader inprogrammeren, notabene door Maps zelf voorgesteld en alleen maar OK op gegeven, en dan vlak ervoor doen alsof er geen laadstop is ingegeven. Terwijl de accu wel was voorverwarmd uiteindelijk en de navigatie me keurig de afrit wees van de Hackelaar.

Ik weet, we zijn verwend en gaan dus op kleinigheden letten, maar als het erop zit wil je dat het werkt, en niet half werkt. Terwijl die navigatie en laadstop inprogrammeren tot 2 weken geleden feilloos werkte bij mij, ineens was het mis beginnend met supertraag opstarten van maps een paar keer op 1 dag. Net alsof er op de achtergrond iets gebeurd is, en het systeem daarna wat instabieler geworden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
ron65 schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:05:
[...]

Volgens mij is het een melding van de auto, niet van Maps. In mijn oude Volvo kreeg ik ook zo’n melding als de benzinetank bijna leeg was en of ik een tankstation wilde zoeken. In dit geval weet de auto niets van wat Google Maps allemaal uitspookt, ziet een bijna lege accu en komt met die melding. Knullig? Zeker, maar dit is denk ik wel de reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JTHZZ schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:16:
[...]

Volgens mij is het een melding van de auto, niet van Maps. In mijn oude Volvo kreeg ik ook zo’n melding als de benzinetank bijna leeg was en of ik een tankstation wilde zoeken. In dit geval weet de auto niets van wat Google Maps allemaal uitspookt, ziet een bijna lege accu en komt met die melding. Knullig? Zeker, maar dit is denk ik wel de reden.
Dat zou zomaar eens kunnen, scherp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
caspervc schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:18:
[...]

Dat is ook gelijk het bouwjaar. Is ie later net wat makkelijker in te ruilen of te verkopen met bj 24 ipv 23. En heb je niet voor je gevoel na de jaarwisseling een jaar oude auto ;)
Bouwjaar verandert echt niet door in jan in te schrijven. 😇

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Largamelion
Wat een heerlijke ervaring toch deze ochtend... Gisteren gesneeuwd in België en de auto had deze morgen nog 'n mooi wit laagje. Kwartiertje voor vertrek het klimatiseren gestart vanuit de app en kon even later in 'n lekker warme auto stappen die volledig rijklaar was.

Jaartje geleden zou ik nog moeten beginnen met krabben waarbij de nodige stress zou komen om de zoon op tijd af te zetten aan het school.

_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Laatst online: 15:57
Largamelion schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:54:
Wat een heerlijke ervaring toch deze ochtend... Gisteren gesneeuwd in België en de auto had deze morgen nog 'n mooi wit laagje. Kwartiertje voor vertrek het klimatiseren gestart vanuit de app en kon even later in 'n lekker warme auto stappen die volledig rijklaar was.

Jaartje geleden zou ik nog moeten beginnen met krabben waarbij de nodige stress zou komen om de zoon op tijd af te zetten aan het school.

_/-\o_
Hier hetzelfde verhaal. Een halfuur voor vertrek het klimaat gestart met de app en toen ik bij de auto kwam waren de ruiten en spiegels schoon. Heerlijk!

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:27
tdkvolvo schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:13:
[...]

Bouwjaar verandert echt niet door in jan in te schrijven. 😇
Maar als particulier later bij inruil maakt het weldegelijk uit of de auto van 4 dec '23 is of 4 Jan '24. Is trouwens altijd zo geweest!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
Vulcan750 schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:45:
[...]

Maar als particulier later bij inruil maakt het weldegelijk uit of de auto van 4 dec '23 is of 4 Jan '24. Is trouwens altijd zo geweest!
Eens… leasemaatschappijen leveren in december liever niet af, dat scheelt in de verkoopwaarde aan het eind van het contract… (ik heb moeten praten om mijn C40 nog in 2021 op kenteken te krijgen, zodat ik 5 jaar lang een lagere bijtelling heb…) [NL situatie]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
jorisjansen3 schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:40:
[...]

