Nu ook met deze temperaturen? Toegegeven, een zware rechtervoet, maar mijn 100% staat nu op iets van 350-360. (Gemiddeld verbruik momenteel 26 kWh/100kmReneb schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:07:
[...]
Wat een verschil in range met mijn my 2024 is dat zeg, ik haal 440km met 100%
Iets met de stuur airbag. Van te voren heeft de dealer ook meegedeeld dat dit niet perse de oplossing is. En ik was en ben er in die zin klaar mee dat ik niet tot op de komma wil weten wat ze doen. Een auto moet rijden en aangenaam zijn. En zoals in hierboven verteld ben ik niet tevreden. En positief gezien is de auto top op dat getril na. En het is wel hoe Volvo Nederland ermee om is gegaan. Met enorm geneuzel over een producteigenschap. En ik geloof dat je deze eigenschap niet in welke lijst dan ook tegenkomt. In het verleden en in het heden. En dan met het voor mij dieptepunt dat ze ook nog met een opmerking komen dat het misschien aan de persoon kan liggen…Venomer schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:49:
@Babtvt , @Sibelius , wat heeft de dealer gedaan om te proberen het op te lossen?
Ik heb nog even nagedacht over een website die via een enorme qr code op de auto te benaderen is en daar wat mailverkeer in te zetten en hoe betrouwbaar Volvo is met dit soort klachten. Maar door maar weer. Ik heb belangrijker zaken dan een auto.
V60 T8, Denim blue, my’25
Volvo heeft toch onlangs al aangegeven dat ze het issue herkennen en dat er een serieuze oplossing voor gaat komen?
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Yes en daarom blijf ik in die zin positief. Want ik zie een gave auto, goede rijeigenschappen enzovoorts. En ik rij niet de hele dag op de snelweg.Juancho schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:10:
Volvo heeft toch onlangs al aangegeven dat ze het issue herkennen en dat er een serieuze oplossing voor gaat komen?
Zo is het. Wat er ook gebeurt..... altijd blijven...."Sibelius schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:16:
[...]
Yes en daarom blijf ik in die zin positief. Want ik zie een gave auto, goede rijeigenschappen enzovoorts. En ik rij niet de hele dag op de snelweg.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Heel eerlijk weet ik dat niet, ik ben een nieuwe EV rijder en baseer mij op wat de auto zegt. Bij 60% was dat 310km. Nu ik dit zo opschrijf besef ik mij dat je de auto natuurlijk niet helemaal leeg rijd:)xandje schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:30:
[...]
Nu ook met deze temperaturen? Toegegeven, een zware rechtervoet, maar mijn 100% staat nu op iets van 350-360. (Gemiddeld verbruik momenteel 26 kWh/100kmVeel korte ritjes zonder preconditionering aan de laadpaal en flink doorkachelen, snelweg vaak 130-140).
Ik moet ook zeggen dat ik nu echt oplet en rustig rijd om zo ver mogelijk te komen maar mijzelf kennende word mijn voet steeds zwaarder
Volvo C40 ER, 20", Ultimate MY24, Vapour Grey
Ik kom af en toe in Enschede en mijn route vanaf Hoogeveen is dan ongeveer: Zuidwolde-Balkbrug-Vriezenveen-Almelo-Enschede. In mijn geval zo'n 87km (1 uur en 5 min. reistijd)ArnoudN schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:05:
Mijn dochter heeft sinds kort een appartement in Enschede. Vanuit onderin Drenthe zijn er dan een paar opties om daar te komen. Dwars door Overijssel (allemaal 100 wegen), via Zwolle en Apeldoorn of via Meppen en dan recht naar onder door Duitsland.
Vandaag die laatste optie genomen. 152 km in 90 minuten, maar accu loopt wel snel leeg. Bijna 65% (52,6 kWh) accu gebruikt.
Terugweg dwars door Overijssel. 95 km in 75 minuten, maar nu maar 26,,5 kWh/35% gebruikt.
Hard rijden kost echt heel veel energie.
Wel met @Juancho eens. Een P8 van de eerste series is niet superzuinig.
Ik weet overigens nog niet wat de fijnste route is.
Fijne route, redelijk doorrijden. Behalve rond de spits, maar dat is overal zo.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Valt wel mee, gewoon wat meer afstand houden...ron65 schreef op zondag 12 november 2023 @ 23:00:
[...]
Hét grote nadeel van binnenroutes, rijdt prima tot je weer zo'n stinkbak tegenkomt
Zeker met je wat hogere snelheden toch meer dan prima!xandje schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:30:
[...]
Nu ook met deze temperaturen? Toegegeven, een zware rechtervoet, maar mijn 100% staat nu op iets van 350-360. (Gemiddeld verbruik momenteel 26 kWh/100kmVeel korte ritjes zonder preconditionering aan de laadpaal en flink doorkachelen, snelweg vaak 130-140).
Ik laad thuis tot 90% en nu geeft de Volvo App 360km aan. Ik ben een rustige (maar niet trage) rijder, maar hou me meestal netjes aan de max. snelheid.
Adaptive Cruise Control for the win! Enne, die interieurfilter in de XC40 is zo goed dat ik nog geen stinkbak geroken hebVulcan750 schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:40:
[...]
Valt wel mee, gewoon wat meer afstand houden...
Ik woon in Dedemsvaart - zou wel eens leuk zijn om met heel wat XC40's 'uit de buurt' bij elkaar te komen!
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Vorige week voorruit laten vervangen bij Carglass Gorinchem. In tegenstelling tot alle horrorverhalen, was t hier in 1x goed. Anderhalf uur binnen geweest. Dus t kan wel!
Uiteraard, maar neemt niet weg dat je reistijd fors langer wordt met zo'n onding voor je neus, welke afstand je ook houdtVulcan750 schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:40:
[...]
Valt wel mee, gewoon wat meer afstand houden...
Top, heel wat anders dan de mijne, heeft ze een dag gekost en dan nog met de nodige smoezen "die meldingen over afgebroken cameracalibratie zaten al in de auto toen u hem bracht vanochtend"..... ja nog effe...mich78 schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:28:
Vorige week voorruit laten vervangen bij Carglass Gorinchem. In tegenstelling tot alle horrorverhalen, was t hier in 1x goed. Anderhalf uur binnen geweest. Dus t kan wel!
Volgens was jouw ervaring ook bij Autotaalglas. Net zoals die van mij. Overigens was die van mij niet een dag, maar ik heb meerdere weken met niet werkende rijhulpsystemen en meerdere oranje lampjes rondgereden (omdat leasemij vond dat Autotaalglas het op moest lossen, waar ik allang door had dat ze de kennis daar niet hadden).ron65 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:24:
[...]
Top, heel wat anders dan de mijne, heeft ze een dag gekost en dan nog met de nodige smoezen "die meldingen over afgebroken cameracalibratie zaten al in de auto toen u hem bracht vanochtend"..... ja nog effe...
Carglass geen ervaringen mee irt rijhulpsystemen. Maar goed om te horen dat ze het daar in 1x goed doen! geeft de burger moed!
Aangegeven werkzaamheden door garage zijn:Venomer schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:49:
@Babtvt , @Sibelius , wat heeft de dealer gedaan om te proberen het op te lossen?
Vandaag hebben wij een nieuwe bestuurdersairbag gemonteerd met verbeterde trillingdemper.
Ik vermoed dat die zogenaamde 'verbeterde' trillingdemper er nu juist voor zorgt dat de trillingen terug worden gegeven aan de auto en via de voeten weer voelbaar zijn.
Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.
Bij mij is deze modificatie inmiddels ook gebeurd. Door slecht weer en persoonlijke drukte heb ik nog maar heel weinig kunnen rijden met snelheden van 100-105 km/h (de snelheid waar het trillen eerder optrad), maar ik heb inderdaad niet het gevoel dat het nu echt weg is, wel lijkt het wat beter.Babtvt schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:04:
[...]
Aangegeven werkzaamheden door garage zijn:
Vandaag hebben wij een nieuwe bestuurdersairbag gemonteerd met verbeterde trillingdemper.
Ik vermoed dat die zogenaamde 'verbeterde' trillingdemper er nu juist voor zorgt dat de trillingen terug worden gegeven aan de auto en via de voeten weer voelbaar zijn.
