Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:47
Kammika schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:42:
[...]

Maps updates gaan via de playstore. Staan los van de OTA updates…
Klopt en bovendien zit dit er al een poosje in. Ik vind het overigens vooral heel irritant. Het was veel beter dat Maps met voorstellen kwam en jezelf kon kiezen of negeren. Want die voorstellen slaan vaak nog steeds nergens op. Nu wordt het er ingezet en moet je het zelf weer gaan verwijderen |:(

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:06
caspervc schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:07:
Ik heb ook 't idee dat de auto wat zuiniger is na de update. Kom net terug van retour Utrecht - Valkenswaard. 210 km, 86km/u gemiddeld, verbruik op 't dash is 18,5kWh/100km en 52% accu verbruik '24 SMER.
Rustig 105 op de cruisecontrol gereden maar toch. Heb niet 't gevoel dat dit vorig jaar met deze temperatuur (6-8 Gr) en flinke regen soms ook de score was. Anderen ook opgevallen?
Noordenwind tot noordwest, heeft wel invloed op jouw verbruik op je traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:18
peutje schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:57:
[...]

Noordenwind tot noordwest, heeft wel invloed op jouw verbruik op je traject.
Zeker, maar het was een retourtje. De terugweg liep het verbruik ook wat op tov de heenweg.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 20:22
tukker999 schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:00:
[...]

Het lijkt er op dat de display het verbruik van de laatste paar kilometers weergeeft.
Bij mij zakt het verbruik altijd zodra ik het dorp in rij, onafhankelijk of ik daarvoor een korte of een lange rit heb gemaakt.
De relatie tussen de display en de werkelijkheid is ver te zoeken.
@tukker999 en @Waterblok Het boordcomputer display is de beste meting van de auto zelf. Dat is altijd exclusief laadverliezen. Want die kent de auto logischerwijs niet. Dat verlies is 6,2% bij mijn Volvo XC40 na iets meer dan 1 jaar en 35k km: 83,9 kWh laden voor een volle accu van netto 79,0 kWh.
Fun fact: bij accudegradatie gaat de capaciteit van de accu naar beneden, door de interne weerstand moet je er wel net zoveel kWh'en instoppen als toen ie nieuw was.

Zoals al eerder in dit topic bediscussieerd slaat het verbruik in de ritregistratie echt nergens op. Daar kun je hoogstens uithalen welke rit meer of minder verbruikte. Maar een logische verhouding met de werkelijkheid is ver te zoeken sinds een update. Ik kom dan gemiddeld op 89,5 kWh voor 100% accu uit.

Alle laadsessies op een rijtje, kom ik op een factor 1,15: werkelijk verbruik = 1,15 x boordcomputer - 5 Wh/km
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9m8wbcIGnN9rxPVyt1iZQs3tt-Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XwPCe3PbxFZmbGBt9keNXVY7.png?f=fotoalbum_large

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:42:
[...]

Maps updates gaan via de playstore. Staan los van de OTA updates…
Toch is het ETA balkje na een OTA verdwenen, was toch ook een maps dingetje...

Maar het kan goed wat jij zegt, ook maps via de store is geupdated van versienummer zag ik laatst, ongeveer gelijk met de ota.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Laatst online: 00:37
DrBOB101 schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:28:
[...]

@tukker999 en @Waterblok Het boordcomputer display is de beste meting van de auto zelf. Dat is altijd exclusief laadverliezen. Want die kent de auto logischerwijs niet. Dat verlies is 6,2% bij mijn Volvo XC40 na iets meer dan 1 jaar en 35k km: 83,9 kWh laden voor een volle accu van netto 79,0 kWh.
Fun fact
Zoals al eerder in dit topic bediscussieerd slaat het verbruik in de ritregistratie echt nergens op.
Alle laadsessies op een rijtje, kom ik op een factor 1,15: werkelijk verbruik = 1,15 x boordcomputer - 5 Wh/km
Wat een mooie grafiek. Je houdt het duidelijk goed bij.
Rij je de accu helemaal leeg? Van helemaal vol naar leeg?
Wat is werkelijk verbruik bij jou?
Is dat berekend verbruik? Ik neem aan dat je het aantal geladen kWh's noteert, dus gemeten.

Voor de duidelijkheid: Ik meet hoeveel kWh er in gaat en hoeveel km's er uit komen.
Verbruik is voor mij verbruik inclusief en laadverliezen, verwarming of koeling en wat er nog meer verloren gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door tukker999 op 23-12-2024 22:58 ]

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het zal eens niet zo zijn....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1fwPX19xeNHLUcf8y83_3PQ1Dc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BZLdA4R2N5AUo0jrL5hwDTWB.png?f=fotoalbum_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Daarom mensen... Niet gelijk op die download en installeer button duwen! 😁

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

heb ik ook eens gehad, ik wilde op installeren klikken, toen kwam een halve seconde het scherm op dat je aangeeft dat je op start moet drukken en dan de wagen verlaten en afsluiten, en dat floepte weg en update was verdwenen. Was ook teruggetrokken bleek achteraf, precies op het moment dat ik wilde installeren.
Sta je ook raar te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:11
Juancho schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 00:49:
Nog beter, langsgaan bij de dealer omdat je niet kunt wachten op de OTA :+

Ik heb eerlijk gezegd terug geen issues met de laatste versie 3.3.1.6, zelfs geen resets uitgevoerd.

[ Voor 16% gewijzigd door RigolleM op 24-12-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:14
RigolleM schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:05:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd terug geen issues met de laatste versie 3.3.1.6, zelfs geen resets uitgevoerd.
Hier alleen carplay die even haperde als in dat het meerdere malen nodig was om kabel in en uit te pluggen. Daarna geen problemen. Oh ja, doe nooit resets, nooit nodig gehad en geen problemen.
Betreft een MY23 SM Ultimate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:05
Of net wel, anders krijg je hem niet en moet je nóg langer wachten 🙂. Ik lees sowieso hier en op het XC40 forum genoeg feedback voor hij in mijn wagen aangeboden wordt en daar kwamen geen grote issues naar boven. Op het ETA-balkje dat weg is na, zie ik dan ook geen enkel probleem met de nieuwe OTA.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Largamelion schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:34:
[...]
Of net wel, anders krijg je hem niet en moet je nóg langer wachten 🙂. Ik lees sowieso hier en op het XC40 forum genoeg feedback voor hij in mijn wagen aangeboden wordt en daar kwamen geen grote issues naar boven. Op het ETA-balkje dat weg is na, zie ik dan ook geen enkel probleem met de nieuwe OTA.
Idem, ik rij al 2 weken met de nieuwe sw, maar geen issues gezien (op het balkje na dan idd).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Largamelion schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:34:
[...]
Ik bekijk tegenwoordig puur of een OTA mij iets biedt wat ik graag wil. Ik heb geen behoefte aan Android Auto dus ik laat deze OTA voorlopig links liggen. Mijn systeem draait prima en stabiel, dat behoud ik graag. Geen reden om te updaten. Als je wil graag Android Auto wil, tja dan installeer je het lekker en snap ik het :).

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 24-12-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Juancho schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:40:
[...]

Ik bekijk tegenwoordig puur of een OTA mij iets biedt wat ik graag wil. Ik heb geen behoefte aan Android Auto dus ik laat de OTA links liggen. Mijn systeem draait prima en stabiel, dat behoud ik graag. Als je wil graag Android Auto wil, tja dan installeer je het lekker :).
Rustigere ACC... did the trick here... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
juist wel, anders krijg je nooit een OTA..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:59
Hierook tevreden over de algemene voorwaarse trend van de updates.

Heb mijn smer 24 nu sinds april 24:

- Het vloeiender uitzetten van PA/ACC. (Gaat niet meer direct vol in regeneratie bij OPD gebruik).
Ik gebruik pa werkelijk overal en het benaderen van een rond/kruis punt is lekker aangenaam nu, je hebt echt voldoende tijd om de OPD positie terug op te zoeken. Qua stuur input en bochten gedrag kan het wel nog wat beter. Mijn andere wagen doet dit vooralsnog wat rustiger.

Het schokken/trillen van de wagen bij zeer lage snelheden, is bij mij althans volledig verdwenen. Deze week stond ik een eeuwigheid aan een overweg en heb het toen actief proberen initiëren. Maar het lukte echt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:05:
[...]

sowieso is de update bij de dealer anders dan wanneer die OTA komt.
Dat zit in het stukje software dat dieper zit dan het multitainment systeem, het gaat om de software die de auto zelf betreft en bijvoorbeeld van alles regelt rond laadstromen, motormanagement (en dan diepgaand ) op de elektromotor zoals de aansturing om exact een bepaald toerental te draaien en om te regenereren etc, en nog wat meer zeer cruciale zaken.
Uiteraard zien we steeds staan in de updateinfo "aanpassingen aan de aandrijflijn", maar ook die lijn bestaat dan weer uit meer lagen waarvan een paar via de OTA kunnen worden aangepast maar een aantal ook niet.
Die zitten dan weer niet in de OTA, maar worden wel gerefreshed als de dealer de update via een kabeltje uitvoert. Het kan verklaren waarom een update bij een dealer soms een probleem verhelpt dat via OTA niet lijkt te zijn verholpen, er wordt bij de dealer dus meer gerefreshed en aangepast dan via een OTA.

