Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Off topic maar : Chatgpt is ongelofelijk, ik heb het laatst ook een keer ingezet om een verhaal te schrijven. Je kunt bijvoorbeeld ook vragen om een script te schrijven voor een vervolg op een bepaalde film - je weet niet wat je ziet dan…..of een recept te maken op basis van dingen die je toevallig in de koelkast hebt liggen. Of een rondreis te plannen door je favoriete vakantieland op basis van de gezinssamenstelling en interesses. Echt bizar…….Kammika schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:10:
Vandaag voor het eerst in mijn leven met chat gpt gespeeld. Dat is toch wel erg grappig. Gelijk even gevraagd wat die AI van onze OTA updates vindt. En wat schetst mijn verbazing... Op "schrijf fictieve release notes voor OTA release 2.7 voor de Volvo XC40 Pure electric" krijg ik als antwoord:
[Afbeelding]
tip om de product owner van het Volvo OTA development team daar te vervangen door chatgpt? Ik wil deze release wel ....
Schrijft in mooie zinnen, vrijwel foutloos qua taalgebruik, maar het nadeel is dat het systeem gebruik maakt van alles wat er op het internet te vinden was ( zin en onzin) en ook nog tot een bepaalde datum. Ik vroeg bijvoorbeeld om een samenvatting van de ontwikkeling te maken van oorlog in de Oekraïne en kreeg als antwoord….’er is geen oorlog…..’
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Mga1600 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:04:
[...]
Off topic maar : Chatgpt is ongelofelijk, ik heb het laatst ook een keer ingezet om een verhaal te schrijven. Je kunt bijvoorbeeld ook vragen om een script te schrijven voor een vervolg op een bepaalde film - je weet niet wat je ziet dan…..of een recept te maken op basis van dingen die je toevallig in de koelkast hebt liggen. Of een rondreis te plannen door je favoriete vakantieland op basis van de gezinssamenstelling en interesses. Echt bizar…….
Schrijft in mooie zinnen, vrijwel foutloos qua taalgebruik, maar het nadeel is dat het systeem gebruik maakt van alles wat er op het internet te vinden was ( zin en onzin) en ook nog tot een bepaalde datum. Ik vroeg bijvoorbeeld om een samenvatting van de ontwikkeling te maken van oorlog in de Oekraïne en kreeg als antwoord….’er is geen oorlog…..’
ChatGTP is getraind met data tot in 2021. Oorlog in Oekraine startte 24-02-2022. Het zit dus niet in zijn/haar collectieve geheugen
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Vwb onze auto is die denk ik wel heel actueel :Rianata schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:12:
[...]
offtopic:
ChatGTP is getraind met data tot in 2021. Oorlog in Oekraine startte 24-02-2022. Het zit dus niet in zijn/haar collectieve geheugen

/f/image/qCl4nc2D2LzbziYjvrnpZwDQ.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk alleen als je ooit geen dekking hebt, zodat je hem ergens aan de WiFi kunt hangen. Navigatie downloadt automatisch offline kaarten maar andere apps zou je dan via WiFi kunnen gebruiken.nujtrug schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:01:
Wat is eigenlijk de meerwaarde van de Wi-Fi verbinding op onze XC40's?
Heb begrepen dat software updates enkel via mobiele netwerk worden gedownload. App updates zouden dan weer wel via Wi-Fi kunnen maar we hebben toch allemaal een data-abonnement via Volvo dus waarom zou je dat doen.
Volgens mij maakt ie ook niet automatisch verbinding met bekende Wi-Fi netwerken? Heeft precies ook problemen met verborgen Wi-Fi netwerk, gaat ook niet hier..
En gratis data heb je alleen de eerste 3 jaar, daarna zou je via WiFi nog kunnen linken aan je telefoon.
Dan is BT Thetering beter, ander zit je steeds je telefoon in een hutspot te wijzigen elke rit, via BT thetering hoeft dat niet en connect het spul automatisch met internet via de GSM.JTHZZ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:33:
[...]
Ik denk alleen als je ooit geen dekking hebt, zodat je hem ergens aan de WiFi kunt hangen. Navigatie downloadt automatisch offline kaarten maar andere apps zou je dan via WiFi kunnen gebruiken.
En gratis data heb je alleen de eerste 3 jaar, daarna zou je via WiFi nog kunnen linken aan je telefoon.
Ik heb dat al gebruikt eind November toen de auto zelf een paar dagen geen internet wilde connecten. werkte perfect.
Was overigens data niet 4 jaar inbegrepen? ipv 3?
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Dat is wel een stukje trager. En inderdaad 4 jaar bij Volvo. Bij Polestar maar 3 jaar (maar launch klanten hebben een verlenging naar 5 jaar gekregen ivm de vertraagde app)ron65 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:44:
[...]
Dan is BT Thetering beter, ander zit je steeds je telefoon in een hutspot te wijzigen elke rit, via BT thetering hoeft dat niet en connect het spul automatisch met internet via de GSM.
Ik heb dat al gebruikt eind November toen de auto zelf een paar dagen geen internet wilde connecten. werkte perfect.
Was overigens data niet 4 jaar inbegrepen? ipv 3?
Zolang de navigatie en de radio het doen, merk ik die vertraging niet echt ;-)JTHZZ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:42:
[...]
Dat is wel een stukje trager. En inderdaad 4 jaar bij Volvo. Bij Polestar maar 3 jaar (maar launch klanten hebben een verlenging naar 5 jaar gekregen ivm de vertraagde app)
Eerlijk gezegd is spotify het enige wat ik buiten gewone radio om via data gebruik. En maps uiteraard.
In de play store ritselt het van de wazige radio en playlist en podcast apps, maar voorlopig heb ik die nog niet nodig gehad.
EN dat 5e jaar, ach... koop ik tzt wel bij. Daarna komt er weer een nieuwe leasewagen. :-)
UPDATE: V2.6 is zojuist door de dealer geïnstalleerd ihkv de terugroepactie. Geen wezenlijke verschillen, drivinbg journal functioneert ook nog niet omdat je die nergens in privacy instellingen vrij kunt geven en dat is wel een stap die eerst gezet moet worden om hem werkend te krijgen.
Diegenen die driving journal al functioneel hebben (ik meen dat ik ergens al iemand las die dat meldde werkend te hebben) , waar hebben jullie hem in de privacy instellingen goedgekeurd ? (want zonder die stap werkt het niet)
[ Voor 27% gewijzigd door ron65 op 03-02-2023 15:36 ]
Daar ben ik ook erg nieuwsgierig naar……ron65 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:50:
[...]
Diegenen die driving journal al functioneel hebben (ik meen dat ik ergens al iemand las die dat meldde werkend te hebben) , waar hebben jullie hem in de privacy instellingen goedgekeurd ? (want zonder die stap werkt het niet)
Gewoon geduld hebben, wordt langzaam uitgerold. In sommige landen werkt het al…
:strip_exif()/f/image/AmaedMMFQSuDP6IPodf5FcfQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vrouw was net vertrokken met de auto en belde me in paniek op toen ze hiermee tot stilstand gekomen was. Een vrachtauto tikte haar van linksachter in de rondte. De auto ging van alles zelf doen, zei ze, om veilig tot stilstand te komen. De vrachtwagen heeft de linkerflank dus aardig in elkaar geduwd. Op zo'n moment ben je gewoon heel erg blij met een veilige stevige auto! Het plan was eigenlijk dat ze met onze andere auto zou gaan en dat is een Hyundai i10. Ik weet niet of ze er zelf dan zonder kleerscheuren af was gekomen... Nu is ze alleen heel erg geschrokken en heeft ze wel een pijnlijke arm en ook haar hoofd gestoten, maar dat lijkt het wel te zijn. Hoe nu verder met de auto weet ik nog niet. Die heeft best veel reparatie nodig.