Wat mij wel opvalt is dat bij een redelijk snel genomen U-turn het nu een beetje anders voelt in het stuur. Een beetje alsof het centreren van het stuur nadat je de bocht weer uit bent even vertraagd geschiedt. Moet het allemaal nog even langer ervaren voordat ik een echte mening heb. Die ervaring opbouwen kan nog wel even duren omdat we andere plannen hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door Mga1600 op 14-11-2023 11:59 ]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Vorig jaar ging het met mijn P2 bij de Autotaalglas in Breda ook gewoon in 1x helemaal goed.mich78 schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:28:
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Deze twee problemen heb ik ook. De regensensor werkt bij Volvo sowieso matig vergeleken bij mijn andere auto. Vaak veel te snel bij weinig regen terwijl de instelling al op minimaal staat.Idr548 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:37:
Even over wat anders...
Ben ik de enige die vloekt op de werking van de regensensor?
Hoe heeft men dit eigenlijk doen werken.
Er zit in mijn auto weinig logica in de werking van die sensor.
Op de hoogste stand zou je toch verwachten dat er niet te veel regen op het raam komt voor de wissers werken. Soms moet ik manueel "vegen" omdat het zicht eigenlijk slecht is op de automatische stand.
Andere keren schieten de wissers door het raam terwijl er bijna geen regen is.
Een ander probleem die ik heel vaak heb is ivm de helderheid van het scherm.
Bij ochtend / valavond is de helderheid soms om je ogen te "verbranden", en dan plots is het donker.
Het lijk wel alsof de auto niet in staat is om de helderheid in kleine stappen aan te passen ipv gewoon te wisselen tussen dacht / nacht modus. Zeer vervelend naar mijn mening, omdat ik dan telkens de maps weergave moet weg doen van het scherm omwille van veel te fel / storend.
Wat is jullie menig over deze 2 "problemen"?
Helderheid van de schermverlichting heb ik ook sinds een week of 5 a 6. Geen groot probleem hoor, wel jammer.
Helderheid van de schermverlichting is toch duidelijk:
1. Volvo kiest automatisch dag/nacht mode. Kan je helaas niet zelf kiezen, is al tig keer als verbetering doorgeven bij Volvo. Waarom ze dat niet doen, geen idee. Maar dan heb je dus idd dat het in 1x van lichte mode naar donkere mode gaat
2. Als de mode donker is, kan je met de helderheid spelen dmv de fysieke draaiknop links van je (eerste modellen) of via het scherm (nieuwe modellen)
Meer smaken zijn er niet.
1. Volvo kiest automatisch dag/nacht mode. Kan je helaas niet zelf kiezen, is al tig keer als verbetering doorgeven bij Volvo. Waarom ze dat niet doen, geen idee. Maar dan heb je dus idd dat het in 1x van lichte mode naar donkere mode gaat
2. Als de mode donker is, kan je met de helderheid spelen dmv de fysieke draaiknop links van je (eerste modellen) of via het scherm (nieuwe modellen)
Meer smaken zijn er niet.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Misschien helpt het om de voorruit goed schoon te maken.GZL schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:53:
[...]
Deze twee problemen heb ik ook. De regensensor werkt bij Volvo sowieso matig vergeleken bij mijn andere auto. Vaak veel te snel bij weinig regen terwijl de instelling al op minimaal staat.
[knip]
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Ik heb een MY2024 Ultimate Twin en merk dat nadat de garage een volledige reset heeft moeten doen in opdracht van Volvo dat mijn auto terug veel heviger (vinniger) is in het accelereren (net zoals ik 'm nieuw in ontvangst nam) dan dat ie was na 3500km, past de auto zich qua accelereren aan naar uw rijgedrag in verloop van tijd ?
Waarschijnlijk is hier ook wel naar gekeken maar ik lees het nergens, bij mijn vorige auto, een hybride ford, had ik ook trillingen rond de 100km/u, dit zat hem in mijn voorbanden, de binnenzijde van beide voorbanden waren gecupt, zoals dat heet. Volgens ford kwam dat door de hybride aandrijflijn icm voorwielaandrijving en het merk banden.Mga1600 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:47:
[...]
Bij mij is deze modificatie inmiddels ook gebeurd. Door slecht weer en persoonlijke drukte heb ik nog maar heel weinig kunnen rijden met snelheden van 100-105 km/h (de snelheid waar het trillen eerder optrad), maar ik heb inderdaad niet het gevoel dat het nu echt weg is, wel lijkt het wat beter.
Wat mij wel opvalt is dat bij een redelijk snel genomen U-turn het nu een beetje anders voelt in het stuur. Een beetje alsof het centreren van het stuur nadat je de bocht weer uit bent even vertraagd geschiedt. Moet het allemaal nog even langer ervaren voordat ik een echte mening heb. Die ervaring opbouwen kan nog wel even duren omdat we andere plannen hebben.
Nogmaals ze zullen dat bij volvo waarschijnlijk als eerste gecontroleerd hebben maar dacht meld het toch maar even.
Volvo C40 ER, 20", Ultimate MY24, Vapour Grey
Ik heb de indruk dat het sinds een bepaalde software update slechter werkt. Heb daarnet in een heel hevige bui gereden en in de hoogste stand was hij amper aan het vegen. Had zelfs de indruk dat hij in de laagste stand veel sneller aan het vegen was. Zouden ze het hebben omgedraaid?Idr548 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:37:
Even over wat anders...
Ben ik de enige die vloekt op de werking van de regensensor?
Hoe heeft men dit eigenlijk doen werken.
Er zit in mijn auto weinig logica in de werking van die sensor.
Op de hoogste stand zou je toch verwachten dat er niet te veel regen op het raam komt voor de wissers werken. Soms moet ik manueel "vegen" omdat het zicht eigenlijk slecht is op de automatische stand.
Andere keren schieten de wissers door het raam terwijl er bijna geen regen is.
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Dat lijkt me een exemplarisch probleem dat niet met software te maken heeft. Bij mij wissen de wissers bij een hevige bui gewoon constant (regensensor op hoogste stand) - en dat was bij mijn P8 ook zo.nujtrug schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:03:
[...]
Ik heb de indruk dat het sinds een bepaalde software update slechter werkt. Heb daarnet in een heel hevige bui gereden en in de hoogste stand was hij amper aan het vegen. Had zelfs de indruk dat hij in de laagste stand veel sneller aan het vegen was. Zouden ze het hebben omgedraaid?
Ik ben het met je eens. Sinds 2.12 doet het inderdaad anders dan in het verleden en het is er niet beter op geworden.nujtrug schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:03:
[...]
Ik heb de indruk dat het sinds een bepaalde software update slechter werkt. Heb daarnet in een heel hevige bui gereden en in de hoogste stand was hij amper aan het vegen. Had zelfs de indruk dat hij in de laagste stand veel sneller aan het vegen was. Zouden ze het hebben omgedraaid?
Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max
Klopt, merk ik ook... 🤗Mga1600 schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:19:
[...]
Ik wel….althans dat geloof ik: PA werkt soepeler
Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
Ik merkte vandaag ook verschil, ik had een nogal smerige wagen door de regen laatste weken, en heb even snel een wasstraat gedaan (ik moest vanmiddag een klant laten meerijden, staat wat raar als je wagen dan onder blubber en vogelvuil zit)Mga1600 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:45:
[...]
Dat lijkt me een exemplarisch probleem dat niet met software te maken heeft. Bij mij wissen de wissers bij een hevige bui gewoon constant (regensensor op hoogste stand) - en dat was bij mijn P8 ook zo.
maar, NA de wasstraat is de wisser van slag, precies wat hier beschreven wordt, snel wissen bij weinig regen, niet wissen bij regen, etc.
Toen viel me op dat de ruit wat aanslag kent, er blijft een soort filmpje op liggen bij de wisslag alsof het licht vettig is.
Ik heb met een ontvettende reiniger de ruit voor de regensensor/camera schoongemaakt, probleem weer opgelost!
Die sensor detecteert dat iets vettige filmpje van de autowas op de ruit en gaat daar op aan. Dat blijkt een beetje de boosdoener, i.e.g. bij mij
Het kan zijn dat dat een waxlaag of rainx is? Die e.e.a. in de war schopt?ron65 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:24:
[...]
Ik merkte vandaag ook verschil, ik had een nogal smerige wagen door de regen laatste weken, en heb even snel een wasstraat gedaan (ik moest vanmiddag een klant laten meerijden, staat wat raar als je wagen dan onder blubber en vogelvuil zit)
maar, NA de wasstraat is de wisser van slag, precies wat hier beschreven wordt, snel wissen bij weinig regen, niet wissen bij regen, etc.
Toen viel me op dat de ruit wat aanslag kent, er blijft een soort filmpje op liggen bij de wisslag alsof het licht vettig is.