Disclaimer: Ik hoorde dit weekend deze info van iemand op een verjaardag die zelf werkzaam is bij een Volvo dealer (dat blijkt inderdaad te kloppen) en mij toevallig in mijn XC40 aan zag komen. Je raakt dan al snel in gesprek, en toen kwam het ook op die updates.
verder zal ik deze man niet snel meer spreken, het was een gast van de jarige maar niet iemand die ik verder ken. Dus hoezeer zijn verhaal de waarheid betreft laat ik aan jullie zelf over, ik had wel iets van "dit kan in principe best wel eens kloppen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dat is toch allang bekend? Niet alles kan OTA, sommige dingen moeten via de dealer. Zal wellicht ook iets met veiligheid te maken hebben. Ik vraag daarom ook altijd als ik dan toch bij de dealer ben om even de software te updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Juancho schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:33:
Dat is toch allang bekend? Niet alles kan OTA, sommige dingen moeten via de dealer. Zal wellicht ook iets met veiligheid te maken hebben. Ik vraag daarom ook altijd als ik dan toch bij de dealer ben om even de software te updaten.
Sterker nog: Die updates zijn vrijwel het enige echte onderhoud wat ze nog hebben bij een onderhoudsbeurt (naast wat inspectiewerk), zie deze bron van volvo zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:52:
[...]

Sterker nog: Die updates zijn vrijwel het enige echte onderhoud wat ze nog hebben bij een onderhoudsbeurt (naast wat inspectiewerk), zie deze bron van volvo zelf
Prima toch als dat incidenteel moet? Dan krijg je dus ook vanzelf wel alle OTA's die je hebt overgeslagen omdat je ze niet nodig vond. Met het verschil dat je niet gelijk bugs erbij krijgt die later opgelost zijn of nu wederom dat een OTA wordt teruggetrokken vanwege bugs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:47
Net mijn Volvo P8 ingeleverd. 4 jaartjes waren om, Renault Scenic Alpine E-tech opgehaald. ;-)
Ik zal nog wel af en toe de posts lezen.

k had 3.3.16 nog laten installeren een maand geleden, de verbeteringen zijn echt wel prettig (vooral multi media opstart). Ik had nog geen echte issues met bugs gehad.
Maar echt lekker gaat het nog niet bij Volov met de OTA's en updates.

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07:05
Morkie69 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:34:
Net mijn Volvo P8 ingeleverd. 4 jaartjes waren om, Renault Scenic Alpine E-tech opgehaald. ;-)

k had 3.3.16 nog laten installeren een maand geleden, de verbeteringen zijn echt wel prettig (vooral multi media opstart). Ik had nog geen echte issues met bugs gehad.
Leuk als je je ervaringen nog eens laat weten, ben wel benieuwd naar de verschillen. Zo’n Scenic ziet er ook uit als een goede deal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
Mooie auto scenic, collega dezelfde met blauwe bekleding wel wennen. Leuke camera binnenspiegel als gadget, mag alleen maar geloof 1200kg trekken, daar heb ik dan weer niks aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho

Ben benieuwd wat je over een paar weken vindt van je nieuwe wagen en ook zeker ivm de P8. Laat je dat even weten? Ik heb de Scenic ook in mijn shortlist staan om begin 2025 proef mee te rijden. Rond voorjaar mag/moet ik ook bestellen om per oktober mijn P8 in te leveren.

Ik zou dan denk ik nu wel voor de iconic gaan omdat alleen die versie die gave matte grijs lakkleur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 15:21

Ik heb mijn P8 nog een jaartje verlengd om van de 8% bijtelling te profiteren. Ik overweeg volgend jaar ook naar een Franse auto over te stappen. De DS No8 lijkt me wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:23
Microkid schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:35:
[...]
Idem, ik rij al 2 weken met de nieuwe sw, maar geen issues gezien (op het balkje na dan idd).
Idem bij mij! Ook zo'n 2 weken 3.3.16 zonder problemen.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
tukker999 schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:55:
Is dat berekend verbruik? Ik neem aan dat je het aantal geladen kWh's noteert, dus gemeten.

Voor de duidelijkheid: Ik meet hoeveel kWh er in gaat en hoeveel km's er uit komen.
Verbruik is voor mij verbruik inclusief en laadverliezen, verwarming of koeling en wat er nog meer verloren gaat.
Dankjewel. Uiteraard rij ik niet helemaal leeg; en laad h'm ook niet zo vaak tot 100% op. Maar met 't verschil kun je prima uitrekenen wat het voor 100% van de accu zou zijn geweest. Hoewel dat ook niet helemaal rechtlijnig is over SoC. Maar vooruit ;)

Inderdaad het geladen aantal kWh en aantal gereden km. De spec is 79 kWh netto beschikbaar.
Bijv: 133.4 kWh geladen voor 158% laden (en opgereden) en 645.9 km gereden.
Accu 100% laden = 133.4 kWh / 158% * 100% = 84.4 kWh
Laadverlies = (84.4 - 79.0) / 79.0 * 100% = 6.8%
Bereik 100% accu = 645.9 km / 158% = 409 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
DrBOB101 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:40:
[...]

Dankjewel. Uiteraard rij ik niet helemaal leeg; en laad h'm ook niet zo vaak tot 100% op. Maar met 't verschil kun je prima uitrekenen wat het voor 100% van de accu zou zijn geweest. Hoewel dat ook niet helemaal rechtlijnig is over SoC. Maar vooruit ;)

Inderdaad het geladen aantal kWh en aantal gereden km. De spec is 79 kWh netto beschikbaar.
Bijv: 133.4 kWh geladen voor 158% laden (en opgereden) en 645.9 km gereden.
Accu 100% laden = 133.4 kWh / 158% * 100% = 84.4 kWh
Laadverlies = (84.4 - 79.0) / 79.0 * 100% = 6.8%
Bereik 100% accu = 645.9 km / 158% = 409 km
Met dit weer zal er echt geen 79kwh in gaan. Dat is alleen onder optimale condities en alleen als er nog 0 degradatie is….

Laadverlies zal dus groter zijn.

Daarnaast is dat percentage ook niet zo exact. Is maar een inschatting van het batterij management systeem op basis van hoeveel volt de accu nog afgeeft…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Kammika schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:48:
Met dit weer zal er echt geen 79kwh in gaan. Dat is alleen onder optimale condities en alleen als er nog 0 degradatie is….
Laadverlies zal dus groter zijn.
Inderdaad, ik heb gemiddeld 83,6 kWh (n=155) nodig om 100% op te laden ;) Klopt, het verlies is idd groter, en tenminste 6,3%. De rest kom je in de praktijk niet achter.
Daarbij zijn de meeste accu's wat groter om te beginnen.
Daarnaast is dat percentage ook niet zo exact. Is maar een inschatting van het batterij management systeem op basis van hoeveel volt de accu nog afgeeft…
BMC kan van NMC accu's prima SoC berekenen op basis van voltage. Ik durf h'm dan ook prima tot 1% leeg te rijden. Er zitten zeker geen procenten tussen. Temperatuur maakt inderdaad wel iets uit.
Mocht dat niet zo zijn: als je de meting maar vaak genoeg doet, maakt dat verschil niet zo veel uit (agv normaalverdeling, n=155, p<0.005).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

tukker999 schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:55:
[...]

ik heb geen mooie grafiek, maar vandaag wel een bijzondere weer: (en ja ik weet het is 04.30 uur, maar ben net thuis en niet eens slaperig, dus even relaxen voor ik naar bed duik)

Ik had een ritje van 220 km, ik ging met 90% weg.
Ik ben naar iemand toe gereden, even geparkeerd, is bij me ingestapt en weer verder op ca 5 km van vertrek.
Ik ben op ongeveer 180 km van vertrek even gestopt bij een snellader, heb daar van 32% naar 80% geladen, zodat ik de terugweg eerst een stuk kan rijden voor ik weer moet bijladen.
Daarna naar de bestemming gereden waar ik met 67% aankwam.
In % heb ik dus 90-32 = 58% plus 80-67 = 13% totaal 71% uit de accu gebruikt, dat komt neer op ca 49 kWh.
Het komt ook redelijk overeen met wat de boordcomputer aangeeft: 23,9 kWh/100 km, als je uitgaat van 49 kWh over 220 km is dat 22,3 kWh/100km en dan die beruchte 1.15 eroverheen van het grafiekje, kom ik daar aardig in de buurt.

