Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:19
Mga1600 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:30:
[...]
Mooie verzameling! Wat ik ook regelmatig gebruik is:

- hoe is het weer in xxxxx ( op een plek onderweg of op de bestemming)
- geef me het laatste nieuws
- en onderweg vaak stel ik regelmatig een “gerichte vraag” aan het systeem over een onderwerp wat me op dat moment interesseert. Bijvoorbeeld:
- beursinformatie
- een plaats ( stad, dorp, gebied) waar je toevallig langsrijdt etc.
Dat soort dingen kun je gewoon in mensentaal vragen en het antwoord komt meestal uit Wikipedia.
Ik zal mijn post ermee updaten, handig als die idd een pin krijgt.
Juancho schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:26:
Dat zijn toch bijna allemaal standaard vragen die je aan een assistent kan vragen. Heeft weinig met onze wagen te maken. Tis hooguit interessant om te wat je specifiek van de wagen kan vragen aan de assistent. Dus wat kan je allemaal met spraak bedienen waardoor je niet het scherm in hoeft. Bijv. OPD aan/uit.
Als ik een voorspelling mag doen: spraakaansturing van alles wat met rijden zelf te maken heeft komt pas bij een volledig zelfrijdende auto. Het risico is tot die tijd te groot.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:01
Als je auto op US Engels staat ingesteld zijn er nog een paar commando’s. Niet alles is voor de (X)C40 omdat wij bijvoorbeeld geen HUD hebben en ook geen rij modi. Ik heb het indertijd wel eens getest door mij auto op US Engels te zetten werkt inderdaad, maar dan wordt het geven van een navigatie instructie naar een plaats of straat in NL echt een uitdaging……..en mer UK Engels werkte het indertijd niet goed,

Google Assistant - Customs actions
Following custom actions are already in production.

• Head up display on/off
• One pedal drive on/off (dit schijnt niet altijd te werken, is nog in ontwikkeling)
• Reduced set alarm on/off
• Lane keeping aid on/off
• Creep mode on/off
• Change drive mode (hybrid, pure, power, AWD, off-road)
• Ask when is my next service
• Steering feel heavy on/off
• Welcome light on/off
• Mirror auto dimming on/off
• Ready to drive on/off
• Exterior mirror tilt at reverse on/off
• Headrest fold
• Wiper service position

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Mga1600 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:26:
Als je auto op US Engels staat ingesteld zijn er nog een paar commando’s. Niet alles is voor de (X)C40 omdat wij bijvoorbeeld geen HUD hebben en ook geen rij modi. Ik heb het indertijd wel eens getest door mij auto op US Engels te zetten maar dan wordt het geven van een navigatie instructie naar een plaats of straat in NL echt een uitdaging……..en mer UK Engels werkte het indertijd niet goed,

Google Assistant - Customs actions
Following custom actions are already in production.

• Head up display on/off
• One pedal drive on/off (dit schijnt niet altijd te werken, is nog in ontwikkeling)
• Reduced set alarm on/off
• Lane keeping aid on/off
• Creep mode on/off
• Change drive mode (hybrid, pure, power, AWD, off-road)
• Ask when is my next service
• Steering feel heavy on/off
• Welcome light on/off
• Mirror auto dimming on/off
• Ready to drive on/off
• Exterior mirror tilt at reverse on/off
• Headrest fold
• Wiper service position
Zou mooi zijn als je dan ook via spraak kan wisselen tussen speed limiter of cruise control/pilot assist, ipv via het menu.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Microkid schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:29:
[...]

Zou mooi zijn als je dan ook via spraak kan wisselen tussen speed limiter of cruise control/pilot assist, ipv via het menu.
Zelf gebruik ik de speed limiter nooit …..maar ik ben wel blij dat het schakelen tussen ACC en PA inmiddels weer vanaf het stuur kan. Die omschakeling gebruik ik heel frequent omdat ik niet altijd blij ben met de stuurbewegingen van ACC op N-wegen (hoewel het met 2.12 in mijn beleving ineens wel soepeler gaat dan eerder het geval was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Mga1600 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:59:
[...]

Zelf gebruik ik de speed limiter nooit …..maar ik ben wel blij dat het schakelen tussen ACC en PA inmiddels weer vanaf het stuur kan. Die omschakeling gebruik ik heel frequent omdat ik niet altijd blij ben met de stuurbewegingen van ACC op N-wegen (hoewel het met 2.12 in mijn beleving ineens wel soepeler gaat dan eerder het geval was).
(NB: ik heb de XC40 nog niet (verwacht april 2024), maar lees al wel mee). Ik gebruik de speed limiter dus wel vaak op mijn huidige auto. Op de snelweg rij ik altijd op de ACC, maar in de stad altijd op de speed limiter. Een ACC heeft in de stad geen toegevoegde waarde. Ik kan nu in mijn auto (Tiguan) eenvoudig via het stuur wisselen van SL naar ACC. Maar in de XC40 moet dat via het menu. Ik vind dat een slechte optie. Op het stuur zitten prachtige knoppen om te wisselen tussen ACC en PA, daar moet Volvo gewoon de SL bij zetten. Dan kan je eenvoudig tussen de 3 wisselen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:38
Mga1600 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:59:
[...]

Ik vind PA net heel onrustig geworden sinds 2.12. Vooral als je zelf wat gas bijgeeft dan trekt hij naar alle kanten en maakt hij constant correcties, geeft me echt geen veilig gevoel en ik zet 'm nu meestal uit als ik zelf gas bijgeef omdat hij teveel afstand houdt (als je bijvoorbeeld gaat voorbijsteken). Hij lijkt dit niet te doen als je de voet van het gaspedaal haalt. Voor 2.12 is me dat nooit opgevallen dus toch echt het gevoel dat Volvo iets gewijzigd heeft. Ik dacht eerst dat het door de regen kwam maar had het deze week ook voortdurend bij droog weer overdag.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:29
Deze is nieuw volgens mij:

Tweestapsverificatie in de Volvo Cars app

hoop dat het geen gevolgen heeft voor gebruik API...

EDIT:

deze ook volgens mij:
Nieuwe provider voor openbaar laden

[ Voor 27% gewijzigd door Kammika op 18-11-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captkiwi
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-09 20:27
Ik heb een vraag over de range van een C40 extended range RWD single motor 2024 Ultimate model.

SInds vrijdag ben ik in het bezit van een nieuwe c40 maar ben teleurgesteld in de range die hij aangaf vannochtend bij het ontkoppelen van de auto thuis.

Hij geeft bij 100% charge een range van 360km aan...
Een extended range c40 zo toch minimaal 477km moeten halen en WLTP staat zelfs 580km

Hoe kan ik de batterij capaciteit zien die in de auto zit.. staat dat op een typeplaatje vermeld of in het infotainment systeem. mijn twijfel is of er wel een 82kwh batterij in de auto zit maar een standaard 69kwh.

iemand idee ? want dit is dus mijn eerste EV en heb toch echt grote twijfels nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:35
captkiwi schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:32:
Ik heb een vraag over de range van een C40 extended range RWD single motor 2024 Ultimate model.

SInds vrijdag ben ik in het bezit van een nieuwe c40 maar ben teleurgesteld in de range die hij aangaf vannochtend bij het ontkoppelen van de auto thuis.

Een extended range c40 zo toch minimaal 477km moeten halen en WLTP staat zelfs 580km

Hoe kan ik de batterij capaciteit zien die in de auto zit.. staat dat op een typeplaatje vermeld of in het infotainment systeem. mijn twijfel is of er wel een 82kwh batterij in de auto zit maar een standaard 69kwh.

iemand idee ? want dit is dus mijn eerste EV en heb toch echt grote twijfels nu.
Het is koud en nat, je hebt verwarming nodig. Allemaal factoren die je verbruik opstuwen. En dan heb je nog te weinig gereden voor een goede schatting van de boordcomputer.

Ga eerst van de auto genieten en dan zie je vanzelf wel hoeveel range je hebt. ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024

Het is kouder buiten, range neemt helaas af (dat zal je niet onbekend zijn). Mijn range op dit moment is 380 km (100% geladen, C40 RWD plus MY24). Heb hem nu 6 weken en zie de range afnemen tov het begin. Toen gaf hij bij 100% rond de 460km aan.
Het is nu even niet anders, in het voorjaar/zomer zal de range een stuk groter zijn!
Je ziet het overigens ook terug in het verbruik, waar ik vorige week met 14 graden nog op 17kW/100 km zat, zit ik nu op 20,5/100km. Zelfde traject, zelfde snelheid, zelfde rijstijl. Enige verschil is de temperatuur.

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:43

Wij hadden met onze XC40 MY2024 SMER precies hetzelfde, pas na 1000 km werd de range correct weergegeven, tot die tijd moet de auto nog ‘leren’.
Toen wij de auto meekregen was de range 370 km met 100% accu, momenteel is de range 440-450 km bij 90% SoC.

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:31
Largamelion schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:26:
[...]
Ik vind PA net heel onrustig geworden sinds 2.12. Vooral als je zelf wat gas bijgeeft dan trekt hij naar alle kanten en maakt hij constant correcties, geeft me echt geen veilig gevoel en ik zet 'm nu meestal uit als ik zelf gas bijgeef omdat hij teveel afstand houdt (als je bijvoorbeeld gaat voorbijsteken). Hij lijkt dit niet te doen als je de voet van het gaspedaal haalt. Voor 2.12 is me dat nooit opgevallen dus toch echt het gevoel dat Volvo iets gewijzigd heeft. Ik dacht eerst dat het door de regen kwam maar had het deze week ook voortdurend bij droog weer overdag.
Ik gebruik eigenlijk altijd ACC icm lane assist. Ik zie de toegevoegde waarde van PA nog niet zo met de huidige beperkingen. Wat je zegt, het rijdt heel onrustig (ook voor je mede weggebruikers) en je moet sowieso nog altijd om de paar seconden je handen aan het stuur doen. Super irritant.