Ik heb met een ontvettende reiniger de ruit voor de regensensor/camera schoongemaakt, probleem weer opgelost!
Die sensor detecteert dat iets vettige filmpje van de autowas op de ruit en gaat daar op aan. Dat blijkt een beetje de boosdoener, i.e.g. bij mij
Heb je trouwens een procedure in de wasstraat wat je wel en niet doet? Zou als de dood zijn dat de sensor van de achterklep denkt dat er wat beweegt als je in N door zo'n straat wordt getrokken en je klep open springt...
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Volgens mij zit er een specifieke wasstraat optie in het instellingen menu. Dat lijkt me dan alles afhandelen, zoals openspringende achterkleppencaspervc schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:45:
[...]
Het kan zijn dat dat een waxlaag of rainx is? Die e.e.a. in de war schopt?
Heb je trouwens een procedure in de wasstraat wat je wel en niet doet? Zou als de dood zijn dat de sensor van de achterklep denkt dat er wat beweegt als je in N door zo'n straat wordt getrokken en je klep open springt...
DIe angst had ik in het begin ook, maar wees gerust.caspervc schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:45:
[...]
Het kan zijn dat dat een waxlaag of rainx is? Die e.e.a. in de war schopt?
Wat je moet doen:
- automatische ruitenwisser uit
- camera symbool onderin het middenscherm indrukken en botsingassistent in dat camerascherm uitzetten om te voorkomen dat de wagen op de rem gaat als er een borstel voor of achter komt
- Eveneens in het camerascherm piepjes van het parkeeralarm uit (anders wordt je gek van het gepiep)
- Zodra de wagen op de lopende band inhaakt, N selecteren
- Spiegels inklappen (raadzaam, niet noodzakelijk)
Lijkt veel, maar is echt niet zoveel om te doen. Behalve de regensensor gaat alles wat je uitzette in het camerascherm weer vanzelf aan de volgende rit (botsing assistent en piepjes)
De achterklep gaat niet open zolang je de sleutel in de cabine hebt nabij de armrest tussen de voorstoelen. Als het goed is zou het al genoeg zijn om hem binnen de deuren te hebben, maar voor alle zekerheid heb ik hem of in de rechter broekzak of ik steek hem in de achterste bekerhouder tussen de klemmetjes, nog nooit gehad dat de achterklep de neiging had open te gaan
Ow en ja, het is een wax laagje dat de boel ontregelt, prima op de lak, niet op de ruit.
Hele ruit met Turtlewax Dash and Glass gedaan, opgelost omdat dat spul als een malle ontvet.
https://www.bol.com/nl/nl...s-500ml/9200000063280625/
Werkt dus ook heel fijn om insecten van het glas te halen, en in dit geval de buitenzijde van de ruit te ontvetten
[ Voor 11% gewijzigd door ron65 op 14-11-2023 23:01 ]
Dat had makkelijk geweest, maar ik ben dat dan toch nog nergens tegengekomen. En dan zou ik verwachten dat die functie ook in de handleiding staat. In de handleiding daarentegen staan wel een aantal instructies opgelijst.Juancho schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:46:
[...]
Volgens mij zit er een specifieke wasstraat optie in het instellingen menu. Dat lijkt me dan alles afhandelen, zoals openspringende achterkleppen
Ook niet gezien maar wat Ron hierboven aangeeft, doe ik ook sinds ik een wasabonnement heb. Ik heb wel dat mijn ruitenwissers haperen en geluid maken bij niet al teveel regen. Dat is wel heel irritant. Volvo dealer heeft de ruitenwissers zelfs vervangen maar na een tijdje weer hetzelfde probleem. Als ik mijn sproeier aanzet gaat het even weg. Dealer gaf aan dat ze dit wel vaker zien bij auto's die naar de wasstraat gaan en wax gebruiken. Bij zo een abonnement die ik heb krijg je automatisch het beste wasprogramma inclusief wax... dus ja dat zou goed kunnen.madhondt schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:40:
[...]
Dat had makkelijk geweest, maar ik ben dat dan toch nog nergens tegengekomen. En dan zou ik verwachten dat die functie ook in de handleiding staat. In de handleiding daarentegen staan wel een aantal instructies opgelijst.
Misschien maar de turtle wax van Ron gebruiken
[ Voor 3% gewijzigd door thisisjazz op 15-11-2023 09:26 ]
Bij mij is de airbag ook vervangen, nadat er andermaal roadforce balanceren was toegepast. Het probleem zit echter niet in de wielen, maar in de aandrijving.Babtvt schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:04:
[...]
Aangegeven werkzaamheden door garage zijn:
De nieuwe airbag dempt de trillingen tussen de 105 en 115 km/u wat beter; nu is het zeg maar de helft van de sterkte van vóór de vervanging van de airbag. Daar tegenover staat dat boven 115 km/u (waar ik eerst geen trilling had) nu wel trillingen voelbaar zijn met dezelfde hoge sterkte als voorheen

Zo raken we dus van de regen in de drup.
Ik hoop, dat de vervolgactie, die zoals ik hier heb gelezen aan het eind van het jaar zou komen, een betere oplossing biedt en ook de aandrijving repareert.
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Het is mij al sinds ik de auto heb ook opgev4 dat bij zeer lichte regen de ruitenwissers haperen en geluid maken.thisisjazz schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:25:
[...]
Ook niet gezien maar wat Ron hierboven aangeeft, doe ik ook sinds ik een wasabonnement heb. Ik heb wel dat mijn ruitenwissers haperen en geluid maken bij niet al teveel regen. Dat is wel heel irritant. Volvo dealer heeft de ruitenwissers zelfs vervangen maar na een tijdje weer hetzelfde probleem. Als ik mijn sproeier aanzet gaat het even weg. Dealer gaf aan dat ze dit wel vaker zien bij auto's die naar de wasstraat gaan en wax gebruiken. Bij zo een abonnement die ik heb krijg je automatisch het beste wasprogramma inclusief wax... dus ja dat zou goed kunnen.
Misschien maar de turtle wax van Ron gebruiken
Bij mijn vorige auto (Outlander) heb ik met de laatste ruitenwissers 3 jaar gedaan en bij inruil waren die nog steeds in goede staat. Echter piepten die nooit!
Zijn die Volvo ruitenwisserbladen van mindere kwaliteit dan? Ze strepen trouwens niet, ze wissen wel goed. Maar dat gepiep en gehaper geeft mij het gevoel alsof er Action ruitenwissers op zitten.
Weet je heel zeker dat er nog een vervolg actie komt? …….volgens mijn dealer is dit het……Claude schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:08:
[...]
Bij mij is de airbag ook vervangen, nadat er andermaal roadforce balanceren was toegepast. Het probleem zit echter niet in de wielen, maar in de aandrijving.
De nieuwe airbag dempt de trillingen tussen de 105 en 115 km/u wat beter; nu is het zeg maar de helft van de sterkte van vóór de vervanging van de airbag. Daar tegenover staat dat boven 115 km/u (waar ik eerst geen trilling had) nu wel trillingen voelbaar zijn met dezelfde hoge sterkte als voorheen![]()
Zo raken we dus van de regen in de drup.
Ik hoop, dat de vervolgactie, die zoals ik hier heb gelezen aan het eind van het jaar zou komen, een betere oplossing biedt en ook de aandrijving repareert.
Overigens: check de bandenspanning even. Veel garagebedrijven hebben de neiging de banden erg hard op te pompen als ze gaan balanceren. Ik heb ze na deze actie weer teruggezet op de geadviseerde 2.8 en merk wel dat dat ook weer scheelt in het trillen. Alleen heb ik eerlijk gezegd door omstandigheden nog te weinig kunnen rijden om een conclusie te kunnen trekken over de effectiviteit van de demper.
[ Voor 18% gewijzigd door Mga1600 op 15-11-2023 14:06 ]
Piepen en haperen heb ik nog nooit gemerkt.Vulcan750 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:35:
[...]
Het is mij al sinds ik de auto heb ook opgev4 dat bij zeer lichte regen de ruitenwissers haperen en geluid maken.
Bij mijn vorige auto (Outlander) heb ik met de laatste ruitenwissers 3 jaar gedaan en bij inruil waren die nog steeds in goede staat. Echter piepten die nooit!
Zijn die Volvo ruitenwisserbladen van mindere kwaliteit dan? Ze strepen trouwens niet, ze wissen wel goed. Maar dat gepiep en gehaper geeft mij het gevoel alsof er Action ruitenwissers op zitten.
