Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:40
Update 2.13.1 (? Waar is 2.13?) is aangekondigd..
Inderdaad bugfix voor parkeerhulpcamera, maar alleen voor MJ24?

[ Voor 3% gewijzigd door jorisjansen3 op 27-11-2023 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 20:42
ron65 schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:06:
[...]

Bij Hoofddorp (NL) heeft dat al geleid tot een stuk rechte weg (voorheen 80 kmh) waar nu op 1600 meter een kleine 19 drempels liggen. Sommigen zelfs maar 20 meter na elkaar. De weg is nu 30 kmh en staat berucht als hobbelweg. Sommige drempels zijn met 15 kmh nog niet te nemen zonder dat alles in je kofferbak een eigen leven gaat leiden en je schokbrekers een levensduurverkorting meekrijgen. ALs je daar met ACC op 30 gaat rijden, kun je 1600 meter verder de garage gaan bellen voor wat schadeherstel.
Je bedoelt denk ik de IJweg @ron65 ? Ben opgegroeid in Hoofddorp maar woon er al 25 jaar niet meer, kom er nog wel regelmatig (familie, vrienden) en ging laatst met mijn moeder naar de Intratuin in Lisse, dus over de IJweg, wat een drama is dat geworden pffff...

[ Voor 14% gewijzigd door DPPSchoenmaker op 27-11-2023 21:25 ]

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
jorisjansen3 schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:46:
Zou jammer zijn als dat echt enkel voor MY24 is. Die 360° camera is zowat onbruikbaar als ik 's morgens van m'n onverlichte oprit af moet met m'n MY23.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Laatst online: 14:07
Largamelion schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:23:
[...]
Zou jammer zijn als dat echt enkel voor MY24 is. Die 360° camera is zowat onbruikbaar als ik 's morgens van m'n onverlichte oprit af moet met m'n MY23.
Ongelooflijk toch, heb je een MY23 van net 11 maanden oud en val je al uit de boot voor bepaalde software-updates. Gotta love Volvo...
Zou de MY24 dan andere camera componenten bevatten?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.6.4) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.8.2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:15
nujtrug schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:51:
[...]

Ongelooflijk toch, heb je een MY23 van net 11 maanden oud en val je al uit de boot voor bepaalde software-updates. Gotta love Volvo...
Zou de MY24 dan andere camera componenten bevatten?
Denk ook dat de grootste ontwikkeling er wel uit zijn op de huidige XC40. Zou wel fijn zijn als ze een keer een doorontwikkeling uitbrengen die op basis van een echt electrisch platform is, zodat je ook die middentunnel kwijt bent en een serieuze frunk kunt hebben + het nieuwe AAOS systeem wat ook op EX30 en EX90 zit...

Maar daar gaan onze auto's niet zo veel meer aan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DPPSchoenmaker schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:52:
[...]

Je bedoelt denk ik de IJweg @ron65 ? Ben opgegroeid in Hoofddorp maar woon er al 25 jaar niet meer, kom er nog wel regelmatig (familie, vrienden) en ging laatst met mijn moeder naar de Intratuin in Lisse, dus over de IJweg, wat een drama is dat geworden pffff...
Klopt, de IJweg inderdaad. Voorbeeld van hoe het niet moet. Ga hier NIET met ACC overheen, sommige opritjes zijn hol en stijl, je wordt met 25 kmh al echt gelanceerd en je XC 40 komt werkelijk stuiterend over de drempel. Echt slecht voor je schokbrekers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5i3Op8T_ngyduAMWZ5x0GRgZLV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcmCTr9AnFhCmLD4g2IsVIYy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door ron65 op 27-11-2023 22:43 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-08 09:30
Rude-Dog schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:49:
Wat is trouwens jullie ervaring met verkeersbordenherkenning? Als je een bord hebt met 100 van 6-19 dan lijkt hij wel te weten dat die limiet tijdgebonden is, maar hij negeert de tijd. Oftewel als je om 20:00 daar rijdt krijg je nog steeds 100 TIJD in beeld. Zou mooi zijn als hij zich realiseerde hoe laat het is en wat dan de geldende limiet is.
Wat snelheidsborden betreft zit ie er ook wel eens naast, bijvoorbeeld door een 60 bord mee te pakken van een parallelweg. Wat mij eigenlijk aan het denken bracht: als een digitaal systeem moeite heeft met het herkennen van snelheidsborden, hoe complex hebben wij dan ons verkeersbordensysteem gemaakt? Er staan zo ontzettend veel verkeersborden langs onze wegen en je kunt bijna geen 10km op dezelfde weg rijden zonder een wijziging in de maximum snelheid voor je kiezen te krijgen. Op de snelweg is voor mij helemaal bizar geworden, laat die 130 dan gewoon vallen en maak er overal weer 120 van en 100 bij knooppunten en steden. Niet een lappendeken van allerlei verschillende snelheden (al dan niet op basis van de tijd). Heeft niets met de Volvo te maken overigens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 10:47

ReLight

echo("What Now ? !")

Ervaring vraag; ik heb de C40 MY24 nu twee weken maar al 3x nu dat de Conditioner Timer via de APP (Android) niet heeft gewerkt en ik dus 6:30 koud wegrij met een IJsvlokje melding. Terwijl hij aan de kabel ligt.

Is dit de app, moet ik IOS gebruiken? Of is er een invloed dat ik de auto om m'n LAN wifi heb aangemeld?

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-08 20:58
Kammika schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:46:
[...]

Elke bestuurder een eigen id. dan krijgt hij/zij ook een eigen profiel. Werkt heel fijn.
Hier een Id, twee sleutels, twee profielen.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:49
ReLight schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:19:
Ervaring vraag; ik heb de C40 MY24 nu twee weken maar al 3x nu dat de Conditioner Timer via de APP (Android) niet heeft gewerkt en ik dus 6:30 koud wegrij met een IJsvlokje melding. Terwijl hij aan de kabel ligt.

Is dit de app, moet ik IOS gebruiken? Of is er een invloed dat ik de auto om m'n LAN wifi heb aangemeld?
Het zou niet moeten uitmaken of je Android of iOS gebruikt.

Ik wist niet dat je de auto kunt aanmelden op je thuis-Wifi. Ik dacht dat dat alleen voor de dealer bedoeld was. Werkt dit bij jou?

Staan de geprogrammeerde tijden wel in de auto? Zijn ze hetzelfde als in de app?

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xandje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-05-2024

Op iOS met enkel LTE kan ik je vertellen dat de klimaat-timer voor mij nog nooit heeft gewerkt. Een keer of 5-6 geprobeerd.

Sindsdien maar handmatig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
Hier ook altijd handmatig. Laatste keer dat ik de timer instelde stapte ik ook in een koude wagen. Nu dus handmatig en altijd even checken op het prentje of het interieur rood kleurt 🙂.

Vind het alleen jammer dat je de stuur/zetel/achterruit verwarming niet mee in kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeFke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-08-2024
Largamelion schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:24:
Hier ook altijd handmatig. Laatste keer dat ik de timer instelde stapte ik ook in een koude wagen. Nu dus handmatig en altijd even checken op het prentje of het interieur rood kleurt 🙂.

Vind het alleen jammer dat je de stuur/zetel/achterruit verwarming niet mee in kan schakelen.
Als je die aan hebt staan als je de auto verlaat dan warmt ie het stuur en stoel wel mee op, achterruit durf ik zo niet zeggen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Update aangaande Volvo laadnetwerk.

De URLs voor NL werken inmiddels ook:
https://volvocar-public-charging.com/web/nl/volvo-nl/map

https://volvocar-public-charging.com/web/nl/volvo-nl/service

Zojuist de laadpas aangevraagd :D

Tarieven zijn zoals al eerder benoemd in dit topic.

[ Voor 2% gewijzigd door cyberdj op 28-11-2023 12:49 . Reden: typo ]

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
cyberdj schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:38:

Nog geen nieuws over de Ionity korting. Enkel een klein blokje als je het 'large' abonnement pakt vóór 29 februari:
1. Bestuurders van in aanmerking komende BEV's van Volvo Cars in in aanmerking komende markten die zich op of voor 29 februari 2024 registreren voor het Large-tarief, krijgen als volgt vrijstelling van het basistarief voor het Large-tarief voor een periode die wordt bepaald door het modeljaar van het voertuig (het 'Aanbod'):
model jaar 21 en 22: 1 maand vrijgesteld
model jaar 23: 6 maanden vrijgesteld
model jaar 24: 12 maanden vrijgesteld
Dat riekt naar compensatie voor de Ionity korting. Ik zou dan 6 maanden geen 15€ moeten betalen met m'n MY23 en kunnen laden aan 50c/kWh indien +100kW en 71c/kWh tot 99kW. Je betaalt dus wat meer dan de 45c/kWh bij Ionity met als voordeel dat je op veel meer plaatsen kan laden. Nadeel is dat de laadsnelheid bij onze wagens vrij snel onder de 100kW zakt en dan loopt de prijs een pak op. Met de huidige prijzen zal ik dan toch vooral bij Tesla blijven laden voor de reisjes.