Met ACC en Lane assist stuur de auto ook bij als je richting een streep gaat maar dan veel rustiger terwijl ondertussen er netjes afstand gehouden wordt tot de auto voor je. Werkt voor mij top, ook zeker icm OPD. Het is dat PA er op zit, maar als ik mensen zou moeten adviseren om dit wel/niet in (duur) pakketvorm te nemen zou ik eerder adviseren om wat anders leuks erop te zetten of gewoon wat budget te besparen.

Misschien dat het ooit in volgende generaties autos veel beter kan en mag, maar ik heb sowieso twijfel of Nederland wel een land kan zijn voor dit soort fratsen.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 19-11-2023 00:05 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• captkiwi
Dennis25 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:59:
[...]

Wij hadden met onze XC40 MY2024 SMER precies hetzelfde, pas na 1000 km werd de range correct weergegeven, tot die tijd moet de auto nog ‘leren’.
Toen wij de auto meekregen was de range 370 km met 100% accu, momenteel is de range 440-450 km bij 90% SoC.
Okay, de auto moet dus inleren, dat las ik nergens, ik heb net een klein ritje gedaan van 230 km.
Ben met 100% en preconditioned weggereden met een range van 380KM

ritje, Emmen --> Zwolle --> Groningen en weer naar Emmen. Het heeft de hele weg geregend en was 6 graden, de auto op cruise control gezet met een snelheid van 100km per uur.

Nou de auto heeft precies 150km range over en batterij is 40% dus totaal klopt het met de 380KM waarmee ik weg ben gegaan. Komende weken ga ik zien of de auto goed inleert,

Ik weet wel na deze rit dat de c40 wel hele fijne stoelen heeft. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYgPq8AO3JtNpd3Z9sSg7jOgO78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HX9qJGem84TnFO08GO7FCks7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:37
Vraagje als aankomend C40 rijder: wordt de auto geleverd met een granny charger (op 220 dus) of moet je die er zelf bij regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:46
Ik moet die erbij regelen bij mijn bestelde xc40. Ik twijfel daar nog over.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Marko72 schreef op zondag 19 november 2023 @ 07:20:
Vraagje als aankomend C40 rijder: wordt de auto geleverd met een granny charger (op 220 dus) of moet je die er zelf bij regelen?
Volvocars.com > Stel samen > C40 > Bekijk alle kenmerken > Opladen > 16 A (3 fase) Mennekes 6 meter.
Er wordt geen granny charger meegeleverd.
De meeste granny chargers zijn 10 of 12 A; dus 2,3 of 2,5 kW. Bij sommige kun je de stroomsterkte op instellen; wat ook in de auto kan in het laadmenu.
Als je van plan bent met een granny charger te gaan laden zou ik je sterk adviseren een aparte groep te gebruiken. 2,5 kW continu gaat warm worden. Houdt er rekening mee dat je de auto niet vol kunt laden in een nacht. Wat ook niet hoeft natuurlijk. 60 tot 80 kWh laden duurt zo'n 28 uur.
Er vanuit gaande dat je 3x25 A aansluiting in huis hebt: houdt er rekening mee dat er nog maar 13 A op dezelfde fase overblijft voor andere dingen.
M'n BMW i3 met 33 kWh accu heb ik 1,5 jaar lang zo opgeladen met de meegeleverde granny charger. Voordeel daarvan was dat de accu altijd weer vol zat na een nacht laden. Maar de automaat ('stop') heeft er wel een aantal keer uitgelegen. De zelfbouw laadpaal met 3x16 A en load balancing met de rest van het huis is heel erg prettig.

PS. @Marko72 als je van plan bent te gaan snelladen, raad ik je aan de CCS-stekker 180°C te draaien tov jou avatar :9

[ Voor 4% gewijzigd door DrBOB101 op 19-11-2023 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
captkiwi schreef op zondag 19 november 2023 @ 00:13:
[...]

Okay, de auto moet dus inleren, dat las ik nergens, ik heb net een klein ritje gedaan van 230 km.
Ben met 100% en preconditioned weggereden met een range van 380KM

ritje, Emmen --> Zwolle --> Groningen en weer naar Emmen. Het heeft de hele weg geregend en was 6 graden, de auto op cruise control gezet met een snelheid van 100km per uur.

Nou de auto heeft precies 150km range over en batterij is 40% dus totaal klopt het met de 380KM waarmee ik weg ben gegaan. Komende weken ga ik zien of de auto goed inleert,

Ik weet wel na deze rit dat de c40 wel hele fijne stoelen heeft. _/-\o_

[Afbeelding]
Gefeliciteerd met de nieuwe auto! Veel rijplezier en veilige kilometers gewenst. Wellicht tot ziens in het mooie noord-oosten van ons land ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
DrBOB101 schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:06:
[...]

Volvocars.com > Stel samen > C40 > Bekijk alle kenmerken > Opladen > 16 A (3 fase) Mennekes 6 meter.
Er wordt geen granny charger meegeleverd.
De meeste granny chargers zijn 10 of 12 A; dus 2,3 of 2,5 kW. Bij sommige kun je de stroomsterkte op instellen; wat ook in de auto kan in het laadmenu.
Als je van plan bent met een granny charger te gaan laden zou ik je sterk adviseren een aparte groep te gebruiken. 2,5 kW continu gaat warm worden. Houdt er rekening mee dat je de auto niet vol kunt laden in een nacht. Wat ook niet hoeft natuurlijk. 60 tot 80 kWh laden duurt zo'n 28 uur.
Er vanuit gaande dat je 3x25 A aansluiting in huis hebt: houdt er rekening mee dat er nog maar 13 A op dezelfde fase overblijft voor andere dingen.
M'n BMW i3 met 33 kWh accu heb ik 1,5 jaar lang zo opgeladen met de meegeleverde granny charger. Voordeel daarvan was dat de accu altijd weer vol zat na een nacht laden. Maar de automaat ('stop') heeft er wel een aantal keer uitgelegen. De zelfbouw laadpaal met 3x16 A en load balancing met de rest van het huis is heel erg prettig.

PS. @Marko72 als je van plan bent te gaan snelladen, raad ik je aan de CCS-stekker 180°C te draaien tov jou avatar :9
Ik know, vond deze avatar leuker 😜. De granny is alleen voor als ik ergens ben in de rimboe, een stopcontactje is er altijd wel te vinden dan. Bij mijn huidige auto zat ie er gewoon bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Zitten er trouwens twee sleutels bij de (x)c40 waar je beiden een eigen userprofiel aan kan hangen? Of maar eentje?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:32

ReLight

echo("What Now ? !")

caspervc schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:38:
Zitten er trouwens twee sleutels bij de (x)c40 waar je beiden een eigen userprofiel aan kan hangen? Of maar eentje?
Ja, een normale en een hulp sleutel (oranje), die ook gelimiteerd kan worden.
-
Hier ook een nieuwe c40 ultimate, ER, single enginr bezitter sinds dinsdag . 🎉. Auto is dus de range aan het inleren en so far So good. En 12KW later aan huis. Heerlijk trekvermogen en handelen. Wennen aan de NL commando's en Google (alexa huishouden).

?? >> Maar is er een optie om flitspalen en trajectcontrole in de Maps erbij te maken? Ik rij al eeuwen op een volledige tomtom uitrusting en dat scheelt veel €€...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLKbvMoI18dey9qmm5KwcForuaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmUACvozgty7KD5n7TPJRmqT.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ReLight schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:49:
[...]

-
Hier ook een nieuwe c40 ultimate, ER, single enginr bezitter sinds dinsdag . 🎉. Auto is dus de range aan het inleren en so far So good. En 12KW later aan huis. Heerlijk trekvermogen en handelen. Wennen aan de NL commando's en Google (alexa huishouden).

?? >> Maar is er een optie om flitspalen en trajectcontrole in de Maps erbij te maken? Ik rij al eeuwen op een volledige tomtom uitrusting en dat scheelt veel €€...

[Afbeelding]
Niet in maps. Je kunt wel met waze gaan navigeren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrBOB101
[...]

-

[Afbeelding]
Ook gefeliciteerd met de mooie auto - fijne kleur!
Wat ook veel euro's scheelt is je aan de toegestane snelheid houden. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:12
Marko72 schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:36:
[...]

Ik know, vond deze avatar leuker 😜. De granny is alleen voor als ik ergens ben in de rimboe, een stopcontactje is er altijd wel te vinden dan. Bij mijn huidige auto zat ie er gewoon bij.
Dan bewaar je die toch? Of moet je die verplicht mee inleveren?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• captkiwi
Ik weet niet of het bij vele bekend is maar er is nog een vakje voor een pasje in de C40 auto.
De standaard pasvakjes links van het stuur, maar er zit ook een vakje in het midden console boven de draadloze telefoon oplader.