Wel dat ze na een wasbeurt te snel of juist niet wissen wanneer nodig, en dat werd van de week heel duidelijk dat het de waxlaag van de wasstraat is die ook op je ruit beland. (geen whiper gedaan deze keer, mét whiper is er geen probleem kennelijk)
Ik heb die Dash&glass reiniger van Turtle Wax voor de binnenkant van de ruiten omdat het de waas die daar na verloop van tijd op neerslaat erg goed weghaalt, en die blijkt ook erg goed te werken om vastzittende insectenlijken te verwijderen en nu ook om die waxlaag van de wasstraat te lijf te gaan.
Werkt echt meer dan prima. De ruit wordt mooi schoon, en pakt ook niet snel nieuw vuil op daarna.
En je dashboard en de schermen daarin, kun je er ook meer dan goed mee cleaneren, ik ga er nog wat van bijbestellen. Overigens gaf ik een BOL linkje, maar shop ook eens bij Amazon, scheelt bijna 35% in prijs met Bol
Dat heb ik ook wel eens….ook met andere auto merken….heel irritant. De Volvo dealer heeft de ruit recent met iets schoongemaakt/behandeld en daarna was het weg (i.i.g. voor een tijdje). Zal wel eens vragen wat ze daarvoor gebruiken …Vulcan750 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:35:
[...]
Het is mij al sinds ik de auto heb ook opgev4 dat bij zeer lichte regen de ruitenwissers haperen en geluid maken.
Waarom zo'n dure spullen gebruiken als een simple glasreiniger als bv. Glassex hetzelfde doet voor 1/4 van de prijs en overal te koop waar huishoudmiddellen verkocht worden.ron65 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:27:
[...]
Ik heb die Dash&glass reiniger van Turtle Wax voor de binnenkant van de ruiten omdat het de waas die daar na verloop van tijd op neerslaat erg goed weghaalt, en die blijkt ook erg goed te werken om vastzittende insectenlijken te verwijderen en nu ook om die waxlaag van de wasstraat te lijf te gaan.
Werkt echt meer dan prima. De ruit wordt mooi schoon, en pakt ook niet snel nieuw vuil op daarna.
En je dashboard en de schermen daarin, kun je er ook meer dan goed mee cleaneren, ik ga er nog wat van bijbestellen. Overigens gaf ik een BOL linkje, maar shop ook eens bij Amazon, scheelt bijna 35% in prijs met Bol
[ Voor 14% gewijzigd door RigolleM op 15-11-2023 13:49 ]
Bijzonder, zowel de leasemaatschappij als de dealer als de technisch contactpersonen geven hier vanaf het begin aan dat dit een tijdelijke tussentijdse oplossing is waarvan niet met zekerheid gezegd kan worden of het daadwerkelijk gaat helpen.Mga1600 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:26:
[...]
Weet je heel zeker dat er nog een vervolg actie komt? …….volgens mijn dealer is dit het……
En zo blijkt, het helpt dus van de regen in de drup
Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.
Ik zag net op mijn telefoon een melding van Volvo. Op het vergrendelingsscherm van mijn iPhone was het bericht niet volledig te zien, maar volgens mij ging het over de nieuwe laadpas-partner van Volvo. Als je op de melding tikt, wordt de Volvo-app geopend, maar daarin is nergens het bericht te vinden. En de iPhone ruimt de melding op als je er op getikt hebt. Dat gaat dus niet lekker.
Is het iemand wel gelukt om het hele bericht te lezen?
Glassex heeft de neiging kunststoffen op de oppervlakte wat uit te drogen, na verloop van tijd ga je dat zien in je dashboard materialen. De D&G doet dat niet, en stoot bovendien ook langere tijd stof af heb ik gemerkt.RigolleM schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:41:
[...]
Waarom zo'n dure spullen gebruiken als een simple glasreiniger als bv. Glassex hetzelfde doet voor 1/4 van de prijs en overal te koop waar huishoudmiddellen verkocht worden.
Maar als jij Glassex ook prima vind gewoon doen!
Bij Insecten op de ruit en koplampen is D&G absoluut de winnaar, Glassex kreeg daar niet voor elkaar wat D&G wel deed, de hardnekkige vastzitters weghalen ;-) Daarom ben ik (na een tip) op D&G gekomen en overgestapt.
Lang leve Apple, maar goed, de melding zou je in de app terug moeten vinden als je het mapje met de lokatie van de auto opent (pin icoontje, tweede van links onderin).Venomer schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:16:
de iPhone ruimt de melding op als je er op getikt hebt. Dat gaat dus niet lekker.
Heel logisch natuurlijk, maar daar vind ik hem hardnekkig terug.
Inmiddels ruim een maand verder sinds wij de MY 24 Ultimate in ontvangst hebben mogen nemen. Tot nu zeer tevreden over de auto, op de problemen in het donker met de voor- en achtercamera na herken ik gelukkig weinig problemen die sommige anderen hier hebben met bijvoorbeeld trillingen, ruitenwissers, etc. Ook de range valt me niet tegen, nu is het gelukkig nog niet echt lang koud geweest en rijd ik veel op 80km wegen dus met 19.0kw/100km over de afgelopen 3000km ben ik vooralsnog erg tevreden.
Bevalt me zelfs zo goed dat het enige dat me opviel was hoe smerig de achterkant van de auto wordt! Zal vast met de aerodynamica te maken hebben dat er niet veel regen op de achterkant komt tijdens het rijden, maar het lijkt soms wel alsof ik offroad ben wezen crossen met vuil over de gehele achterkant.
Op naar de volgende 3000km
Bevalt me zelfs zo goed dat het enige dat me opviel was hoe smerig de achterkant van de auto wordt! Zal vast met de aerodynamica te maken hebben dat er niet veel regen op de achterkant komt tijdens het rijden, maar het lijkt soms wel alsof ik offroad ben wezen crossen met vuil over de gehele achterkant.
"Binnenkort implementeren we tweefactorauthenticatie in de aanmelding voor je Volvo-account.Venomer schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:16:
Ik zag net op mijn telefoon een melding van Volvo. Op het vergrendelingsscherm van mijn iPhone was het bericht niet volledig te zien, maar volgens mij ging het over de nieuwe laadpas-partner van Volvo. Als je op de melding tikt, wordt de Volvo-app geopend, maar daarin is nergens het bericht te vinden. En de iPhone ruimt de melding op als je er op getikt hebt. Dat gaat dus niet lekker.
Ter voorbereiding vragen wij je om ervoor te zorgen dat je toegang hebt tot het e-mailadres of telefoonnummer dat aan je Volvo-ID is gekoppeld."
Het was een waarschuwing omtrent MFA, die Volvo binnenkort gaat verplichten voor de Volvo ID.Venomer schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:16:
Hier hetzelfde met de C40 Plus ER. Nu in 6 weken zo'n 4000km erop zitten en een gemiddeld verbruik van 19.0 kWh/100 km. Veelal snelweg (100 km/u) en wat range testjes (gewoon rechterbaan blijven rijden, ACC aan en wat achter een vrachtwagen blijven hangen, maar ook na 19:00u 80km lang 130 km/u rijden). Verbruik varieert dan van 16,4 kWh/100km (achter de vrachtwagen) tot 26,9 kWh/100km (na 19:00uStevendGraaf schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:23:
Inmiddels ruim een maand verder sinds wij de MY 24 Ultimate in ontvangst hebben mogen nemen. Tot nu zeer tevreden over de auto, op de problemen in het donker met de voor- en achtercamera na herken ik gelukkig weinig problemen die sommige anderen hier hebben met bijvoorbeeld trillingen, ruitenwissers, etc. Ook de range valt me niet tegen, nu is het gelukkig nog niet echt lang koud geweest en rijd ik veel op 80km wegen dus met 19.0kw/100km over de afgelopen 3000km ben ik vooralsnog erg tevreden.
C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E
Die staat onder de "bel" rechtsboven in de app inderdaad.RigolleM schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:35:
[...]
Het was een waarschuwing omtrent MFA, die Volvo binnenkort gaat verplichten voor de Volvo ID.
De andere melding is dat ze stoppen met Plugsurfing en Shell gaan introduceren, binnenkort meer hierover staat erbij
Het onderstaande bericht kreeg ik vandaag binnen. Vanaf 30 november gaan we met die die nieuwe laadpas-partner in zee.Venomer schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:16:
:strip_exif()/f/image/no0PnTvGmB3djjmEgjYyFCG7.jpg?f=fotoalbum_large)
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km
Ben ik ook benieuwd naar! 👍Mga1600 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:37:
[...]