Voor het 'Small' tarief zie ik overal in mijn buurt goedkopere tarieven in de Shell app.

Ik denk dus dat ik de kaart aanvraag net voor m'n reis naar de bergen deze winter, dan heb ik er in de zomervakantie mss ook nog wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:28
xandje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:03:
[...]
Op iOS met enkel LTE kan ik je vertellen dat de klimaat-timer voor mij nog nooit heeft gewerkt. Een keer of 5-6 geprobeerd.

Dat is wel jammer. Ik heb zelf ook iOS en meerdere timers ingesteld en die werken altijd. Elke ochtend en middag een warme auto.
Enige wat de timers nog steeds niet snappen is zomer-/wintertijd. Gelukkig maar 2x per jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Largamelion schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:03:
[knip]
Nadeel is dat de laadsnelheid bij onze wagens vrij snel onder de 100kW zakt en dan loopt de prijs een pak op. [knip]
Ik neem aan dat ze bedoelen dat de snellader een vermogen van 100 kW of meer heeft, niet wat de auto daadwerkelijk afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Dit is dus volledig gericht op kort laden (de momenten dat je sneller dan 100kW laadt, zegmaar van 20-50%?) en onderweg. Moet je er dus ook de gehele tijd bijstaan, om te checken of je niet onder de 100kW komt... Of gaat het om de capaciteit die de paal kan leveren?
Aan de AC paal betaal je zomaar 70ct/kwh

edit zie ook hier: 300kw paal staat op 50ct, 50kw paal op 70ct... moet je nog goed opletten bij je snellader...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usI5LDNhmBCmz8StXHUJ1zp4HT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KI18QqBZfPfC5ZrHeAfb2NCN.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn conclusie: fijn voor onderweg, niet voor in de wijk.

[ Voor 27% gewijzigd door caspervc op 28-11-2023 13:28 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer

Ik kan vanaf ons bedrijfsnetwerk niet bij die site. De firewall zegt:

Session End Reason: threat
Category: proxy-avoidance-and-anonymizers
App Characteristic: used-by-malware,able-to-transfer-file,has-known-vulnerability,tunnel-other-application,pervasive-use

Kan een vals alarm zijn van de firewall, maar het ziet er niet erg netjes uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:59

Wordt nou niet echt van mijn sokken geblazen met deze tarieven :/

Denk toch dat ik voor het Tesla netwerk ga straks met mijn buitenlandse reizen.

Trouwens hier nog even de tarieven bij elkaar.

[ Voor 10% gewijzigd door rolfio op 28-11-2023 13:43 ]

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberdj
rolfio schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:42:
[...]

Wordt nou niet echt van mijn sokken geblazen met deze tarieven :/

Denk toch dat ik voor het Tesla netwerk ga straks met mijn buitenlandse reizen.
Neuh, dat gaf ik eerder vorige week ook al aan.

Deze Volvo service is "leuk voor erbij", voor mijn MY24 is het toch een jaar gratis ipv bijna 15,- per maand.
In noodgevallen gewoon even bij FastNed stoppen langs de snelweg, al is het maar om een beetje bij te laden.

Binnenkort naar Frankrijk, daar zijn de snellaad tarieven best aantrekkelijk (0,40/kWh bij laadpalen met vermogen >100kW). Je kunt dan bij heel veel laadpalen terecht. Desondanks overweeg ik voor de rit toch een Tesla abo te nemen, dan kom je op 0,32/kWh en soms nog minder uit, dat is me die 12,99 wel waard [162kWh laden lukt me wel op 1500km door Frankrijk]. Rondom de eindbestemming in de Alpen zit echter geen Tesla lader in de buurt en klop ik nog een keer bij Ionity ofzo aan (wil wel met 40% soc aankomen op mijn bestemming boven in de bergen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-08 23:06

timhtc

Home Energy Management

Klopt het dat Volvo een nieuwe 'Slim Laden' functie heeft gebouwd? Ik lees hierover in de gebruikershandleiding: https://www.volvocars.com...98845e1cdc0a801514899a3be

Iemand hier ervaring mee?

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
Largamelion schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:03:
[...]
Nog geen nieuws over de Ionity korting. Enkel een klein blokje als je het 'large' abonnement pakt vóór 29 februari:

[...]
Ik vermoed/ weet bijna wel zeker dat de Ionity korting in zijn geheel komt te vervallen*, vandaar dat er gecompenseerd wordt met een periode gratis "Large". De MY23 hebben al een tijdje Ionity korting gehad, dus krijgen nog 6 maanden gratis. Zelf heb ik een MY24 en heb nu 2 maanden van Ionity kunnen genieten (niets mee gedaan, elders is laden goedkoper) en ik mag dan een jaar gratis Large hebben.

*In de Volvo app en communicatie staat dat je account op 30 november gesloten wordt, kortom je Volvo-Plugsurfing pas zal dan niet meer werken. Ook dat staat in de eerdere communicatie, met erbij de melding als je Plugsurfing wil blijven gebruiken je zelf een nieuwe pas moet aanvragen bij PS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
timhtc schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:56:
Klopt het dat Volvo een nieuwe 'Slim Laden' functie heeft gebouwd? Ik lees hierover in de gebruikershandleiding: https://www.volvocars.com...98845e1cdc0a801514899a3be

Er staat bij: "...is mogelijk nog niet beschikbaar in uw land." Dat is volgens mij van toepassing voor Nederland. Ik zie het in elk geval nog niet in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-08 19:37
Tomoth schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:48:
[...]

Wat snelheidsborden betreft zit ie er ook wel eens naast, bijvoorbeeld door een 60 bord mee te pakken van een parallelweg. Wat mij eigenlijk aan het denken bracht: als een digitaal systeem moeite heeft met het herkennen van snelheidsborden, hoe complex hebben wij dan ons verkeersbordensysteem gemaakt? Er staan zo ontzettend veel verkeersborden langs onze wegen en je kunt bijna geen 10km op dezelfde weg rijden zonder een wijziging in de maximum snelheid voor je kiezen te krijgen. Op de snelweg is voor mij helemaal bizar geworden, laat die 130 dan gewoon vallen en maak er overal weer 120 van en 100 bij knooppunten en steden. Niet een lappendeken van allerlei verschillende snelheden (al dan niet op basis van de tijd). Heeft niets met de Volvo te maken overigens :+
Al die borden slaan idd negens op maar een FM heeft heel snel de juiste snelheid in beeld voor de betreffende weg. Onze wagens hebben ook internet dus je zou denken... Dat moet Volvo ook veel strakker kunnen toch?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-08 09:30
Juancho schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:39:
[...]

Al die borden slaan idd negens op maar een FM heeft heel snel de juiste snelheid in beeld voor de betreffende weg. Onze wagens hebben ook internet dus je zou denken... Dat moet Volvo ook veel strakker kunnen toch?
Ik denk dat FM kaartgegevens gebruikt en de auto zelf borden scant, daar zal dan het verschil in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-08 23:06

timhtc

Home Energy Management

Venomer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:07:
[...]

Er staat bij: "...is mogelijk nog niet beschikbaar in uw land." Dat is volgens mij van toepassing voor Nederland. Ik zie het in elk geval nog niet in de app.
Daarop aansluitend, steeds meer bedrijven bieden korting op thuisladen wanneer je over gaat op slim laden. Bij Eneco krijg je bijvoorbeeld 2.4cent / kWh korting als je gebruik maakt van hun app: https://www.eneco-emobility.com/thuis/slimladen

Helaas wordt de XC40 niet ondersteund door apps zoals Eneco Slim Laden, GridIO, Stekker, en Jedlix. Onderliggend maken ze allemaal gebruik van dezelfde technologie waar Volvo's API niet op voorbereid is. Iemand enige idee of we deze feature bij Volvo kenbaar kunnen maken?

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
timhtc schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:49:
[...]