Makkelijk om kentekenbewijs of volvo kaart in te schuiven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkeTaJv1GT6tctxNWDAdZOCijFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDGFz0tJ5WCKb9TgvGfGXpX8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600

Geen zorg! De getoonde range-verwachting is gebaseerd op het historische verbruik van je auto over een bepaalde tijdspanne.. Bij een nieuwe auto is de afgelegde afstand zeer gering terwijl het verbruik in die tijd juist aanzienlijk kan zijn. Misschien heeft de verkoper wel een halfuur naast je gezeten om je wegwijs te maken in je nieuwe auto bij aflevering met de deur open en de kachel aan. De auto is van de vrachtauto gereden en regelmatig op andere plakken bij de dealer geweest. Dat is iedere keer een koude start met dus wel verbruik maar nauwelijks kilometers.

Op de duur zie je de range verwachting echt wel gestaag toenemen (tenzij je de klinkers uit de straat scheurt natuurlijk).

Voorwarmen (preconditioneren) voor vertrek aan de laadkabel, Range Assistant aan en de kachel temperatuur laag maar wel stoelverwarming en stuur verwarming aan helpt allemaal het verbruik te beperken en dus de range te vergroten. Wel of niet gebruik van OPD maakt qua verbruik niet uit, regenereren doe je ook met het rempedaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Bij mijn XC40 Ultimate MY23 zat die er gewoon bij. Heb 'm al een paar keer gebruikt en was toch zeer blij dat ik 'm had toen.

Heb me intussen wel een extra CCS kabel gekocht want m'n laadpaal thuis had geen vaste en als ik op vakantie ging vergat ik die wel eens. Nu ligt er altijd een in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
Largamelion schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:22:
[...]
Bij mijn XC40 Ultimate MY23 zat die er gewoon bij. Heb 'm al een paar keer gebruikt en was toch zeer blij dat ik 'm had toen.

Heb me intussen wel een extra CCS kabel gekocht want m'n laadpaal thuis had geen vaste en als ik op vakantie ging vergat ik die wel eens. Nu ligt er altijd een in de auto.
Was dat NL of BE?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Modularsushi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-09 16:58

Hoe kan ik de batterij capaciteit zien die in de auto zit.. staat dat op een typeplaatje vermeld of in het

infotainment systeem. mijn twijfel is of er wel een 82kwh batterij in de auto zit maar een standaard 69kwh.

Ik zie dat er al een paar keer op gereageerd is, maar als volgt;

De ER versies hebben een “bug” in de software die vanaf week 47 wordt verholpen. (Software update) De range wordt niet correct weer gegeven zoals je zelf al ondervonden hebt.
Dit heb ik uit een intern schrijven van Volvo, ik ga er zelf vanuit dat er zsm een 2.13 gepusht zal worden.

*nb het is wel inderdaad correct dat de accu zich in leert en na 1000km een betere weergave van de actieradius weergeeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Modularsushi op 19-11-2023 11:39 ]

Volvo XC60 T6 Plugin-Recharge MY24 Ultimate Dark

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Modularsushi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-09 16:58
Vorige week de grijze MY23 c40 ultimate sm ingeleverd;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TN2cUSzciZ0TEPMTnPD7APlkCRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxzK9TB6BTp7xL96WfgXYAMx.jpg?f=fotoalbum_large

En een MY24 C40 Ultimate ER opgehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBKHuUM_-Rtun1cV6LowbA4Q48Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfVSEWs9blETaoTSbxYBv3Dq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DGtyJHwQUgEpEUgqHiXxthSXbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0Vd4IRGbr0MvNjFJZVsGKuz.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de huidige auto laten verlagen met een Heico verlagingsset, zwarte logo’s rondom staat de auto zeer goed al zeg ik het zelf.
Heb er inmiddels al weer 1000km opzitten. Ik moet zeggen dat de rij eigenschappen er op vooruit zijn gegaan in vergelijking met een MY23, achterwiel aandrijving merk je wel. Voor de rest blijft het een fijne auto 👍🏻

Volvo XC60 T6 Plugin-Recharge MY24 Ultimate Dark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
[...]

-

[Afbeelding]
Mooie wagen! Zo hebben wij hem ook besteld! Met grijs wol interieur en als XC 🥳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:52:
[...]

Niet in maps. Je kunt wel met waze gaan navigeren
Of simpelweg Flitsmeister op de GSM, en instellen dat die bij BT verbinding met de auto vanzelf opstart, en na afloop afsluit. (geen omkijken meer naar, gaat helemaal vanzelf dan als je gaat rijden)

Je krijgt de audiomeldingen dan over de auto audio door, wil je ook nog het schermpje zien moet je de telefoon zichtbaar in een houder plaatsen, maar voor mij is dat niet nodig.

De audiomeldingen zijn helder genoeg, en hebben mij vorige week nog voor een lasercontrole behoed (ik kwam met 95 door de waterwolftunnel in de N201, kreeg een waarschuwing van FM via de speakers dat er een controle stond, direct in gehouden tot 80 en 500 meter na de tunnel een lasergun gespot die naar de tunneluitgang keek. )

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:17:
[...]

Geen zorg! De getoonde range-verwachting is gebaseerd op het historische verbruik van je auto over een bepaalde tijdspanne.. Bij een nieuwe auto is de afgelegde afstand zeer gering terwijl het verbruik in die tijd juist aanzienlijk kan zijn. Misschien heeft de verkoper wel een halfuur naast je gezeten om je wegwijs te maken in je nieuwe auto bij aflevering met de deur open en de kachel aan. De auto is van de vrachtauto gereden en regelmatig op andere plakken bij de dealer geweest. Dat is iedere keer een koude start met dus wel verbruik maar nauwelijks kilometers.

Op de duur zie je de range verwachting echt wel gestaag toenemen (tenzij je de klinkers uit de straat scheurt natuurlijk).

Voorwarmen (preconditioneren) voor vertrek aan de laadkabel, Range Assistant aan en de kachel temperatuur laag maar wel stoelverwarming en stuur verwarming aan helpt allemaal het verbruik te beperken en dus de range te vergroten. Wel of niet gebruik van OPD maakt qua verbruik niet uit, regenereren doe je ook met het rempedaal.
Ter aanvulling: Voorverwarmen of beter: preconditioneren, doe je via de timerfunctie in dashboard of app, of handmatig starten (ook via ofwel de app of op het dashboard).
Bij voorverwarmen wordt (volgens volvo! ) de accu ook voorverwarmd.
Er is wat discussie geweest over of dit alleen aan de laadkabel plaatsvindt, of ook als de auto NIET aan de kabel aangesloten is.
Volvo zegt dat dit in beide gevallen gewoon wordt gedaan en dat het energieverbruik daarvan minder is dan wat de auto nodig heeft om de cabine voor te verwarmen.

Ikzelf heb ook sterk de indruk, gezien ervaringen, dat ook als de auto NIET aan een laadkabel hangt, de accu wordt meeverwarmd. Dat is in lijn met wat Volvo ook aangeeft.
Ik heb laatst Volvo een mail gestuurd waarin ik hier expliciet naar gevraagd heb en antwoord gekregen als bovenstaand, de strekking was (ik moet de mail op mijn werk laptop zoeken en die staat nu uit): Ja ook los van de laadkabel wordt de accu voorverwarmd, echter kan dit per type uitvoering en afhankelijk van de software uitvoering verschillend functioneren, er zijn wat wijzigingen in aangebracht in de diverse OTA updates, maar de accu wordt wanneer nodig voorverwarmd bij gebruik van preconditioning, ongeacht of de auto wordt geladen of niet op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaJoBe
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-09 07:50
ron65 schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:33:
[...]

Of simpelweg Flitsmeister op de GSM, en instellen dat die bij BT verbinding met de auto vanzelf opstart, en na afloop afsluit. (geen omkijken meer naar, gaat helemaal vanzelf dan als je gaat rijden)
Enige nadeel is dat FM in België alvast niet aan Waze kan tippen.
Krijg enorm veel valse meldingen van FM hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:26
Gisteren langere trip naar Vlaardingen gemaakt. Vanaf Groningen. Dat is zo'n 240 km. Heenreis lukte dat prima zonder laadstop. Terugreis wou hij na 10 min al laden, dat maar braaf gedaan. Maar bij de Total Energie kwam de snelheid niet verder dan ongeveer 45 kW aan een lader van 175 kW. Na een kwartiertje weer verder gereden en ik zag percentage accu oplopen waarmee ik thuis zou komen. Vandaag maar eens een Tesla supercharger gepakt. Die ging wel veel sneller, tot 145 kW. Maar geen 200 kW. Ik snap dat daarvoor de accu voorverwarmd moet worden, maar kun je dat zelf ook triggeren? Of werkt dat alleen als je een route uitstippelt met daarin laadstops? Maar hoe lang moet je dan rijden voordat de accu op temperatuur is? Weet iemand dat?

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaJoBe
rolfio schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:00:
Gisteren langere trip naar Vlaardingen gemaakt. Vanaf Groningen. Dat is zo'n 240 km. Heenreis lukte dat prima zonder laadstop. Terugreis wou hij na 10 min al laden, dat maar braaf gedaan. Maar bij de Total Energie kwam de snelheid niet verder dan ongeveer 45 kW aan een lader van 175 kW. Na een kwartiertje weer verder gereden en ik zag percentage accu oplopen waarmee ik thuis zou komen. Vandaag maar eens een Tesla supercharger gepakt. Die ging wel veel sneller, tot 145 kW. Maar geen 200 kW. Ik snap dat daarvoor de accu voorverwarmd moet worden, maar kun je dat zelf ook triggeren? Of werkt dat alleen als je een route uitstippelt met daarin laadstops? Maar hoe lang moet je dan rijden voordat de accu op temperatuur is? Weet iemand dat?
Coördinaten van de snellader van je keuze ingeven in Google maps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
MaJoBe schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:31:
[...]

