Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DrBOB101 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:25:
[...]

Eigen zonnepanelen met voldoende stroom voor huis en elektrische auto. Ik krijg van de energiemaatschappij 11 cent/kWh als ik teruglever. Dat reken ik dus voor de auto als ik thuis laad. Ook dat gaat nog wat veranderen als salderen eraf gaat. Over die 5 jaar heb ik met gemiddeld 20 cent/kWh gerekend.
Een fluwelen voet helpt, ik rij 178 Wh/km tot op heden.
Dan ben jij een van de gelukkigen die thuis kan laden, ik kan dat niet en velen met mij ook niet. Zeker in de Randstad is dat vaker niet dan wel mogelijk.
Dat geeft jou wel een enorm voordeel, maar het is niet de standaard.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:38
ron65 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:23:
[...]
Dan ontopic: je trillingen verhaal, ik ben heel benieuwd naar wat daar uit gaat komen.
Zelf had ik de bandenwissel van zomer-winterbandjes deze week, en merk dar daarmee de trilling gewijzgd is, veel minder sterk, maar begint nu bij 98 en eindigt ergens bij 120. maar doordat deze minder sterk is, ook veel minder aanwezig en minder irritant op sommige momenten.
Wel weer duidelijker aanwezig bij optrekken zo tussen 50 en 70 kmh.

Lijkt dus toch, ondanks dat het een aandrijflijn probleem moet zijn, ook wel iets met de banden te maken te hebben.
Ik heb vorige week ook de all seasons laten wisselen door winterbanden. Had kort het gevoel dat de trilling minder was maar intussen weet ik wel beter. Waar ze vroeger tussen de 105-115km/u zat gaat ze nu door tot 120km/u. Ik rij echter altijd 122km/u op ACC/PA en dan voel ik ze gelukkig niet. Ik kan echter wel met zekerheid zeggen dat het dus slechter is geworden na de bandenwissel. Tussen 50-60km/u is ze ook duidelijk voelbaar maar enkel bij optrekken zoals ik eerder vermeldde. Ben ook wel heel benieuwd of ze het ooit opgelost krijgen bij Volvo.

Kreeg gisteren trouwens ook een mail van onze fleet manager i.v.m. winterbanden. Beetje laat want m'n banden zijn dus net gewisseld, maar blijkbaar mag je met all seasons dus ook gewoon blijven rijden tot ze versleten zijn en dan worden ze gratis gewisseld omdat er winterbanden in het leasing contract zitten. Moest ik het vroeger geweten hebben had ik het toch mss zo gedaan, spaart je toch 2x een wissel uit per jaar.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:51
Wat mij is opgevallen dat ACC en PA 5 streepjes heeft ipv 3, is dit al lang zo? Door de screen shot hierboven is mij dit opgevallen, en zonet getest en inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-06 10:45
Ik heb mijn P8 twin nu sinds mei 2022. Na 3x klachten over trillingen, waarvan de 2e keer per mail omdat het niet bleek vastgelegd in het systeem bij de dealer. Vervolgens daarna afspraak voor een beurt gemaakt, waarna bleek dat het nog niet was vastgelegd in hun systeem. Mondeling nu de bevestiging gehad dat de trilling klacht nu wel is vastgelegd. Over een paar weken wordt de beurt uitgevoerd en ik hoor dan wel wat er met de trilling klacht is gebeurd. Als het niet is opgelost, overweeg ik een aangetekende brief te sturen waarin ik compensatie verwacht. Dit kan door de auto in te leveren, te repareren of om te ruilen voor een auto zonder dit probleem. Is er iemand in dit forum die dit formele traject al is ingegaan? Ik heb de auto 1,5jr. terug voor 65k gekocht en wil dit dus zeker goed opgelost hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 15:34
StevendGraaf schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:30:
Wat is een ieders ervaring met de actieradiusoptimalisatie? Ik heb de indruk dat het bij mijn XC40 2024 echt veel verschil maakt in verbruik (20 VS 23 op een gelijkwaardige rit in vergelijkbare omstandigheden) en merk zelf weinig verschil in de klimaat functies. Nu zijn het wel temperaturen waarbij de kachel niet hard hoefde te werken, maar toch.
Qua temperatuur vind ik het verschil enorm toen ik het eens nodig had voor een rit van 300km bij 0° en kouder. De wagen was toen echt onaangenaam koud. Toen heb ik gewoon ergens gestopt bij een snellader voor ook een sanitaire pauze te nemen en vervolgens die optimalisatie uitgezet.

Het is handig dat die feature er is, maar als het even kan zal ik die nooit gebruiken. In dagdagelijks gebruik is het gelukkig nooit nodig voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Gisteren herstatte maps bij mij spontaan tijdens het navigeren. Maar daarna zag ik dat contrast op de kaart beter was (iig in het donker, heb nog niet weer overdag gereden). En het valt me nu ook op dat ik in de bebouwde kom nu op een aantal plekken de huizen ingetekend zie.

Wel gek: volgens play store is er geen update van de app geweest, maar wel degelijk iets veranderd..

(en nee: Geen foto, lijkt me niet heel verantwoord tijdens het rijden ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francisp1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:22
Kammika schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:14:
Gisteren herstatte maps bij mij spontaan tijdens het navigeren. Maar daarna zag ik dat contrast op de kaart beter was (iig in het donker, heb nog niet weer overdag gereden). En het valt me nu ook op dat ik in de bebouwde kom nu op een aantal plekken de huizen ingetekend zie.

Wel gek: volgens play store is er geen update van de app geweest, maar wel degelijk iets veranderd..

Dit heb ik ook gemerkt sinds een week, vooral dat kaart niet meer monotoon is, maar ook groen toont waar bossen zijn in de buurt. Ik ben fan! Het is voor mij persoonlijk ook wat zachter aan de ogen 😅.

Hier zelf nog geen vervolg bericht van de dealer gehad ivm de trilling. Maar een halve oplossing (de airbag demper) ben ik zelf ook geen fan van. Ik kan me nu goed behelpen door net buiten de trillingssnelheid te rijden, maar hoop toch op een duurzame oplossing.

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:58

TAA

Liever IRC

Gisteren eerst problemen met de LTE verbinding waardoor navigatie en verkeersinformatie niet werkten. Herstart van het systeem leek niet te helpen. Daarna overgeschakeld naar carplay en uiteindelijk een uurtje later (in de file terecht gekomen) toch nog eens herstart en daar was inderdaad ineens een visueel andere map met merkbaar andere details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
ron65 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:26:
[...]

Dan ben jij een van de gelukkigen die thuis kan laden, ik kan dat niet en velen met mij ook niet. Zeker in de Randstad is dat vaker niet dan wel mogelijk.
Dat geeft jou wel een enorm voordeel, maar het is niet de standaard.
Dit is ook mijn situatie. Ik kan ook thuis laden en dankzij de zonnepanelen gaat dit vrijwel gratis. Ik besef zeker dat dit een luxe positie is!
Ik ben nu met pensioen en mijn auto heb ik prive gekocht, private- lease heb ik nooit overwogen. Uiteindelijk zijn de leasemaatschappijen geen filantropische instellingen, en de centen die zij aan mij willen verdienen steek ik graag in eigen zak.
Eerder werkte ik in de gezondheidszorg, en had daar altijd een km-vergoeding.
Dus ik ben het gewend mijn eigen auto's te kopen.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Dit is een algemene Maps update. Las daar toevallig onlangs wat over. Wegen, bossen, water hebben allemaal een iets ander tintje waardoor het duidelijker is. Blijkbaar is AAOS ook gelijk meegenomen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:17
RigolleM schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:48:
[...]

Wat mij is opgevallen dat ACC en PA 5 streepjes heeft ipv 3, is dit al lang zo? Door de screen shot hierboven is mij dit opgevallen, en zonet getest en inderdaad...
Dat is altijd al zo geweest. Ik kan er even geen foto van vinden, want ik maak nooit foto's tijdens het rijden. O-)

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
StevendGraaf schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:30:
Wat is een ieders ervaring met de actieradiusoptimalisatie? Ik heb de indruk dat het bij mijn XC40 2024 echt veel verschil maakt in verbruik (20 VS 23 op een gelijkwaardige rit in vergelijkbare omstandigheden) en merk zelf weinig verschil in de klimaat functies. Nu zijn het wel temperaturen waarbij de kachel niet hard hoefde te werken, maar toch.
Het maakt zeker verschil in verbruik. Maar als de optimalisatie aan staat en het is vochtig weer, dan beslaan bij mij de ramen. De airco werkt in deze modus minder of niet, waardoor de lucht niet ontvochtigd wordt. Ik gebruik het daarom alleen als ik anders net niet thuiskom met de acculading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Venomer schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:39:
[...]

Dat is altijd al zo geweest. Ik kan er even geen foto van vinden, want ik maak nooit foto's tijdens het rijden. O-)
Ik weet niet van waar ik het dan haal, ik had altijd in gedachten dat ik maar 3 streepjes had, nooit verder geduwd.. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Juancho schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:31:
[...]

Dit is een algemene Maps update. Las daar toevallig onlangs wat over. Wegen, bossen, water hebben allemaal een iets ander tintje waardoor het duidelijker is. Blijkbaar is AAOS ook gelijk meegenomen.
a check, je hebt gelijk: het zal deze update zijn! Top dat die dan ook op AAOS zit, ziet er echt een stuk beter uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Vulcan750 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:59:
[...]