Ik heb dus uitgaande van 69 kWh accu (ik heb niet de grootste accu) van 32 naar 80 = 48% geladen, bij een accu van 69 kWh is dat theoretisch 33,2 kWh, de lader gaf echter 27,9 kWh aan. dus.. 28 kWh afgerond.
Ik heb 220 km gereden, en dat is theoretisch als ik die bereken obv het accugebruik 49 kWh, maar als ik dan in de ritregistratie de drie stins samenvoeg (0-5 km, 5-180km en 180-220 km) geeft die aan dat er 80.2 kWh verbruikt is en 3,1 kWh geregenereerd.

Ik heb dat getal genomen, er de regeneratie en de geladen kWh afgehaald, en verdraaid, dan blijft er 80.2-3.1-28 = (tromgeroffel) 49,1 kWh over.

Dus, de volgens het ritlogboek verbruikte 80,2 kWh bestaat uit verbruik (49 kWh) + geladen vermogen (28 kWh) + regeneratie (3,1 kWh) en dan is er nog 1 tiende zoek, zal ik afrondingen zitten.

De drie registraties die ik had samengevoegd tot 1 rit (omdat het 1 rit was met twee korte stops ertussen) geven dus een optelsom aan verbruik aan waarbij zelfs het geladen aantal kWh en de regeneratie nog als verbruik wordt gerekend.
Geen idee of dat een bug is die eenmalig is opgetreden, normaal klopt die ritregistratie met een forse slag om de arm redelijk, maar nu zat die er wel erg ver naast.
ik ga dat binnenkort uiteraard nog wel eens een keertje testen, gewoon om dat het leuk is om te doen, maar verder boeit het niet echt. Ik betaal niet zelf voor het laden dus wat ie echt verbruikt is niet echt belangrijk, maar het intrigeert me wel in hoge mate omdat ik graag met dat soort dingen bezig ben.

De terugweg heb ik verder niet op gelet nog, wel even geladen halverwege ergens en nu thuis aan de eigen lader voor de rest.

Ik ben thuis ook iemand die wekelijks even de meterstanden opneemt doorgaans, heeft me leuk geholpen met flink bezuinigen op verbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 25-12-2024 04:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 15:19
Kammika schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:48:
[...]
Dat lijkt me niet. Ik denk dat het batterij management heel precies bijhoudt wat erin en eruit gaat, en dit netjes integreert. De nauwkeurigheid is dan veel beter dan 1%, zeker als je ook nog temperatuur curves meeneemt. Het voltage wordt gebruikt om dit bij te sturen (met name in het steile deel van de curve). Op kleine apparaten doen we dit met een "coulomb counter" chipje, de auto zal iets soortgelijks gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Voor de domoticz volvo plugin gebruikers:

Volvo had in de backend weer wat veranderingen doorgevoerd, waardoor sommige sensoren onterecht een "unspecified" status kregen. Ik zag bovendien dat de EX30 soms andere waardes terugkrijgt dan de (X)C/EX40

Die logica is niet bij te houden (zeker niet, omdat Volvo het ook niet documenteert/aankondigt), dus alle "selector switches" omgezet naar "text sensors". Helaas kan de code zelf niet de oude sensoren opruimen.

Als je dus opdate naar de laatste versie, gooi dan zelf alle oude selector switches weg...

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:19
Doen jullie nog wat bij de jaarwisseling om de auto te beschermen? Een garage hebben we niet in de buurt en een hoes schijnt ook geen aanrader te zijn.

Vochtige oude deken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

danslo schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:30:
Doen jullie nog wat bij de jaarwisseling om de auto te beschermen? Een garage hebben we niet in de buurt en een hoes schijnt ook geen aanrader te zijn.

Vochtige oude deken?
ik zet hem net als vorig jaar in ceramic wax komend weekeinde, parkeer voor de deur, en spoel desnoods snachts al even met de tuinslang de wagen flink af. Door de beschermende werking van de waslaag spoelt dan alles er meteen vanaf voor het kans krijgt in te werken. Als je het laat liggen kan het, zeker als het regent of motregent, langere tijd nat op je wagen liggen en inbijten. Met name dat poeder dat uit vuurwerk komt is troep.

En verder maar hopen dat er geen verdwaalde lawinepijl in je motorkap neerslaat en daar ploft (zoals mij in de jaren 90 is overkomen) want dan helpt geen hoes of wax meer en zit er een flink gat in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
Ik ben bij m'n schoonouders. Remote op 't platteland met de auto in de schuur. De nacht op straat in Utrecht lijkt me voor de auto geen goed plan...

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29
Vanmorgen wilde CarPlay niet starten en bleef de display melden dat de telefoon niet was aangesloten, terwijl de telefoon wel aan het opladen was aan de kabel (ja, ook de juiste USB poort). Een reset van het infotainment loste dat toen op…
Daarnet de auto weer gepakt voor de terugrit en wederom geen CarPlay aan de praat te krijgen. Om gek van te worden, die willekeurige nukken en storingen in die auto. Voor de volledigheid: 2024 XC40 SMER met software 3.3.16.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Al jarenlang staan onze auto's gewoon voor de deur in de straat op openbare plekken. Ja er zit de volgende dag wat zooi op je auto. So be it. Even in de dagen erna door de wasstraat en klaar. Werkelijk nog nooit iets gemerkt of gezien van ingebeten zooi in de lak.

Tis een auto hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:56:
Al jarenlang staan onze auto's gewoon voor de deur in de straat op openbare plekken. Ja er zit de volgende dag wat zooi op je auto. So be it. Even in de dagen erna door de wasstraat en klaar. Werkelijk nog nooit iets gemerkt of gezien van ingebeten zooi in de lak.

Tis een auto hé.
ligt er aan wat er is afgestoken. Ik heb een keer gehad dat er een soort roze zand over de lak verspreid lag en dat had ik niet direct weggehaald, twee dagen later naar de wasstraat maar mooi dat die troep was ingebeten op een aantal plaatsen.
Is wel jaren geleden. En het ergste dat me overkwam helpt geen enkele wasbeurt of wax tegen, een enorme vuurpijl met een rotklap recht op de motorkap, stuitert iets omhoog en ploft. Voorruit eruit, en een groot gat in de motorkap. En natuurlijk niemand die dat ding heeft afgestoken...
Toen heeft het waarborgfonds me gered omdat ik meerdere getuigen had die verklaarden dat die pijl uit het niets loodrecht omlaag kwam, Sindsdien ben ik erg alert op vuurwerktroep bij mijn wagen. Die ene keer dat ik dacht "mwoah, valt mee, wat zand" zat het twee degen later ingebeten in de lak.
Dus ik breng een verse beschermlaag aan, en spoel hem desnoods snachts om een uur of 2 alvast even snel helemaal af, ik heb geen carpoort of garage helaas.

[ Voor 12% gewijzigd door ron65 op 27-12-2024 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:18
LaborGardens schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:49:
Vanmorgen wilde CarPlay niet starten en bleef de display melden dat de telefoon niet was aangesloten, terwijl de telefoon wel aan het opladen was aan de kabel (ja, ook de juiste USB poort). Een reset van het infotainment loste dat toen op…
Daarnet de auto weer gepakt voor de terugrit en wederom geen CarPlay aan de praat te krijgen. Om gek van te worden, die willekeurige nukken en storingen in die auto. Voor de volledigheid: 2024 XC40 SMER met software 3.3.16.
Herkenbaar. Ik heb veel geprobeerd, denk uiteindelijk dat het aan de slechte verbinding, een oud kabeltje, lag. Andere telefoon en ander kabeltje loste veel op, als ik het nu nog heb sluit ik devtefoon opnieuw aan. Dat lost het vaak op…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
LaborGardens schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:49:
Ik zou niet gelijk de volvo software de schuld geven. Er zijn meer waarschijnlijke oorzaken:
- een kabeltje wat niet helemaal lekker is (mijn ervaring is dat na ca 1,5 jaar die iphone kabels nog prima werken om te laden, maar data verkeer over dat kabeltje is dan toch echt een ander verhaal..)
- rommel in aansluiting aan de iphone kant (af en toe met een sateprikkertje het stof eruit halen helpt)
- en soms werkt het gewoon aan de iphone kant niet meer. Dan moet je even je iphone resetten en daarna werkt het weer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quattromgh
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-09 14:44
Kammika schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:01:
[...]

Ik zou niet gelijk de volvo software de schuld geven. Er zijn meer waarschijnlijke oorzaken:
- een kabeltje wat niet helemaal lekker is (mijn ervaring is dat na ca 1,5 jaar die iphone kabels nog prima werken om te laden, maar data verkeer over dat kabeltje is dan toch echt een ander verhaal..)
- rommel in aansluiting aan de iphone kant (af en toe met een sateprikkertje het stof eruit halen helpt)
- en soms werkt het gewoon aan de iphone kant niet meer. Dan moet je even je iphone resetten en daarna werkt het weer..
Ik denk dus wel dat het aan de siftware ligt.
Werkte gisteren bij mij ook niet. Zowel dongel als iphone direct aangesloten ging niet. Meerdere kabels geprobeerd. Vandaag werkt het wel weer. Dongel en tel werken beide weer. Ook met zelfde kabel als altijd. Dus duidelijk een software bugje in AAOS. Zeker nu er meerdere mensen over klagen zou het wel heel toevallig zijn als onze kabeltjes het tegelijk begeven of er ineens bij iedereen rommel in de poort zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-09 15:09
Quattromgh schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:46:
[...]