Als je na 10 min al moet laden is die sowieso nooit heel snel, dan heeft de auto onvoldoende tijd gehad om de accu voldoende op temperatuur te brengen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
captkiwi schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:15:
Ik weet niet of het bij vele bekend is maar er is nog een vakje voor een pasje in de C40 auto.
De standaard pasvakjes links van het stuur, maar er zit ook een vakje in het midden console boven de draadloze telefoon oplader.

Makkelijk om kentekenbewijs of volvo kaart in te schuiven.

[Afbeelding]
Pas op met je kentekenbewijs in de auto achterlaten. Sommige verzekeringen keren niet uit bij diefstal als je dat bewijs niet kan overleggen. Staat in je polisvoorwaarden als dat zo is.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
MaJoBe schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:31:
[...]

Gedaan en zo'n 25 minuten gereden. Toch "slechts" 145 kW bij Tesla supercharger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:56

mjl

Ugh

Ophidian schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:55:
[...]

Pas op met je kentekenbewijs in de auto achterlaten. Sommige verzekeringen keren niet uit bij diefstal als je dat bewijs niet kan overleggen. Staat in je polisvoorwaarden als dat zo is.
Als je die kwijt bent ja je die gewoon nieuwe aanvragen 1 deel mag je gewoon in je auto laten liggen..

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Kammika schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:33:
[...]

Als je na 10 min al moet laden is die sowieso nooit heel snel, dan heeft de auto onvoldoende tijd gehad om de accu voldoende op temperatuur te brengen…
Dat snap ik, maar hoelang dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:51
rolfio schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:16:
[...]

Gedaan en zo'n 25 minuten gereden. Toch "slechts" 145 kW bij Tesla supercharger...
Wellicht een V2, die kunnen maar 150kW... als je alleen aan een SuC hangt, met 2 is het 75kW.
V3 = 250 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
MaJoBe schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:59:
[...]

FM is prima in Nederland en Duitsland valt ook nog mee. In België is het dikke rommel, zelfs vaste flitspalen staan er soms niet op, maar om de haverklap een voertuig melden die langs de zijkant zou staan, daar is FM super in 8)7

Aan Waze kan ik niet wennen, geef mij maar de rust van Google Maps... en flitspalen staan er wel degelijk op, maar geen audio meldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
mjl schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:17:
[...]

Als je die kwijt bent ja je die gewoon nieuwe aanvragen 1 deel mag je gewoon in je auto laten liggen..
Als je auto als gestolen opgegeven is kan je geen nieuwe aanvragen. Ik bedoel dus ook auto gestolen met kentekenbewijs erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
BE

Een tip als je meldingen wil: eerst Waze opstarten en daarna Google Maps. Waze blijft dan actief op de achtergrond en geeft dan meldingen voor flitspalen, trajectcontroles, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
RigolleM schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:23:
[...]

Wellicht een V2, die kunnen maar 150kW... als je alleen aan een SuC hangt, met 2 is het 75kW.
V3 = 250 kW.
Deze supercharger kan 250kW laden. Daar heb ik hem natuurlijk ook op uitgezocht. En ook zat ik als enige aan de paal. Het was daar ook zo ingericht dat iedereen een eigen plekje heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MaJoBe schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:59:
[...]

Ja geen echte ervaringen in België aan deze kant, ik ben wel eens in Brussel geweest voor de werkgever, en zelfs een keer 3 weken vakantie gehad in het zuidoosten van het land, maar dat is allemaal vele jaren geleden weer.

Dus hoe FM zich daar gedraagt kan ik alleen maar van je aannemen, en lijkt niet echt best dus.
Maar hier in Nederland functioneert het meer dan goed, en ik ervaar erg veel gemak van het feit dat ik de gsm in de binnenzak kan laten zitten, en zonder enige verdere handeling toch gebruik maar van FM op dat toestel dat zijn meldingen via de auto audio weergeeft terwijl op het display Maps zijn werk doet. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
rolfio schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:17:
[...]

Dat snap ik, maar hoelang dan wel?
Ligt er ook heel erg aan wat buitentemp is. Meestal na een half uurtje zit je wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
rolfio schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:16:
[...]

Dat kan allerlei oorzaken hebben. Kan ook zijn dat die tesla supercharger niet meer levert, daarnaast ook van invloed hoe vol je eigen accu nog zat. Bij 5% laadt die een stuk sneller dan bij 50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
rolfio schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:00:
[...]

Deze supercharger kan 250kW laden. Daar heb ik hem natuurlijk ook op uitgezocht. En ook zat ik als enige aan de paal. Het was daar ook zo ingericht dat iedereen een eigen plekje heeft...
Dan kan het nog steeds zijn als er veel auto’s staan dat die de hoeveelheid stroom die de site aankan verdeelt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
rolfio schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:00:
[...]

Ik mis de belangrijkste vraag: met hoeveel procent kwam je aan. 150-200 kW is nooit een garantie hé. Pas als je accu aardig leeg is en voorverwarmd is haal je dat prima. Maar als je met 15 min rijden en 65% als voorbeeld bij de snellader aankomt ga je idd niet je piek halen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Juancho schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:30:
[...]

Ik mis de belangrijkste vraag: met hoeveel procent kwam je aan. 150-200 kW is nooit een garantie hé. Pas als je accu aardig leeg is en voorverwarmd is haal je dat prima. Maar als je met 15 min rijden en 65% als voorbeeld bij de snellader aankomt ga je idd niet je piek halen.
Met 7% kwam ik aan. Van de 8 laadplekken was er eentje bezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
rolfio schreef op zondag 19 november 2023 @ 23:05:
[...]

Met 7% kwam ik aan. Van de 8 laadplekken was er eentje bezet.
Als je de snellader juist had ingesteld en idd met 7% aan komt zou je wel je max moeten halen. Maar was het niet zo dat Tesla laders door Maps nog niet gezien werden als snellader? Staat me iets van bij. En dus dat je batterij niet voorverwarmd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaJoBe
ron65 schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:07:
[...]

Ja geen echte ervaringen in België aan deze kant, ik ben wel eens in Brussel geweest voor de werkgever, en zelfs een keer 3 weken vakantie gehad in het zuidoosten van het land, maar dat is allemaal vele jaren geleden weer.

Dus hoe FM zich daar gedraagt kan ik alleen maar van je aannemen, en lijkt niet echt best dus.
Maar hier in Nederland functioneert het meer dan goed, en ik ervaar erg veel gemak van het feit dat ik de gsm in de binnenzak kan laten zitten, en zonder enige verdere handeling toch gebruik maar van FM op dat toestel dat zijn meldingen via de auto audio weergeeft terwijl op het display Maps zijn werk doet. :-)
Ik rij zo´n 30-35k km per jaar en heb maximaal 1 boete per jaar. Rij altijd op Waze hier in België maar zodra ik de grens met NL over rij zet ik ook fm aan. Enige nadeel dat mijn gsm dan makkelijk 45 graden warm wordt op de inductie kookplaat van mijn skoda superb. Neemt de volvo de navigatie van waze ook over op het bestuurders display ? Hoe ziet dat er dan uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Juancho schreef op maandag 20 november 2023 @ 00:05:
[...]
Maar was het niet zo dat Tesla laders door Maps nog niet gezien werden als snellader? Staat me iets van bij. En dus dat je batterij niet voorverwarmd is.
Ik heb deze zomer 9x bij Tesla geladen als we naar Kopenhagen reden, en ik ben nooit gestart onder de 140kW. Altijd met Google Maps via AAOS genavigeerd, dus het is wel degelijk een snellader voor GM. Tesla is ook een betalingsfilter in GM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 15:34
Bij een MY23 C40 besteld via Leaseplan in België, zat die er wel degelijk bij. Naar wat ik lees op het forum lijkt dat in NL niet te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
-Vasa- schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:15:
[...]

Bij een MY23 C40 besteld via Leaseplan in België, zat die er wel degelijk bij. Naar wat ik lees op het forum lijkt dat in NL niet te zijn.
Idem bij mijn MY23 XC40 via Leaseplan, beide kabels lagen in de koffer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kammika
Voor alle Volvo Connected Car API knutselaar: Ik zie dat volvo heel sneaky de V1 deprecated heeft gemaakt:
This version is deprecated and will be removed on April 30, 2024. Explore the latest version here.
Bij V2 is de beta opmerking verdwenen. Dus het lijkt erop dat V2 uit beta is.

Wat wel fijn is, is dat nu ook de documentatie is geupdate. Daardoor kwam ik erachter dat er nog meer API wijzigingen waren. Ik heb de eerste daarvan nu ook doorgevoerd in de domoticz plugin. Gaat om statussen van oil level, coolant level en tyre pressure.

Vervelend is wel dat de nieuwe statussen niet op de oude te mappen zijn. Dus als je update naar de laatste domoticz plugin. Gooi deze sensoren dan even weg, dan maakt Domoticz zelf nieuwe sensoren aan, met de juiste statussen erin zoals ze nu terugkomen uit de API (doe je dat niet na updaten, dan geeft de plugin dus foute waardes aan...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
RigolleM schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:02:
[...]