Daarop aansluitend, steeds meer bedrijven bieden korting op thuisladen wanneer je over gaat op slim laden. Bij Eneco krijg je bijvoorbeeld 2.4cent / kWh korting als je gebruik maakt van hun app: https://www.eneco-emobility.com/thuis/slimladen

Helaas wordt de XC40 niet ondersteund door apps zoals Eneco Slim Laden, GridIO, Stekker, en Jedlix. Onderliggend maken ze allemaal gebruik van dezelfde technologie waar Volvo's API niet op voorbereid is. Iemand enige idee of we deze feature bij Volvo kenbaar kunnen maken?
Eneco Slim laden ondersteunt niet de XC40, maar wel gewoon mijn Eneco Emobility laadpaal. Dus kon prima mijn XC40 "slim laden" bij mijn Eneco Emobility laadpaal.

Het werkt alleen voor geen meter, want Eneco bepaalt dan wanneer de laadpaal stroom geeft. En da's niet altijd op de momenten waarop jij die stroom in de auto nodig heb. Je kunt overrulen via de app, maar is allemaal erg omslachtig (en heeft daardoor ook een erg lage WAF factor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-08 17:18

Misschien ff snel checken of je je Volvo Account ook in de auto actief hebt. Anders werkt het niet goed vanuit de app. App is niet alleen voor IOS.
Check ook of de timers in je auto goed staan ;-)

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-08 20:58
cyberdj schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:53:
[...]

Rondom de eindbestemming in de Alpen zit echter geen Tesla lader in de buurt en klop ik nog een keer bij Ionity ofzo aan (wil wel met 40% soc aankomen op mijn bestemming boven in de bergen).
"Boven" heb je niet veel nodig, je komt waarschijnlijk met meer soc aan beneden.
Wel is de dichtstbijzijnde laadmogelijkheid misschien wat verder weg of rijd je "boven" tijdens verblijf korte ritjes.
Naar de bakker of zo.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-08 13:21
Kammika schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:07:
[...]

Eneco Slim laden ondersteunt niet de XC40, maar wel gewoon mijn Eneco Emobility laadpaal. Dus kon prima mijn XC40 "slim laden" bij mijn Eneco Emobility laadpaal.

Het werkt alleen voor geen meter, want Eneco bepaalt dan wanneer de laadpaal stroom geeft. En da's niet altijd op de momenten waarop jij die stroom in de auto nodig heb. Je kunt overrulen via de app, maar is allemaal erg omslachtig (en heeft daardoor ook een erg lage WAF factor)
Hier even op inpikken. Iemand al eens https://evcc.io/en/ geprobeerd? Ziet er mij wel handig uit. Het laat je toe om je auto te laden op basis van beschikbare zonne-energie, thuisbatterij, tijdstip, e.d. Ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen. Het is ook niet geheel gratis.

[ Voor 6% gewijzigd door MrMathos op 28-11-2023 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:21
Juancho schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:39:
[...]

Ik heb een FM2 en stel vast dat FM er ook regelmatig naast zit…..de ene keer heeft Volvo het bij het rechte eind, de andere keer FM en soms zelfs allebei…

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
xandje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:03:
[...]

Hier werkt het prima met iOS, van de week ook al een paar keer tot tevredenheid in een opgewarmde auto gestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
Mga1600 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:51:
[...]

Ik heb een FM2 en stel vast dat FM er ook regelmatig naast zit…..de ene keer heeft Volvo het bij het rechte eind, de andere keer FM en soms zelfs allebei…
Voor snelheden lijkt de auto een combinatie van data in Google Maps en verkeersbordherkenning te gebruiken, waarbij die laatste de eerste overrulet. Heb dat niet zo lang geleden eens getest met GM ernaast op de telefoon. Ik weet alleen dat die combinatie allesbehalve feilloos is. In België zou GM beter de data uit Waze halen, daar zit een geweldige community achter die de snelheden goed op orde heeft. In NL zit je echter met die variabele snelheid op de snelwegen wat Waze nog steeds niet ondersteunt dus daar is het mss minder interessant.

Kreeg daarnet deze melding kort na vertrek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkTqH8p9gyBBpr1gvHd3Kmyl3Uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zH336eUHg6Yvqg0WJ8F2R6xJ.jpg?f=fotoalbum_large

Reed op ACC en de auto vertraagde plots met bijhorende geluidsmelding. Bij aankomst even gecheckt en er zat condens aan de binnenkant van de voorruit voor de camera:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlIcLHfuja_jTCT0h0XI60eu3zQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GHUI4IcWGRB30O3eJAl8bjkQ.jpg?f=fotoalbum_large

Had nochtans 10 min op voorhand geklimatiseerd en bij vertrek was er ook niets aan de hand. De rest van de voorruit vertoonde ook nergens condens. Benieuwd of ik het weg had kunnen krijgen met de verluchting maar daar had ik niet aan gedacht omdat de voorruit nergens anders aangedampt was. Volgende keer zo maar eens proberen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
timhtc schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:56:

-was al beantwoord-

[ Voor 26% gewijzigd door jorisjansen3 op 28-11-2023 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjansen3
MrMathos schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:25:
[...]

Hier even op inpikken. Iemand al eens https://evcc.io/en/ geprobeerd? Ziet er mij wel handig uit. Het laat je toe om je auto te laden op basis van beschikbare zonne-energie, thuisbatterij, tijdstip, e.d. Ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen. Het is ook niet geheel gratis.
Hier misschien niet, maar probeer het eens in het grote goedkoop thuis laden van je EV topic. Bijvoorbeeld over laadpalen met Solar Charging, en geautomatiseerde (HomeAssistant) oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-08 19:13
DPPSchoenmaker schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:52:
[...]

ron65 schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:29:
[...]

Klopt, de IJweg inderdaad. Voorbeeld van hoe het niet moet. Ga hier NIET met ACC overheen, sommige opritjes zijn hol en stijl, je wordt met 25 kmh al echt gelanceerd en je XC 40 komt werkelijk stuiterend over de drempel. Echt slecht voor je schokbrekers.
[Afbeelding]
@ron65 & @DPPSchoenmaker Zo hé, de IJweg is echt een drama inderdaad. Als je daar niet hoeft te zijn laat je het wel uit je hoofd daar te gaan rijden. Ik ben opgegroeid in Nieuw-Vennep, woon er al 21 jaar niet meer ;)
LOL @ die foto...wat een drempels en borden voorrangskruispunt 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door DrBOB101 op 28-11-2023 18:48 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrBOB101
Gisteravond met 29% thuis aangekomen; vanmorgen met 27% vertrokken terwijl de auto 'warm' in de garage stond. Met 110 km range moest 83 km vandaag kunnen.
Met 14% op 't werk - niet laden natuurlijk. Met 12% vertrokken, ondertussen was de auto overdag koud geworden natuurlijk. Thuis met...1%.
Een procentje erbij heb ik regelmatig gehad. Nu 2x 2% eraf; dat is nieuw voor mij.
Dat oranje balkje bij het vermogen begon bij 7%. Was toen ongeveer de helft van wat 't op de foto bij 1% was. Er zit dus nog wel wat buffer vanaf 0% tot echt leeg. En nee, ik ga het niet uitproberen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEvOKGLmZRQkLh6m3s4yItQdlfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WgZS5Nmq0Gpf6kikhWc3WVVN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-06 10:45
timhtc schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:49:
[...]

Jedlix kan ook met slim laden als je een Easee lader hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
DrBOB101 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:00:
Gisteravond met 29% thuis aangekomen; vanmorgen met 27% vertrokken terwijl de auto 'warm' in de garage stond. Met 110 km range moest 83 km vandaag kunnen.
Met 14% op 't werk - niet laden natuurlijk. Met 12% vertrokken, ondertussen was de auto overdag koud geworden natuurlijk. Thuis met...1%.
Een procentje erbij heb ik regelmatig gehad. Nu 2x 2% eraf; dat is nieuw voor mij.
Dat oranje balkje bij het vermogen begon bij 7%. Was toen ongeveer de helft van wat 't op de foto bij 1% was. Er zit dus nog wel wat buffer vanaf 0% tot echt leeg. En nee, ik ga het niet uitproberen ;)
[Afbeelding]
Poeh, jaloers hoor. Ik zit de afgelopen dagen met m'n ritjes van Zwolle naar Amersfoort en terug op 27-30kWh. Enkele rit van 80km kost me alleen al zo'n 30-35%. Voor het eerst overigens in 3,5 jaar dat ik merk dat EV rijden ook z'n nadelen heeft als het echt tegen zit. De range is al erg matig maar als je dan ook nog bij een klant zit waar ze geen laadpalen hebt en je dus eigenlijk elke avond bij thuiskomst moet laden aan de openbare paal (altijd wel plek maar toch).... Das toch iets wat ik nooit eerder ervaren heb. Kon hiervoor bij m'n andere klanten altijd op locatie laden dus kon gelijk thuis parkeren en dacht nooit meer na over het laden.