Dat heb ik ook wel eens….ook met andere auto merken….heel irritant. De Volvo dealer heeft de ruit recent met iets schoongemaakt/behandeld en daarna was het weg (i.i.g. voor een tijdje). Zal wel eens vragen wat ze daarvoor gebruiken …
Overigens dat "piepen en haperen" moet je wel met een klein snufje zout nemen. Dat doet het enkel als er sprake is van heel lichte regen, en dan in lichte mate.
Maar feit is dat ik dit niet gewend was, de ruitenwisserbladen van de Outlander waren blijkbaar van betere kwaliteit. Ook niet kapot te krijgen!
Klein ongemak hoor, verder over het algemeen heel tevreden met mijn XC40!
Ik ben eens benieuwd of het een beetje een aantrekkelijk aanbod is. Lees ook veel in het https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2144286/ (laadpassen forum) en heb momenteel Bump, Freshmile en Thüga pas. Daar kan de huidige aanbieding van Volvo niet tegenop (vanochtend via Freshmile geladen op Ionity voor 0,33/kWh, via Plugsurfing/Volvo zou ik 0,45/kWh hebben moeten afrekenen.)rolfio schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:40:
[...]
Het onderstaande bericht kreeg ik vandaag binnen. Vanaf 30 november gaan we met die die nieuwe laadpas-partner in zee.
C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E
Ik had net iets wat ik nog nooit eerder gezien heb sinds ik de wagen heb. Ik had zelf de auto een paar dagen niet gebruikt, dus dan heeft de auto altijd ff wat meer tijd nodig om de boel op te starten merk ik. Maar ik had nu een light mode Maps scherm in het drivers display terwijl dit normaal gesproken altijd donker is. Nadat het systeem alles gereed had (geen idee wat er dan allemaal op de achtergrond moet gebeuren) werd het weer dark mode zoals ik gewend was.
Er zit dus overduidelijk al wel een modus op voor dark of light alleen deze is nog niet te kiezen. Misschien een voorbode dat Google dit EINDELIJK gaat aanbieden?
Er zit dus overduidelijk al wel een modus op voor dark of light alleen deze is nog niet te kiezen. Misschien een voorbode dat Google dit EINDELIJK gaat aanbieden?
Dat is een goeie prijs, ik ga eens kijken naar die Freshmile. Dank voor de tip!cyberdj schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:46:
[...]
Ik ben eens benieuwd of het een beetje een aantrekkelijk aanbod is. Lees ook veel in het https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2144286/ (laadpassen forum) en heb momenteel Bump, Freshmile en Thüga pas. Daar kan de huidige aanbieding van Volvo niet tegenop (vanochtend via Freshmile geladen op Ionity voor 0,33/kWh, via Plugsurfing/Volvo zou ik 0,45/kWh hebben moeten afrekenen.)
Ik stapte om 15:15 in mijn auto en had precies hetzelfde, zag er even vreemd uit.Juancho schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:27:
..
Maar ik had nu een light mode Maps scherm in het drivers display terwijl dit normaal gesproken altijd donker is. Nadat het systeem alles gereed had (geen idee wat er dan allemaal op de achtergrond moet gebeuren) werd het weer dark mode zoals ik gewend was.
..
[ Voor 28% gewijzigd door Lempke op 15-11-2023 17:04 ]
Ben ik wel benieuwd naar. Als ik na elke wasbeurt even wat spul erop moet spuiten vind ik dat niet zo erg, om niet meer in de car wash te kunnen zou ik vervelender vinden. Luxeprobleem I guess. Glassex al geprobeerd voor de voorruit maar dat werkte niet tegen het haperenMga1600 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:37:
[...]
Dat heb ik ook wel eens….ook met andere auto merken….heel irritant. De Volvo dealer heeft de ruit recent met iets schoongemaakt/behandeld en daarna was het weg (i.i.g. voor een tijdje). Zal wel eens vragen wat ze daarvoor gebruiken …
Idem dito, eerst het Google logo op de bestuurdersdisplay, dan helemaal wit en daarna zwart en toen kwamen de straten deels terug zichtbaar en uiteindelijk was alles terug in orde. Denk dat dit een update is geweest van Google Maps.Lempke schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:03:
[...]
Ik stapte om 15:15 in mijn auto en had precies hetzelfde, zag er even vreemd uit.
In mijn app kan ik de melding nu ook vinden bij het belletje. Die melding stond daar eerst nog niet.ron65 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:40:
[...]
Die staat onder de "bel" rechtsboven in de app inderdaad.
De andere melding is dat ze stoppen met Plugsurfing en Shell gaan introduceren, binnenkort meer hierover staat erbij
ik had dit op een lange rit vanochend, zeker een uur lang. Gewoon de normale google maps kleuren in mijn center display. Stukken beter dan die volvo template eroverheen. Helaas nu weer terug naar de "normale" kleuren..RigolleM schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:12:
[...]
Idem dito, eerst het Google logo op de bestuurdersdisplay, dan helemaal wit en daarna zwart en toen kwamen de straten deels terug zichtbaar en uiteindelijk was alles terug in orde. Denk dat dit een update is geweest van Google Maps.
Het is al een week lang gedoe, met dan dit dan dat wat wegvalt, geluid is al 4x uitgevallen tijdens de rit en maps start soms tergend traag op.Kammika schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:13:
[...]
ik had dit op een lange rit vanochend, zeker een uur lang. Gewoon de normale google maps kleuren in mijn center display. Stukken beter dan die volvo template eroverheen. Helaas nu weer terug naar de "normale" kleuren..
Ik denk dat ze inderdaad ergens mee bezig zijn om wat nieuws voor te bereiden. maar dat is slechts een gevoel erbij.
Ik ben in elk geval blij dat de app op Android eindelijk goed werkt, na die maanden miserie. Deze week weigerde de auto wel 1x voor te verwarmen maar voor de rest geen problemen meer. Batterijstatus update snel zonder steeds de app te moeten killen, laadplanning blijft bewaard en doet z'n ding, ritten worden netjes gelogd. Eindelijk een app die doet wat ze moet doen! Nu nog wat verder uitbreiden en features toevoegen zoals meldingen als je de ramen/dak/deuren vergeet te sluiten en ik ben helemaal blij.
Die mooie gemiddelden die sommigen hier posten haal ik trouwens totaal niet met m'n P6 MY23. Deze week 100% geladen en wagen gaf 330km aan. Dat is een Ultimate met 19'' velgen én warmtepomp, eerlijk gezegd twijfel ik soms of die er wel in zit want ik merk er niets van. Gebruik amper stuur- of zetelverwarming en temp staat op automatische stand 1 bij 20°. Gebruik gaat bij buitentemperatuur van 10° al gemakkelijk richting de 26kWh/100km en ik heb een rustige rijstijl. Enkel op de oprit van de snelweg trek ik graag even op naar 120km/u maar dat is het dan ook. Gelukkig is dat niet echt een probleem voor mij gezien ik een thuislader heb en mijn woon/werk iets van een 80km is per dag.
Hopelijk is er over 3,5 jaar een deftig elektrisch aanbod van stationwagens en dan stap ik weer af van die inefficiënte SUV, al blijft het voor de rest een genot om met de XC40 te rijden moet ik toegeven 🙂.
Die mooie gemiddelden die sommigen hier posten haal ik trouwens totaal niet met m'n P6 MY23. Deze week 100% geladen en wagen gaf 330km aan. Dat is een Ultimate met 19'' velgen én warmtepomp, eerlijk gezegd twijfel ik soms of die er wel in zit want ik merk er niets van. Gebruik amper stuur- of zetelverwarming en temp staat op automatische stand 1 bij 20°. Gebruik gaat bij buitentemperatuur van 10° al gemakkelijk richting de 26kWh/100km en ik heb een rustige rijstijl. Enkel op de oprit van de snelweg trek ik graag even op naar 120km/u maar dat is het dan ook. Gelukkig is dat niet echt een probleem voor mij gezien ik een thuislader heb en mijn woon/werk iets van een 80km is per dag.
Hopelijk is er over 3,5 jaar een deftig elektrisch aanbod van stationwagens en dan stap ik weer af van die inefficiënte SUV, al blijft het voor de rest een genot om met de XC40 te rijden moet ik toegeven 🙂.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Had vanmiddag geen GPS signaal in GM, wel met Apple Carplay. Daarop het systeem maar een reboot gegeven, na herstart zelfde als wat jij hier beschrijft. GPS na herstart weer gewoon werkend.RigolleM schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:12:
[...]