Ik heb deze zomer 9x bij Tesla geladen als we naar Kopenhagen reden, en ik ben nooit gestart onder de 140kW. Altijd met Google Maps via AAOS genavigeerd, dus het is wel degelijk een snellader voor GM. Tesla is ook een betalingsfilter in GM.
Klopt idd, ik zie de Tesla superchargers er ook tussen staan in GM. Haal jij wel de 200kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
rolfio schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:22:
[...]

Klopt idd, ik zie de Tesla superchargers er ook tussen staan in GM. Haal jij wel de 200kW?
Ik heb nu een paar keer aan de snellader gestaan, ernaartoe genavigeerd via GM (naar Ionity, 350kW-power), echter kwam de laadsnelheid niet boven 125kW uit. (regen, temp 8 graden, SoC 17%). Bij SoC 72% ging de snelheid terug naar <60kW en ben ik maar gestopt met laden.

c40 plus single motor ER MY24

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
rolfio schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:22:
[...]

Ik rij met een MY23 was al blij als ik eens 145kW zag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
RigolleM schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:42:
[...]

Ik rij met een MY23 was al blij als ik eens 145kW zag :+
Ah duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:15
Kammika schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:26:
Voor alle Volvo Connected Car API knutselaar: Ik zie dat volvo heel sneaky de V1 deprecated heeft gemaakt:

[...]

Wat wel fijn is, is dat nu ook de documentatie is geupdate. Daardoor kwam ik erachter dat er nog meer API wijzigingen waren. Ik heb de eerste daarvan nu ook doorgevoerd in de domoticz plugin. Gaat om statussen van oil level, coolant level en tyre pressure.

Vervelend is wel dat de nieuwe statussen niet op de oude te mappen zijn. Dus als je update naar de laatste domoticz plugin. Gooi deze sensoren dan even weg, dan maakt Domoticz zelf nieuwe sensoren aan, met de juiste statussen erin zoals ze nu terugkomen uit de API (doe je dat niet na updaten, dan geeft de plugin dus foute waardes aan...)
Ben ook wel nieuwsgierig naar de API (en misschien moet ik even wachten tot MFA uitgerold is, als het dan niet meer werkt, hoef ik er ook geen tijd en energie in te steken :X ), maar als ik het goed heb wordt een algemeen bearer token uit de demo app gebruikt + eigen username / password zoals gebruikt in de Volvo App?

Voor een Publish van een eigen applicatie zag ik dat je een Redirect URI, reden van gebruik en terms & conditions pagina moet hebben, daar kan ik vast wel iets voor in elkaar knutselen, maar ik begrijp dat hier niemand vanuit Volvo vervolgens een goedkeurig heeft gehad en eigen credentials heeft ontvangen? Zou natuurlijk mooier zijn dan dat algemene token gebruiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Tomoth schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:47:
[...]

Ben ook wel nieuwsgierig naar de API (en misschien moet ik even wachten tot MFA uitgerold is, als het dan niet meer werkt, hoef ik er ook geen tijd en energie in te steken :X ), maar als ik het goed heb wordt een algemeen bearer token uit de demo app gebruikt + eigen username / password zoals gebruikt in de Volvo App?

Voor een Publish van een eigen applicatie zag ik dat je een Redirect URI, reden van gebruik en terms & conditions pagina moet hebben, daar kan ik vast wel iets voor in elkaar knutselen, maar ik begrijp dat hier niemand vanuit Volvo vervolgens een goedkeurig heeft gehad en eigen credentials heeft ontvangen? Zou natuurlijk mooier zijn dan dat algemene token gebruiken...
Correct vwb de autorisatie. Ik weet alleen niet of dat een bearer token uit demo app is. HEt is wel hetzelfde token wat door alle internetfrutsels gebruikt wordt.

Ik heb 2x geprobeerd het officieel te maken
Poging 1: Antwoord gehad dat er allerlei dingen geregeld moesten worden. Toen eerst laten zttien
Poging 2: Een serieuze poging om die dingen te regelen en vervolgens opnieuw aanvraag gedaan: Ondanks diverse rappels nog nooit een antwoord van Volvo gehad :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:02:
[...]

Tesla is alleen niet beschikbaar via de laadpas van de Leasemaatschappij, dat is best een flink nadeel.

Ik ben niet van plan steeds laadsessies voor te gaan schieten via mijn CC en de Tesla app, terwijl ik een paar km verderop bij een fatsoenlijke snellader van Fastned, Ionity, BP Pulse, DCB Energies etc etc etc terecht kan en netjes met de laadpas kan betalen.

En die snelladers zijn ook allemaal via GM in te programmeren waardoor de accu wordt voorverwarmd.
Dus ik zie werkelijk geen enkel nut in het gebruik van Tesla laders, echt nul.

Met mijn MY23 SE zal ik toch zelden of nooit de 140 kW aantikken of eroverheen gaan, 139 is het maximale geweest tot nu toe, vandaag met 16% bij DCB aangekomen, ruim een uur gereden en voorverwarmd, en nog max 132 kW gehaald. Het is niet anders.

Wel een mooie laadcurve, eigenlijk zoals verwacht ;-)
p.s. ik heb even doorgehaald met laen omdat het begon te stortregenen toen ik de 80% had bereikt, gewoon de bui afgewacht O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRMN1gg575ZxsP0XNYrVS_KdkTE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YdrkXZjYj9sGbpTQ6eXaSoSZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ub3DkiPcWJp4zReGVJkieDugAk8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSdjYqz7501HlvKGAZXcxzJr.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 20-11-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:15
Kammika schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:55:
[...]

Correct vwb de autorisatie. Ik weet alleen niet of dat een bearer token uit demo app is. HEt is wel hetzelfde token wat door alle internetfrutsels gebruikt wordt.

Ik heb 2x geprobeerd het officieel te maken
Poging 1: Antwoord gehad dat er allerlei dingen geregeld moesten worden. Toen eerst laten zttien
Poging 2: Een serieuze poging om die dingen te regelen en vervolgens opnieuw aanvraag gedaan: Ondanks diverse rappels nog nooit een antwoord van Volvo gehad :?
Dank voor je antwoord! Wel bijzonder dat ze dan ook helemaal niet meer reageren, maar misschien werden ze overspoeld met aanvragen :) Maar dan kan ik wel snel met dat token iets in elkaar bouwen / testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Tomoth schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:36:
[...]

Dank voor je antwoord! Wel bijzonder dat ze dan ook helemaal niet meer reageren, maar misschien werden ze overspoeld met aanvragen :) Maar dan kan ik wel snel met dat token iets in elkaar bouwen / testen.
pas maar op, voor je het weet heb je er een boel tijd in zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
ron65 schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:11:
[...]

Tesla is alleen niet beschikbaar via de laadpas van de Leasemaatschappij, dat is best een flink nadeel.

Ik ben niet van plan steeds laadsessies voor te gaan schieten via mijn CC en de Tesla app, terwijl ik een paar km verderop bij een fatsoenlijke snellader van Fastned, Ionity, BP Pulse, DCB Energies etc etc etc terecht kan en netjes met de laadpas kan betalen.

En die snelladers zijn ook allemaal via GM in te programmeren waardoor de accu wordt voorverwarmd.
Dit was op reis, en ik ga mijn werkgever niet opzadelen met mijn privé reiskosten. Ik deed dit ook niet met mijn ICE wagen, dus ga ik dit ook niet doen met een EV. Er zijn collega' s die het wel gedaan hebben, maar vraag mij af hoe lang dit liedje zal duren, nu er meer en meer EV's op de parking van het bedrijf staan.

Tesla gaf mij ook de minste stress voor mijn eerste reis met een EV. Ik ben 1x gestopt bij een niet-Tesla laadstation in Denemarken, en daar werkte mijn laadpas van het werk al niet. Alle andere privé laadpassen die ik in mijn bezit had ook niet, enkel betalen via CC werkte wel.

Als ik tijdens mijn gewoon dagelijks verkeer moet snelladen, doe ik het wel bij een niet-Tesla laadstation en met de laadpas van het werk, en tot op heden nog geen issues gehad (wel ff dubbel checken met de Shell Recharge app).
Met mijn MY23 SE zal ik toch zelden of nooit de 140 kW aantikken of eroverheen gaan, 139 is het maximale geweest tot nu toe, vandaag met 16% bij DCB aangekomen, ruim een uur gereden en voorverwarmd, en nog max 132 kW gehaald. Het is niet anders.
Ik heb bij Tesla altijd +140kW zien staan, bij de niet-Tesla laadstations heb ik nog nooit +140kW gezien, één keer 130kW, meestal waren het Optimile laadstations. Fastned en Ionity heb ik nog niet gebruikt, tot op heden altijd kunnen laden ergens op bestemming, sinds deze zomer geen ritjes meer gemaak van +300km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
ron65 schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:11:
[...]