Nu wel en dan valt de matige range extra op. Maargoed, accepteren want daar is genoeg over gezegd. De eerste P8 modellen zijn ook totaal niet te vergelijken met de huidge nieuwe modellen 😁

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-08 14:38
Largamelion schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:35:
[...]
Kreeg daarnet deze melding kort na vertrek:

[Afbeelding]

Reed op ACC en de auto vertraagde plots met bijhorende geluidsmelding. Bij aankomst even gecheckt en er zat condens aan de binnenkant van de voorruit voor de camera:

[Afbeelding]

Had nochtans 10 min op voorhand geklimatiseerd en bij vertrek was er ook niets aan de hand. De rest van de voorruit vertoonde ook nergens condens. Benieuwd of ik het weg had kunnen krijgen met de verluchting maar daar had ik niet aan gedacht omdat de voorruit nergens anders aangedampt was. Volgende keer zo maar eens proberen dan.
Dat is wel heel toevallig. Bij mij kwam die melding plots naar voor tijdens het rijden waardoor mijn ACC die aan stond stopte met werken. Dit was ook rond 16:30-16:40. Wagen had ook voorgeconditioneerd en verwarmd, dubbel eigenlijk omdat ik later vertrok dan gepland en dan het verwarmen nog eens gestart had, de wagen hing toch aan de paal.

Ging na 10 minuten rijden ook weer vanzelf weg, maar vond het erg vreemd omdat het met regen en actieve ruitenwissers normaal niet zo makkelijk zou mogen zijn om de sensor te blokkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DrBOB101 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:00:
[Afbeelding]
Ik moest vanochtend naar Groningen, 220 km rijden, vertrok met 100% (aan de lader laten staan vannacht, was zomaar een plekje....) en kwam met 18% aan.
verbruik 25,7 kWh/100km, ACC op 100 gehouden, ging vroeg weg dus weinig verkeer op de weg wat voor meer verbruik zorgt door inhalen of in moeten houden, viel me een beetje tegen (gem 3 graden buiten).
Staat nu aan een laadpaal, geen snelle, dus tegen 16 uur weer vol, dan dezelfde weg terug.
Hopelijk dan wat lager verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

GeFke schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:35:
[...]

Als je die aan hebt staan als je de auto verlaat dan warmt ie het stuur en stoel wel mee op, achterruit durf ik zo niet zeggen ...
ik had op timer preconditioning ingeschakeld, vanochtend stapte ik in een warme wagen, achterruitverwarming stond netjes aan (ging automatisch mee) en de stoel en stuurverwarming gingen aan op moment dat ik instapte en de auto aanzette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
ron65 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:52:
[...]

ik had op timer preconditioning ingeschakeld, vanochtend stapte ik in een warme wagen, achterruitverwarming stond netjes aan (ging automatisch mee) en de stoel en stuurverwarming gingen aan op moment dat ik instapte en de auto aanzette.
Ik let er nu ook op en die laatste 2 lijken idd enkel te werken als er iemand op de stoel zit. Dat hebben ze bij Tesla wel beter voor mekaar, daar kan je alles individueel inschakelen vanop afstand. Gevalletje luxeprobleem, I know ... maar gelukkig is het stuur wel overal snel verwarmd en niet enkel een paar zones zoals bij sommige andere wagens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:49:
[...]

Ik moest vanochtend naar Groningen, 220 km rijden, vertrok met 100% (aan de lader laten staan vannacht, was zomaar een plekje....) en kwam met 18% aan.
verbruik 25,7 kWh/100km, ACC op 100 gehouden, ging vroeg weg dus weinig verkeer op de weg wat voor meer verbruik zorgt door inhalen of in moeten houden, viel me een beetje tegen (gem 3 graden buiten).
Staat nu aan een laadpaal, geen snelle, dus tegen 16 uur weer vol, dan dezelfde weg terug.
Hopelijk dan wat lager verbruik.
Nou dat is wat je kan verwachten. het vroor vanochtend, dus winterweer

En gecalculeerd verbuik op EV database (waar ik vanuit gegaan ben bij aanschaf)
in winter: 220km op snelweg of 260km gecombineerd snelweg/stad in winter. Ik gok zo dat je vrijveel snelweg gereden hebt, dus met een omgerekende actieradius van 270km (100/82*220) doe je het dan goed!

die afnemende actieradius in winter is echt niet volvospecifiek. Stond toevallig vanochtend bij de koffie met een aantal collega's (en door onze electrisch lease regeling rijden ze allemaal EVs). Die hebben allemaal verschillende merken EV's en zaten allemaal te klagen dat het verbruik zo slecht was gisteren...

Wacht maar tot nog verder onder 0 gaat en je inde sneeuw moet rijden, dan blijft er helemaal weinig over...dat is het leven van een EV rijder...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Kammika schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:32:
[...]
Wacht maar tot nog verder onder 0 gaat en je inde sneeuw moet rijden, dan blijft er helemaal weinig over...dat is het leven van een EV rijder...
Een collega heeft nu pas zijn EV ontvangen en is super tevreden over de range, dus die bekijkt het allemaal zeer rooskleurig op dit moment, want van zodra het lentezonnetje tevoorschijn komt zal hij alleen maar range winnen. Je kan het dus ook van een positieve kant bekijken als een EV rijder :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-08 23:16
EVs alleen nog maar uitleveren in de winter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
millerman_sf schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:46:
EVs alleen nog maar uitleveren in de winter!
de meestelijke zakelijke gaan ook in december ivm bijtelling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-08 23:16
Of bij geen bijtellingswijziging in januari, omdat de restwaarde dan hoger zou zijn. Zoals mijn aanstaande XC40.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Vasa-
[...]

die afnemende actieradius in winter is echt niet volvospecifiek. Stond toevallig vanochtend bij de koffie met een aantal collega's (en door onze electrisch lease regeling rijden ze allemaal EVs). Die hebben allemaal verschillende merken EV's en zaten allemaal te klagen dat het verbruik zo slecht was gisteren...
Ieder heeft natuurlijk zijn eigen situatie waar je wagen voor moet voldoen. Bij ons hoor ik tot nu toe vooral het omgekeerde geluid, zelfs van de sales collega's die best wat kilometers kunnen verzetten per dag. De grootste klacht die ik daar hoor zijn laadpalen vlakbij hen thuis die al maanden niet meer werken en niet gemaakt worden waardoor ze meer dan ze zouden willen een snellader moeten gebruiken.

Zelf zie ik wel dat het bereik naar beneden gaat, maar praktisch veranderd dat voor mij niets aangezien de keren dat ik meer dan 200km per dag zou rijden op één hand te tellen zijn, en laden op kosten van het werk is. Zeker als ik dan nadenk over de uitgespaarde tijd die ik twee-wekelijks moest doen om om te rijden naar een tankstation om daar dan met vuile handen en schoenen weg te rijden na een paar minuten in de kou gestaan te hebben in de winter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Kammika schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:48:
[...]

de meestelijke zakelijke gaan ook in december ivm bijtelling :)
De particulieren gaan voor januari! Liever een 2024 kenteken dan een 2023! :D

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Rara wat klopt hier niet...🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uaEGwZbsIsIXDX_s76vaA943iY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4f9yc7wggRDMHnyHA37ygkmr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Venomer
Het is niet echt een raadseltje als je van die dikke rode strepen erbij zet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Maar als je met het pijltje linksboven op dat laadscherm de bewuste pagina sluit en zo je keuze bevestigd springt het bestuurdersscherm wel naar 100% toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-08 10:19
Ik heb laatste tijd een kleine frustratie ivm de trage internet verbinding in mijn C40.
Als die al niet zegt "ik ben offline" terwijl ik een LTE logo etc zie staan.

Probeerde ook one pedal aan te zetten via voice commando, en wat verbaast dat hij de site van volvo begon voor te lezen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

in winter: 220km op snelweg of 260km gecombineerd snelweg/stad in winter. Ik gok zo dat je vrijveel snelweg gereden hebt, dus met een omgerekende actieradius van 270km (100/82*220) doe je het dan goed!