Eens… leasemaatschappijen leveren in december liever niet af, dat scheelt in de verkoopwaarde aan het eind van het contract… (ik heb moeten praten om mijn C40 nog in 2021 op kenteken te krijgen, zodat ik 5 jaar lang een lagere bijtelling heb…) [NL situatie]
Volvo zei bij ons dat november en december voor hun erg rustige maanden waren. Met name omdat de lease maatschappijen idd graag in januari afnemen. Net als ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Net toch last minut nog ff gekozen om bij een Fastned te stoppen. Met 130 over de snelweg, vriespunt en sneeuw bleef m'n verbruik boven de 35kW 😜.

Maar zonder dus Fastned als bestemming in te voeren toch direct 110kWh en met 10 min kon ik weer weg. Was al bang dat ik niet eens boven de 75kW ofzo uit zou komen dus dit viel behoorlijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
Vulcan750 schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:45:
[...]

Eens. Maar ik zei alleen dat het bouwjaar niet veranderd door later op kenteken te zetten. En dat is ook zo 😀

[ Voor 3% gewijzigd door tdkvolvo op 04-12-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:52
Juancho schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:23:
Net toch last minut nog ff gekozen om bij een Fastned te stoppen. Met 130 over de snelweg, vriespunt en sneeuw bleef m'n verbruik boven de 35kW 😜.

Maar zonder dus Fastned als bestemming in te voeren toch direct 110kWh en met 10 min kon ik weer weg. Was al bang dat ik niet eens boven de 75kW ofzo uit zou komen dus dit viel behoorlijk mee.
Door je snelheid is de accu verwarmd? Kan dat?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Waterblok schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:33:
[...]

Door je snelheid is de accu verwarmd? Kan dat?
Dat moet dan in een half uurtje zijn gebeurt in ijzige kou. Dat lijkt me sterk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Juancho schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:37:
[...]
Dat moet dan in een half uurtje zijn gebeurt in ijzige kou. Dat lijkt me sterk...
Interessant topic vind ik.
3%(?) warmteverlies bij het ontladen met 35 kW (0.44 C) in een halfuur = 0,5 kWh in je accu verloren.
Warmtecapaciteit van een accu is ~1.040 J/kg*K, accu in de XC40 is ~410 kg.
0,5 kWh * 3.600.000 J/kWh / 410 kg / 1040 J/kg*K = +4,4 °C warmte. Waar je ongetwijfeld ook een deel van verliest tijdens 't rijden. Maar de auto zal z'n best doen dat vast te houden met temperaturen rond 't vriespunt.
Als de BMS van de auto besluit daar nog wat extra stroom tegenaan te gooien (2 kW = 1 kWh in een half uur, is nog eens 9 °C erbij) zit je zo op prima temperaturen voor snelladen. Daar hoeft de accu geen 30 °C voor te zijn.

Weer wat nieuws geleerd uit dit artikel:
... the heat generated during charging and discharging at several current rates (Crate); 0.5, 1 and 1.5 C are presented. These results show that the heat generation during charging process is less than during discharging process.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:23:

35kW of 35kWh/100km. Als je 130 rijdt en je verbruik is 35kWh/100km. Dan verbruikt je auto op dat moment zo’n 26kW (nog fors trouwens)

Daar weer 3% van is nog niet eens 1kW. Daar zal je auto niet heel hard van opwarmen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Kammika schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:58:
[...]
35kW of 35kWh/100km. Als je 130 rijdt en je verbruik is 35kWh/100km. Dan verbruikt je auto op dat moment zo’n 26kW (nog fors trouwens)

Daar weer 3% van is nog niet eens 1kW. Daar zal je auto niet heel hard van opwarmen…
Euh, foutje van mij, dankjewel @Kammika. Jij maakt ook een foutje, het is andersom: 35 kWh/100km bij 130 km/u: 35 * 130 / 100 = 45.5 kW(h per uur; 0.58 C). Een half uur is 22,75 kWh, daar 3% van 0.68 kWh = +5.8 °C
Zijn we er samen toch mooi uitgekomen :)

[ Voor 48% gewijzigd door DrBOB101 op 04-12-2023 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warpozio
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-09 14:30
Dag
Ik ben nieuw op het forum (ik kom uit het Volkswagen IDx forum)
Ik heb het forum al doorzocht, maar 800+ paginas is de moeite :)