Dit is ook mijn situatie. Ik kan ook thuis laden en dankzij de zonnepanelen gaat dit vrijwel gratis. Ik besef zeker dat dit een luxe positie is!
Ik ben nu met pensioen en mijn auto heb ik prive gekocht, private- lease heb ik nooit overwogen. Uiteindelijk zijn de leasemaatschappijen geen filantropische instellingen, en de centen die zij aan mij willen verdienen steek ik graag in eigen zak.
Helaas verdwijnt die luxe ook voor de Nederlanders op termijn gezien de saldering. In België is dit bij mij al het geval, waar ik in de zomermaanden 'gratis' kon rijden kan ik nu gewoon betalen, geen terugdraaiende meter en al bijna een dikke maand amper zon hier, zou beter in Spanje gaan wonen 8).

Van die Maps update heb ik niets gemerkt, maar ik rij altijd met de satellietlaag op, vind ik mooier en rustiger voor de ogen :). Wel mooi dat er aan Maps toch geregeld gewerkt wordt op AAOS, dat is bij Waze helaas anders.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• xandje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 12:09
Vulcan750 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:59:
[...]

Voor wat het waard is, het verdienmodel van LM's is niet zozeer dat zij het volle bedrag voorschieten en dat jij als consument het gespreid (+ rente/marge) kan terugbetalen: dan is het gewoon een verkapte lening.

Het verdienmodel van LM's is dat zij auto's in bulk kopen en daarbij al schaalvoordeel afdwingen; ze doen hetzelfde met onderhoud en eigenlijk vrijwel alle andere zaken zoals verzekering, waarbij ze schaalvoordeel afdwingen in de inkoop en ook nog een percentage kickback krijgen.

Daardoor kunnen zij onder de consumentenprijs deze auto's, het onderhoud en de verzekeringen afnemen, en dat is ook precies de reden dat ze overheid-opgelegde extra periodieke kosten zoals MRB wel 1:1 doorverhalen op de klant, deze kunnen ze namelijk niet in schaal inkopen of kickbacks op krijgen.

Uiteindelijk kopen ze dus het totaalplaatje ruim onder (consumenten-)inkoopprijs in, en verhuren het tegen ongeveer de consumentenprijs. Tenslotte is natuurlijk de restwaarde van hen.

Ik heb zelf een tijdje voor een LM gezzp'd (in hun IT business unit) en het hele verdienmodel plus financiele plaatje werd daarbij uitgebreid uitgelegd. De "markup" bovenop hun (bulk) inkoopprijs is maar iets van 10% van de winst, de rest komt echt uit kickbacks van onderhoud en verzekeringen.

Derhalve is het in sommige gevallen zelfs goedkoper om te leasen dan nieuw te kopen. Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf wanneer je hem weer wegdoet en wat de restwaarde dan is. Er is een periode in de lifecycle van de auto waarin koop duidelijk goedkoper is dan lease qua maandelijkse kosten, ongeveer de "middelste periode", maar in feite is traditioneel gezien de eerste zoveel jaar (ivm hoge afschrijving) en de laatste zoveel jaar (ivm onderhoud) heel duur en is het zelfs onderaan de streep vaak goedkoper om te leasen.

Het is dus echt die middelste periode waarin je kosten een stuk lager zijn tov lease (daarentegen rijd je dan ook een periode in een wat "oudere" auto, want bij lease heb je elke 4-5 jaar een nieuwe), en waarin als koper je voordeel zit. Mocht je in die periode wat bad luck hebben met onderhoud, kan het zomaar zijn dat lease over de gehele linie een goedkopere optie was geweest.

Dat wilde ik even ophelderen :9

[ Voor 13% gewijzigd door xandje op 22-11-2023 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
xandje schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:12:
[...]
(knip) *** Uitgebreid verhaal***

Dat wilde ik even ophelderen :9
Bedankt voor de verhelderende toelichting! 👍
Toch ben ik tot nu toe altijd voordeliger uit geweest door zelf alles in eigen hand te houden. Vooral kleine dingetjes deed ik zelf, zoals filters en ruitenwissers. Daarnaast rij ik al jaren met 80% noclaim. Bij inruil kreeg ik altijd een zeer goede prijs, temeer daar ik netjes met mijn auto's omgaat en goed verzorgd.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
[...]

Volgens mij klopt dit niet hoor. Ik weet bijna wek zeker dat het er eerst altijd 3 waren en ik het altijd op de 2de had. Zag vandaag ook 5 streepjes (alsnog vond ik 2 het prettigste.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Largamelion schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:32:
[...]

Van die Maps update heb ik niets gemerkt, maar ik rij altijd met de satellietlaag op, vind ik mooier en rustiger voor de ogen :). Wel mooi dat er aan Maps toch geregeld gewerkt wordt op AAOS, dat is bij Waze helaas anders.
Ik rijd ook met sataliet view en zie toch echt de update heel duidelijk. Oa de weg waarop je rijdt (met bestemming ingevoerd) is een stuk blauwer. Net zoals bos en water wat meer pastel kleuren hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Juancho schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:06:
[...]

Ik rijd ook met sataliet view en zie toch echt de update heel duidelijk. Oa de weg waarop je rijdt (met bestemming ingevoerd) is een stuk blauwer. Net zoals bos en water wat meer pastel kleuren hebben.
Klopt, die donkerblauwe weg kreeg ik ook sinds vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bG8zUD-I2dGk8wnslvNM_PYwVyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWHs0rK5Sw03UERceUgO5XzR.jpg?f=fotoalbum_large

Vind ik niet zozeer een verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:36:
[...]
Ik heb vorige week ook de all seasons laten wisselen door winterbanden. Had kort het gevoel dat de trilling minder was maar intussen weet ik wel beter. Waar ze vroeger tussen de 105-115km/u zat gaat ze nu door tot 120km/u. Ik rij echter altijd 122km/u op ACC/PA en dan voel ik ze gelukkig niet. Ik kan echter wel met zekerheid zeggen dat het dus slechter is geworden na de bandenwissel. Tussen 50-60km/u is ze ook duidelijk voelbaar maar enkel bij optrekken zoals ik eerder vermeldde. Ben ook wel heel benieuwd of ze het ooit opgelost krijgen bij Volvo.

Kreeg gisteren trouwens ook een mail van onze fleet manager i.v.m. winterbanden. Beetje laat want m'n banden zijn dus net gewisseld, maar blijkbaar mag je met all seasons dus ook gewoon blijven rijden tot ze versleten zijn en dan worden ze gratis gewisseld omdat er winterbanden in het leasing contract zitten. Moest ik het vroeger geweten hebben had ik het toch mss zo gedaan, spaart je toch 2x een wissel uit per jaar.
Ik ben juist wel blij met die twee wissels per jaar. De banden worden dan toch weer even nagemeten op profieldiepte en ze kijken na of er schades aan zitten.
Ik zag van de week ook dat dan meteen de remschijven even bekeken worden en met een schuifmaat opgemeten qua dikte.
Het is net even iets meer controle op de staat van banden en remmen dan zonder die bandenwissels zou gebeuren. Vind ik gewoon prettiger, maar dat is ieder voor zich uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:05:
[...]

Volgens mij klopt dit niet hoor. Ik weet bijna wek zeker dat het er eerst altijd 3 waren en ik het altijd op de 2de had. Zag vandaag ook 5 streepjes (alsnog vond ik 2 het prettigste.
Ik zal er eens op letten morgen, ik heb nog altijd als nieuwste update OTA 2.11, of daar nog 3 streepjes zijn. Wellicht is dit naar 2.12 gewijzigd, maar die hebben ze mij nooit gegeven tot nu toe.

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 22:16
[...]

Dat is niet altijd zo geweest. Dat is gekomen bij een update, al wel echt heel lang geleden. Die 5 streepjes zitten er wel allang op. Hoe lang geleden weet ik niet maar echt al wel heel wat updates terug.

[ Voor 19% gewijzigd door thisisjazz op 23-11-2023 00:31 ]

• Venomer
thisisjazz schreef op donderdag 23 november 2023 @ 00:29:
[...]

Dat is niet altijd zo geweest. Dat is gekomen bij een update, al wel echt heel lang geleden. Die 5 streepjes zitten er wel allang op. Hoe lang geleden weet ik niet maar echt al wel heel wat updates terug.
Ik heb de oudste handleiding van de XC40 Pure Electric opgezocht, van november 2020. Daar staan in elk geval al vijf streepjes:
https://www.volvocars.com...3b5526bb0c0a80151459441ad
Of het eerder anders was, weet ik niet. Ik heb mijn XC40 in mei 2021 gekocht.

• Largamelion
Vanmorgen eens gekeken hoe het verbruik zit tijdens het klimatiseren en dat zit tussen de 2-3 kW:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDjvftuObNYTVH78OA0lQ_CLspY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NsbbKFlnRku2V4k1q7PDegmu.png?f=fotoalbum_large

Op mijn Easee laadpaal staat de optie aan om altijd stroom beschikbaar te stellen voor het klimatiseren zodat de batterij van de auto zelf gespaard blijft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4whRZr4pgGD4KUNUIonhfo0shc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OcWvSTEHw225gEaqlTwSXnCT.png?f=fotoalbum_large

Zo vertrek ik met 'n even volle batterij en lekker warme auto 🙂. Alleen wordt de achterruit niet ontwasemd, dat snap ik dan weer niet. Lijkt me toch vanzelfsprekend om mee te pakken niet? Al is het optioneel aan te vinken.