Werkte gisteren bij mij ook niet. Zowel dongel als iphone direct aangesloten ging niet. Meerdere kabels geprobeerd. Vandaag werkt het wel weer. Dongel en tel werken beide weer. Ook met zelfde kabel als altijd. Dus duidelijk een software bugje in AAOS. Zeker nu er meerdere mensen over klagen zou het wel heel toevallig zijn als onze kabeltjes het tegelijk begeven of er ineens bij iedereen rommel in de poort zit.
Mijn vriendin was vorige week ook aan het klagen dat kabel stuk zou zijn, heb er zelf niet meer naar gekeken maar als ik dit hier zo lees zou het inderdaad wel eens een bug kunnen zijn.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalo
  • Laatst online: 14-09 20:05
Sinds de laatste update heb ik niet meer de aankomsttijd en de nog te rijden kilometers op het op het bestuurdersdisplay staan met GM. Iemand die hier ook last van heeft en die weet hoe ik dit weer kan activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
pascalo schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:45:
Sinds de laatste update heb ik niet meer de aankomsttijd en de nog te rijden kilometers op het op het bestuurdersdisplay staan met GM. Iemand die hier ook last van heeft en die weet hoe ik dit weer kan activeren?
Is al vaker voorbij gekomen. Dat is er met de laatste update uitgesloopt. Of het ooit nog terugkomt is maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
Ik heb toch de indruk dat de ritten registratie niet echt klopt. Gisteren 205km gereden, gestart met 100% en geëindigd met 40%. Aan de lader gehangen op de bestemming en tot 90% gevuld met 43,9kw.
Als ik dan terug naar 100% reken kom ik 52.6kw om weer 100% te krijgen.
Die 52.6 geeft op 205km een verbruik van 25,7kw/100km. in de rit registratie heb ik netto 55.5kw gebruikt wat neerkomt op 27.1kw/100km.
Als ik bij de laadpaal ook nog 10-15% laad verlies reken is er netto tussen de 44 en 48kw geladen fictief naar 100% waarmee het verbruik ergens op 23kw/100km uit komt. Dat klopt weer aardig met wat op het display stond, 23.2kw/100km.
Niet heel erg zuinig maar 5gr en winterbanden (20") zorgen daar vast ook voor. Conclusie is wel dat ik de rit registratie erg overtrokken vind daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

peutje schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:03:
Ik heb toch de indruk dat de ritten registratie niet echt klopt. Gisteren 205km gereden, gestart met 100% en geëindigd met 40%. Aan de lader gehangen op de bestemming en tot 90% gevuld met 43,9kw.
Die 52.6 geeft op 205km een verbruik van 25,7kw/100km. in de rit registratie heb ik netto 55.5kw gebruikt wat neerkomt op 27.1kw/100km.
Als ik bij de laadpaal ook nog 10-15% laad verlies reken is er netto tussen de 44 en 48kw geladen fictief naar 100% waarmee het verbruik ergens op 23kw/100km uit komt. Dat klopt weer aardig met wat op het display stond, 23.2kw/100km.
Niet heel erg zuinig maar 5gr en winterbanden (20") zorgen daar vast ook voor. Conclusie is wel dat ik de rit registratie erg overtrokken vind daarmee.
Er klopt wel meer niet aan de ritregistratie.
Ik maakte laatst een rit waarbij ik onderweg 1x stopte om iemand op te halen en 1x bij een snellader. Ik heb in de ritregistratie die 3 ritten die dat gaf samengevoegd, en toen kreeg ik een hoeveelheid kWh te zien die veel te hoog was, bleek dat hij als verbruikte energie het echte verbruik, + geladen kWh + geregenereerde kWh bij elkaar optelt,

Dus dan heb je 71% accu gebruikt op de hele rit, en dat zou dan gelijk staan aan 80,2 kWh.
Mijn accu is 69 kWh, dus kan 80,2 kWh onmogelijk 71% zijn daarvan, maar de rittenregistratie denkt daar anders over ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
peutje schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:03:
Klopt, iets verder teruglezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:10
Ik vind de precieze verbruikscijfers niet zo interessant. Ik hanteer maar drie niveaus: laag (minder dan 20 kWh/100 km), midden (tussen 20 en 25 kWh/100 km) en hoog (meer dan 25 kWh/100 km). De rittenregistratie is voor mij alleen van belang voor het aantal gereden kilometers, want ik krijg voor zakelijk gebruik van mijn eigen auto een vergoeding per kilometer, niet per kWh.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:28:
Ik vind de precieze verbruikscijfers niet zo interessant. Ik hanteer maar drie niveaus: laag (minder dan 20 kWh/100 km), midden (tussen 20 en 25 kWh/100 km) en hoog (meer dan 25 kWh/100 km). De rittenregistratie is voor mij alleen van belang voor het aantal gereden kilometers, want ik krijg voor zakelijk gebruik van mijn eigen auto een vergoeding per kilometer, niet per kWh.
Voor mij is het eveneens voor de km belangrijk, want wij moeten ondanks dat het een zakelijke leasewagen is, per zakelijke rit, per woonwerk rit en een totaal aantal privé km de registratie maandelijks indienen.

Ze willen namelijk niet dat je meer dan 10000 km privé rijdt per jaar ermee want daar betaal je een eigen bijdrage voor naast de bijtelling, doe je dat wel (meer rijden) dan betaal je per km bij (saillant detail: als je minder rijdt hoor je ze niet maar krijg je niet per minder gereden km geld terug)
En zakelijk is van belang omdat je meer dan 12500 zakelijk moet rijden om recht te hebben op een leasewagen, rij je minder zakelijk, dan mag je het per OV gaan doen. Echt handig met alle PBM die mee moeten, en het trappetje, alle meetapparatuur, etc. Kennelijk vliegen die spullen vanzelf mee met OV als je minder dan 12500 zakelijk aflegt per jaar... echt over nagedacht 8)7

De registratie in de Volvo app helpt daarbij echt heel veel, mits je het wel na elke rit registreert in een excelletje. Dat is eenvoudig zat achter de laptop,even op de GSM de app open en een sheet op de laptop, even overtikken van de kmstand en klaar.
Maar dat gaat niet altijd goed, er vallen soms gewoon ritten tussenuit die om een of andere reden niet zijn vastgelegd, dat merk je pas na enkele dagen als je niet dagelijks de boel naloopt. Dan moet je de ritregistratie app in de auto even openen en dan werkt het weer, maar die gemiste ritten ben je kwijt. En dat vind ik dan wel weer jammer, want als het feilloos registreert zou je het zo kunnen exporteren als excel sheet. Kan nu ook, maar is niet betrouwbaar dus.

Dat is dus nog wel een bug in het systeem, en die is met 3.3.16 nog niet opgelost heb ik gemerkt. Nog maar eens aangemeld weer via de app.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
ron65 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:50:
[...]
De registratie in de Volvo app helpt daarbij echt heel veel, mits je het wel na elke rit registreert in een excelletje. Dat is eenvoudig zat achter de laptop,even op de GSM de app open en een sheet op de laptop, even overtikken van de kmstand en klaar.
Maar dat gaat niet altijd goed, er vallen soms gewoon ritten tussenuit die om een of andere reden niet zijn vastgelegd, dat merk je pas na enkele dagen als je niet dagelijks de boel naloopt. Dan moet je de ritregistratie app in de auto even openen en dan werkt het weer, maar die gemiste ritten ben je kwijt. En dat vind ik dan wel weer jammer, want als het feilloos registreert zou je het zo kunnen exporteren als excel sheet. Kan nu ook, maar is niet betrouwbaar dus.
Heb ik ook gemerkt, de registratie mist regelmatig ritten, of stopt er ineens mee tot je "iets" in de auto doet om hem weer wakker te maken. Alleen maar bruikbaar als extraatje mocht je vergeten zijn de tellerstand te noteren, dan is er een kansje dat hij het nog heeft opgeslagen. Volgens mij is die registratie meer een soort losse app die locatiegegevens doorkrijgt en verder weinig.

Gemiste kans eigenlijk, gewoon de dagteller elke rit opslaan en opvraagbaar maken zou zoveel makkelijker en betrouwbaarder zijn geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29
Quattromgh schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:46:
[...]

Gistermiddag: zelfde telefoon (zonder reset) en zelfde kabel en CarPlay werkte zoals het hoort bij elke rit die ik gemaakt heb. Vraag me wel echt af hoe het kan dat er meerdere mensen rond dezelfde periode dezelfde perikelen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
cdwave schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:14:
[...]

