DrBOB101 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:56:
[...]
Knap hè?

Lease of eigendom...het heeft andere voor-/nadelen. Beide kost veel geld, toch?
Je mag die 400 euro afschrijving laag vinden. Ik heb die gebaseerd op restwaarden van verschillende auto's. Gebruikte auto's zijn en blijven nog wel even schaars, zeker elektrisch. Daardoor is de restwaarde relatief hoog.
Check XC40's uit 2020: max 10% afgeschreven.
Uitgaande van 5 jaar: 60k - 60k * 0,9 ^ 5 = 23k / 5 * 12 = 386 euro. Dat naar 400 afgerond.
Dat was voor mij een belangrijke reden om niet gebruikt maar nieuw te kopen.
Voor een auto leen ik nooit. Ok, rentederving dan meerekenen: 1,3% van 60k = 65 euro/maand.
Wegenbelasting zal er nog wel bij komen. Echter heb ik die kosten nu natuurlijk niet. Laat er in 2025 eens 50-100 euro/maand bij komen. En wie weet wat de bijtelling allemaal gaat doen in die tijd. Dat wil ook nog wel eens wijzigen.
Voordat ik de auto kocht ik in m'n magische auto-vergelijk-Excel ingevuld. Daar kwam 619 euro/maand bruto uit voor 5 jaar rijplezier. Dat is inclusief te verwachten onderhoud en wegenbelasting na paar jaar.
Dan zat ik met 508 per maand zelfs nog te laag :-)
Ach, voor iedereen is de situatie uiteindelijk weer anders. Ik kan bijvoorbeeld geen 60K ophoesten, daardoor zal ik die moeten financieren. Plaatje meteen heel anders dan bij jou waar jij kennelijk die 60K wel kunt ophoesten.
Ik ben het goedkoopst uit met de huidige leaseconstructie, daarmee rij ik een nu1 jaar oude XC40 voor ongeveer (want exact berekenen is nagenoeg niet te doen met al die belasting schalen tarieven, toeslagen bijslagen en afslagen en weet ik veel) €350 per maand Kan 320 zijn kan 270 zijn, het zit daar ergens tussen. Dat is inclusief de eigen bijdrage aan werkgever, en de bijtelling.
Wat ik heel fijn vind is dat ik geen onverwachte uitgaven heb, het is all in en inclusief 15000 km per jaar prive.
EN ik ben gewoon superblij dat ik voor de XC40 gekozen heb, en niet voor een tesla (lelijk interieur zou me dagelijks irritatie geven) of een auto die wel mooi is maar de caravan niet aankan. Dit is voor mij perfect, de juiste wagen..
Het enige waar ik me zorgen om maak is over 4 jaar, als onze leaseregeling dan weer heel slecht in elkaar zit (wordt elke 2 jaar aangepast en soms zitten er echt miskleunen bij), zie ik wellicht geen andere keuze dan de huidige XC40 over te nemen (dan maar een lening) voor prive, en voor het werk een 0 km contract aan te gaan en dan een BMW i3 of zoiets te leasen als dat nog in budget zit tegen die tijd.
Maar ik wil, ook na die leasetermijn die dan over 9 jaar eindigt, een XC40 prive hebben (tenzij er veel betere modellen of mooiere modellen komen tegen die tijd). Dan zal ik niet meer leasen want pensioen. Mag ook wel eens, dan heb ik 50 jaar full time gewerkt.
Ik kijk dus al vooruit, vandaar ik zo geïnteresseerd ben in allerlei kosten en financieringsvormen van de XC40.