Mijn verbruik deze ochtend zat rond de 22kWh, waar het zonder voorverwarmen rond de 26kWh zou zitten. Het lijkt me dus een pak efficiënter om met 'n voorverwarmde auto/batterij te vertrekken.

• Venomer
Largamelion schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:31:
[knip]

Zo vertrek ik met 'n even volle batterij en lekker warme auto 🙂. Alleen wordt de achterruit niet ontwasemd, dat snap ik dan weer niet. Lijkt me toch vanzelfsprekend om mee te pakken niet? Al is het optioneel aan te vinken.

[knip]
De software van de auto bepaalt of het nodig is om de achterruit te verwarmen. Dit hangt af van de temperatuur en luchtvochtigheid. Blijkbaar vond de software het deze keer (onterecht) niet nodig.

• Babtvt
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:57
Hmmmmmmmm
Ik hoorde sinds dit weekend ineens een soort brommend geluid zodra ik de auto in stapte.
Vanmorgen bij de dealer geweest, blijkt de motor van de kachel vervangen te moeten worden.

Ik heb gevraagd of er een relatie zou kunnen liggen met de werkzaamheden die pasgeleden hebben plaatsgevonden en/ of een eventuele relatie met de trillingen, maar dat schijnt niet zo te zijn.
Wel geven ze aan dat het niet hoort dat deze nu al aan vervanging toe is, auto is van mei 2023.

Vervanging van deze motor gaat 5 december plaatsvinden, hopelijk met een lekkere letter erbij ;)

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

• nujtrug
  • Laatst online: 12:45
Nog een week tot 30 november wanneer het partnership met Plugsurfing eindigt... Is er hier al iemand die informatie heeft gekregen hoe we dat nieuwe account moeten aanmaken?

App zegt nog steeds: "U krijgt binnenkort meer informatie over het aanmaken van een account".

Eind december ga ik nog door Duitsland dus zou wel graag weten of ik nu bij Tesla moet gaan laden of nog een korting heb via Volvo.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Venomer schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:19:
[...]

Ik heb de oudste handleiding van de XC40 Pure Electric opgezocht, van november 2020. Daar staan in elk geval al vijf streepjes:
https://www.volvocars.com...3b5526bb0c0a80151459441ad
Of het eerder anders was, weet ik niet. Ik heb mijn XC40 in mei 2021 gekocht.
Er zijn inderdaad altijd 5 streepjes geweest, ook in de allereerste P8’s van november ‘20 (mijn vorige auto was we zo een) en voordat er ook maar update’s beschikbaar waren….…

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:26
nujtrug schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:36:
Nog een week tot 30 november wanneer het partnership met Plugsurfing eindigt... Is er hier al iemand die informatie heeft gekregen hoe we dat nieuwe account moeten aanmaken?

App zegt nog steeds: "U krijgt binnenkort meer informatie over het aanmaken van een account".

Eind december ga ik nog door Duitsland dus zou wel graag weten of ik nu bij Tesla moet gaan laden of nog een korting heb via Volvo.
Ik denk dat je echt nog ff geduld moet hebben tot 30 november... En waarom niet beide? Tesla is (redelijk)goedkoop, ook in het buitenland. Tarieven kun je zien in de app.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:07
Is iemand al de gelukkige eigenaar van een xc40/c40 SMSR my24? Ik zie alleen SMER varianten voorbij komen en zie dat Polestar wel SMSR aan het uitleveren is.

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Sinds 2 dagen geeft Spotify aan geen media beschikbaar als ik op een album klik die ik normaal luister.

Weet iemand de oplossing voor het probleem? Ik heb de app al verwijderd en opnieuw laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:35
Is er bij de Maps update iets gedaan aan de kaart tussen de tellers? Had het idee dat die scherper is, of het ligt aan de nieuwe kleurstelling.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Sten2017 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:52:
Sinds 2 dagen geeft Spotify aan geen media beschikbaar als ik op een album klik die ik normaal luister.

Weet iemand de oplossing voor het probleem? Ik heb de app al verwijderd en opnieuw laten installeren.
Bij mij is Spotify ook vaak de kluts kwijt. Dan zegt de app dat er geen verbinding is, maar ondertussen speelt de muziek wel gewoon. Of ik kan de muziek niet meer uitzetten. Dan moet ik eerst naar de radio overschakelen voordat Spotify ophoudt met spelen. Spotify is de minst stabiele app in de auto.

Wat ik doe als Spotify niet goed werkt, is in de instellingen naar "Alle apps" gaan en vanuit daar de Spotify-app stoppen. Daarna doet de app meestal weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Ophidian schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:59:
Is er bij de Maps update iets gedaan aan de kaart tussen de tellers? Had het idee dat die scherper is, of het ligt aan de nieuwe kleurstelling.
Misschien is door de nieuwe kleurstelling het contrast groter, waardoor het scherper lijkt.

Ik vind op het bestuurdersdisplay de nieuwe kleurstelling niet zo mooi. Als je tussen de weilanden door naar een dorp rijdt, zie je groene en zwarte vlekken die eigenlijk alleen maar afleiden en niets toevoegen. Hetzelfde geldt voor het andere scherm in nachtmodus.

Ik zag gisteren op het bestuurdersdisplay de route in de oude lichtblauwe kleur en op het andere scherm in de nieuwe donkere kleur. Vanmorgen waren ze wel allebei in de nieuwe kleur. Lijkt nog niet helemaal stabiel, dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Ophidian schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:59:
Ja, ziet er fraai uit al zeg ik het zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 21:34
rolfio schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:29:
[...]

Ik denk dat je echt nog ff geduld moet hebben tot 30 november... En waarom niet beide? Tesla is (redelijk)goedkoop, ook in het buitenland. Tarieven kun je zien in de app.
Zeker in Duitsland zit Tesla veelal boven de 0,60€ terwijl je met de Ionity deal op 0,45€ zit. Dat scheelt ruim 30% op je stroomkosten.
Met een EWE Go laadpas (Info van internet, heb de pas zelf niet), zie ik dat je voor DC snelladen overal 0,64€ betaalt en bij EWE Go palen 0,59€. Dus Tesla is tegenwoordig niet meer goedkoper dan anderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:52
Ik ben ZZP-er en moet dus facturen hebben.
Die van Plugsurfing moet je denk ik wel downloaden voor 30-11...
Ik verwacht dat je er in december niet meer bij kan...

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:06
Ik vind het een beetje jammer dat de verkeersinformatie niet op de bestuurdersdisplay komt als je geen route hebt ingesteld. Als je rond de kerktoren rijdt, ga je niet altijd een navigatie instellen, maar het kan wel handig zijn om enkele honderden meters voor je te zien of er al dan niet file is zodat je snel nog een zijstraatje in kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Sten2017 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:52:

Ik heb dat bij Spotify ook veel, dat de muziek niet automatisch start en als ik dan Spotify open staat er een lege albumhoes. Het album of de podcast dan eens opnieuw starten lost het vrijwel altijd op, maar best irritant ja. Heb ook niet de indruk dat er nog veel wordt gesleuteld aan Spotify op AAOS, amper updates. Ik mis bijvoorbeeld veel info in de app op AAOS t.o.v. de app op de telefoon. Zo ontbreekt bij een podcast namelijk de beschrijving waardoor ik niet weet waarover het gaat, moet dat dan altijd op de telefoon checken.

Zou ook leuk zijn moest Spotify gewoon op het drivers display kunnen, maar goed ... dat is hier al genoeg aangekaart. Op sommige gebieden loopt AAOS achter op infotainment systemen van 10 jaar oud.
MrMathos schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:40:
Ik vind het een beetje jammer dat de verkeersinformatie niet op de bestuurdersdisplay komt als je geen route hebt ingesteld. Als je rond de kerktoren rijdt, ga je niet altijd een navigatie instellen, maar het kan wel handig zijn om enkele honderden meters voor je te zien of er al dan niet file is zodat je snel nog een zijstraatje in kan draaien.
Dat viel me deze week ook op. De file info op je eigen route toont hij, maar op de wegen die buiten de route vallen niet. Op het hoofdscherm doet hij dit wel en dat vind ik ook best handige info, al is het soms moeilijk zichtbaar maar dat is oké. Ik mis vooral ook de ETA op het drivers display, daarom is het geen waardige vervanger van het hoofdscherm en kijk ik er eigenlijk amper naar voor Maps, die staat 99% van de tijd op m'n hoofdscherm.

[ Voor 30% gewijzigd door Largamelion op 24-11-2023 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:26
JTHZZ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:38:
[...]

Zeker in Duitsland zit Tesla veelal boven de 0,60€ terwijl je met de Ionity deal op 0,45€ zit. Dat scheelt ruim 30% op je stroomkosten.
Met een EWE Go laadpas (Info van internet, heb de pas zelf niet), zie ik dat je voor DC snelladen overal 0,64€ betaalt en bij EWE Go palen 0,59€. Dus Tesla is tegenwoordig niet meer goedkoper dan anderen
Tenzij je abonnement doet bij Tesla. Dan zit je bij hun ook rond de 45 cent. Dat is in ieder geval wel iets wat ik ga doen voor lange buitenlandse reizen. Die 13 euro haal ik er wel uit. En ik heb dan nog een manier erbij om te kunnen snelladen.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Wat betreft Spotify op AAOS... vergeet dat maar. Ik heb 3 jaar gelden ofzo een request ingeschoten om sortering toe te voegen. Veel likes op gehad, kom ronde na ronde verder en ontvang nog steeds likes voor dit idee. Maar implementeren ho maar.