:strip_exif()/f/image/TC6ZvHK3Zommij28NL3ZxmWn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OcgHhRfyn72OrnzhRsXVhuQN.jpg?f=fotoalbum_large)
@YvoK Tjee zeg, dat is zwaar balen! Gelukkig is je vrouw er goed afgekomen, dat moet voor haar heftig zijn geweest. Succes met de afwikkeling van de schade!
[ Voor 18% gewijzigd door Vulcan750 op 03-02-2023 22:23 ]
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Ik lees berichten dat BLIS niet leverbaar is de komende weken. Iemand al een auto geleverd met missende optie? Onze zou aankomende week gebouwd worden en weet nog niet wat ik ervan moet vinden als dit inderdaad mist.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ja, dat weet ik, o.a. In Noorwegen, maar hoe hebben sommigen hier in NL het aan de praat kunnen krijgen…? Althans ik begreep uit het bericht waar ik op reageerde dat dat het geval isKammika schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:37:
[...]
Gewoon geduld hebben, wordt langzaam uitgerold. In sommige landen werkt het al…
Dat begreep ik ook uit reacties elders, kan hier zijn geweest laatste week ergens, maar kan ook op een FB pagina zijn geweest, maar ik meen dat er iemand riep dat het bij hem sinds enkele dagen werkte.Mga1600 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:10:
[...]
Ja, dat weet ik, o.a. In Noorwegen, maar hoe hebben sommigen hier in NL het aan de praat kunnen krijgen…? Althans ik begreep uit het bericht waar ik op reageerde dat dat het geval is
kan het niet snel terugvinden helaas.
Dat is schrikken! Gelukkig goed afgelopen. Ik hoop dat de schade onderhuids voor zowel je vrouw als de auto meevalt.YvoK schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:05:
En dan heb je ineens je fijne Volvo niet meer voor de deur staan ..
[Afbeelding]
Volvo XC40 P6 Ultimate 20" MY23
Heel af en toe ja. Wat wordt er bedoelt met “time” vermeld op het display?Vulcan750 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:11:
En hebben jullie ook dat de snelheidborden links op de bestuurdersdisplay soms blijft "hangen" op 120 met "time" eronder?
Het hoeft gelijk het bekende euvel te zijn. Mijn eerste P8 had het probleem (banden ook gewisseld: probleem bleef). Bij mijn 2e ook naar verloop van tijd een trilling, maar dat bleek hoogteslag linksachter en is gecorrigeerd.Vulcan750 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:11:
Ik merk dat ook mijn stuur toch heel ietsje trilt bij snelheden tussen de 105 en 125 km/h. En hebben jullie ook dat de snelheidborden links op de bestuurdersdisplay soms blijft "hangen" op 120 met "time" eronder? Soms kom ik van de snelweg af en rij eerst nog een stuk 80km-weg en pas binnen de bebouwde kom gaat het 120km bordje over naar 50km. 🤔
@YvoK Tjee zeg, dat is zwaar balen! Gelukkig is je vrouw er goed afgekomen, dat moet voor haar heftig zijn geweest. Succes met de afwikkeling van de schade!
Bazzan
De snelheidsbeperking is dan afhankelijk van het tijdstip. Bijvoorbeeld na 19.00 uur geldt een maximum van 120 km/h op de autoweg.Wolfs XC schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:08:
[...]
Heel af en toe ja. Wat wordt er bedoelt met “time” vermeld op het display?
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Oef ze zal flink geschrokken zijn. Schandalig zo’n vrachtwagen die je van achteren aan tikt. Zal toch iets met te weinig afstand of onvoldoende opletten geweest zijn. Suc6 met herstel . Hoop dat je vrouw snel van de schrik bekomen is…YvoK schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:05:
En dan heb je ineens je fijne Volvo niet meer voor de deur staan ..
[Afbeelding]
Mijn vrouw was net vertrokken met de auto en belde me in paniek op toen ze hiermee tot stilstand gekomen was. Een vrachtauto tikte haar van linksachter in de rondte. De auto ging van alles zelf doen, zei ze, om veilig tot stilstand te komen. De vrachtwagen heeft de linkerflank dus aardig in elkaar geduwd. Op zo'n moment ben je gewoon heel erg blij met een veilige stevige auto! Het plan was eigenlijk dat ze met onze andere auto zou gaan en dat is een Hyundai i10. Ik weet niet of ze er zelf dan zonder kleerscheuren af was gekomen... Nu is ze alleen heel erg geschrokken en heeft ze wel een pijnlijke arm en ook haar hoofd gestoten, maar dat lijkt het wel te zijn. Hoe nu verder met de auto weet ik nog niet. Die heeft best veel reparatie nodig.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even navraag bij dealer, er gaan inderdaad auto's geproduceerd worden zonder BLIS. Onze auto zou nog met BLIS gemaakt worden, alle klanten zonder BLIS zouden benaderd zijn.Ophidian schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:29:
@YvoK Dat is wel even schrikken, maar gelukkig heeft ze er niks aan overgehouden.
Ik lees berichten dat BLIS niet leverbaar is de komende weken. Iemand al een auto geleverd met missende optie? Onze zou aankomende week gebouwd worden en weet nog niet wat ik ervan moet vinden als dit inderdaad mist.
We gaan het zien en anders toch voor wat anders gaan.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
:strip_exif()/f/image/lwAN8nrYK6njjsXnX5GQinOn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door mich78 op 04-02-2023 11:06 ]
Ik zie het nog even aan. Het is echt maar iets, maar toch...Bazzan schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:20:
[...]
Het hoeft gelijk het bekende euvel te zijn. Mijn eerste P8 had het probleem (banden ook gewisseld: probleem bleef). Bij mijn 2e ook naar verloop van tijd een trilling, maar dat bleek hoogteslag linksachter en is gecorrigeerd.
Wat een plaatje!mich78 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:04:
Deze week met de p8 naar de sneeuw geweest. Een paar dagen heeft het flink gesneeuwd. Wat een fantastische grip en je rijdt gewoon stapvoets een besneeuwde helling op. Andere automobilisten waren al kettingen aan het leggen. Ik heb geen winterbanden, maar de Pirelli all season. Dus voor wie twijfels heeft.. Die all seasons doen t prima!
[Afbeelding]
Duidelijk, thanks!Claude schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:29:
[...]
De snelheidsbeperking is dan afhankelijk van het tijdstip. Bijvoorbeeld na 19.00 uur geldt een maximum van 120 km/h op de autoweg.
Toevallig vanmiddag gezien dat er een update van deze app was……maar die helpt ook niet om ‘m te activeren…… We wachten geduldig af……ron65 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:41:
[...]
Dat begreep ik ook uit reacties elders, kan hier zijn geweest laatste week ergens, maar kan ook op een FB pagina zijn geweest, maar ik meen dat er iemand riep dat het bij hem sinds enkele dagen werkte.
kan het niet snel terugvinden helaas.