Wel een mooie laadcurve, eigenlijk zoals verwacht ;-)
p.s. ik heb even doorgehaald met laen omdat het begon te stortregenen toen ik de 80% had bereikt, gewoon de bui afgewacht O-)

[Afbeelding][Afbeelding]
Car stats viewer wil ik ook eens proberen, maar nog niet gevonden om te kunnen downloaden.
Iemand anders met een MY2024 deze app al geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneb
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-08 11:07

Reneb

Volvo C40 ER, 20", ultimate

Ik haal wel hoge snelheden met mijn MY24 C40, Ik had wel wat anders vreemds. Ik had een fastnet bestemming in de navigatie gezet maar die bleek vol dus op naar de volgende even verderop. Laden ging prima maar had daarna geen LTE meer. Dus even gestopt bij de eerste de beste parkeerplaats en daar leek het alsof de warmte pomp nog draaide. Auto paar keer opnieuw aan/uit gezet en toen was dat over en had ik ook weer verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtyr0KIs0vTy3XjC3ZqjDJqjuFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YThizxBzowKLQkg2UeC0Gzb.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo C40 ER, 20", Ultimate MY24, Vapour Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Daarnet een heel nare ervaring met PA: niet aan het regenen, volle lijn links en stippellijn rechts, al zeker 10 min aan het rijden met PA en plots trekt die heel hard naar rechts en vervolgens naar links. Ik had gelukkig het stuur vast en kon erger voorkomen, maar ik verschoot me dood. Gewoon een recht stuk op de snelweg, voorligger op een 50-tal meter, gelukkig niemand naast mij en ik kon nog tegensturen voor ik uit het vak ging.

PA gaat bij mij niet meer aan als het regent of donker is. Levensgevaarlijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika

[...]

Nog even doorgeknutseld: ServiceTrigger bleek ook veranderd (zit er nu dus ook goed in, maar ook hier geld: wel even de oude switch weggooien, anders geeft die verkeerde waardes aan)

Daarnaast blijkt de Washerfluidstatus ook meegegeven te worden, dus die kun je nu ook uitlezen in domoticz (gewoon omdat het kan, een betere reden heb ik ook niet ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:14:
[...]

Dit was op reis, en ik ga mijn werkgever niet opzadelen met mijn privé reiskosten. Ik deed dit ook niet met mijn ICE wagen, dus ga ik dit ook niet doen met een EV. Er zijn collega' s die het wel gedaan hebben, maar vraag mij af hoe lang dit liedje zal duren, nu er meer en meer EV's op de parking van het bedrijf staan.

Tesla gaf mij ook de minste stress voor mijn eerste reis met een EV. Ik ben 1x gestopt bij een niet-Tesla laadstation in Denemarken, en daar werkte mijn laadpas van het werk al niet. Alle andere privé laadpassen die ik in mijn bezit had ook niet, enkel betalen via CC werkte wel.

Als ik tijdens mijn gewoon dagelijks verkeer moet snelladen, doe ik het wel bij een niet-Tesla laadstation en met de laadpas van het werk, en tot op heden nog geen issues gehad (wel ff dubbel checken met de Shell Recharge app).

[...]

Ik heb bij Tesla altijd +140kW zien staan, bij de niet-Tesla laadstations heb ik nog nooit +140kW gezien, één keer 130kW, meestal waren het Optimile laadstations. Fastned en Ionity heb ik nog niet gebruikt, tot op heden altijd kunnen laden ergens op bestemming, sinds deze zomer geen ritjes meer gemaak van +300km.
Ligt natuurlijk aan je leasevoorwaarden. Bij ons is privegebruik inbegrepen, daar betaal je ook bijtelling EN een eigen bijdrage voor.
De prive kilometers zijn wel begrensd op 15000 km per jaar, binnen die afstand mag je gewoon op de laadpas laden óók op prive reizen.

Ga je over die 15000 km heen, dan betaal je per km een bedrag van dit jaar 0,12 euro bij, en dat wordt per jaar opnieuw vastgesteld obv gebruikskosten per km over het hele wagenpark.

Dus ik betaal nog altijd een kleine 320 euro per maand, waarvan 100 euro eigen bijdrage, voor het prive gebruik. Dan ga ik niet de prive reizen, zeker niet als die binnen 15000 km per jaar vallen, zelf nogmaals betalen.
En wees eerlijk, voor 320 per maand rij ik geen splinternieuwe XC40 prive ;)
Dus ik ben hier helemaal niet ontevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
ron65 schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:51:
[...]

Ligt natuurlijk aan je leasevoorwaarden. Bij ons is privegebruik inbegrepen, daar betaal je ook bijtelling EN een eigen bijdrage voor.
De prive kilometers zijn wel begrensd op 15000 km per jaar, binnen die afstand mag je gewoon op de laadpas laden óók op prive reizen.

Ga je over die 15000 km heen, dan betaal je per km een bedrag van dit jaar 0,12 euro bij, en dat wordt per jaar opnieuw vastgesteld obv gebruikskosten per km over het hele wagenpark.

Dus ik betaal nog altijd een kleine 320 euro per maand, waarvan 100 euro eigen bijdrage, voor het prive gebruik. Dan ga ik niet de prive reizen, zeker niet als die binnen 15000 km per jaar vallen, zelf nogmaals betalen.
Nou heb ik de auto pas 2 maanden...dus onderstaande getallen zullen met de tijd nog wat nauwkeuriger worden. Ik red 't voor minder dan 320 euro/maand privé...en met een nieuwere XC40 MY2024 ;)
De afschrijving is natuurlijk fictief, de rest gebaseerd op werkelijke kosten:
- afstand 2400 km/maand
- afschrijving 400 euro/maand
- belasting 0 euro/maand
- verzekering 90 euro/maand
- stroom 65 euro/maand
- onderhoud 0 euro/maand
> bruto 550 euro/maand
- vergoeding -330 euro/maand (woon-werk + gedeclareerde kilometers voor 't werk)
> netto 220 euro/maand

[ Voor 4% gewijzigd door DrBOB101 op 20-11-2023 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DrBOB101 schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:10:
[...]

Nou heb ik de auto pas 2 maanden...dus onderstaande getallen zullen met de tijd nog wat nauwkeuriger worden. Ik red 't voor minder dan 320 euro/maand privé...en met een nieuwere XC40 MY2024 ;)
- afstand 2400 km/maand
- belasting 0 euro/maand
- stroom 65 euro/maand
- onderhoud 0 euro/maand
> bruto 550 euro/maand
- vergoeding -330 euro/maand (woon-werk + gedeclareerde kilometers voor 't werk)
> netto 220 euro/maand
Dat vind ik heel knap.

Als ik 50000 euro moet financieren, kost me dat toch wel degelijk incl rente 66036 euro over 96 maanden, korter wil de bank niet lenen voor zo'n bedrag.
Dat betekent dat ik na 5 jaar (de leasetermijn) nog een restwaarde van minimaal 24750 moet overhouden. Dan betaal ik nog altijd 687,87 PER MAAND aan aflossing voor die 60 maanden, voor het volle bedrag zou ik in 60 maanden zelfs 1050 moeten aflossen per maand, dat is als er geen restwaarde is

Jouw 400 per maand is dus laag ingeschat, te laag denk ik.
Als je dat verschil neemt: 688-400 = 288 en bij jouw netto waarde optelt, kom ik op 508 euro per maand, en dat is beduidend meer dan 320, waarbij ook alle risico's voor de werkgever zijn aan onverwacht onderhoud of reparatie.

Vergeet ook niet dat MRB er per 2025 ook bovenop komt, en dan moet je ook aan ca 120 euro per maand gaan denken, bij jou is dat nog 0 euro. Mijn leaseovereenkomst heeft de huidige bedragen voor de looptijd van 60 maanden vaststaan, dus die MRB gaat mij niet raken tot einde leasecontract.

[ Voor 9% gewijzigd door ron65 op 20-11-2023 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaJoBe
Ik denk dat ik iets van een 100-120 euro netto per maand betaal voor de xc40.
Laden inbegrepen en onbeperkt privé rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
[...]

- afstand 2400 km/maand
- belasting 0 euro/maand
- stroom 65 euro/maand
- onderhoud 0 euro/maand
> bruto 550 euro/maand
> netto 220 euro/maand
Je hebt de financiering niet meegerekend (zal voor een auto van 50k gauw zo’n 350 in de maand zijn. En wellicht had je het geld nog op de bank staan, dan krijg je er nu geen rente meer over. Dus kost altijd geld)

Onderhoud op 0 is ook niet reee. De eerst paar jaar misschien maar daarna gaan er echt we kosten komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15:35

[...]

Dit geldt dan zeker ook voor de HA koppeling? De statussen worden niet meer geupdate sinds gisteren.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xandje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 12:09
Mij is opgevallen dat wanneer ik vanuit de Volvo Cars app een export doe van mijn rittenregistratie, en er een extra kolommetje bijmaak om het gemiddelde verbruik per 100 km voor die rit te tonen (kWh/100km = accuverbruik / afstand * 100), dat ik op hele andere cijfers uitkom dan wanneer ik naar de boordcomputer of laadpaal kijk.

Bijvoorbeeld:

- In het rittenregistratie overzicht krijg ik systematisch hele stevige verbruikscijfers. Soms zitten er ritten tussen waar ik flinke stukken 140 heb gereden of korte ritten van een paar km met koude accu, dus ik kan me voorstellen dat die hoog uitvallen, maar ik zie geregeld ritten van 35 of 37 kWh per 100km, over stukken van 15-30km, waarbij ik niet 150 heb gereden oid :')

- De boordcomputer geeft voor exact diezelfde trip aan dat het gemiddeld verbruik rond de 25 kWh/100km ligt, een behoorlijk verschil!

- De rittenregistratie (die niet vanaf dag 1 aanstond en enkele ritjes heeft gemist) zegt in totaal 1191 km afgelegd, 357 kWh verbruikt. Totaal gemiddeld 30 kWh/100km.

