JTHZZ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:34:
[...]
Die waarschuwing gaat pas weg als op meerdere punten in de accu de temperatuur boven een bepaalde waarde komt. Het voorverwarmen middels klimaattimer is niet genoeg om het hele pack door te verwarmen. Dit is al een aantal keer door Polestar op Facebook uitgelegd en neem even aan dat het bij het Volvo-zusje hetzelfde werkt.
Met snelladen heeft dit niets te maken. Daarvoor moet de accu nog verder worden doorverwarmd en dat gebeurt als je een snellader in Google Maps als bestemming of tussenstop hebt staan.
Zit er niet verschil tussen de autos met en zonder warmtepomp in dit opzicht?
Volvo reclameert immers met dat de warmtepomp helpt de accu voor te verwarmen...
Zelf merk ik wel degelijk enorm verschil tussen voorverwarmen (zonder aan een laadpaal te staan) en niet voorverwarmen, het gebruik ligt na voorverwarmen direct al lager dan zonder.
Wel nog altijd hoger dan in de zomer, en gedurende de rit zie je het wat dalen ook, maar minder hoog dan zonder voorverwarmen (preconditioning).
Wat ik ook merkte: ik reed gisteren weg uit Groningen, ik zou met 28% thuiskomen.Verbruik was 24,6.
De eerste 50 km steeg het restpercentage tot 34% bij aankomst.
Een stuk verder (km of 60) zag ik het verbruik ineens stijgen, naar 25,9 uiteindelijk (okee, ipv westelijk reed ik nu meer zuid-zuid west en dus iets meer tegenwind). Het restpercentage zakte ook weer tot 28%.
Temperatuur was 2 graden bij vertrek, en 3 graden toen dat verbruik begon te stijgen. ook was het wegdek niet langer bijna droog, maar weer nat. Ik denk dat die twee, tegenwind en nat wegdek, een oorzaak waren, niet de accutemperatuur, die kan alleen maar gestegen zijn gedurende de rit.