Idem dito, eerst het Google logo op de bestuurdersdisplay, dan helemaal wit en daarna zwart en toen kwamen de straten deels terug zichtbaar en uiteindelijk was alles terug in orde. Denk dat dit een update is geweest van Google Maps.
Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
@4v4t4r kan jij je contacten eens navragen of men bezig is met een update voor AAOS Maps? Ben nu wel benieuwd aangezien meerdere mensen opeens tijdelijk een light mode maps zien voor hun neus
Zouden ze dan eindelijk de keuze doorvoeren voor light/dark mode?
[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 16-11-2023 00:07 ]
Dan zou toch iedereen daar last van moeten hebben? Bij mij werkt alles naar behoren.ron65 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:39:
[...]
Het is al een week lang gedoe, met dan dit dan dat wat wegvalt, geluid is al 4x uitgevallen tijdens de rit en maps start soms tergend traag op.
Ik denk dat ze inderdaad ergens mee bezig zijn om wat nieuws voor te bereiden. maar dat is slechts een gevoel erbij.
Heb je de TCAM en het infotainmentsysteem al eens een reset gegeven? (reset met de ontwasemingsknop en de home-knop)
[ Voor 3% gewijzigd door Venomer op 16-11-2023 09:52 ]
Uiteraard beide resets gedaan.meerdere malen al.Venomer schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:51:
[...]
Dan zou toch iedereen daar last van moeten hebben? Bij mij werkt alles naar behoren.
Heb je de TCAM en het infotainmentsysteem al eens een reset gegeven? (reset met de ontwasemingsknop en de home-knop)
Let wel: ik zit nog op 2.11, 2.12 is nog nergens te bekennen.
En sinds een week heb ik dit soort dingen die ik daarvoor niet had.
Een poosje terug idem hetzelfde, de OTA kwamen niet door en het systeem bleef maar traag zijn, vastlopen, spontaan herstarten etc. Pas toen rond Mei de eerste OTA sinds de aflevering doorkwam (6 maanden na aflevering en 3 versies verder) was dat weg, tot nu.
Ik denk dus dat de OTA updates niet goed gaan en ongemerkt mislukken, maar het systeem daar wel onderhuids mee bezig is.
Als dit te lang duurt is de dealer aan de beurt voor een bezoekje.
Intussen heb ik een antwoord:ron65 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:24:
[...]
Weet je, ik heb de vraag gewoon via het contactformulier bij Volvo neergelegd, en daarbij opgemerkt dat ze zich de vraag hadden kunnen besparen door het handelen van preconditioning tav de accu al dan niet in combinatie let aansluiting op een laadpunt, in de handleiding op te nemen.
Wie weet krijg ik nog antwoord ook
Dus ja... ook als de wagen NIET aan de laadpaal hangt en je start preconditioning, zal de accu doorgaans worden mee-verwarmd. Alleen kan dat qua vorm en gedrag ervan wat verschillen per auto en softwareversie.Allereerst bedankt voor uw bericht.
Gewoonlijk verwarmt de batterij altijd ook mee voor (kost niet veel extra energie bovenop het verwarmen van de cabine). Echter kan het exacte gedrag variëren afhankelijk van welk model, modeljaar, software versie en uitrusting. etc.
Wel opvallend de opmerking dat dit niet veel extra energie kost bovenop de cabine verwarming.
Dit kan je eenvoudig checken met kouder weer. Accu leegrijden tot 10-20 SoC en dan 20-30 minuten van te voren de snellader invoeren. Bij aankomst hoor je de warmtepomp licht zoomen.Largamelion schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:16:
..............Dat is een Ultimate met 19'' velgen én warmtepomp, eerlijk gezegd twijfel ik soms of die er wel in zit want ik merk er niets van. ....................
C40 P6 (ultimate my23) 19 inch
Kom maar op met die matrixron65 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:49:
[...]
Intussen heb ik een antwoord:
Echter kan het exacte gedrag variëren afhankelijk van welk model, modeljaar, software versie en uitrusting. etc.

Oh wacht…
Vanmorgen plots deze melding net voor ik aankwam op het werk:
:strip_exif()/f/image/wecKwpBstfRXy7DTlsy0cV34.jpg?f=fotoalbum_large)
Direct gekeken na het uitstappen of er iets op het raam kleefde ter hoogte van de achteruitkijkspiegel maar daar was niets te zien. Bij het naar huis rijden was de melding weg, vast weer een softwaredingetje denk ik dan.
Zonet ook de all seasons laten vervangen door winterbanden en dan kreeg ik wat later deze melding:
:strip_exif()/f/image/EcQ549152XJP5437NO4cIDz8.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is echter meestal het geval na een bandenwissel dus de boel maar even gereset. Vind het wel lastig dat die Volvo's de effectieve spanning niet tonen, ik ga er dan maar vanuit dat de spanning goed ingesteld is door de bandencentrale.
Had ook het gevoel dat de trilling tussen 105-115km/u nu minder was, maar moet ik nog verder testen.
:strip_exif()/f/image/wecKwpBstfRXy7DTlsy0cV34.jpg?f=fotoalbum_large)
Direct gekeken na het uitstappen of er iets op het raam kleefde ter hoogte van de achteruitkijkspiegel maar daar was niets te zien. Bij het naar huis rijden was de melding weg, vast weer een softwaredingetje denk ik dan.
Zonet ook de all seasons laten vervangen door winterbanden en dan kreeg ik wat later deze melding:
:strip_exif()/f/image/EcQ549152XJP5437NO4cIDz8.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is echter meestal het geval na een bandenwissel dus de boel maar even gereset. Vind het wel lastig dat die Volvo's de effectieve spanning niet tonen, ik ga er dan maar vanuit dat de spanning goed ingesteld is door de bandencentrale.
Had ook het gevoel dat de trilling tussen 105-115km/u nu minder was, maar moet ik nog verder testen.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Toevallig had ik vanmorgen dezelfde melding van geblokkeerde voorruitsensor. Was vrij snel duidelijk wat het probleem was: condens op 't raam. 1 minuut de voorruitverwarming aangezet, probleem opgelost.Largamelion schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:22:
Vanmorgen plots deze melding net voor ik aankwam op het werk:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het was hier best mistig, dus lucht erg vochtig, ook in de auto.
Vandaag een lange rit naar 't zuiden van ons mooie land. Verbruik vind ik erg netjes!
Na een km of 100 kijkt een van de passagiers naar t accupercentage en de range. Vroeg of dat benzine en accu bij elkaar opgeteld was. Toen ik vertelde dat de auto alleen maar elektriciteit slikt, werden de ogen zo groot als schotels. Mooi momentje
Op de terugweg even aan de snellader ipv laden op locatie. Konden ze dat ook eens ervaren. Ze begonnen meteen over koffie. "Want laden zal wel lang duren hè?" Voor de koffie op tafel stond was de accu vol zat om thuis te komen. Weer grote ogen.
Volgende goeie vraag: "enne, hoe duur is dat nou, deze laadsessie?". Was 40 kWh voor 20 euro (dankjewel Tesla voor hele nette prijzen); zeg grofweg 10 euro/100 km. Dus ook goedkoper dan veel benzine of diesel auto's. You guessed it: weer grote ogen.
![]() | ![]() |
Na een km of 100 kijkt een van de passagiers naar t accupercentage en de range. Vroeg of dat benzine en accu bij elkaar opgeteld was. Toen ik vertelde dat de auto alleen maar elektriciteit slikt, werden de ogen zo groot als schotels. Mooi momentje
Op de terugweg even aan de snellader ipv laden op locatie. Konden ze dat ook eens ervaren. Ze begonnen meteen over koffie. "Want laden zal wel lang duren hè?" Voor de koffie op tafel stond was de accu vol zat om thuis te komen. Weer grote ogen.
Volgende goeie vraag: "enne, hoe duur is dat nou, deze laadsessie?". Was 40 kWh voor 20 euro (dankjewel Tesla voor hele nette prijzen); zeg grofweg 10 euro/100 km. Dus ook goedkoper dan veel benzine of diesel auto's. You guessed it: weer grote ogen.
Dat is heel erg netjes!DrBOB101 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:53:
Vandaag een lange rit naar 't zuiden van ons mooie land. Verbruik vind ik erg netjes!
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik zit met mijn XC40 SMER en ongeveer dezelfde ODO (44xx km) op een gemiddelde van 20.0kWh/100km. Ik weet dat ik af en toe zware schoenen aan heb, maar jij hebt wel een fluwelen voet
Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg
Haha, mooi gezegd - en bedanktKabalA! schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:06:
[...]