Heb ik ook gemerkt, de registratie mist regelmatig ritten, of stopt er ineens mee tot je "iets" in de auto doet om hem weer wakker te maken. Alleen maar bruikbaar als extraatje mocht je vergeten zijn de tellerstand te noteren, dan is er een kansje dat hij het nog heeft opgeslagen. Volgens mij is die registratie meer een soort losse app die locatiegegevens doorkrijgt en verder weinig.

Gemiste kans eigenlijk, gewoon de dagteller elke rit opslaan en opvraagbaar maken zou zoveel makkelijker en betrouwbaarder zijn geweest...
Nog zoiets wat ik nooit voor heb, ik kan tot november 2023 terugkeren en iedere rit die mijn vrouw of ik gereden hebben, staat er tussen. Mijn vrouw gebruikt haar eigen profiel, dus die let zelfs niet op het blauwe balkje bovenaan. Ik let er wel op... en vanaf een bepaalde update (voor november 2023) is het zeer stabiel geworden. Ik keek er dagelijks naar omdat ik mijn werk/privé kilometers wat bijhield.

Ik heb het misschien 1 of 2 keer voorgehad dat het blauwe balkje er niet was, maar dat kwam meestal na een reset of een OTA installatie. Dan gewoon ff de app opstarten en nadien geen issues meer. Dus als je regelmatig een reset uitvoert kan ik mij voorstellen dat de app niet draait en je ook geen rittenregistraties hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
Gelukkig een werkgever die vrijgevig is daarin, geen eigen bijdrage, autos allemaal gekocht (wel tot max bedrag uitzoeken, erboven eigen bijdrage maar auto met de kop eraf mag ook), alle kms vrij, dus in basis niet echt interessant wat het verbruik is, maar was gewend op benzine zo zuinig mogelijk te rijden, en dat is met electrisch een hele andere uitwerking, zeker als de cijfers afwijken van het display en de rittenregistratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
RigolleM schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:30:
[...]
... dus die let zelfs niet op het blauwe balkje bovenaan. Ik let er wel op... en vanaf een bepaalde update (voor november 2023) is het zeer stabiel geworden. Ik keek er dagelijks naar omdat ik mijn werk/privé kilometers wat bijhield.
Geen idee wat je met dat "blauwe balkje" bedoelt. Leg eens uit?
Dus als je regelmatig een reset uitvoert kan ik mij voorstellen dat de app niet draait en je ook geen rittenregistraties hebt.
Een keer gereset toen ik de auto net had, daarna niet meer. Hij mist gewoon willekeurig ritten. En pas was hij gewoon helemaal uit en moest hij ineens nieuwe "toestemming" hebben. Gevonden dankzij een post hier op het forum.
Ritten van 't vrouwtje mist hij sowieso, maar dat zal wel met permissie en account gedoe te maken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Bovenin je scherm heb je een smal wit balkje. Als je een melding krijgt, bijv. OTA staat klaar of een SMS bericht etc, wordt die blauw. Dan zie je dat er een bericht is. Dit werkt ook zo met rittenlog. Als dat actief is is het balkje ook blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
cdwave schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:38:
Geen idee wat je met dat "blauwe balkje" bedoelt. Leg eens uit?
Het noemt berichtenscherm, heb je een witte balk in midden bovenaan het scherm, dan zijn er geen meldingen. Als de rittenregistratieapp actief is, is deze altijd blauw. Bij een witte balk mag je er al vanuit gaan dat de rittenregistratie niet functioneert.
Een keer gereset toen ik de auto net had, daarna niet meer. Hij mist gewoon willekeurig ritten.
Dit wil zeggen dat de rittenregistratie app niet operationeel is, en dan is het logisch dat het niet werkt.
Ritten van 't vrouwtje mist hij sowieso, maar dat zal wel met permissie en account gedoe te maken hebben.
Ik heb mijn vrouw dezelfde toelatingen gegeven als mezelf... enige manier om alles perfect te kunnen opvolgen in de rittenregistraties. Ze kan ook haar route doorsturen die ze opzoekt via haar smartphone naar onze XC40. Ze rijdt er tenslotte meer mee dan ik, maar ik maak meer kilometers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
RigolleM schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:32:
[...]
Dit wil zeggen dat de rittenregistratie app niet operationeel is, en dan is het logisch dat het niet werkt.
Ik zie de logica nog niet. Meeste ritten ziet hij wel, maar af en toe mist hij er eentje. Geen idee waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dat werkt softwarematig gewoon nog nirt goed genoeg. Jammer voor de mensen die het nodig zijn, maar so be it. 1 van de dingen waar je simpelweg niet op kan vetrouwen.

Overigens als werkgevers alles zo enorm gespecificeerd willen zou ik zeggen, plaats er zelf maar een kastje in die alles netjes bij houdt en anders 🖕

Zo werkte ik jaren terug voor een grotere consultancy club die het bljjkbaar ook nodig vond en daarvoor kreeg je een kastje in je auto die je bij elke rit op privé of zakelijk moest zetten. En via de portal van dat kastje stonden alle details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
Zojuist weer wat nieuws, krijg in de auto geluid niet meer aan, maar nog vervelender, richting aanwijzer geluid doet het ook niet. Auto op bestemming gewoon uurtje met rust gelaten, weggereden zelfde issue. Onderweg even gestopt en reset infotainment gedaan, geluid allemaal weer terug, echter ramen ineens allemaal beslagen, airco lijkt dus niet goed (meer) te werken. Ook komt er uit de roosters bij de achter pasagiers geen lucht, welke stand je ook gebruikt. Is daar ook iets van te resetten en hoe is dat bij de achter roosters bij anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Je kan, zelfs tijdens het rijden, de 2 resets (home knop en ontwaseming knop). uitvoeren. Had ik gister met geen LTE.

[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 28-12-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
peutje schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:36:
Zojuist weer wat nieuws, krijg in de auto geluid niet meer aan, maar nog vervelender, richting aanwijzer geluid doet het ook niet. Auto op bestemming gewoon uurtje met rust gelaten, weggereden zelfde issue. Onderweg even gestopt en reset infotainment gedaan, geluid allemaal weer terug, echter ramen ineens allemaal beslagen, airco lijkt dus niet goed (meer) te werken. Ook komt er uit de roosters bij de achter pasagiers geen lucht, welke stand je ook gebruikt. Is daar ook iets van te resetten en hoe is dat bij de achter roosters bij anderen?
Bij een reset van het infotainmentsysteem wordt ook het klimaatsysteem kort onderbroken. Bij mij is dat het eerste wat weer opstart na de reset.

Ik heb wel eens meegemaakt dat na een reset niet alles goed weer in de lucht komt. Misschien nog eens een reset doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:32:
[...]

Ik zie de logica nog niet. Meeste ritten ziet hij wel, maar af en toe mist hij er eentje. Geen idee waarom.
Dat gebeurt inderdaad, als het GPS signaal er niet is bij de start of einde van de rit.
Ik had dat laatst ook, en toen stond in de auto bij start en einde van die rit "geen gps lokatie bekend" op de plek waar normaal je lokatie staat, maar dan nu in het scherm in de auto zelf.

Een tweede ding dat mij vorige weke nog gebeurde, is dat de app lijkt vast te lopen in de auto, of zich afsluit o.i.d.. Dat heb je niet direct door en mis je enkele dagen lang alle ritten tot je het ontdekt, de app in de auto een keer opent en weer sluit, dan is hij er weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
ron65 schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:12:
[...]

Dat gebeurt inderdaad, als het GPS signaal er niet is bij de start of einde van de rit.
Ik had dat laatst ook, en toen stond in de auto bij start en einde van die rit "geen gps lokatie bekend" op de plek waar normaal je lokatie staat, maar dan nu in het scherm in de auto zelf.
Ik heb zelfs ritjes van 0km op éénzelfde locatie, wanneer ik de auto op de oprit laat staan en hem pas 's avonds in de garage zet, de infotainment is zelfs nog niet eens volledig opgestart en alsnog registreert hij deze rit. Deze zomer stond de wagen in de ondergrondse parking van ons hotel, we moesten de sleutel van de wagen afgeven, want ze verzetten de wagens om iedereen een plekje te geven, zelfs die verplaatsing in de parking had hij geregistreerd _/-\o_

Toen rittenregistratie pas beschikbaar was in België werkte het ook maar half en half, maar sinds een bepaalde update werkt het zeer goed. Ook een tijdje alles in de gaten gehouden, en het dan losgelaten en sindsdien geen issues meer gehad.
Een tweede ding dat mij vorige weke nog gebeurde, is dat de app lijkt vast te lopen in de auto, of zich afsluit o.i.d.. Dat heb je niet direct door en mis je enkele dagen lang alle ritten tot je het ontdekt, de app in de auto een keer opent en weer sluit, dan is hij er weer.
Als je regelmatig checkt dan kan je dit misschien een rit voor hebben, maar toch niet langer dan dat. Bij mij is gewoon een routine, als ik vertrek moet die balk blauw zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peutje
Juancho schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:07:
Je kan, zelfs tijdens het rijden, de 2 resets (home knop en ontwaseming knop). uitvoeren. Had ik gister met geen LTE.
Ontwaseming is toch voor reset modem/internet verbinding? Die gisteren eerst geprobeerd dan gaat het sos lampje rood knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
peutje schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:37:
[...]