Op de terugweg (zelfde route) wind mee, temperatuur ook ongeveer 3 graden en rond Drachten nog enige tijd in flinke sneeuwval gereden bij 0 graden.
Verbruik nu 21,8 kWh/100km. Kwam met 32% thuis (weer met 100% vertrokken).
Het enige was de windrichting, vanochtend tegenwind, vanmiddag niet.
Nu viel het dus juist weer mee :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik maakte eerder vandaag een grapje met dat laden maar ik ben nu toch wel pissig. Ging er vanuit dat hrt een grafisch dingetje was maar de auto stopt daadwerkelijk bij 90% met laden zie ik net. Terwijl ik 100% nodig ben morgen.

Suoer iritant dus. Meer mensen wel eens gehad? Je stelt 100% in maar de auto geeft aan tot 90% laden ingesteld. Zie foto in m'n vorige post. En belangrijker, hoe los je het op? Of weer eens een kwestie van auto nacht laten staan en het lost zich hopelijk wonderbaarlijk zelf op? 🤔 10% meer is gewoon veel voor mijn doen met dit weer en enorm hoog verbruik (zat vandaag heen en terug ook tussen 28-30kWh).

[ Voor 26% gewijzigd door Juancho op 29-11-2023 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:18:
Ik maakte eerder vandaag een grapje met dat laden maar ik ben nu toch wel pissig. Ging er vanuit dat hrt een grafisch dingetje was maar de auto stopt daadwerkelijk bij 90% met laden zie ik net. Terwijl ik 100% nodig ben morgen.

Suoer iritant dus. Meer mensen wel eens gehad? Je stelt 100% in maar de auto geeft aan tot 90% laden ingesteld. Zie foto in m'n vorige post. En belangrijker, hoe los je het op? Of weer eens een kwestie van auto nacht laten staan en het lost zich hopelijk wonderbaarlijk zelf op? 🤔 10% meer is gewoon veel voor mijn doen met dit weer en enorm hoog verbruik (zat vandaag heen en terug ook tussen 28-30kWh).
Mijn ervaring: gebeurt heel af en toe. Daadwerkelijke limiet is wat je op dashboard achter stuur ziet. Als de gewijzigde setting niet doorkomt, kun je oplossen met reset van infotainment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Jij kunt nog laden, ik heb 30%, en moet morgen weer 200 km rijden. ALLE palen bezet, er staat een klevende prius, een taxibusje, een ICE personenwagen, een ICE bestelbusje en 2 echt ladende EV's bij die 3 palen in de buurt.
Dus snellader (dichtstbijzijnde op 8 km dwars door dichtbebouwd woongebied heen om er te komen, kost me incl omrijden weer een dik uur), heb nu 90%, en verder volladen duurt te lang, ik heb meer te doen.
Daar ben ik dan weer pissig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Melden die handel dus. Boefjes onder de ramen plakken en verzin het. Zijn andere frustraties dan falende techniek. Niet minder irritant natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:08:
[...]

Maar als je met het pijltje linksboven op dat laadscherm de bewuste pagina sluit en zo je keuze bevestigd springt het bestuurdersscherm wel naar 100% toch?
Nope. Zal morgen de boel ff resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:31:
Melden die handel dus. Boefjes onder de ramen plakken en verzin het. Zijn andere frustraties dan falende techniek. Niet minder irritant natuurlijk.
idd geen technisch mankement. Gewoon asociaal gedrag van anderen.

• RigolleM
  • Nu online

Ook al 2x voor gehad bij 100%, toen hij nog op 90% stond.. maar telkens niet opgelet of bij het bestuurdersdisplay nog verkeerd stond of niet. Voor mij geen drama, want meestal is het om het weekend door te komen, maar als je die dag een lange rit moet rijden, kan ik mij voorstellen dat dit irritant is, want je stelt het pas vast als je in de wagen stapt (ik toch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ocirina
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-08 13:23

Meestal is het een verbindings issue. Dat lijk bij jou niet het geval te zijn. Het limiet moet worden doorgegeven over meerdere systemen, en als daartussen communicatie niet goed gaat, dan krijg je dit. Vind het zelf een behoorlijke flaw in het systeem. Nu is jouw limiet 90, maar stel je had hem als test even op 60? Dat had ik dus. Dan ga je niet lekker op vakantie. :+

• -Vasa-

Zelf nog niet ondervonden. Zet je het op 100% op het moment dat je al aan het laden bent of welke stappen volg je?

Ik stel de 100% in, voor ik aankom bij de paal waar ik laden. Al moet ik daarbij zeggen dat ik dat nog maar een kaar of 20 moeten doen heb, dus niet super representatief. Plus ik heb dan ook de luxe dat dat altijd op het werk is en ik effectief volg hoeveel de wagen al is opgeladen, kwestie dat ik de kabel er uit kan halen op een momentje dat het niet regent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Vandaag zou de "nieuwe laadervaring" van start moeten gaan. Je zou je moeten kunnen aanmelden via de Volvo Cars-app. Heeft iemand al een knopje daarvoor gevonden in de app?

(Hoewel, vandaag vervalt de PlugSurfing-pas. Misschien komt de nieuwe variant morgen pas.)

[ Voor 21% gewijzigd door Venomer op 30-11-2023 09:20 ]

• -Vasa-
Venomer schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:18:
Vandaag zou de "nieuwe laadervaring" van start moeten gaan. Je zou je moeten kunnen aanmelden via de Volvo Cars-app. Heeft iemand al een knopje daarvoor gevonden in de app?

(Hoewel, vandaag vervalt de PlugSurfing-pas. Misschien komt de nieuwe variant morgen pas.)
Van mijn wagen zelf ben ik tevreden, maar hoe Volvo met die laadsituatie aan het omgaan is, is teleurstellend amateuristisch. Misschien gaan ze er van uit dat Volvo rijders in het algemeen niet afhangen van publieke laders, maar voor wie daar wel van afhankelijk is kan dit toch niet makkelijk zijn? Het kunnen maken van accounts en koppelen van kaarten voor die laadpas zou al maanden geleden moeten mogelijk geweest zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberdj
-Vasa- schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:28:
[...]

Van mijn wagen zelf ben ik tevreden, maar hoe Volvo met die laadsituatie aan het omgaan is, is teleurstellend amateuristisch. Misschien gaan ze er van uit dat Volvo rijders in het algemeen niet afhangen van publieke laders, maar voor wie daar wel van afhankelijk is kan dit toch niet makkelijk zijn? Het kunnen maken van accounts en koppelen van kaarten voor die laadpas zou al maanden geleden moeten mogelijk geweest zijn.
Je kunt een account + laadpas al aanvragen via https://volvocar-public-charging.com/web/nl/volvo-nl/service
Dat heb ik eerder deze week al gedaan, echter zie je (nog) niets in de Volvo (iOs) app terug.

Heb inmiddels al meermaals mailcontact gehad met "Volvo Public Charging Service", zij geven aan dat het in de Volvo app zou moeten werken (wat dus niet het geval is). Vanochtend wel al een email gehad dat mijn nieuwe laadpas verzonden is, die na aankomst geactiveerd moet worden en dan 24 uur later zou moeten werken.

De communicatie/ aanpak laat te wensen over als je het mij vraagt (geef je zelf ook al aan).

edit 11:36 Inmiddels is in de App de "map" aangepast en ook de informatie bij "Public Charging" tonen nu de actuele gegevens.

Hier een voorbeeld van een lader, waarbij het mogelijk is om de laadsessie te starten vanuit de app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRTIDxI6CEGV0jON-EyS3Hddb6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qYCegoHJarYJ8yESwHjWsVfq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQAKvQaGYtdur62v7sKvVhrMa7A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FYZtLLWOa7qGps1XP6MUbEa2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door cyberdj op 30-11-2023 11:40 . Reden: info inmiddels beschikbaar ]

• thv
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-08 10:18

thv

Voor de werking van de Volvo Cars app m.b.t. de nieuwe laadgegevens moet je niet bij DCS zijn maar bij de Klantenservice van Volvo. Heb net contact gehad en het kan tot morgen duren voordat de gegevens in de app zijn bijgewerkt.

XC40 Recharge Twin Motor Ultimate MY24, Fjord Blue, Wool Blend, Pixel led, trekhaak, 19", geleverd 05-09-20'23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Ik zie de wijziging nu ook in de app.

• Largamelion
  • Nu online
Ik zie de nieuwe laadinfo nu ook in de Android app (zonder update), maar ga dus wachten tot eind februari om het te activeren zodat ik deze zomer mss nog gebruik kan maken van de korting. De komende maanden hoef ik toch niet te snelladen.