Dat is gewoon vrij kansloos en net als bij een app als Maps moet je maar hopen dat ze iets doen aan ontwikkeling en vervolgens of het ook een toevoeging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:18
Venomer schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:15:
[...]

Ik vind op het bestuurdersdisplay de nieuwe kleurstelling niet zo mooi. Als je tussen de weilanden door naar een dorp rijdt, zie je groene en zwarte vlekken die eigenlijk alleen maar afleiden en niets toevoegen. Hetzelfde geldt voor het andere scherm in nachtmodus.
Ik denk het zelfde. De nachtmodus tussen weilanden is echt waardeloos. Het is meer een vlekken kaart dan wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Laatst online: 12:45
rolfio schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:58:
[...]

Tenzij je abonnement doet bij Tesla. Dan zit je bij hun ook rond de 45 cent. Dat is in ieder geval wel iets wat ik ga doen voor lange buitenlandse reizen. Die 13 euro haal ik er wel uit. En ik heb dan nog een manier erbij om te kunnen snelladen.
Ik heb de vergelijking afgelopen zomer gemaakt. Toen ben ik richting Italië gereden via Duitsland/Oostenrijk en heb toen enkel bij Ionity geladen omwille van de korting die we als Volvo eigenaars gedurende een jaar krijgen (0,45/kWh).
Is me heel goed bevallen, ik had altijd meteen plaats en er was altijd een tankstation vlakbij om even wat te drinken/eten.
Had ik toen een Tesla abonnement genomen zou me dat een paar euro gescheeld hebben. Nu denk ik dus niet dat ik voor die paar euro een abonnement ga nemen bij Tesla zolang ik nog de Volvo korting bij Ionity heb. Ik had ook begrepen dat die Superchargers van Tesla niet altijd langs de snelweg liggen en soms zelfs bij een hotel? Geen zin om de hele tijd van de snelweg af te gaan om een beetje bij te laden.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Li1quid schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:25:
[...]

Ik denk het zelfde. De nachtmodus tussen weilanden is echt waardeloos. Het is meer een vlekken kaart dan wegen.
wel grappig die andere beleving die iedereen erbij heeft.

Ik vind het juist een stuk beter uitzien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:43
Wat betreft de vervanging van Plugsurfing/Ionity, ik kwam onderstaande tegen:
volvocar-public-charging.com

Ik weet alleen niet of dit ook in NL van toepassing zal zijn.

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Dennis25 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:33:

Dat zou inderdaad wel eens de nieuwe structuur kunnen zijn. Het is van Digital Charging Solutions (de nieuwe laadpartner van Volvo).

Korte samenvatting voor zover mijn italiaans toereikend is (de info geldt voor Italie, er staan echter roaming tarieven voor NL in en ik verwacht 1 structuur voor Europa)
Er komen 2 tariefplannen:
Large: 14,99/mnd met vaste laadtarieven, per land verschillende tarieven. Voorbeeld, NL DC laden >100kW 0,50/kWh. Bij laden langer dan 90 min worden extra kosten in rekening gebracht (0,20/min).
MY 21-22 krijgt 1 mnd gratis “Large”
MY 23 krijgt 6 mnd gratis “Large”
MY 24 krijgt 12 mnd gratis “Large”

Small: tarief per laadpaal (waarschijnlijk met een opslag). Geen maandelijkse kosten.

Als dit het is, is het teleurstellend en zijn er goedkopere opties.

edit:
Tarieven buitenland
België:
tot 99kW 1,03/kWh
>100kW 0,50/kWh

Duitsland:
tot 99kW 0,59/kWh
>100kW 0,50/kWh

Frankrijk:
tot 99kW 0,62/kWh
>100kW 0,40/kWh

Luxemburg:
tot 99kW 0,75/kWh
>100kW 0,50/kWh

[ Voor 21% gewijzigd door cyberdj op 25-11-2023 13:56 . Reden: snelladen goedkoper dan langzaam laden ]

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:19
cyberdj schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:00:
[...]

Dat zou inderdaad wel eens de nieuwe structuur kunnen zijn. Het is van Digital Charging Solutions (de nieuwe laadpartner van Volvo).

Korte samenvatting voor zover mijn italiaans toereikend is (de info geldt voor Italie, er staan echter roaming tarieven voor NL in en ik verwacht 1 structuur voor Europa)
Er komen 2 tariefplannen:
Large: 14,99/mnd met vaste laadtarieven, per land verschillende tarieven. Voorbeeld, NL DC laden 0,71/kW, na 100kW 0,50/kW. Bij laden langer dan 90 min worden extra kosten in rekening gebracht (0,20/min).
MY 21-22 krijgt 1 mnd gratis “Large”
MY 23 krijgt 6 mnd gratis “Large”
MY 24 krijgt 12 mnd gratis “Large”

AC laden: laadpaalafhankelijk

Small: tarief per laadpaal (waarschijnlijk met een opslag). Geen maandelijkse kosten.

Als dit het is, is het teleurstellend en zijn er goedkopere opties.

edit:
Tarieven buitenland
België:
tot 99kW 1,03/kW
>100kW 0,50/kW

Duitsland:
tot 99kW 0,59/kW
>100kW 0,50/kW

Frankrijk:
tot 99kW 0,62/kW
>100kW 0,40/kW

Luxemburg:
tot 99kW 0,75/kW
>100kW 0,50/kW
Neem aan dat jou kW overal kWh moet zijn?
kW = vermogen (energie per tijdseenheid), snelheid van laden
kWh = hoeveelheid energie die je geladen hebt
1 uur lang met 11 kW laden = 11 kWh geladen

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
DrBOB101 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 01:30:
[...]

Het lijkt echt kW te zijn:
“Die Ladepreise richten sich nach der maximalen Ladegeschwindigkeit.”

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
DrBOB101 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 01:30:
[...]

Kan er niet aan doen maar ik blijf dit toch een omgekeerde wereld vinden. Ik zou het veel logischer vinden moest het andersom zijn.

- Als een toestel 11kW/u levert zou dat toch veel logischer uitgedrukt worden in 11kWh
- En capaciteit dan gewoon in kW... onze auto heeft een batterij van 69kW of 69.000W

Klinkt dat nu niet veel logischer of ligt dat aan mij? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:49
Largamelion schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:47:
[...]

Watt is de eenheid van vermogen (?) en niet van capaciteit.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:24
Ehm iedereen weet toch wat er wordt bedoeld? Niet iedereen is zo sterk onderlegd in de elektra afkortingen. Nu snap ik dat 't Tweakers is, maar 't is behoorlijk off-topic imo

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMathos
Dennis25 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:33:

Ik vermoed van wel, want als je in de URL "it" overal veranderd in "nl", wordt er een login en wachtwoord gevraagd: https://volvocar-public-charging.com/web/nl/volvo-nl. De eerste "nl" is de taal, de tweede "nl" is het land. Dus "volvo-be" op het einde is juist hetzelfde.

Dat betekent volgens mij dat de nl/be content nog niet klaar is om gepubliceerd te worden.

Geef je iets ongeldig in qua taal of land (bv en en uk), dan krijg je een 404.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:12
[...]
Kan er niet aan doen maar ik blijf dit toch een omgekeerde wereld vinden. Ik zou het veel logischer vinden moest het andersom zijn.

- Als een toestel 11kW/u levert zou dat toch veel logischer uitgedrukt worden in 11kWh
- En capaciteit dan gewoon in kW... onze auto heeft een batterij van 69kW of 69.000W

Niet logisch, en ja, het ligt aan jou: ;)

Zie de uitleg die ik onlangs in een ander topic plaatste:
guido66 in "Thuisladen van je EV deel 2"

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
MrMathos schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:18:
[...]

Ik vermoed van wel, want als je in de URL "it" overal veranderd in "nl", wordt er een login en wachtwoord gevraagd: https://volvocar-public-charging.com/web/nl/volvo-nl. De eerste "nl" is de taal, de tweede "nl" is het land. Dus "volvo-be" op het einde is juist hetzelfde.

Dat betekent volgens mij dat de nl/be content nog niet klaar is om gepubliceerd te worden.

Geef je iets ongeldig in qua taal of land (bv en en uk), dan krijg je een 404.
Hier de link naar de Italiaanse tarievenlijst, ik neem echter even aan dat de genoemde prijzen voor heel EU + Zwitserland/UK etc gelijk zijn in die zin dat een Italiaan in NL evenveel betaald als een NL in NL en andersom. Kijk je in de zwitserse prijslijst, dan zie je de prijzen in CHF, die na omrekening gelijk zijn aan de Italiaanse in EUR. De nieuwe partij zit in Duitsland, en ik verwacht dat ze voor iedereen (maakt niet uit waar je woont in de EU) dezelfde tarieven hanteren in een land. Belastingtechnisch zal het in ieder land weer net iets anders zijn, waardoor de tarieven per land wel kunnen verschillen. Het tarief bij laden >99kW (snelheid) is overal nagenoeg gelijk (0,50/kWh).

https://volvocar-public-c.../tariffs/pdf?locale=it_IT

[ Voor 8% gewijzigd door cyberdj op 25-11-2023 13:53 . Reden: tarief afhankelijk van laadsnelheid, niet van afgenomen kWh ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
@cyberdj het lijkt om laadsnelheid te gaan, niet laadhoeveelheid. Dus een snelle paal goedkoper dan een langzame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
Ophidian schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:40:
@cyberdj het lijkt om laadsnelheid te gaan, niet laadhoeveelheid. Dus een snelle paal goedkoper dan een langzame.
Correct, zal het hierboven aanpassen. AC laden is dus duurder dan DC laden.
Tarieven zijn hier te vinden:
https://volvocar-public-charging.com/web/de/volvo-ch/map

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
[...]