Dat ziet er erg handig uit! Is die tas ook voor andere dingen bruikbaar? Ik denk aan wat kampeerspullen bijvoorbeeld?mich78 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:42:
Nog een tip voor mensen die worstelen met het meenemen van ski’s met de xc40. Als je een trekhaak hebt, een fietsendrager en een decathlon skitas (passen 4 paar ski’s in), dan kun je zonder noemenswaardig meerverbruik toch je ski’s meenemen zonder zitplaatsen in te leveren. [Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Mga1600 op 05-02-2023 02:05 ]
De tas is lang en smal, dus als je kampeerspullen hebt van dat formaat dan kan dat. Dit is de link naar de tas: https://www.decathlon.nl/...zTSeVwNB5YWwaAu87EALw_wcBMga1600 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:03:
[...]
Dat ziet er erg handig uit! Is die tas ook voor andere dingen bruikbaar? Ik denk aan wat kampeerspullen bijvoorbeeld?
[ Voor 6% gewijzigd door HenryP op 06-02-2023 14:30 ]

[ Voor 89% gewijzigd door HenryP op 05-02-2023 09:52 ]
Bedankt voor de link! Ja daar zijn zeker heel mooie oplossingen bij, maar tegelijkertijd ook wel kostbaar voor de paar keer per jaar dat ik zoiets zou gebruiken. De rest van het jaar moet je ‘m ook weer ergens opbergen…..En daar komt bij dat we al een goede fietsdrager hebben.HenryP schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:05:
Als je bijvoorbeeld op de site van Thule kijkt, zie je dat ze mooie trekhaakoplossingen hebben die ook nog eens waterdicht zijn. En ja, je kunt uiteraard ook een willekeurige tas met (bijvoorbeeld) spanbanden op een willekeurige fietsendrager vastmaken. Deze laatste oplossing is ongetwijfeld goedkoper dan een speciale trekhaakoplossing.
We hebben, naast de Volvo, een VWBusje wat omgebouwd is tot simpel campertje. Als we daar ergens een paar dagen staan is extra ‘leefruimte’ dringend gewenst want zo’n busje is erg leuk maar echt niet groot. Daarvoor hebben we een voortent (opblaasbaar) die zowel aan de bus gekoppeld als losstaand gebruikt kan worden. Dus je kunt met de bus ergens heen en intussen de tent laten staan en later weer koppelen. Best wel ideaal en het ding staat echt in een paar minuten. Alleen is het een heel pakket om mee te nemen waar je onderweg best wel last van hebt.
Ik denk wel dat het pakket misschien het in die Declathon tas zal passen, en als dat zo is lijkt me dat prima voor ons doel. Eerst even meten……
Dank je voor de tip en de gegevens! Mooi dingetje! Zie mijn reactie aan HenryP. Ik ga mijn tent opmeten en als het ‘een beetje’ lijkt te passen zo’n Declathon tas bestellen!mich78 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:03:
[...]
De tas is lang en smal, dus als je kampeerspullen hebt van dat formaat dan kan dat. Dit is de link naar de tas: https://www.decathlon.nl/...zTSeVwNB5YWwaAu87EALw_wcB
Nogmaals dank!
HenryP schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:05:
Als je bijvoorbeeld op de site van Thule kijkt, zie je dat ze mooie trekhaakoplossingen hebben die ook nog eens waterdicht zijn. En ja, je kunt uiteraard ook een willekeurige tas met (bijvoorbeeld) spanbanden op een willekeurige fietsendrager vastmaken. Deze laatste oplossing is ongetwijfeld goedkoper dan een speciale trekhaakoplossing.
:strip_exif()/f/image/FNRh3VRaGRWiCqX4SNqcZNBY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan van harte deze aanbevelen. Wel iets duurder. Aan de zijkant kun je ook andere stukken opbouwen, waardoor ook ski's er in passen (een kleine meerkost). De bak kan ook uit de weg worden geklapt (zoals een fietsenrek) om in de autokoffer te kunnen.
Voordeel achter de wagen: geen extra verbruik, mogelijks zelfs minder omdat onze rijdende baksteen dan iets afgeronder wordt
Vraagje, ik heb standaard Milenco caravanspiegels voor mijn voorgaande wagen (merk en type noem ik niet meer
Mocht dat nou niet super passen of labiel blijven vastzitten, wat voor caravanspiegels zou ik dan best kunnen nemen?
Ik kwam deze tegen: https://www.obelink.nl/em...iegels-4034144028558.html
ook hier :
https://www.caravanspiege...piegels-volvo-xc40-sp1418
Ik zie lovende reacties ook op andere sites over deze spiegels, maar ziet er toch fragiel uit eerlijk gezegd.
Wellicht weten jullie meer of heb je ervaringen met spiegels op onze prachtige XC40's, laat het weten, ik lees ze graag!
[ Voor 6% gewijzigd door ron65 op 05-02-2023 12:49 ]
[ Voor 85% gewijzigd door ron65 op 06-02-2023 21:13 ]
De ontwikkelaar van de app heeft me al een paar tips gegeven die echter nog niet tot het gewenste resultaat hebben geleid, hij is echter wel heel actief met reageren. Mijn iPad en iPhone zijn ook gekoppeld en daarop werkt het wel goed, ook met video materiaal, (oude) films die op de PLEX site staan die je kunt afspelen en foto’s. Op de telefoon werkt het ook met video en met FLAC ook als ik ‘los’ ben van mijn thuis-WiFi.
Het lijkt mij daarom op dat het probleem in de AAOS app zit hoewel de ontwikkelaar denkt dat het in de server-settings moet zitten. Wordt vervolgd…..
Overigens is de AAOS app (voorlopig?) nog music-only.
Als je, zoals ik, een grote hoeveelheid muzieknummers hebt waar je aan gehecht bent (en die niet op Spotify staan) is deze app een aardig alternatief voor de AudioWagon app die usb sticks afspeelt. Hopelijk komt het met FLAC ook in orde want dat klinkt echt zoveel beter dan mp3…..…..
Kan WAV een alternatief zijn? Kost je wel meer opslagruimte.Mga1600 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:54:
[...]
Als je, zoals ik, een grote hoeveelheid muzieknummers hebt waar je aan gehecht bent (en die niet op Spotify staan) is deze app een aardig alternatief voor de AudioWagon app die usb sticks afspeelt. Hopelijk komt het met FLAC ook in orde want dat klinkt echt zoveel beter dan mp3…..…..
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Ik zou dit ook graag willen weten ivm trekken van onze caravan. Mijn vorige spiegels passen niet meer…..ron65 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:43:
Hi mensen,
Vraagje, ik heb standaard Milenco caravanspiegels voor mijn voorgaande wagen (merk en type noem ik niet meer) en moet die nog gaan passen op de volvo XC40.
Mocht dat nou niet super passen of labiel blijven vastzitten, wat voor caravanspiegels zou ik dan best kunnen nemen?
ook hier :
Ik zie lovende reacties ook op andere sites over deze spiegels, maar ziet er toch fragiel uit eerlijk gezegd.
Wellicht weten jullie meer of heb je ervaringen met spiegels op onze prachtige XC40's, laat het weten, ik lees ze graag!
C40 P6 (ultimate my23) 19 inch
Verder echt top. Geen extra geluid, geen extra verbruik. Wel even opletten met achteruit parkeren ivm extra lengte en buiten werking zijn van sensoren.
madhondt schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:43:
[...]
[Afbeelding]
Ik kan van harte deze aanbevelen. Wel iets duurder. Aan de zijkant kun je ook andere stukken opbouwen, waardoor ook ski's er in passen (een kleine meerkost). De bak kan ook uit de weg worden geklapt (zoals een fietsenrek) om in de autokoffer te kunnen.
