Ik rijd inmiddels al een maand rond in onze XC40 2024 SMER Plus en vond het, nu ik ook recht van spreken heb, tijd voor een kleine verslaglegging. Wát een heerlijke bak; zowel om te zien als om in te rijden!
Wij hebben hier thuis al menig auto gehad en al zeker 12 nieuwe auto's op mogen halen en telkens was ik zo'n wagen na een week of twee al 'gewoon'. Dan is het nieuwe eraf en is het niet meer spannend. Dat is met de XC40 nog niet het geval geweest, wat wat mij betreft een heel goed teken is. Het valt me trouwens op dat veel random strangers even een praatje komen maken met je. 'Wat een mooie auto. Is het nou wat, dat elektrisch rijden? Wat een gave bekleding, dat wol! Wat betaal je nou voor zo'n ding?' Best leuk, die aandacht.
Op de tweede dag dat hij in mijn bezit was ben ik gelijk al gered door de systemen. Wie de omgeving kent zal zich er een beeld bij kunnen vormen; bij het invoegen op de Brienenoord vanuit Ridderkerk bleek net na de oprit (terwijl iedereen daar altijd een dot gas geeft vanwege het hoogteverschil) twee auto's voor mij een auto ineens tot stilstand te remmen. Ik had passagiers bij me en op het moment dat wij mijn voorganger naar links zagen schieten zag ik de stilstaande auto pas. Voor ik het wist zaten we loeistrak in de gordels, stond ik ineens een volledige baan links van de auto en maakte de auto's met allerlei toeters en bellen duidelijk dat 'het systeem een botsing had voorkomen'. Toen ik naar rechts keek hoorde ik een harde klap en toen bleek dat de bestelbus achter mij de stilstaande auto helaas niet had kunnen ontwijken. Met dat ik dit typ begin ik weer te trillen, we zijn toen echt gered door de techniek.
Minpunten die ik tot nu toe heb:
-de isofix aansluitingen komen een beetje omhoog op de achterbank, dit kan vervelend aanvoelen bij een langere zit.
-er zitten geen handgrepen bij de achterportieren, die blijken we toch vaker te pakken dan gedacht en worden best gemist.
-de temperatuur laat zich lastig instellen tot een comfortabel klimaat. Het is snel óf te warm, óf te koud.
-ik vind het geluid op de achterbank echt matig, alleen om die reden had ik achteraf misschien een Ultimate moeten kiezen.
Pluspunten
-Veiligheid. Maar dat zal jullie niet verbazen na het Brienenoord-voorval.
-De auto is boven verwachting ruim op de achterbank. Door de slanke achterdeuren kunnen 3 volwassen passagiers hier béter zitten dan in onze vorige auto, die zo'n 10 cm breder was. Aangenaam verrast dus!
-Snelheid. Wat is hij snel! Mijn dochter vraagt vaak of ik nog even wil 'vliegen'. Dat doe ik dan ook graag, natuurlijk
Verbruik:
We hebben in inmiddels 3.858 kilometer gereden en kennen een gemiddeld verbruik van 19.0 kWh/100 km.
Als ik de auto wat langer rijd dan zal ik info delen over de range. Het bereik is in ieder geval ruim genoeg voor ons gezin, laadstress hebben wij nog niet gehad.
Al met al hebben we geen seconde spijt van onze keuze en is instappen en wegrijden een dagelijks plezier!
[
Voor 17% gewijzigd door
altijdbezig op 27-11-2023 11:40
]