Deze is logisch vind ik: een paard levert 1 paardenkracht (pk). Als het paard een uur gewerkt heeft, heeft het 1 paardenkrachtuur (pkh) geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
DrBOB101 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:20:
[...]

Deze is logisch vind ik: een paard levert 1 paardenkracht (pk). Als het paard een uur gewerkt heeft, heeft het 1 paardenkrachtuur (pkh) geleverd.
In de definitie van paardenkracht zit al een tijd functie.

[ Voor 18% gewijzigd door Mga1600 op 25-11-2023 15:59 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Mga1600 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:57:
[...]

In de definitie van paardenkracht zit al een tijd functie.
Klopt, net als in watt, vandaar het vergelijk zo goed is 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-09 12:42
Microstar schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:53:
[...]

Watt is de eenheid van vermogen (?) en niet van capaciteit.
En de eenheid van capaciteit is F.
(sorry, binnenkopper ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-09 12:42
caspervc schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:33:
Ehm iedereen weet toch wat er wordt bedoeld? Niet iedereen is zo sterk onderlegd in de elektra afkortingen. Nu snap ik dat 't Tweakers is, maar 't is behoorlijk off-topic imo
In de originele post was het onderscheid wel degelijk belangrijk en niet zomaar te kiezen wat er werd bedoeld: in verband met een laadtarief spreken over 100kW laden is wel degelijk heel verschillend dan 100kWh laden, terwijl beide varianten zijn mogelijk. In het ene geval gaat het over de laadsnelheid (vermogen), in het andere geval over hoeveelheid geladen (energie). 100kWh laden is vandaag nog aan de ruime kant, maar dat zal niet zo veraf meer zijn, zeker niet bij elektrische vrachtwagens.

[ Voor 8% gewijzigd door madhondt op 25-11-2023 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Sorry, ik had je geantwoord maar dat werd weer offtopic genoemd. Dus weggehaald

[ Voor 60% gewijzigd door ron65 op 25-11-2023 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
En nu terug on topic.. ben nog steeds blij met mijn Volvo XC40 Recharge :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:35:
En nu terug on topic.. ben nog steeds blij met mijn Volvo XC40 Recharge :+
"En nu terug on topic.. ben nog steeds blij met mijn" is dan ook offtopic. !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
madhondt schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:26:
[...]

In de originele post was het onderscheid wel degelijk belangrijk en niet zomaar te kiezen wat er werd bedoeld: in verband met een laadtarief spreken over 100kW laden is wel degelijk heel verschillend dan 100kWh laden, terwijl beide varianten zijn mogelijk. In het ene geval gaat het over de laadsnelheid (vermogen), in het andere geval over hoeveelheid geladen (energie). 100kWh laden is vandaag nog aan de ruime kant, maar dat zal niet zo veraf meer zijn, zeker niet bij elektrische vrachtwagens.
Niet alleen bij elektrische vrachtwagens. De ex90 heeft ook al meer dan 100kwh accucapaciteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Juancho schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:55:
Voor de mensen hier die niet leasen en dus zelf het laden betalen... Vraagje. Wij zijn van plan om volgend jaar met de P8 een mooie tocht te maken naar noord Spanje met een stop van een paar dagen bij Disneyland Parijs. Helaas is mijn leasepas alleen voor Nederland maar ik heb hierdoor eigenlijk nooit gelet of gekeken wat een flinke laadsessie nou een beetje kost.

Waar moet ik een beetje aan denken als ik bijv laad van 10% richting 80/90%?
Ik lease maar betaal zelf de laadkosten, werkgever komt hier niet in tussen. Deze zomer naar Valencia gereden in 2 dagen en 7/9 keer gewoon bij Tesla geladen, kost je zowat de helft van bv. Fastned en co. Maandabonnement afsluiten wel, dat haal je er direct uit. Ook eens bij Ionity geladen toen het nog 40 cent/kWh was, maar bij de 2e maal Ionity (in Spanje) kreeg ik amper 10kW dus toen 5 min moeten terugrijden naar Tesla. Er stonden maar 2 palen van Ionity en de Noor die naast me stond had hetzelfde probleem. Sindsdien check ik ook altijd de reviews van een laadpaal voor ik er heen rij want men kloeg blijkbaar al meer dan een jaar over die 2 palen, had ik dus kunnen vermijden.

Oh en zie dat je voor Spanje zeker een laadpas van bv. Shell hebt want met Plugsurfing kon ik daar nergens laden bij de lokale merken, spaart je 'n hoop gepruts met (Spaanse) apps.

[ Voor 6% gewijzigd door Largamelion op 25-11-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-09 22:23
Op een smalle 60km weg zonder middenstreep moet je bij een tegenligger soms dichtbij of over de rechter wegmarkering rijden. De rijbaanassistent waarschuwt dan door het stuur te laten trillen en probeert terug te sturen. Dat gebeurt weliswaar alleen als je harder dan 60km per uur rijdt, maar ik vind het wel gevaarlijk. Wat is jullie mening hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
@FransOvk gewoon uitzetten en niet meer naar omkijken, is inderdaad hopeloos in Nederland. Rijd al 8 jaar in auto's met deze voorziening en het is het eerste wat ik uitzet.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
FransOvk schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:27:
Op een smalle 60km weg zonder middenstreep moet je bij een tegenligger soms dichtbij of over de rechter wegmarkering rijden. De rijbaanassistent waarschuwt dan door het stuur te laten trillen en probeert terug te sturen. Dat gebeurt weliswaar alleen als je harder dan 60km per uur rijdt, maar ik vind het wel gevaarlijk. Wat is jullie mening hierover?
De rijbaan assistent is in dat geval duidelijk niet geschikt voor dat soort wegen, vandaar dat je die met een simpele knop op je stuur kunt uitschakelen zodra je die weg op draait. Net als je cruise control, die gebruik je ook niet in elke situatie.

Edit: bovenstaande klopt niet! Excuus.

[ Voor 4% gewijzigd door StevendGraaf op 26-11-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
StevendGraaf schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:06:
[...]
De rijbaan assistent is in dat geval duidelijk niet geschikt voor dat soort wegen, vandaar dat je die met een simpele knop op je stuur kunt uitschakelen voor dat soort wegen.
Ben eens benieuwd met welke knop je de rijbaanassistent op het stuur aan/uit zet? Volgens mij moet je hiervoor nog altijd in de instellingen duiken.

[ Voor 8% gewijzigd door RigolleM op 26-11-2023 12:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
[...]

De rijbaan assistent is in dat geval duidelijk niet geschikt voor dat soort wegen, vandaar dat je die met een simpele knop op je stuur kunt uitschakelen voor dat soort wegen. Net als je cruise control, die gebruik je ook niet in elke situatie.
Volgens mij kan dit alleen via het systeem hoor, zeker niet op het stuur. Of ik moet al die jaren iets gemist hebben. Ik vind het overigens WEL van toegevoegde waarde want je kan in een splitsecond iets van de weg gaan en dan hersteld de auto net genoeg om geen grotere problemen te krijgen. Vind het geweldig. En ja, soms moet je ff wat meer tegen sturen op smalle wegen maar dat weet je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
FransOvk schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:27:
Excuus, ik was in de war met de pilot assist. Blijkbaar heb ik de rijbaanssistent uitstaan in de instellingen waardoor ik dacht dat die ook uitschakelde als de pilot assist op m’n stuur uitschakelde. My bad en bedankt voor de correcties!

Maar indien het een 60km weg betreft, en je alleen de rechtermarkering over hoeft bij een tegenligger is het misschien sowieso verstandig iets af te remmen tot onder de 60km per uur?

Overigens heeft Volvo het zelfs over 65 km per uur: https://www.volvocars.com...8898f3851c0a80151361808c5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
[...]

De rijbaan assistent is in dat geval duidelijk niet geschikt voor dat soort wegen, vandaar dat je die met een simpele knop op je stuur kunt uitschakelen zodra je die weg op draait. Net als je cruise control, die gebruik je ook niet in elke situatie.

Edit: bovenstaande klopt niet! Excuus.
Maar die rijbaan assist stuurt je toch niet terug? Ik dat alleen de pilot assist dat doet. En die kun je met 1 knop uitzetten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Kammika schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:36:
[...]

Maar die rijbaan assist stuurt je toch niet terug? Ik dat alleen de pilot assist dat doet. En die kun je met 1 knop uitzetten…
Zeker wel, niet zo extreem als PA maar de wagen trekt zeker terug van de streep af. Dat is juist het mooie, het waarschuwt je niet alleen maar trekt de auto ook weer recht. Daarom gebruik ik juist eigenlijk ooit PA maar altijd rijbaan assistent icm ACC. Dat rijdt veel rustiger. PA kan ik echt niet aan wennen in deze vorm.

[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 26-11-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Juancho schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:02:
[...]

Zeker wel, niet zo extreem als PA maar de wagen trekt zeker terug van de streep af. Dat is juist het mooie, het waarschuwt je niet alleen maar trekt de auto ook weer recht. Daarom gebruik ik juist eigenlijk ooit PA maar altijd rijbaan assistent icm ACC. Dat rijdt veel rustiger. PA kan ik echt niet aan wennen in deze vorm.
Hmmm nog nooit opgevallen. Ik zet PA op dat soort wegen altijd uit. Voel dan wel trillen als ik over lijnen ga, maar terugsturen valt me dan niet echt op…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Kammika schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:16:
[...]