Voordeel achter de wagen: geen extra verbruik, mogelijks zelfs minder omdat onze rijdende baksteen dan iets afgeronder wordt. Nog niet geprobeerd op de volvo, maar wel met de tesla (van vriendin).
Natuurlijk een hele flauwe opmerking, maar het is wel zo dat de veiligheidsinstructies van de meeste fietsendragers aangeven dat deze niet voor andere doeleinden dan fietsen vervoeren mogen worden gebruikt. Als er dus iets gebeurt…… zal het meestal wel goed komen, maar tochmich78 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:19:
Deze oplossing is prachtig! Heb er serieus over nagedacht, maar buiten de hoge prijs, is het formaat fors. Je moet m de rest van het jaar ook weer ergens opbergen. Een hybride oplossing, door de fietsendrager multifunctioneel te gebruiken, bracht me op dit idee. Ik was bang dat de tas niet duurzaam genoeg was, maar is echt meer dan voldoende waterdicht. Het enige nadeel, maar dat ligt aan de fietsendrager, de achterklep kan niet meer open. Dus als je tijdens de reis wat nodig hebt, dan moet het via de achterbank. Hoedenplank bleef sowieso thuis, dus dat nam ik maar op de koop toe.
Verder echt top. Geen extra geluid, geen extra verbruik. Wel even opletten met achteruit parkeren ivm extra lengte en buiten werking zijn van sensoren.
[...]
Ik heb gewoon een dakdrager. In de zomervakantie daarmee (+ fietsendrager op de trekhaak) met 130 over autobahn gereden. Was natuurlijk in de tijd van de goede temperaturen. Maar verbruik viel me alleszins mee…JTHZZ schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:57:
[...]
Natuurlijk een hele flauwe opmerking, maar het is wel zo dat de veiligheidsinstructies van de meeste fietsendragers aangeven dat deze niet voor andere doeleinden dan fietsen vervoeren mogen worden gebruikt. Als er dus iets gebeurt…… zal het meestal wel goed komen, maar toch
Mijn advies: ga voor deze!
Ik heb het merk Emuk ook gebruikt op diverse BMW’s vanwege de goede pasvorm.
Ik ga ze ook zeker aanschaffen voor mijn XC40
XC40 Recharge Twin Motor Ultimate MY24, Fjord Blue, Wool Blend, Pixel led, trekhaak, 19", geleverd 05-09-20'23
XC40 Recharge Twin Motor Ultimate MY24, Fjord Blue, Wool Blend, Pixel led, trekhaak, 19", geleverd 05-09-20'23
Is dit dezelfde? Op de site van decathlon staat dat de tas 2,10 meter lang is, en een xc40 is toch 1,87 meter breed? Dan moet de tas toch uitsteken? Op de foto lijkt dat niet zo? (En het lijkt me bovendien lastig, als hij uitsteekt?)mich78 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:03:
[...]
De tas is lang en smal, dus als je kampeerspullen hebt van dat formaat dan kan dat. Dit is de link naar de tas: https://www.decathlon.nl/...zTSeVwNB5YWwaAu87EALw_wcB
jorisjansen3 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:23:
[...]
Is dit dezelfde? Op de site van decathlon staat dat de tas 2,10 meter lang is, en een xc40 is toch 1,87 meter breed? Dan moet de tas toch uitsteken? Op de foto lijkt dat niet zo? (En het lijkt me bovendien lastig, als hij uitsteekt?)
JTHZZ schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:57:
[...]
Natuurlijk een hele flauwe opmerking, maar het is wel zo dat de veiligheidsinstructies van de meeste fietsendragers aangeven dat deze niet voor andere doeleinden dan fietsen vervoeren mogen worden gebruikt. Als er dus iets gebeurt…… zal het meestal wel goed komen, maar toch
Thanx, inderdaad kwam ik ook al op deze uit. Maar ik ben benieuwd of ze wel stevig zitten, het lijkt allemaal zo fragiel...thv schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:13:
Excuus, ik bedoelde deze link
Wat mij van deze wel opvalt is dat er ook grotere spiegels met meer bolling en dus meer zicht verkrijgbaar zijn alsmede allerhande dingen als sloten (anti diefstal), beveiligingslijnen etc etc.
Ik zit al verlekkerd te kijken naar de uitvoering met grotere spiegels en een antidiefstal slot.
Maar daarmee kom je wel even rond de 170 euro uit, verwachting is dat ik ze ten minste 5 jaar nodig heb, of er daarna weer een xc40 komt kan ik nu nog niet vooruitzien (ik hoop zeker van wel, maar als de werkgever de leaseregeling weer aanpast kan da zomaar weer anders uitpakken).
De huidige milenco set kostte rond de 90 euro, maar heeft kleinere spiegels en dat was 1 van de negatieve dingen die ik eraan ervoer. het richten was lastig en luisterde nauwkeurig, anders zie je alleen maar een zijkant van je caravan of de vangrail naast de vluchtstrook. Het is of de hoogte helemaal zien of de breedte, afhankelijk van of je de spiegel horizontaal of vertikaal richt.
De Emuk brede spiegel pakt dat alles wel in eenmaal, staat me wel aan.
Ook de bevestiging van de milenco op die wagen was tricky, doordat de spiegels een wigvormige rand hadden. Hoe vaster je hem zette hoe sneller hij zichzelf van die wigvorm af loswrikte soms. Maar te los was ook niet goed. Uiteindelijk gebruikte ik een tang om de boel muurvast te draaien, dat werkte enigszins. Een spiegel met een elastiek over de bolling was ook niet haalbaar, ook dat gleed er met gemak af doordat de autospiegels ook in dat opzicht een wigvorm hadden. Ik heb me er al die jaren met ductape als hulpmiddel wel mee gered. Maar was niet optimaal.
Ik heb er vanavond ter test toch maar even een op mijn linkerspiegel van de XC40 gezet, en dat lijkt al stukken steviger zolang de klemmen maar op de bovenrand zitten. Zonder dat ik de moeren met een tang aandraaide (wat voorheen beslist nodig was) kon ik de spiegel er al niet meer afwrikken, kon bij de voorgaande wagen wel en zonder moeite ook nog.
Aan de andere kant: 170 euro over 5 jaar is maar 34 euro per jaar, mogelijk komt er een tweede XC40 achteraan en dan is het 17 euro per jaar. Soms moet je niet moeilijk doen over zulke bedragen over zo lange tijd, als je daarmee gewoon goede kwaliteit koopt denk ik maar.
Ik overweeg ze wel dus, even wat meer reacties afwachten hier en elders, maar ik heb wel het gevoel dat ze er gaan komen. .
[ Voor 25% gewijzigd door ron65 op 05-02-2023 23:25 ]
Even goed afstellen, en als je dan goed langs de aanhanger kan kijken is het toch prima!
@Kammika Wij zijn van plan om komende zomer met de auto naar Spanje te rijden, ook met dakkoffer en fietsendrager achterop. Kan je aangeven wat ongeveer je meerverbruik/actieradius was met dakkoffer en fietsendrager ? Vind dat lastig te beoordelen.Kammika schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:19:
[...]
Ik heb gewoon een dakdrager. In de zomervakantie daarmee (+ fietsendrager op de trekhaak) met 130 over autobahn gereden. Was natuurlijk in de tijd van de goede temperaturen. Maar verbruik viel me alleszins mee…
Ze zitten echt heel stevig en trillingsvrij. Het is even een uitgave maar je gaat er zeker plezier aan beleven!
JTHZZ schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:57:
[...]