Vanmorgen weer de melding over de voorruitsensor die geblokkeerd was... auto had 20 minuten voorverwarmd en alle ramen waren perfect vrij van condens/damp, trad ook pas op na kleine 10 min rijden. Lijkt me toch een constructiefoutje in de XC40 dat daar lokaal voor die camera zo makkelijk condens optreedt terwijl er op de rest van de voorruit niets te zien is. In elk geval nu de blazer even opgezet en even later kon ik gewoon weer ACC activeren, ondanks dat de melding nog niet weg was.

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-08 23:48
Largamelion schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:50:
... Lijkt me toch een constructiefoutje in de XC40 dat daar lokaal voor die camera zo makkelijk condens optreedt terwijl er op de rest van de voorruit niets te zien is. In elk geval nu de blazer even opgezet en even later kon ik gewoon weer ACC activeren, ondanks dat de melding nog niet weg was.
Ik vind dat als de ventilatie op "auto" staat de boel zelden goed ontwasemt, en soms zelfs beslaat. Ik heb standaard de blazer op manueel en op de voorruit gericht aan staan, en niet op automatisch...anders beslaan de ramen met ventilator op stand 3. En stand 4 blaast echt wel luid vind ik.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:53
Largamelion schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:50:
Ik zie de nieuwe laadinfo nu ook in de Android app (zonder update), maar ga dus wachten tot eind februari om het te activeren zodat ik deze zomer mss nog gebruik kan maken van de korting. De komende maanden hoef ik toch niet te snelladen.
Ik hoop hier ook op, alleen bij Ionity ging dat vorige keer niet. Toen werd echt productie datum aangehouden

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• Largamelion
  • Nu online
Rude-Dog schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:43:
[...]

Ik vind dat als de ventilatie op "auto" staat de boel zelden goed ontwasemt, en soms zelfs beslaat. Ik heb standaard de blazer op manueel en op de voorruit gericht aan staan, en niet op automatisch...anders beslaan de ramen met ventilator op stand 3. En stand 4 blaast echt wel luid vind ik.
Ik heb net omgekeerde ervaring, de 'auto' stand met airco aan is de enige stand waarbij m'n vooruit niet of amper aandampt, af en toe moet ik wel nog ingrijpen met het knopje voor de harde blazer (dan is het na 'n paar seconden weg). Als ik de stand manueel zet en met de verluchting enkel op de voorruit ingesteld (bovenste pijltje), dan dampt de voorruit zelfs nog aan op stand 4 en dat maakt zoals je zegt een hoop kabaal.

• Venomer
Ik vraag me af waarom Volvo nog VPCS aanbiedt. Het biedt de Volvo-rijder geen enkel voordeel. De tarieven zijn hoger dan met andere laadpassen. Fastned plug-and-charge kost € 0,69 per kWh en via VPCS kost laden bij Fastned € 0,76 per kWh. De Allego-paal bij het winkelcentrum hier kost met de Shell-pas € 0,55 per kWh en met VPCS maar liefst € 0,75 per kWh.

Alleen als je een jonge (X)C40 hebt heb je voordeel, want dan krijg je tijdelijk een gratis large-abo met lagere tarieven. Voor mij kan een abonnement niet uit, want daarvoor zou ik meer dan 50 kWh per maand langs de snelweg moeten laden en dat doe ik niet.

Andere passen hebben ook een goede dekking. Ik denk dat ik VPCS ga gebruiken als laatste redmiddel, als er verder niets werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberdj
Venomer schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:32:
Ik vraag me af waarom Volvo nog VPCS aanbiedt. Het biedt de Volvo-rijder geen enkel voordeel. De tarieven zijn hoger dan met andere laadpassen. Fastned plug-and-charge kost € 0,69 per kWh en via VPCS kost laden bij Fastned € 0,76 per kWh. De Allego-paal bij het winkelcentrum hier kost met de Shell-pas € 0,55 per kWh en met VPCS maar liefst € 0,75 per kWh.

Alleen als je een jonge (X)C40 hebt heb je voordeel, want dan krijg je tijdelijk een gratis large-abo met lagere tarieven. Voor mij kan een abonnement niet uit, want daarvoor zou ik meer dan 50 kWh per maand langs de snelweg moeten laden en dat doe ik niet.

Andere passen hebben ook een goede dekking. Ik denk dat ik VPCS ga gebruiken als laatste redmiddel, als er verder niets werkt.
en wellicht op vakantie (voor een maand dan Large afsluiten). Dat geeft enige flexibiliteit, met name met DC laden. Ik wil niet zeggen dat het goedkoper is, maar misschien wel soms makkelijker (wij gaan van de zomer met de caravan naar Zuid-Frankrijk, laden bij Tesla is het meest voordelig, echter moet ik dan wel iedere keer de caravan afkoppelen bij het laden, afgezien van het feit dat ik ook vaak nog de peage moet verlaten.) Er zijn al wat stations waar je met aanhanger/caravan kunt laden, al zijn die nog schaars, maar voor een paar cent meer per kWh gaat daar toch de voorkeur naar uit.

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-08 15:36
jorisjansen3 schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:46:
Zijn er al mensen die deze update al binnen hebben? Ben erg benieuwd of deze update het probleem verhelpt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
StevendGraaf schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:03:
[...]

Zijn er al mensen die deze update al binnen hebben? Ben erg benieuwd of deze update het probleem verhelpt!
Via OTA ga je toch nog een weekje of 2 moeten wachten, was bij de vorige OTA's ook zo. Via de dealer gaat het meestal sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Venomer schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:32:

Ik denk dat Volvo er geld aan verdient 😉

• DPPSchoenmaker
  • Laatst online: 22-04 20:42
cyberdj schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:04:
[...]

Je kunt een account + laadpas al aanvragen via https://volvocar-public-charging.com/web/nl/volvo-nl/service
Dat heb ik eerder deze week al gedaan, echter zie je (nog) niets in de Volvo (iOs) app terug.

Heb inmiddels al meermaals mailcontact gehad met "Volvo Public Charging Service", zij geven aan dat het in de Volvo app zou moeten werken (wat dus niet het geval is). Vanochtend wel al een email gehad dat mijn nieuwe laadpas verzonden is, die na aankomst geactiveerd moet worden en dan 24 uur later zou moeten werken.

De communicatie/ aanpak laat te wensen over als je het mij vraagt (geef je zelf ook al aan).

edit 11:36 Inmiddels is in de App de "map" aangepast en ook de informatie bij "Public Charging" tonen nu de actuele gegevens.

Hier een voorbeeld van een lader, waarbij het mogelijk is om de laadsessie te starten vanuit de app:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bommelaar @cyberdj ?

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-08 10:19
Largamelion schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:09:
[...]
Ik heb net omgekeerde ervaring, de 'auto' stand met airco aan is de enige stand waarbij m'n vooruit niet of amper aandampt, af en toe moet ik wel nog ingrijpen met het knopje voor de harde blazer (dan is het na 'n paar seconden weg). Als ik de stand manueel zet en met de verluchting enkel op de voorruit ingesteld (bovenste pijltje), dan dampt de voorruit zelfs nog aan op stand 4 en dat maakt zoals je zegt een hoop kabaal.
Komende van een volkswagen heb ik wel wat issues met hoe de ventilatie werkt bij volvo.
De golf die ik had regelde die snelheid een pak beter dan ik het gevoel heb bij volvo. Hier ook wel vaak dat de ramen aandampen. (misschien is het dezelfde gebrekkige regeling als deze van hun scherm brightness |:( )

• DrBOB101
ron65 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:28:
[...]

Jij kunt nog laden, ik heb 30%, en moet morgen weer 200 km rijden. ALLE palen bezet, er staat een klevende prius, een taxibusje, een ICE personenwagen, een ICE bestelbusje en 2 echt ladende EV's bij die 3 palen in de buurt.
Dus snellader (dichtstbijzijnde op 8 km dwars door dichtbebouwd woongebied heen om er te komen, kost me incl omrijden weer een dik uur), heb nu 90%, en verder volladen duurt te lang, ik heb meer te doen.
Daar ben ik dan weer pissig over.
Mooie ritjes had je! Langere kabel kopen zodat je dubbel kunt parkeren en de kabel er evengoed in kunt prikken. Dat zal ze leren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
[...]

Factor 1,5 scheelt tussen zomer en winter het met m'n BMW i3 over de afgelopen 4 jaar.
Bij -25°C gaat het verbruik nog eens keer 1.8. Getest door m'n broer :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zndlAPUYuoX9xzYYeYet6pTQ5hI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4GPeybWhXIw1i7S8CFdaxOoy.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7OWhUunPSYQz2sAnLGHC-nVhOI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lsEcUVPzxaA1SFxnk8Np0MLN.png?f=fotoalbum_tile

• Juancho
Idr548 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:47:
[...]