Klopt het dat de opties enkel per pack zijn?
Dus ik kan niet cherrypicken en de warmtepomp van "winter pack" en de driver assistance van "driver assist pack" afzonderlijk nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Warpozio schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:07:
Dag
Ik ben nieuw op het forum (ik kom uit het Volkswagen IDx forum)
Ik heb het forum al doorzocht, maar 800+ paginas is de moeite :)

Klopt het dat de opties enkel per pack zijn?
Dus ik kan niet cherrypicken en de warmtepomp van "winter pack" en de driver assistance van "driver assist pack" afzonderlijk nemen?
Klopt. Als de optie niet al in je auto zit, kan je enkel packs kiezen, waarbij je verder geen keuze hebt om onderdelen apart te selecteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQvALvg_wIcxSAaYJpK4NGgoCDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/avOk7mYagVPxadrfUpRQBCDV.png?f=fotoalbum_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 13:58
Mijn auto staat morgen op de planning in de fabriek! Levering half/eind januari. Kan niet wachten :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Over 24 dagen wordt mijn XC40 Recharge T4 Inscription uit 2021 opgeleverd. Rond de 13000 op de teller.
Dit wordt mijn eerste Volvo dus dat wordt feest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Kammika schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:58:
[...]

Hoe bedoel je? De teller stond na een dagje werken weer op 0. En na een half uurtje rijden was het verbruik niet onder de 35. Grote stukken 130 gereden. Daarna aan de snellader, zonder Fastned ingevoerd te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:27
tdkvolvo schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:43:
[...]

Eens. Maar ik zei alleen dat het bouwjaar niet veranderd door later op kenteken te zetten. En dat is ook zo 😀
Officieel klopt dat helemaal, maar "in de volksmond" en bij de advertenties van occasions bij garages wordt toch algemeen de datum van het op kenteken zetten gebruikt.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:45
Thombias schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:40:
Over 24 dagen wordt mijn XC40 Recharge T4 Inscription uit 2021 opgeleverd. Rond de 13000 op de teller.
Dit wordt mijn eerste Volvo dus dat wordt feest!
Proficiat met de aankoop!
Spijtig genoeg wel off-topic, dit topic is voor de volledige elektrische variant B)

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
nujtrug schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:21:
[...]

Proficiat met de aankoop!
Spijtig genoeg wel off-topic, dit topic is voor de volledige elektrische variant B)
Er staat Recharge in de titel dus ik verwachtte dat dit het juiste topic zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:55

timhtc

Home Energy Management

Als je met Waze native app in AAOS rijdt, wordt de accu dan geconditioneerd als je naar een snelladdpunt rijdt?

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Thombias schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:50:
[...]

Er staat Recharge in de titel dus ik verwachtte dat dit het juiste topic zou zijn.
Recharge EV ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
timhtc schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:16:
Als je met Waze native app in AAOS rijdt, wordt de accu dan geconditioneerd als je naar een snelladdpunt rijdt?
Waze heeft nog geen EV integratie, dus neen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Juancho schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:04:
[...]

Hoe bedoel je? De teller stond na een dagje werken weer op 0. En na een half uurtje rijden was het verbruik niet onder de 35. Grote stukken 130 gereden. Daarna aan de snellader, zonder Fastned ingevoerd te hebben.
Met 130 krijg je wel iets opwarming. Probeer hetzelfde eens met 100 en je haalt de 100kW niet eens. Zo was het tenminste in de eerste winter toen preheaten er nog niet was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
timhtc schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:16:
Nee, Waze communiceert niet met de wagen zelf en gezien Waze op AAOS amper aandacht krijgt zal dat er de eerste jaren ook niet komen vrees ik (if ever).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-08 11:56
Knip

[ Voor 93% gewijzigd door Notna op 05-12-2023 22:05 . Reden: Dit is nu al de 2de plek waar je dit spammed en ook hier is het van 0 toegevoegde waarde ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-08 13:37
Ik was de ABRP website aan het uitproberen, en zag dat ze voor de Volvo C40 een gemiddeld verbruik rekenen 268 Wh/km. Tenzij ik me erg vergis, zou dat omgerekend 26,8 kWh/ 100km. Is dat niet sterk overdreven voor deze wagen ?