Nog flauwer: Je kunt bekeurd worden voor het dragen van iets anders dan fietsen op een fietsendrager.mich78 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:33:
Dat staat inderdaad in de handleiding te lezen. Gelukkig heb ik nog de capaciteit om zelf logisch na te denken. Er mogen 2 fietsen op met een gezamenlijk gewicht van maximaal 60kg. Een tas met ski’s met een totaalgewicht van maximaal 20kg en een lager zwaartepunt gaat echt geen probleem opleveren. Lading moet deugdelijk vast zitten. Zolang dit in orde is zou ik niet weten er te verwijten zou zijn mocht er iets fout gaan.
[...]
Zie https://wetten.overheid.n..._Paragraaf0_Artikel5.18.7
regel 1.d.
indien de lastdrager is geconstrueerd voor het vervoer van specifieke goederen, mogen geen andere én niet meer van deze goederen worden vervoerd dan waarvoor de constructie is bestemd;
Weet ik niet exact meer. Weet nog dat ik me op het ergste had voorbereid en het dus mee viel. Maar kan ook aan mijn verwachting vooraf hebben gelegen. Wellicht staat er nog een post van mij in de zomervakantie.Mardijk schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:12:
[...]
@Kammika Wij zijn van plan om komende zomer met de auto naar Spanje te rijden, ook met dakkoffer en fietsendrager achterop. Kan je aangeven wat ongeveer je meerverbruik/actieradius was met dakkoffer en fietsendrager ? Vind dat lastig te beoordelen.
Let op dat het sowieso al snel appels en peren vergelijk is. Weersomstandigheden en rijstijl doen ook veel….
Ik heb zelf die Emuk spiegels. Zijn prima en ik ben zeer tevreden al is het voor mijn gevoel iets meer prutsen om ze goed op de spiegels te krijgen dan de Emuks die ik voor mijn BMW Grand Tour en Opel Insignia had.ron65 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:43:
Hi mensen,
Vraagje, ik heb standaard Milenco caravanspiegels voor mijn voorgaande wagen (merk en type noem ik niet meer) en moet die nog gaan passen op de volvo XC40.
ook hier :
Zit er over te denken om ze wat in te korten. Ze steken wel heel breed uit (wat wel weer lekker is voor het zicht achteruit).
Heb voor het eerst de bolle spiegel. Ook dat bevalt uitstekend: zie de hele caravan goed in beeld en niet te klein (achterkant caravan is zo'n beetje 7 meter achter de auto).
[ Voor 6% gewijzigd door RFolst op 06-02-2023 15:30 ]
Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden
Ja hier ook wintersport, lachen, 50 meter behoorlijk omlaag naar het huisje. Ik met mijn P8 mijn schoonzoon met een V60 station. we kwamen allebei prima beneden....mich78 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:04:
Deze week met de p8 naar de sneeuw geweest. Een paar dagen heeft het flink gesneeuwd. Wat een fantastische grip en je rijdt gewoon stapvoets een besneeuwde helling op. Andere automobilisten waren al kettingen aan het leggen. Ik heb geen winterbanden, maar de Pirelli all season. Dus voor wie twijfels heeft.. Die all seasons doen t prima!
De V60 met winterbanden was kansloos omhoog, ook niet met een aanloop. Kettingen nodig.
Ik rijdt op mijn gemak met de P8 achteruit omhoog. Vooruit omhoog kun je gewoon fors op het stroompedaal de auto regelt wel waar ie doorslipt dat dat ophoudt fantastisch en ik heb gewoon zomerbanden (Continentals)
Vraag me af of de tractioncontrol ook werkt achteruit?
En in de bergen is het ook feest, hier zijn een paar stukjes bergweg waar je even extra inhaalbaan krijgt dan is 400pk wel feest.
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Op zomerbanden naar de wintersport?Waterblok schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:16:
[...]
Ja hier ook wintersport, lachen, 50 meter behoorlijk omlaag naar het huisje. Ik met mijn P8 mijn schoonzoon met een V60 station. we kwamen allebei prima beneden....
De V60 met winterbanden was kansloos omhoog, ook niet met een aanloop. Kettingen nodig.
Ik rijdt op mijn gemak met de P8 achteruit omhoog. Vooruit omhoog kun je gewoon fors op het stroompedaal de auto regelt wel waar ie doorslipt dat dat ophoudt fantastisch en ik heb gewoon zomerbanden (Continentals)
Vraag me af of de tractioncontrol ook werkt achteruit?
En in de bergen is het ook feest, hier zijn een paar stukjes bergweg waar je even extra inhaalbaan krijgt dan is 400pk wel feest.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Een fietsendrager voor iets anders gebruiken dan fietsen is veel erger volgens sommige flauwerds hier. ;-)
de boete kun je nog op gokken en veiligheid kun je zelf prima inschatten denk ik, maar ik zou het risico van die omgekeerde bewijslast in oostenrijk niet aandurven...mich78 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:14:
[...]
Een fietsendrager voor iets anders gebruiken dan fietsen is veel erger volgens sommige flauwerds hier. ;-)
(voor zover ik begrepen heb ben je bij een ongeluk op zomerbanden in de winter automatisch schuldig en ligt de bewijslast bij jou om het tegendeel aan te tonen. Dat kan je ook met verzekering flink gez... opleveren, waardoor je schade bij de andere partij mogelijk niet uitgekeerd krijgt.. dat kan echt wel in de papieren lopen)
Lijkt mij ook niet verstandig... Stel dat er iets gebeurt, dan laat de verzekering je in de kou staan... En dan heb je ook nog de Oostenrijkse autoriteiten... Succes!
Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
Dus dat...Kammika schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:34:
[...]
de boete kun je nog op gokken en veiligheid kun je zelf prima inschatten denk ik, maar ik zou het risico van die omgekeerde bewijslast in oostenrijk niet aandurven...
(voor zover ik begrepen heb ben je bij een ongeluk op zomerbanden in de winter automatisch schuldig en ligt de bewijslast bij jou om het tegendeel aan te tonen. Dat kan je ook met verzekering flink gez... opleveren, waardoor je schade bij de andere partij mogelijk niet uitgekeerd krijgt.. dat kan echt wel in de papieren lopen)
Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
Grapje zeker?Waterblok schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:16:
[...]
……..en ik heb gewoon zomerbanden (Continentals)
Beetje off-topic hier maar je krijgt een percentage van de schuld toegewezen, afhankelijk van hoe hard de ongevalsoorzaak te linken is aan de bandenkeuze. Als iemand je van achter aanrijdt terwijl jij met je zomerbanden voor het rode licht staat, krijgt de ander gewoon 100% schuld. Als jij met slippende zomerbanden niet wegkomt bij een groen stoplicht en er rijdt iemand achterop, zul je wel een flink deel van de schuld toebedeeld krijgen.Kammika schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:34:
[...]
de boete kun je nog op gokken en veiligheid kun je zelf prima inschatten denk ik, maar ik zou het risico van die omgekeerde bewijslast in oostenrijk niet aandurven...
Toch jammer dat dat zo maar kan.
Tot mei was dat zichtbaar in de Pugsurfing app daarna in de Volvo app maar nu zie ik niks?
Blijft het maar kort staan in de app of zo?
En nu onderweg weer voor het eerst gebruikt duurt even voor het verschijnt? Einde maand of zo?
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Meteen na het starten van het laden sprint de auto in storing. De knop buiten de auto reageert dan niet meer en ook het loskoppelen via het scherm lukt niet meer. De enige optie die ik dan nog heb is de auto op slot zetten, even laten rusten en dan loskoppelen. Je bent dan 5 minuten verder, maar hebt nog geen kWh in de auto zitten.