Komende van een volkswagen heb ik wel wat issues met hoe de ventilatie werkt bij volvo.
De golf die ik had regelde die snelheid een pak beter dan ik het gevoel heb bij volvo. Hier ook wel vaak dat de ramen aandampen. (misschien is het dezelfde gebrekkige regeling als deze van hun scherm brightness |:( )
Na veel gepiel en proberen vind ik de automatische stand en dan op speed 1 of 2 het fijnste. Heb ook weinig last van condens, en anders ff de harde blazer kort aan of anders de voor/achterruit en spiegel knop indrukken.

Stand 3 of hoger is me te hard.

Heb nog wel altijd last van koude bovenbenen. Kan dat niet verklaren. Auto moet toch binnenkort voor een service beurt naar de dealer dus zal ze vragen daar eens naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-08 15:36
Rude-Dog schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:49:
Wat is trouwens jullie ervaring met verkeersbordenherkenning? Als je een bord hebt met 100 van 6-19 dan lijkt hij wel te weten dat die limiet tijdgebonden is, maar hij negeert de tijd. Oftewel als je om 20:00 daar rijdt krijg je nog steeds 100 TIJD in beeld. Zou mooi zijn als hij zich realiseerde hoe laat het is en wat dan de geldende limiet is.
thisisjazz schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:27:
[...]

Eens, net zoals flitsmeister een soort live update. Maar helaas is ons systeem niet zo slim :) Ik stoor mij er verder ook niet aan hoor maar was wel netter geweest. Ik gebruik FM voor dit soort info
Mogelijk dat dit recent aangepast is, maar ik zie wel nu de juiste snelheid afhankelijk van het tijdstip op de display van m’n XC40 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
Deze morgen toch ook even geconfronteerd met de harde realiteit van EV rijden in de winter. Auto had gisteravond 29% batterij, vanmorgen voorverwarmd via de app en vertrokken met 27%. Ritje van 22km waarvan grootste deel snelweg, temp op 19° stand 1 en actieradiusassistent ingeschakeld, rustig opgetrokken en gereden. Zetel/stuurverwarming uit en snelheid beperkt tot 110km/u i.p.v. 120km/u ... aangekomen met 17% batterij :|. Ik dacht nog wel thuis te geraken zonder te laden vanmiddag maar dat kan ik dus vergeten. Inschatting was ook compleet verkeerd want initieel zei Maps dat ik met 21% ging aankomen, wat ik al van in het begin niet geloofde.

Dat is een XC40 MY23 Ultimate mét warmtepomp. 12% batterij voor 22km, dat zou betekenen dat ik van 100% tot 0% slechts 183km kan rijden aan 110km/u. Dat zijn toch wel zeer triestige cijfers en dan is het nog 1°C, ik wil er niet aan denken wat de auto doet als het echt begint te vriezen.

Neemt het plezier van EV rijden wel grotendeels weg voor mij moet ik toegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsvoQloXOTtfhLlW5W3Z1GIMM00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FdVwJRlMk5hvOfrlrJZh4urF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Largamelion op 01-12-2023 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
DrBOB101 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:44:
[...]

Factor 1,5 scheelt tussen zomer en winter het met m'n BMW i3 over de afgelopen 4 jaar.
Bij -25°C gaat het verbruik nog eens keer 1.8. Getest door m'n broer :)
[Afbeelding][Afbeelding]
Die iets oplopende trendlijn in je grafiek, komt dat door global warming? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberdj
Toevallig gister wat foto’s gemaakt van de verbruikscijfers. Die vallen mij nog wel mee.
Heenweg, (auto voorverwarmd, stond buiten geparkeerd, vetrektemperatuur 1 graden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbwWrD25_RokMqhtHbPQuKs6vY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEU6S6d1H7Hc6PqGXTERj3lE.jpg?f=fotoalbum_large

Rit naar huis, vers van de lader, voorverwarmd, vertrokken vanuit parkeergarage, ca 10 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmtUHNr1rssByzQGTD0EMVjrpqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cvc9gTqDMB62sEyE7P0j800g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Laatst online: 24-08 18:09
Gaat bij mij meer fout dan goed. Vooral inderdaad bij het incidenteel op 100% zetten. Echt heel irritant. In mijn thuissituatie loop ik dan regelmatig aan het eind van de avond apart naar de auto nadat ik in de app zie dat hij op 90% blijft hangen. Zoals je zegt, het lijkt niet veel 10%, maar je zal het moeten lopen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Juancho schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:42:
[...]

Na veel gepiel en proberen vind ik de automatische stand en dan op speed 1 of 2 het fijnste. Heb ook weinig last van condens, en anders ff de harde blazer kort aan of anders de voor/achterruit en spiegel knop indrukken.

Stand 3 of hoger is me te hard.

Heb nog wel altijd last van koude bovenbenen. Kan dat niet verklaren. Auto moet toch binnenkort voor een service beurt naar de dealer dus zal ze vragen daar eens naar te kijken.
t
Verwarming is ronduit knudde en 3 stappen terug in de tijd. Wat een blamage!

Het helpt om de auto voor te verwarmen, maar daarna ben je overgeleverd aan het humeur van de auto. Ventilator snelheid wordt in de stand "automatisch" helemaal niet geregeld en benen zijn ook bij mij (en passagiers) altijd koud. Mijn dealer komt niet verder dan: Oh maar dat wordt vast met een update opgelost!

Zal wel weer aan mij liggen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Largamelion schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:39:
Deze morgen toch ook even geconfronteerd met de harde realiteit van EV rijden in de winter. Auto had gisteravond 29% batterij, vanmorgen voorverwarmd via de app en vertrokken met 27%. Ritje van 22km waarvan grootste deel snelweg, temp op 19° stand 1 en actieradiusassistent ingeschakeld, rustig opgetrokken en gereden. Zetel/stuurverwarming uit en snelheid beperkt tot 110km/u i.p.v. 120km/u ... aangekomen met 17% batterij :|. Ik dacht nog wel thuis te geraken zonder te laden vanmiddag maar dat kan ik dus vergeten. Inschatting was ook compleet verkeerd want initieel zei Maps dat ik met 21% ging aankomen, wat ik al van in het begin niet geloofde.

Dat is een XC40 MY23 Ultimate mét warmtepomp. 12% batterij voor 22km, dat zou betekenen dat ik van 100% tot 0% slechts 183km kan rijden aan 110km/u. Dat zijn toch wel zeer triestige cijfers en dan is het nog 1°C, ik wil er niet aan denken wat de auto doet als het echt begint te vriezen.

[Afbeelding]
Bij zo'n lage SoC zal de accu niet voorverwarmd zijn voor vertrek. Dat ga je aan het begin van de rit merken. Op een korte rit is de accu nog niet eens goed warm bij aankomst. Het gemiddelde verbruik zal dan inderdaad hoog zijn. Op een lange rit zal het gemiddelde lager zijn, omdat die piek van het begin dan meer gecompenseerd wordt door lager verbruik tegen het eind van de reis. Tien ritjes van 10 km kosten meer energie dan één rit van 100 km. Jouw berekening om op 183 km uit te komen is te pessimistisch. Ik denk dat een kilometer of 300 mogelijk is, als je lange ritten maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101

[Afbeelding]
Voorverwarmen moet je dan niet meetellen voor het rijden. Dus 10% voor 22 km, maar blijft veel! Ik snap de combi voorverwarmen en dan de actieradiusassistent inschakelen niet. Dan kun je beter niet voorverwarmen.
Als je het lekker warm wilt hebben en batterij wilt sparen kun je de temperatuur beter op bijvoorbeeld 17°C met stoel- en stuurverwarming aan. De warmtepomp kan zomaar een 1-4 kW trekken terwijl je rijdt. Stoel- en stuurverwarming is in maximale stand <100 W naar alle waarschijnlijkheid.