Dat is heel erg netjes!
Ik zit met mijn XC40 SMER en ongeveer dezelfde ODO (44xx km) op een gemiddelde van 20.0kWh/100km. Ik weet dat ik af en toe zware schoenen aan heb, maar jij hebt wel een fluwelen voet
Iemand anders wel eens last van uitval van 360 cameras? Vaak als het hard geregend heeft of aan het regenen is houdt de camera van het linker portier er mee op. Ik kan er alleen niets van vuil ofzo ontdekken. Komt er een roze kruis op de 360 view, zie je gelijk bijna niks meer.
Ik heb geen 360 camera's, maar slechts 1 op de achterklepRude-Dog schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:31:
Iemand anders wel eens last van uitval van 360 cameras? Vaak als het hard geregend heeft of aan het regenen is houdt de camera van het linker portier er mee op. Ik kan er alleen niets van vuil ofzo ontdekken. Komt er een roze kruis op de 360 view, zie je gelijk bijna niks meer.
Maar die wil met regen ook wel onbruikbaar zijn, druppels eraan en je ziet geen moer meer.
Ik ga hem met wat rain-x behandelen, dan is het weer sneller droog.
Pas het al jaren toe op Dome camera's buiten, en dat voorkomt enorm veel vervuiling van de bol, dus zal bij de auto camera ook best wel werken
Dat is wel een goede eigenlijk. Vind t ook fijn spul op zij en achterruiten. Voorruit niet zo lekker icm wissers
Het probleem met de cameras op onze wagen is dat als het donker is en helemaal regent...je geen zak ziet op je camera. Of dat nu alleen de achteruit camera is of de 360. Laatst nog weer ervaren in donker en regen. Moest in een krappe plek achteruit parkeren. Normaal top met die 360 camera ook maar ik moest nu weer oldskool het met de spiegels en op eigen inzicht doen want ik zag een ruk op de camera. De felheid van het licht dat schijnt als je achteruit rijdt mag echt wel een niveautje of 10 omhoog.
Dat is bij mijn weten de kentekenplaat verlichting, want de achteruitrij lichten schijnen niet omlaag op de grond heb ik gezien.Juancho schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:16:
Het probleem met de cameras op onze wagen is dat als het donker is en helemaal regent...je geen zak ziet op je camera. Of dat nu alleen de achteruit camera is of de 360. Laatst nog weer ervaren in donker en regen. Moest in een krappe plek achteruit parkeren. Normaal top met die 360 camera ook maar ik moest nu weer oldskool het met de spiegels en op eigen inzicht doen want ik zag een ruk op de camera. De felheid van het licht dat schijnt als je achteruit rijdt mag echt wel een niveautje of 10 omhoog.
Meer dan die kentekenplaat lampjes heb je dus niet echt.
wel even de kanttekening: hier in het westen is vrijwel elke straat redelijk overdadig verlicht met straatverlichting, echt donker is het hier bijna nergens, dat helpt wel mee. Ik merk vooral een gebrek aan lichtniveau als ik buiten de randstad en stedelijke gebieden ben.
Volgens mijn dealer zou in week 48 (volgende week) een update voor de camera uitkomen, nu valt die regelmatig donker weg na de eerste paar seconden en dat zou gefixt worden, betreffende het feitelijke licht zijn er meer klachten, mijn dealer stelde voor om extra LED's onder de bumper te monteren van ±1x5cm en dan eentje links en eentje rechts ... benieuwd hoe dat er gaat uitzien, hij zou mij nog foto's bezorgen want ze hadden dit reeds eerder geplaatstJuancho schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:16:
En dan zie je nog sterren hier in het mooie oosten. Waar je nog (relatief) kunt doorrijden.ron65 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:25:
[...]
Dat is bij mijn weten de kentekenplaat verlichting, want de achteruitrij lichten schijnen niet omlaag op de grond heb ik gezien.
Meer dan die kentekenplaat lampjes heb je dus niet echt.
wel even de kanttekening: hier in het westen is vrijwel elke straat redelijk overdadig verlicht met straatverlichting, echt donker is het hier bijna nergens, dat helpt wel mee. Ik merk vooral een gebrek aan lichtniveau als ik buiten de randstad en stedelijke gebieden ben.
Met betrekking tot de camera, regen en vocht is niet heel fijn. De garage in is dan wel extra opletten.
Ik had gisteren een ritje Hengelo - Emmen en weer terug. Ik heb op de terugweg gekozen voor de Duitse Autobahn 31 en 125 km/h aangehouden. Heen en terug samen is het ongeveer 200 km. Ik ben vertrokken met 90% en kwam terug met 14%. De display gaf meer dan 27 kWh/100 km aan! Het was wel koud, 3 à 4 graden. "Dorstig" beest zo'n P8 in de winter...
Nog een stapje lastiger. Probeer eens in het donker een aanhanger of caravan aan te koppelen met de achteruitrij camera. Lukt niet! Dit komt omdat deze camera niet centraal in het midden is geplaatst, ik krijg de kogel zelden (in één keer) op de goede plek. Zegt misschien ook iets over mijn achteruitrij kunsten, maargoed waarom zit er dan zo'n camera.Juancho schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:16:
[ Voor 8% gewijzigd door Bartelomeus op 17-11-2023 09:41 ]
De camera kun je in een modus zetten die een streep in het midden geeft, kom je wel bij de trekhaak uit.
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Dat is inderdaad iets dat minder is aan onze wagens. Mijn vorige wagen, een qashqai leek in het donker over te schakelen naar een Low Pass Filter modus te gaan waar alles in het grijs getoont werd, maar alles wel steeds zeer duidelijk was. (Omgekeerd was een wagen die achter je stond en dewelke zijn lichten aan gingen dan weer heel vervelend, maar zo is het altijd wel iets natuurlijk)Juancho schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:16:
Ja kan ik echt aanraden om die setting aan te zetten. Dan manoeuvreer je de trekhaak echt super strak onder de dissel van de aanhanger.Waterblok schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:18:
De camera kun je in een modus zetten die een streep in het midden geeft, kom je wel bij de trekhaak uit.
Hè handig, die kon ik nog niet! 👍Waterblok schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:18:
hoe werkt dat?JTHZZ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:46:
[...]
Ja kan ik echt aanraden om die setting aan te zetten. Dan manoeuvreer je de trekhaak echt super strak onder de dissel van de aanhanger.
Camera aan-rechtsboven op wieltje drukken (evt tikken om wieltje zichtbaar te maken)
Heb je ook ontdekt dat de auto alle lichten op de aanhanger/caravan/fietsenrek laat zien na elkaar zodat je die zonder hulp kan checken?
Hoe het werkt weet Volvo wel
Heb je ook ontdekt dat de auto alle lichten op de aanhanger/caravan/fietsenrek laat zien na elkaar zodat je die zonder hulp kan checken?
Hoe het werkt weet Volvo wel
[ Voor 7% gewijzigd door Waterblok op 17-11-2023 12:09 ]
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Bedankt, kende ik nog niet. Ga ik proberen!Waterblok schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:18:
Als ik me niet vergis postte iemand een tijd geleden hier de stemcommando's voor het aan en uit zetten van de satelliet-weergave in Maps. Wat waren die ook al weer? (Ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt
)
Nog even terugkomend op mijzelf. Ik heb nu een proefrit gemaakt. Ik kreeg helaas wel een oud model mee en niet MY24. P6 Recharge, kan dat?.HitDyl schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:50:
[...]
Bedankt voor je reactie. Ik geloof alleen wel dat onder de Essential geen mooie Pirelli's zitten. Jammer want ik ben niet enorm te spreken over de Michelin Pilot Sport's die onder mijn Tesla zitten, luidruchtig, zeer snel versleten en een nieuwe set ging de auto van trillen. Gelukkig onder coulance vervangen, maar op zijn minst best vreemd.
We gaan van het weekend een proefrit maken en ik heb de Tesla toch nog maar met een dB meter gemeten dus ik ben benieuwd hoe het gaat verhouden.
[Afbeelding]
Laat ik vooropstellen dat ik waarschijnlijk wat hoog sensitief ben, maar ik vond het lawaai in de cabine niet te doen, helaas. Misschien nog wel erger dan mijn Tesla Model 3. Ik weet niet waar het aan lag, zijn het inderdaad de banden, isolatie of zou het het oudere model zijn? Jammer want ik was helemaal verkocht van de uitstraling van de XC40. Maar de inruil was ook erg laag voor mijn M3 (handelaren willen niets geven voor een EV begreep ik). Dus dan voelt het nu als een stap achteruit voor wel erg veel geld bijleggen. Hij gaat daarom voorlopig toch maar van mijn wensenlijst en ik blijf dan voorlopig mijn M3 doorrijden tot er wat beters komt.