Een bijkomende vraag (eigenlijk de reden waarom ik naar ABRP keek): Als ik de route wil vergelijken met een andere wagen-configuratie (bv. aanhanger, caravan, ...), verandert dit niks aan de berekening. Doe ik iets fout of zit er iets fout bij ABRP ?

Ik heb al heel wat verbruik-ervaringen zien passeren hier, maar ben benieuwd naar specifieke cijfers over het verbruik met aanhangwagen (in ons geval een Camping car van +/- 450 Kg)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:26
lupus9537 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:32:
Ik was de ABRP website aan het uitproberen, en zag dat ze voor de Volvo C40 een gemiddeld verbruik rekenen 268 Wh/km. Tenzij ik me erg vergis, zou dat omgerekend 26,8 kWh/ 100km. Is dat niet sterk overdreven voor deze wagen ?

Een bijkomende vraag (eigenlijk de reden waarom ik naar ABRP keek): Als ik de route wil vergelijken met een andere wagen-configuratie (bv. aanhanger, caravan, ...), verandert dit niks aan de berekening. Doe ik iets fout of zit er iets fout bij ABRP ?

Ik heb al heel wat verbruik-ervaringen zien passeren hier, maar ben benieuwd naar specifieke cijfers over het verbruik met aanhangwagen (in ons geval een Camping car van +/- 450 Kg)...
Die van mij gemiddeld 25,7 kWh/100km... maar ik denk dat dat zomaar redelijk in de buurt kan zitten. Als je stevig doorrijdt in onze XC40's zijn ze niet echt zuinig te noemen. Of je moet niet harden rijden dan 95 op de snelweg. Paar dagen geleden gekeken wat het verbruik is bij 130. Dat schommelde tussen de 30 - 35 kWh/100 km.... Ja, ik weet het was koud, dus in de zomer gaat daar wel wat van af. Dus die 25 kWh klopt dan denk ik wel...

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

lupus9537 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:32:

Nee, er zit niets fout daar maar je moet zelf aangeven wat bij jouw wagen configuratie het bijbehorende gemiddelde verbruik is.

Ik heb deze zomer een andere caravan gekocht, die blijkt iets meer verbruik te vergen dan de oude.
Daarom kan ABRP niet snel verbruiksconfiguraties daarvoor aanmaken, elke combinatie is immers anders.

Hoe je dat doet? door in beeld naar het "hamburger" icoontje te gaan (de drie liggende streepjes) en in het menu daaronder de waarde achter "referentiegebruik" aan te passen.

Mijn XC40 doet in de zomer een verbruik van 190 w/km bij 110 km. Als ik de caravan eraan hang vul ik daar 380 in (het dubbele), dat komt voor mijn huidige caravan perfect uit, voor de voorgaande kon ik 360 invullen.
Let wel: bij 110 km! dus bij 100 kmh is dit getal lager, alleen kun je dat niet ingeven in ABRP.
dus 190 Wh/km is bij 100 ongeveer 175 wh/km. je geeft dan dus 190 in om die 175 te laten berekenen bij 100.
Beetje spelen ermee.
De standaard voor ABRP is overigens 215 wh/km voor de XC40, in de zomer teveel, in de winter te weinig. Maar als je dat eenmaal doorhebt, een prima tool om langere ritten mee voor te bereiden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Juancho schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:04:
[...]

35 kWh/100km bij 130 km/u: 35 * 130 / 100 = 45.5 kW(h per uur; 0.58 C). Een half uur is 22,75 kWh, daar 3% van 0.68 kWh aan warmteverlies.
0,68 kWh * 3.600.000 J/kWh / 410 kg / 1040 J/kg*K = +5,8 °C accu temperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Abracadabra dit voor mij 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
DrBOB101 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:00:
[...]