Hmmm nog nooit opgevallen. Ik zet PA op dat soort wegen altijd uit. Voel dan wel trillen als ik over lijnen ga, maar terugsturen valt me dan niet echt op…
Tis ook niet terugsturen zoals PA doet, maar de wagen trekt weldegelijk iets van de lijn af zodat je niet alsnog de berm of vangrails in rijdt. En het systeem houdt de wagen natuurlijk al iets tegen. Ik heb dat echt altijd aan staan, wat mij betreft 1 van de beste veiligheidssystemen.

[ Voor 27% gewijzigd door Juancho op 26-11-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaJoBe
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-09 07:50
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 27-11-2023 12:46 . Reden: Engels, 0 context en een link naar een dubieuze site. Dit gaat weg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Wat een vage link, met een nog vagere, nietszeggende tekst, zo te zien door AI gegenereerd met als enig doel advertenties te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:24
Ja vond het ook wel een bijzondere site. Veel gezwets, noemen het geruchten, en verwacht echt voor 2025 geen xc40-2. Daar heeft ie net nog een te grote update voor gehad...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:02:
[...]

Ik laat de auto altijd tegen de lijn aan "leunen" en dan wil die licht terugsturen en geef ik iets tegendruk. Net onvoldoende om het trillen te starten, en voldoende om keurig op een smalle weg zo strak mogelijk tegen de lijn te rijden.
We hebben hier nogal wat lijnrechte polderwegen waar het perfect werkt.
Ook als de lijn zoals ze tegenwoordig graag doen 40 cm uit de kant staat, kun je met de rechterwielen over de lijn gaan, en dan hetzelfde systeem gebruiken om er strak naast te blijven.
Is weer zo een nieuwe frats van wegenbouwers, staat de lijn niet aan de rand van het asfalt maar een stuk ervanaf. Zogenaamd om de weg smaller te doen ogen zodat men langzamer zou gaan rijden.

Dan is die lane assitant gewoon super.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMathos
Ik vind dat de Adaptive Cruise Control zich soms heel zenuwachtig gedraagt.

Enkele voorbeelden:
  1. Er neemt een auto een afslag op de autostrade en is op 20cm na helemaal weg van het eerste rijvak. Jij komt op een afstand netjes van het tweede rijvak naar het eerste, maar de wagen gaat vol in de remmen omdat die wagen net nog niet weg is van het eerste rijvak. Dat is verschieten en ik denk ook voor de achterliggers.
  2. Als je het gebruikt op wegen met verkeerslichten, heb ik dan de indruk dat de ACC maar heel laat ingrijpt als er op een afstand een wagen aan het wachten is bij een rood licht. In dit geval zou ik zelf al sneller in de remmen gaan en rustig vaart verminderen.
  3. In een straat waar men aan beide zijden geparkeerd staat en er net nog voldoende ruimte is om te vlot te rijden zonder dat je moet opletten voor de spiegels van de geparkeerde wagens, zat ik precies in een wagen waar iemand voor de eerste keer een manuele vernsellingsbak gebruikte. Remmen, optrekken, remmen, optrekken. Er was niet eens een bocht.
  4. En aansluitend is de PA bijna waardeloos buiten de snelwegen. Op een gewestweg met duidelijke lijnen een bocht nemen? Die heeft het pas door als je al in de bocht zelf bent.
Ik had er toch meer van verwacht, eerlijk gezegd. Ik kan niet vergelijken met andere wagens, want het is de eerste keer dat ik die optie heb.

Terwijl we bezig zijn, vind ik dat de verkeersbordherkenning (voor snelheid) ook niet optimaal werkt. Er is een stuk snelweg die een parallelweg heeft waar men 90 mag. Dat het verkeersbord van 90 wordt opgepikt, kan ik nog begrijpen. Maar bij een oprit of afslag, zou hij wel mogen resetten naar de maximaal toegelaten snelheid want dat zijn gewoon de verkeersregels.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 16:32
MrMathos schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:06:

Enkele voorbeelden:
  1. Er neemt een auto een afslag op de autostrade en is op 20cm na helemaal weg van het eerste rijvak. Jij komt op een afstand netjes van het tweede rijvak naar het eerste, maar de wagen gaat vol in de remmen omdat die wagen net nog niet weg is van het eerste rijvak. Dat is verschieten en ik denk ook voor de achterliggers.
  2. Als je het gebruikt op wegen met verkeerslichten, heb ik dan de indruk dat de ACC maar heel laat ingrijpt als er op een afstand een wagen aan het wachten is bij een rood licht. In dit geval zou ik zelf al sneller in de remmen gaan en rustig vaart verminderen.
  3. In een straat waar men aan beide zijden geparkeerd staat en er net nog voldoende ruimte is om te vlot te rijden zonder dat je moet opletten voor de spiegels van de geparkeerde wagens, zat ik precies in een wagen waar iemand voor de eerste keer een manuele vernsellingsbak gebruikte. Remmen, optrekken, remmen, optrekken. Er was niet eens een bocht.
  4. En aansluitend is de PA bijna waardeloos buiten de snelwegen. Op een gewestweg met duidelijke lijnen een bocht nemen? Die heeft het pas door als je al in de bocht zelf bent.
Ik had er toch meer van verwacht, eerlijk gezegd. Ik kan niet vergelijken met andere wagens, want het is de eerste keer dat ik die optie heb.

Terwijl we bezig zijn, vind ik dat de verkeersbordherkenning (voor snelheid) ook niet optimaal werkt. Er is een stuk snelweg die een parallelweg heeft waar men 90 mag. Dat het verkeersbord van 90 wordt opgepikt, kan ik nog begrijpen. Maar bij een oprit of afslag, zou hij wel mogen resetten naar de maximaal toegelaten snelheid want dat zijn gewoon de verkeersregels.
Ik denk persoonlijk dat je verwachtingen van ACC/PA wat te hoog zijn.

Punt 2 is logisch, aangezien het systeem een stilstaande auto niet ziet als verkeer, maar uiteindelijk als een obstakel en een noodingreep doet. Ik zou het dan ook niet gebruiken bij verkeerslichten of zelf even anticiperen op stilstaande auto’s.

Punt 3 vraag ik me serieus af waarom je dat systeem zou gebruiken in een smalle straat met aan weerszijde geparkeerde auto’s.

Je vertrouwen is misschien iets te groot in ACC/PA ;)

Het werkt m.i. prima op snelwegen en provinciale wegen vanaf 50 km/h; met de juiste anticipatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMathos
WildOne schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:20:
[...]

Ik denk persoonlijk dat je verwachtingen van ACC/PA wat te hoog zijn.

Punt 2 is logisch, aangezien het systeem een stilstaande auto niet ziet als verkeer, maar uiteindelijk als een obstakel en een noodingreep doet. Ik zou het dan ook niet gebruiken bij verkeerslichten of zelf even anticiperen op stilstaande auto’s.

Punt 3 vraag ik me serieus af waarom je dat systeem zou gebruiken in een smalle straat met aan weerszijde geparkeerde auto’s.

Je vertrouwen is misschien iets te groot in ACC/PA ;)

Het werkt m.i. prima op snelwegen en provinciale wegen vanaf 50 km/h; met de juiste anticipatie
Kan wel dat mijn verwachtingen (veel) te hoog zijn, hoor. Zoals ik al zei, het is mijn eerste ervaring met ACC. En toch denk ik dat ie in sommige gevallen net ietsje slimmer mag/kan zijn.

De reden waarom ik (adaptive) cruise control gebruik in die smallere straat, is omdat een groot deel van de stadskern zone 30 is. Ik heb het moeilijk om zelf die lage snelheid aan te houden, dus stel ik cruise control in. Ik doe dat eigenlijk heel vaak, gewoon om de snelheidslimiet niet te overschrijden.

In mijn vorige wagen kon ik via het stuur switchen tussen cruise control en limiet. In de Volvo moet je via het instellingenscherm gaan prutsen. Het zou handiger zijn als je via de pijltjes op het stuur kan switchen tussen ACC, PA én limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MrMathos schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:47:
[...]

Kan wel dat mijn verwachtingen (veel) te hoog zijn, hoor. Zoals ik al zei, het is mijn eerste ervaring met ACC. En toch denk ik dat ie in sommige gevallen net ietsje slimmer mag/kan zijn.

De reden waarom ik (adaptive) cruise control gebruik in die smallere straat, is omdat een groot deel van de stadskern zone 30 is. Ik heb het moeilijk om zelf die lage snelheid aan te houden, dus stel ik cruise control in. Ik doe dat eigenlijk heel vaak, gewoon om de snelheidslimiet niet te overschrijden.