Ontwaseming is toch voor reset modem/internet verbinding? Die gisteren eerst geprobeerd dan gaat het sos lampje rood knipperen.
Die reset is inderdaad voor de communicatiemodule (TCAM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:19:
[...]

Ik heb zelfs ritjes van 0km op éénzelfde locatie, wanneer ik de auto op de oprit laat staan en hem pas 's avonds in de garage zet, de infotainment is zelfs nog niet eens volledig opgestart en alsnog registreert hij deze rit. Deze zomer stond de wagen in de ondergrondse parking van ons hotel, we moesten de sleutel van de wagen afgeven, want ze verzetten de wagens om iedereen een plekje te geven, zelfs die verplaatsing in de parking had hij geregistreerd _/-\o_

Toen rittenregistratie pas beschikbaar was in België werkte het ook maar half en half, maar sinds een bepaalde update werkt het zeer goed. Ook een tijdje alles in de gaten gehouden, en het dan losgelaten en sindsdien geen issues meer gehad.

[...]

Als je regelmatig checkt dan kan je dit misschien een rit voor hebben, maar toch niet langer dan dat. Bij mij is gewoon een routine, als ik vertrek moet die balk blauw zijn :+
Die balk was me nog nooit opgevallen... raar eigenlijk. Zal er eens op gaan letten.
Maar zoals op de foto, dat bedoel ik dan, vandaag is wederom een rit niet geregistreerd en dan zie je vaak dit als je het logboekje in de auto opent (en ik zie die blauwe balk wel blauw bovenin).
Was een ritje van 3 minuten, daarna terug gereden en die is wel gelogd en staat hier ook weer niet tussen. Lijkt alsof de log niet correct is afgesloten die ene rit, en geen GPS gegevens heeft gekregen.

p.s. let niet op de vingers op het scherm, heb ik daarnet nog even wezen schoonmaken 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHEGFULn_62yhECaRjDiTs2OLZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heMCHIbFRuUlOFJ4Ub7PcPkx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door ron65 op 29-12-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
@ron65 Lijkt mij toch op een GPS issue of dat hij ergens toch geen toelating heeft om dit weg te schrijven. Soms zit hij er qua adres er niet altijd bonk op, maar hij zit toch dicht in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:37:
@ron65 Lijkt mij toch op een GPS issue of dat hij ergens toch geen toelating heeft om dit weg te schrijven. Soms zit hij er qua adres er niet altijd bonk op, maar hij zit toch dicht in de buurt.
ik denk hetzelfde, ik zit sowieso recht onder een aanvliegroute van Schiphol heel dicht bij schiphol. Je wilt niet weten wat dat voor invloed heeft op audio-video apparatuur maar ook de WiFi in huis (accesspoint in elke kamer heeft dat opgelost) en andere draadloze signalen.
Soms hoor je het "sjirp....sjirp.....sjirp....sjirp..." van de grondradar eindeloos terug in de deurbel speaker... Ben er na meer dan 50 jaar dit soort storing wel aan gewend nu.

Maar het kan dus ook de GPS hebben beïnvloed, frappant is dat vooral ritten die hier thuis starten soms missen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Voor alle mensen die zaten te klagen of het rijlogboek, is er nu een alternatief (wel alleen voor de echte tweakers, maar ja daarom zitten we ook dit forum lijkt me)!

Geinspireerd door @tukker999 die al bezig was met een dzVents script en alle discussies over het niet zo nauwkeurige rijlogboek, heb ik de code bezig was dit in dzVents te maken, heb ik een aanpassing aan de domoticz plugin gemaakt:

Deze houdt nu ook je rijlogboek bij.

Je moet hiervoor dus updaten naar de laatste versie, en dan werkt het als volgt:
- De plugin maakt nu standaard in de plugin directory een bestand triplog.csv aan.
- Dit is een puntkomma gescheiden bestand wat je in excel kan inlezen/bewerken
- De kolommen zijn respectievelijk: <datum/tijd>;<van adres>;<naar adres>;<gereden kms>;<verbruikte kwh's>;<nieuwe ODOmeter stand>
- De adressen worden alleen weergegeven als ze via google maps opvraagbaar zijn, anders worden de GPS coordinaten gelogd. Om dit via Google Maps op te vragen heb je een Google API key nodig . Deze kun je nu configureren in de plugin instellingen.
- Als je nog niet zo'n Google API Key hebt, kun je hier lezen hoe je er een kunt aanmaken.

NB: Alhoewel ik verwacht dat deze rit administratie betrouwbaarder is dan het logboek van Volvo zelf, zal ook dit logboek nooit 100% betrouwbaar zijn:
- De plugin kan alleen items loggen op het moment dat de auto via de Volvo API bereikbaar is. Soms ligt die eruit.. Alles wat dan in de tussentijd gebeurt is zal dit de plugin dan als 1 grote rit zien. (de plugin heeft nl niet gedetecteerd dat de auto op een andere plek stilgestaan heeft)
- GPS is altijd tot een meter of 10 nauwkeurig. Als je auto stilstaat, kan de plugin denken dat die toch wat gereden heeft... (zal dit wsch wel als een ritje van 0 km melden)
- de kwh meters zijn sowieso vrij onnauwkeurig. In de API kun je niet opvragen hoeweel KWH de auto verbruikt. Het is een afgeleide van de afgenomen SOC en dus niet meer dan een benadering... Zie deze puur als indicatief
- Als je korter stil staat dan wat je hebt ingesteld als update frequentie in je plugin, dan heb je kans dat de plugin deze stop niet herkent als een tussenstop en zal er dus 1 grote rit van maken

[ Voor 4% gewijzigd door Kammika op 30-12-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart_T
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-06 11:12
Venomer schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:18:
[...]

Bij een reset van het infotainmentsysteem wordt ook het klimaatsysteem kort onderbroken. Bij mij is dat het eerste wat weer opstart na de reset.

Ik heb wel eens meegemaakt dat na een reset niet alles goed weer in de lucht komt. Misschien nog eens een reset doen?
Afgelopen zaterdag 28-12 ook bij mij geen geluid (XC40 ER model 2024). In de Volvo garage is het systeem gereset door de spanning van de accu af te halen. Was maar een paar minuten werk. Alles lijkt weer in orde. Schijnt volgens de monteur wel vaker voor te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
Mart_T schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:37:
[...]

Afgelopen zaterdag 28-12 ook bij mij geen geluid (XC40 ER model 2024). In de Volvo garage is het systeem gereset door de spanning van de accu af te halen. Was maar een paar minuten werk. Alles lijkt weer in orde. Schijnt volgens de monteur wel vaker voor te komen.
Mmm ook last van airco die niet meer werkte toevallig (beslagen ramen)? Zelfde model hier, 2024ER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Onder de 4 graden werkt de airco niet omdat anders de condensor makkelijk bevriest. Dan moet je verwarming aan, ventilator hoog (3,4,5) en evt raampje op een kier.
Dit weer is gewoon shit. Hoge luchtvochtigheid, nattigheid, kou en wind. Kwam gisteren ook niet onder de 25kwh/100km over 100km snelweg (105/110 als vmax)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
caspervc schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:14:
Onder de 4 graden werkt de airco niet omdat anders de condensor makkelijk bevriest. Dan moet je verwarming aan, ventilator hoog (3,4,5) en evt raampje op een kier.
Dit weer is gewoon shit. Hoge luchtvochtigheid, nattigheid, kou en wind. Kwam gisteren ook niet onder de 25kwh/100km over 100km snelweg (105/110 als vmax)
Maar das toch raar, met geen enkele benzine en diesel auto gehad, airco werkt altijd als ontvochtiger, dat wordt dan afzien met wintersport met 4 dampende mensen in de auto. Had het ook niet eerder gezien dus lijkt me volledig onlogisch. Probleem ontstond ook pas na de reset. Denk dus dat de airco na de reset gewoon niet meer juist werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door peutje op 30-12-2024 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Laatst online: 00:37
Kammika schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:42:
- De adressen worden alleen weergegeven als ze via google maps opvraagbaar zijn, anders worden de GPS coordinaten gelogd. Om dit via Google Maps op te vragen heb je een Google API key nodig . Deze kun je nu configureren in de plugin instellingen.
Wel Google API key ingevoerd, in het bestand geen straat en huisnummer, wel de coördinaten.
Valt er uit de log wat te lezen? Debug Connections Only?
Het mailadres voor Volvo kan niet meer ingevoerd worden, het vakje ontbreekt voor een nieuwe installatie.