Moet je meer dan 22 km weer terug naar huis? Anders kom je met die 17% prima weer thuis, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
cyberdj schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:07:
Toevallig gister wat foto’s gemaakt van de verbruikscijfers. Die vallen mij nog wel mee.
Heenweg, (auto voorverwarmd, stond buiten geparkeerd, vetrektemperatuur 1 graden):
[Afbeelding]
Rit naar huis, vers van de lader, voorverwarmd, vertrokken vanuit parkeergarage, ca 10 graden:
[Afbeelding]
Netjes verbruik hoor. Met voorverwarmen en 93 km rijden nog steeds een sterretje in beeld bij het accu-icoontje. Dat is mijn MY2024 ook opgevallen. Hoe is dat bij MY<2024 rijders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Venomer schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:05:
[...]
Die iets oplopende trendlijn in je grafiek, komt dat door global warming? ;)
Haha, goeie :P in dit geval corona-effect. Tijdens corona bijna alleen maar naar 't werk op en neer geweest. Vanaf 2022 ook langere ritten naar familie en vrienden, dus sneller gereden. Sneller = meer verbruik.
Kun je eind 2019 ook nog zien. Toen werkte ik nog in Duitsland, flink wat snelweg km's over de A37 (NL) en A31 (D) gemaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door DrBOB101 op 01-12-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[Afbeelding]
FYI, ik reed gisteren opnieuw heen en weer naar Groningen, afstand 220 km enkele rei

Heenweg mistig (zeer mistig), snelheid op ACC 100, weg met 88% in de accu (door wat laadpaalklevers geen kans 100% te vullen gehad) temperatuur 0 tot uiteindelijk-4.
Verbruik lag rond 23 kWh/100km, kwam er met 6% aan.

Terugweg na 21 uur, bij -1 graad, af en toe mistig, maar ACC op 130 tot Almere, daarna conform de beperkingen in snelheid 100 kmh. Ik kwam net tot Muiden, kwam daar met 3% aan, was met 100% vertriokken. Die afstand was ca 180 km incl een kort extra ritje naar Aduard tussendoor (ligt naast Groningen).
Verbruik 31 kWh/100km, bij Hackelaar A1 Muiden maar even aan de snellader, daar ging hij met 136 kW laden, na de 50% zakte dat al in tot 70 kW (ook last van de lage temperaturen denk ik). Toch maar doorgeladen tot 90% (want zag al dat de laadpalen hier weer lekker vol bezet waren) en intussen lekker Prime video serietje gekeken op het dashboard. Kwam ook wel fijn uit na zo'n lange koude dag, even lekker warm in de auto serietje kijken. Vanaf daar naar huis max 100, en dat stukje kwam weer uit op 22 kWh/100km.

Vooral de 130 kMh bij temperaturen net rond of onder het vriespunt, bepaalt het nogal hoge verbruik.
De klimaat installatie op 19, vond ik te koud worden, op kantoor Groningen was het 17 graden en de luchtbehandeling stond 15 graden in te blazen daar 8)7 (bezuinigingen? iedereen zat met de jas aan en had ijsvingers) Dus in de auto na een half uurtje lekker 23 graden aangezet. Heerlijk, dan kom je een beetje bij weer, was verkleumd tot op het bot bij vertrek.
Maar dat maakte niet eens veel uit, van 29,5 naar 30,5 kWh/100 km gemiddeld volgens Range assistent globaal.

Het is vooral snelheid, en temperatuur buiten, die in hoge mate je verbruik beinvloeden.
En ja, ik had 90% snelweg, dan haal je je WLTP zeker niet, ook niet onder gewone omstandigheden als in de zomer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:23:
[...]

Bij zo'n lage SoC zal de accu niet voorverwarmd zijn voor vertrek. Dat ga je aan het begin van de rit merken. Op een korte rit is de accu nog niet eens goed warm bij aankomst. Het gemiddelde verbruik zal dan inderdaad hoog zijn. Op een lange rit zal het gemiddelde lager zijn, omdat die piek van het begin dan meer gecompenseerd wordt door lager verbruik tegen het eind van de reis. Tien ritjes van 10 km kosten meer energie dan één rit van 100 km. Jouw berekening om op 183 km uit te komen is te pessimistisch. Ik denk dat een kilometer of 300 mogelijk is, als je lange ritten maakt.
Gisteren 180 km gehaald, en toen was hij leeg.
90% snelweg, en 1 kort ritje 15km binnendoor.
Wel 130 gereden bij temperatuur net onder vriespunt over zeker 155 km van de 180.
Dus zijn cijfers komen wel degelijk in diezelfde buurt.

Ik had voorverwarmd aan een laadpaal overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:32
ron65 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:01:
[...]

Wel 130 gereden bij temperatuur net onder vriespunt over zeker 155 km van de 180.

Herkenbaar. Mijn schoonouders wonen zo'n 200km bij mij vandaan (waarvan 190 km snelweg). Alleen in de zomer red ik dat op een volledige accu (nu is mijn verbruik vergelijkbaar met dat van Juancho). In het najaar / voorjaar red ik het soms wel, soms niet en in de winter moet ik echter zachter rijden.

Op zich vind ik het niet zo'n probleem, de reis duurt iets langer dan ik eigenlijk zou willen, maar dit is uiteindelijk maximaal een paar minuten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luisterlijk
ron65 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:01:
[...]

Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Het verbruik van een EV wordt, in tegenstelling tot een Brandstofauto, vrijwel geheel bepaald door luchtweerstand. In de curve die dat verlies vertegenwoordigt, zit een eigenaardige maar hele duidelijke "knik" die bij de meeste auto's nét onder de 100 kmh ligt.

Dat betekent dat je tót 100 kmh vrij goed kunt inschatten wat het verbruik is, maar boven de 100 kmh stijgt het verbruik véél sneller. Dit is een natuurkundig fenomeen en heeft te maken met frontoppervlak, wervelingen en nog zo een aantal factoren, maar is gewoon een fact of life. Niets aan te doen.

Vanuit díe kennis, is het dus veel efficienter om gewoon 100 kmh te blijven rijden (en dus géén 105!). Het verlies aan tijd bij een tussenlading is veel groter dan het verlies aan tijd door het lagere tempo.

Als je daar de verminderde capaciteit van de accu bijrekent, wordt dit effect nog veel groter. Met 130 kmh doe je jezelf geen plezier .....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Luisterlijk schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:11:
[...]

Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Het verbruik van een EV wordt, in tegenstelling tot een Brandstofauto, vrijwel geheel bepaald door luchtweerstand. In de curve die dat verlies vertegenwoordigt, zit een eigenaardige maar hele duidelijke "knik" die bij de meeste auto's nét onder de 100 kmh ligt.

Dat betekent dat je tót 100 kmh vrij goed kunt inschatten wat het verbruik is, maar boven de 100 kmh stijgt het verbruik véél sneller. Dit is een natuurkundig fenomeen en heeft te maken met frontoppervlak, wervelingen en nog zo een aantal factoren, maar is gewoon een fact of life. Niets aan te doen.

Vanuit díe kennis, is het dus veel efficienter om gewoon 100 kmh te blijven rijden (en dus géén 105!). Het verlies aan tijd bij een tussenlading is veel groter dan het verlies aan tijd door het lagere tempo.

Als je daar de verminderde capaciteit van de accu bijrekent, wordt dit effect nog veel groter. Met 130 kmh doe je jezelf geen plezier .....
Leuke uitleg.
Ik ken de materie, mijn reactie was ook vooral omdat die hoge cijfers die genoemd werden ook mijn ervaring waren.

Ik heb doelbewust 130 gereden, de dag ervoor namelijk exact diezelfde route maar met 100 gedaan, soortgelijke omstandigheden behalve dan dat het de dag ervoor winderig was met sneeuwval deel van de route, en gisteren mistig.
Verschil is inderdaad groot, van 23 kWh/100 km naar 31 kWh/100 km alléén al door die 30 kmh harder te rijden dan 100 over ca 200 km

Uiteindelijk kost 130 rijden dus ook dik 15 minuten meer tijd dan 100 rijden, gewoon omdat ik tussendoor moest snelladen. Je winst in tijd door sneller rijden, gaat ruimschoots verloren in de extra laadbeurt.
Dus twee redenen om ook dan 100 te rijden: energieverbruik (kosten) en tijd waarbij kosten mij niet veel uitmaken (laadpas) maar tijd is wel interessant natuurlijk.
Aan de andere kant is 130 rijden ook heerlijk met deze wagen, echt super vergeleken met die diesel die ik hiervoor had.

[ Voor 5% gewijzigd door ron65 op 01-12-2023 10:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-08 23:48
Met je blind staren op verbruik doe je jezelf geen plezier, als je het mij vraagt. Iedereen die zich de hele tijd druk blijft maken over range raad ik van harte af om EV te gaan rijden. In de praktijk is het gewoon een non-issue, tenzij je er op gebrand bent er een issue van te maken.
Pagina: 1 ... 211 ... 333 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"