In mijn vorige wagen kon ik via het stuur switchen tussen cruise control en limiet. In de Volvo moet je via het instellingenscherm gaan prutsen. Het zou handiger zijn als je via de pijltjes op het stuur kan switchen tussen ACC, PA én limiet.
Ik zou ACC/PA niet gebruiken in woonwijken, 30 kmh zones en op rotondes, kruisingen met VKI etc.
Het is overigens bekend dat gemeenten ontmoedigingsbeleid voeren voor verkeer, maak het het verkeer zo onaangenaam mogelijk dan zoeken ze wel andere wegen is de redenatie. Bij Hoofddorp (NL) heeft dat al geleid tot een stuk rechte weg (voorheen 80 kmh) waar nu op 1600 meter een kleine 19 drempels liggen. Sommigen zelfs maar 20 meter na elkaar. De weg is nu 30 kmh en staat berucht als hobbelweg. Sommige drempels zijn met 15 kmh nog niet te nemen zonder dat alles in je kofferbak een eigen leven gaat leiden en je schokbrekers een levensduurverkorting meekrijgen. ALs je daar met ACC op 30 gaat rijden, kun je 1600 meter verder de garage gaan bellen voor wat schadeherstel.

Onze PA/ACC kan daar simpelweg niet mee overweg, en ik denk geen enkele, ook niet van andere merken.
Rest dus het gebruik op doorgaande wegen buiten de bebouwde kom (mits niet voorzien van teveel rotondes en scherpere bochten), en snelwegen.

Op wat meer bochtige wegen buiten de bebouwde kom en binnen de bebouwde kom kan ACC zónder PA nog goed werken mits je deze bij kruisingen, verkeerslichten en rotondes uitzet, en daarna weer aan.
In de bebouwde kom idem op de wat meer doorgaande wegen.
Hier zijn wel merken die beter met VKI omgaan, de ACC herkent dan de rode lichten en remt de wagen af tot stilstand, maar Volvo heeft dat niet ingebouwd in onze ACC, dus zelf doen!

In woonwijken, smalle straatjes en 30 kmh zones zou ik het geheel niet gebruiken.
Sowieso wil het systeem niet eens aan als je lager dan 30 kmh rijdt en er geen auto vlak voor je zit en lukt dat wel dan nog.. 30 kmh, grote kans dat je binnen 100 m een kruising tegenkomt of zoals je al aangeeft er veel geparkeerde wagens staan die het systeem gevaarlijk vindt vanwege mogelijk overstekend wild.
Dat is dus simpelweg het rechtervoetje in toom houden, op zich niet lastig, tot nu toe geen moeite mee gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door ron65 op 27-11-2023 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 15:09
In mijn huidige V40 werkt de ACC vergelijkbaar, met dezelfde tekortkomingen die hier genoemd worden. Als je vaak genoeg er mee rijdt, ga je vanzelf herkennen en anticiperen op de situaties waarin het net niet soepel gaat. Dan geef je gewoon een klein beetje gas bij als de auto al te vroeg begint te remmen vanwege trager verkeer voor je, zodat je niet heel vroeg van baan moet wisselen. Of je zet hem even snel uit als je ziet dat er iemand stil staat bij het stoplicht, waardoor je zelf moet afremmen. Het went allemaal en maakt het rijden een stuk relaxter dan zonder ACC of 100% vertrouwen op ACC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Ik gebruik PA sowieso enkel op snelwegen en niet bij regenweer of als het donker is, daar had ik laatst een zeer onaangename ervaring mee omdat de wagen plots hard naar rechts en links trok zonder aanleiding. ACC gebruik ik wel geregeld op gewestwegen en door dorpskernen en dat werkt over het algemeen zonder kuren bij mij, al ken ik ook een paar bochten waar hij niet lekker door stuurt. Op snelwegen wordt er bij beide systemen te vroeg geremd vooral achter vrachtwagens waardoor je echt ruim op voorhand aan een inhaalmanoeuvre moet beginnen. Ik heb echter met 3 verschillende wagens (ander merk/model) gereden en die deden dat allemaal. Het meest irritante aan de XC40 vind ik de valse collision warnings, die krijg ik bijna maandelijks zonder ACC/PA als ik gewoon aan het rijden ben, meestal als er wagens geparkeerd staan in een 'korte' buitenbocht. Verschiet me dan telkens verloren om niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:07:
Ik gebruik PA sowieso enkel op snelwegen en niet bij regenweer of als het donker is, daar had ik laatst een zeer onaangename ervaring mee omdat de wagen plots hard naar rechts en links trok zonder aanleiding. ACC gebruik ik wel geregeld op gewestwegen en door dorpskernen en dat werkt over het algemeen zonder kuren bij mij, al ken ik ook een paar bochten waar hij niet lekker door stuurt. Op snelwegen wordt er bij beide systemen te vroeg geremd vooral achter vrachtwagens waardoor je echt ruim op voorhand aan een inhaalmanoeuvre moet beginnen. Ik heb echter met 3 verschillende wagens (ander merk/model) gereden en die deden dat allemaal. Het meest irritante aan de XC40 vind ik de valse collision warnings, die krijg ik bijna maandelijks zonder ACC/PA als ik gewoon aan het rijden ben, meestal als er wagens geparkeerd staan in een 'korte' buitenbocht. Verschiet me dan telkens verloren om niets.
Wat te denken bij het achterwaarts inparkeren in een steekvak, de trotoirband wordt dan als obstakel gezien en een halve meter ervoor knalt de auto in de ankers alsof je ergens tegenaan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Op mijn vast traject van/naar thuis/werk gebruik ik ook overal ACC, werkt perfect om binnen de maximale snelheid te blijven. Ik heb vooral stukken aan 70 en 50 km/u en die ten pas en onpas afwisselen, dus ik zit constant op de + en - te drukken en dat werkt voortreffelijk. Ik gebruik het ook bij wegversmallingen met afwisselende voorrang en dat gaat meestal ook altijd goed.

Bij het naderen van een verkeerslicht zet ik ACC uit, want heb altijd de indruk dat hij te laat in de remmen gaat en heb al eens voorgehad dat er niemand voor mij reed en hij dus niet stopte aan de verkeerslichten :+

Ik rij ook op een stuk waar fietsers rijden en daar houdt ACC zich ook goed vast.
Af en toe heb ik eens phantom momenten, waar ACC afremt waar niks aan de hand is, maar dit valt niet zo vaak voor.

Op de autosnelweg gebruik ik hem ook vaak, maar als het te druk is dan liever niet... want dan vind ik ACC zeer onrustig rijden. Ook moet ik veel vroeger naar het andere rijvak, voor hij zelf begint af te remmen.

PA gebruik ik enkel als het zeer rustig is op de autosnelweg, wat overdag heel moeilijk is hier in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:55

timhtc

Home Energy Management

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZLmCBqo5JIhsh889ol2KaHfa0I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xJaIfhHSQ5BfCVdARhnieRj9.png?f=user_large

Iemand die weet wat er gewijzigd is tussen w17 en w46 2023?

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• altijdbezig
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-09 22:03
Ik rijd inmiddels al een maand rond in onze XC40 2024 SMER Plus en vond het, nu ik ook recht van spreken heb, tijd voor een kleine verslaglegging. Wát een heerlijke bak; zowel om te zien als om in te rijden!

Wij hebben hier thuis al menig auto gehad en al zeker 12 nieuwe auto's op mogen halen en telkens was ik zo'n wagen na een week of twee al 'gewoon'. Dan is het nieuwe eraf en is het niet meer spannend. Dat is met de XC40 nog niet het geval geweest, wat wat mij betreft een heel goed teken is. Het valt me trouwens op dat veel random strangers even een praatje komen maken met je. 'Wat een mooie auto. Is het nou wat, dat elektrisch rijden? Wat een gave bekleding, dat wol! Wat betaal je nou voor zo'n ding?' Best leuk, die aandacht.

Op de tweede dag dat hij in mijn bezit was ben ik gelijk al gered door de systemen. Wie de omgeving kent zal zich er een beeld bij kunnen vormen; bij het invoegen op de Brienenoord vanuit Ridderkerk bleek net na de oprit (terwijl iedereen daar altijd een dot gas geeft vanwege het hoogteverschil) twee auto's voor mij een auto ineens tot stilstand te remmen. Ik had passagiers bij me en op het moment dat wij mijn voorganger naar links zagen schieten zag ik de stilstaande auto pas. Voor ik het wist zaten we loeistrak in de gordels, stond ik ineens een volledige baan links van de auto en maakte de auto's met allerlei toeters en bellen duidelijk dat 'het systeem een botsing had voorkomen'. Toen ik naar rechts keek hoorde ik een harde klap en toen bleek dat de bestelbus achter mij de stilstaande auto helaas niet had kunnen ontwijken. Met dat ik dit typ begin ik weer te trillen, we zijn toen echt gered door de techniek.

Minpunten die ik tot nu toe heb:
-de isofix aansluitingen komen een beetje omhoog op de achterbank, dit kan vervelend aanvoelen bij een langere zit.
-er zitten geen handgrepen bij de achterportieren, die blijken we toch vaker te pakken dan gedacht en worden best gemist.
-de temperatuur laat zich lastig instellen tot een comfortabel klimaat. Het is snel óf te warm, óf te koud.
-ik vind het geluid op de achterbank echt matig, alleen om die reden had ik achteraf misschien een Ultimate moeten kiezen.

Pluspunten
-Veiligheid. Maar dat zal jullie niet verbazen na het Brienenoord-voorval.
-De auto is boven verwachting ruim op de achterbank. Door de slanke achterdeuren kunnen 3 volwassen passagiers hier béter zitten dan in onze vorige auto, die zo'n 10 cm breder was. Aangenaam verrast dus!
-Snelheid. Wat is hij snel! Mijn dochter vraagt vaak of ik nog even wil 'vliegen'. Dat doe ik dan ook graag, natuurlijk ;)

Verbruik:
We hebben in inmiddels 3.858 kilometer gereden en kennen een gemiddeld verbruik van 19.0 kWh/100 km.