Ik neem aan dat je ook weet dat je dit in Maps heel snel met een knopje kan doen?Venomer schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:25:
Als ik me niet vergis postte iemand een tijd geleden hier de stemcommando's voor het aan en uit zetten van de satelliet-weergave in Maps. Wat waren die ook al weer? (Ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt)
Ja, het ergeren aan geluid is iets persoonlijks... ik kan alleen maar zeggen dat jij in een MY24 moet rijden. Dan kun je zelf het verschil horen. Of niet en dan moet je een andere auto kiezen...HitDyl schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:49:
[...]
Nog even terugkomend op mijzelf. Ik heb nu een proefrit gemaakt. Ik kreeg helaas wel een oud model mee en niet MY24. P6 Recharge, kan dat?.
Laat ik vooropstellen dat ik waarschijnlijk wat hoog sensitief ben, maar ik vond het lawaai in de cabine niet te doen, helaas. Misschien nog wel erger dan mijn Tesla Model 3. Ik weet niet waar het aan lag, zijn het inderdaad de banden, isolatie of zou het het oudere model zijn? Jammer want ik was helemaal verkocht van de uitstraling van de XC40. Maar de inruil was ook erg laag voor mijn M3 (handelaren willen niets geven voor een EV begreep ik). Dus dan voelt het nu als een stap achteruit voor wel erg veel geld bijleggen. Hij gaat daarom voorlopig toch maar van mijn wensenlijst en ik blijf dan voorlopig mijn M3 doorrijden tot er wat beters komt.
Ja, weet ik. Maar je moet eerst het tandwieltje zien te raken en dan het toggle-knopje van de satelliet-weergave. Dan heb je toch weer een paar seconden je ogen van de weg. Ik bedien de stoel- en stuurverwarming ook vaak met stemcommando's en Spotify ook.Juancho schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:53:
[...]
Ik neem aan dat je ook weet dat je dit in Maps heel snel met een knopje kan doen?
Ok ja dan kan ik je niet helpen. Ik gebruik zelf spraak alleen voor navigatie. Verder weet ik vrij blind mn weg te vinden in het scherm. Dat hebben ze opzich wel aardig goed voor elkaar bij AAOS, zeker in combinatie met de fysieke knoppen die er gelukkig nog wel zijn.Venomer schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:22:
[...]
Ja, weet ik. Maar je moet eerst het tandwieltje zien te raken en dan het toggle-knopje van de satelliet-weergave. Dan heb je toch weer een paar seconden je ogen van de weg. Ik bedien de stoel- en stuurverwarming ook vaak met stemcommando's en Spotify ook.
Show/Hide satellite en gevonden via de zoekfunctieVenomer schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:25:
Als ik me niet vergis postte iemand een tijd geleden hier de stemcommando's voor het aan en uit zetten van de satelliet-weergave in Maps. Wat waren die ook al weer? (Ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt)
Satelliet view aan of uit roepen werkt ook!RigolleM schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:48:
[...]
Show/Hide satellite en gevonden via de zoekfunctie
Voice commando's in Maps lijken soms wat nukkig. Wat ik tot nu toe zoal heb gebruikt aan voice commando's...
Maps:
Start maps; open maps
Satelliet view aan / uit; Show / hide satellite; Satelliet view uitschakelen
Centreren
Waar ben ik
Ik wil snelladen; Ik wil snelladen bij Fastned / Tesla / Recharge / etc
Alternatieve route
Wat is de volgende afslag
Spraak aan / uit / dempen
Comfort:
Zet de temperatuur lager / hoger; zet de temperatuur # graden lager / hoger
Zet de ventilator op stand #
Zet de airconditioning aan / uit
Zet de recirculatie aan / uit
Zet de stoelverwarming aan / uit / op stand 1 / 2 / etc
Zet de stuurverwarming aan / uit / op stand 1 / 2 / etc
Zet de stoelverwarming van de passagier aan / uit / op stand 1 / 2 / etc
Zet de voorruitverwarming aan / uit
Zet de achterruitverwarming aan / uit
Apps:
Open Spotify
Speel (nummer) van (artiest) af
Zet radio 1 / 2 / etc aan
Zet het volume op #%
Zet het geluid wat zachter / harder
Range assistant
Wat staat er vandaag / morgen in mijn agenda (gekoppelde Google Calendar)
Hoe is het weer in (plaatsnaam)
Wat is het laatste nieuws; Geef me het laatste nieuws
Een gerichte vraag over een onderwerp vragen. Het antwoord komt meestal uit Wikipedia. Bijvoorbeeld:
Hoeveel inwoners heeft (plaatsnaam / gebied)
Beursinformatie (nog verder te specificeren?)
Easter eggs:
Zijn we er al?
Ik heb trek
Vertel eens een mop
Waar heb je zin in vandaag?
Kun je een liedje zingen?
Kun je ook schelden?
Hoe oud ben ik?
Hoe oud ben je?
Ook met dank aan @Mga1600
Maps:
Start maps; open maps
Satelliet view aan / uit; Show / hide satellite; Satelliet view uitschakelen
Centreren
Waar ben ik
Alternatieve route
Comfort:
Apps:
Open Spotify
Zet het volume op #%
Range assistant
Wat staat er vandaag / morgen in mijn agenda (gekoppelde Google Calendar)
Hoe is het weer in (plaatsnaam)
Wat is het laatste nieuws; Geef me het laatste nieuws
Een gerichte vraag over een onderwerp vragen. Het antwoord komt meestal uit Wikipedia. Bijvoorbeeld:
Hoeveel inwoners heeft (plaatsnaam / gebied)
Beursinformatie (nog verder te specificeren?)
Easter eggs:
Zijn we er al?
Ik heb trek
Vertel eens een mop
Kun je ook schelden?
Hoe oud ben ik?
Hoe oud ben je?
Ook met dank aan @Mga1600
[ Voor 32% gewijzigd door DrBOB101 op 07-12-2023 19:18 ]
Beste mods, mag dit een sticky/pinned post worden? Dit is echt super nuttig!DrBOB101 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:25:
Voice commando's in Maps lijken soms wat nukkig. Wat ik tot nu toe zoal heb gebruikt aan voice commando's...
Maps:
Start maps; open maps
Show satellite; satelliet view aan
Hide satellite; satelliet view uit
Centreren
Waar ben ik
Alternatieve route
Apps:
Open Spotify
Zet het volume op #%
Range assistant
Comfort:
Zet de stoelverwarming aan / uit; Zet de stoelverwarming op stand 1 / 2 / etc
Zet de stuurverwarming aan / uit; Zet de stuurverwarming op stand 1 / 2 / etc
Zet de stoelverwarming van de passagier aan / uit; Zet de stoelverwarming van de passagier op stand 1 / 2 / etc
Easter eggs:
Zijn we er al?
Ik heb trek
Vertel eens een mop
Kun je ook schelden?
Hoe oud ben ik?
Hoe oud ben je?
Mooie verzameling! Wat ik ook regelmatig gebruik is:DrBOB101 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:25:
Maps:
Start maps; open maps
Satelliet view aan / uit; Show / hide satellite
Centreren
Waar ben ik
Alternatieve route
Apps:
Open Spotify
Zet het volume op #%
Range assistant
Comfort:
Easter eggs:
Zijn we er al?
Ik heb trek
Vertel eens een mop
Kun je ook schelden?
Hoe oud ben ik?
Hoe oud ben je?
- hoe is het weer in xxxxx ( op een plek onderweg of op de bestemming)
- geef me het laatste nieuws
- en onderweg vaak stel ik regelmatig een “gerichte vraag” aan het systeem over een onderwerp wat me op dat moment interesseert. Bijvoorbeeld:
- beursinformatie
- een plaats ( stad, dorp, gebied) waar je toevallig langsrijdt etc.
Dat soort dingen kun je gewoon in mensentaal vragen en het antwoord komt meestal uit Wikipedia.
Dat zijn toch bijna allemaal standaard vragen die je aan een assistent kan vragen. Heeft weinig met onze wagen te maken. Tis hooguit interessant om te wat je specifiek van de wagen kan vragen aan de assistent. Dus wat kan je allemaal met spraak bedienen waardoor je niet het scherm in hoeft. Bijv. OPD aan/uit.
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"