- De Volvo Cars app zegt dat mijn gemiddeld verbruik over de hele linie 25 kWh/100km is (half oktober tot half november)

- De odometer van de auto staat op 1502 km en de laadpaal heeft ongeveer 400 kWh afgeleverd: daarmee kom je uit op ~26.6 kWh/100 km bruto (laadverlies).

Met wat laadverlies kan je er inderdaad vanuit gaan dat ~26.6 kWh/100 en de 25 kWh/100 km die de boordcomputer als geheel gemiddeld verbruik opgeeft, op hetzelfde neerkomen.

De rittenregistratie lijkt dus aardig te hallucineren: ik vermoed dat de afgelegde afstand wel min of meer klopt, maar het accuverbruik zal wel te hoog geregistreerd worden. Ik zou voor de grap eens de percentages voor en na moeten nemen en dat vergelijken tegen het geregistreerde verbruik. Ik kan me 26-27 kWh/100 gemiddeld over alles best goed voorstellen - maar 37 kWh/100 over 30km lijkt me wel wat aan de hoge kant.

Jullie enige thoughts/ervaringen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ArnoudN schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:56:
[...]

Dit geldt dan zeker ook voor de HA koppeling? De statussen worden niet meer geupdate sinds gisteren.
Zou kunnen, maar ik weet niet of de verandering gisteren is doorgevoerd. Het viel me gisteren op. Dus kan best al we langer zo zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Kammika schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:25:
[...]

Zou kunnen, maar ik weet niet of de verandering gisteren is doorgevoerd. Het viel me gisteren op. Dus kan best al we langer zo zijn…
Het viel mij gisteren ook op, omdat ik een afspraak had in de avond waarvoor de accu vol moest zijn. Ik heb hem 's middags aan de lader gehangen en zag later op mijn HA tablet in de kamer dat de accu al op 75% zat (aangesloten op 66%) dus ik dacht dat alles goed ging.

Toen ik in de auto stapte stond de auto op 67% en bleek die andere waarde gewoon een waarde van die ochtend te zijn die niet meer is geupdate.

Er is vanmiddag een update gekomen van de Volvo integratie en nu werkt (bijna) alles weer goed. Alleen de locatie doet het nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
ron65 schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:51:
[...]

Wat doet dit allemaal ter zake terwjil het eigenlijk ging over laden bij Tesla @ 145kWh. |:(
Als ik beslis dat ik liever bij een Tesla SuC laad tijdens mijn vakantie voor de gemoedrust, dan hoef ik geen bloemlezing te krijgen over hoeveel mijn XC40 bij mijn werkgever kost.
9x laden bij Tesla heeft mij € 140 gekost, is maar een fractie wat we hebben uitgegeven aan hotel, reiskosten, eten, uitstapjes,... Ik lig er niet wakker van, dus waarom iemand anders wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reneb
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-08 11:07

Reneb

Volvo C40 ER, 20", ultimate

Ik lig er niet wakker van 😀

Volvo C40 ER, 20", Ultimate MY24, Vapour Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XC40_P8
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-02 11:38
ron65 schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:29:
[...]

Dat vind ik heel knap.

Vergeet ook niet dat MRB er per 2025 ook bovenop komt, en dan moet je ook aan ca 120 euro per maand gaan denken, bij jou is dat nog 0 euro. Mijn leaseovereenkomst heeft de huidige bedragen voor de looptijd van 60 maanden vaststaan, dus die MRB gaat mij niet raken tot einde leasecontract.
helaas….. reken je je niet te snel rijk. In mijn leasecontract is een passage opgenomen waarin verhogingen uit wet- en regelgeving in de leaseprijs tussentijds worden doorberekend.

Volvo XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

XC40_P8 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:22:
[...]

helaas….. reken je je niet te snel rijk. In mijn leasecontract is een passage opgenomen waarin verhogingen uit wet- en regelgeving in de leaseprijs tussentijds worden doorberekend.
Klopt, maar ik heb een contract met de werkgever waarin voor 5 jaar de eigen bijdrage is vastgelegd. Wat de LM ook doet, die eigen bijdrage kan niet wijzigen.
De LM heeft dan weer een contract met de werkgever, daar zal die passage waarschijnlijk wel in zjjn opgenomen zoals jij zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:05:
[...]

Wat doet dit allemaal ter zake terwjil het eigenlijk ging over laden bij Tesla @ 145kWh. |:(
Als ik beslis dat ik liever bij een Tesla SuC laad tijdens mijn vakantie voor de gemoedrust, dan hoef ik geen bloemlezing te krijgen over hoeveel mijn XC40 bij mijn werkgever kost.
9x laden bij Tesla heeft mij € 140 gekost, is maar een fractie wat we hebben uitgegeven aan hotel, reiskosten, eten, uitstapjes,... Ik lig er niet wakker van, dus waarom iemand anders wel?
Het was met de beste bedoelingen hoor... sorry dat ik iets schreef wat niet mag van jou.

[ Voor 39% gewijzigd door ron65 op 21-11-2023 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MaJoBe schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:00:
Ik denk dat ik iets van een 100-120 euro netto per maand betaal voor de xc40.
Laden inbegrepen en onbeperkt privé rijden.
Dat is exclusief bijtelling? of is dat juist de bijtelling zonder eigen bijdrage?
Dat onbeperkt rijden prive is bij heel veel leasecontarcten zo, slechts een enkel bedrijf stelt daar een limiet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaJoBe
ron65 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:33:
[...]

Dat is exclusief bijtelling? of is dat juist de bijtelling zonder eigen bijdrage?
Dat onbeperkt rijden prive is bij heel veel leasecontarcten zo, slechts een enkel bedrijf stelt daar een limiet aan.
Wij hebben geen bijtelling in België :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MaJoBe schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:42:
[...]

Wij hebben geen bijtelling in België :)
Dat scheelt.
Hier voor mij 16% over de eerste 35000 en 22% over de rest van de cataloguswaarde, dat wordt bij het bruto salaris opgeteld voor de loonbelasting wordt berekend.
Als die er niet op zou zitten zou ik ook voor 120 euro per maand de XC40 rijden. Nu is dat een stuk duurder omdat de overheid meegraait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaJoBe
ron65 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:44:
[...]

Dat scheelt.
Hier voor mij 16% over de eerste 35000 en 22% over de rest van de cataloguswaarde, dat wordt bij het bruto salaris opgeteld voor de loonbelasting wordt berekend.
Als die er niet op zou zitten zou ik ook voor 120 euro per maand de XC40 rijden. Nu is dat een stuk duurder omdat de overheid meegraait.
Voor de prijs van een volle tank met mijn superB rij ik onbeperkt, ik vrees dat dat ook niet zal blijven duren in België. Langs de andere kant, zou ik met veel plezier in een goedkopere wagen rijden als ik minder zou moeten betalen maar 120 euro is zowat het minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Mijn auto denkt dat hij ergens anders is dan de werkelijke locatie. De rittenregistratie klopt wel, maar de locatie klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
Wat is een ieders ervaring met de actieradiusoptimalisatie? Ik heb de indruk dat het bij mijn XC40 2024 echt veel verschil maakt in verbruik (20 VS 23 op een gelijkwaardige rit in vergelijkbare omstandigheden) en merk zelf weinig verschil in de klimaat functies. Nu zijn het wel temperaturen waarbij de kachel niet hard hoefde te werken, maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:58
ron65 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:31:
[...]

Het was met de beste bedoelingen hoor... sorry dat ik iets schreef wat niet mag van jou.
Nou nou, dit is ook de omgekeerde wereld.
Jij ligt als een snaaihaai :Y) te wachten op een getal, bedrag of een Apple opmerking om je eeuwige epistels aan ons op te dringen.
Zeg niet dat jij hier iets niet mag typen.
Je dwaalt alleen zo af met dat gereutel en dát wordt aangegeven maar ik ben bang dat je dit zelf niet inziet.

On -topic,
Ik ben vandaag gebeld om in begin van januari naar Volvo Heerlen te komen om op een een of andere proefbank de auto op trillingen te laten controleren. Hoewel de persoon van Volvo Maastricht niet exact kon aangeven wat er verder zou gebeuren werd er aangegeven dat dit door Volvo NL is geinitieerd en dit mogelijk voor de definitieve oplossing is om van het trillen af te komen is.
Niets over knie-airbags oid, hij wist verder niets over de oplossing.

[ Voor 30% gewijzigd door Lempke op 21-11-2023 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
ron65 schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:29:
[...]

Dat vind ik heel knap.

Als ik 50000 euro moet financieren, kost me dat toch wel degelijk incl rente 66036 euro over 96 maanden, korter wil de bank niet lenen voor zo'n bedrag.
Dat betekent dat ik na 5 jaar (de leasetermijn) nog een restwaarde van minimaal 24750 moet overhouden. Dan betaal ik nog altijd 687,87 PER MAAND aan aflossing voor die 60 maanden, voor het volle bedrag zou ik in 60 maanden zelfs 1050 moeten aflossen per maand, dat is als er geen restwaarde is

Jouw 400 per maand is dus laag ingeschat, te laag denk ik.
Als je dat verschil neemt: 688-400 = 288 en bij jouw netto waarde optelt, kom ik op 508 euro per maand, en dat is beduidend meer dan 320, waarbij ook alle risico's voor de werkgever zijn aan onverwacht onderhoud of reparatie.

Knap hè? ;) Lease of eigendom...het heeft andere voor-/nadelen. Beide kost veel geld, toch?