Als ik de auto wat langer rijd dan zal ik info delen over de range. Het bereik is in ieder geval ruim genoeg voor ons gezin, laadstress hebben wij nog niet gehad.

Al met al hebben we geen seconde spijt van onze keuze en is instappen en wegrijden een dagelijks plezier!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5uv7cC99LwB9qraV3ziJoJc_RI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MAZdXJkZjLv4XULb0Rqyyr2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzPPT0pnK20Wq7HxbRY2cwtPVSA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSyPux361uAYkXkPdhmlbgdc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pLk8ZOgXs8BJkKvY2_khoVzsvA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxe84Um0tStXcP0uR1qbtKt7.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 17% gewijzigd door altijdbezig op 27-11-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
altijdbezig schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:31:
Ik rijd inmiddels al een maand rond in onze XC40 2024 SMER Plus en vond het, nu ik ook recht van spreken heb, tijd voor een kleine verslaglegging. Wát een heerlijke bak; zowel om te zien als om in te rijden!

Wij hebben hier thuis al menig auto gehad en al zeker 12 nieuwe auto's op mogen halen en telkens was ik zo'n wagen na een week of twee al 'gewoon'. Dan is het nieuwe eraf en is het niet meer spannend. Dat is met de XC40 nog niet het geval geweest, wat wat mij betreft een heel goed teken is. Het valt me trouwens op dat veel random strangers even een praatje komen maken met je. 'Wat een mooie auto. Is het nou wat, dat elektrisch rijden? Wat een gave bekleding, dat wol! Wat betaal je nou voor zo'n ding?' Best leuk, die aandacht.

Op de tweede dag dat hij in mijn bezit was ben ik gelijk al gered door de systemen. Wie de omgeving kent zal zich er een beeld bij kunnen vormen; bij het invoegen op de Brienenoord vanuit Ridderkerk bleek net na de oprit (terwijl iedereen daar altijd een dot gas geeft vanwege het hoogteverschil) twee auto's voor mij een auto ineens tot stilstand te remmen. Ik had passagiers bij me en op het moment dat wij mijn voorganger naar links zagen schieten zag ik de stilstaande auto pas. Voor ik het wist zaten we loeistrak in de gordels, stond ik ineens een volledige baan links van de auto en maakte de auto's met allerlei toeters en bellen duidelijk dat 'het systeem een botsing had voorkomen'. Toen ik naar rechts keek hoorde ik een harde klap en toen bleek dat de bestelbus achter mij de stilstaande auto helaas niet had kunnen ontwijken. Met dat ik dit typ begin ik weer te trillen, we zijn toen echt gered door de techniek.

Minpunten die ik tot nu toe heb:
-de isofix aansluitingen komen een beetje omhoog op de achterbank, dit kan vervelend aanvoelen bij een langere zit.
-er zitten geen handgrepen bij de achterportieren, die blijken we toch vaker te pakken dan gedacht en worden best gemist.
-de temperatuur laat zich lastig instellen tot een comfortabel klimaat. Het is snel óf te warm, óf te koud.
-ik vind het geluid op de achterbank echt matig, alleen om die reden had ik achteraf misschien een Ultimate moeten kiezen.

Pluspunten
-Veiligheid. Maar dat zal jullie niet verbazen na het Brienenoord-voorval.
-De auto is boven verwachting ruim op de achterbank. Door de slanke achterdeuren kunnen 3 volwassen passagiers hier béter zitten dan in onze vorige auto, die zo'n 10 cm breder was. Aangenaam verrast dus!
-Snelheid. Wat is hij snel! Mijn dochter vraagt vaak of ik nog even wil 'vliegen'. Dat doe ik dan ook graag, natuurlijk ;)

Verbruik:
We hebben in inmiddels 3.858 kilometer gereden en kennen een gemiddeld verbruik van 19.0 kWh/100 km.

Als ik de auto wat langer rijd dan zal ik info delen over de range. Het bereik is in ieder geval ruim genoeg voor ons gezin, laadstress hebben wij nog niet gehad.

Al met al hebben we geen seconde spijt van onze keuze en is instappen en wegrijden een dagelijks plezier!
Leuke review! En heel herkenbaar, ik begin meestal ook al halverwege het leasecontract alweer uit te kijken naar de volgende, maar deze rijd ik nu alweer exact 3 jaar en nog iedere dag met hetzelfde plezier als 3 jaar geleden.

Het geluid achterin wordt volgens mij niet beter met een duurdere installatie. Met de Harman Kardon installatie is het in ieder geval ook waardeloos achterin.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

altijdbezig schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:31:

Verbruik:

Leuke review. Thanx!

Wat verbruik betreft ga je de winter nog wel merken, de zomer was voor mij gemiddeld zo'n 17,5 kWh/100km, maar nu de temperaturen onder de 10 graden komen zie ik (ook weer winterbanden die ook meer vragen qua gebruik) weer cijfers rond de 21 kWh/100km en dat zal nog wel weer wat oplopen. Vorige winter tot zo 22,5 kWh/100km gemiddeld.
De range ligt nu weer vaak op 330 km, was zelfs een keer 410 in de zomer. In vorige winter zelfs soms 290 bij 100% accu. Alleen rij ik niet vaak meer dan 200 km per enkele reis, en als er een lader op de bestemming is geen enkel probleem dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09 07:16
MrMathos schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:06:

Enkele voorbeelden:

Klopt, ik gebruik het heel veel, vooral op de snelweg, maar je moet goed de beperkingen kennen. Ik vind het vooral irritant dat ik vaak waarschuwing krijg van mijn handen niet aan het stuur, terwijl 1 of soms zelfs 2 handen er echt wel aan zitten. Ik stuur altijd lichtjes, en moet mij bijna aanleren om af en toe een beetje heen en weer te wiebelen met het stuur. Slaat nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altijdbezig
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-09 22:03
@Montalbano Ah, dat stemt me wel gerust. Ik vind de mogelijkheden om het geluid in te stellen ook erg beperkt, heb het idee dat dat bij de andere auto's meer uitgebreid was.

@ron65 Ik ben reuzenbenieuwd en za over een paar maanden het verbruik weer eens komen melden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41
Wat is trouwens jullie ervaring met verkeersbordenherkenning? Als je een bord hebt met 100 van 6-19 dan lijkt hij wel te weten dat die limiet tijdgebonden is, maar hij negeert de tijd. Oftewel als je om 20:00 daar rijdt krijg je nog steeds 100 TIJD in beeld. Zou mooi zijn als hij zich realiseerde hoe laat het is en wat dan de geldende limiet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
Rude-Dog schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:49:
Wat is trouwens jullie ervaring met verkeersbordenherkenning? Als je een bord hebt met 100 van 6-19 dan lijkt hij wel te weten dat die limiet tijdgebonden is, maar hij negeert de tijd. Oftewel als je om 20:00 daar rijdt krijg je nog steeds 100 TIJD in beeld. Zou mooi zijn als hij zich realiseerde hoe laat het is en wat dan de geldende limiet is.
Eens, net zoals flitsmeister een soort live update. Maar helaas is ons systeem niet zo slim :) Ik stoor mij er verder ook niet aan hoor maar was wel netter geweest. Ik gebruik FM voor dit soort info

[ Voor 8% gewijzigd door thisisjazz op 27-11-2023 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
DarkShadow schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:50:
[...]

Klopt, ik gebruik het heel veel, vooral op de snelweg, maar je moet goed de beperkingen kennen. Ik vind het vooral irritant dat ik vaak waarschuwing krijg van mijn handen niet aan het stuur, terwijl 1 of soms zelfs 2 handen er echt wel aan zitten. Ik stuur altijd lichtjes, en moet mij bijna aanleren om af en toe een beetje heen en weer te wiebelen met het stuur. Slaat nergens op.
Dit is waarom ik pilot assist gewoon weinig gebruik. Het moet voor meer conform leveren maar het irriteert mij meer. Ook gaat de auto iets meer naar rechts dan wat ik zelf gewend bent. Een tijd geleden had ik een vervangende auto, een seat leon met acc en die was veel minder zenuwachtig. Deze remt echt veel te agressief en te abrupt het kan allemaal veel vloeiender. Ik geef dus heel vaak een beetje gas bij dan remt hij dus niet. Inmiddels heb ik de auto al jaren dus ik ben het helemaal gewend en ken de voor- en nadelen ervan en dan leer je ermee omgaan maar het had zoveel beter gekund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:55

timhtc

Home Energy Management

Maandag kan ik m’n auto ophalen bij de dealer. Dealer adviseert alvast een Volvo ID aan te maken. Nu heb ik die al voor mijn huidige Volvo.
Hoe gaan jullie om met een tweede bestuurder? Maak je daar een tweede Volvo ID voor aan die je aan de tweede sleutel koppelt. Of kan XC40 maar met één Volvo ID omgaan?

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
timhtc schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:44:
Maandag kan ik m’n auto ophalen bij de dealer. Dealer adviseert alvast een Volvo ID aan te maken. Nu heb ik die al voor mijn huidige Volvo.
Hoe gaan jullie om met een tweede bestuurder? Maak je daar een tweede Volvo ID voor aan die je aan de tweede sleutel koppelt. Of kan XC40 maar met één Volvo ID omgaan?
Elke bestuurder een eigen id. dan krijgt hij/zij ook een eigen profiel. Werkt heel fijn.
Pagina: 1 ... 210 ... 336 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"