En dat is vooral vervelend als je om 11 uur naar huis rijdt en geen zin hebt in gedoe, maar wel thuis wil komen.
edit: Vanuit de Volvo App: Als ik retry payment doe krijg ik gewoon een failed payment melding. Dus hij pakt de nieuwe kaart vanuit mijn plugsurfing account niet. Ik krijg ook geen optie om een nieuw nummer toe te voegen.
[ Voor 21% gewijzigd door errox op 07-02-2023 10:57 ]
"Nu werkt het laden wel, alleen het betalen niet" En wat is je probleem?errox schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:40:
Zojuist ergens geladen bij Ionity alleen is mijn creditcard recentelijk gewijzigd van nummer. Nu werkt het laden wel, alleen het betalen niet. Inmiddels wel in mijn plugsurf account een nieuw nummer toegevoegd, maar het werkt nog steeds niet. Klantenservice kom ik niet mee uit en eerlijk gezegd weet ik niet zeker hoe het werkt met het plugsurfing vs Volvo account. Plugsurfing verwijst naar Volvo en Volvo verwijst naar Plugsurfing. Weet iemand hoe je dit kunt oplossen?
edit: Vanuit de Volvo App: Als ik retry payment doe krijg ik gewoon een failed payment melding. Dus hij pakt de nieuwe kaart vanuit mijn plugsurfing account niet. Ik krijg ook geen optie om een nieuw nummer toe te voegen.
Haha als het zo blijft zou wel mooi zijn. Ervaring leert dat het uiteindelijk toch betaald moet worden. Bij incharge duurde het ook 2 maanden (hoopte stiekem wel dat het niet betaald hoefde te woerden.. maar helaas..Venomer schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:40:
[...]
"Nu werkt het laden wel, alleen het betalen niet" En wat is je probleem?
En de kabel goed ondersteunen tot de sessie start heeft ook niet geholpen? Ik vind dit overigens wel echt heel vreemd gedrag, ik had juist eerder nooit issues bij Fastned, wel bij Shell. En sinds een paar maand opeens issues bij best veel Fastneds. Volgens mij dezelfde laadkabels, ik voelde ook niet direct meer gewicht dus hoe zoiets opeens kan...ArnoudN schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:33:
[...]
Meteen na het starten van het laden sprint de auto in storing. De knop buiten de auto reageert dan niet meer en ook het loskoppelen via het scherm lukt niet meer. De enige optie die ik dan nog heb is de auto op slot zetten, even laten rusten en dan loskoppelen. Je bent dan 5 minuten verder, maar hebt nog geen kWh in de auto zitten.
En dat is vooral vervelend als je om 11 uur naar huis rijdt en geen zin hebt in gedoe, maar wel thuis wil komen.
Met je eens dat het heel vervelend is bij sommige (eigenlijk alle) situaties.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
- Eerst balans gecheckt, probleem blijft
- Uitlijning gecheckt, probleem blijft
- Andere remschijven, probleem blijft
- Velg en banden van trillingsvrije auto op de mijne, probleem blijft
- Mijn banden en velgen op trillingsvrije auto, geen trillingen in de auto
Het vervangen van de assen is ook de laatste hoop, behalve de auto inruilen. Ik snap het ook vanuit de dealer om er op een gegeven moment mee te stoppen aangezien we op een punt zijn beland waarin de eventuele oplossingen uitblijven en zich ook niks nieuws voordoet dat het probleem eventueel kan verhelpen.
Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD
Mooi van de dealer dat ze dit allemaal doen. Maar er zijn zoveel auto's die het probleem hebben en de dealers blijven maar van alles proberen.3clectic schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:11:
Onze C40 staat ondertussen al van donderdag bij de dealer, ze gaan de assen vervangen. Ik heb er ondertussen vrede mee dat het getril niet volledig opgelost gaat worden, zolang het maar een stuk minder is. Ik merk dat ze steeds terugvallen op 'producteigenschap' maar nadat ik had aangedrongen om toch wat harder te rijden dan 95/100 zijn ze daar ondertussen op teruggekomen. We zitten ondertussen denk ik al aan het einde van flow.
Het vervangen van de assen is ook de laatste hoop, behalve de auto inruilen. Ik snap het ook vanuit de dealer om er op een gegeven moment mee te stoppen aangezien we op een punt zijn beland waarin de eventuele oplossingen uitblijven en zich ook niks nieuws voordoet dat het probleem eventueel kan verhelpen.
Ik vind het onbegrijpbaar dat er geen oplossing vanuit Volvo NL of Volvo Zweden komt. Die weten ongetwijfeld wat het probleem is !
Blijft toch maar een vaag probleem, vooral omdat niet elke auto er last van heeft. De mijne wordt binnenkort ook nagekeken. De trilling is niet heel heftig, maar is er wel tussen de 100 - 110 km/h ongeveer. De dealer is er van overtuigd dat het opgelost kan worden, ben benieuwd.3clectic schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:11:
Onze C40 staat ondertussen al van donderdag bij de dealer, ze gaan de assen vervangen. Ik heb er ondertussen vrede mee dat het getril niet volledig opgelost gaat worden, zolang het maar een stuk minder is. Ik merk dat ze steeds terugvallen op 'producteigenschap' maar nadat ik had aangedrongen om toch wat harder te rijden dan 95/100 zijn ze daar ondertussen op teruggekomen. We zitten ondertussen denk ik al aan het einde van flow.
Ik krijg soms hele vreemde gezichten van medeladers over mijn houding bij de stekker. Ik hou deze zo stevig mogelijk vast tegen de auto. Het laden begint ook gewoon, maar na 5/6 seconden springt hij op storing en geeft dan een communicatiefout. Terwijl er al wel een paar Wh zijn geladen.Juancho schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:45:
[...]
En de kabel goed ondersteunen tot de sessie start heeft ook niet geholpen? Ik vind dit overigens wel echt heel vreemd gedrag, ik had juist eerder nooit issues bij Fastned, wel bij Shell. En sinds een paar maand opeens issues bij best veel Fastneds. Volgens mij dezelfde laadkabels, ik voelde ook niet direct meer gewicht dus hoe zoiets opeens kan...![]()
Met je eens dat het heel vervelend is bij sommige (eigenlijk alle) situaties.
Had gehoopt dat die onderhand eens actief zou worden, maar het tegendeel lijkt waar.
Bij jullie ook?
Los van die vreemde gezichten herken ik het probleem: auto start met laden aan een snellader, en stopt na einige tijd. Bij mij sprong de C40 dan in storing, en blijft in storing staan, dus opnieuw proberen bij een andere paal kan ook niet (want C40 staat in storing).ArnoudN schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:41:
[...]
Ik krijg soms hele vreemde gezichten van medeladers over mijn houding bij de stekker. Ik hou deze zo stevig mogelijk vast tegen de auto. Het laden begint ook gewoon, maar na 5/6 seconden springt hij op storing en geeft dan een communicatiefout. Terwijl er al wel een paar Wh zijn geladen.
Nadat dit ook onderweg naar Wenen gebeurde is de auto teruggehaald, en is “het snellaadapparaat” vervangen. Dat zit “boven de accu, daarvoor moet de hele accu er uit”. Was garantie, maar kostte de monteur wel twee dagen…
Succes!