Je mag die 400 euro afschrijving laag vinden. Ik heb die gebaseerd op restwaarden van verschillende auto's. Gebruikte auto's zijn en blijven nog wel even schaars, zeker elektrisch. Daardoor is de restwaarde relatief hoog. Check XC40's uit 2020: max 10% afgeschreven.
Uitgaande van 5 jaar: 60k - 60k * 0,9 ^ 5 = 23k / 5 * 12 = 386 euro. Dat naar 400 afgerond.
Dat was voor mij een belangrijke reden om niet gebruikt maar nieuw te kopen.

Voor een auto leen ik nooit. Ok, rentederving dan meerekenen: 1,3% van 60k = 65 euro/maand.
Wegenbelasting zal er nog wel bij komen. Echter heb ik die kosten nu natuurlijk niet. Laat er in 2025 eens 50-100 euro/maand bij komen. En wie weet wat de bijtelling allemaal gaat doen in die tijd. Dat wil ook nog wel eens wijzigen.

Voordat ik de auto kocht ik in m'n magische auto-vergelijk-Excel ingevuld. Daar kwam 619 euro/maand bruto uit voor 5 jaar rijplezier. Dat is inclusief te verwachten onderhoud en wegenbelasting na paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
[...]

- afstand 2400 km/maand
- stroom 65 euro/maand
Hoe kun je 2400 km in de maand rijden tegen slechts 65 euro?

Uitgaande van een bereik van 20kw per 100 km en een stroomprijs van 30 cent per kw kom je toch minstens uit op 144 euro per maand,

Rijd jij dan zoveel zuiniger of is de stroomprijs zo veel lager bij jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
StevendGraaf schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:17:
[...]
Hoe kun je 2400 km in de maand rijden tegen slechts 65 euro?

Uitgaande van een bereik van 20kw per 100 km en een stroomprijs van 30 cent per kw kom je toch minstens uit op 144 euro per maand,

Rijd jij dan zoveel zuiniger of is de stroomprijs zo veel lager bij jou?
Eigen zonnepanelen met voldoende stroom voor huis en elektrische auto. Ik krijg van de energiemaatschappij 11 cent/kWh als ik teruglever. Dat reken ik dus voor de auto als ik thuis laad. Ook dat gaat nog wat veranderen als salderen eraf gaat. Over die 5 jaar heb ik met gemiddeld 20 cent/kWh gerekend.
Een fluwelen voet helpt, ik rij 178 Wh/km tot op heden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Ik betaal rond de €470 euro als ik me niet vergis, zakelijke lease dus. Zit alles bij, wel alleen in NL qua laden. Flink bedrag, maar dan rijd je wel een nieuwe xc40 P8 van zo'n 68k. Dat lukt met privé lease nooit en als je zelf koopt zit je ook zo aan dit bedrag als je alles bij elkaar optelt. Ik heb wel iets van €200 eigen bijdrage omdat de auto boven lease budhet was (wat ondertussen omhoog is geschroefd als je nu een EV besteld). Maar das een eigen keuze.

Trouwens, iemand zei hierboven dat die alleen bij Tesla deax snelheid. Nou ik sta as we speak bij een Fastned en haal zelfs met slechts 15 van te voren Fastned ingevoerd te hebben de volle snelheid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A38_UPNk7e0FSPbZe1xUMGhQ5DM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNqdT0OAMMBgG5vAfH1MFwAI.jpg?f=fotoalbum_large

Dit ging bij 40% overigens wel naar 120kW en 55% naar 105kW. Normaliter laad ik nooit als het onder de 100kW komt tenzij ik echt de tijd heb en meer % nodig ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:32

ReLight

echo("What Now ? !")

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhaVtal_KtvhZDYDhZcXIBPAA6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQagqvYHGOzZslfjeyZ2EWHP.jpg?f=fotoalbum_large

Langzaam leert hij het wel... 😁. 6 in bezit, 4 dagtrips.

Vraag: ik zie de borden snelheid aan de. Linkerkant van het dashboard scherm, met TIME. Eronder, wat betekent dat? #dtv.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevendGraaf
ReLight schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:23:
[Afbeelding]

Langzaam leert hij het wel... 😁. 6 in bezit, 4 dagtrips.

Vraag: ik zie de borden snelheid aan de. Linkerkant van het dashboard scherm, met TIME. Eronder, wat betekent dat? #dtv.
Snelheidsbeperking gedurende bepaalde tijden, zoals bijvoorbeeld op de A2 waar je overdag 100 mag en na zeven uur 130.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DrBOB101 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:56:
[...]

Knap hè? ;) Lease of eigendom...het heeft andere voor-/nadelen. Beide kost veel geld, toch?

Je mag die 400 euro afschrijving laag vinden. Ik heb die gebaseerd op restwaarden van verschillende auto's. Gebruikte auto's zijn en blijven nog wel even schaars, zeker elektrisch. Daardoor is de restwaarde relatief hoog. Check XC40's uit 2020: max 10% afgeschreven.
Uitgaande van 5 jaar: 60k - 60k * 0,9 ^ 5 = 23k / 5 * 12 = 386 euro. Dat naar 400 afgerond.
Dat was voor mij een belangrijke reden om niet gebruikt maar nieuw te kopen.

Voor een auto leen ik nooit. Ok, rentederving dan meerekenen: 1,3% van 60k = 65 euro/maand.
Wegenbelasting zal er nog wel bij komen. Echter heb ik die kosten nu natuurlijk niet. Laat er in 2025 eens 50-100 euro/maand bij komen. En wie weet wat de bijtelling allemaal gaat doen in die tijd. Dat wil ook nog wel eens wijzigen.

Voordat ik de auto kocht ik in m'n magische auto-vergelijk-Excel ingevuld. Daar kwam 619 euro/maand bruto uit voor 5 jaar rijplezier. Dat is inclusief te verwachten onderhoud en wegenbelasting na paar jaar.
Dan zat ik met 508 per maand zelfs nog te laag :-)

Ach, voor iedereen is de situatie uiteindelijk weer anders. Ik kan bijvoorbeeld geen 60K ophoesten, daardoor zal ik die moeten financieren. Plaatje meteen heel anders dan bij jou waar jij kennelijk die 60K wel kunt ophoesten.

Ik ben het goedkoopst uit met de huidige leaseconstructie, daarmee rij ik een nu1 jaar oude XC40 voor ongeveer (want exact berekenen is nagenoeg niet te doen met al die belasting schalen tarieven, toeslagen bijslagen en afslagen en weet ik veel) €350 per maand Kan 320 zijn kan 270 zijn, het zit daar ergens tussen. Dat is inclusief de eigen bijdrage aan werkgever, en de bijtelling.

Wat ik heel fijn vind is dat ik geen onverwachte uitgaven heb, het is all in en inclusief 15000 km per jaar prive.

EN ik ben gewoon superblij dat ik voor de XC40 gekozen heb, en niet voor een tesla (lelijk interieur zou me dagelijks irritatie geven) of een auto die wel mooi is maar de caravan niet aankan. Dit is voor mij perfect, de juiste wagen..
Het enige waar ik me zorgen om maak is over 4 jaar, als onze leaseregeling dan weer heel slecht in elkaar zit (wordt elke 2 jaar aangepast en soms zitten er echt miskleunen bij), zie ik wellicht geen andere keuze dan de huidige XC40 over te nemen (dan maar een lening) voor prive, en voor het werk een 0 km contract aan te gaan en dan een BMW i3 of zoiets te leasen als dat nog in budget zit tegen die tijd.

Maar ik wil, ook na die leasetermijn die dan over 9 jaar eindigt, een XC40 prive hebben (tenzij er veel betere modellen of mooiere modellen komen tegen die tijd). Dan zal ik niet meer leasen want pensioen. Mag ook wel eens, dan heb ik 50 jaar full time gewerkt.

Ik kijk dus al vooruit, vandaar ik zo geïnteresseerd ben in allerlei kosten en financieringsvormen van de XC40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Lempke schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:55:
[...]

Nou nou, dit is ook de omgekeerde wereld.
Jij ligt als een snaaihaai :Y) te wachten op een getal, bedrag of een Apple opmerking om je eeuwige epistels aan ons op te dringen.
Zeg niet dat jij hier iets niet mag typen.
Je dwaalt alleen zo af met dat gereutel en dát wordt aangegeven maar ik ben bang dat je dit zelf niet inziet.
Ik denk dat dit ook wat overdreven is, ja ik tik wel eens wat langere epistels, maar ik lig niet als snaaihaai te loeren op dergelijke zaken.
Dat ik geen apple fan ben is nu wel helder, en verder ben ik inderdaad iemand van getallen, ik onderbouw dingen graag, bereken dingen graag. En nee, ik ben géén boekhouder, ik ben echt een rasechte techneut. >:)

Dan ontopic: je trillingen verhaal, ik ben heel benieuwd naar wat daar uit gaat komen.
Zelf had ik de bandenwissel van zomer-winterbandjes deze week, en merk dar daarmee de trilling gewijzgd is, veel minder sterk, maar begint nu bij 98 en eindigt ergens bij 120. maar doordat deze minder sterk is, ook veel minder aanwezig en minder irritant op sommige momenten.
Wel weer duidelijker aanwezig bij optrekken zo tussen 50 en 70 kmh.

Lijkt dus toch, ondanks dat het een aandrijflijn probleem moet zijn, ook wel iets met de banden te maken te hebben.

Pagina: 1 ... 209 ... 336 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"