Largamelion schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:39:
Deze morgen toch ook even geconfronteerd met de harde realiteit van EV rijden in de winter. Auto had gisteravond 29% batterij, vanmorgen voorverwarmd via de app en vertrokken met 27%. Ritje van 22km waarvan grootste deel snelweg, temp op 19° stand 1 en actieradiusassistent ingeschakeld, rustig opgetrokken en gereden. Zetel/stuurverwarming uit en snelheid beperkt tot 110km/u i.p.v. 120km/u ... aangekomen met 17% batterij

. Ik dacht nog wel thuis te geraken zonder te laden vanmiddag maar dat kan ik dus vergeten. Inschatting was ook compleet verkeerd want initieel zei Maps dat ik met 21% ging aankomen, wat ik al van in het begin niet geloofde.
Dat is een XC40 MY23 Ultimate mét warmtepomp. 12% batterij voor 22km, dat zou betekenen dat ik van 100% tot 0% slechts 183km kan rijden aan 110km/u. Dat zijn toch wel zeer triestige cijfers en dan is het nog 1°C, ik wil er niet aan denken wat de auto doet als het echt begint te vriezen.
Neemt het plezier van EV rijden wel grotendeels weg voor mij moet ik toegeven.
[Afbeelding]
FYI, ik reed gisteren opnieuw heen en weer naar Groningen, afstand 220 km enkele rei
Heenweg mistig (zeer mistig), snelheid op ACC 100, weg met 88% in de accu (door wat laadpaalklevers geen kans 100% te vullen gehad) temperatuur 0 tot uiteindelijk-4.
Verbruik lag rond 23 kWh/100km, kwam er met 6% aan.
Terugweg na 21 uur, bij -1 graad, af en toe mistig, maar ACC op 130 tot Almere, daarna conform de beperkingen in snelheid 100 kmh. Ik kwam net tot Muiden, kwam daar met 3% aan, was met 100% vertriokken. Die afstand was ca 180 km incl een kort extra ritje naar Aduard tussendoor (ligt naast Groningen).
Verbruik
31 kWh/100km, bij Hackelaar A1 Muiden maar even aan de snellader, daar ging hij met 136 kW laden, na de 50% zakte dat al in tot 70 kW (ook last van de lage temperaturen denk ik). Toch maar doorgeladen tot 90% (want zag al dat de laadpalen hier weer lekker vol bezet waren) en intussen lekker Prime video serietje gekeken op het dashboard. Kwam ook wel fijn uit na zo'n lange koude dag, even lekker warm in de auto serietje kijken. Vanaf daar naar huis max 100, en dat stukje kwam weer uit op 22 kWh/100km.
Vooral de 130 kMh bij temperaturen net rond of onder het vriespunt, bepaalt het nogal hoge verbruik.
De klimaat installatie op 19, vond ik te koud worden, op kantoor Groningen was het 17 graden en de luchtbehandeling stond 15 graden in te blazen daar

(bezuinigingen? iedereen zat met de jas aan en had ijsvingers) Dus in de auto na een half uurtje lekker 23 graden aangezet. Heerlijk, dan kom je een beetje bij weer, was verkleumd tot op het bot bij vertrek.
Maar dat maakte niet eens veel uit, van 29,5 naar 30,5 kWh/100 km gemiddeld volgens Range assistent globaal.
Het is vooral snelheid, en temperatuur buiten, die in hoge mate je verbruik beinvloeden.
En ja, ik had 90% snelweg, dan haal je je WLTP zeker niet, ook niet onder gewone omstandigheden als in de zomer.