Vervelende situatie! Maar zoals hier al vaker besproken op het forum, het probleem wordt (waarschijnlijk) pas ECHT opgelost met de nieuwe aandrijflijnen dit jaar…… maar daar hebben we als huidige (x)c40 bezitters nu geen reet aan.3clectic schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:11:
Het is ook wel per auto verschillend. Ik heb na 6500km (gelukkig) nog steeds geen enkele trilling (productie eind november ‘22). Van wanneer is jouw auto? Zou dat nog wat uitmaken?
Bij mij staat die nu tussen YouTube en Waze, net onder de Chrome browser, in die speciale nieuwe app categorie “lang geleden aangekondigd maar nog niet beschikbaar”ron65 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:48:
In de auto is sinds gisteren het icoon voor "Driving Journal"spontaan verplaatst naar laatste positie op het balkje, en als je die aantikt krijg je een melding dat deze niet beschikbaar is in onze regio of land.
Had gehoopt dat die onderhand eens actief zou worden, maar het tegendeel lijkt waar.
Bij jullie ook?
Dat is een goeie. Ik kijk het nog even aan, maar hij moet binnenkort toch voor de 60.000 beurt naar de garage.jorisjansen3 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:59:
[...]
Los van die vreemde gezichten herken ik het probleem: auto start met laden aan een snellader, en stopt na einige tijd. Bij mij sprong de C40 dan in storing, en blijft in storing staan, dus opnieuw proberen bij een andere paal kan ook niet (want C40 staat in storing).
Nadat dit ook onderweg naar Wenen gebeurde is de auto teruggehaald, en is “het snellaadapparaat” vervangen. Dat zit “boven de accu, daarvoor moet de hele accu er uit”. Was garantie, maar kostte de monteur wel twee dagen…
Succes!
Mijn XC40 P6 Plus is van eind september 2022. Vanaf het begin heb ik ook rond 105/115 last van een trilling, de ene keer meer dan de andere keer. Ze hebben aan het begin de banden opnieuw gebalanceerd, maar dat haalde niets uit. Begin december hebben ze nogmaals eea onderzocht, maar na contact met Volvo NL gaven ze aan dat ze een case hebben aangemeld en dit inmiddels bij Volvo NL bekend is. Er wordt hard gewerkt aan een oplossing geven zij aan. Tot die tijd geeft de dealer aan ( TvK Alkmaar ) dat zij niets mogen doen.3clectic schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:11:
Ik vind het dan wel bijzonder om te lezen dat bij andere klanten/dealers er wel van alles word geprobeerd. Heb toch een beetje het idee dat ik aan het lijntje gehouden word ?
Eind vorige week ( 2 maanden later ) gebeld voor een update, maar nog niets bekend...
@3clectic Kan je aangeven bij welke dealer jij zit en heb jij een idee of zij contact hebben met Volvo NL ?
Hoi Arnaud, ik herken dit - zelf ook paar keer gehad bij de hyperchargers (350 kW?), super frustrerend..ArnoudN schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:33:
[...]
Mijn tip - vermijd Fastned met je volvo.. maar dat is natuurlijk niet alijd mogelijk. Ik zou proberen niet je laadpoort direct bij de lader te zetten maar 1.5 meter ervoor of erna, zodat de kabel niet direct druk naar beneden heeft, maar meer opzij. Als ik de kabel vast hou (omhoog hou echt) dan start hij netjes. als ik dan wacht tot de snelheid loopt en los laat schoot hij ook in de fout.. en dan moest ik rustig 10 mins wachten tot hij vrij kwam. wellicht kunnen we een standaard/houder maken die de kabel ondersteunt voor bij fastned?

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Persoonlijk denk ik dat Volvo hoopt dat het bij wat meldingen blijf en dat ze er van uit gaan dat het straks bij de nieuwe modellen niet meer aanwezig is. Deze trillingen zijn er echt al heel, heel lang. Ik wil niet negatief doen maar de kans dat Volvo dit nog gaat fixen lijkt me minimaal.Mardijk schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:56:
[...]
Mijn XC40 P6 Plus is van eind september 2022. Vanaf het begin heb ik ook rond 105/115 last van een trilling, de ene keer meer dan de andere keer. Ze hebben aan het begin de banden opnieuw gebalanceerd, maar dat haalde niets uit. Begin december hebben ze nogmaals eea onderzocht, maar na contact met Volvo NL gaven ze aan dat ze een case hebben aangemeld en dit inmiddels bij Volvo NL bekend is. Er wordt hard gewerkt aan een oplossing geven zij aan. Tot die tijd geeft de dealer aan ( TvK Alkmaar ) dat zij niets mogen doen.
Ik vind het dan wel bijzonder om te lezen dat bij andere klanten/dealers er wel van alles word geprobeerd. Heb toch een beetje het idee dat ik aan het lijntje gehouden word ?
Eind vorige week ( 2 maanden later ) gebeld voor een update, maar nog niets bekend...
@3clectic Kan je aangeven bij welke dealer jij zit en heb jij een idee of zij contact hebben met Volvo NL ?
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik heb juist nooit problemen bij Fastned. Ik heb autocharge aangezet in de Fastned-app, dus het is inpluggen en gaan.4v4t4r schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:16:
[...]
Hoi Arnaud, ik herken dit - zelf ook paar keer gehad bij de hyperchargers (350 kW?), super frustrerend..
Mijn tip - vermijd Fastned met je volvo.. maar dat is natuurlijk niet alijd mogelijk. Ik zou proberen niet je laadpoort direct bij de lader te zetten maar 1.5 meter ervoor of erna, zodat de kabel niet direct druk naar beneden heeft, maar meer opzij. Als ik de kabel vast hou (omhoog hou echt) dan start hij netjes. als ik dan wacht tot de snelheid loopt en los laat schoot hij ook in de fout.. en dan moest ik rustig 10 mins wachten tot hij vrij kwam. wellicht kunnen we een standaard/houder maken die de kabel ondersteunt voor bij fastned?![]()
![]()
Het is echt de aansluiting bij mij. eerst schoot hij steeds op rood, en kreeg de tip van fastned "hou de kabel iets omhoog" dat helpt dus, maar als ik loslaat schiet (zelfs als ik het rustig doe) gelijk weer in het rood. Wellicht is het teveel opgerekt waardoor de kabel er wat verder uit kan zakken? Bij mn volgende dealer afspraak mogen ze er even naar kijken.Venomer schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:52:
[...]
Ik heb juist nooit problemen bij Fastned. Ik heb autocharge aangezet in de Fastned-app, dus het is inpluggen en gaan.
Overigens niet bij alle Fastned, sommige werken indd direct. Is gewoon niet een onwijs fijn gevoel als je op vakantie wil en je ziet alleen maar die phoenix contact stekkers die fastned ook heeft
Ionity, Shell, Allego etc eigenlijk nooit issues (overigens ook niet als het dezelfde stekkers zijn)
[ Voor 8% gewijzigd door 4v4t4r op 08-02-2023 10:02 ]
Vandaag moet ik naar het hoofdkantoor in Rotterdam, vanuit Achterhoek, ik kom aan met 24%.
Ik weet dat op 200 meter van het kantoor 4 x 11kw laders zijn, die openbaar zijn.
Nu ben ik onderweg en zeg ik tegen de Assistent; “zoek oplaadpunt omgeving eindbestemming” en nog enkele soortgelijke varianten. Ik krijg met geen mogelijkheid voor elkaar om dit oplaadpunt in te stellen als bestemming, zodat mijn C40 de batterij gaat voorverwarmen.
De assistent geeft continu opladers langs de route, maar dit wil ik niet!