[ Voor 9% gewijzigd door tukker999 op 30-12-2024 19:01 ]

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
tukker999 schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:00:
[...]

Wel Google API key ingevoerd, in het bestand geen straat en huisnummer, wel de coördinaten.
Valt er uit de log wat te lezen? Debug Connections Only?
Het mailadres voor Volvo kan niet meer ingevoerd worden, het vakje ontbreekt voor een nieuwe installatie.
Mailadres wordt ook niet meer gebruikt. Volvo gebruikt nu 2FA met OTP.

Debug op "allemaal" zetten. Als het goed is zie je dan wel in de log waarom die het adres niet ophaalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:49
Werken de auto's met een warmtepomp dan anders? Want ik ervaar wat jij schrijft nooit, auto staat op 20 à 22 graden, ventilator standje 3 en voor de rest op auto. Nooit beslagen ruiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
herken ik niet. Bij mij ontwasemt die ook gewoon onder 4 graden... heb nog nooit een raampje open hoeven te zetten.. (ventilatorstand moet wel hoog genoeg staan, en ook de range optimalisatie moet uitstaan.. anders krijg ik wel problemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
DoubleDot schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:03:
[...]

Werken de auto's met een warmtepomp dan anders? Want ik ervaar wat jij schrijft nooit, auto staat op 20 à 22 graden, ventilator standje 3 en voor de rest op auto. Nooit beslagen ruiten.
nee, zie andere post die ik net plaatste. mijn auto is met warmtepomp en ik heb ook nooit beslagen ruiten... (met idd ventilator op 3 en de rest op auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
peutje schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:55:
[...]Maar das toch raar, met geen enkele benzine en diesel auto gehad, airco werkt altijd als ontvochtiger, dat wordt dan afzien met wintersport met 4 dampende mensen in de auto.
Nja, dat staat hier los van. Ook in benzine/diesel auto's doet de airco helemaal niks bij lage temperaturen. Dat hoeft ook niet, bij 4 graden zit er zo weinig vocht in de lucht, dat de airco er toch al bijna niks uit zou kunnen halen. Dat is ook de reden dat je nu zo snel mist krijgt, het dauwpunt (waar de lucht zo verzadigd is met water dat het water gaat condenseren) is nu heel snel bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
cdwave schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:59:
[...]

Nja, dat staat hier los van. Ook in benzine/diesel auto's doet de airco helemaal niks bij lage temperaturen. Dat hoeft ook niet, bij 4 graden zit er zo weinig vocht in de lucht, dat de airco er toch al bijna niks uit zou kunnen halen. Dat is ook de reden dat je nu zo snel mist krijgt, het dauwpunt (waar de lucht zo verzadigd is met water dat het water gaat condenseren) is nu heel snel bereikt.
Maar dat is juist het probleem, in de auto verwarm je naar 20gr, daar bevat de lucht dan juist veel meer vocht, zeker met 4 personen, het is dan juist de taak van de airco om dit te ontvochtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Auto met lekke band duurde even. Logicx, die de schadeafhandeling voor Volvo regelt, was te laat met vervoer aanmelden voor kerst. Vandaag naar de garage in Zwolle gebracht. Die hebben er dezelfde dag weer een nieuwe band onder gezet. Bleef (gelukkig) bij 1 band, het verschil met 't profiel aan de andere kant was klein genoeg (na 35.000 km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Kammika schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:04:
[...]

herken ik niet. Bij mij ontwasemt die ook gewoon onder 4 graden... heb nog nooit een raampje open hoeven te zetten.. (ventilatorstand moet wel hoog genoeg staan, en ook de range optimalisatie moet uitstaan.. anders krijg ik wel problemen)
Nou met warmtepomp (my24) en 4 man in de auto was 't van de week echt wel stand 4 en flink blazen om de achterramen vrij te houden van condens. Het is ook echt de combi van 100% luchtvochtigheid en temperaturen tegen het vriespunt. Een ice heeft veel restwarmte en kan daarbij gemakkelijk dat door de cabine jagen. Een ev daarentegen moet bijna al z'n warmte maken. Dat systeem is logischerwijs niet zwaar overgedimensioneerd itt tot een ice, met z'n hittegeneratie. 5 man zal continue stand 4-5 zijn met dit weer, dat condenstechnisch ook het slechtste weer is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
caspervc schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:22:
[...]

Nou met warmtepomp (my24) en 4 man in de auto was 't van de week echt wel stand 4 en flink blazen om de achterramen vrij te houden van condens. Het is ook echt de combi van 100% luchtvochtigheid en temperaturen tegen het vriespunt. Een ice heeft veel restwarmte en kan daarbij gemakkelijk dat door de cabine jagen. Een ev daarentegen moet bijna al z'n warmte maken. Dat systeem is logischerwijs niet zwaar overgedimensioneerd itt tot een ice, met z'n hittegeneratie. 5 man zal continue stand 4-5 zijn met dit weer, dat condenstechnisch ook het slechtste weer is.
Dan zou ik die auto toch echt eens laten nakijken. Heb hier echt nog nooit last van gehad… (en heb ook een warmtepomp. Is het my22 model)

In een andere auto heb in wel eens dit soort problemen gehad. Toen was gewoon de airco lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
peutje schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:23:
[...]

Maar dat is juist het probleem, in de auto verwarm je naar 20gr, daar bevat de lucht dan juist veel meer vocht, zeker met 4 personen, het is dan juist de taak van de airco om dit te ontvochtigen.
't Is niet zo dat lucht vochtiger wordt als hij warmer wordt... Als je lucht van 4 graden naar 20 graden verwarmt, blijft de hoeveelheid vocht per eenheid lucht natuurlijk hetzelfde, 't is nou niet zo dat je zomaar water uit niets kunt maken (al zou dat handig zijn voor allerlei doeleinden). Warme lucht heeft wel meer capaciteit voor vocht, vandaar dat we "relatieve" vochtigheid gebruiken.

Wat de airco doet om te ontvochtigen is lucht afkoelen. Een deel van de waterdamp in die lucht condenseert dan, omdat de relatieve vochtigheid door het afkoelen tot boven de 100% komt. Als je daarna die lucht weer opwarmt, dan is dat gecondenseerde water eruit, en dus de relatieve vochtigheid een stuk lager dan voordat je die afkoelde. Deze lucht nog een keer afkoelen heeft dan ook geen effect, dan condenseert er nagenoeg niks meer omdat je niet boven die 100% komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdwave
caspervc schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:22:
[...]
Ik denk dat het probleem was dat je systeem de (warme) binnenlucht aan het recyclen was om energie te sparen. Zorg dat hij meer buitenlucht pakt, dan is de wasem zo weg. En ja, dat kost extra energie.

Temperaturen tegen het vriespunt zorgen juist voor extreem droge lucht (absoluut gezien - de relatieve vochtigheid is dan wel 100%, maar als de temperatuur omhoog gaat, zakt dat tot 50% ofzo. Google even op relatieve vochtigheid formules zou ik zeggen, als je precieze cijfers wil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043
  • Laatst online: 01-09 18:34

mausy5043

Don't panic.

Vrijdag een EX40 Ultra opgehaald. Lijkt het nu maar zo of kan je de stand van de buitenspiegels in de achteruitrijstand niet opslaan in je profiel?
Ik heb ingesteld dat ze omlaag moeten klappen, maar ik zit kennelijk zo hoog dat ik daar niks aan heb. Ik kijk op de grond bij de achterportieren en zou graag iets achter de auto willen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:05
mausy5043 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:03:
Vrijdag een EX40 Ultra opgehaald. Lijkt het nu maar zo of kan je de stand van de buitenspiegels in de achteruitrijstand niet opslaan in je profiel?
Ik heb ingesteld dat ze omlaag moeten klappen, maar ik zit kennelijk zo hoog dat ik daar niks aan heb. Ik kijk op de grond bij de achterportieren en zou graag iets achter de auto willen zien.
Kan je idd niet aanpassen, ik verschoot er ook van in het begin, echt slecht systeem bij Volvo imo. Heb het dan maar uitgeschakeld en gebruik de 360° camera in de plaats, alleen is die niet altijd even duidelijk en kan je de zijcamera's niet eens full screen zetten op het al kleine 9" scherm, dat snap ik ook echt niet.

Veel plezier met je nieuwe wagen!

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:41:
[...]

't Is niet zo dat lucht vochtiger wordt als hij warmer wordt... Als je lucht van 4 graden naar 20 graden verwarmt, blijft de hoeveelheid vocht per eenheid lucht natuurlijk hetzelfde, 't is nou niet zo dat je zomaar water uit niets kunt maken (al zou dat handig zijn voor allerlei doeleinden). Warme lucht heeft wel meer capaciteit voor vocht, vandaar dat we "relatieve" vochtigheid gebruiken.