35 kWh/100km bij 130 km/u: 35 * 130 / 100 = 45.5 kW(h per uur; 0.58 C). Een half uur is 22,75 kWh, daar 3% van 0.68 kWh aan warmteverlies.
0,68 kWh * 3.600.000 J/kWh / 410 kg / 1040 J/kg*K = +5,8 °C accu temperatuur.
weet ook niet of dit helemaal klopt hoor... je doet nu aanname dat al die warmte naar de accu stroomt, maar de auto is nog meer dan de accu, dus met dit koud weer zal die warmte ook weer naar andere onderdelen stromen.

Daarnaast zal het BMS de accu ook een bepaalde temperatuur willen hebben, dus een deel van de 45kW gaat naar al naar de verwarming van de accu...

maar het is idd een leuk rekensommetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Kammika schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:50:
[...]

weet ook niet of dit helemaal klopt hoor... je doet nu aanname dat al die warmte naar de accu stroomt, maar de auto is nog meer dan de accu, dus met dit koud weer zal die warmte ook weer naar andere onderdelen stromen.

Daarnaast zal het BMS de accu ook een bepaalde temperatuur willen hebben, dus een deel van de 45kW gaat naar al naar de verwarming van de accu...

maar het is idd een leuk rekensommetje...
Die 3% is de chemie in de accu die warmte oplevert. Dus kan alleen de accu opwarmen om te beginnen.
Of 3% klopt...geen idee. Enige wat ik daar in artikelen over kan vinden is dat het SoC% ook nog uitmaakt: lager is meer als ik 't goed begrijp. Maar ze hebben het over dingen die ik niet volledig begrijp :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
DrBOB101 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:28:
[...]

Die 3% is de chemie in de accu die warmte oplevert. Dus kan alleen de accu opwarmen om te beginnen.
Of 3% klopt...geen idee. Enige wat ik daar in artikelen over kan vinden is dat het SoC% ook nog uitmaakt: lager is meer als ik 't goed begrijp. Maar ze hebben het over dingen die ik niet volledig begrijp :D
Ik geloof ook wel dat in de basis die chemie in de accu de accu opwarmt. Mijn punt is alleen dat in de winter dat accupakket dan ook continu warmte aan de omgeving afgeeft. Dus die blijft niet enkel in de accu zitten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Beetje offtopic, maar vooruit ;)
Warmtecapaciteit = materiaal kan energie als warmte opslaan. En om iets op te warmen moet je er energie instoppen.
> Voorbeeld water = 4200 Joule per kilo * graad Celcius (1 Kelvin = 1 graad Celcius). Om 1 liter water van 10 naar 100°C op te warmen kost dat 0,1 kWh.
Een accu kan ongeveer een kwart van de energie opslaan tov water. Dus je hoeft er ook maar een kwart energie in te stoppen om net zo veel te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaJoBe
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-09 07:50
Behoorlijk wat frustratie maar vandaag is mijn wagen geleverd.
Ik kwam aan in de garage en ik hoor de medewerkers tegen elkaar zeggen. ´het is nu te laat om de levering nog uit te stellen´. Ik onmiddellijk gevraagd wat er was bleken er bij transport? 2 krassen van 10-15cm op mijn nieuwe wagen te staan...
Laadpas niet bij geleverd door de lease.
Dakkoffer en beschermmatten vergeten door de garage (hebben zr nadien nog snel geplaats matten heb ik zelf kunnen installeren).
Teleurgesteld in achteruit rij camera.
Ik wil niet ondankbaar klinken maar ik mis mijn ICE skoda superb al.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2GxEqEcds1ThWMJXqc_2WfPLio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdFFBVYysH8Nf6AqrZ2YDby0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door MaJoBe op 05-12-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:32

ReLight

echo("What Now ? !")

Hoe werk het verwarmen van de accu bij de c40 my24?

Als ik via de timer instel (en het werkt) dan nog staat er een ijs icon naast de accu lading en de koude accu waarschuwing voor range en acceleratie.

Hoe voorverwarmd je de accu in de bediening als je naar een snelcharger gaat rijden?