Hoe krijg ik die ***** assistent zo ver om rond de eindbestemming opladers te vinden? Nu weet ik het toevallig dat deze er zijn, maar als ik ergens kom waar ik niet bekend ben, wil ik dat ik in de buurt van mijn bestemming kan opladen. Ik wil dit ook niet de heletijd op voorhand uitzoeken.
Voor zover ik weet werkt dat voorverwarmen niet bij publieke/eigen laadpalen die GEEN snelladers zijn. Als je daar regelmatig heen moet zou ik ze lekker in je favorieten zetten.Hamer schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:29:
Heeft er iemand ook continu ruzie met de Google assistent, of ligt onderstaand probleem aan het feit dat het niet op de software zit?
Vandaag moet ik naar het hoofdkantoor in Rotterdam, vanuit Achterhoek, ik kom aan met 24%.
Ik weet dat op 200 meter van het kantoor 4 x 11kw laders zijn, die openbaar zijn.
Nu ben ik onderweg en zeg ik tegen de Assistent; “zoek oplaadpunt omgeving eindbestemming” en nog enkele soortgelijke varianten. Ik krijg met geen mogelijkheid voor elkaar om dit oplaadpunt in te stellen als bestemming, zodat mijn C40 de batterij gaat voorverwarmen.
Hoe krijg ik die ***** assistent zo ver om rond de eindbestemming opladers te vinden? Nu weet ik het toevallig dat deze er zijn, maar als ik ergens kom waar ik niet bekend ben, wil ik dat ik in de buurt van mijn bestemming kan opladen. Ik wil dit ook niet de heletijd op voorhand uitzoeken.
haha precies dit, dit had ik vanmorgen ook.. Google snapt dat helaas nietHamer schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:29:
Heeft er iemand ook continu ruzie met de Google assistent, of ligt onderstaand probleem aan het feit dat het niet op de software zit?
Mischien heb ik het fout maar volgens mij hoeft de batterij van de Volvo niet voor te verwarmen voor de 11kW (AC) lader, alleen voor snelladers (DC).Hamer schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:29:
Ik krijg met geen mogelijkheid voor elkaar om dit oplaadpunt in te stellen als bestemming, zodat mijn C40 de batterij gaat voorverwarmen.
[ Voor 14% gewijzigd door Lempke op 08-02-2023 11:21 ]
Ik heb de afgelopen twee weken erg veel bij Fastned geladen zonder problemen, tot ik afgelopen maandag weer bij de Lepelaar stond langs de A6. Die gaf in december ook al problemen, maar omdat het nu goed ging dacht ik weer een poging te wagen. Bij diezelfde pomp zit ook een Shell lader, maar die gaf ook problemen.4v4t4r schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:01:
[...]
Het is echt de aansluiting bij mij. eerst schoot hij steeds op rood, en kreeg de tip van fastned "hou de kabel iets omhoog" dat helpt dus, maar als ik loslaat schiet (zelfs als ik het rustig doe) gelijk weer in het rood. Wellicht is het teveel opgerekt waardoor de kabel er wat verder uit kan zakken? Bij mn volgende dealer afspraak mogen ze er even naar kijken.
Overigens niet bij alle Fastned, sommige werken indd direct. Is gewoon niet een onwijs fijn gevoel als je op vakantie wil en je ziet alleen maar die phoenix contact stekkers die fastned ook heeft
Ionity, Shell, Allego etc eigenlijk nooit issues (overigens ook niet als het dezelfde stekkers zijn)
Er is de vorige keer een melding gedaan naar Volvo NL maar daar is niets uitgekomen (zoals verwacht). Ik ga de auto volgende keer weer eens wat verder weg zetten. Of ik zet de auto aan de verkeerde kant neer zodat de kabel over de auto heen moet. Dan zit er wat meer druk naar boven op.
Dit werd voorgesteld door Fastned - maar door Volvo ernstig afgeraden omdat het dak/spoiler niet de draagkracht zou hebben voor zo'n zware laadkabel ( ik vermoed dan vooral het plastic achterspoiler waar je remlicht in zit) op eigen risico dus !ArnoudN schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:42:
[...]
Er is de vorige keer een melding gedaan naar Volvo NL maar daar is niets uitgekomen (zoals verwacht). Ik ga de auto volgende keer weer eens wat verder weg zetten. Of ik zet de auto aan de verkeerde kant neer zodat de kabel over de auto heen moet. Dan zit er wat meer druk naar boven op.
Edit: ik had daar vanochtend tevergeefs naar gezocht, inmiddels weer aanwezig…….
[ Voor 35% gewijzigd door Mga1600 op 08-02-2023 12:46 ]
Het is de hele week al een rommeltje met het ‘laadpunt kaartje’ evenals de timers die niet werken om voor te verwarmen. Zelfs per direct voor verwarmen in de app werkt niet of met een vertraging.Mga1600 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:44:
Het hele ‘ laadpunt’ zoeken (kaartje) in de iOS app is bij mij verdwenen. Hebben anderen die ook?
Edit: ik had daar vanochtend tevergeefs naar gezocht, inmiddels weer aanwezig…….
Bij mij ook enkel problemen bij FastNed en niet bij de andere (Shell en Ionity).4v4t4r schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:01:
[...]
Het is echt de aansluiting bij mij. eerst schoot hij steeds op rood, en kreeg de tip van fastned "hou de kabel iets omhoog" dat helpt dus, maar als ik loslaat schiet (zelfs als ik het rustig doe) gelijk weer in het rood. Wellicht is het teveel opgerekt waardoor de kabel er wat verder uit kan zakken? Bij mn volgende dealer afspraak mogen ze er even naar kijken.
Ik heb ook autocharge bij FastNed hopende dat dit misschien zou helpen, maar dat is helaas niet het geval.
Nadat ik het een keer had gemeld bij FatNed gaven ze aan dat dit een gekend probleem is voor de XC40 en PS2; daarmee implicerend dat het specifiek is voor "onze" auto's, maar of dat klopt weet ik niet.
Maar het is inderdaad echt vervelend dat je dus moet hopen dat het wel of niet gaat lukken bij FastNed.
Volgens mij verzinnen ze daar ook maar wat. Toen ik vast stond kreeg ik de 2e lijns medewerker om mij te helpen los te maken. Die had een handleiding waarin stond dat ik achterin de auto een hendeltje kon overhalen om de stekker los te krijgen. Ik heb alles afgezocht, maar dat hendeltje schijnen wij helemaal niet te hebben.Watmaakhetuit schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:11:
[...]
Bij mij ook enkel problemen bij FastNed en niet bij de andere (Shell en Ionity).
Ik heb ook autocharge bij FastNed hopende dat dit misschien zou helpen, maar dat is helaas niet het geval.
Nadat ik het een keer had gemeld bij FatNed gaven ze aan dat dit een gekend probleem is voor de XC40 en PS2; daarmee implicerend dat het specifiek is voor "onze" auto's, maar of dat klopt weet ik niet.
Maar het is inderdaad echt vervelend dat je dus moet hopen dat het wel of niet gaat lukken bij FastNed.
Ik heb dat wel ergens gelezen. Het hendeltje zou achter de bekleding van de kofferruimte moeten zitten.ArnoudN schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:14:
[...]
Volgens mij verzinnen ze daar ook maar wat. Toen ik vast stond kreeg ik de 2e lijns medewerker om mij te helpen los te maken. Die had een handleiding waarin stond dat ik achterin de auto een hendeltje kon overhalen om de stekker los te krijgen. Ik heb alles afgezocht, maar dat hendeltje schijnen wij helemaal niet te hebben.
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"