Wat de airco doet om te ontvochtigen is lucht afkoelen. Een deel van de waterdamp in die lucht condenseert dan, omdat de relatieve vochtigheid door het afkoelen tot boven de 100% komt. Als je daarna die lucht weer opwarmt, dan is dat gecondenseerde water eruit, en dus de relatieve vochtigheid een stuk lager dan voordat je die afkoelde. Deze lucht nog een keer afkoelen heeft dan ook geen effect, dan condenseert er nagenoeg niks meer omdat je niet boven die 100% komt.
Je zit behoorlijk op het juiste spoor.
In luchtbehandelingen wordt ook vaak eerst gekoeld, dan bereikt de temperatuur op enig moment de "natte bol" temperatuur. Dat is het punt waar de lucht per eenheid 100% van zijn vochtvolume bevat. Dat hoeft echter niet persee 100% relatieve luchtvochtigheid te zijn, het gaat dan om de absolute luchtvochtighheid.

Je geeft correct aan dat dan condensatie optreed, de absolute hoeveelheid vocht in die lucht neemt dus af. Na verwarmen ontstaat dan weer een vacuum, er is immers absoluut minder vocht aanwezig, en als je dat omzet naar relatieve RV dan zit je duidelijk met drogere lucht.

In de winter gaat dat niet anders, de lucht buiten is van een lage temperatuur en bevat dus ondanks een hoge Relatieve luchtvochtigheidswaarde een lage absolute luchtvochtigheid. Daarna wordt de lucht wel weer opgewarmd en zal dus droger worden, voor deze het interieur in gaat.

Wat je ziet gebeuren is dat men vanwege het verbruik de temperatuur in de auto op 19 graden zet met stoelverwarming aan. Er wordt nu dus minder verwarmd, dat gebruikt minder energie maar de relatieve luchtvochtigheid blijft ook redelijk hoog in verhouding.

Het Mollier diagram is een prachtig grafiekje waarin je dat kunt uitzetten, en dan zie je dat als de lucht buiten 10 graden is met een RV van 80% en je verwarmt die naar 19 graden, de RV afneemt tot 48%, maar wanneer je de kachel op 23 graden zet wordt dat 35%.
Als je die lucht langs het raam blaast neemt de lucht het gecondenseerde vocht daarop over, het raam droogt. Maar nog beter zou zijn wanneer je die lucht eerst had kunnen koelen.
Nog eens datzelfde vorobeeld, 10graden 80%, wordt eerst gekoeld tot 4 graden, dan ga je over de 100% lijn heen, de nattebol, daardoor heb je ineens lucht van 4 graden met 100% RV, die ga je naar 19 verwarmen en dan blijft er 38% over, ga je naar 23 dan blijft er 27% over

Het verschil lijkt weinig, 35% zonder voorkoelen en 27% met voorkoelen, maar in grammen water per eenheid lucht zie je al dat er in het eerste geval nog 40 gram vocht per kilogram lucht aanwezig is en in het tweede geval nog 35 gram. Dat is 12% absolute hoeveelheid vocht die verdwijnt.

Die airco doet, ondanks lage temperaturen, dus eigenlijk best veel nog. Niet doordat deze zelf nog zoveel condenseert, maar doordat de grotere opwarming erna gewoon veel doet. Wie dus in de winter dat airco knopje uitzet (want nutteloos toch?) mist deze voorkoeling en blijft met vochtigere lucht zitten (35% tegenover 27%) dan wanneer die airco wel aanstaat.

Overigens is het een misverstand is dat onder 5 graden een airco zelfs in verwarming stand niets meer doet. Dat zou betekenen dat er geen vriezers kunnen bestaan, die koelen immers tot -21 thuis, en wat te denken van de -80 en zelfs -150 graden vriezers in laboratoria, al gebruiken die een ander soort koudemiddel.

De effectiviteit neemt wat af waardoor de warmtepomp meer energie nodig heeft om hetzelfde werk te doen, maar zelfs bij -20 werkt jouw warmtepomp nog steeds als verwarming in je wagen, wel minder effectief want de delta-T waarop het systeem is ontworpen is gewoonlijk een graad of 15 maximaal, dus dan warmt de auto van binnen op van -20 naar -5. Wij denken dan dat het systeem defect is, maar het functioneert nog gewoon.
Zet je dan de recirculatieklep dicht, dan zal de temperatuur oplopen want eenmaal -5 in de auto, zal die lucht worden verwarmd naar +10, en zo wordt het langzaam aan toch warmer. Je gaat dan wel een condensprobleem krijgen, want er wordt dan niet ontvochtigd.

Rond het vriespunt zit wél een probleem, heel veel warmtepompen hebben, door de specifieke producteigenschappen van het gebruikte koudemiddel, tussen -4 en +4 graden een dip in effectiviteit, onder -4 doen ze weer beter hun best terwijl rond het vriespunt echt wel enige moeite nodig is om nog warmte te produceren. De delta-T kan dan teruglopen naar slechts 5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
Mooie aanvullende uitleg.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Allen gelukkig nieuwjaar en veel veilige en prettige kilometers gewenst in de Volvo!

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Net 100km storm op kop door de Flevolandse polder over de A6 gereden. 105km/u op de cc, 30kW/h op de meter 😇

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 16:08
Vanuit de winderige (de storm is voorbij), grijze en regenachtige Kop van Noord-Holland wens ik iedereen een - in alle opzichten - voortreffelijk nieuwjaar!

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
ron65 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:22:
[...]
Overigens is het een misverstand is dat onder 5 graden een airco zelfs in verwarming stand niets meer doet. Dat zou betekenen dat er geen vriezers kunnen bestaan, die koelen immers tot -21 thuis, ....
De meeste airco's schakelen zichzelf uit onder de 5 graden omdat er zich dan ijs gaat vormen, waardoor de werking afneemt en de boel verstopt en zelfs kan beschadigen als het ijs blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
ron65 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:22:
[...]
Het verschil lijkt weinig, 35% zonder voorkoelen en 27% met voorkoelen, maar in grammen water per eenheid lucht zie je al dat er in het eerste geval nog 40 gram vocht per kilogram lucht aanwezig is en in het tweede geval nog 35 gram. Dat is 12% absolute hoeveelheid vocht die verdwijnt.
Hoeveel vocht er in de lucht zit is voor het ontwasemen van je ruiten niet zo belangrijk. Het gaat om wat die lucht nog kan opnemen aan vocht als hij langs je raam blaast. Dat is (40/.35)-40 = 74 g/kg versus 35/.27-35 = 95 g/kg.

Dat lijkt wel rendabel, maar in plaats van de lucht nog verder te drogen kun je er ook voor kiezen om gewoon meer lucht langs dat raam te blazen. Bij een verbrandingsmotor is warmte gratis, dus dan is dat met afstand de beste keus, zet die airco maar uit (want de airco gebruikt wel benzine) en blaas gewoon wat harder (en heter...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
benieuwd wie hier in de loop/tegen einde 2025 nog actief is aangezien er volgens mij best wat rijders hun wagen dit jaar moeten inleveren :). Inclusief mezelf ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 01-01-2025 17:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrBOB101
Juancho schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:32:
benieuwd wie hier in de loop/tegen einde 2025 nog actief is aangezien er volgens mij best wat rijders hun wagen dit jaar moeten inleveren :). Inclusief mezelf ;)
Er zijn ook behoorlijk wat privé eigenaren, zoals ikzelf ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdwave
Ik heb geen idee hoe ze 't in de auto gemaakt hebben, maar ik zou het logisch vinden als de warmtepomp als warmteterugwinner probeert te werken.

Dus de lucht van binnen wordt langs de "koude" kant van de warmtepomp geleid en afgekoeld, en de frisse lucht van buiten wordt met de daarbij vrijgekomen warmte opgewarmd. Dat zou 200% a 300% rendement kunnen leveren denk ik.

Met recirculatie aan wordt de binnenlucht eerst langs de koude en dan terug langs de warme kant de auto weer in gestuurd. Rendement van de warmtepomp is dan niks beter dan van een gloeispiraal, maar de lucht wordt dan wel gedroogd en je ramen beslaan niet.

Bij erg koud weer zou je trouwens meer aan een verwarming op diesel of petroleum ofzo hebben - zoals die standverwarming in diesel auto's. Minder extra gewicht ook... Zou wel een beetje raar zijn misschien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-09 16:59

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

DrBOB101 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:34:
[...]

Er zijn ook behoorlijk wat privé eigenaren, zoals ikzelf ;)
Maar ook een heleboel leaserijders die MY24 SMER RWD hebben en pas vanaf eind 2023 aan een vier-of vijfjarige leasetermijn zijn begonnen. Zoals ik ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Juancho schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:32:
Voor de leaserijders die dit jaar moeten inleveren is verlengen van contract best nog interessant (ivm lagere bijtelling). Ik zou ze allemaal aanraden dat met werkgever proberen uit te dealen. Is voor werkgever in veel gevallen ook gunstig (vaak kan dan ook met lm een gunstiger leasetarief uitonderhandeld worden..)
Pagina: 1 ... 289 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"