Thanks.#dtv

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
MaJoBe schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:18:
Behoorlijk wat frustratie maar vandaag is mijn wagen geleverd.
Ik kwam aan in de garage en ik hoor de medewerkers tegen elkaar zeggen. ´het is nu te laat om de levering nog uit te stellen´. Ik onmiddellijk gevraagd wat er was bleken er bij transport? 2 krassen van 10-15cm op mijn nieuwe wagen te staan...
Laadpas niet bij geleverd door de lease.
Dakkoffer en beschermmatten vergeten door de garage (hebben zr nadien nog snel geplaats matten heb ik zelf kunnen installeren).
Teleurgesteld in achteruit rij camera.
Ik wil niet ondankbaar klinken maar ik mis mijn ICE skoda superb al.[Afbeelding]
Slordig/vervelend/balen. Hopelijk maakt het rijplezier dadelijk veel goed. Achteruitrijcamera, tsja, ik heb ook betere gehad (maar ook slechtere!). Kwestie van wennen. Vooral in het donker is de kwaliteit slecht, rij zelf een C40, daarbij is het zicht rondom ook nog eens slecht, dus parkeren en achteruitrijden gaat nog onwennig en rustig (auto 2 maanden in bezit inmiddels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Software update, cadeau van Sinterklaas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberdj
ReLight schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:30:
Hoe werk het verwarmen van de accu bij de c40 my24?

Als ik via de timer instel (en het werkt) dan nog staat er een ijs icon naast de accu lading en de koude accu waarschuwing voor range en acceleratie.

Hoe voorverwarmd je de accu in de bediening als je naar een snelcharger gaat rijden?

Thanks.#dtv
Het ijs icoontje blijft bij mij gewoon branden. Had wagen voorverwarmd, 200km aan 1 stuk gereden en het brandde nog steeds (accu van 72% tot 12%). Temperatuur rond het vriespunt hele weg. Verbruik lag wel wat hoger dan afgelopen weken, maar het was dan ook 10 graden kouder (21,5kWh/100km). Snelheid rond 100 km/h —> 97 gemiddeld), weinig verkeer op de weg (zaterdagochtend).

C40 SMER MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cyberdj schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:32:
[...]

Slordig/vervelend/balen. Hopelijk maakt het rijplezier dadelijk veel goed. Achteruitrijcamera, tsja, ik heb ook betere gehad (maar ook slechtere!). Kwestie van wennen. Vooral in het donker is de kwaliteit slecht, rij zelf een C40, daarbij is het zicht rondom ook nog eens slecht, dus parkeren en achteruitrijden gaat nog onwennig en rustig (auto 2 maanden in bezit inmiddels).
Voor wat het waard is, ik heb een doek achterin liggen, en bij het pakken van de laadkabel haal ik die doek meteen even over de camera. Bovendien heb ik die met rain-x ingespoten zodat vuil minder blijft hechten aan de lens.

Vuil is de boosdoener die er voor een groot deel de oorzaak van is dat de camera slecht werkt in duister, er zitten IR leds in de camera, die schijnen van binnenuit tegen het vuil aan en dat geeft problemen met de belichtingsinstelling van de camera. Die raakt wat verblind waardoor de dingen die je wilt zien onderbelicht raken.

Het is jammer dat de camera zo makkelijk vuil wordt door de locatie ervan, dat had beter gekund, maar het is niet anders en zo kun je zelf een hoop gedoe ermee voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvtRasta
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:33
ron65 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:36:
[...]

Voor wat het waard is, ik heb een doek achterin liggen, en bij het pakken van de laadkabel haal ik die doek meteen even over de camera. Bovendien heb ik die met rain-x ingespoten zodat vuil minder blijft hechten aan de lens.

Vuil is de boosdoener die er voor een groot deel de oorzaak van is dat de camera slecht werkt in duister, er zitten IR leds in de camera, die schijnen van binnenuit tegen het vuil aan en dat geeft problemen met de belichtingsinstelling van de camera. Die raakt wat verblind waardoor de dingen die je wilt zien onderbelicht raken.

Het is jammer dat de camera zo makkelijk vuil wordt door de locatie ervan, dat had beter gekund, maar het is niet anders en zo kun je zelf een hoop gedoe ermee voorkomen.
Dag Ron, vraagje hierover als je het antwoord weet. Zouden de mudflaps/spatlappen evt. dit ophopend vuil aan de achterkant kunnen verminderen op de camera?

XC40 SM Plus MY23

Pagina: 1 ... 212 ... 336 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"